servies schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Vroeger was 1 op 20 uitzonderlijk geweest. Als je start vanaf mid jaren 70, dan begin je denk ik eerder bij 1 op 12 voor bijvoorbeeld een Opel Kadet... dan wat jij stelt...
Motoren zijn de afgelopen 40/50 jaar enorm veel efficiënter/zuiniger geworden...
Mijn woon/werk verkeer is tegenwoordig gemiddeld 1 op 21 volgens de boordcomputer en als ik ga kijken bij het tanken klopt dat aardig...Is grotendeels afhankelijk van de rechtervoet en anticiperen...
Dat denk je dan ook fout, met een Kadett zat je op z'n gunstigst zo rond de 1 op 10, bij veel korte stukken en in de winter eerder 8 of 9, carburateurs waren vaak niet zo zuinig en 8 kleppen helpt ook niet.
Mijn 12v 1.3 Japanner uit 1986 (<800kg) haalde 1 op 12 als je een beetje afstanden reed, de volgende Jap uit 1991(900kg) 16v en injectie haalde 1 op 15, wel met veel snelweg. De huidige Honda heeft geboortejaar 1997(1080kg), 16v, injectie, vtec-e en automaat doet met heel erg veel snelweg 1 op 16 maar veel vaker in stadsverkeer tussen de 13 en 14.
Heb ook een tijdje in een Volvo S60 5cyl 20v gereden en die kreeg je met fluwelen voet en ritten Friesland net boven de 1 op 10 maar gebruikelijker was 1 op 9.
Als ik zie wat er allemaal verkocht wordt aan RangeRovers, Cayennes, Q7 e.d. wat zo rond de 1 op 7 loopt dan wordt een groot deel van de uitstoot door dat soort rijdende kastelen bepaalt, een particulier met een Aygo haalt misschien 1 op 20 maar een beetje middenklasser van 10 jaar oud zit ondanks efficiëntere motoren zit echt zo rond de 1 op 15 aan gecombineerd verbruik. Dikke kabelbomen, overal motoren, geluidsisolatie, extra veiligheidseisen hebben er in een paar jaar voor gezorgd dat auto's zomaar honderden kilo's zwaarder geworden zijn.
Dat is niet erg wanneer je eenmaal rolt maar in stadsverkeer of in drukkere omgevingen zorgt dat extra gewicht steeds in beweging zetten voor significant hoger verbruik, tel daar die 10% verdunning van de brandstof met alcohol bij en de gemiddelde Golf zit als je geluk hebt op 7 liter per 100 km.
Toevallig laatst de Mazda 3 2.0 16v uit 2017 voor het eerst een pietsje zuiniger dan 1 op 15 gekregen maar die doet qua verbruik normaal niet onder voor de 20 jaar oudere Honda.
Mijn rijstijl is de afgelopen decennia niet veranderd qua rechtervoet en anticiperen is standaard, wat wel scheelt is waar je rijd, Ritjes in Friesland, Groningen, Drenthe, kop van Noord Holland zijn stukken zuiniger dan wanneer je hier in het westen, Gooi, Randstad, midden rondknort, hier moet je gewoon veel meer anticiperen op het verkeer omdat er veel meer van is, ook meer afslagen, drempels, stoplichten etc.