Dat mag zeker

Dan zou je kunnen uitleggen waarom je na het consideren van alles er dus nog steeds hetzelfde over denkt.
In de wereld vast en zeker, maar in Nederland? Op grote schaal? Dus niet een enkeling, maar systematisch racisme? Kom op zeg. En uitzonderingen blijf je toch houden: die zouden bv al discrimineren vanwege het fan zijn van ajax ipv feyenoord.
Daar gaan we weer met vergelijkingen die er niks mee te maken hebben....
Het feit dat jij vermoedt dat racisme, discriminatie niet voorkomen (al dan niet op grote schaal) wilt niet zeggen dat het niet zo is.
Systematisch racisme of niet, de praktijk laat zien dat ook in Nederland nog steeds meer mannen dan vrouwen op topposities zitten, dat mannen nog steeds meer verdienen dan vrouwen, dat hetero's nog steeds meer geaccepteerd zijn dan homoseksuelen....Omdat een wet zegt dat je niet mag discrimineren wilt niet zeggen dat het niet gebeurt; de praktijk laat gewoon anders zien en dat is wel de werkelijkheid waar benadeelden steeds mee geconfronteerd worden.
Of het een bewuste of onbewuste vorm van racisme is, is een tweede, maar hoe je het ook wendt of keert, het is wel degelijk aanwezig. Racisme gebaseerd op onwetendheid of geen-kwade-bedoelingen is nog steeds racisme.
Je hebt het volste recht je gekwetst te voelen; waar het om gaat is of -- en hoe lang -- ik daar rekening mee moet houden.
Het kan idd 2 kanten uitgaan: of het nog steeds ermee eens zijn dat het niet racistisch is, of dat ze er toch wel iets van racisme inzitten en al dan niet hun mening erop aanpassen.
Dat ligt naar mijn idee dan aan het gemis van een stukje begrip/empathie of gewoon principieel/moedwillig niet willen bijstellen van je mening. Als jij er geen rekening mee wilt houden, dan mag dat. Maar ik vind dat niet goed en ik zou het alsnog racistisch vinden, bewust racistisch zelfs omdat je er goed over nagedacht hebt en het er toch niet in ziet (uitgesloten dat je mening nog kan veranderen dan he). Nu heb ik juist het gevoel dat veel mensen uit onbewust racistisch zijn, en die kunnen we naar mijn mening nog wakker schudden.
Kortom, uiteindelijk moet men gewoon toegeven

Niet dat het me veel uitmaakt, maar ik vind het zo'n scheve discussie. Overal moet ik maar begrip tonen, en het komt er steeds op neer dat ik dat alleen kan doen door het met de tegenstanders eens te zijn.
Dat heb ik niet gezegd, maar als je toch al aangeeft dat het je niks uitmaakt, vanwaar dan je bovenstaande betoog?
"Overal moet ik maar begrip tonen"....Kun je me eens uitleggen wat daar mis mee is of waarom dat zoveel werk is?
....... maar ik vind het onzinnige redenen om je gekwetst te voelen. Het mag wel, maar verwacht dan niet dat ik er ook nog naar handel en vol rekening mee ga houden in alles.
Dat komt omdat wij nooit benadeeld zijn geworden. Zwarte mensen wel en zij worden nu nog steeds regelmatig met racistische elementen geconfronteerd en juist daarom hebben wij makkelijk oordelen, want ons (als priviliged white men) is zowat ergs nooit overkomen (slavernij, minderheidspositie e.d.).
En ik begrijp niet waarom men niet wilt inzien dat dit een historisch punt is wat gewoon de oorzaak is van de discussie.
En als je dan zegt "het mag wel, maar verwacht dan niet dat ik er ook nog naar handel en vol rekening mee ga houden in alles", dan komt dat naar mijn idee door het ontbreken van een stukje empathie of doordat je nog steeds niet kunt begrijpen wat het exacte probleem is. En dan moet je van mensen niet verwachten dat ze je dan toch geen racist vind.
Als je dit alles toch echt wel inziet, dan zou ik geen reden verwachten waarom je het er niet eens mee zou kunnen zijn het toch wel racistisch is.
Een volwassen, logisch denkend mens zou zich namelijk niet druk moeten maken over een tekeningetje. Evenzo de zwarte-pietendiscussie.
Maar dat is 't em net....Wij mogen niet bepalen wanneer iemand zich wel/niet druk mag maken.
Onze zwarte medemens komt al historisch gezien vanuit een minderheidspositie en wij komen uit een privilege-positie (wij hadden macht over de zwarte mensen), dus alleen om die reden kunnen wij niet bepalen hoe een benadeeld persoon zich eronder moet voelen.
Er zijn zat zwarte mensen die het niet als een probleem zien, maar dat wilt niet zeggen dat er uberhaupt geen probleem is, omdat zij niet namens het hele zwarte ras spreken.
Ik weet echt wel dat we niet alle racisme uit kunnen bannen, juist omdat er nog zoveel onbegrip is. Er is wereldwijde awareness voor nodig en daar gaan vaak jaren, era's overheen, maar dat wilt niet zeggen dat we deze "kleine" issues niet moeten bespreken, want allemaal bij elkaar vormt het de grote hoop.
En is een schoorsteenveger in een pieten-pak niet goed genoeg? Waarom moet die kroeshaar+rode lippen hebben? Waarom moet die egaal zwart gemaakt worden? "Omdat het traditie is en er geen racistische bedoelingen bij zitten" is gewoon niet goed genoeg.
Ik denk dat wat Gambieter zegt ook wel zo is; geleidelijk aan komt er toch verandering in. Het is een kwestie van tijd voordat het stelselmatig gaat veranderen. Het was nog in de jaren 60 dat zwarte mensen hun plek in de bus moesten opgeven...zo ver is dat niet hier vandaan.
Maar goed sneller is altijd beter, maar ik ben wel blij dat ik over 30 jaar kan zeggen dat ik in 2013 al vond dat het zwarte pieten concept racistisch was
[
Voor 28% gewijzigd door
Deathchant op 13-11-2013 21:26
]