Ik speel weer sinds jaren met Ajax, mede doordat Jong Ajax nu in de jupiler league speelt, het is toch weer wat anders.
Wat extra regeltjes voor mijzelf toegevoegt om het wat interestanter te maken, namelijk de huidige Ajax philosofie te respecten, geen mega salarisen en proberen de eigen jeugdspelers een kans te geven, al zal ik af een toe buitenlandse jeugdspelers aantrekken om gaten in de jeugdopleiding op te vullen.
In het eerste seizoen moest ik direct keuzes maken en heb ik bepaalde gevestige spelers moeten laten vertrekken, zoals Poulsen ( contract redenen ) en Enoh ( nuttig maar niet mijn ideale speler ), ik heb ook wat extra ervaring ingepast in het elftal omdat het allemaal wel erg jong was en omdat zij mijn jeugdspelers kunnen helpen, spelers gekocht zoals Mikaël Silvestre ( goedkoop, prima mentale stats ), Javad Nekounam ( vervanger Poulsen, geweldige mentale stats, 100+ Iraans international ) en Yann Kermorgant ( was een redelijke investering en ik vond dat het elftal een targetman miste ), ik heb ook Richairo Živković gekocht, gewoon omdat ik hem moest hebben in mijn elftal.
Eerste seizoen was eigenlijk een fluitje van een cent met de kwaliteit in de selectie, kampioen van Nederland en de beker gewonnen, helaas in Europa was er minder succes, derde plaats in de groepsronde van de Champions league en in de knockout fase van de Europa league verslagen door Frankfurt, dat had ik niet verwacht.

maar de europa league heeft niet zo veel prioriteit voor mij.
Het meest opvallende dit seizoen waren de keepers, ik heb ze beide een kans gegeven, aangezien ik Vermeer niet echt zeker vond in de wedstrijden dat ik hem opstelde koos ik lange tijd voor Cillessen, hij heeft het redelijk gedaan maar op een gegeven moment was ik toch erg teleurgesteld in Cillessen en stelde ik Vermeer weer op in het tweede kwart van het seizoen, alhoewel Vermeer soms de meest vreemde capriolen uithaalde in het doel...

deed hij het uiteindelijk toch veel beter dan Cillessen, Cillessen had een gemiddelde van 6.7 met een paar duels meer gespeeld en Vermeer haalde een dikke 7, met name te danken aan zijn sterke optredens na de winterstop.
Wat ook leuk om te vermelden is dat Mikaël Silvestre een aardige miskoop was van mij, ik heb hem aardig wat wedstrijden laten spelen en in 13 duels had hij een gemiddelde van 6.2, toen was ik het zat en heb ik voor Joël Veltman gekozen, echt veel beter deed hij het niet maar wel beter dan wat Silvestre aan het doen was.
In het tweede seizoen begonnen alle problemen.

met name uiteraard de contractbespekingen, de speler die het meeste verdiende bij Ajax was Siem de Jong die 23 duizend euro per week verdiende, Vermeer en van Rhijn wilde beide veel meer gaan verdienen en met name Vermeer wilde een flinke salarisverhoging, aangezien ik niet wilde dat zij meer zouden gaan verdienen dan mijn aanvoerder moesten zij vertrekken aangezien zij nog maar een een jarig contract hadden, van Rhijn was ik niet echt rouwig om dat hij moest vertrekken, hij had totaal geen progressie geboekt en een redelijk middelmatig seizoen gespeeld, ik had ook in Pele van Anholt van heerenveen al zijn vervanger aangetrokken, Vermeer aan de andere kant vond ik wel spijtig maar naar mijn mening waren zijn salariseisen te gortig, zijn goede prestaties waren ook Atletico Madrid opgevallen en daar speelt hij nu.

Cillessen moest van mij vertrekken aangezien ik geen progressie bij hem zag en ik had al in Marco Bizot van Groningen zijn vervanger aangetrokken.
Ik moest ook keuzes maken, PSV deed een bod op Finnbogason die niet bij wilde tekenen bij Heerenveen, ik had al geinvesteerd in een paar spitsen zoals Ezequiel Rescaldani ( stond op de transferlijst bij Velez, koopje ) en Yannick N'Djeng ( derde plaats africaans speler van het jaar ), aangezien ik het te riskant vond om hem naar PSV te laten gaan deed ik ook een bod op hem en hij koos voor Ajax, waardoor ik Sigthorsson moest verkopen, hij had het redelijk goed gedaan maar was geregeld geblesseerd, wat de keuze hem te verkopen makkelijker maakte, Živković maakte progressie maar het was nog te vroeg voor hem.
Het bestuur eiste dat ik het tweede seizoen kampioen zou worden, terwijl ik eerder aan een overgangseizoen dacht, vooral defensief had ik behoorlijk in kwaliteit verloren en het inpassen van de nieuwe spelers kost tijd, ik speelde met een verdediging van Bizot in het doel, Ligeon rechtsback ( kans gegeven ) Veltman ( prima ontwikkeling ) Moisander ( reserve aanvoerder + ervaring ) en Boilesen ( redelijk wisselvallig ), nou dat heb ik geweten!, ik wist dat het moeilijk zou worden maar Bizot hield werkelijk geen bal

, in zijn eerste officiele duel maakte hij knullig hens door buiten de zestien de bal op te pakken en hij kreeg ook nog een tweede gele kaart in dat duel...

ik voelde de bui al hangen, buiten dat bewees Ligeon dat hij vooral defensief het niveau niet aankon, hij reeg de ene naar de andere wanprestatie aan elkaar en op een gegeven moment moest ik hem wel wisselen met van Anholt, klein positief punt is wel dat Ligeon wel een beetje progressie boekt op zijn zwakke punten maar ik weet niet of ik hem nog een kans gun.
Op een gegeven moment stond ik in de Eredivisie ( met dank aan mijn defensie ) op de elfde plaats.

, toen werd ik wel een beetje zenuwachtig lol.

, positief punt was wel dat ik aardig wat doelpunten maakte, vooral offensief had ik genoeg keuzes, ik maakte wat veranderingen in mijn basis, bracht Lúcio in het team ( vervanger van Silvestre die niet meer tot de selectie behoorde ) en het ging veel beter, Veltman begon ook veel beter te spelen en ik liet Moisander en Boilesen roteren op de linkerkant, met af en toe Daley Blind op die positie als Boilesen geblesseerd was, het team staat nu op de derde plaats en is bezig met een goede ongeslagen reeks.
Een positief punt is wel dat Ajax in de Champions league groep op de eerste plaats staat boven PSG en Chelsea kan zich opmaken voor de Europa league

, met name dankzij een uitmuntende Joël Veltman.
Het is nu de winterstop en ik ben op het punt om mijn talenten te beoordelen, de newgens van vorig seizoen waren van redelijke kwaliteit maar geen toppers, ik heb wel een belg gecontracteerd waar alle topploegen interesse in toonden, aangezien er geen goede rechtsbuitens waren in mijn jeugdteam heb ik voor hem gekozen, voor zijn leeftijd is hij erg goed en een grote belofte, mijn doel voor volgend seizoen is om Riechedly Bazoer door te laten stromen tot het eerste elftal, ik heb hem al een keer uitgeleend aan Heerenveen en hij wordt nu begeleid door Javad Nekounam die nog steeds een goede speler is maar uiteindelijk toch vervangen moet worden.
Wat ook interessant is om te melden is dat Feyenoord op de 18e plaats staat met een gat van 4 punten op de nummer 17...

en het duurde wel erg lang voordat Fred Rutten de onvermijdelijke schop kreeg, Christoph Daum is aangesteld als zijn vervanger.
FC Twente is winterkampioen en FC Utrecht staat tweede op dit moment, vooral van Utrecht ben ik onder de indruk en Jan Wouters heeft een prima elftal opgebouwd, ze hebben vooral een aardige spits kunnen contracteren die voor hun niveau een goede aankoop is, het zal niet makkelijk worden Utrecht te verslaan maar aangezien ik aan een goede reeks bezig ben hou ik hoop op ten minste voorronde CL.
Wat een muur text zeg, ik hou op nu.