Als je een vaste baan hebt en een buffer is het volgens mij vrijwel niet merkbaar of minimaal.
Wellicht minder uiteten.
Ik ben jong, net diploma behaald en werkte bij een startend bedrijf.
Alles zag er lovend uit en het ging goed. Echter financieel gezien ging het niet goed met het bedrijf zelf
Uiteindelijk ben ik eruit gezet en niet veel maanden later sloten ze voorgoed de deuren.
Vervelend.. Maar gelukkig wonen we dan in Nederland en hebben we een sociaal systeem.
Dus ik heb per direct WW aangevraagd. In hoop dat alles wel goed zou komen
WW toegekend, echter het bedrag voor mijn leeftijd + het feit dat ik parttime werkte, is mijn dagloon bij de WW maar 44,-
Aangezien ik maar gemiddeld 32 uur werkte voor dat bedrijf komt dat uit dus op 176 euro per week. Dat was even slikken. in totaal maar 704 euro per 4 weken
410,- huur
90,- gas & licht
45,- Internet
30,- Mobiel
110,- Zorgverzekeraar
50,- Overige verzekeringen
= 735
Gaat huurtoeslag & zorgtoeslag er nog vanaf.
555,- vaste lasten.
Inkomen 704,
Oke oke,.. 3 maanden maximaal teren op 149,- leefgeld per maand.
Een uitdaging. maar te doen zou je zeggen woon immers toch alleen.
Echter kwam er al snel achter dat dat best wel vies tegen valt. Alles in de winkel is bedoelt voor twee personen en de prijzen liegen er tegenwoordig ook niet om. (hiervoor keek ik niet eens naar de prijzen en smeet ze gewoon in m'n boodschappen mandje)
Met volle macht solliciteren, ik heb ervaring en goede referentie.
Probleem één waar ik meteen op stuit "Starter functie" Minimale werkervaring 2 jaar.
Echter ik laat me daardoor niet wegjagen en solliciteer alsnog.
Langzame hand zie ik mijn postvak overstromen met automatisch gegenereerde afwijsbrieven.
Geachte heer <>Hummel pummel<> Helaas nodigen wij u niet uit op gesprek. Et cetera et cetera.
Einde van de drie maanden. Helaas nog steeds geen werk.
Maar gelukkig stopt mijn WW en kan ik overstappen naar de WWB dan krijg ik tenminste iets meer.
Is maar 140,- meer daar red ik het wel mee. heb ik toch bijna m'n leefgeld verdubbeld
Paar dagen later. Brief binnen van de Sociale dienst. Mijn aanvraag is goed gekeurd
Mooi! lees een stukje verder, " Uw leeftijd is onder de 27 bij wet (iets) moet u eerst zelf vier weken solliciteren voordat u recht heeft op een uitkering"
Ik kon wel huilen. Zijn ze nou serieus? moet ik nu ik na 3 maanden ellende en ook geen reserves meer over heb ook nog eens een maand zonder geld?
Ik grijp meteen naar de telefoon en leg uit aan de persoon die mijn dossier behandeld dat dit niet kan.
Ik kan niet mijn rekeningen betalen en ook geen eten kopen.
Heb mijn situatie zo rustig mogelijk en zonder teveel emotie uitgelegd.
Waarop het even stil bleef, "Maar,. dan leen je toch even geld van je ouders?"
Ik wist niet wat ik daarop moest zeggen behalve dat mijn vader er niet meer is.
Daarop bleef het angstvallig stil en ik heb opgehangen.
Uiteindelijk ben ik uit de brand geholpen door een goede vriend van me.
Hij is zelf is ook maar een student. dus mijn rekeningen voorschieten zat er niet in
Maar wel eten.
Eindelijk de einde van de maand is in zicht.
Het is de 21ste, en rond 30ste krijg ik m'n eerste uitbetaling.
Open mijn brievenbus. Sociale dienst. Ik ben uitgenodigd voor een reïntergratieproject.
Oke... het is blijkbaar verplicht en iedereen die een uitkering aanvraagt moet er heen 4 weken minimaal.
Ehm. oke ja fair enough. ik krijg geld van de staat dus een tegenprestatie mag wel geleverd worden vind ik
En ik leer ook nog wat! althans als ik mag geloven wat
Pastiel allemaal inhoudt
Over hoe het er bij
pastiel aan toe gaat. Ik laat dat over aan deze blog