De opinipeilingen zeggen toch heel wat anders. Mensen zouden de verandering accepteren als ze de noodzaak er van in zouden kunnen zien en die noodzaak is er voor de overgrote meerderheid hier en aan de andere kant van de oceean blijkbaar niet.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:02:
[...]
Punt 1, ik wil geen gelijk en ik voer geen argumenten aan, omdat ik geen voor- of tegenstander ben. Waar ik wel van overtuigd ben is dat het niet erg zou zijn als piet wit werd. Voor niemand.
Hetzelfde erg als de stap naar Tweakers 7. Is nu ook niet erg meer.Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:07:
[...]
De opinipeilingen zeggen toch heel wat anders. Mensen zouden de verandering accepteren als ze de noodzaak er van in zouden kunnen zien en die noodzaak is er voor de overgrote meerderheid hier en aan de andere kant van de oceean blijkbaar niet.
edit:
En nu stop ik er mee en laat de discussie aan de geleerden over...
Jullie zien maar dat je er uitkomt
[ Voor 11% gewijzigd door albino71 op 22-10-2013 19:09 ]
Waren er in die tijd al fietsen?Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:53:
Als je naar het liedje "zwarte Piet ging eens fietsen" luistert hoor je dat hij heel Nederland door fietst. Nu heb ik, net als de rest van de Nederlanders, de slavernij niet meegemaakt maar zou een slaaf echt zoveel ruimte krijgen om door het hele land te fietsen?
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
You are doing it again. Zo blijf je een imaginair gelijk claimen en polariseer je de discussie. En dat maakt het eigenlijk onmogelijk om enige progressie te maken.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:02:
Je kunt moeilijk ontkennen
En de boodschapper aanvallen ipv de boodschap. Ook hier een -1.Verder (punt 2) merk ik op dat jij alleen mensen terechtwijst die voor een witte piet zijn en dus ben je wat dit aangaat zo doorzichtig als wat. Blijkbaar hebben ze dat niet geleerd op je 'managementcursus'?
Het gaat niet om terechtwijzen, maar om te informeren. Je hoeft er niets mee te doen, maar je kunt er je voordeel mee doen. Mag je helemaal zelf weten
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Zwarte piet is helemaal niet een negatief karikatuur, al lang niet meer.... Kom op zeg, in sommige oud hollandse liedjes komen teksten voor die niet meer in het huidige tijdsbeeld passen. Maar dat is bij "Altijd is Kortjakje ziek" ook zo. Laten we alles wel even het juiste prespectief plaatsen, oud hollandse liedjes hebben niets meer te maken met het moderne Sinterklaas feest incl. Zwarte Piet.Iblies schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:02:
[...]
Mee oneens. Juist zwarte piet heeft helemaal niks met Sinterklaas te maken. Wij Nederlanders hebben een keer besloten om hem assistentie te geven met een bepaald negatief karikatuur en blijven daar aan vasthouden.
Maar we kunnen het gewoon oplossen,
we vertellen de goedgelovige kinderen dat je als je gaat werken voor Sinterklaas, dat er een kledingscode is en dat je moet schminken, en dat het echt geen donkere mensen zijn. Met Halloween/Allerheiligen en carnaval doen we dat ook.
Kijk bijvoorbeeld naar de binnentocht van Sint & Piet, een en al plezier en vrolijkheid waarbij Zwarte Piet al jaren niet meer in een negatief daglicht staat.
Kolder zijn sommige vergezochte argumenten hier.... Zwarte Piet hoort bij Sinterklaas..... Het maakt deel uit van onze cultuur.... Iets waar we in een tijd van maatschappelijke verruwingen en echte discriminatie op tal van vlakken veel meer aan zouden moeten doen. Juist omdat veel aspecten uit een cultuur zorgen voor samenbinding. Denk aan de Oranje Leeuw met voetbal, Koningsdag, enz enz.
Zonder cultuur geen identiteit, Zwarte Piet hoor bij Sinterklaas en horen daarmee samen bij de Nederlandse ideniteit.
Cogitationis poenam nemo patitur
Verwijderd
Dan zou je toch verwachten dat die zeikers toch zo onderhand ook wel aan zwarte Piet gewend zouden zijn na al die jaren.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:08:
[...]
Hetzelfde erg als de stap naar Tweakers 7. Is nu ook niet erg meer.
edit:
Onzin. T7 is nog steeds grotendeels even slecht als 1 jaar geleden. Het is niet omdat ik er nu aan gewend ben dat T7 daarom niet meer slecht is.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:08:
Hetzelfde erg als de stap naar Tweakers 7. Is nu ook niet erg meer.
edit:
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Nu weet ik niet uit welke tijd het lied is maar is het niet zo dat zwart/donker over het algemeen voor het kwaad staat met als tegenhanger het wit/licht? Dus er word niet beweerd dat zwarte mensen op zwarte piet na slecht zijn maar slechts dat zwart niet altijd slecht is.albino71 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:02:
[...]
Mijn reactie had te maken met de apathische tegenreactie op mijn stukje tekst uit het sinterklaaslied. Je kunt moeilijk ontkennen dat dit regeltje een racistische ondertoon heeft, om me maar even mild uit te drukken. Daar had mijn reactie dan ook mee te maken en niets anders.
Dat heeft dus niets met welke vorm van discriminatie te maken. Daarnaast is het vallen over één woordje in één liedje mijn inziens erg spijkers op laag water zoeken. En ik vermoed dat je als je op deze manier gaat kijken. Je altijd en overal wel iets kan vinden om je een slachtoffer te voelen.
Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.
Jouw voorbeelden (bv. Koningsdag) gelden enkel voor Nederlanders, dus niet voor mij en de rest van de wereld. Dus dat argument gaat niet op.Bullet NL schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:13:
Kolder zijn sommige vergezochte argumenten hier.... Zwarte Piet hoort bij Sinterklaas..... Het maakt deel uit van onze cultuur.... Iets waar we in een tijd van maatschappelijke verruwingen en echte discriminatie op tal van vlakken veel meer aan zouden moeten doen. Juist omdat veel aspecten uit een cultuur zorgen voor samenbinding. Denk aan de Oranje Leeuw met voetbal, Koningsdag, enz enz.
Zonder cultuur geen identiteit, Zwarte Piet hoor bij Sinterklaas en horen daarmee samen bij de Nederlandse ideniteit.
Je cultuurargument gaat ook niet op, want dit is maar een heel klein deeltje van de hele cultuur. Sowieso, wat heb je aan cultuur?
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Wat ik wel opmerkelijk vond aan het onderzoek van EenVandaag:
Dat zegt imho meer over die groep van 220 mensen dan over de mensen die in Nederland zijn geboren en getogen. Dus wie is hier nou eigenlijk racistisch bezig? Wat wel weer treurig is dat Erik van Muiswinkel op het voetbalveld staat met zijn gastdochter en dat er door een moeder wordt gezegd: "Hé, Van Muiswinkel, heb je al een Zwarte Pietje mee?".Waar mensen die in Nederland geboren en getogen zijn Zwarte Piet vooral associëren met woorden als ‘gezelligheid’, ‘kindervriend’ en ‘traditie’, zien mensen met Surinaamse en Antilliaanse roots dit toch echt anders. We ondervroegen 220 Surinamers en Antillianen die in Nederland wonen wat ze als eerste associëren met Zwarte Piet: ‘racisme’, ‘karikatuur’, knecht’ en ‘slavernij’ zijn dan de antwoorden die naar voren komen. Alhoewel een groep van 220 te weinig is om namens alle Surinamers en Antillianen te spreken, is de trend - en de verschillen met Nederlanders zonder buitenlandse roots - wel opvallend. Bijna driekwart van deze groep vindt dan ook dat Zwarte Piet wél een ander uiterlijk zou moeten krijgen.

My favorite programming language is solder.
Beetje zoals we al sinds jaar en dag aan kinderen vertellen dat Piet zwart is van het door de schoorsteen kruipen?Iblies schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:02:
Maar we kunnen het gewoon oplossen,
we vertellen de goedgelovige kinderen dat je als je gaat werken voor Sinterklaas, dat er een kledingscode is en dat je moet schminken, en dat het echt geen donkere mensen zijn. Met Halloween/Allerheiligen en carnaval doen we dat ook.
https://niels.nu
Ik heb sterk de indruk dat jij niet weet wat cultuur in deze context betekend. Indien je dat wel denkt te hebben dan plaats jij jezelf met je laatste vraag direct buitenspel.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:22:
[...]
Jouw voorbeelden (bv. Koningsdag) gelden enkel voor Nederlanders, dus niet voor mij en de rest van de wereld. Dus dat argument gaat niet op.
Je cultuurargument gaat ook niet op, want dit is maar een heel klein deeltje van de hele cultuur. Sowieso, wat heb je aan cultuur?
Volgens de logica van sommige mensen in dit topic zouden deze negers zelf racistisch zijnPuch-Maxi schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:24:
[...]
Dus wie is hier nou eigenlijk racistisch bezig?

Tweakblog van de maand
Het kan toch goed dat die mensen die gevoelens hebben? Er zijn ook mensen die hele slechte herinneringen hebben aan Sinterklaas, of recent zelfs iemand die doodsbang is voor clowns. Gevoelens zijn echt, of je het er nu mee eens bent of niet. Dat betekent niet dat je van alles moet veranderen om die gevoelens weg te krijgen, maar je moet ze ook niet belachelijk maken of verwerpen.Puch-Maxi schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:24:
Dat zegt imho meer over die groep van 220 mensen dan over de mensen die in Nederland zijn geboren en getogen. Dus wie is hier nou eigenlijk racistisch bezig?
Kijk uit dat je niet dezelfde fouten gaat maken als degenen die proberen hun zin tot verandering door te drukken
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Kom op zeg, nu kom je op mij erg betweterig over en blijf je de inhoud ontwijken.gambieter schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:10:
[...]
You are doing it again. Zo blijf je een imaginair gelijk claimen en polariseer je de discussie. En dat maakt het eigenlijk onmogelijk om enige progressie te maken.
[...]
En de boodschapper aanvallen ipv de boodschap. Ook hier een -1.
Het gaat niet om terechtwijzen, maar om te informeren. Je hoeft er niets mee te doen, maar je kunt er je voordeel mee doen. Mag je helemaal zelf weten
Je kunt het begin van die zin net zo goed lezen als: "Vind jij niet dat..."
Want dat is natuurlijk niet zo. Wie speelt hier nou de racisme kaart?!witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:28:
[...]
Volgens de logica van sommige mensen in dit topic zouden deze negers zelf racistisch zijn.
Want negers kunnen niet racistisch zijn?witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:28:
[...]
Volgens de logica van sommige mensen in dit topic zouden deze negers zelf racistisch zijn.
Nou, ik zeg niet dat negroïde mensen racistisch zijn, maar ik kan wel voorbeelden benoemen waarbij niet autochtone Nederlanders zeker racistische opvattingen kunnen hebben betreffende andere gewoontes en/of culturen. Vergeet niet, racisme gaat veel verder kan alleen kleur of afkomst.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:28:
[...]
Verwijderd
Ik pleit er voor om de mensen die moeite hebben met zwarte Piet professionele hulp aan te bieden zodat we niet elke keer weer deze onzin voorbij zien te komen.
Als die mensen door de hulp zwarte Piet en slavernij los van elkaar kunnen zien is iedereen tevreden.
Als die mensen door de hulp zwarte Piet en slavernij los van elkaar kunnen zien is iedereen tevreden.
Tijdens koloniale tijdperken is er veel misbruik geweest onder bepaalde groepen en gelukkig worden de mensenrechten tegenwoordig beter beschermd maar kennelijk doet het toch nog ergens pijn bij het nageslacht. Hun grootouders zijn wellicht misbruikt door blanken ooit en dat zit zeker nog diep.
Ik denk alleen dat het geen oplossing brengt om alles te verbieden/veranderen wat er indirect naar verwijst; dan is het einde ook zoek. Hun zelf moeten een mentaliteitsverandering ondergaan.
Het is nu 2013 en de dingen die er toen speelde is niet meer....
Ik denk alleen dat het geen oplossing brengt om alles te verbieden/veranderen wat er indirect naar verwijst; dan is het einde ook zoek. Hun zelf moeten een mentaliteitsverandering ondergaan.
Het is nu 2013 en de dingen die er toen speelde is niet meer....
Nee dat is niet wat ik bedoel.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:28:
[...]
Daar heb je gelijk in. Dus eigenlijk zijn "wij" racistisch zonder het zelf te beseffen. Blijkbaar hebben we andere gevoelens bij Zwarte Piet dan die andere groep mensen. Maar waarom hebben zij die negatieve betekenis eraan gegeven, puur omdat Zwarte Piet gekleurd is?
gambieter schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:30:
[...]
Het kan toch goed dat die mensen die gevoelens hebben? Er zijn ook mensen die hele slechte herinneringen hebben aan Sinterklaas, of recent zelfs iemand die doodsbang is voor clowns. Gevoelens zijn echt, of je het er nu mee eens bent of niet. Dat betekent niet dat je van alles moet veranderen om die gevoelens weg te krijgen, maar je moet ze ook niet belachelijk maken of verwerpen.
Kijk uit dat je niet dezelfde fouten gaat maken als degenen die proberen hun zin tot verandering door te drukken
My favorite programming language is solder.
Per definitie niet in deze situatie, aangezien zwarte Piet dezelfde huidskleur heeft.Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:30:
Want negers kunnen niet racistisch zijn?
Tweakblog van de maand
Ik ken anders geen enkele pikzwarte neger? Hebben die een pikorde ofzo?witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:38:
[...]
Per definitie niet in deze situatie, aangezien zwarte Piet dezelfde huidskleur heeft.
Nee, ik wil niet claimen dat we racistisch zijn, tenminste niet op de negatieve manier die aan het woord gekoppeld is. Ik zou eerder zeggen dat we ons (onder)bewust zijn van de verschillen tussen de raciale achtergrond, dwz Caucasisch vs negroide. Dat hoeft echter geen negatieve verbanden te hebben.Puch-Maxi schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:36:
Daar heb je gelijk in. Dus eigenlijk zijn "wij" racistisch zonder het zelf te beseffen. Blijkbaar hebben we andere gevoelens bij Zwarte Piet dan die andere groep mensen. Maar waarom hebben zij die negatieve betekenis eraan gegeven, puur omdat Zwarte Piet gekleurd is?
Wel zie je dat in onze maatschappij de verschillen gepolariseerd worden, mede door politieke stromingen, internet etc. Daardoor worden mensen ook gevoeliger, en wordt er meer op politieke correctheid geselecteerd.
Naar mijn mening is er een duidelijk verschil tussen zwart van het "roet" en negroïde getint.......Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:39:
[...]
Ik ken anders geen enkele pikzwarte neger? Hebben die een pikorde ofzo?
Met precies dezelfde uitleg zou het ook kunnen slaan op:Sebas1979 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:48:
[...]
Ehh nee, dat is de letterlijke tekst. En je vergelijking is wat apart, omdat die juist mijn lezing bevestigt: 'ziek als een hond' vergelijkt de zieke met de hond, zoals 'zwart als roet' een kleur met een kleur vergelijkt, en niet met de oorzaak van die kleur. De toevoeging 'maar ik meen het wel goed' geeft aan dat er een tegenstelling gesuggereerd wordt: ook al ben ik zwart als roet, maar ik meen het wel goed. Dus: normaal is zwarte huidskleur niet goed.
- inbreker
- bandiet
- iemand die voor (meestal) geheimzinnige reden (== verdacht) onherkenbaar wil blijven
- armoedzaaier (zwart door het harde werk, e.g. in de mijnen)
Er was toch ook een nieuwsartikel verschenen waarin stond dat het feest per 2015 verboden zou worden, en dat iedereen die zich als Piet in het openbaar voordoet in de cel wordt gegooid.
Een beetje overtrokken nieuwsbericht van.....de Telegraaf. Maar kan iemand hem nog vinden in deze staat, of is deze inmiddels gewijzigd?
Een beetje overtrokken nieuwsbericht van.....de Telegraaf. Maar kan iemand hem nog vinden in deze staat, of is deze inmiddels gewijzigd?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Was dat geen artikel van De Speld?
Collega las het vanmiddag voor van de smartphone, volgens mij via de app van die krant. Maar dat weet ik niet zeker. Hoe dan ook, ik zie de krant er ook wel voor aanHydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:57:
Was dat geen artikel van De Speld?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Verwijderd
Onderzoek van de VN moet noig starten en de uitkomst kan zonder problemen genegeerd worden.
Zelfs de slechte spellers van de Telegraag zouden geen "conclussie" gebruikenD-e-n schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:59:
Photoshop gok ik?
Martijn Koning:
Lokt de discussie over of zwarte piet racistisch of niet, niet juist racisme op bij de Nederlanders? Ik kan mij niet voorstellen dat het bovenstaande is, wat ze willen bereiken met deze discussie...Beste lieve zoete kindertjes van Nederland. Wat een gedoe allemaal, hè met Sinterklaas? Er zijn een aantal volwassen mensen, die jullie prachtige sinterklaasfeest kapot willen maken. Dit zijn bruine mensen.
Het Sinterklaas is een feest, dat blank en zwart bij mekaar zou moeten brengen, maar néé er zijn weer een paar bruine spelbrekers, die in ons heerlijk oer-Hollandse volkoren feest, kleine details hebben gevonden, die aangeven dat er misschien in een kleine link te maken is met de slavernij; niet te verwarren met lekkernij. De slavernij is een hele korte periode in de geschiedenis van de mens geweest, waarin bruine mensen een tijdje keihard voor ons werkte en niet andersom. Slavernij heeft ons kleine landje groot gemaakt. Daar is niks mis mee.
Op de gouden koets van de koning staan ook afbeeldingen van slavernij. Denken jullie dat de lieve koning daarin rond zou durven rijden als slavernij slecht zou zijn. Natuurlijk niet, maar deze klagende bruine mensen wonen al heel lang in Nederland en willen de echte zwarte pieten weg hebben.
Één van deze klagende mensen is Prem Radhakishun. Die verkondigde smerige vieze leugens over Sinterklaas bij "De Wereld Draait Door". Prem Radhakishun is een hele gemene nare meneer. Of zoals jullie op het schoolplein zouden zeggen: vieze dikke kenker leijer. Ja, dat is een fout woord, want jullie weten allemaal dat je "kenker leijer" eigenlijk met een A schrijft.
Door al die klagende bruine mensen in Nederland, wordt nu zelfs geopperd om een bruine sinterklaas te nemen. Maar dat is natuurlijk niet realistisch, want dan krijg je dus een hele domme Sinterklaas, die continu de weg kwijt is of liever gaat basketballen met zijn matties.Of je krijgt op pakjesavond helemaal geen cadeaus, omdat de bruine Sinterklaas alles naar zijn familie in Suriname heeft gestuurd. Het is daarnaast ook zeer onrealistisch om geen blanke leidinggevende persoon te hebben, die een beetje structuur aanbrengt. Je ziet wat er gebeurd als er een hele zooi zwarte pieten zonder een leidinggevende blanke uit Somalië of Uganda in een boot of vlot naar een ander land toe vaart. De helft is bij aankomst al overleden. Waarschijnlijk hebben ze wel drie keer zoveel afstand afgelegd, omdat ze te veel aan één kant hebben zitten roeien. Dat was tijdens de goed organiseerde slavernij wel anders.
Stel je eens voor dat er bij aankomst in Nederland geen Sinterklaas op de pakjes boot stond en alle pieten in Nederland aan hun lot worden overgelaten. Voor je het weet komen ze in het geheim bij mekaar, beginnen alle intelligente pieten plannetjes te smeden en heb je binnen tien jaar een tweede kwakkelfestival.
Volgens mij kunnen we een hoop onnodig gekwetst bij deze laffe bruine spelbrekers wegnemen door een duidelijke te maken tussen zwarte pieten en bruine mensen. Bijvoorbeeld met de woordjes "echte piet" en "nep piet". Nep pieten wonen al heel lange in Nederland en hebben niets te maken met het sinterklaasfeest. Echte pieten daarentegen helpen de Sint en hebben geen hekel aan kinderen. Ze zijn eerlijk, leuke en vooral gul. Laten ze het zo zeggen. De echte pieten uit Spanje moeten nog heel veel snoep uitdelen om quitte te spelen met wat we financieel kwijt zijn aan de Hollandse nep pieten.
Volgens de nep pieten in Nederland, moeten de echte pieten uit Spanje voortaan wit, blauw of rood geschminkt worden. Ik vind het jammer dat uitgerekend bruine mensen zo moeilijk doen over huidskleur. blaffelachelijk dat je een bepaalde huidkleur moet hebben om zwarte piet te mogen spelen. Dit riekt behoorlijk naar discriminatie. Ook krijg je met gekleurde pieten weer een heleboel andere problemen. Met paarse en blauwe pieten bijvoorbeeld. Dan zou mensen die bijna stikken zich gediscrimineerd kunnen voelen. Gekleurde pieten zijn niet realistisch. Dat weten jullie heel goed. Het is niet netjes van de bruine Hollandse nep pieten om jullie een fictief oor aan te naaien. Echte pieten uit Spanje komen nou eenmaal oorspronkelijk uit Afrika, waar heel veel zwarte mensen wonen. Daarom is het daar ook zo warm. Omdat zwart warmte aantrekt. Je kan alles wel willen veranderen aan bepaalde tradities, omdat er altijd wel mensen zijn, die zich gekwetst voelen. Nog even en de prostituees mogen geen seks meer hebben, omdat anders het kind van Sylvie Meis een verkeerd beeld van zijn moeder krijgt.
Ondanks al deze sterke argumenten om het sinterklaasfeest in stand te houden, is het best mogelijk dat jullie Sint Nicolaasfeest in de nabije toekomst word aangepast en er toch gekleurde pieten rondlopen. Dit komt allemaal door de bruine kinderhatende nep pieten. Mocht je een klagende nep piet bij jouw in de buurt hebben wonen, ga dan niet dingen door zijn raam gooien of hem pesten, maar vertel thuis gewoon aan je ouders dat hij aan je piemel heeft gezeten.
Wij geen leuke Sinterklaas, zij geen leuke Sinterklaas. Ik wens jullie een vrolijk sinterklaasfeest.
Dat zei ik een tijdje terug ook al: als iets racisme opwerkt is het wel een "neger" die een van de meest populaire tradities van "de witte 'ollander" te kakken zet.Groentjuh schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:01:
Lokt de discussie over of zwarte piet racistisch of niet, niet juist racisme op bij de Nederlanders? Ik kan mij niet voorstellen dat het bovenstaande is, wat ze willen bereiken met deze discussie...
Onmiddellijk gestopt met lezen na dit stuk:
"De slavernij is een hele korte periode in de geschiedenis van de mens geweest, waarin bruine mensen een tijdje keihard voor ons werkte en niet andersom. Slavernij heeft ons kleine landje groot gemaakt. Daar is niks mis mee."

Tweakblog van de maand
Als je nou eens doorleest, dan snap je misschien ook waarom hij het zo heeft geschreven.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:09:
[...]
"De slavernij is een hele korte periode in de geschiedenis van de mens geweest, waarin bruine mensen een tijdje keihard voor ons werkte en niet andersom. Slavernij heeft ons kleine landje groot gemaakt. Daar is niks mis mee."
![]()
![]()
Ik vind het een geweldig stukje tekst en ik heb er best hard om kunnen lachen
Racisme boeit me niet, in mijn hoofd bestaat het niet. Je bent een kleur, I don't care.
[ Voor 21% gewijzigd door Streskip op 22-10-2013 20:13 ]
Satire, Je weet wel, humor gebruiken om de vinger op de zere plek te leggen.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:09:
[...]
![]()
![]()
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
De moraal van het verhaal ontgaat je duidelijk volledig.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:09:
[...]
![]()
![]()
Daarbij, een duidelijk voorbeeld van satire...
Whooshwiteken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:09:
[...]
![]()
![]()
Daar schijnen wel meer mensen last van te hebbenBullet NL schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:16:
[...]
De moraal van het verhaal ontgaat je duidelijk volledig.
Daarbij, een duidelijk voorbeeld van satire...
Leidt Zwarte Piet toch nog tot racisme...
In een klap is het onderscheid tussen wie wel en wie geen gevoel voor humor hebben pijnlijk duidelijk
In een klap is het onderscheid tussen wie wel en wie geen gevoel voor humor hebben pijnlijk duidelijk
[ Voor 18% gewijzigd door Morrar op 22-10-2013 20:34 ]
Van: http://www.dagelijksestan...warte-piet-is-een-moorkop
Maar dat zal wel weer niet gelden als argument voor de personen die de racisme/discriminatie troefkaart zo graag spelen....Lieftinck fan op 20 oktober, 2013 - 10:04
Het mooie van oude feesten is dat er, net zoals bij een schilderij, iedere keer een nieuw laagje overheen komt. Ik heb me ooit verdiept in de wortels van Sinterklaas. Anders dan dat vele ons wijsmaken, ligt de oorsprong van Sinterklaas niet in 1850, toen het boek van Jan Schenkman uitkwam en hij de stoomboot verzon alsmede de Zwarte Piet de huidige vorm gaf, maar is al veel ouder en een aantal keren ook bijna verdwenen als feest. In de 14e eeuw was het een populair feest. Ook toen legde kinderen een wortel in hun schoen.
Echter, het werd al gevierd meer dan 2000 jaar geleden, toen het Christendom nog geen wortel had geschoten. Toen brachten de germanen offers aan Wodan, een offer die zij zij in een schoen deden. Wodan voer door de lucht op zijn ros en had 3 knechten, waarvan 1 van de nacht (nogi heette hij geloof ik) en 2 raven. Deze 2 raven luisterede aan de schoorsteen en hielden Wodan op de hoogte. Ook keurde zij de offers.
Het offeren door een wortel in de schoen te doen is dus de oervorm van Sinterklaas en het paardsymbool ook.
Door de kerstening is er een Christelijk laagje overgekomen. Vervolgens heeft Jan Schenkman de stoomboot verzonnen. Kort geleden las ik over de bloedbelasting, die ook in de Sharia wordt beschreven en wat inhoudt dat ongelovige en overwonnen volken kinderen moesten weggeven als belastingmaatregel. Tegenwoordig wordt dit niet meer toegepast door Islamitische landen, maar vroeger wel. Met name in de Balkan landen.
De bisscchoppen waren dhimmies en om de lieve vrede te bewaren werkte zij er aan mee en gingen met name op zoek naar kinderen die van het padje waren (stout dus) omdat je beter die kon missen dan eerlijke kinderen. Het heet Devşirme en u kunt het hier allemaal lezen Wikipedia: Devşirme
Overigens, wij waren ook geen lieverdjes, gezien onze slavenhandel. Maar het is dus geen uitsluitend blanke aangelegenheid. Wat niet wegneemt dat het abject is.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Gé Brander schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:50:
Van: http://www.dagelijksestan...warte-piet-is-een-moorkop
Maar dat zal wel weer niet gelden als argument voor de personen die de racisme/discriminatie troefkaart zo graag spelen....
Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:00:
Ook interessant:
http://www.dagelijksestan...warte-piet-is-een-moorkop
Oftewel; /discussie
De zwarte pieten zijn geen negers, maar knechten die door de schoorsteen zwartgeblakerd zijn. Althans, dat is mij altijd verteld.
Trouwens, wat ik nog vreemder vind van VN, is dat we van ze niet in Nederland negers mogen stereotyperen, maar negers doodschieten in Mali mag wel van VN?
Trouwens, wat ik nog vreemder vind van VN, is dat we van ze niet in Nederland negers mogen stereotyperen, maar negers doodschieten in Mali mag wel van VN?
[ Voor 50% gewijzigd door Hatsieflatsie op 22-10-2013 20:57 ]
Als je ook het stuk leest wat Hydra quote is de zwarte kleur een beetje een niet bekend waarom feitje. De een zegt het gewaad van de Moor, vind ik vergezocht, de andere de schoorsteen, vind ik een excuus en de andere weer omdat het een neger is. Volgens mij is het laatste gewoon de reden maar niemand durft het te zeggen.Hatsieflatsie schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:56:
De zwarte pieten zijn geen negers, maar knechten die door de schoorsteen zwartgeblakerd zijn. Althans, dat is mij altijd verteld.
Het is een van de redenen. Hoe moeilijk is het te snappen dat zwarte piet een amalgaam van die invloeden is? Het gaat om hoe zwarte piet NU wordt neergezet; daar is niks rascistisch aan. Helaas is een clubje dat herstelbetalingen wil zover gegaan dit aan te dragen bij de VN waar 'toevallig' een dame dat in een ander clubje dat strijd voor herstelbetalingen (Jamaica ipv Suriname) in zit.Megamind schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:04:
[...]
Als je ook het stuk leest wat Hydra quote is de zwarte kleur een beetje een niet bekend waarom feitje. De een zegt het gewaad van de Moor, vind ik vergezocht, de andere de schoorsteen, vind ik een excuus en de andere weer omdat het een neger is. Volgens mij is het laatste gewoon de reden maar niemand durft het te zeggen.
Dit geneuzel zit gewoon een agenda achter hoor; geld.
Als jij redelijk zeker kan vaststellen op feiten gebaseerd dat dit zo is. Dat het dus een neger voorsteld, dan ben ik om. Tot op heden heb ik alleen nog maar verschillende manieren van uitleggen gezien en er zijn helaas enkelen onder ons die de troefkaart neger en dus racisme en dus discriminatie spelen en de rest als ruis zien en alleen die als waarheid zien. In mijn ogen dus niet terecht.Megamind schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:04:
[...]
Als je ook het stuk leest wat Hydra quote is de zwarte kleur een beetje een niet bekend waarom feitje. De een zegt het gewaad van de Moor, vind ik vergezocht, de andere de schoorsteen, vind ik een excuus en de andere weer omdat het een neger is. Volgens mij is het laatste gewoon de reden maar niemand durft het te zeggen.
De troefkaart die gespeeld wordt heet racisme en/of discriminatie.
Hoe kan discriminatie hier nu toch genoemd worden? Voelen ze zich buitengesloten? Denken ze dat ze niet mee mogen doen? Als er iets is wat met de Sinterklaasviering wordt aangetoond is het wel dat 90% van de bevolking Sinterklaas en Zwarte Piet accepteren zoals zij zijn en deze niet veranderd wil hebben. Als we het wel gaan veranderen op basis van bovenstaande troefkaarten zegt de overgebleven 10% dus feitelijk dat zwarte mensen niet geschikt-wenselijk zijn om het hulpje van Sinterklaas te zijn....
Dus Witte Sinterklaas met alleen maar Witte Pieten... Dan komt de volgende discussie: Waarom worden er alleen Witte Pieten gebruikt? Zijn Zwarte Pieten niet goed genoeg? En kunnen we weer helemaal opnieuw beginnen met deze onzin discussie.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Zwarte pieten zijn gewoon negers. En ze helpen die ouwe, want die kan zelf geen ene reet meer. Is toch niks mis mee? Ze doen het gewoon vrijwillig.
Als ze voor de intocht gewoon een hele lading negers regelen die zwarte Piet willen spelen en duidelijk aangeven dat Sinterklaas te oud is om zelf kadootjes rond te brengen, dan is er niks aan de hand.
Mijn familie komt uit Suriname en wij hebben altijd Sinterklaas gevierd, zonder te denken dat het te maken had met slavernij. Ik ben niet zwart, maar bruin, dus ik zou me ook beledigd kunnen voelen, omdat tegenwoordig die pieten meer bruin zijn, dan zwart...
Als ze voor de intocht gewoon een hele lading negers regelen die zwarte Piet willen spelen en duidelijk aangeven dat Sinterklaas te oud is om zelf kadootjes rond te brengen, dan is er niks aan de hand.
Mijn familie komt uit Suriname en wij hebben altijd Sinterklaas gevierd, zonder te denken dat het te maken had met slavernij. Ik ben niet zwart, maar bruin, dus ik zou me ook beledigd kunnen voelen, omdat tegenwoordig die pieten meer bruin zijn, dan zwart...
[ Voor 11% gewijzigd door Xyphoid op 22-10-2013 21:15 ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Verwijderd
Zijn zwarte Pieten niet een soort mantelzorgers?Xyphoid schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:13:
Zwarte pieten zijn gewoon negers. En ze helpen die ouwe, want die kan zelf geen ene reet meer. Is toch niks mis mee? Ze doen het gewoon vrijwillig.
Mijn familie komt uit Suriname en wij hebben altijd Sinterklaas gevierd, zonder te denken dat het te maken had met slavernij...
Iets met kop, nagel en slaan.Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:10:
[...]
Het is een van de redenen. Hoe moeilijk is het te snappen dat zwarte piet een amalgaam van die invloeden is? Het gaat om hoe zwarte piet NU wordt neergezet; daar is niks rascistisch aan. Helaas is een clubje dat herstelbetalingen wil zover gegaan dit aan te dragen bij de VN waar 'toevallig' een dame dat in een ander clubje dat strijd voor herstelbetalingen (Jamaica ipv Suriname) in zit.
Dit geneuzel zit gewoon een agenda achter hoor; geld.
Natuurlijk, en er zijn genoeg mensen die het aan hun blanke schuldgevoel voelen (ook hier bij onze mede tweakers
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Net ff in elkaar geflans. Nuff said:

Als de VN hier op bezoek komt dan denk ik dat de belangrijkste vraag aan basisschoolleerlingen gesteld moet worden.
Wie wil je liever zijn? Zwarte piet of Sinterklaas?
Ik vind het prachtig om in een land te leven waar mensen de link tussen zwarte piet en slavernij niet begrijpen. We zijn op dit vlak wellicht even naief als de kinderen maar dat is juist het mooie ervan!

Als de VN hier op bezoek komt dan denk ik dat de belangrijkste vraag aan basisschoolleerlingen gesteld moet worden.
Ik vind het prachtig om in een land te leven waar mensen de link tussen zwarte piet en slavernij niet begrijpen. We zijn op dit vlak wellicht even naief als de kinderen maar dat is juist het mooie ervan!
[ Voor 62% gewijzigd door Dekaasboer op 22-10-2013 21:27 ]
Ik zou graag een topic title change aanvragen.
*knip* kleuter
*knip* kleuter
[ Voor 28% gewijzigd door Lustucru op 23-10-2013 00:40 ]
Dekaasboer schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:23:
[afbeelding]

De pieten mogen blij zijn dat ze nog werk hebben in deze crisis.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Het wonderlijke is dat Sinterklaas met Zwarte Pieten in Suriname geen probleem is. Daar is al een filmpje van voorbij gekomen in dit topic. Dus het gaat dan om een probleem dat Surinaamse/Antilliaanse Nederlanders alleen voelen in Nederland zelf, als ze een minderheid zijn van de bevolking.Puch-Maxi schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:24:
[.Waar mensen die in Nederland geboren en getogen zijn Zwarte Piet vooral associëren met woorden als ‘gezelligheid’, ‘kindervriend’ en ‘traditie’, zien mensen met Surinaamse en Antilliaanse roots dit toch echt anders. We ondervroegen 220 Surinamers en Antillianen die in Nederland wonen wat ze als eerste associëren met Zwarte Piet: ‘racisme’, ‘karikatuur’, knecht’ en ‘slavernij’ zijn dan de antwoorden die naar voren komen. Alhoewel een groep van 220 te weinig is om namens alle Surinamers en Antillianen te spreken, is de trend - en de verschillen met Nederlanders zonder buitenlandse roots - wel opvallend. Bijna driekwart van deze groep vindt dan ook dat Zwarte Piet wél een ander uiterlijk zou moeten krijgen...]
Dat zegt imho meer over die groep van 220 mensen dan over de mensen die in Nederland zijn geboren en getogen. Dus wie is hier nou eigenlijk racistisch bezig? {......]

Het probleem van behoren tot een minderheidsgroepering die als zodanig duidelijk herkenbaar is, los je niet op met het afschaffen of bijschaven van het uiterlijk van Zwarte Piet.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Als je niet geleerd wordt om respect te hebben voor jezelf, dan ga je al gauw bedelen voor respect en zal je overal onrecht zien dat je aangedaan wordt...
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Haha, leuk!
Toch is het goed om je boos te maken over de kritiek op Zwarte Piet van o.a. Prem en Quincy, zeker nu dat VN-mens Verene Shepherd vindt dat onze regering (!) het

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Wie wil er nu een oude man zijn die hulp nodig heeft?Dekaasboer schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:23:
[afbeelding]
Xyphoid schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:32:
Als je niet geleerd wordt om respect te hebben voor jezelf, dan ga je al gauw bedelen voor respect en zal je overal onrecht zien dat je aangedaan wordt...
Jammer voor de VN en alle andere zeurpieten die hierom blijven doorzeuren, maar een volksfeest kun je niet politiek beëindigen. Geen Nederlander zal dit accepteren en wie zich wil verkleden als zwarte piet kan dat maar doen. Dit is toch een vrij land? Dus jammer voor de zeurpieten.
bron: nu.nl"Als de Nederlandse overheid inziet dat het Sinterklaasfeest fout is, moeten zij de groepen die het organiseren opdragen om er mee te stoppen", aldus Shepherd.
"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.
Ja hoor, we hebben 2 x sinterklaas.

Tja als dit het nivo van begrip en op de hoogte zijn van de feiten van mevrouw Shepherd, dan zal zal dat onderzoek van haar lekker veel waard zijn NOT.

Je zou er bijna een rasistische mening aan vastkoppelen....
En dat werkt bij de VN? Nou daar kan je dus ook echt je vertrouwen inleggen!Barrycade schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:41:
[...]
bron: nu.nl
Ja hoor, we hebben 2 x sinterklaas.![]()
Tja als dit het nivo van begrip en op de hoogte zijn van de feiten van mevrouw Shepherd, dan zal zal dat onderzoek van haar lekker veel waard zijn NOT.![]()
Verwijderd
Die VN commissie is sowieso een kansloze zaak omdat hun uitspraak niet bindend is.
Daarnaast heeft de commissie zich al als partijdig opgesteld door voor aanvang van het onderzoek al met een aanbeveling te komen. En dan die samenstelling.....
Daarnaast heeft de commissie zich al als partijdig opgesteld door voor aanvang van het onderzoek al met een aanbeveling te komen. En dan die samenstelling.....
Als we sinterklaas de zwarte piet toespelen is het probleem opgelost, toch?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Nee, want dan komt er vast op dat moment iemand roet in het eten gooien.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Die comissie zouden gewoon hun kinderen mee moeten laten vieren met sinterklaas. Einde discussie.Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:43:
Die VN commissie is sowieso een kansloze zaak omdat hun uitspraak niet bindend is.
De Sint moet gewoon weer wat meer mensen (en dieren) in dienst nemen.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 22-10-2013 21:50 ]
Die "Pietitie" op FB gaat wel bizar hard zeg...
Ik stem voor de Krampus!!begintmeta schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:49:
[afbeelding]
Waarom kunnen ze niet met hun poten van onze tradities afblijven?
Lekker beschaafde reactie weer.Deruxian schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:25:
Maar als niemand precies weet wat de roots van deze tradities zijn, wat is er dan zo erg om een paar dingen aan Piet te veranderen? Creoolse oorbellen en fucked up afro weg en het ziet er alweer beter uit.
Hoef je niks voor af te schaffen...
Ik zeg een flashmob met zo veelmogenlijk als zwartepiet verklede mensen naar het hoofdkantoor van de VN in newyork. (wereld record poging). Liefst volgende maand tijdens de marathon als toch de ogen van de hele wereld op the big apple zijn gericht.
Xyphoid schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:32:
[...]
Lekker beschaafde reactie weer.
Maar als niemand precies weet wat de roots van deze tradities zijn, wat is er dan zo erg om een paar dingen aan Piet te veranderen? Creoolse oorbellen en fucked up afro weg en het ziet er alweer beter uit.
Hoef je niks voor af te schaffen...
Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd, en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet.
Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
[ Voor 33% gewijzigd door martijn_tje op 22-10-2013 22:51 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Kerstman is de Amerikaanse variant van Sinterklaas die samen met Coca-Cola naar Europa is overgewaaid. Dus zo vreemd is het niet dat ze denken dat het er 2 zijn.Barrycade schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:41:
"Als de Nederlandse overheid inziet dat het Sinterklaasfeest fout is, moeten zij de groepen die het organiseren opdragen om er mee te stoppen", aldus Shepherd.
"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.
bron: nu.nl
Ja hoor, we hebben 2 x sinterklaas.![]()
Tja als dit het nivo van begrip en op de hoogte zijn van de feiten van mevrouw Shepherd, dan zal zal dat onderzoek van haar lekker veel waard zijn NOT.![]()

De regering zegt met netter woorden>> Piet blijft
[ Voor 76% gewijzigd door fast-server op 22-10-2013 22:58 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Beter blijft Zwarte Piet, anders krijg ik mijn kadootjes niet...
Correct antwoord van de NL regering. Lijkt een beetje op de antwoorden van Opstelten toendertijd op de domme vragen van de PVV over het NRC. Serieus antwoorden op iets wat niet serieus te nemen is, doordat de vragenstellers geen kennis van zaken hebben.
Of deze vragen...
Of deze vragen...
[ Voor 53% gewijzigd door gambieter op 22-10-2013 23:09 ]
Wat voor helpertjes had de kerstman ook al weer... Moeten we dat dan ook niet verbieden? En verbied ook meteen het kinderverhaal van sneeuwwitje en de 7 dwergen wegens discriminatie van de kleine medemens.OKA schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:51:
[...]
Kerstman is de Amerikaanse variant van Sinterklaas die samen met Coca-Cola naar Europa is overgewaaid. Dus zo vreemd is het niet dat ze denken dat het er 2 zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 22-10-2013 23:07 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Wie is "ze" en op wie doel je met "onze"?Deruxian schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:25:
Krampusbegintmeta schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:49:
[afbeelding]
maar in Oostenrijk en/of DUitsland hebben ze deze:

Niet overal, maar bij een deel van bepaalde gelovigen in een bepaalde streek....
Whoaaahh, lijken wel Ninja-pieten
HuhAsgaro schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:24:
Ik zou graag een topic title change aanvragen.
Naar Zwarte 8=======D.

[ Voor 42% gewijzigd door AW_Bos op 22-10-2013 23:13 ]
ik moest denken aan het zwarte piet kaartspel.
@albanar wat is er met je nick gebeurd ?

@albanar wat is er met je nick gebeurd ?
ora et labora
Ik ben Albantar niet
(je bent de eerste die het ziet na een paar uur, grapje van een crewlid met meer knopjes
Tja, die VN commissie, professioneel lijkt dit niet. Wat begint met de vraag of een traditie (sinterklaas feest) cultureel erfgoed moet worden eindigt, in no time, nog voor het onderzoek op de vraag, in een oproep sinterklaas af te schaffen 
Afgezien van de "Sinterklaas moet blijven" betogen (compleet terecht imho, sinterklaas lijkt me erg onschuldig, ik denk dat alles daar wel over gezegd is) kan ik erg goed begrijpen dat Nederlanders nu de hakken in het zand zetten met een compleet averechts effect van wat de VN zou willen, men voelt zich nu bedreigt door de VN en is juist eerder geneigd te discrimineren (oa meegaan met Wilders' ideeën, VN maar afschaffen en nl isoleren zodat het grote slechte buitenland hier geen invloed meer heeft) dan te denken de scherpe kantjes van de traditie af te halen (want niet geforceerd kan gebeuren, maar natuurlijk moet groeien, zie het roe voorbeeld).
Maar dan vraag ik me af hoe andere landen zich voelen die op de vingers getikt worden door de VN, je vraagt je toch af of bepaalde conflicten niet juist escaleren door VN "ingrijpen". Hoewel lastig, en de media (controversieel) nieuws natuurlijk graag opblaast, is toch het minste wat de VN kan doen een beleid hebben van in elk geval geen olie op het vuur gooien, wat hier met het bewuste interview juist wel is gebeurd. Stille diplomatie ftw.
(En ja, ik begrijp dat ipv VN je zou moeten zeggen de voorzitster/commissie van de VN, en dat in de algemene vergadering en de veiligheidsraad, sinterklaas wel het laatste is waar men zich mee bezig houd. Maar dat is niet de perceptie in NL, en terecht of niet, een VN commissie/voorzitter heeft daar rekening mee te houden als het naar buiten treed)
Afgezien van de "Sinterklaas moet blijven" betogen (compleet terecht imho, sinterklaas lijkt me erg onschuldig, ik denk dat alles daar wel over gezegd is) kan ik erg goed begrijpen dat Nederlanders nu de hakken in het zand zetten met een compleet averechts effect van wat de VN zou willen, men voelt zich nu bedreigt door de VN en is juist eerder geneigd te discrimineren (oa meegaan met Wilders' ideeën, VN maar afschaffen en nl isoleren zodat het grote slechte buitenland hier geen invloed meer heeft) dan te denken de scherpe kantjes van de traditie af te halen (want niet geforceerd kan gebeuren, maar natuurlijk moet groeien, zie het roe voorbeeld).
Maar dan vraag ik me af hoe andere landen zich voelen die op de vingers getikt worden door de VN, je vraagt je toch af of bepaalde conflicten niet juist escaleren door VN "ingrijpen". Hoewel lastig, en de media (controversieel) nieuws natuurlijk graag opblaast, is toch het minste wat de VN kan doen een beleid hebben van in elk geval geen olie op het vuur gooien, wat hier met het bewuste interview juist wel is gebeurd. Stille diplomatie ftw.
(En ja, ik begrijp dat ipv VN je zou moeten zeggen de voorzitster/commissie van de VN, en dat in de algemene vergadering en de veiligheidsraad, sinterklaas wel het laatste is waar men zich mee bezig houd. Maar dat is niet de perceptie in NL, en terecht of niet, een VN commissie/voorzitter heeft daar rekening mee te houden als het naar buiten treed)
Wat mij wel opvalt is dat het wel heel toevallig escaleert vlak na het Nederland Rusland issue.
Zou me niets verbazen als dit politieke pesterij is.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Hu nee, 't is nationale komkommertiming. Die brief van de VN dateert van januari van dit jaar, passeerde zo goed als onopgemerkt, het nederlandse antwoord is van juli van dit jaar.
En dan opeens is daar iets wat richting massa-hysterie gaat. Of zitten de Russen ook achter deze 14! pagina's op GoT? De kracht van framing en opeens is het een _onderwerp_.
En dan opeens is daar iets wat richting massa-hysterie gaat. Of zitten de Russen ook achter deze 14! pagina's op GoT? De kracht van framing en opeens is het een _onderwerp_.
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Euh, het valt nogal op hoor, alleen is verder niemand er op ingegaan.Zwarte-Piet schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:13:
[...]
Ik ben Albantar niet
(je bent de eerste die het ziet na een paar uur, grapje van een crewlid met meer knopjes)
oeps. slecht van mij,nu ga ik op zoek naar de juiste naamZwarte-Piet schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:13:
[...]
Ik ben Albantar niet
(je bent de eerste die het ziet na een paar uur, grapje van een crewlid met meer knopjes)
mijn excuses gambieter, ik herkende de signature en fora, maar heb mij vergist met iemand anders
Zwarte-Piet schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:07:
[...]
* gambieter heeft vorige week een management cursus gedaan, inclusief een module onderhandelen
[...]
[ Voor 34% gewijzigd door mrc4nl op 22-10-2013 23:28 ]
ora et labora
Nederland staat altijd met het vingertje naar andere landen te wijzen, niet alleen naar Rusland. Het zal ongetwijfeld een rol spelen dat landen daarom nu graag terugwijzen.fast-server schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:18:
Wat mij wel opvalt is dat het wel heel toevallig escaleert vlak na het Nederland Rusland issue.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
G . . . . . . . rmrc4nl schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:22:
[...]
oeps. slecht van mij,nu ga ik op zoek naar de juiste naam
Ik vond dit trouwens wel een treffende opmerking op social media: "Ik hoop dat nederland dat zich niet laat afpakken. Wij moeten zoveel accepteren. hoofddoekjes en burkas"
De mensen die lopen te kutten over zwarte piet weten gewoon het tegenovergestelde te bewerkstelligen. Angst voor buitenlandse invloeden op onze cultuur neemt toe en bijvoorbeeld de bespreekbaarheid van het suikerfeest als feestdag lopen grote schade op.
De mensen die lopen te kutten over zwarte piet weten gewoon het tegenovergestelde te bewerkstelligen. Angst voor buitenlandse invloeden op onze cultuur neemt toe en bijvoorbeeld de bespreekbaarheid van het suikerfeest als feestdag lopen grote schade op.
Onzin. Nederland doet erg z'n best om met zoveel mogelijk landen een goeie verstandhouding te houden. WimLex is niet voor niets bezig te proberen de schade te beperken. Schade die veroorzaakt wordt door die landen zelf.ph4ge schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:23:
[...]
Nederland staat altijd met het vingertje naar andere landen te wijzen, niet alleen naar Rusland. Het zal ongetwijfeld een rol spelen dat landen daarom nu graag terugwijzen.
[ Voor 37% gewijzigd door Hydra op 22-10-2013 23:27 ]
Iedereen gewoon zich verkleden als Zwarte Piet, een enorme hoeveelheid pepernoten scoren en dan met een miljoen op Museumplein en het Malieveld en dan allemaal feesten op Zwarte Pieten style

En daarom is een discussie als "Is zwarte piet racistisch" nog steeds orde van de dag (nou ja, einde van het jaarPuch-Maxi schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:24:
Wat wel weer treurig is dat Erik van Muiswinkel op het voetbalveld staat met zijn gastdochter en dat er door een moeder wordt gezegd: "Hé, Van Muiswinkel, heb je al een Zwarte Pietje mee?".
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Miischien niet zo'n slecht idee. laten weten dat we zwarte piet ieder jaar blijven verwelkomen.Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:26:
Iedereen gewoon zich verkleden als Zwarte Piet, een enorme hoeveelheid pepernoten scoren en dan met een miljoen op Museumplein en het Malieveld en dan allemaal feesten op Zwarte Pieten style![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
nodigen we voor het feest ook meteen gabberpiet uit.
zonder gekheid. ik krijg zo'n vermoeden dat het meerendeel van de blanken het discriminatie vind maar dat de de donkere/getinte mensen zich niet aangesproken/gediscrimineerd voelen
ora et labora
Sorry hoor maar wat is er nu in hemelsnaam racistisch aan een dergelijke opmerking? Nogal dom? Sure. Maar achter racisme hoort ook een negatief waardeoordeel te zitten en dat zit gewoon niet in een dergelijke opmerking.BtM909 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:30:
[...]
En daarom is een discussie als "Is zwarte piet racistisch" nog steeds orde van de dag (nou ja, einde van het jaar).
Als ik m'n teamgenoot "onze excuusneger" noem, is dat ook niet racistisch, maar gewoon een grappig bedoelde opmerking.
En wie wordt er volgens jou achtergesteld dan? Als het al discriminatie is, is het positieve discriminatie.mrc4nl schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:31:
zonder gekheid. ik krijg zo'n vermoeden dat het meerendeel van de blanken het discriminatie vind maar dat de de donkere/getinte mensen zich niet aangesproken/gediscrimineerd voelen
[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 22-10-2013 23:32 ]
Ik vermoed dat het een erg klein gedeelte van de blanke bevolking in Nederland is die het discriminatie vindt. Wat politiek correcte mensen die eigenlijk niet meer relevant zijn maar nog wel aandacht willen hebben.mrc4nl schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:31:
[...]
Miischien niet zo'n slecht idee. laten weten dat we zwarte piet ieder jaar blijven verwelkomen.
nodigen we voor het feest ook meteen gabberpiet uit.
Ik heb sowieso geen hoge pet op van de VN gemiddeld, maar dit slaat ook weer alles. Waarom nog geld verspillen aan die commissie als ze toch al hun antwoord klaar hebben? Ze doen nog eens alsof ze onpartijdig zijn.
Je weet wie van Muiswinkel is en dat dit zijn gastdochter is:Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:32:
[...]
Sorry hoor maar wat is er nu in hemelsnaam racistisch aan een dergelijke opmerking? Nogal dom? Sure. Maar achter racisme hoort ook een negatief waardeoordeel te zitten en dat zit gewoon niet in een dergelijke opmerking.
Als ik m'n teamgenoot "onze excuusneger" noem, is dat ook niet racistisch, maar gewoon een grappig bedoelde opmerking.

Of refereerde die vrouw aan die ene keer dat z'n dochter als zwarte piet was verkleed:

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Dat was wel duidelijk uit de opmerking. Zoals Hydra schrijft is het een domme opmerking (ik zou zelf nog wel wat verder gaan dan dat), maar ik zie het niet als discriminatie.
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]