Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:34

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
De traditionele discussie is weer losgebarsten, maar dit jaar lijkt het heviger dan ooit. Dus ben ik er eens over gaan nadenken en mijn gedachtengang zou ik graag willen delen.

Ten eerste had zwarte piet sowieso nooit iets met discriminatie te maken. De eerste keer dat zwarte piet opdook was in het verhaaltje "Sinterklaas en zijn knecht", dat 150 jaar geleden is geschreven. Zwarte piet is daar gekleed als page, en een page is een leerling, die van zijn meester het vak leert. Een soort stagiair dus. Is stage lopen slavenarbeid? Nee? Dan is zwarte piet ook geen slaaf dus.

Vervolgens begon Sinterklaas te verschijnen met twee pieten, en pas na de oorlog werd het een hele horde.

De Bisschop van Myra, aka Sint Nicolaas, is beschermheilige van kinderen. Hij heeft in zijn hoedanigheid als kindervriend onder andere ook kindslaven bevrijd en ze in dienst genomen om ze zo een toekomst in vrijheid te kunnen geven. Ziet u de paralel met de zwarte pieten? Als het al met slavernij te maken heeft, dan zijn de pieten bevrijde slaven.

Goed, dan kan je nog discussieren over de huidskleur van Piet. Maar kan dat eigenlijk wel? Als je echt niet discrimineert, dan is huidskleur niet anders dan haarkleur. Wat maakt het dan uit of Piet zwart, wit, rood, rose, blauw of groen is? Waarom dan niet gewoon traditioneel zwart?

Het zijn juist de mensen die het hardst schreeuwen dat Zwarte Piet discriminatie is die iets negatiefs zien in de zwarte huidskleur van Piet - anders zouden ze er immers niets op tegen hebben - en zijn het juist die protesteerders die dus aan het discrimineren zijn. De zwartgeschminkte huid van Zwarte Piet is niet anders dan de rode mijter en de witte baard van Sinterklaas: traditie. Als je echt alle discriminatie laat varen kan je gewoon geen enkele reden meer vinden om iets aan te merken op de huidskleur van Piet!

Dit is dus een oproep aan alle Nederlanders: Laat uw discriminatie volledig varen en vier Sinterklaas inclusief Zwarte Piet; want zonder Piet is 't Sinterklaas niet.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 16:35
Zwarte piet moet gewoon blijven..

Als we daar over moeilijk gaan doen, waarom doen we dan niet moeilijk over het suikerfeest (diabetes patienten voelen zich hierdoor misschien ook wel benadeeld).. Het slacht / offerfeest (partij van de dieren, waar bent u?)

Ik vind het allemaal een beetje over de top. Alsof we altijd ergens over moeten zeiken..

Afbeeldingslocatie: http://marinasleeps.files.wordpress.com/2012/04/3595-i-dont-want-to-live-on-this-planet-anymore.jpg

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Helemaal mijn idee, laat Zwarte Piet lekker blijven!!

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel36 op 20-10-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 08:46
Eens met bovenstaande. Ik vind zelfs dat het hele argument niet nodig is met de uitgebreide geschiedenis. Sinterklaas is een kinderfeest en is dat al 150 jaar. Zwarte pieten zijn daarin toevallig zwart (daar zit geen bewuste discriminerende reden achter).
Er zijn nu mensen die daar discriminatie in zoeken: een trend die tegenwoordig iets te vaak voorkomt. Don't get me wrong, ik ben heel erg tegen discriminatie maar denk tegelijkertijd gelukkig ook dat we daar in Nederland erg veel aan doen en (zeker relatief) zeer weinig last van hebben.
Ik vind het dus nogal 'onverdiend' en onterecht dat er nu over Sinterklaas zulke problemen worden gemaakt en vind het zelf dikke onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Toevallig poste ik dit gister om mijn Facebook met de onderstaande tekst:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/550184_350910321633257_80534797_n.jpg

"Nooit geweten dat ik meewerkte aan racisme toen ik deze foto's maakte.

Toen ik als klein kind op ze zat te wachten was dat iig het laatste wat er door mijn hoofd ging. Ik kende het woord niet eens...
Nu weet ik niet of ik me moet schamen omdat ik als kind blij was en plezier beleefde aan hun bezoek, of dat ik trots moet zijn omdat wij zo'n leuke, feestelijke en gezellige cultuur en tradities hebben hier in Nederland.

Ik kies voor het laatste."

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Blanke man op paard, zwarte hulpjes (mét dikke rode lippen...). En neem bijvoorbeeld
Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt, Wie zou dat zijn?

Wees maar gerust mijn kind, Ik ben een goede vrind
Want al ben ik zwart als roet, Ik meen het toch goed

Want ik kom van Sinterklaas Sinterklaas, Sinterklaas
'k Heb voor jou, m'n kleine baas, moois in mijn zak
Ben je wel zoet geweest? Wees dan maar niet bevreesd
Kijk, hier zendt Sint Nicolaas fijn speculaas

Zwarte Piet, wees wel bedankt, wel bedankt, wel bedankt
Nu zal ik aan 't leren gaan, daar kan je op aan
Borstplaatjes, groot in tal, Ik deel ze vanavond al
met mijn lieve zusje klein, Blij zal ze zijn.
al ben ik zwart als roet, Ik meen het toch goed
Dat impliceerd dat zwart zijn iets negatiefs is...

Niet dat ik daar als kind over nadacht hoor, maar dat we nu met z'n allen de 'echte' oorsprong van dit feestje gaan lopen ontkennen is ook wel heel naief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Volgens mij is Piet zwart van de roet uit de schoorsteen. Daar moest hij immers doorheen om de pakjes te bezorgen. Qua inzet kan menig pakketdienst hier nog iets van leren, maar dat terzijde. Het is daarom ook niet relevant welke huidskleur Piet heeft, onder de roet zit zijn echte huidskleur, welke dat ook is. Als voormalig hulp-Piet is mij overkomen dat een gelovige hier achter kwam. Even de roet van de handjes wassen en we gingen weer verder. Dat paste wat die gelovige betreft prima in het totale plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230001

Heb bij een gekleurde medemens nooit de link gelegd met zwarte Piet. Die staat er voor mij totaal los van.
En om nu, zoals de tegenstanders doen, een link te leggen met slavernij is helemaal vergezocht.

Het moet gewoon blijven zoals het is. Zoals Emiel Roemer al zei afgelopen week, het probleem discriminatie los je hier niet mee op. Dat heeft met opvoeding te maken. En als we straks witte Pieten hebben begint het gezeik weer opnieuw want dan sluit je de gekleurde medemens uit om witte Piet te mogen spelen. Gewoon geen aandacht aan deze beroepszeikers geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Anoniem: 147126 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 11:55:
Gaan we écht moeilijk doen om dat woordje waarvoor je een taalkundige nodig hebt om je erop te wijzen dat het er staat en wat het impliceert? Lijkt mij niet dat dat nou iets is waardoor zesjarige kinderen opeens op de vrijdagavond gaan negermeppen met zijn allen.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

Tja, elk jaar is het weer raak.
Maar nu gaat de VN Zwarte Piet onderzoeken en daarmee hoop ik dat deze jaarlijkse discussie niet meer terug komt.
Helaas zal er altijd weer iemand zijn die aan de resultaten van het onderzoek wil twijfelen en opnieuw een onderzoek instelt.

Afgezien daarvan wordt tijdens het Sinterklaasfeest in Nederland Zwarte Piet nooit aan discriminatie en dwangarbeid gekoppeld. Kinderen weten niet beter dat ze de oude man helpen met pakjes rondbrengen...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Obiter dictum schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 11:59:
[...]

Gaan we écht moeilijk doen om dat woordje waarvoor je een taalkundige nodig hebt om je erop te wijzen dat het er staat en wat het impliceert? Lijkt mij niet dat dat nou iets is waardoor zesjarige kinderen opeens op de vrijdagavond gaan negermeppen met zijn allen.
Ik zeg helemaal niet dat ik voor het afschaffen ben ofzo... Je moet alleen niet gaan ontkennen waar het werkelijk vandaan komt. Piet is niet zwart doordat hij door de schoorscheen gaat, daar krijg je ook geen rode lippen van en wordt je ook niet opeens het hulpje van een rijke blanke vent op een paard van.

Ontkennen gaat ook niet helpen in deze discussie hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 20-10-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 10:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het ergste vind ik dat dit feest al ik weet niet hoelang wordt geviert en nu is het opeens discriminatie.

Ga jij die kinderen maar eens uileggen dat Sinterklaasje nooit meer komt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 12:11
En waarom heeft Sinterklaas grijs haar? Alsof alle ouderen grijs haar hebben! De 50pluspartij zal ook een VN-onderzoek aanvragen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 17:21

YellowCube

Wait...what?

Anoniem: 147126 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 11:55:
Blanke man op paard, zwarte hulpjes (mét dikke rode lippen...). En neem bijvoorbeeld

[...]

Zet het eens weg tegen de tijd dat deze liedjes "uit kwamen". Veel Sinterklaasliedjes zijn in de 19e eeuw bedacht of op papier gezet.
Een tijd dat een zwart persoon nog niet bepaald een vast onderdeel van de Nederlandse samenleving was en derhalve een grote indruk kan maken op kinderen (of zelfs volwassen).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

En waag het nooit om als Nederlander commentaar te hebben op de gebruiken van mensen met een andere cultuur, want dan heb je de poppen aan het dansen, en ben je al meteen veroordeelt tot racist in hart en nieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kuusj98 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:03:
Het ergste vind ik dat dit feest al ik weet niet hoelang wordt geviert en nu is het opeens discriminatie.

Op de Antillen kennen ze ook zwarte Piet en in Suriname ook (al lopen daar ook anders gekleurde Pieten rond) dus dat hele probleem van discriminatie valt wel mee.

Waar ik woon had je in het verleden een stichting Keerpunt. Dat waren mensen die standaard overal tegen waren en als hobby bezwaarschriften schrijven hadden. Ik denk dat je de tegenstanders van zwarte Piet zo ook moet zien. En vergeet niet dat degene die het dit jaar weer aangezwengeld heeft een kunstenaar is. Ik sta er niet van te kijken als op 6 december blijkt dat dit een kunstproject is van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
kuusj98 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:03:

Nou niet doorslaan, die ouwe blijft natuurlijk gewoon komen. De discussie betreft enkel zijn secondanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04 17:39
Het is gewoon weer is een 'hype' om het discriminatie te noemen. Als we namelijk op een zelfde lijn doortrekken:

Kerstmis, de kerstman laat zijn elven (lees: kleine mensen) alle cadeaus inpakken om te bezorgen. Dit kan discriminerend worden opgevat door mensen die niet zo lang zijn. Denk dat we een hoop andere feestdagen ook kunnen ontleden op een manier dat er wel een bepaald kenmerk als discriminerend kan worden gezien.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldm3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 16:47

ronaldm3

Apple Watch :)

Power to the beat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kan me goed voorstellen dat je het als negeroide man toch wel flink zat bent als 2 maanden per jaar continu kinderen 'zwarte piet' beginnen te gillen als je voorbij loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Wat ik niet snap is dat zwarte piet een positieve persoon is.

Kinderen wachten met smart op deze persoon en het heeft totaal geen negatieve insteek op donkere medemens. Dus als het discriminatie is dan is het positieve discriminatie.

Ik hoop dat mensen die tegen zwarte piet het ook uit kunnen leggen aan de kinderen dat zij dit veroorzaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Anoniem: 147126 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:03:
Ik zeg helemaal niet dat ik voor het afschaffen ben ofzo... Je moet alleen niet gaan ontkennen waar het werkelijk vandaan komt. Piet is niet zwart doordat hij door de schoorscheen gaat, daar krijg je ook geen rode lippen van en wordt je ook niet opeens het hulpje van een rijke blanke vent op een paard van.

Ontkennen gaat ook niet helpen in deze discussie hoor.
Ik ontken helemaal niets; zwarte pieten zijn negers en zij zijn de hulpjes van Sinterklaas. In de regel zijn ze niet de meest heldere stel ook nog. Maar de tegenstanders leggen net iets te vaak de vinger op een zere plek die niet bestaat; kinderen hebben dingen zoals in dat liedje helemaal niet in de gaten en volwassenen bekommeren zich er niet om. Behalve Quincy.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

zacht schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:07:
[...]

Nou niet doorslaan, die ouwe blijft natuurlijk gewoon komen. De discussie betreft enkel zijn secondanten.
Zouden andere landen die de kerstman hanteren zich ook moeten verantwoorden omdat hij Kleine Mensen gebruikt als werknemers. Dat is toch ook wel een vorm van discriminatie neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BeefHazard schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:05:
En waarom heeft Sinterklaas grijs haar? Alsof alle ouderen grijs haar hebben! De 50pluspartij zal ook een VN-onderzoek aanvragen.
Er schijnen al Indo's te zijn die pindakaas uit de winkels willen hebben omdat ze vroeger "pinda" genoemd werden :) Het is allemaal te gek voor woorden waar mensen aanstoot aan nemen tegenwoordig.
Dat van die Indo's was overigens sarcastisch bedoeld, ze zeiden het met een glimlach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:06

Pierre

Van nature lui!

Ik begreep dat de VN zich er ook mee bezig houdt, hebben die niets beters te doen of zo. Laat die zwarte Piet lekker blijven gezeur

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
shaggy8675 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:09:
[...]

Zouden andere landen die de kerstman hanteren zich ook moeten verantwoorden omdat hij Kleine Mensen gebruikt als werknemers. Dat is toch ook wel een vorm van discriminatie neem ik aan.
Dit is de puurste vorm van drogredenatie. "Daar doen ze het ook dus dan is het goed"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

shaggy8675 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:09:
[...]

+1 :) En straks de mensen met obesitas die protesteren omdat ze helemaal niet de hele dag hohoho roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 20:16

glashio

C64 > AMIGA > PC

[list=1]• Piet is een hollandsche naam• Het roet van schoorstenen maakt hem zwart

Een trouwe knecht van een goeds geefse Klaas. Die kadootjes bij de kinderen brengt. Klaar.

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
glashio schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:11:
[list=1]• Piet is een hollandsche naam• Het roet van schoorstenen maakt hem zwart

Een trouwe knecht van een goeds geefse Klaas. Die kadootjes bij de kinderen brengt. Klaar.
Maar waarom dan kroeshaar? En dikke lippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 11:37:
Goed, dan kan je nog discussieren over de huidskleur van Piet. Maar kan dat eigenlijk wel? Als je echt niet discrimineert, dan is huidskleur niet anders dan haarkleur. Wat maakt het dan uit of Piet zwart, wit, rood, rose, blauw of groen is?
En voor degene die dan kleurenpiet naar voren schuift als compromis. Met enkel witte pieten sluit je je medemens uit, met gele pieten worden de mensen met gele huidtint gediscrimineerd, met rode pieten worden de mensen met rode huidtint gediscrimineerd (aka rednecks :+) Dus het is nooit goed want er is altijd wel een groep mensen die zich er niet in kan vinden. En waarom zit Sint dan op een witte schimmel? Das discriminatie voor alle andere paarden met andere vacht zoals voskleur, zwarte kleur of kastanjebruin,

Enfin, zo blijf je dus aan de gang. Ik kan best begrijpen dat men zich gekwetst voelt, maar alsof niemand zich ooit gekwetst voelt en dus dan maar als minderheid het dictaat aan de meerderheid mag opleggen? Als we zo bezig gaan, heeft de SGP vrij spel met 2 zetels bijvoorbeeld ;) Of de PvdD aangaande het dierenbeleid bijvoorbeeld. Als je je gekwetst voelt moet je de kwetsende gebeurtenis gewoon negeren en/of er een eigen traditie voor in de plek zetten imo. Dus vier dan een alternatief Sinterklaasfeest met de zo graag gewenste zwarte Sinterklaas met kleurenpieten. Maar ga niet als minderheid, een feest waarbij de meerderheid in NL geen problemen mee heeft in de huidige vorm met zwarte piet, dat verstieren om het verstieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pikoe schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:11:
[...]

Omdat Wikipedia: Cognitieve dissonantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Pikoe schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:10:
[...]

Dit is de puurste vorm van drogredennatie. "Daar doen ze het ook dus dan is het goed"
Ik neem aan dat jij dus tegen onze cultuur bent en zaken als Jodenvet, Jodenkoeken, Negerzoenen en Zwarte Piet fout vind en we daarmee een slecht voorbeeld zetten tegenover de rest van de mensheid?

Of wilde je wat anders zeggen met je drogredennatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Komt door de biershampoo, krijg je krullen van.

Als ik een hele dag gewerkt heb zit mijn haar ook alle kanten uit door het hoofddeksel wat ik een hele dag moet dragen. Dus dat kroeshaar is zo gek niet. Het is allemaal veel te ver gezocht deze onzin discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Volgens mij is Piet zwart omdat hij onder het roet zit. Op zich kunnen ze de Piet dus wel wat meer roetig en minder negroide maken, zonder het hele feest van misplaatste, politieke correctheid te voorzien. Hoe mensen daar uiteindelijk invulling aan geven moeten ze zelf weten.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

[...]

omdat het slechts 1 van de mogelijke verklaringen voor Zwarte Piet is:
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[7]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

Sorcerer8472

Mens sana?

Heel leuk, die hele Zwarte Piet-discussie, en ik zie heel veel goede/redelijke/eerlijke argumenten over tafel komen...

Maar stel dat je zelf een donkere huidskleur hebt en dat je zo nu en dan door kleine kinderen wordt aangesproken die dan zwarte piet naar je roepen, zou je dat dan niet naar vinden? Puur om dan toch op je huidskleur te worden 'aangesproken'?

Als ik een donkere hudiskleur had dan zou ik een tekst als "want al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" ook wel enigszins aanstootgevend vinden...

Is dat commerciële sinterklaasfeest dan belangrijker dan het gevoel van de toch wel aanzienlijke minderheidsgroep die erdoor gekwetst wordt? Ik denk dat dat de belangrijkste vraag is van de discussie. Niet wat de herkomst van Zwarte Piet in het verre verleden nou is...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Anoniem: 230001 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:10:
[...]

+1 :) En straks de mensen met obesitas die protesteren omdat ze helemaal niet de hele dag hohoho roepen.
goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Feit blijft voor mij dat er niemand, maar dan ook niemand is die mensen en groepen die het niet eens zijn met onze gewoonten, cultuur, geschiedenis en feesten verplicht hier te blijven en deze schandes nog langer te ondergaan...

Als onze cultuur zo slecht is is men toch vrij om een land en cultuur te zoeken waar men zich beter kan aarden.
Waarom moet de Nederlandse cultuur meteen onder de loep genomen worden en op de schop omdat mensen die onze cultuur klaarblijkelijk niet kennen, of willen kennen er opeens moeilijk over gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Onze donker gepigmenteerde medemens wordt echt niet 2 maanden per jaar voor zwarte piet aangezien hoor. Mijn vader lijkt op een broertje van Sinterklaas (volle witte baard) maar wordt ook nauwelijks voor de goedheiligman aangezien. Alleen een keer op vakantie toen een driejarig meisje aan hem vroeg of hij sinterklaas was maar dat is toch alleen grappig?

Zwarte mensen zijn tegenwoordig heel normaal in ons straatbeeld. Geen enkel kind gaat een random zwarte man (of vrouw) aanzien voor zwarte piet. Zwarte Piet wordt namelijk lang niet alleen gedefinieerd door zijn huidskleur, maar ook en vooral door zijn kleding - en door de juten zak met pepernoten en cadeaus...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
Sorcerer8472 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:16:
Maar stel dat je zelf een donkere huidskleur hebt en dat je zo nu en dan door kleine kinderen wordt aangesproken die dan zwarte piet naar je roepen, zou je dat dan niet naar vinden? Puur om dan toch op je huidskleur te worden 'aangesproken'?
Dat is heel vervelend en dan zouden de ouders van de kinderen ook direct moeten ingrijpen. Idem voor een verhaal wat ik ken voor een gezin uit het hoge noorden van het land, waarbij het kind voor het eerst in het westen is en daar een 'zwarte meneer' ziet en gaat staan te wijzen "mama wat is er met die meneer gebeurt".
Als ik een donkere hudiskleur had dan zou ik een tekst als "want al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" ook wel enigszins aanstootgevend vinden...
Ik denk dat deze zin voortkomt uit de negatieve associatie van de kleur zwart, zwart is donker en zwart is 'eng' net zoals dat rood voor stop staat en bijvoorbeeld blauw voor vertrouwen. Desalniettemin ben ik het eens dat deze zin wellicht een dubbele lading zou kunnen hebben, maar dat is dan ook de enige waarvan ik me het kan voorstellen in het hele sinterklaasfeest.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heel leuk, die hele Zwarte Piet-discussie, en ik zie heel veel goede/redelijke/eerlijke argumenten over tafel komen...

Is dat commerciële sinterklaasfeest dan belangrijker dan het gevoel van de toch wel aanzienlijke minderheidsgroep die erdoor gekwetst wordt? Ik denk dat dat de belangrijkste vraag is van de discussie. Niet wat de herkomst van Zwarte Piet in het verre verleden nou is...
Weet niet of jij het nieuws de afgelopen week gevolgd heb maar er is een verkeerd beeld ontstaan doordat bv Pauw en Witteman alleen tegenstanders uitnodigen van zwarte Piet. Er zat toevallig ook iemand die jaren in de organisatie van de intocht in Amsterdam heeft gezeten en die vertelde dat ongeveer een derde van de aanmeldingen om zwarte Piet te mogen spelen afkomstig zijn van Antillianen en Surinamers!
Daarnaast zijn er bij het NOS journaal en Pownews Antillianen en Surinamers aan het woord geweest die zelf gewoon het sinterklaasfeest met kinderen en kleinkinderen vieren mét zwarte Piet er bij. Zal dus wel meevallen met de bezwaren van onze gekleurde medemens.

Kijk op youtube en je ziet overal zwarte Pieten in Suriname en op de Antillen. Daar speelt dit niet. En dat terwijl die Quinsy notabene op de Antillen geboren is en vervolgens hier gaat lopen zeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Pfff... Een eindeloze discussie op de zondagmorgen... :)

Ik vind niet dat we moeten ontkennen dat onze traditie uit een tijd van racisme komt. Maar ik vind ook niet dat we met zijn allen zo snel mogelijk moeten vergeten dat het bestond: racisme. We kunnen wel met z'n allen proberen om ons (multi)cultureel landschap helemaal glad te strijken, maar zo komen we nergens. Er zullen altijd rimpels zijn die ons herinneren aan minder-ontwikkelde tijden, om het zo maar te zeggen. Dus laten we kinderen een fijn feest geven, zoals het altijd geweest is, maar niet verzwijgen in wat voor een sociaal-cultureel klimaat de traditie ooit begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 09:19
Onverdoofd slachten mag wel omdat dat onderdeel is van een cultuur. Waarom zou zwarte piet dan als onderdeel van een cultureel evenement niet mogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Helemaal mee eens.
Dan is het die persoons keuze om dit op te pakken als racisme of als iets anders, toch? Wie kwaad wil zien zal het vinden natuurlijk...
Dus jij bedoelt te zeggen, dat wij ons culturele erfgoed maar even moeten aanpassen omdat er een bepaalde kleine groep is die hier wonen en weigeren onze cultuur te accepteren? Wat doen die mensen dan hier, als onze cultuur zo slecht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Joosie200 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:12:
[...]

En voor degene die dan kleurenpiet naar voren schuift als compromis. Met enkel witte pieten sluit je je medemens uit, met gele pieten worden de mensen met gele huidtint gediscrimineerd, met rode pieten worden de mensen met rode huidtint gediscrimineerd (aka rednecks :+) Dus het is nooit goed want er is altijd wel een groep mensen die zich er niet in kan vinden. En waarom zit Sint dan op een witte schimmel? Das discriminatie voor alle andere paarden met andere vacht zoals voskleur, zwarte kleur of kastanjebruin,
Ik schuif helemaal de Veelkleurige Piet niet naar voren als alternatief. Wat ik zeg is, als je discriminatie en racisme volledig laat gaan, dan is huidskleur niets anders meer dan bijvoorbeeld haarkleur. Dan maakt het dus niets uit welke kleur Piet heeft, en maakt het dus ook niets meer uit dat hij traditioneel zwart is. Dus waarom zou je hem dan een andere kleur dan zwart geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Kleurenpiet is trouwens al een keer geprobeerd meen ik in Amsterdam en na een poging alweer gestaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.sintforum.com/wiki/images/d/d2/Gekleurdepieten.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
shaggy8675 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:13:
[...]

Ik neem aan dat jij dus tegen onze cultuur bent en zaken als Jodenvet, Jodenkoeken, Negerzoenen en Zwarte Piet fout vind en we daarmee een slecht voorbeeld zetten tegenover de rest van de mensheid?

Of wilde je wat anders zeggen met je drogredennatie?
Ik wil zeggen dat een drogreden geen argumentatie is voor je argumenten. Ik zeg verder helemaal niet dat ik vind dat zwarte pieten wit moeten worden, ik zeg alleen dat drogredenen onzinnig zijn. Waarom? Daarom! Zie je, zinnig hè die drogredenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

janvanmil schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:22:
Onverdoofd slachten mag wel omdat dat onderdeel is van een cultuur. Waarom zou zwarte piet dan als onderdeel van een cultureel evenement niet mogen...
Nee, dat is een racistische denkwijze die jij hanteert... Hij is volkomen waar, maar jij bent een slecht mens nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mx. Alba schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:23:
[...]

Ik schuif helemaal de Veelkleurige Piet niet naar voren als alternatief. Wat ik zeg is, als je discriminatie en racisme volledig laat gaan, dan is huidskleur niets anders meer dan bijvoorbeeld haarkleur. Dan maakt het dus niets uit welke kleur Piet heeft, en maakt het dus ook niets meer uit dat hij traditioneel zwart is. Dus waarom zou je hem dan een andere kleur dan zwart geven?
Zoals een vrouw gisteren zei, al maak je zwarte Piet groen, hij blijft zwarte Piet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
shaggy8675 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:23:
[...]
Dus jij bedoelt te zeggen, dat wij ons culturele erfgoed maar even moeten aanpassen omdat er een bepaalde kleine groep is die hier wonen en weigeren onze cultuur te accepteren? Wat doen die mensen dan hier, als onze cultuur zo slecht is?
Los van het feit dat er een hoop 'medelanders'aan het woord zijn over de discussie, zijn er ook een hoop Nederlanders die er ineens een probleem mee hebben nu het weer oplaait. Maar deze mensen zijn minder interessant om in beeld te laten komen want die kunnen de claim minder goed legitimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joosie200 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:24:
Kleurenpiet is trouwens al een keer geprobeerd meen ik in Amsterdam en na een poging alweer gestaakt.

[afbeelding]
In Paramaribo lopen gekleurde en zwarte Pieten door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

shaggy8675 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:18:
Feit blijft voor mij dat er niemand, maar dan ook niemand is die mensen en groepen die het niet eens zijn met onze gewoonten, cultuur, geschiedenis en feesten verplicht hier te blijven en deze schandes nog langer te ondergaan...

Als onze cultuur zo slecht is is men toch vrij om een land en cultuur te zoeken waar men zich beter kan aarden.
Waarom moet de Nederlandse cultuur meteen onder de loep genomen worden en op de schop omdat mensen die onze cultuur klaarblijkelijk niet kennen, of willen kennen er opeens moeilijk over gaan doen.
Je vindt iets als Sinterklaas zo ontzettend ongelofelijk belangrijk dat je liever hebt dat mensen het land verlaten?

En hoe lang mag iemand hier wonen voordat hij er wél iets van mag zeggen? Stel dat hij er 40 jaar woont (en ouder is dan jij dus), heeft-ie dan meer recht van spreken, of niet omdat jij toevallig hier geboren bent en hij niet?

Zou je hetzelfde ook hebben gezegd in een periode waarin zwarte mensen daadwerkelijk nog gediscrimineerd werden en niet mochten stemmen, zoals in de VS nog geen 100 jaar geleden?

Overigens: ik vind het best wel een goed idee om pieten er dan echt meer uit te laten zien als schoorsteenvegers... gewoon vegen op het gezicht enzo, ipv egaal donker! De "echte" Zwarte Piet heel langzaampjes uitfaseren :+

uiteraard chargeer ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 09:19
shaggy8675 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:25:
[...]

Nee, dat is een racistische denkwijze die jij hanteert... Hij is volkomen waar, maar jij bent een slecht mens nu ;)
Nu pas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

[afbeelding]
Scary!

Ik vind het echt een volledige non discussie. Bij kinderen komt racisme en discriminatie niet in hun hoofd op als ze zwarte piet zien. Het is gewoon een feest! Het zijn ouderen die hier een probleem van maken omdat ouderen meer ervaring in het leven hebben, meer geindoctrineerd zijn met zwart = discriminatie en dus meteen bij een scheet die dwars zit al roepen dat het discriminatie is.

Tot deze discussie twee jaar geleden voor het eerst mij ter ore kwam is het bij mij nooit als discriminatie of racisme overgekomen. En ik zal het me ook nooit als zodanig aan laten praten door een paar bekrompen medemensen (waarvan het mij opvalt dat het 90% blanken zijn die het hardste schreeuwen, discriminatie by proxy) die eigenlijk gewoon zeurpieten zijn...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 20:40
Ik vraag me af wat er gezegd wordt als we nu alle zwarte pieten wit maken.
Dan is het vast opeens alleen nog maar een feest voor blanken, en daardoor weer racistisch.
Op het moment dat mensen moeilijk gaan doen over huidskleur, op welke manier dan ook lijkt DAT me juist racistisch. Als iets ooit ontstaan is vanuit de slavernij, maar er vervolgens al jaren niet meer zo over nagedacht wordt, waarom zouden er dan nog racistische motieven rond dit feest hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Pierre61 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:10:
Ik begreep dat de VN zich er ook mee bezig houdt, hebben die niets beters te doen of zo. Laat die zwarte Piet lekker blijven gezeur
toch even een kleine nuance op het VN argument:

Sinds 2012 is er het Unesco Verdrag ter Bescherming van Immaterieel Cultureel Erfgoed waar Nederland zich bij aangesloten heeft.
Het Sinterklaasfeest kan op die lijst terecht komen. Er zijn echter mensen die vinden dat Zwarte Piet en dus het feest zelf een discriminerend tintje heeft.
Om die reden komen er vanuit de VN vragen richting NL.

En dat is, ondanks dat het ook mijn eerste reactie was, wel wat anders dan dat de VN iets beters moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Mijn sleutelargument blijft trouwens dat de anti-zwarte-pieten-brigade juist aan het discrimineren zijn en wel juist omdat zij Zwarte Piet als iets negatiefs zien. Als je niet discrimineert maakt de kleur van Zwarte Piet toch niets uit, en kan hij toch net zo goed gewoon zwart blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
Sorcerer8472 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:26:
Je vindt iets als Sinterklaas zo ontzettend ongelofelijk belangrijk dat je liever hebt dat mensen het land verlaten?
Eigenlijk wel ja!
Als wij ons cultuur moeten veranderen om allochtonen tevreden te stellen is er toch iets goed mis.
Gaat mij niet om Sinterklaas in het bijzonder natuurlijk, maar als we dat al veranderen, what's next?

[ Voor 12% gewijzigd door unfor op 20-10-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
Het gaat niet om allochtonen. Het gaat om huidskleur. Donkere mensen hoeven geen allochtoon te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

unfor schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:30:
[...]

Eigenlijk wel ja!
Als wij ons cultuur moeten veranderen om allochtonen tevreden te stellen is er toch iets goed mis.
De hele discussie gooien op allochtonen en dat zij dan maar weg moeten en zo is zo vreselijk fout daar wil ik verder dan deze post niet op ingaan.

Ons hele land bestaat uit import. De "Nederlander" bestaat niet. Al duizenden jaren komen en gaan er mensen naar en vanuit de lage landen. Kunnen we dit gewoon even niet meer als punt gebruiken aub?

Tijdens de uitzending van DWDD werd er iets veel nuttigers gezegd:
Als mensen problemen hebben met discriminatie dan zouden ze niet Sinterklaasviering als podium moeten gebruiken. Stel dat Sinterklaas niet meer gevierd zou worden (even van een extreem resultaat uitgaan) dan is het probleem van discriminatie echt niet weg hoor.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
unfor schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:30:
[...]

Eigenlijk wel ja!
Gaat mij niet om Sinterklaas in het bijzonder natuurlijk, maar als we dat al veranderen, what's next?
Ergens ben ik het daar wel mee eens (niet het uitzetten van mensen), want zij nemen hun cultuur toch ook mee hier heen? Voor mij hoeven er bijvoorbeeld ook niet per se allemaal moskeeën gebouwd te worden of een slachtfeest georganiseerd te worden, maar aangezien dit hun cultuur en geloof is vind ik dit prima. Waarom hebben wij geen recht op onze eigen cultuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:29:
Mijn sleutelargument blijft trouwens dat de anti-zwarte-pieten-brigade juist aan het discrimineren zijn en wel juist omdat zij Zwarte Piet als iets negatiefs zien.
Daar komt het wel op neer ja. Ze projecteren hun idee 'zwarte piet heeft een link met het slavenverleden' op iets wat er niet is, althans niet voor degene waar het feest nu centraal staat: de kinderen. Die zien geen racisme in zwarte piet, sterker nog: zwarte piet is dusdanig ontwikkeld de laatste jaren dat die volgens mij bij kinderen populairder is dan sinterklaas omdat ze slim, bijdehand, acrobatisch, vrolijk en vriendelijk zijn naar kinderen toe. Dus de doelgroep waar het feest voor bestaat ziet er enkel positieve dingen in, maar volwassenen komen dat feest nu verpesten doordat de discussie maar gaande blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Gé Brander schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:34:
[...]

De hele discussie gooien op allochtonen en dat zij dan maar weg moeten en zo is zo vreselijk fout daar wil ik verder dan deze post niet op ingaan.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
Zinloos1 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:34:
[...]

Ergens ben ik het daar wel mee eens (niet het uitzetten van mensen), want zij nemen hun cultuur toch ook mee hier heen? Voor mij hoeven er bijvoorbeeld ook niet per se allemaal moskeeën gebouwd te worden of een slachtfeest georganiseerd te worden, maar aangezien dit hun cultuur en geloof is vind ik dit prima. Waarom hebben wij geen recht op onze eigen cultuur?
Maar waarom zouden we geen rekening houden met anderen? Zelfs als ze niet eens in Nederland wonen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarom worden hier allochtonen nu weer bij gesleept? Allochtoon of niet-allochtoon is hier niet eens een factor, het gaat hier om de huidskleur.

Donkere mensen kunnen ook gewoon autochtoon zijn hoor, en er zijn zat blanke mensen die er ook problemen mee hebben, om wat voor reden dan ook.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Pikoe schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:37:
[...]

Maar waarom zouden we geen rekening houden met anderen? Zelfs als ze niet eens in Nederland wonen. O-)
Natuurlijk moet er rekening mee gehouden worden, maar tot welk niveau?
Als wij voortaan sinterklaas in zijn eentje op pad sturen zullen de kinderen dit niet leuk vinden.
Maar wat is er dan opgelost?
Er lopen geen zwarte geschminkte mensen meer rond, het feest is waarschijnlijk verpest, maar zullen de klagers dan tevreden / blij zijn?
Als mensen iets niet racistisch bedoelen, en je haalt dit aspect vervolgens weg, wat heb je dan precies gewonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
wildhagen schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:38:
Waarom worden hier allochtonen nu weer bij gesleept? Allochtoon of niet-allochtoon is hier niet eens een factor, het gaat hier om de huidskleur.

Donkere mensen kunnen ook gewoon autochtoon zijn hoor, en er zijn zat blanke mensen die er ook problemen mee hebben, om wat voor reden dan ook.
Kan mij niet voorstellen dat gewoon hollands opgevoede neger hier problemen mee zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Tijdens de uitzending van DWDD werd er iets veel nuttigers gezegd:
Als mensen problemen hebben met discriminatie dan zouden ze niet Sinterklaasviering als podium moeten gebruiken. Stel dat Sinterklaas niet meer gevierd zou worden (even van een extreem resultaat uitgaan) dan is het probleem van discriminatie echt niet weg hoor.
Dat is precies wat Emiel Roemer zei afgelopen week. Discriminatie los je niet op door zwarte Piet een andere kleur te geven. Dat los je op door kinderen de juiste opvoeding te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]
Stel dat Sinterklaas niet meer gevierd zou worden (even van een extreem resultaat uitgaan) dan is het probleem van discriminatie echt niet weg hoor.
Dat ook ja. Deze hele discussie gaat discriminatie niet de wereld uit helpen. Verder heeft de groep die bezwaarschriften hebben ingediend tegen de commissie uit Amsterdam, nou net zelf een negatieve gedachte geprojecteerd op Zwarte Piet en er het labeltje discriminatie opgeplakt en discriminatie mag niet dus weg met zwarte piet. Zij zien in het Zwarte Piet genoemd worden op straat als negatief, terwijl de kinderen die het zeggen geen negatieve gedachten hebben bij zwarte piet. Ook zoiets dus, ze creëren zelf een probleem die er in feite nooit was, want deze discussie is pas sinds een paar jaar geleden op gang gekomen. En het sinterklaasfeest is al vanaf de 19e eeuw in de huidige vorm. Dus waarom nu dan pas aan de bel trekken omwille van vermeende discriminatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

unfor schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:40:
[...]

Kan mij niet voorstellen dat gewoon hollands opgevoede neger hier problemen mee zou hebben.
Dat jij niet kan voorstellen dat andere mensen een andere mening dan de jouwe kunnen hebben zal best, maar dat wil niet zeggen dat dat niet zo is of zo zou kunnen zijn.

Om er dan meteen weer 'allochtonen' bij te slepen is nogal kortzichtig en nergens op gebaseerd, en lijkt me verder ook geheel niet nodig.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
Zinloos1 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:40:
[...]

Natuurlijk moet er rekening mee gehouden worden, maar tot welk niveau?
Als wij voortaan sinterklaas in zijn eentje op pad sturen zullen de kinderen dit niet leuk vinden.
Maar wat is er dan opgelost?
Er lopen geen zwarte geschminkte mensen meer rond, het feest is waarschijnlijk verpest, maar zullen de klagers dan tevreden / blij zijn?
Als mensen iets niet racistisch bedoelen, en je haalt dit aspect vervolgens weg, wat heb je dan precies gewonnen?
Misschien moet je gewoon een compromis maken. Zoals iedereen hier zegt zijn die pieten echt niet zo lang geleden geïntroduceerd. Kinderen geloven echt alles hoor, verzin een leuk verhaal en een feest is zo gemaakt. Al geef je ze een ander kleur haar.
Het is niet alsof hier een traditie van 300 jaar de prullenbak gegooid zal worden, en eenieder die zegt dat dat wel zo is is rascistisch aangezien de pieten toentertijd wel gewoon slaven waren geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unfor schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:40:
[...]

Quinsy is niet eens in Nederland geboren. Ik heb een aantal jaren in Rotterdam op school gezeten en het was een school met ongeveer 25% gekleurd. Nooit iemand over gehoord, laat staan dat er iemand een gekleurde medemens zwarte Piet noemde.

In dienst zat er een Antilliaan in de groep en die zei altijd dat er geen blanken en zwarten bestonden. Je had slechts witte donkeren en donkere witten. Hij heeft nooit problemen gehad met zwarte Piet.

Het is helaas een klein groepje mensen wat een verkeerd podium zoekt voor hun (gebrek aan aandachts)probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Pikoe schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:44:
[...]

Misschien moet je gewoon een compromis maken. Zoals iedereen hier zegt zijn die pieten echt niet zo lang geleden geïntroduceerd. Kinderen geloven echt alles hoor, verzin een leuk verhaal en een feest is zo gemaakt. Al geef je ze een ander kleur haar.
Het is niet alsof hier een traditie van 300 jaar de prullenbak gegooid zal worden, en eenieder die zegt dat dat wel zo is is rascistisch aangezien de pieten toentertijd wel gewoon slaven waren geweest :P
Oke, maar wat is de oplossing die je dan zou willen aandragen?
Gekleurde pieten is al geprobeerd, dit zag er niet uit.
Het volledig weghalen van de pieten, zodat sinterklaas in zijn eentje al die pepernoten moet gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021

[afbeelding]
Waarom moet echt iedere Noord-Amerikaanse trend naar Europa overwaaien?

Ja, ik wil graag Diet Dr. Pepper en Diet Coke in Nederland. Ook wil ik heel graag een Tivo.

Maar ik hoef geen TV reclame waar verplicht een Kaukasisch persoon, Aziatisch persoon en een Klassiek Afrikaans persoon in voor komt. We hebben het overigens geprobeerd, althans, met de Duo Penotti reclame, maar dat werd niet gezien als discriminatie, ook al ontbrak de Aziatische persoon. Hoe kan zwarte piet nou wel discriminatie zijn?

We importeren steeds de verkeerde buitenlandse dingen waardoor we ook echt een vertekend beeld krijgen van het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Zinloos1 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:45:
[...]

Het volledig weghalen van de pieten, zodat sinterklaas in zijn eentje al die pepernoten moet gooien?
Er is geen oplossing nodig, De mensen die hier over vallen zijn een verwaarloosbaar aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:42:
[...]

Dat jij niet kan voorstellen dat andere mensen een andere mening dan de jouwe kunnen hebben zal best, maar dat wil niet zeggen dat dat niet zo is of zo zou kunnen zijn.
Het zou zo best kunnen zijn, maar nogmaals.. waarom nu opeens en niet toen het sinterklaasfeest in de huidige vorm destijds werd ingevoerd? Dat begrijp ik er niet aan. Ze zoeken zelf een podium en omdat het sinterklaasfeest er weer aan komt en belicht is in de media grijpen ze die kans aan om de achterliggende reden (geld) te krijgen.
quote: NRC
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
Dat is dus het fenomeen (sinterklaasintocht in de huidige vorm) misbruiken voor eigen gewin. Daar heb ik weinig mee op, ik ga toch ook niet het offerfeest/suikerfeest/[/insert culturele gebeurtenis] kapen om mijn punt duidelijk te maken? Als je er al problemen mee hebt, dat kan best. Maar vraag dan een vergunning aan voor een eigen sinterklaasfeest zoals je die graag wenst te zien en ga niet het plezier bederven voor anderen door in feite de boel te kapen voor een discussie die alleen voor hun gevoel speelt en niet voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24

InFamous

excommunicado

We kunnen het ook omdraaien, ik voel mij gediscrimineerd omdat hun onze tradities niet accepteren.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
Zinloos1 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:45:
[...]

Als je gewoon een verhaal maakt en iedereen hetzelfde doet wordt het een groot feest. Ga met een paar gezagvoerders aan tafel zitten en verzin iets. Mij lijkt dat er wel pieten moeten zijn maar die gewoon niet allemaal zwart met kroeshaar etc.

PS. zeg je nu dat mensen met een kleurtje lelijk zijn? :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 12:58

Saven

Administrator

[...]

Wat ben jij nou voor slapjanus :') Straks is er 0 cultuur meer over omdat mensen zoals jij niet zo belangrijk vinden en liever de mensen hier houden die dat af willen breken
Anoniem: 230001 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:41:
[...]

Dat is precies wat Emiel Roemer zei afgelopen week. Discriminatie los je niet op door zwarte Piet een andere kleur te geven. Dat los je op door kinderen de juiste opvoeding te geven.
das dan weer een van de weinige slimme dingen die ik hem heb horen zeggen :P

[ Voor 31% gewijzigd door Saven op 20-10-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Van de "Sinterklaas moet blijven" Facebook pagina en dan houdt de discussie wat mij betreft verder op. Ik heb er al weer genoeg aandacht aan besteedt.

Er kwam de sint iets naars ter oren
Wat hij toch liever niet zou horen
Jij wilde graag een groene piet
Een zwarte, nee dat kan echt niet
Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar
Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert
Zo wordt de sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?
Ik denk het niet, maar ’t is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek
Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit
Mijn pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers
Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?
En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!
Als je vaak door de schoorsteen schiet
Wordt je vanzelf een zwarte piet
Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn zwarte pieten, dat zijn moren
Een moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.
Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije
Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen
Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon
Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie
Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan....
Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland...

Groetjes van de sint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
Als we het over het buitenland hebben, bekijk ook eens de traditie van thanksgiving, als we om Zwarte Piet al de VN erbij halen, wellicht goed daar ook even naar te kijken.
Verschillende Indianenstammen zien deze feestdag tegenwoordig niet als een dag waarop men dankbaar moet zijn, maar beschouwen het als het begin van een tragisch proces waardoor zij hun land kwijtraakten, en hun populatie werd gedecimeerd. Ieder jaar op Thanksgiving Day komen Wampanoags en andere indianen samen in Plymouth voor het herdenken van hun "nationale rouwdag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-04 21:57
Anoniem: 230001 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:41:
[...]

en wat voor opvoeding geef je je kind door het te indoctrineren met een stereotype voorbeeld van blanke meester en zwarte knecht?

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:11

defiant

Moderator General Chat
Het VN onderzoek kan ik begrijpen. Maar hoe de hele discussie over zwarte piet wordt gevoerd is weer op een typische Nederlandse manier die feitelijk contraproductief werkt, ook ligt dat ook wel aan de media mensen die zich er mee bemoeien.

Vergeet ook niet de kracht van herhaling als instrument in deze, hoe vaker je herhaald dat zwarte piet discriminerend is en stamt uit het slavenverleden hoe meer mensen dat zullen gaan geloven.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Joosie200 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:47:
[...]

Het zou zo best kunnen zijn, maar nogmaals.. waarom nu opeens en niet toen het sinterklaasfeest in de huidige vorm destijds werd ingevoerd?
Jij doet net alsof dit nieuw is? Want als je dat denkt denkt zit je er toch echt wel naast, dDeze bezwaren worden al tientallen jaren ge-uit, ik kan me in de jaren 80 al enkele discussies hieromtrent herinneren.

En wie zegt dat er vroeger (dus nog langer geleden) geen discussies hierover waren? Er was toen immers nog geen Internet, waardoor discussies een stuk kleinschaliger ware, maar dat wil niet zeggen dat het al niet plaatsvond.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Webjunkie schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:49:
[...]

en wat voor opvoeding geef je je kind door het te indoctrineren met een stereotype voorbeeld van blanke meester en zwarte knecht?
Ik geloof dat jij ook niet helemaal een juist beeld hebt het sinterklaasfeest anno 2013. Waar wordt er verteld dat zwarte Pieten slaven zijn? Helemaal nergens!

Maar goed, jij zult winkels waar ze een blanke bedrijfsleider en gekleurd personeel hebben ook wel mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:08
Moeten de "gediscrimineerde" wel willen dat zwarte piet verdwijnt? Nederland is al een redelijk racistisch land. Niet omdat wij zwarte piet hebben maar gewoon door de denkwijze van de gemiddelde nederlander. Dus stel dat zwarte piet verdwijnt, keert de publieke opinie alleen maar meer tegen de "gediscrimineerde". De discriminatie kan er naar mijn idee dus alleen maar erger op worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Webjunkie schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:49:
[...]
Kinderen voed je niet op met een stereotype voorbeeld van meester en zwarte knecht. Kinderen krijgen het Sinterklaasfeest mee zoals het is zonder allerlei insinuaties zoals jij nu in deze post doet.

Mijn kinderen (intussen 13,12 en 9) hebben in Sinterklaas geloofd. Nu natuurlijk niet meer en als ik ze probeer uit te leggen waar de hele discussie over gaat snappen ze het werkelijk waar niet.

Zwarte Piet is gewoon zwart en helpt Sinterklaas met het verspreiden van de kado's. Punt. Niet meer niet minder.

Zij hebben echt nog nooit de link naar slaven, meester, knecht (waar eigenlijk niets mis mee is) gelegd en gelukkig zien ze dat ook niet in nu. Omdat die link alleen gelegd wordt door een enkeling die graag op alle slakken zout legt in mijn ogen. Het is en blijft zo dat het pas een probleem is als je er een probleem van maakt. Als je gewoon accepteert dat Sinterklaas (om welke reden dan ook) hulpjes heeft (hoe ze er dan ook uit zien) dan is er niets aan de hand.

Ik vraag me werkelijk waar af waarom er mensen zijn die er iets negatiefs in zien. Kunnen die mensen dan echt niet het een los van het ander zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Saven schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:48:
[...]

Wat ben jij nou voor slapjanus :') Straks is er 0 cultuur meer over omdat mensen zoals jij niet zo belangrijk vinden en liever de mensen hier houden die dat af willen breken
Wat een bullshit. Ik hou van tradities, ik hou van Nederland, en ík ben niet bang dat we een traditie kwijtraken als we Zwarte Pieten iets minder zwart en iets meer roeterig maken. Maar jij bent daar blijkbaar bang voor.

Je gaat mensen slapjanus noemen, maar eigenlijk ben jij degene die slap is en die bang is een traditie kwijt te raken als er één klein dingetje veranderd wordt.

Dit topic en jouw reactie doet me weer sterk denken aan deze column (waarbij je wel even verder moet lezen dan de titel trouwens):
http://www.volkskrant.nl/...ard-dan-wit-plezier.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorcerer8472 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:57:
[...]

Wat een bullshit. Ik hou van tradities, ik hou van Nederland, en ík ben niet bang dat we een traditie kwijtraken als we Zwarte Pieten iets minder zwart en iets meer roeterig maken. Maar jij bent daar blijkbaar bang voor.

Je gaat mensen slapjanus noemen, maar eigenlijk ben jij degene die slap is en die bang is een traditie kwijt te raken als er één klein dingetje veranderd wordt.

Dit topic en jouw reactie doet me weer sterk denken aan deze column (waarbij je wel even verder moet lezen dan de titel trouwens):
http://www.volkskrant.nl/...ard-dan-wit-plezier.dhtml
Het probleem is dat er een heeeeeeele kleine minderheid van de bevolking hier problemen mee heeft en als je daar naar moet luisteren is het hek van de dam. Dit speelt alleen in Amsterdam en nergens anders. Er wordt veel teveel aandacht aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

[...]

Idd, als ik in een land verblijf waar de cultuur mij niet aanstaat vertrek ik naar een land wat meer in mijn denkwijze ligt. Daarin is iedereen vrij, dus is dat zo vreemd. Gebeurt dagelijks wereldwijd met duizenden tegelijk, om uiteenlopende redenen. Maar schijnbaar wegen de "voordelen" toch wel op tegen de "nadelen" in dit land, gezien de jarenlange populariteit onder nieuwkomers met ieder hun eigen cultuur. Als ik naar België verhuis weet ik dat ze daar friet en bier in hun cultuur gebakken zit. Om dan vervolgens te gaan roepen dat de Belgen hun cultuur voor mij, als minderheid die daar niet van gediend is, maar even moeten veranderen is toch vrij van den zotte of niet?
En hoe lang mag iemand hier wonen voordat hij er wél iets van mag zeggen? Stel dat hij er 40 jaar woont (en ouder is dan jij dus), heeft-ie dan meer recht van spreken, of niet omdat jij toevallig hier geboren bent en hij niet?
Iemand die hier zo lang woont daar mag je toch redelijkerwijs van aannemen dat die onze gebruiken kent en respecteert, of is dat dan nog teveel gevraagd? Die persoon mag zijn cultuur wel vasthouden en bewaren, maar wij moeten de onze maar aanpassen om hem gelukkiger te maken.
Is krom toch?
Zou je hetzelfde ook hebben gezegd in een periode waarin zwarte mensen daadwerkelijk nog gediscrimineerd werden en niet mochten stemmen, zoals in de VS nog geen 100 jaar geleden?
Ga je nou de VS en hun slaven verleden daadwerkelijk vergelijken, gelijk trekken en gebruiken in een discussie over Sinterklaas?
Dan ben je wel echt op zoek en wanhopig om iets te bewijzen denk ik... Kan dit derhalve ook niet serieus nemen in deze.
Overigens: ik vind het best wel een goed idee om pieten er dan echt meer uit te laten zien als schoorsteenvegers... gewoon vegen op het gezicht enzo, ipv egaal donker! De "echte" Zwarte Piet heel langzaampjes uitfaseren :+
Maar de originele zwarte piet was helemaal geen schoorsteenveger, hij was een page van een bisschop. Een iets andere functie, en imo zelfs denigrerend te noemen. En dan zwarte piet uitfaseren... :F
Tsja.. Ik vermoed dat je zelf ooit teleurgesteld bent door de goedheiligman in de wijze dat je geen cadeautje hebt gekregen van hem, begrijpelijk als ik je teksten zo lees...
Verklaard de afkeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 16:04
Wat mij het meest tegenstaat aan de anti-zwartepietenbrigade is dat ze het "probleem" groter proberen te maken dan het is. Komen ze met waarschuwingen als "Dat er ouders zijn die hun kinderen thuis houden" bijv. Oh ja? Wie dan? Hoeveel ouders zijn dat?

Of nog erger: waarschuwen dat er rellen van zullen komen tijdens de intocht. Dat is niet anders dan dreigen met geweld, maar het verpakken als een waarschuwing net alsof het een onontkoombaar feit is. Dat is gewoon chantage. Om over de vergelijking met de holocaust nog maar te zwijgen.

We hebben hier gewoon te maken met een vrij extremistische minderheid die het voor de meerderheid wil verpesten. Het beste wat je dan kunt doen is ze zo veel mogelijk negeren, ze geen platform geven en ze al helemaal niet slachtoffer maken, door zo dom te zijn om ze te arresteren, zoals de politie vorig jaar deed.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 230001 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:59:
[...]

Het probleem is dat er een heeeeeeele kleine minderheid van de bevolking hier problemen mee heeft en als je daar naar moet luisteren is het hek van de dam. Dit speelt alleen in Amsterdam en nergens anders. Er wordt veel teveel aandacht aan besteed.
Mensen die tijd hebben zich hier over druk te maken hebben te veel vrije tijd om handen en zouden zich eens tot een productief medemens moeten maken. Dan hebben ze geen tijd over om onzinnige zaken te gaan bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 12:58

Saven

Administrator

Sorcerer8472 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:57:
[...]

Anoniem: 230001 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:59:
dat dus
shaggy8675 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:01:
[...]

Mensen die tijd hebben zich hier over druk te maken hebben te veel vrije tijd om handen en zouden zich eens tot een productief medemens moeten maken. Dan hebben ze geen tijd over om onzinnige zaken te gaan bedenken...
idd hoeveel mensen krijgen ook al weer een uitkering in amsterdam? :P

[ Voor 22% gewijzigd door Saven op 20-10-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:08
Atomsk schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:00:
Wat mij het meest tegenstaat aan de anti-zwartepietenbrigade is dat ze het "probleem" groter proberen te maken dan het is. Komen ze met waarschuwingen als "Dat er ouders zijn die hun kinderen thuis houden" bijv. Oh ja? Wie dan? Hoeveel ouders zijn dat?
Ik zou deze kinderen wel eens willen spreken. Volgens mij vinden deze kinderen zelf zwarte piet ook alleen maar een leuke kindervriend. Waarschijnlijk hebben de meeste zeurpieten ook helemaal geen kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben van mening dat deze traditie moet blijven zoals hij is. Ik begrijp de mensen die aangeven dat het discriminerend is, maar aan de andere kant: Sinterklaas bestaat al langer dan iedereen hier; velen zijn ermee opgegroeid en ik denk dat de meesten van de mensen die nu "klagen" dat zij vroeger ook "gewoon" Sinterklaas vierden en cadeautjes kregen.

In het filmpje van DWDD zie je ook een filmpje wat opgenomen is in Amerika, daar spreken alle ondervraagden maar raar over Sinterklaas. Maar eigenlijk is de Kerstman net zo met zijn elfjes.
Maar goed, ik vind de Amerikanen sowieso ontzettend achterlijk in hun denken, laten en doen...

Laatste wat ik er ook over kwijt wil, is dat onze samenleving hierdoor alleen maar verder wegzakt, zeker nu er zelfs bij de VN een onderzoek naar wordt gedaan, kom op zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik kan me wel voorstellen dat mensen met donkere huidskleur niet zo blij zijn met ''zwarte piet'' want zij zelf zijn ja ook donker, maar voor rest kan ik niet erin vinden dat het discriminatie zou zijn en denk ik dat ze eens in de spiegel moeten kijken, want in hun eigen culturen is vaak nog wel meer mis.... dan in de Nederlandse cultuur en dan spreek ik over het heden, dat Nederland een donker verleden heeft ontken ik dus niet.

Want jonge donkere gekleurde mannen kunnen weer aangezien worden voor een Mauro bijvoorbeeld, maar dat zou meer zeggen over mensen die jonge donkere gekleurde mensen aangezien als Mauro's en dat zegt niks over jonge donkere gekleurde mannen en zelfde geld dus voor ''zwarte piet''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@shaggy: ik heb inderdaad al jaaaren geen cadeautjes gekregen :'(

@Kohaku: heb je helemaal gelijk in, dat het maar voor een klein aantal mensen speelt.

Overigens: ik heb het over het anders schminken van zwarte piet, zodat hij er meer uitziet als een schoorsteenveger, maar zelfs dát is nog onbespreekbaar voor veel mensen hier.

Persoonlijk zou ik trouwens het Sinterklaasfeest totaal niet veranderen, maar ik vind het (zoals ook beschreven in de column waarnaar ik een link postte) inderdaad wel zorgwekkend dat mensen zo ontzettend op hun tenen staan en zelfs agressief worden als het gaat om een aanpassing in een traditie. Dat zegt volgens mij ook wel iets... dat komt ook ergens vandaan... en DAT is de reden waarom ik reageer in dit topic. Dat plus het continu voeren van deze discussie op argumenten die er totaal niet toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe kan een zwartepiet nou blauw of geel zijn. Dan is het geen zwarte piet meer, en roet in een schoorsteen is ook niet blauw of geel.

En dan hoor je mensen over de rode lippen of de gekleurde pakjes. Tja er zitten wat flaws in het verhaal, het is dan ook voor kinderen en die zien dat niet. Een man van 600 jaar oud die in een nacht alle daken van de kinderen in Nederland bezoekt is ook niet heel realistisch maar dat mag is dan weer geen discriminatie van de bejaarden baardendragers?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jessy100 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:02:
[...]

Ik zou deze kinderen wel eens willen spreken. Volgens mij vinden deze kinderen zelf zwarte piet ook alleen maar een leuke kindervriend. Waarschijnlijk hebben de meeste zeurpieten ook helemaal geen kinderen.
Er is er een bij die op tv zat te vertellen dat zijn kind van 7 gewoon kado's krijgt maar v erder doen ze niet aan sinterklaas. Hij heeft dat kind verteld dat het een racistisch feest is en zijn kind heeft vervolgens de rest van de klas verteld dat sinterklaas niet bestaat en dat het racisme is. Als dat joch in elkaar getrapt wordt heeft dat niets met racisme maar met zijn vader te maken.
Die vader heeft zich vroeger altijd gediscrimineerd gevoeld als de sint op zijn school kwam. Zijn beste vriend (een blanke) heeft dat nooit geweten vertelde hij, tot die er vorig jaar naar vroeg. Zal het dus wel meegevallen zijn met het gediscrimineerd voelen.

Deze zeikers vallen in dezelfde categorie als mensen die lopen te zeiken over het feit dat er in de folder van Bart Smit meisjes achter de speelgoed strijkplank staan. Het ergste is dat dit soort mensen bij P&W alle aandacht krijgen. Ik weet wel waar ze bij de Publieke Omroep met bezuinigen kunnen beginnen...
Pagina: 1 2 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]