Dag allemaal,
Over ervaringen met de AMD Radeon R9 gesproken, hierbij die van mij.. *ahem*
Vanwege issues met m'n huidige Club3D HD6950 (linker deel screen verspringt naar rechter deel bij ongeveer 50º), ben ik genoodzaakt te vervangen/upgraden.
Eerst een Asus R9 280x TOP met
VRAM issues gekocht.. en teruggestuurd.
Vervolgens voor de MSI R9 280x gegaan maar kreeg het geheel niet stabiel; extreme coil-whine en (belangrijker) freezes onder heavy load (3DMark / zwaardere games).
Exacte system specs kan ik evt. later aanvullen (zit elders atm) maar iig:
Corsair RM750 voeding
Gigabyte GA-970A-UD3 moederbord (rev. 1.2)
8-core AMD proc. (FX-8350 uit m’n hoofd)
8GB DDR3 (2x 4GB) RAM (KTH1600)
Windows 7 Ultimate x64
Na van alles geprobeerd te hebben, heb ik de kaart (RMA) door MSI laten vervangen. Maar blijf ook bij deze kaart zo’n beetje dezelfde issues houden.. er is geen coil whine meer maar wel freezes ook zonder heavy load, vaak na een uur. En heb nu ook tot 3 keer een soort 'rolling screens/stripes' op system BIOS niveau gehad. Beetje creepy en begin nu zeker te twijfelen aan m’n eigen hardware maar.. de oude (half rotte) HD6950 en een (nog) oudere MSI 7900GTO werken eigenlijk verder prima, iig zonder bovenstaande issues.
En dus opnieuw van alles geprobeerd:
> Oudere ATI drivers van MSI geprobeerd (na 3dGuru driver sweeper)
> BETA drivers van Catalyst geprobeerd (na 3dGuru driver sweeper)
> BIOS MB geupdate naar nieuwste versie (F8)
> Load ‘failsave’ BIOS defaults
> Overbodige onboard peripherals uitgeschakeld in BIOS
> BIOS Video kaart naar nieuwste versie (015.042.000.003.000000)
> Nieuwste versie Catalyst geprobeerd (na 3dGuru driver sweeper)
> Aantal andere gfx card BIOS versies geprobeerd (mbv 1-2 switch)
> Kaart underclocked met Afterburner
> Kaart in ander PCI-E slot
> Geluidskaart verwijderd
Ik heb zelfs m’n PSU vervangen voor een 750W vanwege de minimaal geadviseerde 30A op de 12V rail, mijn oude gaf 19A.
Helaas pindakaas.. dit alles heeft niet mogen baten. Er is goede airflow en 'Speccy' geeft geen gekke temperaturen aan.. vd week ga ik de kaart nog even in een ander systeem bouwen bij een collega. Maar aangezien beide kaarten vrijwel identieke issues geven vermoed ik dat het probleem ergens in m’n systeem zit. Iemand suggesties?
Bedankt voor het meedenken!
[
Voor 0% gewijzigd door
norsie op 22-09-2014 16:57
. Reden: geen furmark > 3dmark ]