Mijn ervaringen na een paar dagen met de Nexus 5 rond gelopen en gespeeld te hebben, zal proberen de punten die hier vaak ter sprake komen langs te lopen.
Scherm
Ik weet niet of er voor de Nexus 5 verschillende schermleveranciers worden gebruikt (lijkt me niet, dit zal wel gewoon uit een LG-fabriek komen rollen), maar bij mijn toestel zijn de kijkhoeken echt niet verkeerd. Onder een hoek schuin van onder valt er iets van het contrast weg, maar verder ziet het er gewoon goed uit. Ik kom van een One X met een prima scherm, en naar mijn mening is het contrast en de kijkhoeken van dit scherm niet (duidelijk) minder.
Camera
De camera doet het ook zeker niet verkeerd, al zorgt de flitser wel voor een iets gelige waas. Bovendien hebben ze vanuit Google al aangegeven dat ze nog druk bezig zijn met de camera-software, en mogen we hier nog een aantal mooie verbeteringen voor verwachten (onder ander de snelheid van focussen en foto maken geloof ik).
Batterij
De batterij valt mij tot nu toe alles mee, al gaat hij wel rap leeg als je een zwaar spelletje speelt. De combi van Snapdragon 800 en het scherm trekt een aardige wissel op de batterij. In standby is die van mij echter wel erg zuinig, en ook als je minder intensieve taken doet (filmpje kijken, wat browsen) dan is de on-screen tijd bij mij prima te noemen. Meer dan 4 uur is zeker haalbaar op automatische helderheid, en dan ook nog een flink aantal uren op standby dus de dag kom ik makkelijk door.
Behuizing
Dan de behuizing: ik vind hem erg lekker in de hand liggen, al beviel de iets rondere vorm van de One X mij wel iets beter. Voordeel van de Nexus 5 is dan weer dat het meer rubberige materiaal dat is gebruikt ervoor zorgt dat hij wat stroever is en niet zomaar uit je handen glijdt (ik heb de zwarte, weet niet of dat nog verschilt). De aan/uit knop heeft ook bij mij een heel klein beetje speling, maar dat had ik niet eens gemerkt als ik het hier niet had gelezen en is ook nu ik het weet zeker niet hinderlijk. De camera steekt wel iets uit wat ik jammer vind, niet omdat hij wankelt als je hem neerlegt maar meer omdat ik toch de angst heb dat er eerder krassen op de lens komen. Ook mooi dat de notificatie LED alle kleuren van de regenboog aankan i.p.v. alleen rood en groen zoals bij de One X het geval was. Het geluid van een telefoon hoeft van mij niet erg hard te kunnen, voor mij kan hij hard zat (maar dit hoeft dus niet zoveel te zeggen

). De trilfunctie had van mij wel harder gemogen. Ik lees hier dat sommigen hem erg hard vinden en er zelfs van schrikken, maar als ik hem in een pouch in mijn zak heb zitten vind ik hem helemaal niet zo hard. Misschien dat hier toch wat verschil tussen zit per toestel, of ik ben op dit punt een zeikerd

.
Ik ben over het geheel gezien nog steeds heel blij met met mijn Nexus 5, zou zelfs los gezien van de prijs geen ander toestel kiezen.
[
Voor 53% gewijzigd door
luappul op 05-11-2013 20:10
]