Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11
Zelfs merken wij nog niet zoveel van de crisis. Ik heb vast werk (inclusief inflatie-correctie!) en mijn vriendin heeft een wajong uitkering. Op dit moment komen we prima rond met nog ruimte om te sparen.

Echter als ik zie hoe erg de prijzen omhoog gaan hou ik mijn hart vast. Als de overheid zo blijft doorgaan met lasten verhogen komen steeds meer mensen in de problemen. Nu hebben wij nog ruimte om te bezuinigen, namelijk verschillende tijdschriften, elke week lunchen bij een lunchroom en het sporten (kendo).
Internet is voor ons geen bezuinigings-mogelijkheid. Ik werk vanuit thuis dus ik heb een fatsoendelijke verbinding nodig. Gelukkig krijg ik deze van mijn werkgever vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:41

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Werkte voor een importeur van Sporvoeding. Beetje vanalles... Logistieke functies, Webshops bijhouden (oa Virtuemart) Etikettering van onze produkten (Kwam allemaal uit de US, dus het moest aangepast worden naar de normen van de nVWA...

En tsja, al langer de lul.. Al mijn ex-werkgevers zijn inmiddels failliet of het werk is uitbesteed.

Wel jammer van mijn MBO "Medewerker Beheer Informatiesystemen" diploma, maar ook afgestudeerd in een slechte tijd (2001) :F

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
Ik ben dit jaar afgestudeerd aan de universiteit, maar kom niet aan de bak op mijn niveau/vakgebied; kut crisis :@

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ja, het is bij mijn werkgever ook overduidelijk aanwezig.

Vergeleken met bijvoorbeeld 2006 is het maken van promotie een stuk moeilijker geworden. Bonussen zijn nog maar een fractie, alhoewel de lonen zelf nog jaarlijks met 2-8 procent stijgen (is natuurlijk afhankelijk van individuele prestatie). Ook de bedrijfsuitjes (die in onze tak een zeg maar gerust "mooie" traditie hebben), zijn verschraald. Ook zijn leaseauto's goedkoper geworden, zijn limieten voor business class vliegen aangescherpt, wordt meer training lokaal gegeven, etc.

Dit alles natuurlijk omdat de tarieven in de zakelijke dienstverlening sinds 2006 zijn gehalveerd of erger. En dat op absolute basis, reëel is het nog iets minder.

[ Voor 10% gewijzigd door Config op 04-11-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ik ben zelf werkzaam in de metaal, en verdien nou niet echt super... Rondkomen? Ja dat lukt wel, maar in de loop der jaren ben ik toch wel wat bewuster gaan kijken naar mijn uitgave patroon. De eerste jaren van de crisis heb ik weinig van gemerkt, ik zat in een el-cheapo huur apartementje waar ik al 10 jaar in zat, en dat kon ik destijds met een minimum loon al opbrengen. Elke maand geld zat, kon doen en laten wat ik wilde. Maar in 2010 heb ik een groter apartement gekocht, en nu hakken de woonlasten toch aardig in op het maandelijkse inkomen....

Wat overigens nauwelijks stijgt, maar de rest wel. :( De afgelopen 10 jaar kachelt het stijgen van de salari in de metaal mooi achter de inflatie aan, waardoor je jaar op jaar minder te besteden hebt. (tis niet veel, maar elk jaar lever je wel enkele tienden procenten in) Daar bovenop komt nog eens de lastenverzwaring van dit kabinet, die er ook wel merkbaar inhakt.

De keuze is hier simpel geweest... Bezuinigen op de luxe dingen, maar eens wat vaker naar de Lidl inplaats van de reguliere supermarkt, geen A-merk maar B-merk (wat uiteindelijk niet eens zoveel uitmaakt als je weet wat je moet halen)

Het is dat ik recht heb op zorgtoeslag en mn maandelijkse hypotheek rente aftrek terug krijg van de belasting, anders had ik niet veel centen meer over om mn achterste mee te krabben. En dan heb ik het nog niet eens zo slecht als ik de verhalen hier lees, en wat ik van anderen hoor in mijn omgeving.

Dank u den haag. :(

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
sheez88 schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:43:
Ik ben dit jaar afgestudeerd aan de universiteit, maar kom niet aan de bak op mijn niveau/vakgebied; kut crisis :@
Dan zul je wel iets gestudeerd hebben dat niet gevraagd is.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:27
Lethalis schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:46:
[...]

Idd, ik studeer binnenkort af, maar heb heb al een zeer concreet aanbod gehad van vier verschillende bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Wie voelt de crisis niet.
Met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar op dit forum zal iedereen het wel merken. Gezien wij alle in rijkdom zijn opgegroeid en nu een stapje of twee / drie terug moeten zetten.

Beetje afhankelijk wat je van thuis uit mee hebt gekregen en hoe ver je eigen neus lang is hoe je vandaag de dag in het leven staat.

Als je 10 jaar geleden een huis + keuken + badkamer + auto als hypotheek hebt gefinancierd. Want paps en mams deden dat ook. Hand in hand lachend naar de hypotheekadviseur.. Tja.. Do we need to feel sorry voor deze mensen ?

Als je vergelijkt met 30 jaar terug. Dan hebben wij het gewoon heel erg goed. En ja. Uitzonderingen blijven er altijd. En problemen binnen huishouden ook.

Maar we hebben het gewoon niet slecht. Als je voorheen 4 keer per jaar op vakantie kon en nu nog maar 1 keer.. Tja.. shit voor je... Maar misschien moet je even rond je heen kijken en jezelf afvragen hoe dat in de rest van de wereld eraan toe gaat ?

En bevalt het je niet dan zit je in een land vol kansen ( schijnbaar ) en ben je vrij om te doen en laten wat je zelf wil om iets beters voor jezelf te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat ik wel merk aan mezelf is dat ik nu niet zo snel van baan durf te wisselen. Ik heb een vast contract maar mijn vriendin werkt in de detachering en krijgt steeds jaarcontracten. Daarbij is de vraag of er uberhaupt nog opdrachten binnenkomen, mogelijk ligt ze er volgend jaar uit. Ik word weleens benaderd door bedrijven, maar als ik mijn eisenpakket (vast contract, geen proeftijd, salaris +20%) neerleg houdt het snel op. Maar ik wil geen enkel risico lopen. En ik zit nu goed. Als er geen crisis was geweest had ik misschien wat actiever gezocht en "de gok" wel willen wagen van een nieuwe omgeving en nieuw werk.
joramoudenaarde schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:39:
@Sport_Life; mag ik vragen wat je bent gaan doen dan? Die sector klinkt als een nog goed lopende sector, in tegenstelling tot waar ik zit (packaging design).

HBO e.d. wordt tegenwoordig zelfs bij pompbediendes gevraagd, dus daar kijk ik niet eens echt naar. Zolang je de ervaring/kwaliteit kan leveren die wordt gevraagt komt dat meestal wel goed :)
Ik zit nu in de finance, oa verantwoordelijk voor maandelijkse afsluitingen, btw zaken, etc. Voordeel van dit werk is dat ik bij elk bedrijf kan solliciteren, overal zijn finance mensen nodig. Maar het moet je wel een beetje liggen, anders heeft het weinig zin. Als je het niet leuk vindt of geen feeling hebt met cijfers houdt het op. (en ik heb er in de avond bij gestudeerd).

[ Voor 49% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2013 20:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Config schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:45:
zijn limieten voor business class vliegen aangescherpt
Sorry, mag ik dit een luxe probleem vinden? Er zijn hier mensen die vrezen voor hun (huur)huis en jij komt met de aanscherping van business class vliegen! :?

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Sport_Life schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:12:
[...]

Sorry, mag ik dit een luxe probleem vinden? Er zijn hier mensen die vrezen voor hun (huur)huis en jij komt met de aanscherping van business class vliegen! :?
Dat mag ;). Geldt overigens niet voor mij. * Config moet altijd Cattle Class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 16:03
Merk de crisis ook. Vooral aan de grote en kleine dingen die veel sneller in prijs stijgen dan de "inflatie" mobiele telefoonabbo's, zorg verzekeringen en toevallig van de week de rabobank tarieven die stijgen bijvoorbeeld het rabo directpakket van gaat 1.55 pm naar 1.70 per maand. Is toch weer 10 % erbij . Zal het iets te maken hebben met de libor rente boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Crisis, voor sommige de schrik van hun leven, voor de ander hun brood. Ik zat al jaren te wachten op een crisis. Waarom? Financiële markt! Eindelijk veel geld verdient met sprinters short, turbo's short en put aandelen. Op naar de volgende crisis! Ik kan niet wachten in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lethalis schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:46:
Mag ik je wijzen op de illusie van de maakbaarheid. Niet alles is bereikbaar of te voorzien. Niet alles is maakbaar. En wat eens een goede keuze leek ("een slimme meid, is op haar toekomst voorbereid") bleek later toch een vakgebied waarin niet zoveel te doen was.

De illusie van maakbaarheid maakt dat je geen verantwoording hoeft te dragen, of zelfs geen empathie hoeft te voelen voor het mislukken van de ander, hij/zij heeft het kennelijk niet hard genoeg geprobeerd, heeft de verkeerde keuzes gemaakt: hij kóós er zelf voor!

We kunnen gewoon niet accepteren dat er nog zoiets is als botte pech - want dan zou 't ons ook kunnen overkomen...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Pech en geluk worden vaak aangehaald om het af te schuiven op de omgeving ("Ja, ik kan er niets aan doen!"). Het overgrote deel van je carrière kan je managen en derhalve sturen. Of je gelukkig bent in je leven in die zin ook.

Dat staat los van het feit of je nu wel of geen empathie voor de ander kan hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Bolletje op 04-11-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:44:
[...]

Mag ik je wijzen op de illusie van de maakbaarheid. Niet alles is bereikbaar of te voorzien. Niet alles is maakbaar.

We kunnen gewoon niet accepteren dat er nog zoiets is als botte pech - want dan zou 't ons ook kunnen overkomen...
Hoewel ik begrijp wat je hiermee bedoelt, zijn er relatief gezien veel mensen die een studie hebben gedaan waar simpelweg altijd al weinig werk in was. En dan is het onzinnig om daar de recessie de schuld van te geven.

Als het op studies aankomt dan zijn er altijd al bepaalde opleidingen geweest met een hoge baangarantie. Bijvoorbeeld werktuigbouwkunde, informatica en geneeskunde. Die doen het veel beter dan bijvoorbeeld archeologie, psychologie, geschiedenis, culturele antropologie, enzovoorts :P

En ik accepteer prima dat mensen pech kunnen hebben. Mijn leven is ook niet helemaal gelopen zoals ik het mij had voorgesteld (ik heb door omstandigheden niet eens een studie afgerond, maar heb wel een prima baan als software ontwikkelaar). Te meer reden dat ik eigenlijk juist meer waardering zou moeten hebben voor de dingen die ik wel heb bereikt, dan de dingen die ik (nog) niet heb bereikt.

[ Voor 33% gewijzigd door Lethalis op 05-11-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Lethalis schreef op maandag 04 november 2013 @ 23:46:
Als het op studies aankomt dan zijn er altijd al bepaalde opleidingen geweest met een hoge baangarantie. Bijvoorbeeld werktuigbouwkunde, informatica en geneeskunde. Die doen het veel beter dan bijvoorbeeld archeologie, psychologie, geschiedenis, culturele antropologie, enzovoorts :P
Er mist hier onderbouwing, vaak maakt het niet zoveel uit welke opleiding iemand heeft, maar is vooral het niveau belangrijk. Verder zit psychologie geloof ik in de middenmoot qua kans op werk, dacht ik toch zo. En informatica schijnt nogal conjunctuurgevoelig te zijn.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:02
Ik werk als manager in een discotheek en ik kan je zeggen dat wij de crisis heel erg voelen. Bijkomend nadeel dat vanaf 1 januari 2014 het minimale leeftijd van alcohol naar 18+ gaat betekent dat voor ons een flinke daling van de omzet.

Hoe wij dat gat gaan opvullen is voor ons een raadsel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Bouwkunde en Rechten bieden ook geen werk, zijn dat dan ook onzinstudies?

Ik heb net mijn HBO deeltijdstudie afgerond, achteraf bezien had ik het beter niet kunnen doen, als ik 4 jaar evenveel had overgewerkt had ik nu vast meer geld en carriere gehad :)

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Merk de crisis zeker:

- Huis konden we paar jaar terug met bijna 30k meer waarde verkopen (net zoveel als hypo), nu dramatische terugval van 20-25k
- We hielden meer over p/m vroeger, maar dat is ook deels omdat we nu een kleine hebben. Hoe kunnen mensen die slechter verdienen dan bijv. ons in godsnaam 2+ kinderen onderhouden?? Wij zouden dat niet kunnen betalen. Of zijn de toeslagen dan zo geweldig?
- De gekkigheid rond de belastingdienst/toeslagen. Dan weer meer terug, dan weer minder, dan terugbetalen. Ik geef sowieso hoger salaris op om niet te hoge toeslagen te krijgen, liever minder terug dan terugbetalen. Maar elke keer bereken je wat en komen ze weer met aanpassingen pffff. En dat was helemaal leuk met mijn salarisverhoging.

We verwachten nog een teruggaaf omdat ik m'n verzamelinkomen per ongeluk 10k hoger had ingeschat. Dat is dan nog een lichtpuntje, zou tussen oktober en begin 2014 bekend worden. Dus 3x raden wanneer we dat een keer horen 8)7

Wat ik ook opvallend vind: op onze gezamelijke parkeerplaats van ong. 60-70 plaatsen staan steeds vaker vrije plekken. In het begin (jaren terug) ging ik altijd wat eerder weg van het werk (begon ook eerder) om de laatste parkeerplaatsen te vinden voordat het weer vol was. Nu is dat bijna nooit meer (10-15 plekken vrij). Ook zie ik veel meer huizen te koop staan.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op maandag 04 november 2013 @ 23:46:
[...]
Op macro-niveau heb je absoluut gelijk. Op micro-niveau zijn de individuele verschillen enorm. Dat zoveel mensen met een studie in de geesteswetenschappen of op het sociale of culturele vlak zo moeilijk aan een baan komen, heeft er ook wel mee te maken dat die studies grotendeels bevolkt worden door ontzettend mutsige, niet hands-on types. Ben je scherp, heb je een hoog intelligentie- en abstractieniveau, ben je daarnaast ook nog eens representatief en sociaal vaardig, dan kom je echt wel aan een goede baan, ook al staat er geschiedenis of filosofie op je cv. Daarentegen kan ik me ook in populaire gebieden zoals informatica of werktuigbouwkunde goed voorstellen dat je kansen op een baan drastisch afnemen als je een autistische langharige drol bent die nog geen fatsoenlijk gesprek kan voeren. Het gaat om de hele package, alhoewel dat inderdaad bij de ene studie pregnanter naar voren komt dan bij de andere.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 15:42
Gisteren was op éénvandaag wel een bizar item.

HBO/WO afgestudeerden gaan als 'stagiair' aan de slag voor 100 tot 400 euro per maand voor fulltime functie. Arbeidsinspectie wil niets doen, moet maar signaal krijgen via de vakbonden. Laten daar de jongeren nou geen lid van zijn, aangezien ze al een jaar of 20 niks voor jongeren doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Senor Sjon schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:22:

HBO/WO afgestudeerden gaan als 'stagiair' aan de slag voor 100 tot 400 euro per maand voor fulltime functie. Arbeidsinspectie wil niets doen, moet maar signaal krijgen via de vakbonden. Laten daar de jongeren nou geen lid van zijn, aangezien ze al een jaar of 20 niks voor jongeren doen.
bizarre is eerder dat de jongeren niet zelf aan de bel trekken bij de arbeidsinspectie. Zelf een Pool, die toch bekend staat om voor een habbekrats te werken, zal voor zulke bedragen niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 17:09
Zelf denk ik dat zolang je werk hebt, je het wel merkt, maar dat het nog wel vol te houden is.

Het is niet meer zo dol als +- 10 jaar geleden, maar ook lang niet zo slecht als 40 jaar geleden.

(praktisch) iedereen heeft nog een auto, en gaat nog op vakantie, dus wat dat betreft mogen we nog niet klagen.

Ik denk zelf dat het wel een goede (leerzame) tijd is voor veel ondernemingen en werknemers om aan te geven dat het niet altijd hosanna is.

Nu worden de puntjes op de i gezet, en sommige zaken een grondig aangepakt.

De grootste klappen vallen toch wel in het "Bouw" segment, en als je een bouwvakker/uitvoerder/projectleider bent van 50+, en vervolgens bij de deur komt, dan heb je echt een probleem op dit moment.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 05-11-2013 12:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:23

XanderDrake

Build the future!

Senor Sjon schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:22:

Voor veel functies in veel (vooral sociale/social wetenschappelijke) sectoren is dit zon beetje de enige manier op aan de semi-verplichte 3-5 jaar werkervaring te komen. Werkgevers: schaam je.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wceend schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:24:
[...]

bizarre is eerder dat de jongeren niet zelf aan de bel trekken bij de arbeidsinspectie. Zelf een Pool, die toch bekend staat om voor een habbekrats te werken, zal voor zulke bedragen niet komen.
Reactie van de Arbeidsinspectie is dat de vakbonden een casus moeten maken... Er zijn op dit moment ergere dingen aan de hand was hun reactie. 8)7

Dus werken voor 10% van bijstandsniveau is blijkbaar gezond. Zolang ze thuis wonen gaat het enigszins goed, met de jeugdschalen komen ze ook in de lokale supermarkt niet aan de slag. Echte stagiairs kregen 400 euro, maar na hun studie werd dit vaak een onkostenvergoeding van 100 euro. Nu zaten er ook wel een paar tussen met studies waar de banen niet voor het oprapen liggen, maar dan nog. Als samenleving investeer je een kwart eeuw in iemand en dan laat je vervolgens diegene niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Grolsch schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:30:
Zelf denk ik dat zolang je werk hebt, je het wel merkt, maar dat het nog wel vol te houden is.

Het is niet meer zo dol als +- 10 jaar geleden, maar ook lang niet zo slecht als 40 jaar geleden.

[...]
We zitten in een periode van krimpende beroepsbevolking. Dat betekent dat de welvaart onder druk staat, maar ook dat de werkenden meer te zeggen krijgen. Werkenden zullen behoud van hun koopkracht eisen, en door de gebrekkige staat van de overheidsfinancien zal koppeling tussen lonen en uitkeringen onhaalbaar zijn. Verder heb je te maken met een relatief hoge inflatie en door de lage economische groei een lage rentestand; wie van zijn (individuele en/of collectieve) vermogen moet leven zal dus ook achteruit boeren. Uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden zullen deze klap dus opvangen.

Een andere groep die tot de verliezers behoort is de groep van mensen die wel werken, maar in banen waarin geen schaarste is. Daaronder veel laag- en middelbaar opgeleiden en ook mensen die in de wat minder onmisbare beroepen zitten. Bij gebrek aan schaarste zullen deze werkenden niet kunnen aanhaken bij het koopkrachtsbehoud van de beter gesitueerde werkenden en dus afglijden met de uitkeringsgerechtigden.

Wie een goede opleiding heeft en tot een gewilde beroepsgroep behoort zal er naar verhouding goed afkomen.
De grootste klappen vallen toch wel in het "Bouw" segment, en als je een bouwvakker/uitvoerder/projectleider bent van 50+, en vervolgens bij de deur komt, dan heb je echt een probleem op dit moment.
Het grappige is dat hier twee tegengestelde trends spelen. Door de vergrijzing en het historische gebrek aan waardering voor ambachtelijke beroepen is er een enorm tekort aan goede vaklieden aan het ontstaan. Ik hoor vanuit mijn netwerk dat het nog altijd moeilijk is om de juiste vakmensen te recruteren, zelfs met een bouwsector die in het slop zit. Loodgieters, rietdekkers, timmermannen die meer kunnen dan een bekisting. Die hebben nog altijd werk, al zijn de uurtarieven niet fantastisch. En dat "50+ probleem", dat speelt eigenlijk vooral in loondienst.

In de bouwsector zijn het imho de generalisten (administratief medewerker, telefoniste, planner, ..) die en masse op straat worden gegooid en moeite hebben om ander werk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:19:
[...]
Op macro-niveau heb je absoluut gelijk. Op micro-niveau zijn de individuele verschillen enorm.
Dat ben ik met je eens.

Helmut Kohl studeerde (o.a.) Geschiedenis en werd bondskanselier van Duitsland, terwijl ik ook iemand ken die Informatica heeft gedaan aan de TU Delft die geen baan kon vinden toen ik hem voor het laatst zag in 2003 ofzo (inderdaad type langhaar, inclusief lange leren jas en kisten). Datzelfde jaar vond ik een prima baan als software ontwikkelaar met een afgebroken HBO Informatica en wat voorbeelden van wat ik op de zaak van mijn vader heb geprogrammeerd. En toen kreeg ik zelfs nog 2 andere aanbiedingen binnen.

Maar ja, ik moet toch ergens generaliseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
t_captain schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:36:
[...]

We zitten in een periode van krimpende beroepsbevolking. Dat betekent dat de welvaart onder druk staat, maar ook dat de werkenden meer te zeggen krijgen. Werkenden zullen behoud van hun koopkracht eisen, en door de gebrekkige staat van de overheidsfinancien zal koppeling tussen lonen en uitkeringen onhaalbaar zijn. Verder heb je te maken met een relatief hoge inflatie en door de lage economische groei een lage rentestand; wie van zijn (individuele en/of collectieve) vermogen moet leven zal dus ook achteruit boeren. Uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden zullen deze klap dus opvangen.

Een andere groep die tot de verliezers behoort is de groep van mensen die wel werken, maar in banen waarin geen schaarste is. Daaronder veel laag- en middelbaar opgeleiden en ook mensen die in de wat minder onmisbare beroepen zitten. Bij gebrek aan schaarste zullen deze werkenden niet kunnen aanhaken bij het koopkrachtsbehoud van de beter gesitueerde werkenden en dus afglijden met de uitkeringsgerechtigden.

Wie een goede opleiding heeft en tot een gewilde beroepsgroep behoort zal er naar verhouding goed afkomen.

[...]

Het grappige is dat hier twee tegengestelde trends spelen. Door de vergrijzing en het historische gebrek aan waardering voor ambachtelijke beroepen is er een enorm tekort aan goede vaklieden aan het ontstaan. Ik hoor vanuit mijn netwerk dat het nog altijd moeilijk is om de juiste vakmensen te recruteren, zelfs met een bouwsector die in het slop zit. Loodgieters, rietdekkers, timmermannen die meer kunnen dan een bekisting. Die hebben nog altijd werk, al zijn de uurtarieven niet fantastisch. En dat "50+ probleem", dat speelt eigenlijk vooral in loondienst.

In de bouwsector zijn het imho de generalisten (administratief medewerker, telefoniste, planner, ..) die en masse op straat worden gegooid en moeite hebben om ander werk te vinden.
Hier heb je een aantal goede punten.

Het probleem van Nederland is dat wij zo langzamerhand Nederland=Regelland aan het worden zijn.
Als "Nederlanders" moeten wij aan zo gigantisch veel eisen voldoen (ARBO/Arbeidsinspectie/werktijdenwet/milieu/etc.) waardoor de uurprijs van een werkende Nederlander steeds minder concurrerend wordt t.o.v. andere landen.

Zelf ervaring met de metaalsector.

Als bedrijf moeten wij ISO 9001 gecertificeerd zijn. Voor montagewerkzaamheden VCA** gecertificeerd.
Werknemers dienen in het bezit te zijn van een VCA certificaat, BHV, Heftruck certificaat, veilig hijsen, veilig werken in de hoogwerker. Elke medewerker moet goedgekeurde PBM's en kleding hebben..

Alles wat je levert moet onder CE, afval dient verantwoord afgevoerd te worden, kranen jaarlijks gekeurd. Je betaald je scheel aan gemeentes voor weet ik wat voor een heffingen.

Medewerkers hebben 25 snipperdagen + 13 ADV dagen + eventuele "ouwe lullen dagen".

Vooral door bovenstaande "regelgeving en verworven rechten" kom je dan op een uurprijs waar de gemiddelde oostblokker 4 uur voor werkt.

Resultaat is dat de kopende partijen het spul uit het oostblok halen, waar helemaal geen regelgeving van toepassing is, en bedrijfsafval in het lokale kanaal wordt geloosd

Zolang de overheid niets doet aan zulke "oneerlijke" concurrentie gaan er nog veel meer bedrijven omvallen in diverse sectoren, en komen er nog meer mensen bij de deur te lopen.

Zelf hebben wij ook een chronisch gebrek aan echte vakmensen (werken met de handjes), maar welk bedrijf durft tegenwoordig nog iemand aan te nemen (als ze al te vinden zijn) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wij hebben onszelf opgeblazen qua inkomen <> belastingspiraal. We verdienen bruto veel, maar betalen dan ook veel belasting en overal hebben we wel een accijns of heffing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Grolsch schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:22:
[...]

[...]
Vooral door bovenstaande "regelgeving en verworven rechten" kom je dan op een uurprijs waar de gemiddelde oostblokker 4 uur voor werkt.

Resultaat is dat de kopende partijen het spul uit het oostblok halen, waar helemaal geen regelgeving van toepassing is, en bedrijfsafval in het lokale kanaal wordt geloosd

Zolang de overheid niets doet aan zulke "oneerlijke" concurrentie gaan er nog veel meer bedrijven omvallen in diverse sectoren, en komen er nog meer mensen bij de deur te lopen.
[...]
Om een echte Cruiff te gebruiken: Elk nadeel heb zo zn voordeel. In dit geval is het oostblok een route om de regels te omzeilen en productiekosten te drukken. Het gevolg van grootschalige import uit goedkopere en minder gereguleerde streken is een lagere inflatie en dat is positief voor de welvaart alhier.

Ik heb wel eens gelezen dat toenemende importen uit China jarenlang onze inflatie met 1% hebben gedrukt, en gevoelsmatig klopt dat ook wel. Mijn onderbuikgevoel zegt dat zaken die uit NL komen zijn duidelijk sneller in prijs gestegen zijn dan het officiele inflatiecijfer; en intussen koop je heel veel spulletjes die uit Aziatische fabrieken komen ook goedkoper dan 10 jaar terug. Speelgoed, computers, noem het op.

Nadelen van dit systeem zijn :
* het spinkhaan-effect (industrie trekt van ontwikkelende regio naar iets minder ontwikkelde regio, met achterlating van een vervuild milieu en verstoorde maatschappelijke verhoudingen)
* en het feit dat je nergens meer langdurig hetzelfde kan doen. Alles moet steeds goedkoper of steeds beter om je uurtarief waard te blijven, en het vereiste tempo neemt steeds verder toe.

Wat dat betreft is onze economie een soort van vliegwiel dat steeds harder moet draaien om in balans te blijven; afremmen is geen optie terwijl iedereen weet dat het vliegwiel een keer gaat ontploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

t_captain schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:42:
[...]

Om een echte Cruiff te gebruiken: Elk nadeel heb zo zn voordeel. In dit geval is het oostblok een route om de regels te omzeilen en productiekosten te drukken.
Dáár kan ik over meepraten! Ik stond netjes mijn werk te doen, komt de chef naar me toe! Guido, dit is Zoran uit Tsjechië en je moet uitleggen hoe de machine werkt want machine gaat volgende maand naar Tsjechie want dat is goedkoper!... Huh |:( en ik dan? Leuke manier om iemand te vertellen dat contrakt niet verlengd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit gaat pas stoppen als transport onbetaalbaar of onmogelijk is. Er is altijd wel iemand te vinden die het voor minder wil doen en deze race to the bottom is niet vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-10 23:02
er blijft tegenwoordig wel minder over om zogezegd over de balk te gooien... En ook hier zijn de energiemaatschappijen, telecombedrijven en andere zaken al langs het licht gehouden. Ik heb me dan ook vol vertrouwen voor John's "sloop de crisis" ingeschreven, want ik ben gewoon benieuwd waar we nog een 1000 euro kunnen besparen. Oja, wij vallen midden in de groep 28-40 (beide halverwege de dertig en een kleine op komst :) )
En toch zie ik het niet somber in, banen staan niet op de tocht hier (afkloppen) en we kunnen verder alles nog betalen en iedere maand nog wat sparen ook. Huis staat onder water met een 30k gok ik (hypotheek 200k, geschatte verkoop nu 170k). Maar... wij hoeven de komende 5-10 jaar niet te verhuizen. En betaal netto minder dan wanneer ik eenzelfde woning zou huren. Hypotheek 2 jaar geleden opnieuw vast laten zetten voor 20 jaar, dus we weten wat we kwijt zijn. Die kosten zullen niet stijgen, en met inflatie gezien juist alleen maar dalen.
Alleen moeten we nu wat langer sparen om het een en ander te kunnen kopen. Even 2 nieuwe telefoons á 600 euro doen we niet meer. Is ook niet erg vinden we, zo zijn we namelijk ook niet opgevoed van huis-uit, maar sloop er wel in...
Waar we het in de directe omgeving wel zien in bij vrienden die bijv. in de zorg-sector werkzaam zijn, en starters die nergens meer een vast contract krijgen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
technomania schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:22:
[...]

Dáár kan ik over meepraten! Ik stond netjes mijn werk te doen, komt de chef naar me toe! Guido, dit is Zoran uit Tsjechië en je moet uitleggen hoe de machine werkt want machine gaat volgende maand naar Tsjechie want dat is goedkoper!... Huh |:( en ik dan? Leuke manier om iemand te vertellen dat contrakt niet verlengd werd.
Dan was ik de dag daarna erg ziek geworden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Erna? :+ Wat dacht je van gelijk.

[ Voor 60% gewijzigd door Señor Sjon op 05-11-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Helaas zit ik zo niet in elkaar.

Eer aan jezelf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

En waar moet ik hier een onderbouwing zien? Dat eerste artikel gaat over het jaarsalaris, niet over de kans op werk, en het tweede artikel gaat vooral over een paar uitzonderingen. Uiteraard doen beta-studies het beter dan alfa- en gamma-studies, maar dat betekent niet dat de kans op een baan slecht is met een alfa- of gammastudie. Dit is geen onderbouwing.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Wij voelen de crisis ook niet echt. Net een huis gekocht en aan het verbouwen. Toch doen we al een aantal jaar rustig aan. Uit eten doen we bijna nooit en vakantie maar 1 keer per jaar.
Daarnaast altijd op de uitgaven letten en de overbodige luxe zoals tijdschriften en sportclubs zijn in 2009 al stopgezet.

Op deze manier houden we iedere maand nog wat over ook al wordt het bedrag dat we over houden steeds kleiner. Voorlopig redden wij het nog wel even zolang dit geen 10 jaar gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Wceend schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:35:
Wij voelen de crisis ook niet echt. Net een huis gekocht en aan het verbouwen. Toch doen we al een aantal jaar rustig aan. Uit eten doen we bijna nooit en vakantie maar 1 keer per jaar.
Daarnaast altijd op de uitgaven letten en de overbodige luxe zoals tijdschriften en sportclubs zijn in 2009 al stopgezet.

Op deze manier houden we iedere maand nog wat over ook al wordt het bedrag dat we over houden steeds kleiner. Voorlopig redden wij het nog wel even zolang dit geen 10 jaar gaat duren.
Dus niet zo zeer armer geworden, maar bewuster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Mektheb schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:39:
[...]

Ja maar als ik niet bewuster zou zijn zou ik misschien niets over houden per maand maar juist geld tekort komen.
Voor mij is het ook meer aanpassen aan de situatie. Als het financieel niet kan dan doen we het gewoon niet. Ons grote voordeel is wel dat we naast de hypotheek geen schulden hebben en altijd al bewust bezig zijn geweest met de uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mektheb schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:39:
[...]

Als je eerst zonder die bewustwording alles kon betalen, ben je dus feitelijk armer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

bewustwording alles kon betalen, ben je dus feitelijk armer geworden
Nou je het zegt. Ik ga meteen mijn ANWB abbo downgraden. Bijna einde van het jaar. Die goldstatus is overdreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik merk weinig van de crisis. Ja, mijn huis is flink in waarde gedaald (2008 op de top gekocht), maar was gekocht met intentie er lang te blijven zitten (nieuwbouw). Ik ben nu met ca € 9.000 per jaar aan het aflossen, waardoor als over 5 jaar mijn rentevast periode er op zit, mijn WOZ-waarde tov hypotheek weer zo is dat ik overal heen kan qua hypotheek.
Ik ben absoluut niet zuiniger gaan leven, het enige verschil is dat ik meer zaken koop bij de "lokale winkelier" ipv via internet, juist om de lokale economie wat te ondersteunen.
(Ook al helpt het natuurlijk zeer marginaal, in mijn ogen draag ik zo wat bij aan mijn leefomgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
geenstijl schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:42:
Ik merk weinig van de crisis. Ja, mijn huis is flink in waarde gedaald (2008 op de top gekocht), maar was gekocht met intentie er lang te blijven zitten (nieuwbouw). Ik ben nu met ca € 9.000 per jaar aan het aflossen, waardoor als over 5 jaar mijn rentevast periode er op zit, mijn WOZ-waarde tov hypotheek weer zo is dat ik overal heen kan qua hypotheek.
Ik ben absoluut niet zuiniger gaan leven, het enige verschil is dat ik meer zaken koop bij de "lokale winkelier" ipv via internet, juist om de lokale economie wat te ondersteunen.
(Ook al helpt het natuurlijk zeer marginaal, in mijn ogen draag ik zo wat bij aan mijn leefomgeving)
Ik denk dat het juist heel erg helpt om je geld lokaal te besteden. Anders verdwijnt je geld naar bedrijven in de randstad of in het buitenland. Als je de lokale middenstand steunt dan geven zij ook geld uit in de regio en dat houd geld binnen de regio en helpt jezelf ook. (als je tenminste zelf ook in de regio werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alleen jammer dat de lokale economie steunen vooral een hoop frustratie oplevert, waardoor ik toch vaak online dingen bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Senor Sjon schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:03:
Alleen jammer dat de lokale economie steunen vooral een hoop frustratie oplevert, waardoor ik toch vaak online dingen bestel.
Tja soms is dat zo. Maar ik hoor vaak alleen maar mensen klagen dat de lokale winkels dicht gaan maar ze gaan zelf altijd naar een stad elders voor boodschappen en andere zaken.

Als je dus elders je zaken koopt moet je ook niet vreemd opkijken als de lokale winkels verdwijnen en je uiteindelijk in een dorp woont zonder voorzieningen.
Dat is dan weer slecht voor de werkgelegenheid en de huizenprijzen dus je hebt uiteindelijk jezelf ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-10 15:52

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik merk het zelf voornamelijk bij het solliciteren. De eisen voor de vacatures gaan erg omhoog. Met een MBO opleiding kom je nergens meer aan de bak.

Werd laatst benaderd door een werving en selectie bureau voor een vacature bij de KPN. (Telefonische helpdesk) Te beschamend voor woorden.

Hoe ervaren jullie dit?

Zit zelf in de systeem beheer/2de lijn support functies.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Wceend schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat het juist heel erg helpt om je geld lokaal te besteden. Anders verdwijnt je geld naar bedrijven in de randstad of in het buitenland. Als je de lokale middenstand steunt dan geven zij ook geld uit in de regio en dat houd geld binnen de regio en helpt jezelf ook. (als je tenminste zelf ook in de regio werkt)
Ik vermoed dat je niet geheel overziet wat er met jouw geld gebeurt nadat je het aan je lokale winkelier geeft. Het grootste deel van jouw geld gaat niet naar die winkeliers maar direct door naar hun leveranciers, en die zitten overal in de wereld. Als je tomaten van de lokale boer koopt zal dit wel spelen, ook al zal hij af en toe toch ook weer de 'boer op' moeten voor een nieuwe tractor uit het buitenland. Als je je hardware/meubels (zeg maar alles behalve groente/fruit/bloemen) bij een lokale ondernemer koopt dan gaat het grootste deel direct naar de distributeur (ergens in NL) en het grootste deel daarvan richting Randstad/buitenland.

De campagne om lokaal uit te geven ondersteunt voornamelijk de winkel waar jij het koopt maar meer ook niet. Geen enkele regio in NL is daadwerkelijk in staat om een groot deel van het geld te laten recirculeren in de eigen economie.
Harmen schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:02:
Ik merk het zelf voornamelijk bij het solliciteren. De eisen voor de vacatures gaan erg omhoog. Met een MBO opleiding kom je nergens meer aan de bak.

Werd laatst benaderd door een werving en selectie bureau voor een vacature bij de KPN. (Telefonische helpdesk) Te beschamend voor woorden.

Hoe ervaren jullie dit?

Zit zelf in de systeem beheer/2de lijn support functies.
Er zijn genoeg MBO'ers die heel netjes verdienen (zie Wat verdient een ICTer topic). Kwetie van Be the exception ;) denk ik ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Config op 06-11-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 00:00
Ik steun ook lokale winkeliers om te helpen leegstand en verpaupering in de buurt te voorkomen. Aangezien ik vlak naast het winkelcentrum een huis heb is dit ook eigen belang. De lokale supermarkt is een inkomensbron voor scholieren met een bijbaantje die ook weer uitgeven aan de kapper en de snackbar, dus daar zie ik wel geld lokaal circuleren.
Er staat wel een enkele winkelpand al een tijdje leeg, een schoenenzaak die het niet gered heeft. En ook twee kantoorpanden zijn helemaal leeg. Of het laatste aan de crisis ligt weet ik niet, het is best wel een rare lokatie voor een groot kantoorpand midden in een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PZOOO schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:49:
Ik heb net mijn HBO deeltijdstudie afgerond, achteraf bezien had ik het beter niet kunnen doen, als ik 4 jaar evenveel had overgewerkt had ik nu vast meer geld en carriere gehad :)
Meer geld: eens. Maar carriere? Imo voegt het papiertje juist nu wat toe. Niet als je de komende 10 jaar bij dezelfde baas blijft werken, maar als je een switch wilt maken is het altijd handig.

Enige waar ik af en toe wel mee zit is of het uberhaupt de moeite is geweest qua koopkracht.. Of je nou 30k of 60k per jaar verdient, de koopkracht is niet eens zo verschillend.
Even in het achterhoofd dat ik 4 jaar lang op volle toeren heb gedraaid (tijdje nog in het buitenland gezeten, reed ik 's avonds naar school, 's nachts weer hotel in en de volgende dag om 8u aan het werk - en het weekend studeren). Maar laten we voorop stellen dat ik het leuk vond, geld was voor mij nooit de drijfveer (maar wel welkom).

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Salvatron schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:26:
[...]

En waar moet ik hier een onderbouwing zien? Dat eerste artikel gaat over het jaarsalaris, niet over de kans op werk, en het tweede artikel gaat vooral over een paar uitzonderingen. Uiteraard doen beta-studies het beter dan alfa- en gamma-studies, maar dat betekent niet dat de kans op een baan slecht is met een alfa- of gammastudie. Dit is geen onderbouwing.
Ik had zo'n reactie ergens wel verwacht...je hebt op zich wel gelijk hoor, maar Elsevier heeft hier een heel mooi overzicht van achter een betaalmuur...Afijn, de strekking is: het overzichtje van salarissen is ongeveer gelijk aan het aantal maanden dat een starter moet zoeken naar zijn eerste baan. Maar dan omgekeerd, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
MisterBlue schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:46:
Ik steun ook lokale winkeliers om te helpen leegstand en verpaupering in de buurt te voorkomen. Aangezien ik vlak naast het winkelcentrum een huis heb is dit ook eigen belang. De lokale supermarkt is een inkomensbron voor scholieren met een bijbaantje die ook weer uitgeven aan de kapper en de snackbar, dus daar zie ik wel geld lokaal circuleren.
Ja het is ook niet dat het niet bestaat, ik bedoelde dat het een klein deel was :).

Overigens, bedoel je met "lokale supermarkt" een appie of echt zo'n lokale zoals COOP of gewoon "supermarkt Drunen" oid? Het zal voor een scholier weinig uitmaken of hij bij een landelijke keten of bij de lokale ondernemer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

De lokale Appie in de buurt is ook een franchiser :)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Eigenlijk is het vrij simpel samen te vatten: salaris gaat niet tot nauwelijks meer omhoog, maar de overige kosten stijgen. Per saldo hou je dus minder over en moet er ergens op bezuinigd worden. Aangezien wij niet doen aan luxe vakanties of een auto, gaan we wat minder vaak uit eten en worden de boodschappen bewuster geshopt. Je gaat ook al je verzekeringen en andere maandelijks terugkomende kosten goed onder de loep nemen om daarmee wat centen te besparen..zodat je dat apart kunt zetten oftewel: sparen.

Vooral dat laatste schiet er enorm bij in. Dat zorgt weer voor een minder zeker gevoel, vooral als de arbeidsmarkt zo aan het kutten blijft. Mijn vriendin werkt bij een flink bedrijf, maar daar zijn ze nu zelfs aan het kijken naar het besparen op het vergoeden van reiskosten/OVtrajectkaarten. Als je dat 2 jaar geleden had gezegd had ik je raar aangekeken. Ze zit aardig aan het plafond van haar schaal, ik zit nu een slag lager sinds 2 jaar en ga slechts in microstapjes omhoog dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. Zoals ook hierboven al meerdere malen wordt genoemd, vraag ik me echt af hoe mensen met kinderen dit doen? Daar zouden wij echt geen geld meer voor over hebben! Ik vermoed dat er best veel gezinnen zijn die 0,0 overhouden of zelfs per maand tekort komen.

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 07-11-2013 09:15 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind het raar dat veel zaken (bijv. huur) nog steeds jaarlijks 4% stijgen, terwijl veel mensen (ja, ik ook) al 2 jaar geen inflatiecorrectie meer hebben gehad, laat staan dalarisverhoging. Effectief is dat toch ook een verlaging van de koopkracht van 5-10% in 2 jaar.

Dan kun je wel gaan bezuinigen, maar tegen de tijd dat je op álles al bezuinigd hebt, zul je basics de deur uit moeten gaan doen. Vandaag nog tegen iemand gezegd dat TV geen eerste levensbehoefte is... nou, 't huis was te klein... Maar geld voor 'n TV (zelfs geen 2e-hand) heeft ze niet, en ze heeft ook geen mogelijkheid er eentje op te halen als het gratis zou zijn.

Wat ik 't vervelendste vind van de crisis is de onzekerheid: ik heb gelukkig nu een vaste baan, bij een stabiele werkgever (die niet aan inflatiecorrectie doet, maar goed), maar ben eigenlijk niet gelukkig met m'n baan. Maar switchen durf ik momenteel écht niet, zelfs al zou er 'n baan zijn die voldoende verdiend.

Bij mijn vorige overstap ging ik er nog 10% op vooruit, én kreeg ik (na 2 maanden proeftijd) direct een contract voor onbepaalde tijd. Nu zou ik er 20% op achteruit gaan, en mag ik blij zijn met 'n jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Harmen schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:02:

Ik ervaar dit juist omgekeerd, mijn werkgever werft in mijn ogen vrij simpel personeel, dus MBO niveau, specialistische kennis niet vereist. Hoger opgeleid personeel wordt niet geworven voor supportfuncties, deze worden ervaren als te veeleisend en onkneedbaar.
Resultaat is medewerkers die niet snel moeilijk doen maar ook veel fouten maken en niet efficient troubleshooten. Anderen (ucheuche) kunnen dan de rommel opruimen.

Werving/selectie en detacheringsbureaus kijken niet altijd naar wat iemand nu precies doet en wat hij/zij waarschijnlijk zoekt, soms loopt men gewoon willekeurig te spammen.
Ik heb laatst ook een detacheerder een tijdje aan de praat gehouden die mij mijn huidige functie wilde aansmeren met een enorm mooi blablaverhaal :)
Ik zie trouwens voldoende functies op MBO niveau langskomen op sites en in mijn mailbox.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ardana schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:00:
Wat ik 't vervelendste vind van de crisis is de onzekerheid: ik heb gelukkig nu een vaste baan, bij een stabiele werkgever (die niet aan inflatiecorrectie doet, maar goed), maar ben eigenlijk niet gelukkig met m'n baan. Maar switchen durf ik momenteel écht niet, zelfs al zou er 'n baan zijn die voldoende verdiend.

Bij mijn vorige overstap ging ik er nog 10% op vooruit, én kreeg ik (na 2 maanden proeftijd) direct een contract voor onbepaalde tijd. Nu zou ik er 20% op achteruit gaan, en mag ik blij zijn met 'n jaarcontract.
Overigens is dat een vervelende en imho zeer onderbelichte kant van de crisis: niet durven en kunnen wisselen van baan als daar echt wel min of meer noodzaak toe is. Met tegenzin naar je werk gaan en soms daarbij ook nog gedwongen geld moeten inleveren per maand ook omdat ze anders helemaal geen baan meer hebben is een aanslag op je gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Zou me niks verbazen als het aantal mensen met gezondheidsproblemen/burnouts toeneemt omdat ze tegen zichzelf aan het vechten zijn.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 16:01
Ardana schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:00:Wat ik 't vervelendste vind van de crisis is de onzekerheid: ik heb gelukkig nu een vaste baan, bij een stabiele werkgever (die niet aan inflatiecorrectie doet, maar goed), maar ben eigenlijk niet gelukkig met m'n baan. Maar switchen durf ik momenteel écht niet, zelfs al zou er 'n baan zijn die voldoende verdiend.
Ik ben 't eigenlijk met heel je verhaal 100% eens, maar dit stukje hierboven sprak me helemáál aan… ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. Ik had in 2009 (nét voordat de crisis ook in de grafische sector op gang kwam) een nieuwe baan waarbij ik best kort op elkaar een aantal keer een mooie salarisverhoging kreeg. Heb ook een vast contract gekregen en doe goed werk en de meeste collega's zijn prima te pruimen. Maar ook ik ben eigenlijk niet gelukkig met m'n baan, en durf "dankzij" de crisis niet van baan te wisselen. De banen liggen in de grafische sector totaal niet voor 't oprapen, en om nu de kans te lopen dat ik én achteruit ga qua inkomen, én geen vast contract (= toch een stukje zekerheid) meer heb is me een te groot risico op 't moment.

Ik denk dat dat ook het grootste probleem is voor een hoop mensen die wel wíllen, maar niet dúrven. De risico's wegen op 't moment gewoon niet op tegen de mogelijke voordelen… en die risico's zijn met deze crisis, bezuinigingen en lastenverzwaringen niet misselijk. Zélfs als je prima rond kan komen merk je gewoon dat de inflatie stug doorgaat terwijl je daar in de meeste gevallen qua loon geen correcties in terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
Ik heb vorig jaar per direct ontslag genomen omdat ik mijn werkgever/manager spuug en spuugzat was. Met nog een paar 100,- op bankrekening ben ik gaan solliciteren, en ik kan je zeggen dat dat niet leuk voelt. Detacheerders en uitzendbureaus hadden helemaal niks maar hielden zichzelf blijkbaar bezig met het nabellen van mijn referenties, hadden ze ook wat te doen ! Uiteindelijk heb ik in de derde week wel (superleuk en veel beter betaald) werk gevonden. Maar ik zou dat nu heel anders aanpakken :) Je moet jezelf weten te verkopen want een ander doet dat niet. Die uitzendbureau's en detacheerders verdienen het IMHO om kapot te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door PZOOO op 07-11-2013 13:13 ]

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 16:48

_Apache_

For life.

Raakt het ons? Mneuh, niet echt. * _Apache_ woont samen met z'n vriendin, beide halverwege de 20, geen kinderen. We werken beide (alhoewel mijn vriendin vanaf 1 jan thuis komt te zitten). Maar echt zorgen maken doen we niet, in de tijd dat men vriendin heeft gewerkt (7 jaar nu) heeft ze flink gespaard. Ik heb een fulltime baan in de IT en verdien niet onaardig, mijn inkomen is genoeg om alle lasten op te dragen. Mochten er toch grote kosten komen hebben we genoeg spaarbuffers opgebouwd. (We hebben genoeg gespaard om het 1,5 jaar zonder inkomen/uitkering/ww etc. uit te houden, met twee mensen halverwege de 20, opleiding op zak en geen schulden verder moet dat wel heel gek gaan lopen.. )

Wij doen verder waar we goesting naar hebben en leven imho niet op grote voet. Vooral als we om elkaar heen kijken naar vriendin gaat het hier prima. Er zijn bijvoorbeeld mensen in onze kring die al 4-5 jaar een kinderwens uitstellen omdat ze een appartement niet verkocht krijgen anders zijn de lasten te hoog.. Of een kapotte keuken pas na 3 jaar vervangen omdat er geen spaargeld was.. Nee, gelukkig hebben we daar geen last van.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 07-11-2013 13:30 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ardana schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:00:
Ik vind het raar dat veel zaken (bijv. huur) nog steeds jaarlijks 4% stijgen, terwijl veel mensen (ja, ik ook) al 2 jaar geen inflatiecorrectie meer hebben gehad, laat staan dalarisverhoging. Effectief is dat toch ook een verlaging van de koopkracht van 5-10% in 2 jaar.
Ik zie een situatie ontstaan waarin de modale werknemer langzaam maar zeker tot het sociale minimum afglijdt. Als alleenverdiener zit er al nauwelijks verschil meer tussen minimaal en modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@t_captain; puur naar het inkomen kijkend zit er nog best veel verschil tussen minimaal en modaal. Maar als je kijkt naar alle toeslagen en cadeautjes sommige minima krijgen, terwijl er genoeg minima zijn die onnodig veel spenderen (nieuwe TV als je daar geen geld voor hebt, een gezinswoning als je met z'n 2'en bent e.d.), dan sla ik af en toe stijf achterover in m'n stoel. Onder de streep houden deze mensen soms bijna net zoveel over als iemand die een modaal inkomen heeft! Ik denk ook dat dat een behoorlijk groot probleem is, omdat er ont-zet-tend veel geld gaat naar dit soort zaken, terwijl daar dus feitelijk niet altijd geld voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klopt, een gezin 2 kids met een bijstandsuitkering heeft gemiddeld netto € 1.750+ per maand te besteden: uitkering € 1.180, algemene heffingskorting € 78, huurtoeslag € 250, zorgtoeslag € 122, kindgebondenbudget € 129, kinderbijslag, langdurigheidstoeslag, bijzondere bijstand, activeringstoeslag/sociale participatiebudget/U-pas (vrijwel iedere gemeente heeft wel zoiets), collectieve zorgverzekering, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapslasten. En dan natuurlijk nog je vakantiegeld € 800.

Als er geen gekke dingen aan de hand zijn (bijv. ziekte/invaliditeit, te dure woning), kun je van die bijstandsuitkering soms nog beter leven dan 'n gezin waarin er slechts 1 persoon een inkomen van € 1.750 verdient... Die € 1.750 is nl. volledig belastbaar inkomen (en wordt dus meegerekend voor recht op toeslagen, extra'tjes en kwijtschelding), terwijl de bijstandsgerechtigde slechts € 1.180 als belastbaar inkomen heeft...
In veruit de meeste gevallen ga je er echt wel op vooruit als je werkt, maar de groep grensgevallen wordt steeds groter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@joramoudenaarde, ardana: dat is inderdaad waar ik op doelde.

Ik denk dat een euro of 1500 a 1800 netto wel zo'n beetje het minimum is waarvan een gezin duurzaam kan bestaan. Mensen op sociaal minimum worden aangevuld tot ongeveer dat niveau. Alleenverdieners met een modale baan zitten inmiddels ook op hetzelfde welvaarsniveau.

Als deze ontwikkeling nog een stuk doorzet dan is ook "familie modaal" (modaal + 40% modaal) straks afgegleden tot hetzelfde welvaartsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:54:
Klopt, een gezin 2 kids met een bijstandsuitkering heeft gemiddeld netto € 1.750+ per maand te besteden: uitkering € 1.180, algemene heffingskorting € 78, huurtoeslag € 250, zorgtoeslag € 122, kindgebondenbudget € 129, kinderbijslag, langdurigheidstoeslag, bijzondere bijstand, activeringstoeslag/sociale participatiebudget/U-pas (vrijwel iedere gemeente heeft wel zoiets), collectieve zorgverzekering, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapslasten. En dan natuurlijk nog je vakantiegeld € 800.

Als er geen gekke dingen aan de hand zijn (bijv. ziekte/invaliditeit, te dure woning), kun je van die bijstandsuitkering soms nog beter leven dan 'n gezin waarin er slechts 1 persoon een inkomen van € 1.750 verdient... Die € 1.750 is nl. volledig belastbaar inkomen (en wordt dus meegerekend voor recht op toeslagen, extra'tjes en kwijtschelding), terwijl de bijstandsgerechtigde slechts € 1.180 als belastbaar inkomen heeft...
In veruit de meeste gevallen ga je er echt wel op vooruit als je werkt, maar de groep grensgevallen wordt steeds groter...
Het punt is dat bijstand niet te hoog is, want van minder kun je echt niet rondkomen(helemaal omdat er vaak ook nog schulden bij die groep zitten), maar dat de salarissen te laag liggen. Het minimumloon zou gewoon naar 3000 euro moeten. Ik vraag me af waar de vakbonden, de SP en de PvdA eigenlijk mee bezig zijn. Voor de werkende bevolking is Nederland aan het afglijden tot een Oost Europees land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:23

XanderDrake

Build the future!

_Apache_ schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:27:
Raakt het ons? Mneuh, niet echt. * _Apache_ woont samen met z'n vriendin, beide halverwege de 20, geen kinderen. We werken beide (alhoewel mijn vriendin vanaf 1 jan thuis komt te zitten)
Dit heeft niets te maken met diezelfde crisis?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ardana schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:54:

Het ontbreekt bij veel van die regelingen aan logische, langetermijnvisie. Als je werkenden zo hard gaat belasten, moet je het niet gek vinden als mensen bewust zo lang mogelijk in een uitkering blijven hangen. En als je dan aan het werk gaat, heb je vaak nog een clausule dat je niet meer dan xxx mag verdienen (bij de Wahjong was dat meen ik), want anders krijg je een boete hoor..foei, dat je bent gaan werken 8)7

Ik snap het af en toe allemaal niet meer: de enige manier om sneller uit de sores te raken is door mensen geld over te laten houden zodat ze schulden kunnen aflossen en/of goederen gaan kopen zodat de economie aantrekt..toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 16:48

_Apache_

For life.

XanderDrake schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:10:
[...]
Dit heeft niets te maken met diezelfde crisis?
:Y Bezuinigingen in de zorg,. Regio's moeten groter en groter, maar het budget voor uitvoerend personeel word kleiner en kleiner. De afdeling waar ze op werkt moet gehalveerd worden, en ze worden last-in-first-out ontslagen. Vriendin werkt er 7 jaar, en word er als eerste uitgeknikkerd,, omdat ze de laatste is die binnenkwam. :/ Feit is wel dat ze de een van de weinige is die daar gediplomeerd rondloopt (andere zijn instroom ed), maar daar hecht blijkbaar niemand waarde aan.

En daar kan ik me dus aan kapot aan ergeren. Want in dit geval is een drop-out die eerder aan het werk is gegaan dan haar, word aangehouden ten opzicht van iemand die met de juiste papieren rondloopt.Zelfs rechtsbijstand kon hier niets mee, versoepeld ontslagrecht.. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door _Apache_ op 07-11-2013 14:30 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:49

The Executer

Lekker belangrijk!

Zeker is de crisis hier te merken. Huidige werkgever moet 2.16 miljoen besparen. 53 personeelsleden op 250 totaal moeten eruit, al dan niet door niet verlengen van contracten. Helaas ben ik er zelf 1 van.

Daarnaast merken we het ook aan wat we aan het einde van de maand overhouden. Waar dat eerder per maand een paar honderd was nu vaak nihil. Ik werk 32 uur (geen mogelijkheid tot meer uren), mijn vrouw doet gastouderopvang. Daarnaast nog een kleine rondlopen van een half jaar oud. Vanwege de crisis hebben wij in de periode dat we het konden veroorloven een nieuwe auto gekocht (Oude hadteveel onderhoud voor de boeg, kon voor een zeer nette prijs weg en de andere auto was vrij goedkoop) en een voorraad luiers aangelegd waarvan we nu nog steeds profiteren. Tuurlijk, je moet uitkijken dat je niet teveel in voorraad gooit waardoor je uiteindelijk weg moet gooien/weggeven, maar het scheelt ons gewoon een half jaar aan luiers kopen.

Vooral mijn aankomende ontslag maakt dat ik constant onrustig ben, iets wat eigenlijk sinds de crisis is. Voorheen nooit ergens last van etc.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:09:
[...]

Het punt is dat bijstand niet te hoog is, want van minder kun je echt niet rondkomen(helemaal omdat er vaak ook nog schulden bij die groep zitten), maar dat de salarissen te laag liggen. Het minimumloon zou gewoon naar 3000 euro moeten. Ik vraag me af waar de vakbonden, de SP en de PvdA eigenlijk mee bezig zijn. Voor de werkende bevolking is Nederland aan het afglijden tot een Oost Europees land.
Het minimumloon naar € 3000,00 :? goed idee, terwijl "onze" concurrentie werkt voor 1/3e van de prijs, weet je zeker dat het werk niet in NL blijft.

3000 x 12 x 1.08 = € 38.880,00 per jaar. Tel hier +- 25% werkgeverslasten bij op = € 48.600,00 per jaar.

In 2013 hebben we 254 werkbare dagen = 2032 werkbare uren per jaar

Daar gaat vanaf

24 snipperdagen (-192 uur)
13 adv dagen (-104 uur )
Ziekteverzuim (+- 4,5%) = (- 92 uur)

Indirecte uren (opleiding/cursus/etc.) (-120 uur)

Dan blijven er 1524 "productieve" uren per jaar over.

48.600 / 1524 = +- € 32,00 per uur KOSTPRIJS van een medewerker.

Dan heb ik het nog niet over een medewerker op leeftijd welke ook nog een partij "ouwe lullen dagen" krijgt.

Een gemiddelde oostblokker gaat los voor € 15,00 per uur.

Rara, waarom wordt er steeds meer gebruik gemaakt van Oostblokkers :? Ik kan de bedrijven ook nog geen ongelijk geven.

Gevolg: Meer Nederlanders bij de deur, welke de werkende Nederlanders weer achter op "de fiets" hebben zitten.

[edit]

Om ook maar met een oplossing te komen moeten ze naar mijn idee het volgende doen.

- Ga werkende mensen eens belonen i.p.v. meer belasting laten betalen. Iemand die een stapje extra wil zetten d.m.v. bijv. overwerk wordt "gestraft" door de overheid (maximaal belast).

- Zorg dat mensen weer aan het werk komen. Er is een grote groep Nederlanders welke op dit moment in de WW / Bijstand zit, omdat het voor hun niet lonend is om te gaan werken. Hun netto besteedbaar inkomen veranderd nauwelijks als ze gaan werken, dus blijven ze bij de deur. 1 á 2 dagen per week wat "zwarte" klusjes er tussendoor, en ze hebben netto meer te besteden als de hardwerkende buurman.

- Ik ken genoeg mensen welke in de WW / bijstand zitten en gewoon "luxe" dingen doen zoals vakanties, weekendjes weg, auto voor de deur, etc. Het wordt ze te "gemakkelijk" gemaakt, en ze worden te weinig beloond om aan het werk te gaan.

En als ze dan echt geen werk kunnen vinden, laat ze dan "nuttige" zaken voor de samenleving doen.
Zoals bijvoorbeeld rommel in het bos / langs de snelweg opruimen, of verplicht vrijwilligershulp in de zorg zoals het rondwandelen en spelletjes spelen met eenzame bejaarden.
Wie hier niet aan mee wil werken, flink korten op de bijstand.

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 07-11-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Idd. Het probleem zit hem toch echt hierin:
t_captain schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:04:
Ik denk dat een euro of 1500 a 1800 netto wel zo'n beetje het minimum is waarvan een gezin duurzaam kan bestaan.
Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:09:
Het punt is dat bijstand niet te hoog is, want van minder kun je echt niet rondkomen(helemaal omdat er vaak ook nog schulden bij die groep zitten)
Dit is simpelweg niet houdbaar. Niet iedereen kan op vakantie, niet iedereen kan een auto kopen. Er moet een minimum zijn (of communisme, maar dan is eigenlijk iedereen minus de (corrupte) bureaucraten minima) en dat minimum dient in leven te worden gehouden maar ook de prikkel te krijgen te gaan werken. Dan maar niet duurzaam. En schulden mogen geen factor zijn bij de hoogte van de uitkering. Dan ga je maar persoonlijk failliet (onder curatele met 3 jaar geen direct geld ontvangen etc.), maar we gaan niet de bijstand van iedereen verhogen voor degenen met schuld.

En meer bonnen. Voedselbonnen, OV-bonnen, gas/water/licht bonnen. Geeft ons (de gevers) wat controle over waar aan het besteed wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Config op 07-11-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:35:
[...]

- Ga werkende mensen eens belonen i.p.v. meer belasting laten betalen. Iemand die een stapje extra wil zetten d.m.v. bijv. overwerk wordt "gestraft" door de overheid (maximaal belast).
Net zoals wij een leuk idee hadden om extra geld te verdienen (fotografie op aanvraag). Reden om niet door te zetten? Weinig winst dankzij onze BD vrienden, oftewel omdat je meer verdient krijg je minder toeslag, wat ook weer logisch is omdat je beter kunt rondkomen. Je gaat gewoon dan geen moeite meer doen als je op je luie reet zowat evenveel geld overhoudt. Ontvang ik liever veel minder toeslag om zo geprikkeld te worden extra te werken, dan heb je tenminste ook het gevoel dat je het ergens voor doet.

En dat ik diverse mensen in de -laten we zeggen- niet netste/duurste buurt zie rondrijden met dikke 20-30k mercedessen/bmw's terwijl ze echt niet veel meer dan mij verdienen (en dan woon je overigens in zo'n buurt?) is al helemaal moeilijk te verkroppen.

Keek net toevallig naar de huizenprijzen van gelijkwaardige appartementen in de buurt. 116-120k wtf 8)7 En dan ooit (10+jaar?) nog voor verkoop de 160k (hyp) halen ;w Als 150 al lukt. Sparen dus maar. Soms word je chagrijnig ervan.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik voel momenteel persoonlijk niets van de crisis. Ik was tot kort student (weinig geld om uit te geven, kleine schuld bij de DUO), en nu ik een vaste baan heb, ben ik voor mijn gevoel 'rijk' en kan meer uitgeven :)

Ik woon thuis en heb geen huiskosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het loon in Nederland is alles behalve "te laag" in mijn ogen… het probleem is dat de kósten om te leven in Nederland veel te hoog zijn:
- Huizenprijzen reizen de pan uit (zelfs nu nog) en zijn in verhouding hoger dan andere westerse landen
- Benzineprijzen zijn een stuk hoger dan vergelijkbare landen
- roken is duurder
- drank is duurder
- gas, water en licht is veelal duurder
- de diverse (jaarlijkse) belastingen zijn hier een stuk hoger
- BTW ligt hoger

Na al die verplichte uitgaven hou je met een gemiddeld inkomen een stuk minder over onder de streep dan menig vergelijkbaar land (o.a. Duitsland, Finland, België, Zwitserland e.d.). Het inkomen in Nederland is relatief gezien nog best hoog dus, maar de overheid speelt teveel en te vaak de sociale samaritaan door achterlijk veel geld uit te geven. Helemaal in verhouding met deze vergelijkbare landen spannen we echt de kroon.

Even een kleine rekensom (uit 't hoofd, dus correct me if I'm wrong):
van je 2000 euro bruto loon, om even een mooi rond getal te nemen, hou je 't volgende:
- minus ±40% inkomstenbelasting = 1200 euro netto inkomen
- minus ±21% BTW op bijna alles wat je koopt = ±948 netto na het doen van boodschappen e.d.
En dan reken ik accijnzen e.d. allemaal nog niet mee. Je levert dus zonder dat je iets met je eigen geld kunt doen al per direct ruim de helft van je inkomen in. Dan heb je nog geen kilometer gereden, nog geen dag je kinderen naar school gestuurd, nog geen cent betaald aan zorg, en nog geen cent betaald aan je hypotheek.

Als je dan als uitkeringsgerechtigde nog een beetje rond wil komen moet je dus bijna wel een lading aan toeslagen kunnen ontvangen. En dat is ook gelijk probleem 2: er zijn téveel mensen die, dankzij het gemak van loopholes vinden, misbruik maken van het systeem en uitkering + toeslagen naar binnen harken.

Begrijp me niet verkeerd… mensen die om wat voor reden niet kúnnen werken, mogen van mij álle hulp krijgen die ze nodig hebben. Daar betaal ik (bijna) van harte belasting voor. Maar er zijn téveel mensen die té vaak misbruik maken van dit uitkering/toeslagen systeem, en dat kost geld. En de middenmoter is de eerste die dan z'n knip mag trekken en houdt dus in verhouding minder over dan iemand die op een uitkering en toeslagen leeft.

Het is jammer dat de overheid zo ver van de werkelijkheid af lijkt te staan, en niet inzien wat er mis gaat met dit plaatje. Als ze nu eens wat minder geld uitgeven (o.a. JSF, noodhulp, bankenunie, enzovoorts), en dan de belastingen daardoor wat kunnen verlagen (BTW terug naar 19%, assurantiënbelasting weer verlagen, accijnzen terug naar een menselijk niveau e.d.), dan zijn een heleboel mensen al heel snel uit de brand geholpen.

Want of je nu écht problemen hebt en niet rond komt dankzij de crisis, of dit nu komt omdat je hypotheek onder water staat of dat je je baan verloren bent, of dat je simpelweg merkt dat er een stuk minder geld overblijft na alle vaste lasten… er gaat iets grandioos mis als je als overheid niet inziet dat er teveel geld wordt uitgegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Kapotlood op 07-11-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:34:
(...) het probleem is dat de kósten om te leven in Nederland veel te hoog zijn: (...)

- Benzineprijzen zijn een stuk hoger dan vergelijkbare landen
- roken is duurder
- drank is duurder
Dat zijn eerder kosten om níet meer te leven :P

(OK, flauw, maar roken en drinken zijn toch serieus geen eerste levensbehoeften...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het was ook maar een kleine opsomming van enkele dingen die in Nederland (veel) zwaarder belast worden :) Niet direct een mantra van wat je nodig hebt om te kunnen leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
Ik vind de kosten voor levensonderhoud ook te hoog. Daar tegenover staat dat je in Nederland nooit zonder geld hoeft te zitten door ons sociale stelsel. Een kind van arme afkomst kan daardoor een universitaire studie voltooien.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Overigens sprak ik laatst met een Duitse vriend, ook programmeur van vergelijkbare leeftijd. Hij verdiende een heel stuk meer dan ik, terwijl we netto hetzelfde overhielden. En dan verdiende hij gewoon bruto 10K meer. Stond ik wel van te kijken, dacht dat in Duitsland de (loon)belasting lager was.

@PZOOO dat laatste is natuurlijk ook niet helemaal waar. Het is nog steeds niet makkelijk voor een kind uit een arme omgeving, zeker niet met langstudeerboetes en weet ik het wat, al dat geknabbel aan de student.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
maar je kunt studiefinanciering krijgen en een lening die je tijdens de studie helpen. Verder wordt er een enorm gedeelte (80%) van je collegegeld door de overheid vergoed. Zo slecht is het voor afstudeerders niet hoor :)

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 14:00
joramoudenaarde schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:34:
van je 2000 euro bruto loon, om even een mooi rond getal te nemen, hou je 't volgende:
- minus ±40% inkomstenbelasting = 1200 euro netto inkomen
Je moet echt eerst even inlezen hoe de inkomstenbelasting werkt, want met zulke rekenkunsten kan niemand je natuurlijk serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
!null schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:54:
Overigens sprak ik laatst met een Duitse vriend, ook programmeur van vergelijkbare leeftijd. Hij verdiende een heel stuk meer dan ik, terwijl we netto hetzelfde overhielden. En dan verdiende hij gewoon bruto 10K meer. Stond ik wel van te kijken, dacht dat in Duitsland de (loon)belasting lager was.
In Duitsland worden de zorgkosten vrijwel helemaal door de werknemers betaald. Die zie je dus terug in het bruto/netto verschil. In Nederland betalen werkgevers een fors deel van de zorgkosten. Je ziet het niet in jouw brutoloon.

Feitelijk is het bruto-loon een arbitrair iets. Het is een getal tussen de werkgeverskosten en jouw netto ontvangsten, waarbij het exacte nivo afhangt van het precieze label wat je op een belasting plakt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@MIBRK:
Ik weet dat het niet precies zo werkt, maar gemiddeld maakt dat nog steeds ±40% van een modaal inkomen:
InkomenGrens inkomen% belasting
-19.64537%
19.64633.36342%
33.36456.99142%
56.491-52%

Feit blijft dat je alles bij elkaar aan belastingen/BTW/accijnzen, meer dan de helft van je inkomen al kwijt bent. Iets wat drastisch anders kan als de overheid wat minder de solidaire, nivellerende samaritaan uit hangt, en deze belastingen/BTW/accijnzen tot het niveau van vóór 2008 terug brengt. Dat levert meer vrijgekomen geld op bij de burgers, wat er ook veel sneller voor zorgt dat mensen weer wat gaan consumeren. Als je deze overheidsinkomsten alleen maar verhoogt als 't even tegen zit, dan gaan mensen juist mínder consumeren… iets wat in de afgelopen 5 jaar al meer dan eens is voorgekomen.

Sinds de overheid de BTW heeft verhoogt naar 21% bijvoorbeeld, zijn er minder belastinginkomsten binnengekomen. Puur omdat mensen dankzij die hogere BTW ook minder consumeren omdat nagenoeg álles duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je vergeet de algemene heffingskorting. De eerste € 2.001 aan belastingen hoef je niet te betalen, en als je werkt, hoef je nog eens over 4% van je inkomen geen belasting te betalen (arbeidskorting).

Dus als jouw belastbaar inkomen € 19.645 is, betaal je effectief maar 22,8% belasting als je werkt. Tevens krijg je, als je 'n inkomen tot € 19.645 hebt, maximale toeslagen, dus dat is minimaal € 1.060 aan Zorgtoeslag, wat maakt dat je zelfs maar 17,41% effectief belasting betaald. En dan heb ik 't nog niet over de overige toeslagen. Van jouw € 19.645 bruto, hou je dus netto € 16.233 over. Maandelijks wordt dat: € 1.637 bruto, maakt € 1.352 netto... niks geen 40% dus.

Als jouw belastbaar inkomen € 33.363 is, betaal je effecief nog steeds maar 29,05% belasting als je werkt. En tot € 30.939 heb je nog steeds recht op (een beetje) zorgtoeslag, dus dan wordt het zelfs nog wat lager.

En dan heb ik 't nog niet over bijzondere aftrekposten ivm rente of ziekte.

De belastingdruk in Nederland is zo hoog nog niet. Je hebt gelijk dat de gemiddelde belastingdruk bijna 40% is (38,9% in 3007), maar daarbij moet je ook de hogere inkomens rekenen die 52% betalen. Overigens zitten we daarmee in Nederland onder het Europese gemiddelde van 39,8%, en hebben bejubelde landen als België, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Zweden, Frankrijk, Denemarken en zelfs Italie en Hongarije een (veel) hogere belastingdruk. Denemarken en Zweden zelfs meer dan 48%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Laatst online: 00:23
Nee. Eigenlijk helemaal niet:

Na mijn HBO opleiding een mooie baan gekregen die aansluit bij mijn studie met direct een vast contract. Mijn bijbaan heeft me halverwege dit jaar ook een vast contract gegeven (weliswaar voor de beperkte uren die ik daar werkte, maar toch).
Veel feestjes gepakt, leuke gadgets gekocht. Op mezelf gaan wonen, appartement ingericht. Maar goed, ik huur een goede plek voor weinig, heb geen kinderen, geen studieschuld.

Ik hoor wel om mij heen dat er mensen echt de gevolgen beginnen te voelen van de crisis. Dan besef ik me hoe goed ik het heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 07 november 2013 @ 20:52:
Van jouw € 19.645 bruto, hou je dus netto € 16.233 over. Maandelijks wordt dat: € 1.637 bruto, maakt € 1.352 netto... niks geen 40% dus.

Als jouw belastbaar inkomen € 33.363 is, betaal je effecief nog steeds maar 29,05% belasting als je werkt. En tot € 30.939 heb je nog steeds recht op (een beetje) zorgtoeslag, dus dan wordt het zelfs nog wat lager.
In een samenleving waar het verkrijgen van een sociale huurwoning praktisch onmogelijk is door de enorme wachtrijen (in de randstad), is een inkomen van 19.645 euro bruto waardeloos (als alleenstaande). Je kunt er niks mee. Misschien ergens op een studentenkamer zitten, maar dat was het dan ook.

Eigenlijk moet je al 33000 per jaar verdienen om ueberhaupt een beetje normaal op jezelf te kunnen leven. Dan verdien je iets meer dan 2500 bruto en kom je in aanmerking voor een flatje van 600 euro per maand in de particuliere huursector (lees: stuk lucht in een enorme galerijflat). Maar goed, dan ben je in ieder geval in staat om een woning te huren.

Verdien je minder dan dat, dan moet je verplicht samenwonen of 1 of ander krot in een achterstandsbuurt kopen dat minder dan 100k kost waar je in een goede buurt met veel moeite een garagebox voor krijgt (geen geintje, ik woonde in Delfshaven in een flatje van 75k en toen ik eens keek naar woonruimte in Leiden zag ik dus serieus een garagebox die net zo duur was.. woonruimte kon je helemaal vergeten iig).

Kortom: tegen de tijd dat je eindelijk genoeg verdient om een beetje normaal te kunnen leven (> 2500 bruto) heb je al bijna nergens meer recht op qua toeslagen en betaal je al behoorlijk veel belasting.

En als je denkt dat het leven beter wordt als je bijvoorbeeld 3000 bruto verdient, dan kom je erachter dat het eigenlijk helemaal niet zoveel scheelt met jaren geleden toen je nog 2500 bruto verdiende. Even grofweg 2100 - 1800 = 300 euro extra netto. Dat lijkt veel, maar als je dan inmiddels in een flat van 800 euro per maand woont (en geloof me, dat is in de stad nog steeds niet heel bijzonder) en een klein auto'tje rijdt (mijn Twingo kost me zo 100 euro per maand) dan blijft van die 300 euro letterlijk 0 euro over die je echt meer te besteden hebt dan x jaar geleden toen je nog te voet naar je werk ging en in een shitbuurt tussen de oostblokkers en neppieten woonde.

Oftewel: behalve een iets duurdere woning en een auto'tje heb ik eigenlijk alleen maar minder te besteden dan jaren geleden. Want toen hield ik precies even veel over als nu netto, maar was de BTW nog lager en diverse zaken een stuk goedkoper (gemeentelijke lasten waren lager, energie was goedkoper, boodschappen waren goedkoper, enzovoorts).

Pas zodra je samenwoont met iemand die ook een prima inkomen heeft, of wanneer je zelf serieus geld gaat verdienen kun je eindelijk leuke dingen gaan doen of kopen en de economie een handje helpen. Zolang je uiteraard niet zo stom bent om kinderen te nemen ofzo, want dan loop je alsnog leeg.

Eerlijk gezegd voel ik me totaal niet gelukkiger dan toen. Ik moet echt tegen mezelf zeggen "kom op, je verdient best goed, je woont in een redelijk appartement, je hebt het echt niet slecht gedaan hoor", maar eigenlijk voel ik mezelf nog steeds een arme sloeber die probeert rond te komen en soms ben ik dat ook helemaal zat. Dan wil ik niet meer en ben ik geneigd minder te gaan werken en maar in die galerijflat te gaan zitten en vooral nergens meer mijn best voor te gaan doen, want zodra je meer verdient wordt het toch alleen maar afgestraft (hogere belasting, nergens meer recht op en eigen vermogen willen ze alleen maar van je afpakken) en krijg je er bovendien alleen maar meer stress bij (er wordt immers ook meer van je verwacht voor dat inkomen).

Voorlopig geef ik niet op, maar ik heb wel het idee dat ik veel dingen echt voor niks aan het doen ben. Overwerken, studeren, waarom eigenlijk nog? Ben ik er nou echt beter van geworden? Kan ik niet beter minder gaan werken, goedkoper wonen, een beetje op mijn gitaar pingelen en van de rust genieten die ik dan heb?

Ik vraag het me soms echt af. Misschien past het leven dat ik gekozen heb wel helemaal niet bij mij en kan ik er beter een wat alternatievere leefstijl op nahouden waarbij de nadruk op emotionele rust en vrienden / familie ligt, in plaats van een leven waar je bijna de hele tijd niets anders doet dan werken, nog iets meer werken en daarnaast studeren zodat je in de toekomst nog meer kunt werken 8)7 En ja, dat is een direct gevolg van de recessie dat ik persoonlijk voel, een hogere werk- en prestatiedruk alleen maar om hetzelfde inkomen te behouden.

Soms voel ik me echt zo'n mannetje dat in de matrix leeft, een werkmier van onze samenleving waar de stekker uit wordt getrokken als die op een dag niet meer nodig is (want dat pensioen kun je straks wel vergeten als het zo doorgaat). Daarvoor hoef je alleen maar even naar Duitsland te kijken, waar AOW'ers te weinig geld hebben om eten te kopen en tegen achterlijk lage tarieven nog wat klusjes doen om te kunnen overleven (er is geen minimumloon). Zo gaat het in Nederland straks ook en dan ben ik nog positief.

Op macroniveau begrijp ik wel dat de recessie en vergrijzing ons weinig keus laat om het anders op te lossen (double whammy), maar op persoonlijk niveau is het toch een deprimerend vooruitzicht.

Denk maar niet dat werkgevers nog heel lang middelloonregelingen zullen aanbieden. Beschikbaar premiestelsel here we come, tel daar een sterk stijgende AOW leeftijd bij op en dan weet je dat er een tijd zal komen dat je zonder werk niet meer kunt rondkomen. Of het nou is, omdat niemand meer jou aanneemt als je straks 60 bent of omdat je zoals je ouders en grootouders de laatste 10 jaar van je leven waarschijnlijk arbeidsongeschikt en ziek thuis zit, dat maakt niet uit. Er zal te weinig geld zijn.

Dan kun je beter nu van het leven proberen te genieten, want die toekomst.. tsja. Daar kun je toch niks aan veranderen.

[/rant] :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
^^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Lethalis schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:41:
Ik vraag het me soms echt af. Misschien past het leven dat ik gekozen heb wel helemaal niet bij mij en kan ik er beter een wat alternatievere leefstijl op nahouden waarbij de nadruk op emotionele rust en vrienden / familie ligt, in plaats van een leven waar je bijna de hele tijd niets anders doet dan werken, nog iets meer werken en daarnaast studeren zodat je in de toekomst nog meer kunt werken 8)7 En ja, dat is een direct gevolg van de recessie dat ik persoonlijk voel, een hogere werk- en prestatiedruk alleen maar om hetzelfde inkomen te behouden.

Soms voel ik me echt zo'n mannetje dat in de matrix leeft, een werkmier van onze samenleving waar de stekker uit wordt getrokken als die op een dag niet meer nodig is (want dat pensioen kun je straks wel vergeten als het zo doorgaat). Daarvoor hoef je alleen maar even naar Duitsland te kijken, waar AOW'ers te weinig geld hebben om eten te kopen en tegen achterlijk lage tarieven nog wat klusjes doen om te kunnen overleven (er is geen minimumloon). Zo gaat het in Nederland straks ook en dan ben ik nog positief.
Ik herken heel erg het gevoel. Ik heb zelf het geluk dat ik voor een leuk bedrijf met leuke projecten werk, maar de hoop en ambitie dat ik van hard werken stinkend rijk ga worden, of dat ik de wereld ga veranderen heb ik ondertussen opgegeven.

Voor mezelf spreek ik ook absoluut niet van een crisis. Ik spreek meer van een herwaardering van het leven. Ik vind persoonlijk het absoluut niet belangrijk om enorm veel geld te besteden te hebben. Veel belangrijker voor mij is het realiseren van een bepaalde vrijheid. Voor mij persoonlijk betekend dit een spaarbuffer waarmee ik onvoorziene kosten kan afdekken, en investeer ik de rest van mijn geld in het verlagen van mijn lasten. Op langere termijn is eigenlijk ook mijn bedoeling om 4 dagen in de week te gaan werken, danwel 4x8 of 4x9.

Als ik zo in mijn vriendenkring kijk, merk ik dat op een enkeling na, iedereen een beetje een alternatievere levensstijl er op na likt te houden. Ambities op het gebied van werk laat men eigenlijk varen, en plezier hebben is een belangrijk kernwoord geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Lethalis, een flinke rant, en denk ik ook wel terecht. Maar je verdient nog steeds niet slecht. En je bent wel degelijk vooruit gegaan qua wonen. Maar daar zitten nu ook de meeste kosten. Zou je nu dat appartementje kopen van 75K lach je je rot qua maandelijkse lasten. Maar je bent ook in staat om een apartement te kopen van bijvoorbeeld 150K en nog steeds minder te betalen per maand. Maarja, als je iets koopt om dat na enkele jaren weer te verkopen ben ik met je eens dat het beter is te huren. En er zit inderdaad gewoon een groot gat in de woningmarkt (zeker huurmarkt) voor mensen met een modaalinkomen of ietsje lager. Ja je kunt wel wat huren, maar duurt even voordat je wat vindt en het is duur.

Ik verdien ongeveer hetzelfde, maar voor mij is het inderdaad makkelijker omdat ik samenwoon en mijn vriendin haar eigen helft gewoon betaald. Ze heeft wisselend inkomen maar kan wel degelijk sparen. Onze huur is kaal maar 550 euro (en dat gewoon in Adam) en we leven vrij krenterig, om maandelijkse lasten laag te houden. Ik moet zeggen dat we echt belachelijk hard kunnen sparen (mede dankzij het zuinig aan doen). En in die zin voel ik de crisis ook niet. Alleen had ik al wel wat vaker een loonsverhoging kunnen krijgen (en nu dus alweer een stuk meer kunnen verdienen). En we merken dat het regelen van de hypotheek lastiger is vanwege de strengere regels etc. (zeker omtrent wisselend inkomen)
Grote voordeel is echter dat je jezelf niet erg diep in de schulden kunt zetten, en rente is laag, dus de maandelijkse lasten voor ons nieuwe grotere huis zijn niet eens heel veel duurder dan ons huidige huurhuis in de maand. Maarja, we hebben dan ook veel gespaard en dat maakt ook wel een deuk in de hypotheeklasten.

Maar jij ontvangt dus 2100 netto. Dan heb je 800 eu huur, 100 euro auto. Wellicht nog 100 eu energiekosten, en 100 eu zorgverzekering. Dan heb je dus grof gezegd 1000 euro om van te leven. Daar kun je toch heel veel mee? Ik weet het, boodschappen zijn alleen maar duurder geworden en voor 1 persoon is het gewoon verhoudingsgewijs wel aardig duur. Maar je zou toch genoeg over moeten houden en niet als een stakker hoeven te leven? Wellicht heb je wel hoge spaardoelen en leef je daarom krenterig? Of iig dat gevoel als een sloeber te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Kan er weinig aan toevoegen.

edit @ hierboven, dan heb je nog verzekeringen van je huis je auto en de belastingdienst etc.
Vervolgens heb je nog gas water licht en natuurlijk je internet / tv etc en dan nog je mobiele telefoon etc jada.

Denk dat als die 450 euro overhoud nadat alles eraf is hij blij mag zijn :).

[ Voor 46% gewijzigd door Mektheb op 08-11-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
En van die 450 euro mag je dan boodschappen doen en andere kosten betalen zoals een biertje in de kroeg. Is echt geen vetpot.

Ik verdien zelf vrij fors (5200 bruto en lease-auto), maar als ik zie dat bijna de helft van mijn loon naar de belastingdienst gaat word ik soms ook wel eens droevig. Daarnaast wordt alles minder (belastingvoordeeltjes, kinderopvangtoeslag) danwel duurder (kinderopvang, boodschappen). Het is dan ook echt niet zo dat ik me rijk voel, terwijl ik in mijn eentje meer dan 2x modaal verdien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat je dan een vrij dike 25% leasebak hebt of niet?
Ik zou verwachten dat jij richting de 3000 netto zit, en daar dus het nodige vanaf gesnoept wordt door bijtelling? En wat betreft de bijtelling (en uberhaupt leasebak) heb je een keuze he.
Mektheb schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:28:
[...]

edit @ hierboven, dan heb je nog verzekeringen van je huis je auto en de belastingdienst etc.
Vervolgens heb je nog gas water licht en natuurlijk je internet / tv etc en dan nog je mobiele telefoon etc jada.

Auto, zorgverzekering en gas/water/licht had ik al genoemd. Zelfs na dat soort dingen blijft er 1000 eu over volgens mij.
Wat je daar nog vanaf moet halen is:
- boodschappen (250eu?)
- telefoon / internet / tv
- verzekering voor het huis (tientje)
- gemeente belastingen

Volgens mij blijft er nog genoeg over om lekker van te leven. Maar ik zou het wel snappen als je ook wil sparen (als in, meer dan 100 euro per maand :P ) en dan moet je op een gegeven moment keuzes maken.

En ik denk ook dat Lethalis dat doet. Ik vraag me meer af waar dat "sloeber" gevoel vandaan komt. Maar ik hoor wel meer mensen klagen hoor. Mensen zonder partner, modaal inkomen, appartement met hoge huur of hypotheek, en klagen dat er weinig wordt overgehouden. Deels terecht geklaag, maar vaak is er toch ook wel wat ruimte.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 08-11-2013 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ja dat is ook zo, maar goed ligt ook aan wat je rijd voor auto wat je er voor betaald natuurlijk.

En ja het is in dit leven keuzes maken en dat is gewoon duidelijk.
Bewust worden van hoe wat en waarom...ik wil best een 3.2 rijden als auto en daar geef ik graag 150 euro meer voor uit per maand die ik ook had kunnen sparen.
Maar goed dat is een keus.

Maar we zijn het allemaal met elkaar eens dat een hoop verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
!null schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:55:
Ik denk dat je dan een vrij dike 25% leasebak hebt of niet?
Ik zou verwachten dat jij richting de 3000 netto zit, en daar dus het nodige vanaf gesnoept wordt door bijtelling? En wat betreft de bijtelling (en uberhaupt leasebak) heb je een keuze he.
20% bijtelling, en ik heb een eigen bijdrage, en er is een bestelstop op dit moment dus je moet een pool-auto nemen. Dus weinig keuze wat dat betreft (krijg leasebedrag niet uitgekeerd bij het niet nemen van een auto). Er gaat 400 euro netto af vanwege de auto door bijtelling en eigen bijdrage. Salaris is netto rond de 2800.

Ik klaag verder ook niet, het is een mooi salaris. Maar om nou te zeggen dat ik er heel veel van over hou met een kind thuis, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet wat je mag verwachten van dik 67.000 euro in ieder geval. Er was een tijd dat je met anderhalf ton aan guldens erg rijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:28:
[...]

500 euro hou ik inderdaad over. Volgens mijn balans dan, want zodra mijn auto naar de garage moet, of ik een keer uit eten ga wordt het al snel minder.

Ik woon wel samen, maar mijn vriendin is break even voor mij financieel gezien. Zij betaalt namelijk zelf een relatief dure opleiding die ze nodig heeft voor haar werk. Zij draagt gewoon bij wat ze kost en betaalt de helft van de boodschappen.

Om die reden heb ik haar uit mijn verhaal gehouden. Maar ook om te laten zien hoe het is als je er zelf van moet overleven. Die tijd heb ik immers ook meegemaakt toen ik nog niet samenwoonde.

Uiteraard heb ik spaardoelen. Als ik namelijk mijn maandlasten wil drukken om in de toekomst een kind te kunnen betalen, dan zal ik een woning moeten kopen met een flinke aanbetaling. Dat is de enige manier die ik zie om de maandelijkse lasten lager te krijgen en toch op een redelijke locatie te wonen.

Maar dat doet niks af aan mijn verhaal. Want toen ik nog 2500 bruto verdiende 7 jaar geleden, hield ik ook precies 500 euro over. En toen kon je daar nog meer mee dan nu. Zo simpel is het.

Bovendien heb ik mijn verzekeringen erg versoberd. In die tijd was ik nog voor 1000 euro per jaar verzekerd voor de tandarts bijvoorbeeld (had sowieso een top polis). Nu moet ik het zelf betalen als ik ga en heb ik alleen een basispakket. Had ik zulke besparingen niet doorgevoerd, dan had ik nu duidelijk minder overgehouden dan destijds. Maar ja, de premies voor de aanvullende zorg inclusief tandarts zijn in 5 jaar tijd ofzo letterlijk verdubbeld. Het kwam op een punt dat het niet meer nuttig was om de verzekering aan te houden.

Enige verschil is de woonruimte in een betere buurt en een kleine auto. En daar hoor ik uiteraard heel blij mee te zijn. Bedoel, heb ik toch nog iets bereikt in die 7 jaar. Maar de rek is er uit. Het salarisplafond komt dichterbij. En als je dan naar de toekomst kijkt dan weet je dat er dingen (vooral wonen) goedkoper moeten worden omdat anders andere zaken (vooral kinderen) simpelweg onmogelijk zijn.

Ik ben echt niet zielig, maar wel gefrustreerd :P Het plaatje van rijtjeshuis in leuke buurt, 2 kinderen, en een middenklasser voor de deur kan ik wel op mijn buik schrijven. Als ik dat zou doen, dan kan ik helemaal niet meer sparen straks, zou ik minimaal 40 uur per week moeten werken, eigenlijk geen tijd voor die kinderen hebben en zou de kleinste tegenslag tot een onherroepelijke financiele ramp leiden.

Dan zou ik dus een slaaf van mijn eigen bezittingen en verplichtingen worden. En omdat ik daar niet mee kan leven, moet ik dus bepaalde "verwachtingen" laten voor wat ze zijn. En daar komt het "sloeber" gevoel vandaan.

Je zou kort samengevat kunnen zeggen dat ik het eigenlijk nog steeds goed heb, maar dat ik de toekomst niet zo rooskleurig inzie. Zeker op momenten dat het sparen niet lukt.

PS:
Veel hoogopgeleide starters herkennen het volgende waarschijnlijk. Aan het begin van jouw loopbaan groei je ontzettend hard. Elke jaar opslag van 150 euro per maand. Soms zelfs meer en de toekomst ziet er best tof uit. Je maakt allemaal wilde plannen. Maar goed, dan ben je op een gegeven moment in de 30 en dan merk je dat de rek er uit is. Dingen zijn zo goed als ze zullen zijn. Het groeit niet meer verder, of alleen met kleine stapjes. De inflatie en stijgende kosten gaan harder. Je staat stil en er is eigenlijk niks wat je er aan kunt doen, want eigenlijk heb je het al heel goed.

Je komt op een punt dat je vooral investeert in jezelf om het niveau te kunnen houden in plaats van om te groeien. Dat is een heel ander gevoel.

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 08-11-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Blik1984 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:06:
20% bijtelling, en ik heb een eigen bijdrage, en er is een bestelstop op dit moment dus je moet een pool-auto nemen. Dus weinig keuze wat dat betreft (krijg leasebedrag niet uitgekeerd bij het niet nemen van een auto). Er gaat 400 euro netto af vanwege de auto door bijtelling en eigen bijdrage. Salaris is netto rond de 2800.

Ik klaag verder ook niet, het is een mooi salaris. Maar om nou te zeggen dat ik er heel veel van over hou met een kind thuis, nee.
Je kan er natuurlijk gewoon voor kiezen om niet prive te rijden en dus geen bijtelling te betalen...

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Begrijp ik helemaal en zit in princiepe in het zelfde schuitje alleen dan net een andere situatie.
Er is wel een vriendin die mee verdient.
Het is gewoon lastig en dan zie ik mensen die wonen in een sociale huur woning
Hebben een kind, 1 er van werkt niet en de ander werkt 20 uur in de maand.
En ze kunnen beide hun rijbewijs halen en allemaal anderen dingen dan denk ik echt van waar doen ze dat allemaal in vredes naam van. ( kan ik ook, maar het is meer de vraag van WTF )
En dan krijg je dus te horen van de uitkering dit toeslag zus toeslag zo bijslag etc
( ken de bedragen niet hoor )
Maar aan de andere kant ik ben gezond, ik heb een leuke vriendin we hebben goeie vrienden en familie en we hebben trouwplannen etc, dan denk ik weer heb ik wat te zeuren ?.
Blijkbaar wel....terecht ?, eigenlijk niet helemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 08-11-2013 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:34:
[...]
..
Dan zou ik dus een slaaf van mijn eigen bezittingen en verplichtingen worden. En omdat ik daar niet mee kan leven, moet ik dus bepaalde "verwachtingen" laten voor wat ze zijn. En daar komt het "sloeber" gevoel vandaan.
Je zou kort samengevat kunnen zeggen dat ik het eigenlijk nog steeds goed heb, maar dat ik de toekomst niet zo rooskleurig inzie. Zeker op momenten dat het sparen niet lukt.
Verwachtingen hebben is altijd gevaarlijk.. :P (Verwachting>hoop>teleurstelling) Ik kan me wel wat voorstellen bij wat je zegt, je beschrijft je alternatief een beetje zoals ik leef > Ik ben zzp'er, fiscale winst 11.000 euro vorig jaar. (winst 19k zonder aftrek) Dat resulteerde in 700 euro belasting, niet zo veel dus. Ik leef zuinig, geen auto, altijd zelf koken. Tijdje een bijbaantje gehad. Ik woon samen met een vriend voor relatief weinig in 1 van de mooiste plekjes van de hoofdstad. (kleine huurwoning) Een keer wintersport en een keer vakantie kan er wel vanaf. Kan altijd wel leuke dingen doen met m'n vriendin. Ik ben heel vrij en kan allerlij dingen doen en zelf ondernemen. Ik heb geen verwachtingen over een koophuis, het bezit van een auto, of "carriere" bij een bedrijf. Ik zie het wel. Dat betekend trouwens niet dat ik niks doe, wat leuk zou zijn is als m'n investeringen van tijd en geld in bepaalde projecten uiteindelijk gaan uitbetalen..
Want Risico is er natuurlijk ook. Een fikse studieschuld die ik nu niet hoef maar ook niet echt kan afbetalen. 0 Pensioen. (maar daar zit ik niet zo mee, ik zie het hele systeem toch wel in elkaar donderden voordat ik zo ver ben) Wel een kleine buffer maar echt veel sparen is lastig. Oja en stress af en toe natuurlijk :)

Iig ben ik gelukkig zo. Ik heb vroeger veel rijkdom en ellende om me heen gezien. Dat helpt wel met relativeren. (ook kijkend naar andere landen bijv..) Imho is het Westerse ideaalbeeld van "baanautohuisgadgetszekerheid" niet duurzaam en dus niet houdbaar. Meer val in materiele welvaart hier in de toekomst lijkt me gegarandeerd, en dus ook niet iets om je eigen geluk aan te verbinden.

specs

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste