Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43
Wat mij intrigeert is de "CA" op de apperture ring. "Closed apperture" lijkt mij vreemd om te doen voor zo'n lens en dan zou de aanduiding aan de andere kant noeten staan.
henkie196 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:49:
Ik geloof dat we het net hadden over MF moeilijkheden op UWA :P
Het blijft oppassen inderdaad
SndBastard schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:25:
Mja, lijkt me een beetje lastig om voet aan de grond te krijgen na de Sigma 20mm f/1.4 Art
die lens is goed, behalve voor astrofotografie. Nikon 20mm f1.8 is dat helaas ook.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:39:
die lens is goed, behalve voor astrofotografie. Nikon 20mm f1.8 is dat helaas ook.
De 20/1.4 is niet slechter voor astro dan een 24/1.4 (qua CA), en die hebben mensen volgens mij ook lange tijd gebruikt voor astro. De ideale UWA astro lens bestaat volgens mij niet. Even afwachten wat de Samyang 20/1.8 gaat doen.

Grappig trouwens, volgens de Samyang site is deze lens beschikbaar voor alle mounts, inclusief de MFT mount :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
henkie196 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:52:
[...]

De 20/1.4 is niet slechter voor astro dan een 24/1.4 (qua CA), en die hebben mensen volgens mij ook lange tijd gebruikt voor astro. De ideale UWA astro lens bestaat volgens mij niet. Even afwachten wat de Samyang 20/1.8 gaat doen.
Een astro lens hoort geen Coma te hebben (vervomde puntjes)/
Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload2/148329_sig20_kom1c.jpg

De samyang 14mm f2.8 schijnt het heel goed te doen op dit punt, die lens heeft wel lastige mustache-vervorming, maar dat is bij astro niet zo'n belangrijk.
Grappig trouwens, volgens de Samyang site is deze lens beschikbaar voor alle mounts, inclusief de MFT mount :S
Doet samyang wel vaker, hoef je geen adapter te kopen, is ingebouwd. De Milc varianten zijn ~20mm langer.

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 09-08-2016 10:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:39:
Wat mij intrigeert is de "CA" op de apperture ring. "Closed apperture" lijkt mij vreemd om te doen voor zo'n lens en dan zou de aanduiding aan de andere kant noeten staan.
CA staat vziw voor Canon-mount, soms staat daar namelijk NI voor Nikon-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

henkie196 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:49:
Ik geloof dat we het net hadden over MF moeilijkheden op UWA :P
Nee, dat hadden we niet. :+
Of althans ik niet, we hadden het over de 35mm. Dit is brandspuntafstand die je typisch gebruikt voor straat en/of familie. Bewegende mensen dus, en dan is AF gewenst.
De 20mm daarentegen wordt typsich gebruikt voor landschap en/of architectuur. En dan is AF minder belangrijk.
En bij de populaire 12mm/14mm van Samyang voor astro interesseert het helemaal niemand dat er geen AF op zit.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:31:
Of althans ik niet, we hadden het over de 35mm. Dit is brandspuntafstand die je typisch gebruikt voor straat en/of familie. Bewegende mensen dus, en dan is AF gewenst.
Zeg dat maar niet te hard, want als de "ik-schiet-altijd-z/w-straatfotografie-met-35mm-op-mijn-Leica" fotografen je horen, villen ze je levend ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:50:
[...]

Zeg dat maar niet te hard, want als de "ik-schiet-altijd-z/w-straatfotografie-met-35mm-op-mijn-Leica" fotografen je horen, villen ze je levend ;)
Leven die nog? :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ik mis in de topicstart eigenlijk een kort overzichtje met Third party merken en een korte beschrijving,
wanst naast de bekende zeiss,sigma,tokina, en tamron lenzen, zijn er ook veel chinese/koreaanse makers tegenwoordig.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Weer een nieuwe lens van samyang! (eeeuh daja-vu? :') )
Afbeeldingslocatie: http://www.samyanglensglobal.com/files/editor/20160815/14mm.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31
mrc4nl schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:44:
Weer een nieuwe lens van samyang! (eeeuh daja-vu? :') )
[afbeelding]
Hoeveel gaat die kosten?

Edit: kreeg dit net via een NL shop: hij moet gaan kosten €725,00 en heeft en levertijd van een week of vier na bestelling.

[ Voor 17% gewijzigd door Hamed op 16-08-2016 12:49 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Is die optisch ook geheel nieuw of is het de bekende 14mm snor lens maar dan met AF?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zou me eerlijk gezegd niks verbazen als het gewoon de oude snor is. Niks mis mee overigens.. AF is een welkome toevoeging op die lens ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien de vorm en de mount (sony e), vermoed ik een nieuw optisch ontwerp. Het is doorgaans ook helemaal niet handig om een manueel focus ontwerp om te bouwen naar autofocus vanwege de grote focusslag en je wil het liefst zo min mogelijk lensgroepen verplaatsen met autofocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik moet wel zeggen, en dat is nu niet zo negatief bedoeld als dat ik het zeg, dat ik zo langzamerhand wel een beetje moe ervan wordt dat thirdparty lenzen nog steeds niet met canon (of Nikon) mount AF-lenzen komen....Dat eeuwige gekibbel over dat canon en nikon hun AF-patent moet openbreken zodat ze het kunnen maken....Pfff :) Ik zie zoveel moois voorbij komen voor de Sony mount....de nieuwe Milvus lenzen (geen AF), de Samyangs (geen AF), de BATIS lenzen (wel AF, maar geen canon mount)...
Ik zou graag willen dat ze eens op de proppen komen met Canon/nikon AF mount lenzen :)

Stel je voor...zo'n Zeiss 100/2 Makro Planar mét autofocus en mét stabilisatie :D Ik zou mijn huidige zeissjes direct omruilen :)
Of de Batis lenzen...die hebben een zeer nuttige OLED-DoF scale zodat je direct kunt aflezen tussen welke afstanden de boel scherp is hoort te zijn.

We hebben toch ook eens (inmiddels een jaar geleden?) gezien dat de "oude" 14mm/2.8 canon mount vervangen zou worden door de versie mét elektronische contactpuntjes en diafragmabediening? Ik heb ze nooit echt announced gezien en heb geen idee of ze nu daadwerkelijk te krijgen zijn...

Nog even terugkomen op die DoF scales (slightly offtopic)...Ik heb het volgens mij ooit al eens gevraagd, maar ik kan t niet meer terugvinden. Waarom is het eigenlijk zo dat veel DoF scales pas vanaf f/8 en verder van die streepjes op de lens laten zien? Je wilt juist weten wat er scherp is op f/2 of f/2.8 of f/4 ofzo. Niet pas vanaf f/8.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ventieldopje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:23:
Zou me eerlijk gezegd niks verbazen als het gewoon de oude snor is. Niks mis mee overigens.. AF is een welkome toevoeging op die lens ;)
Dat zit wel snor. Hurr hurr.
Deathchant schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:29:

Nog even terugkomen op die DoF scales (slightly offtopic)...Ik heb het volgens mij ooit al eens gevraagd, maar ik kan t niet meer terugvinden. Waarom is het eigenlijk zo dat veel DoF scales pas vanaf f/8 en verder van die streepjes op de lens laten zien? Je wilt juist weten wat er scherp is op f/2 of f/2.8 of f/4 ofzo. Niet pas vanaf f/8.
Heeft te maken met ruimte, als je f2.8 en kleiner wil vermelden mag je bijna een vergrootglas pakken.
Bij f2 en lager is de dof bijna net zo groot als het streepje en heeft foussen op basis van de dof scale niet veel zin.

Mijn 28, en 50mm hebben wel netjes een dof scale vanaf f4 (met indicatie voor ir)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sM0vcGXwQKK4fW7gUiXqS3BU/full.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door mrc4nl op 16-08-2016 13:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik moet wel zeggen, en dat is nu niet zo negatief bedoeld als dat ik het zeg, dat ik zo langzamerhand wel een beetje moe ervan wordt dat thirdparty lenzen nog steeds niet met canon (of Nikon) mount AF-lenzen komen....Dat eeuwige gekibbel over dat canon en nikon hun AF-patent moet openbreken zodat ze het kunnen maken....Pfff :) Ik zie zoveel moois voorbij komen voor de Sony mount....de nieuwe Milvus lenzen (geen AF), de Samyangs (geen AF), de BATIS lenzen (wel AF, maar geen canon mount)...
Ik zou graag willen dat ze eens op de proppen komen met Canon/nikon AF mount lenzen :)
Zou mooi zijn als Canikon inderdaad hun mounts gewoon open zouden maken. Maar dat zie ik niet gauw gebeuren, zeker niet bij Canon. De helft van de AF punten op een 5D3 werkt al niet eens meer als je er niet een aantal zeer specifieke lenzen op zet. En dat zijn nog Canon eigen lenzen. Dat moet, zelfs bij een open mount, niet bij te houden zijn voor third party lens fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja snap ik ergens ook wel, maar ja, het lijkt nu net alsof de ontwikkeling van lenzen van vooral third parties veel rapper gaat, en ook echt enorm verbetert qua image quality en resolution....straks gaat iedereen over op sony's met sony en samyang AF lenzen en dan kan canon het niet meer volhouden lijkt me :)

Je ziet gewoon dat 3rd partylenzen steeds beter worden en ook echt het overwegen waard zijn. Ze zijn vaker ragscherp, AF en qua prijs ook een stuk beter, Zeiss even buiten beschouwing gelaten (die zijn meestal duurder). Ik heb nu nog een 16-35/4L en een 70-200/2.8 II, maar ik merk dat ik soms wel van wat langere afstanden foto's wil maken met toch bokeh. Dus zo'n 35/1.4, waarbij je van een afstandje toch nog iéts van onderwerpisolatie kunt krijgen staat me wel aan. Alleen welke neem je...Canon is zo duur, en de Samyang is uitstekend, maar MF.

Ik doe natuurlijk voornamelijk landschappen, dus AF is van iets minder belang, maar ja, ik heb ook niet altijd zin en tijd om het statief op te zetten om de perfecte focus te krijgen. Het is gewoon een praktisch gehannes. Als ik al in mijn met Eg-S matglas voorziene zoeker exact kan focussen, dan wordt dat ook wel eens verstoord door de shakyness van mijn handen/armen, dus stabilisatie zou dan handig zijn.
Dus ja, ik ben wel zeer tevreden over de lenzen, maar AF en/of stabilisatie zou het mij een stuk makkelijker maken. En daarvoor ben ik tot op heden aangewezen op Canonlenzen, in een wereld waarbij 3rd partylenzen steeds beter worden (en niet beschikbaar voor Canon)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:28:
Gezien de vorm en de mount (sony e), vermoed ik een nieuw optisch ontwerp. Het is doorgaans ook helemaal niet handig om een manueel focus ontwerp om te bouwen naar autofocus vanwege de grote focusslag en je wil het liefst zo min mogelijk lensgroepen verplaatsen met autofocus.
Op de site van samyang staat ook de samenstelling, hij is anders. :)

MTF

1. de " nieuwe" 14mm
Afbeeldingslocatie: http://www.samyanglensglobal.com/files/prod/AF-14mm-F2.8-FE/AF-mtf_14mm_emerald.jpg
2. de " oude" 14mm
Afbeeldingslocatie: http://www.samyanglensglobal.com/files/prod/14mm-F2.8/samyang-product-photo-mf-lenses-14mm-f2.8-camera-lenses-mtf.jpg

waarom hebben ze rood/blauw nu weer omgedraaid :')

Lensgroepen

1. de " nieuwe" 14mm : 14 elementen in 10 groepen
2. de " oude" 14mm : 14 elementen in 10 groepen
[/]

Aspheische elementen

1. de " nieuwe" 14mm : 3 stuks
2. de " oude" 14mm : 2 stuks (1 normaal en èèn hybride[/]

Minimum focus afstand

1. de " nieuwe" 14mm : 20cm
2. de " oude" 14mm : 28cm

Lens contructie

1. de " nieuwe" 14mm :
Afbeeldingslocatie: http://www.samyanglensglobal.com/files/prod/AF-14mm-F2.8-FE/samyang-product-photo-af-lenses-14mm-f2.8-camera-lenses-plane.jpg
2. de " oude" 14mm :
Afbeeldingslocatie: http://www.samyanglensglobal.com/files/prod/14mm-F2.8/samyang-product-photo-mf-lenses-14mm-f2.8-camera-lenses-plane.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We hebben toch ook eens (inmiddels een jaar geleden?) gezien dat de "oude" 14mm/2.8 canon mount vervangen zou worden door de versie mét elektronische contactpuntjes en diafragmabediening? Ik heb ze nooit echt announced gezien en heb geen idee of ze nu daadwerkelijk te krijgen zijn...
Huh? Alle canon autofocus lenzen zijn sinds de intrede (1986 ofzo) met elektronisch diafragma. Bij Nikon zijn ze sinds kort dit principe bij meer lenzen aan het toepassen.
Edit: ow, je hebt het over de samyang...

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 16-08-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:45

We hebben toch ook eens (inmiddels een jaar geleden?) gezien dat de "oude" 14mm/2.8 canon mount vervangen zou worden door de versie mét elektronische contactpuntjes en diafragmabediening? Ik heb ze nooit echt announced gezien en heb geen idee of ze nu daadwerkelijk te krijgen zijn.
Ik zag deze toevallig gister hier in een webshop langskomen, de 14mm met AE voor Canon mount, zo'n 100e duurder dan non-AE. Dus zowaar te verkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@UC, sorry, was niet helemaal duidelijk, maar ik doelde idd op de vernieuwde Samyang 14/2.8 mét elektronische contactjes. De AE-versie blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

henkie196 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:40:
[...]

Zou mooi zijn als Canikon inderdaad hun mounts gewoon open zouden maken. Maar dat zie ik niet gauw gebeuren, zeker niet bij Canon. De helft van de AF punten op een 5D3 werkt al niet eens meer als je er niet een aantal zeer specifieke lenzen op zet. En dat zijn nog Canon eigen lenzen. Dat moet, zelfs bij een open mount, niet bij te houden zijn voor third party lens fabrikanten.
Dat heeft toch niks met licenties te maken? Je zin "En dat zijn nog Canon eigen lenzen" geeft dat al aan :X
Dat de AF punten niet werken heeft te maken met het maximale diafragma en wellicht speelt vignetting ook een rol daarin.
Deathchant schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:01:
[...]

Je ziet gewoon dat 3rd partylenzen steeds beter worden en ook echt het overwegen waard zijn. Ze zijn vaker ragscherp, AF en qua prijs ook een stuk beter, Zeiss even buiten beschouwing gelaten (die zijn meestal duurder). Ik heb nu nog een 16-35/4L en een 70-200/2.8 II, maar ik merk dat ik soms wel van wat langere afstanden foto's wil maken met toch bokeh. Dus zo'n 35/1.4, waarbij je van een afstandje toch nog iéts van onderwerpisolatie kunt krijgen staat me wel aan. Alleen welke neem je...Canon is zo duur, en de Samyang is uitstekend, maar MF.

[...]
Samyang had al langer wat goede lenzen maar richt zich nu voornamelijk nu op mirrorless (nu dus met AF). Echt spannende DSLR lenzen brengen ze niet veel meer uit en zijn lang niet altijd een succes gebleken.

Sigma en Tamron zijn aardig aan de weg aan het timmeren met gave lenzen :)

Naast die drie merken zijn er weinig andere noemenswaardige merken. Misschien nog Mikaton met hun Speedmaster 85mm f/1.2 (lenstip), maar dan houd het echt wel op voor zover ik mij zo kan bedenken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Ventieldopje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:07:
[...]

Naast die drie merken zijn er weinig andere noemenswaardige merken. Misschien nog Mikaton met hun Speedmaster 85mm f/1.2 (lenstip), maar dan houd het echt wel op voor zover ik mij zo kan bedenken.
Tokina mag je hier ook wel bij rekenen vind ik.

Ben nog zeer benieuwd naar de Irix 15mm, maar dat is nog een raadsel of ie überhaupt ooit uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31
MattiB schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:35:
[...]

Tokina mag je hier ook wel bij rekenen vind ik.

Ben nog zeer benieuwd naar de Irix 15mm, maar dat is nog een raadsel of ie überhaupt ooit uitkomt.
Is al aan paar keer op voorraad geweest hier in NL.

http://www.cameranu.nl/nl...4-firefly-canon-objectief

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Dat is dan wel gek omdat de lens officieel nog niet gelanceerd is, fabrikant zegt zelf ook eind vd zomer.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:07:
Dat heeft toch niks met licenties te maken? Je zin "En dat zijn nog Canon eigen lenzen" geeft dat al aan :X
Dat de AF punten niet werken heeft te maken met het maximale diafragma en wellicht speelt vignetting ook een rol daarin.
Het feit dat Tamron en Sigma de AF protocollen moeten reverse-engineeren heeft daar toch wel iets mee te maken? Dat Canon de helft van de punten uitzet als het een bepaalde lens erop detecteert, ook voor de eigen lenzen, ligt zeker niet alleen aan het maximale diafragma. Vignetting lijkt ook onwaarschijnlijk. Ik moet die lijst weer eens opzoeken, maar wat ze waarvoor uitzetten lijkt vrij willekeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
henkie196 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 18:49:
[...]

Het feit dat Tamron en Sigma de AF protocollen moeten reverse-engineeren heeft daar toch wel iets mee te maken? Dat Canon de helft van de punten uitzet als het een bepaalde lens erop detecteert, ook voor de eigen lenzen, ligt zeker niet alleen aan het maximale diafragma. Vignetting lijkt ook onwaarschijnlijk. Ik moet die lijst weer eens opzoeken, maar wat ze waarvoor uitzetten lijkt vrij willekeurig.
Zover ik ooit heb begrepen kopen Tamron en Tokina wel de licensies voor Nikons, maar ondanks dat hebben ook zij genoeg problemen om de AF goed te laten werken. Canon schijnt helemaal geen 'licenties' uit te geven aan 3rd party fabrikanten.

[ Voor 6% gewijzigd door MattiB op 16-08-2016 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als Tamron en Sigma licenties zouden hebben van Nikon, zouden er niet opeens problemen moeten optreden met de D5500 en bepaalde Sigmalenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

mrc4nl schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:34:
Heeft te maken met ruimte, als je f2.8 en kleiner wil vermelden mag je bijna een vergrootglas pakken.
Bij f2 en lager is de dof bijna net zo groot als het streepje en heeft foussen op basis van de dof scale niet veel zin.
Thanks voor de feedback!

Bij een gebrek aan een recent topic (hyperfocaal-topic dateert van 2008): Ik was eens aant denken....hyperfocaal focussen voor een landschap op f/8...dat gaat niet altijd gemakkelijk met alle lenzen.
Als ik op f/8 wil schieten (optimum scherpte van de lens) met de Zeiss 100MP, dan zegt mijn appje dat de hyperfocal distance 43 meter is. Als ik op 43 meter focus, dan is alles vanaf 21 meter -> oneindig scherp.

Met de Zeiss 50MP op f/8 is dit 11 meter en voor de 16-35 op 35mm is dit 5 meter.

Nou komt het....hoe focus ik met die lenzen op die afstanden? (ja ik weet dat ik ongeveer moet schatten, of dat ik een object ongeveer op die afstand in focus moet hebben)
De DoF scale op de lens gaat maar tot 10m voor de 100MP, tot 5m voor de 50MP en maar tot 1m voor de 16-35 en direct daarna komt al het oneindig teken, dus je moet focussen "somewhere in between".

Het zou cool zijn als je in de viewfinder zou kunnen aflezen op hoeveel meter je gefocust hebt. Dan wordt het de fotograaf een stuk makkelijker gemaaakt. Dit is toch informatie die via de elektronische contactpunten kan worden doorgegeven, of denk ik nu te simpel?
Die Zeiss batis lenzen hebben dat OLED schermpje. Er staat zelfs bij van waar tot waar je scherptegebied ligt.

En waarom hebben lensfabrikanten op hun primes niet een soort clicky feedback voor de lock-on op de hyperfocale afstand bij alleen f/8 (meest standaard), net zoals dat er clicky feedback is als je exact op oneindig focust (zoals bij die 15/2.4 Irix lens)? Dit zijn toch eigenlijk dingen die vrij simpel en met weinig kosten gedaan moeten kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Deathchant schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:01:
Ja snap ik ergens ook wel, maar ja, het lijkt nu net alsof de ontwikkeling van lenzen van vooral third parties veel rapper gaat, en ook echt enorm verbetert qua image quality en resolution....straks gaat iedereen over op sony's met sony en samyang AF lenzen en dan kan canon het niet meer volhouden lijkt me :)
Het zal niet zo hard lopen, sony mist bijvoorbeeld een degelijke professional service, wat veel pro' s ervan weerhoud om over te stappen. En canon lens op een sony blijft bekrompen werken. Ook al heb ik zelf de a7 , echt een fijne camera is het niet. Maar het aanbod voor sony neemt inderdaad rap toe.
Eeeeuh de uitstekende sigma 35mm Art misschien? :P
Ik doe natuurlijk voornamelijk landschappen, dus AF is van iets minder belang, maar ja, ik heb ook niet altijd zin en tijd om het statief op te zetten om de perfecte focus te krijgen. Het is gewoon een praktisch gehannes.
Landschappen doe ik vrijwel altijd uit de hand. alleen in het bos waar veel schaduw is wil ik nog wel eens een statief pakken.
Als ik al in mijn met Eg-S matglas voorziene zoeker exact kan focussen, dan wordt dat ook wel eens verstoord door de shakyness van mijn handen/armen, dus stabilisatie zou dan handig zijn.
Nah meer oefenen jij :P, ik schiet ook gerust 200mm+ zonder stabilisatie en AF. het is niet makkelijk maar het gaat.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:25:
[...]

Thanks voor de feedback!

Bij een gebrek aan een recent topic (hyperfocaal-topic dateert van 2008): Ik was eens aant denken....hyperfocaal focussen voor een landschap op f/8...dat gaat niet altijd gemakkelijk met alle lenzen.
Als ik op f/8 wil schieten (optimum scherpte van de lens) met de Zeiss 100MP, dan zegt mijn appje dat de hyperfocal distance 43 meter is. Als ik op 43 meter focus, dan is alles vanaf 21 meter -> oneindig scherp.

Met de Zeiss 50MP op f/8 is dit 11 meter en voor de 16-35 op 35mm is dit 5 meter.

Nou komt het....hoe focus ik met die lenzen op die afstanden? (ja ik weet dat ik ongeveer moet schatten, of dat ik een object ongeveer op die afstand in focus moet hebben)
De DoF scale op de lens gaat maar tot 10m voor de 100MP, tot 5m voor de 50MP en maar tot 1m voor de 16-35 en direct daarna komt al het oneindig teken, dus je moet focussen "somewhere in between".

Het zou cool zijn als je in de viewfinder zou kunnen aflezen op hoeveel meter je gefocust hebt. Dan wordt het de fotograaf een stuk makkelijker gemaaakt. Dit is toch informatie die via de elektronische contactpunten kan worden doorgegeven, of denk ik nu te simpel?
Die Zeiss batis lenzen hebben dat OLED schermpje. Er staat zelfs bij van waar tot waar je scherptegebied ligt.

En waarom hebben lensfabrikanten op hun primes niet een soort clicky feedback voor de lock-on op de hyperfocale afstand bij alleen f/8 (meest standaard), net zoals dat er clicky feedback is als je exact op oneindig focust (zoals bij die 15/2.4 Irix lens)? Dit zijn toch eigenlijk dingen die vrij simpel en met weinig kosten gedaan moeten kunnen worden?
Waarom niet? Nou omdat het geen camera is puur voor landschapsfotografen. Ik en vele anderen gaan niet betalen voor zo'n feature die voor mij totaal nutteloos is. Dan kun je zeggen "maar het is toch een kleine moeite", nee dat is het niet. Die uren extra ontwikkeltijd moeten gewoon betaald worden en tsja wie betaald dat? De consument ;) Dat zien we nu wel met de 5D IV, nieuwe features ... hogere prijs.

Je plaats vaker van dat soort feature requests als ik mij goed herinner, creative mind ;) Maar om eerlijk te zijn en misschien ben ik dan wat te 'old school', ik zie er niet zo veel in al die foefjes. Veel, heel veel oefenen en ervaring op doen, dat is het enige wat je hoeft te doen om ergens goed in te worden. Ik vind niet dat je moet leunen op allemaal techy snufjes om je platen te kunnen maken. Het is zo ontzettend fijn om ook zonder te kunnen, zonder AF, zonder VR, zonder lichtmeting.

Trouwens, wat je wil kan wel met Magic Lantern. Die kan de focus afstand uitlezen en als je dan zelf weet wat de hyperfocale afstand is, voilà :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Cool dat je zo oldskool bent en dat leuk vindt ;) Mij lijken die dingen gewoon handig. Autofocus is er ook om het ons makkelijk te maken. Auto iso in de body ook, stabilisatie ook, lichtmeting ook...Het wilt niet zeggen dat oldskool (manual focus volledig zelf zonder enige handige hulp) dé manier is waarop iedereen foto's moet maken. Als technische snufjes het handiger maken, why not? Ik heb echt geen zin om met een licht meter rond te lopen, en elke foto op de M stand te schieten en 5 minuten per foto te doen (overdreven gezegd) en alles zelf te doen, why should I? Ik vind het juist fijn als een body/lens me enige "ongemakken" uit handen neemt.

Ik was gewoon nieuwsgierig waarom bijvoorbeeld de 50mm Milvus wél een DoF scale heeft tot aan f/2.8 en de 50mm MP bijvoorbeeld slechts tot f/8; het zijn beide 50mm lenzen, maar ik weet te weinig van de ontwerpen om het te verklaren.

Maar goed, die hele discussie over DoF scale e.d. is misschien niet voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:46
Deathchant schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:08:
Ik vind het juist fijn als een body/lens me enige "ongemakken" uit handen neemt.
In aanvulling hierop:
Stiekem begin ik ook steeds meer en meer verliefd te worden op de EVF van mijn X100s. Kan direct zien wat mijn aanpassing, aan een van de instellingen ISO, diafragma of sluitertijd, voor effect op de belichting heeft van mijn foto. Natuurlijk kan je dat ook deels zien aan de lichtmeter van een spiegelreflex, maar dat is bij lange na niet zo duidelijk als gewoon je hele EVF die veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:08:
Cool dat je zo oldskool bent en dat leuk vindt ;) Mij lijken die dingen gewoon handig. Autofocus is er ook om het ons makkelijk te maken. Auto iso in de body ook, stabilisatie ook, lichtmeting ook...Het wilt niet zeggen dat oldskool (manual focus volledig zelf zonder enige handige hulp) dé manier is waarop iedereen foto's moet maken. Als technische snufjes het handiger maken, why not? Ik heb echt geen zin om met een licht meter rond te lopen, en elke foto op de M stand te schieten en 5 minuten per foto te doen (overdreven gezegd) en alles zelf te doen, why should I? Ik vind het juist fijn als een body/lens me enige "ongemakken" uit handen neemt.

Ik was gewoon nieuwsgierig waarom bijvoorbeeld de 50mm Milvus wél een DoF scale heeft tot aan f/2.8 en de 50mm MP bijvoorbeeld slechts tot f/8; het zijn beide 50mm lenzen, maar ik weet te weinig van de ontwerpen om het te verklaren.

Maar goed, die hele discussie over DoF scale e.d. is misschien niet voor dit topic.
Mijn punt exact, je zou er nu 5 minuten per foto over doen omdat je blijkbaar dan de skills mist (simpel gezegt). Oefenen oefenen en dan kun je ook zonder die dingen.

Wil niet zeggen dat je ze niet moet gebruiken maar je bent er dan noet afhankelijk van.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:09:
Mijn punt exact, je zou er nu 5 minuten per foto over doen omdat je blijkbaar dan de skills mist (simpel gezegt). Oefenen oefenen en dan kun je ook zonder die dingen.

Wil niet zeggen dat je ze niet moet gebruiken maar je bent er dan noet afhankelijk van.
Als je eens wat leest over een aantal landschapsfotografen die met een medium format (film) camera nog rond lopen... die gasten doen er dus juist wél 5 minuten over om een shot te maken. Statief, belichting, manuele focus, misschien nog een ND grad of twee. Ze zeggen ook wel dat je beter de 5 minuten kan nemen voor die ene shot die het waard is (kan overigens net zo goed een paar dagen zijn om het juiste licht te krijgen), dan dat je snel een aantal shots schiet die het toch net niet zijn. Maar aan de andere kant als je juist nét de juiste lichtomstandigheden ziet, en dan moet je nog 5 minuten klungelen, dan was even met een paar automatische instellingen en AF toch misschien net wat handiger geweest om de juiste shot te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 22-08-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

henkie196 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:48:
[...]

Maar aan de andere kant als je juist nét de juiste lichtomstandigheden ziet, en dan moet je nog 5 minuten klungelen, dan was even met een paar automatische instellingen en AF toch misschien net wat handiger geweest om de juiste shot te krijgen.
Dat dus ;) Gebeurt me in Schotland te vaak met die veranderlijke luchten en lichtinvallen, maar ik snap het punt wel hoor. Ik ben ook absoluut niet op professioneel niveau bezig. Ik combineer mijn liefde voor wandelen in de natuur met fotografie; dus er is meer dan alleen het moment achter de lens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
De Irix 15mm 2.4 is nu eindelijk verkrijgbaar voor Nikon en Canon mounts. Maar eens de reviews afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

De plaatjes op Flickr van irix zelf konden me niet echt bekoren... Ik vond ze er niet echt scherp uitzien ofzo. De 15mm samyang is vele malen scherper. Zelfs op f/5.6 was deze irix in hun eigen voorbeeld niet indrukwekkend.... Maar goed, ik wacht ook eens de reviews af idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Deathchant schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:05:
De plaatjes op Flickr van irix zelf konden me niet echt bekoren... Ik vond ze er niet echt scherp uitzien ofzo. De 15mm samyang is vele malen scherper. Zelfs op f/5.6 was deze irix in hun eigen voorbeeld niet indrukwekkend.... Maar goed, ik wacht ook eens de reviews af idd.
sinds wanneer maakt samyang een 15mm :? je bedoeld denk ik 14mm?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik vind het lastig te zeggen, sommige samples zijn van een wijd landschap maar totaal verkeerd gefocust. Maar geen enkele sample foto vond ik nou echt super scherp, niet scherper dan de Samyang 14mm in ieder geval.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd, de Irix 15mm f/2.4 zou nu verkrijgbaar moeten zijn.
http://photorumors.com/20...word-on-the-11mm-f4-lens/
Tot nu toe weinig praktijkervaringen te bespeuren...

hier wat info/demo:
http://photorumors.com/20...d-canon-mounts-announced/

'Made in Korea'... lijkt verdacht veel op... made by Samyang... toch? >:)

De Samyang 14mm is btw beduidend goedkoper dan de Irix 15mm. Ben benieuwd of de praktijkfoto's uitwijzen of het prijsverschil/die ene mm brandpuntverschil, zoveel uitmaken?

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 07-09-2016 09:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sorry ja de samyang 14/2.8 bedoelde ik ja. Als je kijkt naar die kerkfoto's genomen op f/8 bijvoorbeeld... Loopt niet over van de scherpte in ieder geval. De samyang 14mm zou in deze scènes toch behoorlijk crispy plaatjes afleveren.... Maar goed, ik weet niet hoeveel dat production samples nog verbeterd kunnen worden, maar afgaande op deze foto's zou ik nog steeds voor de samyang kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wellicht is de Laowa 12/2.8 dan meer competitief met de Samyang. Deze review (met pre-production sample, dat wel) is behoorlijk lovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
ehtweak schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:25:
Idd, de Irix 15mm f/2.4 zou nu verkrijgbaar moeten zijn.
http://photorumors.com/20...word-on-the-11mm-f4-lens/
Tot nu toe weinig praktijkervaringen te bespeuren...

hier wat info/demo:
http://photorumors.com/20...d-canon-mounts-announced/

'Made in Korea'... lijkt verdacht veel op... made by Samyang... toch? >:)

De Samyang 14mm is btw beduidend goedkoper dan de Irix 15mm. Ben benieuwd of de praktijkfoto's uitwijzen of het prijsverschil/die ene mm brandpuntverschil, zoveel uitmaken?
De lens zal idd hoogstwaarschijnlijk door Samyang geproduceerd zijn. De prijs is idd wat hoger dan de Samyang 14mm, maar €25 is verwaarloosbaar.

Zoals ik al zei, even de reviews afwachten.. Met name infinity-lock en focus lock zijn leuke features met astro fotografie in gedachte. Dan moet infinity op de lens ook echt infinity zijn. En niet zoals bij de Samyang 14mm ongeveer..

• MattiB
Today Zeiss announced the previously rumored Milvus 135mm f/2 lens and two other manual focus lenses (15mm f/2.8 and 18mm f/2.8) designed for Nikon F-mount DSLR cameras. In total, there are now nine Zeiss Milvus focal lengths. Shipping of the new lenses is expected to begin at the end of October 2016.
:9

[ Voor 9% gewijzigd door MattiB op 08-09-2016 18:10 ]

• henkie196
  • Niet online
Zijn deze drie wel echt nieuwe ontwerpen? Niet dat een optisch herontwerp echt nodig was voor in ieder geval de 135 en de 15 (18 ken ik niet echt).
Er was nog geen 18mm f/2.8, dus dat is nieuw. De rest is, gok ik, gewoon gebaseerd op de oude lijn.

De 18/2.8 is beter qua scherpte dan de oude (wat zwakkere) 18/3.5

Afbeeldingslocatie: http://www.fredmiranda.com/forum/ufiles/68/1349568.jpg

• MattiB
Ik ben niet zo thuis in de Zeiss lenzen, maar is de Milvus 15mm dan de opvolger van de Distagon 15mm 2.8?

• mrc4nl
MattiB schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:06:
Ik ben niet zo thuis in de Zeiss lenzen, maar is de Milvus 15mm dan de opvolger van de Distagon 15mm 2.8?
het is maar wat je "opvolger" noemt de meeste milvus lenzen zijn gewoon een oud design in een nieuw jasje (en misschien betere coatings)

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 08-09-2016 20:15 ]

ora et labora

• MattiB
mrc4nl schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:08:
[...]

het is maar wat je "opvolger" noemt de meeste milvus lenzen zijn gewoon een oud design in een nieuw jasje (en misschien betere coatings)
Nou is met de oude 15mm weinig mis natuurlijk. Alhoewel qua design fraaier dan die Milvus lenzen.. Vooral die rubbere focus ring ziet we redelijk goedkoop uit.
Het voelt ook goedkoop... Sexy vorm verder, maar ik heb liever de metalen geribbelde ring in mijn handen van de klassieke Zeissjes.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MattiB schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:18:
[...]

Nou is met de oude 15mm weinig mis natuurlijk. Alhoewel qua design fraaier dan die Milvus lenzen.. Vooral die rubbere focus ring ziet we redelijk goedkoop uit.
Het is misschien wat wennen, ik moet wel zeggen dat er een groot verschil is in gevoel en grip tussen de Otus en de Milvus, in het voordeel van de Milvus. Ook in de regen heb ik geen enkele problemen met focussen al zou je denken dat het glad zou worden.

Als je hem vast hebt dan voelt het écht niet meer aan als een goedkope lens, zelfs een Sigma ART is er niks bij :9

www.maartendeboer.net

Ventieldopje schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:04:
Als je hem vast hebt dan voelt het écht niet meer aan als een goedkope lens, zelfs een Sigma ART is er niks bij :9
Vergeleken met klassieke Zeiss voelt het goedkoop aan. Sigma Art is nog altijd een AF lens en dat is nooit te vergelijken qua focusgevoel. Je kunt daarmee tenminste redelijk manueel focussen, iets wat je met Canon L lenzen niet fatsoenlijk kunt.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Waarom niet? Ze hebben beide een focus ring toch, zei het dat de een een langere slag heeft dan de ander ;) Maar de Sigma vind ik qua bouwkwaliteit erg goed, alleen als je het zou moeten vergelijken..

Maar goed ik hou me hier buiten :+

www.maartendeboer.net

Bij mijn 200/2.8L (en ook andere L lenzen die ik getest heb) draait de focusring in kleine stapjes (digitaal) en niet vloeiend (analoog), waardoor je de focus niet altijd precies neer kunt leggen (als de focus precies tussen 2 stapjes moet liggen). Bij Sigma Art gaat dat wel vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

http://www.samyanglensglobal.com/product/detail.do?SQ=53

Samyang introduceert een 85mm f/1.2 en 14mm f/2.4 "Premium" lenzen met een nieuw ontwerp.

Blijkbaar heeft ook Samyang het licht gezien en zijn ze van hun "goedkoop maar goed glas" strategie naar "premium" gegaan, net zoals Sigma met hun Art lijn en Tamron met hun vernieuwde lijn.

Wel klasse dat ze het ook aandurven om ook een 85mm f/1.2 te maken. Voorheen had je Mikaton die een 85mm f/1.2 maakte voor een nette prijs die ook behoorlijk goed presteerde. Ik ben dus benieuwd hoeveel de Samyang hier optisch van verschilt of dat het copy-pasta is.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik had 't al gezien bij de buren: https://nl.hardware.info/...-serie-lenzen-van-samyang

Nou, als we samyang's reputatie mogen geloven zal ie scherp zijn.... Dan kunnen we hiermee de 15/2.4 Irix vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:37:
Ik had 't al gezien bij de buren: https://nl.hardware.info/...-serie-lenzen-van-samyang

Nou, als we samyang's reputatie mogen geloven zal ie scherp zijn.... Dan kunnen we hiermee de 15/2.4 Irix vergeten ;)
Konden we dat niet al met de huidige 14mm? :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deels true ;) Maar die heeft geen 2.4, en de nieuwe nu wel. Dus ik ben erg benieuwd of deze 14/2.4 net zo scherp wide open gaat zijn als de succesvolle 14/2.8. De kleuren en contrast van die huidige 14/2.8 zijn ook zo goed....Maar het zal wel goedkomen, het wordt niet voor niks een premium line. Ben ik eroverheen geskipped of heb ik nou niks echt gelezen over weathersealing? Er is verder ook weinig/geen textuele uitleg over een elektrisch bestuurbaar diafragma, alhoewel de plaatjes het wel laten zien...
Oh, en als ze toch bezig zijn...die vervorming van de huidige 14/2.8 kan inmiddels wel weggewerkt worden :P

• MattiB
Lenstip heeft alvast wat samples geupload van de Irix lens.

http://www.lenstip.com/21..._2.4_-_sample_images.html
Ik heb hem vandaag even getest op een D810, ik zal straks de resultaten plaatsen.

• MattiB
Universal Creations schreef op woensdag 14 september 2016 @ 19:13:
Ik heb hem vandaag even getest op een D810, ik zal straks de resultaten plaatsen.
Ik lees al verhalen dat de infinity focus lock soms niet exact op infinity ligt, wat is het nut dan zou je zeggen. :X
Daar ligt ie inderdaad niet bij degene die ik testte. Jammer dat je hem niet zo makkelijk kunt bijstellen, anders is het wel een leuke feature.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Universal Creations schreef op woensdag 14 september 2016 @ 19:13:
Paar dagen later...

Kleine review van de Iris 15mm f/2.4
Ik heb de Blackstone versie van de lens op een D810 getest.

Bouw
De lens voelt degelijk aan en heeft geen diafragmaring op de Nikon versie. Dit vind ik persoonlijk wel wat jammer, want je kunt nu enkel via de body het diafragma regelen. Het diafragma werkt overigens wel gewoon mechanisch.
De focusring loopt heel zwaar, waarom er dan nog een lock op zit, snap ik dan niet. Er zit ook een voelbare klik in de focusring als de lens op oneindig focust, al zit die er wel redelijk naast. Ik moest de ring voorbij oneindig draaien om op oneindig te focussen. Verder draait de ring niet 100% gelijkmatig. Je zou bijna zeggen dat de lens door Samyang is gemaakt :+

Vervorming
Er is tonvervorming aanwezig, maar de mate waarin valt reuze mee vergeleken met bijvoorbeeld de Samyang 14mm f/2.8.
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/9/8246/29638949141_ceba95dbbd_c.jpgIrix 15mm f/2.4 Distortion by Universal Creations, on Flickr

Vignetting
Wat natuurlijk te verwachten was van een dergelijke wijde en lichtsterke lens, maakt ie ook (helaas) waar.
Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8326/29093520754_8697b1e985_c.jpgIrix 15mm f/2.4 Vignetting by Universal Creations, on Flickr

Flares
De lens geeft redelijk duidelijke flares met de zon in beeld, maar het contrastverlies is minimaal.
Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8544/29719831115_168e82727d_c.jpgIrix 15mm f22 flares by Universal Creations, on Flickr

Scherpte
Helaas is de Irix 15mm f/2.4 geen optisch wonder qua scherpte.

Korte afstand centrumscherpte wordt pas echt goed op f/4
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/9/8310/29638750221_eb23fdd4e0_c.jpgIrix 15mm short distance centre sharpness by Universal Creations, on Flickr

APS-C hoekscherpte pas op f/8, maar zelfs dan nog niet optimaal (ik ben tot f/11 gegaan en daar was het nog wat scherper).
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8051/29093222134_15d6b16c3f_c.jpgIrix 15mm short distance aps-c corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

Fullframe hoekscherpte, zet scherpte maar tussen aanhalingstekens en de vignetting op f/11 is nog steeds niet weg
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/9/8392/29095145013_420068f59c_c.jpgIrix 15mm short distance fullframe corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

Op oneindig (in dit geval 10m ofzo) zien we dat de aps-c en fullframe hoekscherpte wat beter is (field curvature op korte afstand en minder op lange afstand?).
Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8147/29093222754_2e81259f52_c.jpgIrix 15mm infinity centre sharpness by Universal Creations, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8169/29095145703_39777a6f40_c.jpgIrix 15mm infinity aps-c corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8310/29638750731_585e75a192_c.jpgIrix 15mm infinity fullframe corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

Kortom: voor landschappen en de sterrenhemel zou ik eerder kiezen voor de Samyang 14mm f/2.8. Voor architectuur is de beperkte vervorming wel handig, maar moet je flink afstoppen voor goede scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Is dat konijnenberg in Turnhout? Beetje jammer dat de Irix niet beter is, lichtsterke lens die je veel moet afstoppen voor goeie scherpte was misschien niet zo'n goede trade-off tussen lichtsterkte en scherpte. Naar mijn mening, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Bedankt voor de korte impressie UC, blijf voorlopig dus bij de 14mm 2.8 :)

En dan komt de nieuwe 'premium' versie hiervan er nog aan. Niet heel goed nieuws voor Irix, alhoewel ze ook blijkbaar met een 11mm f4 komen.

[ Voor 49% gewijzigd door MattiB op 16-09-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bedankt voor het testen. Toen ik hun eigen foto's zag, en dan vooral die met de kerk en die ene foto van die brievenbus had ik al een vermoeden dat het niet veel beter ging zijn dan dat. Jammer. Maar goed, met de Samyang 14/2.4 premium in aantocht verwacht ik niet dat deze Irix zich lang staande houdt; behalve de prijs van de firefly is er geen enkele reden om een irix te kopen boven de nieuwe samyang.
(heeft die nieuwe premium samyang nou een DoF scale of niet? Distance scale ok, maar DoF zie ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jip.
Deathchant schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 21:07:
(heeft die nieuwe premium samyang nou een DoF scale of niet? Distance scale ok, maar DoF zie ik niet)
Enkel afstandsschaal geen DoF schaal zo te zien op de foto's.

[ Voor 47% gewijzigd door Universal Creations op 16-09-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 21:07:
Bedankt voor het testen. Toen ik hun eigen foto's zag, en dan vooral die met de kerk en die ene foto van die brievenbus had ik al een vermoeden dat het niet veel beter ging zijn dan dat. Jammer. Maar goed, met de Samyang 14/2.4 premium in aantocht verwacht ik niet dat deze Irix zich lang staande houdt; behalve de prijs van de firefly is er geen enkele reden om een irix te kopen boven de nieuwe samyang.
Geen DoF scale maar wel electronische contacten. Nou zegt dat niet zo veel maar het zou mooi zijn als die ook de focus afstand doorgeven, daar kan je in combinatie met firmware als Magic Lantern vast wel wat mee doen.

Het is alleen even de vraag of er electronica aanwezig is bij de focus ring om de focus afstand te bepalen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Iemand met ervaring met de lenzen van Primoplan? Er loopt momenteel een kickstart programma voor een 58 f1.9.

https://www.kickstarter.c...onder-bokeh-lens-primopla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sphinkx schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:04:
Iemand met ervaring met de lenzen van Primoplan? Er loopt momenteel een kickstart programma voor een 58 f1.9.

https://www.kickstarter.c...onder-bokeh-lens-primopla?
Dat kan toch niet als hij nog op Kickstarter staat? De primoplan is ook de enige in die serie (primoplan). Je bedoeld denk ik of mensen ervaringen hebben met andere lenzen van Meyer-Optik-Goerlitz?

Tip: door op Flickr de naam in te typen van de lens kun je vaak heel veel samples vinden en zelf beoordelen of het wat is voor jouw stijl fotografie. Een landschapsfotograaf kan de lens afkraken maar een portretfotograaf kan hem geweldig vinden ... wat is dan waar? ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Lol. Goed punt natuurlijk :)

Maar ik bedoelde inderdaad lenzen van Meyer-Optik-Goerlitz. In de campagne kan je ook zien dat ze nog andere lenzen hebben. De Trioplan 100, Trioplan 50 en Primoplan 75. Misschien dat daar iemand ervaring mee heeft. Maar is allicht nogal een niche markt en kans zal dus klein zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
http://photorumors.com/20...e-three-new-lenses-today/

:9

En bedankt nog voor UC voor de heads up :D die 12-24 Art is heel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23
Alleen als er de mogelijkheid is om zonder mega vignetting filters te kunnen gebruiken op FF. Drop-In filters bijvoorbeeld.

Want dat is met de huidige 12-24 toch wel een groot gemis wanneer je landscapes wilt gaan doen. (Die heeft een opzet stuk met 82mm thread, maar die is alleen bruikbaar op 24mm (of de hele range met crop))

[ Voor 10% gewijzigd door CrashOverDrive op 19-09-2016 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Ja het is even afwachten natuurlijk, 12mm is wel heel wijd ook. Daarnaast volgens de specs nog zwaarder dan de 15-30 van Tamron. Had zelf denk ik toch liever een lichtsterkere lens gezien met bijvoorbeeld 14-24 of een f4 waar een filter op past. Toch als ie Sigma dezelfde kwaliteit jan garanderen bij deze lens is het zeker een mooie optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan is het ook maar meteen officieel, de Sigma lenzen zijn inderdaad aangekondigd.

Staat ook meteen officieel op de site, prijs valt mij alles mee.
https://www.sigmaphoto.com/85mm-f14-dg-hsm-a?link=oct-m-85mm

Een compleet nieuw optisch ontwerp en schijnt in oktober uit te komen. Ik ben erg benieuwd.

Perspraatje voor wie het leuk vindt:
Sigma Adds the 85mm F1.4 DG HSM Art, 12-24mm F4 DG HSM Art, and 500mm F4 DG OS HSM Sport Lenses to Its Global Vision Line

Outstanding optical performance, ultra-wide zoom range, and versatile flagship sports lens headline the Sigma line-up at Photokina 2016

Cologne, Germany – September 19, 2016 – Sigma Corporation of America, a leading camera, DSLR lens, flash and accessories manufacturer, unveiled its new 85mm F1.4 DG HSM Art, 12-24mm F4 DG HSM Art and 500mm F4 DG OS HSM Sport Global Vision lenses at the Photokina 2016 event (hall 4.2, stands B020, B028 and C029).

“We are thrilled to announce three state-of-the-art additions to the Global Vision line. The Sigma 85mm 1.4 Art has been a highly requested lens and we are very confident those customers who have been waiting for us to deliver this lens will be more than pleased with the superior optical performance and zero compromise,” states Mark Amir-Hamzeh, president of Sigma Corporation of America. “In addition, the re-engineered 12-24mm F4 and highly competitive 500mm F4 Sport lens both embody the world-class performance our Global Vision lenses are known for. We look forward to seeing the incredible images our customers will create using these new Sigma lenses.”

Sigma 85mm F1.4 DG HSM Art – The Ultimate Portrait Lens
Delivering the ultimate in creative expression, the new Sigma 85mm F1.4 Art lens is engineered to support the highest resolution sensors on the market with an exceptional degree of sharpness. The high-performance optical system is purpose-built by Sigma R&D to produce the attractive bokeh effect sought after by discerning photographers. The lens’ advanced architecture features two SLD (special low dispersion) glass elements and one glass element with a high rate of anomalous partial dispersion and refraction. A re-engineered AF system brings 1.3X the torque of its predecessor, while other features such as a full-time manual focus override have been added, which can be controlled when the focus ring is rotated, even during continuous AF.

The Sigma 85mm F1.4 DG HSM Art lens supports Canon, Nikon and Sigma mounts. The Nikon mounts feature a brand new electromagnetic diaphragm.

The Sigma 85mm F1.4 Art lens will be available in late October and retails for a recommended street price of $1199.00 USD.

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art Ultra-Wide Angle Zoom for the Era of Ultra-High Resolution Digital Cameras
Boasting the renowned Global Vision image quality from center to edge, the new Sigma 12-24mm F4 features the largest aspherical glass mold in the industry, offering photographers an ultra-wide angle zoom with virtually no distortion, flare or ghosting. Encompassing the long history of Sigma wide angle lens development expertise, the new 12-24mm F4 performance highlights include constant F4 brightness and the brand new Sigma AF system with 1.3X torque boost. The 12-24mm F4 features lens elements made with FLD (“F” Low Dispersion) glass, which is equivalent to calcium fluorite in performance. Combined with an optimized power distribution, the result is outstanding image quality from center to edges. With a minimum focus distance of 9.4 inches at 24mm, photographers can compose incredible close-up shots with expansive backgrounds.

The all new Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art lens supports Canon, Nikon and Sigma mounts. The Nikon mounts feature the brand new electromagnetic diaphragm.

The Sigma 12-24mm F4 Art lens will be available in late October and retails for a recommended street price of $1599.00 USD.

Sigma 500mm F4 DG OS HSM Sport Lens - Pro Fast-Aperture Prime Super Telephoto
The flagship Sigma super telephoto 500mm F4 Sport lens incorporates the very latest in Sigma optical technology and innovation. Designed for the professional sports and wildlife shooter, the ultra-durable lens features magnesium alloy components, a carbon fiber hood, a water and oil resistant front element, and is dust and splash proof. The 500mm F4 features a drop-in rear filter slot for polarizers, UV and other critical filters. To help prevent damage during shooting and maintenance, the lens is also compatible with the exclusive SIGMA Protector LPT-11 (sold separately).

The lens incorporates two FLD and one SLD glass elements, while the optimized power distribution helps minimize spherical aberration and axial chromatic aberration. The optical system also effectively minimizes transverse chromatic aberration, which can affect the edges of the shots taken in the telephoto range. In addition, image quality remains exceptional when the lens is used with a Sigma Telephoto Converter (sold separately).

Other key performance features include Sigma's two-mode Optical Stabilizer for enhanced performance when shooting handheld for still subjects or panning and tracking for moving subjects. There is also a customizable AF "return" function for setting the focus position of one's choice and returning to that preset distance.

The all new Sigma 500mm F4 supports Canon, Nikon and Sigma mounts. The Nikon mounts feature the brand new electromagnetic diaphragm.

The Sigma 500mm F4 Sport lens, in Canon and Sigma mounts, will be available in late October. The Nikon mount will be available in late November. The 500mm F4 will retail for a recommended street price of $5999.00 USD.

All Sigma Global Vision lenses, including the new 85mm F1.4 DG HSM Art, 12-24mm F4 DG HSM Art, and 500mm F4 DG OS HSM Global Vision lenses, can be updated with the latest lens firmware from a workstation or laptop using the Sigma Optimization Pro software and Sigma USB Dock (sold separately).

Tested for Optimum Performance
Sigma lenses are born of well thought-out design concepts, exceptional Japanese craftsmanship and manufacturing, and advanced lens performance testing and evaluation. To this end, Sigma has developed its own A1 proprietary MTF (modulation transfer function) measuring system using 46-megapixel Foveon direct image sensors. Even the most elusive high-frequency details are within the scope of Sigma’s quality control inspections. Every Global Vision lens is A1 tested, analyzed and approved before leaving the factory, ensuring maximum performance out of the box.

For more information on Sigma’s industry leading testing, please visit http://blog.sigmaphoto.co...ing-for-new-sigma-lenses/.

About Sigma Corporation
Craftsmanship. Precision. Dedication. Since 1961, Sigma has been devoted the pursuit of advancing photographic technology. Unique to the industry, the family-owned business produces its high-quality, award-winning camera lenses, DSLR cameras, flashes, filters and accessories from its state-of-the-art manufacturing facility located in Aizu, Japan.

In 2012, the company introduced the Sigma Global Vision with three distinct lens lines: Art, Contemporary and Sport. Designed for industry camera mount systems including Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sony and Sigma, each lens is handcrafted and tested in Japan to ensure a high-performance, premium product that is purpose-built to last.

Sigma continues its tradition of imaging excellence with the mirrorless sd Quattro, sd Quattro H and the compact dp Quattro camera line. Leveraging the ultra-high resolution Foveon sensor, the Sigma Quattro cameras are designed to produce the highest quality image with every shot.

For information about Sigma, please visit www.sigmaphoto.com or follow the company on Twitter, Instagram and Facebook.
Ik probeer de MTF te bekijken maar de site is een beetje druk. _O-

[ Voor 92% gewijzigd door Gonadan op 19-09-2016 20:43 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dan ook maar de linkjes naar de rest (de duitse sigma site heeft wat meer info over de objectieven zelf, maar de US site heeft dan weer prijzen er bij staan):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pLwNMs6aS9Y]

:)

(Heel spontaan wel die Jan-Willem _O- )

Hij ziet er wel heel fijn uit die 12-24. En het formaat lijkt me zo wel mee te vallen, de prijs niet als ik hem mag geloven.

Edit:

Ze zijn hier in Finland al te pre-orderen:

12-24/4, 1699 €
85/1.4, 1199€

[ Voor 42% gewijzigd door MattiB op 19-09-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:03
De 85mm is voor die prijs toch wel heel interessant, aangezien de 85L van Canon op dit moment nieuw 2000 euro doet. Ik ben benieuwd naar de reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChrisLNFF schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:16:
De 85mm is voor die prijs toch wel heel interessant, aangezien de 85L van Canon op dit moment nieuw 2000 euro doet. Ik ben benieuwd naar de reviews!
De huidige Sigma EX 85/1.4 was al een concurrent qua optische prestaties, maar had geen f/1.2. En dat laatste geldt nog steeds waar voor de Art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat filmpje is wel tenenkrommend eigenlijk :Y)

Oplezen, niet naar de camera kijken, monotoon praten, steenkolen uitspraak en dan óók nog eens niks nieuws te melden hebben 8)7

[ Voor 58% gewijzigd door Ventieldopje op 19-09-2016 23:45 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Pfoe, flink ding die 85 :)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De nieuwe 85/1.4 is inderdaad 4 cm langer en 1 cm dikker (94,7 x 126,2mm) dan de oude 85/1.4 (84,7 x 87,6 mm). Adviesprijs van de oude is overigens ook € 1199, dus prijs lijkt ook niet gestegen te zijn. Zal natuurlijk het eerste half jaar wel duurder zijn, maar dat heb je altijd bij nieuwe spullen die geïntroduceerd worden.

Ik zie alleen nog geen gewicht bij die nieuwe, maar ik gok dat het gewicht ook wel redelijk toegenomen is, maar zal nog wel geen Otus gewichten bereiken (de 85/1.4 Art is in ieder geval nog wat kleiner en dunner dan de Otus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Zeiss 85/1.4 Milvus is zelfs nog zwaarder dan de Otus...

• MattiB
Irix heeft een 11mm F4 en een 45mm F1.4 aangekondigd :)

http://irixlens.com/11mm

De 45mm 1.4 is nog een prototype

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:34:
[...]

De huidige Sigma EX 85/1.4 was al een concurrent qua optische prestaties, maar had geen f/1.2. En dat laatste geldt nog steeds waar voor de Art.
Maar de EX won het niet. Misschien kan de Art het wel winnen en ook nog eens stappen maken qua AF.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Gonadan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:27:
[...]

Maar de EX won het niet. Misschien kan de Art het wel winnen en ook nog eens stappen maken qua AF.
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
De EX heeft echt minder CA en de AF wint het sowieso. MF is zelfs helemaal geen competitie, want dat werkt gewoon ruk met de 85L.

• Gonadan

Gonadan

Alleen als je erg selectief kijkt ja. AF heeft ook nauwkeurigheid nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• henkie196
  • Niet online
Waar moet je dan selectief niet naar kijken? Die EX ziet er op dat vergelijk van TDP voor mij duidelijk beter uit. AF nauwkeurigheid was volgens mij nooit zo'n probleem met de 85/1.4, AF traagheid van de 85L was dat wel als je van iets anders dan een statisch onderwerp een foto wilde maken.

• Gonadan

Gonadan

De 1.2L is op een paar punten beter, de EX is op een paar andere punten beter. Daarom zei ik dat de EX niet won. Dan kan je er selectief wat punten uitlichten om de EX te laten winnen, maar ik vind dat niet objectief (:+).

Overigens heb ik toch wel wat klachten gelezen over de AF. Zoals verwacht bij een 3rd party, maar ik hoop dat de Art evt. met dock nog een stap extra zet.

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2016 22:29 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• henkie196
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd op welke punten jij de 85L beter vindt. Buiten de f1.2 vs f1.4, natuurlijk. Over de 85L AF lees ik ook wel wat klachten, en als de AF te traag is, heb je nog steeds een foto met verkeerde focus.

Die MTF van de 85/1.4 Art ziet er trouwens wel een stuk beter uit dan die van de EX, als ik aan mag nemen dat de MTF van de Art ook wijd open is. Wel zeer forse vignetting, als ik dat zo zie.

• Gonadan

Gonadan

Klopt ja, snelheid van de 1.2L is niet hoog. Maar daar kan je beter rekening mee houden dan missers.

Het is even terug dat ik de vergelijking door heb zitten werken dus zal het weer even voor je nakijken. Overigens is de 1.2 natuurlijk gewoon een voordeel van de Canon, die gaan we niet wegstrepen. Dan kan ik een 70-200 er ook wel naast leggen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Precies mijn punt dat ik als eerste maakte, het voordeel is f/1.2 en dat blijft. De rest was al even goed of beter bij de sigma.

• Gonadan

Gonadan

Jij bent niet objectief. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Niemand is dat. Maar ik kan je wel zeggen dat ik de 85L een hele toffe lens vind, maar helaas wat te prijzig en zowel AF als MF niet prettig is voor mij in het gebruik.

• Gonadan

Gonadan

Als we het dan toch over persoonlijke voorkeur hebben, ik vind de Art lijn gewoon een heel mooi uiterlijk hebben. Veel stijlvoller dan de EX en soms ook dan de Canon L-varianten. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De nieuwe Tamron's zien er ook wel fancy uit :) Niet dat ik ze zou kopen maar goed..

www.maartendeboer.net

Ventieldopje schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:54:
De nieuwe Tamron's zien er ook wel fancy uit :) Niet dat ik ze zou kopen maar goed..
Zo zien ze er wel uit, maar het is echt niet te vergelijken met L of Art qua bouwkwaliteit. De zonnekapjes zijn helemaal om te huilen zo dun.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Neuh daarom, dat moge duidelijk zijn ;) Maar als we het over looks hebben he :9

www.maartendeboer.net

• Gonadan

Gonadan

Puur vanaf het plaatje en de specs vond ik die Tamrons ook wel interessant, tot je er meer over leest. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste