I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nee, dat is wat jij er in wil lezen. Lees wat er staat, niet wat jij graag zou willen dat er staat.Rixos schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:26:
[...]
Hij zegt, "De pro-zwarte piet mensen" dat impliceert alle pro zwarte piet mensen.
Maargoed, het zal wel, dit soort dingen zijn kennelijk normaal en geoorloofd als je de Nederlandse cultuur wilt verdedigen (zie enkele reacties op het artikel uit de link)
[ Voor 22% gewijzigd door wildhagen op 20-11-2013 16:09 ]
Virussen? Scan ze hier!
Heeft niets te maken met wat ik er in wil lezen, als pro-zwarte piet'er had ik liever zoiets niet gelezen.wildhagen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:07:
[...]
Nee, dat is wat jij er in wil lezen. Lees wat er staat, niet wat jij graag zou willen dat er staat.
Maargoed, het zal wel, dit soort dingen zijn kennelijk normaal en geoorloofd als je de Nederlandse cultuur wilt verdedigen (zie enkele reacties op het artikel uit de link)
Heeft meer te maken met een onduidelijke formulering van je zin en blijkbaar een onvermogen om je goed uit te kunnen drukken in de Nederlandse taal, als je niet in staat bent om zitten te formuleren zonder te generaliseren dan wordt het misschien tijd voor een cursusje.
Laat duidelijk zijn dat ik het soort mensen waar over wordt gesproken in het artikel diep triest vind, vandaar dat ik ze ook tokkies noem.
[ Voor 8% gewijzigd door Rixos op 20-11-2013 16:38 ]
Dat was ook het hele punt van de opmerkingthewizard2006 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:30:
[...]
Nee helaas. Je gaat niet door voor de koelkast
Het kwetst mij niet en jou ook niet. Wellicht (lees zeker niet altijd) kan het de betreffende vrouw raken/belemmeren. Als jij of iemand wel beledigd hierdoor is is dat net zo als iemand die beledigd is door een zwarte piet.
Oftewel stuur maar op, die koelkast
[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 20-11-2013 16:39 ]
Het is wel een zwarte koelkast. Maakt dat nog uit?Sissors schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:39:
[...]
Dat was ook het hele punt van de opmerking. Dit als we ZP zouden verbieden omdat mensen zich gekwetst voelen omdat het hun doet denken aan X, dan kunnen we nog wel meer dingen verbieden.
Oftewel stuur maar op, die koelkast

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Zo, wel 485 reacties op het internet, en er is mogelijk iemand gekwetst: bel de brandweer EN de politie! Een gemiddeld Apple-artikel op de FP vangt meer dan datwildhagen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 14:03:
Bron: http://www.gelderlander.n...ekleurde-pieten-1.4106636
Goh, de pro-Zwarte Pieten mensen gaan wel héél ver om hun punt te maken. Als ze dit soort acties nodig vinden, zou ik ze eerder aanraden psychische hulp te zoeken
Niettemin zijn de mensen die daar dreigende reacties op schrijven een stelletje ... "vervelende mensen", maar blazen we niet alles een beetje op nu van beide kanten?
Inderdaad moet het gewoon serieus worden onderzocht, en niet meteen worden geridiculiseerd.thewizard2006 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:51:
...
Of er in het gevoelsvoorbeeld wellicht toch een racistische achterliggende aard is zal dan onderzocht moeten worden. Net zoals als bij de ZP kwestie.
In dit topic is dat duidelijk het geval, onterecht, zou ik zeggen.Wat er nu echter duidelijk de bovenhand heeft is dat het geen racisme kwestie is maar een gevoelskwestie.
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 21-11-2013 09:07 ]
Zwarte koelkasten werken niet...thewizard2006 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 08:01:
[...]
Het is wel een zwarte koelkast. Maakt dat nog uit?
En als je je hierdoor beledigd voelt, dan bevestig je het vooroordeel dat zwarte mensen niet werken.
En als je zwart bent en werk hebt, dan kan je het gewoon negeren, want dan slaat het niet op jou.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Dan is het aan jou om aan te tonen waarom dit dan onterecht isbegintmeta schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:01:
In dit topic is dat duidelijk het geval, onterecht, zou ik zeggen.
Kwam dit artikel tegen
http://www.ad.nl/ad/nl/10...n-debat-Zwarte-Piet.dhtml
Ze probeert het gewoon weer opnieuw die mevrouw Sheperd. Wat mij betreft is haar kruit geschoten.
Wat ik dan weer triest vind is dat er dan een speciaal orgaan voor een specifieke groep moet zijn WGPAD (jawel mensen, De Working Group of Experts on People of African Descent). Hebben we ook een WGPED (european), WGPNAD2 (North Amerika), WGPSAD (South Amerika), WGPAD2 (Asian). Neee natuurlijk niet want die mensen kunnen niet gediscrimineerd worden. Is uiteraard alleen iets wat speciaal alleen voor mensen uit Afrika geldt. Dit soort zaken moet je generiek opzetten en niet specifiek op een bepaalde groep. Dan ben je wat dat betreft alweer bezig om het slachtoffer te gaan spelen nog voordat er iets is gebeurd.
[ Voor 77% gewijzigd door thewizard2006 op 21-11-2013 14:07 ]
... Veel tegenstanders... Veel discrimatie. Ze gaat volledig voorbij aan 90+% van het NL volk.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Er zijn onvoldoende argumenten gegeven om het als 'gevoelskwestie' te labelen, het is niet aan mij voor dat label argumenten te geven, maar aan degenen die het gebruiken,thewizard2006 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:01:
Dan is het aan jou om aan te tonen waarom dit dan onterecht is ...
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 21-11-2013 14:48 ]
Je zou toch beter moeten weten. Sinterklaas is een feest. Mensen vieren dit ook als zodanig. Er is een bepaalde groep die dit als discriminerend zien. Het is aan die groep om dit aan te tonen dat dit niet alleen een gevoel is maar ook daadwerkelijk discriminerend van aard is. En dat weet je zelf ook prima.begintmeta schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:47:
[...]
Er zijn onvoldoende argumenten gegeven om het als 'gevoelskwestie' te labelen, het is niet aan mij voor dat label argumenten te geven, maar aan degenen die het gebruiken,
Dat is niet zo, het is aan de hele maatschappij om zorgvuldig om te gaan met meningen, ook met minderheidsmeningen. Zoals ik eerder postte, het is in je eigen en het algemeen belang om kritisch ook naar jezelf te kijken, en ook om de ander daadwerkelijk te (proberen te) begrijpen. Dat gaat op voor 'alle partijen'.thewizard2006 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:50:
... Het is aan die groep om dit aan te tonen dat dit niet alleen een gevoel is maar ook daadwerkelijk discriminerend van aard is. ....
[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 21-11-2013 14:57 ]
Absoluut. Maar zoals je zelf ook weet zijn er zo vaak mensen beledigd om iets. Moeten we zomaar rucksichtloos met iedereen rekening houden omdat er iemand wel eens beledigd kan zijn (je bent zelf ook wel bekend met het religie topic bijv)? Want dat is precies wat je vraagt.begintmeta schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:53:
[...]
Dat is niet zo, het is aan de hele maatschappij om zorgvuldig om te gaan met meningen, ook met minderheidsmeningen. Zoals ik eerder postte, het is in je eigen en het algemeen belang om kritisch ook naar jezelf te kijken, en ook om de ander daadwerkelijk te (proberen te) begrijpen. Dat gaat op voor 'alle partijen'.
Ik beoordeel dus de situatie en vind, gebaseerd op de genoemde argumenten voor/tegen, dat de anti ZP geen goed punt hebben. Nu voldoe ik aan jou eisen (heb het kritisch bekeken en ook naar mijzelf en probeer de ander te begrijpen) dus heb ik nu dan gelijk als ik tot mijn eigen conclusie kom....?
Dit keer is het niet de persoonlijke mening van Shepherd, maar vier werkgroepen/rapporteurs onder de Human Rights Council van de VN die gezamenlijk een uitspraak doen. Het AD stelt dat de uitspraak alleen van de Working Group of Experts on People of African Descent komt, maar dat is gewoon niet waar. Er wordt dan ook nergens geoordeeld dat Zwarte Piet of het Sinterklaasfeest racistisch is. Zie hier het officiele persbericht: http://www.ohchr.org/EN/N...spx?NewsID=14013&LangID=Ethewizard2006 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:01:
Kwam dit artikel tegen
http://www.ad.nl/ad/nl/10...n-debat-Zwarte-Piet.dhtml
Ze probeert het gewoon weer opnieuw die mevrouw Sheperd. Wat mij betreft is haar kruit geschoten.
Ook als niet-minderheid zijnde mag je een klacht indienen wanneer je denkt dat je mensenrechten geschonden worden: http://www.ohchr.org/EN/H...plaintProcedureIndex.aspxDit soort zaken moet je generiek opzetten en niet specifiek op een bepaalde groep. Dan ben je wat dat betreft alweer bezig om het slachtoffer te gaan spelen nog voordat er iets is gebeurd.
Nee, want daarvoor is nodig dat je de argumenten voor je eigen conclusie na kritisch beschouwen vind voldoen, naast dat je de ander geen goed punt vind hebben. In mijn ogen is de huidige situatie zo dat meer onderzoek geindiceerd is.thewizard2006 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:24:
...
Ik beoordeel dus de situatie en vind, gebaseerd op de genoemde argumenten voor/tegen, dat de anti ZP geen goed punt hebben. Nu voldoe ik aan jou eisen (heb het kritisch bekeken en ook naar mijzelf en probeer de ander te begrijpen) dus heb ik nu dan gelijk als ik tot mijn eigen conclusie kom....?
Dat zeg ik toch. Ik vind ze na kritisch beschouwen voldoen naast dat ik vind dat de ander geen goede of betere punten heeft.begintmeta schreef op donderdag 21 november 2013 @ 17:49:
[...]
Nee, want daarvoor is nodig dat je de argumenten voor je eigen conclusie na kritisch beschouwen vind voldoen, naast dat je de ander geen goed punt vind hebben. In mijn ogen is de huidige situatie zo dat meer onderzoek geindiceerd is.
Ik kan ook wel zeggen dat ik beledigd ben of mij gediscrimineerd voel door appels. En ik kan dit echt zo ervaren. Ik kan er echt slecht van slapen en mij rot voelen door de aanwezigheid van appels. Nu kan ik daardoor wel vinden dat alle appels uit de supermarkt moeten verdwijnen of gecamoufleerd moeten worden zodat ik ze niet meer herken maar het is dan aan mij om dit ook daadwerkelijk aan te tonen.
En zelfs als ik heb aangetoond dat het voor mij echt discriminerend is dan is dat nog niet voldoende om dit voor iedereen te verbieden/aan te passen omdat ik mij zo voel.
Goed punt. Ik heb me hier boven ergens daar ook al tegen verzet. Blijkbaar moet je begrip tonen en kritisch nadenken etc., maar wat men eigenlijk bedoelt is dat je het met ze eens moet zijn. Het is een hele slinkse drogrede waar moeilijk tegen te verdedigen is. Hij lijkt het meest op bewijs per intimidatie: ieder weldenkend mens ziet toch dat het zo is? Als ik het allemaal niet zo erg vind dan toon ik geen begrip en is dus blijkbaar mijn mening niet volwaardig.thewizard2006 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:24:
Nee hoor.Zoijar schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 08:39:
... maar wat men eigenlijk bedoelt is dat je het met ze eens moet zijn. ...
Vind ik best interessant, hoe werkt dat? ik zou zeggen: open er een topic over. Hier kunnen we het denk ik beter bij Zwarte Piet houden.thewizard2006 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 08:02:
... dat ik beledigd ben of mij gediscrimineerd voel door appels. En ik kan dit echt zo ervaren. Ik kan er echt slecht van slapen en mij rot voelen door de aanwezigheid van appels. ...
[ Voor 60% gewijzigd door begintmeta op 22-11-2013 10:08 ]
Precies hetzelfde als met Zwarte Pieten, culturen, religies, kledingkeuzes, eetgewoontes, tradities etcbegintmeta schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:04:
[...]
Nee hoor.
[...]
Vind ik best interessant, hoe werkt dat? ik zou zeggen: open er een topic over. Hier kunnen we het denk ik beter bij Zwarte Piet houden.
En ja, vooral die groene appels zijn erg...
[ Voor 5% gewijzigd door thewizard2006 op 22-11-2013 12:01 ]
[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 22-11-2013 12:38 ]
Je blijft er maar op hameren dat ik degene ben die met bewijzen aan moet komen. Jij claimt. Namelijk dat het ZP gebeuren racistisch is. Jij zal dus moeten aankomen met bronnen. Die bronnen die zijn aangedragen in dit topic heb ik bijv doorgenomen (die zijn aangedragen door de anti ZP club). Daarnaast volg ik gewoon het nieuws, lees ik die VN rapporten (luchtig) door en is google your best friend.begintmeta schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 12:32:
Ik ben benieuwd wat je zoal heb uitgezocht over discriminatie, stereotypering etc en hun effecten en relatie met Zwarte Piet, dan kan ik mijn literatuurlijstje weer wat aanvullen. Aangezien jij je onderzoek al hebt afgerond (en ik nog niet) zal ik vast nog wel wat missen. En nogmaals: als je met de appels zit, open daar gewoon een topic over, kan denk ik wel interessant zijn. W&L lijkt me geschikt.
Daarnaast doe je nu net of discriminatie, stereotyping etc iets nieuws en bijzonders is. Alsof je daar hele speciale boeken, websites, bronnen, scholing voor nodig gehad moet hebben....
Wat wil je nu? Dat ik je een boek toestuur waarin punt voor punt staat aangeven waarom ZP niet racistisch is? Je weet zelf al dat je vraagt in het luchtledige en probeert dit met een drogreden af te doen. Jij beweert dus jij mag bewijzen. Het tot nu toe aangedragen bewijs is voor mij niet voldoende.
Ik zit wel met die appels maar snap dat dit alleen vanuit mijn beleving zo is. Daar ga ik andere mensen niet mee lastig vallen. pfff je kan anders wel om elk wissewasje beledigd zijn en daar topics over gaan openen en lopen klagen en zielig doen en.... ow wacht...
[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 22-11-2013 13:16 ]
Ik ben juist degene die heeft geschreven dat ik het bewijs onvoldoende vind, terwijl jij je conclusie al heb kunnen maken, en daar dan dus klaarblijkelijk genoeg bewijs voor hebt gevonden. Maar dat is dus kennelijk niet zo, dus is het aan ons om weer verder te zoeken.thewizard2006 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:14:
...Het tot nu toe aangedragen bewijs is voor mij niet voldoende.
Ik verwacht overigens niet dat het bewijs me word aangedragen, maar het is uiteraard wel handig, vandaar dat ik vroeg naar je bronnen.
Doe mij een plezier, en voel je niet bezwaard me lastig te vallen, maar voel je niet verplicht, mag ook per PM.Ik zit wel met die appels maar snap dat dit alleen vanuit mijn beleving zo is. Daar ga ik andere mensen niet mee lastig vallen. pfff je kan anders wel om elk wissewasje beledigd zijn en daar topics over gaan openen en lopen klagen en zielig doen en.... ow wacht...
[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 22-11-2013 13:35 ]
Nee, het is het gebrek aan bewijs (of het gebrekkige bewijs) dat ZP racistisch zou zijn waaruit ik mijn conclusie trek. Net zoals ik mijn conclusie trek uit het gebrek aan bewijs dat er een god bestaat.begintmeta schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:22:
[...]
Ik ben juist degene die heeft geschreven dat ik het bewijs onvoldoende vind, terwijl jij je conclusie al heb kunnen maken, en daar dan dus klaarblijkelijk genoeg bewijs voor hebt gevonden. Maar dat is dus kennelijk niet zo, dus is het aan ons om weer verder te zoeken.
Ik verwacht overigens niet dat het bewijs me word aangedragen, maar het is uiteraard wel handig, vandaar dat ik vroeg naar je bronnen.
Bedankt voor het aanbod. Wellicht lucht het op om mijn hart te luchten.Doe mij een plezier, en voel je niet bezwaard me lastig te vallen, maar voel je niet verplicht, mag ook per PM.
Verwijderd
Ik vind het jammer en tekenend voor Nederland anno 2013 dat een kleine groep de samenleving met drogreden gijzelt en vervolgens ook nog een ruim podium krijgen om hun ongenoegen te uiten (media)

Hier kan ik wel verdrietig van worden. Blah
Zelf stond ik in Zeeland nota bene tussen een groepje "negroïde" mensen met kinderen die allemaal blij op de foto met Piet gingen, dat geeft de burger weer moed.
Ze heeft er jaren zonder klagen bij gestaan'In ons stadsdeel is geen ruimte voor discriminatie'
Woordvoerder stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 23-11-2013 21:52 ]
Verwijderd
Ah jank toch niet zo, tegenwoordig is alles wat een beetje donker is racistisch. Het is nu eenmaal traditie en een andere cultuur, als je daar niet mee kan leven ga gewoon terug naar afzender. Als wij naar hun land gaan staan wij toch ook niet te janken dat ze een hoofddoek dragen.. Al die immigranten komen naar hier en wij moeten dan onze cultuur aanpassen voor hun? Probeer dat eens omgekeerd... Zwarte Piet is geen neger maar gewoon een blanke mens die zwart is geworden door het roet van de schoorstenen.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2013 06:05 ]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Je weet dat je zo ongeveer in iedere zin fout bent.Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 05:59:
Zo ziet Zwarte Piet er voortaan uit in Nederland
Ah jank toch niet zo, tegenwoordig is alles wat een beetje donker is racistisch. Het is nu eenmaal traditie en een andere cultuur, als je daar niet mee kan leven ga gewoon terug naar afzender. Als wij naar hun land gaan staan wij toch ook niet te janken dat ze een hoofddoek dragen.. Al die immigranten komen naar hier en wij moeten dan onze cultuur aanpassen voor hun? Probeer dat eens omgekeerd... Zwarte Piet is geen neger maar gewoon een blanke mens die zwart is geworden door het roet van de schoorstenen.
Ga terug naar afzender? "Hun" land? Dude!!! Ik neem aan dat je de geschiedenis van Suriname kent. Ga je nu zoals vele eencellige racistisch doen om te bewijzen dat niet racistisch bent? Gevalletje "fighting for peace is like fucking for virginity".
Wat mij stoort is dat volwassenen geen oog hebben voor gevoelens van anderen. Als iemand zich oprecht gekwetst voelt werkt het niet om te zeggen dat hij dat niet mag zijn. In dit geval twee kanten op. Begrijp elkaar en vind een oplossing. Ik heb niks tegen ZP, maar HAAAAAAT racisme. Dus reacties zoals die van jou kan ik echt niet laten gaan. Niks met Sint en Piet te maken, maar alles met beschaving.
Nederland (met name Amsterdam) was erom bekend dat minderheden naast elkaar kunnen/konden leven. Je bent tolerant door dingen te accepteren van elkaar. Dingen als "ga terug naar je eigen land" of "je past je maar aan" is niet de instelling waardoor jij lekker luxe achter je pc-tje op GoT los kunt gaan.
Als Moslim ga ik ook niet lopen demonstreren tegen Kerst, maar ik verwacht ook dat er geen heksenjacht rond het offerfeest is. En tot een jaar of Paars 2 geleden was Nederland een stuk aangenamer en niet zo'n snelkookpan.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Is je verhaal dan puur eigenbelang? Bij het offerfeest gaat het om dierenwelzijn dat in het gedrang zou zijn, vreemd om dit te vergelijken met kerst of te zeggen in een post over racisme. Het lijkt er nu op dat je een verhaal over racisme afsteekt om je eigenbelang veilig te stellen: ik ben tolerant naar anderen dus moeten anderen tolerant zijn als het gaat om het offerfeest. Voor wat hoort wat. Zo liggen de zaken niet als dierenwelzijn in het gedrang komt.OMX2000 schreef op zondag 24 november 2013 @ 08:10:
Als Moslim ga ik ook niet lopen demonstreren tegen Kerst, maar ik verwacht ook dat er geen heksenjacht rond het offerfeest is.
De oplossing waarvoor?Salvatron schreef op zondag 24 november 2013 @ 06:53:
Waarom überhaupt schmink gebruiken. De oplossing is simpel: geen schmink gebruiken, gewoon wat fraaie kleertjes aan en klaar. Soms kan het leven zo simpel zijn.
Voor het stereotiep: in plaats van blauwe schmink te gebruiken kun je ook geen schmink gebruiken. Aangezien het vaak blanken zijn die de zwarte piet uithangen krijg je dan pieten met verschillende huidskleuren. Dus de schmink is niet nodig.
En wat is jouw oplossing ervoor dat ik gekwetst wordt door het rood van de kleding van Sinterklaas? Moet ie naakt gaan rondlopen?Salvatron schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:54:
[...]
Voor het stereotiep: in plaats van blauwe schmink te gebruiken kun je ook geen schmink gebruiken. Aangezien het vaak blanken zijn die de zwarte piet uithangen krijg je dan pieten met verschillende huidskleuren. Dus de schmink is niet nodig.
denk je niet dat ome jaap niet erg makkelijk te herkennen is voor de kinderen zo?Salvatron schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:54:
[...]
Ik zit nog steeds op dat topic te wachten inderdaad.Sissors schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:25:
... het rood van de kleding van Sinterklaas...
daar heb je 'n punt.P.O. Box schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:47:
[...]
denk je niet dat ome jaap niet erg makkelijk te herkennen is voor de kinderen zo?
Ja, heb je de kinderen net aangeleerd dat alleen zwarte mannen te vertrouwen zijn (qua snoepjes aannemen), moet je ze weer leren dat ze een ruime maand per jaar van alle vreemde mannen snoepjes aan mogen nemen....P.O. Box schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:47:
[...]
denk je niet dat ome jaap niet erg makkelijk te herkennen is voor de kinderen zo?

De donkere medemens zou vereerd moeten zijn dat we ze meer vertrouwen geven dan de lichtere...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Nee geen eigen belang. Toegegeven dat t slightly off topic is. Het offerfeest is niet bedoeld als een all you can eat festijn. Je OFFERT iets waardevols, dus daarmee hoor je respectabel met "jouw" dier om te gaan voor je het offert.Salvatron schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:02:
[...]
Is je verhaal dan puur eigenbelang? Bij het offerfeest gaat het om dierenwelzijn dat in het gedrang zou zijn, vreemd om dit te vergelijken met kerst of te zeggen in een post over racisme. Het lijkt er nu op dat je een verhaal over racisme afsteekt om je eigenbelang veilig te stellen: ik ben tolerant naar anderen dus moeten anderen tolerant zijn als het gaat om het offerfeest. Voor wat hoort wat. Zo liggen de zaken niet als dierenwelzijn in het gedrang komt.
En voor je over verdoving begint. Als blijkt dat dat beter voor het dier is en dat wetenschappelijk bewezen wordt ben ik voor. Ook in de Islam sta je niet stil in de tijd,ook nier in dit "Cyber era" (pun intended)
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Iedereen in witte pakken is de oplossing: wit is immers alle kleuren. Want zelfs bij een regenboogpak sluit je kleuren uit, dus discriminatie.Sissors schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:25:
En wat is jouw oplossing ervoor dat ik gekwetst wordt door het rood van de kleding van Sinterklaas? Moet ie naakt gaan rondlopen?
Voor degene die zich nog even willen ergeren aan een lekker polariserend stuk waar het buitenland wordt verteld dat alle nederlanders echt wel zekker racistische beesten zijn: http://www.frontaalnaakt....u-take-a-racist-joke.html
Maar de schrijver niet uiteraard. Die bewijst zijn moralistische en intellectuele superioriteit door af te geven op de rest van de samenleving. Lekker polariseren, en dan je rekening-nummer onder het stuk. Ik erger me echt kapot aan zulke stukken...
Whahaha, ik kan hier alleen maar snoeihard om lachen. Ziet er toch niet uit man! Mijn dochtertje van 4 vind deze Piet op zeker zo eng dat ze echt niet ernaartoe durft te lopen. Als ik zo'n Smurf Piet zou zien had ik echt geen idee hoe ik dat uit moest leggen.
In Gouda afgelopen weekend waren er ook in een winkelcentrum activiteiten met Sint en Piet. En daar zag ik ook een wat oudere donkere meneer die gewoon een pieten muts op had. Hulde voor die meneer!
En de mensen die hier zo zielig lopen te doen hebben echt serieus last van een gigantisch minderwaardigheidscomplex, en kom vervolgens niet aan met al die zielige verhaaltjes over het werken op plantages van vroeger want dit is een gevalletje oude
We leven NU mensen..... Doe normaal.....
Ik vind Gordon helemaal niks, maar om hem nou racistisch te noemen? Zou pas racistisch zijn als hij die Chinees niet belachelijk zou maken ( aangezien Gordon iedereen belachelijk maakt. Dat vind ik dan wel weer leuk van hem...).Zoijar schreef op maandag 25 november 2013 @ 08:45:
[...]
Voor degene die zich nog even willen ergeren aan een lekker polariserend stuk waar het buitenland wordt verteld dat alle nederlanders echt wel zekker racistische beesten zijn: http://www.frontaalnaakt....u-take-a-racist-joke.html
Maar de schrijver niet uiteraard. Die bewijst zijn moralistische en intellectuele superioriteit door af te geven op de rest van de samenleving. Lekker polariseren, en dan je rekening-nummer onder het stuk. Ik erger me echt kapot aan zulke stukken...
Dat artikel is pas echt tenenkrommend. Zoals ook de rest van zijn artikelen.
Bedankt Zoijar, nou zit ik me weer te ergeren
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
En hiermee berust ik me meer op historische feiten dan de gemiddelde anti-piet, die beweert dat zwarte piet voortkomt uit het blackface-stereotype (wat dus ronduit niet klopt).
[ Voor 17% gewijzigd door Amanoo op 25-11-2013 12:45 ]
Dat stuk mis ik (idd) nog: hoe is zwarte piet zo geworden (en dan refereer ik niet aan de roet van de schoorsteen, maar de gouden ringen, rode lipstift en kroespruik)?Amanoo schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:43:
[...]die beweert dat zwarte piet voortkomt uit het blackface-stereotype (wat dus ronduit niet klopt).
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Blauwe Pieten, wtf. Dit weekend naar Plopsaland de Panne geweest, daar hadden ze nog gewoon echte Pieten. Heerlijk! M'n dochter was zo blij.... en ik ook
Virussen? Scan ze hier!
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
En als het weer om bijv blauwe pieten ging was er zeker weer niets aan de hand, echt, gaat echt compleet nergens over. Aanstootgevend is bijv. een ZP die een verwaarloosd huilend kind ondersteboven zou houden en erbij zou lachen.wildhagen schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:29:
Apple heeft het licht ook gezien: nieuws: 'Apple weigert app met foto's Zwarte Pieten in App Store'

Overigens tijdens die intochten hier niks gezien qua antipieten, gewoon happy faces (meerdere culturen).
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Nou, inderdaad. Begint Pear nu ook al? Waar bemoeit Apple zich mee? Dit is een traditie. Dan kunnen ze alle kerstapps met elfjes ook wel uit de Appstore halen... Tis tenslotte racistisch voor de mensen met dwerggroei...Ik wilde dat net hier plaatsen.... In before the shitstorm

[ Voor 4% gewijzigd door KoploperMau op 25-11-2013 16:55 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik vraag me af wat het doel precies is van Tweakers om zo'n artikel te plaatsen. Die reacties bij dat artikel...wildhagen schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:29:
Apple heeft het licht ook gezien: nieuws: 'Apple weigert app met foto's Zwarte Pieten in App Store'
Yellowface!
2013 eindigt op disgrunteld minorities (that want to point out their minoryty-ism by inflating non-issues)
[ Voor 27% gewijzigd door ROFLASTC op 25-11-2013 18:10 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Tja het is actueel en heeft met Apple te maken dus het is nog wel on topic (Op T.Net)tweaker2010 schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:12:
[...]
Ik vraag me af wat het doel precies is van Tweakers om zo'n artikel te plaatsen. Die reacties bij dat artikel...
Hypocriet soms?
[ Voor 9% gewijzigd door Streskip op 25-11-2013 18:39 ]
Die werknemers pakken iPads in die hier met sinterklaas cadeau worden gegeven. Apple is er goed mee.Streskip schreef op maandag 25 november 2013 @ 18:39:
Volgens mij hebben onze zwarte pieten het beter dan de werknemers in de fabriek bij Apple...
Hypocriet soms?
Ik wil eigenlijk nog steeds heisa trappen rondom Lego, omdat hun gele poppetjes erg discriminerend zijn tegen Aziaten. En in werkelijkheid omdat misschien rariteiten alleen ophouden als je er echt een complete bende van maakt. Hoe meer chaos, hoe beter. In discussie heb ik zo langzamerhand mijn hoop verloren.ROFLASTC schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:13:
bengbeng boingboing : http://www.psychologytoda...nce-was-racist-here-s-why
Yellowface!
2013 eindigt op disgrunteld minorities (that want to point out their minoryty-ism by inflating non-issues)
http://www.uitzendinggemi...gen/1381089/popout#0:5:12
Het wordt helemaal sneu als allebei die groepen ook echt dreigen met dood en geweld.... Juliie [de extreme mensen dus] verneuken gewoon allebei even hard het hele kinderfeest.
Wat ik mezelf nogsteeds afvraag: waarom moet zwarte piet persé kroeshaar, felrode lippen en [vaak] grote gouden oorbellen in? Dat is, iets wat ik ook al eerder gezegd heb, gewoon het oude stereotype van een neger. En ja, ik snap waarom mensen daaorver kunnen vallen, hell, zelfs ik als 100% blanke vindt het nog vreemd.
Pruik en oorbellen weg, probleem weg. Piet is dan "duidelijk" een blanke met stijl/krullend/kaal/whatever haarstijl die zwart [dus niet bruin] is van de roet van de kachels.
En alsjeblieft niet aan komen met "jamaar traditie!", er zijn wel meer tradities die we nu niet meer hebben of aangepast hebben.
Sinterklaas maakt ons niet Nederlands, ons eeuwige zeuren maakt ons Nederlands
People as things, that’s where it starts.
Dus alle tradities kunnen wel weg, want aan elke traditie stoort zich wel een persoon / groep.VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 00:25:
En alsjeblieft niet aan komen met "jamaar traditie!", er zijn wel meer tradities die we nu niet meer hebben of aangepast hebben.
En dan passen we het aan en dan stoort er weer een andere groep er zich aan en wederom passen we het aan en zo gaat het cirkeltje rond!
Zoals al vaker gezegt, er storen altijd wel een groep mensen aan een bepaald iets.
100% goed doen bestaat niet!
Dan heb je wat mij betreft dan heb je wat mij bereft twee opties:
A. Je houdt vast aan de 'traditie', en laat Piet zwart. Dit is géén racisme, maar een hang naar traditie. Net zo goed dat Sint op een wit paard rijdt, of in een stoomboot vaart en niet met het vliegtuig komt. Symbolen van het Sint-feest
B. Je vindt dat Piet wel wat met de tijd mee mag gaan, en niet per se zwart hoeft te zijn om dat er juist dan een link gelegd kan worden met een verleden waar we ons liever van distantiëren. De kleurling die de knecht is. Tot 50 jaar geleden nog een maatschappelijk geaccepteerd fenomeen, maar nu toch wel achterhaald. Ook dit is geen racisme, maar geschiedenis.
Wat niet kan en de discussie dood maken, zijn die figuren die deze discussie aangrijpen om hun latente aversie tegen alles wat niet van hier is, te kunnen uiten, wat weer leidt tot Tweets etc waar de honden geen brood van lusten.
Dit is natuurlijk wél een maatschappelijk probleem, waar de hele Pietophef dat natuurlijk niet is.
Houdoe
Dat was mijn punt ook aan het begin van de discussie. Nu weet ik niet of je per direct het kroeshaar eruit moet doen, dat hoort imo wel een beetje erbij, maar als gewoon de anti-pieten naar het intocht-committee waren gegaan (en van sinterklaasjournaal, etc), en gevraagd hadden of die lippenstift wat minder kan (wat volgens mij al de afgelopen jaren aan het gebeuren was), en de goude oorbellen, omdat dat van de karikatuur van een neger afkomt, dan had nagenoeg niemand daar moeilijk over gedaan.VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 00:25:
Wat ik mezelf nogsteeds afvraag: waarom moet zwarte piet persé kroeshaar, felrode lippen en [vaak] grote gouden oorbellen in? Dat is, iets wat ik ook al eerder gezegd heb, gewoon het oude stereotype van een neger. En ja, ik snap waarom mensen daaorver kunnen vallen, hell, zelfs ik als 100% blanke vindt het nog vreemd.
En dan had je in latere jaren het haar wat kunnen aanpassen, iedereen blij.
Echter in dit geval was het toch wel heel duidelijk van welke kant is begonnen, de anti-pieten zijn meteen er vol ingegaan dat nagenoeg elke blanke Nederlander een racist is die slaven wil hebben. En voor mij moet je niet toegeven aan zulk soort taktieken.
Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat degene die liever wat aanpassingen zien ook niet zouden moeten lijden onder de agressievelingen.
Maar is er één enkel kind dat zo ver terugkijkt? Nee, natuurlijk niet. Die zijn alleen geïnteresseerd in het snoep en de cadeautjes die ze van Zwarte Piet krijgen. Die zien alleen het Sinterklaasfeest zoals dat vandaag de dag gevierd wordt zonder enig oog te hebben voor de historie ervan.
Waarom zou je het Sinterklaasfeest überhaupt beoordelen op de historie ervan? Die historie van het feest ligt ver voor wie dan ook van ons kan herinneren. Zelfs onze ouders en grootouders hebben het feest ongeveer zo gevierd zoals wij dat nu ook doen.
Trouwens, al dat soort dingen als geen oorbellen, geen rode lippenstift, minder zwarte schmink, dat zorgt er toch alleen maar voor dat Zwarte Piet meer gaat lijken op een echte neger? Juist doordat Zwarte Piet duidelijk een karikatuur is, is hij ook duidelijk geen neger. Hij is Zwarte Piet. Als je juist van die kenmerkende zaken van Zwarte Piet weg gaat halen creëer je juist een basis voor verwarring bij kinderen.
Als een kind een typisch Keltische vrouw ziet (met pikzwart haar een een spierwitte huid), zegt ze toch ook niet "hee, dat is Sneeuwwitje!" Want Sneeuwwitje heeft een "overdone" prinsessenjurk, een tiara, en felrode lippenstift; die vrouw niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 26-11-2013 10:16 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
[Edit]
Overigens denk ik wel dat de karikatuur afgebouwd kan worden en vervangen door een 'zwart van roet' variant. Een voorbeeld is hier te vinden, al is deze naar mijn mening wat teveel piraat geworden en te weinig clownesk:
http://www.teed.nl/2013/10/23/herinterpretatie-zwarte-piet-zo-kan-wel/
[ Voor 42% gewijzigd door croxz op 26-11-2013 10:48 ]
En dan doe je weer net of het gekleurd zijn 1 op 1 verbonden is met slavernij en gekleurde mensen het "alleenrecht" hebben hierop.Witte schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:59:
B. Je vindt dat Piet wel wat met de tijd mee mag gaan, en niet per se zwart hoeft te zijn om dat er juist dan een link gelegd kan worden met een verleden waar we ons liever van distantiëren. De kleurling die de knecht is. Tot 50 jaar geleden nog een maatschappelijk geaccepteerd fenomeen, maar nu toch wel achterhaald. Ook dit is geen racisme, maar geschiedenis.
Albanter beschrijft het hierboven mooi
Waarom niet? Ik vind het, als blanke zijnde, helemaal niet vreemd. Ik leg er verder ook helemaal geen link mee (kwa stereotype). We gaan toch ook niet zeuren over de witte baard van de sint of de lengte hiervan. En wat dan nog, als het uberhaupt een stereotype zou voorstellen. Wat dan nog? Net alsof dat verboden is? Mag niemand dan meer stereotypes nadoen? Het voorbeeld van Rayman is Laat is al eens voorgedragen geloof ik. Is deze gekleurde nederlander racistisch als hij een surinaams type neerzet?VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 00:25:
[ Voor 44% gewijzigd door thewizard2006 op 26-11-2013 11:33 ]
Als iemand in staat is om een statement te maken, aan stereotypes doet zijn hun het wel...
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Wat is stereotypisch aan de lange witte baard van Sinterklaas? Het is een oude man, die worden nou eenmaal vaak grijs/wit, dus ook hun baard. En die baard is lang omdat hij oud is. Ieder kind weet dat. En niemand stoort zich daaraan, gok ik.
Dit is trouwens ook direct wat ik bedoeld: als iemand wat gematigds zegt, wordt het direct in het extreme getrokken "mag niemand dan meet stereotypes nadoen" , natuurlijk mag dat wel. Alleen is er een verschil tussen 1 man op TV, en een paar duizend pieten die een oud, racistisch stereotype zijn van negers.
en ook "alle tradities kunnen dan wel weg", dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat we het een beetje moeten aanpassen, puur het uiterlijk, hell, 1 deel van het uiterlijk van zwarte piet, namelijk het kroeshaar. En Sint is zelf ook al moderner geworden, je hebt computerpieten, Sint gebruikt soms een auto in plaats van zijn paard etc. Ook is de zak en de roe een stuk minder aanwezig, aangezien het nu not-done is om kinderen te "bedreigen" dat ze in elkaar gerost worden door piet en dan in de zak mee gaan [als slaaf?] naar Spanje.
St. Klaas en de zwarte pieten en de stoomboot [wel slecht voor het milieu trouwens] zijn paard, de cadeautjes en zijn staf mogen allemaal blijven. Allemaal prima, allemaal leuk. Maar maak van piet gewoon iemand die in schoorstenen duikt, en geen stereotype neger. En de makkelijkste manier om dat te doen is die pruik weghalen.
Maar als we dan tóch bezig zijn...
Kuifje ook maar verbieden? Daar worden negers ook als neger getekend. En Winni Wana (moest ff Wikipedaen).. het vriendinnetje van Alfred Jodocus kwak?
En Disney is nog veel erger... Daar wordt elke neger als kanibaal bestempeld... Iedereen ken die stripjes wel.. Grote kookpot.. Donald erin...Hebben we ook nog Hiawatha.. Die Indiaan... Nou niet elke indiaan loopt in een verentooi, woont in een wigwam en spreekt gebrekkig duckstads (vind dit óók een flinke sneer naar de Natives)... Suske en Wiske hebben ook typisch stereotypebosnegers in hun verhalen..
Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik in België woon, want hier zeuren ze er totaal niet over.
Nog een week of 2, dan zijn we weer van het hele gedoe af en kunnen mensen zich druk maken over wat anders.
Dan neem ik meer aanstoot aan de Herr Dolf

Kuifje is getekend lang lang geleden, net als de meeste Donald Duck en andere Disney filmpjes. Alfred J. Kwak is ook oud, maar wilde met bijv. Dolf dingen leren [verdraagzaamheid enzo]. Zo komt er bijv. ook walvisjacht [en de kritiek daarop] in voor als het me goed herinner.
Eigenlijk zijn al je voorbeelden een slordige 50 jaar, of meer, oud. St. Klaas is nu. En nu hebben mensen er last van. Leuk dat het vroeger niet zo was, al werd Kuifje in Afrika ook vrij snel als racistisch gezien, maar nu hebben mensen er wel last van.
Dan moet je je dus de vraag stellen, is Zwarte Piet zoals die nu in het Sinterklaasfeest voorkomt racistisch?
Het enig juiste antwoord daarop is NEE. Want voor alle mogelijke manieren waarop Zwarte Piet racistisch zou kunnen zijn, moet je terug gaan grijpen op de geschiedenis - en je zei zelf zojuist dat het Sinterklaasfeest nu is...
Ik doelde meer op het feit dat je een tekenfilm uit 1940 niet meer kan aanpassen[nouja, het kan wel, maar je begrijpt me wel], zwarte piet kun je nu wel aanpassen, want hij bestaat nog.
Oké, je zegt nu dus drie dingen:VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 13:33:
Dat stereotype zoals het nu wordt gebruikt is nogsteeds een racistisch/kwetsend stereotype.
1) Zwarte Piet is een stereotype. Een stereotype is altijd een overdrijving, een karikatuur - en je wilt toch niet zeggen dat alle karikaturen fout zijn? Het feit dat Zwarte Piet een karikatuur is is dus geen probleem.
2) Deze karikatuur is racistisch. Waarom? Wat is er racistisch aan? Is het het zwartgeschminkte gezicht? Waarom mag een pantomime zijn gezicht dan wel wit schminken?
3) Deze karikatuur is kwetsend. Dat mensen zich door iets gekwetst voelen ligt niet zo zeer aan dat waardoor ze zich gekwetst voelen, maar meer aan zichzelf. Je gaat toch ook niet zeggen dat homoseksueel gedrag in het openbaar verboden moet worden omdat sommige mensen zich daardoor gekwetst voelen?
Misschien is racistisch niet persé het jusite woord, wel komt dit stereotype nog uit de tijd dat "wij" negers als minderwaardig zagen, uit de tijd van slavernij en kolonieën. Nu hadden wij natuurlijk niet echt kolonieën met zwarten, vooral Engeland, Frankrijk en België hadden die, maar toch.
Ik kan mij voorstellen dat deze karikatuur kwetsend is omdat het het oude stereotype is uit een racistische tijd. Nu is een stereotype neger denk ik meer iets als een van de vele rappende zwarten.
Homoseksueel gedrag is nog redelijk te ontlopen en is geen volksfeest. Er is geen homojournaal op de publieke omroep, er wordt niet gevierd dat de opperhomo per stoomboot in een willekeurige stad aankomt, er lopen niet hordes homo's door de straten en we zingen geen liedjes over een oude man die een groep homo's als knecht heeft en hoe homo's door je schoorsteen komen, iets in je schoen doen of je een filinke mep met de roe geven. Zouden ook wel hele vreemde liedjes worden anders, maar ach
Terwijl aan zwarte piet, met kroeshaar, goudenoorbellen, fel rode lippen en vaak bruine kleur eigenlijk geen ontkomen aan is. Als het tot nu hebt uitgehouden zonder ook maar 1 piet ergens te zien, leef je onder een steen.
Toch zie ik ze elk jaar op tv dansen op botenVasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:23:
Homoseksueel gedrag is nog redelijk te ontlopen en is geen volksfeest. Er is geen homojournaal op de publieke omroep, er wordt niet gevierd dat de opperhomo per stoomboot in een willekeurige stad aankomt, er lopen niet hordes homo's door de straten en we zingen geen liedjes over een oude man die een groep homo's als knecht heeft en hoe homo's door je schoorsteen komen, iets in je schoen doen of je een filinke mep met de roe geven. Zouden ook wel hele vreemde liedjes worden anders, maar ach![]()
Terwijl aan zwarte piet, met kroeshaar, goudenoorbellen, fel rode lippen en vaak bruine kleur eigenlijk geen ontkomen aan is. Als het tot nu hebt uitgehouden zonder ook maar 1 piet ergens te zien, leef je onder een steen.
Wikipedia: Amsterdam Gay Pride
Zou anders wel een heel raar feest worden
Je was me voor..Xyphoid schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:37:
[...]
Toch zie ik ze elk jaar op tv dansen op boten
Wikipedia: Amsterdam Gay Pride
En idd... Dat zijn echt de stereotypes
*overigens een leuk evenement waar je je prima kan vermaken*
Maar dan nog moet je dus in de geschiedenis gaan graven. Zwarte Piet zou nu, in zijn huidige vorm racistisch moeten zijn omdat de karikatuur waarop hij is gebaseerd stamt uit een tijd waarin racisme wijdverspreid was?VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:23:
Nee, niet alle karikaturen zijn fout. Sterker nog, ik denk dat meeste prima zijn.
Misschien is racistisch niet persé het jusite woord, wel komt dit stereotype nog uit de tijd dat "wij" negers als minderwaardig zagen, uit de tijd van slavernij en kolonieën. Nu hadden wij natuurlijk niet echt kolonieën met zwarten, vooral Engeland, Frankrijk en België hadden die, maar toch. Ik kan mij voorstellen dat deze karikatuur kwetsend is omdat het het oude stereotype is uit een racistische tijd. Nu is een stereotype neger denk ik meer iets als een van de vele rappende zwarten.
Of het makkelijk te ontlopen is, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er veel mensen zijn die zich erdoor gekwetst voelen. Toch?Homoseksueel gedrag is nog redelijk te ontlopen en is geen volksfeest. Er is geen homojournaal op de publieke omroep, er wordt niet gevierd dat de opperhomo per stoomboot in een willekeurige stad aankomt, er lopen niet hordes homo's door de straten en we zingen geen liedjes over een oude man die een groep homo's als knecht heeft en hoe homo's door je schoorsteen komen, iets in je schoen doen of je een filinke mep met de roe geven. Zouden ook wel hele vreemde liedjes worden anders, maar ach
En waarom zou je de Gay Pride niet mogen vergelijken met het Sinterklaasfeest? Dat is ook één periode per jaar waarin je er niet omheen kunt.
[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 26-11-2013 14:44 ]
En homo's en zwarte pieten vergelijken gaat gewoon niet op. Om de hele simpele reden dat homoseksualiteit een geaardheid is, en zwarte piet is een figuur uit een volksfeest. Een homo kan er weinig tegen doen dat ie als jongen verliefd wordt op jongens, en hij kan er niks aan doen. Zwarte piet is doodeenvoudig aan te passen door die pruik niet op te doen.
Ja, sommige mensen hebben last van homo's. Sommigen hebben last van de Islam, sommigen van de kerk, sommigen van Mark Rutte en anderen weer van regen en tuinkabouters. Maar die dingen zijn allemaal vrij makkelijk te negeren en zijn ook geen volksfeest waarmee je van september tot decembeer mee dood gegooit wordt in de winkels, steden en TV.
Verwijderd
Ik heb het niet over Suriname maar over eender welk land. Het is me opgevallen in de nieuwsberichten dat elke keer er een demonstratie is tegen Zwarte Piet je allerlei multiculturele mensen ziet, en op misschien 100 man misschien 1 blanke ziet.OMX2000 schreef op zondag 24 november 2013 @ 08:10:
[...]
Je weet dat je zo ongeveer in iedere zin fout bent.
Ga terug naar afzender? "Hun" land? Dude!!! Ik neem aan dat je de geschiedenis van Suriname kent. Ga je nu zoals vele eencellige racistisch doen om te bewijzen dat niet racistisch bent? Gevalletje "fighting for peace is like fucking for virginity".
Wat mij stoort is dat volwassenen geen oog hebben voor gevoelens van anderen. Als iemand zich oprecht gekwetst voelt werkt het niet om te zeggen dat hij dat niet mag zijn. In dit geval twee kanten op. Begrijp elkaar en vind een oplossing. Ik heb niks tegen ZP, maar HAAAAAAT racisme. Dus reacties zoals die van jou kan ik echt niet laten gaan. Niks met Sint en Piet te maken, maar alles met beschaving.
Nederland (met name Amsterdam) was erom bekend dat minderheden naast elkaar kunnen/konden leven. Je bent tolerant door dingen te accepteren van elkaar. Dingen als "ga terug naar je eigen land" of "je past je maar aan" is niet de instelling waardoor jij lekker luxe achter je pc-tje op GoT los kunt gaan.
Als Moslim ga ik ook niet lopen demonstreren tegen Kerst, maar ik verwacht ook dat er geen heksenjacht rond het offerfeest is. En tot een jaar of Paars 2 geleden was Nederland een stuk aangenamer en niet zo'n snelkookpan.
Je zegt zelf dat men tolerant moet zijn en dingen van elkaar moet accepteren? Wel, waarom accepteert men Zwarte Piet niet?
En daar heb je ook meteen het antwoord op 'waarom hebben ze iets tegen Zwarte Piet'. Behalve België en Nederland weet ik geen andere landen die ook Sinterklaas vieren. Als je nu eenmaal uit een andere cultuur komt dan is het moeilijker om zich in te leven bij de gewone Belg & Nederlander.
Nu kan je zeggen,"ja maar ik ben geboren en getogen in Nederland maar mijn ouders zijn buitenlands, toch blijf ik erbij dat Zwarte Piet racistisch is". (zoals jij waarschijnlijk want je bent een Moslim)
Ik ben zeker dat mensen die naar hier immigreren & hier kinderen krijgen niet de lokale tradities vieren maar hun eigen tradities, misschien hoort de Kerstman daarbij, maar alsinds Sinterklaas niet omdat ze zich niet kunnen inleven dat Zwarte Piet een helper is. En dan niet in de negatieve zin van; een helper die zwart is? Dus het is een neger! Nee, gewoon een alledaagse helper die toevallig zwart is omdat hij altijd in schoorstenen kruipt en daardoor dus vol zit met roet.
Nu kan ik me inbeelden dat het feit dat hij in de schoorstenen moet kruipen racistisch is want "negers doen alleen vuile werkjes". Maar dat is niet zo! Wij bekijken Zwarte Piet niet op deze manier en niet als een neger die onderdanige werkjes moet doen. Nu niet en voor al die heisa erover al zeker niet. Nee. Maar jullie wel. En dat is het probleem waarvan ik geen oplossing zie.
Vanaf wij onze tradities beschermen en verdedigen zoals mijn reactie worden we meteen bestempeld als racisten... Jah...
Misschien dat de zin "ga terug naar eigen land" overdreven is, maar waarom zouden wij eeuwenoude tradities moeten aanpassen voor immigranten? Als je het niet aanstaat, waarom zijn ze dan in eerste plaats naar een Westers land gegaan?
Beeld je eens in dat wij massaal naar Arabische landen gaan en daar komen eisen dat het Offerfeest dierenmishandeling is en dus moet stoppen...
Ik vrees een moeilijk dialoog tussen de 2 groepen want, nogmaals het zijn 2 verschillende culturen en ik zie geen compromis. En al zeker niet blauwe Zwarte Pieten want dat is gewoon belachelijk.
Alsof wij willen dat in plaats van de dieren te slachten tijdens het Offerfeest men nu fastfood moet eten of voorverpakte stukken vlees.
Misschien denk je nu dat ik kleingeestig ben maar dit is hoe er bij mij voel als Belg met al die heisa rond Zwarte Piet.
Ja, maar, er is zo veel "mogelijk kwetsend". Moet dat dan ook allemaal verboden worden?VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:04:
Ja, maar, zoals ik al zei, is racistisch niet het juiste woord. Ik zie het meer als mogelijk kwetsend omdat het een stereotype is die vroeger racistisch gebruikt werd. En zo heel raar is dat toch niet? Waarom moeten "we" zo angstvallig ons vastklampen aan een vreselijk oud stereotype, ondertussen heel hard roepend dat we totaal niet racistisch zijn. Een beetje raar niet? Hetzelfde als telkens kutopmerkingen over/tegen Joden maken [gierig, grote neus, verwijzen naar de tweede wereldoorlog] en dan zeggen "jamaar ik ben geen antisemiet hoor!"
En homo's en zwarte pieten vergelijken gaat gewoon niet op. Om de hele simpele reden dat homoseksualiteit een geaardheid is, en zwarte piet is een figuur uit een volksfeest. Een homo kan er weinig tegen doen dat ie als jongen verliefd wordt op jongens, en hij kan er niks aan doen. Zwarte piet is doodeenvoudig aan te passen door die pruik niet op te doen.
Ja, sommige mensen hebben last van homo's. Sommigen hebben last van de Islam, sommigen van de kerk, sommigen van Mark Rutte en anderen weer van regen en tuinkabouters. Maar die dingen zijn allemaal vrij makkelijk te negeren en zijn ook geen volksfeest waarmee je van september tot decembeer mee dood gegooit wordt in de winkels, steden en TV.
Zoals gezegd hebben al die redenen waarom Zwarte Piet "mogelijk kwetsend" zouden zijn niets te maken met het huidige Sinterklaasfeest, maar met links die de gekwetsten zelf leggen met een historie die ze zelf niet eens meegemaakt hebben - die zelfs hun overgrootouders niet meegemaakt hebben. En die in Nederland niet of nauwelijks heeft gespeeld.
Het zou het zelfde zijn om in Azië uit te varen tegen de swastika's op de tempels. Daar kan je ook niet omheen als je daar bent.

Alleen vind ik het nogsteeds raar waarom wij in een volksfeest, dat op elke mogelijke manier al vooruit is gegaan met de tijd, we nogsteeds vasthouden aan een stereotype, welke uit zwaar racistische denkbeelden en tijden komt.
Het leuke van een volksfeeest is dat "het volk" meedoet. Je kan het leuk vinden of niet, maar die surinamers, turken, marrokanen whatever die behoren nou eenmaal tot het volk.
Maar, nogmaals, als dat stereotype niks te maken heeft met het sinterklaasfeest, waarom is het er nog? Dan kunnen we het toch ook net besluiten dat piet naast kroeshaar ook krullen, stijl, kaal, stekeltjes, een mullet whatever kan hebben? Hele kleine aanpassing, alle problemen weg.
En die link tussen zwarte piet - oud, racistisch, stereotype neger is echt niet moeilijk om te maken, ja, kinderen zien dat niet. Misschien omdat zij niet naar 130 jaar oude spotprenten kijken, weten wat racisme is of weten wat slavernij is. Als ik morgen een powerpoint presentatie in groep 1 en 2 houdt over slavernij, het tijdperk van koloniën en het bijbehorende racisme, kijken ze echt wel anders tegen piet aan hoor.
Je vergelijing met swastikas en azië gaat nogal mank. Die swastika's, zowel links als rechtsdraaiend worden daar al tijden gebruikt. Dat ene Adolf die overgenomen heeft [andere landen trouwens ook] kunnen zij weinig aan doen. En ook is een swastika geen volksfeest en heeft het niks met iets kwetsends te maken. Als ik het me goed herinner is het een teken van geluk.
Ik ken genoeg buitenlanders die gewoon meedoen met Sinterklaas, carnaval of Koninginnedag (nu Koningsdag).Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:10:
Ik ben zeker dat mensen die naar hier immigreren & hier kinderen krijgen niet de lokale tradities vieren maar hun eigen tradities, misschien hoort de Kerstman daarbij, maar alsinds Sinterklaas niet omdat ze zich niet kunnen inleven dat Zwarte Piet een helper is.
En degene die niet meedoen met Sinterklaas, ken ik niet en waarom ze niet meedoen, gaat mij niks aan.
Tja, als er geroepen wordt "Rot op naar je eigen land", "die zwarten moeten met hun poten van onze tradities afblijven" en "alle buitenlanders moeten dood", dan wordt je al snel gezien als racist...Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:10:
Vanaf wij onze tradities beschermen en verdedigen zoals mijn reactie worden we meteen bestempeld als racisten... Jah...
Blatant racism on Holland talent show
http://forums.superherohy...p?p=27285107#post27285107
Gordon is wereld nieuws.

[ Voor 30% gewijzigd door Cobb op 26-11-2013 20:06 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Geen. Wel genoeg die krulletjes hebben. Maar wat is precies je punt? Het zijn ook zwarte pieten die kroeshaar hebben. Of omdat blanken iets niet van nature hebben mogen ze het niet doen? Beetje hetzelfde principe dat een blanke het woord nigger niet mag zeggen dus...VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:40:
Waarom niet? Simpel: hoeveel blanken ken jij met zwart kroeshaar?
Het is stereotypisch voor een oude man. Niet elke oude man heeft een baard. Daarna krijg je echt een drogredenatie van proporties zeg. Kinderen weten dus wel dat sinterklaas gewoon een oude man is maar ze weten niet dat zwarte piet gewoon zwarte piet is. Neeeee die is racistisch. Dat weet ieder kind......Wat is stereotypisch aan de lange witte baard van Sinterklaas? Het is een oude man, die worden nou eenmaal vaak grijs/wit, dus ook hun baard. En die baard is lang omdat hij oud is. Ieder kind weet dat. En niemand stoort zich daaraan, gok ik.
Dit is precies wat ik bedoel. Als je de vinger op de zere plek legt dan neemt men gelijk de slachtoffer rol aan.Dit is trouwens ook direct wat ik bedoeld: als iemand wat gematigds zegt, wordt het direct in het extreme getrokken "mag niemand dan meet stereotypes nadoen" , natuurlijk mag dat wel. Alleen is er een verschil tussen 1 man op TV, en een paar duizend pieten die een oud, racistisch stereotype zijn van negers.
Je bent niet consequent. Waar leg jij de grens dan? Als 1 iemand racistisch bezig is (stereotype is volgens jou racistisch) dan mag het maar als het er meer zijn mag het niet meer. En wat maakt het uit. Het gaat wat dat betreft om het publiek dat je bereikt. Stereotypes worden overal en nergens gebruikt. What's the big deal....
En jij ben nu zo kinderachtig om gelijk te stellen dat al die duizenden pieten (bewust) een oud en racistisch stereotype neger neerzetten. Weer een drogredenatie van jewelste. Het is namelijk al in de loop van de tijd aangepast. Het is niet relevant wat een eventuele oorsprong is (die is onbekend). Wanneer is een stereotype van een neger dan niet racistisch. In jou beleving is dat dus altijd zo.
Het is al aangepast. Je geeft 1 vinger en ze nemen een hand. Wat boeit het nou wat voor haar ze hebben. Net alsof slaven vroeger allemaal alleen kroeshaar hadden. Net alsof kroeshaar 1 op 1 staat voor slavernij. En waarom dan wel kroeshaar maar niet kleding, oorbellen, lippenstift, gedrag etc. Je geeft het zelf al aan. Het is al aangepast voor de gevoelige zielen. Maar nee, het is nog niet genoeg. We gaan door tot het kapot is.en ook "alle tradities kunnen dan wel weg", dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat we het een beetje moeten aanpassen, puur het uiterlijk, hell, 1 deel van het uiterlijk van zwarte piet, namelijk het kroeshaar. En Sint is zelf ook al moderner geworden, je hebt computerpieten, Sint gebruikt soms een auto in plaats van zijn paard etc. Ook is de zak en de roe een stuk minder aanwezig, aangezien het nu not-done is om kinderen te "bedreigen" dat ze in elkaar gerost worden door piet en dan in de zak mee gaan [als slaaf?] naar Spanje.
Kinderen worden niet in elkaar gerost/bedreigd en gaan ook niet mee als slaaf. Dit was onderdeel van het verhaal in het geval dat nog niet duidelijk was. Wederom een drogredenatie.
Lekker selectief weer. Dus jou onderscheid tussen een stereotype neger en een normale neger is enkel een pruik. Voor de ander is het weer de lippenstif, de kleding of de oorbellen. Er is geen houden aan wat dat betreft. De een is beledigd door een schilderij met varkens vanwege zijn geloof, de ander is beledigd door een stereotype in een cabaret voorstelling, weer een ander neemt aantstoot aan een bepaald feest. Je blijft bezig om de zeikerds tevreden te houden. En als je 1 iets aanpast dan vinden ze wel weer wat anders om over te klagen.St. Klaas en de zwarte pieten en de stoomboot [wel slecht voor het milieu trouwens] zijn paard, de cadeautjes en zijn staf mogen allemaal blijven. Allemaal prima, allemaal leuk. Maar maak van piet gewoon iemand die in schoorstenen duikt, en geen stereotype neger. En de makkelijkste manier om dat te doen is die pruik weghalen.
VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:40:
Waarom niet? Simpel: hoeveel blanken ken jij met zwart kroeshaar?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Ik ben ook Surinaams en stoor mij helemaal niet als mensen grapjes maken dat Surinamers lui zijn en altijd te laat komen. Ik weet dat ik zelf niet zo ben (ok ok, ik kom wel eens te laat en ben liever lui dan moe
Zo is ook Zwarte Piet gebaseerd op de werkelijkheid. En in de loop van de tijd zijn er steeds meer verzonnen dingen bij gekomen (schoorsteen, oorbellen, rode lippen). En in plaats van een stereotype van een neger is Zwarte Piet uitgegroeid tot een sprookjesfiguur. Het is dus geen uitleg van hoe een standaard neger er uit ziet, maar een sprookjesfiguur dat gebaseerd is op negers. Net als dat de dwergen van Sneeuwwitje gebaseerd zijn op mensen met dwerggroei. Want hoe vaak zie je een persoon met dwerggroei op straat rondlopen, die ook nog eens een raar mutsje en een baard hebben...
[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 27-11-2013 12:39 ]
Gelukkig zijn ze niet zwart van het mijnstof, anders hadden we de dwergen... eehh... poppen aan het dansen.Mx. Alba schreef op woensdag 27 november 2013 @ 12:38:
Sterker nog, die dwergen van Sneeuwwitje zijn gebaseerd op mijnwerkers. In vroeger tijden werkten mensen van kleine statuur (en, helaas, kinderen) vaak in de mijnen omdat ze daar juist voordeel hadden van het feit dat ze klein waren; ze konden door kleinere tunnels, hadden minder zuurstof nodig, etc. Die kleine mijnwerker is verworden tot de dwerg die we vandaag de dag uit sprookjes kennen.
Als jij tijdens die presentatie zelf de link niet maakt tussen slavernij en Zwarte Piet dan is er werkelijk geen enkel kind die dat zelf zal gaan doen. Die zien Zwarte Piet namelijk helemaal niet als slaaf maar door het gezeur daarover en de aandacht daarvoor, zou dat best eens anders kunnen worden. Waarom wordt dit kinderfeest niet gewoon met rust gelaten en nemen we het gewoon aan voor wat het is? Een moment in het jaar waar menig kind naar uit zit te kijken, zonder dat deze ook maar even denkt aan racisme o.i.d.. Een kind is niet racistisch, dat wordt ie gemaakt, en deze hele discussie daarover doet er meer kwaad dan goed aan.VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:31:
[knip]
En die link tussen zwarte piet - oud, racistisch, stereotype neger is echt niet moeilijk om te maken, ja, kinderen zien dat niet. Misschien omdat zij niet naar 130 jaar oude spotprenten kijken, weten wat racisme is of weten wat slavernij is. Als ik morgen een powerpoint presentatie in groep 1 en 2 houdt over slavernij, het tijdperk van koloniën en het bijbehorende racisme, kijken ze echt wel anders tegen piet aan hoor.
[knip
Testing, one, two ...
Verwijderd
Voedselbank overspoeld met pakjes na diefstal sinterklaascadeautjes
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 14:10 ]
Wel jammer dat het voortkomt uit een negatieve gebeurtenis.Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:09:
Ah! Toch nog eens positief nieuws uit Nederland ivm Sinterklaas![]()
Voedselbank overspoeld met pakjes na diefstal sinterklaascadeautjes
Lekker laag hoor, kadootjes stelen.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaand its gone. Tot volgend jaar maar weer.

*rent weg*
[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 06-12-2013 11:21 ]
Zoals ik al eerder zei, als volgend jaar het Sinterklaasjournaal nu een of ander verhaal smeedt waardoor de Pieten niet meer zwart zijn maar veelkleurig, dan hebben we gewoon vanaf volgend jaar overal regenboogpieten. Ik ben het er dan nog steeds niet helemaal mee eens (Zwarte Piet is nou eenmaal zwart) maar het zou een werkbaar compromis zijn...
Een goed compromis is nou eenmaal een oplossing waar beide partijen even ontevreden over zijn...
[ Voor 11% gewijzigd door Mx. Alba op 06-12-2013 11:24 ]
Als je de link niet maakt zullen kinderen die ook niet maken. Vraag een kind eens wie hij liever wil zijn, Sinterklaas of Zwarte Piet. Zwarte Piet is gewoon een coole gast in de ogen van de kinderen, Sinterklaas een oude aardige man. Maar goed, als een groot deel van de Nederlandse bevolking (dus niet mensen in de VS of Engeland of andere delen in de wereld die Sinterklaas niet kennen alleen wat op tv gezien hebben en er verder al helemaal geen last van hebben) er problemen mee heeft dan zouden gekleurde pieten een compromis kunnen zijn. Moeten ze er wel nu voor strijden zoals Albantar ook aangeeft, en niet als het weer te laat isVasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:31:
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 06-12-2013 11:33 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Verwijderd
'Ze' zijn er al decennia (ook buiten sinterklaastijd) mee bezig, dus ik ga ervan uit dat dat stuk wel goed zal komen.Marzman schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:32:
... Moeten ze er wel nu voor strijden zoals Albantar ook aangeeft, en niet als het weer te laat is
Dus je bent toch om.Mx. Alba schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:23:
Nee, nu zou de discussie juist moeten beginnen om volgend jaar eventueel e.e.a. aan te kunnen passen.
Zoals ik al eerder zei, als volgend jaar het Sinterklaasjournaal nu een of ander verhaal smeedt waardoor de Pieten niet meer zwart zijn maar veelkleurig, dan hebben we gewoon vanaf volgend jaar overal regenboogpieten. Ik ben het er dan nog steeds niet helemaal mee eens (Zwarte Piet is nou eenmaal zwart) maar het zou een werkbaar compromis zijn...
Een goed compromis is nou eenmaal een oplossing waar beide partijen even ontevreden over zijn...
Ik heb al eerder gezegd (en volgens mij was je het daar toen mee eens) dat je eigenlijk alleen ZP kan afschaffen. Wat je nu doet is de kleur zwart koppelen aan slavernij. Door te zeggen dat dit vervalt als ze een andere kleur hebben vind ik erg ironisch. Hiermee insinueer je dat alleen zwarte mensen slaven kunnen zijn.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]