Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

Spotmatic

Ken sent me

Jeroentjuh82 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:21:
benieuwd of het kabinet nog wat eraan gaat doen nu vanaf morgen duitsland aantrekkelijker is. Ik tank liever hier om de hoek als de prijs 1 nog wat zou zijn. Sta binnen 15-20m in duitsland omdat het hier alweer uit de spuigaten aan het lopen is.
Ik heb via tankbillig.info gekeken wat de prijzen zijn bij de dichtstbijzijnde pomp in Duitsland (voor mij alsnog 3 kwartier rijden) maar aangezien ik diesel rij maakt het NIKS uit. De dieselprijzen zijn nagenoeg gelijk.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
Spotmatic schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Schaf in ieder geval alvast de MRB af. Niet betalen voor het bezit, wel voor het gebruik. De brandstofprijzen zullen toch niet meer echt wezenlijk veel dalen, maar dan kunnen we eindelijk eens af van al die kul-regels over belastingvrije oldtimers, de overgangsregeling die alleen voor benzine-auto's geldt zolang ze in de wintermaanden binnen blijven, etc.
De belastingconstructie rond de nationale heilige koe is natuurlijk al decennia lang nogal 'krom'. Ik betwijfel echter of dat men in den haag nogmaals zal buigen in die richting. Waarschijnlijk krijgen we eerder een postbus 51 reclame voor bewust autogebruik etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

stylezzz schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Mevr. Kaag stond al bijna met tranen in haar ogen toen ze de 17 cent korting aankondigde. De brandstofaccyns naar 0 zie ik echt nooit gebeuren....
Krokodillentranen; die 17 cent komt via de btw bijna net zo hard weer terug; de benzine is in een jaar tijd met zo'n 75 cent gestegen; daarvan is 62 cent voor de pomp en 13 cent is btw. Dus 17 cent minder accijns, maar wel 13 cent meer btw.

De verlaging is dus echt een borstzak-vestzak verhaal wat de overheid effectief dus bijna niks kost...

vorig jaar was een liter benzine rond de 1.75 euro inc btw, dus 30.4 cent aan btw, plus vast bedrag X aan accijns; effectief dus X+30.4 cent aan heffingen wat er naar de staatskas ging. Nu kost het 2.50 euro per liter, dus 43.4 cent aan btw, plus X-17 cent aan accijns. Dus X-17+43.4 = x+26.4 cent aan heffingen wat er naar de staat gaat. Het verschil dus dus enkel 4 cent per liter.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:27
Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:38:
Wie gaan er vanaf verder weg ook(weer)in duitsland tanken vanaf 1-6?
Ik, tank altijd in de BRD, want m'n vriendin woont daar dus kom er toch langs. Gisteren bij Aral getankt, € 1.969 voor een liter euro 95 E5.

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
exelletor schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:57:
Een liter benzine in Finland kost €2,40 en in Rusland 80 cent. In Griekenland 2,20 en in Bulgarije 1,50. Moeten Finland en Griekenland nu opeens ook hun accijnzen gaan verlagen, omdat de brandstof bij de buurman toevallig goedkoper is? Ik ben overigens wel bekend met het feit dat er grenscontroles zijn tussen de genoemde landen, maar het fenomeen brandstoftoerisme komt daar zeker voor.

Ja, het is vervelend voor de pomphouders aan de grens, maar in hoeverre zijn die tankstations überhaupt levensvatbaar nu wij steeds meer elektrisch gaan rijden?
Ik denk dat die nog zeker 10+ jaar levensvatbaar zijn zolang onze gesubsidieerde (half)elektrische leasemobielen na 4j geëxporteerd worden en wij oude VW’s, Audi’s BMW’s weer importeren uit Duitsland.
Het valt gewoon op, alle west Europese landen hebben veel modernere wagenparken dan wij door onze extreme importdrift als gevolg van de regels in de lease hier, waardoor ex-lease vanwege verschillende redenen niet aansluit cq sloot op de vraag in de tweedehands markt.
- 14% bijtelling diesels waren totaal niet interessant voor de particulier door hoge mrb.
- Outlander phev etc, niet interessant om particulier te hebben door de mrb op dat gewicht
- full electric : vaak nog te duur tweedehands +onzekerheid accu of (te) kleine actieradius

Verder zijn nieuwe ‘relatief schone’ fossiele brandstofauto’s hier door bpm ook onbetaalbaar vergeleken landen om ons heen waardoor wij de oude meuk van hen afnemen, doordat tweedehands de bpm wat minder extreem is..

Als laatste hebben wij in Nederland door onze mrb op wagengewicht de prikkel om voor oude en relatief onveilige auto’s te kiezen omdat deze goedkoper zijn in de belasting.
Terwijl je bv in Oostenrijk meer betaalt voor een euro4 dan voor een euro6.
In landen die belasting heffen op bv motorinhoud is de afgelopen 10 jaar een grote prikkel geweest om iets nieuws en potentieel schoners te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 02-06-2022 16:39 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ozzynator schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Ik, tank altijd in de BRD, want m'n vriendin woont daar dus kom er toch langs. Gisteren bij Aral getankt, € 1.969 voor een liter euro 95 E5.
Dan heb je waarschijnlijk direct aan de Autobahn getankt? Vaak loont het veel als je even van de Autobahn af gaat en bij een 'Autohof' stopt. Die plaatsen staan langs de Autobahn ook aangegeven én zijn vaak nog een dubbeltje of anderhalf á twee goedkoper per Liter. Zitten ook allemaal binnen één Km. van een afrit, maximaal....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 23:56

XOR

Ik was eens aan het kijken of de Nederlandse prijzen die van de internationale markt nou een beetje volgen. Als ik naar een vat Brent kijk en wat de benzine hier doet lijkt die benzine sinds de verlaging toch een stuk harder te stijgen. Dat suggereert toch dat de Nederlandse brandstofsector de korting wellicht in eigen zakt steekt, in plaats van door de berekenen aan de klant. Verhalen van oorlog in Oekraïne en moeilijk zijn leuk, maar dat geldt natuurlijk al maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

XOR schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:32:
Ik was eens aan het kijken of de Nederlandse prijzen die van de internationale markt nou een beetje volgen. Als ik naar een vat Brent kijk en wat de benzine hier doet lijkt die benzine sinds de verlaging toch een stuk harder te stijgen. Dat suggereert toch dat de Nederlandse brandstofsector de korting wellicht in eigen zakt steekt, in plaats van door de berekenen aan de klant. Verhalen van oorlog in Oekraïne en moeilijk zijn leuk, maar dat geldt natuurlijk al maanden.
Dat is een zeer bekend fenomeen en zie je in vele landen. Een daling van accijns wordt op enkele weken tijd teniet gedaan door de energiesector, en als de accijns ooit weer omhoog gaat zal het de overheid zijn die de klappen zal incasseren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:58
ozzynator schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:28:
[...]

€ 1,89 bij de lokale Shell gisteren. :P

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hardware-lover schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:21:
[...]
Vandaag hier lokaal er in een keer 5 cent bovenop (benzine), het was te verwachten. Volgens mij zit de prijs voor E10 nu alweer op het niveau van voor de accijnsverlaging (2.219 Tamoil).
2 dagen verder, €2.269 bij dezelfde pomp zag ik net, het gaat lekker door zo. Ik kan er weer een week of 4 tegenaan nu, benieuwd wat het daarna gaat zijn. Die btw verlaging zal ook weer een tijdelijke pleister op de wonde gaan worden (ben ik bang).

Wel opvallend dat er toch wat rustiger wordt gereden op de snelweg, het loont ook de moeite om het rechtervoetje wat minder snel in te drukken. Gezien het gejaag van de laatste jaren (Verstappen heeft wat losgemaakt), kan het ook beslist een tandje minder, het scheelt nauwelijks in tijd 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik win. Ik heb vandaag E10 getankt voor €2.329 in Utrecht. ;w

[ Voor 4% gewijzigd door GioStyle op 02-06-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

GioStyle schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:03:
Ik win. Ik heb vandaag E10 getankt voor €2.329 in Utrecht. ;w
Als het om de hoofdprijs gaat, daar zat ik schijnbaar nog zo'n €0.20 onder :F

https://www.unitedconsume.../brandstof-prijzen/euro95

€ 2,489 < 2 juni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCkLMBcRDpooeZPmIsx6LE8np8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/77dvx5k39LB8Ao4FrrPL9FMH.png?f=user_large
(t/m 1 juni bijgewerkt)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
LPG gaat de goede kant uit, op veel plekken weer onder 1 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:34
Dat zie je ook bij het gas. De prijs is al sinds februari aan het dalen (200 EUR/MWh naar 80 EUR/MWh) maar gisteren ff een mailtje van Essent dat de gasprijs 40ct hoger wordt komende kwartaal. :p

En Ukraine moet ondertussen toch een behoorlijke export en BBP gehad hebben… 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Spotmatic schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Schaf in ieder geval alvast de MRB af. Niet betalen voor het bezit, wel voor het gebruik. De brandstofprijzen zullen toch niet meer echt wezenlijk veel dalen, maar dan kunnen we eindelijk eens af van al die kul-regels over belastingvrije oldtimers, de overgangsregeling die alleen voor benzine-auto's geldt zolang ze in de wintermaanden binnen blijven, etc.
Je leuk, dan kan iedereen een auto bezitten. Gezellig met zijn allen de weg op. En daarna uren zoeken naar een parkeerplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:27
Pierz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:26:
[...]

Je leuk, dan kan iedereen een auto bezitten. Gezellig met zijn allen de weg op. En daarna uren zoeken naar een parkeerplek.
Ik denk dat het wel of niet bestaan van MRB invloed heeft op het aantal auto eigenaren. Ik ken in ieder geval 0 mensen die geen auto bezitten omdat ze dan mrb moeten betalen.

Ik betaal persoonlijk liever een paar cent meer voor de benzine (of een kmheffing) dan een vast bedrag per maand.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

Ik ben blij dat ik we hier thuis het thuiswerken gewoon voortgezet hebben. Scheelt mij 200 euro p/m op een OV abbo en mijn vrouw 1200 km/maand (=60 liter benzine).
Auto komt op dit moment maximaal 1 keer per week van zijn plek waardoor weg doen en af en toe gewoon een deel/leen auto pakken goedkoper zal zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Will_M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:22:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk direct aan de Autobahn getankt? Vaak loont het veel als je even van de Autobahn af gaat en bij een 'Autohof' stopt. Die plaatsen staan langs de Autobahn ook aangegeven én zijn vaak nog een dubbeltje of anderhalf á twee goedkoper per Liter. Zitten ook allemaal binnen één Km. van een afrit, maximaal....
Prijzen zijn erg locatie afhankelijk. Ik woon in Duitsland en het kostte gisteren 1,939 dus niet eens in de buurt van het dubbeltje minder dan 1,969. Autobahn is volgens mij 15 minuten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
In Kleve bij de andere Argos aan de rand vd stad(de andere was duurder) al bijna de hele dag 1.84. Wou er ook gaan tanken, maar ben omgedraaid want stond gevaarlijk ook op de kruising geblokkeerd. Gewoon bijna 25 cent verschil met in Emmerich en daar stonden ze zelfs ook nog in een rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
FabianGTI schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Dat zie ik ook niet gebeuren, zolang de politiek er zelf geen last van heeft zullen ze niets doen.
Laat ze maar eens hun eigen rekeningen betalen, moet je kijken hoe snel die dingen dan ineens aangepast kunnen worden.

Vorige week was de diesel €1,849, die is tot vandaag alweer opgelopen naar €1,949.
We worden zo voor de gek gehouden met zijn allen, niet alleen met dit. Ze doen ook net alsof alles tegenwoordig uit Oekraïne of Rusland komt.
En vandaag getankt en de prijs is inmiddels gestegen naar €1,999, dus in een paar dagen weer 5 cent erbij op, knettergek geworden zijn ze.

Nou zijn we ons aan het oriënteren op een andere auto maar dat zal wel een hybride worden, maar uiteraard zijn die ook niet meer te betalen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Vanmorgen kwam ik langs tankstation: 2,30.9. Kom op m'n werk aan, hebben het over brandstofprijzen, kijk in de directlease app naar prijs van datzelfde tankstation: 2,39.9 :/ En dat is in oost-Achterhoek... Nog nooit zo hoog gezien, ook niet voor de accijnsverlaging.

Goedkoopste tankstation 1,91.9 in Sudlohn (20km rijden). Dichtsbijzijnde tankstation 2,01.9 in Vreden (13km rijden).

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 08-06-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
FastFred schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:56:
Vanmorgen kwam ik langs tankstation: 2,30.9. Kom op m'n werk aan, hebben het over brandstofprijzen, kijk in de directlease app naar prijs van datzelfde tankstation: 2,39.9 :/ En dat is in oost-Achterhoek... Nog nooit zo hoog gezien, ook niet voor de accijnsverlaging.

Goedkoopste DE tankstation 1,91.9 op 20km rijden. Dichtsbijzijnde DE tankstation 2,01.9 op 13km rijden.
Hier om de hoek bij Kuster Olie 2,329 gisteren in Silvolde. In Anholt ong 10km dichtstbijzijnde DE bij de Shell ook in de 1.90.

Wordt er idd niet beter op. Moet wat gebeuren vindt ik hier doe er maar 1 euro af als het ff kan(nee, gaat niet gebeuren waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

We hebben een nieuw record te pakken!
De benzineprijs heeft woensdag een nieuw record neergezet. Dat blijkt uit gegevens van UnitedConsumers, dat de adviesprijzen van de grootste tankstationbedrijven bijhoudt. We betalen woensdag 2,504 euro voor een liter benzine. Ook diesel wordt duurder, maar die prijs bereikt geen record.

De accijnsverlaging voor brandstof die het kabinet op 1 april doorvoerde heeft de prijzen twee maanden iets lager kunnen houden, maar het effect daarvan is nu zo goed als weggevaagd. Woensdag kost een liter benzine 2,504 euro, wat net boven het vorige record van 2,502 euro per liter ligt.

Dinsdag betaalden Nederlanders nog 2,500 euro voor benzine en 2,189 euro voor diesel. De dieselprijs gaat ook omhoog, maar bereikt geen nieuw record. Een liter diesel kost vanaf woensdag 2,221 euro.

De brandstofprijzen piekten eerder op 10 maart. Toen kostte benzine 2,502 euro per liter en diesel 2,375 euro per liter. Op 1 april werd benzine 20 cent goedkoper en betaalden automobilisten 10 cent minder voor diesel.

Met die accijnsverlaging wilde het kabinet de gevolgen van de hoge inflatie draaglijk maken voor huishoudens. Maar door tekorten aan olie en onzekerheid over leveringen uit Rusland blijft de olieprijs dagelijks stijgen. Nu de Europese Unie een gedeeltelijk verbod op Russische olie heeft ingesteld, is de verwachting dat die prijs zal blijven stijgen.

Eén lichtpuntje: niet alle tankstations hoeven zich aan de adviesprijzen van oliebedrijven houden. Die prijzen gelden voornamelijk voor tankstations langs de snelweg. Op andere plekken betaal je meestal minder.
Bron: Benzine was nog nooit zo duur: 2,504 euro per liter

Ook de diesel is aardig gestegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFqoq7WbWmz-aRyuaOx82A5_lrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7rErZQowPdWPItifKCwkb0gQ.png?f=user_large

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Blijft toch vreemd dat de brandstofprijzen door het dak gaan, terwijl de prijs van ruwe olie nog niet in de buurt van zijn ATH is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

stylezzz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:42:
Blijft toch vreemd dat de brandstofprijzen door het dak gaan, terwijl de prijs van ruwe olie nog niet in de buurt van zijn ATH is.
Dat is niet vreemd, dat is nou waar het bij kapitalisme fout gaat wanneer er monopolieposities/kartelvorming ontstaan/ontstaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doogster
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:42:
Dit heeft volgens mij ook te maken met de wisselkoers van Euro naar Dollar. Olie wordt afgerekend in Dollars en de Euro is minder waard geworden ten opzichte van de Dollar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

doogster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Dit heeft volgens mij ook te maken met de wisselkoers van Euro naar Dollar. Olie wordt afgerekend in Dollars en de Euro is minder waard geworden ten opzichte van de Dollar.
Dat is een grote factor. Maar raffineren van olie kost ook nog eens grote hoeveelheden energie. En we weten dat de prijzen van energie (gas en electriciteit) óók omhoog gegaan zijn. En fors ook.

Daarnaast is er schaarste aan diverse grondstoffen die o.a. bij raffinage gebruikt worden. En schaarste betekent hogere prijzen.

En olie moet ook getransporteerd worden, meerdere keren zelfs: van wingebied naar een schip. Per schip naar een raffinaderij. Daarna per vrachtwagen naar opslagtanks. En van opslagtanks naar de pompstations. Dat verbruikt ook brandstof, en dat is dus ook duurder geworden. En dat wordt uiteraard allemaal doorberekend.

En de olieproduktie is de laatste 2 jaar ook omlaag gegaan. Dus een lager aanbod, waarbij de vraag na de coronacrisis nu juist wel stijgt. En laag aanbod bij hoge vraag => prijsstijgingen.

Het is wat simplistisch om alleen naar de kale olieprijs te kijken, er spelen veel meer factoren mee.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
doogster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Ahja, point taken. Ten tijde van de vorige 'crisis' zaten we met koersen van 1.40 tot zelfs 1.60 te kijken. Nu zitten we ergens in de bandbreedte 1.03 tot 1.10... scheelt nogal een slok op een borrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Kan me nog herinneren dat , nog in de guldentijd, iemand op een forum (dat was nog een Google gebruikersgroep dacht ik) totaal doordraaide en klaarstond om te emigreren als de benzine de 3 gulden zou passeren.
Om de een of andere reden appelleert dat aan sentimenten, terwijl andere dingen zwijgend geslikt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

De huidige situatie geeft wel mooi weer hoe enorm fiscaal verkloot Nederland is op automotive gebied. In elk staatje staan we in de hoogste regionen en niemand die een idee heeft hoe het allemaal zo ver heeft kunnen komen...

Maar misschien ben ik te veel een autoliefhebber om er met een open blik naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:24

MeesterPieter

PnP Pinball

Op lpg is dit in Iedergeval ook zo.

Hier in de buurt is 1 kleine garage met pomp die nu voor 87 cent lpg heeft, normaal had die gewoon een goede prijs, zelden de laagste in de buurt. Maand geleden zat de prijs daar ook op 1 euro.
Overal anders is de lpg nog steeds 1 euro of meer.
Hij geeft aan t ook niet te snappen dat de rest niet zakt, zijn marge is nu hetzelfde als normaal, maar de tankstations lijken niet onder die euro meer te willen zakken.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Hier in Noord Holland is de LPG 89 cent bij 1 station (Fieten Olie), de rest zit daar 10 tot 20 cent boven.
Normaal hoef ik (hoewel het een druk station is) nooit te wachten bij de gaspomp, nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Keezx schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:43:
Kan me nog herinneren dat , nog in de guldentijd, iemand op een forum (dat was nog een Google gebruikersgroep dacht ik) totaal doordraaide en klaarstond om te emigreren als de benzine de 3 gulden zou passeren.
Om de een of andere reden appelleert dat aan sentimenten, terwijl andere dingen zwijgend geslikt worden.
Haha... ja en als een pakje sigaretten 2 gulden zou gaan kosten zou ook iedereen stoppen. Inmiddels betalen ze 7 euro en paffen we er nog lustig op los. Pervers.. maar de financiele prikkel lijkt niet te werken?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:16
Jongens, de problemen zijn opgelost. Minister van Milieu (dikke BMW 7-serie met ICE V8) heeft de campagne #geendruppelmeerbenzine gestart en stelt voor een maand geen auto meer te rijden. Dat gaan we natuurlijk allemaal doen.

Serieus: wat roken ze daar in Den Haag en waar kan ik het kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En.. hoe kom ik precies op het werk?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het wel naar de 3 euro gaan per liter dit jaar nog helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Als de accijns weer 17 cent omhoog gaat (daar was toch sprake van? ) zijn we aardig op weg....
Achteraf wel goed dat ik in 2020 m'n oude diesel in de prak heb gereden, dieselrijden is ook niet echt leuk meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 22:47
Ik vraag me vooral af waarom zijn de prijzen in Duitsland de afgelopen week nauwelijks zijn gestegen terwijl in Nederland het in recordtempo omhoog schiet, zat ik ruim twee weken terug nog naar prijzen <1.60 in Slovenië aan te kijken, en <1.80 in Oostenrijk.
Diesel kost nu hier net over de grens in DE 1.95, in België ~2€. Benzine kost in DE net over de grens 1.87 (wat niet echt een groot verschil is met vorige week) en BE ook €2.
Verder nog wat zaken:
-Waarom is de kale prijs in Nederland bijna het hoogst van Europa, terwijl hier de olietankers binnen varen en transportkosten door klein land, groot fijnmazig bereik aan stations eigenlijk relatief laag zou moeten zijn.
- Hoe kan de -kale- prijs in een Land-locked land als Oostenrijk 20ct onder Nederland liggen? Ja Oostenrijk heeft eigen bronnetjes (ze produceren 7%zelf), maar dat zal niet het verschil verklaren lijkt me.
-als in Duitsland al op minimum belasting zit nu, hoe kan het dat benzine in Polen daar nog een dikke 20ct onder zit, terwijl dat niet uit hun kale prijs blijkt?

https://ec.europa.eu/ener..._prices_without_taxes.pdf

En de campagne van de overheid is natuurlijk te absurd voor woorden.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
laten ze de belasting tijdelijk maar goed verlagen ipv laat de auto staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Rene44 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:55:
Jongens, de problemen zijn opgelost. Minister van Milieu (dikke BMW 7-serie met ICE V8) heeft de campagne #geendruppelmeerbenzine gestart en stelt voor een maand geen auto meer te rijden. Dat gaan we natuurlijk allemaal doen.

Serieus: wat roken ze daar in Den Haag en waar kan ik het kopen.
Vwb dat laatste, Nederland kennende is het overal vrij eenvoudig verkrijgbaar, waarschijnlijk nog voordeliger dan één liter brandstof aan de pomp 😏

Ik verwacht dat iedereen die de pijn voelt echt niet voor het plezier in onze heilige koe gaat zitten, je weet tegenwoordig van gekkigheid niet meer wat je waarop moet besparen 😟

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Tja, ik denk dat het toch een vrij kleine minderheid van de priveerijders is die echt pijn van duur sap voelt, gezien de vehikels die gekocht en betaald zijn, al besef ik dat er ook heel veel lease op de weg zit die tankt met een pasje van de baas.
Kost het per maand een 100-150 meer , dan maar minder uit of eten buiten de deur b.v. of zoiets.
Het is meer sentiment dan echte pijn IMO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sNy3CX2jlU-LEUQuresF5GUsnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SmNFQHkYs7RlMntnsOOKonZT.png?f=fotoalbum_large

Vooral de laatste maanden lijkt het belachelijke vormen aan te nemen. :')

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Dennis1812 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:04:
Als je echt geen alternatief hebt, met de auto.
Voor de rest kun je bij jezelt na gaan in hoeverre je’m kunt laten staan.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:04:
Op de fiets natuurlijk, of met het OV. Want iedereen in Nederland kan op de fiets of met het OV naar het werk!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:16
Keezx schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:40:
Tja, ik denk dat het toch een vrij kleine minderheid van de priveerijders is die echt pijn van duur sap voelt, gezien de vehikels die gekocht en betaald zijn, al besef ik dat er ook heel veel lease op de weg zit die tankt met een pasje van de baas.
Kost het per maand een 100-150 meer , dan maar minder uit of eten buiten de deur b.v. of zoiets.
Het is meer sentiment dan echte pijn IMO.
Ik rijd diesel en tank 1 keer per maand, dus voor mij is het inderdaad sentiment. Maar de thuishulp van tante bep, de politieagent die elke dag van huis naar werk gaat, eigenlijk alle otto normalverbrauchers, jan modaal, de beveiligers bij schiphol, de baliemdewerker van het hotel die uit beesterzwaag moet komen of geen OV optie hebben, die hebben echt geen benzinepasje. Ze draaien echter wel onze economie. Dan zijn er nog de familieleden van de normalverbrauchers, maar ook van de benzinepasjerijders. Die met een 2e brik de dagelijkse chores doen, kids naar school, boodschappen bij hornbach, etc. etc. Rutte C.S. heeft m..i. een verantwoordelijkheid en die campagne om dan maar even een maand niks te gaan doen getuigt van een blindheid die staggering is. Ronduit schofferend mag ook gezegd worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Rene44 op 09-06-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

FastFred schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:56:

Goedkoopste tankstation 1,91.9 in Sudlohn (20km rijden). Dichtsbijzijnde tankstation 2,01.9 in Vreden (13km rijden).
Waar check je de prijzen in DE, en is dat een beetje accuraat? Ik woon sinds kort 12km van de grens maar volgens Maps mag ik 30+ km rijden voordat ik bij een tankstation ben.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 12:47
LankHoar schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Waar check je de prijzen in DE, en is dat een beetje accuraat? Ik woon sinds kort 12km van de grens maar volgens Maps mag ik 30+ km rijden voordat ik bij een tankstation ben.
Mehr tanken android app is daar handig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
LankHoar schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Hier. Kies je locatie op de kaart (kan in Nederland of in Duitsland) en je ziet alle tankstations in Duitsland, met prijzen en afstand :)

Hoe accuraat dat is... tja, ik rij er niet dagelijks langs. Net zo acuraat als de directlease app voor prijzen in Nederland lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 09-06-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Rene44 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:33:
[...]

Ik rijd diesel en tank 1 keer per maand, dus voor mij is het inderdaad sentiment. Maar de thuishulp van tante bep, de politieagent die elke dag van huis naar werk gaat, eigenlijk alle otto normalverbrauchers, jan modaal, de beveiligers bij schiphol, de baliemdewerker van het hotel die uit beesterzwaag moet komen of geen OV optie hebben, die hebben echt geen benzinepasje. Ze draaien echter wel onze economie. Dan zijn er nog de familieleden van de normalverbrauchers, maar ook van de benzinepasjerijders. Die met een 2e brik de dagelijkse chores doen, kids naar school, boodschappen bij hornbach, etc. etc. Rutte C.S. heeft m..i. een verantwoordelijkheid en die campagne om dan maar even een maand niks te gaan doen getuigt van een blindheid die staggering is. Ronduit schofferend mag ook gezegd worden.
Misschien onderschat ik het aantal priverijders dat lijdt onder de brandstofprijzen wel inderdaad.
Het is natuurlijk ook niet het enige dat snel duurder wordt, terwijl veel inkomens stilstaan of maar lichtjes stijgen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:18:
[...]

Op de fiets natuurlijk, of met het OV. Want iedereen in Nederland kan op de fiets of met het OV naar het werk!
Met de fiets zeker, dat doe ik dan ook 1 á 2 keer per week. Maar het OV is hopeloos, zelfs als ik die 13km zou lopen ben ik nog sneller dan met het OV 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Keezx schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:43:
Bij de meeste huishoudens heeft de benzineprijs voor de auto ook maar weinig invloed op het geheel.

Een auto rijden inclusief alles kost minimaal 500 euro per maand voor een normale auto.
1:20 voor 20k kilometer is 1000 liter benzine per jaar, wat ongeveer 500 (50 cent/ltr hoger dan eerst) euro extra per jaar is op een bedrag van 6000 euro voor de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Het gemiddelde wagenpark van de privebezitters (benzine) doet geen 1op20. 1op15 lijkt me al optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

DopdeDouwer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:22:
Het gemiddelde wagenpark van de privebezitters (benzine) doet geen 1op20. 1op15 lijkt me al optimistisch.
Vroeger was 1 op 20 heel normaal. Maar dat was voordat moderne auto's gulzig en gezapig (obese) werden (steeds zwaarder door milieu-, veiligheids- en comfort-eisen).

Elektrische eenzitters voor woon-werk (veilig gemaakt met een survival cell) gaan nog eens heel groot worden. ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door Spotmatic op 09-06-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
GS88 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:02:
[Afbeelding]

Vooral de laatste maanden lijkt het belachelijke vormen aan te nemen. :')
Die 10% ethanol maakt de brandstof pokkeduur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Spotmatic schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:46:
[...]
Elektrische eenzitters voor woon-werk (veilig gemaakt met een survival cell) gaan nog eens heel groot worden. ;-)
Daar hebben wij dus helemaal niets aan, aangezien wij altijd carpoolen. Ik zou zeggen dat electrische twee-zitters veel meer toe zou voegen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
[...]

Vroeger was 1 op 20 heel normaal. Maar dat was voordat moderne auto's gulzig en gezapig (obese) werden (steeds zwaarder door milieu-, veiligheids- en comfort-eisen).

1 op 20 is eigenlijk nooit normaal geweest voor benzineauto's, als je een zuinig wagentje had met 1 op 15 was je al spekkoper, uitschieters naar boven waren echte boodschappenwagentjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Keezx schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:50:
[...]

1 op 20 is eigenlijk nooit normaal geweest voor benzineauto's, als je een zuinig wagentje had met 1 op 15 was je al spekkoper, uitschieters naar boven waren echte boodschappenwagentjes,
1 op 20 haalde je misschien met een toyota aygo. 10-15 jaar geleden natuurlijk erg populair maar een normale b/c/d segment familiesloep gaat dat niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:50
Ernemmer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Bij de meeste huishoudens heeft de benzineprijs voor de auto ook maar weinig invloed op het geheel.

Een auto rijden inclusief alles kost minimaal 500 euro per maand voor een normale auto.
1:20 voor 20k kilometer is 1000 liter benzine per jaar, wat ongeveer 500 (50 cent/ltr hoger dan eerst) euro extra per jaar is op een bedrag van 6000 euro voor de auto.
Ik weet het niet hoor. Maar hoge benzine prijzen treffen lagere inkomens meer. Die rijden denk ik niet in een dure tweedehands auto. Ik denk dat die eerder in een auto rijden met max 1.000 afschrijving per jaar. Dan worden die benzinekosten al weer een groter deel van het plaatje.

Ik heb jaren een goedkope focus gereden, was bij aanschaf 12 jaar oud. Kosten waren +- 500 per jaar aan onderhoud, 500 aan afschrijving, 500 aan verzekering en 500 aan wegenbelasting. Dat is 2.000 per jaar. En daar bovenop dan de benzinekosten.

Ik denk dat er veel gezinnen zijn in Nederland met soort gelijke uitgaven en dan misschien niet veel buffer over hebben om een flinke stijging in de benzinekosten te kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01
Het valt mij op dat het gewoon even druk op de weg blijft, er zullen vast wel mensen zijn die iets minder zijn gaan rijden. Maar in verkeersdrukte merk ik er eigenlijk niets van, jammer is dat.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
martin_v_z schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:15:
[...]

Ik weet het niet hoor. Maar hoge benzine prijzen treffen lagere inkomens meer. Die rijden denk ik niet in een dure tweedehands auto. Ik denk dat die eerder in een auto rijden met max 1.000 afschrijving per jaar. Dan worden die benzinekosten al weer een groter deel van het plaatje.

Ik heb jaren een goedkope focus gereden, was bij aanschaf 12 jaar oud. Kosten waren +- 500 per jaar aan onderhoud, 500 aan afschrijving, 500 aan verzekering en 500 aan wegenbelasting. Dat is 2.000 per jaar. En daar bovenop dan de benzinekosten.

Ik denk dat er veel gezinnen zijn in Nederland met soort gelijke uitgaven en dan misschien niet veel buffer over hebben om een flinke stijging in de benzinekosten te kunnen betalen.
500 euro per jaar klinkt als niet zoveel. Maar het kan ook net die wasmachine zijn die het na 12 jaar begeeft en vervangen moet worden. En dan moet er gekozen gaan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Vroeger was 1 op 20 uitzonderlijk geweest. Als je start vanaf mid jaren 70, dan begin je denk ik eerder bij 1 op 12 voor bijvoorbeeld een Opel Kadet... dan wat jij stelt...
Motoren zijn de afgelopen 40/50 jaar enorm veel efficiënter/zuiniger geworden...
Mijn woon/werk verkeer is tegenwoordig gemiddeld 1 op 21 volgens de boordcomputer en als ik ga kijken bij het tanken klopt dat aardig...Is grotendeels afhankelijk van de rechtervoet en anticiperen...

[ Voor 15% gewijzigd door servies op 09-06-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:10
FastFred schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Hier. Kies je locatie op de kaart (kan in Nederland of in Duitsland) en je ziet alle tankstations in Duitsland, met prijzen en afstand :)

Hoe accuraat dat is... tja, ik rij er niet dagelijks langs. Net zo acuraat als de directlease app voor prijzen in Nederland lijkt me.
Een andere site is deze: https://www.billig-tanken.de/

Prijzen op beide sites zijn gelijk en ik kan bevestigen dat het ook klopt voor Meppen.
Daar E5 getankt voor 194,9. Wat ik wel zie direct over de grens dat E10 vaak uitverkocht is, voor mij niet een "probleem" aangezien de auto dat liever niet drinkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
Strider schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:24:
Het valt mij op dat het gewoon even druk op de weg blijft, er zullen vast wel mensen zijn die iets minder zijn gaan rijden. Maar in verkeersdrukte merk ik er eigenlijk niets van, jammer is dat.
Wat moet je dan, je baan opzeggen en maar (onbetaald) thuis gaan zitten? Niet iedereen werkt in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Laatst online: 22:10
En hoeveel km minder ben jij zelf gaan rijden door de hogere brandstofkosten?

Door de gestegen autokosten stap ik nu minder vaak in een auto, maar ik snap dat ik op dit gebied een uitzondering ben. Mocht de verkeersdrukte afnemen, ga ik wellicht juist meer km's maken omdat de autokosten dan ook afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01
FabianGTI schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:23:
[...]

Wat moet je dan, je baan opzeggen en maar (onbetaald) thuis gaan zitten? Niet iedereen werkt in de IT.
Ik woon in de stad en ik weet zeker dat er zoveel mensen zijn die gewoon nog steeds de auto pakken om een klein stukje van A naar B te reizen, zonder hiervoor te willen fietsen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:22
servies schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:38:
[...]

Vroeger was 1 op 20 uitzonderlijk geweest. Als je start vanaf mid jaren 70, dan begin je denk ik eerder bij 1 op 12 voor bijvoorbeeld een Opel Kadet... dan wat jij stelt...
Motoren zijn de afgelopen 40/50 jaar enorm veel efficiënter/zuiniger geworden...
Mijn woon/werk verkeer is tegenwoordig gemiddeld 1 op 21 volgens de boordcomputer en als ik ga kijken bij het tanken klopt dat aardig...Is grotendeels afhankelijk van de rechtervoet en anticiperen...
Precies lekker laten rollen die auto. Ik snap nog steeds niet dat ik een van de weinige op de weg ben die voorruit kijkt. Zoveel mensen die op het laatste moment kijken, remmen, stil gaan staan en weer gaan kijken. Ik zou bijna willen dat benzine 3 euro per liter gaat kosten, dan wordt het misschien weer eens wat rustiger op de weg.

LG OLED G5 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:43:
[...]

Daar hebben wij dus helemaal niets aan, aangezien wij altijd carpoolen. Ik zou zeggen dat electrische twee-zitters veel meer toe zou voegen.
https://www.smart.mercede...ellen/eq-fortwo-coupe#126
Die zie je dus echt nooit rijden, het sterft hier wel van de Tesla's, Hyundai's, Polestars en zo nog een lading 50K+ euro stekkerauto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

[...]

Ik ben degene die de 1 op 20 noemde. Ik heb waarschijnlijk een blinde vlek omdat 99% van mijn kilometers uit snelwegkilometers bestaat. In die situatie is een verbruik van 1 op 20 voor oude gebakjes (als je niet harder dan 100 gaat) zeer zeker wel haalbaar. Denk aan de Citroen 2CV6, Mini Classic, Citroen Visa en consorten. Dat waren lichte, kleine auto's.

Allicht dat het gemiddelde verbruik rap omhoog gaat als je veel stadskilometers maakt. Maar tussen mijn huis en mijn werk 100km verderop bevinden zich welgeteld 2 stoplichten. Niet heel moeilijk om in deze situatie 1 op 20 te halen, ook niet met die ouwe auto's (mits de ontsteking enz. goed is afgesteld)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:34
[...]

Ik heb de afgelopen week een C klasse huurauto gehad, omdat de EV bij de schadehersteller stond.

Een simpele C180.

Man man man, wat een zuipbak.

Weekje rijden: €130 aan benzine, terwijl ik met de Tesla dat niet eens per maand “tank” aan elektriciteit.

Maar ook het verbruik, ik kreeg hem met moeite onder de 1:10 in de stad. Bij een EV is het andersom, stad is sowieso zuiniger dan snelweg.

Ik had veel meer verwacht van een relatief nieuwe auto.

Als ik reed, zoals ik met mijn EV rijdt, dan zat ik rond de 17 liter per 100km.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 09-06-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
** Offtopic. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 10-06-2022 18:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Spotmatic schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Ik ben degene die de 1 op 20 noemde. Ik heb waarschijnlijk een blinde vlek omdat 99% van mijn kilometers uit snelwegkilometers bestaat. In die situatie is een verbruik van 1 op 20 voor oude gebakjes (als je niet harder dan 100 gaat) zeer zeker wel haalbaar. Denk aan de Citroen 2CV6, Mini Classic, Citroen Visa en consorten. Dat waren lichte, kleine auto's.

Allicht dat het gemiddelde verbruik rap omhoog gaat als je veel stadskilometers maakt. Maar tussen mijn huis en mijn werk 100km verderop bevinden zich welgeteld 2 stoplichten. Niet heel moeilijk om in deze situatie 1 op 20 te halen, ook niet met die ouwe auto's (mits de ontsteking enz. goed is afgesteld)..
Ook een 2CV haalt geen 1 op 20... dat komt eerder op 1 op 14 tot 1 op 16 en dan heb je ongeveer op al het comfort van een fatsoenlijke auto ingeleverd...
Ook de Visa haalt het niet. Opgegeven verbruik buiten bebouwde kom 5.2l/100km. Van de ouderwetse mini kan ik niets vinden.
De motoren waren toen gewoon veel inefficiënter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

servies schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:21:
[...]

Ook een 2CV haalt geen 1 op 20... dat komt eerder op 1 op 14 tot 1 op 16 en dan heb je ongeveer op al het comfort van een fatsoenlijke auto ingeleverd...
Ook de Visa haalt het niet. Opgegeven verbruik buiten bebouwde kom 5.2l/100km. Van de ouderwetse mini kan ik niets vinden.
De motoren waren toen gewoon veel inefficiënter...
Tja, het blijft anekdotisch. Het is natuurlijk wel inefficiënt zo'n carburatiemotor, maar feit is dat het erg lichte auto's waren. Stel je voor dat je ze zou uitrusten met elektronische ontsteking of aftermarket benzine-inspuiting en motormanagement.

Maar terug naar de kern van de zaak: we hebben voor snelwegverkeer eigenlijk allemaal veel te grote en zware auto's. Voor het grootste deel van alle forenzen zou een 2- of zelfs 1-zitter puur voor dat doel veel efficiënter en goedkoper zijn. Zeker als het gros toch al met 3 lege zitplaatsen rondrijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Spotmatic schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:37:
[...]

Maar terug naar de kern van de zaak: we hebben voor snelwegverkeer eigenlijk allemaal veel te grote en zware auto's. Voor het grootste deel van alle forenzen zou een 2- of zelfs 1-zitter puur voor dat doel veel efficiënter en goedkoper zijn. Zeker als het gros toch al met 3 lege zitplaatsen rondrijdt.
Voor stadsverkeer is het nog veel erger. Zolang er nog vrouwen in Landrovers met draaiende motor foutgeparkeerd voor school staan te wachten, is het voor sommige mensen blijkbaar nog lang niet duur genoeg. Die scholen valt trouwens heel wat te winnen: een ontmoedigingsbeleid (lees boetes) tegen foutparkeerders kan heel wat mensen op de fiets krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Spotmatic schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtT7aW3KuI1hr4whCswxd28okvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NDcGeCF2PX1kZdwdasDxnR5y.png?f=user_large

staatje uit de jaren 70.
Ze halen bij lange na geen 1:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

YellowCube schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]

staatje uit de jaren 70.
Ze halen bij lange na geen 1:20
Niet als het om gemiddeld gebruik gaat inderdaad. Maar dit gaat ongetwijfeld niet over alleen snelwegkilometers. Daar doelde ik eigenlijk op met mijn 1 op 20 (ook even teruglezen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

Dat denk je dan ook fout, met een Kadett zat je op z'n gunstigst zo rond de 1 op 10, bij veel korte stukken en in de winter eerder 8 of 9, carburateurs waren vaak niet zo zuinig en 8 kleppen helpt ook niet.
Mijn 12v 1.3 Japanner uit 1986 (<800kg) haalde 1 op 12 als je een beetje afstanden reed, de volgende Jap uit 1991(900kg) 16v en injectie haalde 1 op 15, wel met veel snelweg. De huidige Honda heeft geboortejaar 1997(1080kg), 16v, injectie, vtec-e en automaat doet met heel erg veel snelweg 1 op 16 maar veel vaker in stadsverkeer tussen de 13 en 14.
Heb ook een tijdje in een Volvo S60 5cyl 20v gereden en die kreeg je met fluwelen voet en ritten Friesland net boven de 1 op 10 maar gebruikelijker was 1 op 9.
Als ik zie wat er allemaal verkocht wordt aan RangeRovers, Cayennes, Q7 e.d. wat zo rond de 1 op 7 loopt dan wordt een groot deel van de uitstoot door dat soort rijdende kastelen bepaalt, een particulier met een Aygo haalt misschien 1 op 20 maar een beetje middenklasser van 10 jaar oud zit ondanks efficiëntere motoren zit echt zo rond de 1 op 15 aan gecombineerd verbruik. Dikke kabelbomen, overal motoren, geluidsisolatie, extra veiligheidseisen hebben er in een paar jaar voor gezorgd dat auto's zomaar honderden kilo's zwaarder geworden zijn.
Dat is niet erg wanneer je eenmaal rolt maar in stadsverkeer of in drukkere omgevingen zorgt dat extra gewicht steeds in beweging zetten voor significant hoger verbruik, tel daar die 10% verdunning van de brandstof met alcohol bij en de gemiddelde Golf zit als je geluk hebt op 7 liter per 100 km.
Toevallig laatst de Mazda 3 2.0 16v uit 2017 voor het eerst een pietsje zuiniger dan 1 op 15 gekregen maar die doet qua verbruik normaal niet onder voor de 20 jaar oudere Honda.

Mijn rijstijl is de afgelopen decennia niet veranderd qua rechtervoet en anticiperen is standaard, wat wel scheelt is waar je rijd, Ritjes in Friesland, Groningen, Drenthe, kop van Noord Holland zijn stukken zuiniger dan wanneer je hier in het westen, Gooi, Randstad, midden rondknort, hier moet je gewoon veel meer anticiperen op het verkeer omdat er veel meer van is, ook meer afslagen, drempels, stoplichten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Spotmatic schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Niet als het om gemiddeld gebruik gaat inderdaad. Maar dit gaat ongetwijfeld niet over alleen snelwegkilometers. Daar doelde ik eigenlijk op met mijn 1 op 20 (ook even teruglezen ;) ).
een auto rijdt niet alleen snelwegkilometers omdat jij dat doet.
Anders kan ik hier gaan zeggen dat iedereen de auto kan laten staan omdat ik thuis werk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:39

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Ik zou best minder willen rijden.
Rij voornamelijk woon-werk kilometers.
Maar het OV is voor mij niet te doen.
Ik zou dan 3,5 uur onderweg zijn, enkele reis.
Nog niet meegenomen dat ik niet op tijd op het werk kan zijn voor een ochtenddienst, en niet meer thuis kan komen na een late dienst omdat er simpelweg niks meer rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
RemcoDelft schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Voor stadsverkeer is het nog veel erger. Zolang er nog vrouwen in Landrovers met draaiende motor foutgeparkeerd voor school staan te wachten, is het voor sommige mensen blijkbaar nog lang niet duur genoeg. Die scholen valt trouwens heel wat te winnen: een ontmoedigingsbeleid (lees boetes) tegen foutparkeerders kan heel wat mensen op de fiets krijgen.
Het is niet alleen foutparkeren. Als ik mijn zoontje naar zwemles breng kom ik langs de school om de hoek. Parkeerplek, weg, stoep, plein. Waar staan de kippen te kakelen? Op de weg natuurlijk! Ik rijd tegenwoordig maar een rondje door de wijk om de school te ontwijken. 500 meter omrijden, maar ik heb geen zin om 2 minuten te wachten met stationair draaiende motor voor ik door kan rijden (om vervolgens met moeite auto's te passeren die in bochten en op het kruispunt staan geparkeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Vroeger was 1 op 20 heel normaal.
Voor een diesel ja. En die halen dat nog steeds wel (mijn Renault Talisman diesel doet ongeveer 1 op 23), maar voor benzine-auto's was 1:20 vroeger ook niet normaal. Nou ja, een A-klasser als een 106 of een VW Up wellicht, maar geen hoger-B/C-segmenter of hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 09-06-2022 17:16 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Voor een diesel ja. En die halen dat nog steeds wel (mijn Renault Talisman diesel doet ongeveer 1 op 23), maar voor benzine-auto's was 1:20 vroeger ook niet normaal. Nou ja, een A-klasser als een 106 of een VW Up wellicht, maar geen hoger-B/C-segmenter of hoger.
Jawel hoor, totdat je E10 kreeg en opeens minder kilometer kan rijden met een litertje ongelood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
PalingDrone schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:51:
[...]

Als ik zie wat er allemaal verkocht wordt aan RangeRovers, Cayennes, Q7 e.d. wat zo rond de 1 op 7 loopt dan wordt een groot deel van de uitstoot door dat soort rijdende kastelen bepaalt
Met dank aan de autolobby gelden uitstootnormen als gemiddelde, en niet per auto. Pas dat aan, en het is afgelopen met die gigantische loeizware SUV's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

GioStyle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:17:
[...]

Jawel hoor, totdat je E10 kreeg en opeens minder kilometer kan rijden met een litertje ongelood.
E10 scheelt niet zoveel voor een gemiddelde wagen. Het is echt niet alsof hij met E10 opeens 1:10 rijdt en zonder E10 1:20 ofzo.

Een B/C-segmenter op benzine haalde vroeger echt geen 1 op 20. Ja, of je moet echt 70 op de snelweg rijden, vol slipstreamend op een meter achter een vrachtwagen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wildhagen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:21:
E10 scheelt niet zoveel voor een gemiddelde wagen. Het is echt niet alsof hij met E10 opeens 1:10 rijdt en zonder E10 1:20 ofzo.
Wat is een gemiddelde auto, volgens jou? Mijn VW Polo 1.2 (met turbo) uit 2012, rijdt op E10 "maar" 600KM op een tank, met E5 erin rijdt dezelfde auto "opeens" 800KM op een tank, voor een fractie van de kosten meer. Wat is dan zuiniger per kilometer, denk je? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 09-06-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CH4OS schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Wat is een gemiddelde auto, volgens jou? Mijn VW Polo 1.2 (met turbo) uit 2012, rijdt op E10 "maar" 600KM op een tank, met E5 erin rijdt dezelfde auto "opeens" 800KM op een tank.
Bij exact dezelfde omstandigheden? Dus weeromstandigheden exact identiek, exact identieke mix van snelweg/stadverkeer, exact dezelfde verhouding korte/lange ritten? etc etc.

Een verschil van 25 procent komt echt niet door 5 procent (in de praktijk minder) aan ethanol.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Zie https://www.anwb.nl/auto/...ben%20met%20E10%2Dbenzine.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
GioStyle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:17:
[...]

Dat verschil is maar heel beperkt en zorgt niet voor hele kilometers minder op een liter.

Wat wel verschil maakt is onderhoud aan de auto en de rechtervoet.
Ik ben met een 206SW 1.4HDI van 1:19 met moeite naar 1:21 met gemak gegaan:
- 195/45/16 banden gewisseld met 175/65/14 (comfort was kut met die platte dingen), hierbij gelet op energielabel
- versleten draagarmen en schokdempers vervangen
- uit laten lijnen
- 0W30 olie gaan gebruiken ipv 5W40
- minder gestresst in de auto zitten -> minder remmen, minder geforceerd optrekken (een 1.4HDI wordt gewoon niet snel).

Laatste punt is de helft van de besparing. Leuk dat auto minder vertraagt met uitrollen vanwege afgenomen weerstand, maar dan moet je dat wel gebruiken in je rijstijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

CH4OS schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Wat is een gemiddelde auto, volgens jou? Mijn VW Polo 1.2 (met turbo) uit 2012, rijdt op E10 "maar" 600KM op een tank, met E5 erin rijdt dezelfde auto "opeens" 800KM op een tank, voor een fractie van de kosten meer. Wat is dan zuiniger per kilometer, denk je? ;)
is dat op basis van nauwkeurig bijgehouden gegevens over langere tijd?
Of gewoon een keer E5 getankt en tot die conclusie gekomen.
_JGC_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Dat verschil is maar heel beperkt en zorgt niet voor hele kilometers minder op een liter.

Wat wel verschil maakt is onderhoud aan de auto en de rechtervoet.
Ik ben met een 206SW 1.4HDI van 1:19 met moeite naar 1:21 met gemak gegaan:
- 195/45/16 banden gewisseld met 175/65/14 (comfort was kut met die platte dingen), hierbij gelet op energielabel
- versleten draagarmen en schokdempers vervangen
- uit laten lijnen
- 0W30 olie gaan gebruiken ipv 5W40
- minder gestresst in de auto zitten -> minder remmen, minder geforceerd optrekken (een 1.4HDI wordt gewoon niet snel).

Laatste punt is de helft van de besparing. Leuk dat auto minder vertraagt met uitrollen vanwege afgenomen weerstand, maar dan moet je dat wel gebruiken in je rijstijl.
vooral de rechtervoet.
Ik las hier een tijd terug een vrolijk bericht na de accijnsverlaging over hoe het toch wel 5,5 euro op een tank scheelt.
90-100 km/u vs 100-110 op de snelweg kan je op een goede rit al dat bedrag besparen. Ik weet het, het is in theorie "slaapverwekkend" en het kost je "uren extra" reistijd, maar de praktijk wijst anders uit.

[ Voor 54% gewijzigd door YellowCube op 09-06-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Een B/C-segmenter op benzine haalde vroeger echt geen 1 op 20. Ja, of je moet echt 70 op de snelweg rijden, vol slipstreamend op een meter achter een vrachtwagen.
Bij mij (Audi A1) scheelt het 7,6%, gebaseerd op volle tank helemaal leegrijden, meerdere malen gedaan, zelfde seizoenen etc.. zoveel mogelijk variabelen hetzelfde gehouden.. Betekent in de praktijk dat ik niet meer 1:17 rijd, maar 1:16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

"Zoveel mogelijk gelijk" -> en daar ga je al. Om realistisch te kunnen vergelijken moeten de omstandigheden exact identiek zijn. En bij voorkeur ge-ijkt.

Anders vergelijk je al snel appels met peren.

Daarnaast ging het erom dat je 1:20 zou halen. Je noemt zel al 1:17, dat is dus al fors onder die 1:20. En dan heb je het over een kleine auto (lage B-klasse), terwijl de meeste mensen in een wat grotere auto rijden.

Het verklaart iig zéér zeker geen verschil tussen 600 en 800 km op één tank. Dat komt écht niet alleen door E10 versus E5, want dat verschil is gemiddeld dus 2,5 tot 5 procent zoals hierboven al te lezen is.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 09-06-2022 17:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:32:
[...]

Bij mij (Audi A1) scheelt het 7,6%, gebaseerd op volle tank helemaal leegrijden, meerdere malen gedaan, zelfde seizoenen etc.. zoveel mogelijk variabelen hetzelfde gehouden.. Betekent in de praktijk dat ik niet meer 1:17 rijd, maar 1:16.
Was die E5 ook 95 of was dat E5 98?
Mijne loopt op E5 98 ook stukken zuiniger dan op E10 95, toch is dat verschil ook merkbaar tussen E5 en E10 95 maar wel minder, tussen 3 en 5% ongeveer.

Afgelopen weekend de bandenspanning maar weer eens netjes iets aan de hoge kant gezet, behalve strakker weggedrag met m'n hoge banden verminderd dat de rolweerstand ook een beetje zonder oncomfortabel te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
PalingDrone schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:46:
[...]

Was die E5 ook 95 of was dat E5 98?
Mijne loopt op E5 98 ook stukken zuiniger dan op E10 95, toch is dat verschil ook merkbaar tussen E5 en E10 95 maar wel minder, tussen 3 en 5% ongeveer.

Afgelopen weekend de bandenspanning maar weer eens netjes iets aan de hoge kant gezet, behalve strakker weggedrag met m'n hoge banden verminderd dat de rolweerstand ook een beetje zonder oncomfortabel te worden.
E5 95, wat voorheen Euro 95 ongelood heette.
wildhagen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:43:
"Zoveel mogelijk gelijk" -> en daar ga je al. Om realistisch te kunnen vergelijken moeten de omstandigheden exact identiek zijn. En bij voorkeur ge-ijkt.

Anders vergelijk je al snel appels met peren.
Dat kan je vinden, maar dat betekent wel gelijk dat iedereen die hier iets mompelt over verbruik per definitie niet realistisch is. Have fun with that. Als ik voor mezelf jarenlang het benzineverbruik en kilometerstanden bijhoud, dan kan ik echt wel de conclusie trekken dat je met E10 minder kilometers maak dan met E5.
Daarnaast ging het erom dat je 1:20 zou halen. Je noemt zel al 1:17, dat is dus al fors onder die 1:20. En dan heb je het over een kleine auto (lage B-klasse), terwijl de meeste mensen in een wat grotere auto rijden.

Het verklaart iig zéér zeker geen verschil tussen 600 en 800 km op één tank. Dat komt écht niet alleen door E10 versus E5, want dat verschil is gemiddeld dus 2,5 tot 5 procent zoals hierboven al te lezen is.
Oh, ik kan wel met mijn A1 1:20 halen hoor, moet ik alleen stoppen met woon-werkverkeer (en alleen maar langere ritten rijden), juist waar de auto voor bedoeld is. Daarnaast staat hier ook een A3 met dezelfde motor en daar is 1:18 tot 1:20 praktisch haalbaar.

Het geroep over het verschil tot 600 km tot 800 km op één tank zijn niet mijn woorden. Ik merk enkel op dat het verschil voor mij 7,6% is tussen E5 en E10 op praktisch verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door GioStyle op 09-06-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
[...]

1 op 20 over een hele tank is nog steeds uitzonderlijk. Ik heb nog geen auto meegemaakt/gehad die dat haalde. Ja als ik op de cruisecontrol 65 in de 5e versnelling rij dan zegt de boordcomputer 1 op 18, maar over een gehele tank haal ik 1 op 12 (gemiddelde over 100.000km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wildhagen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:25:
Bij exact dezelfde omstandigheden? Dus weeromstandigheden exact identiek, exact identieke mix van snelweg/stadverkeer, exact dezelfde verhouding korte/lange ritten? etc etc.
Gewoon hier in Nederland, ja.
Een verschil van 25 procent komt echt niet door 5 procent (in de praktijk minder) aan ethanol.
Geen idee waardoor het exact komt, maar ik merk dat ik 200km meer rijd op een tank 98E5. Hier in mijn omgeving zijn geen pompen in de buurt die 95E5 geven, die doen dus 98E5. Maar met de 95E10 merk ik wel dat ik "maar" 600KM rijd op 1 tank. Waar dat exact door komt, zal mij echt worst wezen. Voor rond de 5-6 euro meer op een tank, kan ik wel 200KM verder rijden, vond ik een redelijke no-brainer. Vermoedelijk dus de 98 dan. Prima, wat mij betreft, maar doordat 98E5 hier dus in de regio beschikbaar is en geen 95E5 is 'E5 tanken' voor mij dus 98E5.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2022 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YellowCube schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:25:
is dat op basis van nauwkeurig bijgehouden gegevens over langere tijd?
Of gewoon een keer E5 getankt en tot die conclusie gekomen.
Meermaals getankt (bij verschillende pompen) en steeds tot de conclusie gekomen dat ik wederom na 600KM alweer moest tanken met E10. Ik tankte eerst E10, want goedkoper. Omdat ik vond dat ik opeens wel veel tankte en daardoor ook veel geld naar de pomp ging, ben ik gaan kijken of ik verschil had wanneer ik E5 zou tanken (in eerste instantie tegen beter weten in). Ik was dan 5 euro meer kwijt op 1 tankbeurt, maar reed wel elke keer om en nabij de 200KM meer. Sindsdien is de som voor mij snel gemaakt. :) Dan zat ik rond de 750KM met de tank nog voor een kwart vol.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 09-06-2022 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

[...]

Vroeger reed mijn vrouw in mijn oude Corolla 1990 met 1.6 16V (105pk), verbruik 1 op 13.
Daarna heeft ze heel lang een Audi A3 uit 2003 gereden met 1.6 van 102 pk, verbruik 1 op 13.
Nu rijdt ze een vrijwel nieuwe Clio met 1.2 liter 3 cylinder met 90pk. Verbruik wederom 1 op 13.
Alle auto's wogen ongeveer hetzelfde, allemaal ongeveer 1000kg.

Ik kan het weten, want het verbruik hou ik goed bij.

Is dat nou vooruitgang? Noem jij dat "enorm veel efficiënter"?
Ik durf te beweren dat dat gewoon onzin is.
Sterker nog. Volgens mij is er helemaal niets veranderd sinds motoren elektronische injectie kregen begin jaren 90. Alleen een merk als Mazda is het gelukt om reguliere motoren echt zuiniger te krijgen in de praktijk, omdat zij echt iets anders durfden te doen.
De rest? Not so much. Alleen maar om de uitstoot onder bepaalde omstandigheden omlaag te krijgen.
Wellicht onder optimale omstandigheden. Als jou dat lukt vind ik het knap, echt waar.
Maar zeker niet onder alle overige omstandigheden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Will_M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:12:
[...]Ik reed in '94 met een Vialle installatie in een Renault Laguna. Dat ding stond meer tijd in de werkplaats met serieuze motorproblemen dan dat ik er mee kon rijden (nieuwe auto, destijds).

Op gas moet je koken... niet rijden :9
Ik reed van '00 tot '15 met een Vialle installatie in een Nissan Primera. Bij ongeveer 540.000 kilometer heb ik hem weggedaan. De LPG installatie heeft nooit tot problemen geleid. De motor liep uitstekend op LPG, en had bij de Autoweek Klokjerond nog de compressiewaardes voor een nieuwe motor (gemeten door Joep).

Nu rijd ik een Laguna (jawel) type GT ook alweer 130.000 kilometer, alweer met een Vialle installatie, en wederom, geen problemen. Een fantastische auto met 205pk. En heerlijk goedkoop op gas.

Vialle installaties behoren vergeleken met andere types gasinstallaties juist tot de meest betrouwbare, omdat er zo weinig kapot kan gaan.

Dat er auto's/motoren zijn die niet goed op gas lopen, klopt wel. Niet elke auto is even geschikt. En de Laguna 2 was een notoire klant voor wat betreft de elektronica. Een ongelukkige keuze, in die tijd. Lagen de problemen aan de auto? Of aan de gasinstallatie?

En gas is om te koken? Koken doe je op inductie.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Er is inderdaad weing vooruitgang geboekt. Behalve dan de hybridisering met daarbij Atkinson motor loop.

Ik snap ook niet dat iedereen altijd maar door blijft karren in die gemiddelde benzine wagens.
Ik heb een sportwagentje uit 1985 met injectie. Als ik daar stevig mee rij haal ik nog steeds 1 op 12. Legio van die gemiddelde benzinebakken, weliswaar ietsje ruimer en ietsje zwaarder halen inderdaad al een jaar of 30 dat soort getallen.

Alleen hybrides reden zuiniger, of van de kleine moderne turbo motoren als je daadwerkelijk rustig rijdt, maar erg gevoelig voor gebruiker.

Een oudere Prius 2 uit 2005 maakt nog steeds gehakt (qua zuinigheid) van alles wat daarna is uitgekomen, ook kleinere lichtere hatchbacks.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

** Offtopic. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 10-06-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

!null schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:05:
Er is inderdaad weing vooruitgang geboekt. Behalve dan de hybridisering met daarbij Atkinson motor loop.

Ik snap ook niet dat iedereen altijd maar door blijft karren in die gemiddelde benzine wagens.
Ik heb een sportwagentje uit 1985 met injectie. Als ik daar stevig mee rij haal ik nog steeds 1 op 12. Legio van die gemiddelde benzinebakken, weliswaar ietsje ruimer en ietsje zwaarder halen inderdaad al een jaar of 30 dat soort getallen.

Alleen hybrides reden zuiniger, of van de kleine moderne turbo motoren als je daadwerkelijk rustig rijdt, maar erg gevoelig voor gebruiker.

Een oudere Prius 2 uit 2005 maakt nog steeds gehakt (qua zuinigheid) van alles wat daarna is uitgekomen, ook kleinere lichtere hatchbacks.
Klopt ja, de Prius is een zeer gunstige uitschieter maar die vermeldde ik niet omdat dit niet puur een benzinemotor is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Benzine is gewoon heel gevoelig voor de gebruiker. Ik weet nog dat ik een Daihatsu Sirion2 mee kreeg als leenauto voor een weekje... 1.0 3cilinder, 65pk, max koppel bij 4000RPM, ging als de brandweer, maar bij 400km was de tank leeg. Daarna gaan rijden als een diesel, fun was eraf, maar wel 700km op een tank.

Benzine motoren hebben veel groter toerenbereik dan een diesel. Bij diesel is het na 4000RPM uit met de pret, met een benzinemotor begint het feest dan pas.
Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste