Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Zo gauw je in zo een situatie komt - direct alle kosten schrappen die je kan schrappen. Bv. omzetting internet/tv/bellen abbo naar een goedkopere versie,technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:09:
*zucht*
Per 1 oktober werkeloos en vandeweek mijn eerste WW uitkering gehad. Net even omgerekend is dat 836 NETTO per maand.... Pfft, dan nog 160 Huur/Zorgtoeslag dus houd het op 1000 Netto p/m... Dat is echt niet veel hoor..
Huur 340, Zorgverz 100, STroom/Gas 110, Internet/tv/bellen /mobiel 70, verzekeringen.....
Hoop dat ik snel wat vind
Eens shoppen voor je aanbieder van stroom/gas - hou wel rekening met eventuele opzeg.
...
Verwijderd
Het gaat niet goed in Europa/Nederland?? Vergeleken met welk continent/land? Ik kan zo niet veel landen bedenken waar het beter zou gaan.joramoudenaarde schreef op maandag 11 november 2013 @ 17:29:
Ik vind 't best vreemd hoe blind sommige mensen lijken te zijn voor 't feit dat het helemaal zo goed niet gaat in Nederland/Europa. Met alle dingen die minder goed gaan lijkt een onwaarschijnlijk grote groep mensen te denken dat het eigenlijk best goed gaat.
Ik hou van optimisten, begrijp me niet verkeerd, maar soms zou je denken dat dit soort mensen een beetje 't contact met de werkelijkheid kwijt zijn. Je hoeft niet altijd écht last te hebben van de crisis… soms kom je gewoon goed rond, zei het met iets minder geld onderaan de streep, maar je kan er bijna niet omheen dat we hier in Nederland/Europa niet echt gezond zijn op 't moment. Zeker niet qua financien, werkgelegenheid en belastingen (om maar niet te spreken van de banken e.d.)
Ik heb het idee dat Nederlanders/Europeanen niet veel te klagen hebben.
Wat mij het meest dwars zit is dat het vanuit politiek oogpunt allemaal draait om economische groei. Als er een jaar geen 2% groei is zijn de poppen aan het dansen. Ik vind dit een bedenkelijk standpunt wat een keer fout moet gaan, of nu fout aan het gaan is. Naar mijn idee is het niet mogelijk om constante groei te hebben, en dit moet een overheid ook niet nastreven.
Uiteraard. shoppen voor gas/licht doe ik niet. Hele slechte ervaringen mee in het verleden! Gewoon Nuonchime schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:12:
[...]
Zo gauw je in zo een situatie komt - direct alle kosten schrappen die je kan schrappen. Bv. omzetting internet/tv/bellen abbo naar een goedkopere versie,
Eens shoppen voor je aanbieder van stroom/gas - hou wel rekening met eventuele opzeg.
...
Mobiel zit ik nog een jaartje vast aan het Abbo. Tsja, zou me auto weer de deur uit kunnen doen maar of dat verstandig is... Is al een oud beestje maar dat maakt mij wat mobieler in het vinden van werk.. zou zonde zijn als ik hem nu verkoopt, volgende maand werk heb en mijn paps lief moet aankijken voor nog een auto... Deze heeft hij ook al voor me betaald ivm naar het werk toe gaan
Sorry maar dan moet je in mijn ogen ook niet zeuren. het kan veel goedkoper als je gaan shoppen voor energie. Je kunt altijd bellen naar je provider of er een afkoop of een goedkoper alternatief is.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:45:
[...]
Uiteraard. shoppen voor gas/licht doe ik niet. Hele slechte ervaringen mee in het verleden! Gewoon Nuon
Mobiel zit ik nog een jaartje vast aan het Abbo. Tsja, zou me auto weer de deur uit kunnen doen maar of dat verstandig is... Is al een oud beestje maar dat maakt mij wat mobieler in het vinden van werk.. zou zonde zijn als ik hem nu verkoopt, volgende maand werk heb en mijn paps lief moet aankijken voor nog een auto... Deze heeft hij ook al voor me betaald ivm naar het werk toe gaan
En de auto als je geen werk hebt stallen en schorsen.
je hebt het niet breed maar probeer dan ook op alles te bezuinigen en zeggen dat je het niet wilt ivm slechte ervaringen geeft een beetje een slecht beeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Config op 12-11-2013 14:06 ]
Die drogreden kan je altijd wel toepassen...Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:12:
[...]
Het gaat niet goed in Europa/Nederland?? Vergeleken met welk continent/land? Ik kan zo niet veel landen bedenken waar het beter zou gaan.
Wat mij het meest dwars zit is dat het vanuit politiek oogpunt allemaal draait om economische groei. Als er een jaar geen 2% groei is zijn de poppen aan het dansen. Ik vind dit een bedenkelijk standpunt wat een keer fout moet gaan, of nu fout aan het gaan is. Naar mijn idee is het niet mogelijk om constante groei te hebben, en dit moet een overheid ook niet nastreven.
Die 2% groei hebben we nodig om onze welvaart op peil te houden met de inflatie. De laatste jaren lukt dat dus niet echt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Net even een vergeleijking gemaakt. Nuon is het goedkoopst.Wceend schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:56:
[...]
Sorry maar dan moet je in mijn ogen ook niet zeuren. het kan veel goedkoper als je gaan shoppen voor energie. Je kunt altijd bellen naar je provider of er een afkoop of een goedkoper alternatief is.
En de auto als je geen werk hebt stallen en schorsen.
je hebt het niet breed maar probeer dan ook op alles te bezuinigen en zeggen dat je het niet wilt ivm slechte ervaringen geeft een beetje een slecht beeld.
Auto stallen en schorsen is een goed idee... Ik weet alleen niet waar ik hem moet stallen... Als je schorst mag hij niet meer langs de weg staan.
Bij een Familie lid in de garage ?, of bij een vriend / vriendin w/e.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:08:
[...]
Net even een vergeleijking gemaakt. Nuon is het goedkoopst.
Auto stallen en schorsen is een goed idee... Ik weet alleen niet waar ik hem moet stallen... Als je schorst mag hij niet meer langs de weg staan.
Alles is relatiefVerwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:12:
[...]
Het gaat niet goed in Europa/Nederland?? Vergeleken met welk continent/land? Ik kan zo niet veel landen bedenken waar het beter zou gaan.
Onze staatsschuld is enorm toegenomen (ik geloof rustig 30% erbij). We moeten ons juist voorbereiden op de vergrijzing, dus we moeten minder schuld en meer pensioengeld verzamelen. Jouw pensioen is nog steeds gebaseerd op pensioen + AOW. Maar die AOW komt er nooit voor onze generatie. Heb jij al een spaarpotje voor die AOW liggen? We zijn ons niet bepaald aan het voorbereiden op wat we weten dat gaat komen.
[ Voor 17% gewijzigd door Config op 12-11-2013 14:15 ]
Niemand in mijn kennissen/vriendenkring heeft een garageMektheb schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:10:
[...]
Bij een Familie lid in de garage ?, of bij een vriend / vriendin w/e.
gewoon verkopen en greenwheels of iets vergelijkbaars gebruiken. Zeker als je geen werkt hebt, heb je nu niet echt een auto nodig lijkt me. Ding staat de hele dag maar voor de deur.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:14:
[...]
Niemand in mijn kennissen/vriendenkring heeft een garage
PSN: DutchTrickle PVoutput
Doe je die weg heb je gelijk geen vervoer meer, ik weet niet wat hij je kost in de maand maar dat is toch ook best belangerijk om te bekijken.
Ja dat kan ( maar stel hij krijgt de baan )als je kijkt naar bijvoorbeeld mijn situatie, waar ik woon en waar ik werk, dan duurt het openbaar vervoer 1 uur en 30min om er te komen ( elke dag heen en terug = 3 uur per dag).Maverick schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:21:
Een sollicitatie kun je echt wel met de trein/bus doen natuurlijk.
Ik werk vanaf 0730 tot 1730 dat betekend dus dat je minimaal om 0500 je bed uit moet wil je met de OV gaan. ( goed ok mijn keus )
Ga je met de auto dan ben je er in 35 minuten van huis naar de deur op me werk.
Dus nee niet altijd loont het openbaar vervoer, tenzij je solicitatie gesprek plaatsvind waar dit wel mogelijk is.
Helaas heb je dat niet voor het uitkiezen altijd.
Niet als je geen rooie cent te makken heb, dan koop je heus die auto niet even zomaar terug of wat anders.Maverick schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:26:
Voor die ene keer solliciteren voor een baan kun je toch best om 5:00 je nest uitkomen? Als je dan aangenomen wordt kun je toch gewoon weer een auto aanschaffen/terug halen.
En om 0500 er voor uit je bed natuurlijk, maar ik had het over "elke dag" terwijl de reistijd met de auto 1/3 is.
Dus ja ben met je eens een auto is ook iets wat er uit kan om te besparen, maar helaas niet altijd soms kan het erg makkelijk zijn om toch verder te komen dan zonder auto.(meer bedoel ik er niet mee )
[ Voor 16% gewijzigd door Mektheb op 12-11-2013 14:28 ]
In het beginsel ben ik het he-le-maal met je eens! Toch ga ik dat de komende weken niet doen. Zag ik de vorige keer... Net autootje (met flink verlies) gedumpt, 2 weken later heb ik weer werk, kan je weer wat zoeken... en hopen dat je wat leuks vind.. Iets wat rijd iig..Maverick schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:18:
[...]
gewoon verkopen en greenwheels of iets vergelijkbaars gebruiken. Zeker als je geen werkt hebt, heb je nu niet echt een auto nodig lijkt me. Ding staat de hele dag maar voor de deur.
Voor nu kijk ik het nog even aan. Al flink aan het bezuinigen op andere zaken... Ruba-shag ipv merksigaretten, Shultenbrau ipv Amstel, huismerk Koffie ipv Douwe Egberts, euh genoegen nemen met één stukje vlees ipv 2 of 3.... of 4

Helemaal stoppen is nog voordeligertechnomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:28:
[...]
In het beginsel ben ik het he-le-maal met je eens! Toch ga ik dat de komende weken niet doen. Zag ik de vorige keer... Net autootje (met flink verlies) gedumpt, 2 weken later heb ik weer werk, kan je weer wat zoeken... en hopen dat je wat leuks vind.. Iets wat rijd iig..
Voor nu kijk ik het nog even aan. Al flink aan het bezuinigen op andere zaken... Ruba-shag ipv merksigaretten, Shultenbrau ipv Amstel, huismerk Koffie ipv Douwe Egberts, euh genoegen nemen met één stukje vlees ipv 2 of 3.... of 4
Zowel met drinken als roken, dan hoef je minder te bezuinigen op je lekkere stukkie vlees
Tja, zie het probleem niet zo. Zijn zo veel mensen die vroeg hun bed uit moeten. heb dit tijdens stages ook altijd moeten doen voor maanden achter elkaar.Mektheb schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:27:
[...]
Niet als je geen rooie cent te makken heb, dan koop je heus die auto niet even zomaar terug of wat anders.
En om 0500 er voor uit je bed natuurlijk, maar ik had het over "elke dag" terwijl de reistijd met de auto 1/3 is.
Dus ja ben met je eens een auto is ook iets wat er uit kan om te besparen, maar helaas niet altijd soms kan het erg makkelijk zijn om toch verder te komen dan zonder auto.(meer bedoel ik er niet mee )
een auto kun je zo kopen voor een paar honderd euro. Dit kan je natuurlijk makkelijk in een paar maanden bij elkaar sparen. Zeker als je op dat moment de lasten van de auto nog niet hebt. Je hoeft heus geen BMW uit 2010 te kopen.
Wat betreft de auto. Ligt er nogal aan, is het een schattige Cuore waar je net wat onderhoud aan hebt gedaan en die je maar een tientje in de maand kost, of is het zo'n lompe grote bak die zogenaamd degelijk is, maar eigenlijk wel vaak wat heeft en maandelijks veel kost aan wegenbelasting en verzekering. In het geval van het laatste, direct exit met die auto. In het geval van lage maandelijkse kosten zoals de eerste, gewoon even aanhouden.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik woon in Den Helder... Redelijk een uithoek... We hebben een NS-station, er rijden bussen maar in Sommige gevallen is openbaar vervoer niet haalbaar.
Gisteren gesolliciteerd bij Vezet in Warmenhuizen (een groenteverwerker in naam van AH), dat ligt echt in de middle of nowhere... Daar kom je niet met het openbaar vervoer.. Moet ik eerst 20 minuten lopen naar het NS-station, op de trein naar schagen, in schagen wachten op de bus naar ??? Nog eens overstappen en dan nog zorgen dat je een fiets bij bushalte hebt staan om de laatste kilometers te fietsen...
Ik vind dat je jezelf wel erg makkelijk de slachtofferrol aanmeet. Natuurlijk is de auto sneller. Kost dan ook wat meer. Dat je er niet kan komen met het OV is ronduit onzin.
Verwijderd
Je woont ook wel in een ongelukkige regio op werk gebied ben ik bang. Redelijk geisoleerd en de banen niet voor het oprapen. In dat geval zou ik ook de auto houden en eerste stoppen met roken en drinken.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:36:
Ok, nu meerdere interessante reacties waar ik niet allemaal op in kan gaan...
Ik woon in Den Helder... Redelijk een uithoek... We hebben een NS-station, er rijden bussen maar in Sommige gevallen is openbaar vervoer niet haalbaar.
Je vergeet een klein dingetje... Wisselende diensten, en 2 uur 's nachts rijden er geen bussen en of treinen meerMaverick schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:46:
Hoezo kom je daar niet. Alsjeblieft: http://goo.gl/maps/hdZHH Der zijn mensen die 's ochtends langer in de file staan om op hun werk te komen hoor.
Ik vind dat je jezelf wel erg makkelijk de slachtofferrol aanmeet. Natuurlijk is de auto sneller. Kost dan ook wat meer. Dat je er niet kan komen met het OV is ronduit onzin.
Verwijderd
Ik zou de auto ook niet zomaar de deur uitzetten. Wel bijna niet meer gebruiken i.v.m. de kosten.
Das wel lastig iddtechnomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:57:
[...]
Je vergeet een klein dingetje... Wisselende diensten, en 2 uur 's nachts rijden er geen bussen en of treinen meer
Maar goed, zoals eerder gezegd, het is dan nuttiger om de auto te houden en te stoppen met roken en drinken. En serieus, hoe maakt het nou uit wat voor merk bier je koopt? Dan moet je toch wel redelijk iedere dag drinken of niet?
Zowiezo elke dag. Wordt wakker met koffie, drink over het algemeen water of limonade overdag en 's avonds bij het eten gaat er zeker een of 2 biertjes doorheen... Willen er wel eens meer worden uiteraardEn serieus, hoe maakt het nou uit wat voor merk bier je koopt? Dan moet je toch wel redelijk iedere dag drinken of niet?
Nuon is nog nooit ergens het goedkoopste in geweest, beter zoeken via bv. prizewize.nl of gaslicht.com. Zo kom ik ook aan GreenChoice. Nuon kon daar echt niet aan tippen en het scheelde bijna 10%.
En ik voel me al schuldig als ik er 2 op een vrijdag avond drinktechnomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:33:
[...]
Zowiezo elke dag. Wordt wakker met koffie, drink over het algemeen water of limonade overdag en 's avonds bij het eten gaat er zeker een of 2 biertjes doorheen... Willen er wel eens meer worden uiteraard
Dat wordt minderen met het bier helaas.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:33:
[...]
Zowiezo elke dag. Wordt wakker met koffie, drink over het algemeen water of limonade overdag en 's avonds bij het eten gaat er zeker een of 2 biertjes doorheen... Willen er wel eens meer worden uiteraard
Beginnen met 1 per dag en afbouwen. Misschien zodat je alleen drinkt in het weekend bijvoorbeeld?
Ik drink eigenlijk helemaal geen bier meer, maar heb vroeger een tijd gehad dat ik "casual" bier dronk. Dus op vrijdag / zaterdag in de kroeg 2 biertjes ofzo en de rest van de week niks.
Dat biertje wordt ook lekkerder als je het niet elke dag drinkt
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
http://www.energievergeli...erbruik=1044&calculator=3Senor Sjon schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:36:
Bier en sigaretten zijn echt de eerste dingen waar je zonder kan. Auto geef ik je gelijk in, mits het geen dure diesel is. Die kan je die beter aanhouden om naar je werk te komen.
Nuon is nog nooit ergens het goedkoopste in geweest, beter zoeken via bv. prizewize.nl of gaslicht.com. Zo kom ik ook aan GreenChoice. Nuon kon daar echt niet aan tippen en het scheelde bijna 10%.
En pfft... Greenchoice. Dát is de reden dat ik het ben afgeleerd... Ik kreeg na een jaar een behoorlijke bijtelling
Ik betaal nu iets van 6 ct/kWh en 35 ct/m³ (Zuid Holland).
Ik zie al wat er aan de hand is. Al die maatschappijen geven een welkomstpremie. Het is erg oppassen wat de tarieven zijn, want met een koude winter verdwijnt die premie als sneeuw voor de zon door de hogere eenheidsprijzen.
En op den duur meer risico op ziektes/aandoeningen = z-huis = geld.!null schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:02:
Dat bier drinken moet je (net als roken) helemaal zelf weten. Maar mocht het financieel wat nijpender worden zijn roken en drinken de eerste dingen die je overboord moet gooien. Sowieso ook wat gezonder. Het is nuttiger daarmee te stoppen dan een auto te verkopen, die je iig nog mobiliteit geeft.
Heb het dit jaar ook met de hand bijgehouden in een excel schema en zo kwam ik op gemiddeld 60kwh p/w uit. En dan heb je de slimme meters zelfs om het nog makkelijker te maken, maar persoonlijk ben ik daar niet van als je net zo makkelijk met eigen ogen kunt kijken.Hoezo? Zelf bijhouden is de crux. Een jaar afwachten en dan verrast zijn dat een koude winter je geld kost is natuurlijk niet de schuld van de energiemaatschappij.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Dan heb je dat toch echt verbruikt. Het is niet zo dat je bij een laag voorschot ook ineens een laag energieverbuik hebt. Dat energieverbruik heb je overigens ook zelf in de hand. Met kleine inspanningen kun je grote resultaten behalen.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:45:
[...]
http://www.energievergeli...erbruik=1044&calculator=3
En pfft... Greenchoice. Dát is de reden dat ik het ben afgeleerd... Ik kreeg na een jaar een behoorlijke bijtelling
Roken, tja, ik zie het altijd bij mensen die klagen dat ze geen geld hebben. Bijna geen geld hebben voor dagelijks voedsel, maar wel roken als een ketter. Tja, dan heb je je prioriteiten misschien niet zo goed op orde. Hetzelfde geldt voor dagelijks drinken van bier: ik houd zelf echt wel van een pilsje op zijn tijd, maar ik moet er echt niet aan denken om dagelijks thuis bier te drinken.
Maar OT: eigenlijk merk ik helemaal niets van de crisis, heb het eigenlijk nog nooit zo ruim gehad als nu. Vriendin verdient dik boven modaal, ik net iets boven modaal en we wonen nog erg goedkoop, dus kunnen alles doen wat we willen. Maar goed, ik heb ook maar een jaarcontract, dat zal nog wel verlengd worden, maar daarna zullen ze me een vast contract aan moeten bieden en of dat gebeurt is nog maar de vraag... Maar ach, dat duurt nog meer dan een jaar...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Mijn avondeten bestaat uit minstens 500 gram groente, 1kilootje of anderhalf aan piepers..... en laten we zeggrn 1a 2 ons vlees....
Vrienden worden gewoon misselijk hoeveel ik weg kan werken
edit: En een bier om het weg te spoelen
[ Voor 6% gewijzigd door Technomania op 12-11-2013 16:36 ]
Je bent de halve liter saus nog vergeten.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:35:
... Of gewoon eens naar de Dr. gaan.... Weer.... Volgens mij heb ik last van rammelende schildklieren
Mijn avondeten bestaat uit minstens 500 gram groente, 1kilootje of anderhalf aan piepers..... en laten we zeggrn 1a 2 ons vlees....
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Mja ik ken ook mensen die 1 patat speciaal en 2 frikandellen en een berenhap pinda op hebben voor ik me 1e pattatje op heb.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:35:
... Of gewoon eens naar de Dr. gaan.... Weer.... Volgens mij heb ik last van rammelende schildklieren
Neemt niet weg dat ze wel allemaal het formaat KAST zijn.
En verder gewoon per dag een maaltijd berekenen en koken van een bepaalde hoeveelheid etc volgens een schema.
Omdat je iets kan betekend het niet je het moet.
Ik kon ook altijd eten wat ik wil (ook serieus schildklieren laten onderzoeken), maar op een gegeven moment stopt dat gewoon heb ik gemerkt. En als je dan niet snel je eetpatroon aanpast (zeker in jouw geval met bier en veel vlees), ben je zo tonnetje rond en kun je niet meer solliciteren omdat je niet meer door de deuropening pasttechnomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:35:
Geloof me, die omslag gaat heel snel. Ineens blijft er vet hangen wat voorheen nooit gebeurde. Ik heb gelukkig snel m'n eetpatroon aangepast, anders had ik binnen no-time een buikje.
Ik weet niet wat je vorige baan is, maar los van die omslag, als je ook nog eens weinig beweging hebt (achter bureau werken dan wel werkloos zijn) dan gaat het nog harder. Je moet eten naar wat je gebruikt.
En dat je dun bent betekent niet 1 op 1 dat je gezond bent.
Nog een tip is misschien gevarieerder en lekkerder gaan eten, dan heb je ook geen bier nodig om het weg te spoelen
Maar nogmaals, je moet het allemaal lekker zelf weten, daar ben je vrij in. Alleen als het financieel wat nijpender wordt dan heb je zo te horen een hoop opties om te bezuinigen.
Verwijderd
Ik woon niet in Nederland, bouw niets op en spaar zelf voor mijn oude dag.Config schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:13:
[...]
Onze staatsschuld is enorm toegenomen (ik geloof rustig 30% erbij). We moeten ons juist voorbereiden op de vergrijzing, dus we moeten minder schuld en meer pensioengeld verzamelen. Jouw pensioen is nog steeds gebaseerd op pensioen + AOW. Maar die AOW komt er nooit voor onze generatie. Heb jij al een spaarpotje voor die AOW liggen? We zijn ons niet bepaald aan het voorbereiden op wat we weten dat gaat komen.
Maar wat is de rijkste generatie in Nederland? Zou dat niet de generatie zijn die nu aan het vergrijzen is?
Hihi sure... Een groffe schatting: 10.000 kcal terwijl een normale man aan 2500 a 3000 over een hele dag genoeg heeft...technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:35:
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
Dat een generatie rijk is maakt niet uit voor de individuen. Mn (schoon)ouders hebben het helemaal niet zo breed als men doet vermoeden bij generalisaties over de babyboomers!Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 20:06:
[...]
Ik woon niet in Nederland, bouw niets op en spaar zelf voor mijn oude dag.
Maar wat is de rijkste generatie in Nederland? Zou dat niet de generatie zijn die nu aan het vergrijzen is?
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
Zoals isolatie, zonnepanelen, zonnecollectoren en warmtepomp?
Ik heb zelf net heel goedkoop zonnepanelen geregeld.
Alleen nog netwerk en meterkosten voor electra.
Werving is niet toegestaan op GoT.
[ Voor 17% gewijzigd door Krisp op 08-12-2013 13:13 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Testert schreef op woensdag 13 november 2013 @ 00:08:
[...]
Hihi sure... Een groffe schatting: 10.000 kcal terwijl een normale man aan 2500 a 3000 over een hele dag genoeg heeft...
Je zal verbaasd zijn maar een maaltijd zoals door mij beschreven is ongeveer 1000 kcal ook in die hoeveelheid. Gemiddelde energiebehoefte voor een man is 2000 tot 2500 kcal..
Ik zou kunnen stoppen als ZZP'er en een zaak met personeel kunnen beginnen, dan help ik iemand aan werk. Of in plaats van investeren in beleggingen, investeren in iemand die zelf een zaak wil beginnen.
Of geld uitlenen aan iemand die een goedkope auto nodig heeft om naar het werk te gaan.
Of mijn logeerkamer verhuren aan iemand die in Amsterdam werk wil zoeken.
Zou dit wat uitmaken?
Dergelijke oplossingen leveren inderdaad meer op dan spaargeld, al is het alleen al doordat maandelijkse lasten dalen. Vooral als je dit zelf doet, of door een goede beunhaas laat doen, leveren dergelijke installaties al vanaf jaar 5 geld op.onetime schreef op woensdag 13 november 2013 @ 01:29:
Mag ik voor wie nog voldoende reserve heeft energie (aankoop) besparing aanbevelen?
Zoals isolatie, zonnepanelen, zonnecollectoren en warmtepomp?
Ik heb zelf net heel goedkoop zonnepanelen geregeld.
Alleen nog netwerk en meterkosten voor electra.
Werving is niet toegestaan op GoT.
Niet zo lang geleden heb ik hierover een consult gehad bij een architect gespecialiseerd in dit vlak. Je kan echter met weinig middelen beginnen waarbij de je besparing vervolgens weer investeert in een volgende aanpassing.
Vindingrijkheid... Dat is de manier om in de crisis te komen en geld vrij te maken, want ook zonder reserves kan je al eenvoudig beginnen met besparen.
Begin maar eens tochtstrip van de Action. Dit kost enkele euro's, en hiermee bespaar je al snel enkele euro's per maand. Van het geld dat je overhoud koop je vervolgens spaarlampen of ledspots, die bij die zelfde keten ook geen drol kosten, waarmee je bijna € 10,- bespaard. Investeer vervolgens in een waterbesparende douchekop, energiezuinige apparaten, dakisolatie, gevelisoltie, waardoor een sneeuwbaleffect ontstaat.
Aan te raden is om indien mogelijk energieverbruik zoveel mogelijk terug te dringen. Zelf hebben we recent het dak geisoleerd, waardoor het energie verbruik van ca. € 120,- voor 1 persoon naar zo,n € 95 voor twee personen. Bij mijn nieuwe woning is uiteindelijk zelfs het plan om deze juist over een aantal jaar om te bouwen richting een passiefhuis, wat we realiseren door het doorinvesteren van de besparingen.
[ Voor 2% gewijzigd door Krisp op 08-12-2013 13:13 ]
Ons leven wordt elk jaar luxer hoewel ik wel denk dat de groei voorlopig gestopt is. En toch... we wilden graag groter wonen maar, 2007 huis gekocht, zo'n 30.000 euro onder water. Besloten om te blijven zitten en van het gespaarde geld maar een boot gekocht
Qua huisvesting kunnen we niet doorgroeien nu en dat is jammer maar ach, we wonen goed, over niet al te lange tijd weer met z'n twee en dan is het groot zat.
O ja, en alletwee gestopt met roken, scheelt nog even 2000 euro per jaar

[ Voor 4% gewijzigd door EvaluationCopy op 13-11-2013 08:15 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dat dus, zo zie je hoe snel je kunt besparen met het stoppen met roken... mensen die zeggen niet rond te kunnen komen, terwijl ze een pakje per dag roken, kan én wil ik geeneens serieus nemen. Als die mensen zouden stoppen zouden ze (ruim) 100 euro per maand meer aan boodschappen kunnen besteden.EvaluationCopy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 08:12:
O ja, en alletwee gestopt met roken, scheelt nog even 2000 euro per jaar
Life is what happens while you're busy making other plans
Probeer eens een kan water op tafel te zetten. Je weet wel: gewoon uit de kraan. Kost afgerond niets.technomania schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:35:
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Als je het niet weet zeg het dan nietTestert schreef op woensdag 13 november 2013 @ 00:08:
[...]
Hihi sure... Een groffe schatting: 10.000 kcal terwijl een normale man aan 2500 a 3000 over een hele dag genoeg heeft...
Marktplaats hoort bij mij niet meer thuis 'ik word er gek van', maar ben er nu blij mee, al meerdere spullen verkocht en dat helpt. Vanaf januari worden toeslagen gelukkig weer normaal dus kunnen we weer wat sparen. We hadden het toeslaggeld voor het jaar al bijna op door veranderingen salaris & werk en dan worden de toeslagen opnieuw berekend en vallen dan laag de laatste maanden

Tenzij je elke dag een bak leegdrinkt kost bier natuurlijk ook geen drol. Ik drink 'vrij graag' bier, laten we wel wezen. Meestal 4 dagen niks en in het weekend 2 a 3 dagen. Per week misschien een pilske of 4 en 3 Belgische bieren. Totale kosten 4x 50 cent + 4 x 1,50, totaal 8 euro per week? Daar gaat ook niemand failliet aan toch. Mijn wijn-inname even buiten beschouwing latendATS schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:01:
[...]
Probeer eens een kan water op tafel te zetten. Je weet wel: gewoon uit de kraan. Kost afgerond niets.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Af en toe is dit bedrag niets. Maar doe je het elke week en stel je het op jaarbasis 52x8 zit je op 416 euro. Vind ik nog wel aardig in de kosten. Ook de kleintjes maken een grote. Dus sla je een week over scheelt het toch weer.EvaluationCopy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:54:
[...]
Totale kosten 4x 50 cent + 4 x 1,50, totaal 8 euro per week? Daar gaat ook niemand failliet aan toch. Mijn wijn-inname even buiten beschouwing latend
Weet ik eigenlijk niet, maar het klinkt aannemelijk dat de ouderen het rijkst zijn (sowieso is het al eens bewezen dat ouderen helemaal niet zo arm zijn als SP/PVV roepen. Hoewel sommigen ongetwijfeld arm zijn kun je ook kritische vragen stellen over hun voorbereiden op hun oude dag. Ik heb dit zelf in de familie meegemaakt dat mensen te weinig opbouwen tijdens hun productieve leven. Is in mijn ogen natuurlijk ook ten eerste een eigen verantwoordelijkheid).Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 20:06:
[...]
Ik woon niet in Nederland, bouw niets op en spaar zelf voor mijn oude dag.
Afijn, bedoel je te zeggen dat dat geld naar de jongere generaties zal gaan voor hun oude dag? Ja wellicht, althans na de "grafroof" van de overheid.
KanMisterBlue schreef op woensdag 13 november 2013 @ 07:26:
Zou dit wat uitmaken?
[ Voor 13% gewijzigd door Config op 13-11-2013 10:19 ]
Damn wat zou ik dat graag willenmerauder schreef op woensdag 13 november 2013 @ 07:57:
Begin maar eens tochtstrip van de Action. Dit kost enkele euro's, en hiermee bespaar je al snel enkele euro's per maand.
>> gedeelde verantwoordelijkheid leidt tot indivuele verspilling
De socialistische reactie hierop is wellicht het uitdelen van pamfletten ofzoiets, maar geef mij maar gewoon de vrijheid van het betalen van mijn eigen verbruik.
[ Voor 11% gewijzigd door Config op 13-11-2013 10:29 ]
Als je moet rondkomen van € 40 - € 60 per week, is € 8 toch wel 12-20% van je weekbudget. Ik vind dat wel veel en daar kun je rustig failliet aan gaan.EvaluationCopy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:54:
Totale kosten 4x 50 cent + 4 x 1,50, totaal 8 euro per week? Daar gaat ook niemand failliet aan toch. Mijn wijn-inname even buiten beschouwing latend
Als je 't hebt, vooral uitgeven, geen probleem mee. Maar als je 't niet hebt, lijkt me dat een van de gemakkelijkste winsten om te behalen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Wat was de reden van de andere bewoners dan om te kiezen voor een gezamenlijke meter?Config schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:26:
[...]
De socialistische reactie hierop is wellicht het uitdelen van pamfletten ofzoiets, maar geef mij maar gewoon de vrijheid van het betalen van mijn eigen verbruik.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Natuurlijk zijn er een paar mensen die het huis op 24 graden hebben staan en vloerverwarming, vaatwasser en wasmachine op de hot feed hebben aangesloten die deze kosten graag overhevelen aan anderen. Maar het enige 'publieke' argument is dat het installeren van individuele meters eenmalig geld kost. Dubbelglas krijgt hetzelfde verwijt.Devil schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:40:
[...]
Wat was de reden van de andere bewoners dan om te kiezen voor een gezamenlijke meter?
Het zal je verbazen hoe weinig men wil investeren in een koopappartement onder het mom van "we wonen hier toch maar even". We hebben ook een gigantsich plat dak zonder zonnepanelen.
edit: er zit natuurlijk wel wat in, micro-economisch gezien. Het is een hele uitdaging om de waarde van je huis te verhogen met dit soort zaken, terwijl een appartement in de stad wordt gekocht op andere zaken: lokatie, lokatie, lokatie, parkeergelegenheid, overlast, verdieping, prijs, en lokatie.
[ Voor 18% gewijzigd door Config op 13-11-2013 12:04 ]
Yup, wij hebben dat soort mensen ook, wel met persoonlijke bijdragen op de kosten. Die gaan op de bovenste verdieping wonen (plat dak) en klagen dat hun stookkosten hoger zijn dan die van de onderburen..Config schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:53:
[...]
Natuurlijk zijn er een paar mensen die het huis op 24 graden hebben staan en vloerverwarming, vaatwasser en wasmachine op de hot feed hebben aangesloten die deze kosten graag overhevelen aan anderen. Maar het enige 'publieke' argument is dat het installeren van individuele meters eenmalig geld kost. Dubbelglas krijgt hetzelfde verwijt.
Het zal je verbazen hoe weinig men wil investeren in een koopappartement onder het mom van "we wonen hier toch maar even". We hebben ook een gigantsich plat dak zonder zonnepanelen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Daarom vind ik het nu ook wel goed dat er (eindelijk) eens gekeken wordt naar de energie zuinigheid van een huis icm je hypotheek (ofwel meer/minder kunnen lenen).Config schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:53:
[...]
Natuurlijk zijn er een paar mensen die het huis op 24 graden hebben staan en vloerverwarming, vaatwasser en wasmachine op de hot feed hebben aangesloten die deze kosten graag overhevelen aan anderen. Maar het enige 'publieke' argument is dat het installeren van individuele meters eenmalig geld kost. Dubbelglas krijgt hetzelfde verwijt.
edit: er zit natuurlijk wel wat in, micro-economisch gezien. Het is een hele uitdaging om de waarde van je huis te verhogen met dit soort zaken, terwijl een appartement in de stad wordt gekocht op andere zaken: lokatie, lokatie, lokatie, parkeergelegenheid, overlast, verdieping, prijs, en lokatie.
Als je in een zeer goed geisoleerd huis met zonnepanelen zit kan elke snijboon bedenken dat je meer geldt overhoud door lagere energiekosten ivm een huis wat erg slecht is geisoleerd en geen zonnepanelen heeft.
User Error -- Please Replace User
Vervelend zo iets, want op die manier zal niemand echt gemotiveerd zijn om te besparen of te investeren in isolering ed. Omdat je toch al voor de buren aan het betalen bent.Config schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:53:
[...]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Voor mij geldt het als een analogie van onze socialistische maatschappij: we ontvangen daarin steun vanuit anonieme bronnen via de belastingdienst, en daarom zijn we er minder dankbaar om dan als we die van bekenden zouden krijgen. En het is ook een prisoner's dilemma waarin je de opbrengst van jouw eigen besparing met 100 units moet delen. Zonder financiele prikkels zal echte verandering uitblijven. Het is de wereld in het klein
[ Voor 13% gewijzigd door Config op 13-11-2013 14:11 ]
Naar ik meen eist de "nieuwe" warmtewet die in januari zou moeten ingaan individuele bemetering met geijkte meters indien mogelijk.Damn wat zou ik dat graag willen. Ik woon in een appartementencomplex waar de VvE in al haar wijsheid heeft besloten tot een gezamenlijke rekening voor de stadsverwarming. Ander feitjes: we gebruiken gezamenlijk veel meer dan gemiddeld is voor zo'n pand, en 80% van mijn complex heeft enkelglas.
Ook was er geloof ik op kassa afgelopen zaterdag iets over slechte isolatie en verantwoordelijkheid woongenot. DM voor meer info.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zulke programma's zijn inderdaad vaak tenenkrommend. Altijd maar de kant van de consument kiezen zonder voldoende kritisch te zijn. Ze staan er blijkbaar nooit bij stil dat consumenten nogal vaak de boel lopen te bedriegen (vraag maar aan telefoonverzekeraars als er een nieuw toestel uitkomt).Senor Sjon schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:16:
Kassa was weer tenenkrommend. Mensen die van XP afkomen moesten maar goedkoop overstappen naar een nieuw OS. Vervolgens over de verhuurders die alles maar moesten lappen. Ze zeiden er niet bij want die huurders aan huur betaalden, zal wel niet goed voor de discussie zijn geweest.
Niet alle daken zijn even geschikt om zonnepanelen op te zetten. Het dak op ons complex zou bv. instorten als we het vol zouden gooienConfig schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:53:
[...]
Krijg met dit soort dingen echt zo'n beeld van een tokkie als je bier drinkt inplaats van sap / thee / koffie etcEvaluationCopy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:54:
[...]
Tenzij je elke dag een bak leegdrinkt kost bier natuurlijk ook geen drol. Ik drink 'vrij graag' bier, laten we wel wezen. Meestal 4 dagen niks en in het weekend 2 a 3 dagen. Per week misschien een pilske of 4 en 3 Belgische bieren. Totale kosten 4x 50 cent + 4 x 1,50, totaal 8 euro per week? Daar gaat ook niemand failliet aan toch. Mijn wijn-inname even buiten beschouwing latend
Jij vindt dat mensen thee moeten drinken vrijdag en zaterdag avond?Mektheb schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:20:
[...]
Krijg met dit soort dingen echt zo'n beeld van een tokkie als je bier drinkt inplaats van sap / thee / koffie etc
Ik drink minder dan hem (EvaluationCopy), maar dit vind ik alles behalve buitensporig. 5-6 biertjes op een avond zijn echt zo op. Heb net een 12 pak monoflesjes gehaalt voor 5 euro, dus €2,50 per keer. Huismerk blik bier is goedkoper, misschien kan hij besparen op het Belgische bier
Hier zwaar op inboeten vind ik eerlijk gezegd inboeten op levenskwaliteit, zeker als je (zoals ik) voornamelijk sociaal drinkt.
Wat is dan het alternatief? Bank hangen? Wandelen in het park?
[ Voor 23% gewijzigd door XanderDrake op 15-11-2013 14:30 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Nee overdag en doordeweeks savonds inplaats van bier, Vrijdag's en Zaterdag's snap ikXanderDrake schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:25:
[...]
Jij vindt dat mensen thee moeten drinken vrijdag en zaterdag avond?
Ik drink minder dan hem (EvaluationCopy), maar dit vind ik alles behalve buitensporig. 5-6 biertjes op een avond zijn echt zo op. Heb net een 12 pak monoflesjes gehaalt voor 5 euro, dus €2,50 per keer. Huismerk blik bier is goedkoper, misschien kan hij besparen op het Belgische biermaar anders... Tja.
Hier zwaar op inboeten vind ik eerlijk gezegd inboeten op levenskwaliteit, zeker als je (zoals ik) voornamelijk sociaal drinkt.
Wat is dan het alternatief? Bank hangen? Wandelen in het park?
Het is beter om je moraliserende gezwets voor je te houden ipv iemand voor tokkie uit te maken die een biertje of wijntje in zijn eigen tijd drinkt.Mektheb schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:20:
[...]
Krijg met dit soort dingen echt zo'n beeld van een tokkie als je bier drinkt inplaats van sap / thee / koffie etc
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Aan de andere kant, is iemand met financiele problemen aanspreken op zijn uitgeef patroon ook niet "moraliserend gezwets"?Saab schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:27:
[...]
Het is beter om je moraliserende gezwets voor je te houden ipv iemand voor tokkie uit te maken die een biertje of wijntje in zijn eigen tijd drinkt.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Dat klopt! Ik was degene die het financieel wat moeilijker heeft, én een biertje lust.Saab schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:41:
Wacht even, EvaluationCopy heeft naar mijn weten, wat ik uit zijn posts kan opmaken, geen financiele problemen. Iemand ongevraagd de maat nemen, zoals Mektheb doet, is gewoon bijzonder ergelijk. Preken horen in de kerk thuis, dunkt mij.
Die reacties van bovenstaande mede-Tweaker negeer ik voor het gemak maar even
Nee, het punt dat ik probeer te maken is dat iemand aanspreken op gedrag (wat in dit topic logischerwijs gebeurt) in feite ook moraliserend is.Saab schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:41:
Wacht even, EvaluationCopy heeft naar mijn weten, wat ik uit zijn posts kan opmaken, geen financiele problemen. Iemand ongevraagd de maat nemen, zoals Mektheb doet, is gewoon bijzonder ergelijk. Preken horen in de kerk thuis, dunkt mij.
Volgens mij moet je als het gaat over zware financiele problemen gaat maar zo denken: je moet op echt alles kunnen of trachten te bezuinigen. Want het alternatief is falliet->sanering of onder een brug slapen.
Ik slaap liever onder een dak dan dat ik bier drink
Dat las ik idd, maar ik heb niet de indruk dat je nu meteen in de penarie zit. Even met wat minder geld rondkomen is niet erg. Ik vind het dan ook enigzins voorbarig als men je al adviseert om je auto weg te doen en te stoppen met roken en alcohol.technomania schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:44:
[...]
Dat klopt! Ik was degene die het financieel wat moeilijker heeft, én een biertje lust.
Die reacties van bovenstaande mede-Tweaker negeer ik voor het gemak maar even
Zonder auto ben je nu eenmaal minder flexibel en anderhalf uur tussen Den Helder en dat gat dat 40km verder opligt met het openbaar vervoer is ook niet echt jofel. Is het openbaar vervoer gratis trouwens?
Tuurlijk, als iemand er omvraagt waarom niet, maar iemand die je niet kent, op een forum voor tokkie uitmaken is ronduit schofferend.XanderDrake schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:47:
[...]
Nee, het punt dat ik probeer te maken is dat iemand aanspreken op gedrag (wat in dit topic logischerwijs gebeurt) in feite ook moraliserend is.
Volgens mij moet je als het gaat over zware financiele problemen gaat maar zo denken: je moet op echt alles kunnen of trachten te bezuinigen. Want het alternatief is falliet->sanering of onder een brug slapen.
Ik slaap liever onder een dak dan dat ik bier drink
[ Voor 31% gewijzigd door Saab op 15-11-2013 16:13 ]
Mee eensch! Volgens mij krijg je een bepaald bedrag reiskosten. Ook niet erg, ik kan voor Taxi spelen in ruil voor de reiskostenvergoeding van Collega's uit Den Helder... Maar euh werk er nog niet.Saab schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:57:
[...]
Dat las ik idd, maar ik heb niet de indruk dat je nu meteen in de penarie zit. Even met wat minder geld rondkomen is niet erg. Ik vind het dan ook enigzins voorbarig als men je al adviseert om je auto weg te doen en te stoppen met roken en alcohol.
Zonder auto ben je nu eenmaal minder flexibel en anderhalf uur tussen Den Helder en dat gat dat 40km verder opligt met het openbaar vervoer is ook niet echt jofel. Is het openbaar vervoer gratis trouwens?
[...]
Tuurlijk, als iemand er omvraagt waarom niet, maar iemand die je niet kent, op een forum voor tokkie uitmaken is ronduit schofferend.
OV gaat het trouwens echt niet worden ivm met nachdiensten
Tokkies hebben zelden geldproblemen he, daar zorgen de plantjes op zolder voor. Moet ook wel, zo'n 2001 Mercedes CL500 loopt ook niet op water. Als u me nu wilt verexcuseren, dan ga ik ons Natash vragen nog wat frikandellen in de frituur te gooien. In de voortuin.Saab schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:41:
[ Voor 11% gewijzigd door EvaluationCopy op 15-11-2013 20:03 ]
http://www.hln.be/hln/nl/...cturen-niet-betalen.dhtml
Echt goed bezig hier.
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Klopt tot op zekere hoogte wat je zegt en er zijn genoeg mensen die inderdaad 200 Euro binnenkrijgen en er 500 op krediet uitgeven, maar ik merk dit fenomeen toch niet bij mezelf.Matthis schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:43:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit an sich zo veel met de overheid hier in België te maken heeft. De belastingsdruk is hier altijd al hoog geweest. Wat er het laatste decennium wél fel veranderd is, is het verwachtings- en bestedingspatroon van de mensen. Waar er vroeger voor luxe (gadgets, reizen, ...) gespaard werd, wordt veel van dit nu als "normaal" beschouwd. Ik merk dit bv. ook in mijn familiale omgeving of vriendenkring: degenen die "normaal" met geld omgaan (en bv. niet elke 6 maand een nieuwe smartphone kopen of elke 3 jaar een nieuwe wagen, bij voorkeur van een Duits premium-merk) hebben echt geen probleem om hun facturen te betalen. Anderen, die vanaf ze EUR200 verdiend hebben, er 250 uitgeven, die hebben inderdaad op het einde van de maand niet veel over (buiten een extra GSM ofzo).
Om je voorbeelden aan te halen, ik heb een hekel aan smartphones, heb er dan ook geen. Ik heb een firmawagen dus koop niet om de 3 jaar een nieuwe Duitse ster. Ik leef nog steeds op dezelfde manier als pakweg 5 jaar geleden en toen was er einde maand nog een flink stuk loon over, nu is er niks over.
Waar kan ik EvaluationCopy nomineren voor de 'meest beschaafde en tegelijkertijd grappigste reactie op een beledigende forumpost van 2013' ??EvaluationCopy schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 20:02:
[...]
Tokkies hebben zelden geldproblemen he, daar zorgen de plantjes op zolder voor. Moet ook wel, zo'n 2001 Mercedes CL500 loopt ook niet op water. Als u me nu wilt verexcuseren, dan ga ik ons Natash vragen nog wat frikandellen in de frituur te gooien. In de voortuin.
Dit vooral. Ik zit nu bv na 15 jaar gsmgebruik aan mijn 3e gsm. Ze werken nog alledrie trouwens, de eerste twee hebben wel geen geweldige batterij meer.Matthis schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:43:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit an sich zo veel met de overheid hier in België te maken heeft. De belastingsdruk is hier altijd al hoog geweest. Wat er het laatste decennium wél fel veranderd is, is het verwachtings- en bestedingspatroon van de mensen. Waar er vroeger voor luxe (gadgets, reizen, ...) gespaard werd, wordt veel van dit nu als "normaal" beschouwd. Ik merk dit bv. ook in mijn familiale omgeving of vriendenkring: degenen die "normaal" met geld omgaan (en bv. niet elke 6 maand een nieuwe smartphone kopen of elke 3 jaar een nieuwe wagen, bij voorkeur van een Duits premium-merk) hebben echt geen probleem om hun facturen te betalen. Anderen, die vanaf ze EUR200 verdiend hebben, er 250 uitgeven, die hebben inderdaad op het einde van de maand niet veel over (buiten een extra GSM ofzo).
Ik ken mensen die nu na 10 jaar gsmgebruik aan hun 18e gsm zitten.
Of die alle versies van de apple iphones en ipads al zijn afgegaan.
Sommigen vinden het normaal om een reis in de zomer, een skivakantie en nog twee of drie lange weekend citytrips per vliegtuig te doen per jaar.
Sommigen gaan 3 keer per week uit eten omdat ze geen zin hebben om te koken of jagen er per persoon bijna 500€ per maand door aan eten.
Ik zeg niet dat dat niet mag, iedereen moet zelf beslissen wat hij met zijn geld doet en waar hun prioriteiten liggen. Maar het is echt niet zo moeilijk om met een beetje opletten en zonder extravagante levensstijl aan het eind van de maand geld over te hebben. (edit: hierbij voeg ik wel even toe: er van uitgaande dat je een job hebt / dezelfde job als in 2007 hebt, want dat kan natuurlijk wel door de crisis het probleem zijn).
Mijn idee was altijd om redelijk snel een huis te kopen. Dat heb ik 1.5 jaar geleden gedaan op mijn 26e. Onlangs bij de bank viel de bankier achterover toen ik zei hoeveel ik nog spaarde per maand, ondanks dat ik op mijn ééntje een hypotheek afbetaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Lointje op 22-11-2013 08:00 ]
Maar we zijn nu vooral benieuwd naar wie het gaan worden natuurlijk en op basis waarvan deze mensen ontslagen gaan worden. Ik neem aan dat dat per brief of zo gaat? Zij is daar als laatste aangenomen. Zou dat een reden kunnen zijn voor ontslag? Er werken daar veel oudere mensen die tegen het pensioen aanhikken en vaak ziek zijn, zij zelf is nooit ziek en is ook één van de jongste medewerkers daar en doet haar werk gewoon goed. Zou dat een reden voor ontslag kunnen zijn? Zoiets weet je nooit natuurlijk, dat wordt natuurlijk allemaal anoniem besproken met de desbetreffende personen.
Maar als je bijvoorbeeld een leidinggevende ontslaat, die veel verdient, scheelt het je weer geld, maar mis je wel weer ervaring en moet je weer iemand anders nemen om dat op te vangen. Ik heb geen idee hoe ze dat gaan doen, maar ik ben echt benieuwd naar wie het gaan worden, want ik heb er ook 1,5 jaar gewerkt dus ik ken ook iedereen daar.
Excuses als dit het verkeerde topic is, maar het gaat ook min of meer over de crisis, dus misschien dat er mensen zijn met soortgelijke ervaringen.
Maar ja, de nederlandse socialistische staat he... Er zijn 2 afdelingen, afdeling A (daar werkt mijn vriendin) en afdeling B. Afdeling B is door automatisering overbodig geworden en die moet van het amerikaans management dus ontslagen worden. Maar, afdeling A en B zijn qua werkzaamheden onderling uitwisselbaar. Ofwel, als je op afdeling B werkt, kun je in theorie ook het werk van afdeling A doen, en vice-versa. Wat zegt het UWV dan? Dat je bij ontslagen het afspiegelingsbeginsel moet toepassen over die beide afdelingen. Afspiegelingsbeginsel + Last in-first out = vriendin wordt ontslagen. Haar manager zat er bij te huilen toen het werd medegedeeld... In dat soort gevallen zie ik toch liever wat meer amerikanisme, waar ze gewoon van beide afdelingen de "weakest links" er uit hadden geschopt en mijn vriendin lekker hadden behouden.
Maar goed. Dan "voel" je dus de crisis, maar dat is ook maar relatief. We hebben destijds ons hele financiele plaatje op alleen mijn salaris uitgedacht, haar baan was "extra". Dus we kunnen nog gewoon de hypotheek betalen, gewoon rondkomen en we hebben genoeg spaargeld nu om ons nergens druk over te hoeven maken. Het betekent even de dure hobbies op non-actief. Het betekent even een jaartje niet op vakantie. En het betekent dat we weer even echt op het geld moeten letten, in plaats van ééns per maand de bankrekening bekijken of alles goed is ontvangen en afgeschreven.
Tuurlijk is het niet leuk, maar we eten er geen boterham minder om gelukkig.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Het kan op verschillende manieren. Waarschijnlijk is het ontslag oorzaak van de financiele situatie van het bedrijf (en gaat het ontslag in overleg met het UWV?). Afhankelijk van de grootte van het bedrijf zijn er wat mogelijkheden; last in, first out, afspiegelen (er wordt een onderscheid gemaakt in leeftijdsgroepen en per groep gaat het dan last in, first out), verschillende functies worden overbodig (hier kan altijd wel een wat "politiek spelletje" gespeeld worden met welke functies overbodig worden), meer mensen dan de 10 worden ontslagen, er komen nieuwe functies waar de ontslagenen op kunnen solliciteren etc.. Ik ga er van uit dat er eerst in een persoonlijk gesprek vertelt wordt wie er uit moet en wie moet blijven, en dat dan de officiele brief volgt, maar dat is per bedrijf verschillend. Je vriendin zou zich wel al een beetje kunnen voorbereiden voor het geval zij er uit moet; nergens voor tekenen in eerste instantie, niet akkoord gaan met ontslag voordat je informatie hebt ingewonnen etc.chim0 schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 08:59:
Maar we zijn nu vooral benieuwd naar wie het gaan worden natuurlijk en op basis waarvan deze mensen ontslagen gaan worden. Ik neem aan dat dat per brief of zo gaat? Zij is daar als laatste aangenomen. Zou dat een reden kunnen zijn voor ontslag?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Wat naar voor haar. Ik zou haar aanraden direct verder te gaan zoeken (eigenlijk altijd actief blijven he, nooit aannames doen) op de bekende sites. En de prestaties van haar gaan waarschijnlijk niet veel uitmaken, onze arbeidswetgeving is er juist om die oude zieke mensen te beschermen (FIFO) zodat zij het grootste risico loopt. Als wij die ontslagbescherming niet zouden hebben zou zij een veel betere case hebben gehad.chim0 schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 08:59:
Zij is daar als laatste aangenomen. Zou dat een reden kunnen zijn voor ontslag? Er werken daar veel oudere mensen die tegen het pensioen aanhikken en vaak ziek zijn, zij zelf is nooit ziek en is ook één van de jongste medewerkers daar en doet haar werk gewoon goed. Zou dat een reden voor ontslag kunnen zijn? Zoiets weet je nooit natuurlijk, dat wordt natuurlijk allemaal anoniem besproken met de desbetreffende personen.
[ Voor 5% gewijzigd door Config op 26-11-2013 10:03 ]
Verwijderd
Situatie: 2 verdieners, starters, (+- beide modaal) + huur huis (+- 900 euro inclusief g/w/l) zonder kind.
Wij hebben afgelopen jaar echt belabberd veel geld uitgegeven aan vakanties en spullen (motor gekocht ook etc.) , maar nu kan het makkelijk gelukkig. Zodra er kids / een koop huisje moet komen dan gaat dat anders worden. Voor de rest geen rare vast lasten, ik heb alles wel redelijk lean opgezet ... alleen de vrouw in toom houden qua boodschappen is lastig
Groot voordeel is baan in de techniek met vast contract en zeer goede perspectieven (olie en gas). Sowieso als starter voel je weinig van de crisis want hiervoor was je een arme student zonder geld. En voorlopig is er geen haar op mijn hoofd die aan het kopen van een huis denkt, we zijn zo vrij als een vogel. Als mijn vriendin nu haar baan zou verliezen dan is het compleet een ander verhaal, niet dat we in de problemen komen maar dan moet je keuzes maken.
Mijn ervaringen met een grote ontslagronde bij een Amerikaans bedrijf is dat diegene met een bruine tong mogen blijven en ieder die de kunst van vriendjespolitiek niet behelsde er uit werd geknikkerd. Kennis en kunde had er bijzonder weinig mee te maken in ieder geval.Whuzz schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:11:
...
Afspiegelingsbeginsel + Last in-first out = vriendin wordt ontslagen. Haar manager zat er bij te huilen toen het werd medegedeeld... In dat soort gevallen zie ik toch liever wat meer amerikanisme, waar ze gewoon van beide afdelingen de "weakest links" er uit hadden geschopt en mijn vriendin lekker hadden behouden.
Ook leuk was de verassing dat er bij de ingang een doos met hun spullen stond die ze bij aankomst (vrijdagochtend) direct mochten meenemen.
Dan vind ik het hoe het in Nederland omgegaan wordt met ontslag een stuk prettiger (en ja, ik kon ook op zoek naar een andere baan).
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Niet te vergeten: being escorted out by security...Standeman schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:37:
Ook leuk was de verassing dat er bij de ingang een doos met hun spullen stond die ze bij aankomst (vrijdagochtend) direct mochten meenemen.

Ik moet zeggen dat ik me na het lezen van het topic haast een beetje schaam dat ik net geld heb gestoken in een nieuwe hobby als ik zie wat er zoal wordt bezuinigd hier. Aan de andere kant zijn uitgaven die ik doe wel inkomsten voor een ander!
Het punt dat ik ook gelezen heb en herken is dat ik de drempel nu hoog vind om rond te kijken voor ander werk. Als er geen crisis was zou ik sneller kijken naar een plek waar ik me nog beter kan ontwikkelen, nu kies ik toch liever voor zekerheid, ook vanuit verantwoordelijkheid richting m'n vrouw en straks m'n gezin.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Nou, lekkere verworvenheid. Als vrouw was je lekker afhankelijk van je man. Als zijn inkomsten wegviel had je niets meer. Je kon ook niet zomaar de arbeidsmarkt op want je had geen werkervaring en geen opleiding.Bananenplant schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:06:
Voelen? Ik heb met verlies een "starters"appartement verkocht. Qua werk en inkomen zit ik nu niet slecht (boven 1.5x modaal), maar m'n vrouw studeert nog en mogelijk heeft ze meer uitloop dan dat ze reisrecht in het OV krijgt. Ik vind het ook wel spannend hoe het straks gaat als ze klaar is en we woonruimte gaan zoeken waar je een gezin kunt stichten. Ik herken in elk geval wel het gevoel dat je je afvraagt hoe mensen met een laag inkomen en kinderen het tegenwoordig wel niet rond moeten breien. Men geeft tegenwoordig vaak af op de jaren '50, maar het was in die tijd mooi wel een verworvenheid dat je vrouw niet aan het werk hoefde voor het gezinsinkomen, een verworvenheid die we nu in onze gretigheid weer verspeeld hebben
Ik lees hier wel vaker dat mensen menen dat we er op achteruit gegaan zijn omdat de vrouw nu mee MOET werken voor het inkomen. Bedenk je eens wat een invloed het voor vrouwen heeft dat ze mee KUNNEN werken in de samenleving. Vroeger was je als vrouw maar overgeleverd aan de afhankelijkheid van een man. En thuis zitten is ook niet alles.
Niet vergeten dat 'minder/niets uitgeven' (teruglopende consumenten uitgaven) een groot deel van de huidige crisis in NL voor zijn rekening neem. Wat dat betreft, heb je zekerheid van inkomen en werk én je hebt een redelijke spaarrekening? Geef dan maar gewoon geld uitBananenplant schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:06:
Ik moet zeggen dat ik me na het lezen van het topic haast een beetje schaam dat ik net geld heb gestoken in een nieuwe hobby als ik zie wat er zoal wordt bezuinigd hier. Aan de andere kant zijn uitgaven die ik doe wel inkomsten voor een ander!
Alleen jammer dat bij scheidingen nog steeds de vrouw zo behandeld wordt en de man mag bloeden. <insert familiedrama> laat wel zien dat er in dat opzicht nog niets veranderd is.Maverick schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:21:
[...]
Nou, lekkere verworvenheid. Als vrouw was je lekker afhankelijk van je man. Als zijn inkomsten wegviel had je niets meer. Je kon ook niet zomaar de arbeidsmarkt op want je had geen werkervaring en geen opleiding.
Ik lees hier wel vaker dat mensen menen dat we er op achteruit gegaan zijn omdat de vrouw nu mee MOET werken voor het inkomen. Bedenk je eens wat een invloed het voor vrouwen heeft dat ze mee KUNNEN werken in de samenleving. Vroeger was je als vrouw maar overgeleverd aan de afhankelijkheid van een man. En thuis zitten is ook niet alles.