Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar het is wel pittig inderdaad, normaal houd ik de camera gewoon in de hand met een polsbandje. Dat wordt met zo'n lel wel wat uitdagender.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Sta jij nu in de winkel of zo?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 27-04-2016 20:44 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Waar heb je dat laten doen? Ik moet de mijne ook nog updaten, ik zou het eigenlijk het liefst zelf doen. Inmiddels heb ik ook de 100-400 II, dus de Tamron staat een beetje te verstoffen. Na een update kan ik misschien iemand anders er blij mee maken.ijdod schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:44:
Vorige week mijn Tamron 150-600 naar het servicecenter gebracht voor een update; de mijne was nog 1e generatie, en er zijn wel wat nuttige updates geweest sindsdien. (naast body support, ook panning voor de OS). Was geen probleem; komen ze na een paar minuten terug "Wat was precies het OS probleem waarvoor u die update wilde hebben?". Blijkt dat de lens een dusdanig mechanisch issue had (maar exacte details heb ik niet gekregen) dat ze hem wilden houden voor reparatie. Heb geen problemen ervaren, anders dan dat het niet het scherpte exemplaar is. Ben benieuwd...
Onderhoud wordt voor Tamron verzorgd door Camtech (vlakbij Alphen a/d Rijn). Ik begrijp dat de 100-400 dus goed bevalt tov de Tamron? Ik kan me zo voorstellen dat croppen met die lens een beter resultaat geeft dan iets verder zoomen met de Tamron.Rutje! schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:09:
[...]
Waar heb je dat laten doen? Ik moet de mijne ook nog updaten, ik zou het eigenlijk het liefst zelf doen. Inmiddels heb ik ook de 100-400 II, dus de Tamron staat een beetje te verstoffen. Na een update kan ik misschien iemand anders er blij mee maken.
[ Voor 43% gewijzigd door ijdod op 28-04-2016 11:34 ]
Bedankt. Ja de 100-400 II bevalt mij beter dan de Tamron, eigenlijk op alle fronten beter, behalve dan de pure mm's. Maar de 100-400 cropt inderdaad iets beter, dus netto is het verschil minder dan je zou denken. Ik heb met de Tamron ook fantastisch mooie en scherpe foto's gemaakt, maar vaak ook niet, je moet er wat harder voor werken. Misschien dat die update dat voor een deel oplost.ijdod schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:34:
[...]
Onderhoud wordt voor Tamron verzorgd door Camtech (vlakbij Alphen a/d Rijn). Ik begrijp dat de 100-400 dus goed bevalt tov de Tamron? Ik kan me zo voorstellen dat croppen met die lens een beter resultaat geeft dan iets verder zoomen met de Tamron.
Er was een dusdanig issue dat zowel het diafragma als een OS machisme vervangen is. Gelukkig onder garantie.ijdod schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:44:
Blijkt dat de lens een dusdanig mechanisch issue had (maar exacte details heb ik niet gekregen) dat ze hem wilden houden voor reparatie. Heb geen problemen ervaren, anders dan dat het niet het scherpte exemplaar is. Ben benieuwd...

Ik had het ook al gezien. De huidige versie heb ik en behalve CA is die echt super goed. Ik hoop dat de ART net zo precies qua focus blijkt te zijn en net zo consistent gaat presteren.henkie196 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:03:
Kennelijk krijgen we in september een nieuwe Sigma 85/1.4 Art. De huidige Sigma 85/1.4 zou onofficiëel al discontinued zijn.
Ik heb zowel mijn body (D5300) als objectief (Tamron 150-600mm) bij Eglobalcentral gehaald medio 2015, maar merk dat ik steeds minder interesse voor fotografie heb. Stel dat ik alles wil verkopen, dan zal dat wel flink wat verlies opleveren t.o.v. verkoop van apparatuur aangekocht bij een zaak in Nederland, lijkt mij?
Wellicht niet helemaal het goeie topic, maar ik wil geen eigen topic voor zoiets aanmaken plus het gaat mij voornamelijk om de verkoop van mijn Tamron (dus third-party) objectief.
Tesla M3LR '21
Ik meende dat nikon garantie kwesties bij grijze inport niet in behandeling neemt. maar dat is meer voor degene die m koopt. Al zie ik geen reden waarom je tamron objectief minder waard zou zijn vanwege de herkomst. gewoon verkopen voor markt-courante prijzen zou ik zo zeggen.Planespotter schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:01:
Wat doet import eigenlijk met de resale waarde van apparatuur?
Ik heb zowel mijn body (D5300) als objectief (Tamron 150-600mm) bij Eglobalcentral gehaald medio 2015, maar merk dat ik steeds minder interesse voor fotografie heb. Stel dat ik alles wil verkopen, dan zal dat wel flink wat verlies opleveren t.o.v. verkoop van apparatuur aangekocht bij een zaak in Nederland, lijkt mij?
Wellicht niet helemaal het goeie topic, maar ik wil geen eigen topic voor zoiets aanmaken plus het gaat mij voornamelijk om de verkoop van mijn Tamron (dus third-party) objectief.
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 05-06-2016 22:29 ]
ora et labora
Wil je tijdens de garantieperiode alsnog verkopen en er is nog voldoende garantie aanwezig, ga je wellicht minder kopers aantrekken, zeker als ze hem afwegen tegen een bieding waar wel BeNeLux garantie op is.
Voor mijn X-T1 weet ik ook de herkomst niet, want verkoper kan mij geen factuur bezorgen (is hem zogezegd kwijtgespeeld) en ontwijkt of antwoord niet op mijn vraag over de herkomst. De X-T1 werkt perfect en ik heb hem voor een mooi bedrag gekregen, dus doe ik niet lastig. De X-T1 gaat wellicht nog een tijdje mee, en later als backup van de X-T2, dus no worries.
Gisteren via marktplaats een Sigma 105mm 1:2.8 macro lensje gekocht voor mijn Sony Alpha, uiteraard helemaal happy toen ik hem binnen kreeg, maar dat was van korte duur....

Als ik draai aan mijn diafragma wieltje op de camera, en kijk aan de voorkant van de lens zie ik hem helemaal niet open gaan of sluiten... geen milimeter beweging zit erin, pas bij F45 zie het beeld wat donkerder worden op de live view van mijn camera.
Ook kan hij op de een of andere manier niet focussen, de motor draait wel (schuift in en uit) maar dat blijft hij doen.. Lijkt erop alsof hij geen focus punt kan vinden.
De verkoper zegt uiteraard dat het is gebeurd tijdens de verzending, maar dat lijkt me sterk aangezien hij helemaal in de bubbeltjes zat met kranten etc.
Iemand advies?

Als je de lens op de mount kijkt zie je een klein palletje, als je die beweegt schiet die dan terug?msmits_ schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:22:
Goedemorgen allemaal!
Gisteren via marktplaats een Sigma 105mm 1:2.8 macro lensje gekocht voor mijn Sony Alpha, uiteraard helemaal happy toen ik hem binnen kreeg, maar dat was van korte duur....![]()
Als ik draai aan mijn diafragma wieltje op de camera, en kijk aan de voorkant van de lens zie ik hem helemaal niet open gaan of sluiten... geen milimeter beweging zit erin, pas bij F45 zie het beeld wat donkerder worden op de live view van mijn camera.
Ook kan hij op de een of andere manier niet focussen, de motor draait wel (schuift in en uit) maar dat blijft hij doen.. Lijkt erop alsof hij geen focus punt kan vinden.![]()
De verkoper zegt uiteraard dat het is gebeurd tijdens de verzending, maar dat lijkt me sterk aangezien hij helemaal in de bubbeltjes zat met kranten etc.
Iemand advies?
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Hmm dat weet ik eerlijk gezegd niet, is dat het metalen palletje wat vanuit je body in de lens valt?Paganstars schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:25:
[...]
Als je de lens op de mount kijkt zie je een klein palletje, als je die beweegt schiet die dan terug?
Het is een klein plat metalen lipje dat in een soort van sleuf zit (geen idee hoe je het goed uitlegt) Het zit binnen de flens naast het glasmsmits_ schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:38:
[...]
Hmm dat weet ik eerlijk gezegd niet, is dat het metalen palletje wat vanuit je body in de lens valt?
Linker zijde net onder de connectiepunten zie je het palletje

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
misschien is dit duidelijker:Paganstars schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:47:
[...]
Het is een klein plat metalen lipje dat in een soort van sleuf zit (geen idee hoe je het goed uitlegt) Het zit binnen de flens naast het glas
Linker zijde net onder de connectiepunten zie je het palletje

ora et labora
In this Summer, the five Samyang Blockbuster series will blow your mind away!
5 NEW Samyang Lenses will be released on every Monday for the next five weeks.

Ik denk dat het of paar auto-focus lenzen zijn voor de SONY (F)E mount, naast de 14mm en 50mm. Of dat we een nieuwe focal lenght krijgen van Samyang. Misschien zo rond de 200/300/500mm of meer. Tenzij Samyang ineens met zoom-lenzen gaat komen.
die linksboven is een vrij dikke lens, dat is denk ik een 85 f1.4, of als ze echt nieuw glas maken f1.2FireBladeX schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:43:
Op de website van Samyang:
[...]
[afbeelding]
Ik denk dat het of paar auto-focus lenzen zijn voor de SONY (F)E mount, naast de 14mm en 50mm. Of dat we een nieuwe focal lenght krijgen van Samyang. Misschien zo rond de 200/300/500mm of meer. Tenzij Samyang ineens met zoom-lenzen gaat komen.
rechtsonder doet mij veel denken aan de huidige samyang 100 f2.8. die in het midden bovenaan lijkt erg op de 21mm f1.4 (voor mirrorless) en rechtsboven een 50mm (geen idee welke variant, waarschijnlijk de 50 f1.2 voor mirrorless)
Samyang heeft wel vaker nieuw glas aangekondigd wat vaak neerkwam op een andere mount, of een nieuw jasje (Xeen)
Mocht het Manueel glas zijn dan denk ik niet dat wij lenzen gaan zien >200mm. Bij zulke brandpunten heeft men liever AF.
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 14-07-2016 08:54 ]
ora et labora
De rest van de lenzen zijn geen Xeen lenzen, die hebben namelijk een vaste diameter en zien er allemaal uit zoals de lens links bovenin. Er zullen vast ongetwijfeld wel VDSLR varianten voor komen maar ik denk niet dat ze dit op die manier aan gaan kondigen.
Er gingen lange tijd geruchten van een 50mm f/1.2 maar dat bleek uiteindelijk niet waar gemaakt te kunnen worden, het werd een f/1.4 en niet erg bijzonder (qua glas). Ook gezien de vormen van de lenzen op de foto lijkt het mij zéér stug dat dit f/1.2 lenzen worden, of ze moeten wel een héél apart ontwerp hebben waardoor ze niks lijken op bestaande f/1.2 lenzen.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ventieldopje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:28:
Niet? Mij doet het namelijk ook denken aan video lenzen. De lens links boven lijkt mij een Xeen lens vanwege de vorm, duidelijk niet een 85mm zoals mrc4nl denkt, daar is hij te kort voor en klopt de vorm niet voor.

Een nieuwe Xeen zou wel kunnen, maar welke? als ze de trend willen doorzetten moet het een T1.5 lens zijn,en de enige die naast de huidige 24mm,50mm en 85mm voor full frame camera's overblijven is een redesign nieuw jasje van de 35mm f1.4
VDSLR lenzen zou samyang niet bestempelen als "nieuw" Zoals ik al eerder zij heeft samyang er een handje van om bestaande optische designs als "nieuw" aan te bieden, door bestaande vdslr varianten als nieuw aan te duiden zouden ze het wel het wel heeeel bond maken.De rest van de lenzen zijn geen Xeen lenzen, die hebben namelijk een vaste diameter en zien er allemaal uit zoals de lens links bovenin. Er zullen vast ongetwijfeld wel VDSLR varianten voor komen maar ik denk niet dat ze dit op die manier aan gaan kondigen.
F1.2 lenzen worden? ik denk dat het bestaande f1.2 lenzen zijn ,met lenshood gemonteerd. Als ze voor mirrorless (aps-c) zijn dan kan het nog wel f1.2 best wel in dat formaat, De 50 f1.2 is ook vrij klein.Er gingen lange tijd geruchten van een 50mm f/1.2 maar dat bleek uiteindelijk niet waar gemaakt te kunnen worden, het werd een f/1.4 en niet erg bijzonder (qua glas). Ook gezien de vormen van de lenzen op de foto lijkt het mij zéér stug dat dit f/1.2 lenzen worden, of ze moeten wel een héél apart ontwerp hebben waardoor ze niks lijken op bestaande f/1.2 lenzen.
Ik zie het niet gebeuren dat ze allemaal nieuwe optishe designs worden, misschien èèn nieuwe maar dan houd het ook op. Samyang heeft onlangs een 50mm f1.4 voor FE met autofocus geïntroduceerd, het is waarschijnlijk dat er meer zullen volgen met autofocus, hence deze teaser.
ora et labora
Je hebt gelijk wat betreft de lengte van die lenzen, ik dacht dat daar nog wel iets verschil in zat en alleen de afstanden voor de ringen gelijk bleven (evenals de diameter) maar ze zijn al wel vrij compact zie ik. Denk dat het dan inderdaad een 35mm f/1.4 wordt.
Hoop niet dat ze zich serieus gaan wagen op AF gebied, dat kan alleen maar huilen worden. Schoenmaker blijf bij je leest en maak optisch goeie lenzen voor een mooie prijs. Heb het idee dat ze in een korte tijd vanalles willen doen en in alle markten willen stappen met hun bestaande lenzen in een nieuw jasje. Laat ze maar eens een nieuwe 14mm en 85mm maken. Maar goed wie ben ik, ben team Zeiss nu (om maar even in pokémon termen te treden).
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Dat mag in jouw ogen zo zijn, maar f/1.2 blijft f/1.2 als je puur naar het glaswerk kijkt natuurlijk.Ventieldopje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:02:
Dan zal het inderdaad een mirrorless (aps-c) lens zijn, wat in mijn ogen nog steeds gewoon een f/1.8 lens is. Waar iedereen op zat te wachten was een fullframe 50mm f/1.2 lens en dat werd uiteindelijk de 50mm f/1.4 helaas.
Ik hoop wel dat ze zicht gaan wagen aan het maken van goed AF-glas. Wie niet waagt, die niet wint.[....]
Hoop niet dat ze zich serieus gaan wagen op AF gebied, dat kan alleen maar huilen worden. Schoenmaker blijf bij je leest en maak optisch goeie lenzen voor een mooie prijs. Heb het idee dat ze in een korte tijd vanalles willen doen en in alle markten willen stappen met hun bestaande lenzen in een nieuw jasje. Laat ze maar eens een nieuwe 14mm en 85mm maken. Maar goed wie ben ik, ben team Zeiss nu (om maar even in pokémon termen te treden).
Overigens zou ik dat helemaal niet erg vinden want optisch hebben ze zich al bewezen. Als het dan geen lenzen op zou leveren die ik interessant vind triggert het misschien andere fabrikanten wel weer.
Mja, anders kan je dezelfde redenatie weer op FF gaan toepassen als je middenformaat als maatstaf neemt.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:53:
Dat mag in jouw ogen zo zijn, maar f/1.2 blijft f/1.2 als je puur naar het glaswerk kijkt natuurlijk.
[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 14-07-2016 16:07 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Uiteraard blijft het glas zo, maar ik bedoel maar aan te geven dat voor mirrorless (aps-c en kleiner) niet zo bijzonder is. Je hebt immers zelfs f/0.95 glas voor dat soort sensoren. Het zal geen f/1.2 lens voor fullframe worden zoals veel mensen op hopen (en ik ook), althans daar ga ik niet van uit. Indien dat wel zo is vind ik het wel een lullig postertjeVerwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:53:
[...]
Dat mag in jouw ogen zo zijn, maar f/1.2 blijft f/1.2 als je puur naar het glaswerk kijkt natuurlijk.
[...]
Ik hoop wel dat ze zicht gaan wagen aan het maken van goed AF-glas. Wie niet waagt, die niet wint.
Meh, behalve dat je met middenformaat alsnog niet voorbij f/1.4 FF equivalent komtGonadan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:07:
[...]
Mja, anders kan je dezelfde redenatie weer op FF gaan toepassen als je middenformaat als maatstaf neemt.
www.maartendeboer.net
Dat is waar inderdaad, als is het op APS-C nog steeds niet verkeerd. Nu zijn er ook nog snellere lenzen voor FF maar die haal je niet even om de hoek voor de fun.Ventieldopje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:18:
Uiteraard blijft het glas zo, maar ik bedoel maar aan te geven dat voor mirrorless (aps-c en kleiner) niet zo bijzonder is. Je hebt immers zelfs f/0.95 glas voor dat soort sensoren. Het zal geen f/1.2 lens voor fullframe worden zoals veel mensen op hopen (en ik ook), althans daar ga ik niet van uit. Indien dat wel zo is vind ik het wel een lullig postertje
Oh dat weet ik niet uit mijn hoofd joh, ik maakte maar een vergelijking.Meh, behalve dat je met middenformaat alsnog niet voorbij f/1.4 FF equivalent komt
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1 vraagje. Er is altijd een catch: helaas zat de lens hood er niet meer bij. Is deze misschien nog ergens los te bestellen (al dan niet imitatie)?
Zoiets?werkenslaap schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:33:
Gisteren voor een klein prijsje een Tamron 17-50mm F2.8 (non-vc) op de kop getikt voor op mijn D7100. Had alleen primes en een UWA, maar vond dat op reis toch te veel gedoe. Soms zat je gewoon net niet lekker qua bereik. Anyway, ben erg benieuwd naar de foto's die ik ermee ga maken. Eerste indruk is iig positief!
1 vraagje. Er is altijd een catch: helaas zat de lens hood er niet meer bij. Is deze misschien nog ergens los te bestellen (al dan niet imitatie)?
Het lijkt erop dat je voor de non-VC inderdaad de DA09 moet hebben; voor de VC-variant de AB003.werkenslaap schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:35:
Lijkt er op inderdaad! Er zijn in ieder geval 2 verschillende versies (andere diameter), een voor de VC en 1 voor de non-VC. Ik denk dat ik de DA09 moet hebben. Kan iemand (die hem heeft?) dat misschien bevestigen?
Tip: Ebay.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
[ Voor 120% gewijzigd door werkenslaap op 15-07-2016 13:21 ]
Ik loop blijkbaar achter, de 35mm T1.4 bestaat al, en ze hebben ook een 14mm T3.1Ventieldopje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:02:
Je hebt gelijk wat betreft de lengte van die lenzen, ik dacht dat daar nog wel iets verschil in zat en alleen de afstanden voor de ringen gelijk bleven (evenals de diameter) maar ze zijn al wel vrij compact zie ik. Denk dat het dan inderdaad een 35mm f/1.4 wordt.

Ze hebben nog geen xeen variant van de 100f2.8 of 135 f2
ora et labora

op naar de volgende.Ik denk dat het de 21mm f1.4 voor sony e word, maar dan met AF, iets zoals hieronder.

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 19-07-2016 00:50 ]
ora et labora
Ik denk dus dat er iets is losgeraakt. Iemand die hier ervaring mee heeft, of hoort dit gewoon en heb ik het nooit eerder opgemerkt?
Bij sommige lenzen word de voorste lensgroep met schroefdraad in de behuizing geplaatst.Als ik blijf draaien bij mijn sigma 300mm f4 heb ik het voorste lensgroep ook los.WhiskyPhreak schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 11:42:
Ik was zonet mijn camera spullen aan het schoonmaken/opruimen na een weekje weg en merkte dat het frontelement van mijn Sigma 50/1.4 vrij rond kan draaien. Ik heb hem al een paar jaar en merk het nu voor het eerst.
Ik denk dus dat er iets is losgeraakt. Iemand die hier ervaring mee heeft, of hoort dit gewoon en heb ik het nooit eerder opgemerkt?
Je zou hem weer vast kunnen zetten met een borgmiddel. je moet dan wel voldoende gip hebben op het voorste element (groot stuk zacht rubber) omdat je bij dat soort lenzen vaak niets kan beginnen met een spanner tool zoals deze:

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 23-07-2016 12:02 ]
ora et labora
Hadden ze gisteren blijkbaar de "nieuwe" 50mm f1.4 voor FE geintroduceerd.
die lens hadden ze al eerder aangekondigd, dit keer met prijs
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 26-07-2016 22:07 ]
ora et labora
Met vijf aankondigingen had het me ten zeerste verbaasd als niet zeker 4 daarvan al bestaande ontwerpen in een ander jasje zouden zijn.
/edit
Wel wat rare dingetjes. De UK site van Samyang heeft de 50/1.4 op FE op dezelfde pagina staan als de EF en F mount varianten (met 77mm filtertread), maar op een geruchten site staat deze met 67mm filtertread.
Op de Benelux site van Samyang hebben de FE en EF/F mount varianten wel een losse site, maar ik lijk momenteel niet bij de specs daar te kunnen. Interessant is wel dat onderaan de 50/1.4 FE site al de 14/2.8 FE staat (in het rijtje AF lenzen), alhoewel die nog niet in de menu's staat en de link ook niet actief is.
[ Voor 56% gewijzigd door henkie196 op 27-07-2016 08:45 ]
http://www.sonyalpharumor...t-lens-samyang-35mm-f1-2/
ora et labora
Wel alleen mirrorless helaasmrc4nl schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:17:
Vergeet de aankondiging van de 14mm f2.8 voor FE vandaag (de anticlimax), het echte nieuws is dat samyang blijkbaar ook een 35mm f1.2 voor APS-C heeft aangekondigd
http://www.sonyalpharumor...t-lens-samyang-35mm-f1-2/
www.maartendeboer.net
En slechts voor aps-c helaas
Kom ik aan met mijn Full frame camera

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 01-08-2016 13:27 ]
ora et labora
[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 01-08-2016 14:01 ]
www.maartendeboer.net
Voigtlaender 35 mm / F 1,2 Nokton IIVentieldopje schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:33:
Ik denk niet dat we de dag mee maken dat er een 35mm f/1.2 uitkomt voor FF DSLR/Mirrorless
Genoeg foto's met deze lens + een A7 serie van Sony >>>> https://www.flickr.com/groups/1827751@N25/pool/
[ Voor 14% gewijzigd door Hamed op 01-08-2016 13:52 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik rust mijn zaakHamed schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:46:
[...]
Voigtlaender 35 mm / F 1,2 Nokton II
Genoeg foto's met deze lens + een A7 serie van Sony >>>> https://www.flickr.com/groups/1827751@N25/pool/
Overigens zijn er nog wel meer pareltjes te vinden voor Leica M (oa. f/0.95).
www.maartendeboer.net
There, I fixed itmrc4nl schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:17:
het echte nieuws is dat samyang blijkbaar ook een kansloze, overbodige 35mm f1.2 voor APS-C heeft aangekondigd, die echt helemaal niemand gaat kopen
https://www.dpreview.com/...-as-umc-cs-for-mirorrless
Sigma heeft een 30mm f/1.4, uitstekende kwaliteit optiek, betaalbaar en met autofocus
http://www.lenstip.com/47..._f_1.4_DC_DN_Summary.html
die Samyang f/1.2 krijg je zonder autofocus gewoon niet scherp
weet het niet meer
Dat je m niet scherp krijgt zonder autofocus is onzin, zolang je onderwerp niet teveel beweegt is het prima te doen. En de sigma is een goede lens (op vervorming na) maar alleen beschikbaar voor Sony e en mft, niet handig als je een EOS m of fuiji X camera hebtVishari Beduk schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:00:
[...]
There, I fixed it![]()
Sigma heeft een 30mm f/1.4, uitstekende kwaliteit optiek, betaalbaar en met autofocus
http://www.lenstip.com/47..._f_1.4_DC_DN_Summary.html
ora et labora
Dan weet ik niet hoe ik dat al jaren wel voor elkaar krijg met mijn Minolta 58mm f/1.2...Vishari Beduk schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:00:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb al de grootste moeite om f/2.0 op APS-C met AF scherp te krijgen. En dan moet ik al direct de helft weggooien vanwege onscherp.
@UC: APS-C! 5D of 1D met grote zoekers (zeker die van VD) is een ander verhaal
weet het niet meer
Zelfs die vlieger gaat niet op, want ik gebruikte de Minolta 58/1.2 al op mijn 450D. Ok, met speciaal matglas, maar toch. Een hogere serie aps-c heeft trouwens ook een hele behoorlijke zoeker met pentaprisma. Daarnaast is deze 35/1.2 een lens voor mirrorless en dan heb je een EVF met allerlei hulpmiddelen (vergroting bijvoorbeeld).Vishari Beduk schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:11:
@UC: APS-C! 5D of 1D met grote zoekers (zeker die van VD) is een ander verhaal
En je wilt bewijs? 450D met 58/1.2 op f/1.2, of telt dat niet mee vanwege speciaal matglas?

De exif is die van de AF-confirmchip (50mm f/1.8), dus klopt niet. De Minolta kan geeneens op f/1.8 ingesteld worden
100% versie (de reflectie in zijn oog geeft al weg dat ik geen statief gebruikte
[ Voor 46% gewijzigd door Universal Creations op 01-08-2016 22:44 ]
Dat klinkt wel heel bijzonder, tenzij je alles zwalkend uit de hand schiet.Vishari Beduk schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:11:
Ik heb al de grootste moeite om f/2.0 op APS-C met AF scherp te krijgen. En dan moet ik al direct de helft weggooien vanwege onscherp.
Het lijkt mij niet dat het een technisch probleem is gezien je voorliefde voor MFA en dergelijken. Ben je niet te kritisch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met een langere lens vind ik het persoonlijk wat makkelijker omdat ik die gebruik voor shots waarbij het onderwerp groter in beeld is, dan is het dus al een stuk beter te zien.
Een EVF (of liever nog liveview) is juist in dit soort situaties een uitkomst lijkt mij omdat je in kan zoomen om de focus te checken. Zéker op de 14mm was dit echt nodig met een onderwerp op een paar meter afstand en dat was dan zelfs een f/2.8.
www.maartendeboer.net
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan zie je ook grofweg f/4 meen ik door de zoekerGonadan schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:37:
Haha ik weet nog dat ik met jouw Samyang op mijn APS-C zonder speciaal glas probeerde te focussen op f/1.4, uit de hand. Dat was zo'n beetje gokken.
Met speciaal matglas is het goed te doen alleen je went aan zo'n grote zoeker. Als ik nu door de 5D kijk is het wel weer even wennen terwijl ik mij daar prima mee heb kunnen redden altijd.
www.maartendeboer.net
Hap hap.Vishari Beduk schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:11:
@mrc4nl: Bewijs het maar eens, laat maar eens echte foto's zien op APS-C, zonder AF en op f/1.2
Bij mij is het ook niet 100% hitrate. toch ik durf op mijn manual focus skills te vertrouwen
en daarnaast, ik heb geen f1.2 lens hier liggen, en qua aps-c alleen een zooitje DX nikons (niet van mijzelf)
ora et labora
Om heel eerlijk te zijn kan ik die foto nou niet echt het toonbeeld van scherpte noemen.Universal Creations schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:23:
[...]
Zelfs die vlieger gaat niet op, want ik gebruikte de Minolta 58/1.2 al op mijn 450D.
Anyway, op dpreview las ik een comment waar ik het 100% mee eens ben:
I briefly owned the 50mm f1.2 from this series and the optics were superb. It was very sharp right from f1.2. However, I found it difficult to focus accurately, even with focus peaking and the like. In the end I traded a little bit of aperture for autofocus, which is extremely accurate on mirrorless.
I feel like most people would be better served with the new Sigma 30mm f1.4 that just came out. An imperceptible amount of additional DOF control isn't worth a lot of ruined shots. At least it wasn't to me.
bron: https://www.dpreview.com/...s-for-mirorrless#comments
Ja, ik ben kritischGonadan schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:26:
[...]
Dat klinkt wel heel bijzonder, tenzij je alles zwalkend uit de hand schiet.
Het lijkt mij niet dat het een technisch probleem is gezien je voorliefde voor MFA en dergelijken. Ben je niet te kritisch?

En als ik naar mijn foto's van afgelopen weekend kijk dan haal ik de 50% scherpe foto's bij lange na niet.
Je hebt zelf geen f/1.2 maar je weet wel zeker dat als je die zou hebben dat je die wel scherp kan krijgen?mrc4nl schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:00:
[...]
Bij mij is het ook niet 100% hitrate. toch ik durf op mijn manual focus skills te vertrouwen
en daarnaast, ik heb geen f1.2 lens hier liggen, en qua aps-c alleen een zooitje DX nikons (niet van mijzelf)
weet het niet meer
Omdat een 35mm f1.2 voor aps-c goed te vergelijken is met een 50mm f2 op full frame, een lens die ik wèl heb (en graag mee schiet)Vishari Beduk schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:00:
Je hebt zelf geen f/1.2 maar je weet wel zeker dat als je die zou hebben dat je die wel scherp kan krijgen?
ora et labora
Hoeveel scherpte had je verwacht van f/1.2 op minimale focusafstand bij een lens die ouder is dan ik... De focus ligt gewoon 100% goed, vandaar dat je mij ook in de pupil van de netjes gereflecteerd ziet. Bij misfocus krijg je echt niet deze scherpte.Vishari Beduk schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:00:
[...]
Om heel eerlijk te zijn kan ik die foto nou niet echt het toonbeeld van scherpte noemen.

DSC_6146C by Vishari Beduk, on Flickr
En je ziet dat de scherpte op het verkeerde (achterste) oog ligt; fail. Het is allemaal zo extreem kritisch.
Dat jullie in staat zijn om een foto te maken met een nog kleinere DoF dan deze en dan ook nog zonder AF vind ik heel erg knap. Ik kan het in ieder geval niet.
weet het niet meer
Dat is zoiets als zeggen dat als ik een rondje zandvoort met een automaat niet kan doen binnen 1m30, een coureur dit ook niet kan met een handbak?
Ik zeg het lomper dan ik bedoel, maar de strekking is denk ik duidelijk.
Verwijderd
Focus peaking FTW!!!! Vind het heerlijk werken op mijn FujifilmVentieldopje schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:31:
Een EVF (of liever nog liveview) is juist in dit soort situaties een uitkomst lijkt mij omdat je in kan zoomen om de focus te checken.
Als ze zoiets nou in een DSLR konden stoppen.
Focus peaking is dubieus.Voor een groothoek zal het nog wel gaan maar voor de rest is het niet nauwkeurig genoeg, gewoon inzoomen werkt het beste. Ik gebruik zelf x12PdeBie schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:26:
[...]
Focus peaking FTW!!!! Vind het heerlijk werken op mijn Fujifilm
Als ze zoiets nou in een DSLR konden stoppen.
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 03-08-2016 09:09 ]
ora et labora
Het zou zo simpel kunnen zijn als gewoon de AF punten oplichten waar de meeste focus is. Technisch echt niet spannend alleen zijn de AF punten qua oppervlak niet zo nauwkeurig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vaker oefenen.Vishari Beduk schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:18:
Hier een voorbeeldje van een APS-C foto op 35mm f/2.0
[afbeelding]
DSC_6146C by Vishari Beduk, on Flickr
En je ziet dat de scherpte op het verkeerde (achterste) oog ligt; fail. Het is allemaal zo extreem kritisch.
Dat jullie in staat zijn om een foto te maken met een nog kleinere DoF dan deze en dan ook nog zonder AF vind ik heel erg knap. Ik kan het in ieder geval niet.
Deze is met Sony Distagon T* Zeiss FE 35mm f/1.4 ZA @ F2

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ze zouden natuurlijk in alle focuspunten mini stipjes kunnen laten zien en op basis daarvan tonen waar de focus ligt. Die stipjes kunnen, vanwege de kleine oppervlakte, een stuk nauwkeuriger.Gonadan schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:16:
Het zou zo simpel kunnen zijn als gewoon de AF punten oplichten waar de meeste focus is. Technisch echt niet spannend alleen zijn de AF punten qua oppervlak niet zo nauwkeurig.
Dat heet AF-confirm en sommige MF lenzen hebben een chipje die zoiets bewerkstelligt. Ik geloof zelfs dat je zo'n chip op sommige lenzen zelf kunt installeren. Maar de nauwkeurigheid is kennelijk niet bijzonder goed.Gonadan schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:16:
Dan sta je alsnog met live view te kloten, daar koop je geen DSLR voor. Als je het, zoals Patrick voorstelt, gewoon via een OVF kan zien zou dat briljant zijn. Geen matglas meer nodig.
Het moet technisch prima mogelijk zijn om los van de lens de detectiepunten gewoon laten meten waar het contrast het hoogst is. Dat kan je dan weergeven in de OVF. Nadeel van het gebruiken van de AF punten is dat je geen gradaties kunt geven. Dat zouden ze dan nog in moeten bouwen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ze gebruiken nu ook al een transparant LCD om dingen weer te geven in de OVF zoeker. Een LCD is namelijk gewoon transparant, ook je computer scherm als je de achterkant er afhaaltGonadan schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:34:
Nee AF confirm is wat anders, dat is andersom geredeneerd.
Het moet technisch prima mogelijk zijn om los van de lens de detectiepunten gewoon laten meten waar het contrast het hoogst is. Dat kan je dan weergeven in de OVF. Nadeel van het gebruiken van de AF punten is dat je geen gradaties kunt geven. Dat zouden ze dan nog in moeten bouwen.
Lijkt mij dat ze dit gewoon wat meer door moeten ontwikkelen zodat je ook dat soort foefjes weer kan geven. Nadeel is dat er ondertussen geen licht op de sensor valt en je dus ook niet makkelijk dat soort berekeningen kan doen.
www.maartendeboer.net
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
In de viewfinder kun je zien wanneer een focuspunt focus heeft of niet. Je ziet dan een <, > of o rechtsonder.
Moet je alleen wel met een enkel AF-punt werken, dus direct in in de viewfinder per focuspunt is nog mooier.
www.maartendeboer.net
Als je een analogie zoekt dan kan je het manual focussen op f/1.2 beter vergelijken met darten en dan verwachten dat je iedere keer bullseye gooit. Of bowlen en dat je iedere keer een strike gooit.Universal Creations schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:24:
Dus omdat jij faalt met (auto)focussen, kunnen anderen ook niet manueel focussen met f/1.2?
Dat is zoiets als zeggen dat als ik een rondje zandvoort met een automaat niet kan doen binnen 1m30, een coureur dit ook niet kan met een handbak?
Ik zeg het lomper dan ik bedoel, maar de strekking is denk ik duidelijk.
Soms lukt het, maar meestal niet. Of althans mij lukt het niet.
3x langere FL, dan lukt mij het ookVerwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:38:
Mijn D7100 kan met AF op 100/1.8 ragscherp schieten, dus aan de AF mag het ook niet direct liggen
Het is inderdaad een zeer goed hulp middel. En jammer dat niet iedere (moderne) camera dit niet heeft.PdeBie schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:26:
[...]
Focus peaking FTW!!!! Vind het heerlijk werken op mijn Fujifilm
Maar toch is het net niet.
Met x12 inzoomen krijg je f/0.95 nog wel scherp. Probleem is dat het zeer veel tijd kost.
Ik kijk wel uit, manueel focus glas komt er bij niet in!
Ik heb dit daadwerkelijk een keer geprobeerd, maar ik vond het nogal gepiel.Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:39:
In de viewfinder kun je zien wanneer een focuspunt focus heeft of niet. Je ziet dan een <, > of o rechtsonder.
weet het niet meer
Best vreemd dat dat soort lenzen nogal populair zijn onder portretfotografen nietwaar?
www.maartendeboer.net
Als je goed raak schiet met AF dan mag het toch niet zomaar mis zijn? Ligt het niet aan het feit dat je veel uit de hand schiet op niet statische onderwerpen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Focussen bij wide angles is kut omdat ze scherp lijken maar het dan nèt niet zijn.Ventieldopje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:18:
Tsja, het komt er simpelweg op neer dat het jou niet luktMet jou analogie zou niemand iets kunnen raken op met een 50mm f/1.8 (fullframe equivalent van een 35mm f/1.2 op een Nikon APS-C).
Best vreemd dat dat soort lenzen nogal populair zijn onder portretfotografen nietwaar?Je moet gewoon de relatie tussen matglas, zoekergrootte, focale lengte én onderwerp afstand niet vergeten zoals ik al eerder schreef. Mij kost het ook veel moeite om met een 14mm f/2.8 en een onderwerp op een paar meter afstand te focussen, dat ligt niet aan f/2.8 maar aan de combinatie van omstandigheden.
En ik kan mij ook niet vinden in de opmerking van vishari dan manueel x12 vergroten traag is
eerst het gebied van interesse selecteren en dan 2x op de vergrootknop rammen. = Profit.
Als mijn a7 nou een goede touchscreen implementatie had zou het nog sneller gaan. maar helaas.
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 03-08-2016 21:27 ]
ora et labora
Verwijderd
Edit: Hint; Ik ga er vannacht mee fotograferen (dat is, als 'ie binnen is)
[ Voor 39% gewijzigd door Joep op 04-08-2016 20:46 ]
300mm f/4 met 1.7x teleconverter (dan is het geen f/6.3 overigens).Joep schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:42:
100% zeker van m'n zaak! En geen spiegellens! Ook geen oudje
Het betreft een Celestron C80ED die ik al een tijdje heb en ik verwacht dit weekend een field-flattener te ontvangen die van de 600mm f/7,5 een bruikbare (zonder veldkromming) 510mm f/6,375 maakt.

Ik heb namelijk foto's bekeken van van Lensbaby Twist 60 https://www.dpreview.com/...real-world-sample-gallery
weet het niet meer
www.maartendeboer.net

ora et labora