Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Enfin...in de loop der jaren raken de kleurenpieten alom geaccepteerd en over 20 jaar zegt mama tegen zoontje "vroeger, toen waren alle pieten zwart." en antwoordt zoontje "maar dat is toch raar!"...

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:26:
IMHO moet eenieder tenminste serieus omgaan met de ander.
Er wordt ook heel serieus ingegaan op alle argumenten en uitgelegd waarom die onzinnig dan wel onbewezen zijn. Het is niet eerlijk om de pro-Pieten te verwijten dat ze de tegenstanders niet serieus nemen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:21:
Ik vind het grappig hoe je je eigen vooringenomenheid zo laat blijken. Je had ook kunnen zeggen: "Alleen ook zwarte mensen hebben last van onbewust racisme jegens... blanken",
Dat had hij kunnen zeggen. Maar dat kwam dus niet uit dat onderzoek naar voren.

Als je, zoals jij, en vele anderen kennelijk, denkt dat rascisme van nature zit ingebakken als angst voor anderen, dan verwacht je inderdaad dat zwraten rascistisch zijn naar blanken.

Het hele punt is nou net dat stereotypering aangeleerd rascisme in de hand werkt, waarbij helemaal geen sprake is van angst voor wat anders is, maar angst voor wat aan het stereotype voldoet. Met als gevolge dat zwarten dus ook rascistisch zijn jegens zwarten.

Waarmee dus het idee dat het aleemaal nature en geen nurture is van tafel kan.

Als je een dergelijk onderzoeksresultaat stomweg afdoet als PC-gelul, moet je je mischien toch even de tijd gunnen er eerst nog eens eventjes over na te denken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:24
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:23:
Wát? Sorry hoor, maar eerst een stroman doen, vervolgens wordt je er op gewezen dat ik dat standpunt helemaal niet in neem, en nu zeg je dat ik het daarom gewoon goed verberg, maar desalniettemin toch vindt, dat gaat echt alle debat-etiquette te buiten.
Nogmaals, applaus, je kent verschillende namen van drogredenen. Leuk dat je ze op weet te noemen, maar daarmee verberg je niet dat je inhoudelijk geen antwoord hebt. Het hele betoog tegen Zwarte Piet is een grote stropop, dus waar heb je het nou over?
En daarmee zeg je dat anti-zwarte pieten, de kleur willen afschaffen omdat ze een hekel aan donkere mensen hebben? Of omdat ze deze mensen willen uitsluiten van het Sinterklaasfeest?
Ik zeg niet dat ze een hekel hebben, wel dat ze zich minderwaardig voelen. In alles zien ze het bewijs dat ze als minderwaardig worden gezien. Als je enigszins stevig in je schoenen staat raakt het je totaal niet zelfs als alle belachelijke claims die door de anti's worden gedaan 100% waar zijn. Daarom stoort ook geen blanke zich aan de Kerstman, Sinterklaas en alle andere blanke folklorische figuren die vele malen verder gaan dan de held die Zwarte Piet is.
Dat vind ik asociaal. Je behoort gewoon rekening te houden met de gevoelens van andere mensen, ook al ben jij je eigen burgerrechten aan het uitoefenen.
Alleen jammer dat dat in dit geval eenrichting verkeer is. Racisme is al lang grotendeels verdwenen en Zwarte Piet is al lang zijn scherpe randjes verloren en blijft zich doorontwikkelen, ook wordt er een enorm podium aan de tegenstanders gegeven, maar blijkbaar is dat niet genoeg. Er is ergens een grens, je kan niet je hele leven laten leiden door wat een ander wel of niet zou voelen. Nee, daar hebben we feiten en argumenten voor. Zwarte Pieten verbranden en optochten verstoren met shirts en spandoeken met "Zwarte Piet = racisme" is niet het soort argumenten dat mij zal overtuigen, integendeel.

Ik pas me al enorm aan door elke keer dat een anti Piet mij een racist noemt, mij de slavernij verwijt en het feestje van mijn kinderen wil verzieken op mn tanden te bijten en oa hier met dit soort belachelijke emoties in gesprek te gaan. Ik blijf keer op keer alle emoties met feiten weerleggen, ik blijf uitleggen dat ze dingen in Zwarte Piet zien die er niet zijn en als compromis stel ik voor om de positieve eigenschappen nog meer te benadrukken. Maar nee, het is Rupsjenooitgenoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 11:47 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:31:
Er wordt ook heel serieus ingegaan op alle argumenten en uitgelegd waarom die onzinnig dan wel onbewezen zijn.
Echt serieus ermee omgaan zou betekenen dat je't samen uitzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:32:
Ik pas me al enorm aan door elke keer dat een anti Piet mij een racist noemt, mij de slavernij verwijt en het feestje van mijn kinderen wil verzieken op mn tanden te bijten en oa hier met dit soort belachelijke emoties in gesprek te gaan.
Waarom doe je dat niet waar dat gebeurt, dan? Het is namelijk nogal verwarrend als jij hier dingen gaat weerleggen die ergens anders gezegd worden.

Of kun je me even helpen en aantonen waar iemand jou hier in het topic slavernij heeft verweten en waar iemand het feestje van jouw kinderen wil verzieken? Het kan natuurlijk dat ik "al die keren" even gemist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:36:
[...]

Echt serieus ermee omgaan zou betekenen dat je't samen uitzoekt.
Dat is onzin. Iemand serieus nemen betekent niet dat je moet doen wat hij wil.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:42:
Of kun je me even helpen en aantonen waar iemand jou hier in het topic slavernij heeft verweten en waar iemand het feestje van jouw kinderen wil verzieken? Het kan natuurlijk dat ik "al die keren" even gemist heb.
Zoek een willekeurig interview van Prem of Quincy op of lees terug wat er allemaal is gezegd tijdens de zitting bij de rechtbank. Waar ze live op TV gaan vertellen aan kinderen dat het allemaal nep is, of met spandoeken met "Zwarte Piet = Racisme" kinderfeestjes gaan verstoren. Het is dan wel niet persoonlijk aan mij gericht, maar wel aan iedereen die pro Zwarte Piet is. In dit topic zijn er ook een aantal posts niet voor niets verwijderd.

[ Voor 16% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 11:48 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:42:
...
Dat is onzin. Iemand serieus nemen betekent niet dat je moet doen wat hij wil.
Je doet ook niet wat hij wil (hoe haal je dat uit mijn post?), je zoekt het samen uit. Hetgeen je de 'anti-zwartepieten' verwijt kan evengoed de 'pro-zwartepieten' worden verweten.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 22-10-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:31:
[...]

Dat had hij kunnen zeggen. Maar dat kwam dus niet uit dat onderzoek naar voren.

Als je, zoals jij, en vele anderen kennelijk, denkt dat rascisme van nature zit ingebakken als angst voor anderen, dan verwacht je inderdaad dat zwraten rascistisch zijn naar blanken.

Het hele punt is nou net dat stereotypering aangeleerd rascisme in de hand werkt, waarbij helemaal geen sprake is van angst voor wat anders is, maar angst voor wat aan het stereotype voldoet. Met als gevolge dat zwarten dus ook rascistisch zijn jegens zwarten.

Waarmee dus het idee dat het aleemaal nature en geen nurture is van tafel kan.

Als je een dergelijk onderzoeksresultaat stomweg afdoet als PC-gelul, moet je je mischien toch even de tijd gunnen er eerst nog eens eventjes over na te denken.
Ik denk eigenlijk dat ik er beter over nagedacht heb dan jij.

Je begrijpt hoop ik toch wel dat er ook stereotypes over blanken zijn, bijvoorbeeld dat ze stijf zijn en niet hoog kunnen springen. Dus als een blanke solliciteert bij een professionele basketbal club, kan hij te maken krijgen met stereotype vooroordelen en daarom afgewezen worden, terwijl iemand met een donkere huidskleur en dezelfde kwaliteiten wel wordt aangenomen.

Dat is dan discriminatie en als het bewust gebeurd ook racisme. Daarbij kan de persoon die de sollicitant afkeurt net zo goed zwart als blank zijn, want dit stereotype vooroordeel leeft bij vrijwel iedereen.

Maar jij denkt bij stereotypen alleen maar aan 'angst,' wat een gigantische versimpeling is. Het stereotype beeld dat donkere mensen mensen lui zijn heeft bijvoorbeeld echt niets met angst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-05 19:28
Zwarte Piet FTW! Nee, ik ben niet blank.

Zat negers die ook voor de Zwarte Piet gaan. Het is toch lachwekkend waar sommigen zich zo druk om maken en lopen te janken terwijl er belangrijkere dingen zijn in de wereld.

Er woedt oorlog, mensen verhongeren, de pleuris is uitgebroken en jullie vinden dat Zwarte Piet niet kan.

Hoelang isnhet geleden dat je bij je moeder en/of vader op bezoek bent geweest? Zeur niet en laat de kinderen (en ouders) Sinterklaas vieren zoals het hoort!

Lachwekkend brom ik je.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Stereotypering heeft vooral met luiheid of gemakzucht te maken (en dus eventueel angst voor teveel moeite/of ook tijdsverpilling). Het kost minder moeite je oordeel over individuen (en jezelf en posities ten opzichte van elkaar) rechtstreeks uit je beeld van overkoepelende groepen te halen dan dat je daadwerkelijk moet gaan kijken naar ieder individu en elke individuele relatie.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 22-10-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:52:
Je doet ook niet wat hij wil (hoe haal je dat uit mijn post?), je zoekt het samen uit. Hetgeen je de 'anti-zwartepieten' verwijt kan evengoed de 'pro-zwartepieten' worden verweten.
Er is niets 'samen uit te zoeken' met mensen die weigeren te accepteren dat een meerderheid in de samenleving hun argumenten onzin vinden. Er is niets 'samen uit te zoeken' met mensen die zware aantijgingen doen over het versterken van discriminatie door Zwarte Piet, maar weigeren om eerst bewijs te gaan verzamelen.

Wie hebben ervoor gekozen om een bevoordeelde VN-commissie hierheen te halen? Of om naar de rechtbank te stappen om zo zonder overleg hun wil door te drukken? Dat heeft niets te maken met het 'samen uitzoeken' van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
begintmeta schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:57:
Stereotypering heeft vooral met luiheid of gemakzucht te maken (en dus eventueel angst voor teveel moeite/of ook tijdsverpilling). Het kost minder moeite je oordeel over individuen (en jezelf en posities ten opzichte van elkaar) rechtstreeks uit je beeld van overkoepelende groepen te halen dan dat je daadwerkelijk moet gaan kijken naar ieder individu en elke individuele relatie.
Maar dat is het dus niet alleen. Als je iets onbewust doet, of onder tijdsdruk, dan worden je acties onbewust gestuurd door zulke stereotypes.

Dus als je de tijd hebt/neemt om erover na te denken dan hebben stereotypes weinig invloed. Maar als je iets op de automatische piloot doet of in een split second dan heb je geen enkele invloed op zulke ingesleten stereotypes.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is dit een soort van 'maar zij zijn ermee begonnen'-argument? Ik schrijf nergens dat iedereen, aan welke kant van het conflict dan ook, het goed doet...
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:05:
...
Maar dat is het dus niet alleen. Als je iets onbewust doet, of onder tijdsdruk, dan worden je acties onbewust gestuurd door zulke stereotypes.
Uiteraard, er is praktisch gezien natuurlijk lang niet altijd tijd om goed te kijken.
Dus als je de tijd hebt/neemt om erover na te denken dan hebben stereotypes weinig invloed. Maar als je iets op de automatische piloot doet of in een split second dan heb je geen enkele invloed op zulke ingesleten stereotypes.
Daarom is het ook belangrijk af en toe eens wat aan bewustwording ervan te doen. Ik zou denken dat zwarte piet een goed onderwerp voor onderzoek in dat kader zou zijn. Maar goed, ik laat het hier voorlopig maar weer bij.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 22-10-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:05:
[...]

Klopt en het is dus maar de vraag hoeveel negatieve gevolgen dit in de praktijk heeft. Dat je in een testje kan meten dat mensen onbewust iets banger zijn voor een donkere man, betekent bijvoorbeeld niet dat ze die persoon discrimineren wanneer ze op een bewuste manier met hem omgaan. En als je mensen bewust maakt van mogelijke onbewuste vooroordelen, kunnen ze hier wellicht wat voor compenseren.

Daarnaast bestaan er stereotypes over vrijwel elke groep en hebben blanken, mannen, vrouwen, jongeren, ouderen, etc er net zo goed last van als mensen met een donkere huidskleur. Dat is iets dat vaak stelselmatig wordt vergeten bij zulke discussies, wat de boodschap geeft aan zwarte Nederlanders dat zij als enige hiermee te maken hebben, maar anderen niet. Dan is het niet zo vreemd dat een minderheid van de zwarte Nederlanders zich als slachtoffer gaat zien en verongelijkt worden. Dit terwijl een oudere werkzoekende in Nederland bijvoorbeeld veel en veel meer wordt gediscrimineerd (en ook bewust) dan een zwarte jongere.

Tenslotte wil ik nogmaals even opmerken dat ik totaal niet overtuigd ben van het idee dat het anders kleuren van Piet hier enig significante impact op heeft en dus de samenleving beter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 04:39
Ik vraag mij af of hier gekleurde Nederlanders zijn, die zich gekwetst voelen door Zwarte Piet.

Ik begrijp dat als je geweigerd wordt op een sollicitatie door je huidskleur, dat je dan zeer boos wordt en stappen gaat ondernemen. Of als je in de winkel als enigste (met nadruk op enigste. Niet als het gebruikelijk is om steeksproefsgewijs te controleren) je tas moet openmaken, omdat je een wat donkerdere huidskleur hebt.

Maar boos worden om Zwarte Piet, snap ik niet. Hoe kwetst Zwarte Piet jou dan?
Omdat kinderen jou uitmaken voor Zwarte Piet? Als je daar niet tegen kan, dan sta je niet echt stevig in je schoenen. Kinderen die niet goed opgevoed zijn, daar heb ik alleen maar medelijden mee.
Of omdat volwassenen jou uitmaken voor Zwarte Piet? Daar heb ik nog veel meer medelijden mee en dat zijn waarschijnlijk de ouders van de kinderen die jou Zwarte Piet noemen.
Ik werd vroeger ook uitgescholden voor poepchinees. Raar genoeg heb ik nu best veel Chineze vrienden :P

Of herinnert Zwarte Piet je aan de tijd dat je geketend op het land moest werken?
Mijn oma is volgens mij de laatste uit mijn familie die als slaaf werd behandeld. En dat was nog wel door haar eigen pleegouders. Zij stoort zich ook niet aan Zwarte Piet.

Dus wat ik concreet wil weten: Zijn hier gekleurde Nederlanders die echt last hebben van Zwarte Piet (als in "Door Zwarte Piet kan ik nergens meer aan een baan komen")? En hoe worden blanken die tegen Zwarte Piet zijn gekwetst of wat zijn hun redenen om tegen Zwarte Piet zijn?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:25:
[...]

Mijn punt is dat het een welles/nietes discussie is zonder bewijs.
Bewijs lijkt me wat dat betreft ook niet zo relevant; veel belangrijker is hoe we als samenleving om gaan met mensen die aangeven zich gekwetst te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:10:
[...]

Bewijs lijkt me wat dat betreft ook niet zo relevant; veel belangrijker is hoe we als samenleving om gaan met mensen die aangeven zich gekwetst te voelen.
Exact. Bovendien, als er 'bewijs' voor een bepaalde stelling wordt geleverd, dan zullen de tegenstanders daarvan dat niet op magische wijze aanvaarden, maar waarschijnlijk gaat de discussie dan direct over de betrouwbaarheid van de onderzoeker, de methode, of de juiste conclusie wel is getrokken, etc, etc.
Ik wordt ontzettend moe van een discussie die over meningen en een maatschappelijk fenomeen gaat waarin men constant roept 'bewijs dat dan!'.

Natuurlijk, in een wetenschappelijke discussie over of een bepaald medicijn een bepaald effect heeft op het lichaam, daarin kun je niet zo maar met je vermoedens lopen gooien en verwachten dat iedereen ze als waar aan neemt. In een discussie not nota bene gaat over mensen die zich beledigd voelen en hoe we daar mee om moeten gaan, zou het 'bewijzen' van zaken veel minder aan de orde moeten zijn. Als iemand zich slecht voelt bij de manier waarop Zwarte Piet wordt afgebeeld en hij komt daar voor met slechte argumenten die vervolgens ook nog worden ontkracht, dan neemt dat daarmee nog niet het slechte gevoel weg. En dat laatste, daar kunnen we moeilijk aan voorbij gaan. De hele discussie of ZP nu een afstammeling uit een oud Germaans gebruik, een slaaf, een karikatuur of een clown is, doet er dus weinig toe voor de mensen die er een naar gevoel bij hebben dat deze figuur drie maanden lang aan ze wordt opgedrongen door de maatschappij. Zij voelen zich benadeeld, en we kunnen er als tolerante maatschappij voor kiezen om iets met die gevoelens te doen. Ook al zijn we het misschien niet eens met de oorzaak van die gevoelens. De bal bij die persoon leggen door te zeggen 'jij voelt je gekwetst dus het is jouw probleem', daar los je helemaal niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-05-2024
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:30:
[...]

Exact. Bovendien, als er 'bewijs' voor een bepaalde stelling wordt geleverd, dan zullen de tegenstanders daarvan dat niet op magische wijze aanvaarden, maar waarschijnlijk gaat de discussie dan direct over de betrouwbaarheid van de onderzoeker, de methode, of de juiste conclusie wel is getrokken, etc, etc.
Ik wordt ontzettend moe van een discussie die over meningen en een maatschappelijk fenomeen gaat waarin men constant roept 'bewijs dat dan!'.

Natuurlijk, in een wetenschappelijke discussie over of een bepaald medicijn een bepaald effect heeft op het lichaam, daarin kun je niet zo maar met je vermoedens lopen gooien en verwachten dat iedereen ze als waar aan neemt. In een discussie not nota bene gaat over mensen die zich beledigd voelen en hoe we daar mee om moeten gaan, zou het 'bewijzen' van zaken veel minder aan de orde moeten zijn. Als iemand zich slecht voelt bij de manier waarop Zwarte Piet wordt afgebeeld en hij komt daar voor met slechte argumenten die vervolgens ook nog worden ontkracht, dan neemt dat daarmee nog niet het slechte gevoel weg. En dat laatste, daar kunnen we moeilijk aan voorbij gaan. De hele discussie of ZP nu een afstammeling uit een oud Germaans gebruik, een slaaf, een karikatuur of een clown is, doet er dus weinig toe voor de mensen die er een naar gevoel bij hebben dat deze figuur drie maanden lang aan ze wordt opgedrongen door de maatschappij. Zij voelen zich benadeeld, en we kunnen er als tolerante maatschappij voor kiezen om iets met die gevoelens te doen. Ook al zijn we het misschien niet eens met de oorzaak van die gevoelens. De bal bij die persoon leggen door te zeggen 'jij voelt je gekwetst dus het is jouw probleem', daar los je helemaal niets mee op.
Zoals al eerder gezegd, werkt tolerantie twee kanten op; je kan dus ook zeggen dat diegenen die zich gekwetst voelen kunnen tolereren dat de rest gewoon hun ongestoord hun Sinterklaasfeest willen vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:25:
Klopt en het is dus maar de vraag hoeveel negatieve gevolgen dit in de praktijk heeft. Dat je in een testje kan meten dat mensen onbewust iets banger zijn voor een donkere man, betekent bijvoorbeeld niet dat ze die persoon discrimineren wanneer ze op een bewuste manier met hem omgaan. En als je mensen bewust maakt van mogelijke onbewuste vooroordelen, kunnen ze hier wellicht wat voor compenseren.
Bij hoeveel wat je doet denk je daadwerkelijk goed na? Als dat een percentage in de dubbele cijfers is dan is het veel. Het heeft dus wel degelijk nadelige gevolgen in de praktijk.
Daarnaast bestaan er stereotypes over vrijwel elke groep en hebben blanken, mannen, vrouwen, jongeren, ouderen, etc er net zo goed last van als mensen met een donkere huidskleur. Dat is iets dat vaak stelselmatig wordt vergeten bij zulke discussies, wat de boodschap geeft aan zwarte Nederlanders dat zij als enige hiermee te maken hebben, maar anderen niet. Dan is het niet zo vreemd dat een minderheid van de zwarte Nederlanders zich als slachtoffer gaat zien en verongelijkt worden. Dit terwijl een oudere werkzoekende in Nederland bijvoorbeeld veel en veel meer wordt gediscrimineerd (en ook bewust) dan een zwarte jongere.
Dit is een drogreden. Het feit dat ook andere slechte dingen zijn die aangepakt zouden moeten worden is geen reden om het onderhavige geval niet aan te pakken. Want die zelfde vlieger zou dan ook opgaan voor al die andere dingen en dan kom je nooit vooruit.
Tenslotte wil ik nogmaals even opmerken dat ik totaal niet overtuigd ben van het idee dat het anders kleuren van Piet hier enig significante impact op heeft en dus de samenleving beter maakt.
Vergelijk het met de klimaatverandering. Zijn wij als Nederlanders verantwoordelijk voor de klimaatverandering? Slechts voor een heel klein deel. Lost het de klimaatverandering op als we zuinigere auto's kopen en zuiniger met energie omgaan? Nee natuurlijk niet want dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Maar toch neemt de overheid allerlei maatregelen om energieverbruik en CO2-uitstoot terug te dringen. Want hoewel het niet de oorzaak is en niet de oplossing, is het wel een klein deel van de oorzaak en daarom een klein deel van de oplossing.

Zo ook Zwarte Piet. Is het de oorzaak van racisme en discriminatie? Natuurlijk niet. Is het de oplossing voor racisme en discriminatie om Zwarte Piet andere kleuren te geven? Nee natuurlijk niet. Maar het is toch een deel ervan en dus is het, net als individueel energieverbruik, goed om het aan te pakken.
Xyphoid schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:43:
Ik vraag mij af of hier gekleurde Nederlanders zijn, die zich gekwetst voelen door Zwarte Piet.
Maakt dat uit dan? Mogen bijvoorbeeld alleen Kobanezen zelf hun beklag doen over de situatie in Kobani?
Ik begrijp dat als je geweigerd wordt op een sollicitatie door je huidskleur, dat je dan zeer boos wordt en stappen gaat ondernemen. Of als je in de winkel als enigste (met nadruk op enigste. Niet als het gebruikelijk is om steeksproefsgewijs te controleren) je tas moet openmaken, omdat je een wat donkerdere huidskleur hebt.

Maar boos worden om Zwarte Piet, snap ik niet. Hoe kwetst Zwarte Piet jou dan?
Omdat het je met de neus op de "feiten" drukt. En omdat het fenomeen Zwarte Piet onbewuste impliciete associaties versterkt (al bij jonge kinderen) waardoor daarna het handelen van die kinderen wordt beïnvloed; ook later als ze groot zijn.

Neem zo'n beveiliger bij een winkel. Die moet puur op "gut feeling" mensen er tussenuit pakken waarvan hij denkt dat die misschien wat zouden stelen. Daar wordt dus niet echt over nagedacht want het gaat om een gevoel. Gebaseerd op de onderbuik. En die onderbuik wordt geregeerd door impliciete associaties. Iemand die zich zo en zo gedraagt die zou wel eens iets gestolen kunnen hebben. En impliciete associaties met betrekking tot Marokkanen en zwarte mensen hebben dus daar wel degelijk invloed.

Als een politie-agent een blanke in een dure auto ziet rijden gaan er geen alarmbelletjes rinkelen. Als ze een zwarte of een Turk in zo'n auto zien rijden, is de kans groot dat ze de wagen staande houden om "eventjes het een en ander te checken". Want ze werken op "gut feeling". En hun "gut feeling" vertelt hun dat er daar mogelijk iets niet klopt. Gebaseerd op impliciete associaties.

Mijn ex-zwager (zwart) huurde wel eens voor een weekeind een mooie dure auto, gewoon voor de lol. Tja, als hij daar zijn geld aan uit wil geven dan is dat zijn keuze. Elke keer - ik herhaal, ELKE KEER werd hij wel minstens een keer staandegehouden voor een "standaardcontrole". In zijn eigen Peugeotje werd hij NOOIT staandegehouden. Kennelijk hebben die politieagenten het gevoel dat er iets niet klopt aan een zwarte man in zo'n dure auto.

Dat is zomaar een voorbeeld van hoe het leven van iemand die tot een zichtbare minderheid behoort beïnvloed kan worden door de impliciete associaties die de meerderheid met die minderheid heeft.

Is Zwarte Piet daar de oorzaak van? Nee. Maar het is wel een stukje katalysator omdat het bepaalde associaties versterkt. En die associaties beïnvloeden weer de "gut feeling" van mensen. En door die "gut feeling" wordt je als minderheid in je dagelijks leven regelmatig gehinderd.
Omdat kinderen jou uitmaken voor Zwarte Piet? Als je daar niet tegen kan, dan sta je niet echt stevig in je schoenen. Kinderen die niet goed opgevoed zijn, daar heb ik alleen maar medelijden mee.
Of omdat volwassenen jou uitmaken voor Zwarte Piet? Daar heb ik nog veel meer medelijden mee en dat zijn waarschijnlijk de ouders van de kinderen die jou Zwarte Piet noemen.
Ik werd vroeger ook uitgescholden voor poepchinees. Raar genoeg heb ik nu best veel Chineze vrienden :P
Het gaat dus niet alleen om het feit dat mensen worden uitgemaakt voor Zwarte Piet. Om je Chinese vrienden aan te halen: laat een van hun eens proberen om een pak babymelkpoeder te kopen? Het blijkt namelijk dat er vaak geweigerd wordt om dat aan mensen met een Aziatisch uiterlijk te verkopen. "Omdat het allemaal wordt opgekocht door Chinezen." Mijn vriendin (Vietnamese) is het nog niet overkomen en haar zoontje is ondertussen van de babymelk af maar het zou je maar gebeuren zeg dat je voor je baby niet eens melk kan kopen... :/

Heeft niets met Zwarte Piet te maken maar is wel een indicatie van hoe onderbuikgevoelens (die grotendeels zijn ingegeven door impliciete associaties) het dagelijks leven van mensen kunnen beïnvloeden.
Of herinnert Zwarte Piet je aan de tijd dat je geketend op het land moest werken?
Mijn oma is volgens mij de laatste uit mijn familie die als slaaf werd behandeld. En dat was nog wel door haar eigen pleegouders. Zij stoort zich ook niet aan Zwarte Piet.
De slavernijkaart is sowieso klinkklare onzin maar dat station zijn we in deze discussie ook al minstens honderd keer gepasseerd.
Dus wat ik concreet wil weten: Zijn hier gekleurde Nederlanders die echt last hebben van Zwarte Piet (als in "Door Zwarte Piet kan ik nergens meer aan een baan komen")? En hoe worden blanken die tegen Zwarte Piet zijn gekwetst of wat zijn hun redenen om tegen Zwarte Piet zijn?
Dus wat ik concreet wil weten: Zijn er hier mensen die in een laaggelegen gebied wonen die door mijn benzineslurpende auto last van hoog water hebben? En hoe hebben mensen die in hooggelegen gebieden wonen last van de klimaatverandering of wat is hun reden om tegen mijn benzineslurpende auto te zijn?

Zie het in die context. Natuurlijk is er niemand die een direct causaal verband legt tussen Zwarte Piet en het niet kunnen krijgen van een baan. Maar het fenomeen Zwarte Piet heeft er wel invloed op.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:33:
[...]

Zoals al eerder gezegd, werkt tolerantie twee kanten op; je kan dus ook zeggen dat diegenen die zich gekwetst voelen kunnen tolereren dat de rest gewoon hun ongestoord hun Sinterklaasfeest willen vieren.
Als het om racisme gaat moeten we dat juist niet tolereren. Een buurman die een keer tot 4 uur een feestje viert, dat kun je wel tolereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:27:
Die anti ZP beweging heeft een argument gegeven: Er zijn mensen die aanstoot nemen aan de huidige verschijningsvorm van ZP, en daarom zouden zij graag zien dat de kleur wat wordt verbreed en er ook andere Pieten mee doen.

Als je dat onderbouwde* verzoek vervolgens naast je neer wil leggen, dan zul je echt zelf met een tegenargument moeten komen. En dat is niet dat je geen zin hebt om een smoes te verzinnen om het te verklaren, want dat wordt door het hele Sinterklaasfeest al gedaan!
Wat een vreemde criteria hou je er aan over. Kort wat je zegt:
Er is een beweging die vindt dat alle vrouwen kort haar moeten hebben. Ze nemen namelijk aanstoot aan lang haar. Daarop zouden ze graag zien dat iedereen het haar kort knipt incl vrouwen.

Als je dat verzoek naast je neer wilt leggen (je wilt niet dat je vriendin/vrouw haar haar afknipt) zal je echt zelf met een tegenargument moeten komen dat ze haar lange lokken niet af hoeft te knippen. Deze minderheid is namelijk oprecht beledigd. En kom nu niet met een smoes aan dat je lang haar mooier vindt.
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:10:

Natuurlijk niet, het werkt alle kanten op. Alleen ook zwarte mensen hebben last van onbewust racisme jegens... zichzelf! (Zie de beelden van die zwarte kinderen die onbewust aan blanke poppen positieve en aan zwarte poppen negatieve eigenschappen koppelen.)
Dank voor de bevestiging. Alleen gekleurde mensen kunnen gediscrimineerd worden. Door zowel blanke als door gekleurde mensen. Blanke mensen kunnen blijkbaar niet gediscrimineerd worden.
Maar dan twee punten:
1) Dat het ook andere kanten op werkt is geen reden om die ene kant niet aan te pakken. (Het zou wel een reden kunnen zijn om ook die andere kanten aan te kunnen pakken...)
Je zal mij niet horen zeggen "er is ergens anders veel meer racisme, laten we dat nu eens gaan aanpakken". Het is als zeggen "er wordt geklaagd over halal eten maar in de bio industrie is veel meer aan de hand".
Als er een probleem is dient dat te worden beoordeeld en gewogen. Echter is mijn conclusie dat dit probleem er niet is of niet dusdanig van die strekking is (ik heb het over ZP, niet over racisme in het algemeen)
2) Dat het ook andere kanten op werkt is niet relevant omdat we het nu over die ene kant hebben.
Dat is juist relevant. De een valt namelijk over de ander als er een gekleurd iemand wordt gediscrimineerd. De andere kant op bestaat dat fenomeen blijkbaar niet (zichbaar?). De ene kant is altijd het slachtoffer en de andere kant altijd de aanstichter.
En als we juist alles "gelijk" willen hebben dan lijkt het mij juist wel relevant dat beide kanten hetzelfde worden behandeld.
3) (Hee, ik zei toch twee punten? Nou ja, stiekem toch een derde...) Je geeft nu impliciet toe dat dat onbewuste racisme bestaat. WIN! ;)
Ik zie de ;) wel maar ben bang dat je mijn punt mist. Tuurlijk kunnen mensen beïnvloed worden door van alles en nog wat. Dit maakt je echter niet gelijk een racist (heb dit inmiddels al 4x uitgelegd geloof ik). Het woord racist heeft nogal een zware lading. Dat jij een witte pop kiest (omdat je die wellicht mooier vindt) ipv een zwarte pop maakt je geen racist. Zelf val ik bijv niet op donker gekleurde mensen. Het is niet mijn smaak of type. Dat maakt mij niet direct een racist. Net zoals een donker gekleurd persoon geen racist is als die niet op een blank type valt.

[ Voor 51% gewijzigd door thewizard2006 op 22-10-2014 13:49 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Behalve dat er in dit geval een oplossing wordt aangedragen waarbij het voor de Sinterklaasvierders prima mogelijk is om ongestuurd hun feestje te blijven vieren, en voor de gekwetsten om zich daar ook prettig bij te voelen. Maar dat willen we niet, want als we aan het Sinterklaasfeest komen dan verloochenen we onze cultuur. Of erger, we 'geven toe' aan roepers zoals Quincy. Dan komen de woorden van Nare man uit dit topic weer in me naar boven, je moet het argument even beoordelen los van de persoon die het roept en de emotie die daarmee samenhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:36:
[...]

Als het om racisme gaat moeten we dat juist niet tolereren. Een buurman die een keer tot 4 uur een feestje viert, dat kun je wel tolereren.
Maar het gaat niet om racisme. Get it through your head! Die mythe is al zo vaak ontkracht dat ik zo onderhand de neiging krijg om diegenen die het maar blijven aanvoeren voor geestesziek uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:36:
[...]

Wat een vreemde criteria hou je er aan over. Kort wat je zegt:
Er is een beweging die vindt dat alle vrouwen kort haar moeten hebben. Ze nemen namelijk aanstoot aan lang haar. Daarop zouden ze graag zien dat iedereen het haar kort knipt incl vrouwen.

Als je dat verzoek naast je neer wilt leggen (je wilt niet dat je vriendin/vrouw haar haar afknipt) zal je echt zelf met een tegenargument moeten komen dat ze haar lange lokken niet af hoeft te knippen. Deze minderheid is namelijk oprecht beledigd. En kom nu niet met een smoes aan dat je lang haar mooier vindt.
Je vergelijking snijdt geen hout. Het afknippen van het lange haar is namelijk voor de vrouw in kwestie een vrij ingrijpende verandering. Veel ingrijpender dan de voorgestelde veranderingen van Zwarte Piet.

Dit is geen zwart / wit discussie. Het is niet 0 of 1. Trek het dan ook niet in het extreme, want er kan gewoon een compromis gevonden worden. Mijn argument vergelijken met een situatie die niet bestaat, en vervolgens gaan uitleggen hoe belachelijk die fictieve situatie is, daar kom je er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:39:
[...]

Maar het gaat niet om racisme.
Volgens jou niet, volgens tegenstanders wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:37:
Dan komen de woorden van Nare man uit dit topic weer in me naar boven, je moet het argument even beoordelen los van de persoon die het roept en de emotie die daarmee samenhangt.
Alleen wordt momenteel het zaakje niet los van Quincy en Prem gezien, en dat is een groot deel van het probleem. En dat gaat deze ronde van de discussie ook niet (meer) goedkomen, vrees ik. 't Is nu te diep gaan wortelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Ja maar, discriminatie, slavernij....

Want daar gaat het uiteindelijk om. Iedereen voelt zich wel eens gekwetst maar laat dat voorbij gaan. Echter omdat het een minderheid betreft die vroeger enorm onrecht is aangedaan en tegenwoordig onderworpen kan zijn aan discriminatie (maar goed, wie niet in meer of mindere mate?), gaan we uit (misplaatst) schuldgevoel extra voorzichtig om met hun eisen en gevoelens.

Discriminatie moet je niet tolereren, echter niet elk gevoel van discriminatie is dat ook daadwerkelijk. Echter wie wil het risico lopen alsnog voor racist uitgemaakt te worden?

Net zoals we kerstbomen op scholen en schilderijen van varkens verwijderen vanwege de angst een minderheid te kwetsen (waar je je kan afvragen of die minderheid daar echt wel problemen mee heeft), geven we in deze discussie uit angst (veelal voor verminderde omzet of imagoschade) en het eerder genoemde (misplaatste) schuldgevoel (te) snel toe aan elke eis en verwachten we dezelfde tolerantie niet van die groep.

[ Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 22-10-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:41

defiant

Moderator General Chat
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:30:
De hele discussie of ZP nu een afstammeling uit een oud Germaans gebruik, een slaaf, een karikatuur of een clown is, doet er dus weinig toe voor de mensen die er een naar gevoel bij hebben dat deze figuur drie maanden lang aan ze wordt opgedrongen door de maatschappij.
De discussie om zwarte piet werd compleet opgehangen aan de bewering dat er een link was met het slavernijverleden en dat daarom zwarte piet moest verdwijnen. Daar moet dan ook bewijs voor komen.
Zij voelen zich benadeeld, en we kunnen er als tolerante maatschappij voor kiezen om iets met die gevoelens te doen.
Dat is een hele andere discussie, je gekwetst of benadeeld voelen is iets heel anders dan gediscrimineerd worden.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:41:
[...]

Volgens jou niet, volgens tegenstanders wel.
\care/

Zoals ik al zei, het racisme punt is ontkracht, niet alleen volgens mij, maar ook feitelijk.
Dat de anti's dat niet willen accepteren is niet mijn probleem, en het gaat ze zeker niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Fly-guy schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:41:
Want daar gaat het uiteindelijk om. Iedereen voelt zich wel eens gekwetst maar laat dat voorbij gaan.
Als het op individueel gebied gebeurt, ja.
Net zoals we kerstbomen op scholen en schilderijen van varkens verwijderen vanwege de angst een minderheid te kwetsen (waar je je kan afvragen of die minderheid daar echt wel problemen mee heeft), geven we in deze discussie uit angst (veelal voor verminderde omzet of imagoschade) en het eerder genoemde (misplaatste) schuldgevoel (te) snel toe aan elke eis en verwachten we dezelfde tolerantie niet van die groep.
Noem eens 10 scholen op die geen kerstboom meer op school plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Als dat je niet interesseert is ook prima, maar kap dan met beweren dat er geen sprake is van racisme. Want ook als dat wel het geval zou zijn, interesseert je dat kennelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:47:
[...]

Als dat je niet interesseert is ook prima, maar kap dan met beweren dat er geen sprake is van racisme. Want ook als dat wel het geval zou zijn, interesseert je dat kennelijk niet.
Kom jij, of maakt niet uit welke anti, nou maar eens met bewijs over de brug dat Zwarte Piet racistisch, danwel discriminerend is. Dat kun je niet.

Nogmaals, jullie maken de aantijging, en dus ligt de bewijslast bij jullie, en niet bij de pro-pieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:44:
[...]
Zoek een willekeurig interview van Prem of Quincy op of lees terug wat er allemaal is gezegd tijdens de zitting bij de rechtbank. Waar ze live op TV gaan vertellen aan kinderen dat het allemaal nep is, of met spandoeken met "Zwarte Piet = Racisme" kinderfeestjes gaan verstoren. Het is dan wel niet persoonlijk aan mij gericht, maar wel aan iedereen die pro Zwarte Piet is. In dit topic zijn er ook een aantal posts niet voor niets verwijderd.
Blijft de vraag waarom jij dan precies hetzelfde doet door antipieten in dit topic de les te lezen over wat Prem en Quincy gezegd hebben. Die slavernij en verzieken van kinderfeestjes wordt hier in het topic namelijk doodleuk tegen alle antipieten gebruikt, keer op keer op keer, op het vervelende af. Terwijl er hier in het topic volgens mij verdomd weinig mensen rondlopen die Quincy c.s. niet met genoegen in de Noordzee zouden dumpen onderhand. Of ze nu voor of tegen aanpassingen aan Piet zijn.

Net zoals jij als pro-Piet giftig wordt als iemand insinueert dat je rascist bent, worden anti-Pieten er, op zijn zachts gezegd, een beetje moe van dat ze continue aangevallen worden op de onzin die Quincy en Prem uitspreken en uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:53:
[...]

Blijft de vraag waarom jij dan precies hetzelfde doet door antipieten in dit topic de les te lezen over wat Prem en Quincy gezegd hebben. Die slavernij en verzieken van kinderfeestjes wordt hier in het topic namelijk doodleuk tegen alle antipieten gebruikt, keer op keer op keer, op het vervelende af. Terwijl er hier in het topic volgens mij verdomd weinig mensen rondlopen die Quincy c.s. niet met genoegen in de Noordzee zouden dumpen onderhand. Of ze nu voor of tegen aanpassingen aan Piet zijn.

Net zoals jij als pro-Piet giftig wordt als iemand insinueert dat je rascist bent, worden anti-Pieten er, op zijn zachts gezegd, een beetje moe van dat ze continue aangevallen worden op de onzin die Quincy en Prem uitspreken en uithalen.
Dan wordt het misschien tijd dat het anti-kamp zich publiekelijk distantieert van dat duo, net als anderen zich toendertijd gedistantieerd hebben van Wilders. Momenteel wordt door het pro-kamp het duo Quincy en Prem (hoe krom het ook mogen zijn) gezien als vertegenwoordigers van de 'anti-pieten beweging'. Totdat op eniger wijze die link verbroken wordt, gaat de discussie sowiezo nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:50:
[...]

Kom jij, of maakt niet uit welke anti, nou maar eens met bewijs over de brug dat Zwarte Piet racistisch, danwel discriminerend is. Dat kun je niet.

Nogmaals, jullie maken de aantijging, en dus ligt de bewijslast bij jullie, en niet bij de pro-pieten.
Hoe kom je er bij dat ik tegenstander ben van Zwarte Piet? Opvallend dat je in dit topic al snel door o.a. jou en phage in het kamp van de tegenstanders gegooid wordt op het moment dat je niet direct en expliciet partij kiest voor Zwarte Piet. :N

Ik vind een antwoord op de vraag of Zwarte Piet nu daadwerkelijk racistisch is of niet wat dat betreft niet zo interessant omdat je er nooit een eenduidig antwoord op zult vinden. De vraag voor mij is hoe je als samenleving om gaat met een groep mensen die aangeven zich gekwetst te voelen door een collectief gebruik. En vooralsnog ben ik enigszins teleurgesteld als ik de halsstarrigheid zie waarmee men zich vastklampt aan de kleur van Zwarte Piet. Ik heb er verder niet echt een mening over eerlijk gezegd, maar zie ook niet zo goed in waarom de kleur van Zwarte Piet niet veranderd zou kunnen worden. Dat lijkt me een redelijke oplossing omdat er niets noemenswaardigs aan Sinterklaas verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Er is al een anatal malen verwezen naar een onderzoek dat aangeeft dat negatieve stereotypering bijdraagt aan onbewuste rascistische reflexen. Dat mag je negeren, maar blijf er dan niet om vragen.

Dat een gitzwarte krullebol met roodgeschminkte lippen een negatieve stereotypering bevestigt is een essentieel tweede punt van het argument. Als je echt denkt dat zwarte Piet in niets lijkt op de stereotiepe bosneger uit de jaren 50, prima. Dan zie je meer verschillen dan ik, kennelijk.Maar verontwaardigd doen dat een ander die overeenkomsten wel ziet is in mijn ogen niets anders dan hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter

Heb je mijn posts gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:56:
[...]

Dan wordt het misschien tijd dat het anti-kamp zich publiekelijk distantieert van dat duo, net als anderen zich toendertijd gedistantieerd hebben van Wilders. Momenteel wordt door het pro-kamp het duo Quincy en Prem (hoe krom het ook mogen zijn) gezien als vertegenwoordigers van de 'anti-pieten beweging'. Totdat op eniger wijze die link verbroken wordt, gaat de discussie sowiezo nergens heen.
Die link kun je zelf verbreken. Daar heb je geen andere mensen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:58:
Er is al een anatal malen verwezen naar een onderzoek dat aangeeft dat negatieve stereotypering bijdraagt aan onbewuste rascistische reflexen.
Dit maakt Zwarte Piet nog niet racistisch. Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:59:
[...]

Die link kun je zelf verbreken. Daar heb je geen andere mensen voor nodig.
Ik misschien wel, maar anderen niet. Je hoeft niet alleen mij te overtuigen van je standpunt, als je iets wilt bereiken in Nederland, ook de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:45:
[...]

Als het op individueel gebied gebeurt, ja.
Ach, ik kan wel een (vrij grote) groep bedenken die zich gekwetst voelt als haar eigen overheid de wet aan gaat passen op het gebied van godslastering.
Noem eens 10 scholen op die geen kerstboom meer op school plaatsen.
Het was uiteraard ook zomaar een voorbeeld, maar kan je wel vertellen dat een (niet religieuze) basisschool hier in de buurt het traditionele boerenkool eten met kerstmis heeft afgeschaft omdat het niet meer "past" en dan hebben we het niet over in het budget. En voor zover ik de lokale suffertjes lees, komt dat initiatief niet vanuit de groep waarvan je mogelijk zou verwachten, maar van de school zelf, zonder dat er ooit geklaagd is.

Het gebeurt uiteraard niet overal en altijd, maar je kan er niet onderuit dat bepaalde groeperingen en bepaalde termen meer aandacht krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Fly-guy op 22-10-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:56:
Dan wordt het misschien tijd dat het anti-kamp zich publiekelijk distantieert van dat duo
Ga toch weg.

Zo onegveer iedere deelnemer aan deze discussie die voor verandering pleit heeft al lang en breed aangegeven dat ze niet achter de manier van werken van Quincy, Prem et al staan en dat die idioten de discussie vergiftigen.

Dan kun je nu wel hypocriet gaan roepen dat ik me van die lui moet distantieren, maar dat heeft dus geen zin: je wilt het kennelijk toch niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:59:
[...]
Nee. Benzineslurpende auto's zijn ook niet verantwoordelijk voor de klimaatverandering. Maar auto's zuiniger maken en minder autokilometers maken helpt wel iets om de klimaatverandering tegen te gaan. Lost het de klimaatverandering direct op? Nee. Lost het de klimaatverandering volledig op? Nee, ook niet. Dus maar niet doen dan, lekker allemaal in Hummers gaan rijden omdat het toch een druppel op een gloeiende plaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:01:
[...]

Ga toch weg.

Zo onegveer iedere deelnemer aan deze discussie die voor verandering pleit heeft al lang en breed aangegeven dat ze niet achter de manier van werken van Quincy, Prem et al staan en dat die idioten de discussie vergiftigen.

Dan kun je nu wel hypocriet gaan roepen dat ik me van die lui moet distantieren, maar dat heeft dus geen zin: je wilt het kennelijk toch niet horen.
Ben jij in je eentje het anti-kamp? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:59:
[...]
Neuh, als iets ervoor zorgt dat mensen zich racistisch gedragen is het niet racistisch. Prima.

Laat je ook vooral niet verleiden tot het lezen van de niet onbelangrijke tweede paragraaf van de reactie waarop je reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:02:
[...]

Nee. Benzineslurpende auto's zijn ook niet verantwoordelijk voor de klimaatverandering. Maar auto's zuiniger maken en minder autokilometers maken helpt wel iets om de klimaatverandering tegen te gaan. Lost het de klimaatverandering direct op? Nee. Lost het de klimaatverandering volledig op? Nee, ook niet. Dus maar niet doen dan, lekker allemaal in Hummers gaan rijden omdat het toch een druppel op een gloeiende plaat is?
Met klimaatverandering moet je bij mij niet aankomen, daar geloof ik niet in (het gedeelte waar de mens het veroorzaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Fly-guy schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:01:
Het was uiteraard ook zomaar een voorbeeld, maar kan je wel vertellen dat een (niet religieuze) basisschool hier in de buurt het traditionele boerenkool eten met kerstmis heeft afgeschaft omdat het niet meer "past" en dan hebben we het niet over in het budget.
Het was een voorbeeld aan om te beargumenteren dat we hier 'al vaak genoeg toegeven aan minderheden'. Een vrij slecht voorbeeld ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:02:
Wanneer ga je lezen? Ik heb het toch niet alleen over mezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:04:
[...]

Wanneer ga je lezen? Ik heb het toch niet alleen over mezelf?
Zo laat je het wel overkomen
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:01:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:02:
[...]

Flikker eens op met je "wij vs. zij-drama's".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik stel voor om halofreak te negeren (pun intended). Volgens mij is hij gewoon aan het trollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:03:
Met klimaatverandering moet je bij mij niet aankomen, daar geloof ik niet in (het gedeelte waar de mens het veroorzaakt)
Gedachtenexperimentje waar ik laatst aan dacht...

Ik stop tweeduizend naalden in jouw lijf. Ik ben geen accupunturist, dus geloof me, dat ga je voelen.

Elke naald op zich is niet afschuwelijk, maar al die naalden samen zorgen er toch voor dat je, laten we zeggen, niet echt lekker in je vel zit.

Nu stel iemand voor om er eens een naald of wat uit te trekken, zodat je je misschien al wat beter voelt.

Ik ga die persoon met de dood bedreigen omdat hij met een onzinvoorstel komt. Een van mijn argumenten is dat 1) die naalden die hij weg wil halen helemaal geen pijn veroorzaken en 2) als ze al pijn veroorzaken is de pijn helemaal niet opgelost door die naalden weg te halen, want er zijn nog een heleboel andere oorzaken van pijn.

Zie je de parallel met "het is helemaal niet racistisch" en "ZP verbieden lost racisme toch niet op"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:03:
[...]

Het was een voorbeeld aan om te beargumenteren dat we hier 'al vaak genoeg toegeven aan minderheden'. Een vrij slecht voorbeeld ook nog eens.
Dat stel ik niet. Ik zeg niet dat we te vaak of te snel aan minderheden toegeven, ik stel dat er bepaalde situaties zijn waarin wij, als "blanken", de neiging hebben om bepaalde deelnemers (te) veel gewicht te geven in discussies, vanwege het schuldgevoel en de angst te discrimineren. Ik zeg dus niet dat we dat altijd, te vaak of regelmatig doen.

Daar waar we de gelovige groep in Nederland (ook een minderheid als je per religie bekijkt) vaak vertellen dat ze zich niet zo moeten aanstellen (godslastering, winkels op zondag open, abortus en homofilie (gelukkig) toegestaan, etc), zijn we op het gebied van bepaalde minderheden naar mijn mening te bang om meteen voor racist of van discriminatie beschuldigd te worden.

Er is een grote(re) groep die zich enorm gekwetst voelt door het toestaan van de canal parade of het afschaffen van allerlei religieuze regels, maar die groep wordt genegeerd. De groep die een (op zijn minst twijfelachtige en waarschijnlijk niet bestaande) link ziet tussen zwarte piet en slavernij krijgt elk podium die ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dat is inderdaad een mooie analogie, Dido.

Het einddoel is natuurlijk om alle naalden te verwijderen. Maar als je zegt "ja maar als we de naalden in de rechter arm verwijderen lost dat het probleem nog niet op" en daarom maar niets doet, kom je daar natuurlijk nooit. De enige manier om alle naalden te verwijderen is om ergens te beginnen. En het argument dat je beter ergens anders zou moeten beginnen is onzinnig want je kunt net zo goed bij die rechter arm beginnen als ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:14:
Dat is inderdaad een mooie analogie, Dido.
Dank je :) En het is er een zonder auto's, da's altijd mooi meegenomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:51
Natuurlijk is het doel om alle naalden verwijderd te hebben voor die persoon. Het punt waar we echter hier mee zitten is dat het verwijderen van die ene naald bij andere mensen weer een naald insteken is. Kortom, de analogie is voor een persoon of gelijkdenkende groep, zonder rekening te houden met andere individuen of groepen goed. Alleen in dit geval snijdt hij dus niet echt hout gezien het feit dat die andere groep gewoon bestaat.

Daarbij komt ook dat het argument om ergens anders te beginnen inderdaad niet uitmaakt als elke naald hetzelfde is. Echter, de ene naald is de andere niet. Er zijn momenteel namelijk genoeg andere naalden welke met een stuk minder weerstand verwijderd kunnen worden momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:08:
[...]

Gedachtenexperimentje waar ik laatst aan dacht...

Ik stop tweeduizend naalden in jouw lijf. Ik ben geen accupunturist, dus geloof me, dat ga je voelen.

Elke naald op zich is niet afschuwelijk, maar al die naalden samen zorgen er toch voor dat je, laten we zeggen, niet echt lekker in je vel zit.

Nu stel iemand voor om er eens een naald of wat uit te trekken, zodat je je misschien al wat beter voelt.

Ik ga die persoon met de dood bedreigen omdat hij met een onzinvoorstel komt. Een van mijn argumenten is dat 1) die naalden die hij weg wil halen helemaal geen pijn veroorzaken en 2) als ze al pijn veroorzaken is de pijn helemaal niet opgelost door die naalden weg te halen, want er zijn nog een heleboel andere oorzaken van pijn.

Zie je de parallel met "het is helemaal niet racistisch" en "ZP verbieden lost racisme toch niet op"?
Door Zwarte Piet uit te bannen haal je geen naald weg. Het enige wat je doet is iemand anders een stoot in de buik geven wat jou een korte tijd afleiding geeft van de naalden en wellicht het idee dat je een fictieve naald verwijderd. Ondertussen doe je alleen maar een ander kwetsen en zal die je zeker niet helpen met de andere naalden. Je focust je energie op een gedachtekinkel ipv dat je je daadwerkelijk focust op de naalden. En misschien kom je tot de conclusie dat het nog maar om een enkele naald gaat, die je binnen de bestaande mogelijkheden kan aanpakken en dat het niet zo groot is als dat je het doet voortkomen. Dat de belangrijkste pijn uit jezelf komt omdat je je iets aantrekt wat mogelijk je verre voorouders is aangedaan. Dat de enige reden dat deze naald jouw prikt is omdat je er met een vooroordeel naar kijkt, namelijk dat dit wel een naald zal zijn die jouw prikt ipv de naald objectief te beoordelen.

De analogie slaat nergens op, het illustreert alleen maar hoe ver er gezocht moet worden om toch maar vooral Zwarte Piet af te schaffen. Je geeft eigenlijk met zoveel woorden toe dat het verbieden van Zwarte Piet niets helpt, dat je het niet of nauwelijks voelt en dat het hooguit voor jezelf een symbolische betekenis heeft als je hem verbiedt. Je gaat compleet voorbij dat zelfs als het een naald is dat je door je compleet te focussen op deze ene naald dat je alleen maar meer naalden creëert en je niets doet om de naalden die inmiddels wel zijn gaan ontsteken eruit te trekken en waar de mensen die je voor racist uitmaakt je wel graag bij hadden willen helpen.

Ow, en laten we niet vergeten dat totdat de media je massaal begon te vertellen dat je een naald had dat je dat helemaal niet zo voelde en dat nog steeds de overgrote meerderheid die zelfde naald deelt er ook geen last van heeft, sterker nog, vaak net zo gepassioneerd zijn tegen "verwijdering".

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dus, ph4ge, je erkent überhaupt niet dat mensen een probleem met Zwarte Piet zouden kunnen hebben? Dan valt er inderdaad ook weinig te discussiëren...

Probeer je eerst eens te verplaatsen in het standpunt van je gesprekspartner want anders loopt elke discussie geheid vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:29:
Dus, ph4ge, je erkent überhaupt niet dat mensen een probleem met Zwarte Piet zouden kunnen hebben? Dan valt er inderdaad ook weinig te discussiëren...

Probeer je eerst eens te verplaatsen in het standpunt van je gesprekspartner want anders loopt elke discussie geheid vast.
Dat zegt hij niet. Alleen dat de naalden analogie niet (helemaal) correct is, standpunten van beide partijen inachtnemend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:48

Ik denk dat hij probeert te zeggen dat ze hun problemen projecteren op Zwarte Piet en hem daar onterecht op aanvallen.
En dat betreft verplaatsten in standpunt: volgens mij negeer jij opmerkingen dat Zwarte Piet niet perse de negatieve stereotypering zou kunnen zijn die jij stelt dat hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge

Ik erken dat mensen een probleem met Zwarte Piet is aangepraat. Dat er allerlei emoties zijn die geprojecteerd worden op Zwarte Piet. Dat er een hoop onwetendheid over de geschiedenis en de huidige Zwarte Piet. Dat er altijd een paar mensen zijn die hier persoonlijk gewin uit willen slaan, of tegen alle kosten politiek correct willen zijn.

Het heeft alleen helemaal niks met Zwarte Piet an sich te maken, het feit dat telkens dezelfde feitelijk onjuiste argumenten erbij worden gehaald en er een gelijk geclaimd wordt vrijwel zonder enig hard bewijs zegt voldoende. Veel verder dan "een kleine groep mensen voelt dat nou eenmaal zo" en "Zwarte Piet = racisme" komen de argumenten voor afschaffing niet, terwijl de argumenten om het niet te doen legio zijn.

Nogmaals, kijk mijn filmpje. "not being racist is the new racist". Met de logica van de anti-Pieten kan je alles afschaffen en puntje bij paaltje ben je dan juist heel racistisch en kwetsend bezig.

[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:13:
Er is een grote(re) groep die zich enorm gekwetst voelt door het toestaan van de canal parade of het afschaffen van allerlei religieuze regels, maar die groep wordt genegeerd. De groep die een (op zijn minst twijfelachtige en waarschijnlijk niet bestaande) link ziet tussen zwarte piet en slavernij krijgt elk podium die ze willen.
Inderdaad. Het is ook een vorm van discriminatie als je de ene minderheid wel tegemoet wil komen, maar de andere niet.

Het grappige is dat diverse mensen hier beargumenteren dat het niet uitmaakt dat de link met slavernij onzin is, maar dat we ons maar moeten aanpassen puur omdat mensen gekwetst zijn. Gaan we dat dan ook doen met de Canal Parade? Of vrouwen verbieden om korte rokjes te dragen?

Dat men in die gevallen helemaal niet tegemoet wil komen aan de bezwaren, maar hier opeens wel, vind ik hypocriet en discriminerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 04:39
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:34:

[...]

Omdat het je met de neus op de "feiten" drukt. En omdat het fenomeen Zwarte Piet onbewuste impliciete associaties versterkt (al bij jonge kinderen) waardoor daarna het handelen van die kinderen wordt beïnvloed; ook later als ze groot zijn.
Impliciete associaties?
Dat negers kadootjes uitdelen? Volgens mij zijn er niet veel mensen die een neger zien en dan denken: "Hey, zou hij kadootjes bij zich hebben?"
Dat negers door schoorstenen klimmen? Veel mensen zullen waarschijnlijk denken dat het een inbreker is, maar dat komt niet door Zwarte Piet.
Dat negers van kleurtjes en bling bling houden? Ik denk niet dat dat stereotype van Zwarte Piet komt. Meer andersom :P

En als Zwarte Piet impliciete associaties versterkt, welke negatieve associaties (of zelfs positieve) zou hij dan versterken?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:48
Om nog wat verder in te gaan op Zwarte Piet als negatieve stereotypering:
de rechter in de zaak tegen Amsterdam noemt Zwarte Piet een negatieve stereotype op basis van advies van het College van de Rechten van de mens (zie 15.10.1). De inhoudelijke argumentatie daarachter wordt niet vermeld. Op de site van het College is ook slechts een beperkte beargumentatie te vinden:
Veel mensen vinden Sinterklaas een mooi feest en traditie die we moeten koesteren. Ook Zwarte Piet is onderdeel van deze traditie. Maar Zwarte Piet is een racistisch onderdeel van het Sinterklaasfeest. Ook al is het niet racistisch bedoeld, het wordt wel als kwetsend ervaren.Het bevestigen van stereotiepe beelden als dom, knecht en donker werkt door en mensen hebben er last van. Uit eigen onderzoek weet het College dat discriminatie veelal niet de intentie is maar wel het effect van gedrag.
Die beargumentatie lijkt mij vooral vanuit het oogpunt van het 'slachtoffer' opgesteld: het is het beeld van Zwarte Piet en zijn stereotypische uiterlijk en gedragingen zoals zij die zien waardoor zij hun discriminatie bevestigd zien. Wat hierbij niet wordt vermeld is dat de 'Nederlander' een andere beleving bij die stereotypering kan hebben (weer eens een verwijzing naar de Correspondent artikel :) ) en dat het beeld van de neger in de samenleving dus helemaal niet negatief beinvloed wordt/hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Je impliceert nogal wat als je het hebt over 'tweeduizend' naalden die iemand niet lekker in zijn vel laat zitten, en dat als je er 'een naald of wat' (het veranderen van zwarte piet in dit geval) uit haalt, dat iemand zich beter voelt.

Wat zijn die overige 1900+ naalden dan? Nu ontken ik niet dat discriminatie/racisme bestaat, ook niet in Nederland, maar het is nogal een claim door deze verhoudingen (onbedoeld misschien?) in je analogie te hanteren.

En het is nog maar de vraag of zwarte piet werkelijk zo'n naald is. Voor deze meneer duidelijk niet: http://www.dumpert.nl/med...one_over_zwarte_piet.html

of misschien kan ie heel goed tegen naalden. Wie zal het zeggen. Maar goed, de emotie wint het van de rede eigenlijk.

De discussie eindigt dan eigenlijk toch al op het moment dat iemand zich gekwetst voelt, zo lijkt het:

http://www.volkskrant.nl/...etnisch-gemengd~a3751127/
Hoofdzaak
Hoe kan een bijzaak zo uit de hand lopen? Omdat het eigenlijk een hoofdzaak is. Het loont de moeite eens naar de uitspraak van de rechter te kijken waarover de Raad van State zich op 16 oktober in beroep gaat buigen. De klagers tegen de gemeente Amsterdam kregen van de rechter gelijk: Zwarte Piet is een racistisch stereotype en de gemeente moet daar wat aan doen. Let op de argumentatie. De rechter vond niet dat artikel 1 van de Grondwet in het geding was. De intocht van Sint met Pieten heeft niet geleid tot aantoonbare discriminatie. Klaar ben je, dacht ik.

Maar nee, Zwarte Piet is volgens de rechter wel degelijk racistisch. Niet omdat het zo ís, maar omdat er mensen zijn die zich gekrenkt voelen. Het komt erop neer dat wie zich gediscrimineerd voelt, vanzelf gelijk heeft.

Dat is postmoderne rechtspraak. Feiten bestaan niet, alleen maar meningen en gevoelens. Dat zet de poort open voor allerlei andere kwetsuren.
Overigens is het wel een beetje 'rich' om nu quasi-belerend te zwaaien met een vinger dat iemand zich anders moet inleven terwijl je zelf nog niet zo heel lang een ietwat andere mening was aangedaan. (ik zeg niet dat je mening niet kan en mag veranderen, dat is is in sommige gevallen alleen maar goed en prijzenswaardig, maar kijk ook hoe het dan kan over komen bij een ander).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Daar ben ik maar gestopt. Doe ik nu gewoon met alle onzinposts die het hebben over zwarte Piet afschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

LuNaTiC schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:59:
Je impliceert nogal wat als je het hebt over 'tweeduizend' naalden die iemand niet lekker in zijn vel laat zitten, en dat als je er 'een naald of wat' (het veranderen van zwarte piet in dit geval) uit haalt, dat iemand zich beter voelt.

Wat zijn die overige 1900+ naalden dan? Nu ontken ik niet dat discriminatie/racisme bestaat, ook niet in Nederland, maar het is nogal een claim door deze verhoudingen (onbedoeld misschien?) in je analogie te hanteren.
Het was een analogie voor het idee dat een kleind deel van een oplossing geen oplossing is en dus onzin is om uit te voeren. Ik moet zeggen dat ik niet meteen waarde heb willen hechten aan de exacte verhoudingen.

Wel ben ik voor die tweeduizen gegaan, en niet voor tien, omdat ik het idee heb dat discriminatie (niet alleen op huidskleur, aar ook op geslacht, sexuele voorkeur, etc) nog steeds heel veel voorkomt in Nederland, maar niet meer zo heel veel op een overduidelijke manier (geen bordjes in de bus met "zwarten achterin", er worden geen vrouwen meer ontslagen omdat ze trouwen en als je die homo niet in je kroeg wilt moet je een ander excuus verzinnen). Wel worden er nog speldenprikken uitgedeeld, die allemaal op zich misschien niet zoveel gevolgen hebben, maar alles bij elkaar toch prima voor een verdomd ongemakkelijk gevoel kunnen zorgen. (inkomensongelijkheid, mensen die meer afstand houden, hogere kans om "random" uitgekozen te worden bij een controle, allemaal lastig om exact de vinger op te leggen, maar het gebeurt wel. En niet alleen bij negers.)

Vandaar dat ik het aanpassen van Piet dan ook vergelijk met een handvol van die naalden (speldenprikken) omdat de een aanstoot neemt aan het stereotype, de ander aan een vermeende vergoeilijking van het slavernijverleden en een derde het gwoon niet grappig vindt dat hij Zwarte Piet genoemd wordt op straat. En of al die ergernissen "terecht" of "belangrijk" zijn, er zijn mensen die gewoon een paar van die prikken kwijtraken met een vrji eenvoudige aanpassing. En ja, daar zitten ook een paar zeikerds tussen. Maar om het die anderen nou niet te gunnen omdat we die naalden graag in die zeikerds laten zitten is toch ook weer zo wat.
En het is nog maar de vraag of zwarte piet werkelijk zo'n naald is. Voor deze meneer duidelijk niet: http://www.dumpert.nl/med...one_over_zwarte_piet.html

of misschien kan ie heel goed tegen naalden. Wie zal het zeggen.
Misschien kan ie er goed tegen, ja. Sommige mensen hebben een hogere (pijn)grens. Ik ken Joden die WWII grappen maken. Betekent nog niet dat het gepast is om dat te doen tijdens de 4 Mei herdenking of om zo'n grap op een oorlogsmonument te kalken. Of zelfs maar gewoon op straat.
Overigens is het wel een beetje 'rich' om nu quasi-belerend te zwaaien met een vinger dat iemand zich anders moet inleven terwijl je zelf nog niet zo heel lang een ietwat andere mening was aangedaan. (ik zeg niet dat je mening kan en mag veranderen, dat is is in sommige gevallen alleen maar goed en prijzenswaardig, maar kijk ook hoe het dan kan over komen bij een ander).
Ik vermoed dat je het misschien tegen de verkeerde hebt? Ik had enige tijd geleden inderdaad een ietwat andere mening, ruwweg samen te vatten met "bleh, het zal wel" - en die is omgeslagen naar een daadwerkelijke stellingname, zoals ik heb uitgelegd, door de m.i. zwaar intolerante en aggressieve houding van een aantal propieten, met name in dit topic. Ik zie niet wat er "rich" aan is dat ik diezelfde mensen nog steed sprobeer te overtuigen dat ze weinig bereiken met het aanvallen van steeds weer dezelfde stromannen (ik ben in dit topic onder meer beschuldigd van racisme, domheid, het noidg hebben van psychiatrische hulp, gebaseerd op meningen en uitspraken die ik, en de meeste antipieten in dit topic met mij, niet gedeeld rep. gedaan heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:00:
[...]

Daar ben ik maar gestopt. Doe ik nu gewoon met alle onzinposts die het hebben over zwarte Piet afschaffen :)
Deze snap ik niet; als Zwarte Piet niet meer Zwart is, is het toch niet meer Zwarte Piet? Dan is 'ie toch afgeschaft? Is dit werkelijk zo moeilijk?

edit:
Als je had gezegd dat Piet (dus niet Zwart, of welke andere kleur dan ook) was afgeschaft, had je een punt gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door halofreak1990 op 22-10-2014 15:22 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:16:

geen bordjes in de bus met "zwarten achterin"
Dit is dus nooit gebeurd in Nederland. Dit is trouwens wel mooi bewijs van mijn eerdere opmerking dat standpunten over racisme uit de VS komen overwaaien en mensen totaal niet beseffen hoe anders onze geschiedenis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:16:
[...]

Het was een analogie voor het idee dat een kleind deel van een oplossing geen oplossing is en dus onzin is om uit te voeren. Ik moet zeggen dat ik niet meteen waarde heb willen hechten aan de exacte verhoudingen.

Wel ben ik voor die tweeduizen gegaan, en niet voor tien, omdat ik het idee heb dat discriminatie (niet alleen op huidskleur, aar ook op geslacht, sexuele voorkeur, etc) nog steeds heel veel voorkomt in Nederland, maar niet meer zo heel veel op een overduidelijke manier (geen bordjes in de bus met "zwarten achterin", er worden geen vrouwen meer ontslagen omdat ze trouwen en als je die homo niet in je kroeg wilt moet je een ander excuus verzinnen). Wel worden er nog speldenprikken uitgedeeld, die allemaal op zich misschien niet zoveel gevolgen hebben, maar alles bij elkaar toch prima voor een verdomd ongemakkelijk gevoel kunnen zorgen. (inkomensongelijkheid, mensen die meer afstand houden, hogere kans om "random" uitgekozen te worden bij een controle, allemaal lastig om exact de vinger op te leggen, maar het gebeurt wel. En niet alleen bij negers.)

Vandaar dat ik het aanpassen van Piet dan ook vergelijk met een handvol van die naalden (speldenprikken) omdat de een aanstoot neemt aan het stereotype, de ander aan een vermeende vergoeilijking van het slavernijverleden en een derde het gwoon niet grappig vindt dat hij Zwarte Piet genoemd wordt op straat. En of al die ergernissen "terecht" of "belangrijk" zijn, er zijn mensen die gewoon een paar van die prikken kwijtraken met een vrji eenvoudige aanpassing. En ja, daar zitten ook een paar zeikerds tussen. Maar om het die anderen nou niet te gunnen omdat we die naalden graag in die zeikerds laten zitten is toch ook weer zo wat.
Ah, dan is het makkelijk te verklaren: ik dacht dat we het in dit topic specifiek hebben over zwarte piet en dat die tweeduizend naalden sloegen op de personen die zich gekwetst voelen door zwarte piet (en daardoor het impliciet leek alsof diezelfde personen, door die verhoudingen, exorbitant vaak last hebben van racisme en discriminatie). Immers, niet elk persoon heeft te maken met al die naalden die je nu beschrijft, dus daarom is het volgens mij niet gek dat ik dat als uitgangspunt nam.
Misschien kan ie er goed tegen, ja. Sommige mensen hebben een hogere (pijn)grens. Ik ken Joden die WWII grappen maken. Betekent nog niet dat het gepast is om dat te doen tijdens de 4 Mei herdenking of om zo'n grap op een oorlogsmonument te kalken. Of zelfs maar gewoon op straat.
Ik refereer nog eenmaal terug aan: http://www.havovwo.nl/vwo/vne/bestanden/vne00itb.pdf

Met name vanaf alinea 16 (maar het loont denk ik om het gehele stuk te lezen).
Ik vermoed dat je het misschien tegen de verkeerde hebt? Ik had enige tijd geleden inderdaad een ietwat andere mening, ruwweg samen te vatten met "bleh, het zal wel" - en die is omgeslagen naar een daadwerkelijke stellingname, zoals ik heb uitgelegd, door de m.i. zwaar intolerante en aggressieve houding van een aantal propieten, met name in dit topic. Ik zie niet wat er "rich" aan is dat ik diezelfde mensen nog steed sprobeer te overtuigen dat ze weinig bereiken met het aanvallen van steeds weer dezelfde stromannen (ik ben in dit topic onder meer beschuldigd van racisme, domheid, het noidg hebben van psychiatrische hulp, gebaseerd op meningen en uitspraken die ik, en de meeste antipieten in dit topic met mij, niet gedeeld rep. gedaan heb).
Ik had het inmiddels tegen Albantar (zie de tweede quote die ik aanhaal en verder).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:00:
Wel zo makkelijk als de inhoud je niet bevalt, typerend voor de meeste anti Pieten hier. Kinderachtige manier van discussiëren, reageer dan gewoon niet. Het blijkt gewoon maar weer dat jij een heel indrukwekkend betoog weet te verzinnen, maar dat het flinterdun is en dat je de inhoudelijke discussie vervolgens uit de weg gaat omdat je het zelf ook wel realiseert.

Ik kan haast niet geloven dat ik op je in ga, maar ik laat je er niet zo makkelijk vanaf komen. Ga je nou werkelijk beweren dat er niet gestreden wordt voor de afschaffing van Zwarte Piet? Hoe moet ik het verwijderen van een naald uitleggen? Als je hem geel verft heb je dan geen last van de naald? |:(

Moeder wil Zwarte Piet niet meer op school zien
Raad Amsterdam Zuidoost verbiedt intocht Zwarte Piet
Hindoeleider: verbied Zwarte Piet
"Shepard: De figuur van Zwarte Piet is een uiting van racisme die bestreden moet worden "
Quincy "Geen Zwarte Piet bij intocht Sinterklaas." (let ook op de vreselijke slachtofferrol en het gerommel met historische feiten)

De lijst is eindeloos. Natuurlijk gaat het om een algeheel verbod. Je verschuilen onder een kleine aanpassing blijkt niet uit nota bene je eigen analogie en blijkt ook niet uit de diverse rechtszaken etc. Als Zwarte Piet half zo slecht was als sommige anti's claimen dan zou het geheel afschaffen nog de enige juiste oplossing zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Zingo schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:26:
Natuurlijk is het doel om alle naalden verwijderd te hebben voor die persoon. Het punt waar we echter hier mee zitten is dat het verwijderen van die ene naald bij andere mensen weer een naald insteken is. Kortom, de analogie is voor een persoon of gelijkdenkende groep, zonder rekening te houden met andere individuen of groepen goed. Alleen in dit geval snijdt hij dus niet echt hout gezien het feit dat die andere groep gewoon bestaat.
Natuurlijk moet er ook rekening gehouden worden met het resultaat, en als je iedere naald net zo hard in een andere arm steekt schiet het niet op, dat klopt.

Maar ik hoor (ook in dit topic) een hoop mensen die al gaan gillen als ze de dokter met een naald in de buurt zien...
Als er geroepen wordt over vernietigen van cultuur, afschaffen van zwarte piet, aanvallen van een kinderfeestje, terwijl dat, behalve bij een paar idioten, nooit het voorstel is geweest, klinkt het meer als "bang voor de doktor" dan "terecht klagen over een naald in je arm".
Daarbij komt ook dat het argument om ergens anders te beginnen inderdaad niet uitmaakt als elke naald hetzelfde is. Echter, de ene naald is de andere niet. Er zijn momenteel namelijk genoeg andere naalden welke met een stuk minder weerstand verwijderd kunnen worden momenteel.
Nee, daar ben ik het niet mee eens.

Er zijn verschillende redenen om de ene naald aan te paken voor de andere. Jij geeft aan om eerst voor de makkelijkste te gaan. Prima, dat kan. Vrij LEAN en zo, eerst het low-hanging fruit.

Maar als een van die naalden tegen je hart aanprikt is het, ookal is het moeilijker, misschien wel een goed idee om die eerst aan te pakken. Gewoon omdat het risico te groot is als je daarmee wacht (Da;s dan weer meer RUP: grootste risico's het eerst aanpakken).

En dan is er nog pragmatisme: Deze naald kwamen we nu toevallig tegen, laten we die eruit trekken nu we hem toch vast hebben. Een beetje het idee van die prop bij je voeten even oprapen en weggooien voordat je de vuilniszak buitenzet.

Daarvoor hoeven niet alle naalden hetzelfde te zijn, en hoeven ze niet allemaal even makkeijk te verwijderen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:25:
Wel zo makkelijk als de inhoud je niet bevalt, typerend voor de meeste anti Pieten hier. Kinderachtige manier van discussiëren, reageer dan gewoon niet. Het blijkt gewoon maar weer dat jij een heel indrukwekkend betoog weet te verzinnen, maar dat het flinterdun is en dat je de minder inhoudelijke discussie vervolgens uit de weg gaat omdat je het zelf ook wel realiseert.
Fijn dat je onder de indruk bent van mijn betoog. Maar zolang jij me woorden in de mond blijft leggen ga ik niet verder inhoudelijk reageren.

Leuke dat je een lijstje radicalen hebt gevonden, maar ik, en genoeg anderen in dit topic, hebben duidelijk afstand genomen van Quincy en zijn maatjes. Mijn betoog pleit nergens voor afschaffing, meerdere antipieten, waaronder onze nieuwste aanwinst Albantar hebben al duideijk aangegeven dat het om een aanpassing gaat en geen afschaffing wat hun betreft, dus als je tegen afschaffing wilt ageren moet je niet bij mij wezen. Dat is nu meermalen herhaald, en meermalen genegeerd, onder meer door jou. Dat jij het flauw vindt dat ik niet meer op die onzin reageer doet me niet zo heel veel, eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
En wat dat betreft is Zwarte Piet nu "low hanging fruit". De shitstorm is toch al uitgebroken en of je nu wel of geen aanpassingen maakt aan dat personage maakt voor de "publieke onrust" weinig meer uit. Dus dan maar aanpassen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:25:

Als er geroepen wordt over vernietigen van cultuur, afschaffen van zwarte piet, aanvallen van een kinderfeestje, terwijl dat, behalve bij een paar idioten, nooit het voorstel is geweest, klinkt het meer als "bang voor de doktor" dan "terecht klagen over een naald in je arm".
Het is een feit dat diverse 'normale' mensen hebben gepleit om alle Zwarte Pieten te vervangen door 'veeg'-Pieten en dit is uitgebreid in het nieuws geweest. Dan is er dus geen Zwarte Piet meer. Bij de aangepaste liedjes is Zwarte Piet ook overal vervangen door 'Piet.' Dus het is wel degelijk zo dat behoorlijk wat anti-ZP'ers zijn die Zwarte Piet volledig willen afschaffen.

Ik neem aan dat je niet bewust liegt, dus heb je een gebrek aan kennis welke voorstellen er zijn gedaan vanuit het anti-kamp. En nu beweer je dat andere mensen onzin verkondigen terwijl jij gewoon de waarheid niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:25:

En dan is er nog pragmatisme: Deze naald kwamen we nu toevallig tegen, laten we die eruit trekken nu we hem toch vast hebben. Een beetje het idee van die prop bij je voeten even oprapen en weggooien voordat je de vuilniszak buitenzet.

Daarvoor hoeven niet alle naalden hetzelfde te zijn, en hoeven ze niet allemaal even makkeijk te verwijderen te zijn.
Gevaar met analogieën is dat je ver kan doorschieten en vaak dat het toch mank gaat lopen. Het is maar de vraag of dit werkelijk een 'prop' is, dat impliceert namelijk dat per definitie al een uitgemaakte zaak is dat het afval is (en terug van analogie naar werkelijkheid, in dit geval 'slecht' is).

Ik had een mooie hypothetisch geval wel gevonden: wat als er een hindoe-tempel staat (of misschien opgericht wordt) (bestaat die zelfs al in NL?) waarin swastika's worden gebruikt aan de buitenkant, goed zichtbaar. Nu weten we allemaal dat het in die religie totaal niets te maken heeft met het nationaal-socialisme.

Ik vraag me af of in dit hypothetische geval diezelfde joden hier eerder aangehaald er aanstoot aan kunnen nemen (immers, dit symbool, ongeacht de intentie, kan die mensen kwetsen, net zozeer als een grap dat kan) en dit symbool willen verbieden. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit een realistische hypothetisch geval is (gezien de soms extreem lange tenen van het CIDI bijv, en gezien andere topics denk ik haast wel dat je je daar in kan vinden Dido :+ )

Ik me ook zomaar voorstellen, dat net zoals in de zwarte pieten discussie een groot gedeelte van de joden zelf er totaal geen aanstoot aan nemen (of iig hun emoties niet de boventoon laten vieren, maar waar ratio die emoties kunnen overstijgen en/of besluiten zich niet gekwetst te voelen). Zeggen we dan wel dat die joden zich niet moeten aanstellen of geven we hen wel gelijk?

Disclaimer: ik ben me ervan bewust dat ook dit soort hypothetische gevallen gevaarlijk zijn en ik wil zeker ook niet vallen in de 'glijdende schaal'-kampen. Maar Zwarte Piet mag dan low hanging fruit zijn, de quote die ik al eerder aanhaalde:
Dat is postmoderne rechtspraak. Feiten bestaan niet, alleen maar meningen en gevoelens. Dat zet de poort open voor allerlei andere kwetsuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:31:
En wat dat betreft is Zwarte Piet nu "low hanging fruit". De shitstorm is toch al uitgebroken en of je nu wel of geen aanpassingen maakt aan dat personage maakt voor de "publieke onrust" weinig meer uit. Dus dan maar aanpassen. Toch?
Nee, ik weiger toe te geven aan mensen die op zo'n verschrikkelijke manier over de rug van anderen hun zin willen doordrijven. Wanneer het kan ga ik Zwarte Piet ondersteunen en Clown Piet, Veeg Piet or Slachtoffer Piet boycotten.

Dat krijg je wanneer je intolerant en on-democratisch bent (dan kom je bij mij in het rijtje extreme moslims, extreme christenen, extreme dierenactivisten, etc terecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Dido schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:31:
Fijn dat je onder de indruk bent van mijn betoog. Maar zolang jij me woorden in de mond blijft leggen ga ik niet verder inhoudelijk reageren.

Leuke dat je een lijstje radicalen hebt gevonden, maar ik, en genoeg anderen in dit topic, hebben duidelijk afstand genomen van Quincy en zijn maatjes. Mijn betoog pleit nergens voor afschaffing, meerdere antipieten, waaronder onze nieuwste aanwinst Albantar hebben al duideijk aangegeven dat het om een aanpassing gaat en geen afschaffing wat hun betreft, dus als je tegen afschaffing wilt ageren moet je niet bij mij wezen. Dat is nu meermalen herhaald, en meermalen genegeerd, onder meer door jou. Dat jij het flauw vindt dat ik niet meer op die onzin reageer doet me niet zo heel veel, eigenlijk :)
Ik leg je geen woord in je mond. Je spreekt zelf letterlijk over "verwijderen", dat zijn je eigen woorden. Met het goochelen van woorden en het bedenken van vergezochte analogieën bevestig je alleen maar het beeld dat er geen enkel feitelijk argument is.

Het gaat helemaal niet over een paar radicalen. De FB pagina Piet Make-over heeft alle media behaald (en nog steeds maar een belachelijke 10.000 likes waaronder vele mensen die helemaal niet in NL wonen) en spreekt gewoon over het afschaffen van de zwarte huidskleur van Zwarte Piet en staat vol met "Zwarte Piet = racisme" en andere zaken waar jij je nu ineens van zegt te distantiëren maar waar je wel voor pleit om ze hun zin te geven. Dit zijn de zogenaamde verlichte BN'ers, die overal (veel te) serieus worden genomen, en niet een radicale gek. Ik mis een pagina "wij pleiten voor een compromis met een paar minimale aanpassingen". Waarbij een compromis wat mij betreft makkelijk te vinden is door de verhouding tussen Zwarte Piet en Sinterklaas nog duidelijker op basis van gelijkheid te maken.
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:31:
Again dat hooghartige, "we hebben toch al gewonnen wat doen jullie moeilijk". Nee, als jullie je zin krijgen zal dat in slaan als een bom en vrees ik dat jullie een denkbeeldige naald hebben verwijderd maar iets veel vervelenders creëren. De Quincy's van deze wereld zullen alleen maar verder gaan en de tegenreactie zal alleen maar heviger worden.

Sterker nog, hoe harder de victorie wordt uitgeroepen, hoe moeilijker wordt om vol te houden dat jullie inderdaad een redelijke en goed onderbouwde compromis willen bespreken en niet gewoon eenzijdig de wil van een piepkleine meerderheid aan het opdringen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Nee, ik weiger toe te geven aan mensen die op zo'n verschrikkelijke manier over de rug van anderen hun zin willen doordrijven.
Het gaat niet om de mensen die het willen, het gaat om het feit zelf. Als je niet aan een argument wil toegeven omdat het door iemand gebruikt wordt die je niet mag, dan ben je verkeerd bezig. Argumenten beoordelen op de persoon die ze uitspreekt getuigt niet van bijster veel inlevingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:41:
Nee, ik weiger toe te geven aan mensen die op zo'n verschrikkelijke manier over de rug van anderen hun zin willen doordrijven. Wanneer het kan ga ik Zwarte Piet ondersteunen en Clown Piet, Veeg Piet or Slachtoffer Piet boycotten.

Dat krijg je wanneer je intolerant en on-democratisch bent (dan kom je bij mij in het rijtje extreme moslims, extreme christenen, extreme dierenactivisten, etc terecht).
Maar ik associeer mij totaal niet met die mensen die "op zo'n verschrikkelijke manier over de rug van anderen hun zin willen doordrijven." Sterker nog, ik distantieer mij daarvan en verwijt hun ook van compleet contraproductief gedrag.

Of vind je soms dat ik ook "op zo'n verschrikkelijke manier over de rug van anderen mijn zin wil doordrijven"?
ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:41:
Again dat hooghartige, "we hebben toch al gewonnen wat doen jullie moeilijk". Nee, als jullie je zin krijgen zal dat in slaan als een bom en vrees ik dat jullie een denkbeeldige naald hebben verwijderd maar iets veel vervelenders creëren. De Quincy's van deze wereld zullen alleen maar verder gaan en de tegenreactie zal alleen maar heviger worden.

Sterker nog, hoe harder de victorie wordt uitgeroepen, hoe moeilijker wordt om vol te houden dat jullie inderdaad een redelijke en goed onderbouwde compromis willen bespreken en niet gewoon eenzijdig de wil van een piepkleine meerderheid aan het opdringen zijn.
WTF, hooghartig? En noem mij eens niet in één adem met Quincy alsjeblieft.

[ Voor 31% gewijzigd door Mx. Alba op 22-10-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halofreak1990
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:50:
[...]

Het gaat niet om de mensen die het willen, het gaat om het feit zelf. Als je niet aan een argument wil toegeven omdat het door iemand gebruikt wordt die je niet mag, dan ben je verkeerd bezig. Argumenten beoordelen op de persoon die ze uitspreekt getuigt niet van bijster veel inlevingsvermogen.
Welk 'feit'? Want buiten het FEIT dat mensen zich gekwetst voelen, is er geen een door de anti-pieten ingebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:41:
Nee, als jullie je zin krijgen zal dat in slaan als een bom en vrees ik dat jullie een denkbeeldige naald hebben verwijderd maar iets veel vervelenders creëren.

Waarom meteen dat 'ge-jullie' en dat dreigende toontje? :'( "Als Zwarte Piet verdwijnt dan breekt de pleuris uit!"

[ Voor 4% gewijzigd door Xa!pt op 22-10-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:53:
[...]

Welk 'feit'? Want buiten het FEIT dat mensen zich gekwetst voelen, is er geen een door de anti-pieten ingebracht.
Halofreak, nu is het wel genoeg met je getroll.

Wat dacht je van de gedragswetenschappelijke feiten die ik aandraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

LuNaTiC schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:40:
Ik vraag me af of in dit hypothetische geval diezelfde joden hier eerder aangehaald er aanstoot aan kunnen nemen (immers, dit symbool, ongeacht de intentie, kan die mensen kwetsen, net zozeer als een grap dat kan) en dit symbool willen verbieden. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit een realistische hypothetisch geval is (gezien de soms extreem lange tenen van het CIDI bijv, en gezien andere topics denk ik haast wel dat je je daar in kan vinden Dido :+ )
Oh, ondanks mijn niet altijd even positieve mening over het CIDI en aanverwanten (*kuch*) zou ik me ook zeker kunnen vinden in een voorstel om die swastika's aan het publieke zicht te onttrekken, zelfs wanneer de meeste Joden zich er niet aan storen. Het grappige met swastika's (dit is een hele rare zinsnede 8)7 ) is dat ze wel door meer mensen als kwetsend worden ervaren dan alleen Joden. Maar zelfs als dat een relatief kleine groep is is de afweging in zo'n geval iemands recht om zijn symbolen in de publieke ruimte tentoon te stellen versus iemand recht om niet met (voor hem) pijnlijke symbolen geconfronteerd te worden in diezelfde publieke ruimte. Iets vergelijkbaars geldt in principe wanneer we het hebben over wat wij in Nederland zien als "goede zeden". Jij mag nudist zijn, maar je mag dat niet actief in de praktijk brengen op de meeste plekken en tijdstippen in Nederland. (Met name in de buurt van een school of op het kerkeplein in Staphorst zal zo'n actie meer risico met zich meebrengen dan Quincy die zich aanmeld bij de Pietenschool).

En ja, daar bevindt zich een enorm groot grijs gebied. Misschien moeten we ook kruizen van kerken slopen, want dat doet me denken aan mijn opa die is misbruikt door een katolieke priester. Hellend vlak, kom er maar in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:54:
[...]

Waarom meteen dat 'ge-jullie' en dat dreigende toontje? :'( "Als Zwarte Piet verdwijnt dan breekt de pleuris uit!"
Je laat je wederom kennen, reageer eens inhoudelijk. Nogmaals, de Pro Zwarte Pieten hier reageren ook inhoudelijk en respectvol, dat mogen we van jou ook verwachten. Deze opmerking is op zn zachtst gezegd off topic, maar ik zal hem weer inhoudelijk en uitgebreid beantwoorden omdat het onderwerp te belangrijk is.

Ik reageer op 2 mensen die het met elkaar eens zijn, het meervoud van je is jullie.

Het is gewoon een feit dat je mensen heel diep kwetst en de deur open zet voor racisme. Je ziet nu al dat deze discussie het land (blijvend?) verandert heeft: Van een land waar huidskleur geen thema was, waar racisme vrijwel verdwenen was en waar het zich toch voordeed daar tegen werd opgetreden naar een land waar het alleen nog maar over huidskleur gaat en waar een kleine minderheid die altijd zonder problemen mee heeft gedraaid zichzelf buiten de samenleving plaatst. Van een samenleving waar beslissingen en beleid werden gemaakt op basis van feiten en argumenten naar een land waar een ieder die niet zn zin krijgt roept dat hij gekwetst is en het dan alsnog krijgt.

Nogmaals, de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. Al is er genoeg grond voor gerede twijfel aan de goede bedoelingen van een deel van de anti Pieten, bij de anti Pieten hier wil ik dat nog wel aannemen.
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:53:
WTF, hooghartig? En noem mij eens niet in één adem met Quincy alsjeblieft.
Ja, hooghartig. Neerbuigend of arrogant zijn misschien een betere woorden. Je claimt dat de slag al is gewonnen, dat het toch geen zin heeft om ons nog te verzetten tegen geverfde Zwarte Pieten. Zo ver is het nog lang niet.

Let op, ik zeg niet dat jij hooghartig, neerbuigend of arrogant bent. Het argument dat jullie praktisch gewonnen zouden hebben en dat verzet zinloos is is dat wel.

Verder heb je mij echt niet nodig om geassocieerd te worden met Quincy.

[ Voor 24% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:02:
[...]

Je laat je wederom kennen, reageer eens inhoudelijk.
Ik reageer genoeg inhoudelijk. Wat me opvalt is het gestrekte been waarmee je dit topic invalt. Naast het "ben je niet met ons, dan ben je tegen ons" en het "wij vs. jullie" volgen er nu ook nog eens impliciete dreigementen.
Ik reageer op 2 mensen die het met elkaar eens zijn, het meervoud van je is jullie.
Volgens mij staan er een aantal mensen hier redelijk blanco in, maar schaar je ze desalniettemin toch bij de groep die "koste wat kost Zwarte Piet wil verbannen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:06:
Ik reageer genoeg inhoudelijk. Wat me opvalt is het gestrekte been waarmee je dit topic invalt. Naast het "ben je niet met ons, dan ben je tegen ons" en het "wij vs. jullie" volgen er nu ook nog eens impliciete dreigementen.
Nee, dat doe je niet. En nee, het is geen dreigement, stel je niet zo aan trolletje. Het is slechts een simpele constatering dat je door mensen en hun kinderen aan te vallen en diep te kwetsen veel meer kapot maakt dan slechts een decennia oud positief volksfeest.
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:06:
Volgens mij staan er een aantal mensen hier redelijk blanco in, maar schaar je ze desalniettemin toch bij de groep die "koste wat kost Zwarte Piet wil verbannen".
Er is geen middenweg. Zwarte Piet is zwart, of niet zwart. Ik stel continu compromissen voor zonder aan de huidskleur te komen, juist ook omdat dat racistisch is en je daarmee werkt aan een oplossing en niet slechts wraak neemt, en dat wordt met een oorverdovende stilte beantwoord en vervolgens valt men weer in herhaling met allerlei feitelijk onjuiste argumenten en eisen.

Als het geen eisen zouden zijn zou deze discussie al lang afgelopen zijn. Er is uitgebreid geluisterd, elk mogelijk argument is weerlegd dan wel gewogen, elke media heeft er uitgebreid aandacht aan besteed,en helaas, vrijwel niemand is het met de anti's eens. Je kan nu niet meer volhouden dat het niet serieus is genomen. Dat de anti Zwarte Pieten maar door blijven gaan is niets anders uit te leggen als dat er gedramd wordt en dat men geen genoegen neemt met: "laat ons met rust". Het is veel te makkelijk om je te distantiëren van malloten als Quincy en ondertussen wel zijn argumenten en gedrag over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:19:
[...]
Nee, dat doe je niet. En nee, het is geen dreigement, stel je niet zo aan trolletje. Het is slechts een simpele constatering dat je door mensen en hun kinderen aan te vallen en diep te kwetsen veel meer kapot maakt dan slechts een decennia oud positief volksfeest.
"Nee, als jullie je zin krijgen zal dat in slaan als een bom en vrees ik dat jullie een denkbeeldige naald hebben verwijderd maar iets veel vervelenders creëren", is gewoon een verkapt dreigement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:53:
Maar ik associeer mij totaal niet met die mensen die "op zo'n verschrikkelijke manier over de rug van anderen hun zin willen doordrijven." Sterker nog, ik distantieer mij daarvan en verwijt hun ook van compleet contraproductief gedrag.

Of vind je soms dat ik ook "op zo'n verschrikkelijke manier over de rug van anderen mijn zin wil doordrijven"?
Jij doet tenminste een poging om met bewijs te komen, al slaag je daar niet erg in. Maar inderdaad hoor je bij de groep die wil dat een meerderheid zich moet aanpassen aan een minderheid vanwege iets dat niet wetenschappelijk is bewezen.

Maar 'verschrikkelijk' is meer bedoelt voor de lui die onzin verkopen over slavernij, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Nee, beste troll, het is een waarschuwing. Je plaatst jezelf buiten de samenleving, je beloont racisme, valideert een minderaardigheidscomplex en je kwetst grote groepen mensen. Dat gaat nare gevolgen hebben. Je lost er niets mee op en creëert potentieel een veel groter probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:50:
[...]

Het gaat juist andersom. Ik beoordeel de mensen op basis van hun argumenten. Die zijn zo dom dat ik die mensen niet tegemoet wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Halofreak1990, Xa!pt, ph4ge, wfzelle, neem even een time-out want de discussie escaleert zo helemaal de pan uit. Tel tot 10.000 en kom dan weer terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:24:
Nee, beste troll, het is een waarschuwing.
Zoveel verschillen die 2 niet van elkaar; in een waarschuwing zit ook een bepaalde hetzij passieve hetzij actieve bedreiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

:)

[ Voor 99% gewijzigd door Dido op 22-10-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Om te beginnen in vrijwel elke post waarin je een verband creëert tussen de mensen die Zwarte Piet vereren en racisme. Daarnaast in elke post die de slavernij er aan de haren bij sleept. You get the picture.
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:26:
Zoveel verschillen die 2 niet van elkaar; in een waarschuwing zit ook een bepaalde hetzij passieve hetzij actieve bedreiging.
Waarschuwen is wijzen op mogelijke ongewenste of onverwachte gevolgen van het gedrag van de persoon die je waarschuwt. Dat is iets heel anders dan bedreigen.

Nogmaals, het framen van mensen die pro Zwarte Piet zijn helpt jullie zaak niet.

[ Voor 53% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Xa!pt schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:26:
[...]

Dit is een bedreiging: Als je X (niet) doet, dan doe ik Y.

Dit is een waarschuwing: Als je X (niet) doet, dan gebeurt Y.

Dat is echt een groot verschil. Bijvoorbeeld: Als je van een flatgebouw af springt, dan ga je dood.

Dat is gewoon een constatering en een waarschuwing. Het betekent niet dat de persoon die dit zegt je dood gaat maken. Ph4ge waarschuwt voor wat andere mensen volgens hem gaan doen, dat is dus niet een bedreiging.

Je kunt mensen niet zomaar beschuldiging van bedreiging, dus ik stel voor dat je dit terug neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik stel voor dat dit topic op slot gaat tot een collega van mij de boel hier een beetje heeft opgeschoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:Dit topic is tot nader order gesloten.

Er wordt ook niet op dezelfde wijze in andere topics verder gegaan.

Een aantal reageerders hier heeft een dusdanig agressieve toonzetting ontwikkeld, dat dit topic niet levensvatbaar meer lijkt.

Jullie hebben het zelf in de hand: discussieer hier op het forum als een stel weldenkende volwassenen, of ga verder in de zandbak, maar niet hier.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]