Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:36

Don Quijote

El Magnifico

Tja, ik merk in zoverre iets van de crisis dat ik minder kan sparen dan ik zou willen. Of in andere woorden als ik net zoveel wil blijven sparen moet ik ergens op bezuinigen. Dus ja ik merk het wel. is dat erg? Welnee, ik heb er nog geen vakantie minder door gedaan of aankoop voor uitgesteld ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:49
Kevinp schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:43:
[...]

Voor de crisis 2008 ofzo begonnen (of eigenlijk met het begin) mijn loon is nu 80% hoger dan dat van toen. Crisis nee niet echt.

Goede sector werken bij een stabiel bedrijf scheelt ook wel wat.
Nooit zo bekeken, lol mijn loon is 190% gestegen sinds 2008 (werkte toen in een platenzaak ;) )

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:54
EvaluationCopy schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:58:
[...]

Nooit zo bekeken, lol mijn loon is 190% gestegen sinds 2008 (werkte toen in een platenzaak ;) )
haha, tja als ik 2007 pak dan is het nog veel harder gestegen, maar in 2008 ben ik begonnen met een "normale" baan na afronding van mij opleiding (hbo) dus.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Sinds ik in 2008 uit Nederland vertrokken ben is m'n jaar salaris bijna verdriedubbeld, ik heb dus niet direkt last van de crisis. Maar ik zie wel aan de lopende band collega's ontslagen worden, vrienden bij andere bedrijven hun baan verliezen en redelijk wat negatief nieuws in de kranten. Het is dus niet zo dat ik er lekker op los leef, ik spaar zoveel mogelijk voor het geval dat...en mocht ik er zonder kleerscheuren vanaf komen dan vind ik er vast wel een goed doel voor.

Natuurlijk merk ik wel dat alles duurder wordt en dat het niet meevalt om nog een salaris verhoging te regelen (eerder worden de arbeidsvoorwaarden versoberd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:46:
[...]

Dan zul je wel iets gestudeerd hebben dat niet gevraagd is.
Dat is ook wel een erg makkelijke uitspraak. Je kiest een studie op een leeftijd waarin je nog niet geheel kaas hebt gegeten van de wereld. Beloften van universiteiten klinken dan mooier dan ze later blijken te zijn. Ik ben zelf ook afgestudeerd met wat toen nog een redelijke studie was: Politicologie in de richting van beleidskunde. Wie wilde in Godsnaam ambtenaar worden? Helemaal niemand behalve een handjevol bestuurskundigen, politicologen en gesjeesde juristen; nu reageren er op 100 Rijkstraineeships meer dan 3000 mensen. Technici en juristen eerst en allemaal een CV van hier tot Tokio. Had zelf ook niet het minste CV (cum laude afgestudeerd, politieke ervaring, wat werkervaring, etc.)

Uiteindelijk heb ik weinig te klagen. Geen ambtenaar geworden, maar IT'er (een andere liefde) met een vast contract en een mooie leasebak onder de kont - zelf prijs ik mezelf gelukkig dat ik die optie nog had, er plezier uit haal en er enigszins in thuis ben; maar ik zie er genoeg in mijn omgeving voor wie dat geen optie is.

Zelf merk ik (indirect) natuurlijk wel wat van de crisis. Ik ben ontzettend cynisch geworden (over de politiek en waar de druk op dit moment wordt neergelegd), bezuinig ik waar ik kan bezuinigen en leef ik ontzettend zuinig (door sommigen in mijn omgeving uitgedrukt als: 'krent' :+ ) en salarisgroei is wat beperkt mogelijk op dit moment, maar niet afwezig. Ik merk ook dat het lastig is om een hypotheek te verkrijgen (30k bruto - single). Alas, ik denk dat het wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:42
Ik kan hier niet meepraten omdat ik in mijn werkende verleden nooit een 'niet-crisis' periode heb gekend. Ik werk voltijd sinds 10-2006, en vrij snel daarna begon de crisis in de bankensector (waar ik werkte).

En sindsdien is het crisis. Dus of het mij raakt, geen idee, het leven is duur en wordt duurder. Dat merk ik wel. Gelet op de -wereld- heb ik het uitstekend, en gelet op Nederland ook, met iets van 3500,- netto voor met zijn tweeen gaat het prima.

Om zinning te kunnen bijdragen moet je ook periodes van niet crisis of van groei hebben meegemaakt, en dat heb ik niet. Mijn ouders waren altijd vrij arm, en hebben geen rijke periodes gekend.

[ Voor 33% gewijzigd door Tasma op 21-01-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het minder waard worden van geld gaat niet hard genoeg, ja ja, in wat voor wereld leven wij?
De Europese Centrale Bank (ECB) streeft er naar dat de euro jaarlijks 2 procent in waarde daalt.
Ze laten dus expres het geld minder waard worden.

http://nos.nl/artikel/602...pe-producten-nadelig.html

De inflatie in de eurozone, het minder waard worden van geld, gaat niet hard genoeg. Daardoor dreigen veel producten goedkoper te worden en dat is niet goed voor het herstel van de economische crisis.

Met die waarschuwing komt directeur Lagarde van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Als consumenten het gevoel hebben dat de prijzen de komende maanden verder dalen, stellen ze grote aankopen uit. En dat is niet goed voor de economie.
World Economic Forum

Om verder uit de crisis te komen is het juist noodzakelijk dat consumenten weer meer geld gaan uitgeven.

De inflatie in de eurozone zakte vorige maand tot 0,8 procent. De Europese Centrale Bank (ECB) streeft er naar dat de euro jaarlijks 2 procent in waarde daalt.

Lagarde deed haar uitspraak op het World Economic Forum in Davos. De president van de ECB, Draghi, reageerde direct door te zeggen dat de ECB klaar is om maatregelen te nemen, als de inflatie verder daalt.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:45
Van de crisis kan ik weinig merken eigenlijk, vorig jaar mei werkloos geworden door verschillende meningsverschillen met me toenmalige werkgever. Een halfjaar bij huis gelopen, rustig gesolliciteerd naar banen die ik ook echt leuk vond om te gaan doen en waar toekomst in zat. Uiteindelijk bij het 1e bedrijf waar ik werd uitgenodigd geëindigd, en dat met maar 4 sollicitaties sturen in totaal. Wel nog tot 1 oktober thuis gezeten omdat het werk toen pas begon bij de werkgever, maar was begin augustus al aangenomen. Niet slecht zo in de crisis.

Qua salaris er ook enorm op voorruit gegaan, van 1200brutto bij mijn oude werkgever ( 32uur ) naar 1700 netto bij de nieuwe werkgever in oktober tot nu een paar maanden later op 1850 netto ( 2500 brutto, 40uur )
Heb het lang niet gek getroffen, hoor om heen helaas ook veel andere verhalen. Maar dat zijn voornamelijk de mensen die achter een bureau werken, zit zelf in de techniek en daar lijkt een stuk beter te gaan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Salvatron schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 18:58:
Het minder waard worden van geld gaat niet hard genoeg, ja ja, in wat voor wereld leven wij?
In een wereld waarin inflatie een van de grote drivers van de economie is. Het door jou gequote bericht is volkomen passend in de laatste 100 jaar, niks om van te schrikken.

edit: uitleg: inflatie houdt de gang in een economie omdat mensen weten dat hun spaargeld minder waard gaat worden in de toekomst. Stilstaand geld is nu eenmaal niet handig als het massaal gebeurt en dus houdt inflatie de gang erin. Ik wil het niet goedpraten, maar als je inflatie schrapt (terug naar de goldstandard, bijvoorbeeld) dan moet je nog veel meer aanpassen...tenzij je bereid bent tot onhaalbare hervormingen is inflatie gewoon iets wenselijks ;).

[ Voor 37% gewijzigd door Config op 26-01-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Salvatron schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 18:58:
De Europese Centrale Bank (ECB) streeft er naar dat de euro jaarlijks 2 procent in waarde daalt.
Ze laten dus expres het geld minder waard worden.

http://nos.nl/artikel/602...pe-producten-nadelig.html

De inflatie in de eurozone, het minder waard worden van geld, gaat niet hard genoeg. Daardoor dreigen veel producten goedkoper te worden en dat is niet goed voor het herstel van de economische crisis.

Met die waarschuwing komt directeur Lagarde van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Als consumenten het gevoel hebben dat de prijzen de komende maanden verder dalen, stellen ze grote aankopen uit. En dat is niet goed voor de economie.
World Economic Forum

Om verder uit de crisis te komen is het juist noodzakelijk dat consumenten weer meer geld gaan uitgeven.

De inflatie in de eurozone zakte vorige maand tot 0,8 procent. De Europese Centrale Bank (ECB) streeft er naar dat de euro jaarlijks 2 procent in waarde daalt.

Lagarde deed haar uitspraak op het World Economic Forum in Davos. De president van de ECB, Draghi, reageerde direct door te zeggen dat de ECB klaar is om maatregelen te nemen, als de inflatie verder daalt.
Echt wees er blij mee, dat is de enige manier waarop we de nek uit de hypotheek strop in Nederland kunnen krijgen. Anders stoppen er over 15 tot 25 jaar heel veel mensen met wonen: Tot op het bot financieel uitgewoond omdat ze een tophypotheek moesten (aflossingsvrij natuurlijk) en natuurlijk de overwaarde hebben opgenomen. Gek genoeg hebben die geen 300.000 euro liggen op het moment dat hun Hypotheekrenteaftrek afloopt. Huurhuizen zijn er niet dus ja, waar stoppen we die mensen weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
GoldenSample schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:31:
Echt wees er blij mee, dat is de enige manier waarop we de nek uit de hypotheek strop in Nederland kunnen krijgen. Anders stoppen er over 15 tot 25 jaar heel veel mensen met wonen: Tot op het bot financieel uitgewoond omdat ze een tophypotheek moesten (aflossingsvrij natuurlijk) en natuurlijk de overwaarde hebben opgenomen. Gek genoeg hebben die geen 300.000 euro liggen op het moment dat hun Hypotheekrenteaftrek afloopt. Huurhuizen zijn er niet dus ja, waar stoppen we die mensen weg?
Oh please...

"tophypotheek moesten", "aflossingsvrij natuurlijk", "overwaarde hebben opgenomen" --> dat zijn allemaal vrijwillige keuzes. Ik woon (ver) onder mijn max hypotheek.

"huurhuizen zijn er niet" --> hier staan ze: http://www.funda.nl/huur/. Kleine 30k stuks. Te duur? Dat kost het. Als het goedkoper kon dan zou het er zijn, of dan wordt degene die dat voor elkaar krijgt stinkend succesvol. Als iemand het niet betaalt maar er toch wil wonen, dan verwacht hij/zij dat anderen onvrijwillig bijbetalen ten koste van hun eigen mogelijkheden, op straffe van de politie die in naam van de mensen die boven hun stand leven gewapend naar de voordeur van anderen gaat om andermans eigendom te ontvreemden en te herverdelen zodat ze boven hun stand kunnen blijven leven (moreel laakbaar IMO). Live within your means.

[ Voor 26% gewijzigd door Config op 26-01-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Even een klein schopje. Voelen we de crisis? Inderdaad, kreeg ik vorige week een voorbeeld van.

Hebben we afgesproken met een tiental koppels om weer eens bij mekaar te komen en stelden we voor om het deze keer niet bij iemand thuis te doen wegens veeeel te veel werk, maar in een goedkoop restaurantje in de buurt (het 15€ plus drank type). Twee koppels belden af en vertelden heel eerlijk dat ze het zich gewoon niet konden permitteren.

Dat was 5 jaar geleden wel even anders, héél anders.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Berichten als dit helpen ook niet: http://www.nu.nl/economie...rbeidsmarkt-zit-slot.html

Investeren in personeelsopleidingen en loonsverhogingen boven de inflatie zijn al jaren een vies woord en nu lopen klagen dat mensen minder gemotiveerd zijn. Het moet niet gekker worden.

Maar een goede vriend heeft na bijna een jaar thuiszitten een erg goede functie gekregen. Dus dat stemt weer hoopvol. Overigens zou hij met de nieuwe WW-regels al een maand of vier geleden geen cent meer hebben gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 16-06-2014 09:37 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:23

XanderDrake

Build the future!

Ik denk inderdaad dat de geforceerde loonmatiging een behoorlijk flinke deuk in de economie heeft geslagen: mensen verdienen al jaren niet meer geld, bepaalde kosten gaan steeds omhoog, minder te besteden, angst om slechte economie leidt tot meer sparen. Voila: niemand durft/wilt/kan meer geld uitgeven en de middenstand brokkelt verder af.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:55

Richard

Kuru Kuru Kururin

demichel schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:33:
Twee koppels belden af en vertelden heel eerlijk dat ze het zich gewoon niet konden permitteren.

Dat was 5 jaar geleden wel even anders, héél anders.
Ik ben ook van mening dat mensen het gewoon niet meer zo erg vinden om het gewoon eerlijk aan te geven dan voorheen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Richard schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:13:
[...]

Ik ben ook van mening dat mensen het gewoon niet meer zo erg vinden om het gewoon eerlijk aan te geven dan voorheen.
Mmm, je mijn originele uitdrukking "Dat was vijf jaar geleden wel even anders" inderdaad op twee manieren interpreteren:

Ofwel was het vijf jaar geleden wel even anders en kon men het zich wél permitteren.

Ofwel wat het vijf jaar geleden wel even anders en kon men het zich ook niet permitteren maar durfde men het niet toegeven.

Ik ben meer geneigd naar optie #1.

[ Voor 6% gewijzigd door demichel op 16-06-2014 10:24 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het is heel bizar met de crisis. Mensen met een (goede) baan merken er vrij weinig van. Onze gemiddelde welvaart ligt na de top van 2008 nu op het niveau van 2003 of zoiets. Toen hadden we het zeker niet slecht maar zelfs erg goed. Maar dat is gemiddeld. De mensen die werkloos zijn geworden merken het heel goed. Net als de mensen in de bijstand. Maar dat moet dus inhouden dat de mensen met werk er vrij weinig van merken. Je huis onder water is geen ramp als je maar niet wilt verhuizen. Je maandlasten veranderen er geen cent door. Dus daar zit ook niet altijd pijn.

Het gekke is dat je de horeca hoort klagen. Maar de all-you-can-eat restaurants puilen uit. Je moet soms dagen van te voren reserveren als je wilt eten. En ook bij de top en sterren restaurants moet je soms weken van te voren reserveren. Even een hapje eten met 2 personen voor 300 euro. Kan dat volgende week vrijdag? Nee helaas meneer, de maandag er op hebben we wel plaats bij de lunch en als u perse op vrijdag wil hebben we nog een gaatje over 3 weken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:07
De effecten van de crisis zijn vooral zichtbaar in het grote welvaartsverschil en onbegrip tussen de hoger opgeleiden met een goedbetaalde baan, zelfstandige ondernemers en de rest (Boomers even niet meegenomen, die kunnen er nu ook niets meer aan doen dat ze in deze voordelige positie zitten).

Ik en mijn partner zijn allebei hoogopgeleid en hebben een leuke baan met allebei een meer dan modaal inkomen. Alhoewel ons netto inkomen steeds minder toereikend is voor onze levenstijl, kunnen we nog steeds flink sparen voor ons droomhuis (we zijn nu particuliere huurders). Mijn hoogopgeleide vrienden en kennissen zitten vaak in dezelfde of betere situatie.

Echter ik merk ook dat kennissen en familie zonder HBO of Uni, het wel degelijk zwaarder hebben. Zo heeft onze familie een jaarlijks familieweekend. Hiervoor wordt dan een kleine bijdrage gevraagd. Normaal gesproken werd dit een aantal maanden voor de bijeenkomst in één keer betaald. Sinds vorig jaar zijn veel familieleden dit in maandelijkse bijdrages aan het betalen; ze kunnen het niet 'even' in één keer meer betalen. Ze moeten er echt voor sparen.

Ook merk ik dat aanschaf en onderhoud van auto's worden uitgesteld en de tweede vakantie bijna niet meer voorkomt (laat staan een verre bestemming). Ik zie steeds minder mensen op wintersportvakantie gaan, dezelfde mensen die 6 jaar geleden elk jaar 1 of 2 keer de besneeuwde bergen bezochten

Off topic
Wat mij wel verontrust is dat onder mijn hoogopgeleide vrienden en kennissen er weinig kennis en begrip is voor de worstelingen van deze steeds groter wordende onderklasse. Ze snappen niet waarom je, in een dergelijke positie, bijvoorbeeld op Wilders zou stemmen (ook snappen ze vaak niet dat 'snappen' anders is dan 'goedkeuren'). Het boeit hun ook gewoon niet; ze zijn voornamelijk bezig met carriere, huis, vakanties, weekendjes weg en gaan elke week uit eten.
Wanneer ik hun confronteer met deze splitsing in onze maatschappij, en de verantwoordelijkheid van hogeropgeleiden om juist dit tegen te gaan, krijg ik vaak vage onbetrokken antwoorden. Ik schrik daar van. Wanneer mensen met verantwoordelijke maatschappelijke functies alleen nog maar voor hun eigen belang opkomen zal de scheiding tussen de have's en have not's alleen maar groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Ortep schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:30:
En ook bij de top en sterren restaurants moet je soms weken van te voren reserveren. Even een hapje eten met 2 personen voor 300 euro. Kan dat volgende week vrijdag? Nee helaas meneer, de maandag er op hebben we wel plaats bij de lunch en als u perse op vrijdag wil hebben we nog een gaatje over 3 weken.
Wie weet zijn er al zoveel toprestaurants over de kop dat de rest het niet aankan?

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Het toont eigenlijk het vergaan van de middenklasse.

Edit:
Dit plaatje toont het wel:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BpTsB9pCQAErhjO.jpg
Met dank aan Arnout.

[ Voor 66% gewijzigd door Señor Sjon op 16-06-2014 10:41 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

righthand schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:36:
Off topic
Wat mij wel verontrust is dat onder mijn hoogopgeleide vrienden en kennissen er weinig kennis en begrip is voor de worstelingen van deze steeds groter wordende onderklasse. Ze snappen niet waarom je, in een dergelijke positie, bijvoorbeeld op Wilders zou stemmen (ook snappen ze vaak niet dat 'snappen' anders is dan 'goedkeuren'). Het boeit hun ook gewoon niet; ze zijn voornamelijk bezig met carriere, huis, vakanties, weekendjes weg en gaan elke week uit eten.
Wanneer ik hun confronteer met deze splitsing in onze maatschappij, en de verantwoordelijkheid van hogeropgeleiden om juist dit tegen te gaan, krijg ik vaak vage onbetrokken antwoorden. Ik schrik daar van. Wanneer mensen met verantwoordelijke maatschappelijke functies alleen nog maar voor hun eigen belang opkomen zal de scheiding tussen de have's en have not's alleen maar groter worden.
Het wil niet zeggen dat stemmen op Wilders iets gaat doen aan de stand van de onderklasse. Wilders is veel meer bezig met Marokkanen en de EU om voor de rest iets te betekenen. Als hoger opgeleide heb ik ook niet perse begrip voor iemand die, omdat ie ontslagen wordt of iets dergelijke, daarom maar op hem zou stemmen.
De schuld van een neergaande economie neerleggen bij migranten en buitenlanders heeft niet echt zin, zeker gezien het feit dat door loonmatiging, ontslagen, vacature stops en versoberend regeringsbeleid de uitgave van de interne Nederlandse markt compleet op zijn kont heeft gelegen.
Geef dan bankiers, woning-verenigings-management en geflipte gemeente ambtenaren de schuld. Dáár zijn al de miljarden naar/door verdwenen, heur. Niet Ahmed van op de hoek. Check eens een Stemwijzer ofzo.

De vraag is... welke politieke partij weet deze laag van de bevolking een daadwerkelijk betere toekomst te geven?

Daarnaast zijn er ---plenty--- hoogopgeleide jong volwassenen die nu op de arbeidsmarkt komen en nergens aan de bak raken. Geen ervaring voor de functies die ze zouden moeten krijgen en overgekwalificeerd voor de functies die overblijven.
Die groep voelt het al helemaal hangen: ze zijn competent genoeg met hun cum laude basis-psychologie diploma en onbetaalde stages, via hun zou normaal de economie zijn belastingcentjes krijgen...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
righthand schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:36:
dat is het verschil tussen de hoger opgeleiden met een goedbetaalde baan en de rest.
Niet persoonlijk bedoeld (want ik kom het continue tegen), maar dit vind ik nogal een vreemde verdeling. Ja, een afgeronde studie vergroot je kansen op de arbeidsmarkt, maar een hoger opgeleiden heeft niet per definitie een betere baan. Zo ken ik HBO'ers en WO'ers die moeite hebben om een baan te vinden of een hongerloontje krijgen in functie onder "niveau".

Zelf heb ik de afgelopen jaren zeker een aantal tegenvallers gehad, maar ik kan moeilijk de schuld geven aan de krediet crisis. Ik denk zelfs dat ik er persoonlijk meer profijt van heb gehad als last (hypotheek, V&A op de huismarkt) en dit vooral te danken is aan mijn leeftijd (24) en mentaliteit van vallen en direct weer opstaan.

Persoonlijke tijdlijn:
Begin 2010: Gestopt met mijn (MBO) opleiding vanwege studievertragen (o.a. geen geschikte stageplek).
Rest 2010: Rond gezwerft tussen meerdere bijbaantjes om mezelf te onderhouden.
Begin 2011: Begonnen bij mijn eerste serieus baan (voor 1250 bruto voor 40u),
Eind 2011: Een salaris verhoging op MBO4 niveau i.c.m. een onbepaald tijd contract.
Eind 2012: Het nieuws van gezinsuitbreiding.
Begin 2013: Nieuwbouwwoning gekocht.
Eind 2013: 3 maanden na de geboorte van mijn zoontje het nieuws gekregen dat mijn arbeidscontract ontbonden gaat worden en ik afgekocht ga worden.
Eind 2013-begin 2014: Nieuw baan met salaris op HBO niveau .
Eind 2014: Verhuizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Deveon schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:40:
[...]

Niet persoonlijk bedoeld (want ik kom het continue tegen), maar dit vind ik nogal een vreemde verdeling. Ja, een afgeronde studie vergroot je kansen op de arbeidsmarkt, maar een hoger opgeleiden heeft niet per definitie een betere baan. Zo ken ik HBO'ers en WO'ers die moeite hebben om een baan te vinden of een hongerloontje krijgen in functie onder "niveau".
Hoger opgeleiden hebben natuurlijk niet per definitie, maar wel gemiddeld een betere baan, dus waarom vind je het precies een vreemde verdeling?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijngeld.nl/media/390667/30aug12%20plaatje_inkomenstudie_499x358.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:07
XanderDrake schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:09:
[...]

Het wil niet zeggen dat stemmen op Wilders iets gaat doen aan de stand van de onderklasse. Wilders is veel meer bezig met Marokkanen en de EU om voor de rest iets te betekenen. Als hoger opgeleide heb ik ook niet perse begrip voor iemand die, omdat ie ontslagen wordt of iets dergelijke, daarom maar op hem zou stemmen.
De schuld van een neergaande economie neerleggen bij migranten en buitenlanders heeft niet echt zin, zeker gezien het feit dat door loonmatiging, ontslagen, vacature stops en versoberend regeringsbeleid de uitgave van de interne Nederlandse markt compleet op zijn kont heeft gelegen.
Geef dan bankiers, woning-verenigings-management en geflipte gemeente ambtenaren de schuld. Dáár zijn al de miljarden naar/door verdwenen, heur. Niet Ahmed van op de hoek. Check eens een Stemwijzer ofzo.

De vraag is... welke politieke partij weet deze laag van de bevolking een daadwerkelijk betere toekomst te geven?
euhhh..je bevestigd een beetje wat ik dus juist benadruk :*) . Jij en ik zien (en begrijpen) dat Wilders simpele maar geraffineerde technieken gebruikt om zo zijn eigen agenda door te drukken. Ik beweer ook niet dat Wilders de redding voor de middenklasse zal zijn, integendeel zelfs!

Wat ik wel kan begrijpen, is dat minder progressieve en sociaal minder flexibele landgenoten (vaak wonend in de provincie) fel gekant zijn tegen de enorme veranderingen in de Nederlandse maatschappij. Hun eerder stabiele leefomgeving met bepaalde zekerheden wordt door allerlei factoren hard onderuitgeschopt en dat zorgt voor onrust. Wilders speelt hier handig op in en spiegelt een plaatje voor van Nederland voor 1985. Neem daar nu ook de afnemende baangarantie voor lager- en hogeropgeleid burgers, en ik kan wel begrijpen dat een dergelijk iemand Wilders een goed alternatief biedt.

Ik vind het dus ook schandalig dat er geen alternatieve politieke partijen zijn die deze mensen ook een alternatief kan bieden (was PvdA en SP, maar bestuurders uit eerste partij zien deze burgers niet. SP biedt geen gematigd centraal links alternatief). Maar dat terzijde...beetje off-topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

XanderDrake schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:09:
[...]

Daarnaast zijn er ---plenty--- hoogopgeleide jong volwassenen die nu op de arbeidsmarkt komen en nergens aan de bak raken. Geen ervaring voor de functies die ze zouden moeten krijgen en overgekwalificeerd voor de functies die overblijven.
Die groep voelt het al helemaal hangen: ze zijn competent genoeg met hun cum laude basis-psychologie diploma en onbetaalde stages, via hun zou normaal de economie zijn belastingcentjes krijgen...
Nou ja, de oorzaak ligt ook vooral bij Hogescholen en (in mindere mate?) Universiteiten. Toen ik 10 jaar geleden aan het orrienteren was voor een hbo opleiding kreeg ik de mooiste studies voorgeschoteld met dito interessante Engelse benamingen. Uiteindelijk gekozen voor een sportopleiding, waarbij ik opgeleid zou worden om manager te worden binnen een sportorganisatie. Dit werd niet alleen bij de introductie verteld, het hele curriculum was hierop ingericht. Meer dan de helft van de competenties had betrekking op "managen", "leidinggeven" en "delegeren". Na een jaar ben ik ermee gestopt (was al eerder met een opleiding gestopt), omdat het niveau van wiskunde/economie beter aansloot op de mavo dan op de havo. Mijn derde opleiding gaf mij wel voldoening en uitdaging en heb ik ook ('s avonds) afgerond. Op dit moment ben ik bezig met een nieuwe baan en zonder heel actief te zoeken heb ik de keuze uit 3 of 4 werkgevers, gevonden via LinkedIn, Intermediair, etc.

Als ik die sportopleiding had afgerond, was ik waarschijnlijk daarna nog begonnen aan een deeltijd opleiding... Mensen die kiezen voor Psychologie, sportwetenschappen of iets dergelijks moeten beseffen dat je gewoon heel goed moet zijn in je vak en het geluk dat je de kans krijgt om jezelf te bewijzen. Anders kom je terecht in allerlei ongeschoolde baantjes. En ik vind dat er ook een stukje verantwoordelijkheid ligt bij Hogescholen/Uni's om dit aan te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-06-2014 12:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hbeez schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:42:
[...]

Hoger opgeleiden hebben natuurlijk niet per definitie, maar wel gemiddeld een betere baan, dus waarom vind je het precies een vreemde verdeling?

[afbeelding]
Wat ik wil aangeven (en misschien neit erg duidelijk in was) is dat er zeker hoger opgeleiden zijn die de krediet crisis goed merken (studieschuld, geen baan/baan onder niveau ten koste van carriere mogelijkheden, stress, overspannen, ect, ect), terwijl er lager opgeleiden zijn die in principe nergens last van hebben, omdat daar (vooral in de techniek) wel werk in is.

Offtopic: Is die grafiek gemaakt op basis van de bevolking of op basis van de werkende, want ik moet zeggen dat MBO'ers en HBO'er schikbarend laag zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Want stress en overspannenheid komt niet voor bij mij mensen die amper kunnen rondkomen, wat voornamelijk ligt bij de lagere inkomens die nihil stijgen... Kijk maar eens naar het staken in de schoonmaakbranche... 2 wachtdagen als je ziek bent, direct 70% krijgen, en men legt het werk neer voor 0,5% loonsverhoging (wat nog niet eens een inflatie-correctie is natuurlijk).

Misschien eens verder kijken dan je neus langs is ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

RaZ schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:22:
Want stress en overspannenheid komt niet voor bij mij mensen die amper kunnen rondkomen, wat voornamelijk ligt bij de lagere inkomens die nihil stijgen... Kijk maar eens naar het staken in de schoonmaakbranche... 2 wachtdagen als je ziek bent, direct 70% krijgen, en men legt het werk neer voor 0,5% loonsverhoging (wat nog niet eens een inflatie-correctie is natuurlijk).

Misschien eens verder kijken dan je neus langs is ;)
:?
Loonsverhoging Schoonmakers CAO 2014:
De nieuwe cao geldt voor drie jaar, van 1 januari 2014 tot 1 januari 2017. In die periode krijgen de schoonmakers een loonsverhoging van in totaal 6 procent: 2 procent per 1 juli 2014 2 procent per 1 juli 2015 2 procent per 1 juli 2016. Daarnaast gaat de eindejaarsuitkering in elk jaar met 0,2 procent omhoog.

Inflatie is dit jaar vrijwel nihil, 0.8% in mei.

Ik vind het wel goed dat ze van zich laten horen, met het staken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
De inflatie wordt bovendien vrijwel alleen veroorzaakt door de extra huurverhogingen, echt een goeie graadmeter is dat niet. Als je niet huurt, of een lage huur betaalt waardoor de werkelijke stijging meevalt of een laag inkomen hebt waardoor je geen stijging of compensatie krijgt is er eigenlijk geen inflatie op het moment.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:26
Ik weet niet of dat waar is dat de infaltie alleen in de huren zit, maar voor diegenen die het interessant vinden kan je bij het CBS jouw persoonlijke inflatie berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook een leuke die ik op radio hoorde: https://www.facebook.com/checkjewerkstress . Ik had een "zeer hoog risico" aldus de test. Ik merk er helemaal niks van:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2014 @ 19:50:
ook een leuke die ik op radio hoorde: https://www.facebook.com/checkjewerkstress . Ik had een "zeer hoog risico" aldus de test. Ik merk er helemaal niks van:).
Ach ik heb "hoog risico" terwijl ik er in de praktijk ook niks van merk. Rare test.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Wat mij enorm opvalt is dat de crisis juist niet meer zo'n gespreksonderwerp is zoals enkele jaren geleden. Op sommige vlakken gaat het beter, op sommige vlakken weer wat minder en we hobbelen door zoals we gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Sport_Life schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:55:
[...]

Nou ja, de oorzaak ligt ook vooral bij Hogescholen en (in mindere mate?) Universiteiten. Toen ik 10 jaar geleden aan het orrienteren was voor een hbo opleiding kreeg ik de mooiste studies voorgeschoteld met dito interessante Engelse benamingen. Uiteindelijk gekozen voor een sportopleiding, waarbij ik opgeleid zou worden om manager te worden binnen een sportorganisatie. Dit werd niet alleen bij de introductie verteld, het hele curriculum was hierop ingericht. Meer dan de helft van de competenties had betrekking op "managen", "leidinggeven" en "delegeren". Na een jaar ben ik ermee gestopt (was al eerder met een opleiding gestopt), omdat het niveau van wiskunde/economie beter aansloot op de mavo dan op de havo. Mijn derde opleiding gaf mij wel voldoening en uitdaging en heb ik ook ('s avonds) afgerond. Op dit moment ben ik bezig met een nieuwe baan en zonder heel actief te zoeken heb ik de keuze uit 3 of 4 werkgevers, gevonden via LinkedIn, Intermediair, etc.

Als ik die sportopleiding had afgerond, was ik waarschijnlijk daarna nog begonnen aan een deeltijd opleiding... Mensen die kiezen voor Psychologie, sportwetenschappen of iets dergelijks moeten beseffen dat je gewoon heel goed moet zijn in je vak en het geluk dat je de kans krijgt om jezelf te bewijzen. Anders kom je terecht in allerlei ongeschoolde baantjes. En ik vind dat er ook een stukje verantwoordelijkheid ligt bij Hogescholen/Uni's om dit aan te geven.
Tja, bij opleidingen waar je een goede baankans hebt word dat benadrukt, bij opleidingen die dat niet hebben word het weggeschoven. Het geld dat ze krijgen hangt af van het aantal afgestudeerden, voor opleidingen is het gunstig om veel mensen te hebben maar ook om een hoog percentage te laten afstuderen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik heb gekozen voor een opleiding waar ik zo'n 100% baangarantie heb. Bij het evaluatiegesprek van mijn 1e stage is gevraagd of ik terug kwam voor mijn tweede stage. Dat heb ik beantwoord met dat ik liever ergens anders wil gaan kijken. Hun reactie daarop was dat als ik na mijn opleiding een baan zocht ik maar even moest bellen, dan 'zouden we een afspraak maken'. Ik weet dat het lang niet bij iedereen zo is, maar ik heb wel het idee dat er tegenwoordig meer over nagedacht word bij aankomend studenten. Mijn opleiding is al een aantal jaren aan het groeien, andere technische opleidingen groeien lekker mee en ik zie weinig mensen die opleidingen in de kunst of vrijetijdsmanagement beginnen.

Even een kleine wijziging, het is natuurlijk ook belangrijk dat je een opleiding kiest waar je blij mee bent, ik heb het ontzettend naar mijn zin en kan niet wachten om afgestudeerd te zijn en aan de slag te gaan in mijn vakgebied.

[ Voor 4% gewijzigd door Smitovic op 16-06-2014 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2014 @ 19:50:
Is er tegenwoordig dan één IT-er die niet met "zeer hoog risico" op stress te kampen heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Tsurany schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:03:
[...]

Ach ik heb "hoog risico" terwijl ik er in de praktijk ook niks van merk. Rare test.
Rare test? Er zitten wel een boel explicite vragen tussen. Waaronder "Pieker je s nachts over je werk?" "Word je somber als je over je werk denkt?" "Word je gediscrimineerd op je werk". Ik weet niet wat voor antwoorden je moet geven om een "hoog risico" mee te krijgen, maar de context van deze vragen lijken mij duidelijk ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
XanderDrake schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:44:
[...]

Rare test? Er zitten wel een boel explicite vragen tussen. Waaronder "Pieker je s nachts over je werk?" "Word je somber als je over je werk denkt?" "Word je gediscrimineerd op je werk". Ik weet niet wat voor antwoorden je moet geven om een "hoog risico" mee te krijgen, maar de context van deze vragen lijken mij duidelijk ongewenst.
Lijken me toch terechte vragen als het over stress op het werk gaat? 's Nachts piekeren over je werk en somber worden als je over je werk denkt, zijn toch heel relevante vragen op dat vlak? Of interpreteer ik nu je antwoord verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

demichel schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:33:
[...]

Is er tegenwoordig dan één IT-er die niet met "zeer hoog risico" op stress te kampen heeft??
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Inderdaad bij die vragen heb ik soms ingevuld. De meeste mensen denken 's nachts nog wel eens over dat ene lastige probleem door ( Heb ik niet alleen van mijn werk, ook als ik thuis heb lopen hobby'en ), en soms heb je ook even een dag minder zin om te gaan werken omdat een project niet lekker loopt. Dat neemt niet weg dat ik doorgaans wel met veel plezier naar mijn werk ga.

Blijkbaar val je dan wel meteen in de hoge risico categorie, terwijl ik dat niet zozeer op die manier ervaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 17-06-2014 09:23 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

En daar heb ik telkens "nooit" ingevuld. Die test geeft aan dat ik een hoog risico heb terwijl ik enkel in sommige gevallen "soms" ingevuld heb.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Tsurany schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:08:
[...]

En daar heb ik telkens "nooit" ingevuld. Die test geeft aan dat ik een hoog risico heb terwijl ik enkel in sommige gevallen "soms" ingevuld heb.
OK. Ik heb weinig risico mee gekregen maar gebruikte "soms" ook vaak als antwoord.

Ach. Enquêtes != exacte wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 20:30

Metalfreak

Hoije woh!

Woy schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:21:
[...]

Inderdaad bij die vragen heb ik soms ingevuld. De meeste mensen denken 's nachts nog wel eens over dat ene lastige probleem door ( Heb ik niet alleen van mijn werk, ook als ik thuis heb lopen hobby'en ), en soms heb je ook even een dag minder zin om te gaan werken omdat een project niet lekker loopt. Dat neemt niet weg dat ik doorgaans wel met veel plezier naar mijn werk ga.

Blijkbaar val je dan wel meteen in de hoge risico categorie, terwijl ik dat niet zozeer op die manier ervaar.
Dat doordenken 's nachts is echt niets positiefs hoor en zorgt wel degelijk voor een hoger risico. Ik krijg ook risico hoog, maar ik ervaar dat ook daadwerkelijk zo en weet van mezelf dat ik goed moet opletten dat het niet te ver gaat. Alleen die vragen over pesten en seksuele intimidatie e.d. vind ik niet logisch in deze test. Tuurlijk zorgen ze voor stress, maar als je met deze problemen op je werk zit, dan ben je echt al een hele grote stap verder dan alleen werkstress en ik vraag me af wie dat op zijn werk accepteert.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
upje schreef op maandag 16 juni 2014 @ 19:19:
Ik weet niet of dat waar is dat de infaltie alleen in de huren zit, maar voor diegenen die het interessant vinden kan je bij het CBS jouw persoonlijke inflatie berekenen.
Het is uitgebreid in het nieuws geweest dat zonder de forse huurverhoging er geen inflatie meer zou zijn. link

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Die test geeft bij mij ook een hoog risico. Dit puur omdat ik aangegeven heb "soms" met problemen bij mijn leidinggevende/collega's terecht te kunnen, aangezien ik dit nog nooit gedaan heb en ook totaal geen boefte aan heb. Is het uberhoud mogelijk om niet een hoog risico op die test te krijgen? De meeste vragen had ik beantwoord met "nooit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Metalfreak schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:28:
[...]
Dat doordenken 's nachts is echt niets positiefs hoor en zorgt wel degelijk voor een hoger risico.
Dat is dan denk ik ook persoonlijk. Voor mij werkt dat juist rustgevend, en val ik een stuk beter in slaap als ik nog even alles op een rij aan het zetten ben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Woy schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 14:11:
[...]

Dat is dan denk ik ook persoonlijk. Voor mij werkt dat juist rustgevend, en val ik een stuk beter in slaap als ik nog even alles op een rij aan het zetten ben.
En dat is het probleem met zulke testen. De vragen zijn heel zwart wit en persoonlijke interpretatie is ook nog eens erg verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
[...]

Ik wou ik met dat soort dingen een knop had waarbij ik kon zeggen ./off

Op het moment aardig last van teveel informatie in me hoofd en het plaatsen en opruimen en save / delete te lang duurt en dat is dan = | = stress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 20:30

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Het is ook persoonlijk om gevoelig te zijn voor stress. De ene persoon kan omvallen bij een bepaalde druk die zijn directe collega misschien wel makkelijk aan kan. En stress hoeft niet altijd te maken te hebben met te hard moeten werken, het kan ook juist voortkomen uit onder je niveau werken. Het is inderdaad erg persoonlijk, vandaar dat ik er een hekel aan heb als mensen zeggen dat je je niet moet aanstellen als je stress ervaart, ik heb in mijn directe omgeving teveel gevallen gezien waarbij het echt grote problemen veroorzaakt.

Maar ik moet er niet aan denken om 's nachts in bed nog bezig te zijn met werkzaken, ik probeer het altijd (bewust) zoveel mogelijk los te laten na werktijd. Het zou anders erg slecht gaan met mijn nachtrust.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste