Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Deed gisterenavond wat admin werk thuis en gooide wat cijfers bij mekaar. Stelde vast wat ik eigenlijk al jaren wel weet, ik verdien nu een pak(je) meer dan vijf jaar geleden, ik spendeer nog steeds op dezelfde manier en toch blijft er pakken minder over dan vijf jaar geleden, tot het punt waar we gewoon nog nét rond komen maar niet veel meer.

Ik vraag me af, voelen mijn mede-Tweakers de crisis de laatste vijf jaar ook?

Ik wil geen discussie openen over bestedingspatronen en of het inkomen al dan niet voldoende "zou" moeten zijn. Ik vraag me gewoon af of ik de enige is waar het pijn doet.

Zelf zit ik aan een netto van rond de 3000+ Euro met firmawagen, voor een gezin van 3 personen, met hypotheek-koophuis. Vijf jaar geleden werd er nog redelijk gespaard, gingen we een keer of drie per jaar op Europese citytrip, gingen we jaarlijks naar Azië (deels familiebezoek, deels gewoon op reis), moesten we ons geen zorgen maken als plots de wasmachine of de vaatwas of whatever kapot was.

De laatste vijf jaar is ons levenspatroon niet veranderd, en toch wordt er niet meer gespaard, worden er geen citytrips meer gemaakt en worden de familiebezoeken in Azië beperkt tot het strikte minimum (en dan vaak nog gecombineerd met zakenreizen). Ik organiseer "acties", zoals het strikter opvolgen van electra/telecom leveranciers (en ook wisselen van leverancier, wat vaak vrij lucratief is), het af en toe winkelen in Frankrijk of Nederland,... om dezelfde, onveranderde, levensstijl te kunnen aanhouden. Ik denk niet dat dit lukt op lange termijn.

Ik zie dit niet echt goedkomen op lange termijn. Ben ik de enige waar het pijn begint te doen?

UPDATE: Ik woon en werk in Vlaanderen.

UPDATE2: Ik denk inderdaad dat het een kettingreactie is. Er zijn een hoop zaken die ik gewoon weiger te kopen tegenwoordig omdat de prijzen gewoon van de pot gerukt beginnen te worden. En dan komen de mensen die die spullen verkopen ook in de problemen en die ontslaan mensen en consumeren zelf minder, en zo voorts... Heel stomme dingen, bijvoorbeeld, ik at al graag eens een braadworst als we ergens naar toe gingen, maar 3.50 € ga ik daar écht niet meer voor betalen. Zo betaal ik op een rommelmarkt of zo ook geen 2 € meer voor een plastic bekertje spuitwater (x 3 voor het hele gezin). Neem ik gewoon een grote fles mee in de rugzak en is onze dorst ook gelest voor 50 cent.

Zo overweeg ik ook gewoon 30 € of zo te investeren en hier op kantoor een frietketel te zetten. Eet ik lekkere frietjes + junkfood voor pakweg 2 € in plaats van een belachelijke 8 € voor hetzelfde in de frituur (75 cent voor een toefje mayonaise, nee, écht???, ik dacht het niet - koop ik een pot voor). En dan gaat die tent straks ook dicht.

Het tikt allemaal aan.

[ Voor 23% gewijzigd door demichel op 30-10-2013 09:21 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Gaat dit over Belgie of Nederland? Er is natuurlijk wel sprake geweest van lastenverzwaring, zeker als je een kind hebt.

Tot binnenkort gingen wij kinderloos door het leven, ik werkte fulltime, vriendin werkte veel naast studie. Toen konden we al belachelijk hard sparen (laag huur appartementje) en nu ze meer is gaan werken nog meer. Maarja, straks een kleine en nieuw huis zal dat effect wel weg zijn. Echter nog steeds zullen we kunnen sparen.

Ik heb altijd zoiets gehad van, ik heb m'n baan nog (en die staat niet op de tocht) m'n lasten zijn niet veel zwaarder geworden, dus ik voel er vrij weinig van.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je nog steeds zeker bent dat je je baan hebt en houdt en je salaris is netjes gestegen, dan voel je de crisis niet. Wat jij beschrijft is je (vermoedelijk) kleine uitgaven niet onder controle hebben en daardoor minder overhouden.

Iemand die de crisis voelt verdient bakken minder, heeft geen werk of leeft van dag tot dag met de angst zonder werk te komen te zitten, en als hij pech heeft zit hij daarnaast met huis met forse onderwaarde.

Jij voelt de crisis niet en hebt een luxeprobleem. Die ik trouwens herken ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik merk de crisis tweeërlei, zowel positief als negatief

Negatief:
Werk vinden is voor mij een stuk moeilijker geworden dan voorheen.

Positief:
Het heeft mij geforceerd al mijn financiën (waar indirect ook energiegebruik onder valt) tegen het licht te houden en te schrappen wat niet perse nodig was, heroverwegen wat ik opnieuw kon afsluiten, kritischer boodschappen doen, etc.
Hierdoor ben ik gelukkig nu financieel beter af dan jaren geleden (voor wat het waard is).
Iets dat begon met een nood (drukkende financiële lasten) is een deugd geworden. Gelukkig.

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 30-10-2013 09:57 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Yep.

Enerzijds op mijn werk. Ik kan veel minder uren schrijven dan een aantal jaar geleden, waardoor mijn werkgever mij nu meer inzet op interne projecten. Het probleem hierbij is dat ze niet altijd meteen winstgevend zijn en ik dus zelf ook niet meer per se winstgevend ben voor mijn werkgever.

Tot nu toe blijven we investeren in de toekomst, maar stel dat er nog meer uren wegvallen of dat bepaalde projecten niet van de grond komen dan ben ik straks koos werkloos.

Nu zijn er voor iemand als ik - ervaren software ontwikkelaar (.NET) - gelukkig nog steeds genoeg banen, maar ik zie wel dat de eisen omhoog gaan en de beloningen omlaag. Dus hoewel ik niet op de bank hoef te zitten, bestaat wel de kans dat ik er (wellicht tijdelijk) op achteruit ga qua inkomen en arbeidsvoorwaarden.

Prive merk ik het ook. Ik heb mijn flat waar ik absoluut niet meer wou wonen (buurt verloederde) verkocht met een verlies van 20.000 euro. Hadden we niet in een crisis gezeten, dan had ik dit bedrag nog in the pocket gehad.

Voor de rest heb ik ook het gevoel dat ik niet echt gekke dingen doe, maar alsnog weinig geld te besteden heb. Ongeveer de helft van mijn inkomen gaat op aan wonen en als ik absoluut niks doe behalve de boodschappen dan hou ik nog 500 euro over. Die 500 euro gaan echter elke maand vrij snel op, als mijn auto weer eens naar de garage moet, ik weer een module voor mijn studie moet betalen, er iets anders kapot gaat, er wat verjaardagen aankomen, etc.

Kortom, ik koop en doe zo min mogelijk om toch nog wat over te houden. Ik heb al bijna een jaar niks leuks meer voor mezelf gekocht en ben ook niet op vakantie geweest.

Eventuele oplossing die ik zie, hoe gek het ook klinkt, is om een huis te kopen. Ik huur nu particulier voor 800 euro per maand kaal, en als ik een woning zou kopen (en bijvoorbeeld 25k aanbetaal, heb nog wel spaargeld) dan zou ik de nettomaandlasten kunnen drukken naar 600 euro. Dat zou 200 euro per maand schelen. Maar dan ga ik er wel vanuit dat ik er niet veel onderhoud aan zal hebben.

Andere oplossing is een nieuwe baan zoeken waar ik wel meer zou verdienen met bijv. een auto van de zaak (spaart mij weer de kosten aan mijn auto uit), maar dat zou vrijwel zeker ten koste gaan van mijn vrijetijd en rust (ik werk nu 36 uur per week en hoef bijna nooit over te werken).

Al met al gaat het leven wel gewoon verder en moet ik maar denken dat ik het nog steeds veel beter heb dan een hoop anderen in Nederland, maar het is nog steeds niet helemaal zoals ik ooit dacht dat het zou gaan. Als er nu bijvoorbeeld een kindje zou komen, zou ik toch echt in de problemen komen financieel. En laat dat nou net een onderwerp zijn dat steeds actueler wordt (ik ben bijna 33, vriendin 29).

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 30-10-2013 09:13 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 21:29
dion_b schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:39:
Als je nog steeds zeker bent dat je je baan hebt en houdt en je salaris is netjes gestegen, dan voel je de crisis niet. Wat jij beschrijft is je (vermoedelijk) kleine uitgaven niet onder controle hebben en daardoor minder overhouden.

Iemand die de crisis voelt verdient bakken minder, heeft geen werk of leeft van dag tot dag met de angst zonder werk te komen te zitten, en als hij pech heeft zit hij daarnaast met huis met forse onderwaarde.

Jij voelt de crisis niet en hebt een luxeprobleem. Die ik trouwens herken ;)
Je kan ook genoeg geld hebben en toch de crisis voelen. De vraag is niet of je door de crisis in de problemen bent gekomen. Ik merk het bijvoorbeeld sterk in het uurtarief dat ik kan vragen. Ik eet nog steeds erg goed en kan doen wat ik wil, maar ik merk wel dat ik dit jaar minder inkomen heb dan vorig jaar. Naast de 20k die ik op mijn huis zal verliezen bij verkoop. Dus ja, ik voel de crisis.

Ik denk dat de gevolgen nu echt naar boven (gaan) komen. Bedrijven die reserves hebben opgemaakt, in de veronderstellingen dat de crisis na een paar jaar voorbij zou zijn, moeten nu hun verdienmodel gaan herzien. Ik hoor steeds vaker dat mensen salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden moeten inleveren. Veel vaker dan zo'n 2-3 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
In mijn omgeving zijn er mensen die moeilijk (of niet) aan een baan kunnen komen. Ik zelf heb een 'vast' contract en verdien naar mijn mening genoeg. In projecten die ik voor mijn werkgever uitvoer merk ik wel dat er meer op het budget wordt gelet (iets wat ik alleen maar toe kan juichen).

Ik heb hetzelfde probleem als @Lethalis, ik heb namelijk al een lange tijd niets leuks voor mezelf gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb een vast contract, huur, en voel het zelf niet, maar merk wel dat hoog opgeleide, getalenteerde vrienden en familie enorm lastig aan nieuw werk kunnen komen. Ik kan me goed voorstellen dat het voor huiseigenaren onverteerbaar is dat ze veel op hun huis verliezen. En dat de toepassing van waardeloze 0 uren contracten groeit en de salarissen krimpen. Dat veel te hoge belastingen worden geheven op alles. En dat we een kabinet vol clowns hebben . Vooral dat.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
RuudvandeBeeten schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:04:
Ik heb hetzelfde probleem als @Lethalis, ik heb namelijk al een lange tijd niets leuks voor mezelf gekocht.
Klinkt bekend. Triest, maar ik kan helemaal niks bedenken wat ik de laatste jaren voor mezelf gekocht heb (op voedingswaren na dan). Ik had ook geen behoefte aan nieuwe spullen, maar het is toch een teken aan de wand.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Door de crisis is hier de inflatie gestegen door overheidsmaatregelen, maar blijft het inkomen gelijk: http://www.ftm.nl/column/30-jaar-loonmatiging-grafieken/

Ik merk zelf dat veel dingen duurder worden en mijn inkomen al tijden stilstaat. Loonsverhoging is in de bouwsector nicht im frage op dit moment. Om uitgaven gelijk te houden, wordt een goedkoper alternatief of minder van iets gekocht (bv hoger eigen risico zorg, minder aanvullende pakketten). De slag met verzekeringen e.d. had ik in het verleden al gemaakt, dus verzekeringstax van 7 naar 7,5 naar 9,7 naar 21% kort achter elkaar maken dat soort vaste lasten wel duurder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Voel zelf eigenlijk totaal niets van de crisis. Studeer nog volop maar werk daarnaast al studiegerelateerd. Op het werk is het personeelsbestand gegroeid met 15% alleen al de eerste tien maanden van dit jaar.
Kan me eigenlijk alles veroorloven (wel met mate natuurlijk). Laatste een nieuwe tv, over twee weken naar Canada en dan hoef ik eigenlijk nergens op te letten... Best apart voor een student, maar ik ben nu erg blij dat ik gekozen heb voor deze studie (Elektrotechniek). Techniek blijft doorgaan, dus ik verwacht ook voor de komende jaren geen veranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
@TS

Vergeet demichel junior niet ... een kind is duur en die kosten stijgen elk jaar (duurste is bij studeren op hogeschool/universiteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
chime schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:59:
@TS

Vergeet demichel junior niet ... een kind is duur en die kosten stijgen elk jaar (duurste is bij studeren op hogeschool/universiteit)
Absoluut, klopt, maar daar zorgt het pak(je) dat ik extra verdien ondertussen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 08:57
Ik merk persoonlijk dat de hypotheek regels/ eisen een stuk strenger zijn geworden. Tevens is mijn vriendin ruim een jaar geleden afgestudeerd op HBO niveau en die kan helaas geen baan vinden in haar studierichting (HBO Internationaal toerisme management). Maar gezien de crisis is dat helemaal niet zo raar in haar geval. Dus zij werk momenteel op uitzendbasis als orderpicker. Grootste nadeel is gewoon dat het onzeker is of en wanneer zijn een jaar contract krijgt. Zodra zij dit heeft kunnen we ons huis wat we momenteel huren kopen. Hiervoor is een jaarcontact op minimum loon incl. een intentie verklaring al voldoende.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Je beschrijft nu toch (gevoels)inflatie?
Of heb je last van 't feit dat je (door de crisis) nu andere keuzes maakt?

Opvallend ook dat je nu pas kijkt naar het overstappen van andere telecomleveranciers. In Nederland kan je samen met de ziektekosten en energie/gas leveranciers 'shoppen' zo een paar honderd euro per jaar besparen / terug krijgen. Terwijl niemand in mijn vriendengroep of familie dat doet.
Blijkbaar geen last van de crisis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Casejunkie schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:04:
Ik merk persoonlijk dat de hypotheek regels/ eisen een stuk strenger zijn geworden. Tevens is mijn vriendin ruim een jaar geleden afgestudeerd op HBO niveau en die kan helaas geen baan vinden in haar studierichting (HBO Internationaal toerisme management). Maar gezien de crisis is dat helemaal niet zo raar in haar geval. Dus zij werk momenteel op uitzendbasis als orderpicker. Grootste nadeel is gewoon dat het onzeker is of en wanneer zijn een jaar contract krijgt. Zodra zij dit heeft kunnen we ons huis wat we momenteel huren kopen. Hiervoor is een jaarcontact op minimum loon incl. een intentie verklaring al voldoende.
Persoonlijk voel ik de crisis (nog) niet, in de afgelopen 2 jaar 2 keer van baan geswitched en alleen maar op vooruit gegaan.
Wat wel zo is, huisje gekocht op de top van de markt dus als ik nu zou willen verkopen zal het zeer waarschijnlijk zeer doen...

Dat is (nog) niet het geval maar aan de andere kant, als je "opeens" wil samenwonen heb je dan toch een uitdaging, maar tot die tijd vaste maandlasten en geen geneuzel, we'll criss that bridge once it's here.

Ik merk wel om me heen dat steeds meer mensen tikken krijgen, sommige positief: ontslag vergoeding en daarna zonder problemen ZZP'eren en al voor meer dan een jaar opdrachten binnenslepen, maar ook mensen die het toch lastig vinden om opnieuw een baan te vinden.

Het is en blijft een lastige tijd.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Persoonlijk merk ik de crisis vooral in de zoektocht naar werk en de beschikbaarheid van vaste contracten. Het is gewoon erg moeilijk om zekerheid te krijgen van je (potentiele) werkgever en dat is een tendens die je overal terugziet, zowel hoog- als laagopgeleid.

Daar komt dan inderdaad ook bij dat de lasten flink verzwaard zijn in de afgelopen jaren, en het einde is nog niet in zicht. Het gevoel bekruipt mij dan ook dat we meer en meer tot slaaf van het systeem gemaakt worden.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

In mijn eigen situatie merk ik het wel. Aan de ene kant gaat het in mijn eigen carrière prima. Sinds het begin van de crisis ben ik twee keer zonder problemen van baan gewisseld, en heb ik nu een veel beter inkomen dan aan het begin van de crisis en een vaste aanstelling. Aan de andere kant zie ik dat mijn vrouw geen werk kan vinden. Haar uitgangspositie was al zwak, en dat maakt haar nu kansloos. Ook willen we graag vanuit ons appartement verhuizen naar een groter huis met een tuintje enzo, maar van de inschattingen van makelaars die langskomen wordt ik niet blij: we staan denk ik behoorlijk onder water. Ook de (terechte!) houding van de bank dat we eerst ons appartement maar moeten verkopen voordat we een ander huis kunnen kopen is niet prettig.

Wat ik vooral merk is dat de zwabberende politiek met steeds nieuwe maatregelen die dan weer wel, dan weer niet ingevoerd zullen worden zorgt voor voortdurende onzekerheid. Pakket na pakket passeert de revu, en niemand heeft nog een idee waar hij komend jaar toe is. Ik merk dat dat onrust geeft bij mij.

Dus ja: ik merk het wel, maar voorlopig nog geen drama's.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik begin langzaam 'n hekel te krijgen aan "bespaar-mogelijkheden". Vanwege m'n beroep ben ik extreem gefocused op bespaar-mogelijkheden en zo ongeveer alles wat we kunnen en willen doen, hebben we al gedaan. Dus daar is niets meer te winnen, tenzij het ten koste gaat van veel levens-gemak en -genot (besparen op eten/drinken/temp. verlagen naar 18 graden bijv. of overgaan naar "grijze" stroom, wat we uit principiële redenen niet willen).

Ik merk de crisis vooral in m'n werkmogelijkheden: er zijn geen vacatures op mijn vakgebied (ja, 3 maanden, of contract-basis... niet echt handig als hoofdverdiener met hypotheek van € 2.000) en de inhoud van m'n werk wordt steeds meer uitgehold, er is steeds minder ruimte voor hulpverlening, en alleen nog maar voor materiële dienstverlening.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNdz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-08 11:55
Even commentaar op het afschrijven op je huis wat ik al een paar keer voorbij zag komen.
Sinds een paar maanden woon ik samen met mijn vriendin in onze koopwoning.
Iets wat wij veel zagen is dat verkopende partijen niet onder hun originele koopprijs wilden dalen, dit terwijl de waarde sinds 2008 zo´n 15 - 20 % is gedaald.
Het is natuurlijk vervelend om op je huis af te moeten schrijven en "onder water te staan", zolang je naar een duurdere woning toe gaat heb je hier helemaal geen last van. Deze huizen zijn namelijk ook 15 to 20 % in waarde gedaald waardoor je er netto op voorruit gaat ipv dat je moet afschrijven.

Als mensen dan boden blijven weigeren op huizen zelfs als deze boven de taxatie waarde liggen dan is het niet zo gek dat huizen zo lang te koop blijven staan.
Daarom moet er bij het afschrijven op je huis wat veel geroepen wordt ook verder gekeken worden aangezien dit in veel gevallen geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
NielsNdz schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:04:
Even commentaar op het afschrijven op je huis wat ik al een paar keer voorbij zag komen.
Iets wat wij veel zagen is dat verkopende partijen niet onder hun originele koopprijs wilden dalen, dit terwijl de waarde sinds 2008 zo´n 15 - 20 % is gedaald.
Het is natuurlijk vervelend om op je huis af te moeten schrijven en "onder water te staan", zolang je naar een duurdere woning toe gaat heb je hier helemaal geen last van. Deze huizen zijn namelijk ook 15 to 20 % in waarde gedaald waardoor je er netto op voorruit gaat ipv dat je moet afschrijven.

Als mensen dan boden blijven weigeren op huizen zelfs als deze boven de taxatie waarde liggen dan is het niet zo gek dat huizen zo lang te koop blijven staan.
Daarom moet er bij het afschrijven op je huis wat veel geroepen wordt ook verder gekeken worden aangezien dit in veel gevallen geen enkel probleem is.
Dat klopt! Echter accepteren van verliezen is lastig, en daarnaast levert het verkopen van je huis met verlies toch problemen op, ook al lijkt dat niet zo op het eerste gezicht.

Voorbeeld (even zonder extra kosten hypotheek 100% van woning):

Oude situatie (woningwaarde blijft gelijk): huis 150k verhuisd naar huis 300k > ofwel 150k extra hypotheek.

Situatie met 50% waarde daling (even extreem om effect te illustreren):
huis 150k, verkoop 75k: restschuld 75k > nieuwe woning 150k ipv 300k. Echter de bank geeft terecht 150k hypotheek maar de partij moet 150k + de restschuld van 75k financieren.

Nu zijn er allerlei truukjes om de restschuld onder te brengen maar in alle gevallen moet heb je of geen hypotheekrente aftrek (hoge lasten) of moet je versneld (10 jaar) aflossen ofwel ook hogere lasten.

Dus ja zelfs als de markt 50% klapt en je nieuwe woning ook 50% goedkoper is hebben doorstromers een probleem. Dat is de essentie van het probleem van de woningmarkt, door de waarde daling van de huizen moeten mensen hun restschuld meefinancieren, daar ligt de crux. En dan heb je het nog geen eens over de snelheid van verkopen want in de dit voorbeeld gaat het "direct" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

NielsNdz schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:04:

Oh, ik snap dat de woning die ik wil kopen ook in waarde gedaald is. Wat dat betreft vind ik het ook niet zo erg dat ik er voor dit huis wat duizendjes bij in schiet. Wat het vervelend maakt, is vooral een langere verkooptijd, en dat je echt eerst moet verkopen voordat je nieuw kan kopen. De bank moet anders namelijk gaan rekenen met een verkoopprijs van 75% van de geschatte marktwaarde, die op zichzelf al onder het huidige hypotheekbedrag ligt. Dat zorgt voor een dusdanig groot virtueel gat, dat je geen leenruimte overhoudt voor het grotere en duurdere huis dat je wil gaan kopen. Voor de berekening van de maximale hypotheek die je kan krijgen wordt namelijk het verschil tussen je huidige hypotheek en die 75% van de getaxeerde verkoopprijs als openstaand consumptief krediet. Dat tikt heel hard aan in je hypotheekruimte. Ergo: je kan niet verhuizen voordat je verkocht hebt, zelfs niet met constructies als overbruggingsgarantie.

[ Voor 38% gewijzigd door ATS op 30-10-2013 11:14 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 08:06
Ondanks de uitbreiding van mijn zaak en de aanschaf van een nieuwe woning, moet ik toch zeggen dat ik ook wel de crisis voel. Laatst nog gemerkt bij de bespreking van mijn jaarresultaten met de boekhouder toch gemerkt dat ondanks dat de omzet gestegen is en de kosten in verhouding minder hard, ik onder de streep na belastingen en sociale lasten minder overhou.

Ook op het vlak van boodschappen let ik nu meer op de prijs en dergelijke dan vroeger. Dus ja ik merk het wel, maar problematisch is het niet en ik hoop ook dat het niet zo zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We merken het op het werk, in die zin dat klanten kritischer zijn op de kwaliteit van gelerd werk en (in relatie daarmee) de hoogte van de factuur. Gelukkig zijn onze tarieven in verhouding tot de kwaliteit van het geleverde werk erg goed (we zitten qua kwaliteit op topniveau maar rekenen aanzienlijk vriendelijker tarieven dan top 10-kantoren uit de sector). Als ik overigens kijk naar mijn planning dan zit ik tot ruimschoots in 2014 diep in het werk en moet ik eerder mijn best doen om het allemaal tussen 08.00 en 18.00 klaar te krijgen, dus voorlopig nog geen gebrek aan business.

Zelf merk ik het aan mijn omgeving, maar in persoonlijke financiële omstandigheden niet. Ik ben de afgelopen vijf jaar elk jaar gemiddeld tussen de 5% en 10% in bruto-salaris gestegen, dus hogere prijzen merk ik niet echt. Daarnaast woon ik vrij goedkoop voor mijn inkomen (hypotheek ~3,2x jaarinkomen) en gaat mijn vriendin ook nog werken (alles is nu gebaseerd op alleen mijn inkomen en dat is ongeveer 3x modaal).

Dus ik merk de crisis wel maar ik 'voel' hem niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 10:18
Absoluut. Mijn vrouw is haar baan kwijtgeraakt (kinderopvang sector) en we moeten het nu alleen van mijn loon doen. We hebben een aantal acties genomen:

- Andere zorgverzekering
- Andere NUTS leverancier
- Overige lasten kritisch bekeken/ opgezegd
- Weekbedrag voor boodschappen/ kleding/ uitgaan en hier aan houden

Vooral met dat laatste hebben we veel gewonnen. We kunnen nog steeds iets sparen per maand (tip, zet dit vast). Met terugwerkende kracht ben ik erg blij dat we ons huis indertijd alleen op mijn loon hebben aangeschaft. De makelaar noemde me toen wel erg conservatief en voorzichtig ;) Als ik naar hem had geluisterd zaten we nu in de schulden (en in een groot huis).

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lasten kritisch bekijken doe ik ook. Met name op zorgverzekering kun je enorm besparen. Door over te stappen en door overbodige verzekeringen te schrappen heb ik het kunnen terugbrengen van 137 naar 92 euro. Een besparing van 540 euro per jaar zonder enig nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:01
We hebben er hier ook "last" van. We komen prima rond, maar we merken wel dat je telkens minder over houdt.

Om een beeld te schetsen:
- Ik heb in de afgelopen 4 jaar een aantal keer flinke loonsverhoging gehad.
- M'n vriendin heeft in de afgelopen 2 jaar ook een flinke loonsverhoging gehad
- De hypotheek- en autolasten zijn hetzelfde gebleven.
- We zijn iets energiezuiniger gaan leven (led lampjes, bewuster omgaan met verwarming e.d.)

En toch houden we minder over per maand dan je zou verwachten. Alle maandlasten zijn de afgelopen 4 jaar nagenoeg gelijk gebleven, maar als we thuis kijken naar wat we netto onder de streep aan éxtra inkomen hebben, en wat we dan (ook netto) onder de streep overhouden na alle vaste lasten, dan zijn we gewoon veel meer kwijt:
- Benzinekosten zijn veel hoger dan 4 jaar terug
- Zorgverzekerging is wat duurder
- Energie/water is, ondanks dat we een lager verbruik hebben dan 4 jaar terug, ook duurder
- Boodschappen zijn ook écht een stuk duurder geworden, hoewel we relatief bewust boodschappen doen

Al met al hebben we financiëel gezien niets te klagen (op 't feit dat m'n vriendin zonder werk komt te zitten volgende week), maar als je even objectief kijkt naar wat we aan inkomen en uitgaven hebben, dan merk je gewoon dat de kosten die je maakt veel harder groeien dan de loonstijgingen (inflatie heb ik al 4 jaar niet meer gezien, ook niet bij m'n vriendin's inkomen).

Overigens hebben we ook alle verzekeringen die we niet nodig hebben de deur uit gedaan, tanken we bij de goedkopere lokale pomp, enzovoorts. Echt overbodige lasten hebben we dus niet (meer) :)

En dan heb ik 't nog niet eens over de lagere waarde van ons huis. We zouden op zich graag willen verhuizen naar een gezinswoning, maar we zouden dan direct voor een fiks bedrag het schip in gaan met onze huidige hypotheek. Geen ramp als je in je huidige woning kan/wil blijven, maar leuk is anders omdat je toch vast zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Kapotlood op 30-10-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je spreekt jezelf tegen. Twee forse loonsverhogingen, en geen inflatiecorrectie? Wat denk je dat die loonsverhoging o.a. is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:33:
Lasten kritisch bekijken doe ik ook. Met name op zorgverzekering kun je enorm besparen. Door over te stappen en door overbodige verzekeringen te schrappen heb ik het kunnen terugbrengen van 137 naar 92 euro. Een besparing van 540 euro per jaar zonder enig nadeel.
Ik zou dat je nog een ouderwetse particuliere zorgverzekering kon afsluiten. Dat zou pas een besparing zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Senor Sjon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:11:
Je spreekt jezelf tegen. Twee forse loonsverhogingen, en geen inflatiecorrectie? Wat denk je dat die loonsverhoging o.a. is dan?
Als de inflatie bv. 10% zou zijn en je een loonsverhoging van 10% krijgt (omdat je in functie omhoog gaat) is dat geen inflatiecorrectie hoor :)

Loonsverhoging is niet inflatiecorrectie. Er zijn veel bedrijven die nu onder het mom van de crisis niet de lonen voor de inflatie corrigeren. Maar ja als je een loonsverhoging krijgt voel je het wel minder dat je niet gecompenseerd wordt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ikke_Niels op 30-10-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik voel de crisis in de vorm van geen baan kunnen vinden.
Ik ben in april afgestudeerd en heb al die tijd geen baan kunnen vinden (welgeteld 1x voor een interview uitgenodigd dat op het laatste moment werd afgeblazen).
Onlangs met vrienden een IT-bureau begonnen (web/app) en daar lijkt de crisis toch een stuk minder te spelen dan in het vakgebied waar ik voor ben opgeleid (bedrijfskunde). Vriendin hetzelfde, cum-laude afgestudeerd aan de universiteit en nu noodgedwongen administratief medewerker bij een zorgverzekering.
Verder eens met update 2, maar dat is ook terecht in mijn ogen.(het grote pluspunt van vrije marktwerking imo:))

Begrijp alleen niet zo goed waar de 'pijn' van TS vandaan komt (lastenverzwaring/gebrek-aan-inflatiecorrectie of oudere(duurdere)kinderen?)
Ikke_Niels schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:37:
[...]

Als de inflatie bv. 10% zou zijn en je een loonsverhoging van 10% krijgt (omdat je in functie omhoog gaat) is dan krijg je geen inflatiecorrectie hoor :)
Maar ga je er dus ook niet op achteruit, lijkt me dus eerder dat je een slachtoffer bent van je kind dan van de crisis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pierre Sec schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:04:
[...]

Je kan ook genoeg geld hebben en toch de crisis voelen. De vraag is niet of je door de crisis in de problemen bent gekomen. Ik merk het bijvoorbeeld sterk in het uurtarief dat ik kan vragen. Ik eet nog steeds erg goed en kan doen wat ik wil, maar ik merk wel dat ik dit jaar minder inkomen heb dan vorig jaar. Naast de 20k die ik op mijn huis zal verliezen bij verkoop. Dus ja, ik voel de crisis.
'De crisis voelen' is idd niet of je in problemen komt, maar of je geraakt bent, minder inkomen hebt. TS zegt richting problemen te gaan bij stijgende inkomen. Dat heeft niets met crisis te maken. Jij hebt geen problemen bij dalende inkomen. Jij bent dus duidelijk wel geraakt.

In mijn geval ben ik sinds start crisis twee salarisschalen omhoog gegaan, maar m'n uitgaven zijn minimaal evenredig meegestegen door enerzijds gezinsuitbreiding en anderzijds doordat m'n andere dochter verder weg is gaan wonen waardoor reiskosten flink omhoog zijn. Dus aan het eind van de maand hou ik niet meer over dan voorheen. Maar dat heeft dus niets met crisis te maken.
Ik denk dat de gevolgen nu echt naar boven (gaan) komen. Bedrijven die reserves hebben opgemaakt, in de veronderstellingen dat de crisis na een paar jaar voorbij zou zijn, moeten nu hun verdienmodel gaan herzien. Ik hoor steeds vaker dat mensen salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden moeten inleveren. Veel vaker dan zo'n 2-3 jaar geleden.
Ik hoor het veel gebeuren maar raakt mij persoonlijk nog niet. Wel het bedrijf waar ik voor werk. Mensen die niet betrokken zijn bij het primaire proces (lees: consultants, (project) managers, reporters etc) hebben het zwaar.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-10-2013 13:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Senor Sjon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:11:
De loonsverhoging kwam halverwege 't jaar. Inflatie komt aan het begin van ieder nieuw jaar. En omdat allebij de bedrijven ook specifiek hebben aangegeven dat er geen inflatie van x% wordt meegerekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
Crisis is voornamelijk te voelen in het niet kunnen vinden van passend werk voor mijn vriendin. Twee jaar geleden afgestudeerd HBO Pedagogiek en werkt nu in de Kinderopvang, natuurlijk met tijdelijke contracten en three strikes = out. De rest van de jeugdzorg zit op slot door decentralisatie, die pas per 1-1-2015 ingaat. Tot halverwege volgend jaar zal dat dus nog wel even op slot zitten..

In de eigen werksfeer weinig moeite gehad om eind vorig jaar te switchen naar een andere job, met een forse loonsverhoging. Hierdoor de mogelijkheid gekregen om een huis te kopen.

Over de gehele linie merk ik wel duidelijk verschil in uitgaven aan boodschappen, benzine etc. Dergelijke uitgaven zijn gewoon duurder geworden. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat ik door loonsverhoging etc minder aftrekposten / toeslagen ontvang, waardoor je netto weinig verschil hebt natuurlijk :) .

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is hier al een jaar of drie niet meer gebeurd. De CAO zit ook op slot, dus dat ligt ook al een jaar op zijn gat. Is erg sectorafhankelijk, maar bij bv. ambtenaren zie je vaak nog wel dat ze de periodieke stijging wel krijgen (tot hun max loongebouw), alleen dat de schalen zelf op de nullijn zitten. IMO wezenlijk wat anders dan de harde 0% die in het bedrijfsleven vaker speelt. Vaak bij binnenlandse bedrijven die niets met export o.i.d. te maken hebben (de motor van de economie volgens sommigen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:23

XanderDrake

Build the future!

Mijn vrouw en ik voelen de crisis ook. Niet financieel, of tenminste niet direct financieel. We hebben allebei passende banen in het begin van onze carriere en gaan nog steeds in loon omhoog (hoger dan inflatie correctie).

Maar vanwege de crisis zijn er amper huurwoningen meer, en de degelijke huurwoningen die er zijn in prijs gestegen. Dat maakte de laatste verhuizing wel pittig.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Senor Sjon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:55:
Dat is hier al een jaar of drie niet meer gebeurd. De CAO zit ook op slot, dus dat ligt ook al een jaar op zijn gat. Is erg sectorafhankelijk, maar bij bv. ambtenaren zie je vaak nog wel dat ze de periodieke stijging wel krijgen (tot hun max loongebouw), alleen dat de schalen zelf op de nullijn zitten. IMO wezenlijk wat anders dan de harde 0% die in het bedrijfsleven vaker speelt. Vaak bij binnenlandse bedrijven die niets met export o.i.d. te maken hebben (de motor van de economie volgens sommigen...)
Een harde 0% zie je vooral bij bedrijven zonder CAO (waar de loonsverhoging een individuele toekenning is), of bij sectoren waar het zo slecht gaat dat men een CAO heeft opengebroken.

De gemiddelde stijging van CAO lonen bedraagt momenteel zo'n 1.7% op jaarbasis. Periodieken, beoordelings-gerelateerde loonsverhogingen en promoties komen daar bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:39:
Onlangs met vrienden een IT-bureau begonnen (web/app) en daar lijkt de crisis toch een stuk minder te spelen dan in het vakgebied waar ik voor ben opgeleid (bedrijfskunde).
Ik heb eerlijk gezegd ook het idee dat met name in studies waarvan men voorheen meende dat ze altijd wel een baan opleverden, zoals rechten en bedrijfskunde, er nu sprake is van totale kaalslag. Dat komt voor een deel ook wel doordat de financiële (en deels ook juridische) sector de afgelopen jaren buitenproportioneel (en kunstmatig) was gegroeid. Nu is dit weer aan het slinken tot normale proporties. Dan zijn er inderdaad veel teveel bedrijfskundigen en juristen. Er wordt praktisch geen grote overname meer gedaan, maar advocaten die 'echt' werk doen (bijv. advies en procederen rond IE/IP, technische zaken, verzekering, trading and shipping, et cetera, dus waarbij je echt de 'harde' business dient) hebben hun handen nog steeds vol.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 18:09
Hoe ik de crisis beleef? Toen hij uitbrak in 2008 was ik nog schoolgaand. Broers en ouders hebben geen problemen gehad op hun werk (niet ontslagen ofzo).
Voor mensen die hun job en status kunnen behouden is een crisis eigenlijk eerder positief. Alles wordt goedkoper (zie naar de brandstofprijs: eind 2008 super 95 €1,10, nu €1,60) en winkels willen zelf niet overkop gaan dus beginnen ze hun prijzen wat te verlagen om klanten te lokken. Als werkende zie je uiteraard wel de miserie rond je en ga je wat oppassen met je geld (want je weet nooit). Echter als je er door geraakt zonder scheuren (en wat slim bent) kom je er vaak veel beter uit.

In 2011 begon ik te werken en heb ik geïnvesteerd in aandelen (onder het idee van het kan alleen maar beter) en dat was ook zo, 20% winst geboekt (weliswaar zeer defensief gedaan, heb er immers weinig verstand van). Helaas ik had maar enkele duizenden euro's geïnvesteerd omdat ik niet meer had, dus ik zit nu niet op een luxe jacht ofzo ;)

Hoe ik het nu ervaar? Ik woon nog steeds thuis en mijn aandelen zijn verkocht (te hoog risico gezien ik er nog steeds niets van ken). Alles staat op klassieke spaarboekjes en wat mij nu irriteert is de belachelijk lage rentes (max 2%) en de huizen die terug extreem duurder worden (heb nog niet genoeg budget om zelf iets te kopen).

Over het algemeen is iedereen in mijn familie er beter van geworden.
  • Wij hadden geen aandelen voor de crisis (dus niets verloren)
  • Hebben baat gehad met het goedkoper worden van algemene dingen
  • Loon is niet gezakt (dus we konden meer met ons geld)
  • We zijn voorzichtiger geweest (letten op wat je uitgeeft, bewuster omgaan met energie etc) en wat extra opzij gezet
  • Hebben wat in aandelen geïnvesteerd tijdens de crisis zelf en meer winst uit kunnen halen dan gewoonlijk
Ik vrees dus eerder voor wat komen zal dan wat geweest is. De overheden moeten immers nu besparen en dat ga je voelen aan bv (woon) bonus, extra belastingen en banken die lage rentes blijven hanteren (om terug een buffer op te bouwen om hun schulden af te lossen).

Om eerlijk te zijn, ik hoop op een nieuwe crisis. Nu heb ik het geld wel om het zelf slim aan te pakken.
Kan ik goedkoop een lening vastkrijgen en misschien een huis of appartement goedkoop op de kop tikken.

[ Voor 4% gewijzigd door SMGGM op 30-10-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
Ik merk er helemaal niks van, in de afgelopen 5 jaar is mijn netto salaris ongeveer verdubbeld. Grootste stap zo'n 2 maanden geleden gemaakt door een switch van bedrijf waarbij ik er zo'n 50% op vooruit ben gegaan.

We hebben overigens wel minder te besteden, maar dat komt omdat mijn vriendin full-time voor haar praktijk is gegaan en iedere cent mogelijk daarin geïnvesteerd wordt. We leven nu dus ongeveer op hetzelfde netto-inkomen als dat we 5 jaar geleden deden. Alleen dan nu met een kind. Soms even doorbijten, maar op de langere termijn gaat het zich 100% uitbetalen

Daarvoor hebben we dus wel kritisch gekeken naar de uitgaven, daar laten we nu veel beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NOFI, maar als thuiswonende heb je geen benul. Welk risico met aandelen? Je kan in het ergste geval op nul eindigen en als thuiswonende hoef je niet druk te maken of je nog kan eten of dat je de huur/hypotheek nog kan betalen. Als je ouders een koophuis hebben, dan is ie een stuk minder waard. Brandstof is van 1.10 naar 1.60 gegaan, dat is waarschijnlijk België gezien de prijs en in mijn boekje is dat duurder.

Nog een crisis zou waarschijnlijk wel het einde van jouw baan kunnen betekenen.

[ Voor 71% gewijzigd door Señor Sjon op 30-10-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zoals ik bij velen van jullie lees heb ik in de afgelopen twee jaren goed gekeken naar mijn uitgaven. Ik heb circa € 300,00 per maand weten te snijden door onder andere:

- zuinigere auto en overstap van benzine naar diesel;
- andere zorgverzekering;
- "overbodige" verzekeringen opzeggen;
- kritischer kijken naar de uitgaven van boodschappen;
- verschillende kleine abonnementen opgezegd zoals de tv-gids.

Verder is mijn vriendin fulltime gaan studeren een tijdje terug, dus dat drukt ook erg op de bankrekening. Mijn inkomen is daarbij wel voldoende gestegen de afgelopen jaren om dit op te vangen. Ik ben van € 1900 netto naar € 3k netto gegaan in 5 jaar tijd. Maar net zoals de topicstarter merk ik niet dat ik meer geld overhoud, maar ik kan wel meer sparen.

Verder zijn alleen de brandstofprijzen en de assurantiebelasting verhoogd de afgelopen 5 jaar.

Dus nee, ik denk niet dat ik iets van de crisis zelf merk maar gewoon mijn eigen lust naar luxe en bezit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Ik denk dat topic wat dat aan gaat ook goed illustreert hoe het er voor staat.

Als je in het begin van je carriere staat (minder dan 10 jaar werkervaring) ga je er in de regel op vooruit en de tweakers (iig die op dit topic reageren) schaar ik even onder de <10 jaar werkervaring.

Vanuit dat oogpunt heb je als starter/medior geluk, je merkt minder van de crisis maar je hoeft je leefpatroon niet (drastisch) naar beneden te brengen.
De mensen die bv ouder dan 40 zijn zijn en al 5 jaar op een 0% lijn zitten "voelen" het meer, ookal verdienen zij meer zullen ze in de regel ook een andere levensstandaard en andere verplichtingen hebben.

Dit is de groep die het meeste merkt van de crisis daar hoef je geen Maurice de hond onderzoek voor te doen :)

Als jongere mag je "gelukkig" prijzen (of iig dat vind ik zelf :P) dat je er op deze manier mee te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sparen is toch geld overhouden?

Anyway, zat me te bedenken dat ik wel zo'n 20% achteruit ben gegaan: 3 jaar geleden ging m'n werkgever failliet, ben toen in dienst gekomen bij m'n huidige werkgever, vanuit financiële overwegingen als teamcoördinator. Helaas beviel dat niet, dus toen ben ik verder gegaan als uitvoerende (was ik daarvoor ook al). Tevens geen inflatiecorrectie gehad, en heb dus al met al bijna € 500 brutoe + wat secundaire plussen ingeleverd. Dat komt best hard aan.

Maar goed, 'k mag blij zijn dat ik nog 'n baan heb. Veel van m'n collega's zitten thuis of zijn iets heel anders gaan doen.

Bij m'n laatste sollicitatie, nu 2 weken geleden, kreeg ik te horen dat ik sowieso te duur was... 'k zou nogmaals € 500 of meer moeten zakken voordat ik in aanmerking kon komen... Dat is best veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ikke_Niels schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:24:
Ik denk dat topic wat dat aan gaat ook goed illustreert hoe het er voor staat.

Als je in het begin van je carriere staat (minder dan 10 jaar werkervaring) ga je er in de regel op vooruit en de tweakers (iig die op dit topic reageren) schaar ik even onder de <10 jaar werkervaring.

Vanuit dat oogpunt heb je als starter/medior geluk, je merkt minder van de crisis maar je hoeft je leefpatroon niet (drastisch) naar beneden te brengen.
De mensen die bv ouder dan 40 zijn zijn en al 5 jaar op een 0% lijn zitten "voelen" het meer, ookal verdienen zij meer zullen ze in de regel ook een andere levensstandaard en andere verplichtingen hebben.

Dit is de groep die het meeste merkt van de crisis daar hoef je geen Maurice de hond onderzoek voor te doen :)

Als jongere mag je "gelukkig" prijzen (of iig dat vind ik zelf :P) dat je er op deze manier mee te maken hebt.
Ligt heel erg aan de sector. Ik zou eerder zeggen dat veelal de groep 28-40 redelijk het bokkie is. De eerste sprongen al gemaakt, maar nu al een tijdje op de nullijn. Bij ontslag volgt WW, want vooralsnog is er geen ander werk voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Laatst online: 27-09 18:09
Senor Sjon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:01:
[...]

NOFI, maar als thuiswonende heb je geen benul. Welk risico met aandelen? Je kan in het ergste geval op nul eindigen en als thuiswonende hoef je niet druk te maken of je nog kan eten of dat je de huur/hypotheek nog kan betalen. Als je ouders een koophuis hebben, dan is ie een stuk minder waard. Brandstof is van 1.10 naar 1.60 gegaan, dat is waarschijnlijk België gezien de prijs en in mijn boekje is dat duurder.

Nog een crisis zou waarschijnlijk wel het einde van jouw baan kunnen betekenen.
Ik heb inderdaad geen risico maar ik wilde ook niet al wat ik had verliezen (ookal zit ik nog veilig thuis).
Woningen in België zijn enorm stabiel gebleven (in NL was er inderdaad meer crisis in die sector maar in België? nee (nog niet) en ik verwacht het persoonlijk ook niet).

Einde van mijn job indien er nog een crisis zou plaatsvinden? Ik zit in de sector waar de crisis is begonnen, nl de banken. Ik heb die job juist omdat het crisis was. Ze hebben (toen de crisis begon) veel mensen ontslagen en nadien hebben ze externe mensen aangenomen (waaronder ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Senor Sjon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:01:
[...]

Als je ouders een koophuis hebben, dan is ie een stuk minder waard.
En dat maakt voor het merendeel helemaal niks uit. Het is alleen een (mogelijk) probleem als je huis nu onderwater staat, of als je van koop naar huur gaat. Maar zolang je een nieuw huis gaat kopen maakt het niks uit. Als je van huur/ouders naar koop gaat is het alleen maar positief.

Te vaak zie ik mensen klagen dat ze hun huis met zoveel verlies hebben verkocht, en vervolgens een nieuw huis hebben gekocht, net alsof die niet goedkoper is geworden.

Bij een paar vriendinnen van tweakers die ik hier langs zie komen zal de crisis wel een rol spelen, maar met iets als Internationaal Toerisme Management waren je kansen om te beginnen al niet echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen job momenteel, maar wel verdien mijn geld met aandelenhandel. Doe ik al een half jaar nu.
Niet veel, maar wel genoeg om mijn basisuitgaven te dekken.

Wel erg blij dat ik geen hypotheek heb. Wel een studieschuld, maar die ga ik tijdelijk stopzetten.
Verder wat cash op een spaarrekening, dat zorgt sowieso voor rust.

Kortom: leef in vrijheid, en hoef me niet druk te maken. Ik begrijp dat genoeg mensen stressen, maar vind dat de media wel onnodig een aanjagende rol speelt in deze stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je moet naast je aandelen een redelijke reserve hebben om er een stabiel inkomen van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00
Door de crisis en lagere rente zijn mijn woonlasten wat lager. Maar ik word wel moedeloos van de rente op de spaarrekening, het is bijna niet mogelijk om met sparen wat kapitaal op te bouwen. Dus eigenlijk heft het elkaar op.

Verder zijn er ontwikkelingen los van de crisis die mijn uitgaven beïnvloeden. Met name technologie (telefoon, internet, computers) is nu goedkoper en gaat langer mee. Dat scheelt wel bij een tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Ik heb last van de crisis gehad. Aan het begin van de crisis ben ik 2x mijn baan kwijt geraakt, waardoor ik eveneens 2x in salaris naar beneden ben gegleden. Vervolgens heb ik intern gesolliciteerd naar een hogere functie waardoor ik qua inkomen ten opzichte van het begin van de crisis zo'n € 500,- er op vooruit gegaan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Geen last van, maar val zoals eerder genoemd inderdaad in de categorie <10 jaar werkervaring. Netto inkomen verdubbeld sinds ik gestart ben 6 jaar terug. Wel luxere levensstijl, maar weinig hogere vaste lasten - helemaal prima zo.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:59:
Ik begrijp dat genoeg mensen stressen, maar vind dat de media wel onnodig een aanjagende rol speelt in deze stress.
Enerzijds speelt de media inderdaad een rol, maar het is een feit dat we in de ergste crisis sinds de jaren 30 zitten.

Er is minder werk, de lasten zijn gestegen, de salarisstijgingen zijn vaak minder dan de inflatie.
Doe daar de ingekakte huizenmarkt bij en dan vind ik die stress aardig terecht.

Als ik om me heen kijk hoeveel mensen hun baan zijn kwijt geraakt en hoe moeilijk ze aan een nieuwe zijn gekomen, hoe moeilijk mensen hun huis kwijtraken en hoe hoog de restschuld soms is, dan vind ik dat de crisis er behoorlijk ingehakt heeft en niet iets is dat je moet bagatelliseren en op de media moet afschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja en nee. De crisis is echt, maar het is het gevolg van instorten financiële markten, en die zijn op niets meer dan vertrouwen gebaseerd. Herstel moet ook komen uit meer vertrouwen. Pessimistische berichtgeving belemmert dat herstel van vertrouwen dus verlengt en verdiept het de crisis.

Juist in financiële zaken bestaat er niet zoiets als onafhankelijke media. Iedere waarneming van het systeem beïnvloedt de toestand van het systeem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Laatst online: 20:45

Tys

De crisis is wel te merken ja. Hoewel ik zelf nog een vaste functie heb met baangarantie en een prima inkomen zitten wij helaas wel met 2 personen in een 1 slaapkamer appartement dat simpelweg niet te verkopen is.

De marktwaarde is nu nog maar 65% van de waarde (excl. kk) waarvoor ik het in het 2008 heb aangeschaft. Wil ik het nu verkopen dan moet dit al tegen marktwaarde - 5% anders gaat het gewoonweg maanden tot jaren duren als iemand überhaupt al komt kijken. Dat is gewoonweg niet te doen, de bank stribbelt in die zin tegen en blokkeert een verkoop ook tenzij ik met de totale restschuld contant kom aanzetten. Goed, dan zitten we voorlopig maar vast, maar ettelijke tienduizenden euro's opsparen om straks in 1 klap in een pot te gooien om hier 'weg te mogen' is echt geen fijne gedachte. Hoewel er veel mensen zijn die roepen dat we dit hadden moeten zien aankomen.

Over mijn inkomen maak ik mij voorlopig niet druk. Een voltijd baan zoals ik al zei (leven+sparen) en voor nog 2 extra inkomens (nuluren contract / oproepbasis, totaal ca 80uur/maand) voor extra werkzaamheden. Dit is meer wat tijdelijks om extra uitgaven te doen. Kon ik enkele weken geleden toch die mooie wagen kopen. :)

Moet dus ook heel eerlijk bekennen dat als ik mensen hoor in de IT (beheer / development) die geen baan kunnen vinden niet heel serieus neem, daar zijn echt vacatures genoeg hedendaags (ok, met uitzondering van de oudere generatie). Aan de andere kant lachen die mij dan uit wegens mijn gebrek aan inzicht in de huizenmarkt.

Kortom, iedereen zal wel op een manier 'geraakt' zijn, misschien niet direct, maar anders wel in een nabije omgeving (familie / vrienden), en dat is vaak ook geen pretje. Dat merk je in de sociale omgang ook vaker.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:38

Wokschotel

Op 6 wielen

Het enige wat ik er van merk is dat we m'n huis niet verkocht krijgen. Dat is vervelend, maar geen ramp want we hebben nog niets nieuws gekocht. Maar ik zou vanwege de reisafstand toch graag willen verhuizen. Voor de rest heb ik een vaste baan bij een stabiele werkgever waar ik aardig verdien en de toekomst ziet er ook goed uit. Waar ik wel moeite mee heb gehad is dat ik een aantal mensen 'heb moeten laten gaan'. Die hebben nog geen nieuwe job en dat steekt me wel.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Laatst online: 30-09 16:49
de crisis zullen we altijd wel linksom of rechtsom merken. Maar ik denk dat het ook belangrijk is in de gaten te houden waar je tegenwoordig je geldt aan uitgeeft. betaal je nog steeds 40 euro voor je internet abonnement of is dat de afgelopen jaren verhoogd en heb je er minder voor teruggekregen?

zo zijn de ziektekosten de afgelopen jaren gestegen, eigen risico is omhoog gegaan etc...

dus ja we zullen de crisis allemaal wel merken... maar een aantal jaar terug kon alles en het lijkt er op of we nu allemaal wat bewuster zijn gaan leven...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 07:44
Waar ik vroeger een standaard 20 euro mobiel abonnement had, met een zorgverzekering van 130 euro en een benzine autotje had en boodschappen bij de c1000 haalde.
Heb ik nu een abonnement van 10.50 van Simyo, 78 euro zorgverzekering (850 eigen risico ik ga toch niet naar de doctor, en als ik kanker heb dan is 850 een koopje) en een polo dieseltje en ga ik naar de Lidl.

Het voordeel van de crisis is wel dat ik nu mij bewust ben dat ik nu leef... en mijn dromen nu moet waarmaken. Lekker op wereldreis voor 2 maandjes :) Ik ben trouwens bijna 30 en zit in de techniek.

Werkgever haalt de arbeidskrachten uit het buitenland. Het niveau is echt bedroevend laag, dus Nederlanders grijp je kans rondom Eindhoven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 02-10 07:26
t_captain schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:13:
[...]

Ik zou dat je nog een ouderwetse particuliere zorgverzekering kon afsluiten. Dat zou pas een besparing zijn :)
In het kader van nutteloze opmerkingen, is dit zeker een. De kosten van de zorg worden toch gemaakt, daarnaasr gaat juist een groot gedeelte van je inkomen naar de AWBZ en niet naar de zorg. Het oude zorgstelsel kende eigenlijk financieel veel ongelijkheden. Werkenden betalen nu juist meer voor de zorg door middel van de ZVW-bijdrage (ongeveer 6%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 07:44
Waarom moet een werkende meer betalen? Diegene die thuis zit krijgt zorg toeslag, huursubsidie, goedkoop huurhuisje en nog een hoop. Als je net boven modaal zit krijg je dit allemaal niet twv 700 euro netto per maand! En toch mist deze persoon 40 tot 50 uur per week van zijn leven. Er is genoeg werk voor iemand die wilt. Alleen al in mijn directe omgeving: Kersen en appels plukken, telefoonboeken rondbrengen, tuinieren en dan zoek ik niet eens...Dan heb ik het niet eens over techniek banen.Ook al ben ik hoogopgeleid.Ik moet er niet aan denken werkloos thuis te zitten en mijn handje op te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
enermax schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:51:
Als je net boven modaal zit krijg je dit allemaal niet twv 700 euro netto per maand!
offtopic:
Met een inkomen van ~900 netto kreeg ik 88 euro (zorg én huurtoeslag bij elkaar), dus zo'n vetpot is dat niet, hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
In nederland hebben we wel regels en voorzieningen die het voor de minder bedeelden wat gemakkelijker maakt. helaas zijn daar ook harde grenzen in getrokken. Soms kan iemand die net onder modaal zit zijn broekriem nog harder aantrekken dan iemand op ww niveau omdat deze persoon niet in aanmerking komt voor de verschillende subsidies.

(gaat even om de vergelijking dus brand me niet af voor ww-niveau of modaal)...

de verdeling of grenzen aanpassen zal ook niet direct helpen omdat er dan wel weer een ander mee wordt benadeeld...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb een aantal cliënten die bruto jaarlijks +/- € 50-100 teveel verdienen - en daardaar maandelijks € 70 aan netto huurtoeslag mislopen... Dat is behoorlijk zuur. Overigens is dat niet afhankelijk van werk of geen werk, maar gewoon van belastbaar jaarinkomen.

Trouwens, van € 1.500 bruto per maand, hou je als werkende € 125 netto meer over dan als niet-werkende... dus als werkende heb je sowieso al dat voordeel van € 125 per maand. Dit is de arbeidstoeslag.
Een werkende moet dus sowieso minder belasting betalen - en overige regelingen zijn afhankelijk van het inkomen, niet van de inkomstenbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ik doelde ook op het inkomen...

vervelend maar helaas wel de werkelijkheid.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ardana schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:28:
Ik heb een aantal cliënten die bruto jaarlijks +/- € 50-100 teveel verdienen - en daardaar maandelijks € 70 aan netto huurtoeslag mislopen... Dat is behoorlijk zuur. Overigens is dat niet afhankelijk van werk of geen werk, maar gewoon van belastbaar jaarinkomen.

Trouwens, van € 1.500 bruto per maand, hou je als werkende € 125 netto meer over dan als niet-werkende... dus als werkende heb je sowieso al dat voordeel van € 125 per maand. Dit is de arbeidstoeslag.
Een werkende moet dus sowieso minder belasting betalen - en overige regelingen zijn afhankelijk van het inkomen, niet van de inkomstenbron.
Dus 125 euro om 40x4,3=172 uur te werken, exclusief kosten van/naar werk. Dat is nou niet echt een spetterende deal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
koentjuh1987 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:37:
In nederland hebben we wel regels en voorzieningen die het voor de minder bedeelden wat gemakkelijker maakt. helaas zijn daar ook harde grenzen in getrokken. Soms kan iemand die net onder modaal zit zijn broekriem nog harder aantrekken dan iemand op ww niveau omdat deze persoon niet in aanmerking komt voor de verschillende subsidies.
Het zijn niet alleen deze harde grenzen die bepalen wanneer je beter af bent, maar ook een persoonlijke situatie speelt nogal mee. De bekende bijstandsmoeder is een goed voorbeeld waarin uitkering trekken doorgaans lucratiever is dan werken.

In de bijstand krijgen deze vrouwen met gestapelde regelingen zo'n € 1100,- tot € 1300,- (afhankelijk van o.a. gemeente) per maand. Een alleenstaande moeder die tegen minimumloon werkt zal ongeveer zo'n € 1200,- euro per maand ophalen, maar heeft als grootste probleem dat een deel van het inkomen gebruikt zal moeten worden om kinderopvang te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:10:
[...]

Dus 125 euro om 40x4,3=172 uur te werken, exclusief kosten van/naar werk. Dat is nou niet echt een spetterende deal...
Plus WW/AOW-rechten, plus pensioenopbouw, plus salarisstijgingen, plus stijging marktwaarde, plus sociale contacten, plus persoonlijke ontwikkeling, plus eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden, plus verminderde kosten (niet 24/7 thuis zijn is goedkoper dan wel 24/7 thuis zijn).

Bovendien gaat dit uit van een gelijk inkomen bij werk en uitkering. In veel gevallen is de uitkering significant lager dan het salaris en gaat iemand die in de uitkering zit, er niet alleen die € 125 op vooruit, maar véél meer. Bovendien, voor veel mensen is de stijging van € 125 netto meer dan 10% van hun netto inkomen... en ik weet niet hoe vaak jij 'n stijging van 10% hebt gehad, maar ik teken ervoor...

Gaan werken is vrijwel altijd, zowel op korte, als op lange termijn, lucratiever dan thuis blijven, zelfs als er sprake is van kinderopvangkosten (al wordt dat wel steeds slechter). Slechts bij veel reiskosten en slechter reiskostenvergoeding zie ik dat het in een enkel geval een negatief effect heeft.

En als je dan 'n half jaartje of jaartje genoegen moet nemen met "slechts" € 125 netto extra pm, dan, moet je dat maar zien als investering. Overigens zou ik echt wel blij zijn met nu een salarisstijging van € 125 per maand... dus waarom zou iemand die werkloos is dat niet zijn.

Bijzonder voorbeeld is inderdaad trouwens die bijstandsmoeder (met 1 of meerdere kinderen tot 12 jaar). Ja, zij moet kinderopvangtoeslag betalen, maar... als zij € 1.600 bruto krijgt, houdt ze bijna € 300 méér over als de bron werk is, dan wanneer de bron uitkering is: combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting kunnen leuk oplopen, en dat is bovenop de arbeidskorting. En aangezien de (kinderopvang)toeslag gebaseerd is op bruto-salaris (en dat dus gelijk blijft), blijft ze recht houden op dezelfde toeslagen en is de winst dus écht pure winst.

Het is jammer dat de overheid daar niet meer aandacht aan besteed.... 'n Promotie-campagne voor dergelijke kennis zou best nuttig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 31-10-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

In het begin van de crisis was ik nog aan het studeren; het was dus een "ver van mijn bed show". Toen ik echter klaar was, was de crisis alleen maar erger geworden en de sector (design/reclame) ook alleen maar gekrompen.

Een half jaartje een uitzendbaan gehad (eerst beste baantje genomen wat beschikbaar was) voor een minimumloon. Daar toen gestopt met werken (ontslag) en toen een aantal maanden sollicitaties verstuurd en op gesprek geweest, waarvan het steeds op niks uit liep (oa veel kandidaten) Zonder enige reserves was dat eigenlijk niet vol te houden met alle vaste lasten.

Mijn vrouw is zwanger geraakt en raakte toen haar baan kwijt (goh.. contract niet verlengd) Ze kon toen ook niks nieuws meer vinden (niemand neemt een zwangere aan)

Ik heb inmiddels een baan in mijn eigen sector gevonden, maar net iets boven het minimum, dus heel ruim is het niet. Mijn vrouw kreeg eerst WW (70% salaris?) en nu Zwangerschapsverlof (100% laatste salaris = minimum van 32 uur in dat geval)

We komen nu net uit (zeker icm ons uitgavepatroon waar veel aan valt te verbeteren) Als het zwangerschapsverlof afgelopen is weet ik niet hoe we het moeten gaan redden. Mijn contract zou ook zomaar geen verlenging kunnen krijgen (verhoging zit er niet in het komende decennium). We hebben inmiddels onze kleine spruit er bij die we niet 24/7 bij de opvang willen zetten.. Ja ik voel de crisis wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Collaborator op 31-10-2013 16:46 ]

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ardana schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:10:
[...]

Plus WW/AOW-rechten, plus pensioenopbouw, plus salarisstijgingen, plus stijging marktwaarde, plus sociale contacten, plus persoonlijke ontwikkeling, plus eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden, plus verminderde kosten (niet 24/7 thuis zijn is goedkoper dan wel 24/7 thuis zijn).
Nou, dat valt wel tegen:
WW: de nieuwe regeling die ze in willen gaan voeren stelt geen hol voor. Dan betaalt je werkgever meer aan premie dan je ooit zal ontvangen. En als je al een uitkering hebt, dan heb je geen WW meer nodig.
AOW: die rechten bouw je op door in NL ingeschreven te staan, dat is niet gebaseerd op arbeidsverleden.
Pensioenopbouw: die betaal je los van je bruto inkomen. Meestal is daar de 125 euro al verdwenen.
Salarisstijgingen: veel sectoren kennen dat nu niet, nog geen inflatiecorrectie.
Stijging marktwaarde: in de banen rond dat loon (minimum) kan je vaak blijven zitten zonder echte stijging in marktwaarde.
Soc. contacten > bv vrijwilligerswerk
Pers. ontwikkeling eens
secundaire arbeidsvoorwaarden: zie salarisstijging
verminderde kosten: de kosten van thuis zijn, zijn lager dan die van/naar kantoor komen. Eten doe je thuis hetzelfde als op kantoor, dus geen verschil.
Bovendien gaat dit uit van een gelijk inkomen bij werk en uitkering. In veel gevallen is de uitkering significant lager dan het salaris en gaat iemand die in de uitkering zit, er niet alleen die € 125 op vooruit, maar véél meer. Bovendien, voor veel mensen is de stijging van € 125 netto meer dan 10% van hun netto inkomen... en ik weet niet hoe vaak jij 'n stijging van 10% hebt gehad, maar ik teken ervoor...

Gaan werken is vrijwel altijd, zowel op korte, als op lange termijn, lucratiever dan thuis blijven, zelfs als er sprake is van kinderopvangkosten (al wordt dat wel steeds slechter). Slechts bij veel reiskosten en slechter reiskostenvergoeding zie ik dat het in een enkel geval een negatief effect heeft.

En als je dan 'n half jaartje of jaartje genoegen moet nemen met "slechts" € 125 netto extra pm, dan, moet je dat maar zien als investering. Overigens zou ik echt wel blij zijn met nu een salarisstijging van € 125 per maand... dus waarom zou iemand die werkloos is dat niet zijn.

Bijzonder voorbeeld is inderdaad trouwens die bijstandsmoeder (met 1 of meerdere kinderen tot 12 jaar). Ja, zij moet kinderopvangtoeslag betalen, maar... als zij € 1.600 bruto krijgt, houdt ze bijna € 300 méér over als de bron werk is, dan wanneer de bron uitkering is: combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting kunnen leuk oplopen, en dat is bovenop de arbeidskorting. En aangezien de (kinderopvang)toeslag gebaseerd is op bruto-salaris (en dat dus gelijk blijft), blijft ze recht houden op dezelfde toeslagen en is de winst dus écht pure winst.

Het is jammer dat de overheid daar niet meer aandacht aan besteed.... 'n Promotie-campagne voor dergelijke kennis zou best nuttig zijn.
Voor 125 euro per maand bruto verschil, is het niet de moeite om voor minder dan 1 euro per uur te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:04:
[...]
Voor 125 euro per maand bruto verschil, is het niet de moeite om voor minder dan 1 euro per uur te werken.
Allicht niet, volgens mij vangen de Chinezen nog meer, het immateriele echter...... Full-time thuiszitten is voor mij niet zo top voor mijn geestelijke gesteldheid.
enermax schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:45:
Werkgever haalt de arbeidskrachten uit het buitenland. Het niveau is echt bedroevend laag, dus Nederlanders grijp je kans rondom Eindhoven!
Is het in de high-tech (De VDL/ASML/FEI's) in de regio Eindhoven niet zo dat buitenlands personeel wordt aangetrokken vanwege een gebrek aan ingenieurs e.d.?
Verder wel met je eens dat Eindje volop kansen bied zeker in tech en IT*
Minder succesvolle/slimme/sexy/superieure regio's hebben het in dat opzicht een stuk moeilijker aan de lokale leegstand daar te zien. (Limburg bijvoorbeeld, zelfs rondom paradepaardje chemelot is de leegstand in het straatbeeld (winkels) daar echt van een heel ander kaliber dan hier in Z-O-brabant. (heb het gedurende mijn afstudeerstage vorig jaar daar ook echt zien toenemen, ben benieuwd hoe het er nu bijstaat.........)

offtopic:
* Ben heel blij dat ik in de voormalig slimste regio ter wereld woon, anders had ik als able-bodied-25-jarige-hbo-bedrijfskundige een uitkering moeten aanvragen of minder legale inkomstenbronnen moeten vinden. (zelfs baantjes onder niveau zijn niet te krijgen :(, maar crisis noopt tot inventiviteit en ondernemerschap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die roep om 'technici' is zo a-specifiek als maar zijn kan. Zijn dat MBO? HBO? WO? technici? Een lasser is heel wat anders dan een werktuigbouwkundige. In de nieuwsberichten lijken die op één hoop geveegd te worden, met een filmpje van een werkplaats erbij.

Ze kunnen ze wel nodig hebben, maar ze willen er in de regel niet voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
blijft over het algemeen heel 2 ledig.

Mooi voorbeeld is de land en tuinbouwsector. Daar is behoefte aan verschillende medewerkers voor alle werkzaamheden die daar nodig zijn. echter zijn de nederlandse arbeidskrachten vele malen duurder dan de poolse collega's die dit werk doen.

omdat het voor het bedrijf vele malen interessanter lijkt te zijn om buitenlandse arbeidskrachten in te huren dan de nederlandse stimuleert het de economie ook niet. 70% van het verdiende geld gaat namelijk rechtstreeks naar het thuisland van deze arbeiders...

crisis of niet.. uiteindelijk hebben we dat zelf ook zo voor elkaar gekregen dat we in deze situatie moeten leven. klinkt hard maar deels gaat het om het vertrouwen in de economie maar uiteindelijk zijn we allemaal ook even gierig.. kosten ze laag als het kan en proberen zelf er zo goed mogelijk vanaf te komen.

Ik weet ook dat er mensen zijn die hard werken voor de centen en met goed geloof het e.e.a afsluiten bij de bank. maar ook daar wordt je voorgelogen waar je bij staat. Vroeger kon alles... helaas moeten we van de zaken die we destijds hebben geregeld nu de blaren voelen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:01

HaterFrame

Well... Poo came out!

Wij voelen het al sinds de 0 lijn voor ambtenaren, echter krijg ik nu te horen dat ze ook een nieuw dienstrooster gaan invoeren.Houd in dat ik veel minder onregelmatig ga werken. Dat komt er voor mij op neer - mocht het door gaan - dat ik 150,- tot 200,- in de maand minder ga verdienen. En ja dat ga ik zeker wel voelen met een gezin van 5, zeker als je in je achterhoofd houd dat wij al jaren op de 0 lijn zitten :@

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:04:
WW: de nieuwe regeling die ze in willen gaan voeren stelt geen hol voor. Dan betaalt je werkgever meer aan premie dan je ooit zal ontvangen. En als je al een uitkering hebt, dan heb je geen WW meer nodig.
Als je al 'n uitkering hebt, heb je geen recht op WW, dus je opmerking snap ik niet.
AOW: die rechten bouw je op door in NL ingeschreven te staan, dat is niet gebaseerd op arbeidsverleden.
Je hebt gelijk: ik bedoelde WAO/WIA. En die bouw je niet op als je in de uitkering zit.
Pensioenopbouw: die betaal je los van je bruto inkomen. Meestal is daar de 125 euro al verdwenen.
Werkgevers betalen nog steeds mee, netto is het voordeliger om hem te laten betalen, dan dat je zelf spaart van je pensioen. Juist omdat je het buiten je bruto-inkomen om ontvangt, is het een verhoging van je vermogen. Weliswaar niet nu, maar wel straks. En mooi he, dat vermogen hoef je grotendeels niet zelf te betalen, dat doet je baas voor je. Owja, als je 'n uitkering hebt, loop je dat mis... Helaas.
Salarisstijgingen: veel sectoren kennen dat nu niet, nog geen inflatiecorrectie.
Wellicht nu niet, maar in betere tijden wel. Daarnaast heb je, juist in minimum-salaris-sectoren, standaard-periodieken waardoor je wel stijgt.
Stijging marktwaarde: in de banen rond dat loon (minimum) kan je vaak blijven zitten zonder echte stijging in marktwaarde.
Je marktwaarde stijgt alleen al door te blijven werken. Waarom denk je dat 't makkelijker is om werk te vinden vanuit een baan, dan vanaf het werklozenbankje?
verminderde kosten: de kosten van thuis zijn, zijn lager dan die van/naar kantoor komen. Eten doe je thuis hetzelfde als op kantoor, dus geen verschil.
Eten wel, maar verbruik gas en electra niet: vooral verwarming scheelt. Daarnaast heb je, als je thuis zit, veel meer tijd, gelegenheid en zin om geld uit te geven, en dat kan niet als je op kantoor zit. En bij lang niet alle banen, (en zeker niet die in de laag betaalde sectoren) heb je (hoge) reiskosten. Tevens kennen die vaak een CAO met een vaste reiskostenvergoeding. En als je 't 'n beetje slim aanpakt, kun je zelfs nog winst maken op je 0,19ct/km, doen wij ook. Legaal en onbelast, wat wil je nog meer.
Als je zo denkt, blijf je toch lekker in de uitkering. Weet je tenminste zeker dat je nooit boven de € 890 per maand uit gaat komen... Ik zit ondertussen op de > € 2.580 netto + auto, met waarschijnlijk straks een hypotheekvrij huis + goed pensioen. En ik begon ook op € 890... Maar blijf jij maar lekker liever lui dan moe.. risico's nemen is kennelijk niets voor jou. Naja, risico's... je kan er alleen op vooruit gaan, en niets verliezen. Owja, wel wat... 40 uur per week... goh, wat naar nou.
Ik hoop alleen wel voor je dat je nooit een beroep hoeft te doen op een schuldregeling.

En ik hoop dat je je realiseert dat je met deze houding de wens van werkenden om uitkeringsgerechtigden te onderhouden drastisch minder wordt. Want als jij al niet je eigen broek wenst op te houden, waarom zouden wij 'm dan voor jou willen ophouden? Op 'n gegeven moment zal er wellicht voor gekozen worden om de uitkering voor gezonde mensen drastisch te verlagen... Ik denk dat we nl. nog wel wat te bezuinigen hebben...

Dus als je al een dergelijke mening hebt, doe je de groep uitkeringsgerechtigden geen plezier door deze uit te spreken... Je schildert ze alleen maar af als werkschuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt inderdaad duurder ja. Maar om nu te zeggen dat ik het slechter heb?

Hangt er puur vanaf wat ik zoal uitgeef. Dingen zoals een schilder voor je huis tikken wel aan of een onderhoudsgevoelige auto ofzo. :P

Voor de rest hou je kosten en uitgaves laag, en zet zeker wat opzij voor wanneer je het minder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ja, ik voel 'm ook.

Ben tegenwoordig veel sneller door m'n centen heen dan vroeger, ook zie ik om me heen allerlei leuke dingen verdwijnen omdat de overheid minder subsidieert. De vraag is dan of er nog meer leuke, fijne dingen gaan verdwijnen. Ik wou mijn rijbewijs halen en een auto kopen maar heb er gewoon geen geld voor. Ach ja, dan neem ik maar de trein.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ardana schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 02:31:

[...]
Als je zo denkt, blijf je toch lekker in de uitkering. Weet je tenminste zeker dat je nooit boven de € 890 per maand uit gaat komen... Ik zit ondertussen op de > € 2.580 netto + auto, met waarschijnlijk straks een hypotheekvrij huis + goed pensioen. En ik begon ook op € 890... Maar blijf jij maar lekker liever lui dan moe.. risico's nemen is kennelijk niets voor jou. Naja, risico's... je kan er alleen op vooruit gaan, en niets verliezen. Owja, wel wat... 40 uur per week... goh, wat naar nou.
Ik hoop alleen wel voor je dat je nooit een beroep hoeft te doen op een schuldregeling.

En ik hoop dat je je realiseert dat je met deze houding de wens van werkenden om uitkeringsgerechtigden te onderhouden drastisch minder wordt. Want als jij al niet je eigen broek wenst op te houden, waarom zouden wij 'm dan voor jou willen ophouden? Op 'n gegeven moment zal er wellicht voor gekozen worden om de uitkering voor gezonde mensen drastisch te verlagen... Ik denk dat we nl. nog wel wat te bezuinigen hebben...

Dus als je al een dergelijke mening hebt, doe je de groep uitkeringsgerechtigden geen plezier door deze uit te spreken... Je schildert ze alleen maar af als werkschuw.
Uhm, ik heb nog geen dag WW of bijstand genoten en ik ben toch al wat jaartjes van school af. Ik ben na mijn studie 9 maanden bezig geweest om een vaste baan te vinden in 2003/2004 (bouwkunde opleiding afgerond tijdens bouwfraude crisis... jee). Geen cent uitkering, want inkomen van mijn vrouw en mijn bijbaan was al te hoog. Geen cent huursubsidie, want nog geen 23, etc. Geen vrijstellingen voor belastingen, waterschap e.d. al die jaren, want net teveel inkomen door stufi+bijbaan+startersbaan vrouw. In de flat waar we woonden waren wij de enigen die overal de volle mep voor moesten neertellen. En ik heb tussen wat klagers gezeten...

Kijk bv naar de projecten om mensen in Rotterdam aan het werk te krijgen in het Westland. Dat is verre van een succes. Veel lagelonen banen hier in de regio zijn richting Botlek/Maasvlakte verhuisd, terwijl dat eerst in Rotterdam Zuid was. Gevolg: het is te duur om vanuit bijstand aan het werk te gaan. OV is slecht en kostbaar en sluit totaal niet aan op de ploegendiensten die er zijn in de havens. En het gaat niet om de 890 euro, het gaat om het bedrag wat ze ervan overhouden. En dat is met allerlei toeslagen en regelingen in verhouding best veel. Op denhaagtekijk.nl staan wel een paar rekenvoorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Toen de crisis begon studeerde ik nog. In 2009 was ik klaar, maar omdat het zo slecht ging in de economie plakte ik er nog een studie achteraan. In 2012 was ik daarmee klaar, maar had ondertussen al bijna een jaar een baan. In de tussentijd is mijn salaris jaarlijks met 15% gestegen en ik verwacht vanaf 1 januari weer een dergelijke stijging. Wekelijks nemen recruiters contact met mij op via LinkedIn en sommigen zijn wat brutaler en bellen gewoon naar de receptie van mijn huidige werkgever. Persoonlijk mag ik niet klagen dus. Mijn verloofde werkt bij een Big 4 accountantskantoor, daar is wel iets bezuinigd maar heeft ze natuurlijk ook nog steeds een prima salaris en uitstekende toekomst perspectieven.

Persoonlijk raakt de crisis ons dus niet. In mijn omgeving is het echter kommer en kwel. De meeste van mijn oud-studiegenoten en vrienden hebben moeite met het vinden van (passend) werk, terwijl ze toch prima diploma's hebben. Als ze al iets vinden is het vaak tijdelijk en niet voor lonen die men vroeger gaf aan dergelijke starters. Mijn ouders hebben gewoon hun baan en een prima inkomen, maar zien wat er netto onder de streep overblijft wel hard dalen.

Al met al mag ik niet klagen, maar ik merk zeker dat het land nog altijd in crisis is. Soms voel ik me zelfs schuldig dat het met mij wel goed gaat. Ondanks de positieve berichten in de media wordt het ook alleen maar erger lijkt het. Sterker nog, ik denk dat we nog in een soort ontkenningsfase zitten en dat er nog grote klappen gaan volgen, zeker op de huizenmarkt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als ik naar de financien kijk, denk ik eerlijk gezegd dat het op zich niet eens de crisis is die mensen parten speelt. Mijn vriendin en ik hebben samen zo'n 4k netto te besteden per maand; geen grootverdieners maar we mogen op zich niet klagen, denk ik. Als ik zie wat er aan vaste lasten maandelijks verdampt aan zaken als hypotheek, auto's, verzekeringen, boodschappen , etc, etc, gaat het toch wel erg hard.

Ik denk vaak terug aan de good old gulden. Wanneer ik de jaarlijkse belastingaangifte invul en me dan realiseer wat er in guldens zou staan, hoorde je direct bij de happy few. Maar aangezien sinds de komst van de euro alles in mijn ogen zo schrikbarend duur is geworden, koop je tegenwoordig stukken minder voor je geld. Behalve mijn salaris is er volgens mij niets eerlijk omgerekend. En dat is volgens mij het echte probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
S1NN3D schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:18:
Als ik naar de financien kijk, denk ik eerlijk gezegd dat het op zich niet eens de crisis is die mensen parten speelt. Mijn vriendin en ik hebben samen zo'n 4k netto te besteden per maand; geen grootverdieners maar we mogen op zich niet klagen, denk ik. Als ik zie wat er aan vaste lasten maandelijks verdampt aan zaken als hypotheek, auto's, verzekeringen, boodschappen , etc, etc, gaat het toch wel erg hard.

Ik denk vaak terug aan de good old gulden. Wanneer ik de jaarlijkse belastingaangifte invul en me dan realiseer wat er in guldens zou staan, hoorde je direct bij de happy few. Maar aangezien sinds de komst van de euro alles in mijn ogen zo schrikbarend duur is geworden, koop je tegenwoordig stukken minder voor je geld. Behalve mijn salaris is er volgens mij niets eerlijk omgerekend. En dat is volgens mij het echte probleem.
Dat heeft allang niets meer met de euro te maken, we hebben gewoon elk jaar grofweg 2% inflatie (wat over de jaren natuurlijk cummuleert).

Ofwel 2% inflatie is grofweg na 13 jaar 30% hogere prijzen. (Even het jaar 2000 als gulden jaar gepakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De euro is wel een katalysator geweest die de loonmatiging van de 10 jaar ervoor teniet heeft gedaan (let wel, voor de export, niet de interne markt). Met als gevolg dat we nu weer 13 jaar loonmatiging hebben.

Inflatie giert vooral de laatste jaren de pan uit door overheidsmaatregelen, terwijl de inkomens vrijwel stilstaan. Dat effect is dus dubbel zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ikke_Niels schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:27:
Dat heeft allang niets meer met de euro te maken, we hebben gewoon elk jaar grofweg 2% inflatie (wat over de jaren natuurlijk cummuleert).

Ofwel 2% inflatie is grofweg na 13 jaar 30% hogere prijzen. (Even het jaar 2000 als gulden jaar gepakt).
De inflatie speelt zeker een rol. Maar veel producten/diensten als kleding/schoenen, horeca, etc zijn zo'n beetje 100% in prijs gestegen. Daarvan is de inflatie zeker een deel- maar niet de hoofdoorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ph4ge schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:08:
Ondanks de positieve berichten in de media wordt het ook alleen maar erger lijkt het. Sterker nog, ik denk dat we nog in een soort ontkenningsfase zitten en dat er nog grote klappen gaan volgen, zeker op de huizenmarkt.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
S1NN3D schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:39:
[...]

De inflatie speelt zeker een rol. Maar veel producten/diensten als kleding/schoenen, horeca, etc zijn zo'n beetje 100% in prijs gestegen. Daarvan is de inflatie zeker een deel- maar niet de hoofdoorzaak.
Maar dat zijn de kosten niet. Een paar takken hebben inderdaad hun prijzen idioot verhoofd bij overgang naar de euro, en dat is voornamelijk doe horeca. Oplossing: minder naar de horeca gaan.

Maar je hypotheek is niet hoger door de euro geworden. Met het aantal prijzenoorlogen ook niet je dagelijke boodschappen. De benzine en je auto zijn niet duurder geworden door prijsstijgingen bij de invoering van de euro, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die prijzenoorlog valt ook wel mee. In eerste instantie worden prijzen verhoogd voor de actie uit en dan gestunt met 'korting'.

En dat is niet alleen de euro, maar stijgende kosten tegenover een minder stijgend inkomen is wel slecht. Het feit dat 7 miljoen huishoudens een of andere toeslag krijgen vind ik al inherent fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Voor de huizenmarkt hebben we een apart topic, maar in zn algemeen kan je stellen dat zodra je zelf even wat cijfers nazoekt die in de media verschijnen en zelf even doordenkt dat de rooskleurige verhalen geen enkele basis in de feiten hebben. Er wordt voornamelijk bericht over het "sentiment" wat zou verbeteren, en misschien is dat ook wel het geval, maar uiteindelijk kan een sentiment niet op tegen de harde cijfers en die staan stuk voor stuk diep in het rood.

Feit is dat er wederom een bezuinigingsgolf aankomt, dat de koopkracht weer naar beneden gaat en de torenhoge werkeloosheid alleen maar oploopt. Dan gaan de cijfers dus alleen maar verder in het rood. Dit is nog nooit hand in hand gegaan met een stijging van de huizenmarkt, integendeel. De enige reden waarom de daling beperkt is is omdat veel mensen, bedrijven en overheden simpelweg het verlies niet kunnen nemen en omdat de overheid er alles aan doet om mensen vooral te laten kopen. Dit blijft niet 'goed' gaan.

Structureel is er niets veranderd tov 2008. Ook de Euro problemen zijn echt niet weg, idem voor de banken, idem voor de problemen in de VS. Men is het afgelopen jaar angstvallig bezig om mensen maar vooral positief te laten denken. Dat begon in Nederland met de groene waas van Rutte en Samson, maar daar los je de problemen niet mee op.

In het beste geval gaan we een langdurige periode van stilstand tegemoet. Het ene jaar een minimaal plusje, en het jaar er op een klein minnetje in de economische groei. Tot voor kort gruwelden economen van 2% economische groei op jaarbasis, nu gaan we jubelen als we rond de 0% uitkomen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:23

XanderDrake

Build the future!

Collaborator schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:41:
In het begin van de crisis was ik nog aan het studeren; het was dus een "ver van mijn bed show". Toen ik echter klaar was, was de crisis alleen maar erger geworden en de sector (design/reclame) ook alleen maar gekrompen.

Een half jaartje een uitzendbaan gehad (eerst beste baantje genomen wat beschikbaar was) voor een minimumloon. Daar toen gestopt met werken (ontslag) en toen een aantal maanden sollicitaties verstuurd en op gesprek geweest, waarvan het steeds op niks uit liep (oa veel kandidaten) Zonder enige reserves was dat eigenlijk niet vol te houden met alle vaste lasten.

Mijn vrouw is zwanger geraakt en raakte toen haar baan kwijt (goh.. contract niet verlengd) Ze kon toen ook niks nieuws meer vinden (niemand neemt een zwangere aan)

Ik heb inmiddels een baan in mijn eigen sector gevonden, maar net iets boven het minimum, dus heel ruim is het niet. Mijn vrouw kreeg eerst WW (70% salaris?) en nu Zwangerschapsverlof (100% laatste salaris = minimum van 32 uur in dat geval)

We komen nu net uit (zeker icm ons uitgavepatroon waar veel aan valt te verbeteren) Als het zwangerschapsverlof afgelopen is weet ik niet hoe we het moeten gaan redden. Mijn contract zou ook zomaar geen verlenging kunnen krijgen (verhoging zit er niet in het komende decennium). We hebben inmiddels onze kleine spruit er bij die we niet 24/7 bij de opvang willen zetten.. Ja ik voel de crisis wel.
Ik moest wel even slikken toen ik dit las.
Begin van de eeuw was alles nog prachtig, iedereen die gestudeerd had ging dik verdienen! Gouden bergen...

En dit is vervolgens de realiteit. 100den mensen die reageren op vacatures, minimum loon, Nul uren contracten, zeer tijdelijke contracten die niet worden verlengt...... Daar zit je dan, met je rug tegen de muur, met een koter op schoot, vrezend voor het moment dat de WW en zwangerschapuitkering aflopen :/

Heel veel sterkte man ;w

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:51:
[...]
Maar je hypotheek is niet hoger door de euro geworden. Met het aantal prijzenoorlogen ook niet je dagelijke boodschappen. De benzine en je auto zijn niet duurder geworden door prijsstijgingen bij de invoering van de euro, etc.
Ben ik het niet helemaal met je eens. Hypotheek klopt, is netjes omgerekend. Ondanks de prijzenoorlog is een volle kar boodschappen echt wel aanzienlijk duurder geworden. Voor de prijs van een dikke Golf vroeger, koop je nu een kale Polo. Benzineprijzen gaan altijd omhoog (komt door de overheid). Onderhoudsprijzen die een dealer tegenwoordig vraagt zijn tegenwoordig absurd. Bijna alles is gewoonweg duurder geworden en dat komt niet alleen maar door inflatie. En dit gecombineerd met nauwelijks stijgende lonen, zorgt er voor dat iedereen een pas op de plaats moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik hoofdlijnen ben ik het met je eens, maar met de aanschafprijzen van auto's ben je wel erg negatief.

Een dikke golf in 2001 kostte 29.000 euro (Golf 4, 5drs GTI, excl opties). Voor dat geld koop je anno nu inderdaad een Polo, maar geen kale Polo. In dat budget past namelijk GTI met bijna 3k aan opties erop.

Onder de streep rij je dan in een auto:
- met meer opties (2800 euro aan accesoires + het feit dat standaarduitvoeringen typisch iets minder kaal zijn geworden).
- met 10pk en 25 Nm meer, en een 0-100 tijd van 1.4 seconde sneller
- met een automatische bak
- alleen iets kleiner, namelijk 5cm wielbasis en 5cm buitenbreedte. Daar staat tegenover dat het interieur net even slimmer is ingedeeld; gevoelsmatig zit er niet zoveel verschil tussen de ruimte in een nieuwe Polo en een Golf 4.

Helaas moet ik m.b.t. brandstof concluderen dat deze minder betaalbaar is geworden. De adviesprijs voor benzine was eind 2001 1,05 per liter (link: http://www.telegraaf.nl/o...ecord_benzineprijs__.html). Tegenwoordig ongeveer 1,75. Aan de andere kant zal je nieuwe auto 15 a 20% zuiniger lopen. Als je dat verschil meetelt is je benzinerekening niet met 67% gestegen (+4.3% per jaar) maar met 40% (2.8% per jaar).
Daarmee is deze dus wel harder gestegen dan CAO-lonen. Die zijn namelijk slechts een procent of 28 gestegen (gemiddeld 2.1% per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die zuinigheid is dus een wassen neus gebleken. Die kan je ook niet meerekenen om de prijsstijging te dempen.

Leuk vergelijk:
http://www.autoweek.nl/ca...52323&id3=34008&id4=22361
Golf VII GTi kost 34.450 en heeft 220pk.
VI: 36.628 (later veel goedkoper) 210 pk
V: 31.175 200pk
IV: 29.065 170pk (incl. xenon)
Vanaf de V is de uitrusting redelijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Senor Sjon schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:22:
Die zuinigheid is dus een wassen neus gebleken. Die kan je ook niet meerekenen om de prijsstijging te dempen.

Leuk vergelijk:
http://www.autoweek.nl/ca...52323&id3=34008&id4=22361
Golf VII GTi kost 34.450 en heeft 220pk.
[...]
IV: 29.065 170pk (incl. xenon)
Vanaf de V is de uitrusting redelijk gelijk.
Ik vind een Golf 7 met een Golf 4 nauwelijks meer een vergelijk. De auto is groter, stiller, sneller, comfortabeler geworden. Vandaar dat ik Golf 4 -> Polo vergeleek. Gevoelsmatig zit dat dichter bij elkaar.

Het brandstofverbruik van een Polo is wel degelijk lager dan van een Golf 4. De auto is lichter, de motor is moderner. Volgens ECE zou het verschil 30a 35% moeten zijn, volgens werkelijkverbruik 16%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Polo is echt kleiner. Dat valt tegen.

Ik reed met een Polo 2011 - 1.2 70pk ~1:13
De Golf V 2008 - 1.4 TSi met 122pk ~1.14

De oude vijf is evil volgens de bijtelling, maar toch is ie zuiniger, sneller en veel comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet die 2 auto's eens af tegen een modaal jaarinkomen.
Golf anno 200x met modaal jaarinkomen y
Golf anno 2013 met modaal jaarinkomen z

Verhouding zal vrijwel gelijk zijn.

(ps. ja ik realiseer me dat het vrij besteedbaar inkomen gedaald is)

[ Voor 17% gewijzigd door stok op 01-11-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modaal inkomen is een algemeen gebruikt begrip in de Nederlandse inkomenspolitiek. Hoewel de letterlijke betekenis anders suggereert is het een 'geprikt' inkomensniveau. Modaal is afgeleid van het begrip modus in de statistiek, maar met de term modaal inkomen wordt niet bedoeld het meest voorkomende inkomen. Weer een ander begrip, door het CBS gebruikt, is het mediaan inkomen.

In Nederland gebruikt men het begrip modaal inkomen als referentiepunt voor de bepaling van inkomenseffecten van maatregelen door de overheid. Het begrip is door het Nederlands Centraal Planbureau (CPB) gedefinieerd als een geprikt inkomensniveau, net onder de vroegere maximum premie-inkomensgrens voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Het CPB gebruikt het begrip als referentiepunt in veel van zijn publicaties.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970.php
2001: 27k

2006: 30k
2007: 31,5k
2008-10: 32,5k
2011-12: 33k
2013: 33,5k

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 01-11-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben zo'n 5 jaar geleden begonnen met werken, had toendertijd een arbeidscontract getekend bij een bank als (junior) hypotheekadviseur, welke 2 dagen later weer werd ingetrokken. Een paar weken later groot nieuws dat die bank was omgevallen.. Lekker begin van mijn loopbaan dus haha ;).
Vervolgens heel ander werk gaan doen en binnen dat werkveld inmiddels aardig opgeklommen, bruto salaris is in die tijd meer dan verdubbeld (en de verantwoordelijkheid vertienvoudigd).
Dat ik 5 jaar geleden ben begonnen met werken komt mij heel goed uit, toen kwam je nog zonder opleiding wel ergens binnen, nu wordt overal hbo/wo voor gevraagd (in mijn richting).

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2013 19:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Sport_Life; mag ik vragen wat je bent gaan doen dan? Die sector klinkt als een nog goed lopende sector, in tegenstelling tot waar ik zit (packaging design).

HBO e.d. wordt tegenwoordig zelfs bij pompbediendes gevraagd, dus daar kijk ik niet eens echt naar. Zolang je de ervaring/kwaliteit kan leveren die wordt gevraagt komt dat meestal wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
S1NN3D schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:04:
[...]
Ben ik het niet helemaal met je eens. Hypotheek klopt, is netjes omgerekend. Ondanks de prijzenoorlog is een volle kar boodschappen echt wel aanzienlijk duurder geworden. Voor de prijs van een dikke Golf vroeger, koop je nu een kale Polo. Benzineprijzen gaan altijd omhoog (komt door de overheid). Onderhoudsprijzen die een dealer tegenwoordig vraagt zijn tegenwoordig absurd. Bijna alles is gewoonweg duurder geworden en dat komt niet alleen maar door inflatie. En dit gecombineerd met nauwelijks stijgende lonen, zorgt er voor dat iedereen een pas op de plaats moet maken.
Los van dat idd in NL de benzineprijs vooral bepaald wordt door de overheid ivm accijns, zou ik zeker de gestegen olieprijs er bij betrekken.

Rond 2001 consumeerden we in NL voor 7 miljard dollar aan olie, aan het begin van de crisis in 2008 was dat opgelopen tot meer dan 35 miljard dollar! Al dat extra geld voor exact hetzelfde goedje, het kan niet anders dan dat dat ook een drukkend effect heeft gehad.

Ik heb laatst zelf een grafiekje gemaakt om wat trends hiervan tegen elkaar af te kunnen zetten.

Toen piekten westerse landen waaronder NL ook in hun consumptie. Wel zitten we nog erg dicht tegen de 4% van het gdp aan van vlak voor de crisis.

Anyway, ik heb zelf ook wel last van de crisis. Deed veel werk voor architecten, nu, nouja, minder :P

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 19-09 07:54
S1NN3D schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:04:
[...]

Dat is toch het effect van de crisis dat je pas op de plaats moet maken. Gezien de overheidsfinanciën en de persoonlijke financiën van iedereen mag je er vanuit gaan dat mensen zuiniger moeten doen.

Voor de mensen onder ons die oud genoeg zijn om de begin jaren 80 bewust meegemaakt te hebben (ik half) toen was het ook geen vetpot. Wat ik me van toen herrinner is dat iedereen een stapje terug deed. Minder op vakantie minder luxe en vooral zuinig aan doen.

Vroeg of laat komen we hieruit de vraag is alleen hoe diep moeten we nog gaan met zijn allen. Ik denk wel dat zolang de overheid geen echte maatregelen durft te nemen dat we de crisis nog wel even zullen blijven voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:41

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Of ik de crisis merk? Als mijn situatie niet snel verbeterd raak ik voor de zomer mijn (huur)huisje kwijt.

In 2010 is mijn toenmalige werkgever over de kop gegaan ondanks de Deeltijd-WW regeling. Daarna een doorstart met proefplaatsing van 6 maanden (met behoud WW, géén Soll. plicht), Helaas na 5 maanden en 3 weken mijn schouder nogal "nasty" gebroken waardoor ik een half jaar in de ZW zat, en geen contract kreeg omdat ze iemand in de ZW niet gaan aannemen. Daarna wederom een proefplaatsing bij hetzelfde bedrijf.. Onder het motto "Therapeutische therapie", ná die proefplaatsing was mijn WW op en belandde ik in de bijstand... Pffft, dan kom je echt geld tekort hoor. Baantje gevonden als spoelkeukenmedewerker bij een strandrestaurant, maar helaas.... Niet echt strandweer meer dus per 1 oktober weer werkeloos thuis. En sorry, ik woon in de kop van NH, en er is hier zoo weinig werk, dat ik er hopeloos van word. Heb inmiddels wel weer WW opgebouwd, dat dan weer wel

[ Voor 2% gewijzigd door Technomania op 04-11-2013 13:10 . Reden: toevoeging ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 19-09 07:54
Wat deed je voor werk in 2010?
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste