Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Sinterklaas is natuurlijk alleen voor de katholieken hoor.sanderb schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:18:
[...]
Het is nu wachten op de SGP die kamervragen gaat stellen waarom al die heidenen denken iets te kunnen zeggen over een Christelijk feest..
Sinterklaas is natuurlijk niet voor iedereen! Alleen voor de Christenen!
Sint Nicolaas is natuurlijk een heilige van de katholieken.
Xbox: Gulpener88
Crap...je hebt natuurlijk helemaal gelijk!Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:20:
[...]
Sinterklaas is natuurlijk alleen voor de katholieken hoor.
Sint Nicolaas is natuurlijk een heilige van de katholieken.
Nou, dan is de oplossing nog makkelijker. Sinterklaas wordt net als Carnaval een feest dat alleen nog beneden de rivieren gevierd wordt.
Nu ik erover nadenk...als ze het voor elkaar krijgen om zwarte pieten op de zwarte lijst te zetten roep ik bij deze iedereen op om met carnaval als zwarte Piet verkleed te gaan!
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Verwijderd
Ik moet er niet aan denken dat die kleine van me die mafketel van een Prem op tv had zien blaten over dat Sinterklaas niet bestaat. Dan had ik bijna moordneigingen gehad en kon ik het weer allemaal recht gaan praten en zeggen dat dat gewoon een meneer was die de weg kwijt was. Daar is overigens niks van gelogen want het is echt een randdebiel natuurlijk
Medelanders en zeurpieten naar het noorden van het land, levensgenieters naar het zuiden. Grenzen sluiten van het zuiden en we zullen nooit meer zeurpieten bij ons binnen krijgen.sanderb schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:23:
[...]
Crap...je hebt natuurlijk helemaal gelijk!
Nou, dan is de oplossing nog makkelijker. Sinterklaas wordt net als Carnaval een feest dat alleen nog beneden de rivieren gevierd wordt.
Nu ik erover nadenk...als ze het voor elkaar krijgen om zwarte pieten op de zwarte lijst te zetten roep ik bij deze iedereen op om met carnaval als zwarte Piet verkleed te gaan!
Ik zou spontaan carnaval gaan vieren.sanderb schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:23:
Crap...je hebt natuurlijk helemaal gelijk!
Beter nog: verkleed als echte slaaf! kettingen om de benen, zweepslagen op je rug
Blijkbaar zijn de zeurpieten vergeten wat slavernij echt inhield!
Ik moest hier stiekem toch een beetje om lachen.
http://www.dumpert.nl/med...het_sinterklaasfeest.html
My favorite programming language is solder.
http://www.telegraaf.nl/b...t__Perzische_Piet___.html
-
Als dusdanigheid: En vooropgesteld geen racisme intendedGertjuhjan schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:25:
[...]
Medelanders en zeurpieten naar het noorden van het land, levensgenieters naar het zuiden. Grenzen sluiten van het zuiden en we zullen nooit meer zeurpieten bij ons binnen krijgen.
^ Dat.Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:24:
Wat mij ook eigenlijk irriteert is dat ik vroeger ( bouwjaar 1980 ) nooit enig gezeik heb meegemaakt met Sinterklaas en net nu mijn dochtertje van 4 het allemaal begint mee te krijgen is er opeens gezeik over.
Moet je zien hoe dit leeft bij de mensen. Op nieuwssites is dit het meest populaire item bij iedereen. En de reacties zijn vrijwel allemaal hetzelfde: van tradities blijf je af.
Je zou er bijna spijt van krijgen dat die zeiknegers niet meer onderdrukt worden, dan hadden we dit gezeur in ieder geval niet gehad
Godsamme man, waar gaat dit over!
Ik ben net met mijn dochter naar een Sinterklaasfilm geweest (pepernotenchaos) en als het slaven zijn, dan zijn het wel de best geklede slaven ooit. Dat alleen al geeft aan dat het hier geen slavernij betreft.Shunt schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:20:
Indien er optochten zijn waarbij pieten blank of in de verkeerde kleur rond gaan lopen kun je mij vinden met een grote pot zwarte verf en een grote kwast / roller. Ik vind iedereen die hier over aan het zaniken is echt verschrikkelijke zwart kijkers. Ga een kind vragen of een volwassene waar hij zwarte piet mee associeert ik kan je garanderen dat geen enkel kind hem met slaven associeert.
En hij discrimineert dwergen..Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:23:
Ik heb zojuist gehoord dat het Wereld Natuur Fonds een melding over de Kerstman bij de VN gaat doen. De rendieren worden gebruikt om in zware omstandigheden duizenden kilometers te vliegen. Dierenmishandeling. Verbieden dus.
En dat is de pragmatische reden. En de reden waarom Sinterklaas zo'n dikke baard heeft.Puch-Maxi schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:25:
Zou Zwarte Piet niet bedacht kunnen zijn omdat de kinderen anders Zwarte Piet (tante Ria) zouden herkennen?
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik neem al een tijd niet meer serieus wat de VN van iets vindt, precies om dit soort onzin en met gemeet met twee maten.Nazanir schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:26:
Ik weet niet of dit al reeds gepost was, maar in Perzië is sinds enkele jaren een feest waar ook een zwarte piet in de schijnwerper staat, maar deze wordt WEL beschermd door de VN:
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Het betreft geen slavernij, maar is wel een duidelijke verwijzing naar de (zwarte) slaaf/knecht/hulp. Het is dan ook niet de vraag óf dat het geval is, maar meer of die verwijzing een probleem is.MrSleeves schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:30:
[...]
Ik ben net met mijn dochter naar een Sinterklaasfilm geweest (pepernotenchaos) en als het slaven zijn, dan zijn het wel de best geklede slaven ooit. Dat alleen al geeft aan dat het hier geen slavernij betreft.
Voor 90% van de Nederlanders niet, voor 10% wel (recent onderzoek van Maurice de Hondt).
[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 22-10-2013 16:38 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
En daarbij vindt mevrouw van de VN blijkbaar dat we maar gewoon over moeten gaan op de Kerstman, die minstens net zo omstreden is vanwege zijn lilliputter-slaafjes. Maarja, dat zal niet zo'n punt wezen aangezien mevrouw van de VN geen dwerggroei heeft.Nazanir schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:26:
Ik weet niet of dit al reeds gepost was, maar in Perzië is sinds enkele jaren een feest waar ook een zwarte piet in de schijnwerper staat, maar deze wordt WEL beschermd door de VN:
Ik ben zelf gabber geweest, elke buitenlander die ik tegenkwam noemde me een racist terwijl ik niet eens veel deed. Wij zijn heel erg goed voor buitenlanders die hier komen en dan krijg je eigenlijk stan voor dank.
Ik zag iemand dit op facebook zeggen: Naja ik trek m,n zwarte pieten pak al aan, wie gaat er mee ?
Of dit: Ik ben geen racist, maar door dit wordt je het wel. Het zijn allemaal negatieve dingen die opgewekt worden door dit geval.
Sommige mensen gaan wel veel eisen als ik eerlijk mag zijn, ik weet niet hoe jullie daarover denken ?
Offtopic:
Ik weet dat er peilingen zijn voor de politiek, heeft Wilders een flinke opkikker gekregen ?
[ Voor 25% gewijzigd door Mosin op 22-10-2013 16:42 ]
De perzische zwarte piet wordt zelfs als cultureel erfgoed beschouwd door de V.N. maar Zwarte piet in Nederland moet worden afgeschaft.
Tegelijkertijd wordt dit geroepen door een "professor' die onafhankelijk onderzoek zou moeten doen naar het onderwerp maar ondanks dat het onderzoek nog amper van de grond is al weet mede te delen dat zij en met haar de gehele werkgroep die het onderzoek doet vinden dat het racistisch is moet worden afgeschaft. (De hele reden om het onderzoek te doen was om te kijken of het racistisch was).
Dat onderzoek kan dus meteen de prullenbak en want het is beinvloedt door de mening van de onderzoekers, daarnaast adviseer ik Jamaica om eens sterk te kijken naar de kwaliteit van het eigen onderwijs. Als het dit soort kneuzen die de basis van onderzoek doen niet begrijpen de titel Professor meegeeft dan is het zeer dramatisch gesteld daar.
Kan je nu ook eens aangeven waar het SLAAF gedeelte vandaan komt? Knecht / hulp is algemeen bekend en geaccepteerd. Maar niemand die ik ken heeft het ooit over Sinterklaas en zijn slaven gehad.Garyu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:37:
[...]
Het betreft geen slavernij, maar is wel een duidelijke verwijzing naar de (zwarte) slaaf/knecht/hulp. Het is dan ook niet de vraag óf dat het geval is, maar meer of die verwijzing een probleem is.
Voor 90% van de Nederlanders niet, voor 10% wel (recent onderzoek van Maurice de Hondt).
Waarom betrekken anderen het er dan wel bij?
Edit, sorry niet jij...
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Iedereen kent de oorsprong, maar die hele verwijzing is er al lang niet meer. Zwarte pieten zijn altijd vrolijk, halen een hoop eer uit hun werk, zijn gul, behendigd, enz. Kinderen op de basisschool zijn beretrots als ze hun "pietendiploma" gehaald hebben. Opvoedkundig kun je je haast geen beter acceptatie-project voor een minderheidsgroep (in Nederland) voorstellen.Garyu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:37:
[...]
Het betreft geen slavernij, maar is wel een duidelijke verwijzing naar de (zwarte) slaaf/knecht/hulp. Het is dan ook niet de vraag óf dat het geval is, maar meer of die verwijzing een probleem is.
Dan is het toch legitiem om het ter discussie te stellen?
Maar dat ze zo'n "partijdige" dame hier als hoofdpiet benoemen is nogal vreemd en doet ook af aan het imago van de VN dat normaalgesproken zeer compromiszoekend en bemiddelend optreedt. Aan de andere kant zou ik gewoon het onderzoek afwachten. In het ergste geval komt sinterklaas niet op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed. So what?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Zwarte Piet is gekleed als een page, een leerling bij een edelman of ridder. Vandaar ook knecht, of leerling, etc.MrSleeves schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:30:
[...]
Ik ben net met mijn dochter naar een Sinterklaasfilm geweest (pepernotenchaos) en als het slaven zijn, dan zijn het wel de best geklede slaven ooit. Dat alleen al geeft aan dat het hier geen slavernij betreft.
Zeker geen slaaf dus, dat hij zwart is is misschien vooral toeval. Jan Schenkman bedacht de huidige vorm van Sinterklaas precies in de tijd dat slavernij uit begon te raken, en wilde waarschijnlijk voor die tijd juist heel modern bezig zijn met een zwarte figuur in dit vrolijke feest. Helaas zijn er altijd weer mensen die dat niet zo zien.Garyu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:37:
[...]
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
En dát vind ik weer wél een goed argument om zwarte piet te behouden. Alleen, moet zwarte piet daarvoor per se een ringetje door zijn oor, kroeshaar en dikke rode lippen hebben?mcDavid schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:45:
[...]
Iedereen kent de oorsprong, maar die hele verwijzing is er al lang niet meer. Zwarte pieten zijn altijd vrolijk, halen een hoop eer uit hun werk, zijn gul, behendigd, enz. Kinderen op de basisschool zijn beretrots als ze hun "pietendiploma" gehaald hebben. Opvoedkundig kun je je haast geen beter acceptatie-project voor een minderheidsgroep (in Nederland) voorstellen.
Zonder ben je dus geen echte piet.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Precies, zonder het "zwart", de rode lippen en het kroeshaar is Zwarte Piet geen Zwarte Piet.Quad schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:49:
Ja, omdat je daarmee geassocieerd wordt met zwarte piet.
Zonder ben je dus geen echte piet.
Cogitationis poenam nemo patitur
Ringetje? Nee, maar maakt het wel af. De rode lippen en het kroeshaar is ook belangrijk voor het verder onherkenbaar maken van de geschminkte.Garyu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:46:
[...]
En dát vind ik weer wél een goed argument om zwarte piet te behouden. Alleen, moet zwarte piet daarvoor per se een ringetje door zijn oor, kroeshaar en dikke rode lippen hebben?
En denk dat het feit dat een hoop kinderen roepen dat ze later ook piet willen worden al bewijs genoeg is dat dit niet racistisch bedoeld is. Als kinderen nu all pieten uitlachen en als minderwaardig zouden zien.. Maar nee, kinderen zien zwarte piet als een droombaan waar je naar moet streven..
Of is dat te moeilijk voor ze?
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Precies. Ik weet nog hoe blij mijn zusje was toen ze bij een basisschool intocht Zwarte Piet mocht spelen.prd_mpm schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:53:
[...]
En denk dat het feit dat een hoop kinderen roepen dat ze later ook piet willen worden al bewijs genoeg is dat dit niet racistisch bedoeld is. Als kinderen nu all pieten uitlachen en als minderwaardig zouden zien.. Maar nee, kinderen zien zwarte piet als een droombaan waar je naar moet streven..
Trouwens, alle tegenstanders van ZP krijgen een veel te groot podium, gezien de relatieve grootte van hun groep.
'Moeten we prostitutie dan ook afschaffen omdat de zoon van Sylvie Meis zich anders gediscrimineerd voelt?' Ik weet niet welke cabaretier de grap maakte, maar ik vond 'm echt geniaal
[ Voor 12% gewijzigd door Niku op 22-10-2013 17:02 ]
-
Het is ook de vraag waar je met het feest naar toe wilt gaan. Zwarte piet is niet altijd zwart geweest. Sinterklaas had niet eens een hulpje.Wceend schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:46:
[...]
je gaat nu moraliseren. Dan valt er nogal wat moraal bij te brengen aan onze kinderen die we misschien ook onbewust meegeven. De vraag is als je gaat moraliseren waar begin je dan en waar stop je.
Zwarte piet is zwart en dus ondergeschikt dus dat mag niet meer.
Geen speelgoedgidsen met meisjes met stofzuigers want dat is een stereotype.
Geen grappen over belgen meer vertellen want stel je voor dat mensen denken dat belgen minderwaardig zijn.
Geen dunne modellen meer op tv en reclames want dat zet aan tot anorexia.
Zo kan ik nog wel even doorgaan dus als je eenmaal ergens begint met dit soort zaken verbieden waar stop je dan. Discriminatie is bij wet verboden en dat is prima maar dat betekend dan ook niet altijd een witte sinkterklaas meer want een goedheiligman kan net zo goed zwart zijn of van welk ander type mens dan ook.
Bij alles wat je doet kan altijd iemand zich aangevallen voelen en dan ben ik bang dat alle optochten en dorpsfeesten tot het verleden behoren want er is altijd wel een groep waar de draak mee gestoken wordt.
Ik vind het prima als iemand zich gediscrimineert voelt dan moet daar over gesproken kunnen worden. Maar als er zelfs een discussie ontstaat tussen mensen met een negroide uiterlijk onderling is er dan nog sprake van discriminatie?
Dat is ook het trieste met sommige verwijzingen. Het feest heeft niet altijd in deze vorm bestaan, en gezien de terechte commotie zal de lol er ook gauw van af zijn als je het in deze vorm wilt behouden. Zwarte piet is een hulp,
dat is per definitie ondergeschikt. Nederland is daarbij het enigste land dat Nicolaas een neger als knecht heeft. Is ook niet vreemd aangezien Nederland internationaal goed geld verdiende met slavernij en het hier itt andere Europese landen vaker voorkwam.
Zwarte piet heeft in zijn huidige vorm een vieze bijsmaak. En gezien de proporties van het feest is het de status van folklore allang ontstegen. Het lijkt mij verstandig om iets subtieler om te gaan met tegengeluiden ipv mensen weg te zetten als aanstellers.
Ik stel voor... Melvin de Moor
Een volwassen kerel die lekker de hele dag rond kan rennen en zich niet aan de regels hoeft te houdenprd_mpm schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:53:
[...]
Ringetje? Nee, maar maakt het wel af. De rode lippen en het kroeshaar is ook belangrijk voor het verder onherkenbaar maken van de geschminkte.
Toch jammer dat je daarvoor een gekleurd persoontje voor moet hebben.
In de film van vandaag waren er geen ringetjes door oren en ook geen dikke rode lippen (en op TV hebben ze dat ook niet meer). Alleen rode lippen, maar dat is meer omdat de lippen anders zwart zouden zijn; maar die waren niet dikker aangezet en de roodtint viel ook nog best mee.Garyu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:46:
[...]
En dát vind ik weer wél een goed argument om zwarte piet te behouden. Alleen, moet zwarte piet daarvoor per se een ringetje door zijn oor, kroeshaar en dikke rode lippen hebben?
(Overigens heeft de donkere medemens juist geen dikke rode lippen.. tenzij ze lippenstift gebruiken.)
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Echt? Zo zie je wat er allemaal gedacht wordt. In Nederland is inderdaad verdiend, in de 1600's aan slavernij. "We" zijn verantwoordelijk geweest voor ongeveer 4% van het vervoer van de Afrikaanse slaven. Dan laten we alle slavernij ervoor en erna maar even buiten beschouwing, bij de Romeinse, Slavische en Islamitische slavernij kwam Nederland niet in beeld. Slaven in Nederland is trouwens nooit iets geworden, daar hielden de Nederlanders toch niet van.Iblies schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:02:
[...]
Is ook niet vreemd aangezien Nederland internationaal goed geld verdiende met slavernij en het hier itt andere Europese landen vaker voorkwam.
Wanneer dit de reden was, zou niet elk feest in Engeland, Spanje en Portugal vol met zwarte hulpjes moeten zitten? Daar was slavernij pas echt groot, en Spanje en Portugal ook gewoon in hun eigen land.
Huh? Ik ben "gewoon" geboren en getogen Nederlander hoor. "Men" vergalt ons volksfeest helemaal niet. Èlke buitenlander kijkt nogal gek naar dit Nederlandse feest. Ik heb nogal wat gereisd, maar dit wordt echt nergens begrepen, iedereen ziet meteen de overduidelijke verwijzing naar de slavernij met het zwarte hulpje.Nazanir schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:01:
Het voelt ook gewoon alsof onze tollerantie ons nu door de neus gedrukt wordt als volk. Wij laten mensen binnen van allerlei etnische groepen, en als dank vergalt men ons volksfeest. Dat is nog eens stank voor dank!
Verder: cultuur is relatief. We zijn het enige land die sinterklaas een zwarte hulp hebben toegedacht, en dat ook nog in relatief recent verleden (19e eeuw), terwijl de sinterklaastraditie vele malen ouder is. Die tijdelijke oprisping van een zwarte piet weer af te schaffen is dus stiekem helemaal niet tegen de oorspronkelijke traditie van het sinterklaasfeest. Verandering is niet het einde, het is onderdeel van de cultuur! Tradities veranderen gewoon.
Deze hele discussie laat in ieder geval zien dat de vermeende tolerantie van "ons Nederlanders" absoluut verdwenen is. In plaats van een gastvrij en multicultureel land zijn we de afgelopen twintig jaar in rap tempo tot een van de meest cultuur-onvriendelijke landen van Europa geworden. Respect is er overal helemaal uit. De vele discussies op Facebook en dergelijke laten de nuchtere waarheid wel zien. Ik vind het i.i.g. erg triest hoe velen zich zó enorm laten gaan en op zó'n laag niveau discussieren. Het aantal Geenstijl-achtige reacties vind ik daar meestal wel meevallen, maar blijkbaar maakt de zwarte-piet-discussie nogal wat los. Daar stoor ik me denk ik nog wel het meest aan

Blijkbaar zit het hoog, en in tijden van crisis extra-hoog. De vorige crises brachten ook een sterke nationalistische vlaag over de landen waar die toesloegen, met alle gevolgen vandien. Ik maak me daar in ieder geval serieus zorgen over...
[ Voor 15% gewijzigd door Garyu op 22-10-2013 17:28 ]
Als die tradities daar al waren, dan hebben ze die wijselijk al lang afgeschaft, i.t.t. Nederland....Jiriki schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:07:
[...]
Echt? Zo zie je wat er allemaal gedacht wordt. In Nederland is inderdaad verdiend, in de 1600's aan slavernij. "We" zijn verantwoordelijk geweest voor ongeveer 4% van het vervoer van de Afrikaanse slaven. Dan laten we alle slavernij ervoor en erna maar even buiten beschouwing, bij de Romeinse, Slavische en Islamitische slavernij kwam Nederland niet in beeld. Slaven in Nederland is trouwens nooit iets geworden, daar hielden de Nederlanders toch niet van.
Wanneer dit de reden was, zou niet elk feest in Engeland, Spanje en Portugal vol met zwarte hulpjes moeten zitten? Daar was slavernij pas echt groot, en Spanje en Portugal ook gewoon in hun eigen land.
Misschien heb ik het wat ongelukkig verwoord. Maar dat dit veel losmaakt kan ik best bij inkomen. Want als het inderdaad echt verplicht afgeschaft moet worden per 2015, moet ik ineens gaan uitleggen waarom de Sint niet meer komt. Voor veel ouders zal dit in het verkeerde keelgat schieten, omdat ik weet dat ze daar veel plezier uithalen. En waarom denkt men goed bezig te zijn door een kinderfeest de kop in te drukken? Het beste wat men heeft is een heel zwak argument (slavernij, racisme, want geen van beiden zijn ermee gemoeid) en een gigantische hypocrietheid (wat ik al eerder zei, een Persische Zwarte Piet wordt wel beschermd door de VN).Garyu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:25:
[...]
Huh? Ik ben "gewoon" geboren en getogen Nederlander hoor. "Men" vergalt ons volksfeest helemaal niet. Èlke buitenlander kijkt nogal gek naar dit Nederlandse feest. Ik heb nogal wat gereisd, maar dit wordt echt nergens begrepen.
Cultuur is relatief. We zijn het enige land die sinterklaas een zwarte hulp hebben toegedacht, en dat ook nog in relatief recent verleden (19e eeuw), terwijl de sinterklaastraditie vele malen ouder is. Die tijdelijke oprisping van een zwarte piet weer af te schaffen is dus stiekem helemaal niet tegen de oorspronkelijke traditie van het sinterklaasfeest.
Deze hele discussie laat in ieder geval zien dat de vermeende tolerantie van "ons Nederlanders" absoluut verdwenen is. In plaats van een gastvrij en multicultureel land zijn we de afgelopen twintig jaar in rap tempo tot een van de meest cultuur-onvriendelijke landen van Europa geworden. Respect is er overal helemaal uit. De vele discussies op Facebook en dergelijke laten de nuchtere waarheid wel zien. Ik vind het i.i.g. erg triest hoe velen zich zó enorm laten gaan en op zó'n laag niveau discussieren. Het aantal Geenstijl-achtige reacties vind ik daar meestal wel meevallen, maar blijkbaar maakt de zwarte-piet-discussie nogal wat los. Daar stoor ik me denk ik nog wel het meest aan
Dus ja, emoties zullen erg hoog oplopen en ik geloof best dat niemand zich voorneemt om lekker zo bot mogelijk te reageren, maar ik snap waar het vandaan komt.
-
Hoe meer de multi-culturele samenleving ontstaat, hoe meer onze traditites en onze cultuur wordt afgebroken. Daar wordt een groot gedeelte van Nederland gewoon erg gefrustreerd door. Vooral als men dan aan "ons" sinterklaasfeest durft te komen. Ik zeg ons, omdat de meeste Nederlanders zich erg verbonden voelen met dit feest. Het sinterklaasfeest is voor iedereen die dat graag wil vieren.
Men voelt zich aangevallen en daardoor raken mensen gefrustreerd.
Sowieso heeft de sminck een voordeel dat mensen niet herkent worden door de kinderen. Kan je ze wel blauw verven maar dat is niet echt realistisch.
Waarom is hun opvatting van zwarte piet opeens 100% bepalend?
+1
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Overigens ben ik er dan ook voorstander van om meteen die stoomboot af te schaffen. Dat is ook niet van deze tijd en komt uit hetzelfde boekje!
Sinterklaas mag dan met zijn hulpjes (die allemaal een ander kleurtje hebben...dus een blanke, en alle tintjes die je kan bedenken) in een Ferrari aankomen. Of nog beter....Met een stoet vrachtwagens. Is een stuk realistischer.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Verwijderd
Die vieze bijsmaak is zo vies dat ze in Suriname (waar we al 38 niets meer te vertellen hebben) nog gewoon sinterklaas mét zwarte Piet vieren. Als het echt zou zijn zoals die aandachtszoekers met teveel vrije tijd zeggen hadden ze het daar allang afgeschaft. En zolang ze in Suriname en op de Antillen (waar ruim 95% van de bevolking gekleurd is) zwarte Piet niet afschaffen moeten we dat hier ook niet gaan doen.Iblies schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:02:
[...]
Zwarte piet heeft in zijn huidige vorm een vieze bijsmaak. En gezien de proporties van het feest is het de status van folklore allang ontstegen. Het lijkt mij verstandig om iets subtieler om te gaan met tegengeluiden ipv mensen weg te zetten als aanstellers.
En als het echt zo erg zou zijn zou er vanuit Rotterdam en Den Haag ook geklaagd worden.
Simpelste oplossing is om die mensen met hun gebrek aan aandacht gewoon structureel te negeren.
✌
Ik stelde al voor om de vraag om te draaien.
Dus, waarom piet zwart laten?
Er zal geen kind om malen dat de snoep door een ongeschminkte piet in het rond wordt gesmeten.
Wel iedereen even een jaartje geven om de liedjes en merchandise aan te passen.
Verwijderd
Lol, ik heb vrienden in Panama en zoals je weet zijn ze daar niet echt blank. En laten die sinterklaas nu juist hartstikke leuk vinden. Ze hebben absoluut geen link met slavernij gelegd en die legt ook niemand die voor het eerst in aanraking komt met het sinterklaasfeest. Tenzij je een erg laag zelfbeeld hebt en jezelf bij het minste al gediscrimineerd voelt.Garyu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:25:
[...]
Huh? Ik ben "gewoon" geboren en getogen Nederlander hoor. "Men" vergalt ons volksfeest helemaal niet. Èlke buitenlander kijkt nogal gek naar dit Nederlandse feest. Ik heb nogal wat gereisd, maar dit wordt echt nergens begrepen, iedereen ziet meteen de overduidelijke verwijzing naar de slavernij met het zwarte hulpje.
Martijn KoningNiku schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:57:
[...]
Precies. Ik weet nog hoe blij mijn zusje was toen ze bij een basisschool intocht Zwarte Piet mocht spelen.
Trouwens, alle tegenstanders van ZP krijgen een veel te groot podium, gezien de relatieve grootte van hun groep.
'Moeten we prostitutie dan ook afschaffen omdat de zoon van Sylvie Meis zich anders gediscrimineerd voelt?' Ik weet niet welke cabaretier de grap maakte, maar ik vond 'm echt geniaal
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het gaat juist om het sprookje, de mythe. Het paard wat over de daken loopt, het boek van Sint met daarin alle kinderen vermeld. De piet die je schoentje leegt en er wat lekkers in stopt. De boot die uit Spanje komt. Het spel dat ouders hun kinderen voor de gek houden en de mooiste verhalen vertellen.
Ieder gelovig kind legt de link niet naar slavernij en als ze er niet meer in geloven kun je daar als ouder prima op inspelen en het juiste verhaal vertellen. En dus ook uitleggen dat een gekleurde Nederlander geen piet is. Maar blijkbaar gaat dat de zeurpieten niet ver genoeg. Nee hun eigen morele gekwetstheid over een zwarte bladzijde uit de geschiedenis verheffen boven een kinderfeest. Nee dan ben je een echte held
Verwijderd
Ja, waarom ook niet. De meerderheid van de bevolking is voor zwarte Piet (waaronder ook veel gekleurde medelanders) en laten we dan geheel democratisch die paar zeikdozen hun zin geven.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:46:
Wat ik iig niet begrijp is dat mensen het belangrijk vinden dat piet zwart blijft voor dit commerciële feest.
Ik stelde al voor om de vraag om te draaien.
Dus, waarom piet zwart laten?
Er zal geen kind om malen dat de snoep door een ongeschminkte piet in het rond wordt gesmeten.
Wel iedereen even een jaartje geven om de liedjes en merchandise aan te passen.
Leggen we het daarna op de Antillen en in Suriname wel uit dat ze daar racistisch bezig zijn.
Ben je bereid die houding bij elke traditie te hebben, ook bij tradities die je na aan het hart gaan? Want je kunt elke traditie ontleden en afserveren, inclusief religieuze tradities. Waarom besnijden? Waarom op zondag naar de kerk? Waarom zondagssluiting? Enzovoort.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:46:
Wat ik iig niet begrijp is dat mensen het belangrijk vinden dat piet zwart blijft voor dit commerciële feest. Ik stelde al voor om de vraag om te draaien. Dus, waarom piet zwart laten?
Er zal geen kind om malen dat de snoep door een ongeschminkte piet in het rond wordt gesmeten. Wel iedereen even een jaartje geven om de liedjes en merchandise aan te passen.
Ik vermoed dat de meeste tegenstanders van verandering niet zozeer de verandering tegenstaan, maar de reden waarom de voorstanders van verandering dit proberen erdoor te drukken. Verandering doordrukken geeft nu eenmaal veel tegenstand, omdat er niet geprobeerd wordt de anderen te overtuigen, maar om ze emotioneel te chanteren met het discriminatie en slavernij "argument"
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Er is om te beginnen niets racistisch aan, het verhaal wat mij verteld is is dat ze door de schoorstenen vielen en daardoor zwart roet over zich heen kregen.
Dan is het ook nog eens zo dat kinderen zwarte pieten linken aan vriendelijke en gerespecteerde personen.
Als de VN dan sinterklaas verplicht af wilt schaffen, dan mag de kerstman ook niet meer bestaan want die heeft dwergjes als slaven. En jodenkoeken? Blanke vla?
Ik zou echt al het vertrouwen in de Nederlandse regering verliezen als ze zich hier iets van aantrekken. Het is al belachelijk dat IEMAND zich hier iets van aantrekt, de regering? De VN? Waar slaat dit nou op.
Iemand zei iets over slaven in Niger. Pak die slavenhandelaars en vrouwenhandelaars aan, verkwist geen tijd. Doe eens wat voor je geld. Verdomme.
https://www.facebook.com/pietitie
Geweldig om te zien hoe dit leeft bij veel nederlanders.
Vooral goed neergezet dit door Gambieter:
Ik vermoed dat de meeste tegenstanders van verandering niet zozeer de verandering tegenstaan, maar de reden waarom de voorstanders van verandering dit proberen erdoor te drukken. Verandering doordrukken geeft nu eenmaal veel tegenstand, omdat er niet geprobeerd wordt de anderen te overtuigen, maar om ze emotioneel te chanteren met het discriminatie en slavernij "argument"

[ Voor 11% gewijzigd door Gé Brander op 22-10-2013 18:00 ]
Dus de meerderheid heeft de wijsheid in pacht?Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:50:
Ja, waarom ook niet. De meerderheid van de bevolking is voor zwarte Piet (waaronder ook veel gekleurde medelanders) en laten we dan geheel democratisch die paar zeikdozen hun zin geven.
Leggen we het daarna op de Antillen en in Suriname wel uit dat ze daar racistisch bezig zijn.
Jij mag dus nooit meer zeiken over het beleid van het kabinet, want de meerderheid heeft gestemd.
Onzin dus, iedereen mag zijn gevoel (genoegen of ongenoegen) spuien, dus ook deze minderheid.
Je moet er eens bij nadenken dat het zo zou kunnen zijn dat er een groep geraakt wordt door 'zwarte piet'.
Of dat nu zeikdozen zijn of niet...
Waarom zou je daar dan zo star mee omgaan? Is het zo belangrijk? Ik vind van niet. Jij blijkbaar wel.
Ik weet niet wie er dan de zeikdoos is trouwens...
Volgens mij zijn er echt weinig media die gewoon een goed stuk hierover hebben geschreven in plaats van een paar quotes van een VN dame die duidelijk geen enkel idee heeft met daaromheen een propaganda stukje oid.
Verandering is voor veel mensen moeilijk, zeker als het noodzakelijk is. Maar een verandering aan tradities is het verlies van een identiteit, ik zie ook geen noodzaak in om onze traditie -Sinterklaas- aan te passen. Laten we niet vergeten dat Sinterklaas een goedheiligman moet voorstellen en ik weiger te geloven dat een goed en heilig man slaven in dienst heeft. Er is teveel racisme in Nederland alleen sinterklaas is er niet de oorzaak van.gambieter schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:52:
[...]
Ben je bereid die houding bij elke traditie te hebben, ook bij tradities die je na aan het hart gaan? Want je kunt elke traditie ontleden en afserveren, inclusief religieuze tradities. Waarom besnijden? Waarom op zondag naar de kerk? Waarom zondagssluiting? Enzovoort.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits. (A.E.)
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Hear hear...gambieter schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:52:
[...]
Ja, het gaat hier om een klein detail van de traditie, en niet de hele traditie.gambieter schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:52:
[...]
Ben je bereid die houding bij elke traditie te hebben, ook bij tradities die je na aan het hart gaan? Want je kunt elke traditie ontleden en afserveren, inclusief religieuze tradities. Waarom besnijden? Waarom op zondag naar de kerk? Waarom zondagssluiting? Enzovoort.
En ja, er zijn wel tradities die wat mij betreft helemaal mogen verdwijnen, maar ik maak er geen punt van dat ze er zijn.
Wat is traditie eigenlijk?
Iets waar men ooit mee is begonnen en dat nog steeds doet.
Mag een traditie niet aan verandering onderhevig zijn?
Verwijderd
Dus als er 100 mensen eventueel wat moeite zouden hebben met zwarte Piet omdat ze dat doet denken aan iets wat ze zelf nooit meegemaakt hebben (slavernij), dan moet de rest zich maar aanpassen?albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:59:
[...]
Dus de meerderheid heeft de wijsheid in pacht?
Jij mag dus nooit meer zeiken over het beleid van het kabinet, want de meerderheid heeft gestemd.
Onzin dus, iedereen mag zijn gevoel (genoegen of ongenoegen) spuien, dus ook deze minderheid.
Je moet er eens bij nadenken dat het zo zou kunnen zijn dat er een groep geraakt wordt door 'zwarte piet'.
Of dat nu zeikdozen zijn of niet...
Waarom zou je daar dan zo star mee omgaan? Is het zo belangrijk? Ik vind van niet. Jij blijkbaar wel.
Ik weet niet wie er dan de zeikdoos is trouwens...
Ik heb er last van als de buren hun verjaardag in de tuin vieren maar dat is eens per jaar en dan accepteer ik dat gewoon. Je kunt je ook gewoon eens wat vriendelijker opstellen in plaats van je zin door te proberen drijven. Als het écht een probleem zou zijn zou dit overal spelen en niet slechts in Amsterdam.
Natuurlijk mag een traditie aan verandering onderhevig zijn. Lees het stukje van Gambieter hierboven even. Heel goed verwoord. De discriminatie/racisme troefkaart spelen om alles maar gedaan te krijgen is gewoon zwak. Er zijn enkelen die zich, in mijn ogen volledig onterecht, in hun kruis getrapt voelen door Zwarte Piet.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:02:
Kom dan met goede argumenten.
Ik zeg dus niet dat hun gevoel niet echt is, ik zeg dus dat hun gevoel er bij in mijn ogen onterecht is. Er zijn namelijk geen racistische of discriminerende doelen met het hele Sinterklaasfeest!
* gambieter heeft vorige week een management cursus gedaan, inclusief een module onderhandelen
Ik heb geen probleem met het geleidelijk aanpassen van tradities via natuurlijk verloop, maar zoals aangegeven erger ik me eerder aan de drammerigheid en de emotionele chantage. En dan zet ik ook snel de hakken in het zand en krijgt de middelvinger viagra-neigingen...D0gtag schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:01:
Verandering is voor veel mensen moeilijk, zeker als het noodzakelijk is. Maar een verandering aan tradities is het verlies van een identiteit, ik zie ook geen noodzaak in om onze traditie -Sinterklaas- aan te passen. Laten we niet vergeten dat Sinterklaas een goedheiligman moet voorstellen en ik weiger te geloven dat een goed en heilig man slaven in dienst heeft. Er is teveel racisme in Nederland alleen sinterklaas is er niet de oorzaak van. The difference between stupidity and genius is that genius has its limits. (A.E.)
Zoals aangegeven: dat is helemaal niet relevant. Aan beide kanten worden er veel slechte argumentaties gebruikt, maar je moet naar het proces kijken, niet naar de paar mensen die de fout in gaan.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:08:
Aan iedereen die zegt dat de oorsprong van zwarte piet niet is terug te voeren naar restanten van slavernij...
Leg dit stukje tekst eens uit: "Want al ben ik zwart als roet, Ik meen het toch goed."
[ Voor 75% gewijzigd door gambieter op 22-10-2013 18:11 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Leg dit stukje tekst eens uit: "Want al ben ik zwart als roet, Ik meen het toch goed."
Een klein detail.. MMhhh.. okalbino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:02:
[...]
Ja, het gaat hier om een klein detail van de traditie, en niet de hele traditie.
En ja, er zijn wel tradities die wat mij betreft helemaal mogen verdwijnen, maar ik maak er geen punt van dat ze er zijn.
Wat is traditie eigenlijk?
Iets waar men ooit mee is begonnen en dat nog steeds doet.
Sint en Piet - klein detail= Sint
Das een detail van 50%, in andere omstandigheden zou ik een verandering van 50% minder een behoorlijke verandering durven noemen, ipv het af te doen als "een klein detail"....
Een traditie mag ook met zijn tijd mee gaan. Sint niet meer met de stoomboot, maar met een Bio-ethanol speedboot, Piet op een Segway. Dat is verandering genoeg.
Probleem in mijn ogen is dat mensen die zo hard nee roepen kijken vanuit een standpunt van "Hoe kan ik dit interpreteren als racisme?" Ipv, hey een leuke festiviteit, waar ik in deze tijd op zowel tv, als radio als in de straat nergens iets meekrijg van racisme of slavernij.
Mensen die op zoek gaan naar een excuus als racisme zullen overal wel iets weten te vinden, helemaal als men niet gewoon is aan onze cultuur en gebruiken. Dan is een veroordeling heel snel gebeurt, zoals nu weer blijkt.
Making an ass of myself since the 70's
Verwijderd
Er zat er vorige week een bij P & W die zich ruim 30 jaar geleden ook gediscrimineerd voelde als de sint op school kwam. Het is dat zijn beste vriend er vorig naar vroeg anders wist die vriend het nog niet. Als je het dan echt zo erg vindt had je je mond wel opengetrokken lijkt me.Gé Brander schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:05:
[...]
Natuurlijk mag een traditie aan verandering onderhevig zijn. Lees het stukje van Gambieter hierboven even. Heel goed verwoord. De discriminatie/racisme troefkaart spelen om alles maar gedaan te krijgen is gewoon zwak. Er zijn enkelen die zich, in mijn ogen volledig onterecht, in hun kruis getrapt voelen door Zwarte Piet.
Ik zeg dus niet dat hun gevoel niet echt is, ik zeg dus dat hun gevoel er bij in mijn ogen onterecht is. Er zijn namelijk geen racistische of discriminerende doelen met het hele Sinterklaasfeest!
Verwijderd
Geef eens eerlijk antwoord, heb jij producten in huis die in bv China gemaakt zijn? Jij drinkt alleen Max Havelaar koffie, thee en/of choco?albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:08:
Aan iedereen die zegt dat de oorsprong van zwarte piet niet is terug te voeren naar restanten van slavernij...
Kleding koop jij bij de wereldwinkel?
Mmhh, er komt iemand door de schoorsteen geklommen, die zo zwart als roet is. Normaal zou je dan aan een inbreker kunnen denken, maar dit is een Piet, dat is geen inbreker, hij bedoelt het goed. Hij komt niets weghalen, hij komt geschenken brengen.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:08:
Ofwel, jij bent op zoek naar zaken die er niet zijn.. Een stok om mee te slaan, net als die andere mensen die onze cultuur en bestaan veroordelen zonder enige kennis van zaken, of acceptatie van het land waarin zij wensen te verblijven...
De stempel heilig zijn betekent echt niks, 0,0. Dat wordt gewoon door de paus gegeven aan mensen die goed waren voor het christendom. Sinterklaas was niemand speciaal of zo. Er zijn zoveel mensen die armen helpen. Hoef je niet heilig voor verklaard te zijn, laat staan christelijk.D0gtag schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:01:
Verandering is voor veel mensen moeilijk, zeker als het noodzakelijk is. Maar een verandering aan tradities is het verlies van een identiteit, ik zie ook geen noodzaak in om onze traditie -Sinterklaas- aan te passen. Laten we niet vergeten dat Sinterklaas een goedheiligman moet voorstellen en ik weiger te geloven dat een goed en heilig man slaven in dienst heeft. Er is teveel racisme in Nederland alleen sinterklaas is er niet de oorzaak van.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits. (A.E.)
Cultuur en tradities zijn overrated.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Nee, de meerderheid snapt dat Zwarte Piet uberhaupt geen probleem vorm. Sterker nog; als iets een positieve invloed heeft op de perceptie van mensen met een huiskleur anders dan 'onze' blanke dan is het zwarte piet wel. Kleine kinderen worden ook gesminkt met sinterklaas; daardoor leren ze onbewust ook dat huidskleur maar een buitenkant is.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:59:
Dus de meerderheid heeft de wijsheid in pacht?
Nog even afgezien van het probleem dat deze discussie veroorzaakt in de perceptie bij volwassenen (heck, als iets Wilders stemmen gaat geven is het dit soort dingen) veroorzaak je ook een probleem bij de perceptie van kinderen; als het al discriminatie is, is het positieve discriminatie.
https://niels.nu
Dus jij hebt natuurlijk ook geen communie gedaan, je zal nooit trouwen, je gaat werken op Pasen, Pinksteren, Kerst etc? Toch?
Jij vind het immers maar onzin.
Geen argument zal ooit goed genoeg zijn om religies uit de wereld te bannen.Gé Brander schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:05:
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
"Zwart ALS roet", niet "zwart VAN roet". Subtiel verschilletje, strookt niet met jouw uitleg.shaggy8675 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:13:
[...]
Mmhh, er komt iemand door de schoorsteen geklommen, die zo zwart als roet is. Normaal zou je dan aan een inbreker kunnen denken, maar dit is een Piet, dat is geen inbreker, hij bedoelt het goed. Hij komt niet weghalen, hij komt geschenken brengen.
Ofwel, jij bent op zoek naar zaken die er niet zijn.. Een stok om mee te slaan, net als die andere mensen die onze cultuur en bestaan veroordelen zonder enige kennis van zaken, of acceptatie van het land waarin zij wensen te verblijven...
Ik krijg het idee dat jouw conclusie sowieso vast staat: zwarte piet heeft in de verste verte niets met racisme te maken en iedereen die daar een andere mening over heeft is 'tegen onze cultuur'.
Voordat je weer met gestrekt been op iemand in gaat (mij, in dit geval): je kunt mijn (redelijk genuanceerde, als zeg ik het zelf
Sinterklaas heeft alleen geen hol meer te maken met religie in deze tijd.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:18:
Geen argument zal ooit goed genoeg zijn om religies uit de wereld te bannen.
Inderdaad. Mijn communie heb ik wel gedaan. Ik was toen 1, 6 en 12 en werd verplicht door mijn ouders.shaggy8675 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:18:
Dus jij hebt natuurlijk ook geen communie gedaan, je zal nooit trouwen, je gaat werken op Pasen, Pinksteren, Kerst etc? Toch?
Jij vind het immers maar onzin.
Tweakblog van de maand
Moriaantje is zwart als roet ja, mij is geleerd vroeger dat de pieten zwart waren door de schoorsteen niet om ze te associëren met ongewenste rassoorten.Sebas1979 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:19:
[...]
"Zwart ALS roet", niet "zwart VAN roet". Subtiel verschilletje, strookt niet met jouw uitleg.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
En de rest? Je profiteert neem ik aan niet van onze vrije feestdagen als tegenstander? Jij bent dan druk aan het werk en wenst hier niet aan deel te nemen toch? Je bent immers tegen, en niet wanneer het jouw uitkomt, dan is het huichelarij natuurlijk.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:19:
[...]
Inderdaad. Mijn communie heb ik wel gedaan. Ik was toen 1, 6 en 12 en werd verplicht door mijn ouders.
Nee, dat is jouw verkeerde interpretatie.Sebas1979 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:19:
[...]
"Zwart ALS roet", niet "zwart VAN roet".
Ik ben toch ook zo ziek als een hond, toch niet ziek van een hond
Alles wijst er op dat dergelijke tekst met de 'zwarte onderdaan' te maken heeft. Uiteraard was dat destijds niet erg, maar de tijden veranderen en gelukkig maar.
Zo'n lied en het feest zouden mee moeten veranderen. Helaas kunnen sommige niet tegen verandering.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dergelijke redeneringen werken compleet averechts, omdat je van een fundamenteel, absoluut eigen gelijk uitgaat, zonder dat je met goede argumenten komt. Als je mensen wilt overtuigen is dit echt de verkeerde aanpak, je zult zo niets bereiken.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:27:
Natuurlijk; steek je kop maar in het zand [...] Helaas kunnen sommige niet tegen verandering.
En dat is in een note(n)dop, alles wat er mis is met de campagne die wordt gevoerd (imho). Iemand die briesend mijn kantoor instormt en eisen stelt en me beschuldigd van alles en nog wat, die krijgt helemaal niets voor elkaar en ik zal zelfs moeite doen om het tegen te werken. Zie je de gelijkenis?
Verwijderd
Helaas slaat dat sommige op de tegenstanders van zwarte Piet. Uit elke peiling blijkt namelijk een meerderheid van ruim 80% voor het behoudt van zwarte Piet omdat die mensen de associatie niet zien tussen slavernij/racisme en zwarte Piet.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:27:
Natuurlijk; steek je kop maar in het zand.
Alles wijst er op dat dergelijke tekst met de 'zwarte onderdaan' te maken heeft. Uiteraard was dat destijds niet erg, maar de tijden veranderen en gelukkig maar.
Zo'n lied en het feest zouden mee moeten veranderen. Helaas kunnen sommige niet tegen verandering.
Zouden die tegenstanders van zwarte Piet ook elke baan afwijzen waarbij ze een blanke boven zich krijgen?
Net op 't nieuws: 89% was uberhaupt tegen het wijzigen van het uiterlijk van zwarte piet. Aangezien we altijd nog in een democratie leven kan de VN lekker de pot op. Geen enkele politieke partij durft het aan hier aan te tornen; dat is politieke zelfmoord.Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:30:
Helaas slaat dat sommige op de tegenstanders van zwarte Piet. Uit elke peiling blijkt namelijk een meerderheid van ruim 80% voor het behoudt van zwarte Piet omdat die mensen de associatie niet zien tussen slavernij/racisme en zwarte Piet.
Ik zou, als blanke, wel een baan afwijzen als ik alleen negeroide mensen onder me mag krijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:30:
[...]
Helaas slaat dat sommige op de tegenstanders van zwarte Piet. Uit elke peiling blijkt namelijk een meerderheid van ruim 80% voor het behoudt van zwarte Piet omdat die mensen de associatie niet zien tussen slavernij/racisme en zwarte Piet.
Zouden die tegenstanders van zwarte Piet ook elke baan afwijzen waarbij ze een blanke boven zich krijgen?
Dit heeft helaas niets met deze discussie te maken.
Ik denk niet dat het politieke zelfmoord is voor een partij als groenlinks om te opperen van sinterklaas een gemoedzamer feest te maken om elke schijn van slavernij er af te halen.Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:32:
[...]
Net op 't nieuws: 89% was uberhaupt tegen het wijzigen van het uiterlijk van zwarte piet. Aangezien we altijd nog in een democratie leven kan de VN lekker de pot op. Geen enkele politieke partij durft het aan hier aan te tornen; dat is politieke zelfmoord.
Want een land als Nederland heeft nou helaas gewoon een ernstig verleden. Als Duitsland een traditie heeft waar iedereen hakenkruizen draagt omdat dat een heilig hindoeistisch teken is wordt dat ook onder de loep genomen.
[ Voor 38% gewijzigd door Pikoe op 22-10-2013 18:36 ]
LOL.Pikoe schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:32:
Ik denk niet dat het politieke zelfmoord is voor een partij als groenlinks
Nee, voor een partij die bij de vorige verkiezingen al zelfmoord gepleegd heeft is dat wat lastig ja
En wat is een betere manier om dat te fixen om van een donker figuur een enorm populair iemand te maken bij kinderen?Want een land als Nederland heeft nou helaas gewoon een ernstig verleden. Als Duitsland een traditie heeft waar iedereen hakenkruizen draagt omdat dat een heilig hindoeistisch teken is wordt dat ook onder de loep genomen.
[ Voor 37% gewijzigd door Hydra op 22-10-2013 18:38 ]
Natuurlijk, maar vergeet je niet dat Sinterklaas een religieus feest is, en het idee is dat het een goed en heilig man is. Zijn naam is Sint Nicolaas, maar zijn bijnaam was de goedheiligman. Ook al was het een moordenaar en heeft de kerk hem alsnog heilig verklaard, het idee moet zijn dat het een goed en heilig man is en als voorbeeld dienen voor kinderen. (o.a. gul zijn t.a.v. vreemden en iedereen lief hebben).witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:15:
[...]
De stempel heilig zijn betekent echt niks, 0,0. Dat wordt gewoon door de paus gegeven aan mensen die goed waren voor het christendom. Sinterklaas was niemand speciaal of zo. Er zijn zoveel mensen die armen helpen. Hoef je niet heilig voor verklaard te zijn, laat staan christelijk.
Cultuur en tradities zijn overrated.
Sinterklaas was niemand speciaal, Jezus ook niet. Lord of the rings heeft een beter verhaal dan de bijbel.
Tradities zijn over rated? Dus gaan we nu maar lekker allemaal Halloween vieren, lekker veilig voor de minderheden en o zo makkelijk voor de commercie.
Sinterklaas heeft gewoon niks met racisme te maken.
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Volgens mij wordt zwarte Piet gebruikt als iemand die je in een zak mee naar Spanje neemt.Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:37:
[...]
LOL.
Nee, voor een partij die bij de vorige verkiezingen al zelfmoord gepleegd heeft is dat wat lastig ja
[...]
En wat is een betere manier om dat te fixen om van een donker figuur een enorm populair iemand te maken bij kinderen?

Ehh nee, dat is de letterlijke tekst. En je vergelijking is wat apart, omdat die juist mijn lezing bevestigt: 'ziek als een hond' vergelijkt de zieke met de hond, zoals 'zwart als roet' een kleur met een kleur vergelijkt, en niet met de oorzaak van die kleur. De toevoeging 'maar ik meen het wel goed' geeft aan dat er een tegenstelling gesuggereerd wordt: ook al ben ik zwart als roet, maar ik meen het wel goed. Dus: normaal is zwarte huidskleur niet goed.shaggy8675 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:24:
[...]
Nee, dat is jouw verkeerde interpretatie.
Ik ben toch ook zo ziek als een hond, toch niet ziek van een hond
Overigens zou 'zwart van 't roet' uitstekend op de melodie passen, waarmee je alweer een stukje munitie voor het racisme-kamp wegneemt.
Nou is dit natuurlijk maar 1 liedje, en er zijn er veel meer, waar Piet er waarschijnlijk beter af komt.
(ik ben dan ook niet iemand die het Sinterklaasfeest wil afschaffen, maar ik probeer gewoon eens te bekijken in hoeverre er nou foute/achterhaalde/stereotype/beledigende zaken in dat feest zitten)
Volledig mee eens.Ik vermoed dat de meeste tegenstanders van verandering niet zozeer de verandering tegenstaan, maar de reden waarom de voorstanders van verandering dit proberen erdoor te drukken. Verandering doordrukken geeft nu eenmaal veel tegenstand, omdat er niet geprobeerd wordt de anderen te overtuigen, maar om ze emotioneel te chanteren met het discriminatie en slavernij "argument"
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Tegenwoordig niet meer. Dit, net als veel andere argumenten tegen zware piet zijn verouderd en zijn - let op - veranderd in de loop der tijd.Pikoe schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:44:
[...]
Volgens mij wordt zwarte Piet gebruikt als iemand die je in een zak mee naar Spanje neemt.
Verwijderd
Inderdaad. Tijden veranderen en Piet is meeveranderd. Zo rond 1980 is ook de roe in de ban gedaan omdat het not-done was kinderen af te ranselen.Welja schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:49:
Tegenwoordig niet meer. Dit, net als veel andere argumenten tegen zware piet zijn verouderd en zijn - let op - veranderd in de loop der tijd.
Misschien als de ketting te lang was..Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:53:
Als je naar het liedje "zwarte Piet ging eens fietsen" luistert hoor je dat hij heel Nederland door fietst. Nu heb ik, net als de rest van de Nederlanders, de slavernij niet meegemaakt maar zou een slaaf echt zoveel ruimte krijgen om door het hele land te fietsen?
Euh, dat heeft toch alleen betrekking op vrouwen en keukens???Silent Thunder schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:58:
[...]
Misschien als de ketting te lang was..
[ Voor 54% gewijzigd door Bullet NL op 22-10-2013 18:59 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
Klopt, zwarte piet is immers afgetrained en mag inmiddels zonder ketting rondfietsen!Bullet NL schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:58:
[...]
Euh, dat heeft toch alleen betrekking op vrouwen en keukens???
Punt 1, ik wil geen gelijk en ik voer geen argumenten aan, omdat ik geen voor- of tegenstander ben. Waar ik wel van overtuigd ben is dat het niet erg zou zijn als piet wit werd. Voor niemand.gambieter schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:30:
[...]
Dergelijke redeneringen werken compleet averechts, omdat je van een fundamenteel, absoluut eigen gelijk uitgaat, zonder dat je met goede argumenten komt. Als je mensen wilt overtuigen is dit echt de verkeerde aanpak, je zult zo niets bereiken.
En dat is in een note(n)dop, alles wat er mis is met de campagne die wordt gevoerd (imho). Iemand die briesend mijn kantoor instormt en eisen stelt en me beschuldigd van alles en nog wat, die krijgt helemaal niets voor elkaar en ik zal zelfs moeite doen om het tegen te werken. Zie je de gelijkenis?
Mijn reactie had te maken met de apathische tegenreactie op mijn stukje tekst uit het sinterklaaslied. Je kunt moeilijk ontkennen dat dit regeltje een racistische ondertoon heeft, om me maar even mild uit te drukken. Daar had mijn reactie dan ook mee te maken en niets anders.
Verder (punt 2) merk ik op dat jij alleen mensen terechtwijst die voor een witte piet zijn en dus ben je wat dit aangaat zo doorzichtig als wat. Blijkbaar hebben ze dat niet geleerd op je 'managementcursus'?
Helemaal mee eens,D0gtag schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:38:
[...]
Natuurlijk, maar vergeet je niet dat Sinterklaas een religieus feest is, en het idee is dat het een goed en heilig man is. Zijn naam is Sint Nicolaas, maar zijn bijnaam was de goedheiligman. Ook al was het een moordenaar en heeft de kerk hem alsnog heilig verklaard, het idee moet zijn dat het een goed en heilig man is en als voorbeeld dienen voor kinderen. (o.a. gul zijn t.a.v. vreemden en iedereen lief hebben).
Sinterklaas was niemand speciaal, Jezus ook niet. Lord of the rings heeft een beter verhaal dan de bijbel.
Tradities zijn over rated? Dus gaan we nu maar lekker allemaal Halloween vieren, lekker veilig voor de minderheden en o zo makkelijk voor de commercie.
http://www.stnicholascenter.org/pages/around-the-world/
Ik begrijp dan ook niet helemaal dat rechtvaardiging wordt gezocht bij Sinterklaas op Aruba, wat ook niet eens helemaal terecht. Daar is het een relatief klein feest met name geïnitieerd voor toeristen.
Mee oneens. Juist zwarte piet heeft helemaal niks met Sinterklaas te maken. Wij Nederlanders hebben een keer besloten om hem assistentie te geven met een bepaald negatief karikatuur en blijven daar aan vasthouden.Sinterklaas heeft gewoon niks met racisme te maken.
Maar we kunnen het gewoon oplossen,
we vertellen de goedgelovige kinderen dat je als je gaat werken voor Sinterklaas, dat er een kledingscode is en dat je moet schminken, en dat het echt geen donkere mensen zijn. Met Halloween/Allerheiligen en carnaval doen we dat ook.
Bullet NL schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:58:
[...]
Euh, dat heeft toch alleen betrekking op vrouwen en keukens???
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]