Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
Maverick schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:21:
[...]

Nou, lekkere verworvenheid. Als vrouw was je lekker afhankelijk van je man. Als zijn inkomsten wegviel had je niets meer. Je kon ook niet zomaar de arbeidsmarkt op want je had geen werkervaring en geen opleiding.
Ik lees hier wel vaker dat mensen menen dat we er op achteruit gegaan zijn omdat de vrouw nu mee MOET werken voor het inkomen. Bedenk je eens wat een invloed het voor vrouwen heeft dat ze mee KUNNEN werken in de samenleving. Vroeger was je als vrouw maar overgeleverd aan de afhankelijkheid van een man. En thuis zitten is ook niet alles.
Laat ik het zo zeggen: ik hoop dat we het zo kunnen doen dat m'n vrouw niet hoeft te werken en we zelf onze kinderen kunnen opvoeden in plaats van dat door de opvang te laten doen. Ik vrees alleen dat het lastig gaat worden :-( .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Je houdt met 1x+1x modaal veel meer over dan met 0x+2x modaal, door het progressieve stelsel. Op die manier stuurt de overheid kinderen naar de opvang en werknemers naar de autodealer/trein, en dat creeert weer werk, en uiteindelijk krijgen ze meer belasting binnen. En kunnen ze weer meer uitgeven. En als bijvangst levert het meer werkende (maar niet te ambitieuze), meer opgeleide (maar niet te moeilijke richting hoor, dat past niet bij mij) mensen op.

Ook zorgen dit soort dingen voor mensen die menen "hulp" nodig te hebben voor de opvang, en daar moet dan weer belasting voor worden geind. Daar zijn dan weer (top-)ambtenaren voor nodig om dat te managen, en zo kunnen er weer wat carrieres vooruit worden geholpen bij het Rijk.

De maakbare samenleving bestaat! Draaien, jij klein onnozel radertje! :P

[ Voor 101% gewijzigd door Config op 26-11-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Dat is wel jammer, ja, dat dat in het nadeel is van de eenverdiener :( .

Volgens mij krijg je op deze manier eerder dat mensen maar gaan afzien van kinderen. Volgens mij zijn we dan straks nog verder van huis...

[ Voor 49% gewijzigd door Bananenplant op 26-11-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
XanderDrake schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:25:
[...]

Niet vergeten dat 'minder/niets uitgeven' (teruglopende consumenten uitgaven) een groot deel van de huidige crisis in NL voor zijn rekening neem. Wat dat betreft, heb je zekerheid van inkomen en werk én je hebt een redelijke spaarrekening? Geef dan maar gewoon geld uit :*)
Waarom om andere uit de shit te halen? Als je alles uitgeeft zit je zelf in de shit. Nee ik ben wel voor een appeltje voor de dorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Bananenplant schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:00:
Volgens mij krijg je op deze manier eerder dat mensen maar gaan afzien van kinderen. Volgens mij zijn we dan straks nog verder van huis...
*bzzzzz* game over. Natuurlijk niet. De meeste mensen krijgen nog steeds kinderen (wellicht wel minder kinderen) en nemen het voor lief en voor je het weet is het "normaal" ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Zijn al genoeg mensen die echt in twijfel trekken of ze op deze wereld nog wel kinderen willen zetten, en dat is niet alleen door de crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Er zijn ook genoeg mensen die ze nog gewoon krijgen...

@bananenplant: de cultuur daar staat zo ver van die van ons af dat ik mij afvraag hoe jij dat naar waar je refereert hier ziet gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Jarenlange recessie, hoge kosten voor levensonderhoud, lange werkdagen, waardoor mensen het niet meer zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:23

XanderDrake

Build the future!

Mektheb schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:06:
Zijn al genoeg mensen die echt in twijfel trekken of ze op deze wereld nog wel kinderen willen zetten, en dat is niet alleen door de crisis.
Pfff stevig staaltje doemdenken.
Aan de andere kant: als mensen zo zwart kijken én dat heeft niet met de crisis te maken, misschien zijn ze dan te depri om kinderen goed op te voeden :P
Wceend schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:02:
[...]

Waarom om andere uit de shit te halen? Als je alles uitgeeft zit je zelf in de shit. Nee ik ben wel voor een appeltje voor de dorst.
In mijn stukje stond ook nog dat je wel een degelijke spaarrekening moet hebben...

[ Voor 39% gewijzigd door XanderDrake op 26-11-2013 16:30 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Maar als je je hypotheek of je huur kan betalen van 1 salaris, en ook je andere vasten lasten + boodschappen kunt betalen zou je geen moeite moeten hebben met de kosten voor kinderen. Ja je wil je dan wel voorbereiden op de kosten voor het studeren later enzo.
Ik bedoel meer te zeggen, heb je dat tweede salaris echt nodig? Dat je het nu gebruikt voor die leukere auto, en de vakanties etc is prima, maar te zeggen dat je 2xmodaal nodig hebt om het rond te krijgen vind ik wel wat overdreven.
Wij hebben straks ook een kleine en een koophuis, en dat kan prima op 1x modaal. Alles wat m'n vriendin extra verdient is mooi meegenomen. Niet dat het dan maar voor iedereen zo makkelijk zou moeten zijn. Maar meer om af te vragen wat er nou voor zorgt dat je met 1x modaal je gezin niet kan onderhouden. Daarbij aangenomen dat er dus geen gebruik van kinderopvang wordt gemaakt.

Overigens hoeft dat de emancupatie van de vrouw niet in de weg te staan. Je hebt tegenwoordig ook mannen die veel thuis zitten en de vrouw die werkt. Komt ook wel vaker voor dat de vrouw meer verdient dan de man.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 26-11-2013 17:13 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
frumper schreef op woensdag 13 november 2013 @ 08:42:
[...]

Dat dus, zo zie je hoe snel je kunt besparen met het stoppen met roken... mensen die zeggen niet rond te kunnen komen, terwijl ze een pakje per dag roken, kan én wil ik geeneens serieus nemen. Als die mensen zouden stoppen zouden ze (ruim) 100 euro per maand meer aan boodschappen kunnen besteden.
Ik vind het schandalig om mensen hier op af te rekenen. Rokers kunnen er zelf niets aan doen dat de overheid de kosten explosief laat stijgen omdat ze haar eigen kasboekje niet op orde kan houden, zeker als je je realiseert dat het hier om een verslaving gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Hier een. Ik heb besloten om geen kinderen te nemen om verscheidenen redenen. Als ik kijk naar hoe de wereld nu is en waar de wereld naartoe gaat, dan wil ik hem/haar/ze dat niet aandoen.

Misschien doemdenken, maar zo zie ik het, verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik heb zeven jaar in de IT in België gewerkt. Ging prima, lekker loontje ... maar op het eind was ik aan het leven om te werken. En niet werken om te leven.
Dus ben ik 15 maanden geleden naar Canada geïmmigreerd.
Woon en werk nu op een boerderij in centraal Alberta waar we voor een groot deel ons eigen voedsel verbouwen. Ook proberen we energie onafhankelijk te worden door zonnepanelen en een grote boiler die op hout en kolen warmte en elektriciteit kan produceren. Daarnaast werk in in twee computer bedrijfjes op diezelfde boerderij. Eén is voornamelijk remote control support van kleine bedrijfjes. Het andere is een digital signage bedrijf. Een platform voor content management van grote schermen van de overheid en op luchthavens, etc etc. Wat we kunnen word ge-outsourced naar freelancers overal ter wereld die zich kapot concurreren. Daarom blijft er veel tijd over om aan onze droom te werken. Hier te wonen en volledig onafhankelijk te kunnen zijn van de rest van de wereld. Niet omdat we eindtijd gekkies zijn ... maar omdat het gewoon een heel leuk experiment is en een goed gevoel wanneer je met je hard werk verantwoordelijk bent voor jezelf en de mensen die hier wonen. En in de toekomst ook plaats hebt voor iedereen die wil ontstressen of is een keertje lekker gezond wilt eten. Er blijft zelfs nog tijd over voor snowboarden, skiien, vliegeren, sneeuwmobiel, rijden op quad en dirtbike, first person view rc helicopter en planes, etc etc.

Community om ons heen van boeren en kleine bedrijfjes is hardstikke gezellig en de mentaliteit is duizend keer beter als in Vlaanderen waar iedereen voor zichzelf lijkt te leven.

Kortom, ik ga niet meer terug.

En wanneer de crisis het hoogtepunt bereikt en mijn familie in de problemen komt dan haal ik ze allemaal naar hier. Hier kun je tenminste nog een huis van hout op je eigen grond bouwen zonder vergunningen nodig te hebben.

Oh en dat gaat gebeuren ook. Maar later dan de meeste mensen denken. Het westen is snel aan het veranderen, dat merk je aan alles.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:32:
Toen vrouwen nog thuis waren kende je de buren tenminste. Nu zijn hele wijken overdag uitgestorven.
Correctie: vinexwijken. Daarom zijn dat ook de ghetto's van de toekomst (en op een hoop plekken zelfs al van het heden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Bananenplant schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:25:
Jarenlange recessie, hoge kosten voor levensonderhoud, lange werkdagen, waardoor mensen het niet meer zien zitten.
Okee, daar gaan we
* Recessie is net voorbij
* Ja, maar goedkoper dan toen jij werd geboren. Is echt zo, want levensonderhoud is eten bij de appie en dat kost onze steeds minder van ons loon. Waar je wellicht naar refereert is een auto, een groot huis, grote TV. Tjaaaa dat is geen levensonderhoud. Weet je wat dat bijvoorbeeld wel is? Die wasmachine waar men spreekwoordelijk nog voor spaart als ie eens kapot gaat. Spreekwoordelijk, want een nieuwe wasmachine kost tegenwoordig 250-300 euro...en die is beter dan die van 800 gulden uit 1992.
* Lange werkdagen, proest. Wij zijn het grootste parttime werkende land ter wereld. Als jij lange dagen maken, wat maken Japanners dan wel niet, die werken namelijk 16 uur per dag.
* Mensen zijn prima gelukkig in dit land, een drogreden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 16:03
Ook ik zou ook geen kinderen de verplichting van gemiddeld 70 a 80 jaar leven aan willen doen. Zeker ook omdat het sterf proces niet altijd even fijn is. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Config schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 18:11:
[...]

Okee, daar gaan we
* Recessie is net voorbij
* Ja, maar goedkoper dan toen jij werd geboren. Is echt zo, want levensonderhoud is eten bij de appie en dat kost onze steeds minder van ons loon. Waar je wellicht naar refereert is een auto, een groot huis, grote TV. Tjaaaa dat is geen levensonderhoud. Weet je wat dat bijvoorbeeld wel is? Die wasmachine waar men spreekwoordelijk nog voor spaart als ie eens kapot gaat. Spreekwoordelijk, want een nieuwe wasmachine kost tegenwoordig 250-300 euro...en die is beter dan die van 800 gulden uit 1992.
* Lange werkdagen, proest. Wij zijn het grootste parttime werkende land ter wereld. Als jij lange dagen maken, wat maken Japanners dan wel niet, die werken namelijk 16 uur per dag.
* Mensen zijn prima gelukkig in dit land, een drogreden dus.
Wat een flauwekul. Die japanners hebben ook veel te veel stress. Idiote vergelijking. Een beetje wasmachine is iets duurder dan 300 euro, toch wel richting de 400 meestal.
Het levensonderhoud is zodanig dat veel mensen weinig overhouden. Dan hebben ze wel een beter huis en meer spullen dan vroeger, maar dan zijn nog steeds de kosten voor levensonderhoud hoog.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:54
Kain_niaK schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 17:53:

Oh en dat gaat gebeuren ook. Maar later dan de meeste mensen denken. Het westen is snel aan het veranderen, dat merk je aan alles.
En waar valt Canada onder?

Ik heb NIKS gemerkt van de crisis. Mijn vader (bouwvakker) wel zijn baan verloren. binnen 2 weken (zonder soliciteren) weer een nieuwe baan.

Mijn loon is in de crisistijd met 55% gestegen. (ongeveer 5 jaar tijd).

Mensen klagen hier te veel. En als iemand gaat emigreren vooral doen, maar durf ook kritisch te zijn want dat is iets wat veel mensen niet durven dat niet. En zullen nooit toegeven dat er ook nadelen aan een ander land zitten.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
mrt-tweak schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 19:49:
[...]

Ook ik zou ook geen kinderen de verplichting van gemiddeld 70 a 80 jaar leven aan willen doen. Zeker ook omdat het sterf proces niet altijd even fijn is. :-(
Bij dit soort opmerkingen vraag ik mij altijd af: wil je zelf wel leven? En wat vind je van je ouders die die keuze anders hebben gemaakt? Wellicht zelfs in de jaren 80 waarin het economisch ook vrij kut ging, tezamen met de dreigende nucleaire oorlog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Salvatron schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 20:12:
[...]

Wat een flauwekul. Die japanners hebben ook veel te veel stress. Idiote vergelijking. Een beetje wasmachine is iets duurder dan 300 euro, toch wel richting de 400 meestal.
Het levensonderhoud is zodanig dat veel mensen weinig overhouden. Dan hebben ze wel een beter huis en meer spullen dan vroeger, maar dan zijn nog steeds de kosten voor levensonderhoud hoog.
Ik weet niet wat je met die eerst opmerking bedoelt. Japan heeft een andere cultuur, en het idee werd geopperd dat het hier net zo zal worden. Dat is onzin, wij zijn liberaal en als je het artikel wat werd gepost eens zou lezen (dat heb je wel gedaan toch?) dan zul je zien dat er vanuit oudere generaties en de overheid een enorm stigma wordt geplaatst op (1) relaties zonder trouwen en (2) moeders, zelfs binnen een huwelijk. Dat zie ik hier niet gebeuren. Ik blijf erbij dat het een onzinnige vergelijking is.

En het feit dat de spullen beter worden voor (blijkbaar) hetzelfde deel van een gemiddeld loon, dat is ook een verhoging van welvaart. Wie slim is leeft gewoon simpel en spaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
mrt-tweak schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 19:49:
[...]

Tsja, als ik mijn zoontje van 3 hier zie kraaien van plezier als we samen een Sinterklaastekening maken, dan durf ik toch wel vraagtekens plaatsen bij je post.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Config schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 20:51:
[...]

Ik weet niet wat je met die eerst opmerking bedoelt. Japan heeft een andere cultuur, en het idee werd geopperd dat het hier net zo zal worden. Dat is onzin, wij zijn liberaal en als je het artikel wat werd gepost eens zou lezen (dat heb je wel gedaan toch?) dan zul je zien dat er vanuit oudere generaties en de overheid een enorm stigma wordt geplaatst op (1) relaties zonder trouwen en (2) moeders, zelfs binnen een huwelijk. Dat zie ik hier niet gebeuren. Ik blijf erbij dat het een onzinnige vergelijking is.

En het feit dat de spullen beter worden voor (blijkbaar) hetzelfde deel van een gemiddeld loon, dat is ook een verhoging van welvaart. Wie slim is leeft gewoon simpel en spaart...
Dan heb ik je post waarschijnlijk verkeerd opgevat want ik bedoelde dat het een onzinnige vergelijking is.
Verder is het beter worden van de spullen wel een verhoging van de welvaart maar tegelijk kunnen de primaire levensbehoeften nog steeds duur zijn. Ook is het zo dat de behoeften in de tijd veranderen, zo heb je tegenwoordig toch echt een computer nodig terwijl dat vroeger niet zo was. Dus je hebt ook andere dingen nodig dan vroeger.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

Kid Buu

Huh, Pietje?

demichel schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:19:
[...]

Tsja, als ik mijn zoontje van 3 hier zie kraaien van plezier als we samen een Sinterklaastekening maken, dan durf ik toch wel vraagtekens plaatsen bij je post.
Moet je gelijk geven, NOFI, maar mensen die ik dit soort dingen in mijn omgeving heb horen zeggen hebben geen relatie en zullen die zeer wss ook nooit krijgen ook (en dan niet vanwege het kinderen aspect). Ik doel dus op de post van mrt-tweak.

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Buu op 26-11-2013 23:26 ]

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja eigenlijk valt het hier wel mee, ik ben in 2008 begonnen met werken en zit nu bij werkgever nummer drie. In alle gevallen had ik in minder dan een week een baan en ben ik er telkens behoorlijk in inkomen op vooruit gegaan met vaste contracten. Dat is natuurlijk dikke mazzel, die niet iedereen heeft. Ik heb nog net voor de strengere hypotheekeisen / beperking HRA mijn huis kunnen kopen en heb ook in die zin mazzel gehad, ondanks dat er vast wat van de waarde is afgegaan (jammer maar helaas, ik lig er niet wakker van met een horizon van 15+jaar). Het enige waar ik het echt aan merk is dat m'n fotografiebusiness moeilijker loopt, maar dat was uberhaupt extra en ik werk nu ook fulltime waardoor ik minder tijd voor werving heb.

Verder valt het me eigenlijk hard mee, veel dingen zijn ook goedkoper of in ieder geval nauwelijks duurder geworden. Neem de energiemaatschappijen, als je elk jaar wisselt krijg je zo 300+ euro cadeau. De boodschappen zijn goedkoop naar verhouding als je een beetje oplet (paar uitzonderingen als verse groente/fruit daargelaten, blijft wat duurder, maar niet onoverkomelijk voor me). Electronica kost naar verhouding echt geen drol meer, een beetje leuke tv heb je voor een habbekrats, zaken als een wasmachine zijn spotgoedkoop in verhouding tot 20 jaar terug.

Uitzonderingen zijn de ziektekostenverzekering en de brandstofkosten voor de auto, die zijn wel behoorlijk opgelopen, maar met m'n boodschappenkar doet dat op m'n maandlasten bijzonder weinig. 't Is ook een kwestie van botweg opletten, ik wissel elk jaar van energieleverancier, hou elk jaar de verzekeringen tegen het licht, let op de boodschappen, ga zuinig met energie om, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 16:24

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Wel, ik ben dit jaar mijn job kwijtgeraakt en raak al 5 maanden niet aan een andere job. Gelukkig huren we maar momenteel, maar ik kan je verzekeren dat je snel gaat rekenen. Ik heb dus een goed inzicht op de crisis. Rente staat laag, intresten ook, maar inflatie ook. Enige wat ongelofelijk blijft in België is dat de prijzen van vastgoed blijven stijgen. Er is geen enkele verklaring meer voor. Nieuwbouw is onbetaalbaar gemaakt waardoor meer mensen moeten kopen. Gevolg de vraag stijgt, dus de prijzen kunnen stijgen. Compleet surreëel.

Maar ja, eten wordt duurder, lonen begrensd, vastgoed duurder, diesel duurder. Ik ben licht paranoide aan het worden hiervan, want ja ik zie dit ook niet goedkomen. Hoe snel en in welke mate we een terugval gaan krijgen in welvaart weet ik niet. Maar het komt eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:13
Botticelli schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:12:
[...]

Het kan op verschillende manieren. Waarschijnlijk is het ontslag oorzaak van de financiele situatie van het bedrijf (en gaat het ontslag in overleg met het UWV?). Afhankelijk van de grootte van het bedrijf zijn er wat mogelijkheden; last in, first out, afspiegelen (er wordt een onderscheid gemaakt in leeftijdsgroepen en per groep gaat het dan last in, first out), verschillende functies worden overbodig (hier kan altijd wel een wat "politiek spelletje" gespeeld worden met welke functies overbodig worden), meer mensen dan de 10 worden ontslagen, er komen nieuwe functies waar de ontslagenen op kunnen solliciteren etc.. Ik ga er van uit dat er eerst in een persoonlijk gesprek vertelt wordt wie er uit moet en wie moet blijven, en dat dan de officiele brief volgt, maar dat is per bedrijf verschillend.
UWV weet ik niet, maar inmiddels is bekend dat er waarschijnlijk drie hoge pieten en twee monteurs uit moeten. Van de afdeling waar zij werkt, hoeft waarschijnlijk niemand weg, maar er zullen misschien wel wat mensen overgeplaatst worden naar een andere locatie.
Je vriendin zou zich wel al een beetje kunnen voorbereiden voor het geval zij er uit moet; nergens voor tekenen in eerste instantie, niet akkoord gaan met ontslag voordat je informatie hebt ingewonnen etc.
Bedankt voor het advies, ik zal het zeker meegeven. Zelf heb ik ook ervaring met ontslag, maar in mijn geval was het door mijn eigen schuld, in haar geval niet, dus het ligt net iets anders.
Config schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:01:
[...]

Wat naar voor haar. Ik zou haar aanraden direct verder te gaan zoeken (eigenlijk altijd actief blijven he, nooit aannames doen) op de bekende sites. En de prestaties van haar gaan waarschijnlijk niet veel uitmaken, onze arbeidswetgeving is er juist om die oude zieke mensen te beschermen (FIFO) zodat zij het grootste risico loopt. Als wij die ontslagbescherming niet zouden hebben zou zij een veel betere case hebben gehad.
Ja, is zeker naar, maar zoals het er nu naar uitziet, gaat zij het niet worden. Maar bedoel je niet FILO zijn? First in, last out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet nog ergens 25K vandaan toveren, omdat mijn huis onder water staat, maar buiten dat gaat het goed en merk ik de crisis niet heel erg. Ik heb ook niet het idee dat dingen veel duurder zijn geworden sinds 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 01:27:
[...]

Exact.

Ik hoop iedere dag op deze aardbol, wanneer ik in de file sta of op een overvolle bus zit dat steeds meer mensen op een natuurlijke manier tot deze conclusie zullen komen.
Ligt dat niet meer aan een eigen situatie die wellicht uitzichtlozer is dan je had gehoopt?

Uitspraken als dat je kinderen 'het niet wilt aandoen om op deze aardkloot te leven' worden meestal gedaan door mensen zonder relatie en uitzicht op kinderen, PVV'ers en andere misantropen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, ik denk dat je iedereen die geen kinderen wil idd in die categorieën kunt zetten, echter weet ik niet of de misantropen onder ons het zo verkeerd hebben. Ik begin steeds meer de indruk te hebben dat je toch wel a) veel geluk moet hebben (o.a. m.b.t waar je geboren bent) en b) behoorlijke oogkleppen moet hebben wil je in deze wereld een beetje gelukkig kunnen zijn.
Dus als je op 1 van die 2 punten tekort schiet, is 't niet vreemd dat je van mening wordt dat je het je kinderen niet aan wil doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
chim0 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 00:35:
Maar bedoel je niet FILO zijn? First in, last out.
:o idd dat bedoelde ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Oogkleppen zet ik ook vaak op. Ik dacht eerst ook, ik wil geen kleine met al dat gezeik en die hufters/hebzucht hier in NL & rest of the world. Maar waarom zou je door anderen je geluk laten bepalen? Die gekken als Dutroux, Kim, Breivik, pedo's, je krijgt steeds minder vertrouwen in iemand. Zelfs een man op een kdv is al een zwart schaap.

Ik heb die gedachtes maar laten varen en probeer samen gewoon het beste er van te maken en ook al heb je diverse tegenvallers zoals de crisis en werkproblemen, het kan zoveel erger in andere landen. En mijn kleine krijgt een mooie spaarrekening verzameld over 18 jaar(vast & variabel af en toe), daar kan geen crisis tegenop.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Holy crisis, sommigen laten zich echt goed pakken door de media zeg...

Dutroux: hele nare man. Heeft veel voorgangers gehad in de Katholieke Kerk, kostscholen, de oudheid (Sultans met harems van 1000 vrouwen die hun levenlang opgesloten zaten, en verder alleen gecastreerde mannen mochten zien), en in Afrika is dit nog steeds de modus operandi in de, laten we zeggen, meer traditionele stammen.
Kim: one of the last dictators. Vrijwel alle leiders die wij kennen waren dictators die soortgelijke dingen deden (incl. Caesar, Napoleon, Stalin, Hitler, Marie-Antoinette, Pinochet, Xerxes I, +1000 meer)
Breivik: small-time terrorist/gekkie. 1% van Bin Laden.
Pedo's: ook dat gebeurde vroeger veel meer dan nu. Voor duizenden jaren was dit de normaalste zaak van de wereld, waarom denk je dat meisjes op hun 16e het meest vruchtbaar zijn? Vroeger leefden we ook maar een jaar of 35, dus het was ook niet goed voor de overlevingskansen van je kinderen als je ze te laat kreeg.

Ik denk dat de media er wat mee te maken heeft. Niet in de laatste plaats de social media.

[ Voor 6% gewijzigd door Config op 27-11-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 01:27:
Exact.

Ik hoop iedere dag op deze aardbol, wanneer ik in de file sta of op een overvolle bus zit dat steeds meer mensen op een natuurlijke manier tot deze conclusie zullen komen.
Ook weet ik niet of je dit kunt afdwingen (zoals China dit reeds gedaan heeft), maar ik vind in deze situatie meer dan twee kinderen op de wereld zetten gewoonweg onverantwoord. Laat staan 10 kinderen hebben, daar word ik 8)7 van.
Ardana schreef op woensdag 27 november 2013 @ 08:47:
Tsja, ik denk dat je iedereen die geen kinderen wil idd in die categorieën kunt zetten, echter weet ik niet of de misantropen onder ons het zo verkeerd hebben. Ik begin steeds meer de indruk te hebben dat je toch wel a) veel geluk moet hebben (o.a. m.b.t waar je geboren bent) en b) behoorlijke oogkleppen moet hebben wil je in deze wereld een beetje gelukkig kunnen zijn.
Dus als je op 1 van die 2 punten tekort schiet, is 't niet vreemd dat je van mening wordt dat je het je kinderen niet aan wil doen.
Alle... Machtig... 8)7

Jullie bevinden je zo ver weg van mijn leefwereld dat ik mij totaal niet kan inleven in wat er wel niet door jullie hoofd moet gaan.

Ten eerste over 30 jaar zitten we aan de top van NL bevolkingsgroei en daarna daalt het weer. Gezien de afnemende moeder/kind ratio en migratie die vol wordt geblokt afgelopen 10 jaar door rechtste regeringen zal die dan nooit zo erg worden. File-druk daalt, volle bussen heb je echt overal en altijd al gehad. Maar goed zoals ik al zei: Aub, neem jij maar geen kinderen. Als je niet kan inzien wat voor een geluk en betekenis kinderen kunnen geven aan je leven, vind ik niet dat je ze verdient.

Wat oogkleppen betreft: als je echt elk dingetje waar je tegen op ziet of angstig voor bent, levensgroot maakt, dan zijn dat net zo goed oogkleppen. Als je niet in perspectief kunt leven, en niet kunt relatieveren, dan leef je ook in een "gemaakte" wereld.
Ten alle tijden en in alle eeuwen, zijn er klootzakken, dictators (nu véél minder dan vroeger trouwens), moordenaars (wederom veel minder dan vroeger) en is er onrecht. Als jij denkt dat Breivik of Dutroux erg zijn, duik dan eens in de geschiedenisboeken...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, daar ben ik het mee eens :)

Het is van alle tijden om te roepen dat de huidige tijd de minst draaglijke tijd is. We hebben het nooit beter gehad dan nu. Echter, we hebben de afgelopen vijftien jaar een buitenproportionele welvaartsgroei gehad als gevolg van het opblazen van de financiële economie (pure metafysica) die niet helemaal in lijn was met de werkelijke productie / economie. Daarin vallen we nu terug en dat is op zich geen probleem. Het werkt louterend (mensen rekenden zich ook rijk en dachten dat de bomen tot in de hemel groeiden). Bovendien gaat economie en conjunctuur altijd in golven. Het is echt niet de eerste crisis en zal ook zeker niet de laatste zijn.

Het roepen dat we nu echt in de eindtijd zitten, dat we het nooit meer zo goed gaan krijgen als destijds, dat je beter meer geen kinderen op de wereld kunt zetten etc. etc. geeft naar mijn idee echt blijk van een gebrek aan gevoel voor verhoudingen en realiteitszin.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Klinkt een beetje als Midnight in Paris: in elke tijd idoliseert men de tijd die achter hen ligt.

Maargoed:
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is...
(geen idee van wie die quote is)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 19:59
XanderDrake schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:21:
Alle... Machtig... 8)7

Jullie bevinden je zo ver weg van mijn leefwereld dat ik mij totaal niet kan inleven in wat er wel niet door jullie hoofd moet gaan.

Ten eerste over 30 jaar zitten we aan de top van NL bevolkingsgroei en daarna daalt het weer. Gezien de afnemende moeder/kind ratio en migratie die vol wordt geblokt afgelopen 10 jaar door rechtste regeringen zal die dan nooit zo erg worden. File-druk daalt, volle bussen heb je echt overal en altijd al gehad. Maar goed zoals ik al zei: Aub, neem jij maar geen kinderen. Als je niet kan inzien wat voor een geluk en betekenis kinderen kunnen geven aan je leven, vind ik niet dat je ze verdient.
Je haalt hier een aantal argumenten door elkaar denk ik, die niet exclusief zijn.

-Je kan kinderen willen omdat kinderen jouw geluk verhogen. Dat is zoals jij het stelt, en wat mij betreft prima (denk dat dat voor mij ook het voornaamste argument zou zijn).
-Je kan geen kinderen willen omdat je vreest dat je kinderen in deze wereld niet gelukkig kunnen worden. (volgens mij is de toestand van de wereld hierin slechts een kleine factor, en zelfs de situatie waarin je zit, tenzij extreem. Voornamelijk ingesteldheid en wat geluk dus)
-Je kan geen kinderen willen omdat je vreest dat de aarde/mensheid het grote aantal mensen niet aan kan. (Wat kan leiden tot het verminderen van zowel jouw geluk als dat van je kinderen)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 17:09
Het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.

Al dat negatieve gedoe daar wordt je ook negatief van.

Wees blij dat je a) in Nederland woont, en b) in dit tijdperk leeft.

Wij klagen hier steen en been terwijl we het gewoon superluxe hebben hier.

Ohhh gossie, we kunnen maar 1 x per jaar op vakantie i.p.v. 3 x per jaar.

Er zijn landen en tijdperken te bedenken waar het onzeker is of je het einde van de dag haalt.

50 jaar geleden was het doodnormaal dat we 6 dagen per week bikkel hard werkten en 1 rustdag hadden.

's avonds vielen de mannen in slaap op de bank, niet omdat ze lui waren, maar gewoon doodop van het harde werken.

Maar nee, wij Nederlanders lopen te klagen over ditjes en datjes terwijl we in 1 van de welvarendste landen ter wereld leven.

We mogen ons zelf gelukkig prijzen dat we in NL wonen!!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
XanderDrake schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:21:
[...]

[...]

Alle... Machtig... 8)7

Wat oogkleppen betreft: als je echt elk dingetje waar je tegen op ziet of angstig voor bent, levensgroot maakt, dan zijn dat net zo goed oogkleppen. Als je niet in perspectief kunt leven, en niet kunt relatieveren, dan leef je ook in een "gemaakte" wereld.
Ten alle tijden en in alle eeuwen, zijn er klootzakken, dictators (nu véél minder dan vroeger trouwens), moordenaars (wederom veel minder dan vroeger) en is er onrecht. Als jij denkt dat Breivik of Dutroux erg zijn, duik dan eens in de geschiedenisboeken...
Ja, de top van de bevolkingsgroei van NL. Maar de wereld is groter dan alleen Nederland.

Het is een bekend gegeven, maar in feite dragen wij als 'mensen' alle kenmerken van een virus, en dat zal uiteindelijk naar ons einde leiden.

Wij vestigen ons ergens en vermeerderen ons tot het punt dat we alle bronnen verbruikt hebben en dan moeten we weer verkassen. Uiteindelijk kan dat niet meer, want er zijn simpelweg teveel mensen en dan zullen we elkaar te lijf gaan.

Ik kan zeker inzien wat voor geluk en blijdschap een kind je kan brengen, maar ik vind dit extreem egoistisch. Het brengt JOU geluk en blijdschap maar je kijkt totaal niet naar wat het het kind in de toekomst kan bieden.

De vergelijking die iemand al gaf met, mijn zoontje van 3 is enorm blij als we samen een sinterklaastekening maken vind ik geen valide argument. Een kind van 3 heeft onvoldoende besef van de wereld.
Ligt dat niet meer aan een eigen situatie die wellicht uitzichtlozer is dan je had gehoopt?

Uitspraken als dat je kinderen 'het niet wilt aandoen om op deze aardkloot te leven' worden meestal gedaan door mensen zonder relatie en uitzicht op kinderen, PVV'ers en andere misantropen.
Je mist totaal het punt, het gaat juist niet om mijn situatie, het gaat juist om hoe de situatie van het kind wordt in de toekomst.

Het tweede wat jij zegt schaar ik onder een ad hominum en vind ik geen valide argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lodo schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:19:
[...]
Je mist totaal het punt, het gaat juist niet om mijn situatie, het gaat juist om hoe de situatie van het kind wordt in de toekomst.
Je mist zelf het punt, want jouw inschatting van de situatie waarin het kind zal komen te verkeren is natuurlijk een directe afgeleide van de manier waarop jij zelf het leven beleeft.

Ik blijf dan ook bij mijn punt dat als je werkelijk meent dat het kind een onleefbare toekomst tegemoet gaat, enkel en alleen omdat we nu in de backlash zitten van een periode van buitenproportionele groei, je geen gevoel voor verhoudingen hebt.

Enfin, dit is nogal een loze discussie; gelukkig is de vraag of je kinderen moet nemen niet door een ander te beantwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Het is een bekend gegeven, maar in feite dragen wij als 'mensen' alle kenmerken van een virus, en dat zal uiteindelijk naar ons einde leiden.
Het is echter niet te voorspellen wanneer dit einde er zal zijn en of er niet andere regulerende invloeden zullen zijn waardoor de mensheid nog veel langer zal overleven.

Een veelgemaakte fout is te denken dat de populatie oneindig blijft groeien tot een bepaald maximum en dat er dan een implosie plaatsvindt, omdat ons parasitaire gedrag de eindige bronnen van de host volledig heeft geconsumeerd.

Er zullen nog heel veel dingen gebeuren. Natuurrampen, virussen, bacterieën die onze populatie zullen verminderen, waardoor de mensheid in zijn algemeenheid waarschijnlijk nog een stuk langer meegaat dan jij nu denkt.

Dinosauriërs hebben 254 miljoen jaar op de aarde geleefd. Ter vergelijking: moderne mensen zijn er pas 200000 jaar. Perioden tussen mass extinction level events zijn enorm en kunnen zomaar 200 miljoen jaar duren. Gezien de laatste pas 65 miljoen jaar geleden is geweest, kan het zo zijn dat de mensheid nog zomaar 100 miljoen jaar meegaat.

Dat zal niet zonder slag of stoot gaan en er zullen dingen gebeuren waardoor bijvoorbeeld 60% overlijdt, maar de 40% die het dan redt, gaat gewoon weer vrolijk verder.

Het kan ook morgen voorbij zijn met de mensheid, maar dat hoeft dus ook zeker niet zo te zijn.

Kortom, je kunt je hele leven overal bang voor zijn, maar zo bereik je dus nooit iets.

Shit happens. Dat hoort bij het leven en de kunst is juist om ook in het moment te leven. Gelukkig te zijn, op dit moment.

Daar ben ik zelf geen held in overigens, doemdenker dat ik meestal ben, maar ik weet het tenminste van mezelf :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:43:
[...]

Je mist zelf het punt, want jouw inschatting van de situatie waarin het kind zal komen te verkeren is natuurlijk een directe afgeleide van de manier waarop jij zelf het leven beleeft.

Ik blijf dan ook bij mijn punt dat als je werkelijk meent dat het kind een onleefbare toekomst tegemoet gaat, enkel en alleen omdat we nu in de backlash zitten van een periode van buitenproportionele groei, je geen gevoel voor verhoudingen hebt.

Enfin, dit is nogal een loze discussie; gelukkig is de vraag of je kinderen moet nemen niet door een ander te beantwoorden :)
Hoezo is dat natuurlijk zo? Ook al zou dat zo zijn, dan alsnog zijn er zoveel dingen die geen correlatie hebben met mijn persoonlijke situatie die mij zouden weerhouden van het op de wereld zetten van een kind.

Een periode van buitenproportionele groei? Wij hebben uiteraard te maken met een economie die is gebaseerd op een conjunctuur maar deze is ook gebaseerd op oneindige groei, de economie moet altijd groeien. Er is dus geen periode van, maar zo is het hele systeem ingericht. Je kan geen oneindige groei verwachten als je middelen eindig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Lethalis schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:55:
[...]

Het is echter niet te voorspellen wanneer dit einde er zal zijn en of er niet andere regulerende invloeden zullen zijn waardoor de mensheid nog veel langer zal overleven.

Een veelgemaakte fout is te denken dat de populatie oneindig blijft groeien tot een bepaald maximum en dat er dan een implosie plaatsvindt, omdat ons parasitaire gedrag de eindige bronnen van de host volledig heeft geconsumeerd.

Er zullen nog heel veel dingen gebeuren. Natuurrampen, virussen, bacterieen die onze populatie zullen verminderen, waardoor de mensheid in zijn algemeenheid waarschijnlijk nog een stuk langer meegaat dan jij nu denkt.

Dinosauriërs hebben 254 miljoen jaar op de aarde geleefd. Ter vergelijking: moderne mensen zijn er pas 200000 jaar. Perioden tussen mass extinction level events zijn enorm en kunnen zomaar 200 miljoen jaar duren. Gezien de laatste pas 65 miljoen jaar geleden is geweest, kan het zo zijn dat de mensheid nog zomaar 100 miljoen jaar meegaat.

Dat zal niet zonder slag of stoot gaan en er zullen dingen gebeuren waardoor bijvoorbeeld 60% overlijdt, maar de 40% die het dan redt, gaat gewoon weer vrolijk verder.

Het kan ook morgen voorbij zijn met de mensheid, maar dat hoeft dus ook zeker niet zo te zijn.

Kortom, je kunt je hele leven overal bang voor zijn, maar zo bereik je dus nooit iets.

Shit happens. Dat hoort bij het leven en de kunst is juist om ook in het moment te leven. Gelukkig te zijn, op dit moment.

Daar ben ik zelf geen held in overigens, doemdenker dat ik meestal ben, maar ik weet het tenminste van mezelf :P
Mooie post!

Maar ik vind de vergelijking niet helemaal kloppen. Dinosaurussen bezaten niet een intelligentie van een niveau dat dermate hoog is dat je bijvoorbeeld medicijnen kan ontwikkelen.

Bij konijnen is het ook zo, teveel konijnen? Er komt een ziekte en 60% gaat dood. Dat houd het in balans.

Bij de mensheid is dat niet zo, wij ontwikkelen medicijnen en gaan vrolijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
OK. Let's go back to the topic at hand? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Lodo schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:04:
[...]
Een periode van buitenproportionele groei? Wij hebben uiteraard te maken met een economie die is gebaseerd op een conjunctuur maar deze is ook gebaseerd op oneindige groei, de economie moet altijd groeien. Er is dus geen periode van, maar zo is het hele systeem ingericht. Je kan geen oneindige groei verwachten als je middelen eindig zijn.
Dus zakt de boel in elkaar eens in de zoveel tijd en gaan we daarna weer vrolijk verder.

Zo werkt het nou eenmaal.

En als er morgen weer eens een goede pestbacterie over de aarde heen raast dan kunnen de mensen die over zijn weer alle kanten opgroeien. Zo niet, doen we het zelf wel in de derde wereldoorlog ofzo.

Het kan echter ook zo zijn dat de komende 200 jaar niks bijzonders gebeurt en eventuele kinderen een vrij 'gewoon' leven leiden.
Lodo schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:06:
[...]
Bij de mensheid is dat niet zo, wij ontwikkelen medicijnen en gaan vrolijk verder.
Dan overschat je de mensheid nogal.

Wacht maar als er straks een airborne pestbacterie antibiotica resistent is ofzo ;)

Bovendien kun je ook gewoon te laat zijn met het ontwikkelen van een medicijn voor het grote gros van de mensen.

En als morgen een supervulkaan uitbarst dan kun je zo intelligent zijn als je wil, maar als het zonlicht geblokkeerd wordt gedurende een jaar en er daardoor een enorm voedseltekort optreedt dan gaan de meeste mensen er gewoon aan. Dan geldt gewoon het recht van de sterkste.

Zo bedoel ik maar, er zal waarschijnlijk een regulerende factor zijn :P

Om weer een beetje ontopic te geraken: deze recessie is een tijdelijk iets. De grote depressie van de jaren 30 kwam en ging ook gewoon weer :)

[ Voor 33% gewijzigd door Lethalis op 27-11-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
<dubbelpost>

[ Voor 98% gewijzigd door Lethalis op 27-11-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ja, de top van de bevolkingsgroei van NL. Maar de wereld is groter dan alleen Nederland.
Ten eerste NL is waar ik woon en is de enige plek waar ik populatiegroei zal gaan merken dan wel niet. Speculeren hoe het ergens anders zal zijn, is alleen relevant als je daar ook bent.
Je bent vooral bezig met de ellende van andere bevolkingsgroepen je eigen ellende te maken. Daarnaast speculeer je over de ellende van je mogelijke kinderen. Waarom?

Ten tweede: er zijn verschillende prognoses over bevolkingsgroei, maar wat ik weet is dat de groostste stappen (van 5 miljard naar 7 miljard binnen mijn korte leven) achter de rug zijn.
Je bedoelt de mens gedraagt zich als elk organisme dat bestaat? Zolang er genoeg bronnen en voedsel zijn zal elk organisme zich zo gedragen.

Als computational biologist irriteert het me eigenlijk die termologie gebruikt zonder eigenlijk de achtergrond te kennen.
Wij vestigen ons ergens en vermeerderen ons tot het punt dat we alle bronnen verbruikt hebben en dan moeten we weer verkassen. Uiteindelijk kan dat niet meer, want er zijn simpelweg teveel mensen en dan zullen we elkaar te lijf gaan.
Is dat dan nu? volgende week? In ons leven? Veel mensen in begin jaren 1980 waren overtuigd dat de mensheid het nieuwe millenium niet zouden halen. Zelfde pak en laken.
In mijn werkveld zijn er gigantische vorderingen binnen dingen zoals voedsel productie, biofuels, therapiën/diagnosis, bacterie/virus bestrijding, you name it. Zolang we door ontwikkelen zullen zich oplossingen aan dienen voor problemen die nu voor veel geopolitieke ellende zorgen. Dat is trouwens in het verleden al tig vaak gebeurt. Ik zie het dan ook totaal anders in dan jij.
Ik kan zeker inzien wat voor geluk en blijdschap een kind je kan brengen, maar ik vind dit extreem egoistisch. Het brengt JOU geluk en blijdschap maar je kijkt totaal niet naar wat het het kind in de toekomst kan bieden.
Dat geluk is nogal wederzijds, lijkt me. Plus als het kind engzins mijn en mijn vrouws ingesteldheid heeft zal het prima gelukkig kunnen zijn, zelfs met minder luxe en dergelijke.

Daarnaast, Ik ben druk bezig met de toekomst voor mijn kinderen te verbeteren dmv onderzoek en wetenschap. :>
Config schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:10:
OK. Let's go back to the topic at hand? ;)
Nou het is redelijk on topic als mensen door crisis-sentimenten geen kinderen willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
XanderDrake schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:28:
[...]
Ten eerste NL is waar ik woon en is de enige plek waar ik populatiegroei zal gaan merken dan wel niet. Speculeren hoe het ergens anders zal zijn, is alleen relevant als je daar ook bent.
Je bent vooral bezig met de ellende van andere bevolkingsgroepen je eigen ellende te maken. Daarnaast speculeer je over de ellende van je mogelijke kinderen. Waarom?

Ten tweede: er zijn verschillende prognoses over bevolkingsgroei, maar wat ik weet is dat de groostste stappen (van 5 miljard naar 7 miljard binnen mijn korte leven) achter de rug zijn.

[...]
Je bedoelt de mens gedraagt zich als elk organisme dat bestaat? Zolang er genoeg bronnen en voedsel zijn zal elk organisme zich zo gedragen.

Als computational biologist irriteert het me eigenlijk die termologie gebruikt zonder eigenlijk de achtergrond te kennen.

[...]
Is dat dan nu? volgende week? In ons leven? Veel mensen in begin jaren 1980 waren overtuigd dat de mensheid het nieuwe millenium niet zouden halen. Zelfde pak en laken.
In mijn werkveld zijn er gigantische vorderingen binnen dingen zoals voedsel productie, biofuels, therapiën/diagnosis, bacterie/virus bestrijding, you name it. Zolang we door ontwikkelen zullen zich oplossingen aan dienen voor problemen die nu voor veel geopolitieke ellende zorgen. Dat is trouwens in het verleden al tig vaak gebeurt. Ik zie het dan ook totaal anders in dan jij.

[...]
Dat geluk is nogal wederzijds, lijkt me. Plus als het kind engzins mijn en mijn vrouws ingesteldheid heeft zal het prima gelukkig kunnen zijn, zelfs met minder luxe en dergelijke.

Daarnaast, Ik ben druk bezig met de toekomst voor mijn kinderen te verbeteren dmv onderzoek en wetenschap. :>

[...]

Nou het is redelijk on topic als mensen door crisis-sentimenten geen kinderen willen nemen.
Bedankt voor je constructieve reactie!

Ik denk daar anders over, als er bv 5 miljard Indiers niets meer te vreten hebben, dan denk ik niet dat ze gewoon in India blijven zitten. Die vertrekken naar plaatsen waar nog wel wat te eten is.

Waarom? Omdat ik me daar verantwoordelijk voor voel. Voor mij is het hetzelfde als dat ik een erfelijke ziekte zou dragen, dan voel ik me ook verantwoordelijk mocht er een kans zijn dat ik dat overdraag aan mijn kind.

Ja, dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat de hoeveelheid grondstoffen alsmaar slinkt, erger nog, steeds sneller slinkt.

Nou nee, anderen organisme (over het algemeen) leven in harmonie met hun omgeving. Een soort van natuurlijk equilibrium. Mijn excuses dat ik je irriteer...

Ik weet niet wanneer dat is, dat kan ik niet zeggen. Ik vermoed wel dat dat, mocht ik kinderen krijgen, dat in hun leven zal plaats vinden. Maar zeker kan ik dat niet zeggen.

Dat geluk betwist ik dus...

Goed dat je daar mee bezig bent! Hulde!

Ook ik ben van mening dat dit niet off topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
Config schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 20:40:
[...]

Bij dit soort opmerkingen vraag ik mij altijd af: wil je zelf wel leven? En wat vind je van je ouders die die keuze anders hebben gemaakt? Wellicht zelfs in de jaren 80 waarin het economisch ook vrij kut ging, tezamen met de dreigende nucleaire oorlog...
Kid Buu schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:25:
[...]

Moet je gelijk geven, NOFI, maar mensen die ik dit soort dingen in mijn omgeving heb horen zeggen hebben geen relatie en zullen die zeer wss ook nooit krijgen ook (en dan niet vanwege het kinderen aspect). Ik doel dus op de post van mrt-tweak.
Jammer dat er op de persoon gereageerd wordt en dus aan de inhoudelijke argumenten ( het 'recht' van de ouders vs de "verplichting" van het kind en het mogelijk heftig zijn van het sterf proces) voorbij gegaan wordt.

Mijn mening is gevormd door er over na te denken maar ook door hoe mensen in de buurt met elkaar en vooral hun kinderen omzie gaan. En dat is met de huidige "crisis" bij mensen die hun baan kwijt dreigen te raken erger geworden.

persoonlijk vind ik het idioot als mensen 'hun' kinderen gebruiken om hun eigen frustraties op bot te vieren. Ook zie ik het gebeuren dat kinderen slecht te eten krijgen te weinig en /of verkeerde dingen. Maar goed door allerlei redenen ontstaan die situaties. Het kind is in ieder geval dan de dupe.

Mensen zijn vaak slecht in het inschatten of ze 'hun' kinderen op een fatsoenlijke manier opvoeden. Voor een buitenstaander is dat regelmatig van een afstand te zien dat die kinderen opgroeien met weinig toekomst mogelijkheden, maar er later wel op aan gekeken worden als ze tussen wal en schip gevallen zijn.

Er zijn overigens een aantal ouders die 'hun' kinderen wel iets mee geven waar ze later wel wat mee kunnen.

Maar goed ik heb een mening die afwijkt van de meerderheid. In het verleden zijn er wel meer geweest die dat hadden. Een paar honderd jaar geleden was het not done om in europa te beweren dat de aarde rond was in plaats van plat zoals de rooms katholieke kerk vond.

Ik kan alleen maar wensen/hopen dat over een paar honderd jaar wat anders over het onderwerp nageslacht wordt gedacht.

Terug naar wat we van de crisis merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
mrt-tweak schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:45:
[...]

[...]

Jammer dat er op de persoon gereageerd wordt en dus aan de inhoudelijke argumenten ( het 'recht' van de ouders vs de "verplichting" van het kind en het mogelijk heftig zijn van het sterf proces) voorbij gegaan wordt.

Mijn mening is gevormd door er over na te denken maar ook door hoe mensen in de buurt met elkaar en vooral hun kinderen omzie gaan. En dat is met de huidige "crisis" bij mensen die hun baan kwijt dreigen te raken erger geworden.

persoonlijk vind ik het idioot als mensen 'hun' kinderen gebruiken om hun eigen frustraties op bot te vieren. Ook zie ik het gebeuren dat kinderen slecht te eten krijgen te weinig en /of verkeerde dingen. Maar goed door allerlei redenen ontstaan die situaties. Het kind is in ieder geval dan de dupe.

Mensen zijn vaak slecht in het inschatten of ze 'hun' kinderen op een fatsoenlijke manier opvoeden. Voor een buitenstaander is dat regelmatig van een afstand te zien dat die kinderen opgroeien met weinig toekomst mogelijkheden, maar er later wel op aan gekeken worden als ze tussen wal en schip gevallen zijn.

Er zijn overigens een aantal ouders die 'hun' kinderen wel iets mee geven waar ze later wel wat mee kunnen.

Maar goed ik heb een mening die afwijkt van de meerderheid. In het verleden zijn er wel meer geweest die dat hadden. Een paar honderd jaar geleden was het not done om in europa te beweren dat de aarde rond was in plaats van plat zoals de rooms katholieke kerk vond.

Ik kan alleen maar wensen/hopen dat over een paar honderd jaar wat anders over het onderwerp nageslacht wordt gedacht.

Terug naar wat we van de crisis merken...
Mooie post, ik kan me hier in vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
Lodo schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:04:
[...]

Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

Kid Buu

Huh, Pietje?

@mrt-tweak: Waar je mij op quote was geen persoonlijke aanval. Wat anderen ook al aangaven in dit topic, de visie betreft kinderen is veelal een directe afgeleide van hoe je zelf in het leven staat en het ervaart. Als het mogelijke sterfteproces zwaarder weegt dan het eventuele genot wat je uit een leven kan halen, dan zet ik hier inderdaad mijn vraagtekens bij.

Dit melancholische beeld in ogenschouw genomen, neem jij het jouw ouders dan ook kwalijk dat ze jou op de wereld hebben gezet?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Config schreef op woensdag 27 november 2013 @ 09:45:
Kim: one of the last dictators. Vrijwel alle leiders die wij kennen waren dictators die soortgelijke dingen deden (incl. Caesar, Napoleon, Stalin, Hitler, Marie-Antoinette, Pinochet, Xerxes I, +1000 meer)
Ik vrees dat hij het over een ander Kim had :| een nietsnut Kim die in Vlaanderen veel verdriet aangericht heeft :| een paar jaar geleden (en die, laat ons hopen, de komende 35 jaar een paar keer per dag het zeepje opraapt in de douche in de gevangenis)

[ Voor 13% gewijzigd door demichel op 27-11-2013 19:39 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Lodo schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:23:
Bedankt voor je constructieve reactie!
Oh graag gedaan.
Ik denk daar anders over, als er bv 5 miljard Indiers niets meer te vreten hebben, dan denk ik niet dat ze gewoon in India blijven zitten. Die vertrekken naar plaatsen waar nog wel wat te eten is.
India is juist een mooi voorbeeld van een land dat zijn eigen gewicht draagt, qua voedsel en productie. En er is nog ruimte om te groeien ook. India en Azië in het algemeen kunnen zelfs zonder hulp van buiten af nog een miljard mensen extra hebben. Dat is geen grap: extreme armoede en voedsel gebrek zijn bijna weg in dat continent.
Afrika is een ander geval. Daar kunnen ze qua grond wel de hele bevolking voeden maar gaat dat niet door chaos en mismanagement. Historisch heeft het westen schuld aan wat er mis gaat in Afrika, maar uiteindelijk moeten ze het zelf op lossen. En daar moet jij je, als individu, je niet schuldig aan voelen.
Waarom? Omdat ik me daar verantwoordelijk voor voel. Voor mij is het hetzelfde als dat ik een erfelijke ziekte zou dragen, dan voel ik me ook verantwoordelijk mocht er een kans zijn dat ik dat overdraag aan mijn kind.

Ja, dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat de hoeveelheid grondstoffen alsmaar slinkt, erger nog, steeds sneller slinkt.
Valt echt wel mee. Zeker met de komst van shale en frakking (of je er nou voor bent of tegen) is er nog voor eeuwen gas en genoeg olie tot we solid state elektrische autos hebben ontwikkeld :9~
Nou nee, anderen organisme (over het algemeen) leven in harmonie met hun omgeving. Een soort van natuurlijk equilibrium.
Dat is nogal simplistisch. Als er een disbalans plaats vind in een omgeving omdat één soort organisme een groot voordeel heeft ontwikkeld en zijn omgeving ontwricht tot het op de een of andere manier wordt gecorrigeerd wordt (catastrofe bijv). Gebeurt continue. Er zijn veel uitstervings-events geweest ver voor de mens ooit twee stenen tegen elkaar wreef om vuur te maken.
Ik weet niet wanneer dat is, dat kan ik niet zeggen. Ik vermoed wel dat dat, mocht ik kinderen krijgen, dat in hun leven zal plaats vinden. Maar zeker kan ik dat niet zeggen.
Vind je het met die twijfel dan wel de moeite waard om je te laten leiden door zulke gedachtes? In mijn ogen: Als kernwapens worden ontmanteld (en de kans is groot want de huidige wapens beginnen zeer snel verouderd te raken) plus we stoppen met olie en kool te gebruiken, dan is de kans op een technologische 'utopie' groter dan het einde van de wereld.
Goed dat je daar mee bezig bent! Hulde!
Wederom graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lodo schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:04:
[...]

Ik totaal niet, vooral de zelfverheerlijking en datgene wat noodzakelijk is voor de mens als ras zo hevig veroordelen vind ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
XanderDrake schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:28:
Dude, het ging over dinosauriers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
demichel schreef op woensdag 27 november 2013 @ 19:34:
[...]

Ik vrees dat hij het over een ander Kim had :| een nietsnut Kim die in Vlaanderen veel verdriet aangericht heeft :| een paar jaar geleden (en die, laat ons hopen, de komende 35 jaar een paar keer per dag het zeepje opraapt in de douche in de gevangenis)
Erg naar die mensen, maar relativeer het tegen onze geschiedenis ;).

Wikipedia: List of war crimes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
@Kid-Buu

Voor sommige mensen is negatief in het leven staan een reden om geen kinderen te willen, al denk ik dat het vaker andersom werkt mensen die ongelukkig zijn en denken dat met het krijgen van kinderen hun leven juist gelukkig geworden wat altijd maar de vraag is. Maar goed zoals ik al in mijn vorige post aangaf gaat het bij mij om rationele redenen zoals dat het verplichting van het kind en onbekend wat het kind in zijn leven tegen gaat komen aan leuk dingen maar ook aan ziekten en dergelijke.

Kinderen in de westerse wereld moeten verplicht naar school om dingen te leren die belangrijk zijn voor het maatschappelijke systeem. En worden al vanaf jonge leeftijd aan gesproken als consument in plaats van als mens. Zonde dat het verbruik van grondstoffen en eerlijke handel naar de achtergrond verdwenen zijn. Ik hoop dat de crisis wat meer plaats maakt voor dat soort gevoelens. Mijn ervaring daar mee is wisselend, waarschijnlijk is daar over een jaar of tien meer over te zeggen.

Een sterfproces kan van alles inhouden, een hartstilstand in de slaap tot het doorbrengen van 15 jaar in een verzorgingshuis met goed verstand met slechte lichaamsfuncties, slechte zorg en schreeuwende dementen eromheen. Dat risico zou ik kinderen niet willen laten lopen.

@ Hoijong
Het punt van zelfverheerlijking zie ik niet.

Het noodzakelijke voor het menselijk ras. Ik zou niet weten waarom een ras uberhoud door zou moeten gaan. Ik zie het belang niet. of een ras 1 generatie heeft bestaand of miljoenen het houd toch een keer op denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakje-2018 op 27-11-2013 23:16 ]

• Lethalis
  • Niet online
Config schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:38:
[...]

Dude, het ging over dinosauriers.
:D

Maar wel om aan te tonen dat de mensheid nog niet aan zijn einde is en mensen niet altijd zo moeten doemdenken.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

mrt-tweak schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:06:
@Kid-Buu

Voor sommige mensen is negatief in het leven staan een reden om geen kinderen te willen, al denk ik dat het vaker andersom werkt mensen die ongelukkig zijn en denken dat met het krijgen van kinderen hun leven juist gelukkig geworden wat altijd maar de vraag is. Maar goed zoals ik al in mijn vorige post aangaf gaat het bij mij om rationele redenen zoals dat het verplichting van het kind en onbekend wat het kind in zijn leven tegen gaat komen aan leuk dingen maar ook aan ziekten en dergelijke.

Kinderen in de westerse wereld moeten verplicht naar school om dingen te leren die belangrijk zijn voor het maatschappelijke systeem. En worden al vanaf jonge leeftijd aan gesproken als consument in plaats van als mens. Zonde dat het verbruik van grondstoffen en eerlijke handel naar de achtergrond verdwenen zijn. Ik hoop dat de crisis wat meer plaats maakt voor dat soort gevoelens. Mijn ervaring daar mee is wisselend, waarschijnlijk is daar over een jaar of tien meer over te zeggen.

Een sterfproces kan van alles inhouden, een hartstilstand in de slaap tot het doorbrengen van 15 jaar in een verzorgingshuis met goed verstand met slechte lichaamsfuncties, slechte zorg en schreeuwende dementen eromheen. Dat risico zou ik kinderen niet willen laten lopen.

@ Hoijong
Het punt van zelfverheerlijking zie ik niet.

Het noodzakelijke voor het menselijk ras. Ik zou niet weten waarom een ras uberhoud door zou moeten gaan. Ik zie het belang niet. of een ras 1 generatie heeft bestaand of miljoenen het houd toch een keer op denk ik.
Pfff. Waarom spring je niet direct van een brug als dit je redenatie is? Het lijkt wel dat pessimisme bij sommige hier hun overlevingsdrang hebben overtroffen. Ik snap het niet helemaal.

Ik vind het heel makkelijk om andermans kinderen en opvoedkunde te veroordelen. Daarbij als je ethisch bewuste kinderen wil die niet zo maar mee gaan met de huidige "consumer culture", zet je daar dan voor in, ipv een beetje in een hoekje te kruipen en te zeiken op anderen? Er zijn echt genoeg die het doen, complete communities.

Denk je dat de aarde beter af is zonder mensheid?

Ik zie bij dit soort argumenten vooral emoties van angst en afkeer ipv logische redenaties. Angst is een slechte raadgever.

• tweakje-2018
@XanderDrake:

Zonde dat iemand die geen kinderen wil op basis van argumenten zoals de mijne volgens sommige hier een depressief vogeltje moet zijn in plaats van iemand op basis van argumenten tot een conclusie komt.

Overlevingsdrang heeft ieder mens wel in bepaalde mate. In ieder geval op het niveau van pijn vermijding en voldoende eten etc. Het probleem is dat de overlevingsdrang van de een regelmatig betekend dat de ander er onder lijd. Het lijkt mij persoonlijk juist fijn om een volgende generatie ( weleens waar dan niet is) die noodzaak tot overlevingsdrang te besparen, zeker in zijn huidige vorm.

Het is niet mijn bedoeling om de opvoedkunde van anderen te veroordelen. Het is juist dat veel individuele mensen weinig invloed hebben op hoe ze opvoeden. Het zij door de maatschappelijke molen of door persoonlijke omstandigheden (stress of verkeerde patronen) waar ze in terecht gekomen zijn maar die wel invloed hebben op hoe ze op hun kinderen reageren.

Geen idee of de wereld beter af is zonder de mens, het lijkt me wel dat meer dan zeven miljard mensen erg veel. gezien de historische aantal van 100-200 miljoen. In mijn ogen zou er in ieder geval eerst duurzame samenlevingstechnieken breed toe gepast moeten worden, voor er massaal mensen bij komen, maar ja dat is niet helemaal het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakje-2018 op 28-11-2013 13:09 ]

• Config
Ziet iemand hier ooit een wereld waarin wij niet op de een of andere manier iets hoeven te gebruiken dat niet oneindig is? Is onze duurzaamheidsdenken dat we nu (net) zijn gaan doen niet eerder een deeloplossing?

Mensen zullen altijd blijven doen wat op dat moment het belangrijkste is voor ze en ze laten zich maar beperkt sturen. Momenteel is duurzaam/omgang met grondstoffen een van de prioriteiten. Daar zetten we dan ook stappen in, en als we deze huidige lijn volhouden lossen we het problematische gedeelte van de kwestie op en kunnen we naar de volgende issues kijken.

In deze complexe wereld is geen ruimte voor eindoplossingen of oneindigheid. We moeten blijven omgaan met onze eeuwig veranderende situatie. Dat is de human condition en dus per definitie iets waar wij mee om moeten gaan. Ergo: er komt geen moment waarop we 'af' zijn en aan jouw vermoedelijke voorwaarden voor het nemen van kinderen voldoen.

Wat mij betreft geldt dit ook voor jouw opmerkingen over stress en overlevingsdrang.

PS: geen idee of "de wereld" beter af kan zijn zonder de mens, omdat wij het zijn die die conclusie moeten trekken. Bovendien heeft de aarde als planeet geen belang omdat het geen wil heeft omdat het niet leeft. En als je het wetenschappelijke nieuws een beetje in de gaten houdt dan weet je dat planeten aan de lopende band worden gevormd en vernietigd. En de Aarde is dan ineens belangrijk op zichzelf, zonder ons erop? Projecteer je niet gewoon je eigen gevoelens op de planeet?

[ Voor 7% gewijzigd door Config op 28-11-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Ja, dus. Deze namiddag een namiddagje wandelen in de stad, het was mooi winterweer.

Bemerk ik het volgende:

-we aten beide een broodje en een kop soep, totaal 14 Euro in plaats van de 40 Euro die we vroeger gingen besteden in een restaurantje
-we namen een paar blikjes frisdrank voor de namiddag mee in de tas van mevrouw demichel, ik betaal écht geen 2.5€ voor een cola meer
-vroeger gingen we toch wel ergens even zitten om een pannekoek te eten plus een paar streekbieren, dat ging nu niet door
-in een boekenwinkel ging ik toch vlot een 50€ spenderen voor allerlei boeken die ik wel mooi vond, maar waar ik toch nooit de tijd voor had om te lezen, nu niet dus
-vroeger ging ik vlot een aantal DVD's kopen omdat ik te lui was die op een andere manier te verwerven (hoeft niet illegaal te zijn, bibliotheek hier is gratis en heeft een enorme selectie DVD's), nu dus niet
-straks supermarkt, en dat wordt AH, mét boodschappenlijstje en enkel maar de speciale aanbiedingen van de week (en een sloot gratis koffie drinken daar, ook)

Ja, we voelen de crisis dus wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad als je bestedingspatroon verandert voel je de crisis enorm.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Volgens mij leren mensen zo wel een stuk beter om met geld om te gaan. Al vind ik het echt wel heel sneu voor de mensen die aardig op leeftijd zijn en zo geen kant op kunnen. En dat hebben we dan te danken aan banken en hun beleid.

[ Voor 14% gewijzigd door Luxicon op 14-12-2013 21:13 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
demichel schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 18:10:
straks supermarkt, en dat wordt AH, mét boodschappenlijstje en enkel maar de speciale aanbiedingen van de week (en een sloot gratis koffie drinken daar, ook)

Ja, we voelen de crisis dus wel duidelijk.
Dat van die gratis koffie drinken bij de AH vind ik nog het ergste :P

Wel ga ik ook vol op de aanbiedingen af. Laatst ook weer, afwasmiddel 2 halen 1 betalen. Loop ik meteen met 4 van die flessen naar buiten.

Toch heb ik laatst gezondigd. Op mijn werk krijgen we ipv salarisverhoging een bonus, naast de 13e maand. En na een heel jaar zo ongeveer niks voor mezelf kopen heb ik die bonus er (alvast) doorheen gejaagd aan een nieuwe Mac Mini :X

Als ik zo aan het einde van het jaar al dat geld krijg, voel ik mij even een stukje beter.. al is het wel een domper om te zien dat veel verzekeringen weer een stuk duurder worden. Mijn woonhuisverzekering is even gestegen van 36 naar 40 euro per maand. Dan kun je zeggen "het is maar 4 euro", maar ik denk "damn, dat is een stijging van 11%".

Er komt een dag dat ik mijn rechtsbijstandsverzekering opzeg. Ik heb die in mijn hele leven nog nooit gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 15-12-2013 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Lethalis schreef op zondag 15 december 2013 @ 08:39:
[...]

Dat van die gratis koffie drinken bij de AH vind ik nog het ergste :P
Waarom? 't Is lekkere koffie (hier toch), vers gemalen bonen, en ik ben een grote koffiedrinker, dus waarom niet mijn fix halen terwijl ik winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Hier in Rome zie ik de vreemdste effecten op horecaprijzen. Kort gezegd: hoe lokaler hoe goedkoper. Met als uitwas dat een halve liter huiswijn goedkoper kan zijn dan een cola.

Bezuinigen hoeft geen ramp te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
De AH is inmiddels wel gewoon een dure winkel geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
demichel schreef op zondag 15 december 2013 @ 11:41:
[...]
Waarom? 't Is lekkere koffie (hier toch), vers gemalen bonen, en ik ben een grote koffiedrinker, dus waarom niet mijn fix halen terwijl ik winkel?
Dat het kan is op zich prima, maar het gaat om de gedachte erbij. Als de gedachte besparen is dan vind ik het best ver gaan. Als de gedachte is dat je zin in een bak koffie hebt en dat toevallig in de buurt is, dan is er niks mis mee.

Ik heb ooit bij de service balie van de Mediamarkt ook gratis chocolademelk gedronken. Maar goed, toen moest ik enorm lang wachten en dat apparaat stond de hele tijd tegenover mij :D Dat zag ik meer als een goedmakertje voor de lange wachttijd. Niet om te besparen :P

Wel ben ik het eens met Config dat de AH inmiddels een vrij dure winkel is. Toen ik nog naar de Bas vd Heijden ging, was ik standaard 100 euro per maand goedkoper uit met mijn boodschappen en toen lette ik niet eens op aanbiedingen.

Daar staat tegenover dat het wel een erg fijne winkel is. Bij de Bas stond ik 5 tot 10 meter in de rij voor de kassa, hadden ze vaak dingen niet op voorraad, liep iedereen elkaar in de weg, enzovoorts. Schijtziek werd ik daarvan. Bij de AH XL maakt het niet uit wanneer ik er kom, zelfs als het druk is op zaterdag en dan staan er bij de kassa maximaal 3 mensen voor mij (ze hebben dan ook een stuk of 10 kassa's).

Tsja, dat is wel veel fijner boodschappen doen.

En eigenlijk mag ik het niet zeggen maar ik doe het toch: er komen ook fijnere mensen. Als ik in de rij sta, sta ik niet naast bezwete en naar knoflook stinkende havenarbeiders ofzo. Misselijkmakend waren de geuren soms, pfff.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 15-12-2013 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Jup, al hangt het wel af van welke Bas je uitkiest. Buiten de stad zijn het inmiddels hele mooie respectvolle zaken geworden. Hier in de binnenstad waar ik woon is het inderdaad een vrij schraal en asociaal gebeuren (bezoekers en soms ook het personeel).

Goed, 100 euro per maand besparen, en daarvoor dan 4x10 minuten in de rij staan. Sounds nog steeds like a great deal ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 16:49
Config schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:02:
De AH is inmiddels wel gewoon een dure winkel geworden...
Ben ik het niet mee eens. Wij zijn onlangs geswitched van de Jumbo naar de AH en de wekelijkse kosten voor exact dezelfde boodschappenkar is gedaald van 110 naar 90 euro. AH heeft altijd prima aanbiedingen, volop keus eigen merk, volop keus eigen budgetmerk etc etc..

Mooiste van alles is de mogelijkheid tot afhalen. Op de iPhone wekelijks het boodschappenlijstje bijhouden en eens per week een kwartiertje kwijt voor het afhalen. Die energie en tijd die we kwijt waren om tussen het plebs in de supermarkt te vertoeven steek ik dan liever in werk zodat de feitelijke boodschappen nog goedkoper worden.

Moet je wel vlak bij zo'n afhaalpunt wonen natuurlijk, dat dan weer wel.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

EvaluationCopy schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:13:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Wij zijn onlangs geswitched van de Jumbo naar de AH en de wekelijkse kosten voor exact dezelfde boodschappenkar is gedaald van 110 naar 90 euro. AH heeft altijd prima aanbiedingen, volop keus eigen merk, volop keus eigen budgetmerk etc etc..

Mooiste van alles is de mogelijkheid tot afhalen. Op de iPhone wekelijks het boodschappenlijstje bijhouden en eens per week een kwartiertje kwijt voor het afhalen. Die energie en tijd die we kwijt waren om tussen het plebs in de supermarkt te vertoeven steek ik dan liever in werk zodat de feitelijke boodschappen nog goedkoper worden.

Moet je wel vlak bij zo'n afhaalpunt wonen natuurlijk, dat dan weer wel.
Los van het enigszins denigrerende karakter van je post, kan ik me wel vinden in de strekking ervan. Boodschappen doen is een noodzakelijk kwaad. Met name afhalen scheelt veel geld: veel van mijn boodschappen blijken toch niet zo nodig te zijn als dat ik in de winkel dacht. Dat kun je afvangen door jezelf strikt aan een vooraf opgesteld lijstje te houden in de winkel, of door domweg alles af te halen. Dan heb je ook rustig te tijd om uit te zoeken welk product het goedkoopst is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat afhalen is inderdaad geweldig! Gebruik het zelf ook vaak, bijkomend voordeel (en groot nadeel voor de AH lijkt me) is dat je je ook niet bezondigd aan impuls aankopen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:38

Wokschotel

Op 6 wielen

Devil schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:17:
Dat afhalen is inderdaad geweldig! Gebruik het zelf ook vaak, bijkomend voordeel (en groot nadeel voor de AH lijkt me) is dat je je ook niet bezondigd aan impuls aankopen.
Dat ga je op een gegeven moment vanzelf terugzien in de prijs van alle producten...

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:00

defiant

Moderator General Chat
Het feit dat mensen graag boodschappen doen in een fysieke supermarkt zorgt ervoor dat je prijsverschillen minder bewust opmerkt. De markt zou er anders uitzien als je diverse online aanbieders hebt waarbij je direct kan prijs vergelijken. Nu zijn daar nog wel wat praktische bezwaren tegen, maar het verbaast me dat het toch nog een marginaal fenomeen is.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
defiant schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:57:
Het feit dat mensen graag boodschappen doen in een fysieke supermarkt zorgt ervoor dat je prijsverschillen minder bewust opmerkt. De markt zou er anders uitzien als je diverse online aanbieders hebt waarbij je direct kan prijs vergelijken. Nu zijn daar nog wel wat praktische bezwaren tegen, maar het verbaast me dat het toch nog een marginaal fenomeen is.
En de AH plugt het enorm en toch moet er nog geld bij. Ik krijg nu zowat elke week 5 euro korting op het geheel bij afhalen, al weken achter elkaar. Het is ook al drie keer gratis thuisbezorgd, nu krijg je weer een mooie kerstboom bij 100 euro boodschappen...

Ze doen enorm hun best maar volgens een marktkenner op BNR laatst moet er nog steeds geld bij dus, ik hoop wel dat het wat wordt, ik moet er niet aan denken terug de supermarkt in te moeten.

Geloof me, mijn post was niet 'enigszins' denigrerend bedoeld, de twee prettige supermarkten hier in de buurt worden bevolkt door plebs, ik kan het ook niet mooier maken dan het is. Ligt aan de stad en aan de wijk.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik vind bezorgen en direct afhalen nooit zo'n sterk idee. Dat komt omdat plannen bij mij thuis weleens wijzigen op de laatste minuut. Hierdoor koop ik in de supermarkt altijd de producten die het langst houdbaar zijn. Dus als ik een pak melk zie staan dat nog 2 dagen houdbaar is, maar daarachter ook pakken staan die nog een hele week houdbaar zijn, dan neem ik die dus mee. Hetzelfde geldt voor vlees etc.

Dan is het niet erg als ik het avondeten pas over 2 dagen eet, omdat het gewoon nog houdbaar is.

Bij bezorgen heb ik daar geen controle meer over.

Ook zie ik aanbiedingen vaak toevallig als ik er langs loop en die zou ik dus missen online.

Kortom: ik vind naar de supermarkt gaan ook niet leuk, maar ik ben veel te kieskeurig om het uit handen te geven :P
Config schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:56:
Goed, 100 euro per maand besparen, en daarvoor dan 4x10 minuten in de rij staan. Sounds nog steeds like a great deal ;).
Was het maar 10 minuten. Ik denk dat je met 20 minuten eerder in de buurt komt. De rijen liepen vaak van de kassa tot het midden van de winkel ongeveer. Was ook de enige echte supermarkt in de wijde omgeving (als je de Lidl niet meetelt, die zelfs in die buurt nog redelijk leeg bleef.. en natuurlijk de Poolse en Bulgaarse supermarktjes).

Het was thuis ook altijd onderhandelen wie die dag naar de supermarkt ging :X Wat ben ik blij dat ik verhuisd ben :D

En inderdaad van een oude volksbuurt in Rotterdam naar een buitenwijk die veel rustiger is.

Maar om toch nog een beetje ontopic te zijn: Ja, ik merk dat ik door de crisis minder kan met mijn geld, dus ik voel hem. Ook stijgt mijn salaris nauwelijks meer, wat ook komt door de omstandigheden.

Wel moet ik erbij zeggen dat mijn levensstandaard dit jaar erg gestegen is door de verhuizing. Gewoon het simpele plezier dat ik naar een verwarmde badkamer kan gaan om te douchen en ik gewoon een CV heb, is al een hele verademing. In mijn oude woning had ik nu naar een onverwarmd douchehok moeten lopen waar in de winter ook maar een pisstraaltje warm water uit de douche kwam (boiler). Dat was echt afzien.

Kortom, ik mag niet zeuren :)

[ Voor 92% gewijzigd door Lethalis op 15-12-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Luxicon schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 21:13:
Volgens mij leren mensen zo wel een stuk beter om met geld om te gaan. Al vind ik het echt wel heel sneu voor de mensen die aardig op leeftijd zijn en zo geen kant op kunnen. En dat hebben we dan te danken aan banken en hun beleid.
Uitzondering daar gelaten heb ik met de meeste bejaarden weinig medelijden, de meeste zitten goed tot zeer goed bij kas en lopen te janken dat hun pension niet geïndexeerd word (waar huilden ze 20 jaar terug toen hun premie verlaagd werd?) terwijl ze een paar jaar terug toch maar weer een nieuwe auto gekocht hebben.

Nee waar ik het mee te doen heb is de categorie 25-35, die geen vast contract krijgen en zich met z'n 2en geheel de tyfus in mogen werken om een veel te klein huis te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphyn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 15:27

Seraphyn

Jabberwocky!

Ik werk in de logistiek, dus de crisis is hier rondom wel goed te zien. Klanten gaan meer over de kop (horeca vooral). Concurrenten staan al een paar jaar in de rode cijfers en het lijkt erop dat wij dit jaar er ook aan gaan geloven.
Inmiddels is er een vacaturestop en iedereen die opstapt word voortaan niet meer vervangen door iemand met een kans op een vast contract, maar uitzendkrachten of 2x tijdelijk contract en dan eruit voor de volgende.

Op persoonlijk vlak merk ik er weinig van. Ik heb een huis gekocht en helemaal opgeknapt. Nu is het kersttijd en januari ga ik een nieuwe laptop scoren en van het voorjaar een nieuwe voortuin.

Zijn wij echter wel altijd al geld bewust geweest. Al de (grote) uitgaven worden gespaard en geplanned.

Enige waar ik het persoonlijk aan merk is dat je niet hoeft te beginnen over loonsverhogingen, schaalstijgingen en dergelijke. En dat is wel klote wanneer alles alleen maar duurder word en de belastingen omhoog gaan.

Betekend steeds minder geld voor leuke dingen zoals een vakantie 1x per jaar überhaupt. Wat weer doorwerkt in de vicieuze cirkel van onze economie uiteraard.

Echter twijfel ik sterk of we dit een crisis moeten noemen en niet gewoon de nieuwe realiteit. Ik zie zelf in ieder geval geen tekenen van echt herstel, danwel groei over de hele linie. Er zijn altijd sectors die tegen de trend ingaan en bepaalde vaardigheden die schaarsers zijn en dus veel gevraagd blijven. Maar het gros ziet nog niet echt een gouden zon aan de horizon.

De bubbel lijkt gebarsten en niet gelijmt te kunnen worden en misschien is dat maar goed ook..

Over de groepen die er het meest last van hebben: Degenen die nu rond hun 55ste eruit geknikkerd worden en dus nooit meer aan vergelijkend betaald werk komen, die voelen het meest de crisis denk ik.

De meeste bejaarden hebben in de goede eurotijd hun huis verkocht terwijl deze nog voor guldens was gekocht, hebben daar een volledig pensioen erbij opgebouwd, dus die merken het wel, maar voelen het niet lijkt me.

De echte starters nu moeten gewoon met minder genoegen nemen en dat is een aanpassing, maar kunnen zich hier nog wel op aanpassen denk ik.
Wij hebben ook een hypotheek genomen van 50.000 onder wat we maximaal konden vanwege de maandlasten en risico's die wij zelf niet verantwoord vonden in deze tijd.

[ Voor 34% gewijzigd door Seraphyn op 15-12-2013 16:13 ]

Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
defiant schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:57:
Ik wil verse en bederfelijke producten echt in persoon zien voordat ik het koop. Bovendien heb ik bij de AH veel slechte ervaringen juist met deze producten, vlees wat volgespoten is met water en waar niks van over blijft in de pan en champignons in een bakje waar er een paar mooie bovenop lagen en de rest direct de prullenbak in kon. Daarnaast kan je er ook op rekenen dat je als je er zelf niet bij bent melk krijgt wat over 2 dagen over de datum is. Nee, thuis bezorgen of voorverpakt je boodschappen ophalen zie ik niet zitten. Misschien voor een paar standaard producten zoals cola en bier maar verder niet. Ik ben behoorlijk vooruitstrevend maar als ik het al niet zitten zie ik mijn moeder en oma het al helemaal niet doen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 15:42
Je hebt de kans dat je met ontslag rond of voor je 60e, je alles kan verliezen wat je je hele leven hebt opgebouwd. Na 38(?) maanden is de WW voorbij en dan moet je nog een paar jaar tot je AOW/pensioen. Maar als de overheid zijn zin krijgt met 24 maanden WW met een 0,5 maand/gewerkt jaar opbouw, dan zijn veel meer mensen de klos. De 60+er heeft een groot deel van zijn leven gewerkt toen het stelsel 60 maanden was. In 2006 verkort naar 38 maanden en straks dus niets meer waard.

De post-starters die ~in 2007 op de markt kwamen hebben ook hoge prijzen voor alles betaald, maar missen een deel loonopbouw door de crisis. Normaliter krijgt men wel een verhoging en 2-3% erbij, maar de nullijn is al jaren actief.

@ph4ge
We zijn het een keer eens. ;)

Ik zoek me in de winkel altijd het schompes naar de meest verse artikelen. Zit vaak wel dagen tussen. Bij bezorgen of afhalen krijg je alleen de oude meuk.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 15-12-2013 16:31 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik vreet bijna alles vers en heb in drie maanden nog geen stuk broccoli of slok zuivel weg hoeven gooien. Het lijkt er bij bijna op dat ze het beste spul juist bewaren voor de bezorging. Ze moeten ook wel, het is (op papier) één van de belangrijkste tegenargumenten dus daar letten ze wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 02-10 09:27
Als je een vaste baan hebt en een buffer is het volgens mij vrijwel niet merkbaar of minimaal.
Wellicht minder uiteten.

Ik ben jong, net diploma behaald en werkte bij een startend bedrijf.
Alles zag er lovend uit en het ging goed. Echter financieel gezien ging het niet goed met het bedrijf zelf
Uiteindelijk ben ik eruit gezet en niet veel maanden later sloten ze voorgoed de deuren.

Vervelend.. Maar gelukkig wonen we dan in Nederland en hebben we een sociaal systeem.
Dus ik heb per direct WW aangevraagd. In hoop dat alles wel goed zou komen
WW toegekend, echter het bedrag voor mijn leeftijd + het feit dat ik parttime werkte, is mijn dagloon bij de WW maar 44,-
Aangezien ik maar gemiddeld 32 uur werkte voor dat bedrijf komt dat uit dus op 176 euro per week. Dat was even slikken. in totaal maar 704 euro per 4 weken

410,- huur
90,- gas & licht
45,- Internet
30,- Mobiel
110,- Zorgverzekeraar
50,- Overige verzekeringen
= 735

Gaat huurtoeslag & zorgtoeslag er nog vanaf.

555,- vaste lasten.
Inkomen 704,

Oke oke,.. 3 maanden maximaal teren op 149,- leefgeld per maand.
Een uitdaging. maar te doen zou je zeggen woon immers toch alleen.
Echter kwam er al snel achter dat dat best wel vies tegen valt. Alles in de winkel is bedoelt voor twee personen en de prijzen liegen er tegenwoordig ook niet om. (hiervoor keek ik niet eens naar de prijzen en smeet ze gewoon in m'n boodschappen mandje)

Met volle macht solliciteren, ik heb ervaring en goede referentie.
Probleem één waar ik meteen op stuit "Starter functie" Minimale werkervaring 2 jaar.
Echter ik laat me daardoor niet wegjagen en solliciteer alsnog.
Langzame hand zie ik mijn postvak overstromen met automatisch gegenereerde afwijsbrieven.

Geachte heer <>Hummel pummel<> Helaas nodigen wij u niet uit op gesprek. Et cetera et cetera.

Einde van de drie maanden. Helaas nog steeds geen werk.
Maar gelukkig stopt mijn WW en kan ik overstappen naar de WWB dan krijg ik tenminste iets meer.
Is maar 140,- meer daar red ik het wel mee. heb ik toch bijna m'n leefgeld verdubbeld

Paar dagen later. Brief binnen van de Sociale dienst. Mijn aanvraag is goed gekeurd
Mooi! lees een stukje verder, " Uw leeftijd is onder de 27 bij wet (iets) moet u eerst zelf vier weken solliciteren voordat u recht heeft op een uitkering"

Ik kon wel huilen. Zijn ze nou serieus? moet ik nu ik na 3 maanden ellende en ook geen reserves meer over heb ook nog eens een maand zonder geld?
Ik grijp meteen naar de telefoon en leg uit aan de persoon die mijn dossier behandeld dat dit niet kan.
Ik kan niet mijn rekeningen betalen en ook geen eten kopen.
Heb mijn situatie zo rustig mogelijk en zonder teveel emotie uitgelegd.
Waarop het even stil bleef, "Maar,. dan leen je toch even geld van je ouders?"

Ik wist niet wat ik daarop moest zeggen behalve dat mijn vader er niet meer is.
Daarop bleef het angstvallig stil en ik heb opgehangen.

Uiteindelijk ben ik uit de brand geholpen door een goede vriend van me.
Hij is zelf is ook maar een student. dus mijn rekeningen voorschieten zat er niet in
Maar wel eten.

Eindelijk de einde van de maand is in zicht.
Het is de 21ste, en rond 30ste krijg ik m'n eerste uitbetaling.
Open mijn brievenbus. Sociale dienst. Ik ben uitgenodigd voor een reïntergratieproject.
Oke... het is blijkbaar verplicht en iedereen die een uitkering aanvraagt moet er heen 4 weken minimaal.
Ehm. oke ja fair enough. ik krijg geld van de staat dus een tegenprestatie mag wel geleverd worden vind ik
En ik leer ook nog wat! althans als ik mag geloven wat Pastiel allemaal inhoudt

Over hoe het er bij pastiel aan toe gaat. Ik laat dat over aan deze blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sneu, gun je niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
@osmosis: zonder verder te weten wat voor opleiding/werk je hebt/had, lijkt mij jouw verhaal (en jouw gelinkte blogpost) _het_ argument bij uitstek voor het aanleggen van een persoonlijke buffer (voor iedereen die dat kan. Dat is in Nederland denk ik zo'n 95% van de mensen die geen starter meer zijn. Het zou dus goed kunnen zijn dat jij daar de kans niet toe kreeg hoor, begrijp mij niet verkeerd). In die link die je deelt staat een verhaal van een meneer die vanaf 16 tot 50 jaar oud heeft gewerkt alleen "nu even driekwart jaar niet". Man, hoe sneu dan ook, hoe kun je dan ZO zeker zijn van je werk dat je in die 34 werkjaren geen potje hebt opgebouwd...heel vreemd eigenlijk, er wordt volledig vertrouwd op de overheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Config op 16-12-2013 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 02-10 09:27
@config

Als ik wat geweten dat het zo snel zo zuur kon worden in korte tijd.
Dan had ik wellicht elke maand wat meer opzij gelegd dan die schamele 50,-

Betreft leeftijd werk opleiding. 23 jaar, IT management en werkte bij een kleinschalige b2b VOIP provider.
Daarvoor alleen maar kleine bijbaantjes. Callcenter, catering, winkelketens, et cetera. niet echt iets waarmee je een leuke buffer kunt opbouwen.

Daarnaast heb je je directe omgeving (familie) niet voor het kiezen.
Dat zat mij ook wat tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel zwaar crap, enige dat je kunt doen is in je vaste lasten snijden voor zover het kan: mobiel abo eruit, goedkopere zorgverzekering als het even kan (tip: Promovendum, ik betaal 81,50/mnd zonder aanvullende verzekering), kachel wat lager en voorschot laten verlagen, internet maybe vervangen door telfort internet only en de overige verzekeringen nog een keer goed tegen het licht houden.Wissel als het even kan gelijk van energieleverancier, scheelt je op het einde van het jaar ook weer 300+ euro waardoor je voorschot omlaag kan.

Zo hou je net even wat meer over aan het einde van de maand, 50 euro per maand is minimaal haalbaar. Sterkte!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2013 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Kleine tip als je voor jezelf kookt met weinig budget: kook voor 4 dagen tegelijk. Ja dat is saai, 4 dagen macaroni achter elkaar, maar ja lekker belangrijk op dit moment. Als je een diepvries hebt kun je wat meer variëren. Ik heb het ooit een paar maanden gered met 50 euro boodschappen per maand, leuk is het niet, maar het kan echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
osmosis schreef op maandag 16 december 2013 @ 00:38:
Daarnaast heb je je directe omgeving (familie) niet voor het kiezen.
Dat zat mij ook wat tegen
Ik begrijp het.. mijn vader is ook overleden, moeder leeft van de bijstand in Oostenrijk. Kortom: als er ooit iets met mij gebeurt, dan kan ik het verder ook vergeten. Het is nu mosterd na de maaltijd, maar je moet inderdaad een goede buffer opbouwen, want je weet dat er niemand is om je op te vangen.

Veel mensen roepen makkelijk "dan vraag je toch hulp aan je ouders". Bij mij was het helaas lang zo, dat ik bang moest zijn dat mijn ouders bij mij aanklopten en geld van mij wilden hebben. Laat staan dat ik een keer in de problemen kom.

Sinds mijn 24ste regel ik alles zelf, waren mijn ouders praktisch failliet en hem gepeerd naar Oostenrijk.

Maar goed, veel sterkte iig. En zodra je weer een baan hebt, meteen gaan sparen.

Het is 1 van de redenen waarom ik altijd zo op sparen gefocust ben. Ik weet dat er geen vangnet voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

osmosis schreef op zondag 15 december 2013 @ 23:33:
Ik ben jong, net diploma behaald en werkte bij een startend bedrijf.
Uiteindelijk ben ik eruit gezet en niet veel maanden later sloten ze voorgoed de deuren.

Vervelend.. Maar gelukkig wonen we dan in Nederland en hebben we een sociaal systeem.
Dus ik heb per direct WW aangevraagd. In hoop dat alles wel goed zou komen
WW toegekend, echter het bedrag voor mijn leeftijd + het feit dat ik parttime werkte, is mijn dagloon bij de WW maar 44,-

Met volle macht solliciteren, ik heb ervaring en goede referentie.
Probleem één waar ik meteen op stuit "Starter functie" Minimale werkervaring 2 jaar.

Paar dagen later. Brief binnen van de Sociale dienst. Mijn aanvraag is goed gekeurd
Mooi! lees een stukje verder, " Uw leeftijd is onder de 27 bij wet (iets) moet u eerst zelf vier weken solliciteren voordat u recht heeft op een uitkering"

Ik kon wel huilen. Zijn ze nou serieus? moet ik nu ik na 3 maanden ellende en ook geen reserves meer over heb ook nog eens een maand zonder geld?
Ik grijp meteen naar de telefoon en leg uit aan de persoon die mijn dossier behandeld dat dit niet kan.
Ik kan niet mijn rekeningen betalen en ook geen eten kopen.
Heb mijn situatie zo rustig mogelijk en zonder teveel emotie uitgelegd.
Waarop het even stil bleef, "Maar,. dan leen je toch even geld van je ouders?"

Ik wist niet wat ik daarop moest zeggen behalve dat mijn vader er niet meer is.
Daarop bleef het angstvallig stil en ik heb opgehangen.

Uiteindelijk ben ik uit de brand geholpen door een goede vriend van me.
Hij is zelf is ook maar een student. dus mijn rekeningen voorschieten zat er niet in
Maar wel eten.

Eindelijk de einde van de maand is in zicht.
Het is de 21ste, en rond 30ste krijg ik m'n eerste uitbetaling.
Open mijn brievenbus. Sociale dienst. Ik ben uitgenodigd voor een reïntergratieproject.
Oke... het is blijkbaar verplicht en iedereen die een uitkering aanvraagt moet er heen 4 weken minimaal.
Ehm. oke ja fair enough. ik krijg geld van de staat dus een tegenprestatie mag wel geleverd worden vind ik
En ik leer ook nog wat! althans als ik mag geloven wat Pastiel allemaal inhoudt
Wat een tranendal zeg, ik heb het echt met je te doen :-(
Ik schrik hoe erg slecht de dingen zijn geregeld voor mensen van jou/onze leeftijd....
  • Startersfuncties met tig jaar ervaring? Hoe past dat in de logica van HR afdelingen tegenwoordig :(
  • WW van absoluut geen drol? Is er niet een bestaansmimimum van €950 waar ze zich aan moeten houden?
  • Onder de 27, dus moet je het maar zonder geld doen want stel dat je een luie hangjonger bent? Wat. De. Hel. :(
  • "Leen maar van je ouders"!?!?! Hoezo stimuleerd de overheid (stufi op je eigen rekening bijv.) dat jong volwassenen onafhankelijk moeten zijn maar als het hun uitkomt: ga maar naar mammie en pappie :( Echt schandalig, alsof je geen recht hebt op al die sociale belastingen die je wel VOL afdraagt aan de staat...
  • Ik snap volledig dat je ophing toen het stil bleef aan de lijn, maar eigenlijk moet je eens wachten en luisteren hoe ze zich uit zo'n idiote opmerking gingen lullen. Misschien kreeg je wel wat geld... Puur uit schaamte.
  • Reïntergratieproject? WTF alsof je 55 jaar oud bent en problemen hebt met het meedraaien in de huidige digitale maatschappij 8)7
Ik ben echt flabber gasted.
Wederom bewijst het dat het vooral de jongeren zijn die de lul zijn van de huidige crisis. En dat de meeste voorzieningen en constructies qua uitkeringen en werkeloosheid zijn gericht op kansarme pummels of chagerijnige 45 plussers :X
Starter met goede opleiding? Waarom zouden wij iets voor hun moeten regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat starterverhaal is van alle tijden. Dat is niet specifiek voor nu. Toen ik van de HTS kwam was net de bouwfraude actueel. Daar sta je dan met je papiertje bouwkundig ingenieur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Senor Sjon schreef op maandag 16 december 2013 @ 08:46:
Dat starterverhaal is van alle tijden. Dat is niet specifiek voor nu. Toen ik van de HTS kwam was net de bouwfraude actueel. Daar sta je dan met je papiertje bouwkundig ingenieur...
Bouwkunde is sowieso erg van de ups en downs. Wat dat betreft had je beter WTB kunnen doen :)

In een opleiding "IT Management" zoals osmosis gedaan heeft, schuilt ook een gevaar, omdat het geen uitvoerende functie is. Junior developers worden bijvoorbeeld veel gezocht, maar junior managers nauwelijks in de IT.

[ Voor 21% gewijzigd door Lethalis op 16-12-2013 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 20:30

Metalfreak

Hoije woh!

Verwijderd schreef op maandag 16 december 2013 @ 01:09:
Dat is wel zwaar crap, enige dat je kunt doen is in je vaste lasten snijden voor zover het kan: mobiel abo eruit, goedkopere zorgverzekering als het even kan (tip: Promovendum, ik betaal 81,50/mnd zonder aanvullende verzekering), kachel wat lager en voorschot laten verlagen, internet maybe vervangen door telfort internet only en de overige verzekeringen nog een keer goed tegen het licht houden.Wissel als het even kan gelijk van energieleverancier, scheelt je op het einde van het jaar ook weer 300+ euro waardoor je voorschot omlaag kan.

Zo hou je net even wat meer over aan het einde van de maand, 50 euro per maand is minimaal haalbaar. Sterkte!
Ja leuk, die kachel lager, maar dat merk je misschien een keer met de jaarlijkse afrekening in juli. Niet onverstandig om vooruit te zien, maar dat resultaat is niet meteen zichtbaar. Houd er ook rekening mee dat als je de hele dag thuis bent, de kachel ook langer moet werken.

Maar er zijn inderdaad nog wat dingetjes waar je op zou kunnen besparen. Die 50 euro verzekeringen (buiten je zorgverzekering) vind ik ook wat aan de hoge kant.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik merk zelf de crisis niet. Starter in de IT met een technische achtergrond. Werk met enterprise software waar de komende jaren nog wel developers voor nodig zijn en waar op dit moment zelfs veel buitenlanders voor aangetrokken worden omdat er niet genoeg Nederlandse developers voor zijn. Heb een prima salaris, leaseauto en financieel geen zorgen.

Enige wat op dit moment erg slecht is voor mij is de huizenmarkt. Huren is gewoon een van de dingen die vrijwel onmogelijk is dus je wordt redelijk snel een koophuis ingeduwd. En tja, dat is niet iets wat je zomaar beslist.

Je merkt pas dat er crisis is als je je baan verliest. Tot die tijd gaat alles nog wel op rolletjes.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
De huizenmarkt slecht nu? Voor een starter is de huizenmarkt prima. De huizenmarkt is alleen maar slecht als je moet verkopen terwijl je onder water staat of als je een huis hebt gekocht in 2008 (zoals ondergetekende) en 40 mille hebt zien verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Lethalis schreef op maandag 16 december 2013 @ 08:48:
[...]

Bouwkunde is sowieso erg van de ups en downs. Wat dat betreft had je beter WTB kunnen doen :)

In een opleiding "IT Management" zoals osmosis gedaan heeft, schuilt ook een gevaar, omdat het geen uitvoerende functie is. Junior developers worden bijvoorbeeld veel gezocht, maar junior managers nauwelijks in de IT.
Toen ik in '99 begon lag het contract van de leaseauto in het dashboardkastje... 4 jaar later kon je bijna niets meer als starter. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
EvaluationCopy schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:12:
De huizenmarkt slecht nu? Voor een starter is de huizenmarkt prima. De huizenmarkt is alleen maar slecht als je moet verkopen terwijl je onder water staat of als je een huis hebt gekocht in 2008 (zoals ondergetekende) en 40 mille hebt zien verdampen.
Maar je kunt niet heel veel lenen voor een gegeven salaris. Op zich een goed iets, want het verleden heeft wel aangetoond waarom. Maar wanneer je in je eentje wat wil kopen met een modaal salaris is het nog steeds niet geweldig. Ondanks gezakte huizenprijzen.
En dan maar niet te spreken over de veel strengere regels, als je een flexibele vorm van inkomen hebt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EvaluationCopy schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:12:
De huizenmarkt is prima als je wilt kopen. Als je niet wilt kopen maar wilt huren is het voor een starter slecht. Particuliere verhuurders willen veel te hoge inkomens voor ze je toelaten en als je niet al 10 jaar bent ingeschreven kom je de sociale huur niet in.
De huizenmarkt wordt te vaak gezien als enkel het koop/verkoop stuk, de gehele huurmarkt wordt vaak volledig vergeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste