Yaz schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:26:
[...]
Dit argument hoor ik wel vaker maar dat is echt onzin. Er zijn genoeg retail kanalen die als de huidige retailers zouden stoppen gewoon doorgaan of beginnen met het verkopen van deze devices. Of koop jij soms wel je kleding bij de Mediamarkt (want die verkopen wasmachines), of koop jij soms ook je groenten bij de blokker (ze verkopen pannen) of .....
Winst en aantallen te verkopen is genoeg drijfveer om menig winkel over de streep te trekken. Al maken ze hier maar een paar tientallen euro winst op.
[...]
Ook dit systeem is tijdens de launch gewoon bevestigd. Het kwam er alleen de goegemeente kreeg niet direct antwoord op elk vraagje die ze hadden omdat het nog niet uit gekristaliseerd was. En als er een begint te schreeuwen dan doet de rest vaak gezellig mee. Samen schreeuwen is namelijk nog leuker en lekker makkelijk

Nee dat argument is absoluut geen onzin. Echte fans importeren nu de X1 en zullen hem anders via een MIcrosoft store kopen, maar de 'massa' wil gewoon de Xbox uit de schappen van de winkel halen. Als alle retailers wel nog Playstations maar geen Xboxen in de schappen hebben weet ik wel wat er met de marktaandelen gaat gebeuren. En wanneer er minder Xboxen in gebruik zijn is het minder interessant voor ontwikkelaars om daarvoor de ontwikkelen, daardoor worden er nog minder consoles verkocht, en dus minder geld verdiend door Microsoft en de uitgevers. Een beetje een omgekeerd kip en ei verhaal, de netwerk effecten in een tweezijdige markt zijn erg sterk. Retailers hebben hier in een hele grote machtpositie, zij verdienen aan de games, niet aan de hardware. Als MS dit doorzet en Amazon, BestBuy, Gamestop, Mediamarkt/Saturn zeggen gezamelijk van als je dit doet dan verkopen wij geen consoles meer, dan gaan er wat alarmen rinkelen in Seattle dat weet ik zeker. Het is voor MS zaak om zo veel mogelijk X1's te verkopen om zo een zo groot mogelijk platform voor games te krijgen waaraan ze verdienen, en het makkelijk verkrijgbaar zijn van deze consoles is daarbij erg belangrijk.
Daarnaast ben ik absoluut niet gaan schreeuwen, er was gewoon erg veel onduidelijkheid over het mogelijk 'unlocken' van een game op jou account. Maar bij bedrijven gaat het puur om geld, en dat was/is te halen uit de tweedehands game markt.
Buiten dit hoop ik echt dat ze het digitaal/gamesharing in een bepaalde vorm her introduceren, want het was eigenlijk echt een prima plan, wat door een marketing fiasco in het water is gevallen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Mr Ton op 09-04-2014 13:28
]