Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JacobsT schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:12:
[...]

Absurde mentaliteit. Pre-covid waren dergelijke houdingen ondenkbaar. Je mag het draaien of keren hoe je wil.
De mentaliteit heeft weinig met Covid te maken. Die is gevolg van een economie waarin werkgevers weinig te kiezen hebben. Wil je die ene werknemer waar nog 5 andere bedrijven aan trekken toch in huis halen (of wil je voorkomen dat jouw huidige medewerkers vertrekken) dan moet je het aantrekkelijk maken om bij jou te werken.
Dat gaat misschien niet voor iedereen op maar in mijn tak van sport (IT) zijn de meeste werkgevers allang blij dat ze een geschikte medewerker met de juiste expertise kunnen vinden. En dan valt er over alles te praten.

Het enige wat echt direct met Covid te maken heeft is dat veel mensen voor Covid niet eens wisten wat thuiswerken was. Onbekend maakt onbemind. Nu ze dat wel weten, en bedrijven het noodgedwongen ook faciliteren, is een groot deel tot de conclusie gekomen dat dagelijkse aanwezigheid op kantoor in de 21e eeuw niet meer een vereiste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 10:20
DonJunior schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:17:
[...]

een werkgever ga zoeken die wel vertrouwen heeft in zijn personeel. ;)
Dit staat volledig los van vertrouwen hebben in personeel. Dit gaat over waarneembare performance metrics die bij bepaalde personen enorm ondermaats zijn bij thuiswerk. Dit gaat niet over iedereen, echter is er een aanzienlijk deel dat beduidend minder goed werk levert van thuis dan op kantoor. Je kan natuurlijk er om heen lullen zoveel je wil maar die data liegt hier natuurlijk niet.

Ik werk ook af en toe eens een dagje thuis, net zoals velen hier, echter is het bij sommige personen niet aangewezen omdat ze dan gewoon hun werk niet doen zoals het hoort. Het zij door afleiding, gewoon onbereikbaar zijn binnen kantoren, etc, etc.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:38
JacobsT schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:40:
[...]

[..]Je kan natuurlijk er om heen lullen zoveel je wil maar die data liegt hier natuurlijk niet.

[..]
Maar deze hele houding. Alleen naar de statistieken kijken.. en niet naar de mens achter deze cijfers. :| Precies een baas zoals ik die niet wens. :/

Natuurlijk, ik heb ook collega's die liever op kantoor werken omdat ze thuis half depressief worden. Die gaan lekker naar kantoor, en dat is hun goed recht. Maar een baas die op zijn strepen gaat staan dat dan iedereen maar naar kantoor moet komen.. want cijfers.... nee sorry.. dat gaat er bij mij echt niet in.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
DonJunior schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:48:
[...]

Maar deze hele houding. Alleen naar de statistieken kijken.. en niet naar de mens achter deze cijfers. :| Precies een baas zoals ik die niet wens. :/

Natuurlijk, ik heb ook collega's die liever op kantoor werken omdat ze thuis half depressief worden. Die gaan lekker naar kantoor, en dat is hun goed recht. Maar een baas die op zijn strepen gaat staan dat dan iedereen maar naar kantoor moet komen.. want cijfers.... nee sorry.. dat gaat er bij mij echt niet in.
Excel management. Meer is het niet.... Zelf ben ik ook veel productiever thuis, maar ik ken ook collega's die er misbruik van maken en met de telefoon op zak hun mail in de gaten houden en netflix gaan liggen kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
JacobsT schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:40:
[...]

Dit staat volledig los van vertrouwen hebben in personeel. Dit gaat over waarneembare performance metrics die bij bepaalde personen enorm ondermaats zijn bij thuiswerk. Dit gaat niet over iedereen, echter is er een aanzienlijk deel dat beduidend minder goed werk levert van thuis dan op kantoor. Je kan natuurlijk er om heen lullen zoveel je wil maar die data liegt hier natuurlijk niet.

Ik werk ook af en toe eens een dagje thuis, net zoals velen hier, echter is het bij sommige personen niet aangewezen omdat ze dan gewoon hun werk niet doen zoals het hoort. Het zij door afleiding, gewoon onbereikbaar zijn binnen kantoren, etc, etc.
Dat het voor jou niet werkt is goed, maar voor velen werkt het prima. Dat er zelfs een wetgeving in de maak is wet 'werken waar je wilt' geeft ook aan dat werknemers steeds meer rechten krijgen. Dus straks moet je als werkgever wel een manier vinden om ook mensen thuis productief te houden en kan je er niet meer onderuit. Als ik bewust niet zou willen werken dan maakt het geen drol uit of ik kantoor zit of dat ik thuis zit. Ik kan ook op kantoor heel goed uit het raam staren de hele dag en extra lange koffie momenten of lunchpauzes inlassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:54

_Apache_

For life.

stylezzz schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:20:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe graag dat ze jou willen hebben. Voor 1500 euro zou ik het ook niet overwegen, dan zoeken ze maar vrolijk een ander in de buurt. Zelfde geld voor de 19ct/km vergoeding.... Misschien is dat rendabel als je in een 20 jaar oude ford ka rijd, maar met een moderne middenklasser kun je er zelf nog minimaal hetzelfde bedrag bijleggen in dat geval. 8)7
Klopt. Die 19c is ook uit een tijd dat benzine minder dan de helft kostte van dat het nu kost. Nog maar te zwijgen over de gemiddelde prijs van een jonge occasion toen en nu.
Maar de overheid wil niet aan die 19c morrelen, want stel je voor, je zou het forenzen met de auto aanmoedigen meer kosten effectief maken.

Ondanks dat we in een dichtbevolkt land wonen is het OV niet van het niveau dat het een concurrent kan zijn van de auto, helaas. Pas als je echt in de binnenstad woont of dicht bij een treinstation kan het in de buurtkomen van reistijd.
Daarnaast zijn treinkaartjes ook gewoon veelsteduur dagretour van Den Haag Centraal naar Utrecht Centraal is 25eu en daar kan nog tram / metro / etc bij komen.
Het kost mij 16 euro benzine (60km x2 / 12km/L * 1,6L benzine) om diezelfde afstand met de auto af te leggen. En dat is in een 20j oude Volvo die niet perse heel zuinig is (1 op 12). Als een trein daar niet mee kan concurreren. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
stylezzz schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:50:
[...]

Excel management. Meer is het niet.... Zelf ben ik ook veel productiever thuis, maar ik ken ook collega's die er misbruik van maken en met de telefoon op zak hun mail in de gaten houden en netflix gaan liggen kijken.
Maar diezelfde collega's zullen toch ook gewoon misbruik maken op kantoor of niet? Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die thuis misbruik maakt maar op kantoor heel netjes en goed werkt.

Micromanagement noem ik het ook wel werkgevers die denken dat ze in control zijn op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Figo112 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:56:
[...]

Maar diezelfde collega's zullen toch ook gewoon misbruik maken op kantoor of niet? Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die thuis misbruik maakt maar op kantoor heel netjes en goed werkt.

Micromanagement noem ik het ook wel werkgevers die denken dat ze in control zijn op kantoor.
Het zal de werkgever een geruster gevoel geven denk ik. Als iemand youtube zit te kijken op kantoor, kun je hem op zijn flikker geven. Dat word thuis toch een stuk lastiger.... Zelf rijd ik ook geregeld nog naar kantoor. Het houd je toch een stuk meer verbonden met wat er gebeurd binnen het bedrijf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
stylezzz schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:59:
[...]

Het zal de werkgever een geruster gevoel geven denk ik. Als iemand youtube zit te kijken op kantoor, kun je hem op zijn flikker geven. Dat word thuis toch een stuk lastiger.... Zelf rijd ik ook geregeld nog naar kantoor. Het houd je toch een stuk meer verbonden met wat er gebeurd binnen het bedrijf....
Dat is echt 20 jaar terug, kan mij nog herinneren dat ik bij een it callcenter aan het werk was en wij een nieuwe manager hadden gekregen. Die zat letterlijk over mijn schouders te kijken van wat ik aan het doen was. Ik zei nog ben aan het internetten tussen de calls door, ze ging helemaal uit haar dak. En dat terwijl mijn scores erg goed waren, uiteindelijk uitgepraat en was het weer goed. Maar dit is een goed voorbeeld van micromanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Figo112 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:07:
[...]

Dat is echt 20 jaar terug, kan mij nog herinneren dat ik bij een it callcenter aan het werk was en wij een nieuwe manager hadden gekregen. Die zat letterlijk over mijn schouders te kijken van wat ik aan het doen was. Ik zei nog ben aan het internetten tussen de calls door, ze ging helemaal uit haar dak. En dat terwijl mijn scores erg goed waren, uiteindelijk uitgepraat en was het weer goed. Maar dit is een goed voorbeeld van micromanagement.
Ja goed, dan heb je geen flauw idee hoe het er aan toe gaat vanuit een managementpositie. Je gaat echt enorm kort door de bocht met de inschatting die je maakt over hoe wij al dan niet onze mensen managen. Het feit dat personeelsverloop hier vrijwel onbestaande is toont aan hoe fout je inschatting over ons 'micromanagement' / 'excel management' wel niet is.

Er is gewoon een natuurlijke reflex dat als je collega's rond je zitten je niet de lul gaat uithangen en dan ook actiever betrokken bent in lopende zaken. Nogmaals, er zijn perfect mensen die wat mij betreft niet naar kantoor hoeven te komen maar een aantal mensen zou dit echt nefast zijn voor de geleverde prestaties zowel op vlak van snelheid als kwaliteit van het geleverde werk. Hier kraait geen haan er naar als iemand op 1 van zijn schermen een youtube filmpje heeft opstaan mits het werk goed gedaan wordt. Verder valt er dan ook weinig op te zeggen. Ik blijf er bij: sommige mensen zijn niet geschikt om thuis te werken. Is het dan zo vreemd dat de werkgever van zijn eigen bedrijf, waar hij zijn eigen geld insteekt, dan mag beslissen of een bepaalde persoon beter wel/niet thuis kan werken? Iedereen moet altijd maar meer mogen en zit als de eerste over 'rechten' altijd te kraaien maar nooit over de plichten natuurlijk.

In Belgie moeten nu ook geen ziektebriefjes meer voor een enkele dag afwezigheid. Wat een verrassing na ook overleg met andere werkgevers, een grote stijging in het aantal ziektes van 1 dag. Opvallend dat deze vooral op maandagen en vrijdagen plaatsvinden. Zal wel aan de grote boze werkgever liggen want de werknemer heeft natuurlijk zijn rechten :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
stylezzz schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:08:
[...]

Enkele decennia geleden was het nog compleet normaal om te verhuizen als je ergens een goede baan kon krijgen. Tegenwoordig is het normaler om ergens in de achterhoek te gaan wonen omdat het lekker rustig is, en dan maar dagelijks 200km woon-werk verkeer te doen.
Vroeger was het normaal om je hele carriere bij dezelfde werkgever te blijven. Werkgevers en werknemers waren daar ook op ingericht en (de meeste) werkgevers hadden een groeipad.

Tegenwoordig werkt dat niet meer zo. Werkgevers hebben meestal een kortere lifespan dan werknemers. Voordat je echt toekomt aan je persoonlijke groei, fuseert of herorganiseert je werkgever. De manier om tegenwoordig persoonlijke groei te realiseren, is wisselen van werkgever. Dat gebeurt gemiddeld om de 5 jaar dacht ik. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zou er niet aan moeten denken om elke 5 jaar te verhuizen. Naast de enorme kosten die daarbij komen kijken (verhuizen, herinrichten, overdrachtsbelasting) is het ook een enorme aanslag op je persoonlijke leven. Nieuwe vrienden maken, kinderen naar een andere school etc. Ik denk niet dat dat nog realistisch is. Daarbij werken de partners tegenwoordig ook, dus als jij dichter naar je werk verhuist, gaat de partner juist verder weg werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
DonJunior schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:48:
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten is het spreekwoord toch? Is bij werkgevers niet veel anders.
_Apache_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:55:
Maar de overheid wil niet aan die 19c morrelen
21 cent per 1 januari toch? *O* Of is dat er niet door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:27
PhilipsFan schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:23:
[...]

Dat kun je niet zomaar zeggen. De hele maatschappij is ingericht op de auto. Je wordt geacht werk te zoeken op afstanden die je met de auto kunt bereiken. Sportclubs, klasgenoten van je kinderen en zelfs winkels bevinden zich niet altijd op fietsafstand. De meeste plekken in Nederland zijn niet goed met het OV bereikbaar.

Er zijn natuurlijk wel gevallen waarbij het lukt. Maar meestal is dat gewoon mazzel (je vindt toevallig een goede baan op fietsafstand) of je moet er bewust dingen voor laten. Dat is voor gepriviligeerde mensen misschien een optie, maar niet voor iedereen. Succes bij het UWV als je geen werk op 20km afstand wil accepteren omdat je uit idealistische motieven geen auto hebt...
Dat komt vooral, omdat een auto zo goedkoop is om te gebruiken. Dat gaat onbetaalbaar worden voor de meeste mensen. Dan hebben we het over een prive auto natuurlijk. Er zullen vast alternatieven komen in de vorm van deelauto's.
Als je niet in een dichtbevolkt gebied woont heb je vaak ook veel profijt van goedkoop wonen. Of het ene voordeel dan opweegt tegen de nadelen moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
FastFred schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:28:
[...]

Jij woont vast in een stedelijk gebied... Ik kan simpelweg niet zonder mijn auto en met mij duizenden anderen.

Boodschappen doe ik al het hele jaar op de fiets, dat is nog te doen. In de zomer ga ik bij mooi weer 1 of 2x per week met de fiets naar het werk maar dat komt helaas niet altijd uit. En in het weekend pak ik zoveel mogelijk de fiets als ik ergens heen moet.
Ik woon inderdaad in een stad, nabij het centrum, maar ook in minder bevolkte gebieden zijn er echt wel mensen zonder auto te vinden. Het zit vaak vooral tussen de oren dat je een auto nodig meent te hebben. Daarnaast kan je natuurlijk ook werk dichterbij zoeken of verhuizen naar je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
DonJunior schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:44:
[...]

Als ik je reacties zo lees vind ik je nogal kort door de bocht reageren. Omdat jij het probleem niet hebt, moet het voor anderen ook maar lukken. @Dennis1812 Geeft hierin al een duidelijk voorbeeld dat voor sommige beroepen het simpelweg benodigd is om jezelf te kunnen vervoeren.. wat te denken van thuiszorg, kraamhulp etc.

Lekker makkelijk roepen dat je kunt verhuizen om niet meer afhankelijk te zijn van de auto.. maar niet iedereen heeft die centen om zomaar even te verhuizen. Sowieso een beetje kortzichtige opmerkingen gezien de huidige huizenprijzen..

Zelf werk ik in de IT en kan veel vanuit huis werken. Dat is een luxe waar ik me welbewust van ben... maar dat werkt niet voor iedereen zo.. niet iedereen kan thuiswerken.
De realiteit in de toekomst zal zijn dat mensen met een kleine beurs die niet zomaar even pakweg 40-50k van hun spaarcenten kunnen besteden aan een auto geen (eigen!) auto meer zullen kunnen blijven rijden.
Voor die groep zal er een alternatief moeten komen. Dat alternatief kan er in meerdere vormen komen. De politiek zal zoiets moeten afdwingen. Duurder maken en verbieden van bijvoorbeeld (zakelijk) leasen is slechts een klein deel van de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
PhilipsFan schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:52:
[...]
Dat is een keuze die de maatschappij voor je maakt. Je hebt daar misschien wel gedeeltelijk invloed op, maar niet volledig. Als je tenminste wilt meedoen in de maatschappij.

[...]
Dat komt omdat je gepriviligeerd bent. Je hebt blijkbaar genoeg geld om een woning te kopen op korte afstand van voorzieningen en je werk. Waarschijnlijk heb je geen kinderen, want dan ben je snel klaar als je een keer naar je familie wilt. Misschien woon je wel op loopafstand van een station, maar dan heb je ook best veel geld nodig.

[...]

Voor jou. Maar voor de 16.999.999 andere Nederlanders wel. Mensen moeten eens ophouden om problemen alleen op zichzelf te betrekken. Jij kunt zonder auto, dat is mooi voor jou. Maar dat verandert niks aan het probleem dat de hoge brandstofprijzen voor veel Nederlanders een grote last zijn.
Ik heb zeker wel kinderen, 2 zelfs. Wij hebben 2 prive auto's waarvan 1 elektrische en ik woon inderdaad op loopafstand van het station.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 22:56
Kan aan mij liggen maar de discussie is hier inmiddels behoorlijk offtopic, past beter in PFSL of MOB.

Waar het heen gaat met de brandstofprijzen?
Omhoog lijkt me, vooral nu er een Europese wet in de maak is die het leven nog duurder gaat maken en de inflatie verder laat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 15:18
offtopic:
@fisherman Het voornaamste probleem is tijd, heen en terug naar kantoor met de auto is ~17 minuten. Met de fiets 35-40 minuten, met OV een goeie 1.5 uur. Met de fiets ben ik dus kwart voor 6 thuis ipv kwart over 5, lastig als ik ook nog boodschappen moet doen, koken, afwassen, huishouden en 's avonds nog dingen gepland heb staan.

Een zelfde soort baan in mijn woonplaats is er niet te vinden, en zit bij de huidige werkgever eigenlijk ook wel prima. Verhuizen naar dezelfde plaats als waar mijn werk zit is geen optie vanwege de huizenprijzen (zit nu gekocht).

Vanuit mijn woonplaats is het een kwartier fietsen naar scouting (mijn voornaamste hobby), en dat doe ik dan ook zoveel mogelijk. Maar dat is totaal de andere kant op vergeleken met mijn werk, familie en vrienden idem maar dan nog 10 minuten verder.
gerritjan schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:47:
Kan aan mij liggen maar de discussie is hier inmiddels behoorlijk offtopic, past beter in PFSL of MOB.

Waar het heen gaat met de brandstofprijzen?
Omhoog lijkt me, vooral nu er een Europese wet in de maak is die het leven nog duurder gaat maken en de inflatie verder laat stijgen.
Hier zijn ze alleen nog maar aan het zakken, voor 1,61 getanked vorige week woensdag, inmiddels wel weer 1,65 dacht ik

[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 19-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
fisherman schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:39:
[...]

Dat komt vooral, omdat een auto zo goedkoop is om te gebruiken. Dat gaat onbetaalbaar worden voor de meeste mensen. Dan hebben we het over een prive auto natuurlijk. Er zullen vast alternatieven komen in de vorm van deelauto's.
Als je niet in een dichtbevolkt gebied woont heb je vaak ook veel profijt van goedkoop wonen. Of het ene voordeel dan opweegt tegen de nadelen moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Ik weet niet hoor, maar de auto is in Nederland zo'n beetje het duurst van heel Europa. Dankzij de BPM zijn de aanschafprijzen hier veel hoger (dan bijvoorbeeld in Duitsland). Brandstof is hier ook heel erg duur (op dit moment zit er nog korting op waardoor we gelijk op gaan met Duitsland, maar normaal zijn Duitsland en (vooral) Belgie veel goedkoper), de wegenbelasting is erg hoog vergeleken met andere Europese landen en dan willen ze ook nog kilometerheffing invoeren. Ik zou de auto beslist niet goedkoop willen noemen. Dat het OV nog duurder is, zegt alleen maar iets over hoe verkeerd we in Nederland bezig zijn.

En ik betwijfel ook of deelauto's het antwoord zijn. We zien aan de deelscooters dat ze vooral wandelingen en fietsritjes vervangen (en dus juist slechter zijn voor het milieu), daarbij is het niet eens zo heel goedkoop. Een auto heb je vooral ook voor de vrijheid. Instappen en wegrijden op een moment dat jij weg wilt, naar een plek waar jij heen wilt. Bij deelauto's leg je de gebruiker weer allemaal beperkingen op. Het zal een oplossing zijn voor sommigen, maar de meeste mensen willen denk ik toch gewoon hun eigen auto houden, ook al wordt die nog veel duurder.

Als we dat anders willen, dan zal er echt iets moeten veranderen in de maatschappij. Waar we nu zien dat veel clubs, bedrijven en scholen juist fuseren om efficienter te werken, zullen we dat moeten omkeren. Als je wilt dat mensen zichzelf niet hoeven te vervoeren, dan moet je zorgen dat overal voorzieningen in de buurt zitten. Qua werk is thuiswerken wel een gedeeltelijke oplossing, maar dat geldt ook weer niet voor alle beroepen en lang niet alle werkgevers zijn bereid om een fatsoenlijke vergoeding te betalen voor de kachel thuis. Wat winkels betreft zijn we al een heel eind met internetshoppen, al leidt dat vaak ook weer tot onnodige aankopen en moppert men weer op de bezorgbusjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
PhilipsFan schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:45:
[...]
En ik betwijfel ook of deelauto's het antwoord zijn. We zien aan de deelscooters dat ze vooral wandelingen en fietsritjes vervangen (en dus juist slechter zijn voor het milieu), daarbij is het niet eens zo heel goedkoop. Een auto heb je vooral ook voor de vrijheid. Instappen en wegrijden op een moment dat jij weg wilt, naar een plek waar jij heen wilt. Bij deelauto's leg je de gebruiker weer allemaal beperkingen op. Het zal een oplossing zijn voor sommigen, maar de meeste mensen willen denk ik toch gewoon hun eigen auto houden, ook al wordt die nog veel duurder.
Deelauto's zijn vooral handig als je zelf geen auto hebt. Voor de prijs van alleen al de vaste kosten van een eigen auto kan je dan heel wat kilometertjes rijden. Een eigen auto ervoor wegdoen zie ik niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:52:
[...]

Deelauto's zijn vooral handig als je zelf geen auto hebt. Voor de prijs van alleen al de vaste kosten van een eigen auto kan je dan heel wat kilometertjes rijden. Een eigen auto ervoor wegdoen zie ik niet snel gebeuren.
Wij hebben inmiddels 5 jaar de tweede auto weggedaan en gebruiken die enkele keer dat niet anders kan een deelauto of lenen van familie. Gebeurt misschien 1 of 2 keer per jaar… maar mijn werk is dan ook sneller te bereiken met OV of fiets dan auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

Deelauto is dan ook weer alleen beschikbaar in steden. Waar sowieso meer voorzieningen zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:39

Destruction

(ex-)Automonteur

Sander schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:57:
[...]

Wij hebben inmiddels 5 jaar de tweede auto weggedaan en gebruiken die enkele keer dat niet anders kan een deelauto of lenen van familie. Gebeurt misschien 1 of 2 keer per jaar… maar mijn werk is dan ook sneller te bereiken met OV of fiets dan auto
Ja, het zou een alternatief kunnen zijn voor de 2e auto. Maar de enige auto des huizes weg doen en dan met deelauto's gaan klooien? Dat gaat hem hier niet worden. Om te beginnen heb ik regelmatig een aanhanger nodig (ik bezit er zelfs 2), de meeste deelauto's hier hebben geen trekhaak, laat staan dat zo'n deelauto mijn aanhanger(s) mag trekken. Ook moet er het e.e.a aan gereedschap mee, met in- en uitladen bestaat er dan altijd een (minimaal) klein risico op beschadiging van het interieur. Een deelauto-bedrijf gaat dat uiteraard niet accepteren, bij mijn eigen auto (van de onderneming, maar details) doe ik dat wel. Al moet ik zeggen, de huidige auto is een bestelauto. Die is er toch voor gemaakt ;)

Ik lees weer veel van mensen die kennelijk een flink inkomen (of gigantische buffers) hebben dat mensen met een kleine portemonnee de auto maar gewoon weg moeten doen. En dan, moeten die mensen gaan lopen? Fatsoenlijk OV is in NL anno 2022 nog steeds niet overal beschikbaar, en als je een beetje onregelmatige werktijden hebt valt het OV (voor zover überhaupt beschikbaar) ook al heel snel af. Dat jullie de auto niet nodig hebben, hartstikke mooi. Maar dat betekent niet dat de auto voor plebs (zoals jullie die mensen ongetwijfeld zien) sowieso een overbodig ding is. Besef je wel dat een grote groep mensen dan simpelweg NIET meer naar het werk kan en jij als rijke(re) dan meer belastingen zult moeten betalen om de uitkeringen van die nieuwe groep werklozen te financieren..

Wat de brandstofprijs betreft, vanmiddag getankt voor 1.639/L (diesel). Nog zeker een cent of 30 duurder dan "vroeger" maar voor nu lijkt 't de goede kant op te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 19-12-2022 23:32 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hier is hij alweer gestegen naar 1.71. Die 1.64 was leuk vorige week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

In Den Haag zag ik regelmatig zo'n deelauto staan ergens, maar dan nog een eind lopen en wat een gedoe en duur, sowieso was alles daar makkelijker met de tram en trein. Nu in Emmen zie ik ze nooit en is het OV ook bagger, dus alles maar op de fiets. Scheelt dat ik nu weer in de buurt van familie woon, dus inderdaad eens in de maand ofzo lenen, bijvoorbeeld iets van de Gamma of Marktplaats ophalen of met de hond naar het bos.

Een deelauto werkt op plaatsen waar het niet nodig is, maar als je geld hebt voor zo'n deelauto (benzine betaal je sowieso), dan heb je ook wel geld voor een 1995 barreltje voor de deur, wel zo makkelijk. Gewoon een jap, die trekken dat wel. En kom je dus weer bij vervuilende ouwe bagger.

Die hele EV transitie is eigenlijk net als dat gasloos verhaal, de mensen die geen gas meer kunnen betalen kunnen zelfs met subsidie geen isolatie of zonnepanelen of warmtepomp betalen. En komen vaak ook niet in aanmerking voor een warmtefonds/verduurzamingslening. Ik niet in ieder geval.

En daar komt dan nu nog bij dat je een EV niet terug kan verdienen omdat elektrisch rijden goedkoper is, zonnepanelen zijn nog terug te verdienen, benzine blijft nog lange tijd populair zo. Zelfs bij 3 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 20-12-2022 06:51 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Vandaag is de GLA van benzine en diesel weer gelijk. Diesel is afgelopen tijd wat harder gestegen dan benzine.
De premium brandstoffen zonder ethanol blijven zo'n 30 cent duurder, terwijl de GLA maar 14 cent hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
TheBrut3 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:31:
Vandaag is de GLA van benzine en diesel weer gelijk. Diesel is afgelopen tijd wat harder gestegen dan benzine.
De premium brandstoffen zonder ethanol blijven zo'n 30 cent duurder, terwijl de GLA maar 14 cent hoger is.
Prijzen aan de pomp gaan, los van het feit dat ze daar ook natuurlijk een beetje misbruik van maken, altijd met vertraging corrigeren tegenover actuele oliekoers. Als ze gisteren een vat olie kopen aan 200 dollar kunnen ze natuurlijk de benzineprijs niet verkopen aan de prijs van 100 dollar / vat als die dag op dag zo zou droppen. Dan verkopen ze de oude dure voorraad in principe met verlies. Ze gebruiken ongetwijfeld wel algoritmes die gemiddeldes calculeren over langere periodes en pomphouders profiteren natuurlijk graag even van zo lang mogelijk een iets hogere prijs aan te houden voor toch tijdelijk wat extra rendement te halen.

Lijkt me ook ergens logisch. Zijn natuurlijk geen liefdadigheidsinstellingen maar bedrijven en ondernemingen die winst willen maken en ook rekeningen moeten betalen. Degene die echt geld verdienen zijn alvast niet de mensen met een pompstation. Super 98 E5 lijk ik tegenwoordig rond de 1,8 te tanken. Ik kijk er alleszins niet te vaak naar. Ik tank wanneer ik moet tanken en zie geen scenario waarin ik al aan de stekker zou gaan. Enige reden om het te doen zou fiscale redenen zijn voor aftrekbaarheid van de wagen maar dat is niet genoeg motivatie mijn inziens. Ik haal plezier uit autorijden dus EV is op dat vlak de anti-christ voor mij :9

Het zal alleszins nooit meer naar de pre-covid prijzen dalen spijtig genoeg :)

[ Voor 11% gewijzigd door JacobsT op 20-12-2022 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
PhilipsFan schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:45:
[...]

Ik weet niet hoor, maar de auto is in Nederland zo'n beetje het duurst van heel Europa. Dankzij de BPM zijn de aanschafprijzen hier veel hoger (dan bijvoorbeeld in Duitsland). Brandstof is hier ook heel erg duur (op dit moment zit er nog korting op waardoor we gelijk op gaan met Duitsland, maar normaal zijn Duitsland en (vooral) Belgie veel goedkoper), de wegenbelasting is erg hoog vergeleken met andere Europese landen en dan willen ze ook nog kilometerheffing invoeren. Ik zou de auto beslist niet goedkoop willen noemen. Dat het OV nog duurder is, zegt alleen maar iets over hoe verkeerd we in Nederland bezig zijn.

Als we dat anders willen, dan zal er echt iets moeten veranderen in de maatschappij. Waar we nu zien dat veel clubs, bedrijven en scholen juist fuseren om efficienter te werken, zullen we dat moeten omkeren. Als je wilt dat mensen zichzelf niet hoeven te vervoeren, dan moet je zorgen dat overal voorzieningen in de buurt zitten. Qua werk is thuiswerken wel een gedeeltelijke oplossing, maar dat geldt ook weer niet voor alle beroepen en lang niet alle werkgevers zijn bereid om een fatsoenlijke vergoeding te betalen voor de kachel thuis. Wat winkels betreft zijn we al een heel eind met internetshoppen, al leidt dat vaak ook weer tot onnodige aankopen en moppert men weer op de bezorgbusjes...
Laat ik het dan anders verwoorden. Een auto is nog steeds niet duur genoeg, waardoor deze bereikbaar is voor eigenlijk iedereen. Een alternatief ervoor moet aantrekkelijker worden dan de auto, niet alleen financieel natuurlijk. Maar feit is dat financieel mensen het beste te beinvloeden zijn, dat zie je ook bij stijging van andere kosten, zoals energie. Mensen gaan massaal over op een warmtepomp bijvoorbeeld. Uiteindelijk is veel te sturen door vervuiling te benadelen op financieel gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

fisherman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:10:
[...]

Laat ik het dan anders verwoorden. Een auto is nog steeds niet duur genoeg, waardoor deze bereikbaar is voor eigenlijk iedereen. Een alternatief ervoor moet aantrekkelijker worden dan de auto, niet alleen financieel natuurlijk. Maar feit is dat financieel mensen het beste te beinvloeden zijn, dat zie je ook bij stijging van andere kosten, zoals energie. Mensen gaan massaal over op een warmtepomp bijvoorbeeld. Uiteindelijk is veel te sturen door vervuiling te benadelen op financieel gebied.
Ja, maar de terugverdientijd van een EV is daar veel te lang voor, of eigenlijk niet bestaand momenteel.

Met het nieuwe prijsplafond wordt het (in mijn geval) zelfs aantrekkelijk om af en toe weer gas te gaan gebruiken in plaats van de warmtepomp te gebruiken, kromme regelingen allemaal.

Aan de andere kant blijft de EV nog voor de rijken, dus de afschaffing diverse voordelen zoals wegenbelasting is wel weer zo eerlijk, maar werkt niet mee.

Elektriciteit moet flink goedkoper of benzine flink duurder.

Of EV's veel en veel efficiënter natuurlijk, een week rijden op een middagje laden voor een paar kWh's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:48
[...]

Dat werkt alleen als er ook een fatsoenlijk alternatief is. Maak je dingen duurder waardoor mensen het niet meer kunnen betalen zonder een wel betaalbaar alternatief te hebben, schop je ze alleen de bijstand in.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
[...]

Dat geldt dus niet voor de auto, juist omdat de alternatieven zo slecht zijn. Voor de dingen die je noemt zijn goede alternatieven, dan kun je financieel sturen. Dat zie je nu heel mooi, nu het gas zo duur wordt kopen meer mensen een warmtepomp.

Maar voor de auto zijn geen goede alternatieven. Veel mensen wonen te ver van hun werk om te fietsen, het OV komt niet overal en mensen zijn daarmee veel langer en minder comfortabel onderweg. Thuiswerken kan wel een goed alternatief zijn, maar dat kan weer niet in alle beroepen.

Dus elke verhoging van de prijs van autorijden, komt gewoon neer op extra belasting, want mensen zullen toch naar hun werk moeten. Vrijetijdsritjes zullen misschien wel wat verminderen als autorijden nog duurder wordt, maar ik denk dat het maar een klein gedeelte is. We hebben nu wel gezien dat zelfs bij een prijs van 2 euro per liter, mensen nog steeds met de auto gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nou ik wilde mijn post nog editen, maar @redwing en @PhilipsFan schrijven precies wat ik toe wilde voegen.

Je kan het zo duur maken als je wil, maar er is nog geen goed alternatief.

[ Voor 26% gewijzigd door JDx op 20-12-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:07
vrijdag eind middag 55m bij alle Fieten olie pompen 55 cent korting dus zou leuk zijn als de prijs nog iets zakt dat het onder de euro zit maar ook als dat niet gebeurt is het mooi meegenomen

https://www.fieten.info/nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou natuurlijk gewoon mijn kinderen op de fiets naar school kunnen brengen, dan een kwartier op de bus wachten en dan voor 5,82 met een overstap in 45 minuten op mijn werk kunnen zijn.

Maar ik kan ook gewoon mijn kinderen met de auto naar school brengen en dan in 20 minuten naar mijn werk rijden. 1,25 liter diesel en een beetje afschrijving en onderhoud aan de auto (en belastingaftrekbaar want youngtimer)

Al zou de diesel 3 euro per liter worden, dan nog ga ik niet met dat OV gedrocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Dus je bent er nog steeds voorstander van om het halve land op z'n gat te leggen en zelf met fors hogere belastingen geconfronteerd te worden omdat een hele grote groep bijstand nodig heeft als jouw idee ooit werkelijkheid wordt?

Er is geen fatsoenlijk OV en het OV dat er wel is komt lang niet overal, waardoor mensen uit een groot deel van het land zonder auto nergens kunnen komen. Nederland is niet alleen maar de Randstad, dat hoef ik je hopelijk niet uit te leggen :?

"Een auto is nog steeds niet dur genoeg"... Ik zeg, de belastingen voor de hoge inkomens en/of rijke spaarders is nog steeds niet hoog genoeg. Jammer dit, zo typisch arrogantie van mensen die veel geld hebben. De armere mens, het plebs, moet maar gaan lopen zodat fisherman filevrij overal naartoe kan in zijn automobiel... |:(

Je weet dat de auto nergens duurder is dan in Nederland? Je zou het wel moeten weten, volgens mij heb ik - kennelijk tevergeefs - al eens eerder geprobeerd uit te leggen hoe dat zit.

Eigenlijk is het aan jou om te kiezen:
- Ga jij voortaan 80% afdragen aan de Staatskas, zodat mensen zonder auto bijstand kunnen krijgen?
- Ga jij meebetalen aan het op het OV aansluiten van elke stad en elk dorp in NL, met fatsoenlijke dienstregeling?
- Of moeten mensen die zonder auto niet op hun werk kunnen komen toch maar gewoon die auto houden?

En kom niet aan met "je kunt verhuizen", want dat kun je niet. Huizen zijn ruim 2 keer zo duur als in een normale markt en als je op huur aangewezen bent kom je er ook niet tussen. Bovendien verplaatst dat het probleem alleen maar, want dan hoeft de man des huizes niet meer te rijden, heeft de vrouw des huizes de auto nodig om op haar werk te komen. Dus nogmaals, stop met dromen. Verhuizen kan niet.

Je post hier alsof je zelf alle geld hebt en van geen enkele verhoging last zou hebben, je koopt je er wel onderuit... Dat jij dat zo voor jezelf voor elkaar hebt gekregen is geweldig, dat meen ik echt. Maar je komt echt over als iemand die mensen met wat minder geld niks meer gunt. Vergeet ook niet hoeveel geld iedere autobezitter (die op 5 manieren belasting betaald voor dat ding) heel veel geld in het laatje brengt. Als 90% van de auto's verdwijnen (of welk aantal jij er ook aan wil hangen) dan zullen de lasten voor de automobilisten die overblijven ook fors stijgen. Als je echt denkt dat de overheid genoegen zou nemen met de inkomstenderving.... Nouja, ik hoop maar gewoon dat je snapt dat de overheid dat niet gaat doen.

We kunnen het absoluut eens worden over het feit dat de auto niet altijd het perfecte vervoermiddel is, want dat is 't ding zeker niet. Korte ritten kunnen (zeker als je niks hoeft te vervoeren) prima op de fiets bijvoorbeeld. En als ik persoonlijk buiten m'n eigen woonplaats moet zijn, niks hoef te vervoeren en het weer helpt een klein beetje mee, dan laat ik de auto staan en ga ik op de motor. Geen file ellende, eigenlijk altijd wel parkeerplek, een lager verbruik en sowieso een veel leukere manier om van A naar B te komen :)

Nou is dit zeker niet alleen aan fisherman gericht, ik heb dit soort dingen al meer gelezen in dit soort discussies. Laat ik daar duidelijk over zijn. Hij is toevallig de laatste die ik op deze manier in discussie zie gaan. Ik hoop dat dit soort kortzichtig gebral dat nooit een oplossing zal brengen dan ook stopt. Helaas is de tijd dat een auto slechts een luxe ding was al de nodige jaren voorbij.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 20-12-2022 18:40 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
[...]

Laat ik het dan anders verwoorden. Een auto is nog steeds niet duur genoeg, waardoor deze bereikbaar is voor eigenlijk iedereen. Een alternatief ervoor moet aantrekkelijker worden dan de auto, niet alleen financieel natuurlijk.
In je laatste zin zeg je het hoe het is: er is geen goed alternatief en laat ons eerlijk zijn, zelfs met goed openbaar vervoer zal dat er niet komen. In steden waar er metro's zijn kan je vlot pendelen als je in de stad werkt maar dergelijke steden zijn er gewoon niet in BE en NL.
Destruction schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:26:
[...]

Ik zeg, de belastingen voor de hoge inkomens en/of rijke spaarders is nog steeds niet hoog genoeg. Jammer dit, zo typisch arrogantie van mensen die veel geld hebben. De armere mens, het plebs, moet maar gaan lopen zodat fisherman filevrij overal naartoe kan in zijn automobiel... |:(
Ik lees hier de contekst misschien fout maar auto's worden belast al op meerdere manieren op basis van de milieu impact en prijs:
- meer verbruik - betaal je meer accijnzen aan de pomp
- grotere motor - meer inschrijvingskost en wegentaks
- duurdere wagen - hogere verzekeringskost (en dus ook meer BTW gelden voor de staat)

De oplossing is niet noodzakelijk altijd meer belastingen maar efficienter omgaan met de beschikbare gelden. Ik spreek dan vooral naar de Belgische politieke systemen maar onze overheidskost is met minder burgers aanzienlijk duurder dan in Nederland doordat het zo een archaisch en log vehikel is.

Ik heb meer dan 1 wagen en recent nog een nieuwe ingeschreven waarbij ik 12.000 euro wegentaks en inverkeersstelling betaald heb. Is natuurlijk al iets speciaal maar is toch compleet van de pot gerukt. Dit voor een auto die dan minder km's vreet dan de gemiddelde roetketel van 20 jaar oud die woon-werk verkeer doet, dus minder de wegen belast en 'verslijt' en daarnaast dan die km's die hij doet veel meer accijnzen bijdraagt door het hogere benzineverbruik. Is als je het zo bekijkt ook wel een enorm krom systeem natuurlijk. Zou is moeten kijken maar ik zit gemiddeld nu maandelijks aan 600 euro benzine toch zeker waarvan rond de 58% heffingen zijn dus goed voor ergens 350 euro per maand aan maandelijkse heffingen bovenop hoge wegenbelasting etc.

Hoge inschrijvingskost/bpm is an sich al een belachelijk systeem aangezien de extra accijnzen ruimschoots worden vergoed bij die wagens door de hogere verbruikskosten. Auto's blijven nu eenmaal 1 van de makkelijkste geldkoeien van de overheden.

Mensen die echter lopen te roepen dat auto's niet duur genoeg zijn en de alternatieven goedkoop en gratis moeten zijn, dat is gewoon complete ignorance. Er is GEEN ENKEL scenario waarin het openbaar flexibel genoeg is om iedereen op een tijdige manier efficient op het werk te krijgen. Mijn dagelijkse route die ik naar men kantoor neem waar ik zonder file 40 minuutjes over doe met de wagen is net geen 3 uur met het openbaar vervoer. En neen, verhuizen is geen optie. Ik ben net weg gaan wonen van de stad omdat ik die rust wel wat wou opzoeken en rustig settlen om daar een oud grijs mannetje te worden.

[ Voor 22% gewijzigd door JacobsT op 21-12-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:08
Nou is dit zeker niet alleen aan fisherman gericht, ik heb dit soort dingen al meer gelezen in dit soort discussies. Laat ik daar duidelijk over zijn. Hij is toevallig de laatste die ik op deze manier in discussie zie gaan. Ik hoop dat dit soort kortzichtig gebral dat nooit een oplossing zal brengen dan ook stopt. Helaas is de tijd dat een auto slechts een luxe ding was al de nodige jaren voorbij.
Ik snap je frustratie wel maar zo binair als jij het stelt is de overweging natuurlijk ook weer niet. Iedere dag stappen er mensen uit dorp/stad x in de auto om te gaan werken in dorp/stad y en visa versa. Uiteraard zal een hersenchirurg een vrij specifieke werklocatie hebben, dat gaat niet perse op voor timmerlieden, zorgmedewerkers etc.

Eerder dit jaar is op mijn woning een dakkapel geplaatst door een bedrijf op meer dan 100km afstand, de kraan die ze lieten komen was een vertrouwde partner ook uit die omgeving. Ik weet zeker dat er dichterbij ook partijen zijn die dit kunnen. Simpele reden is dat zij de goedkoopste waren ondanks de hogere reiskosten.

Deze balans gaat natuurlijk wel degelijk verschuiven als de prijs van transport hoger wordt. Een hersenchirurg kan nog steeds wel naar een ziekenhuis rijden op enige afstand maar een supermarktmedewerker niet; dat is ook gewoon logisch. Het is dan aan de markt om te bepalen wat de toegevoegde waarde is om mensen grotere afstanden af te laten leggen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JacobsT schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:41:
Mensen die echter lopen te roepen dat auto's niet duur genoeg zijn en de alternatieven goedkoop en gratis moeten zijn, dat is gewoon complete ignorance. Er is GEEN ENKEL scenario waarin het openbaar flexibel genoeg is om iedereen op een tijdige manier efficient op het werk te krijgen. Mijn dagelijkse route die ik naar men kantoor neem waar ik zonder file 40 minuutjes over doe met de wagen is net geen 3 uur met het openbaar vervoer. En neen, verhuizen is geen optie. Ik ben net weg gaan wonen van de stad omdat ik die rust wel wat wou opzoeken en rustig settlen om daar een oud grijs mannetje te worden.
Je bouwt (net als ieder ander) je leven op basis de mogelijkheden/omstandigheden van vandaag. We moeten er collectief rekening mee houden dat dit ook kan veranderen. We zijn als samenleving volledig ingesteld op een situatie gevoed door oneindige praktisch gratis energie uit de grond waarbij vervolgens bij gebruik de atmosfeer zonder consequenties wordt gebruikt als publiek riool.

100 jaar geleden werkte iedereen op loop/fiets/paard afstand van zijn werk. Nu is de samenleving sindsdien nogal veranderd en kunnen we dat dus niet projecteren op de situatie van vandaag. Andersom is het redelijk te stellen dat in de toekomst opnieuw allerlei zaken zullen veranderen wen de situatie van vandaag dus ook niet kunnen projecteren in de toekomst.

Niet stilstaan bij de consequenties van ons gedrag is OOK "complete ignorance'.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
JDx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:56:
[...]

Ja, maar de terugverdientijd van een EV is daar veel te lang voor, of eigenlijk niet bestaand momenteel.

Met het nieuwe prijsplafond wordt het (in mijn geval) zelfs aantrekkelijk om af en toe weer gas te gaan gebruiken in plaats van de warmtepomp te gebruiken, kromme regelingen allemaal.

Aan de andere kant blijft de EV nog voor de rijken, dus de afschaffing diverse voordelen zoals wegenbelasting is wel weer zo eerlijk, maar werkt niet mee.

Elektriciteit moet flink goedkoper of benzine flink duurder.

Of EV's veel en veel efficiënter natuurlijk, een week rijden op een middagje laden voor een paar kWh's.
Daarom moet je een auto en in dit geval een EV ook zien als pure luxe.
Je moet niet altijd kijken naar kosten baten, of doe je dat met al je hobbies?
Warmtepomp is wel weer een ander verhaal. Ik wil er dit jaar eigenlijk ook een aanschaffen als ik een installateur kan vinden die tijd heeft. Maar wellicht ben ik dan inderdaad een stuk duurder uit volgende winter dan momenteel het geval is. Zeker als de gasprijs omlaag zou gaan en elektriciteit duurder zou blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
assje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:29:
[...]100 jaar geleden werkte iedereen op loop/fiets/paard afstand van zijn werk. Nu is de samenleving sindsdien nogal veranderd en kunnen we dat dus niet projecteren op de situatie van vandaag. Andersom is het redelijk te stellen dat in de toekomst opnieuw allerlei zaken zullen veranderen wen de situatie van vandaag dus ook niet kunnen projecteren in de toekomst.

Niet stilstaan bij de consequenties van ons gedrag is OOK "complete ignorance'.
Ik vind altijd vingertje wijzen naar de auto simplistisch.
Het wagenpark blijft vergroenen en de CO2 reductie die daar zal plaatsvinden in Europa de komende jaren is gigantisch. Minder auto's en geen ICE is altijd wel een makkelijke oplossing maar in the bigger picture valt die schade wel best mee.

Enkele leuke fun facts:
- De grootste cruisemaatschappij (1 van de velen) stoot op 1 jaar meer CO2 en zwaveloxide (10 keer meer zelfs) uit dan ALLE auto's in Europa
- Gemiddelde uitstoot voor een auto is ergens 3.5 ton CO2 per jaar bij 15.000km verplaatsing per jaar terwijl 1 kind goed is voor jaarlijks 56 TON aan bijkomende CO2 uitstoot.

Auto's zijn een noodzaak hoe je het draait of keert. Laat de wetenschap zijn werk doen en de fabrikanten verder vergroenen en de CO2 stempel gaat blijven dalen naarmate het wagenpark blijft vernieuwen. Het hele stigmatiseren van de auto is dus ook iets dat je maar tot een bepaald punt gaat kunnen blijven doen daar ze steeds schoner worden. Ik zou me meer zorgen maken over de steeds groter wordende overbevolking en overpopulatie van de planeet. Dat is een VEEL groter probleem waar werkelijk niets aan wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
redwing schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:56:
[...]

Dat werkt alleen als er ook een fatsoenlijk alternatief is. Maak je dingen duurder waardoor mensen het niet meer kunnen betalen zonder een wel betaalbaar alternatief te hebben, schop je ze alleen de bijstand in.
Wat heeft het niet meer kunnen betalen van een eigen auto te maken met de bijstand? Helemaal niets dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
PhilipsFan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:57:
[...]

Dat geldt dus niet voor de auto, juist omdat de alternatieven zo slecht zijn. Voor de dingen die je noemt zijn goede alternatieven, dan kun je financieel sturen. Dat zie je nu heel mooi, nu het gas zo duur wordt kopen meer mensen een warmtepomp.

Maar voor de auto zijn geen goede alternatieven. Veel mensen wonen te ver van hun werk om te fietsen, het OV komt niet overal en mensen zijn daarmee veel langer en minder comfortabel onderweg. Thuiswerken kan wel een goed alternatief zijn, maar dat kan weer niet in alle beroepen.

Dus elke verhoging van de prijs van autorijden, komt gewoon neer op extra belasting, want mensen zullen toch naar hun werk moeten. Vrijetijdsritjes zullen misschien wel wat verminderen als autorijden nog duurder wordt, maar ik denk dat het maar een klein gedeelte is. We hebben nu wel gezien dat zelfs bij een prijs van 2 euro per liter, mensen nog steeds met de auto gaan...
Een prijs van 2 euro per liter is dus nog niet hoog genoeg blijkbaar.
Langer en minder comfortabel onderweg zijn is dus minder luxe. Daarom is een eigen auto ook niets anders dan pure luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
JDx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:59:
Nou ik wilde mijn post nog editen, maar @redwing en @PhilipsFan schrijven precies wat ik toe wilde voegen.

Je kan het zo duur maken als je wil, maar er is nog geen goed alternatief.
Het alternatief wordt altijd beter, naar mate het alternatief daarvan minder aantrekkelijk wordt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
JacobsT schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:41:
[...]

In je laatste zin zeg je het hoe het is: er is geen goed alternatief en laat ons eerlijk zijn, zelfs met goed openbaar vervoer zal dat er niet komen. In steden waar er metro's zijn kan je vlot pendelen als je in de stad werkt maar dergelijke steden zijn er gewoon niet in BE en NL.
Ergens niet kunnen komen is iets heel anders dan ergens op een minder comfortabele manier kunnen komen die (nu nog) financieel minder aantrekkelijk is dan een eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Dus je bent er nog steeds voorstander van om het halve land op z'n gat te leggen en zelf met fors hogere belastingen geconfronteerd te worden omdat een hele grote groep bijstand nodig heeft als jouw idee ooit werkelijkheid wordt?

Er is geen fatsoenlijk OV en het OV dat er wel is komt lang niet overal, waardoor mensen uit een groot deel van het land zonder auto nergens kunnen komen. Nederland is niet alleen maar de Randstad, dat hoef ik je hopelijk niet uit te leggen :?

"Een auto is nog steeds niet dur genoeg"... Ik zeg, de belastingen voor de hoge inkomens en/of rijke spaarders is nog steeds niet hoog genoeg. Jammer dit, zo typisch arrogantie van mensen die veel geld hebben. De armere mens, het plebs, moet maar gaan lopen zodat fisherman filevrij overal naartoe kan in zijn automobiel... |:(

Je weet dat de auto nergens duurder is dan in Nederland? Je zou het wel moeten weten, volgens mij heb ik - kennelijk tevergeefs - al eens eerder geprobeerd uit te leggen hoe dat zit.

Eigenlijk is het aan jou om te kiezen:
- Ga jij voortaan 80% afdragen aan de Staatskas, zodat mensen zonder auto bijstand kunnen krijgen?
- Ga jij meebetalen aan het op het OV aansluiten van elke stad en elk dorp in NL, met fatsoenlijke dienstregeling?
- Of moeten mensen die zonder auto niet op hun werk kunnen komen toch maar gewoon die auto houden?

En kom niet aan met "je kunt verhuizen", want dat kun je niet. Huizen zijn ruim 2 keer zo duur als in een normale markt en als je op huur aangewezen bent kom je er ook niet tussen. Bovendien verplaatst dat het probleem alleen maar, want dan hoeft de man des huizes niet meer te rijden, heeft de vrouw des huizes de auto nodig om op haar werk te komen. Dus nogmaals, stop met dromen. Verhuizen kan niet.

Je post hier alsof je zelf alle geld hebt en van geen enkele verhoging last zou hebben, je koopt je er wel onderuit... Dat jij dat zo voor jezelf voor elkaar hebt gekregen is geweldig, dat meen ik echt. Maar je komt echt over als iemand die mensen met wat minder geld niks meer gunt. Vergeet ook niet hoeveel geld iedere autobezitter (die op 5 manieren belasting betaald voor dat ding) heel veel geld in het laatje brengt. Als 90% van de auto's verdwijnen (of welk aantal jij er ook aan wil hangen) dan zullen de lasten voor de automobilisten die overblijven ook fors stijgen. Als je echt denkt dat de overheid genoegen zou nemen met de inkomstenderving.... Nouja, ik hoop maar gewoon dat je snapt dat de overheid dat niet gaat doen.

We kunnen het absoluut eens worden over het feit dat de auto niet altijd het perfecte vervoermiddel is, want dat is 't ding zeker niet. Korte ritten kunnen (zeker als je niks hoeft te vervoeren) prima op de fiets bijvoorbeeld. En als ik persoonlijk buiten m'n eigen woonplaats moet zijn, niks hoef te vervoeren en het weer helpt een klein beetje mee, dan laat ik de auto staan en ga ik op de motor. Geen file ellende, eigenlijk altijd wel parkeerplek, een lager verbruik en sowieso een veel leukere manier om van A naar B te komen :)

We leven niet in een communistisch land hoor. Dat zou exteem links wel willen. Verschil moet er zijn. Niet iedereen kan even welvarend leven. Zo is het leven nu eenmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:48
fisherman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:46:
[...]

Wat heeft het niet meer kunnen betalen van een eigen auto te maken met de bijstand? Helemaal niets dus.
Hoeveel mensen denk je dat er voor hun werk afhankelijk zijn van een auto, en wat denk je dat er met zo iemand gebeurt als hij geen eigen vervoer meer heeft? Dit heeft dus alles met elkaar te maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

redwing schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:53:
[...]

Hoeveel mensen denk je dat er voor hun werk afhankelijk zijn van een auto, en wat denk je dat er met zo iemand gebeurt als hij geen eigen vervoer meer heeft? Dit heeft dus alles met elkaar te maken.
Hoorde dat sommige mensen in de zorg zelfs hun eigen auto moeten gebruiken naar cliënten, idioot is dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
JacobsT schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:39:
Enkele leuke fun facts:
- De grootste cruisemaatschappij (1 van de velen) stoot op 1 jaar meer CO2 en zwaveloxide (10 keer meer zelfs) uit dan ALLE auto's in Europa
Ik zie graag een bron maar ik vermoed dat dit de welbekende urban myth is die over allerlei zaken behalve Co2 ging.
- Gemiddelde uitstoot voor een auto is ergens 3.5 ton CO2 per jaar bij 15.000km verplaatsing per jaar terwijl 1 kind goed is voor jaarlijks 56 TON aan bijkomende CO2 uitstoot.
Dit is een welbekende zinloze statistiek die vooral wordt gebruik om gedrag goed te praten. De uitstoot van een kind is 0, uitstoot wordt veroorzaakt door mensen. Bijvoorbeeld doordat ze zich verplaatsen met een auto. Dit onderstreept alleen maar dat ons gedrag (en dat van onze kinderen) belangrijk is.

Verder ondermijnt dit bovenstaande punt waarin je de impact van auto's minimaliseert. Een woning die redelijk geisoleerd is kan je een jaar lang verwarmen met 2.000kWh middels een warmtepomp. 15.000km/jaar met een elektrische auto kost méér dan dat. Het energetisch equivalent met een brandstofauto is in de richting van 10.000kWh.

Hoe je het ook wend of keert, de impact van het individueel transporteren van mensen in een auto is zeer significant, nu en in de toekomst.
Auto's zijn een noodzaak hoe je het draait of keert.
Dat is een mening, het is alleszins de vraag hoeveel toekomst persoonlijk autobezit heeft.

Precies het onderwerp van dit topic:
assje in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"

In een topic over de toekomst van mobiliteit mag Tony Seba toch eigenlijk niet ontbreken. Hij is wat optimistischer dan ik wat betreft technologie maar wel interessante denkwijze/data.

Op 11:35 gaat hij specifiek in op transitie voor vervoer naar "TaaS" (Transport as a Service).

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 21-12-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik zou me meer zorgen maken over de steeds groter wordende overbevolking en overpopulatie van de planeet. Dat is een VEEL groter probleem waar werkelijk niets aan wordt gedaan.
Ik wil je adviseren je hier eens in de verdiepen, het aantal kinderen neemt al 20 jaar nauwelijks meer toe. De enige reden dat de wereldbevolking groeit is omdat de rest van de wereld het iets beter krijg en dus langer blijft leven:
assje in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"

Als je aan dit probleem iets zou willen doen zou het logisch zijn te beginnen in de landen met de hoogste uitstoot en levensverwachting (dat zijn wij dus).

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 21-12-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

JDx schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:01:
[...]

Hoorde dat sommige mensen in de zorg zelfs hun eigen auto moeten gebruiken naar cliënten, idioot is dat.
En nog tegen een karige vergoeding ook

En toen ik in t zkh werkte werd er ook elke maand parkeergeld ingehouden op mijn salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
assje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:06:
[...]

Ik zie graag een bron maar ik vermoed dat dit de welbekende urban myth is die over allerlei zaken behalve Co2 ging.

[...]

Dit is een welbekende zinloze statistiek die vooral wordt gebruik om gedrag goed te praten. De uitstoot van een kind is 0, uitstoot wordt veroorzaakt door mensen. Bijvoorbeeld doordat ze zich verplaatsen met een auto. Dit onderstreept alleen maar dat ons gedrag (en dat van onze kinderen) belangrijk is.

Verder ondermijnt dit bovenstaande punt waarin je de impact van auto's minimaliseert. Een woning die redelijk geisoleerd is kan je een jaar lang verwarmen met 2.000kWh middels een warmtepomp. 15.000km/jaar met een elektrische auto kost méér dan dat. Het energetisch equivalent met een brandstofauto is in de richting van 10.000kWh.

Hoe je het ook wend of keert, de impact van het individueel transporteren van mensen in een auto is zeer significant, nu en in de toekomst.

[...]

Dat is een mening, het is alleszins de vraag hoeveel toekomst persoonlijk autobezit heeft.
https://www.vrt.be/vrtnws...bindingen-uit-dan-alle-e/
Carnival Corporation & plc, de grootste operator van luxecruises, heeft in 2017 bijna tien keer meer zwaveldioxide (SOx) uitgestoten dan de 260 miljoen auto's in Europa. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van de duurzame transportgroep Transport & Environment (TE). Royal Caribbean Cruises, de op een na grootste operator, komt ook op de tweede plaats wat uitstoot betreft, en stoot vier keer meer uit dan het Europese wagenpark. SOx-emissies vormen sulfaat (SO4) aërosols die een gevaar vormen voor de gezondheid en bijdragen aan de verzuring van land en water.
En een kind levert nul ton CO2 op? Het concept ecologische voetafdruk is natuurlijk geen hoax. We kunnen allemaal terug nul CO2 gaan uitstoten mits we allen als nomades gaan rondtrekken en leven van het land.

https://news.cornell.edu/...fe-overcrowded-earth-2100

Een kind minder krijgen levert volgens het onderzoek een reductie van 58,6 ton CO2-uitstoot per persoon per jaar op. De onderzoekers berekenden dit door alle toekomstige uitstoot van het potentiële kind en zijn nakomelingen op te tellen, en dat te delen door de levensverwachting van hun ouders. Iedere ouder krijgt 50 procent van dit potentiële kind voor zijn rekening, 25 procent van hun potentiële kleinkind (omdat elke kleinkind vier grootouders heeft) enzovoorts.

Dan de andere oplossingen. Geen autorijden scheelt je 2,4 ton per jaar. Mensen die een plantaardig dieet volgen, dragen ook hun steentje bij. Zij besparen 0,8 ton CO2-uitstoot per jaar.

Als je van deze cijfers uitgaat, staat het krijgen van één kind gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar. Eén zo'n trip zorgt voor 1,6 ton kooldioxide in de atmosfeer.

Ik ben verre van een klimaatontkenner en weet maar al te goed dat er stappen gezet moeten worden. Desondanks hoef ik niet van iemand met 4 kinderen te horen hoe vervuilend mijn sportwagen is die minder dan 8000km/jaar gaat rijden daar mijn ecologische voetafdruk AANZIENLIJK kleiner is. Ja ieder zijn afdruk kan naar nul maar daar is de commitment er niet voor bij niemand (vaarwel zeggen aan vrijwel alles van technologie, stroom,...) of is de technologie nog niet ver genoeg voor gevorderd om daadwerkelijk de CO2 naar nul te herleiden binnen bepaalde toepassingen. Er zijn kleine stappen al in hernieuwbare energie maar fact of the matter is dat we nog steeds de planeet niet draaiend houden op pure hernieuwbare energie.

Edit op jouw edit
Dat het probleem zich vooral in moderne Westerse landen zich stelt snap ik maar al te goed. 1 Westers Europees kind heeft een veel grotere milieu-impact dan 20-30 kindjes in 3de wereldlanden zoals Afrika.
Ik ben daar zeer pragmatisch in en ben grote tegenstander van kindergeld en vind dat zoiets in a way zelfs niet te verantwoorden is. (ik snap dat mijn visie daar zeer extreem is)
Het is onverantwoord dat mensen grote gezinnen met 3-4-5 of meer kinderen zelfs nog maken anno 2022. Kindergeld enabled dit soort onverantwoord gedrag. Ik ben zelf zeer uitgesproken, wij kijken ook voor 1 kindje maar ik ga oprecht elke vorm van kindergeld weigeren uit principe. (en ja ik weet dat het een luxe is dit te kunnen) Ik vind dat indien je geen kinderen kan financieel onderhouden zonder financiele ondersteuning van de overheid in de vorm van liquide middelen, je er nu eenmaal niet moet aan beginnen, zeker in deze fase van de klimaatopwarming. En ja, dit zal sommige mensen potentieel beperken in hun 'kinderdroom' maar ik heb misschien wel de droom om een gulfstream of jacht te hebben en die zal ik ook nooit kunnen betalen :9 Het is cru but that's how life works natuurlijk. Je kan niet alles willen in het leven en moet dan maar de keuzes maken die jou gelukkig maken.

[ Voor 14% gewijzigd door JacobsT op 21-12-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Exact wat ik al aangaaf; zwavel, geen Co2.
En een kind levert nul ton CO2 op? Het concept ecologische voetafdruk is natuurlijk geen hoax. We kunnen allemaal terug nul CO2 gaan uitstoten mits we allen als nomades gaan rondtrekken en leven van het land.
Ik schreef "kinderen zorgen niet voor Co2, dat doen mensen", dit moet je iets abstracter lezen.

Maar deze discussie heeft hier geen plaats, ik nodig je uit hier te reageren:
assje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:27:
Ik vind het hele argument "kind = xx T Co2" volslagen zinloos. De hele reden dat we het over het voorbestaan van de aarde hebben is omdat er een mens is die daarover na kan denken. Zonder mensen is er gewoon natuur en geen reden tot discussie.
assje in "Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
JacobsT schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:15:
Desondanks hoef ik niet van iemand met 4 kinderen te horen hoe vervuilend mijn sportwagen is die minder dan 8000km/jaar gaat rijden daar mijn ecologische voetafdruk AANZIENLIJK kleiner is.
Zo kan je natuurlijk alles kapot redeneren, dan heb je gewoon een bord voor je kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 18:14
assje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:25:
[...]

Zo kan je natuurlijk alles kapot redeneren, dan heb je gewoon een bord voor je kop.
Maar het is natuurlijk wel zo. Daarom zullen we in de toekomst vast naar een persoonlijk CO2-budget gaan, hoe triest ook. Dat is namelijk het probleem met de tragedy of the commons. Vrijwel iedereen bekijkt het vanuit hun eigen situatie.

Nu ken ik de situaties hier niet, maar ik heb wel genoeg klimaatactivisten online gezien die bijvoorbeeld tegen ICE-auto's zijn, maar wel ironisch genoeg op hun eigen social media foto's hebben van vakanties op allerlei uithoeken van de wereld. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd komisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sowieso moet er iets komen waardoor het niet meer winstgevend is om een dakdekker uit Groningen in Den Haag te laten werken en een metselaar uit Rotterdam in Enschede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
JDx schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:46:
Sowieso moet er iets komen waardoor het niet meer winstgevend is om een dakdekker uit Groningen in Den Haag te laten werken en een metselaar uit Rotterdam in Enschede.
Snap ik maar dan ondermijn je natuurlijk vrije markt. Dan ga je als dakwerker in een drukbevolkte stad gaan wonen want daar is meer werk te vinden natuurlijk. Er is niet zoiets als een ideale situatie, enkel gezond verstand denk ik dan.

Visies zoals Assje zijn me te extreem. Ja het zou beter zijn ALS, dit kan beter ALS, ...
Zoals een kennis van me zei: maatschappelijke ideaalbeelden zijn heel verschillend van wat maatschappelijk wenselijk (en dan vooral haalbaar) is.

Samenleving zonder auto's zou in theorie geweldig zijn.
Zo zou een samenleving zonder industrie ook geweldig zijn.

You see where I'm going with this.

De verplaatsingen zijn gemeengoed en noodzakelijk. Ga je werkmateriaal met de bus meenemen?
Ik moet ook een trailer kunnen slepen, is ook geen optie met een EV. EV's werken voor bepaalde mensen maar momenteel is het nog geen afdoende vergevorderde technologie voor heel wat mensen, laat staan betaalbaar.

Ik vind ook de echte anti-ICE en pro-EV activisten ook wel vaak kort door de bocht. Ik zie echt usecases voor EV's, alleen passen deze niet binnen mijn profiel. Echter vergeet men wel heel snel de fijne deeltjes remstof die door het gewicht van een EV meer aanwezig zijn en al de bandenpartikels die meer in het milieu terechtkomen door gewicht/massas koppel en acceleratie tov de tragere brandstofautos die ze reden. Het is zoals met alles: een goede faire balans proberen vinden die haalbaar is en een goede impact heeft op het milieu.

[ Voor 32% gewijzigd door JacobsT op 21-12-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Enkele leuke fun facts:
Iets met een klok en een klepel? Nederland stoot 168 miljoen ton CO2 per jaar uit. Er zijn 3,3 miljoen kinderen. Dan kom je op 51 ton CO2 per kind, geen 56. En alle volwassenen vervuilen niets meer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Even meer on-topic: wat is de gemiddelde brandstofkost hier maandelijks eigenlijk bij iedereen?
En hoeveel verbruikt je wagen precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JacobsT schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:10:
Even meer on-topic: wat is de gemiddelde brandstofkost hier maandelijks eigenlijk bij iedereen?
Mijn fiets doet ongeveer 1 bord pasta per 15 km ;)

Geen idee, als autoliefhebber heb ik al jaren geen auto meer, had altijd dikke wagens met dikke motoren, moest sowieso 200pk zijn anders was het niet leuk. Maar met de brandstofprijzen was het sowieso niet meer leuk, voor werk was het niet nodig. Alleen wat vaker boodschappen doen met een rugtas in plaats van in 1 keer een kar vol.

[ Voor 35% gewijzigd door JDx op 21-12-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik tank ongeveer 3x 45L diesel per maand. Kosten variëren nogal tegenwoordig.

In de zomer fors meer ivm evenementen werk.

Ik rijd gemiddeld 1 op 22/23 met een diesel auto dus.
Pre covid 80k per jaar.
Nu gemiddeld 30k per jaar. Al is t nogal wisselend op het moment ivm nieuwe baan ook nog niet een heel duidelijke balans.

Ik had best een EV gewild ipv de diesel die ik nu wilde. Maar de gemeente wil mij geen vergunning geven de voortuin te verbouwen naar inrit en ze willen ook geen paal op de openbare parkeerplaats voor de deur zetten. Dus toch uitgekomen bij een mooie diesel (2021 gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
gem brandstofkost maandelijks 10 want dan zit ie nog aardig vol en kost het niet zoveel.

Verbruik hadden we hier een apart topic over, maar kan ik niet meer vinden maar bij mn huidige chevrolet aveo 1.2 ls 2010 heb ik nog niet echt kunnen meten maar afg zaterdag op en neer naar Amersfoort vanaf
Silvolde heb ik m voor bijna de hellft volgepleurd en dat was weer op toen ik terugwas en het was dan nog wel koud, maar kan niet kloppen want reed rond de 100.

Hij is minder zuinig terwijl ie een wat grotere tank heeft. Ga ook weer terug naar een zuiniger autotje ook goedkoper qua belasting. Rij niet dagelijks maar zonder auto ben ik aangewezen op ov of fiets dus ben dr blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
JDx schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:19:
[...]

Mijn fiets doet ongeveer 1 bord pasta per 15 km ;)

Geen idee, als autoliefhebber heb ik al jaren geen auto meer, had altijd dikke wagens met dikke motoren, moest sowieso 200pk zijn anders was het niet leuk. Maar met de brandstofprijzen was het sowieso niet meer leuk, voor werk was het niet nodig. Alleen wat vaker boodschappen doen met een rugtas in plaats van in 1 keer een kar vol.
Dat zijn ipv miles per gallon, miles per carbs :P

Moet altijd even omrekenen als ik dingen lees want wij doen liter / 100km.
Volle tank met men daily is hier toch snel richting 140 euro en dat is goed voor 450 KM. Mits ik vlot kan doorrijden zonder heel de tijd te moeten stoppen valt het verbruik wel mee maar stadsverkeer en file is echt drama en dan verdampt de tank als sneeuw voor de zon. Brandstofkost met dergelijk verbruik is toch wel enorm gestegen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

140 euro op 450km.
Jeetje.

Bij een prijs van 1.80 heb ik daar 78L voor wat mij ongeveer 1750km oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Denk dat ik zo rond de €120 per maand zit. Beetje afhankelijk of ik er E10 of ethanol vrije E5 in gooi, liefst dat laatste.

Auto geeft aan dat het gemiddelde verbruik 9.3l/100km is geweest vanaf april. Begin december was het nog 9.1l. Extra verwarming en draaien terwijl je staat te krabben is niet best voor het verbruik. En heb ook nog zo'n 1.5 uur stil gestaan op 1 dag omdat de snelweg was afgesloten ivm een ongeluk, ook niet goed voor het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
JacobsT schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:53:
[...]
Echter vergeet men wel heel snel de fijne deeltjes remstof die door het gewicht van een EV meer aanwezig zijn en al de bandenpartikels die meer in het milieu terechtkomen door gewicht/massas koppel en acceleratie tov de tragere brandstofautos die ze reden. Het is zoals met alles: een goede faire balans proberen vinden die haalbaar is en een goede impact heeft op het milieu.
EV's remmen juist nou niet zoveel met de fysieke remschijven..

Verder ben ik het met je eens dat het ICE vs EV beeld wel genuanceerder mag voor een heleboel beroepsgroepen. De alternatieven komen uiteindelijk wel, maar voor een aantal categorieën is er nog geen goede EV variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
1Mark schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:11:
[...]

EV's remmen juist nou niet zoveel met de fysieke remschijven..

Verder ben ik het met je eens dat het ICE vs EV beeld wel genuanceerder mag voor een heleboel beroepsgroepen. De alternatieven komen uiteindelijk wel, maar voor een aantal categorieën is er nog geen goede EV variant.
Ja goed niet iedereen rijdt natuurlijk met one-pedal drive. Ik vind het persoonlijk irritanter met dan zonder. Ook hier, usecase dependant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:24:
[...]

Ik tank ongeveer 3x 45L diesel per maand. Kosten variëren nogal tegenwoordig.

In de zomer fors meer ivm evenementen werk.

Ik rijd gemiddeld 1 op 22/23 met een diesel auto dus.
Pre covid 80k per jaar.
Nu gemiddeld 30k per jaar. Al is t nogal wisselend op het moment ivm nieuwe baan ook nog niet een heel duidelijke balans.

Ik had best een EV gewild ipv de diesel die ik nu wilde. Maar de gemeente wil mij geen vergunning geven de voortuin te verbouwen naar inrit en ze willen ook geen paal op de openbare parkeerplaats voor de deur zetten. Dus toch uitgekomen bij een mooie diesel (2021 gekocht)
Poeh... klinkt alsof er wat fossielen in de gemeenteraad zitten. Welke gemeente is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
JacobsT schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:24:
[...]

Ja goed niet iedereen rijdt natuurlijk met one-pedal drive. Ik vind het persoonlijk irritanter met dan zonder. Ook hier, usecase dependant.
Er zijn werkelijk weken dat ik mijn rempedaal niet gebruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:36:
[...]

Poeh... klinkt alsof er wat fossielen in de gemeenteraad zitten. Welke gemeente is dat als ik vragen mag?
Gemert bakel.

Paal mag je aanvragen na aanschaf van een EV. Dan hebben ze x maanden om t bij de netbeheerder neer te leggen en ik meen die weer 6 maanden om eventueel te plaatsen in (toen) 5km rondom de aangevraagde plaats.

Nogmaals. T was 2021. Wellicht nu anders.

Toevallig in 2021 ook een grote parkeerplaats achter ons huis vernieuwd (150 plaatsen ongeveer). Nieuw asfalt, nieuwe beplanting en verlichting etc.
Maar 0 palen geplaatst.
Tja. Dat stimuleert mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:39:
[...]

Gemert bakel.

Paal mag je aanvragen na aanschaf van een EV. Dan hebben ze x maanden om t bij de netbeheerder neer te leggen en ik meen die weer 6 maanden om eventueel te plaatsen in (toen) 5km rondom de aangevraagde plaats.

Nogmaals. T was 2021. Wellicht nu anders.

Toevallig in 2021 ook een grote parkeerplaats achter ons huis vernieuwd (150 plaatsen ongeveer). Nieuw asfalt, nieuwe beplanting en verlichting etc.
Maar 0 palen geplaatst.
Tja. Dat stimuleert mij niet.
Er is inmiddels hoop voor je ;)

https://www.gemert-bakel.nl/elektrisch-rijden

Ik blijf mij verbazen. Gemeente tilburg in dit geval.... In 'mijn wijk' was het al rijkelijk bedeeld met ik denk een paal of 12, waardoor er werkelijk altijd wel plek was. De laatste maanden zijn er echter nog spontaan een tiental palen bijgekomen van een andere aanbieder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

T leest nog steeds niet heel geweldig eerlijk gezegd.
Ik ga geen auto kopen om daarna een paal aan te vragen die er dan misschien na een tijd komt.

Ik wil een offerte die bindend is als er paal komt o.i.d. maar waar ik vanaf kan als de gemeente moeilijk doet
Of gewoon een oprit maken van mijn voortuin. Dan regel ik het zelf wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:47:
T leest nog steeds niet heel geweldig eerlijk gezegd.
Ik ga geen auto kopen om daarna een paal aan te vragen die er dan misschien na een tijd komt.

Ik wil een offerte die bindend is als er paal komt o.i.d. maar waar ik vanaf kan als de gemeente moeilijk doet
Of gewoon een oprit maken van mijn voortuin. Dan regel ik het zelf wel
Het is een traject inderdaad.... De eerste paal in 'mijn wijk' is ook een jaar of 5 geleden gezet toen de buurman een paar deuren verder een tesla ging rijden. De beste man is inmiddels allang en breed verhuist, en sindsdien maak ik (en de diverse andere EV eigenaren in de straat) er geregeld gebruik van.

Als ik het van een afstandje bekijk zijn het vooral de wat kleinere gemeenten/dorpen die hierin achterblijven qua laadinfrastructuur. Bij mijn schoonouders in het pittoreske markelo staat sinds een jaar 1 paal centraal op het dorpsplein bij gods gratie. En dat in een redelijk toeristische omgeving (twente etc.), betekend dat hij zo'n 23 van de 24 uur per dag bezet is.... Mij bekruipt dan het gevoel dat de gemeenteraad vooral bestaat uit wat lokale oude helden die overdag op de trekker zitten, en in de avond nog de raad 'erbij doen'. Maar feitelijk geen flauw benul hebben hoe ze met hun tijd mee moeten gaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
JDx schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:46:
Dat hier niet allang is ingegrepen vind ik ook belachelijk. Leuk dat ik hier een nieuwe keuken laat plaatsen door superkeukens, maar dat de monteur daavoor 3 dagen lang vanuit rotterdam naar tilburg moet slaat natuurlijk nergens op. Goed werk geleverd hoor, maar wel weer een busje onnodig op de a16/a58 denk ik dan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

fisherman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:53:
[...]

We leven niet in een communistisch land hoor. Dat zou exteem links wel willen. Verschil moet er zijn. Niet iedereen kan even welvarend leven. Zo is het leven nu eenmaal.
Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen?

Niemand heeft het hier over communisme, we hebben het wel over normaal doen ipv een klassenstrijd en nav inkomen/vermogen bepalen wie nog wel en wie niet meer een auto mag bezitten. Als jij mij mijn auto af wil pakken, kan ik mijn werk niet meer doen. Maar ik hoef zeker niet bij je aan te komen kloppen met mijn vaste lasten en de vraag of jij die ff wil betalen? Jij wilde tenslotte niet dat ik nog auto kon rijden... Ik bezit een auto en een motor en ik betaal voor beide op 5(!) manieren belasting. Nergens is bezit van een motorvoertuig zo duur als hier in Nederland. Jij zegt dat autogebruik in Nederland te goedkoop is.. Misschien moet de MRB dan maar inkomens afhankelijk worden ofzo.. Dan betaal jij fors meer en die pleb die jij kennelijk veracht iets minder. Dan kan hij of zij ook optijd op zijn of haar werk komen en blijft jouw percentage inkomstenbelasting ook wat lager ;)

Als je denkt dat dat wel kan, vertel mij eens.. Achter welke stadsbus mag ik mijn aanhanger koppelen? Welke trein (en ook vaak taxi bij gebrek aan OV)? Jouw idee van al het plebs lekker lopen en jij en andere rijken der aarde in hun luxe automobiel filevrij overal naartoe rijden lost niks op. Of je het nou één keer benoemd of 10.000 keer. Zeker niet als jij niet wil betalen voor alternatieven.

Nogmaals, we kunnen het er absoluut over eens worden dat de auto niet voor elke reis het beste vervoermiddel is, want dat is niet zo. En we moeten daar allemaal per reis beter over nadenken ipv klakkeloos in die auto te stappen. Maar uit al jouw posts (niet alleen van jou, wel met name van jou) blijkt elke keer weer hoe jij mensen met lage inkomens hun auto af zou pakken. Dat die mensen in een heel groot deel van de gevallen niet meer naar hun werk kunnen (waarna bijstand rest) interesseert je niks. Je komt met dooddoeners "ze kunnen verhuizen", ik heb je al uitgelegd dat je van verhuizen in deze tijd alleen kunt dromen. Zeker als je van huur afhankelijk bent, want je komt er gewoonweg niet tussen. Dus nogmaals, jouw idee veroorzaakt alleen maar meer problemen en kan dus alleen maar ingegeven zijn vanuit een grote arrogantie. Jij kunt je kennelijk overal onderuit kopen en wie dat niet kan... Die kan de eeuwige hik krijgen.

Stop gewoon met deze egoïstische onzin. Het voegt niks toe aan deze discussie, en het lost ook niks op. Sterker nog, het levert alleen maar meer problemen op. Ik hoop dat je dit eindelijk eens gaat inzien, en daar laat ik het maar bij.

diesel lijkt inderdaad weer iets te stijgen.. Ik zag nu 1.699 staan waar 't vd week nog 1.639 was. Nou heb ik een bedrijf en is de auto ook van de zaak, ik heb er wat dat betreft niet heel veel last van... De klant des te meer.

[ Voor 55% gewijzigd door Destruction op 21-12-2022 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En vervolgens is er voor hem geen brandweer, ambulance, politie of andere zorg beschikbaar. Want die zijn te min voor een auto en moesten dus ontslag nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 20:09
De bodem in de dieselprijs lijkt bereikt. Na een maanden lange daling gaat de prijs nu weer licht omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Josvdv schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:34:
De bodem in de dieselprijs lijkt bereikt. Na een maanden lange daling gaat de prijs nu weer licht omhoog.
Vorige week in het dorp nog 1.60. Inmiddels al 1.73

Snel snel ook

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
Destruction schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:26:
[...]

Niemand heeft het hier over communisme, we hebben het wel over normaal doen ipv een klassenstrijd en nav inkomen/vermogen bepalen wie nog wel en wie niet meer een auto mag bezitten. Als jij mij mijn auto af wil pakken, kan ik mijn werk niet meer doen. Maar ik hoef zeker niet bij je aan te komen kloppen met mijn vaste lasten en de vraag of jij die ff wil betalen? Jij wilde tenslotte niet dat ik nog auto kon rijden... Ik bezit een auto en een motor en ik betaal voor beide op 5(!) manieren belasting. Nergens is bezit van een motorvoertuig zo duur als hier in Nederland. Jij zegt dat autogebruik in Nederland te goedkoop is.. Misschien moet de MRB dan maar inkomens afhankelijk worden ofzo.. Dan betaal jij fors meer en die pleb die jij kennelijk veracht iets minder. Dan kan hij of zij ook optijd op zijn of haar werk komen en blijft jouw percentage inkomstenbelasting ook wat lager ;)

Als je denkt dat dat wel kan, vertel mij eens.. Achter welke stadsbus mag ik mijn aanhanger koppelen? Welke trein (en ook vaak taxi bij gebrek aan OV)? Jouw idee van al het plebs lekker lopen en jij en andere rijken der aarde in hun luxe automobiel filevrij overal naartoe rijden lost niks op. Of je het nou één keer benoemd of 10.000 keer. Zeker niet als jij niet wil betalen voor alternatieven.

Nogmaals, we kunnen het er absoluut over eens worden dat de auto niet voor elke reis het beste vervoermiddel is, want dat is niet zo. En we moeten daar allemaal per reis beter over nadenken ipv klakkeloos in die auto te stappen. Maar uit al jouw posts (niet alleen van jou, wel met name van jou) blijkt elke keer weer hoe jij mensen met lage inkomens hun auto af zou pakken. Dat die mensen in een heel groot deel van de gevallen niet meer naar hun werk kunnen (waarna bijstand rest) interesseert je niks. Je komt met dooddoeners "ze kunnen verhuizen", ik heb je al uitgelegd dat je van verhuizen in deze tijd alleen kunt dromen. Zeker als je van huur afhankelijk bent, want je komt er gewoonweg niet tussen. Dus nogmaals, jouw idee veroorzaakt alleen maar meer problemen en kan dus alleen maar ingegeven zijn vanuit een grote arrogantie. Jij kunt je kennelijk overal onderuit kopen en wie dat niet kan... Die kan de eeuwige hik krijgen.

Stop gewoon met deze egoïstische onzin. Het voegt niks toe aan deze discussie, en het lost ook niks op. Sterker nog, het levert alleen maar meer problemen op. Ik hoop dat je dit eindelijk eens gaat inzien, en daar laat ik het maar bij.

diesel lijkt inderdaad weer iets te stijgen.. Ik zag nu 1.699 staan waar 't vd week nog 1.639 was. Nou heb ik een bedrijf en is de auto ook van de zaak, ik heb er wat dat betreft niet heel veel last van... De klant des te meer.
Het blijft altijd amusant om te zien hoe sommigen beginnen te ageren tegen 'rijken', 'plebs' en woorden als egoisme gaan gebruiken. Eigenlijk kan ik @fisherman wel begrijpen.... Is mobiliteit niet belachelijk goedkoop als tante truus dagelijks met haar 20 jaar oude ford ka naar de supermarkt rijd voor een pakje sigaretten? We zijn er ons niet meer bewust van omdat het de normaalste zaak van de wereld is. Begrijp me niet verkeerd, iemand die voor zijn werk afhankelijk is van zijn auto heeft een verdomd goede reden om dat apparaat te gebruiken. Maar zoals hierboven al gezegd.... Op het moment dat er een keukenmonteur dagelijks vanuit rotterdam met zijn klusbus naar tilburg word gestuurd om bij @stylezzz aan de slag te gaan in tilburg gaat er wat verkeerd in mijn ogen. Blijkbaar is het reiskosten component dermate onbelangrijk in het 'keukenaanschafproces' dat het rendabel is om daar iemand het halve land door te laten rijden.... Dat zou moeten veranderen. Je maakt mij niet wijs dat er in tilburg geen keukenmonteur beschikbaar is voor dezelfde klus.....We zullen gewoonweg in de toekomst anders met mobiliteit moeten omgaan, het huidige 'rij maar raak voor een knaak' is onhoudbaar.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:44:
[...]

Vorige week in het dorp nog 1.60. Inmiddels al 1.73

Snel snel ook
Ik heb net de scooter van m'n ouders getankt, maar niet naar de prijs gekeken, volgens mij was het 1,45 liter voor 2,45 euro. Ja Rabo App zegt 2,45 TotalEnergies NV, wel een achteraf pompje.

1,69 dus, maar dat was E10, geen diesel natuurlijk

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 22-12-2022 20:25 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gaat er diesel in een scooter dan? Ik dacht altijd benzine.
Wellicht ben ik gewoon een beetje dom

Edit: zie nu jou edit, excusez

[ Voor 14% gewijzigd door Dennis1812 op 22-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dennis1812 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:25:
Gaat er diesel in een scooter dan? Ik dacht altijd benzine.
Wellicht ben ik gewoon een beetje dom

Edit: zie nu jou edit, excusez
Ja en ik had jouw post weer niet goed gelezen haha, maar bij die pomp is diesel ook 1,689 volgens
https://directlease.nl/tankservice/benzine/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Jouw posts hebben behoorlijk wat weg van communisme namelijk. Waarom hoort iedereen dezelfde levensstandaard te hebben? Verschil moet er zijn. In de toekomst betekent dat gewoon veel minder mensen met een auto en veel meer mensen zonder auto. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Jeroentjuh82 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:16:
vrijdag eind middag 55m bij alle Fieten olie pompen 55 cent korting dus zou leuk zijn als de prijs nog iets zakt dat het onder de euro zit maar ook als dat niet gebeurt is het mooi meegenomen

https://www.fieten.info/nieuws
Dank nog voor deze tip! Vanmiddag mooi voor €1,349/liter (E10; helaas heeft de pomp in Erp geen 98) de tank weer volgegooid :*)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Wok schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:26:
[...]

Dank nog voor deze tip! Vanmiddag mooi voor €1,349/liter (E10; helaas heeft de pomp in Erp geen 98) de tank weer volgegooid :*)
ik dacht er te laat aan, maar hier staat de pomp niet handig dat je dan de weg blokkeert. Heb ze gezegd een volgende actie beter de hele dag doen. Heeft een pomp in Doetinchem eind 2017 ook gedaan voor 0.99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

@Jeroentjuh82 Zal denk ik wel schelen dat Fieten hier in de regio niet bekend/vertegenwoordigd is (Erp is vooralsnog hun enige pomp (onbemand) in Brabant en daar woon ik 10-15 min vandaan). Ik was er rond de start van de actie en kon meteen tanken. Toen ik klaar was stonden er misschien nog steeds maar vier of vijf auto's in de rij.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@Wok kan maar zo zijn. Laat ik het anders zeggen: ben dr wel naartoe gereden tegen het einde om te kijken of ik geen koplampen zag, woon er paar min vandaan, en zag bij de kruising verderop genoeg koplampen dus omgedraaid.

Wachten op een andere actie zoals eerder genoemd die een hele dag duurt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• exelletor
  • Laatst online: 11-09 14:20
[...]

Nergens is bezit van een motorvoertuig zo duur als hier in Nederland.

Ik moet altijd een beetje grinniken om zulke uitspraken. Ik denk dat menig autobezitter uit Singapore jaloers is op de belasting die jij betaalt. Nederland is juist een van de weinige landen waar het overgrote deel van de bevolking hun auto bijna gratis in de buurt van hun voordeur kunnen parkeren, ook in het centrum van Amsterdam. Wijken waar parkeervergunningen afgeschaft zijn, zijn op een hand te tellen. De situatie in het centrum van New York, Londen, München en vele andere steden is echt wel nadeliger voor de automobilist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wok schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:33:
@Jeroentjuh82 Zal denk ik wel schelen dat Fieten hier in de regio niet bekend/vertegenwoordigd is (Erp is vooralsnog hun enige pomp (onbemand) in Brabant en daar woon ik 10-15 min vandaan). Ik was er rond de start van de actie en kon meteen tanken. Toen ik klaar was stonden er misschien nog steeds maar vier of vijf auto's in de rij.
Erg jammer dat ik dat gemist heb. Anders was ik gauw naar Erp gereden.
Sowieso is die vaak de goedkoopste in de regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
exelletor schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:43:
[...]

Ik moet altijd een beetje grinniken om zulke uitspraken. Ik denk dat menig autobezitter uit Singapore jaloers is op de belasting die jij betaalt.
Daar noem je ook een uitzonderlijk land hoor: maar goed je hebt gelijk. Hier in Hongkong, waar ik momenteel mijn schoonouders bezoek kost de benzine € 2,80 en auto rijden, dat is alleen weggelegd voor mensen met geld.

Die bolide moet je namelijk ook ergens parkeren..... maar autorijden kunnen ze hier niet. Taxichauffeurs die rijden als een bezeten, knipperlichten zijn voor de sier. En het is een wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren..... want ze gooien de auto gewoon naar de andere rijstrook. Dus dat gaat weleens fout _O-

In Nederland hebben wij het inderdaad nog niet zo slecht: maar het is wel overduidelijk, dat autorijden in de toekomst alleen nog weggelegd is, voor mensen die geen gat in de hand hebben. Dus simpelweg gespaard hebben voor de auto :Y

Wij zijn geen vermogende Nederlanders, maar hebben simpelweg goed gespaard en toen 5 jaar geleden € 8000 voor een tweedehands uitgegeven. Wellicht dat het budget nu verdubbeld zou moeten worden? Want de prijzen van auto's zijn inderdaad flink gestegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Marco-Peters Mijn eerste auto was 1000 euro, 5 jaar in gereden. Auto daarna was 7000 euro, 7 jaar in gereden. Daarna weer 7000 euro, 5 jaar in gereden, motor kapot. Nu een 900 euro auto, gaat straks het derde jaar in.

Mobiliteit hoeft geen grof geld te kosten. De onderkant van de samenleving rijdt massaal in dat soort auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52
Hoeveel duurder wordt Euro95 na 1-1-'23 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
_JGC_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:28:
@Marco-Peters Mijn eerste auto was 1000 euro, 5 jaar in gereden. Auto daarna was 7000 euro, 7 jaar in gereden. Daarna weer 7000 euro, 5 jaar in gereden, motor kapot. Nu een 900 euro auto, gaat straks het derde jaar in.

Mobiliteit hoeft geen grof geld te kosten. De onderkant van de samenleving rijdt massaal in dat soort auto's.
Dat zegt allemaal niets: maar die auto van € 900 is waarschijnlijk een aanslag op het milieu? Maar wat je niet verteld is, wat het je kost aan onderhoud en brandstofverbruik?

Als die auto van € 7000 een verstandige auto was en geen BMW of dergelijke, dan denk ik dat je per km net zo duur uit bent als je € 900 auto :+ Waar de aanschaf voor een koekblik vele malen goedkoper: het onderhoud of de onverwachte reparaties en het brandstofverbruik, dat is een stuk hoger.

Maar tante Truus van de thuiszorg kan het enkel veroorloven, om in een auto van € 900 te rijden. Welke bij wijze van spreken met tyraps bijelkaar gehouden wordt. Want ja tweedehands auto's kunnen goedkoop zijn. Echter als je een betrouwbare en zuinige auto wilt hebben, dan kom je toch wel in de buidel te tasten.

Als je graag barrels rijdt, dan zijn auto's inderdaad goedkoop in Nederland. In alle andere gevallen absoluut niet. Het is relatief duur, vergeleken met onze buurlanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat ding doet in de praktijk 1:21 op diesel. Onderhoud valt mee want relatief simpel. Onderdelen kosten geen drol en meeste dingen kan ik zelf.
Aanslag op het milieu is het wel.

En dit is ook iets wat de overheid zelf in stand houdt: ding is 17 jaar oud en valt onder de youngtimer regeling. Ik heb alles excl BTW en van bruto inkomen. Daarvoor heb ik 35% van de dagwaarde als bijtelling en 1,5% van de nieuwwaarde voor de BTW.

Je ziet ze overigens nog erg veel rijden, de 206 en 206SW. Maar ook andere kleine autootjes van andere merken van vergelijkbare leeftijd zie je nog heel veel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:38:
Hoeveel duurder wordt Euro95 na 1-1-'23 ?
Accijns verlaging blijft tot 1 juli. Daar veranderd niks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
tinq heeft ook een actie middels de app dat je met een lot kunt tanken voor 1.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
_JGC_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:19:
En dit is ook iets wat de overheid zelf in stand houdt: ding is 17 jaar oud en valt onder de youngtimer regeling. Ik heb alles excl BTW en van bruto inkomen. Daarvoor heb ik 35% van de dagwaarde als bijtelling en 1,5% van de nieuwwaarde voor de BTW.

Je ziet ze overigens nog erg veel rijden, de 206 en 206SW. Maar ook andere kleine autootjes van andere merken van vergelijkbare leeftijd zie je nog heel veel rijden.
Je rijdt de auto dus zakelijk? Nee dan snap ik het wel hoor: ik zie ze ook nog veel rijden, maar moet ook zeggen dat de meeste nogal verwaarloosd zijn. Het minste verbruikt een auto trouwens welke al 30 dagen ten noorden van Frankfurt Flughafen geparkeerd staat _O-

Ik betaal dus voor deze maand enkel € 20 MRB en € 25 verzekering: het benzineverbruik is dus 0 :+ Alleen is het hopen, dat de auto nog start zodra ik aan het einde van het jaar terug uit Hongkong ben.

Kost mij wel € 150 aan parkeerkosten, dus zo'n € 5 per dag. Maar dan wordt de auto tenminste niet afgesleept: voor een weekje vakantie, parkeer ik de auto meestal gratis op een P+R. Maar je weet nooit wanneer de autoriteiten besluiten, om een rommelmarkt of dergelijke op zo'n P+R te houden en dan wordt je auto gewoon afgesleept :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Marco-Peters schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:20:
[...]

Je rijdt de auto dus zakelijk? Nee dan snap ik het wel hoor: ik zie ze ook nog veel rijden, maar moet ook zeggen dat de meeste nogal verwaarloosd zijn. Het minste verbruikt een auto trouwens welke al 30 dagen ten noorden van Frankfurt Flughafen geparkeerd staat _O-

Ik betaal dus voor deze maand enkel € 20 MRB en € 25 verzekering: het benzineverbruik is dus 0 :+ Alleen is het hopen, dat de auto nog start zodra ik aan het einde van het jaar terug uit Hongkong ben.

Kost mij wel € 150 aan parkeerkosten, dus zo'n € 5 per dag. Maar dan wordt de auto tenminste niet afgesleept: voor een weekje vakantie, parkeer ik de auto meestal gratis op een P+R. Maar je weet nooit wanneer de autoriteiten besluiten, om een rommelmarkt of dergelijke op zo'n P+R te houden en dan wordt je auto gewoon afgesleept :X
Wel vol neer gezet? Schijnt nog wel belangrijk te zijn bij langer stil staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
JDx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:22:
[...]

Wel vol neer gezet? Schijnt nog wel belangrijk te zijn bij langer stil staan.
Ja bijna vol in ieder geval: gelukkig zijn de brandstofprijzen weer zakkende, want een tijdje geleden werden in Duitsland geregeld volle tanks leeggepompt door dieven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Marco-Peters schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:26:
[...]

Ja bijna vol in ieder geval: gelukkig zijn de brandstofprijzen weer zakkende, want een tijdje geleden werden in Duitsland geregeld volle tanks leeggepompt door dieven :(
Oh ja, nooit aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:56:
tinq heeft ook een actie middels de app dat je met een lot kunt tanken voor 1.33
Mits je wint natuurlijk.

Kans is natuurlijk maar minimaal daarop

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste