Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

r9 die niet boven de 50 graden idle mag? Waarom? Aangezien ik zoveel lees van mensen die dik boven de 60 komen in idle....

[ Voor 84% gewijzigd door A87 op 10-08-2014 13:21 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Phuncz schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:36:
Het zal wel trolling zijn, maar ja: de R9 290 zou zeker geen idle temperaturen boven de 50°C mogen zien, dan klopt er iets niet aan de koeling.

[afbeelding]
Dan is je kaart niet idle, maar gewoon aant bitcoin minen

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

A87 doet waarschijnlijk gewoon zelf iets fout:
A87 in "AMD Radeon R9 Ervaringen - Deel 1"

Hier claim je dat het ding Idle minder lawaai maakt dan je Titan en je ruimte zat hebt voor overclocken. Waarschijnlijk heb jij gewoon een fan profile of voltage zitten verprutsen. Daarbij gebruik je schijnbaar ook altijd Beta drivers, zo lees ik in een andere post van je.

Ga eerst maar even op zoek naar je fout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 23:58
Over Beta drivers gesproken, ik heb moeten updaten naar de 14.6/7 Beta/RC omdat de "stabiele" drivers constant blauwe schermen gaven bij YouTube videos, nog niet over de flikkeringen op mijn scherm gesproken.
Beide problemen zijn opgelost met de beta drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Over drivers gesproken, waar blijft de nieuwe WHQL ? Die is ondertussen ook alweer een maandje in RC geloof ik ? Misschien wachten ze tot juist voor de release van de R9 285-kaarten, dan zijn ze ineens ook in de driver pack opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Iuigi schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:29:
[...]

Klopt, bij mij ook. Echter heb ik een 60hz display en dat werkt dus niet. Wellicht met een driver update.

Het is een Samsung 28d590d.

Wat betreft het trollen, ik weet het. Het is aan de andere kant wel mijn ervaring en ik ben ietwat gefrustreerd omdat ik aan alle eisen voldoe en het niet werkt. Thats all
Dat klopt, 4K beeld kan vanwege HDMI 1.3 niet met een hogere FPS dan 30 worden uitgestuurd. Daarvoor moet je een HDMI 1.4b kabel én GPU hebben. Ik kan er iets naast zitten maar iets in deze richting is de verklaring.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-08-2014 00:38 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

DeNachtwacht schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 00:37:
[...]

Dat klopt, 4K beeld kan vanwege HDMI 1.3 niet met een hogere FPS dan 30 worden uitgestuurd. Daarvoor moet je een HDMI 1.4b kabel én GPU hebben. Ik kan er iets naast zitten maar iets in deze richting is de verklaring.
Let wel op dat dit momenteel enkel kan met recente Nvidia GPU's, de nieuwste drivers en dat het werkt met maar 4:2:0 chroma subsampling in plaats van de 4:4:4 die we gewoon zijn. Bij video is dit geen probleem, meestal is dat al 4:2:0, maar bij algemeen desktop gebruik is dit minder wenselijk:

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/chroma%20subsampling%20voorbeeld.jpg
(bron: HWI)
Je hebt dan wel een hogere resolutie, je kleuren hebben die hogere resolutie niet. Zo zul je regelmatig op artifacts stoten met de kleur rood (veel minder scherp) en je verliest redelijk "echte" resolutie door de uitgesmeerde kleuren. Het ziet er voor de meesten wel "beter" uit dan 1080p maar voor sommigen gaat het verlies in kleurdetail vervelend zijn. Vergelijk het een beetje met de eerste Full HD schermen via VGA ipv. DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10
Mijn broertje heeft na een RMA van een andere videokaart in de garantieperiode een Club 3D Radeon R9 290 aangeschaft met bijbetaling. Hiervoor had hij een Radeon HD 7970.

Hij stopt deze in zijn PC, maar het systeem boot niet (ook geen piepjes) en het beeldscherm blijft op stand-by. Aan zijn muis LED te zien boot het systeem ook niet naar Windows. De fans op de videokaart draaien.

We denken zelf dat het aan de voeding moet liggen, dit is een XFX 550 Watt voeding. Op de doos van de kaart staat dat er minimaal 700 watt nodig is.

Maar zelf vraag ik me af of bij het booten al wordt "gecontroleerd" of de voeding voldoende wattage kan geven.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een computer kan helemaal nooit zien wat voor voeding er is aangesloten, daarnaast is die voeding sowieso voldoende, tenzei je een 8 core AMD CPU hebt van meer dan 5GHz.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Wasp schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:50:
Mijn broertje heeft na een RMA van een andere videokaart in de garantieperiode een Club 3D Radeon R9 290 aangeschaft met bijbetaling. Hiervoor had hij een Radeon HD 7970.

Hij stopt deze in zijn PC, maar het systeem boot niet (ook geen piepjes) en het beeldscherm blijft op stand-by. Aan zijn muis LED te zien boot het systeem ook niet naar Windows. De fans op de videokaart draaien.

We denken zelf dat het aan de voeding moet liggen, dit is een XFX 550 Watt voeding. Op de doos van de kaart staat dat er minimaal 700 watt nodig is.

Maar zelf vraag ik me af of bij het booten al wordt "gecontroleerd" of de voeding voldoende wattage kan geven.

Lijkt me verstandig als je even de systeemspes post.

Wat je moet checken;
- Laatste mobo/chipset bios?
- Faalt je ram? (probeer te booten met 1 module, probeer beide)
- Power connectors GPU goed aangesloten?
- Geeft (indien aanwezig) onboard GPU wel beeld?
- Is er genoeg bier in huis voor een eventuele lan party?
- Kan ik vandaag een korte broek aan?
- Wie heeft alle paprika chips opgegeten?

Als je hier antwoord op hebt en er komen geen vreemde dingen naar boven, pc boot nog steeds niet. Dan is het raadzaam de kaart in een andere pc te proberen. Werkt het niet, dan moet de kaart RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zeker ook checken dat de power connectors op de GPU niet van één kabel komen, dus dat je deze van twee aparte kabels komende vanaf de voeding neemt.

Ik heb een R9 290X op een 450W voeding al 9 maanden draaien trouwens, die 700W is een "veilig" advies voor mensen die tien fans, 6 HDD's, allerlei lichtjes en een zwaar verbruikende CPU hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:34:
Zeker ook checken dat de power connectors op de GPU niet van één kabel komen, dus dat je deze van twee aparte kabels komende vanaf de voeding neemt.
Dat mag bij deze kaart niet echt een probleem zijn, gelukkig ook niet, want bij veel voedingen heb je die mogelijkheid ook niet, al is het hier sowieso ook niet echt van toepassing omdat de voeding gewoon twee losse kabels heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja ik bedoelde in het geval met één of andere bijgeleverde 2x Molex to PCIe 8-pin gebruikte of meerdere van die gekke dingen, de voeding heb ik nog niet bekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:34
Phuncz schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:34:
Het is geen R9295X2 he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:04
Plus dat dat geen zin heeft aangezien die XFX een Single Rail voeding is.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Single rail heeft er sowieso nooit iets mee te maken, multi rail is namelijk alleen maar een beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting welke mist bij een single rail voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:04
Ja daarom heeft het in dit geval toch geen zin om met aparte kabels te werken. Bij multi heb je nog de OCP bij deze voeding niet.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10
Bedankt voor de reacties, een firmware update van de BIOS deed wonderen. De kaart werkt nu prima. :)

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
Yoshi2889 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:24:
Over Beta drivers gesproken, ik heb moeten updaten naar de 14.6/7 Beta/RC omdat de "stabiele" drivers constant blauwe schermen gaven bij YouTube videos, nog niet over de flikkeringen op mijn scherm gesproken.
Beide problemen zijn opgelost met de beta drivers.
Te vroeg gepraat. Flikkeringen zijn terug. Hopelijk lost AMD die eindelijk eens op in de volgende versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

OC3D review van de XFX DD kaart http://youtu.be/Si_eX9FlBQQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05-10 18:41

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Yoshi2889 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:37:
[...]

Te vroeg gepraat. Flikkeringen zijn terug. Hopelijk lost AMD die eindelijk eens op in de volgende versie.
Ik ben er niet van overtuigd dat het een driver kwestie is

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Yoshi2889 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:37:
[...]

Hoe kunnen de flikkeringen terug zijn ? Dan is het toch geen software-issue als er aan de software niets veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

Lees hier dat het met de Bios van de kaart te maken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Mijn Club3d kaart had meteen bij aankomst al schermflikkeringen en strepen in 2D. Hij is nu retour fabriek gestuurd door de leverancier. Dit soort gedrag komt vaak voor bij defect of te hoog overklokt geheugen. Ik ga er vanuit dat dit het probleem is in mijn geval.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
Ha, dat is dus precies de kaart die ik ook heb. Zal er eens doorheen gaan, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Yoshi2889 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 17:39:
[...]

Ha, dat is dus precies de kaart die ik ook heb. Zal er eens doorheen gaan, bedankt!
Joh ;) en graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wasp schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:50:

Het kan zijn dat de GPU er niet goed in zit of dat er bijv. stof in het slot is gekomen.
- Even erin en eruit om te dubbelchecken.
- Verder inderdaad goed kijken of alle voedingsstekkers erin zitten, zo'n kaart doet soms ook niks als er 1 van de 2 voedingskabels in zit.
- Verder ga ik er vanuit dat je het in een PCI-E 16x 3.0 slot doet? Je moederbord zal er niet te oud voor zijn (ik heb zelf een R9 in een PCI-E 2.0 draaien in een mobo van 5 jaar oud) maar als je hem in het onderste slot doet wil dat ook nog weleens voor dit soort nonresponsiviteit rekenen. Bovenste slot is iig altijd 16x en de primaire waarmee het mobo aan de slag gaat.
- Soms is bij de herinstallatie een ander kabeltje van iets of bijvoorbeeld ram geheugen los komen te zitten, ook al zo'n leuke die je dan urenlang over het hoofd ziet ;). Vaak krijg je dan wél een piep trouwens, maar toch goed om even te checken of alles verder wel vast zit.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-08-2014 22:19 ]

youtube.com/@hisrep

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Phuncz schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:36:
Het zal wel trolling zijn, maar ja: de R9 290 zou zeker geen idle temperaturen boven de 50°C mogen zien, dan klopt er iets niet aan de koeling.

[afbeelding]
Leuk, maar dat is dus met 1 scherm!

Zodra je Extended Desktop draait of in ieder geval 2 of meer schermen gebruikt dan zit je rond de 65 graden, doordat het geheugen hoger geclockt wordt ;)
IDLE wordt mijn 5870 rond de 65 graden met OEM koeling.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

nero355 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 03:40:
[...]

Leuk, maar dat is dus met 1 scherm!

Zodra je Extended Desktop draait of in ieder geval 2 of meer schermen gebruikt dan zit je rond de 65 graden, doordat het geheugen hoger geclockt wordt ;)
IDLE wordt mijn 5870 rond de 65 graden met OEM koeling.
Ik zal dan wel een magische 290 hebben die rond de ~50c zit met 2 schermen :+

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• evilpin0
Hier ook. Enige wat de videokaart doet is geheugen op zijn max zetten, zet dus je geheugen op standaard snelheid (of lager) als je niet gamed.

Vind het alleen een vrij energie onzuinige methode, zet daarom zelf altijd me tv of monitor uit als ik maar 1 scherm gebruik.

• chaoscontrol
  • Laatst online: 17:10
DarkBlaze schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:05:
[...]

Ik zal dan wel een magische 290 hebben die rond de ~50c zit met 2 schermen :+
Google er maar eens op, het is gewoon niet zo. Ik heb 3 monitoren aangesloten (2 en een beamer) en mijn clocks gaan ook niet omlaag idle en heb je dus een temp van 65 graden.

Het schijnt te komen door de pixelclock die anders te laag uitkomt en je beeld kan gaan flikkeren. Misschien dat als je 2x een FullHD schermpje op 60Hz hebt, dat het niet zoveel uitmaakt(?), kan dat niet testen, maar er zijn een HELE hoop mensen met die issue.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Zoals ik zeg, dan moet mijn 290 magisch zijn met zijn 50c? O ja mijn TV zit er ook nog achter met HDMI zal die zo is aan zetten en kijken wat er dan gebeurd maar jij zegt nu dus dat de temp sensor van mijn 290 liegt?

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• chaoscontrol
DarkBlaze schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:57:
Zoals ik zeg, dan moet mijn 290 magisch zijn met zijn 50c? O ja mijn TV zit er ook nog achter met HDMI zal die zo is aan zetten en kijken wat er dan gebeurd maar jij zegt nu dus dat de temp sensor van mijn 290 liegt?
Ik doe geen uitspraken over jouw kaart, mij part heb je die in een koelkast gebouwd. :) Ik zeg alleen dat de R9 290 niet naar idle clocks gaat met meerdere monitoren, wat resulteert in een hetere kaart dan wanneer je maar 1 monitor aansluit.

Maar probeer het met je tv, dan weet je het snel zat. ;)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Nog steeds mooi ~50c hoor, en hij draait ook op 300mhz wat toch echt de min core frequency is, alleen RAM blijft op 5ghz staan maar dat ontken ik ook niet ;) er werd beweert dat je op dik 65c zat met extended desktop/2 schermen met een 290 en daarvan beweer ik dus dat het dikke onzin is ;) en voor de duidelijkheid het is hier ~24c op mijn kamer dus een koelkast wil ik het niet noemen :+

Iets met een screenshot enzo

• chaoscontrol
Dan zal het dus toch aan de output bandwith liggen denk ik. Die is per fullhd scherm iets van 3 Gbit/s(?). Mijn 2560*1440 scherm op 110Hz is al 11Gbit/s(?) dan komen de andere schermen er nog bij.

Ik weet alleen zeker dat dit probleem bij veel mensen speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DarkBlaze schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:51:
alleen RAM blijft op 5ghz staan maar dat ontken ik ook niet ;) er werd beweert dat je op dik 65c zat met extended desktop/2 schermen met een 290 en daarvan beweer ik dus dat het dikke onzin is ;)
Hoeft niet 65 graden te zijn, maar je RAM blijft dus wel op 3D clocks en daardoor worden de kaarten warmer dan met 1 scherm en daar ging het om ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:22

Thomg

Aww yiss

Heb hier ook last van met Nvidia, mijn kaart idlet dan ook in hogere clocks ;w
Ontzettend frustrerend kijkende naar de temperatuur en de geluidsproductie :(

Als oplossing heb ik er gewoon een gewoonte van gemaakt om de scherm weer op 60Hz te zetten na het gamen op 120Hz. Zo vaak gebeurt dat nou ook weer niet ( meestal LoL, 120hz heeft niet echt veel zin ).

Nouja, oplossing ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 17-08-2014 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

De 3 fans kaart van club3D wordt hier op het forum langzaam populair, hier een review die laat zien waarom http://youtu.be/9DQYp6VU58Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik vind alle drivers na 13.12 erg onstabiel en ook mantle is nog niet lekker bruikbaar voor mijn r290..

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

LosGieros schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:17:
Ik vind alle drivers na 13.12 erg onstabiel en ook mantle is nog niet lekker bruikbaar voor mijn r290..
Als je het over BF4 hebt, het spel is momenteel een complete puinzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Totale BS, ik heb van voor de netcode patch geen enkele issue met BF4 meer gehad (ik ben niet de enige), rotsstabiel met mijn R9 290X en Catalyst 14.4 WHQL. Mantle al een tijdje niet meer geprobeerd though.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 22-08-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Verse installatie windows op mijn systeem... Als ik driver installeer, heb ik geen beeld meer. Tijdens installeren wordt het zwart en daarna geen beeld meer. Bij reboot blijft het na laadscherm ook zwart.

[ Voor 36% gewijzigd door Gamebuster op 22-08-2014 23:22 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Phuncz schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:58:
Totale BS, ik heb van voor de netcode patch geen enkele issue met BF4 meer gehad (ik ben niet de enige), rotsstabiel met mijn R9 290X en Catalyst 14.4 WHQL. Mantle al een tijdje niet meer geprobeerd though.
Jij speelt dagelijks? Die van mij crasht hem om de paar uur. Ik ben niet de enige http://battlelog.battlefi.../2955065670158725597/861/ dus totale BS on you.

[ Voor 13% gewijzigd door bbblije op 22-08-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

bbblije schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 23:53:
Jij speelt dagelijks? Die van mij crasht hem om de paar uur. Ik ben niet de enige http://battlelog.battlefi.../2955065670158725597/861/ dus totale BS on you.
http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/Phuncz/
Ik heb de laatste maand er redelijk wat uurtjes opgezet ja. Met meer dan 300 uren mag ik toch wel spreken van enige relevantie. De community is verre van een betrouwbare bron van info, teveel clueless idiots daar die luid schreeuwen dat iets DICE zijn fout is, terwijl het iets helemaal anders is.

Sowieso, wat is "crashen" volgens jou ? Wat gebeurt er dan ? Het kan wel gezegd worden dat het aan de game of de GPU ligt, maar straks is het gewoon een issue met de voeding (heb ik ook gehad).
Gamebuster schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 23:21:
Verse installatie windows op mijn systeem... Als ik driver installeer, heb ik geen beeld meer. Tijdens installeren wordt het zwart en daarna geen beeld meer. Bij reboot blijft het na laadscherm ook zwart.
En wat gebeurt als je in safe-mode of VGA-mode boot, de resolutie correct instelt (ook refreshrate op 60Hz) en dan opnieuw opstart ? Hoelang heb je gewacht nadat het scherm op zwart ging om te rebooten/resetten ?

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 23-08-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Phuncz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:41:
[...]

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/Phuncz/
Ik heb de laatste maand er redelijk wat uurtjes opgezet ja. Met meer dan 300 uren mag ik toch wel spreken van enige relevantie. De community is verre van een betrouwbare bron van info, teveel clueless idiots daar die luid schreeuwen dat iets DICE zijn fout is, terwijl het iets helemaal anders is.

Sowieso, wat is "crashen" volgens jou ? Wat gebeurt er dan ? Het kan wel gezegd worden dat het aan de game of de GPU ligt, maar straks is het gewoon een issue met de voeding (heb ik ook gehad).

[...]

En wat gebeurt als je in safe-mode of VGA-mode boot, de resolutie correct instelt (ook refreshrate op 60Hz) en dan opnieuw opstart ? Hoelang heb je gewacht nadat het scherm op zwart ging om te rebooten/resetten ?
Bij mij crashed bf4 of gewoon tijdens desktop werk/internet met alle drivers na 13.12...

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Phuncz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:41:
[...]
Safe-mode werkt het wel. Ik ben er nog niet uit waarom het scherm zwart blijft. Na 4 pogingen is het me wel gelukt de driver te installeren zodat ik ermee kan gamen, maar al die randsoftware wil niet installeren. Ach ja, ik gebruik het toch niet.

Is wel de 1e keer dat ik Windows 8.1 installeer, hiervoor draaide ik 7 (zonder problemen overigens)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Als het scherm zwart blijft (no signal ?) dan is de kans groot dat ie naar een niet-ondersteunde resolutie schakelt.

Probeer sowieso het volgende:
  1. Configuratiescherm --> Programma's & Onderdelen --> AMD Catalyst Install Manager --> Wijzigen (alles eraf)
  2. na uninstall, download Catalyst 14.4 WHQL en DDU naar je bureaublad en voer het DDU uit --> boot to safe mode
  3. laat DDU alles verwijderen van AMD, DDU reboot je PC automatisch
  4. installeer nu de Catalyst 14.4 WHQL drivers
    --- als je scherm op zwart gaat en na 10 seconden niet terug komt: video-kabel (DVI, HDMI, DP) uit PC trekken en terug insteken. Als dat niets doet, probeer een ander scherm (desnoods een TV)
  5. reboot je PC
LosGieros schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 10:30:
Bij mij crashed bf4 of gewoon tijdens desktop werk/internet met alle drivers na 13.12...
Voor jou hetzelfde advies.

[ Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 23-08-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Bij mij bleef het beeldscherm in zijn totaliteit zwart, bleek dat ik de kabel op de andere DVI poort moest aansluiten. R9 270.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb het advies van Phuncz eens opgevolgd omdat ik met mijn MSI r9 290 gaming niet verder kom dan de drivers van 13.11. Heb precies gedaan wat je aangeeft, gebruik gemaakt van DDU in safemode, 14.4 op bureaublad erbij om na het installeren (wat kennelijk een succes is maar geen CCC oplevert in Program Files) te rebooten en bij AfterBurner nog immer 13.11 te zien staan. Krijg geen blackout of wat, hij pakt gewoon geen nieuwere drivers dan 13.11 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Geen zwarte schermen hier. Crashen is bij mij dat BF eruit klapt. "Something went wrong..." "An error occured..." Etc. Precies wat de meerderheid van de community beschrijft. Dit sinds de laatste patch, hier voor er nooit last van gehad.

Ik draai overigens de laatste catalyst drivers. 650W G-Serie zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Gewoon effe een vraagje tussen door is het mogelijk om een hd 7950 te flashen als een Radeon R9 280 royalKing.
Ik zie namelijk een een ad waarin een Radeon R9 280 royalKing word aangeboden doch als ik naar de foto's kijk zie ik een produkt code CGAX-795713 en dan kom ik uit bij http://nl.hardware.info/p...ies-3gb#tab:specificaties
Is deze kaart geflashed of .......
Kaart is volgens de eigenaar van december 2013 en eerste prijsvermelding van r9 280 is 14 maart 2014 strange of toch niet?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Joosie200 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 12:48:
Krijg geen blackout of wat, hij pakt gewoon geen nieuwere drivers dan 13.11 :?
Dan is er duidelijk iets wat belet dat nieuwe drivers geïnstalleerd worden. Anti-virus misschien eens uitschakelen voordat DDU start en voordat je de Catalyst 14.4 installeert. Ook allebei uitvoeren als Administrator. Check ook zeker logs voor DDU, hier kan je uithalen waarom de oude driver er nog op staat, want die is waarschijnlijk niet gewist.

[ Voor 13% gewijzigd door Phuncz op 23-08-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Phuncz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:23:
[...]

Dan is er duidelijk iets wat belet dat nieuwe drivers geïnstalleerd worden. Anti-virus misschien eens uitschakelen voordat DDU start en voordat je de Catalyst 14.4 installeert. Ook allebei uitvoeren als Administrator. Check ook zeker logs voor DDU, hier kan je uithalen waarom de oude driver er nog op staat, want die is waarschijnlijk niet gewist.
Ik heb de logs bekeken en zie dit op het einde staan:
23-8-2014 12:21:27 >> Cleaning Directory (Please Wait...)
23-8-2014 12:21:28 >> Kan map C:\Program Files (x86)\AMD AVT niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Deleting some specials folders, it could take some times...
23-8-2014 12:21:28 >> Folder C:\Program Files (x86)\AMD AVT doesn't exist.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan map C:\Program Files (x86)\AMD APP niet vinden.AMD APP
23-8-2014 12:21:28 >> Deleting some specials folders, it could take some times...
23-8-2014 12:21:28 >> Folder C:\Program Files (x86)\AMD APP doesn't exist.
23-8-2014 12:21:28 >> Folder C:\Program Files (x86)\AMD\SteadyVideo doesn't exist.
23-8-2014 12:21:28 >> Folder C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Catalyst Control Center doesn't exist.
23-8-2014 12:21:28 >> Folder C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\AMD Catalyst Control Center doesn't exist.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\ProgramData\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Administrator\AppData\Roaming\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Administrator\AppData\Local\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\All Users\AppData\Roaming\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\All Users\AppData\Local\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Default\AppData\Roaming\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Default\AppData\Local\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Default User\AppData\Roaming\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Default User\AppData\Local\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Gebruiker\AppData\Roaming\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Public\AppData\Roaming\ATI niet vinden.
23-8-2014 12:21:28 >> Kan een gedeelte van het pad C:\Users\Public\AppData\Local\ATI niet vinden
Dat klopt ook, want het enige wat het installatieprogramma van AMD wil installeren is een HDMI-geluidsdriver o.i.d., hij geeft wel aan CCC ook geïnstalleerd te hebben, maar die valt nergens terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Phuncz schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:58:
Ik heb eigenlijk sinds 14.4 geen problemen meer ondervonden, BF4 draait gewoon goed met Crossfire aan en Mantle. Mijn computer staat nu ~1 week aan sinds laatste Windows update. Ik doe af en toe een potje BF4 maar speel meer andere spellen op dit moment.

Om wat voor reden dan ook hebben sommige mensen wel last van crashes en andere weer niet, net als de BF4 beta deze draaide bij mij perfect en kreeg ik pas problemen toen hij 'retail' ging bij andere was de beta ruk en retail weer super. Bij BF3 was het precies anders om, beta was ruk retail geen problemen. (Buiten de standaard BF3/4 problemen zoals ruk netcode etc).

Ik heb nooit DDU gebruikt, installeer elke driver gewoon over de oude heen etc, doe niets speciaals druk op 'express install' en voila update gedaan.

Ja ik heb wel problemen gehad met oudere drivers dat wanneer ik b.v. op 1 scherm aan het gamen was en op het 2de scherm een film keek kon ik wel eens een crash verwachten maar dit is ook al een tijd geleden met die eerste 'Mantle drivers'.

Tot nu toe ben ik nog steeds tevreden met mijn 290x kaarten, 1 is Hynix en de andere Elpida.
De Elpida heeft wel een bios update gehad wat voor meer stabiliteit zorgde. De Hynix kaart staat als 'master' de Elpida als 'slave'.

Voor die 550 euro die ik kwijt was voor 2 kaarten ben ik zeer tevreden, alles draait en alles werkt nu.
En kreeg BF4 er bij.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Joosie200 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:36:
[...]

Ik heb de logs bekeken en zie dit op het einde staan:

[...]

Dat klopt ook, want het enige wat het installatieprogramma van AMD wil installeren is een HDMI-geluidsdriver o.i.d., hij geeft wel aan CCC ook geïnstalleerd te hebben, maar die valt nergens terug te vinden.
Dan zou je de driver handmatig moeten verwijderen. Waarschijnlijk klopt de lijst met geinstalleerde delen van Catalyst niet met die in het register. Zie: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379461

Sowieso ook handmatig in Apparaatbeheer je videokaartdriver veranderen naar iets algemeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Phuncz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:44:
[...]

Dan zou je de driver handmatig moeten verwijderen. Waarschijnlijk klopt de lijst met geinstalleerde delen van Catalyst niet met die in het register. Zie: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379461

Sowieso ook handmatig in Apparaatbeheer je videokaartdriver veranderen naar iets algemeens.
Na DDU gebruikt te hebben en opgestart te hebben voor ik de CCC 14.4 ga installeren start Windows 8 op en geeft aan: basic microsoft display adapter bij eigenschappen v/h beeldscherm in Apparaatbeheer. Dus ik ga handmatig de drivers bijwerken > hij herkent dat ik er een R9 290 in heb hangen > pakt alleen de 13.1 drivers mee die MSI op hun site aanbied en die ik ook gedownload had.

Dus de fout ligt in het feit dat Windows 8 na DDU gebruikt te hebben in veilige modus de neiging heeft er meteen basic display adapter van te maken. Dit overruled/weerhoudt CCC ervan om normaal de AMD drivers erover heen te zetten. Want tijdens installatie (dat programma noemen ze geloof ik ACM) zegt ie dat ie herkent dat er een R9 290 in mijn systeem zit. Maar er wat mee doen > ho maar. Dus ik heb al tig topics doorgestruind op Tom's hardware, maar nog geen oplossing gevonden. Zal Guru3D nu eens checken!

edit: Stappenplan handmatig doorgelopen > geen CCC te vinden na installatie succes + reboot.

edit: AMD uninstall tool maar gepakt, die eerst laten draaien. Daarna DDU erover heen, toen maar bij apparaatbeheer > beeldschermadapter handmatig de drivers bijgewerkt en gewezen gewoon op C:\, ga maar zoeken. Komt ie na herkenning dat het een r9 290 is met de medeling om opnieuw te moeten opstarten > na opstarten check ik MSI afterburner: Catalyst 14.4 drivers :o Ik doe de hele tijd precies hetzelfde, maar nu heeft ie ze dan eindelijk :) Maar nog immer geen CCC te vinden, alleen de Installmanager bij Programma's verwijderen :?

[ Voor 18% gewijzigd door Joosie200 op 23-08-2014 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Phuncz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:50:
Als het scherm zwart blijft (no signal ?) dan is de kans groot dat ie naar een niet-ondersteunde resolutie schakelt.

1. Configuratiescherm --> Programma's & Onderdelen --> AMD Catalyst Install Manager --> Wijzigen (alles eraf)
  2. na uninstall, download Catalyst 14.4 WHQL en DDU naar je bureaublad en voer het DDU uit --> boot to safe mode
    --- als je scherm op zwart gaat en na 10 seconden niet terug komt: video-kabel (DVI, HDMI, DP) uit PC trekken en terug insteken. Als dat niets doet, probeer een ander scherm (desnoods een TV)
  5. reboot je PC
[...]

Voor jou hetzelfde advies.
Bedankt voor je tip.
Ik probeer elke driver uit op deze manier sinds 13.12 maar geen positief resultaat... 8)7

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Wat dom dat de R9 285 langzamer is dan een R9 280x. Ging net zo goed met de naamgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvdhoek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 13:19
Ben van plan om een MSI Radeon R9 290 Gaming G4 te plaatsen in onderstaande config.

Case: Corsair Carbide Series 300R - Midtowermodel - ATX
PSU: Sea Sonic M12II-620Bronze
mobo: MSI Z87-G45 Gaming ATX
CPU: Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz
CPU cooler: Scythe Mugen 3 Rev. B PCGH Edition
Memory: Corsair Vengeance 8 GB : 2 x 4 GB
HDD1: SSD Samsung 840 EVO Basic 250 GB
HDD2: 1 TB Seagate Barracuda ST2000DM001
Optical drive: Samsung SH-224DB DVD+RW

Er is geen overclocking toepast.

Gaat de R9 290 passen? met name op de punten:
- Voeding
- Lengte vd kaart i.c.m. met de case.

Iemand ervaring met een zeflde soort config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik draai een R9 290X met dezelfde CPU op een goede 450W voeding, no problem.
De case is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58
royvdhoek schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:31:
Ben van plan om een MSI Radeon R9 290 Gaming G4 te plaatsen in onderstaande config.

Case: Corsair Carbide Series 300R - Midtowermodel - ATX
PSU: Sea Sonic M12II-620Bronze
mobo: MSI Z87-G45 Gaming ATX
CPU: Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz
CPU cooler: Scythe Mugen 3 Rev. B PCGH Edition
Memory: Corsair Vengeance 8 GB : 2 x 4 GB
HDD1: SSD Samsung 840 EVO Basic 250 GB
HDD2: 1 TB Seagate Barracuda ST2000DM001
Optical drive: Samsung SH-224DB DVD+RW

Er is geen overclocking toepast.

Gaat de R9 290 passen? met name op de punten:
- Voeding
- Lengte vd kaart i.c.m. met de case.

Iemand ervaring met een zeflde soort config?
Gaat inderdaad makkelijkpassen. Ik heb dan weliswaar 650watt maar 620 kan makkelijk van Seasonic. Heb zelf R290x btw.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:46
chaoscontrol schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:13:
Wat dom dat de R9 285 langzamer is dan een R9 280x. Ging net zo goed met de naamgeving.
Daar stoor ik me ook mateloos aan sinds het nieuwsbericht. Wat een logica ook weer.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:48
Vandaag krijg ik normaal een Sapphire R9 290 Tri-X in de bus. Welke versie van CCC / drivers worden momenteel als de beste beschouwd?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik draai voorlopig nog op de 14.4 WHQL omdat de games die ik speel (BF4 en Diablo 3) op mijn R9 290X daar goed en stabiel op werken. Het is al een tijdje geleden dat er nog een WHQL is geweest, ik vermoed dat we er eentje volgende week zien bij de lancering van de R9 285. Maar de 14.7 RC (ondertussen RC3) worden ook wel goed ervaren.

• royvdhoek
Phuncz schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:33:
Ik draai een R9 290X met dezelfde CPU op een goede 450W voeding, no problem.
De case is ook geen probleem.
Sn3gG3l schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:21:
[...]

Gaat inderdaad makkelijkpassen. Ik heb dan weliswaar 650watt maar 620 kan makkelijk van Seasonic. Heb zelf R290x btw.
Tnx :) ik heb de MSI Radeon R290 inmiddels per post ontvangen, vanavond maar eens aan de slag ermee.
Klopt het dat ik zowel de:
  • 6 pin power supply molex adapter
  • dual molex to 8 pin power supply adapter
moet aansluiten?

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:31
Zowel de 6 als de 8 pin connectors moeten aangesloten worden vanuit je voeding.

Als ik het zo zie zit er 1 X 6 pins en 1 X 6+2 pins kabels bij de seasonic voeding, die verloopjes hoef je dan niet te gebruiken.

• Bullus
  • Laatst online: 12-09-2024
360 watt onder load met een stock asus dcii 290x , gemeten van de voeding.
2600k@4.2Ghz+2xhdd+2xssd.

[ Voor 15% gewijzigd door Bullus op 28-08-2014 17:58 ]

|2600k|Asus 290|

• Mo8578
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11
Hebben meer mensen last van Catalyst?
Ik krijg het programma met geen mogelijkheid geopend.

Ik heb alles al 5 x geïnstalleerd en gedeinstalleerd.

help iemand!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

5. reboot je PC

• royvdhoek
-The_Mask- schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:30:
Nee het liefst geen van twee maar gelijk aan de voeding zonder verloopje.
Roel_1983 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:43:
Zowel de 6 als de 8 pin connectors moeten aangesloten worden vanuit je voeding.

Als ik het zo zie zit er 1 X 6 pins en 1 X 6+2 pins kabels bij de seasonic voeding, die verloopjes hoef je dan niet te gebruiken.
Er zaten inderdaad PCI-E kabels bij Seasonic voeding, 1x 6 pins en 1x6+2 pins zoals men hier al dacht.
Ik heb de kaart geplaatst, aangesloten en geinstalleerd met de nieuwe Catalyst 14.4 driver.

Heb programma TechPowerUp GPU-Z geeft aan dat mijn 'Bus interface' op PCI-Express X1 V1.1 draait terwijl PCI-Express X16 V3.0 ook ondersteund wordt door de grafische kaart.
zie onderstaande screenshot

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/bx0gm14oz/GPU.jpg

Moet ik nog een BIOS aanpassing doen? of is er iets anders niet goed?

• Mo8578
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11
Super! Bedankt!

Youre the Best!!!
royvdhoek schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:30:
[...]

Nou als het echt PCI-e 1.1 x1 draait dan gaat er idd iets niet goed, dan heb je namelijk 48 meer zo weinig bandbreedte beschikbaar, dat is een serieuze bottleneck. Maar ik zou eerst andere programma's proberen om echt te zien als dit het geval is en niet een uitleesfout van GPU-z.

AMD Nieuwsdiscussie

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Geen probleem, ik ben tevreden dat je probleem opgelost is :)
AMD moet eens dringend iets doen aan die crappy installers van hun die geen troep opruimen...
Heb programma TechPowerUp GPU-Z geeft aan dat mijn 'Bus interface' op PCI-Express X1 V1.1 draait terwijl PCI-Express X16 V3.0 ook ondersteund wordt door de grafische kaart.
Check het eens of ie dat ook zegt als je een benchmark (zoals Heaven Benchmark) draait windowed.

Steekt ie in de bovenste PCIe x16 slot ? Staat dit niet in de BIOS ingesteld ? Volgens de handleiding zie ik: Advanced --> PCI Subsystem Settings --> PEG0 --> zou overeen moeten komen met PCI_E2, de eerste brede PCIe-slot van bovenaf waarin de GPU zou horen te zitten. De waarde van die setting zou moeten staan op "Auto" of "Gen 3" maar bij voorkeur op "Auto". Doe dit alleen als je merkt dat de performance echt laag is.

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:45
[...]

[...]

Er zaten inderdaad PCI-E kabels bij Seasonic voeding, 1x 6 pins en 1x6+2 pins zoals men hier al dacht.
Ik heb de kaart geplaatst, aangesloten en geinstalleerd met de nieuwe Catalyst 14.4 driver.

zie onderstaande screenshot

[afbeelding]

Heb je het popupje ook gelezen? De grafische kaart schroeft een standje terug om energie te besparen. Niks aan de hand dus.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

The Fox NL schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:10:
[...]

Heb je het popupje ook gelezen? De grafische kaart schroeft een standje terug om energie te besparen. Niks aan de hand dus.
Dit dus, mijn moederbord doet precies het zelfde is gewoon puur om energie te besparen hij schakelt vanzelf omhoog als dit nodig is :)

• royvdhoek
Phuncz schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:51:
[...]

[...]

Check het eens of ie dat ook zegt als je een benchmark (zoals Heaven Benchmark) draait windowed.

Steekt ie in de bovenste PCIe x16 slot ? Staat dit niet in de BIOS ingesteld ? Volgens de handleiding zie ik: Advanced --> PCI Subsystem Settings --> PEG0 --> zou overeen moeten komen met PCI_E2, de eerste brede PCIe-slot van bovenaf waarin de GPU zou horen te zitten. De waarde van die setting zou moeten staan op "Auto" of "Gen 3" maar bij voorkeur op "Auto". Doe dit alleen als je merkt dat de performance echt laag is.
Kaart zit in de in de bovenste PCIe x16 slot, zie onderstaande BIOS "screenshot"
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/hwzu477zt/foto_1.jpg

PEG0 onder Advanced -->PCI Subsystem Settings staat op AUTO.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/m7u9fj8j7/foto_2.jpg
The Fox NL schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:10:
[...]

Nee deze heb ik niet goed gelezen :X

Ik doe er waarschijnlijk goed aan om de R9 290 even te belasten om te zien of de waarden ook wijzigen.

**EDIT**
Dus toch een energy saver functie.
Onder belasting (tijdens het gamen) veranderd de waarde van: "PCI-Express X1 V1.1" naar: "PCI-Express X16 V3.0"
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/kqhuqfn09/stress.jpg

Allen bedankt voor de feedback :)

[ Voor 9% gewijzigd door royvdhoek op 28-08-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Is het normaal dat mijn R9 290x onder load een constante ~90 graden is? Is wel erg hoog vergeleken met mijn oude HD 6870.

//edit. Blijkbaar had ik mijn fan control op handmatig gezet, eenmaal op auto gaat de temp weer omlaag. Maar wat een teringlawaai komt er uit dat ding zeg. Met de koeler op 55% (lawaai!) blijft mijn GPU op 75 graden load :/ Denk dat ik overstap naar een custom koeler ding.

[ Voor 55% gewijzigd door MrVegeta op 30-08-2014 22:09 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja de reference koeler is eigenlijk maar nipt voldoende en in sommige cases daardoor een limiterende factor. Een goede aftermarket koeler kan al veel doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 13:27
Via V&A heb ik een leuke Club3D R290 + aftermarket coolder overgenomen.
Eerste week ging het goed, maar daarna kwamen met regelmaat de foutmeldingen.
Daarbij speelde ik avonden Boderlands 2 met vrienden. Ene avond was er niks aan de hand.
Andere avonden had ik tot wel 3x een crash. Geen zwarte schermen, geen driver craches, maar de 0XA00001 stop errors.

Deze videokaart heef tot nu voor gezorg dat ik vrijwel alle onderdelen vervangen heb. Op het geheugen na.

Het werk nu in het volgende systeem :
Asus Saberthooth X58 + Intel 960 + 2X 8GB PC1866 Crosair geheugen
Crosair 1200i voeding
2x 1Tb WD HD's in RAID1
Cooling, fans voor, achter en zij. Echt voldoende, de PC maakt nu meer herrie dan nodig is.
De videokaart komt niet boven de 70C uit.

Wat aanvankelijk leek te helpen was een losse 8CM fan te plaatsen achter de videokaart.
Dit ging geruime tijd goed, tot aan gisteren en vandaag. Deze kaart is meerdere malen gecrached in Boderlands 2. Daarbij draai ik met een lichte OC van het systeem, maar ook zonder OC crashed de videokaart. Het systeem is meerdere keren getest met memtest, Prime95 en Heaven Benchmark 4.0

Daarbij heb ik echt verschillende drivers geprobeerd, Zoals 14.4, verschillende 14.7RC1,2,3.
Onderclocken, zowel de Core(-20%) als MEM(1000) had ook geen effect

GPU-Z geeft momenteel aan dat de 11.75V @ 12V. Multi-meter geeft aan dat de voeding 12.09V levert.
Zou dit een probleem kunnen zijn van de VRM's?
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/bdv8tl.gif

Of zie ik iets over het hoofd wat ik nog zou kunnen proberen voordat ik deze kaart RMA?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De resultaten van de R9 285 zijn bekend. De conclusies die ik trek:
- vervangt de R9 280 en is ruwweg gelijk in prestatie op 1080p
- de minimal fps is meestal lager dan de R9 280
- de lagere TDP is nauwelijks beter dan de R9 280X (maar is OC-kaart !!)
- marginaal slechter dan de R9 280 in 4K UHD
- 4K UHD video decode is volgens andere reviews efficienter (minder CPU)

Ze hadden de kaart beter de R9 280 SE genoemd ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door Phuncz op 02-09-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

MrVegeta schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 19:58:
Of zie ik iets over het hoofd wat ik nog zou kunnen proberen voordat ik deze kaart RMA?
Voeding is ruim (extreem) voldoende. Maar hoe heb je hem aangesloten? 2 losse 2+6pin of een combi kabel?
MrVegeta schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 19:58:
Is het normaal dat mijn R9 290x onder load een constante ~90 graden is? Is wel erg hoog vergeleken met mijn oude HD 6870.

//edit. Blijkbaar had ik mijn fan control op handmatig gezet, eenmaal op auto gaat de temp weer omlaag. Maar wat een teringlawaai komt er uit dat ding zeg. Met de koeler op 55% (lawaai!) blijft mijn GPU op 75 graden load :/ Denk dat ik overstap naar een custom koeler ding.
Voor je een aankoop doet reviews/benchmarks bekijken. Tevens staat dit topic vol met discussie over dit feit.

[ Voor 114% gewijzigd door bbblije op 02-09-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Vandaag dan eindelijk een nieuwe Club3d r9 290 royalAce van de importeur via de leverancier ontvangen.
De stoorstrepen en beeldflikkeringen bleken dus echt een hardware probleem te zijn. Waarschijnlijk het videogeheugen kaduuk. De nieuwe doet het geweldig. Ik ben alleen wel bijna 2 maanden verder.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 13:27
bbblije schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:38:
[...]

Voeding is ruim (extreem) voldoende. Maar hoe heb je hem aangesloten? 2 losse 2+6pin of een combi kabel?

[...]
Ik heb de volledig aangesloten op de originele kabels. Geen verloopjes gebruikt of zoiets dergelijks.
Maar wat ik gewoon vreemd vind is dat de meeting van GPU-Z 11.75V, terwijl de voeding 12,08V geeft.
Dit is ook na gemeten met een multi-meter.
De voeding heb ik op de groei gekocht en heeft 1 spannings rail.

Als ik op internet zoek naar 0xA00001 meldingen kom je veel verschillende oplossingen tegen.
- Driver problemen, complete herinstall gedaan
- PCI-E problemen, Ander moederbord
- MEM controller spanning, 1,4V geprobeerd (VDIMM @1.6V) en memtest 0 errors
- Ander geheugen geplaatst
- Overclock, Memtest, Prime95 en Heaven stable, maar ook zonder OC niet stabiel.
- Underclock van videokaart met -20% core en 1000Mhz MEM.
- HT aan/uit
- HD's vervangen(bad blocks)

Waar ik nu erg veel last van heb zijn 0XA00001 stop errors, schokken in BF4(low settings), BF4 crash to desktop en Boderlands crashes.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Programma's als GPU-Z/CPU-Z/HWmonitor zijn niet altijd 100% correct, zoals je zelf hebt gemeten met de multimeter komt het uit je voeding.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Net een tweedehandse R9 290 geïnstalleerd, alles lijkt ok, maar zodra de driver (14.4 of 14.7 beta) is geïnstalleerd dan wordt het tweede scherm niet herkend/gedetecteerd. Er zijn meerdere posts op het net te vinden, maar geen oplossingen zover. Iemand een idee?

Nadere info:
zonder driver geinstalleerd (default VGA) en in bios (uefi) heb ik op beide schermen beeld

• Bullus
Hoe zijn je schermen aangesloten? en als je de aansluiting omwisselt, heb je dan beeld op het ander scherm?
Specs van je pc?

Waarschijnlijk je mobo drivers/bios updaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Bullus op 17-09-2014 06:34 ]

|2600k|Asus 290|

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het lijkt me niet dat het moederbord (dmv. BIOS of chipset drivers) verantwoordelijk is voor het inschakelen van de schermen als het in de BIOS of zonder drivers ook werkt. Eerder een issue met de drivers of instellingen van de GPU. Probeer sowieso eens de videokaart drivers compleet te wissen:
  1. Configuratiescherm --> Programma's & Onderdelen --> AMD Catalyst Install Manager --> Wijzigen (alles eraf) --> Ook Nvidia als je deze zou hebben gehad !
  3. laat DDU alles verwijderen van AMD (en Nvidia indien van toepassing), DDU reboot je PC automatisch
  5. reboot je PC
Zorg ook dat beide schermen aan staan en aangesloten zijn als je je PC aanzet. Daarna bij Catalyst Control Center naar Desktop Management (Bureaubladbeheer in NL) om te zien of beide herkend worden. Sowieso digitale aansluitingen gebruiken en indien mogelijk géén adapters.

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Zit zelf ook na te denken om mij een R9 aan te schaffen.
Volgende maand ergens waarschijnlijk.

Ik heb nu een oude ATI Radeon HD5750.
Draait icm een pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Ben me momenteel aan het voorbereiden op de komst van de nieuwe WoW expension en merk dat het FPS-wise om te huilen is. In Pandaria zit ik gemiddeld op 20~35 FPS (raids 18~25).

Ik twijfel nog tussen pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB en pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Het is wel even een verschil van €100, en enorm erop vooruit zal ik sowieso gaan.
Opinions?

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:56
Ik ben zelf een paar maanden geleden van de HD5770 Vapor-x naar de R9 290X Tri-x gegaan. Was eerst aan het kijken naar de 280x, maar kon hem voor een aardige prijs krijgen.

Loop nu alleen wel tegen een hitte probleem aan, maar dat zal een specifiek iets voor mijn pc zijn omdat ik ook nog eens een silencio behuizing heb die natuurlijk isoleert.

Gisteren Guild Wars 2 opgestart en uiteraard wat hij bij ieder spel doet, begint de fan te blazen (hoorbaar).
Op een gegeven moment na de missie ongeveer 20 minuten hangt het spel en start de pc opnieuw op met een CPU overheat error.
Heb het idee dat de kaart mijn CPU aardig aan het verhitten is. Daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken. Bekijken of de kaart een stap omlaag kan of ik daar dus een slot voor over heb of dat ik een andere koeler aan moet gaan schaffen voor de CPU.
Is voor het eerst dat dit gebeurd overigens, maar mijn pc stond wel op power ipv balance in de UEFI.

• evilpin0
Arunia schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:30:
Ik ben zelf een paar maanden geleden van de HD5770 Vapor-x naar de R9 290X Tri-x gegaan. Was eerst aan het kijken naar de 280x, maar kon hem voor een aardige prijs krijgen.

Loop nu alleen wel tegen een hitte probleem aan, maar dat zal een specifiek iets voor mijn pc zijn omdat ik ook nog eens een silencio behuizing heb die natuurlijk isoleert.

Gisteren Guild Wars 2 opgestart en uiteraard wat hij bij ieder spel doet, begint de fan te blazen (hoorbaar).
Op een gegeven moment na de missie ongeveer 20 minuten hangt het spel en start de pc opnieuw op met een CPU overheat error.
Heb het idee dat de kaart mijn CPU aardig aan het verhitten is. Daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken. Bekijken of de kaart een stap omlaag kan of ik daar dus een slot voor over heb of dat ik een andere koeler aan moet gaan schaffen voor de CPU.
Is voor het eerst dat dit gebeurd overigens, maar mijn pc stond wel op power ipv balance in de UEFI.
Weet niet hoe geïsoleerd je kast is, maar klinkt alsof je je system fan hoger moet zetten en eventueel een een fan aan de bovenkant om daar ook de hitte uit de kast te blazen.

@Darkfreak
Je systeem heeft niet veel aan videokaart upgrade met je huidige CPU . Je kan beter alles upgraden anders zal je nooit veel verschil merken.

Maar dat WoW daar niet goed op draait kan ik niet begrijpen?

[ Voor 8% gewijzigd door evilpin0 op 17-09-2014 10:44 ]

• Bullus
Darkfreak schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:09:
Zit zelf ook na te denken om mij een R9 aan te schaffen.
Volgende maand ergens waarschijnlijk.

Ik heb nu een oude ATI Radeon HD5750.
Draait icm een pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Ben me momenteel aan het voorbereiden op de komst van de nieuwe WoW expension en merk dat het FPS-wise om te huilen is. In Pandaria zit ik gemiddeld op 20~35 FPS (raids 18~25).

Ik twijfel nog tussen pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB en pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Het is wel even een verschil van €100, en enorm erop vooruit zal ik sowieso gaan.
Opinions?
Op welke resolutie speel je?

Denk dat de 290 overkill is, vanwege je "trage cpu" en kan je beter voor de 280X gaan of 285X
http://www.anandtech.com/bench/CPU/62

Qua verschil in fps is 100,- ook te duur
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290X/24.html

[ Voor 4% gewijzigd door Bullus op 17-09-2014 10:50 ]

|2600k|Asus 290|

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Momenteel nog op 1080p. Heb wel een groter scherm op het oog, maar dat komt laterna pas.

De CPU/Mobo wordt ook later ooit geupgrade.
Maar momenteel is echt de VGA de boosdoener voor zover ik kan oordelen.
Vriendin van me heeft een vergelijkbare CPU maar een stukken betere VGA, die trekt dus richting de 60-70 FPS in Pandaria.

Ook met het oog op future upgrades neigde ik eigenlijk al naar de 280X. Die 100 die ik bespaar kan ik dan weer mee-investeren in een monitor of mobo+cpu

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:56
evilpin0 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:42:
[...]

Weet niet hoe geïsoleerd je kast is, maar klinkt alsof je je system fan hoger moet zetten en eventueel een een fan aan de bovenkant om daar ook de hitte uit de kast te blazen.

@Darkfreak
Je systeem heeft niet veel aan videokaart upgrade met je huidige CPU . Je kan beter alles upgraden anders zal je nooit veel verschil merken.

De Silencio kast is goed geisoleerd. Dus dat zal zeker het probleem zijn.
De 290X begint ook eigenlijk wanneer in een spel direct te blazen.
Waar ik de 5770 vapor-x had overgeclockt zonder problemen hoef ik daar bij deze nog niet aan te denken.
Ik zit nu niet bij mijn pc, maar ga even op internet bekijken wat ik allemaal precies heb en hoe de binnenkant er uit ziet.
Weet niet hoe die standaard coolermaster silencio fans zijn in de behuizing, maar wellicht goede stille fans van een goed merk die wat meer kunnen verplaatsen.
Denk dat het handiger is om even voor mezelf een apart topic te openen omtrent dit topic. ;)
Thanks iig voor de ideeen.

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

evilpin0 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:42:
[...]
@Darkfreak

Vriendin van me draait op een i5 uit 2009, maar dan wel met een stukken betere videokaart en die trekt dus echt veel betere FPS (met exact dezelfde set aan add-ons als ik, zelfde reso, en alles zelfs op ultra, waar ik op high sta).

Gezien onze CPUs vergelijkbaar zijn maar de GPUs niet lijkt mij de logische eerste stap een GPU upgrade :P.
CPU+mobo staat er ook nog aan te komen, maar iets later. De belastingdienst heeft momenteel een beslag genomen op een groot deel van mijn inkomen XD

• Bullus
Darkfreak schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:50:
Momenteel nog op 1080p. Heb wel een groter scherm op het oog, maar dat komt laterna pas.

De CPU/Mobo wordt ook later ooit geupgrade.
Maar momenteel is echt de VGA de boosdoener voor zover ik kan oordelen.
Vriendin van me heeft een vergelijkbare CPU maar een stukken betere VGA, die trekt dus richting de 60-70 FPS in Pandaria.

Ook met het oog op future upgrades neigde ik eigenlijk al naar de 280X. Die 100 die ik bespaar kan ik dan weer mee-investeren in een monitor of mobo+cpu
Je kunt verder besparen door een GTX760 te halen, schijnbaar draait wow wat beter met een Nvidia kaart
http://www.techpowerup.co...SI/R9_280X_Gaming/23.html

|2600k|Asus 290|

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Bullus schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:57:
[...]

Je kunt verder besparen door een GTX760 te halen, schijnbaar draait wow wat beter met een Nvidia kaart
http://www.techpowerup.co...SI/R9_280X_Gaming/23.html
Ow :O! Dat is zeker handige info :P ..
In dat geval zou het mss de pricewatch: MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming worden.
Weer een kleine €40 bespaard met nauwelijks prestatieverlies :O!

• Bullus
;)
Misschien nog even w8en totdat de Nvidia 9xx gelanceerd is en dat er evt een pricedrop eraan komt...

|2600k|Asus 290|

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Bullus schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:18:
;)
Misschien nog even w8en totdat de Nvidia 9xx gelanceerd is en dat er evt een pricedrop eraan komt...
Volgens mij word 9xx niet zo spannend hoor (vooral efficiency slag, marginale performance increase), en het eerste wat nu uitkomt is zeker niet midrange waar hij naar zoekt. En verder dalen zullen de 7xx kaarten ook niet echt, want die zitten al op een mooi prijspunt.

Wél de moeite waard: een 2e hands 770 of 760 op de kop tikken :) Mijn 770 (zie sig) stond voor 200 euri op marktplaats, 3 mnd gebruikt. Zo zijn er ook talloze 280x'en van miners beschikbaar. Kijk eens op de V&A zou ik zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Vayra op 17-09-2014 12:18 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1 ... 25 ... 34 Laatste