Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarlarlar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-07-2022
Allemaal mensen die niet eens 40 uur werken en zeggen dat ze eigenlijk te weinig verdienen en de rek er uit is.. wat is dit voor zwakke zooi. Eerst maar eens gewoon 40 uur per week werken zoals een groot deel van de bevolking. Ja, het is zwaar, je grote huis krijgen, je auto en je kinderen ain't easy, get over it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
maratropa schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:29:
Imho is het Westerse ideaalbeeld van "baanautohuisgadgetszekerheid" niet duurzaam en dus niet houdbaar. Meer val in materiele welvaart hier in de toekomst lijkt me gegarandeerd, en dus ook niet iets om je eigen geluk aan te verbinden.
Inderdaad, ik denk dat veel mensen geen zicht hebben op normale economische processen. Door globalisering is aan de ene kant het aanbod van arbeid enorm toegenomen. Aan de andere kant is de door de toegenomen welvaart in andere landen de vraag goederen en dus ook grondstoffen ook gestegen. Het is zeer simplistisch neergezet, maar het netto resultaat is dat we door deze nieuwe verhouding van vraag en aanbod, we voor de hoeveel arbeid die we in het Westen verrichten gemiddelde genomen steeds minder koopkracht zullen terugkrijgen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

demichel schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:33:
Zelf zit ik aan een netto van rond de 3000+ Euro met firmawagen, voor een gezin van 3 personen, met hypotheek-koophuis.
Wellicht naar je uitgavepatroon kijken, of je woont te duur. Met 3000 euro netto + plus 'firmawagen' zie ik in eerste instantie je probleem niet. Genoeg mensen die het met veel minder moeten doen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
@Lethalis, @Mektheb. Als je twee inkomens hebt waarvan tenminste 1 modaal is, kun je toch wel wat. Zeker als er nog geen kinderen bij zijn (lees: vooral kinderopvang kosten, en later opleiding en andere kosten) zou er geen probleem moeten zijn. Dan zijn het slechts de keuzes die je maakt.
Een dikke auto rijden is prima, en leuk zat. Maar dan vind ik het onterecht dat je klaagt dat je geld verdampt. Auto's doen dat, geld verdampen :+ Ik had eerst drie auto's, nu heb ik er nog maar 1 die goedkoop is om te rijden (oud sportwagentje). Ik ben er wel blij mee dat ik niet meer zo'n heel wagenpark heb. Kostte niet alleen geld maar ook tijd. Ik heb geleerd het iets simpeler te houden, daar hou je meer tijd/rust en geld aan over. Daar komt natuurlijk bij dat Nederland een duur land is wat auto's betreft.
Maar nogmaals, neem lekker die dikke auto, alleen ga dan niet klagen dat je weinig overhoudt in de maand. Een dikke wagen voor de deur vind ik (ook als petrolhead) me niet zo heel veel brengen, ten opzichte wat het kost (en dan met name afschrijving/mrb).

@Lethalis, dus je vriendin draagt niks bij aan de huur? Dan is het bijna effectief op jezelf wonen ja, qua financiele plaatje. Maar goed, zou je vriendin wel inkomen genereren dan had je weinig te klagen. En dan kon je je ook goed voorbereiden (dmv sparen) op de toekomst.

Het huisje boompje kinderen verhaal is toch nog steeds wel haalbaar. In het beeld van kinderen en een partner, hoort ook twee inkomens. Met twee inkomens kun je je voorbereiden (sparen) voor een koophuis, en ook naar de bank toe het lenen verantwoorden. Sluit je dan je hypotheek af in deze tijd, vallen de lasten mee, en kun je daarna beginnen met minder te werken. Ook wel leuk vanwege de kinderen.
Zo gaat het bij ons in ieder geval. Straks zitten we in dat nieuwbouw huis, en als we daar dan zitten hebben we dus een hypotheek geregeld en er veel geld in gestopt. Hierdoor kan ik het mijn inkomen ook blijven betalen. Mijn vriendin kan straks gewoon een tijd minder tot niet werken, wat ze misschien wel prettig vind na de bevalling.
Zelf blijf ik nog wel even 40 uur aanhouden, totdat het huis gebouwd is en alles gedaan is. Dan is er wat rust in het financiele plaatje en zal ik denk ik een dag minder gaan werken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Flarlarlar schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:41:
Allemaal mensen die niet eens 40 uur werken en zeggen dat ze eigenlijk te weinig verdienen en de rek er uit is.. wat is dit voor zwakke zooi. Eerst maar eens gewoon 40 uur per week werken zoals een groot deel van de bevolking. Ja, het is zwaar, je grote huis krijgen, je auto en je kinderen ain't easy, get over it.
Ik werk 36 uur per week volgens mijn contract, in de praktijk is het eerder 40 tot 44 uur. Ga ik 40 uur per week werken dan wordt het zo 50 uur. Dat is het probleem met werken in de ICT. 40 uur is geen 40 uur.

Ga daarnaast studeren en dan is het echt feest. Ik denk dat ik sowieso wel 50 uur per week met mijn werk bezig ben, hetzij door echt te werken, hetzij door dingen uit te zoeken, hetzij door aan relevante cursussen en studie te werken.

Toen ik nog 40 uur per week werkte, had ik echt geen leven meer. Want dan werd het al snel 50 uur voor de zaak, en nog 10 uur aan cursussen en studie. Kortom, 60 uur per week bezig. En dat trok ik toen niet meer.

Op een dag besloot ik dus om minder uren te gaan werken. Ik ben nu 1 dag in de 2 weken vrij, zodat ik op die dag kan studeren en in ieder geval af en toe nog iets aan mijn weekend heb.

Ik werk als software ontwikkelaar en zal altijd uptodate moeten blijven in mijn vakgebied. Daarnaast komt het regelmatig voor dat er dingen 's avonds moeten gebeuren, omdat ik aan systemen werk die overdag absoluut niet offline mogen gaan.

Dat is de prijs die je betaalt voor meer inkomen. Meer verantwoordelijkheid en steeds meer dingen waarvoor geldt "it comes with the job" (vrijwel al mijn collega's draaien extra uren en dat was op mijn vorige baan ook niet anders).
!null schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:54:
@Lethalis
Een dikke auto rijden is prima, en leuk zat. Maar dan vind ik het onterecht dat je klaagt dat je geld verdampt. Auto's doen dat, geld verdampen :+
Ik rij in een Twingo van 5 jaar oud. En behalve metallic lak en een airco zit daar niks extra's op.

Er schijnt ook nog een motor in te zitten, maar behalve dat er soms een grasmaaier geluid uitkomt, merk je niet dat er ook echt iets gebeurt ;)

Maar je hebt gelijk, ook die Twingo verdampt geld. Ik denk dat ik in die 5 jaar tijd 6000 euro heb afgeschreven.
!null schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:54:
@Lethalis, dus je vriendin draagt niks bij aan de huur? Dan is het bijna effectief op jezelf wonen ja, qua financiele plaatje. Maar goed, zou je vriendin wel inkomen genereren dan had je weinig te klagen. En dan kon je je ook goed voorbereiden (dmv sparen) op de toekomst.
Ze draagt wel wat bij, maar dat gaat ook weer op aan hogere lasten. Als ik op mezelf zou wonen zou ik veel minder stroom en gas verbruiken, minder gemeentelijke lasten hebben, etc. Ook zou er dan geen keeshondje rondlopen hier :D

Als ze klaar is met haar opleiding, zal ze eerst haar studieschuld moeten afbetalen. En daarna staan we er inderdaad een stuk beter voor.

Maar goed, ik ga maar weer eens verder met mijn leven. Genoeg gezeurd voor 1 dag :D

[ Voor 31% gewijzigd door Lethalis op 08-11-2013 14:20 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 22:43
Ik werk bewust 40 uur en dat is exclusief 1/2 uur overwerken of thuiswerken per dag.
wat onder het motto valt "comes with the job"

Mijn partner werk 26 uur omdat we hopen dat we binnenkort een kleine kunnen maken / krijgen.
Dus ja het is bewust een keus, en ja natuurlijk dan wat minder te besteden en zoals ik al zei heb niets te zeuren eigenlijk.

En ik weet ik me niet persoonlijk hoef aangevallen te voelen maar dat life aint easy is ben ik niet echt met je eens, tenslotte maak je er zelf van zoals je het zelf wil.
Maar dat gezegt ja soms is het wel even shit en dan kan je inderdaad wel een nice cup of man the fuck up hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:26
ph4ge schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:43:
[...]
Je kan er natuurlijk gewoon voor kiezen om niet prive te rijden en dus geen bijtelling te betalen...
Ik krijg geen reiskostenvergoeding dan. Dus dat zou betekenen dat ik een eigen auto moet kopen, benzine betalen, verzekering, afschrijving, onderhoud. Alleen aan werk kilometers is dat al 26.000 kilometer. Dus zeg ongeveer 35k kilometers. Dat lukt je niet voor 400 euro per maand.

edit: verkeerd gelezen

Dan moet ik alsnog een gezinswagen kopen, en alle kosten daarvan zelf dragen. Ik heb het laatst eens uitgerekend voor een Toyota Yaris en 10k km rijden. Kost je ook gewoon al 300 euro per maand. En dan heb je het over een tweedehands Yaris met 80k op de teller. Om als gezinswagen te dienen heb ik een grotere auto nodig die dus ook meer geld kost qua benzine en onderhoud

[ Voor 28% gewijzigd door Blik1984 op 08-11-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Volgens mij begrijp je niet wat hij bedoelt. Die 26.000 kan je dan alsnog met je auto vd zaak doen, alleen je mag er niet meer onbeperkt prive mee rijden.

[ Voor 56% gewijzigd door Gunner op 08-11-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Gunner schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:08:
Volgens mij begrijp je niet wat hij bedoelt. Die 26.000 kan je dan alsnog met je auto vd zaak doen, alleen je mag er niet meer onbeperkt prive mee rijden.
Ik zag het, verkeerd gelezen. Heeft alsnog vrij weinig zin vanuit kostenperspectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je verdient 5200 bruto zie ik net, met leasebak. Ik zie het probleem van jou ook niet echt eerlijk gezegd. Graag zou ik met je willen ruilen.

Ik zie het om me heen ook wel gebeuren hoor. Kennissen die helemaal wauw worden van hun saaie renault 14% leasebak, maar toch weten ze het voor elkaar te krijgen om te klagen dat ze daardoor gekort worden op hun toeslagen etc. :F -O-

Ik wou dat ik dat soort luxeproblemen had. Goedkoper dan met een leasewagen kan je niet rijden, welke bijtellingscategorie dan ook.

[ Voor 72% gewijzigd door Gunner op 08-11-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Gunner schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:15:
Je verdient 5200 bruto zie ik net, met leasebak. Ik zie het probleem van jou ook niet echt eerlijk gezegd. Graag zou ik met je willen ruilen.

Ik zie het om me heen ook wel gebeuren hoor. Kennissen die helemaal wauw worden van hun saaie renault 14% leasebak, maar toch weten ze het voor elkaar te krijgen om te klagen dat ze daardoor gekort worden op hun toeslagen etc. :F -O-

Ik wou dat ik dat soort luxeproblemen had. Goedkoper dan dat kan je haast niet rijden, welke bijtellingscategorie dan ook.
Ik heb ook geen probleem. In het topic wordt echter gezegd dat het lastig is om de middelmaat te ontkomen, ondanks dat je veel verdient. En dat is wel iets dat ik herken. Na alle kosten blijft er bij mij ook echt geen enorme bak met geld over. Komt o.a. omdat mijn vriendin op dit moment weinig binnenbrengt omdat ze bezig is met het opstarten van haar praktijk. Dus in principe zijn we éénverdiener.

Je hoort me verder niet klagen, ook niet over mijn lease-auto (het is een topwagen namelijk). Ik kom prima rond, leuke baan, etc. Dus ik heb het prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 08-11-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:50
Blik1984 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:11:
Ik zag het, verkeerd gelezen. Heeft alsnog vrij weinig zin vanuit kostenperspectief
Precies, je klaagde dus over het feit dat je er voor gekozen hebt om gebruik te maken van een voor jou gunstige regeling :). De meeste mensen moeten wel zelf een auto kopen en zijn dus nog veel duurder uit.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00

Standeman

Prutser 1e klasse

8)7

Dan moet je wel een baas hebben die het kan betalen / genoeg werk heeft. Uiteraard kan je gaan solliciteren naar een andere baan, maar aangenomen worden is al heel lastig omdat er nog 50+ CV's voor dezelfde functie binnenkomen.
Daarnaast loopt je nog het risico dat je in je proeftijd of na je (half) jaar contract lekker in de WW mag gaan zitten en je dus nog maar 75% krijgt van je laatst verdiende loon.

Even 40 uur gaan werken zit er voor _veel_ mensen er echt niet in...

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35

[...]Goedkoper dan met een leasewagen kan je niet rijden, welke bijtellingscategorie dan ook.
Dat laatste is niet helemaal het geval. Je moet natuurlijk niet alleen de bijtelling rekenen maar ook het gemiste loon en/of reiskostenbudget want een leaseauto komt natuurlijk wel uit dezelfde pot waaruit al je arbeidsvoorwaarden worden betaald.

Tegen een 14% auto kun je niet rijden. Maar 25%...zeker als je naar de wat duurdere leaseauto's kijkt dan kosten ze behoorlijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Boven de 5000 is volgens mij 2x modaal en dan problemen hebben? Tja we leven in een maatschappij warin mensen vinden dat ze recht hebben op een luxe en niet dat ze het moeten verdienen. Waarom konden mijn ouders (mijn moeder werkte niet) met slechts 1x modaal als inkomen en 2 kinderen toch alles doen? Simpel omdat ze wisten wat geld waard was.

Ik zie nu een vriend van mij een nieuwe auto rijden, een nieuwe woning betrekken, de kinderen in nieuwe kleding, minimaal1x per jaar op vakantie en dat alles terwijl hij werkeloos is ?!?!?! En toch maar klagen dat ze niets kunnen.

Mensen moeten met gemak met een gezin rondkomen van 1200 euro. Het is een kwestie van leven naar wat je waard bent en niet leven naar wat je vindt dat je waard bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

t_captain schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:35:
Dat laatste is niet helemaal het geval.
Natuurlijk wel. Koop diezelfde auto prive, nieuw. Kost je een beste hap van je spaargeld, maar dan ben je er nog niet. Brandstof, verzekering, afschrijving, wegenbelasting, onderhoud.....

Hoef je geen rocket scientist voor te zijn om te kunnen zien dat dat *altijd* duurder is.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 08-11-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja voor 1 en dezelfde auto ja. Ga je de vergelijking maken met een tweedehands auto, of een goedkopere kleine auto, prive kopen dan kan het wel degelijk goedkoper zijn. Dan kun je de leasewagen blijven gebruiken, en prive km in een iets minder goede auto doen. Zou je het hele lease bedrag bruto krijgen, dan kun je nog wat meer.

@Blik1984, nu reed ik een wat oudere Yaris, maar voor die 300 euro per maand (die ik dus ook had) reed ik wel tussen de 25K en 30K kilometers in het jaar. Die dingen schrijven ook bijna niet af.
Maar goed, wil je echt van die bijtelling af en wel ruimte voor het gezien zou ik begin volgend jaar een Prius II kopen, vanaf 5000 euro. Rijdt lekker zuinig, zeer weinig afschrijving, relatief lage wegenbelasting, en ruimte zat. En weinig onkosten, want erg betrouwbaar. Voor het woon-werk verkeer blijf je dan je leasebak houden. Vereist wel een investering, maar de vaste lasten zijn denk ik maar 60 euro, beetje onderhoud+apk (zeer weinig), en brandstofkosten voor jouw kilometers. Het is een keuze. Je kunt het ook waard vinden, rijden in een nieuwere luxere auto, voor de bijtelling die je betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00

Standeman

Prutser 1e klasse

rikoos schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:39:
Boven de 5000 is volgens mij 2x modaal en dan problemen hebben? Tja we leven in een maatschappij warin mensen vinden dat ze recht hebben op een luxe en niet dat ze het moeten verdienen. Waarom konden mijn ouders (mijn moeder werkte niet) met slechts 1x modaal als inkomen en 2 kinderen toch alles doen? Simpel omdat ze wisten wat geld waard was.
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Wanneer je 2 x modaal verdient ga je op basis daarvan ook langdurige verplichtingen aan. Het beste voorbeeld daarvan is een hypotheek die je 10 jaar geleden prima kon betalen of geld dat vast staat. Maar als je dan opeens een geheel inkomen moet missen, de economie naar zijn grootje gaat en lastenverzwaringen worden doorgevoerd is het heel makkelijk om een groot probleem te krijgen.
Ja, je kan je huis verkopen, maar dan zit je nog met een flink hoge schuld die je niet zomaar kan ophoesten.

En je ouders hebben ook mazzel gehad. Wat als je vader werkloos was geweest. Hadden ze het dan ook nog kunnen redden?

Overigens is het modaalinkomen tussen 1970 en 1980 bijna verdrievoudigd!
Afbeeldingslocatie: http://modaalinkomen2011.nl/wp-content/uploads/2011/04/1970.png

Dat is tussen 2000 en 2010 echt niet zo hard gestegen hoor! Of verdien jij nu 3x zo veel als in 2003?

[ Voor 14% gewijzigd door Standeman op 08-11-2013 15:01 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

!null schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:52:
Ja voor 1 en dezelfde auto ja. Ga je de vergelijking maken met een tweedehands auto, of een goedkopere kleine auto, prive kopen dan kan het wel degelijk goedkoper zijn. Dan kun je de leasewagen blijven gebruiken, en prive km in een iets minder goede auto doen. Zou je het hele lease bedrag bruto krijgen, dan kun je nog wat meer.
Ja duh.... een nieuwe Golf vergelijken met een tweedehands Aygo.... natuurlijk is dat goedkoper 8)7
Dat snapt m'n schoonmoeder denk ik ook nog wel :F

Je snapt toch ook wel dat je die vergelijking zo niet kan maken? Bij de eerste de beste factor ga je al de mist in.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 08-11-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 10:11
Gunner schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:54:
[...]

Ja duh.... een nieuwe Golf vergelijken met een tweedehands Aygo.... natuurlijk is dat goedkoper 8)7
Je snapt toch ook wel dat je die vergelijking niet kan maken? Bij de eerste de beste factor ga je al de mist in.
Precies, 25.000km in een Yaris kost je 5 jaar van je leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:56:
[...]

Precies, 25.000km in een Yaris kost je 5 jaar van je leven. ;)
Dat word er dan met een golf ook niet beter op >:) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet waar jullie het over hebben, een Yaris zit prima. Juist die luxe bakken zijn gevaarlijk. Weet je hoe slecht stoelverwarming is voor de voortplanting? :P
Gunner schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:54:
[...]

Dat snapt m'n schoonmoeder denk ik ook nog wel :F

Je snapt toch ook wel dat je die vergelijking zo niet kan maken? Bij de eerste de beste factor ga je al de mist in.
Ja duh... Het doel van de vergelijking is toch om te besparen op de maandelijkse kosten?

Jij bent toch degene die zo nodig moet vergelijken met dezelfde auto. Dat heb je er toch echt zelf bij bedacht.
En nee, dan kan het inderdaad niet goedkoper. 8)7

Gezien het hier over een financieel plaatje gaat kan hij toch kijken naar alternatieven voor de prive kilometers, zoals eerder al aangegeven. Lease auto inleveren kan niet (kan wel, maar krijgt hij niks), hij kan alleen van de bijtelling af. Dat kan wel degelijk goedkoper. Maar nee, niet met dezelfde auto nee. Maar dan nog kan hij de dikkere leasebak blijven gebruiken voor de meeste kilometers, woon-werk verkeer.

Ik denk dat hij daar toch wel 200 euro in de maand mee kan besparen, en dan heb ik afschrijving van de tweedehands meegerekend. Maarja, zoals ik al zei, het is gewoon een keuze. Je kunt het die bijtelling ook waard vinden voor die luxere nieuwere auto.
Zelf zal ik daar (ook als petrolhead) nooit echt blij van worden. Ook niet van de door mij aangedragen Prius II trouwens, alhoewel ik die zelf wel ga aanschaffen. Autorijden wordt leuk met sportief rijden, of een met iets bijzonders de weg op (oldtimers of wat dan ook). Dat dagelijks heen en weer pendelen kan me gestolen worden, of ik nou in een Yaris zit of in een nieuwe luxe auto. Laatste is natuurlijk lekkerder, maar alles heeft z'n prijs.

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 08-11-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ph4ge schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:28:
[...]
Precies, je klaagde dus over het feit dat je er voor gekozen hebt om gebruik te maken van een voor jou gunstige regeling :). De meeste mensen moeten wel zelf een auto kopen en zijn dus nog veel duurder uit.
hoho, ik klaagde niet. Er werd mij gevraagd waarom ik niet op 3000 euro netto zat en waarom ik een dure lease-auto reed. Dat waren constateringen van anderen. Niet van mij. Mij hoor je niet zeggen dat ik duur lease, je hoort mij alleen zeggen dat ik niet echt een keuze heb. Maar ik vind het niet erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
!null schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 15:09:
Ik weet niet waar jullie het over hebben, een Yaris zit prima. Juist die luxe bakken zijn gevaarlijk. Weet je hoe slecht stoelverwarming is voor de voortplanting? :P

[...]

Ja duh... Het doel van de vergelijking is toch om te besparen op de maandelijkse kosten?

Jij bent toch degene die zo nodig moet vergelijken met dezelfde auto. Dat heb je er toch echt zelf bij bedacht.
En nee, dan kan het inderdaad niet goedkoper. 8)7

Gezien het hier over een financieel plaatje gaat kan hij toch kijken naar alternatieven voor de prive kilometers, zoals eerder al aangegeven. Lease auto inleveren kan niet (kan wel, maar krijgt hij niks), hij kan alleen van de bijtelling af. Dat kan wel degelijk goedkoper. Maar nee, niet met dezelfde auto nee. Maar dan nog kan hij de dikkere leasebak blijven gebruiken voor de meeste kilometers, woon-werk verkeer.

Ik denk dat hij daar toch wel 200 euro in de maand mee kan besparen, en dan heb ik afschrijving van de tweedehands meegerekend. Maarja, zoals ik al zei, het is gewoon een keuze. Je kunt het die bijtelling ook waard vinden voor die luxere nieuwere auto.
Zelf zal ik daar (ook als petrolhead) nooit echt blij van worden. Ook niet van de door mij aangedragen Prius II trouwens, alhoewel ik die zelf wel ga aanschaffen. Autorijden wordt leuk met sportief rijden, of een met iets bijzonders de weg op (oldtimers of wat dan ook). Dat dagelijks heen en weer pendelen kan me gestolen worden, of ik nou in een Yaris zit of in een nieuwe luxe auto. Laatste is natuurlijk lekkerder, maar alles heeft z'n prijs.
Je gaat er wel erg makkelijk vanuit dat de eigen bijdrage dan ook wegvalt, en dat is niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh sorry, ik ging uit van 400 euro alleen aan bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Als je al een eigen auto hebt van bv partner, dan kan alleen zakelijk rijden uit. Anders kan je 40k+ leasen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10 21:25
Negatief kantje van de crisis, managers die weer een attitude krijgen; voor jou 10 anderen mentaliteit.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Ik houd dit jaar maar weinig over van mijn maandsalaris. Ondanks dat ik dit jaar mijn zorgpremie al betaald heb, autoverzekering 5 euro goedkoper, inboedelverz 26 euro goedkoper, eind 2012 nog eens 6000 euro afgelost heb in mijn hypotheek en nagenoeg niet meer op familiebezoek ga van rotterdam naar groningen. Veel dingen zijn echt duurder geworden, peuterspeelzaal is van 75 naar 95 gegaan omdat ze minder subsidie krijgen, de boodschappen zijn duurder, alle andere verzekering meer assurantiebelasting. Hogere energierekening (vrouw zit in de ziektewet nu 2 jaar). Het geld verdwijnt gewoon...

En ondertussen gooi ik iedere maand nog eens 390 euro in de bodemloze pensioenput. Als ik sinds mkjn 17e tot mijn 32ste (zolang betaal ik nu al) een dergelijkbedrag zelf had kunnen investeren cq. Sparen dan had ik er meer aan gehad en bijvoorbeel flink afgelost in mijn woning.

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 09-11-2013 08:39 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Of je wel of geen financiële hinder ondervindt van de crisis hangt van veel factoren af. Alleenstaand, getrouwd, kinderen etc.
Ik als alleenstaande merk er bar weinig van. Misschien omdat ik vrij bewust met mijn geld omga.

Waar ik echter wel doodmoe van wordt is dat het woord 'crisis' te pas en te onpas wordt gebruikt. Al hun 'ellende' komt door de crisis. En onderbouwen kunnen ze het niet.
Erger nog is het feit dat veel mensen de hand op de knip houden, terwijl ze hier eigenlijk geen reden voor hebben. Maarja, als je vaak genoeg het woord 'crisis' hoort, wordt het een soort pavlov reactie.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Ik weet wel dat ik stuk minder kan kopen, grotendeels als gevolg van de btw verhoging.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 19:28

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Heb je het over crisis, heb je het ook over Griekenland.

Land en haar inwoners hebben "belastingontduiking" tot nationale sport gemaakt. En ja dat is zo. Ik vroeg mij vorige maand al af waarom er zoveel huizen "niet af", maar wel bewoond waren op Karpathos (Grieks Eilandje). De reden was simpel. Zolang je huisje "nog niet af" is hoef je nog géén belastingen te betalen (Soort WOZ?)... Slimme jongens die Grieken

[ Voor 0% gewijzigd door Technomania op 09-11-2013 14:19 . Reden: typo, zinsopbouw van een amoebe ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
http://www.nu.nl/geldzake...erland-onnodig-sterk.html

Dit is 1 van de grootste oorzaken en de gevolgen staan uitgebreid in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 23:48
Nederland is dit jaar gedaald op de welvaartsindex, dat voelen we dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

The Economy sub-index has declined by fifteen places to 20th because of decreases in gross domestic savings and perceived job availability.
Dat vind ik best wel veel eigenlijk.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 23:48
Ardana schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:24:
[...]

Dat vind ik best wel veel eigenlijk.
Economisch lopen we inderdaad achter op Duitsland en nog 5 andere Europese landen. We kunnen nog net voor blijven op de UK, Frankrijk en de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:58
Ik heb het drukker dan ooit en ook beter dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
assasinbats schreef op donderdag 07 november 2013 @ 20:58:
Nee. Eigenlijk helemaal niet:

Na mijn HBO opleiding een mooie baan gekregen die aansluit bij mijn studie met direct een vast contract. Mijn bijbaan heeft me halverwege dit jaar ook een vast contract gegeven (weliswaar voor de beperkte uren die ik daar werkte, maar toch).
Veel feestjes gepakt, leuke gadgets gekocht. Op mezelf gaan wonen, appartement ingericht. Maar goed, ik huur een goede plek voor weinig, heb geen kinderen, geen studieschuld.
Als je net begint en een gevraagde opleiding hebt, dan gaat het in beginsel altijd goed. De komende 5 tot 10 jaar blijf je groeien, totdat deze groei uitvlakt. En als je daar eenmaal zit, en het dan crisis wordt, dan merk je het veel meer dan nu.

Mijn bruto maandinkomen op fulltime basis is in 10 jaar tijd met 1600 euro gestegen. Bijna verdubbeld zeg maar. Alleen word ik momenteel wel geconfronteerd met:
- Een werkgever die voorzichtiger is geworden en daardoor minder snel loonsverhoging zal geven.
- Werkdruk die toeneemt.
- Vacatures die weliswaar niet echt afnemen in aantal (er blijft een tekort aan .NET ontwikkelaars), maar waarvan wel de eisen omhoog schieten en de beloningen omlaag. Mijn laatste conclusie is dat ik maar beter weer een Apple computer erbij kan kopen, want 20% doet ook aan app ontwikkeling en het is nu bij deze .NET vacatures een pre als je ook iOS en Android apps kan bouwen. Nu heb ik het geluk dat ik dit ook op mijn werk al eerder gedaan heb, maar je ziet steeds vaker dat ze willen dat 1 persoon meerdere dingen doet waar ze vroeger waarschijnlijk meerdere mensen voor hadden aangenomen.
- Alles wordt duurder, maar mijn inkomen blijft in principe gelijk. Ik kan dus steeds minder met wat ik verdien.
Poecillia schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 20:24:
Ik heb het drukker dan ooit en ook beter dan ooit.
Ook hiervoor geldt: in welke fase van jouw loopbaan zit je? En wat is jouw achtergrond?

Ik ken ook iemand die net 2 masters heeft afgerond, rustig kon kiezen bij welke werkgever hij ging beginnen en een startsalaris heeft dat hoger ligt dan wat ik nu verdien na 10 jaar hard werken. Ja, die zal je niet horen over de crisis. Maar dan sta je er ook zo goed voor dat je het op financieel gebied in feite altijd goed zou hebben, tenzij de hele maatschappij instort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

rikoos schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:39:
Dat laatste is juist de vraag van dit hele topic: waarom inderdaad? Misschien omdat het geld toen meer koopkracht had en de gemiddelde welvaart hoger lag. Als dat zo is zitten we in economische crisis. Daar merk je het aan. Ik heb het hier wel al eens over gehad, maar ik verdien ook ongeveer 2x modaal, en hou echt niet veel over (getrouwd, geen kinderen, huurhuis, geen auto, gooi geen geld over de balk) Ik klaag verder niet want ik leef prima zo, maar ik heb wel het idee dat je "vroeger" een stuk meer kon doen met vergelijkbare banen/inkomen. Nu moet je haast de route 'double income no kids' volgen om een huis in de stad te kunnen kopen. Vroeger kocht iedereen een huis en een auto met een gezin en een enkel inkomen. Aan de andere kant zijn veel luxegoederen nu juist weer ontzettend goedkoop, vandaar dat een 50" tv makkelijk haalbaar is, en het leven alsnog beter is.

[ Voor 6% gewijzigd door Zoijar op 10-11-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Zoijar schreef op zondag 10 november 2013 @ 09:51:
[...]
Vroeger kocht iedereen een huis en een auto met een gezin en een enkel inkomen. Aan de andere kant zijn veel luxegoederen nu juist weer ontzettend goedkoop, vandaar dat een 50" tv makkelijk haalbaar is, en het leven alsnog beter is.
Een fijne plek om te wonen heeft alleen wel veel meer impact op de levenskwaliteit dan een 50" TV. Die TV zal mij een rotzorg zijn. Het feit dat je behoorlijk moet verdienen om in een leuke wijk een nette woning te kopen, de gezondheidszorg ontzettend duur is geworden, pensioenen verdampen en het opvoeden van kinderen veel duurder wordt.. dat heeft veel meer impact op mij. Dat zijn de dingen die belangrijk zijn.

Ik heb een 32" TV van 7 jaar oud en waarschijnlijk staat hij er over 5 jaar nog. Ik vind het best zo. Tablets? Heb ik helemaal niks mee, ik heb niet eens een laptop. Het enige dat ik wel heb, is een nette werkplek met een redelijke PC.

Dus ja, leuk dat ik veel (wegwerp!) luxe goederen kan kopen, maar dat doe ik sowieso al niet.

Als alternatief zet ik dat geld op een spaarrekening, zodat ik een aanbetaling op zo'n huis kan doen in de toekomst. Maar ja, inmiddels is de vermogensbelasting gelijk aan de rente die ik krijg en wordt mijn spaargeld door de inflatie alleen maar minder waard.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 10-11-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb zelf wel de apathische neiging om gadgets en elektronica te kopen. Zo wil ik nu graag een tablet gaan kopen maar ik heb daar gewoon geen geld voor. Echter is de neiging om een tablet te kopen zodanig sterk dat ik mezelf nauwelijks kan bedwingen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Salvatron schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:17:
Ik heb zelf wel de apathische neiging om gadgets en elektronica te kopen. Zo wil ik nu graag een tablet gaan kopen maar ik heb daar gewoon geen geld voor. Echter is de neiging om een tablet te kopen zodanig sterk dat ik mezelf nauwelijks kan bedwingen.
Tsja, ik heb dat allemaal al achter de rug. Ik heb een macbook pro gehad, een ipad gehad, een xbox 360 elite gehad, en weet je wat? Het voegde 0,0 toe aan mijn leven. Het verstofte uiteindelijk alleen maar in de kast. De tablet heb ik bewaard omdat ik soms nog apps voor mijn werk moet testen, de rest heb ik verkocht.

Misschien dat het mijn leeftijd is (bijna 33), maar ik ben er klaar mee. Ik maak me drukker om de belangrijke dingen in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Lethalis schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:09:
Een fijne plek om te wonen heeft alleen wel veel meer impact op de levenskwaliteit dan een 50" TV. Die TV zal mij een rotzorg zijn. Het feit dat je behoorlijk moet verdienen om in een leuke wijk een nette woning te kopen, de gezondheidszorg ontzettend duur is geworden, pensioenen verdampen en het opvoeden van kinderen veel duurder wordt.. dat heeft veel meer impact op mij. Dat zijn de dingen die belangrijk zijn.
Ben ik met je eens.
Ik heb een 32" TV van 7 jaar oud en waarschijnlijk staat hij er over 5 jaar nog. Ik vind het best zo. Tablets? Heb ik helemaal niks mee, ik heb niet eens een laptop. Het enige dat ik wel heb, is een nette werkplek met een redelijke PC.
Ik noemde de TV meer als symbolisch goed voor alle andere luxe-goederen: vaatwasser, koffiemachine, computers, wasmachine, droger, thermostaatkranen, centrale verwarming, internationaal voedsel, biefstukken en vlees, snoep, chips, banken, boxspringbedden, goede schoenen en kleding... dat alles bij elkaar, voor betaalbare prijzen, maakt dat we nu veel comfortabeler kunnen leven dan zeg 50 jaar terug. Of we daar ook gelukkig van worden weet ik alleen niet.
Dus ja, leuk dat ik veel (wegwerp!) luxe goederen kan kopen, maar dat doe ik sowieso al niet.

Als alternatief zet ik dat geld op een spaarrekening, zodat ik een aanbetaling op zo'n huis kan doen in de toekomst. Maar ja, inmiddels is de vermogensbelasting gelijk aan de rente die ik krijg en wordt mijn spaargeld door de inflatie alleen maar minder waard.
Tsja, ik zit in dezelfde situatie. En aangezien je nu steeds meer zal moeten gaan aanbetalen zie ik mezelf niet zo snel een huis kopen meer. Geld gaat op aan belachelijke huur, waardoor ik niet kan sparen om te kopen. Dat bedoelde ik ook dat het vroeger heel normaal was om op een enkel inkomen een huis te hebben met twee schoolgaande kinderen en een auto. Ik zou niet weten waar ik dat met bijna twee keer modaal van moet bekostigen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54
Ik heb de crisis eind vorig jaar, precies rond deze periode, wel even flink gevoeld ja.
In 2007 heb ik mijn mbo niveau 4 afgerond en ben toen een jaartje fulltime gaan werken om mijn Hbo studie na dat jaar te betalen. Toen ik van het mbo af kwam had ik de banen voor het uitkiezen. Ik had op 1 dag drie sollicitaties en twee werkgevers wouden een tweede gesprek en eentje heb ik zelf geweigerd. Ik ben een jaar gaan werken bij 1 vd 2 werkgevers, semi overheid en veel subsidies, maar vlak nadat de crisis uitbrak in 2008 moesten ze heel fors krimpen. Ik heb mijn eigen ontslag niet afgewacht en ben zoals gepland gaan studeren.

Toen ik ging studeren zei iedereen: als je nu gaat studeren kom je van school af als de crisis voorbij is! Nou, dat hebben we gezien ;-). In ieder geval, ik heb contact gehouden met de eerder genoemde werkgever en heb tijdens mijn studie regelmatig voor ze gewerkt. Mensen vervangen die op vakantie waren, de nieuwe systeembeheerder inwerken nadat de oude club geheel vertrokken wase etc. Uiteindelijk daar mijn afstuderen en een stage gedaan. Inmiddels was het bedrijf al gekrompen van zo'n 200 man in 2008 naar 50 eind vorig jaar. Tijdens mijn afstuderen werd halverwege ineens het budget ingetrokken voor de uitvoering van mijn project en kort daarna werd een nieuwe ontslagronde aangekondigd. Weer 20 man op straat. Ik voelde de bui al hangen en ben actief gaan zoeken naar een nieuwe baan wat mij niet in dank werd afgenomen. Echter, ik had geen keuze: ik had een stagecontract en dat wordt niet gezien als een arbeidsovereenkomst en ik had dus geen recht op ww e.d.

In december en januari heb ik voor een oud manager wat kleine werkzaamheden gedaan, in de laatst genoemde maand ben ik afgestudeerd en in deze periode ben ik druk gaan solliciteren. Echter, de werkgelegenheid was schrikbarend laag in mijn regio, Twente. Volgens vele werkgevers had ik te weinig ervaring, onvoldoende certificaten, etc. Ik ben toen eens gaan kijken wat de bedragen van een bijstandsuitkering zijn, voor het geval dat, en schrok daar eigenlijk wel van. We roepen vaak wel tegen elkaar: je hoeft geen honger te hebben in Nederland maar ik zou er nauwelijks van rond kunnen komen met mijn normale vaste lasten.

Uiteindelijk heb ik redelijk last minute een nieuwe baan gevonden waar ik in februari begonnen ben. Het is een eerstelijns support functie en dat zit ver onder mijn niveau maar alles is beter dan de bijstand. In de afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest met het opzetten van een tweedelijns, ik heb een stuk documentatie opgezet, ik ben me tegen de ontwikkeling van producten aan het aanbemoeien en ben bezig met certificering.

Mijn salaris is nu medior MBO, jet bedrijf is financieel gezond en eind dit jaar wil ik eens een heel serieus gesprek met mijn werkgever hebben over mijn functie en salaris. Momenteel gaat het dus. Est lekker en voel ik de crisis niet meer zo. Vorig jaar was dat echter wel anders en ben daardoor nog bewuster gaan leven. Samenwonen met mijn vriendin zit er financieel nog niet in maar dat komt nog wel!

[ Voor 75% gewijzigd door kibber op 10-11-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Lethalis schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:26:
[...]

Tsja, ik heb dat allemaal al achter de rug. Ik heb een macbook pro gehad, een ipad gehad, een xbox 360 elite gehad, en weet je wat? Het voegde 0,0 toe aan mijn leven. Het verstofte uiteindelijk alleen maar in de kast. De tablet heb ik bewaard omdat ik soms nog apps voor mijn werk moet testen, de rest heb ik verkocht.

Misschien dat het mijn leeftijd is (bijna 33), maar ik ben er klaar mee. Ik maak me drukker om de belangrijke dingen in het leven.
Dingen kopen maakt niet gelukkig maar ik ben het niet met je eens dat het verstoft, dat het niets toevoegt of dat het nutteloos is. Een tablet is bijv. enigszins bruikbaar als vervanger van een desktop waardoor de desktop minder aan hoeft te staan wat stroom scheelt. Ook kun je er navigatie op draaien en hem gebruiken als pdf+e-book-reader, waardoor een extra navigatie en ebookreader niet hoeven te worden gekocht, en ook minder hoeft te worden geprint. Een tablet scheelt dus geld en is zeker nuttig.
Hetzelfde geld voor veel andere dingen: TV? Zeker is een grote tv nuttig dit geeft een betere kijkervaring.
Een DSLR? Geeft veel betere foto's dan een goedkope compactcamera.
Bij mij verstoft er niet veel, alleen als het kapot is. Gelukkig word je er niet van maar het voegt wel veel toe imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Salvatron schreef op zondag 10 november 2013 @ 12:50:
[...]
Een tablet is bijv. enigszins bruikbaar als vervanger van een desktop waardoor de desktop minder aan hoeft te staan wat stroom scheelt. Ook kun je er navigatie op draaien en hem gebruiken als pdf+e-book-reader, waardoor een extra navigatie en ebookreader niet hoeven te worden gekocht, en ook minder hoeft te worden geprint. Een tablet scheelt dus geld en is zeker nuttig.
Als vervanger voor de desktop werkte een tablet bij mij totaal niet. Ten eerste ben ik een power user, die regelmatig met meerdere dingen tegelijk bezig is op zijn PC. Terwijl ik hier op het forum zit, kan het best zijn dat ik de tussentijd een VM draai om iets te testen of bijvoorbeeld iets aan het programmeren ben. Ik voel me al snel zeer beperkt op een tablet (ook op mijn iphone.. daar zoek ik weleens dingen mee op, maar ik ga er geen mail op tikken bijvoorbeeld).

Ten tweede is het totaal niet ergonomisch. Ik neem altijd een rechte houding aan achter mijn computer, heb een 24" IPS panel voor mijn neus, omdat het prettig leest, enzovoorts. Met een tablet (maar ook laptop) heb ik binnen een half uurtje last van mijn nek. Een telefoon kan ik nog redelijk hoog voor mij houden, zodat ik niet steeds naar beneden hoef te kijken, maar ook dat vind ik vrij snel vermoeiend.

Navigatie op een tablet? Daar heb ik mijn telefoon al voor. PDF / ebookreader? Ik lees liever gewoon een echt boek. Is ook een stuk beter voor mijn ogen.

Kortom - voor mij - is een tablet volstrekt nutteloos. Een smart phone en een PC is alles dat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Salvatron schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:17:
Heb dat ook erg. Maar dan ga ik bij mezelf na: is het nou echt iets wat ik nodig heb? En dat is 75% NEE. Wil bijv. extra ram voor de pc omdat het heel soms tegen de 90% gebruikt wordt. Dan maar minder progs open, van die 30 euro kan je weer met de kleine ergens heen. Wil ook graag wallflowers, maar is ook duur en slechts een accessoire.

Wou eerst ook geen smartphone omdat ik die abbo's allemaal duur vind (en los 400-500 euro), vooral 1 merk vind ik achterlijk duur, maar nadat ik lang heb gewacht en gezocht, heb ik n Huawei los gekocht en een los abbo van 3 euro p/m (combi). En ben er nog steeds blij mee en dat voor een lager prijsje.

Ben impulsief in gedachten, maar in de praktijk erg terughoudend. Ik zoek 100x of het goedkoper kan en dan nog vind ik iets vaak te duur.

Enige waar ik echt blij nu van zou worden is een vaatwasser. Ik heb echt een ongelooflijke schurfthekel aan afwassen :( :( :( Maar de keuken is te klein daarvoor. Scheelt wel 5~10 p/m aan elektriciteit zonder, maar dat is een consessie die ik graag zou willen doen, ik bezuinig en bespaar al redelijk met ledlampen en eco mode op de verwarming.

@Lethalis, dat heb ik ook met tablets, het kan niet(misschien zelfs nooit) aan mijn wensen voldoen. Mn ega heeft dan een Asus, maar ik zou hem echt niet missen, ik zit er nooit op. Ook toen we geen tablets hadden nooit de behoefte eraan gehad omdat ik wist dat het in mijn ogen zou falen voor mijn doeleinden. Als ik op internet wil heb ik mijn smartphone. Enige leuke is voor de kleine, maar daar heb je ook speelgoed voor en dat heb ik dan liever. Ipadschool, hoezo crisis |:( . Ik zie de kleine al over een paar jaar alles op de tablet doen. Of het wordt zelfs verplicht? Moet er niet aan denken, gewoon lekker ouderswets speelgoed/boeken gebruiken.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RonaldDesigns schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:13:
[...]
Enige waar ik echt blij nu van zou worden is een vaatwasser. Ik heb echt een ongelooflijke schurfthekel aan afwassen :( :( :( Maar de keuken is te klein daarvoor.
Wij hebben een kleine vaatwasser die in het washok staat (wel appartement, dus hoef geen trappen te lopen ermee en nog wel vlakbij de keuken). Erg handig voor alle kopjes etc. Alleen de pannen was ik nog met de hand af, maar dat is in 5 minuten gebeurd.

Het kon bij ons ook niet in de keuken, omdat het een huurwoning is en we die niet zelf mogen aanpassen. En de vaatwasser hadden we al, dus dit was een lekker goedkope oplossing. T-stukje op de kraan geplaatst in het washok en dat was het :)

Enige "nadeel" is misschien dat je automatisch ook meer vaat produceert. Waar ik vroeger nog dacht "ik spoel dat kopje nog even om en gebruik hem weer", pak ik nu wat sneller gewoon een nieuw kopje uit de kast.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 10-11-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:49
Dit is de eerste keer dat ik me op de banenmarkt bevind dus geen idee of het door de crisis komt. Maar het lukt mij niet om een BBL werkplek te vinden in een logistieke omgeving. Misschien dat ik daardoor straks mijn opleiding niet kan afmaken.
Als ik kijk naar mijn ouders dan is er niets aan de hand. Mijn moeder ZZP die kleding herstelt heeft het erg druk, en mijn vader hoor ik ook nooit klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zoijar schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:27:
[...]

Ben ik met je eens.

[...]

Ik noemde de TV meer als symbolisch goed voor alle andere luxe-goederen: vaatwasser, koffiemachine, computers, wasmachine, droger, thermostaatkranen, centrale verwarming, internationaal voedsel, biefstukken en vlees, snoep, chips, banken, boxspringbedden, goede schoenen en kleding... dat alles bij elkaar, voor betaalbare prijzen, maakt dat we nu veel comfortabeler kunnen leven dan zeg 50 jaar terug. Of we daar ook gelukkig van worden weet ik alleen niet.

[...]

Tsja, ik zit in dezelfde situatie. En aangezien je nu steeds meer zal moeten gaan aanbetalen zie ik mezelf niet zo snel een huis kopen meer. Geld gaat op aan belachelijke huur, waardoor ik niet kan sparen om te kopen. Dat bedoelde ik ook dat het vroeger heel normaal was om op een enkel inkomen een huis te hebben met twee schoolgaande kinderen en een auto. Ik zou niet weten waar ik dat met bijna twee keer modaal van moet bekostigen tegenwoordig.
Die technische ontwikkeling zorgt ervoor dat men meer tijd heeft om bv. te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Senor Sjon schreef op zondag 10 november 2013 @ 17:38:
Die technische ontwikkeling zorgt ervoor dat men meer tijd heeft om bv. te werken.
Heh, the irony :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik maak beidde kanten mee.
Mijn ouders hebben het financieel erg moeilijk.
Mijn moeder werkt in de gezondheidszorg waar bezuiniging na bezuiniging overheen komt.
Mijn vader heeft een kapperszaak die failliet is gegaan 3 weken geleden.
De crisis kon hij tot 2010 prima opvangen. maar daarna ging het nog verder. Iedereen die vroeger elke 3 a 4 weken op de kappersstoel zaten komen nu 1 keer in de 6 a 8 weken. Dat is een inkomens verlies van 50% daarnaast is er veel concurrentie met de goedkopere brainwash zaken die voor 10 euro iemand knippen. en natuurlijk de turk op de hoek die 5 euro rekent.
Me vader is dus failliet en dreigt zijn huis en alles eromheen kwijt te raken 2 jaar voordat hij met pensioen kan.
geen WW, geen bijstand (want eigen huis), het is allemaal erg moeilijk voor hem.

Ik zelf en mijn vriendin hebben helemaal niets te klagen. (werken allebei in de R&D van embedded systemen)
Ik heb een fulltime baan zonder mijn HBO diploma (die er overigens wel aankomt) en mijn vriendin heeft direct na school een goed betaalde baan gekregen zonder enige moeite.
we hebben een gezamenlijk inkomen van 65K en kunnen daar goed van rondkomen nu nog geen 2 jaar na onze start op de arbeidsmarkt.
En we werken op plekken waar ze op dit moment volop mensen zoeken.

Maar veel vrienden die niet in dezelfde branche zitten als ik en mijn vriendin hebben heel veel moeite om werk te vinden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Config schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:01:
[...]

Ik vermoed dat je niet geheel overziet wat er met jouw geld gebeurt nadat je het aan je lokale winkelier geeft. Het grootste deel van jouw geld gaat niet naar die winkeliers maar direct door naar hun leveranciers, en die zitten overal in de wereld. Als je tomaten van de lokale boer koopt zal dit wel spelen, ook al zal hij af en toe toch ook weer de 'boer op' moeten voor een nieuwe tractor uit het buitenland. Als je je hardware/meubels (zeg maar alles behalve groente/fruit/bloemen) bij een lokale ondernemer koopt dan gaat het grootste deel direct naar de distributeur (ergens in NL) en het grootste deel daarvan richting Randstad/buitenland.

De campagne om lokaal uit te geven ondersteunt voornamelijk de winkel waar jij het koopt maar meer ook niet. Geen enkele regio in NL is daadwerkelijk in staat om een groot deel van het geld te laten recirculeren in de eigen economie.

[...]

Er zijn genoeg MBO'ers die heel netjes verdienen (zie Wat verdient een ICTer topic). Kwetie van Be the exception ;) denk ik ;).
Ben ik absoluut met je eens maar een lokale winkelier heeft een marge en die wordt ook ergens uit gegeven. Als je direct alles bij een grote landelijke keten koopt weet je 100% zeker dat alles uit de regio verdwijnt. Als je het lokaal koopt wordt daar lokaal personeel van betaald en blijft er wat geld lokaal hangen.
Het personeel geeft het geld hopelijk ook weer lokaal uit en dat geld blijft dus langer in de regio hangen. Ik snap je gedachte dus wel maar je standpunt dat het alleen bij de winkelier blijft is niet waar omdat een winkelier vaak ook personeel uit de regio heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Wceend schreef op maandag 11 november 2013 @ 10:44:
[...]

Ben ik absoluut met je eens maar een lokale winkelier heeft een marge en die wordt ook ergens uit gegeven. Als je direct alles bij een grote landelijke keten koopt weet je 100% zeker dat alles uit de regio verdwijnt. Als je het lokaal koopt wordt daar lokaal personeel van betaald en blijft er wat geld lokaal hangen.
Het personeel geeft het geld hopelijk ook weer lokaal uit en dat geld blijft dus langer in de regio hangen. Ik snap je gedachte dus wel maar je standpunt dat het alleen bij de winkelier blijft is niet waar omdat een winkelier vaak ook personeel uit de regio heeft.
Je maakt dus 2 punten:
1. een winkelier draait marge en die blijft wellicht lokaal, heeft iig een grotere kans om lokaal te blijven: yes, daarom zei ik dat het grootste deel van zijn omzet weer doorging naar leveranciers. De rest is winst en daarvan nam ik al aan dat het lokaal blijft :)
2. Het personeel van lokale ondernemers is ook lokaal: Ik denk (heb geen bewijzen) dat grote ketens ook lokaal personeel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Config schreef op maandag 11 november 2013 @ 11:28:
[...]

Je maakt dus 2 punten:
1. een winkelier draait marge en die blijft wellicht lokaal, heeft iig een grotere kans om lokaal te blijven: yes, daarom zei ik dat het grootste deel van zijn omzet weer doorging naar leveranciers. De rest is winst en daarvan nam ik al aan dat het lokaal blijft :)
2. Het personeel van lokale ondernemers is ook lokaal: Ik denk (heb geen bewijzen) dat grote ketens ook lokaal personeel gebruiken.
ik probeer in ieder geval aan te tonen dat alle beetjes helpen om geld in de lokale economie te houden.
Alles wat je naar bol.com brengt verdwijnt in ieder geval in de zakken van de zaandamse grootgrutter.
De lokale electronica keten verdient er dan in ieder geval niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En vrijwel alles bij allerlei winkelketens ook. Maar ik heb je voorbeeld gevolgd. De lokale bakker heeft een klant bij hier. :P

Brood is maar een paar cent duurder dan het 'luxe' brood van de blauwe grootgrutter, maar zoveel beter van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wceend schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:22:
ik probeer in ieder geval aan te tonen dat alle beetjes helpen om geld in de lokale economie te houden.
Alles wat je naar bol.com brengt verdwijnt in ieder geval in de zakken van de zaandamse grootgrutter.
Juist in de crisis verwacht je toch meer online aankopen om geld te besparen? Nederlandse webwinkels zijn trouwens veel te duur, onserieus met verzendkosten en voorraadindicatie. Ik bestel inmiddels alleen nog maar uit Duitsland, veel serieuzere webwinkels en bij bijv. Amazon.de geen verzendkosten, nooit problemen en soms 30 - 40% lagere prijzen dan in Nederland. Gek he, dat Duitsland wel goed draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Wceend schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:22:
[...]

Ja goed punt idd. Als je iets op internet koopt gaat het wel erg snel het dorp uit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Senor Sjon schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:33:
En vrijwel alles bij allerlei winkelketens ook. Maar ik heb je voorbeeld gevolgd. De lokale bakker heeft een klant bij hier. :P

Brood is maar een paar cent duurder dan het 'luxe' brood van de blauwe grootgrutter, maar zoveel beter van kwaliteit.
Probleem is juist dat ten tijde van crisis mensen gaan bezuinigen en meer naar prijs dan kwaliteit kijken. Je hebt immers een steeds kleiner aantal euro's uit te geven. Van goedkoop supermarkt brood kun je ook leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup. Maar ik heb nu meer kwaliteit voor dezelfde prijs. :)

Voor algemeen verkrijgbare artikelen slinger ik gewoon internet aan. De lokale ondernemer heeft genoeg kansen gehad bij mij. Dat leverde me in de regel een hoop frustratie, tijdverlies e.d. op. Vervolgens op internet de volgende dag in huis voor minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Senor Sjon schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:43:
Jup. Maar ik heb nu meer kwaliteit voor dezelfde prijs. :)

Voor algemeen verkrijgbare artikelen slinger ik gewoon internet aan. De lokale ondernemer heeft genoeg kansen gehad bij mij. Dat leverde me in de regel een hoop frustratie, tijdverlies e.d. op. Vervolgens op internet de volgende dag in huis voor minder kosten.
ik vind het wel grappig ik heb juist hele goede ervaringen met lokale ondernemers. Nee je hoeft geen 100% keuze tegen de laagste prijs te verwachten maar over het algemeen heb je snelle goede service. Zeker als er iets defect is heb ik 2 dagen later een monteur in huis. Doe dat maar eens na bij een online keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Webshops bieden dus meer waarde voor veel mensen :). Verandering helpt ons vooruit!
Wceend schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:45:
[...]

ik vind het wel grappig ik heb juist hele goede ervaringen met lokale ondernemers. Nee je hoeft geen 100% keuze tegen de laagste prijs te verwachten maar over het algemeen heb je snelle goede service. Zeker als er iets defect is heb ik 2 dagen later een monteur in huis. Doe dat maar eens na bij een online keten.
Het mooie vind ik dat je de keuze hebt en je eigen keuze kunt maken :).

[ Voor 75% gewijzigd door Config op 11-11-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wceend schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:45:
[...]

Ik wilde een zekeringkast inbouwen in de motor voor de portofoons. Nou... dat viel me dik tegen. Ik ben uiteindelijk bij Conrad en een online éénpitter geslaagd. De rest (Brezan, bouwmarkten, Halfords, garageonderdelen zaak) had er vrijwel niets voor. Alleen maar een losse zweefzekering, geen compact relais naar keuze etc. Ik ben toch 5-6 winkels afgeweest ervoor. Even daarvoor idem toen ik een vulbus zocht van ~5mm voor de koffersetdrager van de motor. Überhaupt uitgelegd krijgen aan het hedendaagse personeel wat je zoekt (ik had afbeeldingen en maten bij me) is al een sinecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
en wat heeft dit met crisis te maken?

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
PZOOO schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:08:
Dat je bij een hoop winkels ookal wil je de middenstand steunen, de helft niet kan krijgen omdat ze in een computer winkel geen muismatten bijvoorbeeld hebben. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 21:44

Richard

Kuru Kuru Kururin

Wilde laatst een specifiek boek, dacht laat ik "de kleine middenstander" eens helpen. Kom ik daar "Nee meneer, die hebben we niet, maar als ik 'm vandaag bestel, heeft u 'm morgen". Toen maar gezegt dat ik morgen op vakantie ben, en ik het boek daarvoor nodig had.
Thuis besteld via Bol.com en inderdaad de volgende dag in huis (scheelde me weer een ritje boekhandel). Boekhandel is inmiddels wel over de kop.

Verder was ik aan een apparaat aan het sleutelen, en moest een specifieke moer hebben die ik "af draaide", altijd handig om tijdens het sleutelen meteen verder te kunnen (en de middenstander te helpen), dus meteen met de auto naar de officiele merkdealer gereden (bezine+E0,50 parkeergeld).
Thuis me eerst even via internet ingelezen (d.m.v. Exploded View & Internetshop), moest een M11x1 moer worden.
Aldaar keurig geholpen, en uiteraard konden ze me helpen. (E1,75) In de tussentijd even in de winkel wat rondgekeken, en een busje olie in mijn hand gehad van E6,50.
Thuis aangekomen blijkt de bout een M12 te zijn. Opgebelt om te vragen of ze mij "per ongeluk een M12 meegegeven zouden kunnen hebben". Dit werd bevestigend beantwoord, "Er bestaan geen M11 moeren, dus hebben we maar een M12 meegegeven." Grrrrr.

Voor E2 incl verzendkosten lag hij de volgende dag in de bus.

Dezelfde olie kost overigens bij dezelfde webshop E2,50 + E3,75 verzendkosten (ongeacht wat je nog meer meebesteld in hetzelfde pakket).

Het is tegenwoordig niet meer het gunnen, maar je kunt met gezond verstand tegenwoordig vanachter je computer (met alle technische PDF's en webshops achter de hand) meer verstand hebben van een product dan een "specialist" in de winkel.
PZOOO schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:08:
Dat de reguliere winkel ook met zijn tijd mee moet, anders bestaan ze niet lang meer. Als ze me nog nieteens fatsoenlijk kunnen helpen aan een Moer, dan ga ik ervan uit, dat als ik daar een nieuw apparaat aanschaf, waarschijnlijk de kennis ook onder de maat is. En ik mezelf die kennis wel aan kan leren, en een juiste keuze maak via een webshop.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wisselend merkbaar inmiddels. Ouders die het na een scheiding niet breed hebben, broertje in een dead-end baan zonder toekomstperspectief. Ze moeten 2 dagen eten van 5 Euro per persoon zegmaar.

En ik kan inmiddels 1500 tot 2000 Euro per maand sparen, ondanks een duur huis, dure levensstijl, etc. En ze willen allemaal geen geld van me aannemen omdat dat niet zo hoort.

Mijn vrienden redden zich prima allemaal, maar ook genoeg die op een houtje moeten bijten. Uit eten gaan met een vriendin kost me dan een keer 40 Euro, en dan biedt ze aan een tientje mee te betalen… terwijl ik weet dat dit voor haar erg veel geld is.

Geld is maar geld, zou je zeggen. Maar dan moet ik wel toegeven dat het makkelijker lullen is als je er genoeg van binnenkrijgt iedere maand.

Niemand krijgt makkelijk een baantje meer. Niemand kan veel (betaalde) overuren draaien. Hypotheken geven ze weer veel te makkelijk weg aan mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Volgens mij levert dit laatste feit op niet al te lange termijn weer hele grote problemen op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip spam*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Dat zijn hele goede voorbeelden van schaalvoordelen: Meer keuze bij Bol.com, en meer schaalgrootte bij de centrale dhz'er :). Brick-n-mortars zijn een aflopende zaak, zeker nu er wordt verwacht dat online kledingverkoop toeneemt. Bij zulke winkels betaal je mee aan dure huur, zodat ze niet alles in huis kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
Blue-eagle schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:56:
Wisselend merkbaar inmiddels. [..]

En ik kan inmiddels 1500 tot 2000 Euro per maand sparen
Herkenbaar.

hier komt maandelijks een enorme bak met geld binnen, maar dat is per gratie van 2 banen. En dat dat niet zomaar een gegeven is blijkt wel uit de inmiddels werkloze oud-collega's van m'n partner.

Er zijn flink wat kwetsbare groepen wat af kan hangen van industrie, levensfase (jonge moeders met kinderen), contracttype, opleiding, overheidsbeleid, gezondheid, leeftijd, etc.

En ondanks dat velen het zich niet voor kunnen stellen is het vrij triviaal om van een succesvolle positie in een kwetsbare positie terug te vallen en de 'crisis' keihard te voelen.

Zolang je je werk hebt is er eigenlijk geen 'crisis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Blue-eagle schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:56:
Niemand krijgt makkelijk een baantje meer. Niemand kan veel (betaalde) overuren draaien. Hypotheken geven ze weer veel te makkelijk weg aan mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Volgens mij levert dit laatste feit op niet al te lange termijn weer hele grote problemen op...
Nou ja, het is toch echt wel een stuk minder makkelijk geworden. Dat merk ik toch echt wel van de crisis.
Dat het in het verleden te makkelijk ging, zorgt inderdaad wel voor kwetsbare situaties, ook zoals Rukapul het omschrijft.

We hebben de afgelopen decennia een enorme twee-verdieners maatschappij gecreerd, die zo achteraf gezien toch niet fantastisch blijkt te zijn. Je denkt dat je met dat hogere inkomen sterker staat, maar juist het tegenovergestelde is waar. Het hogere inkomen werd per definitie ook gebruikt, dan wel om de hypotheek te kunnen betalen dan wel om de kinderopvang te betalen. Dat laatste kun je nog wel mee schakelen in nood (geen baan meer = kinderen thuis). Maar dat huis wat onderwater staat, niet af is gelost, of je in ieder geval beide inkomens voor nodig hebt om te betalen, daar ben je niet zo flexibel mee.

Zoals eerder gezegd, mijn vriendin heeft wisselend inkomen (flexibel werk) en gaat straks bevallen. Kortom nog minder zekerheid van inkomen. Ze kan ook niet zo vaak werken bij haar flexibele baan als ze zou willen, en het is niet makkelijk voor korte periodes ander werk erbij te vinden.
Kortom, lekker veel onduidelijkheden de komende tijd. En dat terwijl we wel een nieuwbouwhuis kopen en die kleine verwachten. Maar goed, we leven vrij goedkoop en ook met dat nieuwe huis zal het goed komen, we hebben maar 1 inkomen nodig. En als m'n vriendin geen werk heeft in de toekomst, dan hebben we ook geen kinderopvang nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:51
Zoijar schreef op zondag 10 november 2013 @ 09:51:
[...]

Dat laatste is juist de vraag van dit hele topic: waarom inderdaad? Misschien omdat het geld toen meer koopkracht had en de gemiddelde welvaart hoger lag. Als dat zo is zitten we in economische crisis. Daar merk je het aan. Ik heb het hier wel al eens over gehad, maar ik verdien ook ongeveer 2x modaal, en hou echt niet veel over (getrouwd, geen kinderen, huurhuis, geen auto, gooi geen geld over de balk) Ik klaag verder niet want ik leef prima zo, maar ik heb wel het idee dat je "vroeger" een stuk meer kon doen met vergelijkbare banen/inkomen. Nu moet je haast de route 'double income no kids' volgen om een huis in de stad te kunnen kopen. Vroeger kocht iedereen een huis en een auto met een gezin en een enkel inkomen. Aan de andere kant zijn veel luxegoederen nu juist weer ontzettend goedkoop, vandaar dat een 50" tv makkelijk haalbaar is, en het leven alsnog beter is.
Ik snap dit niet helemaal. 2x modaal en dan hou je niet veel over? Ik vraag me af door welke put je dat geld dan wegspoelt. Wij zijn met z'n tweeen, 1x modaal, 1 keer iets boven modaal. We hebben dit jaar een nieuwbouwwoning gekocht en hebben dus dubbele woonlasten dit jaar, zijn getrouwd en zijn 3 weken naar de andere kant van de wereld op huwelijksreis geweest. Daarnaast moeten we verplicht een flink bedrag van de hypotheek toch nog aflossen voor het eind van het jaar en zijn we hard aan het sparen voor het klussen aan het huis als we begin volgend jaar verhuizen. Daarnaast heb ik absoluut niet het gevoel dat we het zwaar hebben. We doen niet te gek, juist omdat we sparen, maar gaan toch zeker eens in de maand uit eten en lunchen in het weekend vaak buiten de deur.
Oh, en ik heb ook nog een autootje.

Klinkt bijna als opscheppen, maar dit doen we toch allemaal van zo'n beetje net zoveel geld als jij. Denk dat het meer perceptie is dan wat anders. Zo zwaar hebben we het allemaal niet geloof ik.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 16:01
Het is ook een stukje propaganda geweest dat mensen zonodig gelijkwaardig(er) moesten worden. Vrouwen "moesten" vaker werken, huizen moesten vaker gekocht en niet gehuurd worden (vroeger was er véél meer huur bijvoorbeeld), enzovoorts.

Zo hebben ze inderdaad een behoorlijke tweeverdieners-economie ontwikkeld zonder rekening te houden met 't feit dat als er een kindje bij komt (of een ongeluk gebeurt), die 2 inkomens ineens helemaal niet bestaan. Als je dan met een (vaak té) hoge hypotheek zit, en de kinderopvang minder vergoedt wordt, en je diverse andere lasten óók verhoogt, dan heb je als gezin gewoon veel sneller een financiëel probleem.

Het is ook een stukje emancipatie voor vrouwen waar de overheid op een totaal verkeerde manier (in mijn ogen) gebruik van heeft gemaakt. Het is naar mijn mening een groot goed, die emancipatie, maar als overheid is daar verkeerd mee omgesprongen m.b.t. hoe ze daar de hypotheken e.d. op hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
nieuwbouwwoning van hoeveel?
Trouwen? Afhankelijk van het feest tussen de nul en 20.000 euro. Of heb je de bruiloft van je ouders gekregen plus nog een zak geld van de familie?
Huwelijksreis 3k? Of gekregen?

Het zegt allemaal zo weinig zonder de juiste context van de bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Maverick schreef op maandag 11 november 2013 @ 16:32:
[...]
Ik snap dit niet helemaal. 2x modaal en dan hou je niet veel over? Ik vraag me af door welke put je dat geld dan wegspoelt. Wij zijn met z'n tweeen, 1x modaal, 1 keer iets boven modaal.
2500 bruto * 2 wordt netto 1840 * 2 = 3680

5000 bruto * 1 wordt netto 3177 * 1 = 3177

Even een verschilletje van 500 euro netto per maand. 1 persoon die 2x modaal verdient, betaalt veel meer belasting dan 2 personen die modaal verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 16:01
Valt 't jullie eigenlijk ook op hoeveel mensen vinden dat de crisis al (bijna) voorbij is? Ik sta soms met verbazing te luisten naar mensen die vinden dat de crisis alweer op z'n retour is, terwijl je een steeds groter wordende groep werkelozen hebt, steeds meer failliete bedrijven, steeds hogere overheidsschulden e.d. voorbij ziet komen.

Ik vind 't best vreemd hoe blind sommige mensen lijken te zijn voor 't feit dat het helemaal zo goed niet gaat in Nederland/Europa. Met alle dingen die minder goed gaan lijkt een onwaarschijnlijk grote groep mensen te denken dat het eigenlijk best goed gaat.

Ik hou van optimisten, begrijp me niet verkeerd, maar soms zou je denken dat dit soort mensen een beetje 't contact met de werkelijkheid kwijt zijn. Je hoeft niet altijd écht last te hebben van de crisis… soms kom je gewoon goed rond, zei het met iets minder geld onderaan de streep, maar je kan er bijna niet omheen dat we hier in Nederland/Europa niet echt gezond zijn op 't moment. Zeker niet qua financien, werkgelegenheid en belastingen (om maar niet te spreken van de banken e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op maandag 11 november 2013 @ 17:29:
Valt 't jullie eigenlijk ook op hoeveel mensen vinden dat de crisis al (bijna) voorbij is? Ik sta soms met verbazing te luisten naar mensen die vinden dat de crisis alweer op z'n retour is, terwijl je een steeds groter wordende groep werkelozen hebt, steeds meer failliete bedrijven, steeds hogere overheidsschulden e.d. voorbij ziet komen.
Denk dat het heel sector afhankelijk is. Mijn werkgever gaat een recordjaar draaien in de zin van omzet en winst, +10%. Eerste twee kwartalen van 2014 zien er ook zeer goed uit, veel verder kunnen we niet kijken.

We zitten in de metaal/high-tech, vroeg cyclisch. Wij zien bijvoorbeeld de levertijden van onze typische investeringsgoederen oplopen. Ter indicatie, als het rustig is in de sector is een machine in 8-10 weken of zelfs uit voorraad leverbaar, je praat nu over 24+.

Een bouwbedrijf is op dit moment andere koek.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjeee op 11-11-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik vind 't best vreemd hoe blind sommige mensen lijken te zijn voor 't feit dat het helemaal zo goed niet gaat in Nederland/Europa. Met alle dingen die minder goed gaan lijkt een onwaarschijnlijk grote groep mensen te denken dat het eigenlijk best goed gaat.

Ik hou van optimisten, begrijp me niet verkeerd, maar soms zou je denken dat dit soort mensen een beetje 't contact met de werkelijkheid kwijt zijn. Je hoeft niet altijd écht last te hebben van de crisis… soms kom je gewoon goed rond, zei het met iets minder geld onderaan de streep, maar je kan er bijna niet omheen dat we hier in Nederland/Europa niet echt gezond zijn op 't moment. Zeker niet qua financien, werkgelegenheid en belastingen (om maar niet te spreken van de banken e.d.)
wordt wel vaker gezegd dat het einde van de recessie in zicht is:
http://nos.nl/artikel/572...ie-hoera-op-de-beurs.html

Het gebrek aan geld wordt volgens mij ook deels veroorzaakt doordat de regering exorbitant veel bezuinigd om de 3% te halen en niet alleen doordat er een crisis is. En dus schaft men subsidies af en dergelijke en verdwijnen buurthuizen, banen, etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024

Ik wou dat ik dat soort luxeproblemen had. Goedkoper dan met een leasewagen kan je niet rijden, welke bijtellingscategorie dan ook.
Je hebt mijn post history opgezocht, OK, akkoord. Herinner me de bedragen die ik gepost had in die tijd niet exact meer, maar daar mag er ondertussen ook nog een (klein) stukje bij en met verplichte vervelende lange-vluchten-nummertjes in Aziatische vestigingen sprokkel ik af en toe ook nog wel de 125 netto vergoeding per dag, maar dat ter zijde.

Hou er wél rekening mee dat 3 personen hier van leven zonder één enkele overheidssteun. We hebben het hier over Vlaanderen, blijkbaar bestaan er in NL duizend-en-één steunmaatregeltjes, wij krijgen niks (en vragen dat ook niet) maar betalen wel dik belastingen.

En ik herhaal de vraag die ik in een ander topic stelde, als je "vroeger" 5000 Euro per maand opzij kon zetten (ik zeg maar iets) en nu nog "slechts" 1500 Euro per maand, mag je dan niet zeggen dat je de crisis voelt? (of mag dat alleen maar als je bevend me je laatste 5 Euro biljet op de drempel van de supermarkt staat en nog 2 weken te overbruggen hebt tot de volgende loonstrook???)

[ Voor 16% gewijzigd door demichel op 11-11-2013 20:05 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:41

XanderDrake

Build the future!

demichel schreef op maandag 11 november 2013 @ 19:48:
Hou er wél rekening mee dat 3 personen hier van leven zonder één enkele overheidssteun. We hebben het hier over Vlaanderen, blijkbaar bestaan er in NL duizend-en-één steunmaatregeltjes, wij krijgen niks (en vragen dat ook niet) maar betalen wel dik belastingen.
Dus geen kindersubsidie? Geen kinderopvang die wordt gesteund door de staat?

In NL krijg je naast die twee ook totaal geen steun als je 5200 p.m. verdient zover ik weet. Zorgverzekering is ook een stuk duurder.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
XanderDrake schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:07:
[...]

In NL krijg je naast die twee ook totaal geen steun als je 5200 p.m. verdient zover ik weet. Zorgverzekering is ook een stuk duurder.
Kindergeld wel, ja. Kinderopvang gesteund door de staat, nee, want demichel junior gaat nu naar de kleuterschool maar bleef vroeger thuis bij vrouwlief.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Dat komt omdat er op een zeker moment ergens in juli besloten is dat de media alleen nog maar 'positief' nieuws gaan brengen. Dit zie je in het bijzonder als het gaat om de huizenmarkt, maar ook over het andere economische nieuws. Er zijn een hoop vage indicatoren, zoals vertrouwen, en als die iets minder negatief staan dan schreeuwt iedereen het van de daken. Was men in in februari nog helemaal van slag van een daling van plus minus 4% van de huizen, is datzelfde nieuws nu ineens goed nieuws. Een economische groei van rond de 0%, daar zouden een paar jaar geleden nog regeringen over vallen en het Malieveld vollopen, nu is het ineens jubelnieuws.

En ja, er zijn een hoop mensen die dat geloven, maar uiteindelijk halen de harde cijfers die verhalen toch weer in. Net wat jij zegt, de crisis is echt niet voorbij. De werkloosheid loopt nog altijd op, de huizenmarkt zit nog bol van problemen, de koopkracht daalt, de vergrijzing begint voelbaar te worden, het begrotingstekort is nog altijd veel te hoog (voor zover een tekort uberhaupt acceptabel is) en er komen voor volgend jaar weer flinke bezuinigingen aan. En dat is alleen nationaal, internationaal zijn er nog veel meer problemen. De Euro bijvoorbeeld is ook niet ineens een baken van stabiliteit en banken kunnen nog steeds niet tegen een stootje. Maar een rechte lijn naar beneden bestaat natuurlijk ook niet, het zal altijd soms iets sneller en dan iets langzamer gaan, maar de trends zijn nog allemaal naar beneden. Er hoeft maar iets te gebeuren en we zijn weer terug bij de realiteit. Japan is al decennia aan het kwakkelen, maar ook daar is het het ene jaar net iets erger dan het andere.

Vergeet niet dat men eerst dag dat de kredietcrisis zou overwaaien en daarna al 2 keer eerder dacht dat de crisis alweer voorbij was. En dat is pakweg 6 jaar tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 11-11-2013 20:15 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ph4ge schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:13:
[...]

Dat komt omdat er op een zeker moment ergens in juli besloten is dat de media alleen nog maar 'positief' nieuws gaan brengen.
onderbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:29
Ik zelf merk er helemaal niks van. Begin dit jaar mijn eerste huis gekocht, betere tijd om te kopen is er niet, prijzen staan lekker laag.

Daarnaast gaat het op het werk uitermate goed. Het bedrijf waar ik voor werk heeft zijn winst vermenigvuldigd met factor 10 tegenover vorig jaar. Dit jaar zijn we ook helemaal uitverkocht en produceren op 110% van de design capaciteit en hebben nog maar weinig tegenslagen gehad dit jaar. Vooruitzicht voor 2014 is nog beter, misschien dat we zelfs nog wel harder gaan draaien.

Salaris stijgt elk jaar fors, promotie zit er ook aan te komen, heb niks te klagen.

Ik probeer de economie wel te stimuleren, ik zit niet op mijn geld! :P

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Hoezo onderbouwing? Ga naar NU, AD, NOS whatever en kijk naar Juni en Juli en Augustus en je ziet gewoon dat het nieuws ineens heel anders gebracht wordt. Wat voor onderbouwing wil je? Het is nogal lastig om wetenschappelijk te onderbouwen dat de toon verandert is, maar dat kan iedereen voor zichzelf bepalen. Als ik 10 berichten post waaruit dat blijkt is het nog "n=1", maar elke volger van het nieuws zal het merken. Voorbeeld: in mei werd Rutte nog uitgelachen toen hij het had over "de Groene Waas" en dat je nu toch maar echt eens die auto en dat huis moest gaan kopen. Nu wordt in meerdere media het einde van de crisis gepredikt, terwijl er feitelijk niks is veranderd in dat halve jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 11-11-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ph4ge schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:20:
[...]
Hoezo onderbouwing? Ga naar NU, AD, NOS whatever en kijk naar Juni en Juli en Augustus en je ziet gewoon dat het nieuws ineens heel anders gebracht wordt. Wat voor onderbouwing wil je? Het is nogal lastig om wetenschappelijk te onderbouwen dat de toon verandert is, maar dat kan iedereen voor zichzelf bepalen. Als ik 10 berichten post waaruit dat blijkt is het nog "n=1", maar elke volger van het nieuws zal het merken. Voorbeeld: in mei werd Rutte nog uitgelachen toen hij het had over "de Groene Waas" en dat je nu toch maar echt eens die auto en dat huis moest gaan kopen. Nu wordt in meerdere media het einde van de crisis gepredikt, terwijl er feitelijk niks is veranderd in dat halve jaar.
Het einde van de crisis wordt afaik in zoverre gepredikt dat de beurzen er beter voor staan, niet dat de samenleving ineens meer geld heeft. Ik volg het nieuws maar merk niet wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Het sentiment kan je weldegelijk redelijk meten uit nieuwsberichten, dat is een kwestie van tekstanalyse. Uit woord (paren, triplets) frequenties kan je heel aardig zien welke kant het op gaat :)

Dat de beursen stijgen, komt doordat het geld dat door al die quantitive easing en bizar lage rentes van centrale banken tegen de plinten kotst ergens heen moet. Dat gaat niet maar heel beperkt de reële economie in, en komt in plaats daarvan terecht in aandelen koersen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het probleem is inderdaad dat quantitative easing en lage rentes een vorm van supply side economics zijn, maar niets doet voor het probleem van vraaguitval. Als deze vraag niet aantrekt ontstaat er een zeepbel aangezien de bedrijven de verwachtingen die gewekt zijn door de hoge koersen niet kunnen waarmaken.

Nu wil men juist de vraag aanwakkeren door 'vertrouwen' te kweken bij consumenten, terwijl de boodschap voor de consumenten alias werknemers juist is dat de prijs die hij/zij vraag voor z'n arbeid te hoog is en hij daarnaast ook nog eens meer risico moet accepteren.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 11-11-2013 23:44 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Mijn inziens is economie gewoon sentiment. Een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld de beschikbaarheid van grondstoffen zorgen voor een basis in de reeele economie, maar juist een positieve blik, kan ons net zo hard uit de put praten, als dat we er in verzeild zijn geraakt.

Het exacte van economie gaat heel zwart wit en ongenuanceerd gezien niet veel verder dan de som uitgaven - inkomsten, waarbij het resultaat een overschot danwel een schuld is. De rest is allemaal een kwestie van vertrouwen, en dat, is niet veel minder dan een gevoel.

Wel denk ik dat er een einde komt aan de consumptiemaatschappij, en de toekomst in het teken staat van duurzaam. Al is het alleen maar omdat de grondstoffen eindig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
XanderDrake schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:07:
[...]

sinds wanneer is de zorgverzekering in Nederland inkomensafhankelijk?
Je krijgt geen zorgtoeslag bij 5200 pm maar dat krijg je ook al niet bij 3000 pm dus dat zegt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek19
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05-2021
Hier merken we ook weinig van de crisis, beide zijn we starters en sinds begin dit jaar samenwonend in een koopwoning. Beiden een vast contract en er komt toch wel mooi bijna 4000 netto binnen.
We leveren beiden 65% van ons netto salaris in aan onze gezamelijke rekening waar we alles m.b.t. het huishouden van betalen. (dus hypotheek, verbruiksartikelen, eten, verzekeringen en tv, internet + telefoon) daarnaast hebben we beiden een auto die we zelf betalen + de zorgverzekering en het abonement van de mobiel. De hypotheek betalen we bruto en we krijgen dus 1x per jaar de hypotheekrente teruggave terug welke we dan weer voor een x-aantal jaren vastzetten op de bank met nog wat resterend spaargeld.
We leven lekker, moet zeggen dat we niet met geld smijten maar we kunnen gewoon alles doen waar we zin in hebben en gaan echt nog wel op stap of zo nu en dan buiten de deur uit eten.

Voor ons is het dus goed mogelijk om in deze tijden van "crisis" rond te komen, maar ik kan het me ook goed voorstellen dat stellen die een jaar of 5-6 geleden een huis gekocht hebben, laag opgeleid zijn en tevens een (of meerdere) kind(eren) hebben het op dit moment zwaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Wceend schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 07:47:
[...]

Je krijgt geen zorgtoeslag bij 5200 pm maar dat krijg je ook al niet bij 3000 pm dus dat zegt niet zoveel.
Wel eens op je salarisstrookje gekeken? Daar staat toch echt een inkomensafhankelijke bijdrage ziektekosten. Zorgpremie dus.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
[...]

Sinds je jezelf tegenspreekt? ;)

De zorg is *zwaar* genivelleerd:
1: Zorgtoeslag is gekoppeld aan loon
2: Zvw via loon (ook gekoppeld aan loon), is ongeveer een (bruto) maandloon per jaar. Grappig ook dat mensen zo leuk gaan doen over 7,50 euro korting per maand op de zorgpremie. Velen van ons betalen dus 3.000 tot 6.000 per jaar via alleen maar de Zvw en de zorgverzekering. Daar komt nog meer bij (zie volgende punt)
3: De overheid geeft veel meer geld uit aan zorg. Dus ook BTW, vennootschapsbelasting en je normale loonbelasting betalen mee (Miljoenennota). En je betaalt natuurlijk meer BTW, vennootschapsbelasting en IB als je meer verdient. Dus ook gekoppeld aan loon/vermogen.

Ik heb geen cijfers over punt 3, maar het zou totaal zomaar 6.000 euro per jaar kunnen zijn, maar waarschijnlijk meer. En dan moet je nog steeds zelf je prikken en tandarts betalen, zeg maar de dingen die wij rederlijkerwijs nodig gaan hebben ;).

Wellicht ten overvloede: zorg is een risico voor iedereen. Alle zorgkosten die gedekt worden worden geind via een grote groep die het wellicht ooit nodig heeft, wellicht ook niet. Het complete plaatje is dus de "zorgverzekering", en ik bedoel niet alleen de zorgverzekering zoals die in de volksmond wordt genoemd (de Menzis, Achmea, enz.). Die clubs zijn maar een deel van het verhaal, een werknemer of bedrijf betaalt in Nederland op veel meer manieren mee aan deze grootste kostenpost van de overheid.

PS: "Vennootschapsbelasting heb ik niet, ik heb geen belangen in BV's of aandelen" --> uiteindelijk is elke euro in eigendom van een mens, niet van een bedrijf. Bedrijven belasten komt neer op consumenten en werknemers belasten.

[ Voor 49% gewijzigd door Config op 12-11-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
[...]

- Zorgtoeslag
- Zvw via loon (staat op je strook), is ongeveer een maandloon per jaar
- De overheid geeft veel meer geld uit aan zorg.
Inderdaad. Zelfs als je de AWBZ (onverzekerbare zorgkosten die uit de algemene belastinginkomsten worden betaald) buiten beschouwing laat, zit er een grote inkomensherverdeling in de zorgverzekering.

Hogere inkomens betalen een euro of 3000 per jaar aan inkomensafhankelijke premie.
Lagere inkomens ontvangen inkomensafhankelijke compensaties en toeslagen (zorgtoeslag, WTCG).

Niet meegeteld is de "onzichtbare" herverdeling:
* denk aan de acceptatieplicht van de basisverzekering en andere maatregelen die premiedifferentiatie moeten tegengaan. In een vrije markt zonder dergelijke maatregelen zou iemand met een laag inkomen een stuk meer premie moeten betalen dan iemand met een hoog inkomen. Dat verschil in risico wordt in het huidige stelsel kado gedaan aan de mensen met een laag inkomen.
* en denk aan de grote geldstromen die via de overheid worden herverdeeld tussen de verzekeraars aan de hand van hun klantenbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
Ophouden met dit soort topics, dan is het zo voorbij.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:41

XanderDrake

Build the future!

Ik bedoelde dat de directe betalingen aan de zorgverzekering in Belgie veel lager is, maar dat betalen ze weer via de belastingen natuurlijk. Maar goed, dan nog zit je er naast, zie bovenstaande reacties. ;)
demichel schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:09:
Kindergeld wel, ja. Kinderopvang gesteund door de staat, nee, want demichel junior gaat nu naar de kleuterschool maar bleef vroeger thuis bij vrouwlief.
Dus er zijn wel nog subsidie regelingen waar jij ook gebruik van maakt, naast het feit dat het in NL exact hetzelfde geregeld is als je zoveel verdient.
demichel schreef op maandag 11 november 2013 @ 19:48:
blijkbaar bestaan er in NL duizend-en-één steunmaatregeltjes, wij krijgen niks (en vragen dat ook niet) maar betalen wel dik belastingen.
Blijkbaar niet :) en wij krijgen ook niks

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
frumper schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:50:
Ik heb me dan ook vol vertrouwen voor John's "sloop de crisis" ingeschreven, want ik ben gewoon benieuwd waar we nog een 1000 euro kunnen besparen.
Ik vraag me af of ze die stelling kunnen waarmaken. Ik zit te twijfelen of ik er aan mee wil doen, want:

- we zitten op gemiddeld 50 euro tv / internet / onbeperkt bellen (huis, meer bellen we niet), de standaard abbo's als inboedel, WA, zorgverzekering. Zorgverzekering ga ik eigen risico ophogen van beiden.
- hypotheek, kan je niet aanpassen, je moet gewoon je schuld uiteindelijk betalen.
- stroom & gas staat vast op 3 jaar, nu nog 1 jaar te gaan, kan dan pas overstappen
- We hebben HR ketel, een nieuwe is duur en deze zou ook redelijk moeten besparen
- A+ koelkast / A-Droger C-wasmachine, Pc vebruikt netto rond 175w en is 1 van de weinige apparaten die constant aan staat. En veel lampen vervangen door LED.
- vaste lasten kleine eten/drinken/luiers en dat halen we al zo goedkoop mogelijk (Lidl) en eigen eten natuurlijk ook zo goedkoop mogelijk.
- Compacte Opel Corsa, dus lager in de wegenblasting dan de gemiddelde middenklasser (of je moet een kleine botsauto hebben van 700kilo), daarbij allrisk voor 38 euro, verlaging naar beperkt casco scheelt enkele euro's, maar hou deze nog voorlopig aan. Kans op vandalisme is in deze buurt aanwezig. Partner heeft een scooter en kost weinig (heeft geen rijbewijs). En natuurlijk zijn de autokosten onderhevig aan de grillen van de overheid a.k.a. melkkoe.
- We douchen niet lang, we stoken niet te hoog en snachts 15 graden
- We drinken niet (ik heel soms, maar kan je niet echt meetellen), we roken niet, we hebben geen extra abonnement op tijdschriften of wat dan ook
- Belastingen gelden voor iedereen zoals gemeentebelasting/riool etc, kan je niet besparen. En de VVE kosten hebben we.

Ik heb veel zaken meerdere malen bekeken waar we op kunnen besparen en de opties zijn er bijna niet, je kunt besparen op boodschappen, stoken&verwarming nog lager (maar we gaan niet leven in een ijshuis).

Ik geloof er geen zak van dat Sloopcrisis 1000 euro doodleuk voor je kan besparen. Misschien voor de mensen die erg uitbundig leven in een groot huis met 2 auto's. Voor mensen die al besparen / overstappen zal het waarschijnlijk weinig opleveren. En dat overstappen levert rond de 300 op per jaar.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Config schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:53:
[...]

Sinds je jezelf tegenspreekt? ;)

:? We hebben het over de zorgverzekering en jij haalt de volledige zorgkosten erbij. Ja dan is het genivelleerd maar daar ging het niet over het ging slechts over de premie van de verzekering.

Ik snap ook wel dat een veelverdiener altijd meer betaald aan wat dan ook. Zo zit ons belastingstelsel nu eenmaal in elkaar.
En dat vind ik ook verschrikkelijk maar goed dat is een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:47
Eerlijk, ik merk er niks van, die hele crisis niet. Kleine winkeltjes en bedrijfjes die over de kop gaan. Maar verder niet. En van veel mensen horen dat ze geen werk kunnen vinden. Misschien mijn vader (bijna 60) die als huisschilder in de winter mogelijk zonder werk komt te zitten maar na de winter gewoon weer aan de slag kan, maar dat roepen ze al 6 jaar en is nog nooit gebeurd.

Ben 23, werk 40 uur per week, woon nog bij m'n ouders thuis, dus weinig vaste lasten. Heb een eigen auto voor de hobby waar veel geld in gaat zitten en waarmee ik dagelijks woon-werk verkeer doe ( ~ 45km).

En naast dat alles hou ik zo'n € 800,- per maand over die naar mijn spaarrekening gaat. Lekker sparen voor later.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 12-11-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
S0epkip schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:04:
Ophouden met dit soort topics, dan is het zo voorbij.
Struisvogelgedrag is juist precies de oorzaak van de hele crisis. Nee, er zijn een aantal fundamentele uitdagingen die aangepakt moeten worden voordat het beter kan gaan op de lange termijn. Dat merken we met zn alle ongeacht hoe hard we ons best doen om positief te blijven. Er over praten is juist de eerste stap naar het oplossen van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik wou idd net zeggen. Je kunt wel zeggen: "negeren en positief blijven" maar daarmee verander je niet dat de olie 3x zo duur is als 10 jaar geleden, dat je niet altijd kan blijven doorgroeien terwijl het systeem daar op ingesteld is, dat de financiele sector vol zit met perverse prikkels en graaiers, dat er een gigantische berg rentederivaten is, dat de financiele sector te veel negatieve invloed op de reeele economie heeft, dat iedereen z'n munt aan het verzwakken is en er nog nooit 1 fiat valuta overeind gebleven is, dat we buiten de draagkracht van de aarde leven, dat we de aarde naar de pleuris helpen, etc etc..

Het liefst wil natuurlijk iedereen baan-huis-zekerheid en des avonds op de bank met de ipad, 4evah. :>

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 12-11-2013 10:57 ]

specs

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste