Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:56
maharens schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:58:
[...]

Is dat een serieuze vraag? Dat gewicht van de ID3 is veel te hoog als je kijkt naar het formaat.
Wat is exact het probleem van gewicht? Waarom maakt het uit?
Talloze praktijkvoorbeelden wijzen uit dat zwaardere auto's niet per se onzuiniger zijn, of meer uitstoten ofzoiets. Wat gezien de natuurkunde ook logisch is.

Als gewicht een probleem zou zijn, hoe kan het dan dat vrachtwagens goedkoper zijn in de wegenbelasting dan een middenklasse personenwagen? Hoe kan het dat ondernemers bij bosjes grote SUV's en onzuinige pick-ups als vrachtwagen doen registeren en zo minder belasting betalen dan Jan Modaal in een hybride?

Gewicht is een achterlijke graadmeter om wegenbelasting op te bepalen. Vrijwel geen enkel land doet dat ook.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:41
[...]

Is dat een serieuze vraag? Dat gewicht van de ID3 is veel te hoog als je kijkt naar het formaat.
Het is een serieuze vraag. Dat het jou niet lukt een argument erin te brengen behalve ‘het formaat’ zegt veel.
Als een ID3 veel minder gebruik maakt van lichte componenten, en daardoor eigenlijk goedkoper zou moeten zijn , is het gewicht helemaal niet vreemd gezien het formaat van het accupakket.

Verder zorgt een lager gewicht niet per se voor een veel lager verbruik, alleen bij accelereren is het iets meer, maar bij het remmen win je wellicht meer terug.
Bij constante snelheid boeit het geen hol

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 23-09-2023 15:30 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 15:27
GAIAjohan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:24:
[...]

Het is een serieuze vraag. Dat het jou niet lukt een argument erin te brengen behalve ‘het formaat’ zegt veel.
Als een ID3 veel minder gebruik maakt van lichte componenten, en daardoor eigenlijk goedkoper zou moeten zijn , is het gewicht helemaal niet vreemd gezien het formaat van het accupakket.

Verder zorgt een lager gewicht niet per se voor een veel lager verbruik, alleen bij accelereren is het iets meer, maar bij het remmen win je wellicht meer terug.
Bij constante snelheid boeit het geen hol
Welk formaat bedoel je precies, een 58 kWh versie weegt iets meer dan 1800 kg en is ca een halve meter korter dan een Tesla Model 3 en dus ca 80 kg zwaarder. Dus feitelijk is ie te zwaar, los van alles wat jij er bij haalt en ongetwijfeld waar is.

• GAIAjohan
maharens schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:51:
[...]

Welk formaat bedoel je precies, een 58 kWh versie weegt iets meer dan 1800 kg en is ca een halve meter korter dan een Tesla Model 3 en dus ca 80 kg zwaarder. Dus feitelijk is ie te zwaar, los van alles wat jij er bij haalt en ongetwijfeld waar is.
De enige die steeds een formaat noemt ben jij:
maharens schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:33:
[...]

Feit blijft wel dat een ID3 veel te zwaar is, bijna net zo zwaar als een Model 3
[...]

Dat gewicht van de ID3 is veel te hoog als je kijkt naar het formaat.
Toen noemde ik dat mijn model 3 LR met ik meen 75kWh accu 3kg zwaarder (1831kg leeg, 1931 rijklaar)) is dan een id3 met 77kWh accu. (De 1828kg genoemd door @Maasluip )

Als er voor de ID3 goedkopere zwaardere materialen gebruikt worden dan voor een model 3, bv stalen deuren ipv aluminium, dan is het gewicht van een id3 prima te verklaren ondanks dat deze kleiner is. Ik snap dus nog steeds niet, als je die verschillen in ogenschouw neemt waarom een ID3 te zwaar zou zijn. Ja hij zou lichter zijn met meer plastic en aluminium. Maar wellicht ook duurder.

Het gebruik van staal ipv aluminium heeft ook bij schade grote voordelen omdat het veel goedkoper te fixen is.

• maharens
GAIAjohan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:51:
[...]

De enige die steeds een formaat noemt ben jij:

[
Jij had het zelf over het formaat, namelijk het formaat van het accupakket, daarom probeer ik appels met appels te vergelijken, een 58 kWh ID3 met een M3 SR. De ID3 is korter en overall kleiner en toch zwaarder, dus hij is gewoon te zwaar. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:13
Richh schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:24:
[...]

Als gewicht een probleem zou zijn, hoe kan het dan dat vrachtwagens goedkoper zijn in de wegenbelasting dan een middenklasse personenwagen? Hoe kan het dat ondernemers bij bosjes grote SUV's en onzuinige pick-ups als vrachtwagen doen registeren en zo minder belasting betalen dan Jan Modaal in een hybride?

Gewicht is een achterlijke graadmeter om wegenbelasting op te bepalen. Vrijwel geen enkel land doet dat ook.
Gewicht was een briljant idee (het zorgt namelijk voor belasting op het wegennet), maar dan moet je wel consistent zijn. Dus een vrachtwagen kost 50x meer dan een Fiat 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
jadjong schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:59:
[...]

Gewicht was een briljant idee (het zorgt namelijk voor belasting op het wegennet), maar dan moet je wel consistent zijn. Dus een vrachtwagen kost 50x meer dan een Fiat 500.
Het is geen briljant idee, letterlijk niemand die er verstand van heeft zou zoiets stellen. Asfalt slijt vrijwel niet van gewicht, dat is simpelweg onzin en zal je onmogelijk goed kunnen onderbouwen.

Asfalt slijt voornamelijk door veranderende temperaturen (krimp/uitzetten) en strooizout. Zware of lichte voertuigen hebben vrijwel geen invloed. In dat opzicht is het ook niet raar dat vrachtwagens niet extreem veel hoeven te betalen.

Als er iets al effect heeft, gaat het om horizontale wrijving, niet om verticale druk. Met andere woorden: hard optrekken en/of remmen. Motorvermogen en bandenmaat zouden daarmee betere graadmeters zijn. Maar nogmaals: praktisch is dat het probleem dus überhaupt al niet.

Het enige wat 'slijt' onder extra gewicht zijn bruggen en/of viaducten. Maar in ons platte land is dat slechts een zeer beperkt deel van de kilometers.

Het is de reden waarom zo ongeveer al onze buurlanden niet taxen op gewicht, maar op logische parameters. Denk aan euro-norm, uitstoot, motorinhoud of -vermogen. Ook aanschafprijs kan een prima idee zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 23-09-2023 18:18 ]

• maharens
@Richh Ik heb hier niet genoeg kennis van, maar hoe zit het met spoorvorming door vrachtwagens, dat klinkt mij als verticale druk in de oren of heb ik het dan mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
maharens schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:23:
@Richh Ik heb hier niet genoeg kennis van, maar hoe zit het met spoorvorming door vrachtwagens, dat klinkt mij als verticale druk in de oren of heb ik het dan mis?
Spoorvorming ontstaat bij warm weer en eroverheen rijdende voertuigen als gevolg van het zachter worden van asfalt. Zou ook ontstaan als allemaal dezelfde auto’s met dezelfde spoorbreedte achter elkaar aan zouden rijden

• Richh
maharens schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:23:
Edit; zie hierboven :)

[ Voor 68% gewijzigd door Richh op 23-09-2023 18:44 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Richh schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:24:
[...]Talloze praktijkvoorbeelden wijzen uit dat zwaardere auto's niet per se onzuiniger zijn, of meer uitstoten ofzoiets. Wat gezien de natuurkunde ook logisch is.
Vele weten dat wanneer je iets zwaars in beweging wilt krijgen dat meer energie kost dan iets wat licht is.
(iets met 3 kleine varkentjes en hun huisjes en een wolf die hard (maar niet hard genoeg) kan blazen)
Knip
Een lichte auto met een cilinderinhoud die gelijk is aan een zwaardere auto zal (mits goed onderhouden) altijd zuiniger zijn dan de zwaardere.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 23-09-2023 20:05 . Reden: Het is echt niet nodig om op een dergelijke manier te reageren ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:10

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Yaksa schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:59:
Een lichte auto met een cilinderinhoud die gelijk is aan een zwaardere auto zal (mits goed onderhouden) altijd zuiniger zijn dan de zwaardere.
Vergeet je het bestaan van drag, rolweerstand en weerstanden in de aandrijflijn niet? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mrlten op 23-09-2023 19:06 ]

• Richh
Iets zwaars blijft ook langer door rollen :) waardoor het meer verwaarloosbaar is dan je denkt. Lucht en rolweerstand hebben minstens zoveel invloed.

Verder maakt het eigenlijk niet echt uit voor de wegenbelasting dat het veel energie kost om op gang te brengen, toch? Die energie (even in het midden gelaten hoeveel het is) betaal je immers zelf al door extra brandstof. Beetje raar om daar de motorrijtuigbelasting op te heffen, toch?

Logischer om dan een algemene kilometerheffing op te leggen, of op basis van uitstoot, of op basis van aanschafwaarde, of verzin het maar. Gewicht is simpelweg raar. Dat is vrijwel heel Europa ook met elkaar eens, behalve dan... Nederland :+
Ja, tenzij het om bedrijfsvoertuigen gaat natuurlijk, die zijn goedkoper dan personenauto's ondanks een aanzienlijk hoger gewicht.

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 23-09-2023 20:07 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Laatst online: 23:59

Patriot

Fulltime #whatpulsert

De hoeveelheid energie die je erin moet stoppen is niet superrelevant. Het gaat er meer om wat er gebeurt met de energie. Wordt die energie omgezet in voorwaartse beweging of in warmte? Een 50% zwaardere auto, ceteris paribus, is niet zomaar 1/3e minder zuinig.

Nog even los van het feit dat een auto van 850kg nog steeds minder zuinig kan zijn dan een auto van 1150 kg, want in de praktijk is niet altijd al het andere altijd hetzelfde.

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 23-09-2023 20:07 . Reden: Even de quote weg ]

• Krulsprietje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-05 07:18
Davidshadow13 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:05:
[...]

To be honest, ik mis ook een beetje het doel van dit topic de laatste tijd. Anders dan klagen dat het duurder wordt, want dat is gewoon een feit. Fossiele brandstof gaat nooit meer, langere tijd goedkoper worden dan dat het nu is, simpelweg omdat het en eindige resource is. Er komt steeds minder beschikbaar en dus zal de prijs op de langere termijn alleen maar stijgen.

In plaats van dan maar te blijven hangen in het is de schuld van "Rutte/Shell/Saudies" etcetera lijkt het mij toch veel vruchtbaarder om met elkaar te sparren over alternatieven waadoor vervoer betaalbaar blijft toch?

Alternatieve vervoersmiddelen zijn mogelijk maar je kunt ook kijken naar extreem zuinige auto's waarmee je 3,5 á 4L per 100 km kan halen. Wie weet wordt de Lupo 3L weer enorm populair :). Motorscooter mag je gewoon rijden met B rijbewijs en kan ook een optie zijn voor sommige mensen of wel overstappen op een lichte auto op LPG.
Mee eens! En ik moet zeggen dat mijn groene lupo steeds positiever wordt bekeken door andere mensen. Van raar boodschappenkarretje naar "hoe zuinig is ie?" :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Was op zoek naar beelden van m'n oude vervoersmiddelen op Google, kwam ik niet alleen mijn Vespa tegen, maar ok deze prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S2slJam.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iGLXec8.png

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulsprietje
JDx schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:55:
Was op zoek naar beelden van m'n oude vervoersmiddelen op Google, kwam ik niet alleen mijn Vespa tegen, maar ok deze prijzen.
Tijdens Corona kon je hier net over de grens bij België ook wel eens van die prijzen tegenkomen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:40
Vandaag worden de prijzen in belgie weer verlaagd. 1.72 voor 95

[ Voor 12% gewijzigd door alki op 04-10-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Krulsprietje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:55:
[...]

Tijdens Corona kon je hier net over de grens bij België ook wel eens van die prijzen tegenkomen. :9
Dit was 2009, vlak daarna had ik een SEAT Leon TDI en nog lange tijd voor minder dan een euro getankt, nu zou ik niet weten waarom je nog voor een diesel zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
JDx schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Dit was 2009, vlak daarna had ik een SEAT Leon TDI en nog lange tijd voor minder dan een euro getankt, nu zou ik niet weten waarom je nog voor een diesel zou gaan.
Hangt er nogal van af hoeveel je rijdt en wat voor auto je rijdt. Mijn huidige auto verbruikt op diesel 1:22. Op benzine mag je voor dit model blij zijn met 1:14. Ik rijd 22.000km per jaar, zelfs als de diesel duurder is dan de benzine maakt het niet uit wat ik rijd. Ik rijd met diesel 2 tanks per maand leeg, met benzine 3 tanks per maand. Stel een tank op 80 euro, is het verschil in de wegenbelasting er weer uit.
En dan de aanschaf: toen ik een andere auto moest stond er een knappe diesel voor 900 euro te koop. Vergelijkbare auto's op benzine werd 2000+ euro voor gevraagd.

En ja, er zijn benzine auto's die 1:20 kunnen halen, maar die zijn geen 900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Haha vooral dat laatste belangrijk, wilde net zeggen mijn laatste Leon 1.0 TSI haalde bijna 1 op 20, moet je er wel op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Een caravan, boot/paardentrailer bezitter of fanatieke klusser met regelmatig een volle boedelbak aan de trekhaak denkt daar toch iets anders over.
Ook voor echte kilometervreters is diesel nog steeds de ideale brandstof.
Die waanzin van zgn 1.2 ecodielseltjes in een Polo, Corsa of soortgelijk kleine auto die voornamelijk voor stadsgebruik bedoeld is en een paar jaar geleden nog bakken milieusubsidie kreeg is gelukkig over.
Niks fijner dan een diesel wanneer je wekelijks ritjes van vele honderden kilometers maakt dwars door Europa, been there done that, zolang de boel maar lekker warm wordt en een paar uur achter mekaar door kan tuffen is daar helemaal niks mis mee, wordt wel lastiger tegenwoordig wanneer de bestemming in een ecobubbel milieuzone ligt.
Diesel gebruiken en dan alleen maar korte ritjes van max 30 km maken is waanzin, daar is die brandstof niet voor bedoeld (tenzij je echt zware lasten loopt te verslepen).

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 04-10-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

Met mijn diesel ben ik persoonlijk nog op weinig (lees geen) plekken gekomen waar ik niet mag komen ivm milieu zones. In Duitsland ook gewoon een groene sticker.

Volgens mij is mijn diesel uit 2019 ook beter voor het milieu dan vele benzine autos die ik rond zie tuffen..
Alleen helaas ziet de overheid dat niet meer in.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.nu.nl/economi...ing-kost-100000-euro.html

Mag hopen dat je er dan een tankpas bij krijgt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulsprietje
alki schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:57:
Ow? Dat wordt weer eens de zuiderburen bezoeken en lekker voor 5 euro naar de bios! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Loont niet om 1 uurtje naar BE te reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulsprietje
Wel als je er 20 meter vandaan woont! :D

(Maar moet daartegen wel minstens een uur reizen voordat ik überhaupt in een andere provincie kan komen dus het een voor het ander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

alki schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:57:
Van de week voor € 1,66 nog wat per liter getankt. Gaat lekker in BE :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:21:
Met mijn diesel ben ik persoonlijk nog op weinig (lees geen) plekken gekomen waar ik niet mag komen ivm milieu zones. In Duitsland ook gewoon een groene sticker.
Hier in Nederland komen de eerste zero emissiezones er pas vanaf 1 januari 2025, voor vrachtwagens en bestelwagens. Euro 6 diesels die op dat moment al op kenteken staan, mogen daar vervolgens nog tot 31-12-2027 in blijven rondrijden.

Voor personenauto's is zoiets nog niet aangekondigd, dus voorlopig is dat nog helemaal geen enkel discussiepunt voor Euro 6 motoren, of 5 zelfs.
[...]
Ik heb vorige maand nog een gloednieuwe bestelbus op diesel besteld. Elektrisch is niet haalbaar met mijn gebruik, want vooral lange afstanden en eigenlijk is de enige fatsoenlijke bus qua bereik en laadsnelheden de dure ID Buzz en die businesscase krijg je niet rond.

Ook benzines zijn echt significant duurder in gebruik, zeker op grijs kenteken. Diesel dus.

Voor personenauto's is de keuze er helaas eigenlijk al niet eens echt meer, steeds meer fabrikanten schrappen diesel uit de catalogus.

[ Voor 38% gewijzigd door Tralapo op 12-10-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:40
evilution schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Van de week voor € 1,66 nog wat per liter getankt. Gaat lekker in BE :P
Mijn collega woont in Hasselt langs t kanaal 1.59 betaald 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulsprietje
Ow? Is dat onlangs nog? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog snel even tanken, want de verwachting is dat de prijzen de komende tijd weer flink omhoog zullen schieten:
De directe Iraanse aanval op Israël van dit weekend belooft de olieprijzen op te drijven, en daarmee de pijn voor automobilisten aan de pomp te vergroten.

Energiemarkten zijn erg gevoelig voor spanningen in het Midden-Oosten, die de toevoer uit olierijke landen kunnen belemmeren. Daarnaast kaapten Iraanse militairen zaterdag een schip in de voor energiemarkten belangrijke Straat van Hormuz, zegt energie-analist Hans van Cleef van adviesbedrijf Publieke Zaken.

,,De verwachting is dat de prijzen omhoog schieten. De vrees was natuurlijk al dat de situatie verder zou escaleren, en dat is nu gebeurd”, zegt Van Cleef. De inname van het containerschip MSC Aries in de Straat van Hormuz door Iran is volgens hem ook een belangrijke gebeurtenis.

Via die smalle zeestraat vervoeren tankers niet alleen olie uit bijvoorbeeld Saudi-Arabië, maar ook vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit Qatar. Belemmeringen voor de doorvaart daar hebben daarom grote gevolgen voor de olie- en gasprijzen.

De adviesprijs voor een liter Euro95 is volgens UnitedConsumers nu bijna 2,28 euro. Dat is ruim 20 cent hoger dan aan het begin van dit jaar.

Paul van Selms van benzineprijzenspecialist United Consumers houdt er rekening mee dat een vat ruwe aardolie op de iets langere termijn duurder kan worden dan 100 dollar. Bij wereldwijde conflicten zijn op dit moment belangrijke olielanden betrokken, zoals naast Iran ook Rusland.

Wat het precieze effect daarvan zal zijn op de benzineprijs, is volgens hem moeilijk te zeggen. Dat hangt namelijk ook af van bijvoorbeeld de koers van de Amerikaanse dollar, waarmee internationale olietransacties worden afgerekend.
Bron: https://www.bndestem.nl/b...rijzen-verwacht~a8a2f4ae/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Eerst nog de 'goedkope' voorraad opmaken toch? :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
LordSinclair schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:48:
Haha, dat werkt alleen andersom, eerst de dure voorraad opmaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

LordSinclair schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:48:
Helaas duurt dat altijd maar een minuut of zo, terwijl die dure voorraad er altijd minimaal een half jaar blijft liggen. Tegen die tijd is er namelijk weer nieuwe dure voorraad :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 21:25
Vorig weekend nog in Schotland de 1,59 voor benzine gezien... 🔥 Het verschil moet er zijn

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Griffin2k schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:55:
Vorig weekend nog in Schotland de 1,59 voor benzine gezien... 🔥 Het verschil moet er zijn
Pound per pint is daar de eenheid toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-06 13:07
https://autobahn.eu/artik...oog-door-accijnsverhoging

Het blijft maar doorgaan met stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51

YellowCube

Wait...what?

en hoe is dat een verrassing?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:00
Griffin2k schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:55:
Ja in Nederland betalen we nu EU 0,79 cent accijns per liter brandstof en daar wordt ook nog eens 21% btw over berekend (en omdat het een percentage is, beweegt het btw-bedrag ook nog mee met de brandstofprijs). Belasting op belasting dus.

LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
ZesBarkiePK schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:50:
[...]

Ja in Nederland betalen we nu EU 0,79 cent accijns per liter brandstof en daar wordt ook nog eens 21% btw over berekend (en omdat het een percentage is, beweegt het btw-bedrag ook nog mee met de brandstofprijs). Belasting op belasting dus.
Was het maar 0,79 cent. Het is het honderdvoudige daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

LordSinclair schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:04:
[...]

Was het maar 0,79 cent. Het is het honderdvoudige daarvan.
Huh? Betaal je 79 euro per liter benzine accijns?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:32
Wailing_Banshee schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:30:
[...]

Huh? Betaal je 79 euro per liter benzine accijns?
100 x 0,79 cent is 79 cent, oftewel €0,79. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Mawlana schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:37:
[...]

100 x 0,79 cent is 79 cent, oftewel €0,79. ;)
Het is nog vroeg....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:31
De EVs moeten gepusht worden, dus de wegenbelasting blijft daarvoor gratis en bouwt vanaf 2026 langzamer op dat gepland. Tevens rijden ze op stroom en geen benzine, dus dat gat aan accijns moet worden opgevuld. Ondanks dat er op stroom ook belasting zit, maar dat is een ander potje. Het potje inkomsten vanuit personenauto's moet worden gevuld en accijnsverhoging op brandstof is de makkelijkste optie. 25 cent meer accijns en btw op benzine is, met een natte vinger rekensom, ongeveer 1,5 miljard extra inkomsten en dan komt diesel daar nog bij. Verder voorziet de overheid sowieso een periode van tekorten aankomen, dus dat moet her en der gecompenseerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

TheBrut3 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:35:
25 cent meer accijns en btw op benzine is, met een natte vinger rekensom, ongeveer 1,5 miljard extra inkomsten en dan komt diesel daar nog bij. Verder voorziet de overheid sowieso een periode van tekorten aankomen, dus dat moet her en der gecompenseerd worden.
Hij moet dus nog verder omhoog, anders kunnen ze de verbouwing niet betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46

_Apache_

For life.

We tanken hier eens in de maand / 6 weken. Dus de pijn voor ons valt mee, maar toch vind ik het pittig.
Na een tankbeurt zijn we al gauw 110euro lichter, voor ~50L benzine.

Het gedrag word wel iets gestuurd, moet ik alleen ver reizen (forensen bijv) dan pak ik de EV motor, welke extreem zuinig is (6-7kWh/100km).
Moet ik in het dorp zijn en kinderen / vracht meenemen, dan pak ik de bakfiets.

Maar gaan we als gezin het dorp uit (familie), dan hebben we toch de auto nodig.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:43:
We tanken hier eens in de maand / 6 weken. Dus de pijn voor ons valt mee, maar toch vind ik het pittig.
Na een tankbeurt zijn we al gauw 110euro lichter, voor ~50L benzine.
Ja, we zijn blij met de corona crisis (ipv elke 10 dagen tanken naar elke 4 tot 5 weken tanken) en het feit dat we in dat jaar ook die nieuw(ere) hybride auto gekocht hebben. Ipv van 50 liter gaat er namelijk ook maar 30 liter in (met ongeveer dezelfde range)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:08
Mijn auto loopt laatste tijd een beetje verrot, gas response is beroerd dus ik dacht ik jakker er even 2 of 3 tankjes E5 doorheen, kijken of dat helpt: 2,25 de liter en 120 euro op een tank :X

Ach is voor een goed doel :P

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 17-04-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN-x7_tGdSS9ImJ72h7dWECKi4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wivi9ub6VgX3dBTIHJOGYZWO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51

YellowCube

Wait...what?

ja, precies. Een beetje meer betalen voor je benzine is net als een een persoon die zwaar getraumatiseerd is door bombardementen, verlies van geliefden/familie, ontheemd zijn etc.
Ik ben overigens hilarisch op feestjes en partijen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:56

Destruction

(ex-)Automonteur

fisherman schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:11:
[...]

Jouw posts hebben behoorlijk wat weg van communisme namelijk. Waarom hoort iedereen dezelfde levensstandaard te hebben? Verschil moet er zijn. In de toekomst betekent dat gewoon veel minder mensen met een auto en veel meer mensen zonder auto. Zo simpel is het.
Ik kom dit topic nu pas weer tegen, dus laat, maar toch:

Je blijft bij je standpunt dat mensen die een lager inkomen hebben dan jij voortaan maar moeten gaan lopen? En als deze groep hierdoor werkeloos raakt, dan zeg je bij deze ook toe dat jij en de jouwen voortaan hun vaste lasten gaan betalen?

Aangezien het anno 2024 nog steeds niet mogelijk is om overal met het OV te komen, zijn heel veel mensen van hun auto afhankelijk om naar het werk te kunnen. Verhuizen is mooi praten maar niet realistisch zoals ik je al vaker uitgelegd heb. We moeten eens van het beeld af dat een auto een luxe is, ik ken veel mensen die géén auto zouden bezitten als deze geen absolute noodzaak was.

Uit jouw posts begrijp ik dat de auto bij jou wel een luxe product is, een status symbool? In dat geval, voel je vrij om die auto te verkopen en voortaan te reizen met andere middelen. Dan blijft er plaats op de weg vrij voor mensen die wél daadwerkelijk een auto nodig hebben ;)

En nee, niet iedereen moet dezelfde levensstandaard hebben. Een chirurg verdient vele malen meer dan een vuilnisman. Niets mis mee. Maar als je problemen wil oplossen moet je deze niet verergeren door arbeiders die zonder auto niet op hun werk kunnen komen hun vervoermiddel af te pakken. In ieder geval niet voordat er goedkoop danwel gratis OV 24/7 in elke stad en in elk dorp beschikbaar is, zodat mensen een alternatief hebben.

En dat alternatief moet dan ook een forse besparing opleveren, uiteraard. Als ik voor 35cent/km (all-in dus) kan autorijden en als ik een berekening maak voor het OV (en taxi, want het OV komt niet overal) dan kom ik al snel op 1 euro/km. Dat is een forse lastenverzwaring. En ja, ik heb dit daadwerkelijk een keer doorgerekend toen ik serieuze plannen had om mijn auto de deur uit te doen. Voor 10k km per jaar kwam ik op 3500 euro op jaarbasis, all-in. Dat moest met OV en taxi gecombineerd 10k per jaar worden. Als iemand zoals ik in die situatie de auto verruilt voor het OV dan zou dat toch minimaal een besparing van 2500 euro moeten opleveren. Dat is de moeite. Inmiddels gaat dit verhaal voor mij helemaal niet meer op aangezien ik de auto niet alleen nodig heb om bij het werk te komen, maar ik hem ook nodig heb om het werk zelf te kunnen doen. In mijn vrije tijd en binnen mijn eigen woonplaats pak ik bij voorkeur de fiets, voor iets langere afstanden de motor. Ik schreef het al eerder en ik blijf erbij, natuurlijk is de auto niet altijd de beste keuze. Maar accepteer ook dat de auto niet voor iedereen slechts een luxe statussymbool is.

Ik weet niet of jij toevallig in de Randstad woont? Daar is het OV best wel goed geregeld en dan kun je je inderdaad afvragen of je wel een auto nodig hebt. Als ik in Amsterdam woonde bijvoorbeeld had ik waarschijnlijk ook geen auto, maar helaas heb ik zo 1, 2 ,3 even geen miljoen euro liggen voor een hokje van 50m2 :+

De prijzen stijgen inderdaad weer flink. Even de bus voltanken en ik mag weer 140 euro afrekenen. Voor mij in principe niet zo'n probleem maar als mijn kosten stijgen kan ik mijn tarieven ook niet verlagen en dat vind ik dan wel weer jammer voor mijn klanten...

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 17-04-2024 18:40 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:31
FastFred schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:01:
Mijn auto loopt laatste tijd een beetje verrot, gas response is beroerd dus ik dacht ik jakker er even 2 of 3 tankjes E5 doorheen, kijken of dat helpt: 2,25 de liter en 120 euro op een tank :X

De grote vraag: Heeft het geholpen of was het weggegooid geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Flesje injector cleaner is goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:08
Ik heb net 120km uit de verse tank gereden. Acceleratie is wel vloeiender, maar gas respons nog steeds belabberd. Even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:03

Met de Octavia tank ik op zich nog best vrolijk, E10 er in, relatief zuinig, prima. Met de E46 325i doe ik m’n ogen dicht bij de pomp met E5/98, maar die is er vooral om leuk te rijden als de Octavia bezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Destruction schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:32:
[...]

Ik kom dit topic nu pas weer tegen, dus laat, maar toch:

Je blijft bij je standpunt dat mensen die een lager inkomen hebben dan jij voortaan maar moeten gaan lopen? En als deze groep hierdoor werkeloos raakt, dan zeg je bij deze ook toe dat jij en de jouwen voortaan hun vaste lasten gaan betalen?

Aangezien het anno 2024 nog steeds niet mogelijk is om overal met het OV te komen, zijn heel veel mensen van hun auto afhankelijk om naar het werk te kunnen. Verhuizen is mooi praten maar niet realistisch zoals ik je al vaker uitgelegd heb. We moeten eens van het beeld af dat een auto een luxe is, ik ken veel mensen die géén auto zouden bezitten als deze geen absolute noodzaak was.

Uit jouw posts begrijp ik dat de auto bij jou wel een luxe product is, een status symbool? In dat geval, voel je vrij om die auto te verkopen en voortaan te reizen met andere middelen. Dan blijft er plaats op de weg vrij voor mensen die wél daadwerkelijk een auto nodig hebben ;)

En nee, niet iedereen moet dezelfde levensstandaard hebben. Een chirurg verdient vele malen meer dan een vuilnisman. Niets mis mee. Maar als je problemen wil oplossen moet je deze niet verergeren door arbeiders die zonder auto niet op hun werk kunnen komen hun vervoermiddel af te pakken. In ieder geval niet voordat er goedkoop danwel gratis OV 24/7 in elke stad en in elk dorp beschikbaar is, zodat mensen een alternatief hebben.

En dat alternatief moet dan ook een forse besparing opleveren, uiteraard. Als ik voor 35cent/km (all-in dus) kan autorijden en als ik een berekening maak voor het OV (en taxi, want het OV komt niet overal) dan kom ik al snel op 1 euro/km. Dat is een forse lastenverzwaring. En ja, ik heb dit daadwerkelijk een keer doorgerekend toen ik serieuze plannen had om mijn auto de deur uit te doen. Voor 10k km per jaar kwam ik op 3500 euro op jaarbasis, all-in. Dat moest met OV en taxi gecombineerd 10k per jaar worden. Als iemand zoals ik in die situatie de auto verruilt voor het OV dan zou dat toch minimaal een besparing van 2500 euro moeten opleveren. Dat is de moeite. Inmiddels gaat dit verhaal voor mij helemaal niet meer op aangezien ik de auto niet alleen nodig heb om bij het werk te komen, maar ik hem ook nodig heb om het werk zelf te kunnen doen. In mijn vrije tijd en binnen mijn eigen woonplaats pak ik bij voorkeur de fiets, voor iets langere afstanden de motor. Ik schreef het al eerder en ik blijf erbij, natuurlijk is de auto niet altijd de beste keuze. Maar accepteer ook dat de auto niet voor iedereen slechts een luxe statussymbool is.

Ik weet niet of jij toevallig in de Randstad woont? Daar is het OV best wel goed geregeld en dan kun je je inderdaad afvragen of je wel een auto nodig hebt. Als ik in Amsterdam woonde bijvoorbeeld had ik waarschijnlijk ook geen auto, maar helaas heb ik zo 1, 2 ,3 even geen miljoen euro liggen voor een hokje van 50m2 :+

De prijzen stijgen inderdaad weer flink. Even de bus voltanken en ik mag weer 140 euro afrekenen. Voor mij in principe niet zo'n probleem maar als mijn kosten stijgen kan ik mijn tarieven ook niet verlagen en dat vind ik dan wel weer jammer voor mijn klanten...
Mensen geven anderen (vooral de overheid) de schuld dat zij zich afhankelijk gemaakt hebben van een auto, een luxe product.
Een auto is hoe je het ook bekijkt een luxe product en dat wordt het in de toekomst alleen maar meer.
Het is gewoon niet normaal dat mensen zich afhankelijk maken van een auto. Dat geldt zeker voor de onderkant van de maatschappij die straks geen auto meer zal hebben. Pakweg 80 procent heeft straks geen eigen auto meer waarschijnlijk. Dat is ook de reden dat er zoveel weerstand tegen bijvoorbeeld elektrische auto's is. Die mensen voelen dat ze straks geen auto meer hebben. In plaats van zich voor te bereiden op een leven zonder auto, worden ze boos. Ze moeten gewoon hun eigen problemen oplossen. In dit geval is dat hun afhankelijkheid van een auto.
Wij zijn trouwens helemaal niet afhankelijk van onze auto's. Een auto is voor ons ook een luxe product dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

fisherman schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:08:
[...]

Mensen geven anderen (vooral de overheid) de schuld dat zij zich afhankelijk gemaakt hebben van een auto, een luxe product.
Het IS de schuld van de overheid dat mensen afhankelijk zijn geworden van de auto. Wie gaf het openbaar vervoer aan de markt, de overheid of die mensen? Ook jij weet dat het de overheid is geweest. Elke dienst waar men geen vette boterham aan verdiend is afgeschaft waardoor complete dorpen géén OV hebben. Dan heb je dus een auto nodig. We passen niet met 18 miljoen in de grote steden. Accepteer dat nou maar eens.
Een auto is hoe je het ook bekijkt een luxe product en dat wordt het in de toekomst alleen maar meer.
Dat is het dus niet. Was het maar zo'n feest. Misschien moet je je eigen situatie niet op anderen projecteren. Een hele grote groep mensen kan vanaf morgen NIET meer naar het werk komen als jij ze vanavond de auto afpakt. Dan is het gewoon afgelopen en kun jij voor de bijstand van die mensen gaan zorgen. Want nee, een ander huis krijgen zit er niet in en het is ook niet zo dat in elke woonplaats elk beroep zomaar even voor het oprapen ligt. Zelfs niet in deze arbeidsmarkt.
Het is gewoon niet normaal dat mensen zich afhankelijk maken van een auto. Dat geldt zeker voor de onderkant van de maatschappij die straks geen auto meer zal hebben. Pakweg 80 procent heeft straks geen eigen auto meer waarschijnlijk. Dat is ook de reden dat er zoveel weerstand tegen bijvoorbeeld elektrische auto's is. Die mensen voelen dat ze straks geen auto meer hebben. In plaats van zich voor te bereiden op een leven zonder auto, worden ze boos. Ze moeten gewoon hun eigen problemen oplossen. In dit geval is dat hun afhankelijkheid van een auto.
De onderkant van de maatschappij zit niet in de luxe van jouw situatie waarin de auto er is als statussymbool. Die hebben dat kreng gewoon nodig om naar het werk te komen. Als jij ze die auto afpakt, pak je ze hun inkomen af en dan mag je ook voor de vaste lasten van die mensen gaan opdraaien. Linksom of rechtsom, je zult ervoor betalen. Het is dus voor iedereen beter als die mensen hun auto gewoon mogen houden zodat zij kunnen blijven werken, en dus naast MRB en de nodige accijnzen ook nog gewoon IB betalen ;) Of moet die van jou dan toch maar omhoog? Geld zat, toch? Laat het plebs maar lopen. Fisherman zit hoog en droog, geen last? Bijzonder asociale houding.

Denk je echt dat de overheid de gemiste inkomsten niet bij jou en de jouwen komt verrekenen als 90% van de automobilisten dat blik niet meer heeft? Denk er nog maar eens goed over na dan :)
Wij zijn trouwens helemaal niet afhankelijk van onze auto's. Een auto is voor ons ook een luxe product dus.
Ja, dat dacht ik dus al. Voor jou is een auto slechts een luxe product, een status symbool. Je hebt ze niet nodig. Inleveren die dingen, vandaag nog! Waar wacht je op met het voorbeeld?

Ik wil je nogmaals verzoeken eens uit je eigen bubbel te stappen en je te verplaatsen in Jan met de Pet die zelfs in deze markt niet zomaar even aan een andere baan komt, geen enkele kans maakt op een huurwoning in een andere plaats en pas een hypotheek van 400k kan krijgen als hij éérst op de een of andere manier aan 600k euro eigen geld kan komen. Kortom, dat is volledig kansloos.

Dan kun jij (of iemand anders in diezelfde bubbel) duizend keer roepen dat mensen zich afhankelijk hebben gemaakt, maar dat is kwatsch. De overheid (en dan specifiek 20 jaar Rechts beleid waarvan 14 jaar lang VVD beleid) heeft die mensen afhankelijk gemaakt. Niemand anders. Dat is ook het probleem met Rechts en specifiek de VVD met hun liberale beleid. Ben je rijk? Geniet van je vrijheid! Heb je hulp nodig? Dan kun je de eeuwige hik, jeuk op een onbereikbare plaats, een onveilig huis (Groningen) of de vernieling (Toeslagenschandaal) krijgen. En Rechts vindt het prachtig.

Je mag ook duizend keer roepen dat ik een communist ben, maar ook dat is kwatsch. Ik ben gewoon tegen liberalisme en kapitalisme dat de problemen dat het eigen wanbeleid veroorzaakt ontkent en terloops maar even vermeldt dat het pleb alles waardoor ze mee kunnen in de maatschappij maar even moet inleveren.

[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 17-04-2024 23:53 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
fisherman schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:08:
[...]
Onze tweede auto is zeker een luxe product. Ik zou naar werk kunnen fietsen, dan ben ik 30 minuten onderweg ipv een minuut of 10. Maar dat zijn per dag toch snel 40 minuten die ik door de auto met mijn kinderen kan doorbrengen.

De eerste auto is geen luxe, mijn vrouw moet van cliënt naar cliënt rijden. Elke minuut van de dag moet declarabel zijn, dus dat betekent ook onderweg handsfree bellen... En ook qua tijd heeft ze x cliënten x tijd per dag/week om te spreken. Een auto is dan ook een verplichting, al ben ik uiteraard al vaak het gesprek aan gegaan met haar dat haar werkgever dat haar niet kan verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

President schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:26:
[...]

De eerste auto is geen luxe, mijn vrouw moet van cliënt naar cliënt rijden. Elke minuut van de dag moet declarabel zijn, dus dat betekent ook onderweg handsfree bellen... En ook qua tijd heeft ze x cliënten x tijd per dag/week om te spreken. Een auto is dan ook een verplichting, al ben ik uiteraard al vaak het gesprek aan gegaan met haar dat haar werkgever dat haar niet kan verplichten.
Met het vooruitzicht op rekeningrijden zou ik (als ik haar was) sowieso eisen dat de werkgever maar een auto regelt die zij kan gebruiken. En ja, als ik zelf ooit weer in loondienst zou gaan eis ik dat ook. Van de huidige onbelaste vergoeding kun je nu al geen auto betalen, dat zal met rekeningrijden helemaal een onhaalbare situatie zijn.

En dan bedoel ik met een auto van de zaak niet per definitie een leaseauto. Dat kan ook gewoon een bedrijfsauto zijn, puur voor woon-werk/werk-werk. De privé auto blijft dan 100% privé auto, en dan zullen we wel zien wat de grote ondernemers ervan vinden als iedereen ongeacht functie om een auto van de zaak gaat zeuren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 17-04-2024 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor mij is een auto gewoon noodzakelijk. Feit is alleen wel dat ik 'm teveel gebruik. Want als je 'm eenmaal voor de deur hebt kost ie toch al geld, dus gebruik 'm dan ook maar (het is een diesel). Ik tik inmiddels maandelijks 110 euro aan wegenbelasting af, 25 euro verzekering erbij en dan nog 2-3x per maand een tank diesel.

Statussymbool is het absoluut niet, dan had ik wel wat anders gekocht dan een Peugeot 206 van 2006 met inmiddels 417K op de teller.

Maargoed, het is een oud ding en soms is ie even kapot of moet er een onderdeel komen wat niet op de plank ligt. Dan werk ik die dag gewoon thuis of leen ik de nog oudere oudelullenbak van de buurman. Het heeft een stuur, 4 wielen en het zit droog, meer eisen heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Destruction schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:28:
[...]

Met het vooruitzicht op rekeningrijden zou ik (als ik haar was) sowieso eisen dat de werkgever maar een auto regelt die zij kan gebruiken. En ja, als ik zelf ooit weer in loondienst zou gaan eis ik dat ook. Van de huidige onbelaste vergoeding kun je nu al geen auto betalen, dat zal met rekeningrijden helemaal een onhaalbare situatie zijn.

En dan bedoel ik met een auto van de zaak niet per definitie een leaseauto. Dat kan ook gewoon een bedrijfsauto zijn, puur voor woon-werk/werk-werk. De privé auto blijft dan 100% privé auto, en dan zullen we wel zien wat de grote ondernemers ervan vinden als iedereen ongeacht functie om een auto van de zaak gaat zeuren ;)
Dat gaat in de ambulante zorg echt niet gebeuren, daar is geen geld voor... Die namen zelfs amper hun verantwoordelijkheid toen mijn vrouw onder werktijd schade aan haar auto opliep toen ze geparkeerd stond bij een cliënt.. een aantal jaar geleden was het zelfs de bedoeling dat ze af en toe een cliënt met de auto vervoerde voor een afspraak bij bijvoorbeeld de gemeente, dat heb ik haar toen verboden ivm de verzekering en dat is nu pas vele jaren later beleid in haar regio :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

President schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:41:
[...]

Dat gaat in de ambulante zorg echt niet gebeuren, daar is geen geld voor... Die namen zelfs amper hun verantwoordelijkheid toen mijn vrouw onder werktijd schade aan haar auto opliep toen ze geparkeerd stond bij een cliënt.. een aantal jaar geleden was het zelfs de bedoeling dat ze af en toe een cliënt met de auto vervoerde voor een afspraak bij bijvoorbeeld de gemeente, dat heb ik haar toen verboden ivm de verzekering en dat is nu pas vele jaren later beleid in haar regio :X
Ik lees hier alleen nog maar meer reden om een auto van de zaak te eisen. Hoe ze dat dan betalen, tsja dat regelen ze zelf maar hoor. Dit klinkt heel erg alsof de werkgever van je partner jullie auto als hun eigendom beschouwd, zonder daar fatsoenlijk voor te willen betalen. Dan houdt het snel op wat mij betreft. En anders toch maar proberen een andere baan te vinden? Hier valt een lesje te leren voor de directie ;)

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste