Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:05
Als de benzine zo duurder wordt, is mijn verwachting dan ook dat NS en de openbaar vervoer bedrijven hun prijzen ook omhoog gaat brengen. Ze kunnen niet achterblijven. Mijn collega zei nog, de fiets pakken is nog steeds gratis :)

[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 03-08-2023 08:48 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:49
Van der Berg schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:45:
Als de benzine zo duurder wordt, is mijn verwachting dan ook dat NS en de openbaar vervoer bedrijven hun prijzen ook omhoog gaat brengen. Ze kunnen niet achterblijven. Mijn collega zei nog, de fiets pakken is nog steeds gratis :)
Waarom de NS? Die rijden toch grotendeels electrisch?

Ik weet dat achterhoeken zoals Friesland nog op brandstof rijden :+ maar ik dacht dat de treinen tegenwoordig via het hoogspanningsnet hun energie kregen?

Maar ze zullen vast de prijzen verhogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Van der Berg veel prijsverschil is er niet met wat jij laat zien. Super E10 is ~1,85 en E5 is ~1,90

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik rij nog steeds zuiniger dan openbaar vervoer te pakken. Ik rij gemiddeld 3.6L tot 4L per 100KM met mijn Aygo bij economisch rijden.

Een andere belangrijke factor die we missen: producerende landen zoals Saudi Arabie hebben o.a. de kraan bijna dicht, dit eerst als in verband door Covid-19 (Corona) en om een hogere prijs te vragen per vatten. Andere landen zoals Irak, Koeweit en omringende landen mogen de kraan nu harder aanzetten.

Ik denk als we de kranen 100% open zetten, dat de prijzen op korte termijn enorm kunnen dalen. Daar moeten de EU en de Nederlandse overheid voor pleiten. We moeten ook de BTW verlagen op de accijnzen.

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 03-08-2023 12:17 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:59

Spotmatic

Ken sent me

Van der Berg schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:03:
Ik denk als we de kranen 100% open zetten, dat de prijzen op korte termijn enorm kunnen dalen. Daar moeten de EU en de Nederlandse overheid voor pleiten. We moeten ook de BTW verlagen op de accijnzen.
Wat? De NL overheid en de EU gaan zeker niet meer ongewenste vervuiling in de hand werken door brandstoffen goedkoper te krijgen/maken. Ze zullen het eerder nog duurder maken dan goedkoper.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
Van der Berg schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:03:
Na mij de zondvloed! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Saoedi-Arabië gaat de olieproductie nog een maand langer beperken. De olieprijzen stijgen al maanden doordat olieproducerende landen hun productie terugschroeven. En dat merken we aan de pomp.

Saoedi-Arabië verlaagde de productie in juli en augustus al vrijwillig met een miljoen vaten per dag. Nu gaat het land dat ook doen in september. De dagelijkse olieproductie van het land ligt daarmee rond de negen miljoen vaten (van 159 liter).

Ook Rusland kondigde aan de olie-export in september met 300.000 vaten per dag te verlagen. Saoedi-Arabië en Rusland maken deel uit van oliekartel OPEC+. Andere landen van OPEC+ pompen eveneens minder olie op.

Door de productieverlagingen van het oliekartel neemt het aanbod op de oliemarkt af. Tegelijkertijd is er meer optimisme over de wereldeconomie, waardoor de vraag naar olie harder kan toenemen. Daardoor zijn de olieprijzen inmiddels gestegen naar het hoogste niveau sinds april.

De prijs voor een vat Brentolie, de maatstaf voor olie uit onder meer Europa en het Midden-Oosten, is gestegen tot ruim 84 dollar (ruim 76 euro). Eind juni was dat nog 74 dollar.

De stijgende olieprijzen zijn te merken aan de pomp. Adviesprijzen voor een liter euro 95 benzine zijn inmiddels op 2,22 euro beland. Dat is ongeveer 10 cent meer dan begin juli. In juni was de literprijs nog veel lager, maar dat kwam omdat we toen minder accijns betaalden.
Bron: https://www.nu.nl/economi...erken-we-aan-de-pomp.html

[ Voor 25% gewijzigd door wildhagen op 04-08-2023 02:22 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 12:06
https://www.ad.nl/buitenl...duitsland-enorm~aa90db44/

Weer de prijs omhoog per 1 januari as. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Dat was al bekend. 1 juli 2023 werd het hoger omdat maar een deel van de accijnsverlaging werd teruggedraaid en er werd ook een verhoging doorgevoerd. 1 januari 2024 gaan ze dat nogmaals doen.

Ben benieuwd of ze voet bij stuk gaan houden. Ooit zal die belastinggeilheid op brandstoffen, stroom, gas om de begroting aan te vullen een max bereiken van wat mensen kunnen betalen om naar het werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:02

Dennis1812

Amateur prutser

Dit wordt dan ook wel echt een bizarre verhoging.

Hoe moet je dan nog sparen voor die EV? Die iedereen moet ophoesten?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Het zou goed zijn als de overheid ook eens de brandstof (en tickets) van luchtvaartmaatschappijen gaat belasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:03
Tsja, en maar klagen dat er te weinig mensen in de thuiszorg willen werken. Daar is de kilometervergoeding 6ct tot 17ct.

Privé betalen om naar je werk te gaan is het nieuwe normaal geworden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
noslen schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Tsja, en maar klagen dat er te weinig mensen in de thuiszorg willen werken. Daar is de kilometervergoeding 6ct tot 17ct.

Privé betalen om naar je werk te gaan is het nieuwe normaal geworden?
En precies dat is hier nu aan de hand - mijn vrouw rijdt in de wijkverpleging, met een privé auto op basis van die vergoeding.

Ze gaan in ieder geval de bond contacteren, ze leggen met liefde wat toe op de auto-kosten, maar dat is met 21 cent de liter erbij niet meer een "wat toe" maar een "veel toe".

Een lease-auto kan niet - want geen budget - en een pool auto, krijg je dus dat ze eerst alsnog naar kantoor moeten rijden (die verder weg is van de wijken waar ze zorg verlenen...)

Ja NL, gaat lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Blij dat ik dicht bij de grens woon. Het scheelt nu al zo'n 25-30 cent per liter (BE). Ik tank al jaren alleen in NL als ik niet genoeg peut heb om naar de grens te rijden en dan tank ik net genoeg om naar de grens te rijden :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53
Smultie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:01:
En je accijnzen verdwijnen in de Duitse staatskas...
ik gunde de Nederlandse regering mijn accijnscenten niet en de Belgen hadden toen (want formatie van >500 dagen) niet eens een regering. Win-win :+
FastFred schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:10:
[...]
Kunnen ze die mooi gebruiken om hun wegennet en overige infra op te knappen :9
Dat de Duitse Autobahnen vol staan met Baustellen waar niets lijkt te gebeuren, komt door de manier waarop ze het aanbesteden.
Van der Berg schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:45:
Als de benzine zo duurder wordt, is mijn verwachting dan ook dat NS en de openbaar vervoer bedrijven hun prijzen ook omhoog gaat brengen. Ze kunnen niet achterblijven.
Spitsheffing. Je hebt ze blijkbaar op een idee gebracht. Ik heb dan wel de luxe van een kantoor aan huis, maar ik heb nooit de zin ingezien waarom iedereen zo nodig om 09:00 uur bij de prikklok staat te dringen, en na de pandemie met het vele thuiswerken al helemaal niet. Die floormanagers zullen met iets anders hun ego moeten oppoetsen.

KPN is een drieletterwoord

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Waarom de NS? Die rijden toch grotendeels electrisch?

Ik weet dat achterhoeken zoals Friesland nog op brandstof rijden :+ maar ik dacht dat de treinen tegenwoordig via het hoogspanningsnet hun energie kregen?

Maar ze zullen vast de prijzen verhogen :+
Toen ik nog naar school ging had je bij Mariënberg ofzo een treintje naar Almelo zonder bovenleiding.

Geen idee of dat nog zo is.
De concessie is in handen van Arriva en valt onder de concessie Vechtdallijnen. Er wordt gebruikgemaakt van drie LINT-treinstellen.

Op de lijn wordt in de basis 1 keer per uur gereden, op doordeweekse dagen rijden er extra treinen in de brede spits (6:00 - 9:00 en 13:00 - 20:00), en op zaterdag rijden er extra treinen in de middag. Op deze momenten is er dan halfuurdienst. De laatste trein vanuit Almelo rijdt 's avonds laat niet verder dan Mariënberg.

Arriva laat op de verbinding Zwolle - Emmen ook de sneltreinen stoppen te Mariënberg, ter behoeve van de overstap op de route Almelo - Hardenberg - Emmen.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/Station_Daarlerveen_%282023%29.jpg/2560px-Station_Daarlerveen_%282023%29.jpg

Blijkbaar nog steeds een diesel.

[ Voor 44% gewijzigd door JDx op 31-08-2023 10:43 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:58
En wederom een stiiging:

Liter benzine gaat richting de 2,26 euro, diesel blijft net onder de 2 euro https://www.nu.nl/economi...-net-onder-de-2-euro.html

Morgen tanken (E5), die is hier op het moment 2,26 euro, die gaat even pijn doen.

Eén voordeel, de laatste keer tanken is 2 maanden geleden geweest (2 juli). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog altijd goedkoper in Nederland dan in Frankrijk. Hier kwam ik vandaag een snelwegpomp tegen waar je voor E10 even € 2.29 mocht aftikken. En meer pompen zitten rond die prijs.

Aan de andere kant, bij de supermarkt (Intermarché) vroegen ze voor diezelfde E10 slechts € 1.92. Bij de Carrefour-supermarkt lag dat op € 1.94.

Nou zijn die supermarkt-pompen wel onbemand en die langs de snelweg bemand, maar toch, dat zijn best forse verschillen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 23:15
wildhagen schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:19:
Nog altijd goedkoper in Nederland dan in Frankrijk.
Hier kan je geen E10 vinden voor €1,92. Ik denk dat je heel veel moeite moet doen voor een prijs die onder de €2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TheBrut3 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:26:
[...]

Hier kan je geen E10 vinden voor €1,92. Ik denk dat je heel veel moeite moet doen voor een prijs die onder de €2 zit.
Nee, maar in het artikel werd de GLA genoemd, van € 2.26. Dat betaal je ook in Nederland alleen langs de snelweg. In een dorp of langs de provinciale weg is dat ook al snel 15-18 cent lager.

En de snelweg prijzen in Nederland liggen dus wel (iets) lager dan die in Frankrijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
De Brent zit inmiddels boven de 90, de WTI gaat ook richting de 90 en de euro wordt weer wat minder waard ten opzichte van de dollar. Ben benieuwd of de adviesprijzen weer richting de 2,50 gaan voordat de belastingverhoging van 1 januari er overheen komt. SA en RU hebben voorlopig nog geen behoefte om productie op te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch maar kijken naar een fiets en de auto alleen voor in het weekend gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Hier helaas moeten tanken vandaag.
De tank die leeg was, was er half juNi in gedaan, dus valt relatief gezien nog wel mee.
Dit is met de auto die we alleen gebruiken voor verre ritten of grote objecten. Boodschappen / kinderen naar opvang of school met de bakfiets.

Mijn dagelijks vervoer naar werk gaat nu elektrisch (EV motor) , en kan thuis op de zonnepanelen opladen.
Heb daar nu 2100km mee gereden sinds eind mei, kostte 150kWh, wat 75% direct uit de panelen kwam.

Ik vind het niet zo erg om te betalen voor een goed als brandstof, maar meer dan een euro aan accijnzen en belasting per liter wordt mij te gortig.

Van een 2,1-2,2 eu/L schrikt niemand meer.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De adviesprijs voor benzine in Nederland blijft stijgen en de 2,30 euro per liter Euro95 komt inmiddels in zicht. Ook op de internationale oliemarkt gaan de prijzen almaar verder omhoog en zijn de hoogste niveaus sinds begin november vorig jaar bereikt. Volgend jaar dreigt ook nog een accijnsverhoging.

Volgens consumentenorganisatie UnitedConsumers staat de adviesprijs voor een liter Euro95 nu op 2,288 euro. Dat was maandag nog 2,260 euro. In juni vorig jaar bereikte de adviesprijs een recordniveau van iets meer dan 2,50 euro. De adviesprijs voor een liter diesel bedraagt nu 2,088 euro. Dat was begin deze week 2,025 euro. De adviesprijzen van de grote oliemaatschappijen worden doorgaans alleen langs snelwegen gevraagd, want pomphouders kunnen afwijken. Elders liggen de brandstofprijzen daardoor vaak lager.

De olieprijzen worden vooral gestuwd door de productiebeperkingen van Saoedi-Arabië en Rusland, terwijl de wereldwijde vraag dit jaar naar een recordniveau kan stijgen. In het vierde kwartaal dreigt daardoor een groot gat te ontstaan tussen vraag en aanbod. De prijs van een vat Amerikaanse WTI-olie (van 159 liter) staat nu op bijna 91 dollar en een vat Brentolie is nu meer dan 94 dollar waard. Sinds juni zijn de olieprijzen met ongeveer 30 procent gestegen.

Sommige analisten denken dat de prijs van Brent kan doorstijgen tot 100 dollar per vat door de productiebeperkingen. Ook kan de vraag vanuit China, ’s werelds grootste olie-importeur, sterker worden door de steunmaatregelen van de Chinese centrale bank voor de economie. Het vooruitzicht van een einde aan de renteverhogingen in de Verenigde Staten en Europa kan de olievraag eveneens stimuleren.

De pijn in de portemonnee van automobilisten kan volgend jaar nog groter worden. De benzine- en dieselprijzen gaan door een accijnsverhoging in januari waarschijnlijk nog verder stijgen.
Bron: Prijs benzine blijft maar stijgen, de 2,30 euro per liter komt in zicht

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Dit is o.a. de schuld van de producerende landen die maar weinig vatten per dag oppompen. Als ze de productie opschroeven dan krijg je ze uiteindelijk minder voor terug en de hoge belastingen hierop.

Ze doen dit om de prijs hoog te houden

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 15-09-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die is al jaren niet meer laag geweest helaas.

Dat lukt ze aardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
ImprezaBrabo schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:20:

Ben benieuwd of ze voet bij stuk gaan houden. Ooit zal die belastinggeilheid op brandstoffen, stroom, gas om de begroting aan te vullen een max bereiken van wat mensen kunnen betalen om naar het werk te gaan.
Het probleem is niet de hogere prijs aan de pomp. Het probleem is de afhankelijkheid van een eigen auto. Dat zal sterk moeten afnemen. De enige manier is blijkbaar door prijzen voor vervuiling hoger te maken. Om te kunnen werken zou je helemaal geen auto nodig moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oke, is het dan niet eens tijd dat werkgevers weer gaan decentraliseren ipv centraliseren? En meer vestigingen openen ipv 1 grote?

Want voorlopig zie ik alleen nog maar verdere centralisatie en de afhankelijkheid van de auto dus toenemen.
OV is simpelweg ruk en kom je niet waar je wil zijn of op verkeerde tijden. Tenzij je in de randstad woont. Daar is het nog wel oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dennis1812 schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:06:
Oke, is het dan niet eens tijd dat werkgevers weer gaan decentraliseren ipv centraliseren? En meer vestigingen openen ipv 1 grote?
Dat is duurder voor de bedrijven, want meer huurkosten etc. Personeel zit weer meer gespreid wat onderling contact vermindert.

De trend op dit moment is juist om meer centralisatie te gaan doen uit oogpunt van kostenbesparing. Zeker daar veel mensen post-corona nog altijd (deels) thuiswerken wil men van zoveel mogelijk dure kantoorruimte af.

Decentralisatie zie ik iig niet gebeuren op korte of middellange (zeg de eerste 15-20 jaar) termijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

fisherman schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:16:
[...]

Om te kunnen werken zou je helemaal geen auto nodig moeten hebben.
Hoe kom ik dan met zo'n 50 kg aan gereedschap op een afgelegen industrieterrein?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 19:11

NoFearCreations

3DPrint the world!

evilution schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:27:
[...]

Hoe kom ik dan met zo'n 50 kg aan gereedschap op een afgelegen industrieterrein?
Zal voor mij ook erg lastig worden om +/- 15 pallets per dag te leveren. 8)7

Ben blij dat ik 2 jaar geleden een smart heb gekocht. 740kg en 1 op 23 gemiddeld. Maar wordt tijd dat hier een flink om gestaakt gaat worden, je komt nu weer op een punt dat mensen het niet meer kunnen betalen om naar hun werk te rijden. Het is voor mij +/- 50km heen en weer naar de duitse grens, dus denk ik net niet rendabel om te doen, de tijd die mij het kost al niet mee gerekend.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Hoe kom ik dan met zo'n 50 kg aan gereedschap op een afgelegen industrieterrein?
Met een (al dan niet elektrische) bakfiets.
Kun je als ZZP'er ook mooi je logo en telefoonnummer op laten zetten, gratis reclame.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

wildhagen schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:13:
[...]

Dat is duurder voor de bedrijven, want meer huurkosten etc. Personeel zit weer meer gespreid wat onderling contact vermindert.

De trend op dit moment is juist om meer centralisatie te gaan doen uit oogpunt van kostenbesparing. Zeker daar veel mensen post-corona nog altijd (deels) thuiswerken wil men van zoveel mogelijk dure kantoorruimte af.

Decentralisatie zie ik iig niet gebeuren op korte of middellange (zeg de eerste 15-20 jaar) termijn.
Dan ga je de eerste 20 jaar ook alleen maar meer afhankelijkheid van autos krijgen.
Is toch best simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reiskosten wat de werkgevers betalen tegenwoordig voldoet ook niet meer anno 23: 0,21 cent waar er sommige werkgevers nog de 0,19 cent betalen. Goedkoopste optie wordt toch weer de fiets pakken naar werk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
NoFearCreations schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:38:
[...]

Zal voor mij ook erg lastig worden om +/- 15 pallets per dag te leveren. 8)7
Het afleveren van die pallets is je werk, de weg van huis naar de parkeerplaats van de vrachtwagen kan theoretisch op de fiets. (mits je in de buurt woon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 22:21
wildhagen schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:19:
Nog altijd goedkoper in Nederland dan in Frankrijk. Hier kwam ik vandaag een snelwegpomp tegen waar je voor E10 even € 2.29 mocht aftikken. En meer pompen zitten rond die prijs.

Aan de andere kant, bij de supermarkt (Intermarché) vroegen ze voor diezelfde E10 slechts € 1.92. Bij de Carrefour-supermarkt lag dat op € 1.94.

Nou zijn die supermarkt-pompen wel onbemand en die langs de snelweg bemand, maar toch, dat zijn best forse verschillen.
Maar Frankrijk en Duitsland staan er ook wel om bekend dat de prijzen langs de snelweg en in het binnenland echt enorm kunnen verschillen. Dat is in NL al, maar 40ct/liter verschil is in die landen geen uitzondering. Heb al eens >50ct verschil gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Daar heb ik over na zitten denken en kom op het volgende:
- Auto voor de verre ritten.
- Step voor de stadscentra waar een gedeelte auto of OV tussen zit, waarbij ik goed moet uitzoeken wat er mee gaat in de rugzak.
- Bakfiets voor de korte ritten, alle zooi overhevelen vanaf de auto.
- De klant zo ver krijgen dat ze mijn gestegen reistijd gaan vergoeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:06:
De reiskosten wat de werkgevers betalen tegenwoordig voldoet ook niet meer anno 23: 0,21 cent waar er sommige werkgevers nog de 0,19 cent betalen. Goedkoopste optie wordt toch weer de fiets pakken naar werk :+
En vele dat nog niet eens. Vele takken in de zorg maar 8ct bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Yaksa schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:40:
[...]

Met een (al dan niet elektrische) bakfiets.
Kun je als ZZP'er ook mooi je logo en telefoonnummer op laten zetten, gratis reclame.
Die industrieterreinen zijn meer dan 100 km van mijn woonplaats.

En reclame hoef ik niet, ik ben geen zzp'er...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Daar zul je eerst voor naar een locatie voor moeten om je auto op te halen in de toekomst. Die hoort niet bij huis te staan. Dat geldt voor eigenlijk de meeste auto's. Veel mensen zullen in de toekomst naar een locatie toe moeten om een deelauto op te halen. Dat geldt voor mensen die echt niet zonder auto anders ergens kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

fisherman schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:14:
[...]

Daar zul je eerst voor naar een locatie voor moeten om je auto op te halen in de toekomst. Die hoort niet bij huis te staan. Dat geldt voor eigenlijk de meeste auto's. Veel mensen zullen in de toekomst naar een locatie toe moeten om een deelauto op te halen. Dat geldt voor mensen die echt niet zonder auto anders ergens kunnen komen.
Ik gebruik mijn privé auto voor werk, hoezo hoort die niet bij huis te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:45
Net nog getankt bij de TinQ in Kampen NU ivm F1 is Euro95 daar €2,039 per liter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDMmIhlaDpckDDLAKHzOdHcrm5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1hKCwyhcOFQWmqLctRTitkF.jpg?f=fotoalbum_large

Ben zo blij met mijn net aangekochte Mitsubishi Space Star 1.2 uit '22 ! Deze rijdt lachend 1 op 21.

[ Voor 54% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 17-09-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 21:27
Niemand die overschakelen naar LPG overweegt :? nog onder de 80 cent per liter.
Besparingen zijn gigantisch op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

fisherman schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:14:
[...]

En die deelauto rijdt op lucht dan? Of moet ik die ook tanken?
Indien tanken, waarom zou ik dat niet met mijn eigen auto doen?

En hoe kom ik op die plaats waar die deelauto staat?
Of krijgt elk klein gehucht een massa parkeerplaats met enkele honderden autos? En de grotere dorpen enkele duizenden autos?

Ik zie het niet gebeuren.
En fatsoenlijk OV gaat Nederland ook nooit in investeren. Als je dus wil blijven centraliseren blijf je op autos uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

evilution schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:55:
[...]

Die industrieterreinen zijn meer dan 100 km van mijn woonplaats.

En reclame hoef ik niet, ik ben geen zzp'er...
Waarom is dit dan jouw probleem? Je werkgever regelt toch vervoer, dus die kan de gestegen brandstofkosten gewoon incalculeren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jeroenneman schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:30:
[...]

Waarom is dit dan jouw probleem? Je werkgever regelt toch vervoer, dus die kan de gestegen brandstofkosten gewoon incalculeren.
Ik heb geen probleem. WG geeft mij een kilometervergoeding. Daar kan ik de brandstof van betalen. De overige kosten betaal ik zelf. Het vervoer wat mijn werkgever regelt vind ik onhandig en oncomfortabel. Laat staan dat ik die ook nog ergens moet ophalen. Vrijheid blijheid!

Anyway, ik ga even naar BE, mijn auto voltanken voor beduidend minder dan € 2,00 per liter.

edit: € 1,809 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Laatst online: 07-09 19:11

NoFearCreations

3DPrint the world!

ybos schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:25:
Kan niet in een Smart, anders had ik het gedaan. :P

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het is op zich wel interessant maar ik wil de laadruimte niet kwijt en ook geen klein reservewieltankje. En mijn reservewiel wil ik ook niet kwijt. Mijn auto loopt 1:10 en heeft nu ruim 600 km actieradius. Daar wil ik ook niet veel op inleveren. En het is een ouwe auto waarvan ik verwacht dat die binnen een paar jaar vervangen gaat worden. Om er dan nog 2 ruggen tegenaan te gooien...?

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 17-09-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 05:42
Vorig jaar bij een tellerstand van 60000km een LPG installatie laten inbouwen in onze in 2010 nieuw gekochte Suzuki Alto. Ondertussen deze naar 92000km gereden. De investering van de installatie is nu terugverdiend. Met een literprijs van nog geen 70 cent rij ik hiermee nog enigszins lachend rond. En het prijsverschil met benzine wordt na 1 januari nog groter….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
evilution schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:14:
[...]

Het is op zich wel interessant maar ik wil de laadruimte niet kwijt en ook geen klein reservewieltankje. En mijn reservewiel wil ik ook niet kwijt. Mijn auto loopt 1:10 en heeft nu ruim 600 km actieradius. Daar wil ik ook niet veel op inleveren. En het is een ouwe auto waarvan ik verwacht dat die binnen een paar jaar vervangen gaat worden. Om er dan nog 2 ruggen tegenaan te gooien...?
Je houdt van duur gemak... Ik wil dit niet, ik wil dat niet. Dan moet je gewoon betalen en niet zeuren :N
Maar, met dat soort argumenten heb je dan ook geen reden om te klagen om de dure prijzen :X
Die "2 ruggen" zullen eerder 1300-1500 zijn als t oude(re) auto is.
Ik zie een hoop nonsens argumenten want de investering heb je binnen een jaar terug. En als de auto er dan mee stopt laat je de set overbouwen in de volgende auto en je rijdt lachend door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Ik heb het overwogen, maar met youngtimer regeling ligt dat net even iets anders...

Als ik mijn diesel weg doe en voor 2500 euro extra een youngtimer op LPG koop bespaar ik 800 euro op brandstof en wegenbelasting per jaar. Die besparing is echter bruto. Het is een aftrekpost die invloed heeft op te betalen belasting en te ontvangen toeslagen. Komt bij dat 35% bijtelling over 2000 euro hogere dagwaarde ook 700 euro is, waardoor mijn bruto inkomen stijgt met 1500 euro.

Mocht de diesel (400.000km) nu op dusdanige manier kapot gaan dat repareren echt niet meer te verantwoorden is, dan wordt de volgende wel LPG, maar omruilen zolang de diesel nog rijdt wordt 'm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
_JGC_ schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:32:
[...]

Ik heb het overwogen, maar met youngtimer regeling ligt dat net even iets anders...

Als ik mijn diesel weg doe en voor 2500 euro extra een youngtimer op LPG koop bespaar ik 800 euro op brandstof en wegenbelasting per jaar. Die besparing is echter bruto. Het is een aftrekpost die invloed heeft op te betalen belasting en te ontvangen toeslagen. Komt bij dat 35% bijtelling over 2000 euro hogere dagwaarde ook 700 euro is, waardoor mijn bruto inkomen stijgt met 1500 euro.

Mocht de diesel (400.000km) nu op dusdanige manier kapot gaan dat repareren echt niet meer te verantwoorden is, dan wordt de volgende wel LPG, maar omruilen zolang de diesel nog rijdt wordt 'm niet.
Een andere auto kopen is inderdaad tot daar aan toe.
Maar als je nu een youngtimer op benzine zou hebben, dan is de investering in de lpg installatie natuurlijk ook bruto (net als de besparing), en dat heft elkaar dan weer op. Een oude auto vervangen voor een andere oude auto is inderdaad lastiger, zeker als die andere auto ook nog eens duurder is :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
evilution schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:20:
[...]

Ik gebruik mijn privé auto voor werk, hoezo hoort die niet bij huis te staan?
Een werkauto hoort niet bij huis te staan. Als je prive bereid bent om je portemonee te trekken in de toekomst is er niets aan de hand hoor. Dan mag je die gewoon op je oprit zetten uiteraard. Het gaat meer om mensen zonder eigen parkeergelegenheid. Maar goed, je zult net zo goed weten als ik dat de bereikbaarheid van een eigen auto sterk gaat afnemen. Een kleine groep zal in de toekomst nog maar beschikken over die luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Dennis1812 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:28:
[...]

En die deelauto rijdt op lucht dan? Of moet ik die ook tanken?
Indien tanken, waarom zou ik dat niet met mijn eigen auto doen?

En hoe kom ik op die plaats waar die deelauto staat?
Of krijgt elk klein gehucht een massa parkeerplaats met enkele honderden autos? En de grotere dorpen enkele duizenden autos?

Ik zie het niet gebeuren.
En fatsoenlijk OV gaat Nederland ook nooit in investeren. Als je dus wil blijven centraliseren blijf je op autos uitkomen.
Feit is dat een eigen auto steeds onbereikbaarder wordt voor velen. Er zullen inderdaad deelpleinen komen, maar de meeste mensen zulllen gewoon moeten zorgen dat ze helemaal geen auto meer nodig hebben in de toekomst.
Deelauto's rijden overigens over het algemeen op stroom, niet op benzine of diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zie het nog niet gebeuren. Overal pleinen met autos waarvan je maar moet hopen dat ze niet bezet zijn of in gekotst is.

Als ze graag iedereen aan de EV hebben kunnen ze beter erop focussen dat betaalbaarder te maken voor lage en middeninkomens dan te fantaseren over een pleintje in elk dorp met deel autos.

Want als je dat ook gaat centraliseren valt het meteen af als optie. Simpelweg omdat je er dan niet kan komen. Omdat blijkbaar je eigen auto ingenomen is door de overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Er zijn ook alternatieven.... ;)

1 ) Een auto delen met broer/zus of ouders/buren
2 ) Zo een NS ( deel ) auto
3 ) Een auto af en toe huren
4 ) UBER
5 ) Taxi
6 ) OV
7 ) Motorrijbewijs halen ( wegenbelasting is dan maar €10 p/m en je kan files omzeilen )
8 ) Tot zeg 30km per dag gewoon de fiets pakken ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1: moet je familie wel in de buurt wonen en bij buren moet je de auto niet gelijktijdig nodig hebben. En de werktijden zijn zo dat dat meestal dus wel is.
2; de NS is compleet afwezig in het grootste deel van het land
3: dat is helemaal duur om dagelijks te moeten doen. En ook dan moet je brandstof betalen. Immers is dit topic gericht op brandstofprijzen. Het filosoferen over alternatieve vervoersmiddelen is een ander topic. Daar zitten meer mensen met een leasebak die de auto van de rest willen afnemen
4: opereert ook niet in een groot deel van het land
5: wie gaat dat betalen?
6: zie 4
7: wel een optie, moet je alsnog tanken. Wederom gaat het hier over dure brandstof. Brandstof voor een motor is dus ook duurder geworden. En dat is de core van dit topic.
8: helaas zit door centralisatie mijn werk iets verder dan dat.

Ik denk echt dat veel mensen dit topic de laatste tijd verwarren met andere topics waar men graag filosofeert over het afnemen van alle autos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:24:

Ik denk echt dat veel mensen dit topic de laatste tijd verwarren met andere topics waar men graag filosofeert over het afnemen van alle autos.
Als de prijs van brandstof blijft stijgen gaat die auto vanzelf in de verkoop en hoef je niets af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

jadjong schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:37:
[...]

Als de prijs van brandstof blijft stijgen gaat die auto vanzelf in de verkoop en hoef je niets af te nemen.
Yup, alhoewel in de eerste les economie mij uitgelegd is wat prijs-elasticiteit betekend.

En brandstof is bijzonder inflexibel, als het 10% stopt, gaat niet 10% andere manieren zoeken, maar veel minder dan dat (als het al gebeurd).

Maar het zal wel langzaam zorgen dat mensen alternatieven gaan zoeken, maar het zal wel gebeuren.

Er is een volle euro per liter bijgekomen in 15 jaar. Dit is gewoon niet houdbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 18-09-2023 10:45 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:37:
[...]

De praktijk werkt iets anders, aangezien een auto in veel gevallen gewoon noodzakelijk is en dus ook niet verkocht wordt. Net zoals een woning wat ook al onbetaalbaar is gemaakt, maar mensen hebben nog steeds een woning. (of bungalow/caravan/tent tegenwoordig)

Er wordt dan inderdaad niets afgenomen, mensen worden alleen verder de armoede ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ybos schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:10:
[...]

Je houdt van duur gemak... Ik wil dit niet, ik wil dat niet. Dan moet je gewoon betalen en niet zeuren :N
Maar, met dat soort argumenten heb je dan ook geen reden om te klagen om de dure prijzen :X
Die "2 ruggen" zullen eerder 1300-1500 zijn als t oude(re) auto is.
Ik zie een hoop nonsens argumenten want de investering heb je binnen een jaar terug. En als de auto er dan mee stopt laat je de set overbouwen in de volgende auto en je rijdt lachend door.
Waar zie je mij precies zeuren en klagen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:24:
To be honest, ik mis ook een beetje het doel van dit topic de laatste tijd. Anders dan klagen dat het duurder wordt, want dat is gewoon een feit. Fossiele brandstof gaat nooit meer, langere tijd goedkoper worden dan dat het nu is, simpelweg omdat het en eindige resource is. Er komt steeds minder beschikbaar en dus zal de prijs op de langere termijn alleen maar stijgen.

In plaats van dan maar te blijven hangen in het is de schuld van "Rutte/Shell/Saudies" etcetera lijkt het mij toch veel vruchtbaarder om met elkaar te sparren over alternatieven waadoor vervoer betaalbaar blijft toch?

Alternatieve vervoersmiddelen zijn mogelijk maar je kunt ook kijken naar extreem zuinige auto's waarmee je 3,5 á 4L per 100 km kan halen. Wie weet wordt de Lupo 3L weer enorm populair :). Motorscooter mag je gewoon rijden met B rijbewijs en kan ook een optie zijn voor sommige mensen of wel overstappen op een lichte auto op LPG.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De prijs is met name enorm hoog en wordt hoger door de accijns.
En dan het feit dat de pompende landen minder willen pompen om er meer geld voor te krijgen.

Compleet losstaand van het feit dat het ooit op is.
Vanaf januari gaat er bijna 40ct verschil zitten tussen België en Nederland.

Dan maak je mij niet wijs dat het komt omdat de olie opraakt.
Dat is puur een politiek besluit.
Er zijn maar weinig landen waar de prijs zo hoog ligt als in Nederland.

Eindig ja, komt de hoge prijs op dit moment door de eindigheid? Nee. Dat is echt politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
paar jaar geleden gedaan, beste optie ooit :+
Denk dat er toch nog veel vooroordelen aan kleven (veel duurdere wegenbelasting, wat vaak onzin is) en onbekend maakt onbemind.

Echter wel een dingetje: vorig jaar voor 5000 nog een redelijk nieuwe occasion gekocht op LPG. Als ik die nu weer moet kopen gaat die richting die 10.000 euro :X
En achterhalen welke auto je dan kan opbouwen naar LPG zonder (teveel) issues..... das een uitdaging op zich.

Ik rij veel (woon in het Noorden, dus OV is geen optie en werkgelegenheid ligt 45km de ene kant op, en werkgelegenheid van partner 45km de andere kant op) en LPG kan héél goed uit hier. 2e auto willen we ook LPG maar aanschafprijs is toch écht wel een issue. En 2e hands betaalbae EV is lastig omdat de range in de winter vaak tegen de max retourafstand aanschurkt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Brazos schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:48:
[...]

De praktijk werkt iets anders, aangezien een auto in veel gevallen gewoon noodzakelijk is en dus ook niet verkocht wordt. Net zoals een woning wat ook al onbetaalbaar is gemaakt, maar mensen hebben nog steeds een woning. (of bungalow/caravan/tent tegenwoordig)

Er wordt dan inderdaad niets afgenomen, mensen worden alleen verder de armoede ingedrukt.
Het aantal gevallen waar een auto echt noodzakelijk is, is veel kleiner dan het aantal gevallen waarbij mensen zeggen dat de auto noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:29:
[...]

Het aantal gevallen waar een auto echt noodzakelijk is, is veel kleiner dan het aantal gevallen waarbij mensen zeggen dat de auto noodzakelijk is.
Noodzakelijk is een relatief begrip. Echt noodzakelijk is het ook niet om te werken, en daarmee vervalt de noodzaak tot een auto vaak ook al. Evenals lokaal toegang tot voorzieningen en werk.

Maar het vereist wel wat meer aanpassingen dan enkel de maatschappelijke problemen afwentelen op bepaalde individuen om maar op te lossen omdat de overheid en maatschappij dat schijnbaar niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:09:
Compleet losstaand van het feit dat het ooit op is.
Vanaf januari gaat er bijna 40ct verschil zitten tussen België en Nederland.
Ach, je kunt het ook zien als het is goed voor de Belgische (en Duitse) economie, want het wordt voor een steeds grotere groep Nederlanders aantrekkelijk om over de grens te tanken. het is voor ons nu nog niet echt de moeite waard om om te rijden om in Duitsland te tanken (20ct verschil werkelijk verschil), maar met met 40ct gaan we gewoon 1x in de maand via Duitsland terug naar huis (woon-werk verkeer), want dat gaat ons gewoon geld schelen. En dan gaan we natuurlijk gelijk boodschappen doen, scheelt ons daar dan ook nog geld...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De accijnsverhoging gaat niet door:
De accijns op benzine en diesel gaat niet omhoog volgend jaar. En de energiebelasting voor huishoudens gaat iets omlaag. Een Kamermeerderheid heeft daarover een akkoord bereikt.

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de accijns op benzine en diesel bevriezen op het huidige niveau. Om te voorkomen dat tanken vanaf 1 januari nog veel duurder wordt dan nu willen VVD, PVV, SP, ChristenUnie, Ja21, BBB, Kamerlid Pieter Omtzigt, SGP, BVNL, Denk en Kamerlid Liane den Haan dat het kabinet ingrijpt.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Voorstel: Per 1-1-2026 LPG motorrijtuigenbelasting naar normaal tarief
https://www.autoweek.nl/a...lpg-oldtimers-en-campers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Davidshadow13 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:05:
[...]
Motorscooter mag je gewoon rijden met B rijbewijs en kan ook een optie zijn voor sommige mensen...
Nope, een motorscooter is gewoon een motorfiets met een automatische transmissie.
In Nederland is rijbewijs A vereist. In Duitsland en België is volgens mij een motorscooter tot 125cc wel toegestaan met rijbewijs B.

[ Voor 12% gewijzigd door Vulcan750 op 21-09-2023 16:45 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
XWB schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:42:
De accijnsverhoging gaat niet door:

[...]
Best bijzonder, de olieproducenten verhogen de prijs van benzine flink, waardoor de overheid met zijn rug tegen de muur staat en het geld nu via een andere, waarschijnlijk minder opvallende, manier gaat binnenharken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

maharens schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:35:
[...]

Best bijzonder, de olieproducenten verhogen de prijs van benzine flink, waardoor de overheid met zijn rug tegen de muur staat en het geld nu via een andere, waarschijnlijk minder opvallende, manier gaat binnenharken.
Met hogere olieprijzen krijgt de overheid sowieso al meer belasting en accijns geld binnen per liter aan de pomp...

[ Voor 0% gewijzigd door Wailing_Banshee op 22-09-2023 07:54 . Reden: duh.... ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:08:
[...]

Met hogere olieprijzen krijgt de overheid sowieso al meer belasting en accijns geld binnen per liter aan de pomp...
Meer accijns? Dat is toch een vast bedrag per liter ongeacht de olieprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12:42
Ha, LPG wordt compleet genuked
https://www.autoblog.nl/n...gen-ze-over-autos-3548341

Alles wat betaalbaar en milieuvriendelijk is wordt duurder gemaakt om iedereen in een onbetaalbare EV te krijgen, of uit de auto en het OV in.

Ik heb mazzel dat ik verder lage vaste lasten heb en de auto nog betalen kan want een OV verbinding (die 5x langer duurt dan met de auto) tussen mijn huis en mijn werk is er sindskort niet meer 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 22-09-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

maharens schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:01:
[...]
Meer accijns? Dat is toch een vast bedrag per liter ongeacht de olieprijs?
Oh ja, natuurlijk alleen de BTW. Het is bijna weekend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
FastFred schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:03:
[...]

Ha, LPG wordt compleet genuked
https://www.autoblog.nl/n...gen-ze-over-autos-3548341

Alles wat betaalbaar en milieuvriendelijk is wordt duurder gemaakt om iedereen in een onbetaalbare EV te krijgen, of uit de auto en het OV in.

Ik heb mazzel dat ik verder lage vaste lasten heb en de auto nog betalen kan want een OV verbinding (die 5x langer duurt dan met de auto) tussen mijn huis en mijn werk is er sindskort niet meer 8)7
Ik snap dat artikel niet helemaal, je betaalt toch met een LPG auto sowieso al meer MRB dan een vergelijkbaar benzine model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12:42
@maharens In de MRB voor LPG auto's zit een lagere brandstoftoeslag dan die voor benzine auto's. Die lagere toeslag wordt 1 januari '26 gelijk getrokken met de toeslag van benzine. Dus MRB van LPG auto's gaat nog duurder worden.

Dat is hoe ik het begrijp.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 22-09-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
FastFred schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:40:
@maharens In de MRB voor LPG auto's zit een lagere brandstoftoeslag dan die voor benzine auto's. Die lagere toeslag wordt 1 januari '26 gelijk getrokken met de toeslag van benzine. Dus MRB van LPG auto's gaat nog duurder worden.

Dat is hoe ik het begrijp.
Hmm ok, lang geleden dat ik een LPG auto had, voordeel had je toen vooral met een G3 installatie, dat was maar iets duurder dan benzine terwijl andere LPG installaties flink duurder waren, misschien dat ze die korting er dan afhalen.

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 22-09-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Volgens mij wordt artikel 23 lid 3 geschrapt en toegevoegd aan lid 2. Want lid 3 is nu de korting voor LPG.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 11:48
FastFred schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:03:
Toch bijzonder dat dit het 'gevoel' blijft bij veel Nederlanders. Er is zonet, door een demissionair kabinet, €1.400.000.000 uitgegeven om mensen juist in een benzine- of dieselauto te houden.

Dat is 14x het geldbedrag wat de overheid beschikbaar heeft gesteld om die onbetaalbare EV €2.000 of €2.950 betaalbaarder te maken.

Dat is minder dan 1/3e van de totale kosten alle OV in Nederland gratis te maken.

Naar mijn mening is dit überhaupt geen discussie over wat beter voor het milieu is. Feit is dat die miljarden ofwel naar Rusland gaan, ofwel naar Saudi Arabië. Als we íets moeten leren van de inval in Oekraïne, is dat we iets als energie, niet bij dubieuze regimes weg moeten halen. De oplossing is klip en klaar: wind, zon, kern, binnen de eigen landsgrenzen. Investeer daar lekker 1.4 miljard in.

Volgend jaar maakt het OPEC-kartel de olie gewoon nog wat duurder (er moeten immers meer voetbalclubs gekocht worden). Wat gaan we dan doen? De belasting nog verder verlagen, en de gemiste belastinginkomsten maar opnieuw bij de middeninkomens neerleggen?

Ik kan er met mijn hoofd écht niet bij.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Trouwens, ondertussen wil niemand wat doen aan het voltarief MRB voor zware EV's? 8)7
Wil je mensen naar een EV krijgen, dan is duidelijkheid bieden voor >4 jaar toch het minste wat je kan doen.

Ja, ja: het is hoog tijd dat de Tesla-rijder meer belasting afdraagt dan een Aygo-bezitter, helemaal eens.
Maar het moet niet zo zijn dat een ID3 onder de streep duurder is dan een Golf omdat we op iets achterlijks als gewicht taxeren.

|:( |:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Richh schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:36:
[...]

Toch bijzonder dat dit het 'gevoel' blijft bij veel Nederlanders. Er is zonet, door een demissionair kabinet, €1.400.000.000 uitgegeven om mensen juist in een benzine- of dieselauto te houden.

Dat is 14x het geldbedrag wat de overheid beschikbaar heeft gesteld om die onbetaalbare EV €2.000 of €2.950 betaalbaarder te maken.

Dat is minder dan 1/3e van de totale kosten alle OV in Nederland gratis te maken.

Naar mijn mening is dit überhaupt geen discussie over wat beter voor het milieu is. Feit is dat die miljarden ofwel naar Rusland gaan, ofwel naar Saudi Arabië. Als we íets moeten leren van de inval in Oekraïne, is dat we iets als energie, niet bij dubieuze regimes weg moeten halen. De oplossing is klip en klaar: wind, zon, kern, binnen de eigen landsgrenzen. Investeer daar lekker 1.4 miljard in.

Volgend jaar maakt het OPEC-kartel de olie gewoon nog wat duurder (er moeten immers meer voetbalclubs gekocht worden). Wat gaan we dan doen? De belasting nog verder verlagen, en de gemiste belastinginkomsten maar opnieuw bij de middeninkomens neerleggen?

Ik kan er met mijn hoofd écht niet bij.
Een verhoging niet door laten gaan lijkt mij wat anders dan geld uitgeven. Dit lijkt op de kromme creatieve berekeningen van de zogenaamde subsidies. De accijnsverlaging was 17,3ct/l en in juli is de prijs weer met 13,8ct/l omhoog gegaan. Overigens komt er meer BTW binnen wanneer de brandstofprijzen hoog zijn. Dus dure brandstof is alsnog een financiële meevaller voor de staat.
Richh schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:40:
Trouwens, ondertussen wil niemand wat doen aan het voltarief MRB voor zware EV's? 8)7
Wil je mensen naar een EV krijgen, dan is duidelijkheid bieden voor >4 jaar toch het minste wat je kan doen.

Ja, ja: het is hoog tijd dat de Tesla-rijder meer belasting afdraagt dan een Aygo-bezitter, helemaal eens.
Maar het moet niet zo zijn dat een ID3 onder de streep duurder is dan een Golf omdat we op iets achterlijks als gewicht taxeren.

|:( |:( |:(
Ooit verdiept hoe de MRB in elkaar zit? Ik ben het met je eens dat de ID3 niet duurder moet worden dan de Golf, maar zover ik zie is dat ook niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TheBrut3 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:29:
[...]

Ik ben het met je eens dat de ID3 niet duurder moet worden dan de Golf, maar zover ik zie is dat ook niet zo.
Op dit moment niet nee, omdat elektrische auto's vrijgesteld zijn. Maar als de plannen doorgaan worden elektrische auto's op hetzelfde tarief als benzineauto's. En dan scheelt het wel of je een Golf van 1.266 kg hebt (1.5 eTSI) of een ID.3 van 1713 (58 kWh) of 1828 kg (77 kWh) hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:21
Nederland is het enige land dat op gewicht en brandstof belast. Elk ander land belast op motorinhoud en uitstoot.

Hierdoor hebben wij in NL nog veel oud lichtgewicht spul zonder veiligheidsvoorziening rondrijden, met oude vervuilende motoren. En kiest men in andere Europese landen voor nieuwere auto's.

Het is echt een beleidskeuze om onveilige vervuilende oude auto's te importeren en hier te behouden. Iets met verkeerde prikkels afgeven.

[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 22-09-2023 15:02 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
[...]

Een verhoging niet door laten gaan lijkt mij wat anders dan geld uitgeven.
Het betreft geen verhoging, het betreft een verlaging die weer ongedaan gemaakt wordt. Die verlaging moet ongedaan gemaakt worden voor de begroting. Anders moet je het geld elders vandaan halen.
De accijnsverlaging was 17,3ct/l en in juli is de prijs weer met 13,8ct/l omhoog gegaan.
De ANWB legt het hier vrij duidelijk uit:

https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/brandstofprijzen
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. Deze wordt normaal gesproken jaarlijks op 1 januari verhoogd met de inflatiecorrectie. In 2023 werd dit echter uitgesteld tot 1 juli. Dit had te maken met een bijzondere situatie: op 1 april 2022 voerde het kabinet namelijk een tijdelijke accijnsverlaging door om de toentertijd buitengewoon stijgende brandstofprijzen te compenseren. Deze compensatie liep uiteindelijk door tot 1 juli 2023. Per die datum zijn de accijnswijzigingen deels weer teruggedraaid.

Dit betekent dat per 1 juli 2023 de inflatiecorrectie alsnog is doorgevoerd en de accijnsverlaging met de helft is teruggeschroefd om de hoge brandstofprijzen nog iets te compenseren. Daarmee komen de accijnstarieven nu uit op 78,91 cent voor ongelode benzine, 51,63 cent voor diesel en 18,62 cent voor LPG. In de dieselaccijns is 1 cent extra accijns opgenomen.

Op dit moment is het plan om per 1 januari 2024 ook het resterende deel van de accijnsverlaging van 2022 teniet te doen. Dit betekent dat er per die datum nog eens 8,7 cent aan accijns voor benzine bijkomt, 5,6 cent voor diesel en 2,0 cent voor LPG.
Het lijkt mij echt niet meer dan logisch om die 8,7 cent weer terug te draaien. En anders gaat het simpelweg om veel te veel geld om door een demissionair kabinet te doen bepalen.
Overigens komt er meer BTW binnen wanneer de brandstofprijzen hoog zijn. Dus dure brandstof is alsnog een financiële meevaller voor de staat.
Dat is procentueel slechts een zeer kleine toename (bij 8,7 cent gaat het dan dus om nog geen 2 cent BTW) en valt in het niet bij de oorspronkelijke accijnsstijging.
Verder kan de staat best wat financiële meevallers gebruiken, wellicht kunnen we daar het middeninkomen wat minder mee belasten zodat werken weer loont.

Het is handiger om het middeninkomen wat extra inkomen te geven (waarmee men onder andere de dure benzine kan betalen) in plaats van álle benzine goedkoper te maken, dus ook de brandstof voor in de directeurs-Audi en wat men in die gigantische pickups giet die 1 op 5 rijden.
Ooit verdiept hoe de MRB in elkaar zit? Ik ben het met je eens dat de ID3 niet duurder moet worden dan de Golf, maar zover ik zie is dat ook niet zo.
Dat is dus wel zo.

Daar zijn onlangs kamervragen over gesteld. Zie pagina 13.
  • Een stilstaande VW ID3 kost vanaf 2026 €488 per jaar meer dan een VW Golf aan MRB.
  • Een stilstaande Hyundai Kona Electric kost vanaf 2026 €392 per jaar meer dan een Hyundai Kona Benzine aan MRB.
Geen wonder dat de SEPP-pot nog niet leeg is natuurlijk, want zoals het er nu uit ziet betaal je je volledige subsidiebedrag terug aan je provincie in 4 jaar tijd.

Ondanks een lange lijst aan partijen die de brandstofprijzen laag wil houden, lijkt (ondanks aanhoudende berichten vanuit verschillende automotive belangengroepen) niemand in te zien dat dit eigenlijk best raar is. Tuurlijk moeten EV's ook meebetalen, maar het lijkt mij logischer als een ID3 en een Golf maximaal even duur zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

maharens schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:43:
[...]

Hmm ok, lang geleden dat ik een LPG auto had, voordeel had je toen vooral met een G3 installatie, dat was maar iets duurder dan benzine terwijl andere LPG installaties flink duurder waren, misschien dat ze die korting er dan afhalen.
Precies, gaat om het lagere G3 tarief. Het dure normale lpg tarief blijft over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:07

YellowCube

Wait...what?

GAIAjohan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:00:
Nederland is het enige land dat op gewicht en brandstof belast. Elk ander land belast op motorinhoud en uitstoot.

Hierdoor hebben wij in NL nog veel oud lichtgewicht spul zonder veiligheidsvoorziening rondrijden, met oude vervuilende motoren. En kiest men in andere Europese landen voor nieuwere auto's.

Het is echt een beleidskeuze om onveilige vervuilende oude auto's te importeren en hier te behouden. Iets met verkeerde prikkels afgeven.
over wat voor 'n percentage oude en onveilige auto's hebben we het dan?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
YellowCube schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:55:
[...]

over wat voor 'n percentage oude en onveilige auto's hebben we het dan?
Alleen al het feit dat in Nederland de gemiddelde leeftijd van een auto de hoogste is van West-Europa zegt erg veel.
Verder zie ik nog dagelijks Chevrolet Matizzen, Corsa B's en C's, oude Aygo/107/C1 drieling rondrijden. Waar deze auto's in vrijwel alle andere landen bijna niet meer te zien zijn. Auto's die echt niet voor het comfort gereden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Denk dat de afstanden in NL ook het kortst zijn. Dat gecombineerd met een beetje calvinisme, waarom iets weggooien wat nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
DopdeDouwer schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:22:
[...]

oef, dat lijkt een serieuze verhoging, voor een auto van 1251-1350 kg gaat het om ca 500 euro per jaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
DopdeDouwer schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:28:
Denk dat de afstanden in NL ook het kortst zijn. Dat gecombineerd met een beetje calvinisme, waarom iets weggooien wat nog goed is.
Dat van de afstanden zou best kunnen. Dat van calvinisme gaat er bij mij niet in. Het is eerder een stukje rationeel denken.
Als een nieuiwe gelijkwaardige auto meteen twee gewichtsklassen duurder is in de mrb, waarbij de stijgingen in NL boven de 1050kg behoorlijk zijn, is het een simpele keuze.Qua brandstofverbruik is dat verschil eigenlijk nooit terug te verdienen.

In Duitsland zou juist de mrb goedkoper worden bij een nieuwere auto (lagere uitstoot CO2, voldoen aan minimaal euro4 norm). Dus kiezen mensen voor een nieuwere auto, hoewel de mrb daar niet absurd is.

Verder zijn de NL'se tarieven gewoon tamelijk absurd :).
Mijn Peugeot 308 2.0hdi uit 2016 (euro6) kost €128 per maand. In DE nog geen €300 per jaar, in Zweden €50 per jaar.

En gezien wegenbelasting in bv Zweden en Duitsland op CO2-uitstoot gaat, kun je duidelijk prikkelen naar verminderen uitstoot. Dit door elke gram CO2 elk jaar hoger te belasten.
In NL zit de CO2 component in de aanschafprijs via de BPM 8)7 .Die bovendien keihard afneemt bij oude import (rest-BPM).. 8)7 8)7

Kortom NL wordt ook daar geprikkeld om oude geïmporteerde meuk te kiezen :)

Ik blijf erbij dat het puur beleid is van onze overheid om vieze oude onveilige auto's bijna te stimuleren...

[ Voor 25% gewijzigd door GAIAjohan op 22-09-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Richh schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:04:
[...]

Het betreft geen verhoging, het betreft een verlaging die weer ongedaan gemaakt wordt. Die verlaging moet ongedaan gemaakt worden voor de begroting. Anders moet je het geld elders vandaan halen.

[...]

De ANWB legt het hier vrij duidelijk uit:

https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/brandstofprijzen

[...]

Het lijkt mij echt niet meer dan logisch om die 8,7 cent weer terug te draaien. En anders gaat het simpelweg om veel te veel geld om door een demissionair kabinet te doen bepalen.

[...]

Dat is procentueel slechts een zeer kleine toename (bij 8,7 cent gaat het dan dus om nog geen 2 cent BTW) en valt in het niet bij de oorspronkelijke accijnsstijging.
Verder kan de staat best wat financiële meevallers gebruiken, wellicht kunnen we daar het middeninkomen wat minder mee belasten zodat werken weer loont.

Het is handiger om het middeninkomen wat extra inkomen te geven (waarmee men onder andere de dure benzine kan betalen) in plaats van álle benzine goedkoper te maken, dus ook de brandstof voor in de directeurs-Audi en wat men in die gigantische pickups giet die 1 op 5 rijden.

[...]

Dat is dus wel zo.

Daar zijn onlangs kamervragen over gesteld. Zie pagina 13.
  • Een stilstaande VW ID3 kost vanaf 2026 €488 per jaar meer dan een VW Golf aan MRB.
  • Een stilstaande Hyundai Kona Electric kost vanaf 2026 €392 per jaar meer dan een Hyundai Kona Benzine aan MRB.
Geen wonder dat de SEPP-pot nog niet leeg is natuurlijk, want zoals het er nu uit ziet betaal je je volledige subsidiebedrag terug aan je provincie in 4 jaar tijd.

Ondanks een lange lijst aan partijen die de brandstofprijzen laag wil houden, lijkt (ondanks aanhoudende berichten vanuit verschillende automotive belangengroepen) niemand in te zien dat dit eigenlijk best raar is. Tuurlijk moeten EV's ook meebetalen, maar het lijkt mij logischer als een ID3 en een Golf maximaal even duur zouden zijn.
Dus het middeninkomen een tientje meer geven om dan een tank benzine 20 euro duurder te maken.
Broekzak vullen en de vestzak wat harder legen.

Ik denk dat er heel veel simpele bezuinigingen mogelijk zijn waar niks mee gedaan wordt.
Je moet enerzijds de middeninkomens fors gaan helpen én benzine en diesel betaalbaarder maken.

Immers zijn we 1 van de duurste. We kunnen prima richting middenmoot. Anders kan je sowieso elk tankstation in de grens provincies sluiten. Als je de verhoging door laat gaan krijg je bijna 50ct verschil met België.
Dan ben je gek als je nog in Nederland gaat tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:07

YellowCube

Wait...what?

.
Nvm.

[ Voor 103% gewijzigd door YellowCube op 22-09-2023 19:57 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Maasluip schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:56:
[...]

Op dit moment niet nee, omdat elektrische auto's vrijgesteld zijn. Maar als de plannen doorgaan worden elektrische auto's op hetzelfde tarief als benzineauto's. En dan scheelt het wel of je een Golf van 1.266 kg hebt (1.5 eTSI) of een ID.3 van 1713 (58 kWh) of 1828 kg (77 kWh) hebt.
Feit blijft wel dat een ID3 veel te zwaar is, bijna net zo zwaar als een Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
maharens schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:33:
[...]

Feit blijft wel dat een ID3 veel te zwaar is, bijna net zo zwaar als een Model 3
En waarom is dat te zwaar? Mijn M3 LR uit 2019 is inderdaad 1831kg op kenteken, maar er is veel gebruik gemaakt van aluminium om het gewicht omlaag te krijgen.
Heeft als gevolg weer dat bij schade het herstel veel duurder is.

Dus ja.. waarom is 1828kg voor een ID3 met 77kWh accu te zwaar? Ik denk dat tov een M3 een ID3 eigenlijk vooral te duur is. Maar het gewicht past imo bij het accupakket.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 22-09-2023 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Mijn Mitsubishi 1.2 uit '22 weegt 850kg 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:22:
[...]

Komt in de praktijk neer op ongeveer een verdubbeling van het huidige G3 tarief.
Met een kleine lichte auto kan het nog wel uit maar bij een wat zwaardere is het al snel niet meer interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door PP_Sound op 22-09-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Is dat een serieuze vraag? Dat gewicht van de ID3 is veel te hoog als je kijkt naar het formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Dennis1812 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:01:
[...]

Dus het middeninkomen een tientje meer geven om dan een tank benzine 20 euro duurder te maken.
Broekzak vullen en de vestzak wat harder legen.
Van de 1,4 miljard die de accijnskorting kost, gaat 60% naar de hogere inkomens.
Als er 0% naar de hogere inkomens gaat en in plaats daarvan bijna alles naar de middeninkomens, stijgt het inkomen dus meer dan dat de gestegen benzinekosten bedragen. Dat is super simpele wiskunde.

Verder hebben we het over 8,7 cent accijns met 21% btw over ongeveer 10 cent per liter. Dat is 5 euro op een gemiddelde tank brandstof, geen 20.
Ik denk dat er heel veel simpele bezuinigingen mogelijk zijn waar niks mee gedaan wordt.
Denk ik ook, maar dat is irrelevant aan dit topic.
Immers zijn we 1 van de duurste. We kunnen prima richting middenmoot. Anders kan je sowieso elk tankstation in de grens provincies sluiten. Als je de verhoging door laat gaan krijg je bijna 50ct verschil met België.
Dan ben je gek als je nog in Nederland gaat tanken.
Dat ben ik desalniettemin wel volledig met je eens. Uiteindelijk is het milieu er ook niet bij gebaat als het modale gezin 2x per week naar de grens rijdt.

Maar dan zou DAT het uitgangspunt moeten zijn. Nu is het niks meer dan verkiezingsretoriek, om zieltjes te winnen. Want de middenklasse is echt niet beter uit met dit plan, dan met de alternatieven.

Het probleem is dat de benzineprijzen 'tastbaar' zijn, terwijl belastingen of stroomprijzen dat niet zijn. Ik hoop desondanks dat Nederlanders toch 2x nadenken.

In dezelfde trend zouden de EV-subsidies overigens eigenlijk ook vergelijkbaar moeten zijn met bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 23-09-2023 16:43 ]

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste