Geweldig, precies de grafiek waar ik naar zocht. Dank!
Verwijderd
Nog een domme vraag van mijn kant; als ik Catalyst 14.4 heb, dan heb je toch automatisch ook al Mantle?
Mantle moet voor Windows door de driver (Catalyst 14.1 en nieuwer) voorzien worden, evenals de game (engine) die het moet ondersteunen. Momenteel is dat Battlefield 4, Thief, Plants vs Zombies: Garden Warfare en nog wat tech demo's. Maar dat wordt nog uitgebreid dit jaar.
heerlijk.. zodrag ik mijn monitor aanzet hoor ik dat windows geluidje van "nieuwe hardware uitgeschakeld" en dan meteen "nieuwe hardware ingeschakeld" dus 2 melodietjes.
ligt volgens mij wel aan de driver want als ik die niet geinstalleerd heb heb ik er geen last van
ligt volgens mij wel aan de driver want als ik die niet geinstalleerd heb heb ik er geen last van
Dat komt doordat je DisplayPort gebruikt voor die monitor. Ik heb sowieso altijd al die irritante geluidjes uitgeschakeld staan dus merk er niks van
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nee is aangesloten via dvi
Zijn je usb poorten lijkt me. Ik heb dat ook.
Apart topic gemaakt
[ Voor 97% gewijzigd door smallblock op 16-07-2014 19:59 ]
Leuke lamp, overigens !!
Ik heb dit ook via DVI na het installen van een driver update, ik vermoed 14.4 WHQL. Hiervoor had ik dit niet trouwens.Arunia schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:01:
Ik heb sinds gisteren in mijn bak een 290x van sapphire gezet en de fire strike benchmark gedraaid. Ik haalde een score van 9009 overal en op de graphics score van 11432. Ik heb een i5 4570 en beide standaard geclocked. Nu kun je scores vergelijken op de site en het valt mij op dat sommigen met mijn configuratie wel 9600 halen. Is dat puur overclock? Ik zie namelijk bij core en memory bus clock hogere waarden staan bij die resultaten. Echter ook vaak 3gb memory voor de 290x.
Ehm... alle 290X's hebben 3GB? Verschil zal door de hogere clocks komen ja.
Mijne heeft toch echt wel 4GB, zoals de meeste 
Pricewatch
Pricewatch
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 17-07-2014 13:07 ]
http://tweakers.net/pricewatch/354066/sapphire-r9-290x-4gb-gddr5/specificaties/
Ze hebben 4GB alleen bij sommigen staat 3GB op 3D Mark. http://www.3dmark.com/fs/1069657
Ze hebben 4GB alleen bij sommigen staat 3GB op 3D Mark. http://www.3dmark.com/fs/1069657
ik heb geen usb hub in mijn monitorArunia schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:01:
hmm heb je wel of geen usb hub in je monitor dan?Phuncz schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:11:
[...]
Ik heb dit ook via DVI na het installen van een driver update, ik vermoed 14.4 WHQL. Hiervoor had ik dit niet trouwens.
Nope, heb daar ook geen USB-poorten op. En bij de monitor die dat wel heeft (op een andere PC) blijven de poorten altijd aan, ook al is het scherm uit.
Hmm ok 
Nog steeds bsods af en toe met flash filmpjes. ERGGG hinderlijk. Ligt die fout bij flash of amd? Gezien de driver er gewoon uit klapt
Nog steeds bsods af en toe met flash filmpjes. ERGGG hinderlijk. Ligt die fout bij flash of amd? Gezien de driver er gewoon uit klapt
Van 2x 95graden en 2x het geluid van de stock koeler naar dit

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoINC08 op 19-07-2014 12:52 ]
Asus G501
Koelen die dingen ook de VRM's want die worden juist heel heet.
Ja dit zijn fullcover waterblokken. Die koelen de GPU, het geheugen en de stroomvoorziening. Je hebt idd ook blokken die alleen de GPU chip zelf koelen.
Asus G501
Verwijderd
Ik heb vaak dat met Youtube ineens random er allemaal artifacts verschijnen op mijn primaire scherm, of dat hij helemaal op zwart gaat+ nog heel veel meer random gezeik. Heb jij dat ook?Saven schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:26:
Hmm ok
En het is maar een shot in the dark, maar zou iemand met een pricewatch: XFX R9 280X Black Edition of een pricewatch: XFX R9 280X Double Dissipation die de laatste BIOS draait voor mij een .rom backup van die BIOS willen uploaden?
Ik blijf maar problemen hebben met dit ding, en de laatste BIOS van Techpowerup is blijkbaar corrupt want de kaart geeft gelijk een BSOD als hij geflasht is daarmee. Het zou zeer gewaardeerd worden als iemand dat wilde doen
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2014 21:43 ]
Nou het is niet niet 1 ding. En aan dit ding los heb je ook niks komt nog de rest van de waterkoeling bij.
Je kan op Highflow of andere sites voor je eigen kaarten zelf uitrekenen wat het gaat kosten. Alleen de blokken aan de voorkant zijn al een dikke 100 euro per stuk bijvoorbeeld. Dus wil je alles watergekoeld hebben kost dat net zo veel als een complete instap pc.
Asus G501
Aii toch erg jammer dan van de prijs idd. Vind het persoonlijk niet echt waard dan, maar thnx voor de infoRemcoINC08 schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:17:
[...]
Nou het is niet niet 1 ding. En aan dit ding los heb je ook niks komt nog de rest van de waterkoeling bij.
Je kan op Highflow of andere sites voor je eigen kaarten zelf uitrekenen wat het gaat kosten. Alleen de blokken aan de voorkant zijn al een dikke 100 euro per stuk bijvoorbeeld. Dus wil je alles watergekoeld hebben kost dat net zo veel als een complete instap pc.
Ik heb daar de laatste tijd ook weleens last van. Anders nooit last van bsods. En dan klapt bij mij de driver er ook uit. Ben er niet uit of het aan flash of de amd drivers ligt. Maar hinderlijkis het wel.Saven schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:26:
Hmm ok
Het ligt aan AMD, want ik heb Youtube om deze reden op HTML5 gezet en nog steeds is het soms zo dat ik naar een youtube tab switch, ik BSOD.
Het ligt toch waarschijnlijker aan Flash, deze heeft recent een update gehad (Chrome update automatisch) waarvan sinds de update in dit topic meer meldingen zijn geweest.
Niet enkel het filmpje kan Flash zijn, vergeet dat even niet
Ik heb HTML5-player en NoScript aan, nog geen BSOD's gehad (ik denk al een half jaar niet meer).
Niet enkel het filmpje kan Flash zijn, vergeet dat even niet
Ik heb HTML5-player en NoScript aan, nog geen BSOD's gehad (ik denk al een half jaar niet meer).
Ik had ook BSODs met 14.4 maar sinds ik 14.6/14.7 draai eigenlijk géén problemen meer dus ik denk dat het een combinatie van drivers/flash is. Een van mijn vrienden die ook een 290 heeft had dit ook, gewoon even hardware acceleratie uit zetten en het stopt ook
Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850
Op zich een goede tip maar dat gaat bij niet bij de ingebouwde Flits in Chrome, denk ik.DarkBlaze schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:15:
........ gewoon even hardware acceleratie uit zetten en het stopt ook
Leuke lamp, overigens !!
CF van 2 XFX DD R9 290x kaartjes draaien nu voor een paar weekjes. loop lekker soepel, niet te veel kabaal, wel een beetje warm, maar dit zijn toch geen OC kaarten dus is geen probleem.
Na all mijn gedoe met nvidea ben ik blij weer terug bij AMD te zijn want ik game weer probleem loos.
Na all mijn gedoe met nvidea ben ik blij weer terug bij AMD te zijn want ik game weer probleem loos.
WAT ZIJN jullie gecachten over de r9 290x lightning?
Goed. Hoezo? Wat heb je zelf al opgezocht?
[ Voor 55% gewijzigd door Jejking op 21-07-2014 21:44 ]
Goed. Maar alsjeblieft wacht een paar maanden, en je hebt een nieuwe architectuur van AMD. Dit ding dinf dDthibautb schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:25:
WAT ZIJN jullie gecachten over de r9 290x lightning?
Sapphire R9 280X - Asus VG248QE 144 Hertz
Ik heb hem al even en vroeg mij af wat jullie ervan van vinden want dit is eig mijn eerste apparte gpu die ik kocht, en ik ging voor dezen boven een 780ti omdat hij 4gig en een hele goede koeling heeft en ook heel goed is te overklokken. Dus eigenlijk wou ik gewoon weten of ik iets "goed" heb gekocht voor de eerste keer.
Doorgaans is het handiger om eerst te vragen, dan te kopen.
Maar de R9 290 en de 290x zijn heerlijke kaartjes, zeker de R9 290 doet het lekker qua prijs/prestatie.
Maar de R9 290 en de 290x zijn heerlijke kaartjes, zeker de R9 290 doet het lekker qua prijs/prestatie.
People as things, that’s where it starts.
Ik had toen een paar reviuws gekeken van linus en een paar andere, en die leek mij dan heel goed. Een twee weken erna heb ik me dan pas aangemeld hier.
Ligt het aan mij, of is crossfire best ruk?
korte specs: 5760x1080 reso, 290 in Cf, 16gb ram en 4790K op een Z97 bordje.
BF3 kan ik beter zonder CF spelen. zelfde geld voor Watch dogs.
Verder nog niet echt genoeg spellen aangeraakt om daar een oordeel over te vellen, maar CF lijkt wat specifieker te zijn dan SLI.
korte specs: 5760x1080 reso, 290 in Cf, 16gb ram en 4790K op een Z97 bordje.
BF3 kan ik beter zonder CF spelen. zelfde geld voor Watch dogs.
Verder nog niet echt genoeg spellen aangeraakt om daar een oordeel over te vellen, maar CF lijkt wat specifieker te zijn dan SLI.
Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler
Je moet ook eens kijken wat de ervaringen met je moederbord en cf zijn. want zoals je wrss weet gaat het door je mobo en misschien gebruiken ze wat goedkopere technologie waardoor het niet werkt en kijk ook een bij ccc of dat daar problemen zijn
pricewatch: MSI Z97-G55 SLIthibautb schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 00:11:
Je moet ook eens kijken wat de ervaringen met je moederbord en cf zijn. want zoals je wrss weet gaat het door je mobo en misschien gebruiken ze wat goedkopere technologie waardoor het niet werkt en kijk ook een bij ccc of dat daar problemen zijn
Lijkt mij een bordje dat toch echt specifiek is gemaakt om meerdere GPU's op te zetten.
Ben wel aan het zoeken naar benchmarks/tests maar tot dusver nog niet kunnen vinden.
En even een pcmark gedraait:

[ Voor 12% gewijzigd door Noenie op 22-07-2014 00:43 ]
Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler
Ik heb hier geen last van met een 5870 setje in Crossfire dus het is denk ik niet 'AMD' maar iets gerelateerd aan de R9 seriechaoscontrol schreef op zondag 20 juli 2014 @ 14:12:
Het ligt aan AMD, want ik heb Youtube om deze reden op HTML5 gezet en nog steeds is het soms zo dat ik naar een youtube tab switch, ik BSOD.
En dan heb ik nog een heeele oude Windows installatie die het volgende heeft meegemaakt :
- RAID 0 cloned naar SSD
- X58 + i7 930 kapot dus X79 + 3930K gekocht.
- Allerlei AMD videokaarten ermee getest : 69xx/79xx en 2x 5970 v2 samen met 2x 5870 in Crossfire gehad waarvan dus alleen die laatste nog over zijn
* nero355 geen zin in fresh install heeft en zo
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Na een paar driver updates geen flikkeringen op mijn scherm meer. Gelukkig!
Nu nog een nieuw moederbord + CPU ergens vandaan toveren, want blijkbaar zit mijn CPU vol gas te geven terwijl de videokaart maar op half zijn toeren loopt in games als Watch_Dogs. (i5 760) Erg vervelend, vooral als je half de tijd ~90 FPS hebt (120 Hz scherm) en het ineens inzakt naar ~20.
Nu nog een nieuw moederbord + CPU ergens vandaan toveren, want blijkbaar zit mijn CPU vol gas te geven terwijl de videokaart maar op half zijn toeren loopt in games als Watch_Dogs. (i5 760) Erg vervelend, vooral als je half de tijd ~90 FPS hebt (120 Hz scherm) en het ineens inzakt naar ~20.
De BSODS komen op een moment dat flash een deel van de driver aanroept en deze hierdoor over de zeik gaat. Het is niet bij alle drivers versies even erg en het lijkt alleen bij de 290's veel voor te komen.
14.7 beta al beetje stabiel? Met 14.6 had ik problemen met mijn monitor.
14.7 beta al beetje stabiel? Met 14.6 had ik problemen met mijn monitor.
Ik had met .6 al geen problemen maar met 7 ook niet.
Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850
Het ligt aan jou. Begin eerst met de drivers fatsoenlijk te installeren:Noenie schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:54:
Ligt het aan mij, of is crossfire best ruk?
1. Configuratiescherm --> Programma's & Onderdelen --> AMD Catalyst Install Manager --> Wijzigen (alles eraf)
2. na uninstall, download Catalyst 14.4* en DDU naar je bureaublad en voer het uit --> boot to safe mode
3. laat DDU alles verwijderen van AMD en rebootje volgt
4. installeer nu de Catalyst 14.4 drivers en daarna een rebootje
5. na reboot, check in CCC of de settings allemaal correct staan
Probeer het dan nog eens. Wees zeker dat je geen software in de achtergrond hebt staan die de boel kunnen in de war schoppen (Flash filmpjes in browser bv.) en dat er geen wazige zooi in de BIOS staat ingesteld zoals PCIe 4x op het PCIe-slot waarin de tweede kaart steekt.
Hou er ook rekening mee dat Watch Dogs behoorlijk slecht geoptimaliseerd is voor PC, als je stuttering hebt (dus pauzes, niet gewoon lage fps), is dat door het slechte geheugenbeheer van de game. Blame Ubisoft.
* persoonlijk heb ik goede ervaring met 14.4 en het is geen beta die soms issues hebben. Elk moment wordt de 14.7 verwacht, de RC1 is al uit en als die goed bevonden wordt, wordt die final. Dan herhaal je bovenstaande stappen.
Zal het zo proberen, maar nu ik de beta 14.7 draai is het wel enigsinds beter dan de 14.4. Zou jij .4 over .7 op dit moment aanraden?Phuncz schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:56:
[...]
Het ligt aan jou. Begin eerst met de drivers fatsoenlijk te installeren:
1. Configuratiescherm --> Programma's & Onderdelen --> AMD Catalyst Install Manager --> Wijzigen (alles eraf)
2. na uninstall, download Catalyst 14.4* en DDU naar je bureaublad en voer het uit --> boot to safe mode
Probeer het dan nog eens. Wees zeker dat je geen software in de achtergrond hebt staan die de boel kunnen in de war schoppen (Flash filmpjes in browser bv.) en dat er geen wazige zooi in de BIOS staat ingesteld zoals PCIe 4x op het PCIe-slot waarin de tweede kaart steekt.
Hou er ook rekening mee dat Watch Dogs behoorlijk slecht geoptimaliseerd is voor PC, als je stuttering hebt (dus pauzes, niet gewoon lage fps), is dat door het slechte geheugenbeheer van de game. Blame Ubisoft.
* persoonlijk heb ik goede ervaring met 14.4 en het is geen beta die soms issues hebben. Elk moment wordt de 14.7 verwacht, de RC1 is al uit en als die goed bevonden wordt, wordt die final. Dan herhaal je bovenstaande stappen.
14.7 RC1 krijgt vrij goede kritieken en is ook gezien zijn RC status (Release Candidate) misschien hoe de WHQL* gereleased wordt. Dus als je daar al een betere ervaring mee hebt, des te beter. Maar hou er rekening mee dat een goed geïnstalleerde driver veel van de stabiliteits-issues en performance-problemen verhelpt. Dus als de prestaties nog steeds niet goed zijn (verwacht natuurlijk geen letterlijke 2X performance tov. 1 GPU), moet je daar zeker naar kijken.
Je bent ook op de hoogte dat de R9-290 serie kaarten hun prestaties beïnvloed worden door hun temperatuur ? Vanaf 95°C (standaard) gaan ze downclocken als de koeling het niet opgelost krijgt. Hier heb ik nog een tijdje geleden iets over geschreven. Zo kan de kaart bijna 30% van zijn performance verliezen door beperkte koeling. Zelf heb ik mijn R9 290X watergekoeld lopen en die blijft altijd op 1GHz clock staan.
* WHQL is door de fabrikant aangewezen stabiel-bevonden driver, waar meestal aan gekoppeld wordt dat ze het minste problemen hebben.
Je bent ook op de hoogte dat de R9-290 serie kaarten hun prestaties beïnvloed worden door hun temperatuur ? Vanaf 95°C (standaard) gaan ze downclocken als de koeling het niet opgelost krijgt. Hier heb ik nog een tijdje geleden iets over geschreven. Zo kan de kaart bijna 30% van zijn performance verliezen door beperkte koeling. Zelf heb ik mijn R9 290X watergekoeld lopen en die blijft altijd op 1GHz clock staan.
* WHQL is door de fabrikant aangewezen stabiel-bevonden driver, waar meestal aan gekoppeld wordt dat ze het minste problemen hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 22-07-2014 12:19 ]
Ik kom hier met een probleem dat vrij vervelend is en ik weet niet helemaal hoe ik het moet aanpakken. Ik heb al een beetje op internet proberen te zoeken maar ik wordt er niet echt wijzer van. Ik heb simpelweg het gevoel dat me kaart onderpresteert.
Ik heb een maandje geleden een XFX R9 290 Double Dissipation gekocht. Ik kwam van een HD 7850 dat altijd zonder problemen had gedraait in mijn systeem. Dit systeem is een 2500k @ 4.0GHz in een P8Z68 vlx moederbord en een Corsair AX860 voeding. Aangezien ik geen problemen had met mijn 7850, zag ik geen reden om van AMD af te stappen en heb daarom deze 290 aangeschaft.
De grootste reden van deze upgrade was de upgrade van de monitor. Ik ben naar een BenQ 2411z gegaan, dus een 144Hz refresh rate. Als je hierbij een game speelt is het toch wel een beetje de bedoeling dat ik bijna altijd boven de 144fps zit. Ookal zou ik het ook niet erg vinden om mijn monitor op 120 fps te zitten.
Helaas heb ik met beide problemen. Het gaat hier vooral om Battlefield 4 waarbij ik (op Direct X) tussen de 100-145 fps zit. Hierbij staan de settings op low. Mantle verbeterd het niet heel erg. Ik heb 3d mark 06 gedraait en kom hier op scores tussen de 28000-28500 uit. Dit schijnt ook laag te zijn als ik zo eens even rond vroeg en keek.
Mijn vraag is aan jullie, zijn jullie het er mee eens dat mijn kaart onderpresteert? Zo ja, kunnen jullie mij helpen met hoe ik dit probleem benader?
Ik heb een maandje geleden een XFX R9 290 Double Dissipation gekocht. Ik kwam van een HD 7850 dat altijd zonder problemen had gedraait in mijn systeem. Dit systeem is een 2500k @ 4.0GHz in een P8Z68 vlx moederbord en een Corsair AX860 voeding. Aangezien ik geen problemen had met mijn 7850, zag ik geen reden om van AMD af te stappen en heb daarom deze 290 aangeschaft.
De grootste reden van deze upgrade was de upgrade van de monitor. Ik ben naar een BenQ 2411z gegaan, dus een 144Hz refresh rate. Als je hierbij een game speelt is het toch wel een beetje de bedoeling dat ik bijna altijd boven de 144fps zit. Ookal zou ik het ook niet erg vinden om mijn monitor op 120 fps te zitten.
Helaas heb ik met beide problemen. Het gaat hier vooral om Battlefield 4 waarbij ik (op Direct X) tussen de 100-145 fps zit. Hierbij staan de settings op low. Mantle verbeterd het niet heel erg. Ik heb 3d mark 06 gedraait en kom hier op scores tussen de 28000-28500 uit. Dit schijnt ook laag te zijn als ik zo eens even rond vroeg en keek.
Mijn vraag is aan jullie, zijn jullie het er mee eens dat mijn kaart onderpresteert? Zo ja, kunnen jullie mij helpen met hoe ik dit probleem benader?
De R9 290-series kaarten presteren naargelang de temperatuur die dan weer afhankelijk is hoe goed de koeler presteert. Hou dit dus zeker in de gaten (bv. met MSI Afterburner) evenals je GPU clock, laat het in de achtergrond draaien terwijl je een half uurtje gamed ofzo.
Ik vermoed dat je probleem met de temperatuur te maken gaat hebben en hij door oververhitting gaat downclocken (kan je dus checken met MSI AB). Als dat zo is, kun je met Catalyst Control Center (CCC) in het Performance-tabje je Max Fan Speed verhogen. In MSI AB gaat dit ook maar daar is het iets anders geregeld. De R9 290 kaart gaat hierdoor wel luider worden maar normaal zou hij zijn temperatuur beter in bedwang kunnen houden. Ik raad aan om 60% in te stellen, normaal zou hij daar niet aan mogen komen.
Over je monitor: de reden dat 120Hz en 144Hz monitoren zo populair zijn onder de gamers, is niet enkel de hogere mogelijke refresh maar ook in het geval van grafisch intensievere games de meerdere V-sync "stages".
V-sync vermijd tearing en stuttering door de gerenderde beelden weer te geven maximaal aan de refresh rate (dus bv. 92fps -> 60fps op 60Hz) en bij lagere fps wordt er gebruik gemaakt van gehele delers: 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, etc. wat dus bij een 60Hz monitor overeenkomt met 30, 20, 15, 12, etc. weergegeven beelden. Daartussen wordt er niets weergegeven. Dus 72fps wordt 60fps, 59fps wordt 30fps (!) en 25 fps wordt 20fps, etc.
Bij een 120Hz monitor is dit 60, 40, 30, 24, etc., waardoor je dus een ruimere marge hebt qua minimale framerate.
Bij een 144Hz monitor is dit 72, 48, 36, 28,8, etc. waardoor je nog steeds boven 60Hz zit tussen 144fps en 72fps in-game.
Normaal gezien zou je op Low settings met 1920x1080 resolutie en zonder AA (!) geen problemen moeten hebben om boven de 144fps te blijven. Maar bij Battlefield 4 gebruik ik geen V-sync, ik gebruik de FPS limiter die is ingebouwd.
Om dit te voorzien kan je een text-file maken op je bureaublad met onderstaande regels en dan opslaan als user.cfg (niet eindigen op .txt !) Plaats de file dan in de installatiemap van BF4 (bij mij: C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4)
De eerste regel toont een FPS-teller in-game en de tweede regel houdt max fps op 144. Om hier nu correct gebruik van te maken moet in de in-game settings V-Sync op OFF en ik raad sowieso ook aan om Post Anti-aliasing en Anti-aliasing op OFF te zetten, om de prestaties op peil te houden.
Ik vermoed dat je probleem met de temperatuur te maken gaat hebben en hij door oververhitting gaat downclocken (kan je dus checken met MSI AB). Als dat zo is, kun je met Catalyst Control Center (CCC) in het Performance-tabje je Max Fan Speed verhogen. In MSI AB gaat dit ook maar daar is het iets anders geregeld. De R9 290 kaart gaat hierdoor wel luider worden maar normaal zou hij zijn temperatuur beter in bedwang kunnen houden. Ik raad aan om 60% in te stellen, normaal zou hij daar niet aan mogen komen.
Over je monitor: de reden dat 120Hz en 144Hz monitoren zo populair zijn onder de gamers, is niet enkel de hogere mogelijke refresh maar ook in het geval van grafisch intensievere games de meerdere V-sync "stages".
V-sync vermijd tearing en stuttering door de gerenderde beelden weer te geven maximaal aan de refresh rate (dus bv. 92fps -> 60fps op 60Hz) en bij lagere fps wordt er gebruik gemaakt van gehele delers: 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, etc. wat dus bij een 60Hz monitor overeenkomt met 30, 20, 15, 12, etc. weergegeven beelden. Daartussen wordt er niets weergegeven. Dus 72fps wordt 60fps, 59fps wordt 30fps (!) en 25 fps wordt 20fps, etc.
Bij een 120Hz monitor is dit 60, 40, 30, 24, etc., waardoor je dus een ruimere marge hebt qua minimale framerate.
Bij een 144Hz monitor is dit 72, 48, 36, 28,8, etc. waardoor je nog steeds boven 60Hz zit tussen 144fps en 72fps in-game.
Normaal gezien zou je op Low settings met 1920x1080 resolutie en zonder AA (!) geen problemen moeten hebben om boven de 144fps te blijven. Maar bij Battlefield 4 gebruik ik geen V-sync, ik gebruik de FPS limiter die is ingebouwd.
Om dit te voorzien kan je een text-file maken op je bureaublad met onderstaande regels en dan opslaan als user.cfg (niet eindigen op .txt !) Plaats de file dan in de installatiemap van BF4 (bij mij: C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4)
code:
1
2
| PerfOverlay.DrawFPS 1 GameTime.MaxVariableFPS 144 |
De eerste regel toont een FPS-teller in-game en de tweede regel houdt max fps op 144. Om hier nu correct gebruik van te maken moet in de in-game settings V-Sync op OFF en ik raad sowieso ook aan om Post Anti-aliasing en Anti-aliasing op OFF te zetten, om de prestaties op peil te houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 24-07-2014 09:36 ]
Ik ben sinds gisteren geupgrade van een HD6850 crossfire naar een 280x. Alle games draaien vlot, alleen BF3 draait aan 10 tot 15fps op deze kaart, wat mij wat laag lijkt.
Specs PC:
AMD 1055t op 3.5GHz
Asus M4A89GTD PRO/USB3
4GB DDR3 ram
Window 7 64 bit
Ik draai de laatste catalyst 14.4 drivers.
Als ik kijk vlak na even "spelen" dan staat cpu usage tussen de 50 en de 60 op twee cores en de rest tussen de 20-30. GPU usage in gpu-z geeft gemiddeld 5 a 15% aan tijdens het spelen. Ook draait de kaart dan slechts op 300MHz core (af en toe spring die even naar 501MHz)
Het veranderen van de graphics maakt amper iets uit.
Met twee HD6850 nooit problemen gehad en altijd 60 a 80fps kunnen draaien op medium/high.
Iemand enig idee waaraan dit kan liggen? Met google al wat geprobeerd (windows op high performance mode etc) maar ik kom er niet uit.
Specs PC:
AMD 1055t op 3.5GHz
Asus M4A89GTD PRO/USB3
4GB DDR3 ram
Window 7 64 bit
Ik draai de laatste catalyst 14.4 drivers.
Als ik kijk vlak na even "spelen" dan staat cpu usage tussen de 50 en de 60 op twee cores en de rest tussen de 20-30. GPU usage in gpu-z geeft gemiddeld 5 a 15% aan tijdens het spelen. Ook draait de kaart dan slechts op 300MHz core (af en toe spring die even naar 501MHz)
Het veranderen van de graphics maakt amper iets uit.
Met twee HD6850 nooit problemen gehad en altijd 60 a 80fps kunnen draaien op medium/high.
Iemand enig idee waaraan dit kan liggen? Met google al wat geprobeerd (windows op high performance mode etc) maar ik kom er niet uit.
Heb je bij de graphics settings 'Mantle' als 3D driver geselecteerd ? Dit zou misschien al voor een oplossing kunnen zorgen, zou deze nog op 'Direct3D11' staan.
Maar ik vermoed eerder dat je nog met een foute driverinstallatie zit:
Phuncz schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:56:
Laatst een soortgelijke topic gehad, waarbij de conclusie was dat de cpu waarschijnlijk de bottleneck is. Je kan deze dus proberen verder te overclocken, of lager clocken en kijken of dat je drops gaat veroorzaken.
Als ik degelijke fps haal op CF HD6850 en dan upgrade naar een 280x is de Processor niet de bottleneck. (BF3 dat niet genoeg heeft met een 1055t op 3.5GHz zou me verbazen)Ardjee schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:58:
Laatst een soortgelijke topic gehad, waarbij de conclusie was dat de cpu waarschijnlijk de bottleneck is. Je kan deze dus proberen verder te overclocken, of lager clocken en kijken of dat je drops gaat veroorzaken.
Heb ik eens helemaal gedaan en geen verschil in resultaat.Phuncz schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:48:
Heb je bij de graphics settings 'Mantle' als 3D driver geselecteerd ? Dit zou misschien al voor een oplossing kunnen zorgen, zou deze nog op 'Direct3D11' staan.
[...]

Wel zie ik dat de kaart op pci-e x8 loopt v1.1 (dat springt naar v2.0 als ik de test van gpu-z runt) Zou het kunnen dat die niet genoeg bandbreedte krijgt naar de cpu?
Dat zou het probleem niet mogen zijn maar het is wel opmerkelijk. Kan je in de BIOS checken of je de PCIe x16/x8 connector niet voorzien is van instellingen die hiervoor kunnen zorgen ? Eventueel de Link Power Management ook eens checken.
Even gekeken, en alleen het tweede slot doet x16 op mijn moederbord, en dan moet er nog een switch kaartje in slot 1 zitten. (niet nodig gehad natuurlijk met crossfire)
Nu draait de kaart op x16 v1.1 (v2.0 met dat tooltje van gpu-z). Ik denk niet dat bandbreedte op dat vlak het probleem is nu.
PCI link power management stond op energiebesparing, had ik al af gezet, maar dat gaf geen verschil in fps in BF3. Andere games draaien wel vlot (al is BF3 tot nu toe de zwaarste van de hoop)
Het BIOS heeft geen specifieke instellingen voor x16/x8 mogelijkheden. Ik heb de indruk dat hetgeen wat gpu-z weergeeft maar een benadering is en dat de link wel degelijk gewoon op x16 v2.0 draait.
Even tessmark en furmark gedraait, gpu gaat de volle 100/99% aan, op 1020/1500MHz core/mem. Battlefied blijft op de lage load en bijbehorende frequentie hangen.
(btw, ik heb er twee liggen (goedkoop op de kop kunnen tikken), beiden kaarten hetzelfde fenomeen)
Nu draait de kaart op x16 v1.1 (v2.0 met dat tooltje van gpu-z). Ik denk niet dat bandbreedte op dat vlak het probleem is nu.
PCI link power management stond op energiebesparing, had ik al af gezet, maar dat gaf geen verschil in fps in BF3. Andere games draaien wel vlot (al is BF3 tot nu toe de zwaarste van de hoop)
Het BIOS heeft geen specifieke instellingen voor x16/x8 mogelijkheden. Ik heb de indruk dat hetgeen wat gpu-z weergeeft maar een benadering is en dat de link wel degelijk gewoon op x16 v2.0 draait.
Even tessmark en furmark gedraait, gpu gaat de volle 100/99% aan, op 1020/1500MHz core/mem. Battlefied blijft op de lage load en bijbehorende frequentie hangen.
(btw, ik heb er twee liggen (goedkoop op de kop kunnen tikken), beiden kaarten hetzelfde fenomeen)
[ Voor 5% gewijzigd door AndRo555 op 24-07-2014 21:41 ]
Hmm dat is vreemd dan. Misschien dat de game niet alle CPU cores gebruikt ? Er is namelijk een issue met AMD Phenom CPU's: http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1819399
Het zou kunnen dat dit bij BF3 opvalt omdat deze game hard schaalt met de performance van de CPU.
Het zou kunnen dat dit bij BF3 opvalt omdat deze game hard schaalt met de performance van de CPU.
Heeft er iemand een tip voor me voor eyefinity tearing
Ik was het al gewend met 7850 met 3 schermen maar heb nu een r9 290
Waar dit opgelost zou moeten zijn maar waar ik het nog steeds zie misschien zelf
Erger nog danop de 7850
Mijn hardware is r9 290
2x nec 30 inch monitor en 1 x samsung 30 inch monitor. Het is ook niet echt tearing maar
Meer eenripple dat door de schermen gaat van boven na beneden.. Het is wel irritant. Ik heb het aangesloten met 2 x dual link en 1x display port naardual link dvi. De monitoren hebben aleen maar dvi btw.
Weet iemand hoe je dit kan op kan lossen
Zie het in spellen windows en films vsync in ccc heb ik al geprobeerd
Ik was het al gewend met 7850 met 3 schermen maar heb nu een r9 290
Waar dit opgelost zou moeten zijn maar waar ik het nog steeds zie misschien zelf
Erger nog danop de 7850
Mijn hardware is r9 290
2x nec 30 inch monitor en 1 x samsung 30 inch monitor. Het is ook niet echt tearing maar
Meer eenripple dat door de schermen gaat van boven na beneden.. Het is wel irritant. Ik heb het aangesloten met 2 x dual link en 1x display port naardual link dvi. De monitoren hebben aleen maar dvi btw.
Weet iemand hoe je dit kan op kan lossen
Zie het in spellen windows en films vsync in ccc heb ik al geprobeerd
@Phuncz
Dankjewel voor het inlichten op het gebied met de Refresh Rates, ik was daar nog niet van op de hoogte.
Mijn game settings is alles low behalve mesh, die is op ultra. AA en alles is uit. We moeten hierbij ook niet vergeten dat mijn kaart in benchmarks ook onderpresteert.
Daarnaast kom mijn kaart over het algemeen niet boven de 70 graden uit als ik battlefield speel. Het is ook een non-reference kaart en koelt daarom ook goed. Ik denk niet dat hier sprake is van throttling.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de kaart simpelweg niet goed werkt met mijn systeem. Al weet ik niet goed hoe ik dit kan bevestigen.
Dankjewel voor het inlichten op het gebied met de Refresh Rates, ik was daar nog niet van op de hoogte.
Mijn game settings is alles low behalve mesh, die is op ultra. AA en alles is uit. We moeten hierbij ook niet vergeten dat mijn kaart in benchmarks ook onderpresteert.
Daarnaast kom mijn kaart over het algemeen niet boven de 70 graden uit als ik battlefield speel. Het is ook een non-reference kaart en koelt daarom ook goed. Ik denk niet dat hier sprake is van throttling.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de kaart simpelweg niet goed werkt met mijn systeem. Al weet ik niet goed hoe ik dit kan bevestigen.
No problem, graag gedaanxDecisions schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:06:
@Phuncz
Dankjewel voor het inlichten op het gebied met de Refresh Rates, ik was daar nog niet van op de hoogte
Echte performance issues zijn zeer zeldzaam en alle andere keren is het een foutje in de configuratie of software. Ik ga er dan altijd van uit dat dit op te lossen is.Waar ik een beetje bang voor ben is dat de kaart simpelweg niet goed werkt met mijn systeem. Al weet ik niet goed hoe ik dit kan bevestigen.
Om dit probleem te traceren, ga je best testen uitvoeren met bv. Heaven Benchmark (windowed) en dan dmv. MSI Afterburner zien wat er opvalt: lage CPU of GPU load, hoge CPU of GPU temp, onregelmatige CPU of GPU clock, etc.
Ook even langs de BIOS gaan en ALLE settings die met je CPU of GPU hardware te maken hebben en die je niet volledig snapt, opschrijven en googlen wat ze doen.
Het is een bekend probleem als je DisplayPort mixed met andere outputs. Probeer het met allemaal dezelfde DisplayPort-adapters eerst. http://hardforum.com/showthread.php?t=1750573Bartosy schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:56:
Heeft er iemand een tip voor me voor eyefinity tearing
Vanaf vanmiddag moet met 290 full time 4k beeld gaan uitsturen. Ik ben benieuwd welke ergernissen nu boven water zullen komen wat betreft drivers etc.
Nee dit voelt anders als voorheen hij doet het ook in dual screen met 2x dual link dvi of met 2 x dvi en hdmi ook is het geen tearing maar meer een ripple dat door het beeld heen gaat en bij alle 3. Ook heeft mijn kaart maar 1 displayport en om voor 400 euro kabels er bij te kopen gaat mij wel erg ver hub + 3 x displayport naar dual link dvi active adapter..[b]Phuncz schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 08:18:[/
[...]
Het is een bekend probleem als je DisplayPort mixed met andere outputs. Probeer het met allemaal dezelfde DisplayPort-adapters eerst. http://hardforum.com/showthread.php?t=1750573
Dit zal toch op een andere manier op te lossen moeten zijn. Ik dacht dat ze beloofd hadden dat dit bij de r9 290 opgelost moet zijn.
Hoe kan het dan de 5xxx serie perfect werkt zonder tearing en de opvolgende series allemaal dit probleem hebben.. Zal het niet precies andersom moeten zijn ? Ik vind dit best kwalijke zaak van amd dat ze eyefinity zo promoten maar niet erbij zegge dat het slechts functioneerd met dure monitors en displayport adapters.. En dat dit prbleem al 3 jaar duurt zonder oplossing.
Ik ga ervan uit dat je toch al de minimale Google search gedaan hebt, maar in het geval dat niet is:
http://support.amd.com/en...withmultipledisplays.aspx
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33972192
Wel vreemd dat je het op alle drie de monitoren hebt en in Windows desktop. Dit zou me eerder doen vermoeden dat er iets anders aan de hand is dan drivers of bugs, want dan hoort het in Windows niet weergegeven te worden. Wat gebeurt als je eyefinity uitschakelt en gewoon bureaublad uitbreiden kiest ?
http://support.amd.com/en...withmultipledisplays.aspx
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33972192
Wel vreemd dat je het op alle drie de monitoren hebt en in Windows desktop. Dit zou me eerder doen vermoeden dat er iets anders aan de hand is dan drivers of bugs, want dan hoort het in Windows niet weergegeven te worden. Wat gebeurt als je eyefinity uitschakelt en gewoon bureaublad uitbreiden kiest ?
[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 25-07-2014 10:33 ]
@Phuncz
Ik zal eens grafiekjes gaan verzamelen over hoe mijn CPU en GPU presteren ingame en tijdens benchmarks. Is er trouwens nog een bepaalde driver, waarvan jij zegt dat die het beste is? Ik zit momenteel op 14.4.
Daarnaast wil ik nog even laten weten dat ik momenteel de iGPU heb aangezet in de bios, omdat ik mijn tweede monitor daar op aan heb gesloten. Over het algemeen heeft dit geen negatieve impact op de prestaties voor zover ik had getest, maar misschien heb jij daar nog iets op aan te merken.
Tot zover in ieder geval bedankt voor de inzet
Ik zal eens grafiekjes gaan verzamelen over hoe mijn CPU en GPU presteren ingame en tijdens benchmarks. Is er trouwens nog een bepaalde driver, waarvan jij zegt dat die het beste is? Ik zit momenteel op 14.4.
Daarnaast wil ik nog even laten weten dat ik momenteel de iGPU heb aangezet in de bios, omdat ik mijn tweede monitor daar op aan heb gesloten. Over het algemeen heeft dit geen negatieve impact op de prestaties voor zover ik had getest, maar misschien heb jij daar nog iets op aan te merken.
Persoonlijk hou ik me sinds de R9 290X launch bij de WHQL's en hierdoor heb ik een heel goede stabiliteit (misschien éénmaal een BSOD op AMD driver gehad) en zolang de 14.7 (of 14.8 bijna) WHQL niet uit is, blijf ik bij de 14.4. Hier heb ik ook een aantal van de nieuwste games zonder issue mee gespeeld.
Een i5 2500 mag geen bottleneck heten : http://nl.hardware.info/r...absolution-1920x1080-high
Nou is dit niet de benchmark/review die ik zocht, maar het geeft wel een redelijk beeld denk ik ??
De "AMD 1055t op 3.5GHz" lijkt me echter veel te oud ondertussen. Zelfs mijn oude i7 930 kan een bottleneck zijn soms dus bij een nog oudere langzamere CPU kan dat alleen maar nog erger zijn
Nou is dit niet de benchmark/review die ik zocht, maar het geeft wel een redelijk beeld denk ik ??
De "AMD 1055t op 3.5GHz" lijkt me echter veel te oud ondertussen. Zelfs mijn oude i7 930 kan een bottleneck zijn soms dus bij een nog oudere langzamere CPU kan dat alleen maar nog erger zijn
Dit lees ik nu pas, maar het kan mogelijk er wel mee te maken hebben. Had je de iGPU al actief toen je de problemen ontdekte ? Mijn eerste gedachte was namelijk dat je op de iGPU werkte, maar de AMD Phenom X6 1055T heeft dat niet. Maar nu realiseer ik me dat ze vroeger op de chipset zaten voordat AMD ze in de CPU is beginnen implementeren. Anders moet je eens zien of het inderdaad niet de iGPU neemt. In AMD CCC zou je dit mogelijk kunnen regelen.xDecisions schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:56:
En graag gedaan
Verwijderd
Hoe heet moet een reference Asus R9 290 eigenlijk worden? Ik haal tijdens alleen maar browsen in Chrome ( dus hardware acceleration erop) al 61 graden, en met veel moeite idlet hij op 50 graden. De fan staat op 20% en ik gebruik de stock clocks. Is dit wel normaal? Ik weet dat ze heet worden, maar zo heet?
PS. De buitentemperatuur ligt op ongeveer 18 graden hier.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2014 20:31 ]
Ik heb een non-reference XFX 290 Double Dissipation en die van mij is nu tijdens het browsen ook 52 graden. De reference koeler van AMD is natuurlijk significant slechter dus ik zou zeggen dat het normaal is.
Laat me raden, je hebt meer dan 1 scherm verbonden met je videokaart?Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:29:
Hoe heet moet een reference Asus R9 290 eigenlijk worden? Ik haal tijdens alleen maar browsen in Chrome ( dus hardware acceleration erop) al 61 graden, en met veel moeite idlet hij op 50 graden. De fan staat op 20% en ik gebruik de stock clocks. Is dit wel normaal? Ik weet dat ze heet worden, maar zo heet?
Verwijderd
Nou, daar zat ik aan te denken, maar zelfs dat is niet zo. Dat moet nog gebeuren, dus nu zijn de clocks nog normaal- die worden pas idioot hoog wanneer mijn tweede scherm er ook aan komt.Junia schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:35:
[...]
Laat me raden, je hebt meer dan 1 scherm verbonden met je videokaart?
De intake zit wel maar een slot boven de backplate van een GTX 280 ( om vier schermen aan te kunnen sturen waarvan er drie VGA hebben zit die 280 erbij), dus de lucht die er in komt is wel wat heter. Maar zelfs dan.
Vreemd, dat zijn dan best hoge temps voor idle. Probeer anders eens te testen door de GTx 280 uit je kast te halen? zou goed kunnen dat het daardoor komt.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:37:
[...]
Nou, daar zat ik aan te denken, maar zelfs dat is niet zo. Dat moet nog gebeuren, dus nu zijn de clocks nog normaal- die worden pas idioot hoog wanneer mijn tweede scherm er ook aan komt.
De intake zit wel maar een slot boven de backplate van een GTX 280 ( om vier schermen aan te kunnen sturen waarvan er drie VGA hebben zit die 280 erbij), dus de lucht die er in komt is wel wat heter. Maar zelfs dan.
Verwijderd
Die 280 blijft ook niet koel ( 62 graden op idle) dus daar zou het ook aan kunnen liggen inderdaad. Ik zal hem er morgen eens uithalen, kijken wat er dan gebeurt.Junia schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:38:
[...]
Vreemd, dat zijn dan best hoge temps voor idle. Probeer anders eens te testen door de GTx 280 uit je kast te halen? zou goed kunnen dat het daardoor komt.
Edit: en nu tijdens een Youtube-filmpje tikt hij vrolijk de 76 aan

Op zich raar; ik heb twee front intake fans, een sidepanel intake fan en een backside outtake fan. Dat zou toch zat moeten zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2014 20:52 ]
Ik heb geen AMD phenom maar een Intel 2500k @ 4.0 GHzPhuncz schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 19:26:
... Mijn eerste gedachte was namelijk dat je op de iGPU werkte, maar de AMD Phenom X6 1055T heeft dat niet...
http://imgur.com/a/WW3fk
Als ik alles hier ga plaatsen neemt dat een hoop ruimte in ben ik bang, dus ik doe het even zo als het niet teveel moeite is voor jullie
Uit de eerste 4 zie ik niets bijzonders. Ik heb de score nog niet vergleken met andere mensen dus ik weet niet hoe ik er in dat opzicht voor sta. Er valt in ieder geval duidelijk te zien dat het GPU intensive benchmark is. Temperatuur is niet al te hoog, wel hoger dan normaal maar dit is natuurlijk full load. Ik denk niet dat de temperatuur mijn kaart throttelt en daarnaast haalt mijn kaart deze temperatuur ingame toch nooit. De kaart zit netjes op een constante 100% usage en de clocks zijn stabiel. Op het gebied van de CPU zien we dat deze rond de 60-65% usage danst en dat deze benchmark niet veel vraagt van de CPU.
De laatste 3 zijn van Battlefield 4. Ik heb een extreme situatie (TDM 64 players) genomen om zo goed te zien waar het fout gaat. Uit de screen van de GPU zie je dat de GPU usage verre weg van maximaal presteert. Ook de temperatuur zit maar op 62 graden. Tegelijker tijd was ik wel aan het spelen met een fps ongeveer 90-100 (drops van onder de 60 fps
Als ik vervolgens naar CPU in dezelfde situatie kijk (het plaatje eronder), wordt deze wel vol belast, hij zit met een usage van tussen de 95 en 100%. Ik zou dus zeggen dat de CPU de bottleneck vormt voor de R9 290. In de test range waar de CPU vrij weinig te doen heeft zit ik dan wel weer stabiel op 144 fps.
Nu moet ik nog even uitvogelen of mij CPU het werkelijk niet trekt of dat hij eigenlijk zich met andere dingen bezig houdt tijdens het gamen. Ik zat al te kijken naar een programma als norton, al ben ik tegelijker tijd bang om zonder virus scanner te zitten.
Ook mijn R9 290 werkt niet fatsoenlijk met 4k beeld. Waardeloos die R9's wat dat betreft, Goeie geldverspilling zo.
[ Voor 19% gewijzigd door Iuigi op 25-07-2014 21:27 ]
Verwijderd
Bij jou ook niet? Ik krijg 4k met geen mogelijkheid soepel lopend in VLC of in Chome, maar in IE wil het wel gewoon.Iuigi schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:27:
Ook mijn R9 290 werkt niet fatsoenlijk met 4k beeld. Waardeloos die R9's wat dat betreft, Goeie geldverspilling zo.
Wat de temps betreft; ik krijg hem met een custom fan profiel en zonder de GTX 280 erin nu tijdens Youtube op 57 graden en in idle op 42 graden. Dat is best redelijk, maar nog steeds niet indrukwekkend. Wanneer mijn tweede scherm eraan zit en de GTX 280 weer erin, dan ben ik bang dat het niet goed koel blijft.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2014 21:35 ]
HELD! Die TLB bug was het dus (het tegenwerken van windows dus)Phuncz schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:17:
Hmm dat is vreemd dan. Misschien dat de game niet alle CPU cores gebruikt ? Er is namelijk een issue met AMD Phenom CPU's: http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1819399
Het loopt weer perfect.
Ik vind het hele bottleneck verhaal maar vaag, ja als je een te trage cpu hebt of op 800x600 draait ga je dat merken. Maar mijn 1055t kan battlefield 3 echt nog wel goed aan.nero355 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 18:00:
Een i5 2500 mag geen bottleneck heten : http://nl.hardware.info/r...absolution-1920x1080-high
Het scherm knippert wat maar is voor het grootste deel gewoon zwart, helaas AMDVerwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:30:
[...]
Bij jou ook niet? Ik krijg 4k met geen mogelijkheid soepel lopend in VLC of in Chome, maar in IE wil het wel gewoon.
Vreemd. 4k via HDMI 2.0 werkt hier gewoon prima (op 30 fps R9 290X)Iuigi schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:02:
[...]
Het scherm knippert wat maar is voor het grootste deel gewoon zwart, helaas AMD
Verwijderd
Ik draai dan op een FHD scherm ( want de bitrate word wel degelijk hoger en in dit geval de kwaliteit ook) en het grootste deel is dan gewoon zwart, hetzelfde effect als een video slecht gecodeerd is. Het lagt en het geluid loopt achter op het beeld.Iuigi schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:02:
[...]
Het scherm knippert wat maar is voor het grootste deel gewoon zwart, helaas AMD
Ah sorry ik had je verward met iemand anders. En i5-2500K op 4.0GHz zou vlot genoeg moeten lopen maar BF4 is wel een CPU intensief spel en zoals je zelf hebt geconstateerd ligt daar wel een issue.xDecisions schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:13:
Ik heb geen AMD phenom maar een Intel 2500k @ 4.0 GHz. Ik heb een aantal grafiekjes gescreened en heb alles bij elkaar in een album gestopt:
http://imgur.com/a/WW3fk
Probeer eens BattleLog (de website) te sluiten nadat je in-game bent. Ik zie mensen klagen dat sommige geanimeerde zaken op BattleLog nogal wat CPU/GPU usage kosten. Eventueel kun je eens proberen met hardwareversnelling uit te schakelen in de browser.
Super om te horenAndRo555 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:47:
HELD! Die TLB bug was het dus (het tegenwerken van windows dus)
Het loopt weer perfect.
Welk scherm en wat voor kabel (merk, lengte) gebruik je ? De R9 290 ondersteunt wél 4K schermen.Iuigi schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:27:
Wat jij doet is trollen trouwens, look it up.
Klopt, bij mij ook. Echter heb ik een 60hz display en dat werkt dus niet. Wellicht met een driver update.Junia schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:06:
[...]
Vreemd. 4k via HDMI 2.0 werkt hier gewoon prima (op 30 fps R9 290X)
Het is een Samsung 28d590d.
Wat betreft het trollen, ik weet het. Het is aan de andere kant wel mijn ervaring en ik ben ietwat gefrustreerd omdat ik aan alle eisen voldoe en het niet werkt. Thats all
Goeieavond,
Nadat ik deze update van windows had geïnstalleerd zit ik nu op een grijs scherm te typen:
Advanced Micro Devices, Inc. - Graphics Adapter WDDM1.3 - AMD Radeon R9 200 Series
Iemand anders toevallig ook die update gehad?
Hij is aangesloten via displaylink en zodra ik op het inlogscherm kom word me scherm grijs. In CCC kan ik ook niks terugvinden om het te wijzigen. Mocht niemand een oplossing weten (of het lost zichzelf niet op) dan kan ik eventueel naar DVI-D switchen (die doet het dan weer wel...).
Alvast bedankt.
Nadat ik deze update van windows had geïnstalleerd zit ik nu op een grijs scherm te typen:
Advanced Micro Devices, Inc. - Graphics Adapter WDDM1.3 - AMD Radeon R9 200 Series
Hij is aangesloten via displaylink en zodra ik op het inlogscherm kom word me scherm grijs. In CCC kan ik ook niks terugvinden om het te wijzigen. Mocht niemand een oplossing weten (of het lost zichzelf niet op) dan kan ik eventueel naar DVI-D switchen (die doet het dan weer wel...).
Alvast bedankt.
Gamertag: timmie271
Verwijderd
Dat zijn toch gewoon de built-in Windows drivers? Kan je hem in Device manager even uninstallen? Dan installeert hij vanzelf weer opnieuw, misschien lost dat het op.timmie271 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:36:
Goeieavond,
Alvast bedankt.
Euhm, het was wel een update van AMD geloof ik maar dan via Windows. Ik weet alleen even niet wat ik dan moet verwijderen. Moet ik dan de videokaart verwijderen (AMD Radeon R9 200Series)?
Probleem al gevonden...
Contrast en Saturation stonden allebei op 0 in plaats van op 100, dus vandaar dat ik alleen maar een grijs scherm had.
Probleem al gevonden...
Contrast en Saturation stonden allebei op 0 in plaats van op 100, dus vandaar dat ik alleen maar een grijs scherm had.
[ Voor 29% gewijzigd door timmie271 op 25-07-2014 23:19 ]
Gamertag: timmie271
Verwijderd
Loltimmie271 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:50:
Euhm, het was wel een update van AMD geloof ik maar dan via Windows. Ik weet alleen even niet wat ik dan moet verwijderen. Moet ik dan de videokaart verwijderen (AMD Radeon R9 200Series)?
Probleem al gevonden...
Deze heeft DisplayPort en voorlopig op PC kan je alleen 60Hz krijgen door gebruik te maken van DisplayPort, aangezien nog geen enkele GPU een HDMI 2.0 heeft (Nvidia doet wel lage kwaliteit 4K over HDMI 1.4)Iuigi schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:29:
Klopt, bij mij ook. Echter heb ik een 60hz display en dat werkt dus niet. Wellicht met een driver update.
Het is een Samsung 28d590d.
Begin daar eerst mee met een goede DisplayPort kabel van 1.8m of 2.0m maar vermijd 3m kabels, die werken niet allemaal met 4K.
Je gaat ervan uit dat het aan "die R9 290" ligt, maar dat is niet zo. 4K is er pas en zoals Anandtech al een tijdje geleden zei, UltraHD today: still not there. Helaas heeft 4K de kip voor het ei gedaan en zijn de aansluitingen en protocollen nog steeds niet bijgebeend, met HDMI 2.0 op nog geen enkele GPU en DisplayPort 1.3 niet op alle schermen.Wat betreft het trollen, ik weet het. Het is aan de andere kant wel mijn ervaring en ik ben ietwat gefrustreerd omdat ik aan alle eisen voldoe en het niet werkt. Thats all
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 26-07-2014 10:32 ]
Verwijderd
Je kan alleen niet negeren dat het meer dan vreemd is dat een kaart die direct gemarket word als 4k kaart problemen heeft met normaal 4k gebruik. Verder een goede kaart hoor, maar aan de 4k-ondersteuning en de drivers mag nog héél wat werk verricht worden. Beetje jammer weer.Phuncz schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 10:31:
[...]
Deze heeft DisplayPort en voorlopig op PC kan je alleen 60Hz krijgen door gebruik te maken van DisplayPort, aangezien nog geen enkele GPU een HDMI 2.0 heeft (Nvidia doet wel lage kwaliteit 4K over HDMI 1.4)
Begin daar eerst mee met een goede DisplayPort kabel van 1.8m of 2.0m maar vermijd 3m kabels, die werken niet allemaal met 4K.
[...]
Je gaat ervan uit dat het aan "die R9 290" ligt, maar dat is niet zo. 4K is er pas en zoals Anandtech al een tijdje geleden zei, UltraHD today: still not there. Helaas heeft 4K de kip voor het ei gedaan en zijn de aansluitingen en protocollen nog steeds niet bijgebeend, met HDMI 2.0 op nog geen enkele GPU en DisplayPort 1.3 niet op alle schermen.
PS. En de standaard koeling mag nog wel wat beter
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2014 11:23 ]
Van de 2 kaarten die ik heb, doet 1tje maar dit, zelfs als ik ze beide handmatig op 100% zet, kwesite van garantie claimen en een nieuwe halen?Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:22:
En de standaard koeling mag nog wel wat beterDit ding gaat letterlijk harder dan mijn stofzuiger op 100%.
Net de andere eruit gesloopt om te kijken wat ie doet, hij blijft wel koeler, op 100%, maar gaat nog boven de 88C uitkomen. neem niet aan dat dit de bedoeling is.
Verwijderd
Dat is alleen maar als ik de fan handmatig op 100% zetNoenie schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:58:
[...]
Van de 2 kaarten die ik heb, doet 1tje maar dit, zelfs als ik ze beide handmatig op 100% zet, kwesite van garantie claimen en een nieuwe halen?
Net de andere eruit gesloopt om te kijken wat ie doet, hij blijft wel koeler, op 100%, maar gaat nog boven de 88C uitkomen. neem niet aan dat dit de bedoeling is.
Snap ik, maar ik heb het over die van mij. Zelfs op 100% blijft ie "onhoorbaar" tov de andere kaart die ik heb. Zetje in CF namelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:02:
[...]
Dat is alleen maar als ik de fan handmatig op 100% zetOp zijn standaard 20% is hij onhoorbaar. Hij lijkt me dus gewoon in orde.
Verwijderd
Hebben we het allebei over de reference kaart? Want dan is het wel vreemd inderdaad.Noenie schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:33:
[...]
Snap ik, maar ik heb het over die van mij. Zelfs op 100% blijft ie "onhoorbaar" tov de andere kaart die ik heb. Zetje in CF namelijk.
Ah nee, heb het over een sapphire kaart met 3th party koeler.Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:56:
[...]
Hebben we het allebei over de reference kaart? Want dan is het wel vreemd inderdaad.
EDIT: Okay, can confirm, Heb zojuist beide kaarten even alleen in de kast gehad. 1 van de 2 kaarten gaat terug, de koeling daarvan presteert niet naar behoren.
[ Voor 23% gewijzigd door Noenie op 26-07-2014 13:27 ]
Mijn excuses voor de crosspost maar ik wilde even mededelen voor de mensen die een 60hz 4k monitor op een r9 kaart draaien en last hebben van flickering; ik heb in elk geval voor mijzelf de oplossing gevonden. Ik heb de meegeleverde DP kabel, eentje van Hama (mediamarkt) en icidu (mycom) geprobeerd zonder resultaat. Echter heft deze : http://www.kabeltje.com/a...layport-1.2-kabel-1-meter het voor mij opgelost. Ik draai nu 4k 60hz zonder issues. Misschien handig voor de mensen die er last van hebben.
Voor 4K geven kabels van 3 meter bijna allemaal issues, die van Accell zijn idd. bekend goed resultaat te geven voor de 1-2m versies.
Ik heb zo'n kabel gekocht.. helaas precies dezelfde issues als bij mijn standaard DP kabel. Heeft het probleem van flickering niet verholpenIuigi schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:49:
Mijn excuses voor de crosspost maar ik wilde even mededelen voor de mensen die een 60hz 4k monitor op een r9 kaart draaien en last hebben van flickering; ik heb in elk geval voor mijzelf de oplossing gevonden. Ik heb de meegeleverde DP kabel, eentje van Hama (mediamarkt) en icidu (mycom) geprobeerd zonder resultaat. Echter heft deze : http://www.kabeltje.com/a...layport-1.2-kabel-1-meter het voor mij opgelost. Ik draai nu 4k 60hz zonder issues. Misschien handig voor de mensen die er last van hebben.
PSN Id : djwaxi
Heb je geen flickering doordat de helderheid/backlight niet op maximum staat ? Als je een korte (1-2m) DP1.2 kabel hebt van een goed merk (zoals die Accell), zou dat verholpen moeten zijn, anders ligt het aan iets anders (settings, scherm).
Mijn r9 290 wordt IDLE dik 80-90 graden als ik geen custom fan profiel maak.. mijn TITAN deed 28 graden ofso.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:40:
[...]
Die 280 blijft ook niet koel ( 62 graden op idle) dus daar zou het ook aan kunnen liggen inderdaad. Ik zal hem er morgen eens uithalen, kijken wat er dan gebeurt.
Edit: en nu tijdens een Youtube-filmpje tikt hij vrolijk de 76 aanJammer dat dit ding bij 50% van de fan al als een straaljager klinkt, anders gooide ik de fan gewoon wat omhoog.
Op zich raar; ik heb twee front intake fans, een sidepanel intake fan en een backside outtake fan. Dat zou toch zat moeten zijn.
AMD is gewoon keihard aan het falen, doe je weinig aan. Ik accepteer het maar omdat ik voor 200 euro een r9 290 heb gekocht maanden geleden. Waarom denk je dat mensen het dumpen voor zo weinig geld.
Als je goed zoekt heb je een 2e hands 290 voor 170 euro.
Mijn airflow is verder pefect.
Zelfs die 7970 stock edities draaien heet onder idle en load maken een kabaal van hier tot tokio.... waarn een titan whisper quiet is
[ Voor 61% gewijzigd door A87 op 10-08-2014 12:06 ]
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
Het zal wel trolling zijn, maar ja: de R9 290 zou zeker geen idle temperaturen boven de 50°C mogen zien, dan klopt er iets niet aan de koeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 10-08-2014 12:37 ]
Dan is er iets mis met je koeler, neem aan reference, die hoort idle nog vrij okay te koelen, onder load mag hij vrolijk de 90 graden aantikken. GPU + VRM's zijn daar tegen bestand. Overigens is 28 graden wel heel koel, dat is maar een paar graden boven kamertemp, behoorlijk lastig om voor elkaar te krijgen op een GPUA87 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:56:
[...]
Mijn r9 290 wordt IDLE dik 80-90 graden als ik geen custom fan profiel maak.. mijn TITAN deed 28 graden ofso.
En daarom verslaan ze Nvidia in iedere prijsrange op prijs/prestatie en bieden ze meer VRAM.AMD is gewoon keihard aan het falen, doe je weinig aan.
Omdat iedereen zijn mijnbouwshizzle aan verkopen is, en de lage prijs komt omdat het aanbod zo vreselijk groot is, en de vraag niet al te groot.Ik accepteer het maar omdat ik voor 200 euro een r9 290 heb gekocht maanden geleden. Waarom denk je dat mensen het dumpen voor zo weinig geld.
Reference koeler van AMD is idd behoorlijk slecht voor de GPU zelf, airflow maakt ook weinig uit, gezien ze de warmte uit de kast trachten te blazen.Mijn airflow is verder pefect.
Zelfs die 7970 stock edities draaien heet onder idle en load maken een kabaal van hier tot tokio.... waarn een titan whisper quiet is
Echter, wie gebruikt nu nog reference koelers? Voor 30 euro heb je een Gelid Icy die even goed koelt als wat bijv. Sapphire op hun kaart zet. En de goed gekoelde kaarten zijn nieuw even duur als de referenceversie, die ook nog eens moeilijk te krijgen is.
Kijken naar referencekaarten is gewoon niet zo heel interessant. Tenzij je een fanboy bent natuurlijk.
People as things, that’s where it starts.
Pics or it didn't happen.A87 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:56:
[...]
Mijn r9 290 wordt IDLE dik 80-90 graden als ik geen custom fan profiel maak.. mijn TITAN deed 28 graden ofso.
AMD is gewoon keihard aan het falen, doe je weinig aan. Ik accepteer het maar omdat ik voor 200 euro een r9 290 heb gekocht maanden geleden. Waarom denk je dat mensen het dumpen voor zo weinig geld.
Mijn airflow is verder pefect.
Het zijn gewoon feiten, pak maar een fractal 1000 behuizing. Je kijkt op google images of youtube en de hitte knalt omhoog
http://i746.photobucket.c...tial%20Build/DSCF5830.jpg
behuizing voorbeeld
http://i746.photobucket.c...tial%20Build/DSCF5830.jpg
behuizing voorbeeld
[ Voor 62% gewijzigd door A87 op 10-08-2014 13:19 ]
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
mijn Asus r9 290 is in idle 52 graden... is het heel erg?Phuncz schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:36:
Het zal wel trolling zijn, maar ja: de R9 290 zou zeker geen idle temperaturen boven de 50°C mogen zien, dan klopt er iets niet aan de koeling.
[afbeelding]