Santa Claus is dan ook maar een verbastering van Sinterklaas, geïntroduceerd dor Coca Cola toch?D-e-n schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:03:
Een vreemde opmerking van die mevrouw bij Een Vandaag ook:
[...]
Wil die mevrouw nu werkelijk dat we ons maar "aansluiten bij" de Kerstman? Los van het feit dat ik Sinterklaas leuker en folkloristischer vind dan die dronken dikkerd met de rode neus was Sinterklaas er volgens mij veel eerder.
Ik dacht ook gelezen hebben dat Coca Cola een grote rol heeft gespeeld bij in elk de aankleding van die traditie in de VS.
Jep.tiswat schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:06:
[...]
Santa Claus is dan ook maar een verbastering van Sinterklaas
Nope. Santa Claus werd in 1809 al genoemd, toen had nog niemand van Coca Cola gehoord (die zijn immers pas in 1892 opgericht).geïntroduceerd dor Coca Cola toch?
En eigenlijk is hij nog ouder:
Wikipedia: Santa ClausFather Christmas dates back as far as 16th century in England during the reign of Henry VIII, when he was pictured as a large man in green or scarlet robes lined with fur
[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 22-10-2013 13:08 ]
Virussen? Scan ze hier!
Welke waarde heeft het 'onderzoek' als de voorzitter deze conclusie al heeft? We kunnen vast ook wel e.e.a. vinden over haar gebruiken (Jamaica/Afrika) die wij als westerlingen niet goedkeuren. Ook afschaffen dan maar?
Edit
Moet niet gekker worden...
http://www.telegraaf.nl/b...t__Perzische_Piet___.html
Edit
Moet niet gekker worden...
http://www.telegraaf.nl/b...t__Perzische_Piet___.html
[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 22-10-2013 13:11 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Daar gaat het niet eens om. Het is toch achterlijk dat iemand met nul verstand van de nederlandse cultuur en tradities zoiets roept. Dan mag je VN onderzoeker zijn, maar als je er zo koud van buitenaf tegen aankijkt neem ik je al niet serieus.D-e-n schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:03:
Een vreemde opmerking van die mevrouw bij Een Vandaag ook:
[...]
Wil die mevrouw nu werkelijk dat we ons maar "aansluiten bij" de Kerstman? Los van het feit dat ik Sinterklaas leuker en folkloristischer vind dan die dronken dikkerd met de rode neus was Sinterklaas er volgens mij veel eerder.
Niet dat ze daar wakker van ligt, maar oke
Waarom dan de stereotypering?Wceend schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:29:
gaat het hier nu over zwarte pieten of zijn jullie naar elkaar aan het zwartepieten?
Zwarte Piet heeft blijkbaar toch ergens een negatieve klank /naam. De term zwarte pieten of iemand de zwarte piet toespelen heeft toch een negatieve klank. Net als de eerder aangehaalde persoon Judas waar we ook de term judassen van kennen wat ook niet bepaald positief is.
Mogelijk wordt daaraan gerefereerd door sommige personen om zwarte piet in het negatieve te trekken en als slachtoffer naar voren te laten komen in deze hele discussie.
Ik vind het maar een vreemde discussie en wat mij betreft gaat het bijna op het niveau van negerzoenen, jodekoeken en blanke vla.
Bepaalde zaken heten nu eenmaal zo en zwarte piet heet nu eenmaal zwarte piet en ziet er zo uit. Net als dat blanke vla blank is en zo heet.
Een donkere persoon met kroeshaar en dikke lippen die vreemde dansjes uitvoert? De vraag is niet of we het bewust doen,
de vraag is of we kinderen dit onbewust meegeven. De kans dat zwarte piet een west-Afrikaan was is minimaal. Al zou er sprake van een vorm van slavernij, dan nog kwamen deze niet uit West-Afrika. Als de geruchten kloppen dan zou het moeten gaan om Oost-Afrikanen, en die zijn in de regel een stuk lichter.
Wij proberen de denkwijze te rationaliseren, maar laten daarbij achterwege dat we het beeld in de loop der tijd zijn gaan romantiseren. Is ook niet zo vreemd omdat we er steeds meer aandacht aan besteden alleen klopt de redenering voor geen meter.
Sinterklaas had (vrijgekochte) slaven => slaven komen uit Afrika => Afrikanen zijn donker, hebben dikke lippen, klimmen van nature overal in en doen vreemde dansjes.
Een bijbehorend probleem is dat winkels steeds vroeger beginnen met pepernoten ed, speelgoedwinkels sturen stapels reclame en op basisscholen word het automatisch het gesprek. En kinderen moeten zich gedragen anders komt Zwarte Piet je een pak rammel geven... Zwarte piet kent het concept kindermishandeling nog niet.
Blanke piet met kool over zijn gezichten. Niet omdat het 'moet' maar omdat het mij meest logische lijkt. Zwart als roet toch.
Volgens mij is het duidelijk dat de informatie die de VN heeft gehad niet klopt. De conclusie is schandalig en slaat als een tang op een varken. Zelfs de Zeur Pieten vinden niet dat Sinterklaas afgeschaft moet worden. Bedankt hoor!
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik zag het ook op Facebook voorbijkomen. Om eerlijk te zijn geloof ik er weinig van, heb die theorie nooit eerder tegengekomen. Volgens mij heeft Turkije Sinterklaas ook een paar jaar geleden opgeeist van Italie, dus dan zou haar naar Italie gegaan zijn ipv Spanje (klinkt ook logisch als het een heilige was).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat maakt het toch minder leuk...Iblies schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:20:
Blanke piet met kool over zijn gezichten. Niet omdat het 'moet' maar omdat het mij meest logische lijkt. Zwart als roet toch.
Kunnen we net zo goed de kerstman nemen...
http://www.elsevier.nl/Ne...asfeest-stoppen-1394474W/
Nog een linkje in Elsevier.
Echt te absurd voor woorden. De enigen die racisme & discriminatie verspreiden zijn de mensen die elk jaar deze onzin opnieuw verspreiden. Als je het niet eens bent met de schadeloze tradities van die Nederlanders, dan ga je toch ergens anders wonen. China of zo. Kijken of ze daar zo open voor jouw mening zijn.
Die rare snuiters hebben het over discriminatie maar zoals deze "onderzoeker" laat zien zijn ze zelf zo bevooroordeeld als het maar kan zijn.
Ik ben geen Nederlands staatsburger maar ik vind het altijd een leuke traditie, en ja, er zitten wat ruwe kantjes aan maar een compleet glad gepolijste cultuur is niets aan en niets waard.
Ik zou zelfs nog kunnen begrijpen dat er hier mensen wonen die eigenlijk een beetje zielig zijn en dat op zo'n manier uiten (vooral gelijk grote woorden zoals discriminatie en racisme erin gooien). Wat voor mij echter onbegrijpelijk is, is dat er hooggeplaatste Nederlanders zijn die hier naar luisteren en er iets mee doen. Soms zijn Nederlanders een beetje een raar volkje.
Als je in een land gaat wonen dan is het niet meer dan normaal dat je die cultuur, normen & waarden accepteert & (gedeeltelijk) overneemt.
Als ik in het midden oosten woon dan zou ik ook geen probleem maken van hoe ze daar omgaan met bepaalde issues.
Van de duizenden issues die op deze planeet op dit moment aan de hand zijn kiest die VN "onderzoeker" dit uit? En dan met zulke opmerkingen? Als ik zo'n bobo was zou ik gaan denken dat ie een discriminerende houding heeft. Misschien moet de VN maar een paar onderzoekers aanstellen om deze "Onderzoeker" te onderzoeken.
Echt te absurd voor woorden. De enigen die racisme & discriminatie verspreiden zijn de mensen die elk jaar deze onzin opnieuw verspreiden. Als je het niet eens bent met de schadeloze tradities van die Nederlanders, dan ga je toch ergens anders wonen. China of zo. Kijken of ze daar zo open voor jouw mening zijn.
Die rare snuiters hebben het over discriminatie maar zoals deze "onderzoeker" laat zien zijn ze zelf zo bevooroordeeld als het maar kan zijn.
Ik ben geen Nederlands staatsburger maar ik vind het altijd een leuke traditie, en ja, er zitten wat ruwe kantjes aan maar een compleet glad gepolijste cultuur is niets aan en niets waard.
Ik zou zelfs nog kunnen begrijpen dat er hier mensen wonen die eigenlijk een beetje zielig zijn en dat op zo'n manier uiten (vooral gelijk grote woorden zoals discriminatie en racisme erin gooien). Wat voor mij echter onbegrijpelijk is, is dat er hooggeplaatste Nederlanders zijn die hier naar luisteren en er iets mee doen. Soms zijn Nederlanders een beetje een raar volkje.
Als je in een land gaat wonen dan is het niet meer dan normaal dat je die cultuur, normen & waarden accepteert & (gedeeltelijk) overneemt.
Als ik in het midden oosten woon dan zou ik ook geen probleem maken van hoe ze daar omgaan met bepaalde issues.
Van de duizenden issues die op deze planeet op dit moment aan de hand zijn kiest die VN "onderzoeker" dit uit? En dan met zulke opmerkingen? Als ik zo'n bobo was zou ik gaan denken dat ie een discriminerende houding heeft. Misschien moet de VN maar een paar onderzoekers aanstellen om deze "Onderzoeker" te onderzoeken.
Je vergeet nog een héél belangrijke invloed: Sint-Maarten, waar de mantel van Sinterklaas op gebaseerd is. In delen van Vlaanderen wordt overigens geen Sinterklaas gevierd, maar wel Sint-Maarten.
--handige links mogen niet van de mods--
Niet over Sinterklaas, maar wel over het hele racisme-probleem. Opgelost!
Ze kunnen die Sint zelf ook weleens aanpakken, alsof ik als blanke de hele dag met een mijter en een staf rondloop. Belachelijk!
Ik vraag me inderdaad af met wie zij heeft gesproken.... Lijkt wel of ze zich heeft laten informeren door 4chan ofzo.ph4ge schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:21:
Volgens mij is het duidelijk dat de informatie die de VN heeft gehad niet klopt. De conclusie is schandalig en slaat als een tang op een varken. Zelfs de Zeur Pieten vinden niet dat Sinterklaas afgeschaft moet worden. Bedankt hoor!

Als geniaal compromis stel ik voor alle pieten wit te maken en sinterklaas zwart.
[ Voor 8% gewijzigd door Pikoe op 22-10-2013 13:40 ]
Het zou wat zijn, als dit aan Rutte wordt opgelegd. Complete politieke zelfmoord wordt dat danShepherd roept premier Mark Rutte op een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
*knip* Laten we de discussie enigszins vriendelijke en vooral ook ontopic houden.
[ Voor 112% gewijzigd door argro op 22-10-2013 13:52 ]
The ramblings of an idiot
Ik denk dat de VN dan erg eenzaam wordt als landen hierom gewipt worden. 
*knip* Laten we de discussie enigszins vriendelijke en vooral ook ontopic houden.
[ Voor 63% gewijzigd door argro op 22-10-2013 13:52 ]
Die reactie van dat VN misbaksel ook:
,,Wat is er mis met 1 Santa Claus, waarom twee Santa Clauses?”
Dat zegt wat mij betreft al meer dan genoeg, dat mens snapt er echt geen ene flikker van
Wij hebben als Nederlanders vrij weinig met die dikke Kerstman die die arme rendieren mishandeld door hem met zijn bolle pens en overladen arreslee te laten meezeulen
,,Wat is er mis met 1 Santa Claus, waarom twee Santa Clauses?”
Dat zegt wat mij betreft al meer dan genoeg, dat mens snapt er echt geen ene flikker van
Wij hebben als Nederlanders vrij weinig met die dikke Kerstman die die arme rendieren mishandeld door hem met zijn bolle pens en overladen arreslee te laten meezeulen
*knip* Laten we de discussie enigszins ontopic houden.
[ Voor 89% gewijzigd door argro op 22-10-2013 13:52 ]
VN, waar ben je mee bezig?
Ik denk dat we Diplomatiekpiet even langs moeten sturen.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
je gaat nu moraliseren. Dan valt er nogal wat moraal bij te brengen aan onze kinderen die we misschien ook onbewust meegeven. De vraag is als je gaat moraliseren waar begin je dan en waar stop je.Iblies schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:20:
[...]
Waarom dan de stereotypering?
Een donkere persoon met kroeshaar en dikke lippen die vreemde dansjes uitvoert? De vraag is niet of we het bewust doen,
de vraag is of we kinderen dit onbewust meegeven. De kans dat zwarte piet een west-Afrikaan was is minimaal. Al zou er sprake van een vorm van slavernij, dan nog kwamen deze niet uit West-Afrika. Als de geruchten kloppen dan zou het moeten gaan om Oost-Afrikanen, en die zijn in de regel een stuk lichter.
Zwarte piet is zwart en dus ondergeschikt dus dat mag niet meer.
Geen speelgoedgidsen met meisjes met stofzuigers want dat is een stereotype.
Geen grappen over belgen meer vertellen want stel je voor dat mensen denken dat belgen minderwaardig zijn.
Geen dunne modellen meer op tv en reclames want dat zet aan tot anorexia.
Zo kan ik nog wel even doorgaan dus als je eenmaal ergens begint met dit soort zaken verbieden waar stop je dan. Discriminatie is bij wet verboden en dat is prima maar dat betekend dan ook niet altijd een witte sinkterklaas meer want een goedheiligman kan net zo goed zwart zijn of van welk ander type mens dan ook.
Bij alles wat je doet kan altijd iemand zich aangevallen voelen en dan ben ik bang dat alle optochten en dorpsfeesten tot het verleden behoren want er is altijd wel een groep waar de draak mee gestoken wordt.
Ik vind het prima als iemand zich gediscrimineert voelt dan moet daar over gesproken kunnen worden. Maar als er zelfs een discussie ontstaat tussen mensen met een negroide uiterlijk onderling is er dan nog sprake van discriminatie?
*knip*
[ Voor 95% gewijzigd door argro op 22-10-2013 13:52 ]
Mocht je nog je ei kwijt willen bij de VN: netherlands@un.int
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Wat is dit voor onzin, ze heeft haar mening al klaar? En ze geeft nu haar privé mening...Als het een normale onderzoekster was dan had ze gezegd ik ga in december naar Nederland om het uit te zoeken.In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
Maar wat mij betreft houden we het gewoon zo en voegen we Sinterklaas toen aan het rijtje van dingen waar we om bekend staan: Molens, drugs, prostitutie en Sinterklaas!
[ Voor 17% gewijzigd door Mr_gadget op 22-10-2013 13:53 ]
Zeg, van het draaksteken blijf je af hoor.....Wceend schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:46:
[...]
Bij alles wat je doet kan altijd iemand zich aangevallen voelen en dan ben ik bang dat alle optochten en dorpsfeesten tot het verleden behoren want er is altijd wel een groep waar de draak mee gestoken wordt.
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Denk dat die na vandaag overbalst is!BeefHazard schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:49:
Mocht je nog je ei kwijt willen bij de VN: netherlands@un.int
Ben van mening dat wij als sinterklaas voorstanders dan vanaf nu ook maar onderzoek moeten gaan doen.
Ik heb wel een paar suggesties waar ik niet goed van wordt:
- Dierenmishandeling tijdens het offerfeest
- Dierenmishandeling door de kerstman die met zijn zweep rendieren aanspoort
- Het paasfeest waar in spanje sommige dezelfde gewaden dragen als de KKK
- Een feest in india (naam kwijt volgens mij ook pasen) waar onder sociale druk mannen zich aan een kruis moeten laten nagelen omdat ze anders geen man zijn.
- Iemand anders nog toevoegingen? sturen we het daarna naar de VN op!
Deze?bartjas schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:56:
[...]
Denk dat die na vandaag overbalst is!
Ben van mening dat wij als sinterklaas voorstanders dan vanaf nu ook maar onderzoek moeten gaan doen.
- Een feest in india (naam kwijt volgens mij ook pasen) waar onder sociale druk mannen zich aan een kruis moeten laten nagelen omdat ze anders geen man zijn.
http://politiekincorrectb...piet-beschermd-in-vn.html
PSN: Bellerophon-
Als dit rond april plaatsvond zou ik zweren dat het een geniale grap was...
Dat zeiden ze in Libie ook. En in Syrie...BeefHazard schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:46:
VN, waar ben je mee bezig?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Door al die klagers ga ik me automatisch steeds harder opstellen tegen de tegenstanders.actionInvoke schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:34:
http://www.elsevier.nl/Ne...asfeest-stoppen-1394474W/
Ben het dit jaar helemaal met je eens!
We hebben open grenzen, niemand houdt je hier vast...
Bevalt ons feest je niet? Prima, daaaaag

Of je dat nu voor een vakantie doet of permanent vertrekt zal me weinig interesseren!
Inderdaad...Die rare snuiters hebben het over discriminatie maar zoals deze "onderzoeker" laat zien zijn ze zelf zo bevooroordeeld als het maar kan zijn.
Dit hoort er gewoon bij, als kind echt plezier gehad aan het feest en dat laat ik mijn zoon echt niet afnemen!Ik ben geen Nederlands staatsburger maar ik vind het altijd een leuke traditie, en ja, er zitten wat ruwe kantjes aan maar een compleet glad gepolijste cultuur is niets aan en niets waard.
Soms? Altijd maar de drang dat wij ons gaan aanpassen...Ik zou zelfs nog kunnen begrijpen dat er hier mensen wonen die eigenlijk een beetje zielig zijn en dat op zo'n manier uiten (vooral gelijk grote woorden zoals discriminatie en racisme erin gooien). Wat voor mij echter onbegrijpelijk is, is dat er hooggeplaatste Nederlanders zijn die hier naar luisteren en er iets mee doen. Soms zijn Nederlanders een beetje een raar volkje.
Jep, je hoeft het van mij niet te vieren, maar ga niet lopen klagen!Als je in een land gaat wonen dan is het niet meer dan normaal dat je die cultuur, normen & waarden accepteert & (gedeeltelijk) overneemt.
Amras schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:38:
Ze kunnen die Sint zelf ook weleens aanpakken, alsof ik als blanke de hele dag met een mijter en een staf rondloop. Belachelijk!
Heb je die bolle gezien die begon over "De nazaten van Anne Frank"?McBoom schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:42:
We kunnen de slavernij ook weer in ere herstellen, zijn we ook weer van dat gezeur af
En die Surinaamse actiegroep die geld/genoegdoening wil zien vanwege de slavernij... Hebben ze het meegemaakt ofzo? Zonder de slavernij hadden ze nu mooi niet in Zuid-Amerika gewoond, maar nog steeds in een hutje op de hei in Afrika.
Die heeft duidelijk te veel pepernoten gegeten, misschien dat hij dat wel op Zwarte Piet afgeeft?
Hier heb je er nog een paarbartjas schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:56:
[...]
Denk dat die na vandaag overbalst is!
who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!
Ik ben er wel voor, één Sinterklaas afschaffen. Aangezien Santa Claus later is verplaatst richting Father Christmas, schaffen we die af. Plagiaat, mag niet, mee ophouden dus.
Trouwens, graag het Braziliaans carnaval ook afschaffen. Behalve dat het in niets lijkt op het traditionele carnaval, denkt straks iedereen dat wij zo rondlopen. Ik kan niet dansen en mijn vriendin heeft geen veren op haar hoofd, stoppen dat stereotype!
Trouwens, graag het Braziliaans carnaval ook afschaffen. Behalve dat het in niets lijkt op het traditionele carnaval, denkt straks iedereen dat wij zo rondlopen. Ik kan niet dansen en mijn vriendin heeft geen veren op haar hoofd, stoppen dat stereotype!
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Kan het kabinet er geen patentje op nemen? Daar zijn ze in de VS dol op. Krijg je straks een importverbod van de KerstmanJiriki schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:07:
Ik ben er wel voor, één Sinterklaas afschaffen. Aangezien Santa Claus later is verplaatst richting Father Christmas, schaffen we die af. Plagiaat, mag niet, mee ophouden dus.
Dat is juist het enige carnaval wat nog een beetje om aan te gluren isTrouwens, graag het Braziliaans carnaval ook afschaffen.
Ik vind het denigrerend tegenover vrouwen dat ze zo in hun blote kont over straat moeten lopen. Ik spreek er schande van!!D-e-n schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:10:
[...]
Dat is juist het enige carnaval wat nog een beetje om aan te gluren is
Sneu, heel sneu.dfrenner schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:01:
[...]
Door al die klagers ga ik me automatisch steeds harder opstellen tegen de tegenstanders.
Ben het dit jaar helemaal met je eens!
We hebben open grenzen, niemand houdt je hier vast...
Bevalt ons feest je niet? Prima, daaaaag![]()
Of je dat nu voor een vakantie doet of permanent vertrekt zal me weinig interesseren!
(gebeurt overigens aan beide kanten hoor, de boel onbespreekbaar maken)
Hier zie ik een leuke mogelijkheid. Laten we naar een US rechtbank gaan om te proberen de Kerstman te verbieden aangezien het niets anders is dan een kopie van Sinterklaas. Kopieren van intellectueel eigendom is iets waar ze daar zwaar op tegen zijn...Jiriki schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:07:
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dat is nog het meest jammere aan de discussie: er wordt een allochtonenverhaal van gemaakt. Voor je het weet gooit Geert er weer een Islamsausje over. Volgens mij zitter er zelfs amper moslims in de groep grote klagers.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik krijg van deze discussie spontaan zin in blanke vla en witte chocola.
Alle gekheid op een stokje: Dit maakt me echt aan het huilen. Niet alleen omdat ik teleurgesteld ben in Nederland, in de wereld, in de mensheid, omdat ze zo godverdomme kortzichtig zijn (excuse my french). Maar ook omdat hier een stukje traditie, en bovenal nostalgie, verloren zal gaan.
En ik weet zeker dat de discriminatie door deze discussie alleen maar erger zal worden. Het zou me niks verbazen dat er veel mensen zijn die (weer) een hekel krijgen aan buitenlanders, omdat ze hierover zeuren.
Alle gekheid op een stokje: Dit maakt me echt aan het huilen. Niet alleen omdat ik teleurgesteld ben in Nederland, in de wereld, in de mensheid, omdat ze zo godverdomme kortzichtig zijn (excuse my french). Maar ook omdat hier een stukje traditie, en bovenal nostalgie, verloren zal gaan.
En ik weet zeker dat de discriminatie door deze discussie alleen maar erger zal worden. Het zou me niks verbazen dat er veel mensen zijn die (weer) een hekel krijgen aan buitenlanders, omdat ze hierover zeuren.
[ Voor 78% gewijzigd door Mr. Awesome op 22-10-2013 14:24 ]
Ik vind dat we moeten laten zien dat iedereen wat kan, ook minderheden of groepen die 200 jaar geleden gediscrimineerd werden (ook al waren het meerderheden, bijvoorbeeld vrouwen die sinds relatief korte tijd ook werken of kiesrecht hebben). Aangezien Sinterklaas de grote baas is van de fictieve organisatie heeft deze het meeste aanzien. Vanaf moet Sinterklaas als volgt zijn: deels agnostisch, deels Islamitisch, ooit een man maar nu een lesbische transseksueel, deels neger en deels blank, en daardoor zwart met witte vlekken (en waag het eens om hemhaar wit met zwarte vlekken te noemen, dat kan in deze tijd echt niet meer). Natuurlijk zijn spleetogen ook nodig. Zondags gaat ze naar de kerk, maandags mediteert ze om het Nirwana te bereiken. Uiteraard moet de kledij op de schop. De mieter moet veel kleiner, een kort roze rokje is ook op zijn plaats, liefst een topje met enigszins een cleavage window.
Zo, nu zijn toch wel een goed deel van alle groepen die zich gediscrimeerd kunnen voelen aanwezig in de belangrijkste persoon uit het feest, wat een teken is dat iedereen van gelijke waarde is en iedereen de top kan bereiken. Zo tevreden?
Zo, nu zijn toch wel een goed deel van alle groepen die zich gediscrimeerd kunnen voelen aanwezig in de belangrijkste persoon uit het feest, wat een teken is dat iedereen van gelijke waarde is en iedereen de top kan bereiken. Zo tevreden?
Ach, hij heeft al geopperd om de VN af te schaffen: http://www.nieuws.nl/alge...Verenigde-Naties-opheffenD-e-n schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:18:
Dat is nog het meest jammere aan de discussie: er wordt een allochtonenverhaal van gemaakt. Voor je het weet gooit Geert er weer een Islamsausje over. Volgens mij zitter er zelfs amper moslims in de groep grote klagers.
Virussen? Scan ze hier!
-ik weet niet waar ik naartoe ga-
[ Voor 81% gewijzigd door finniespin op 22-10-2013 14:33 ]
i9 13900k | NH-D15 | MSI RTX 5090 32G VENTUS 3X OC | MSI MPG Z790 | 32GB G.Skill F5-5600J2834F16GX2-RS5K | 1x Kingston KC3000 2TB | 1x M500 960GB | 2x 860 QVO 1TB | Sharkoon Rebel P20 1200W | Fractal Design Torrent | 2x ASUS PG279Q
wildhagen schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:28:
[...]
Ach, hij heeft al geopperd om de VN af te schaffen: http://www.nieuws.nl/alge...Verenigde-Naties-opheffen

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Een van de weinige keren dat ik het met zijn uitspraak eens ben.wildhagen schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:28:
[...]
Ach, hij heeft al geopperd om de VN af te schaffen: http://www.nieuws.nl/alge...Verenigde-Naties-opheffen
En als mevrouw Shephard nou werkelijk haar eigen teksten vooraf bedacht was ze er ook wel achter gekomen dat zo onzin praat. Als het daadwerkelijk een boegbeeld voor de terugkeer van slavernij zou zijn dan hadden we daar in Nederland toch altijd gebruik van gemaakt. Volgens mij is er op dit moment in de westerse wereld (die slavernij volgens haar bedacht hebben) geen sprake van slavernij. Dus dan heeft dit boegbeeld ook lekker zin als er sinds de afschaffing in 1860 geen slavernij bij deze mogendheden heeft plaats gevonden.
Het zet juist aan tot een van de mooiste gedachten op de wereld... een kind een cadeau geven!! ofwel naaste liefde. Is dat niet een van de basis elementen in alle geloven en culturen op deze wereld?
Ah. Dus als lid van de VN mag je basale mensenrechten met voeten treden (rusland, china) maar een onschuldig kinderfeest moet verboden worden? Riiiight.
Zelfs als kinderen zouden denken dat piet een neger is (niet het geval) dan zou het averechts werken. Er is geen enkele vorm van huiskleur die zo positief in beeld wordt gebracht als die van de pieten.
Zelfs als kinderen zouden denken dat piet een neger is (niet het geval) dan zou het averechts werken. Er is geen enkele vorm van huiskleur die zo positief in beeld wordt gebracht als die van de pieten.
https://niels.nu
Natuurlijk, want je gaat een enorm orgaan opheffen omdat 1 lullig werkgroepje vindt dat Sinterklaas racistisch isbartjas schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:35:
[...]
Een van de weinige keren dat ik het met zijn uitspraak eens ben.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ik vind het zo flauw dat er in deze discussie constant teruggegrepen wordt naar de slavernij. Het is gewoon veel te ver gezocht en kinderen zijn daar ook totaal niet mee bezig. Als je echt gaat kijken naar de eventuele schade die dit feest kan veroorzaken zou het kunnen dat donkere kinderen op school gepest worden en zich gekwetst voelen. Hoe erg dit speelt lijkt me vrij eenvoudig te onderzoeken. Wat hiervoor de oplossing is weet ik niet precies, maar het totaal afschaffen van het feest lijkt me een beetje overdreven.
Ja net zoals spongebob eigenlijk ook niet voor kleine kinderen is omdat er best volwassen grappen in zittenKingston|IA schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:13:
Misselijkmakend hoe deze kwestie wordt gebagatelliseerd onder het mom van: het is een kinderfeest en er wordt niks kwaad mee bedoeld.. Niemand betwijfelt de goede intenties van dit kinderfeest (kinderen blij maken met kadotjes). Het gaat om de foute, discriminerende ondertoon die dit feest heeft. Een nare nasmaak van het koloniale tijdperk van Nederland.. Of zijn we dat voor het gemak even vergeten?
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Deze opmerking is behoorlijk "fout" en wel om 2 redenen:Wat is er mis met 1 Santa Claus, waarom twee Santa Clauses?
1. Santa Claus (voor het gemak maar even de Kerstman), stamt af van van Sinterklaas. Dus, omdat de Kerstman in de rest van de wereld groot is, moeten we maar af van het origineel?
2. Als je het eens bent met deze aanname en dit rapport als aanleiding neemt om Sinterklaas als een 'rasistisch feest' te categoriseren, dan ga ik de volgende klacht indienen bij VN. Aangezien de Kerstman afstamt van Sinterklaas, is de kerstman dus ook per definitie rasistisch. Daarnaast gebruikt de kerstman ook knechten, genaamd elfjes. Ik denk echter dat de Kerstman nooit verboden zal worden, aangezien dit door een groot deel van de eerste wereld gevierd wordt.
Sinterklaas mag dan misschien ooit een begonnen zijn als (semi-)discriminerend feest, maar dit het allang niet meer. Je moet behoorlijk hard zoeken als je zwarte piet als een vorm van rasisme wilt zien. Ik kan mij voorstellen dat je dit niet kunt inzien als je niet bent opgegroeid met Sinterklaas, maar dit geld voor een groot deel van de feesten en ceremonies in andere culturen.
Als Sinterklaas wordt afgeschaft omdat het ooit een rasistische achtergrond had, moeten we dat doen met alles wat dat heeft. Daarmee moeten we dus +/- 80% van al onze (rijks)monumenten slopen, Curacao en Jakarta met de grond gelijk maken en de straat- en plaatsnamen in de VS (New York, Brooklyn) veranderen.
/me Alhoewel ik dit probeer zo objectief mogelijk te zien en niet dit niet met een rant probeer af te doen, ben ik zeer gehecht aan dit feest. Excuses voor enige vorm van rage
if it's worth doing, it's worth overdoing - Adam Savage
Nee, maar zie ook reactie boven je post, de VN is een orgaan dat vanaf dag 1 gedoemd was te mislukken. Het feit dat het geld investeert in een werkgroep die onderzoek doet naar een racistisch verhaal achter Sinterklaas is toch onzin.Standeman schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:39:
[...]
Natuurlijk, want je gaat een enorm orgaan opheffen omdat 1 lullig werkgroepje vindt dat Sinterklaas racistisch is
Een dergelijk orgaan moet juist onpartijdig een ordeel velen over situaties in het midden-oosten, zuid en midden amerika, afrika, azië, maar ook in europa en noord amerika. Daar gaat het mis, dit enorme orgaan werkt met een middel genaamd VETO en die macht licht bij landen (Rusland/China) die niet schuwen de vrijheid van meningsuiting de kop in te drukken, anti-homo wetten aan te nemen, minderheden te onderdrukken, een regering als die in syrie de vrije hand te laten hebben in geweld tegen de eigen bevolking alleen maar omdat ze bang zijn dat hun machtspositie anders afneemt.
Daarom moet de VN stoppen en daarom ben ik het eens met Wilders.
Het is gemakkelijk om een karikatuur te maken van bezwaarden, ofwel de zgn. 'zeurpieten'. Maar het verbaasd me hoe weinig mensen inzien dat het omschminken naar een andere etniciteit om vervolgens een rol aan te nemen van een wat knullige, onhandige en minder onderlegde Piet voor sommigen wat onaangenaam kan zijn. Wat is er op tegen om niet de komende jaren geleidelijk een kleine aanpassing te maken in dit evenement waardoor de onschuld van deze leuke traditie weer onbetwist is?
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ach ja, bij Wilders is gewoon veel symbolisch.bartjas schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:49:
[...]
Daarom moet de VN stoppen en daarom ben ik het eens met Wilders.
Waarom stoppen en opdoeken; je moet het gewoon een beetje reorganiseren.
Ik snap wat je bedoeld, maar je kunt het ook omdraaien: waarom zou je het wel doen?Herman schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:56:
Wat is er op mis om niet de komende jaren geleidelijk een kleine aanpassing te maken in dit evenement waardoor de onschuld van deze leuke traditie weer onbetwist is?
Want dan geef je toe dat er iets mis is; zo zien veel mensen het namelijk niet.
Het is pas een probleem als je er een probleem van maakt; het merendeel kan zich prima vinden in deze gezellige traditie van samenkomen en leuke dingen doen.
Wat denk je dat racisme meer in de hand werkt: kinderen die dol zijn op piet, of deze kleinzielige discussie?Herman schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:56:
Het is gemakkelijk om een karikatuur te maken van bezwaarden, ofwel de zgn. 'zeurpieten'. Maar het verbaasd me hoe weinig mensen inzien dat het omschminken naar een andere etniciteit om vervolgens een rol aan te nemen van een wat knullige, onhandige en minder onderlegde Piet voor sommigen wat onaangenaam kan zijn. Wat is er op mis om niet de komende jaren geleidelijk een kleine aanpassing te maken in dit evenement waardoor de onschuld van deze leuke traditie weer onbetwist is?
Check. Wat ik al zei, om welke reden zou Zwarte Piet moeten worden afgeschaft? Alleen om zijn huidskleur. Als dat niet racistisch is, weet ik het ook niet meer!Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:59:
Wat denk je dat racisme meer in de hand werkt: kinderen die dol zijn op piet, of deze kleinzielige discussie?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ander voorstel: hij is juist zwart omdat hij de hele dag in schoorstenen zit (probleem opgelost voor de Antilliaanse gemeenschap); dan is er geen link meer naar ras.Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:01:
Racistisch voor schoorsteenvegers?
Eensch! Ik denk dat er een enorme minderheid van de Nederlandse bevolking is die Zwarte piet discriminerend vind.Mx. Alba schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:00:
[...]
Check. Wat ik al zei, om welke reden zou Zwarte Piet moeten worden afgeschaft? Alleen om zijn huidskleur. Als dat niet racistisch is, weet ik het ook niet meer!
Ik weet niet of je wel eens naar de jaarlijks terugkerende Sinterklaas series kijkt, maar er zijn inderdaad knullige en onhandige en minder onderlegde Pieten. Daarnaast zijn er ook inteligente, muzikale en slimme Pieten. Jaren geleden zijn er zelfs vrouwelijke Pieten bijgekomen. In mijn ogen zijn Pieten rasloos en is het qua gedrag/types een doorsnede van de bevolking, alleen de huidskleur is gelijk, dus het is onmogelijk om racisisme tussen de Pieten te hebben.Herman schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:56:
Het is gemakkelijk om een karikatuur te maken van bezwaarden, ofwel de zgn. 'zeurpieten'. Maar het verbaasd me hoe weinig mensen inzien dat het omschminken naar een andere etniciteit om vervolgens een rol aan te nemen van een wat knullige, onhandige en minder onderlegde Piet voor sommigen wat onaangenaam kan zijn. Wat is er op mis om niet de komende jaren geleidelijk een kleine aanpassing te maken in dit evenement waardoor de onschuld van deze leuke traditie weer onbetwist is?
Daarom zijn de (niet gelicenceerde) Lego-poppetjes ook geel, omdat ze de poppetjes geen ras mee wilden geven. De Japanners zouden er aanstoot aan kunnen nemen, maar daar heb ik nog nooit wat van gehoord
Alsof je ooit iemand gezien hebt die "zwarte piet zwart" is, dat is echt geen menselijke huidskleur hoor!McBoom schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:04:
[...]
Ik weet niet of je wel eens naar de jaarlijks terugkerende Sinterklaas series kijkt, maar er zijn inderdaad knullige en onhandige en minder onderlegde Pieten. Daarnaast zijn er ook inteligente, muzikale en slimme Pieten. Jaren geleden zijn er zelfs vrouwelijke Pieten bijgekomen. In mijn ogen zijn Pieten rasloos en is het qua gedrag/types een doorsnede van de bevolking, alleen de huidskleur is gelijk, dus het is onmogelijk om racisisme tussen de Pieten te hebben.
Daarom zijn de (niet gelicenceerde) Lego-poppetjes ook geel, omdat ze de poppetjes geen ras mee wilden geven. De Japanners zouden er aanstoot aan kunnen nemen, maar daar heb ik nog nooit wat van gehoord
Dat bedoel ik
Inderdaad, zoals ik gisteren iemand hoorde pleiten, alleen nog Pieten toelaten die RAL 9005 zijn.Tomassie91 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:06:
[...]
Alsof je ooit iemand gezien hebt die "zwarte piet zwart" is, dat is echt geen menselijke huidskleur hoor!
Geen enkel mens haalt dat.
zo zie ik dat al jaren eigenlijk.Silent Thunder schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:03:
[...]
Ander voorstel: hij is juist zwart omdat hij de hele dag in schoorstenen zit (probleem opgelost voor de Antilliaanse gemeenschap); dan is er geen link meer naar ras.
| 17 December 1991 | De Nerdette |
De oplossing is zo makkelijk. Zwarte Sint en Witte Piet. Want dan is het racisme debat omgekeerd, en zal er geen haan naar kraaien.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Tomassie91 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:06:
[...]
Alsof je ooit iemand gezien hebt die "zwarte piet zwart" is, dat is echt geen menselijke huidskleur hoor!
Ik dacht zelfs al over België.finniespin schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:28:
-ik weet niet waar ik naartoe ga-
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Zo werd het me ook toen ik klein was uitgelegd. Piet mag dan een ras-stereotypisch verleden hebben; dat is het gewoon al heel lang niet meer.
Jij woont in een klein dorp ofzo? Wtf...Tomassie91 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:06:
[...]
En trouwens: al die kinderen die als piet gesminkt worden dan? Als iets je leert dat huidskleur niet bepaalt wie je bent is dat t wel.
Ken echt niemand die echt zwart ipv bruin is.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:16:
[...]
Jij woont in een klein dorp ofzo? Wtf...
Interessant artikel, met wat mij betreft de juiste conclusie:
En Piet steeds minder zwart en minder knecht maken: dat kan prima. Daar moeten we maar mee doorgaan. Het zou de regering een voorwerp van aanhoudende zorg moeten zijn. En de regering, als het om Sint en Piet gaat, dat zijn wij zelf.
True, ookal gaat het hier om het principe(gok ik) en niet om de kleur.Coach4All schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:10:
[...]
Inderdaad, zoals ik gisteren iemand hoorde pleiten, alleen nog Pieten toelaten die RAL 9005 zijn.
Geen enkel mens haalt dat.
I lolled.Biersteker schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:14:
De oplossing is zo makkelijk. Zwarte Sint en Witte Piet. Want dan is het racisme debat omgekeerd, en zal er geen haan naar kraaien.![]()
nog steeds niet hoor, alhoewel dat behoorlijk dicht bij is. Het is ook niet belangrijk hoe dichtbij je komt, maar hoe "echt" het lijkt en dat is (bij blanke zwarte pieten zeker) niet het geval.
Als ik naar mezelf als kind terugkijk was voor mij Zwarte Piet Zwarte Piet en iemand met een donkere huidskleur tja... iemand met een donkere huidskleur. Als een neger in een Zwarte Pieten-pakje rond ging huppelen dan was dat voor mij ook een Zwarte Piet. Zwarte Piet is altijd een combinatie van factoren geweest en zijn huidskleur is daar één van.
Laten we allemaal donkere medemensen als Piet 2.0 (or whatever) inzetten en die blank schminken. Wedden dat het dan ook niet goed is?
Laten we allemaal donkere medemensen als Piet 2.0 (or whatever) inzetten en die blank schminken. Wedden dat het dan ook niet goed is?
Ik zat net op nu.nl en nos.nl dit berichtje te lezen en ik dacht, daar moeten de tweakers ook een mening over hebben. En zie daar, 20 pagina's in 2 dagen 
Anyways, persoonlijk snap ik de ophef hier niet over. Wat is er dan precies racistisch aan Zwarte Piet? Ja goed, ze hebben een donker geschminkte huidskleur en dragen een pruik met zwart haar. Maar dat impliceerd toch niet dat ze van afrikaanse afkomst zijn? En er is niets dat impliceerd dat ze "slaven" zijn. Als je de laatste jaren iets hebt mee gekregen van de televisie programma's rond het sinterklaas feest, dan lijkt het meer dat de pieten de baas zijn. Ze regelen alles, ze doen alles en Sinterklaas reageerd altijd een beetje "dom".
Ik denk dit vooral een discussie geworden is omdat er een hoop nieuwe Nederlanders bijgekomen zijn. Die nieuwe nederlanders maken voor het eerst het Sinterklaasfeest mee en vanwege een taalbariere hebben ze geen idee waar het over gaat. In plaats van dit kenbaar te maken en te vragen waar het dan over gaat, trekken ze zelf de conclusie: ITS RACIST! en plaatsen dat over het internet, na genoeg jaren klagen pakken steeds meer andere landen het op ennnn een VN onderzoek is geboren. Vervolgens floept een van de onderzoekers dit er uit. En door het gedeelte: "waarom heb je 2 kerstmannen nodig?" Laat ze weten dat totaal nog geen onderzoek gedaan heeft en dus niet weet waar het voor staat.
Maja, volgend jaar krijgen we in de VS een onderzoek uitgevoerd door de VN: "Is het gebruik van kleine mensen als elfjes racisitisch". Het houd ze bezig, ze moeten dat onderzoeks budget ergens aan besteden.
Anyways, persoonlijk snap ik de ophef hier niet over. Wat is er dan precies racistisch aan Zwarte Piet? Ja goed, ze hebben een donker geschminkte huidskleur en dragen een pruik met zwart haar. Maar dat impliceerd toch niet dat ze van afrikaanse afkomst zijn? En er is niets dat impliceerd dat ze "slaven" zijn. Als je de laatste jaren iets hebt mee gekregen van de televisie programma's rond het sinterklaas feest, dan lijkt het meer dat de pieten de baas zijn. Ze regelen alles, ze doen alles en Sinterklaas reageerd altijd een beetje "dom".
Ik denk dit vooral een discussie geworden is omdat er een hoop nieuwe Nederlanders bijgekomen zijn. Die nieuwe nederlanders maken voor het eerst het Sinterklaasfeest mee en vanwege een taalbariere hebben ze geen idee waar het over gaat. In plaats van dit kenbaar te maken en te vragen waar het dan over gaat, trekken ze zelf de conclusie: ITS RACIST! en plaatsen dat over het internet, na genoeg jaren klagen pakken steeds meer andere landen het op ennnn een VN onderzoek is geboren. Vervolgens floept een van de onderzoekers dit er uit. En door het gedeelte: "waarom heb je 2 kerstmannen nodig?" Laat ze weten dat totaal nog geen onderzoek gedaan heeft en dus niet weet waar het voor staat.
Maja, volgend jaar krijgen we in de VS een onderzoek uitgevoerd door de VN: "Is het gebruik van kleine mensen als elfjes racisitisch". Het houd ze bezig, ze moeten dat onderzoeks budget ergens aan besteden.
Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383
We zijn in Nederland doorgeslagen met onze tolerantie.
Het is prima dat wij open staan voor meningen en gevoelens van anderen, dat vind ik juist zo fijn aan dit land.
Maar dit is gewoon een achterlijke discussie. Het gaat hier om een kinderfeestje waar mensen zich zwart schminken en vervolgens cadeutjes uitdelen aan kinderen. Een feest wat jaar in jaar uit grote vreugde brengt aan honderduizenden kinderen ongeacht afkomst of huidskleur, iedereen is welkom bij dit feest (zet dat eens af tegen bijvoorbeeld het Suikerfeest waar je niets te zoeken hebt als niet Moslim).
Wat deze zeurpieten niet doorhebben is dat ze racisme aan het creeren zijn waar het niet is, ik heb als kind altijd enorm veel plezier gehad met Sinterklaas en nooit maar dan ook nooit stilgestaan bij de vraag of huidskleur er iets mee te maken heeft. Juist door zo te hameren op huidskleur leer je kinderen dat, dat blijkbaar iets is wat er toe doet. Racisme wordt je namelijk niet mee geboren dat wordt je aangeleerd. Kinderen leren juist door zo'n feest dat sommige mensen zwart zijn en anderen wit net als in onze maatschappij en dat, dat er helemaal niets toe doet.
Hebben deze schreeuwers uberhaupt al nagedacht over wat dit gaat betekenen voor de huidige generatie kinderen die in zwarte piet en Sinterklaas geloven? Wat denk je dat er van dat geloof overblijft als zwarte piet ineens een ander kleurtje heeft en alle Sinterklaas liedjes in 1 x aangepast worden?
Dit is gewoon in en in tragisch, volwassenen die in een vrije wereld met gelijke rechten geboren zijn in een land waar huidskleur er echt niet toe doet en alsnog huilie, huilie doen omdat ze zo graag de slachtoffer kaart spelen. En dat over de rug van kinderen, het is immers een kinderfeest.
Walgelijk.
Het is prima dat wij open staan voor meningen en gevoelens van anderen, dat vind ik juist zo fijn aan dit land.
Maar dit is gewoon een achterlijke discussie. Het gaat hier om een kinderfeestje waar mensen zich zwart schminken en vervolgens cadeutjes uitdelen aan kinderen. Een feest wat jaar in jaar uit grote vreugde brengt aan honderduizenden kinderen ongeacht afkomst of huidskleur, iedereen is welkom bij dit feest (zet dat eens af tegen bijvoorbeeld het Suikerfeest waar je niets te zoeken hebt als niet Moslim).
Wat deze zeurpieten niet doorhebben is dat ze racisme aan het creeren zijn waar het niet is, ik heb als kind altijd enorm veel plezier gehad met Sinterklaas en nooit maar dan ook nooit stilgestaan bij de vraag of huidskleur er iets mee te maken heeft. Juist door zo te hameren op huidskleur leer je kinderen dat, dat blijkbaar iets is wat er toe doet. Racisme wordt je namelijk niet mee geboren dat wordt je aangeleerd. Kinderen leren juist door zo'n feest dat sommige mensen zwart zijn en anderen wit net als in onze maatschappij en dat, dat er helemaal niets toe doet.
Hebben deze schreeuwers uberhaupt al nagedacht over wat dit gaat betekenen voor de huidige generatie kinderen die in zwarte piet en Sinterklaas geloven? Wat denk je dat er van dat geloof overblijft als zwarte piet ineens een ander kleurtje heeft en alle Sinterklaas liedjes in 1 x aangepast worden?
Dit is gewoon in en in tragisch, volwassenen die in een vrije wereld met gelijke rechten geboren zijn in een land waar huidskleur er echt niet toe doet en alsnog huilie, huilie doen omdat ze zo graag de slachtoffer kaart spelen. En dat over de rug van kinderen, het is immers een kinderfeest.
Walgelijk.
Waarom moet de VN hier wel lastig over doen, en hoor je niets over de anti-homowet van Rusland? Zwarte Piet is geen discriminatie. Ik zie door het SInterklaas-feest niet dat er mensen met een donkere huidskleur worden beledigd, anders dan de aanstoot die sommige mensen menen te kunnen nemen aan het feest zelf. Laat staan dat als je niet blank bent je meteen opgepropt achterin de bus moet gaan zitten zodat blanken genoeg ruimte hebben, of dat je dan de deur open moet houden voor blanken, of geen opleiding mag volgen. En dat allemaal door Sinterklaas. Met het Sinterklaas-feest kan je net zo veel als getint persoon, als dat je zonder Sinterklaas-feest kan.
Gezeur van mensen die niet genoeg te doen hebben overdag, en iets moeten zoeken om snel op te kunnen botvieren. Als ze dit feest hebben verpest is kerst aan de beurt, voor dierenleed aan rendieren, of LEGO, voor het maken van gele poppetjes. Dit gedoe houdt alleen maar racisme in stand. Juist omdat kinderen over deze discussie horen gaan ze erover nadenken, terwijl ze van zichzelf niet zouden stil staan bij de connectie zwarte piet-neger. Ze maken van zichzelf enkel de connectie zwarte piet-plezier. Maar blijkbaar mag dat dus niet meer.
Blijkbaar geldt de regel, als het getint is, is het racistisch. Als dat zo door gaat is het nog een kwestie van tijd voor je geen negroïde persoon meer op TV ziet omdat het anders juist als racistisch wordt ervaren
Gezeur van mensen die niet genoeg te doen hebben overdag, en iets moeten zoeken om snel op te kunnen botvieren. Als ze dit feest hebben verpest is kerst aan de beurt, voor dierenleed aan rendieren, of LEGO, voor het maken van gele poppetjes. Dit gedoe houdt alleen maar racisme in stand. Juist omdat kinderen over deze discussie horen gaan ze erover nadenken, terwijl ze van zichzelf niet zouden stil staan bij de connectie zwarte piet-neger. Ze maken van zichzelf enkel de connectie zwarte piet-plezier. Maar blijkbaar mag dat dus niet meer.
Blijkbaar geldt de regel, als het getint is, is het racistisch. Als dat zo door gaat is het nog een kwestie van tijd voor je geen negroïde persoon meer op TV ziet omdat het anders juist als racistisch wordt ervaren

[ Voor 22% gewijzigd door Amanoo op 22-10-2013 15:31 ]
Het komt vooral doordat in de VS blackface en de bijbehorende optredens nogal stijf van het racisme (a la kuifje in afrika) stonden. Bij ons bestaat die negatieve connotatie gewoon niet
Daarnaast is er in de vs ook een hoop verborgen racisme dat voortkomt uit het recente slavernijverleden. In Nederland zelf heeft dat nooit in die mate gespeeld.
Daarnaast is er in de vs ook een hoop verborgen racisme dat voortkomt uit het recente slavernijverleden. In Nederland zelf heeft dat nooit in die mate gespeeld.
Ach, het hulpje van Burns in the Simpsons begon ook bruin, maar is na de pilot ook geel geworden. Het is dus van alle tijden en alle landen dat de racisme kaart gespeeld wordt zodra er een 'ondergeschikte' rol is.
Ik snap alleen niet waar de VN de tijd vandaan haalt om zich met een kinderfeestje te bemoeien.
Ik snap alleen niet waar de VN de tijd vandaan haalt om zich met een kinderfeestje te bemoeien.
Waarom moet er eigenlijk een verklaring zijn voor het zwart zijn van Piet? Waarom moet dat verantwoord worden? Kan Zwarte Piet niet gewoon zwart zijn, zonder daar vanalles achter te zoeken? Kinderen doen dat ook niet, dus waarom maken we het onszelf zo moeilijk? Die link met ras hoeft er helemaal niet te zijn en is er ook voor de meeste mensen en zeker de kinderen niet. Piet is zwart omdat hij Zwarte Piet is en zo zien Zwarte Pieten er nu eenmaal uit.Silent Thunder schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:03:
[...]
Ander voorstel: hij is juist zwart omdat hij de hele dag in schoorstenen zit (probleem opgelost voor de Antilliaanse gemeenschap); dan is er geen link meer naar ras.
Nou, echt zwart ook niet, maar wel echt heel erg donkerbruin.Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:18:
[...]
Ken echt niemand die echt zwart ipv bruin is.
best fout om er nu zo over te 'discussiëren' eigenlijk, of iemand wel of niet donker genoeg is en over RAL9005-pieten... veel fouter dan het originele onderwerp van discussie eigenlijk

Mogelijke oplossing:
YouTube: De Braboneger: Niet zeiken, Zwarte Piet blijft zwart.
YouTube: De Braboneger: Niet zeiken, Zwarte Piet blijft zwart.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
En ik blijf van mening dat als het Sinterklaasfeest aangepast wordt, racisme in Nederland juist een boost krijgt. Men is het tolereren en zichzelf en Nederland zien aanpassen helemaal beu.
Moet je je voorstellen dat het zover komt dat Sinterklaas afgeschaft zou worden, dan is de PVV in 1 klap winnaar bij de eerstvolgende verkiezingen
Moet je je voorstellen dat het zover komt dat Sinterklaas afgeschaft zou worden, dan is de PVV in 1 klap winnaar bij de eerstvolgende verkiezingen
Kaap, ik denk dat je gelijk hebt (eerste alinea, bij de 2e denk ik dat de SP ook flink wint). Maar dat het wel ontzettend triest is dat je gelijk hebt.
"Gewoon een paar negers vragen, ben'n der vanaf". Is ook een oplossing!
Ik denk dat je gelijk hebt. Veel mensen zullen het in een klap beu zijn, zie het nu al op Facebook.Kaap schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:37:
En ik blijf van mening dat als het Sinterklaasfeest aangepast wordt, racisme in Nederland juist een boost krijgt. Men is het tolereren en zichzelf en Nederland zien aanpassen helemaal beu.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Even een ballonnetje oplaten..
Nieuw voorstel, Zwarte Piet blijft gewoon, maar hij is natuurlijk zwart door de schoorsteen. Dan houden we em zwart, maar doen we het minder egaal?
Nieuw voorstel, Zwarte Piet blijft gewoon, maar hij is natuurlijk zwart door de schoorsteen. Dan houden we em zwart, maar doen we het minder egaal?

of we combineren het met Halloween.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Leuk allemaal. Prima om het te veranderen om het veranderen en om geen rechte rug te houden waar iedereen zijn mond vol van heeft als het om zaken met Rusland gaat...
Maar... Over een periode van 5 jaar elke keer wat lichter. Prima, maar hoe gaan we dat met alle boeken plaatjes doen.
Moeten we dan maar een rituele boekverbranding gaan organiseren omdat die plaatjes niet meer kunnen?
Maar... Over een periode van 5 jaar elke keer wat lichter. Prima, maar hoe gaan we dat met alle boeken plaatjes doen.
Moeten we dan maar een rituele boekverbranding gaan organiseren omdat die plaatjes niet meer kunnen?
We sturen Sint op ze afBiersteker schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:52:
of we combineren het met Halloween.
[afbeelding]
[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 22-10-2013 15:54 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Wees maar niet bang, ik kijk alleen de klagers erop aanhyptonize schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:20:
Verder neem ik geen hele bevolkingsgroep iets kwalijk, want dát zou wel racistisch zijn!
Omdat de zeurpieten wel iets ander verzinnen onder het mom van racisme!Herman schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:56:
Wat is er op tegen om niet de komende jaren geleidelijk een kleine aanpassing te maken in dit evenement waardoor de onschuld van deze leuke traditie weer onbetwist is?
Kom op, welke Nederlander vier sinterklaas met als doel slavernij terug te krijgen!?
Niemand, dus een non-discussie!
Mx. Alba schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:00:
Check. Wat ik al zei, om welke reden zou Zwarte Piet moeten worden afgeschaft? Alleen om zijn huidskleur. Als dat niet racistisch is, weet ik het ook niet meer!
Wij zijn van nature geen zeikerds?Biersteker schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:14:
De oplossing is zo makkelijk. Zwarte Sint en Witte Piet. Want dan is het racisme debat omgekeerd, en zal er geen haan naar kraaien.![]()
Alsof dat geen racisme is
We zijn inderdaad veel te tolerant.Rixos schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:24:
We zijn in Nederland doorgeslagen met onze tolerantie.
Tevens maken dit soort discussies mij steeds minder tolerant!
Vorige jaar was het nog sint en piet voor mij, door de ophef noem ik hem overal weer gewoon zwarte piet. Tevens vieren we dit jaar sinterklaas voor het eerst met twee echte zwarte pieten
Helemaal mee eens!Het is prima dat wij open staan voor meningen en gevoelens van anderen, dat vind ik juist zo fijn aan dit land.
Walgelijk.
Kom op, de VS waar alle negers elkaar nigga's noemen en blanken dat zogenaamd niet mogen zeggen?Hydra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:29:
Het komt vooral doordat in de VS blackface en de bijbehorende optredens nogal stijf van het racisme (a la kuifje in afrika) stonden. Bij ons bestaat die negatieve connotatie gewoon niet
Ga toch weg! Iedereen is gelijk, dus als jij nigga mag zeggen mag een ieder ander dat ook, ongeacht huidskleur.
Inderdaad, zwarte piet is een ras apart, net als een oempa loempa!SlaadjeBla schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:30:
Waarom moet er eigenlijk een verklaring zijn voor het zwart zijn van Piet? Waarom moet dat verantwoord worden? Kan Zwarte Piet niet gewoon zwart zijn, zonder daar vanalles achter te zoeken? Kinderen doen dat ook niet, dus waarom maken we het onszelf zo moeilijk? Die link met ras hoeft er helemaal niet te zijn en is er ook voor de meeste mensen en zeker de kinderen niet. Piet is zwart omdat hij Zwarte Piet is en zo zien Zwarte Pieten er nu eenmaal uit.
Dat we hierover aan het nadenken zijn zeg

Die gast is echt een held!
Inderdaad, including me, alleen maar door dit ene standpunt!Kaap schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:37:
Verder boeit het toch geen zak waar ik op stem...
Nee! Geen concessies!Melkunie schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:49:
Even een ballonnetje oplaten..
[afbeelding]
Het is nergens op gebaseerd. Zwarte piet blijft zoals hij is!
Kap nou eens met onszelf aanpassen zeg! Die constante drang iedereen te pleasen en daarmee 98% van de bevolking een minder gevoel te geven!
Zwarte piet was altijd erg leuk van het feest en herinner ik me persoonlijk als iets positiefs, want we kregen snoepjes. Zijn uiterlijk (pikzwart, rode lippen, kleding) is juist erg typerend. Net als sinterklaas...
Prima dat je hem minder knecht maakt, maar door hem minder zwart te maken, wordt hij juist meer neger...
En als het Sinterklaas-feest verboden wordt gaan we gewoon underground. Lekker stiekum vieren in achterafkamertjes, de gordijnen dicht met illegaal gebakken pepernoten en speculaas, waarvan de speculaaskruiden gesmokkeld worden en in geheime labs geproduceerd wordt want dat wordt wegens de asociatie met Sinterklaas ook verboden. En natuurlijk niet te vergeten de illegale chocolademelkstokerijen...
Klinkt bijna nog gezelliger 
Edit:
Toch zouden ze de like button hier moeten implementeren voor posts..
Edit:
Toch zouden ze de like button hier moeten implementeren voor posts..
[ Voor 57% gewijzigd door ProudElm op 22-10-2013 16:05 . Reden: toevoeging like ]
Ik vind dat we vader/moeder dag ook moeten afschaffen, dit is namelijk erg kwetsend voor mensen die 1 of beide ouders verloren zijn en voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen!
-
Het moraal van het verhaal is dat je niet iedereens vriend kunt zijn --> So be it!
Negeer die klagers / zielige mensen die in het verleden schijnbaar te weinig aandacht hebben gehad en als er mensen zijn die bewust een kinderfeest proberen te saboteren door een of ander achterlijk t-shirt met Zwarte Piet is Racistisch die dan subtiel aanpakken met een verdovingsgeweer en ze een nachtje laten brommen.
Dan maar even iets minder correct maar van onze tradities blijf je af!
Voel ik me ook beledigd omdat ik dan geen presentje krijg en die secretaresses wel
Negeer die klagers / zielige mensen die in het verleden schijnbaar te weinig aandacht hebben gehad en als er mensen zijn die bewust een kinderfeest proberen te saboteren door een of ander achterlijk t-shirt met Zwarte Piet is Racistisch die dan subtiel aanpakken met een verdovingsgeweer en ze een nachtje laten brommen.
Dan maar even iets minder correct maar van onze tradities blijf je af!
Of Secretaressedag ofzoNazanir schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:10:
Ik vind dat we vader/moeder dag ook moeten afschaffen, dit is namelijk erg kwetsend voor mensen die 1 of beide ouders verloren zijn en voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen!
Voel ik me ook beledigd omdat ik dan geen presentje krijg en die secretaresses wel
[ Voor 30% gewijzigd door Vlassie1980 op 22-10-2013 16:12 ]
De klagers negeren... Goed idee.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Gauw afschaffen dat woord voordat mensen zich gediscrimineerd voelen.
Je bedoelt de betekenis met de klemtoon op de eerste lettergreep in plaats van de tweede?
Sinterklaas is toch wél iedereens vriend?Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:11:
Het moraal van het verhaal is dat je niet iedereens vriend kunt zijn --> So be it!
Het is nu wachten op de SGP die kamervragen gaat stellen waarom al die heidenen denken iets te kunnen zeggen over een Christelijk feest..Gé Brander schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:16:
[...]
Sinterklaas is toch wél iedereens vriend?
Sinterklaas is natuurlijk niet voor iedereen! Alleen voor de Christenen!
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]