• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 16:27
wbt de windows.old en $windows folders in de root van C:\
draai na de upgrade naar W10 even een schijfopruiming, en druk daar ook even op de button "Systeembestanden".
wanneer deze procedure klaar is, kun je aangeven dat oude windows installatiebestanden ook verwijderd moeten worden.
hierna zijn bovengenoemde folders verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marezathus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07-2024
Opstartprobleem
rens-br schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 08:51:

Volgens mij is dit mogelijk bij het uitschakelen van Secureboot en eventueel tijdelijk bitlocker uitzetten. Heb dit lang geleden een keer gedaan.
1. Heb dus via F2 het opstartmenu bekeken om te zien waar dat zat. Ik ben daar, zeer geintimideerd door alle opties, zonder iets te wijzigen weer uit gegaan.
2. Toen de ASUS verder startte, kreeg ik de Bitlocker-entree: naar het internet, via mail een getal krijgen, dat enorme getal ergens intikken etc. Heeft me al met al zeker een uur gekost omdat ik het verkeerde getal op de goede plaats tikte (of omgekeerd).
3. Bitlocker werd eindelijk geaccepteerd, maar bij herstarten kwam weer dat hele circus te voorschijn: eerst naar www.microsoft etc. voor herstel. Opnieuw de getallen ingetikt etc.
4. Vanaf die tijd start hij niet meer op: het kleine ledje naast de camera knippert,maar het opstarten stokt.
5. Door de aan/uitknop gelijk met de volumeknop in te drukken, kan ik wel starten.

Vragen:
a. Weet iemand hoe ik weer gewoon kan starten?
b. Kan die hele Bitlocker-zooi uit? Als ik een oude image wil terugzetten, krijg ik ook steeds dit gedonder (en ja: ik heb die telefoonapp sinds gisteren).

Marezathus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Marezathus schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:14:
Opstartprobleem
[...]
Vragen:
b. Kan die hele Bitlocker-zooi uit? Als ik een oude image wil terugzetten, krijg ik ook steeds dit gedonder (en ja: ik heb die telefoonapp sinds gisteren).
Kom je wel in Windows terecht, want in dat geval kun je met deze tutorial Bitlocker uitschakelen.
a. Weet iemand hoe ik weer gewoon kan starten?
Vermoedelijk heeft dat niet starten ook iets te maken met Bitlocker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 22:19
Met Windows 10 simpel. Start->Instellingen; "Systeem, Beeldscherm,..." kiezen. Dan laatste menu "Info" kiezen. In rechter paneel naar beneden scrollen, zie je "Apparaatversleuteling" met een grote knop Uitschakelen.

Het "uitschakelen" op zich gaat enige tijd kosten, want alle bestanden op de schijf moeten ontsleuteld worden.

Weer aanzetten gaat net zo, en ook dat gaat dan weer enige tijd kosten op de achtergrond.

Hoe dat bij Windows 8.1 zat weet ik zo niet, zal wel ergens in Control pannel zitten.

In WIndows 8.1: Settings charm > PC and devices > PC info en voor de rest hetzelfde.

Oh ja, na opnieuw aanzetten krijg je een nieuwe sleutel, dus oude weg gooien en nieuwe backup bewaren.

[ Voor 11% gewijzigd door pe1dnn op 21-08-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marezathus
Dank voor je informatie, pe1dnn, die me een eind op weg heeft geholpen. Het gaat inderdaad om Windows 10.

Hoe belangrijk is het om die bitlocker erop te hebben staan? Ik bedoel: op C heb ik alleen Windows + applicaties staan. Persoonlijke bestanden zitten in een TC-container op het SD-kaartje. En als ik echt iets zeer persoonlijks wil doen, mail o.i.d. , dan gebruik ik een USB-stick.
Is een BIOS wachtwoord dan niet voldoende?

Tweede vraag: als ik die bitlocker uitzet, doet de compu het dan nog gewoon?

Marezathus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Marezathus schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:24:Hoe belangrijk is het om die bitlocker erop te hebben staan? Ik bedoel: op C heb ik alleen Windows + applicaties staan. Persoonlijke bestanden zitten in een TC-container op het SD-kaartje.
Tja, dat kan ik niet beantwoorden. Bij mijzelf zou er toch wel wat op straat liggen als iemand hem steelt zonder bitlocker. Bijvoorbeeld Firefox en Chrome slaan wachtwoorden op. Dus als je die profielen hebt dan kun je opeens bij allerlei sites met mijn account inloggen. Ook bij mij staat er verder niets bijzonders op, maar bitlocker zit mij niet in de weg.
Marezathus schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:24:Tweede vraag: als ik die bitlocker uitzet, doet de compu het dan nog gewoon?
Ja hoor. Ik heb het zelf moeten gebruiken.

Ik had mijn Asus voorheen opnieuw geïnstalleerd met Wimboot; daarbij wordt C:\Windows super klein omdat die voor de meeste bestanden naar de recovery partitie verwijst, die gecomprimeerd is. Dat scheelde zo'n 6 GB met de stock Asus installatie ondanks dat op de drive een 4GB recovery partitie werd gemaakt (ik heb de 32GB versie, de originele recovery zit op een hidden USB disk en kun je niet voor Wimboot gebruiken).

Na overgang naar Windows 10 is dat helemaal anders. Windows 10 werkt ook zo'n beetje als die Wimboot maar de compressed images staan gewoon op C:\Windows en die worden ook gebruikt voor recovery. Daarom is er met Windows 10 weer veel meer ruimte; en als je vanaf stock Asus komt is het verschil helemaal enorm. (wel via Schijfopruiming>Systeem bestanden de download rommel opruimen; de hidden folder C:\$Windows.~BT en ook Windows.old en zo, kan allemaal weg na de upgrade en schijfopruiming kan dat voor je doen).

Maar ik moest nog wel weer van mijn recovery image af want dat ging bij mij niet automatisch (ik hoorde dat de installatie dat bij anderen wel deed). Een bitlocker volume resizen met externe tools is geen goed plan, dus die moest uit.

Procedure: bitlocker uit; wachten tot die klaar is; via bios secure boot uit; booten van gparted CD via USB CD drive (via USB stick kreeg ik niet voor elkaar); partitie indeling aanpassen; secure boot weer aan en booten. Na booten bitlocker weer aan gezet en oude backup sleutel vervangen door nieuwe voor het geval dat die nodig is voor herstel.

Dat omschakelen van bitlocker was bij mij geen enkel probleem, kost alleen tijd voordat helemaal is doorgevoerd. Heb hem toch naderhand weer aan gezet, had het ook uit kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

pe1dnn schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:17:
[...]

Procedure: bitlocker uit; wachten tot die klaar is; via bios secure boot uit; booten van gparted CD via USB CD drive (via USB stick kreeg ik niet voor elkaar); partitie indeling aanpassen; secure boot weer aan en booten. Na booten bitlocker weer aan gezet en oude backup sleutel vervangen door nieuwe voor het geval dat die nodig is voor herstel.
Dit heb ik op een andere manier gedaan:
1. Bitlocker uitschakelen
2. PC herstarten
3. Partitie verwijderen met EaseUS Partition Master
4. Partities samen voegen met de standaard Schijfbeheer
5. Desgewenst Bitlocker weer inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb de T100TAM met 500GB als D schijf. Nu heb ik OneDrive op D staan en ik heb iets geks bemerkt.

Wanneer ik de tablet in Dock helemaal afsluit en weer aanzet, meld OneDrive dat er geen D schijf is en dat OneDrive opnieuw gekoppeld moet worden. Na uithalen en insteken in de Dock geen D schijf herkend.
Dus helemaal uitgezet het apparaat (in Dock) en weer gestart. Toen zag hij wel mijn D schijf, maar moest vooralsnog OneDrive via de wizard opnieuw koppelen met D.

Vervelende is dan dat hij alle bestanden vanaf de Cloud opnieuw moet syncen. Dit proces duurt vervolgens een paar uur, voordat de D schijf geen 90/100% load meer vertoond in Taakbeheer...

Erg vervelend ook, want de CPU heeft een load van constant 80/90%, waardoor de tablet traag aanvoelt.

Wie weet hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Nafs Ruh schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 00:19:
Ik heb de T100TAM met 500GB als D schijf. Nu heb ik OneDrive op D staan en ik heb iets geks bemerkt.

Wanneer ik de tablet in Dock helemaal afsluit en weer aanzet, meld OneDrive dat er geen D schijf is en dat OneDrive opnieuw gekoppeld moet worden. Na uithalen en insteken in de Dock geen D schijf herkend.
Dus helemaal uitgezet het apparaat (in Dock) en weer gestart. Toen zag hij wel mijn D schijf, maar moest vooralsnog OneDrive via de wizard opnieuw koppelen met D.

Vervelende is dan dat hij alle bestanden vanaf de Cloud opnieuw moet syncen. Dit proces duurt vervolgens een paar uur, voordat de D schijf geen 90/100% load meer vertoond in Taakbeheer...

Erg vervelend ook, want de CPU heeft een load van constant 80/90%, waardoor de tablet traag aanvoelt.

Wie weet hier een oplossing voor?
Dit is inderdaad heel erg vervelend. Dit probleem heb ik ook met Dropbox gehad met een externe harde schijf. Ik had de dropbox map op de externe harde schijf staan. Dit gaat prima zolang verbonden op het moment dat de externe harde schijf afgekoppeld wordt, denkt Dropbox dat je Dropbox-map leeg is en begint al je bestanden te verwijderen. (Gelukkig zijn deze met een aantal muisklikken weer terug te halen maar toch).

Misschien is het een idee om een groot SD kaartje te halen (64GB) en daar OneDrive op te zetten, of gaat dit niet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:28:
[...]

Dit is inderdaad heel erg vervelend. Dit probleem heb ik ook met Dropbox gehad met een externe harde schijf. Ik had de dropbox map op de externe harde schijf staan. Dit gaat prima zolang verbonden op het moment dat de externe harde schijf afgekoppeld wordt, denkt Dropbox dat je Dropbox-map leeg is en begint al je bestanden te verwijderen. (Gelukkig zijn deze met een aantal muisklikken weer terug te halen maar toch).

Misschien is het een idee om een groot SD kaartje te halen (64GB) en daar OneDrive op te zetten, of gaat dit niet passen?
Thanks voor het meedenken, maar wat ik wil syncen en nodig heb is meer dan 200GB 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Nafs Ruh schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:46:
[...]

Thanks voor het meedenken, maar wat ik wil syncen en nodig heb is meer dan 200GB 😐
Dat is wel aan de grote kant Ja! Je hebt tegenwoordig sd kaarten van 200 GB, al zijn deze echt super prijzig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

StrongArmLance

Endless flow

Nafs Ruh schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:46:
[...]

Is de t100 je 'hoofd' pc?

[ Voor 22% gewijzigd door StrongArmLance op 25-08-2015 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
Nee, maar neem ik wel altijd mee naar klanten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

StrongArmLance

Endless flow

Nafs Ruh schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:31:
[...]

Nee, maar neem ik wel altijd mee naar klanten. :)
Misschien omslachtig maar ik denk dat je alleen met een externe hdd alles kan overzetten naar een pc, vanaf daar overzetten naar OneDrive en dan vanaf daar via je t100ta overal online bij kan. En dan voor bestanden die geupdate moeten worden in OneDrive op een SD kaart gooien.

Nu weet ik natuurlijk niet of dit in jouw geval ook maar een beetje opgaat, maar ik heb een soortgelijk probleem geha. Lukte mij helaas niet op een simpele manier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 18-06 16:27
je kunt misschien GoodSync proberen, deze werkt samen met onedrive dacht ik.
ik gebruik deze voornamelijk icm FTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 14:59
ProCeela schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:24:
Ik heb de Asus t100tam 64gb ssd van mn vader overgenomen , werkt erg prettig moet ik zeggen , nu ben ik alleen opzoek naar een geschikte Cover voor of alleen de Tablet of als geheel.

En ik kom opzich wel mooie covers tegen alleen zijn die dan voor de T100Chi .. zijn die qua formaat hetzelfde of gaat dat niet passen ?
Ik zou even kijken op amazon.de voor een iPearl mCover.
Deze hebben we toendertijd ook voor mijn vriendin haar T100 aangeschaft. Het zijn hardschalen covers, 1 voor de tablet en 1 voor het dock.
Werkt perfect en houd je tablet netjes. Als voorbeeld kun je de foto bekijken van mijn V&A advertentie: V&A aangeboden: Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart - ZGAN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09-2023
Hoi,

Ik heb ook de T100. Nu heb ik geen vrije ruimte meer over op C: (32 GB intern). Ik heb al van alles verwijderd maar de interne opslag blijft vollopen. Ook bijvoorbeeld CCleaner krijgt geen MB meer vrij. Media bewaard ik op extern geheugen.

Nu in gebruik:
Program Files: 1,5 GB
Gebruikers: 200 MB
Windows: "Meer dan 21,7 GB"

Meer mappen kan ik niet vinden op de C; schijf.

Hoe krijg ik weer een paar GB vrij? Ik wil liever geen clean install.

• rens-br

rens-br

polpol schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:57:
Windows: "Meer dan 21,7 GB"

Meer mappen kan ik niet vinden op de C; schijf.
Windows Schijfopruiming al geprobeerd?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:23

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Afgelopen weekend de update naar Windows 10 gehad. Op mijn desktop werkt dat prima, dus doe maar. Vervolgens wil mijn Onedrive die op het SD kaartje stond, alleen nog maar in C:\users blijven. Uiteraard is bij het gebruik van Onedrive de C:\ dan in no-time vol.

Mijn SD-kaartje is als NTFS geformatteerd (dat was een voorwaarde om de Onedrive daar op te zetten), dus dat mag het niet zijn. Zodra ik het pad van de Onedrive probeer te wijzigen, pikt ie niets anders dan de C;\users map.

Iemand anders met hetzelfde fenomeen? Deels is dit natuurlijk ook een Windows10/Onedrive vraag, maar ik heb toch het sterke vermoeden dat het iets met de T100 te maken heeft, vandaar eerst even een poging hier.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:15:
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Afgelopen weekend de update naar Windows 10 gehad. Op mijn desktop werkt dat prima, dus doe maar. Vervolgens wil mijn Onedrive die op het SD kaartje stond, alleen nog maar in C:\users blijven. Uiteraard is bij het gebruik van Onedrive de C:\ dan in no-time vol.

Mijn SD-kaartje is als NTFS geformatteerd (dat was een voorwaarde om de Onedrive daar op te zetten), dus dat mag het niet zijn. Zodra ik het pad van de Onedrive probeer te wijzigen, pikt ie niets anders dan de C;\users map.

Iemand anders met hetzelfde fenomeen? Deels is dit natuurlijk ook een Windows10/Onedrive vraag, maar ik heb toch het sterke vermoeden dat het iets met de T100 te maken heeft, vandaar eerst even een poging hier.
Volgens mij komt dit omdat de werking van Onedrive sindskort is veranderd. Voorheen synchroniseerde onedrive de bestanden niet automatisch, maar zag je alleen een verwijzing in je explorer staan naar het bestand. Pas als je erop klikt gaat ie hem downloaden. Nu werkt het zo dat ie alle bestanden uit de te synchroniseren mappen compleet downloadt. Misschien dat dat vanaf nu niet meer op een SD-kaart kan...

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:23

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Volgens mij staat de lokale kopie van Onedrive op mijn desktop wel op de D;\ partitie. Dat is alleen wel een harde schijf. Zou het zijn dat de Onedrive niet meer op een verwisselbaar medium mag staan? (Let wel, die SD-kaart komt mijn T100 nooit uit)

[edit]Ja dus:
You've got to mount the SD Card in a folder on your C Drive. I created a folder called "SD-CARD" in the following path: C:\Users\"User Name"\, then went into Computer Management, right clicked on the SD Card, removed the Drive Letter for it (in my case it was "D:", then mounted that card in the folder path C:\Users\"User Name"\SD-CARD and then went back to my OneDrive setup, navigated to that new directory and everything is all good, now. Don't forget to use the Context Menu in the File Explorer to move all of your other personal folders like Videos, Music, Documents, Favorites, Downloads to this new path as well, that is, if you are space conscious.
Dat ga ik eens proberen.

[ Voor 135% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-08-2015 10:48 . Reden: Duidelijkere post gevonden ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• polpol
rens-br schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 00:21:
[...]

Windows Schijfopruiming al geprobeerd?
Uiteraard, maakt geen verschil. Hoe kan die windows map dan zo groot zijn? Kan ik daar niet een map of wat verwijderen?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
polpol schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:23:
[...]

Uiteraard, maakt geen verschil. Hoe kan die windows map dan zo groot zijn? Kan ik daar niet een map of wat verwijderen?
Ook op die knop gedrukt?
Afbeeldingslocatie: http://www.alleswatjewiltweten.nl/images/stories/windows%208/windows%20old%20map%20verwijderen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

polpol schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:23:
[...]
Het is echt erg af te raden om mappen binnen de Windows map te gaan verwijderen. Of je moet heel graag van Windows af willen :P

Maar heb je ook alle standaard tooltjes al geprobeerd: CCleaner e.d. Je zou verder ook even kunnen kijken met Treesize welke mappen in Windows zoveel ruimte 'opeten'. Post daar maar eens een screenshot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Palomar schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:38:
Volgens mij komt dit omdat de werking van Onedrive sindskort is veranderd. Voorheen synchroniseerde onedrive de bestanden niet automatisch, maar zag je alleen een verwijzing in je explorer staan naar het bestand. Pas als je erop klikt gaat ie hem downloaden. Nu werkt het zo dat ie alle bestanden uit de te synchroniseren mappen compleet downloadt. Misschien dat dat vanaf nu niet meer op een SD-kaart kan...
Je kan per map binnen OneDrive aangeven of die wel die wel of niet offline beschikbaar moet zijn. Kies je "niet offline beschikbaar" (dus alleen online) dan staan ze niet meer op je disk. In verkenner zie je ze nog gewoon staan maar als je ze opent dan moet het bestand opgehaald worden. Kijk je met bijvoorbeeld cmd.exe op disk dan is de map niet aanwezig of leeg. Alleen Root kun je niet veranderen.

Edit: dus in de properties van de map, rechts klikken..

[ Voor 3% gewijzigd door pe1dnn op 28-08-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
rens-br schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 07:33:
Je zou verder ook even kunnen kijken met Treesize welke mappen in Windows zoveel ruimte 'opeten'. Post daar maar eens een screenshot van.
Of Windirstat. Geen trail maar gewoon gratis met mooie overzicht met kussentjes.

Afbeeldingslocatie: https://windirstat.info/images/windirstat.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door pe1dnn op 28-08-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marezathus
Opstartprobleem

4. Vanaf die tijd start hij niet meer op: het kleine ledje naast de camera knippert,maar het opstarten stokt.
5. Door de aan/uitknop gelijk met de volumeknop in te drukken, kan ik wel starten.
Lang geleden heb ik er True Image opgezet en in het bootmenu in de BIOS bleek een Acronis opstartmogelijkheid te staan. Die was in de startvolgorde voor windows terechtgekomen. Vandaar dat-ie niet meer wilde opstarten anders dan met de aan/uitknop + volumeknop.

Probleem opgelost.

Marezathus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

pe1dnn schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:36:
[...]

Of Windirstat. Geen trail maar gewoon gratis met mooie overzicht met kussentjes.

[afbeelding]
TreeSize heeft ook een gratis versie, deze voldoet prima voor dit doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
rens-br schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:24:
[...]

TreeSize heeft ook een gratis versie, deze voldoet prima voor deze doeleinde.
Dankje, dankzij deze programmas wat kunnen verwijderen. Ook Office verwijderd.

Met de toen beschikbare ruimte kon ik zelfs upgraden naar Windows 10! En hier heb ik nu 6 GB vrije ruimte.

Echter, hoe her-installeer ik nu de gratis versie van Office? Via de store krijg ik versie die een maand gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

polpol schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:57:
[...]
Dankje, dankzij deze programmas wat kunnen verwijderen. Ook Office verwijderd.

Met de toen beschikbare ruimte kon ik zelfs upgraden naar Windows 10! En hier heb ik nu 6 GB vrije ruimte.

Echter, hoe her-installeer ik nu de gratis versie van Office? Via de store krijg ik versie die een maand gratis is.
Mogelijk kun je proberen wat Wim-Bart in "[W8] Asus Transformer T100" aangeeft.
Eerst Office 2013 geïnstalleerd, door eerst Office 365 te activeren in mijn Live account met de meegeleverde code. Wanneer je later in je account kijkt zie je bij aanschaf ook gewoon Office 365 er bij staan. Daarna Office 2013 geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Hoe installeer je Office 2013 dan? Online zie ik alleen Office 365?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

polpol schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:03:
Hoe installeer je Office 2013 dan? Online zie ik alleen Office 365?
Heb je die trail versie er nog op staan? Kan je daar de key niet invoeren die je bij je Asus hebt gekregen?

Word -> Bestand -> Help -> Productcode wijzigen

Mogelijk staat hier ook nog wat nuttige informatie of download office via deze link in combinatie met je key.

PS. Wat heb je zelf al gedaan / gezocht en geprobeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 02-09-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Via het startmenu heb je een optie Office 365 downloaden. Die download je nadat je ingelogd ben op je live account. Na het installeren ga je in Word naar productcode invoeren. Via een site waar je naar gelinked wordt krijg je dan de mogelijkheid je productcode in te voeren om daarna Office Home & Student te installeren. Na installatie heb je dus 2 Office versies staan, waarna je Office 365 weer kunt de-installeren...

Trial en error... maar uiteindelijk gelukt!

Ook nog een tip van Windows 10 gekregen dat je vrij eenvoudig de oude versie van Windows 8.1 kunt verwijderen in een bepaald menu... Pats, weer 4 GB extra ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

polpol schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:20:
Ook nog een tip van Windows 10 gekregen dat je vrij eenvoudig de oude versie van Windows 8.1 kunt verwijderen in een bepaald menu... Pats, weer 4 GB extra ruimte!
Fijn dat het gelukt is! Welk menu was dat? Om die Windows 8.1 installatie te verwijderen?

Ik kon dat doen via Instellingen en je kan dit ook aanvinken in 'Schijfopruiming'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• umbrellavs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 20:29
Hoi Guys,

Het glas van mijn asus t100 was kapot gegaan. Hierdoor had ik een nieuwe digitizer besteld. Helaas bij het vervangen iets te onzorgvuldig bezig geweest waardoor nieuwe digitizer scherm kapot is gegaan. 😁. De bezel waar het glas ik komt is ook niet goed meer, anyways ik wil het verkopen hij doet het gewoon wel werkt als een laptopje. Weet iemand mss wat je ervoor kunt vragen qua loop of sloop 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

umbrellavs schreef op zondag 06 september 2015 @ 21:33:
Weet iemand mss wat je ervoor kunt vragen qua loop of sloop 😁
Ik geloof niet dat op Tweakers.net 'Wat is iets waard' topics of post worden gewaardeerd.
Maar ik denk dat het voornamelijk afhangt welke versie je hebt + wat voor dock. Zo'n los dock kan nog wel iets waard zijn en kan je ook de eventuele HDD los verkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 10-09-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 373526

Ik ben niet heel blij met Windows 10 op de T100. Sommige apps, die voorheen prima werkten, crashen nu, notabene officiele games van MS. Apps starten langzamer op. En de accuduur is nog maar ongeveer de helft.
Overigens heb ik een complete clean install gedaan vanaf USB-stick en daarna de T100-drivers geinstalleerd. Ik zal de power settings nog eens nalopen. Al met al dus niet zo blij...

[typo's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 373526 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 07:26:
En de accuduur is nog maar ongeveer de helft.
Dit heb ik inderdaad ook gemerkt! Waar ik me eerst geen zorgen hoefde te maken over het laden, is dat ding nu bijna elke keer leeg als ik hem wil gebruiken.

Verder heb ik het idee dat de slaapstand niet meer (fatsoenlijk) werkt. Op Win8.1 kon ik hem in slaapstand zetten en 24 uur later weer gebruiken met een batterij verlies van een aantal procenten. Nu heeft de T100 zichzelf uitgeschakeld, omdat hij onder de 5% batterij kruipt.

Meer mensen die last hebben van de batterijduur?

ps. Ik heb wel een upgrade gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-02-2024
Na het upgraden naar Windows 10 werkt het dubbel klikken op het touchpad niet meer. Nog iemand die dit heeft of een oplossing weet? :/ Ik heb de officiële W10 driver van ASUS geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Laatst online: 07:10
rens-br schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 08:48:
[...]

Dit heb ik inderdaad ook gemerkt! Waar ik me eerst geen zorgen hoefde te maken over het laden, is dat ding nu bijna elke keer leeg als ik hem wil gebruiken.

Verder heb ik het idee dat de slaapstand niet meer (fatsoenlijk) werkt. Op Win8.1 kon ik hem in slaapstand zetten en 24 uur later weer gebruiken met een batterij verlies van een aantal procenten. Nu heeft de T100 zichzelf uitgeschakeld, omdat hij onder de 5% batterij kruipt.

Meer mensen die last hebben van de batterijduur?

ps. Ik heb wel een upgrade gedaan.
+1, ook hier een leeglopende accu. Heb na de upgrade een clean install gedaan, dus daar ligt het niet aan. Wellicht een driver issue?

specs

• Ploink
RubenDJ schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 23:18:
[...]

+1, ook hier een leeglopende accu. Heb na de upgrade een clean install gedaan, dus daar ligt het niet aan. Wellicht een driver issue?
Dit is een bekend probleem en het heet "InstantGo". Hiermee wordt de T100 regelmatig wakker om dingen op de achtergrond te doen en is vaak zelfs te pingen via wifi. Ik denk dat het heel snel mis gaat met bepaalde achtergrond taken die vaak aandacht vragen waardoor hij een groot deel van de tijd actief blijft.

Er is een workaround voor. Ploink in "[W8] Asus Transformer T100"

• MartijnAbel
Anoniem: 373526 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 07:26:
Ik ben niet heel blij met Windows 10 op de T100. Sommige apps, die voorheen prima werkten, crashen nu, notabene officiele games van MS. Apps starten langzamer op. En de accuduur is nog maar ongeveer de helft.
Overigens heb ik een complete clean install gedaan vanaf USB-stick en daarna de T100-drivers geinstalleerd. Ik zal de power settings nog eens nalopen. Al met al dus niet zo blij...

[typo's]
In het toetsenbord dock? Want er is helaas nog steeds een battery drain issue zodra de tablet in het dock zit. Zodra je deze eruithaalt en laat liggen hebben de meeste mensen nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook los van het dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

MartijnAbel schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 20:40:
[...]
In het toetsenbord dock? Want er is helaas nog steeds een battery drain issue zodra de tablet in het dock zit. Zodra je deze eruithaalt en laat liggen hebben de meeste mensen nergens last van.
Die van mij zit ook in het dock. Dit kan helaas niet anders want ik heb een versie met 500GB harde schijf, daar staan al mijn bestanden op.

Het is wel erg vervelend. Ik ben van 8/9 uur werktijd naar 4/5 uur gegaan. Mogelijk dat de nieuwe energiebesparingsmodus in Win10 roet in het eten gooit.
Ploink schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 08:50:
[...]

Dit is een bekend probleem en het heet "InstantGo". Hiermee wordt de T100 regelmatig wakker om dingen op de achtergrond te doen en is vaak zelfs te pingen via wifi. Ik denk dat het heel snel mis gaat met bepaalde achtergrond taken die vaak aandacht vragen waardoor hij een groot deel van de tijd actief blijft.

Er is een workaround voor. Ploink in "[W8] Asus Transformer T100"
Daar ga ik eens naar kijken! Bedankt voor de tip. Ik zal mijn bevindingen hierin vermelden.

[ Voor 33% gewijzigd door rens-br op 14-09-2015 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die "workaround" zorgt ervoor dat je tablet in hibernate kan en geen achtergrondtaken meer doet. Dus het opstarten gaat langer duren. Maar wat erger is: geen notifications meer van bv. mail of FB. Voor mij is dat geen "workaround" maar een killer van de functionaliteit van mijn tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 373526 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 07:06:
Die "workaround" zorgt ervoor dat je tablet in hibernate kan en geen achtergrondtaken meer doet. Dus het opstarten gaat langer duren. Maar wat erger is: geen notifications meer van bv. mail of FB. Voor mij is dat geen "workaround" maar een killer van de functionaliteit van mijn tablet.
Zijn die achtergrondtaken zo belangrijk dan?
Als mijn tablet in slaapstand staat, moet ie ook in slaapstand staan. Ik wil dan niet gestoord worden door meldingen e.d.

Of bedoel je dat je geen notificaties meer krijgt, ook als je tablet aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dat is toch wel een belangrijke functionaliteit van een tablet, dat ie notificaties geeft als het scherm uit is. Vind idd met de battery drain van de T100 dit apparaat niet geschikt als tablet. Ik gebruik hem daarom ook alleen als laptop, die ik elke keer na gebruik afsluit ipv. laat slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik het ding als tablet, dus notificaties zijn voor mij belangrijk. Voorheen haalde ik met gemak 4 dagen, maar nu nog maar 2-2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Anoniem: 373526 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:21:
Ik gebruik het ding als tablet, dus notificaties zijn voor mij belangrijk. Voorheen haalde ik met gemak 4 dagen, maar nu nog maar 2-2,5.
De mijne was na 1 nacht al leeg.
Het is denk ik sterk afhankelijk van welke software je draait. Misschien werkt het prima zolang je uitsluitend de microsoft metro aps gebruikt, maar wanneer je zoals ik non-microsoft desktop applicaties gebruikt zoals thunderbird en andere alternatieve software dan is er vermoed ik een compatibiliteit probleem.

• pe1dnn
Ziet er raar uit. Ik dacht dat het gewoon een register instelling was:

HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Power\CsEnabled

1: connected standby/instant go
0: gewoon zoals het vroeger was

Mis ik iets?

• rens-br

rens-br

Hebben er meer mensen last van dat hun rubbertjes in het dock loslaten?
Het rubbertje aan de linker en rechterkant zijn bij mij verdwenen. Hierdoor heeft het scherm en dock speling en is de aansluiting nu 'krom'. Hierdoor staat het dock niet recht meer als hij open geklapt is.

Niet heel vervelend, maar kan me voorstellen dat dit op de lange termijn meer problemen met zich meebrengt.

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:42
rens-br schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:43:
Hebben er meer mensen last van dat hun rubbertjes in het dock loslaten?
Het rubbertje aan de linker en rechterkant zijn bij mij verdwenen. Hierdoor heeft het scherm en dock speling en is de aansluiting nu 'krom'. Hierdoor staat het dock niet recht meer als hij open geklapt is.

Niet heel vervelend, maar kan me voorstellen dat dit op de lange termijn meer problemen met zich meebrengt.
Ja, rechts is weg (geen idee sinds wanneer) en links laat steeds los. Ik heb echter niet het idee dat het heel veel uitmaakt.

• rens-br

rens-br

Sjurm schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:52:
[...]
Ja, rechts is weg (geen idee sinds wanneer) en links laat steeds los. Ik heb echter niet het idee dat het heel veel uitmaakt.
Bedankt voor je reactie. Goed om te weten dat ik niet de enige ben. (Mijn moeder heeft dezelfde en heeft er helemaal geen problemen mee)

Zal thuis eens een foto / filmpje proberen te maken van het 'scheve' probleem. Heb net een mail gestuurd naar Asus om te vragen of ze iets kunnen doen aan de missende rubbertjes.

Edit:

Heb reactie terug gehad van Asus:
Geachte [..],

Bedankt voor uw email.

Wat vervelend om te horen dat u problemen heeft met uw notebook.

In dit geval heeft u 12 maanden garantie op uw notebook.
Volgens onze gegevens valt u notebook dan buiten de garantie. Mogelijk zou u de rubbertjes los kunnnen bestellen.

Via de onderstaande website kunt u losse onderdelen bestellen.

http://www.asusparts.eu/

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.

Vriendelijke groet,

[...]
Asus TSD.
Helaas ontbreken op de website een aantal afbeeldingen. Dus het specifieke onderdeel kan ik zo niet vinden. Zal eens contact opnemen met de winkel om te kijken of die iets voor me kunnen betekenen.

[ Voor 39% gewijzigd door rens-br op 18-09-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Sjurm schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:52:
Over welke rubbetjes hebben we het? Bij mij is 1 aan de rechter kant (zo'n smal stripje) weg, dat is dus aan de bovenzijde om te zorgen dat het glas het toetsenbord niet raakt.

Degene die er over begon zei: "Hierdoor staat het dock niet recht meer als hij open geklapt is.". Dat zal over rubberen voetjes gaan lijkt me. Dat lijkt me een stuk irritanter want dan staat hij scheef en glijd ook gemakkelijker weg. Maar daar heb ik gelukkig geen last van.

Dat stripje aan de bovenkant lijkt geen nadelig effect te hebben maar baal er toch een beetje van, zeker omdat ik het niet eerder gemerkt heb en ik me nu ik het weet er toch aan erger.

Als ASUS het onderdeel niet heeft, misschien een oude fiets binnenband op maat knippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
pe1dnn schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:06:
[...]

Over welke rubbetjes hebben we het? Bij mij is 1 aan de rechter kant (zo'n smal stripje) weg, dat is dus aan de bovenzijde om te zorgen dat het glas het toetsenbord niet raakt.

Degene die er over begon zei: "Hierdoor staat het dock niet recht meer als hij open geklapt is.". Dat zal over rubberen voetjes gaan lijkt me. Dat lijkt me een stuk irritanter want dan staat hij scheef en glijd ook gemakkelijker weg. Maar daar heb ik gelukkig geen last van.

Dat stripje aan de bovenkant lijkt geen nadelig effect te hebben maar baal er toch een beetje van, zeker omdat ik het niet eerder gemerkt heb en ik me nu ik het weet er toch aan erger.

Als ASUS het onderdeel niet heeft, misschien een oude fiets binnenband op maat knippen?
Hmm, ik heb het inderdaad over de rubberen stripjes. "Hierdoor heeft het scherm en dock speling en is de aansluiting nu 'krom'. Hierdoor staat het dock niet recht meer als hij open geklapt is." Ik baseerde mijn reactie voornamelijk op de eerste zin ;)

Het ontbreken van die stripjes zijn behalve storend, inderdaad niet per se nadelig. Het ontbreken van een rubbertje aan de onderkant lijkt mij inderdaad mateloos irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 18-06 12:26
Wij hebben thuis twee android tablets, een Asus Transformer TF101 en een Galaxy 2 7.0, wat naast reis machientjes ook populaire spelcomputertjes zijn voor de kids. Helaas zijn ze een tikkie oud met de nodige beperkingen. Je loopt contimue uit het systeem geheugen wat bij browsen irritant is en de Asus kan eigenlijk geen spelletje meer aan omdat hij te traag is.

Eergisteren dus een T100tam gehaald voor de lachwekkende prijs van 230,-. Ik dacht nog even aan de T100CHI, maar die was gelukkig niet op voorraad, dus ik kon 170,- in de knip houden.

Het eerste wat na wat spelen wel opviel is dat deze geen "hidden" USB recovery partitie heeft, maar een 8gb recovery partitie op de Samsung EMC HDD. Aangezien ik na installatie van Office en een paar appjes voor de kids nog maar 9.5 gb vrij heb is het wel erg aantrekkelijk om de boel weg te kieperen en zelf de boel in te stellen.

Ik neem aan dat zelf een installatie maken met een officiele Win 8.1 USB stick zoals gewoonlijk een eitje is (drivers bij Asus oppikken), ik doe dit standaard bij alle laptopjes die voor de familie door mijn handen gaan, maar wellicht dat dat met deze iets lastiger is? Ik zie alleen wel "bitlocker"bij schijfbeheer en ik weet niet wat de consequenties zijn.

Concrete vraag: kan ik via de USB stick van Microsoft de partities wegknikkeren en opnieuw beginnen zonder de recovery partitie? Dat ik dan alleen kan recoveren via USB zou me verder worst zijn.

Tweede vraag, naast die 8gb die vrij komt uit de recovery partitie, pak je nog aardig wat winst uit de installatie zelf of is dat wishful thinking?

Met andere woorden, is het zo makkelijk als ik vermoed en is het de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Sjurm schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:43:
[...]
Het ontbreken van die stripjes zijn behalve storend, inderdaad niet per se nadelig. Het ontbreken van een rubbertje aan de onderkant lijkt mij inderdaad mateloos irritant.
pe1dnn schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:06:
[...]

Voor de duidelijkheid. Ik heb het inderdaad over die smalle stripjes.
Als ik mijn tablet heb dichtgeklapt. Kan ik de deksel nu een graad of 2/3 op en neer draaien ten opzichte van het dock. Ik heb geen idee of dat komt, omdat de rubbers ontbreken ofniet. Maar het begon ongeveer rond dezelfde tijd.
roffeltjes schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:12:
Het eerste wat na wat spelen wel opviel is dat deze geen "hidden" USB recovery partitie heeft, maar een 8gb recovery partitie op de Samsung EMC HDD. Aangezien ik na installatie van Office en een paar appjes voor de kids nog maar 9.5 gb vrij heb is het wel erg aantrekkelijk om de boel weg te kieperen en zelf de boel in te stellen.
Gezien de prijs die je ervoor betaald hebt, denk ik dat je de 32GB versie hebt. Klopt dit? Bij het 32GB model van de T100TA is de 8GB recovery een apart stuk geheugen, welke niet te beschrijven is. Geen idee of dit ook zo is bij het TAM model.
Ik neem aan dat zelf een installatie maken met een officiele Win 8.1 USB stick zoals gewoonlijk een eitje is (drivers bij Asus oppikken), ik doe dit standaard bij alle laptopjes die voor de familie door mijn handen gaan, maar wellicht dat dat met deze iets lastiger is? Ik zie alleen wel "bitlocker"bij schijfbeheer en ik weet niet wat de consequenties zijn.
Als bitlocker aan staat wil eigenlijk zeggen dat de bestanden die erop staan alleen te lezen zijn nadat Windows gestart is. Of je moet de bestanden met een los programma unlocken (geen idee of dat gaat). Moet dus geen probleem opleveren bij een Clean install, gezien het feit je er toch alles afgooit.
Concrete vraag: kan ik via de USB stick van Microsoft de partities wegknikkeren en opnieuw beginnen zonder de recovery partitie? Dat ik dan alleen kan recoveren via USB zou me verder worst zijn.
Volgens een aantal berichten in dit topic moet een clean install gewoon mogelijk zijn. Let wel op dat je ook de standaard meegeleverde office eraf gooit en die dus moet terug zetten.
Tweede vraag, naast die 8gb die vrij komt uit de recovery partitie, pak je nog aardig wat winst uit de installatie zelf of is dat wishful thinking?
Hier durf ik helaas niks over te zeggen. Ik draai inmiddels Windows 10, geinstalleerd met een upgrade. En daar scheelde het toch wel een aantal GB.

[ Voor 57% gewijzigd door rens-br op 21-09-2015 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
THX voor je reactie!
rens-br schreef op maandag 21 september 2015 @ 08:06:
[...]
Gezien de prijs die je ervoor betaald hebt, denk ik dat je de 32GB versie hebt. Klopt dit? Bij het 32GB model van de T100TA is de 8GB recovery een apart stuk geheugen, welke niet te beschrijven is. Geen idee of dit ook zo is bij het TAM model.
Met een paar slagen om de arm: ik denk dat het bij mijn model anders is. Het merk hdd is veranderd (Samsung ipv Sandisk) en ik zie geen 2e HDD (niet in schijfbeheer en niet in de devicemanager.

Maar ik ga wel even door lezen om te kijken of er toch wat verborgen naar boven te halen is, het heeft niet direct haast, kan ook volgende week nog even aan de slag.

Betreft Office, omdat hij gelinked is aan mijn live account en device moet een herinstall volgens mij geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

roffeltjes schreef op maandag 21 september 2015 @ 08:33:
[...]

Met een paar slagen om de arm: ik denk dat het bij mijn model anders is. Het merk hdd is veranderd (Samsung ipv Sandisk) en ik zie geen 2e HDD (niet in schijfbeheer en niet in de devicemanager.

Betreft Office, omdat hij gelinked is aan mijn live account en device moet een herinstall volgens mij geen probleem zijn.
Als er geen losse Recovery-schijf aangegeven wordt in Schijfbeheer en je ziet de recovery partitie in hetzelfde rijtje staan als de rest van je schijven. Zou ik inderdaad verwachten dat hij er gewoon bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Aha... ik denk dat ik het al door heb.Ik heb een WIMboot installatie:

https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn594399.aspx

http://www.transformerfor...tition-please-help-3.html

De recovery partitie is dus een integraal deel van je windows en kan niet worden verwijderd. Het zou wel wat efficienter horen te zijn, maar als je ziet dat je out of the box 20GB kwijt bent ben ik niet overtuigd dat WIMboot hier een goed idee is.

En nog een Aha.... ik had +/- 12GB vrij voordat ik office en wat spelletjes installeerde (civ4 en minion rush) en zit nu op 10GB vrije ruimte.

Dat is blijkbaar prima!

http://www.transformerfor...e-space-windows-7-xp.html

Niet Wimboot heeft dus 10.2 vrij, dus dat is slechter.

Ik ga er gewoon even lekker afblijven tot ik besluit naar Win 10 over te stappen. Ik ben blij dat ik toch eerst wat bij jullie informeer en wat heen en weer google in plaats van direct met een sloophamer alles eraf te smijten. Ik heb alleen die Asus storage er direct af gerost, stom nag scherm^^.

[ Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 21-09-2015 09:34 ]

• RubenDJ
Na een lange periode van tevredenheid heb ik sinds kort toch wel een probleem met de T100. Het ding gaat namelijk op random momenten uit. Ik kan hem dan weer aanzetten via de powerknop, maar de 5-10 keren erna opstarten gaat hij óf meteen weer op zwart óf zodra ik een (willekeurige) app start. Dan ineens werkt hij weer een poos.

In de event log zie ik wel wat errors staan m.b.t. AHCI/power maar ik kan die niet direct relateren aan de shutdowns (komt veel minder vaak voor).

Het lijkt wel erger geworden sinds de upgrade naar Windows 10, al kwam het bij Windows 8.1 ook wel sporadisch voor. Op internet vind ik wel meer van dit soort gevallen, maar de ene keer is het opgelost door een RMA en de andere keer door een re-install. Misschien dat ik weer Windows 8.1 ga proberen.

Hier toevallig nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en/of een oplossing weten?

specs

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

RubenDJ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:27:
Na een lange periode van tevredenheid heb ik sinds kort toch wel een probleem met de T100. Het ding gaat namelijk op random momenten uit. Ik kan hem dan weer aanzetten via de powerknop, maar de 5-10 keren erna opstarten gaat hij óf meteen weer op zwart óf zodra ik een (willekeurige) app start. Dan ineens werkt hij weer een poos.

In de event log zie ik wel wat errors staan m.b.t. AHCI/power maar ik kan die niet direct relateren aan de shutdowns (komt veel minder vaak voor).

Het lijkt wel erger geworden sinds de upgrade naar Windows 10, al kwam het bij Windows 8.1 ook wel sporadisch voor. Op internet vind ik wel meer van dit soort gevallen, maar de ene keer is het opgelost door een RMA en de andere keer door een re-install. Misschien dat ik weer Windows 8.1 ga proberen.

Hier toevallig nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en/of een oplossing weten?
Ik heb precies hetzelfde gehad. Uiteindelijk RMA opgestuurd naar ASUS; zij hebben het onder garantie verholpen (complete moederbord vervangen).

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

• RubenDJ
Famoso schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:29:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad. Uiteindelijk RMA opgestuurd naar ASUS; zij hebben het onder garantie verholpen (complete moederbord vervangen).
Bedankt, dan ga ik maar eens een RMA in gang zetten. Duurde het lang voordat je hem weer terughad?

specs

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

RubenDJ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:24:
[...]

Bedankt, dan ga ik maar eens een RMA in gang zetten. Duurde het lang voordat je hem weer terughad?
Nee, ging erg snel. Binnen een dag of 8 had ik 'em weer terug.

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:37
Ik heb sinds kort de t100chi, maar ik krijg hem gewoon niet meer aan. Heb hem wel 2 dagen niet gebruikt en hij lag niet aan de lader ofzo. Maar ik had hem wel bij 90% afgesloten, volledig!. Nu ligt hij al een dik uur aan de lader maar hij geeft werkelijk geen kick. Is de batterij gewoon volledig dood gegaan?!

Here's to you Nicola and Bart

• Ploink
Unrealiac schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:33:
Ik heb sinds kort de t100chi, maar ik krijg hem gewoon niet meer aan. Heb hem wel 2 dagen niet gebruikt en hij lag niet aan de lader ofzo. Maar ik had hem wel bij 90% afgesloten, volledig!. Nu ligt hij al een dik uur aan de lader maar hij geeft werkelijk geen kick. Is de batterij gewoon volledig dood gegaan?!
Heb je al eens de power knop >10 seconden ingedrukt gehouden?
Brandt er een LED als hij aan de lader ligt en zoja, welke kleur?

• Unrealiac
Ploink schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:49:
[...]

Heb je al eens de power knop >10 seconden ingedrukt gehouden?
Brandt er een LED als hij aan de lader ligt en zoja, welke kleur?
Heb hem zelfs al een minuut ingehouden. Er brandt er totaal geen LED.

• Ploink
Unrealiac schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:52:
[...]

Heb hem zelfs al een minuut ingehouden. Er brandt er totaal geen LED.
Deze situatie kan misschien voorkomen als de accu echt totaal leeg is, maar na enige tijd laden moet er tenminste een ledje gaan branden.
Gebruik je de originele lader? Rommel eens wat aan het stekkertje, mischien is het contact slecht.
Laat hem voor de zekerheid nog een paar uurtjes aan het infuus, maar als hij dan niet tot leven komt dan is ofwel de lader of de laptop stuk denk ik. Om dat uit te sluiten kun je een andere lader proberen of hem aan de usb poort van een pc opladen.

• Unrealiac
Ploink schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:20:
[...]

Deze situatie kan misschien voorkomen als de accu echt totaal leeg is, maar na enige tijd laden moet er tenminste een ledje gaan branden.
Gebruik je de originele lader? Rommel eens wat aan het stekkertje, mischien is het contact slecht.
Laat hem voor de zekerheid nog een paar uurtjes aan het infuus, maar als hij dan niet tot leven komt dan is ofwel de lader of de laptop stuk denk ik. Om dat uit te sluiten kun je een andere lader proberen of hem aan de usb poort van een pc opladen.
De lader werkt, want hij laadt mijn gsm ook gewoom op.ik laat hem nog een aantal uren eraan hangen dan. Maar ik vrees nu wel het ergste. Als die werkelijk daarvan kapot is. Heeft dat apparaat serieus afgedaan voor mij.

• Ploink
Unrealiac schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:32:
[...]

De lader werkt, want hij laadt mijn gsm ook gewoom op.
Ik vroeg of het de originele lader is.
Mijn originele T100 lader kan namelijk niet de smartphone van mijn vriendin opladen kwam ik vandaag achter, dus die dingen zijn niet altijd compatibel.

• Unrealiac
Ploink schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:37:
[...]

Mijn originele T100 lader kan namelijk niet de smartphone van mijn vriendin opladen kwam ik vandaag achter, dus die dingen zijn niet altijd compatibel.
Ow, mijn excuses. Het is de originele lader ja. ;)

• franssie
  • Laatst online: 09:46

franssie

Save the albatross

Nacht aan de lader wil wel eens helpen, naast mijn T100 heb ik ook een samsung tablet die hetzelfde gedrag vertoont, zo leeg zijn dat zelfs het laad lampje niet brandt.
Werkt dat niet na een nacht laden dan weet je wat je morgen moet doen, RMA sturen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ploink schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:37:
[...]
Het hangt er vanaf welke originele oplader je hebt. De eerste lichting werd geleverd met een USB lader van 2.0A (zonder HDD in het dock). Hiermee kan je prima telefoons e.d. opladen. De latere lichtingen van de T100 (met hdd in dock) zijn geleverd met een kabellader (zonder losse usb kabel) van 3.0A, hiermee kan ik mijn telefoon niet mee opladen. Vermoedelijk omdat deze 3.0A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
rens-br schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:21:
Het hangt er vanaf welke originele oplader je hebt.
Ik heb inderdaad de Phihong 3A lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ploink schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:28:
[...]
Ik heb inderdaad de Phihong 3A lader.
Die heb ik inderdaad ook. Geen idee hoe het precies werkt, maar die zal wel beveiligd zijn op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
franssie schreef op donderdag 24 september 2015 @ 22:09:
Nacht aan de lader wil wel eens helpen, naast mijn T100 heb ik ook een samsung tablet die hetzelfde gedrag vertoont, zo leeg zijn dat zelfs het laad lampje niet brandt.
Werkt dat niet na een nacht laden dan weet je wat je morgen moet doen, RMA sturen.
Het zal een RMA worden vrees ik. Amai, heb hem werkelijk alleen gebruikt om te installeren en configureren. What a complete waste of time ;w

EDIT:

Heb het RMA formulier ingevuld en verwacht een mail. Als ik het goed begrijp komt ASUS de tablet gewoon halen en brengen ze deze ook gewoon terug? En hoe moet ik het pakket laten ophalen. Gewoon alles wat ik heb in de doos en zo meegeven?

EDIT2:

Never mind, ASUS heeft het allemaal duidelijk uitgelegd in hun mail terug. :+ Maar goed, we hopen op een snelle reparatie. Ik ga wel foto's nemen van mijn apparaat (dat nu nog altijd volledig krasloos is). Want als ik hem terug krijg met krassen zal ik minder blij zijn :p

[ Voor 34% gewijzigd door Unrealiac op 25-09-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michellep77
  • Laatst online: 11-12-2024
Hallo,

Ik heb een asus t100ta tablet, waarbij plotseling youtube niet meer werkt. De site opent hij niet en als ik op een website, met allerlei tutorials, kom staan er geen filmpjes maar zie je op die plek het bericht staan dat deze pagina niet weergegeven kan worden.

Hij geeft niet aan dat er updates oid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

michellep77 schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:09:
Ik heb een asus t100ta tablet, waarbij plotseling youtube niet meer werkt. De site opent hij niet en als ik op een website, met allerlei tutorials, kom staan er geen filmpjes maar zie je op die plek het bericht staan dat deze pagina niet weergegeven kan worden.
Iets meer informatie zou handig zijn:
Welk OS?
Welke browser?
Heb je dit alleen met Youtube of ook met andere websites waar films op te kijken zijn?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michellep77
Windows 8.1, internet explorer.

Het is alleen met youtube. Zelf niet veel geprobeerd, omdat ik geen idee heb waar te zoeken/waar te beginnen.
Bij openen van YouTube: YouTube opent die niets en krijg ik de mededeling dat de pagina niet kan worden weergegeven, dat is al iets langer.
Via google openen lukte ook niet, ook filmpjes via google pakte die niet.
Gisteren dan opeens ook die melding op een tutorialsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
michellep77 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 08:53:
Windows 8.1, internet explorer.

Het is alleen met youtube. Zelf niet veel geprobeerd, omdat ik geen idee heb waar te zoeken/waar te beginnen.
Bij openen van YouTube: YouTube opent die niets en krijg ik de mededeling dat de pagina niet kan worden weergegeven, dat is al iets langer.
Via google openen lukte ook niet, ook filmpjes via google pakte die niet.
Gisteren dan opeens ook die melding op een tutorialsite.
Deze vraag is niet specifiek voor de T100 en hoort hier eigenlijk niet thuis.

Het lijkt erop dat youtube ergens geblokkeerd wordt en dat kan op verschillende punten, je browser of een plugin, een firewall of het OS, je modem/router of je provider.

Nog meer vragen:
1) Wat is de letterlijke foutmelding en wordt deze door IE zelf gegenereerd of kan deze van een externe server, firewall of je provider afkomstig zijn?
2) Werkt het wel vanaf een andere computer op hetzelfde wifi netwerk?
3) Werkt het wel met een andere browser dan IE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik zou het eerst proberen met een andere browser, om firewalls e.d. uit te sluiten. Probeer het eens in Edge of download Chrome, Firefox of Opera en probeer daar Youtube te openen. Als dit werkt, dan ligt het probleem specifiek aan IE.

Overigens zou ik even een nieuw topic aanmaken in het juiste forum, omdat het niks met de T100 van doen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michellep77
Sorry zal een ander topic aanmaken ervoor.

Het vreemde is dat het zomaar is begonnen, zonder dat ik iets heb gedaan. Op mijn telefoon, zelfde netwerk werkt alles prima.

Bedankt tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marezathus
Kan een oplader kapotgaan?
Ik heb de 5V3A versie en hij doet het niet meer.
De T100 kan ik wel laden met een andere oplader maar met de Transformer-lader kan ik niet meer mijn telefoon en/of Ereader laden.

Stomme vraag misschien, want hieruit blijkt overduidelijk dat-ie het niet meer doet, maar de verkoper wil dat ik ook mijn T100 er bij opstuur: het zou ook aan de laptop kunnen liggen. Dat lijkt me overbodig. Vandaar de vraag. Misschien heeft de verkoper gelijk.

Marezathus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Marezathus schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 07:47:
Kan een oplader kapotgaan?
Ik heb de 5V3A versie en hij doet het niet meer.
De T100 kan ik wel laden met een andere oplader maar met de Transformer-lader kan ik niet meer mijn telefoon en/of Ereader laden.

Stomme vraag misschien, want hieruit blijkt overduidelijk dat-ie het niet meer doet, maar de verkoper wil dat ik ook mijn T100 er bij opstuur: het zou ook aan de laptop kunnen liggen. Dat lijkt me overbodig. Vandaar de vraag. Misschien heeft de verkoper gelijk.
De 5V3A laden kan je ook alleen gebruiken op je T100, alle andere apparaten kunnen er niet mee opgeladen worden. (Althans, dat kan niet met mijn 5V3A lader).

Aangezien andere opladers wel werken, vermoed ik dat je oplader gewoon stuk is. Heb je geen andere T100 die je kan lenen van iemand om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
rens-br schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:06:
[...]

De 5V3A laden kan je ook alleen gebruiken op je T100, alle andere apparaten kunnen er niet mee opgeladen worden. (Althans, dat kan niet met mijn 5V3A lader).

Aangezien andere opladers wel werken, vermoed ik dat je oplader gewoon stuk is. Heb je geen andere T100 die je kan lenen van iemand om te testen?
Mijn lader werkt prima met allerlei andere apparaten.

Het lijkt me inderdaad dat de lader stuk is als andere laders wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sjurm schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:48:
[...]

Mijn lader werkt prima met allerlei andere apparaten.
Dan heb jij een andere lader, zoals je hierboven ergens kan lezen heeft niet iedereen dezelfde.
Ik heb deze Phihong PSAC15R-050 lader (even op de scanner gelegd) en die kan geen smartphones opladen. Andere apparaten heb ik niet geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NwpdHQ5.jpg
Het lijkt me inderdaad dat de lader stuk is als andere laders wel werken.
Vermoedelijk wel, maar in theorie kan het ook aan de T100 liggen.
Bij de Phihong lader moet er enige communicatie zijn tussen de apparaten voordat deze de 5V spanning geeft. Het kan zijn dat deze intelligentie in de T100 stuk is of een van de data pinnen van de connector maakt geen contact. Het verhaal van die verkoper is dan wel plausibel.

[ Voor 35% gewijzigd door Ploink op 05-10-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
Ploink schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:09:
[...]

Dan heb jij een andere lader, zoals je hierboven ergens kan lezen heeft niet iedereen dezelfde.
Ik heb deze Phihong PSAC15R-050 lader (even op de scanner gelegd) en die kan geen smartphones opladen. Andere apparaten heb ik niet geprobeerd.
[afbeelding]

[...]

Vermoedelijk wel, maar in theorie kan het ook aan de T100 liggen.
Bij de Phihong lader moet er enige communicatie zijn tussen de apparaten voordat deze de 5V spanning geeft. Het kan zijn dat deze intelligentie in de T100 stuk is of een van de data pinnen van de connector maakt geen contact. Het verhaal van die verkoper is dan wel plausibel.
Oke, die van mij ziet er inderdaad anders uit. Beetje simpel ding met hele kleine lettertjes, van het merk Chicony ofzoiets. Het is een 5V 2A variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Sjurm schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:30:
[...]
Het is een 5V 2A variant.
Daar zit het verschil. Zoals eerder aangegeven: de 5V2A lader kan wel andere apparaten laden en de 5V3A lader niet.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 06-10-2015 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro-tukker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 01:46
Ik wil graag op mijn tablet windows 10 resetten (dus alle bestanden verwijderen, etc).

Nu weet ik niet zeker of de tablet wel goed blijft werken, aangezien je ook alle asus software eraf gooit.

iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zorg dat je van te voren alle Asus drivers downloadt en op een USB-stickje of SD zet. Dan kun je na een reset alle hardware weer probleemloos werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Anoniem: 373526 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 07:11:
Zorg dat je van te voren alle Asus drivers downloadt en op een USB-stickje of SD zet. Dan kun je na een reset alle hardware weer probleemloos werkend krijgen.
Is niet nodig, windows 10 installeerd bijna alles van zichzelf behalve het touchpad driver. Er staat een windows 10 atk package bij asus op de site(betekend niet dat je touchpad het niet doet, ondersteund alleen niet alle gestures zonder installatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Goed nieuws voor de T100TA gebruikers!

Er is gisteren een bios update verschenen met Windows 10 continuum support!
BIOS 314 (T100TA)
Add win10 continuum Support.

Notice:Please check in the BIOS setup for the correct BIOS file name of your Notebook PC. Please refer to FAQ:
BIOS Name of Notebook PC
https://www.asus.com/support/faq/114958
Vanavond of morgen maar eens proberen te flashen.

Tevens is de bios update ook verschenen voor de T100TAS gebruikers:
BIOS 214 (T100TAS)
Add win10 continuum Support.

Notice:Please check in the BIOS setup for the correct BIOS file name of your Notebook PC. Please refer to FAQ:
BIOS Name of Notebook PC
https://www.asus.com/support/faq/114958
Voor de T100TAF was de bios update al enige tijd beschikbaar:
BIOS 209
Implement Win10 continuum function
en ook daarvoor is een bios update uitgebracht.
BIOS 212
Update TXE and GOP FW

[ Voor 41% gewijzigd door rens-br op 22-10-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
Als ik het goed begrijp zorgt die BIOS update er dus voor dat ik niet meer op een knop hoef te drukken om te switchen tussen Tablet- en Desktop mode maar krijg ik automatisch een vraag? En aansluiten van een extern scherm werkte toch al prima via de mini-HDMI aansluiting?

Ik zie even niet wat deze BIOS/Continuum support toevoegt aan de T100. Het is toch al een x86 OS?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RubenDJ schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:03:
Als ik het goed begrijp zorgt die BIOS update er dus voor dat ik niet meer op een knop hoef te drukken om te switchen tussen Tablet- en Desktop mode maar krijg ik automatisch een vraag?
Ik zie even niet wat deze BIOS/Continuum support toevoegt aan de T100. Het is toch al een x86 OS?
Je T100 vraagt na de update of hij moet switchen wanneer je het scherm loskoppelt. Je kan dan ook instellen dat hij automatisch switch.
Als je nu het scherm loskoppelt gebeurd er helemaal niks en moet je zelf switchen.

Dat wordt er dus bedoeld met Continuum support. Zie ook:
Palomar schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:38:
Weet iemand of je de T100 ook automatisch naar de tabletmodus kunt laten schakelen als je het toetsenbord eraf klikt? Standaard lijkt dit niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Hoe installeer ik een kale Windows 10 op de T100TA? Ik wil niet upgraden maar "schoon" beginnen namelijk.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 09:46

franssie

Save the albatross

zijdelings, de W10 upgrade is vrij schoon overigens, wordt naast de 8,1 win gezet en na een tijdje krijg je het verzoek deze weg te gooien en alleen W10 te houden.

Maar ik heb ook een T100TA en zou het misschien wel leuk vinden tzt om naar 64 bit te gaan via een direct install - omdat het kan, maar nut heeft het denk ik niet echt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Kun je een clean install doen náást Win 8.1? hoe past dit op de C schijf? Deze is niet zo groot namelijk.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Dothan schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:53:
Hoe installeer ik een kale Windows 10 op de T100TA? Ik wil niet upgraden maar "schoon" beginnen namelijk.
Dit kun je meteen aangeven dat die niks hoeft te behouden.
Wil je helemaal schoon, dan upgrade je eerst, en doe je daarna een reset.
Zodra je windows 10 upgrade geregistreerd is kun je ten alle tijde een schone installatie doen. Deze zal dan ook automtisch activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Sow, na de win10 upgrade (en oude install e.d. via disk cleanup weghalen) heb ik 7gb meer vrij tov 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BW83
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-05 22:19
Ik heb een probleem. Omdat ik niet genoeg ruimte had voor een update heb ik een tijd geleden direct een schone installatie van Windows 10 gedaan via de tool. Daarom kan ik de 'vernieuwde' tablet nu niet activeren.
Ik heb contact gehad met Asus, zij adviseren me om terug te gaan naar Windows 8 en alsnog de update te doen. Het downgraden naar Windows 8 lukt me echter niet. Niet in Win10 zelf en ook niet via de recovery-modus.
Ik probeerde het in Win10 zelf via de optie 'Fabrieksinstellingen terugzetten', in de veronderstelling dat het dan gebruik zou maken van de verborgen recovery-partitie die ik er nog gewoon op heb staan. Ik krijg dan echter (na een reboot) een melding dat er niks is gebeurd / veranderd.
Ik heb het ook geprobeerd via de recovery-modus. Daar heb ik afhankelijk van de gekozen stappen echter het probleem dat ik als administrator ingelogd moet zijn (er zijn geen accounts beschikbaar) of dat ik een station moet selecteren waar de recovery op staat (er valt niks te selecteren).

Wat doe ik fout? In het schijfbeheer onder windows is de recovery-partitie gewoon te zien, dus ik snap niet waarom het apparaat daar geen gebruik van maakt. Wie kan mij helpen?
Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste

Let op:
Voor meldingen over levertijden/voorraad is er een apart topic: Asus T100 Levering (winkels en levertijden) topic.

Heb je een probleem; draai dan eerst alle Windows Updates en Asus LiveUpdates

Tip: De liveupdate tool laat zich niet gelijk zien als je hem start. Hij staat rechtsonder bij je klok als je op het pijltje drukt.