Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik vind de Sigma ART lenzen nog steeds een lelijke bokeh hebben :X Ben benieuwd of we een Tamron gaan zien op een volgende meeting, wil hem wel eens proberen! :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
@UC:
Dustin Abbot (http://dustinabbott.net/2...mm-f1-8-di-vc-usd-review/) heeft een hele uitgebreide review gemaakt van de 35mm (van de 45mm ook overigens). En op YouTube zijn ook al enkele reviews te vinden. :)

Wat betreft de scherpte van de Sigma in de hoeken spreek ik alleen uit ervaringen van een vriend van mij. Die heeft de 35mm gehad en hij vond hem wel netjes, maar niet spectaculair. Pas vanaf f/4 werd die echt ragscherp in de hoeken volgens hem.

Maar goed, moet er wel eerlijk bij zeggen, ik heb zelf geen ervaringen met de ART en hoewel ik het benadrukte vind ik scherpte in de hoeken niet eens het allerbelangrijkste van een lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik vind hem aardig aan de prijs voor een f/1.8 lens, maar ik moet toegeven dat ik de Tamron ook nog niet in mijn handen heb gehad. De Sigma ART's vind ik persoonlijk voor wat ik doe erg tegenvallen, ze hebben geen lekkere bokeh, AF is traag en de focus ring gaat mij wat te stroef / niet soepel. Ik hoop dat de Tamron in die opzichten beter scoort, dan hebben ze een winnaar in handen ondanks de f/1.8 (kleinigheidje).

De 50mm ART is dan een beetje een uitzondering omdat Canon geen goeie 50mm heeft behalve de redelijke 50mm f/1.8 STM. De 50L presteert voor velen niet goed genoeg omdat hij aardig vignetteerd en wat soft is.

Toch vind ik het nog erg wennen, twee merken die het ooit niet zo nauw namen met kwaliteitscontrole en niet veel top spul leverden ... die gaan ineens nu prachtige primes maken. Canon blijft het daar best matig in doen op prime gebied van die prijsklasse. De 50mm f/1.4 gaat snel stuk en is niet echt geweldig, de 85mm f/1.8 is een stuk goedkoper maar presteert erg goed ... mist alleen een 85mm f/1.4 die daar nog een schepje bovenop doet en onder de 85L blijft zitten (iets wat Nikon wel heeft).

Wat dat betreft heeft Nikon naar mijn mening in dat prijssegment het nog steeds beter voor elkaar, in het low-end (50 1.8 STM) en high-end segment kies ik wel hands-down voor Canon.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ventieldopje: Lelijke bokeh is ook wel een beetje overdreven. Met highlights is de 50 in ieder geval wat druk, maar verder is de bokeh wel netjes. Focus traag? Vergeleken met je 85L is de focus bliksemsnel. Iets minder snel dan de 85/1.8, maar het scheelt weinig.

@PdeBie: dus je vergelijkt de mening van de ene persoon over de Tamron met de mening van de andere persoon over de Sigma.... dat zegt eigenlijk dus helemaal niets. Uitgebreide review van die Dustin inderdaad. Maar wat een hoop geleuter.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Over de bokeh van de 35/1.4's, in een stemronde van DigitalRev via Facebook won Sigma het van Nikon en Canon. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@UC: Ik heb persoonlijk geen ervaring nog met beide lenzen (hoop binnenkort in de winkel wat te kunnen proeven van beide exemplaren), maar dat kon ook nog niet natuurlijk. De Tamron is pas net uit. Valt weinig te vergelijken dan hè ;)

En ik proef wat verdediging van de Sigma ART lens in je reacties, maar begrijp me a.u.b. niet verkeerd. Ik vind de ART serie echt geweldig voor wat ik ervan gezien heb (o.a. de foto's van die vriend van me).

Ik zit ook al enige tijd beide lenzen (Sigma en Tamron) te monitoren, omdat ik mijn lenzen verzameling wil uitbreiden met een 35mm. Deze twee zijn bij uitstek mooie exemplaren (voor mijn budget) ter aanvulling. De vraag alleen..... welke van de twee. En dat hoop ik dus binnenkort te ontdekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@UC, dat viel mij dus wel tegen. Kijk mijn 85L is een fossiel, das geen match :+ Maar vergeleken met de 100mm f/2.8 USM, 85mm f/1.8 USM en dare to say mijn MF Samyang 35mm f/1.4 vind ik de ART's vrij traag. Had ik niet verwacht en viel mij daarom meteen op, eenmaal weer een USM Canon lens er op maakte een wereld van verschil. Maar misschien had dit ook te maken met de lichtomstandigheden :)

De bokeh hmm, smaken verschillen denk ik en als de meeste stemmen naar de Sigma gaan dan zal dat wel zo zijn :) Ik vind dat eigenlijk alle ART's ontzettend druk kunnen zijn in sommige omstandigheden, voornamelijk met verticale lijnen, horizontaal valt het mee.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PdeBie: ik verdedig niet de Art, maar ik val een beetje over je vergelijking die eigenlijk geen vergelijking is. Zodra ze tegenover elkaar gezet zijn, of de Tamrons zijn getest door de gebruikelijke reviewsites (digital picture, lenstip, photozone, etc) dan kan daar iets zinnigs over gezegd worden.

@Ventieldopje: lol@Samyang. 100/2.8? De macrolens dus. Dat lijkt mij vrij sterk. Maar goed, als dat je ervaring is en er geen directe vergelijking ergens te vinden is, dan kan ik daar weinig tegenin brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Misschien ook niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat de 85 en 100 (macro) wat langer zijn, overigens moet je die laatste wel focus locken en niet kijken naar de snelheid van macro tot oneindig (dat is best traag). Maar goed, is het belangrijk ... ik weet het niet, voor mij niet. Marjolein heeft redelijk snel focussende lenzen op haar 5D maar je moet toch zelf bijstellen elke keer, zeker met bewegende onderwerpen en met wat minder licht. Dan mag hij nog zo snel zijn maar als hij niet accuraat is heeft het ook geen zin en ik heb niet kunnen testen hoe accuraat die ART's zjin.

Laten we het houden op persoonlijke ervaringen op basis van niet onderbouwde "tests" :Y)

offtopic:
En ja, mijn Samyang 35mm is bliksemsnel :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:36
Ik ben ook benieuwd naar de tamron 35.

Wil het gat tussen mn 15mm en de 60mm opvullen.het native Mft aanbod schiet wat mij betreft te kort in lichtsterke lenzen. F2.8 is gewoon niet genoeg.

Third party bied uitkomt gelukkig, een Chinese 35 f0=95 bijv. Er is zooveel mogelijk op mft, zeker als icm speedbooster.

Aan de andere kant heeft nieuwe gear voor mij geen prioriteit, ik spaar liever voor een vakantie naar Azië. Mijn goede voornemens voor dit jaar zijn al gelukt.

[ Voor 34% gewijzigd door mrc4nl op 05-10-2015 13:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
mrc4nl schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:15:
Ik ben ook benieuwd naar de tamron 35.

Wil het gat tussen mn 15mm en de 60mm opvullen.het native Mft aanbod schiet wat mij betreft te kort in lichtsterke lenzen. F2.8 is gewoon niet genoeg.

Third party bied uitkomt gelukkig, een Chinese 35 f0=95 bijv. Er is zooveel mogelijk op mft, zeker als icm speedbooster.

Aan de andere kant heeft nieuwe gear voor mij geen prioriteit, ik spaar liever voor een vakantie naar Azië. Mijn goede voornemens voor dit jaar zijn al gelukt.
Ik vind het prachtig, al die third party manual lenzen die voorbijkomen voor MFT. De focus ligt wat mij betreft wel teveel op brandpuntsafstanden waar we al genoeg lenzen van hebben. En zaken waar ook bij het native aanbod niet heel veel keuze is, blijven toch achter. Ik zie zo vaak voorbij komen dat men toch wel behoefte heeft aan meer (ultra) groothoek lenzen, maar toch blijven er alleen maar 20 / 25mm varianten uitrollen, lijkt het. Een groot aanbod is nooit verkeerd, maar ik zie toch liever dat ze wat gaten in de line-up gaan opvullen.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lenstip heeft nu een review staan van de Tamron 45/1.8 VC. Ze lijken er vrij positief over te zijn, alhoewel als ik de grafiekjes bekijk, de randscherpte (op FF) niet bijzonder geweldig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
Nieuwe Carl Zeiss OTUS 1.4/28 officieel aangekondigd http://lenspire.zeiss.com...8-world-class-wide-angle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Geweldig natuurlijk. Die Otus lezen in combinatie met een hoge MP camera worden nog de dood van Medium Format camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
jesper86 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:18:
Geweldig natuurlijk. Die Otus lezen in combinatie met een hoge MP camera worden nog de dood van Medium Format camera's.
Denk het niet,t blijft een niche markt die mf camera's. Heeft niet zo last van concurrentie.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Je bedoeld ze blijven met hun kop in het zand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Beschikbaarheid Q2 2016, dat duurt dus nog even.
Ik zie ook dat ze even in IJsland zijn geweest voor de sample foto's :)

Als deze geen coma heeft, zou het wel een aardige astro lens kunnen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door henkie196 op 14-10-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:03:
Lenstip heeft nu een review staan van de Tamron 45/1.8 VC. Ze lijken er vrij positief over te zijn, alhoewel als ik de grafiekjes bekijk, de randscherpte (op FF) niet bijzonder geweldig lijkt.
Hmmm, de Tamron 45/1.8 is geen Sigma 50/1.4 qua optische prestaties...
WTF, ding weegt 1350-1390gram.... 95mm filtermaat is ook lekker. MTF grafiekjes zien er wel lekker uit. Melkweg shot is trouwens beetje dom met 60sec sluitertijd waardoor je star trails krijgt (iso had makkelijk omhoog gekund met de D800).
mrc4nl schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:26:
Denk het niet,t blijft een niche markt die mf camera's. Heeft niet zo last van concurrentie.
Nou.... fotografen die twijfelen om de overstap te maken naar medium format worden denk ik aardig in twijfel gebracht door 42MP en 50MP 35mm camera's gecombineerd met Art en Otus lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:38:
WTF, ding weegt 1350-1390gram.... 95mm filtermaat is ook lekker. MTF grafiekjes zien er wel lekker uit. Melkweg shot is trouwens beetje dom met 60sec sluitertijd waardoor je star trails krijgt (iso had makkelijk omhoog gekund met de D800).
Had de maten nog niet gezien, maar inderdaad, 15.4cm lang, 1390g, 95mm filtermaat, dat is een behoorlijke unit.
Nou.... fotografen die twijfelen om de overstap te maken naar medium format worden denk ik aardig in twijfel gebracht door 42MP en 50MP 35mm camera's gecombineerd met Art en Otus lenzen.
Ik denk vooral dat prijs een factor zal zijn in de overwegingen. Aan de andere kant, voorstanders van 35mm format hebben het ook altijd over de voordelen van FF t.o.v. bv. APS-C, diezelfde argumenten kun je natuurlijk ook op medium format gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
henkie196 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:46:
[...]

Had de maten nog niet gezien, maar inderdaad, 15.4cm lang, 1390g, 95mm filtermaat, dat is een behoorlijke unit.

[...]

Ik denk vooral dat prijs een factor zal zijn in de overwegingen. Aan de andere kant, voorstanders van 35mm format hebben het ook altijd over de voordelen van FF t.o.v. bv. APS-C, diezelfde argumenten kun je natuurlijk ook op medium format gebruiken.
Maar het equivalentie verhaal blijft wel steken dat medium formal lenzen niet uitermate lichterk zijn, en je met een f1.2 FF lens dus ietwat meer bokeh krijgt. omdat het bij MF vaak begint op f2-f2.8

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:38:
[...]
Melkweg shot is trouwens beetje dom met 60sec sluitertijd waardoor je star trails krijgt (iso had makkelijk omhoog gekund met de D800).
Mja, star trails .. niet zo erg. De over-sharpening in de rest van de fotos die het detail compleet kapot gemaakt heeft erger ik mij meer aan. Wat nou juist niet nodig is met een Otus ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:48:
[...]

Maar het equivalentie verhaal blijft wel steken dat medium formal lenzen niet uitermate lichterk zijn, en je met een f1.2 FF lens dus ietwat meer bokeh krijgt. omdat het bij MF vaak begint op f2-f2.8
Precies. Daarnaast zijn veel Medium Format sensoren niet zo groot als de vroegere analoge versies. Dus met f/2 en f/2.8 lenzen kun je amper f/1.2-1.4 lenzen op 35mm benaderen qua scherptediepte.
Op gelijke iso's zijn de nieuwe CMOS medium format sensoren wel heel goed. Aangezien MF voornamelijk onder gecontroleerde omstandigheden (studio's) wordt gebruikt, is het hogere dynamisch bereik van MF toch in het voordeel.
Kortom: het verhaaltje van FF vs APS-C gaat niet helemaal op voor FF vs MF. Ook al zal Zack Arias dat wel beweren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als ik landschappen schoot (werd/wordt kennelijk ook aardig veel gedaan op MF), zou ik dat extra dynamisch bereik toch wel fijn vinden, denk ik. Lichtsterkte/DoF zou dan weer een stuk minder belangrijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MF blijft een grotere sensor hebben en het blijven verschillende systemen (MF is uuuuuber traag). Vroegah had MF als voordeel de hogere resolutie en beeldkwaliteit. Nu met 50MP en straks met 120- en 250 MP camera's valt het voordeel van de resolutie weg en blijft alleen beeldkwaliteit staan voor sommige doeleinden. Het zal mij niks verbazen als de 250MP APS-H het in de studio op base ISO qua kwaliteit niet onder doet voor een MF.

Is verder niet erg maar de prijs wordt wel aan de hoge kant voor wat je er voor krijgt bij een MF systeem... tenzij die straks springen naar ~ 500MP óf lichtsterke lenzen krijgen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
250MP met die aps-h sensor (29,2x20,2mm) heeft een diffractielimiet op f/2.5.... er zijn niet veel lenzen die dan al heel goed van hoek tot hoek presteren. 250MP met MF heeft een veel hogere diffractielimiet, ok de DoF blijft hetzelfde als met die aps-h sensor en het maken van die lens is niet veel makkelijker, maar ik denk dat het in de praktijk toch iets beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
In principe blijft een MF altijd een resolutie voordeel houden. Als je die 250MP opschaalt naar een MF sensor formaat, heb je ook een hogere resolutie. Daarnaast is er inderdaad het voordeel van een hogere diffractielimiet.

Phase One heeft volgens mij ook al een aantal jaar een 80MP digital back.

Maar zonder meer wordt het verschil zo een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:05:
In principe blijft een MF altijd een resolutie voordeel houden. Als je die 250MP opschaalt naar een MF sensor formaat, heb je ook een hogere resolutie. Daarnaast is er inderdaad het voordeel van een hogere diffractielimiet.

Phase One heeft volgens mij ook al een aantal jaar een 80MP digital back.

Maar zonder meer wordt het verschil zo een stuk kleiner.
Het ontwerp van de lenzen blijft tegen dezelfde problemen aan lopen natuurlijk en je moet DoF inleveren om onder die diffractielimiet te blijven. Uiteindelijk loopt het tegen een fysische barrière aan ongeacht welk systeem je bekijkt. Smartphones en compactcamera's hikken daar al een tijdje tegenaan. Daar kunnen ze alleen nog maar de sensor groter maken om het aantal megapixels toe te laten nemen, maar ja, het verlies aan DoF bij dat soort camera's is geen punt, want dat is er nog genoeg.

Hoe dan ook: lensfabrikanten hebben de komende jaren nog een hoop werk om de megapixelrace bij te houden. Zeiss (al dan niet in samenwerking met Sony), Sigma, Tamron en Canon hebben dat al aardig begrepen. Nu Nikon nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:13:
[...]

Hoe dan ook: lensfabrikanten hebben de komende jaren nog een hoop werk om de megapixelrace bij te houden. Zeiss (al dan niet in samenwerking met Sony), Sigma, Tamron en Canon hebben dat al aardig begrepen. Nu Nikon nog :+
Nikon heeft het juist begrepen, hou lenzen betaalbaar :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:19:
[...]

Nikon heeft het juist begrepen, hou lenzen betaalbaar :+
pricewatch: Nikon AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:28:
[...]

zal ik een canon uwa-zoom noemen? :+
Sinds wanneer heeft Nikon een lens die vergelijkbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik snap die lens nog steeds niet en ken geen enkele pro die hem heeft. Sure, bokeh zal mooi zijn, maar hij maakt gewoon niet genoeg indruk vind ik om zo'n prijs te verantwoorden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:32:
[...]

Sinds wanneer heeft Nikon een lens die vergelijkbaar is?
hebben ze niet, maar 3K is niet echt een koopje (ondanks hij zo super presteert)
Beetje zonde om een objectief van lagere klasse op je 50mp camera te moeten zetten,omdat je gewoon het geld niet hebt.

16mm is nu de wijdste betaalbare canon EF zoom. Sigma probeert te prijzen tenminste nog schappelijk te houden. Zeiss doet dat met deze otus lijn in ieder geval niet. De Batis/loxia lijn van zeiss is wel schappelijker, maar alleen voor e-mount

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 14-10-2015 15:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:38:
hebben ze niet, maar 3K is niet echt een koopje (ondanks hij zo super presteert)
Beetje zonde om een objectief van lagere klasse op je 50mp camera te moeten zetten,omdat je gewoon het geld niet hebt.
Misschien dat je daar eerst over na moet denken voordat je een dergelijke camera koopt. Natuurlijk haal je ook met minder goede lenzen meer detail met een 50MP camera dan met een 22MP camera, maar als je alles eruit wil halen wat er in zit, zul je moeten investeren in heel goed glaswerk en dat kost geld. Maar bij Canon heb je tenminste nog de keuze, bij Nikon niet (niet bij eigen merk althans).
16mm is nu de wijdste betaalbare canon EF zoom. Sigma probeert te prijzen tenminste nog schappelijk te houden. Zeiss doet dat met deze otus lijn in ieder geval niet. De Batis/loxia lijn van zeiss is wel schappelijker, maar alleen voor e-mount
14mm prime is er natuurlijk ook nog, niet dat die echt goedkoop is, maar vergeleken met de concurrentie niet zo absurd geprijsd. Zeiss gaat ook nog voor echt dat laatste beetje performance en dat doet Sigma niet. Sigma laat altijd hier en daar een klein steekje vallen vergeleken met de Otus. De Batis/Loxia lijn is goed, maar Otus is beter en/of lichtsterker.
Nomad schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:37:
Ik snap die lens nog steeds niet en ken geen enkele pro die hem heeft. Sure, bokeh zal mooi zijn, maar hij maakt gewoon niet genoeg indruk vind ik om zo'n prijs te verantwoorden.
De oude Sigma EX 50/1.4 presteert optisch redelijk hetzelfde en heeft ook die zachte bokeh.

[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 14-10-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sinds wanneer gaan betaalbaar en vooruitstrevende techniek hand in hand? De D800 kostte in het begin ook een aardige duit en het lenzenaanbod sloot er ook niet echt op aan (nog steeds niet dus). Het is dus niet zo gek dat die opmerking gemaakt wordt ;)

Bij de Otus lijn wordt in een andere ratio gekeken naar prijs / technisch mogelijk, waar de nadruk duidelijk meer ligt op wat technisch mogelijk is zonder dat ze meteen denken, "dat koopt niemand!". Sigma heeft dat doel helemaal niet, die willen net zoals Samyang en *kuch* Tamron *kuch* de beste lenzen maken voor een kleine prijs, als in de beste prijs/kwaliteit verhouding. Iets waar voornamelijk de laatste jaren de L lenzen het een beetje lieten liggen. Nu met de komst van BR (blue spectrum refractive) elementen in lenzen en pareltjes als de 11-24L hebben ze dat wel weer goed weten te maken gelukkig.

[ Voor 54% gewijzigd door Ventieldopje op 14-10-2015 15:52 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:48:
Sinds wanneer gaan betaalbaar en vooruitstrevende techniek hand in hand? De D800 kostte in het begin ook een aardige duit en het lenzenaanbod sloot er ook niet echt op aan (nog steeds niet dus). Het is dus niet zo gek dat die opmerking gemaakt wordt ;)
Ook niet zo voortuitstrevende techniek is niet altijd even betaalbaar. De 5D3 was nog weer een stuk duurder dan de D800, maar technisch lang niet zo indrukwekkend.
Sigma heeft dat doel helemaal niet, die willen net zoals Samyang en *kuch* Tamron *kuch* de beste lenzen maken voor een kleine prijs, als in de beste prijs/kwaliteit verhouding. Iets waar voornamelijk de laatste jaren de L lenzen het een beetje lieten liggen. Nu met de komst van BR (blue spectrum refractive) elementen in lenzen en pareltjes als de 11-24L hebben ze dat wel weer goed weten te maken gelukkig.
Hoe denk jij dan dat ze de prijs/prestatie verhouding met de 11-24 weer goed hebben getrokken? Het is een puike lens, zonder meer, maar de prijs ligt meer in de richting van een Otus. Lijkt wat dat aangaat ook meer op zo'n "because we can" projectje dan om een goede prijs/prestatie verhouding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

nieuws: Foto van nieuw lichtsterk groothoekobjectief van Sigma verschijnt online

Nice! Sigma 20mm f/1.4. Zoiets bestaat geloof ik nog niet voor Nikon/Canon/Sony. En iets vergelijkbaars van Leica kost bijna 7k Euro...

Of het veel nut heeft is weer een ander verhaal, maar iets min of meer unieke is altijd leuk...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk is het een "because we can" project, maar het is ook wel een unieke lens en het is zeer goed presterende zoomlens. Hij heeft ook nog eens AF ;) i.t.t. de Otussen.
We kunnen heel simpel zien dat de prijzen van veel nieuwe Canon L lenzen echt hoog liggen, al zakken ze ook behoorlijk na een tijdje, maar de prestaties van de 24-70L II en 70-200 f/2.8L II liegen er ook niet om vergeleken met de concurrentie. En dit zijn toch wel echt de werkpaarden waar menig beroepsfotograaf mee rond zeult. Nikon heeft daar echt nog nog werk aan om op datzelfde niveau te komen.
Fiber schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:15:
nieuws: Foto van nieuw lichtsterk groothoekobjectief van Sigma verschijnt online

Nice! Sigma 20mm f/1.4. Zoiets bestaat geloof ik nog niet voor Nikon/canon/Sony. En iets vergelijkbaar van Leica kost bijna 7k Euro...

Of het veel nut heeft is weer een ander verhaal, maar iets min of meer unieke is altijd leuk...
Als ie goed is qua coma en astigmatisme dan is het een goede astrofotografie lens. De 20mm f/1.8 was wel leuk qua kleinere DoF en groothoek gecombineerd, maar presteerde verder belabberd. Hopelijk presteert deze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

henkie196 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:05:
[...]

Ook niet zo voortuitstrevende techniek is niet altijd even betaalbaar. De 5D3 was nog weer een stuk duurder dan de D800, maar technisch lang niet zo indrukwekkend.

[...]

Hoe denk jij dan dat ze de prijs/prestatie verhouding met de 11-24 weer goed hebben getrokken? Het is een puike lens, zonder meer, maar de prijs ligt meer in de richting van een Otus. Lijkt wat dat aangaat ook meer op zo'n "because we can" projectje dan om een goede prijs/prestatie verhouding te hebben.
Nouja, dat vind ik in ieder geval ;) Het is wel een niche lens en heeft dus weinig vergelijkingsmateriaal. Het is een ontzettend wijde lens (11mm is echt een prestatie) en hij presteert gewoon ontzettend goed, zelfs aan de extreme randen. Dan vind ik persoonlijk € 3000 een nette prijs voor zoiets unieks.

Ninja edit: Wat UC zegt dus ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een 600/4 is vast voor zo'n lens ook wel een goede prijs/prestatie verhouding, maar persoonlijk vind een 150-600 dan toch net even een stukje betere prijs/prestatie verhouding. Tuurlijk, is meer dan een stop minder, wat veel doet op die langere focale lengtes, maar de prijs is ook zo'n 10x zo laag.

Ben wel benieuwd naar de prestaties van die 20/1.4. Gezien de 24/1.4 Art zou ik niet zulke goede coma en astigmatisme verwachten, maar mocht dat onverhoopt wel het geval zijn, zou het inderdaad een ideale astro-lens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is dan ook een niche lens die niet veel gekocht wordt, dan heb je sowieso extra productie kosten omdat het aantal zo laag ligt. Afgezien daarvan presteert hij misschien ook wel 10x zo goed, zeker op 600mm ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 600mm f/4 is wel een ander soort beest dan de 150-600 lenzen. Natuurlijk bieden die veel bang for buck, maar de prestaties op 600mm zijn van een andere orde. Daarnaast presteert de prime ook nog erg goed met een teleconverter (iets wat de 150-600's niet echt doen). Bovendien is 1 stop meer lichtsterkte ook wel een stop minder ruis, wat met bepaalde soorten fotografie toch wel heel fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
En ondanks die wellicht best goed prijs/prestatie verhouding, zullen maar zeer weinigen hier die lens ooit kopen. Ik denk ook dat je heel goed moet kijken om de optische verschillen er uit te halen.

En dat komt dan wel weer overeen met die discussie over hoge MP camera's, namelijk dat je er eigenlijk alleen wat van gaat merken als je iets gaat doen met die resolutie die de camera / lens biedt. Croppen of groot printen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daar zijn ze dan ook voornamelijk voor ;) * en natuurlijk als leuke feature gimmick voor de onwetende consument.

Als je het hebt over prijs/kwaliteit dan heb je het over hoe de lens presteert ten opzichte van zijn prijs. Heb je het over budget/kwaliteit dan heb je het over hoe de lens presteert ten opzichte het van jouw gestelde budget.

Hier heb jij het steeds over budget/kwaliteit, iets dat jij niet zal kopen maar wat niet wil zeggen dat die lens zijn prijs niet waard is (als in prijs/kwaliteit). Om de kwaliteit van de 600mm f/4 te behalen zijn er alleen lenzen van die prijs.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat iets waard is, is over het algemeen subjectief (je zou het ook objectief kunnen beoordelen, maar aangezien niemand hier de werkelijke kostprijs voor Canon kent, kunnen wij dat niet). Het feit dat er alleen maar lenzen met 600mm en f4 zijn die rond die prijs zitten, wil niet zeggen dat het een goede prijs is. Er zijn immers maar twee fabrikanten die zo'n lens leveren, en nog eens voor aparte systemen, dus het is in principe een monopolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, we kunnen wachten totdat Sigma komt met een 600/4 maar dat zal denk ik wel even op zich laten wachten...
Maar ik ben het met je eens dat de prijzen die Canon en Nikon hiervoor vragen ook maar gewoon een vraagprijs zijn. Van de andere kant denk ik wel, dat als dit soort superteles bij het ene merk een stuk goedkoper zijn dqn bij het andere merk, dat gebruikers van dit soort lenzen kiezen voor dat merk en niet voor het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als je het eens van een andere kant bekijkt, zou je denk ik best kunnen stellen dat dit soort tele's redelijk hard in het gebied van diminishing returns zitten. Voor de meeste mensen betekent dat ook dat de prijs/pret verhouding al redelijk snel scheef komt te zitten.

Maar goed, er zijn nu hier en daar vertalingen van die japanse site die op de frontpage gelinked was voor de Sigma 20/1.4.
Sigma is expected to release a new 20mm f/1.4 DG HSM Art lens this Friday (October 16th), confirmed by various sources. We will be sure to announce this new release on Friday if the rumors are true. In the meantime, here is the information we have so far:
  • Designed for DSLR cameras (full frame)
  • Lens construction: 15 elements in 11 groups
  • One double-sided large-diameter aspherical element
  • Two FLD elements and five SLD elements for better correction of chromatic aberrations
  • HSM autofocus motor (in-lens!): New mechanism for full-time manual override in autofocus mode
  • Total length: 129.8mm
  • Maximum diameter: 90.7mm
  • Weight: 950g
  • 9 diaphragm blades, rounded
  • Maximum magnification: 1:7.1 (0.14x)
  • Designed to minimize ghosting and flare
  • Ultra low distortion
  • Designed to minimize coma aberration
  • Available in Sigma, Nikon, and Canon mounts
  • Suggested retail price in Japan: ¥162,000 (US price may be lower, close to $1,300)
Dat is toch een flinke unit, maar dat was ook wel te verwachten. Kleiner dan de 28/1.4 Otus, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Op Lenstip nu ook wat grafiekjes van de Sigma 20/1.4. Lijkt wel wat astigmatisme te hebben als ik het verschil tussen lijntjes bekijk op de MTF grafiek. Ook behoorlijk wat lichtafval in de hoeken. Scherpte lijkt wel behoorlijk in orde, als die MTF wijd open is, tenminste (ik geloof dat Sigma dat normaalgesproken wel deed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lichtafval is zelfde als van de Zeiss 28/1.4 (iets van 2,5 stops). De scherpte is niet goed te noemen en astigmatisme is heel flink. Hmmm, bummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die MTF grafiekjes lijken trouwens erg veel op die van de 24/1.4 A. En die MTF is dan weer hoger dan die van de 35/1.4 A (in het midden, maar lager in de hoeken).

Afwachten op de reviews / metingen van lensrentals, dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Aan de plaatjes van lenstip te zien is het front element behoorlijk bol, denk niet dat er plaats is voor een filter.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:59:
Die MTF grafiekjes lijken trouwens erg veel op die van de 24/1.4 A. En die MTF is dan weer hoger dan die van de 35/1.4 A (in het midden, maar lager in de hoeken).

Afwachten op de reviews / metingen van lensrentals, dan maar.
De MTF grafieken van Sigma zijn gemeten waarden (met een 4voudige Foveon sensor), dus ik denk dat een review geen ander beeld gaat schetsen. Centrumscherpte is niet echt een punt, dat zit wel goed met de meeste lenzen, maar de scherpte hobbelt heel snel achteruit richting de randen helaas. Astigmatisme is ook flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Sigma Art 20mm F1.4 vs Nikkor AF-S 20mm F1.8 (blauw)

Sigma Art 20mm F1.4 vs Nikkor AF-S 20mm F1.8 (blauw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redelijk vergelijkbaar dus, behalve dat de Sigma dan op f/1.4 is. Voor zo'n lomp gevaarte (ja f/1.4 kost gewoon glas, I know) vind ik de prestaties niet echt briljant zoals bij een aantal andere Art lenzen wel het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zou graag de plaatjes hier posten, want dit ziet er best grappig uit, maar ik weet niet precies hoe. In ieder geval, hier wat plaatjes van een nieuwe Mitakon 135 f1.4.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 19-10-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Na de review van de 45/1.8 VC, nu ook de review van de 35/1.8 VC op Lenstip.

Volgens hun conclusies zou de lens optisch beter zijn dan de Canon 35/2 IS en de Nikon 35/1.8, dus best positief, kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
henkie196 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:30:
Na de review van de 45/1.8 VC, nu ook de review van de 35/1.8 VC op Lenstip.

Volgens hun conclusies zou de lens optisch beter zijn dan de Canon 35/2 IS en de Nikon 35/1.8, dus best positief, kennelijk.
Maar ook hier weer duidelijk te zien dat lens flaring een groot probleem is.

Hoewel hij op FF schijnbaar iets beter is qua scherpte in de hoeken dan de Sigma 35mm 1.4 ART, is bovengenoemde toch wel een serieus probleem te noemen. Ook de AF is bij dit model verre van snel te noemen.

[ Voor 2% gewijzigd door PdeBie op 19-10-2015 14:10 . Reden: Verduidelijking tweede punt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik las toch echt dat de Sigma toch nog net aan won? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gonadan schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:19:
Ik las toch echt dat de Sigma toch nog net aan won? :?
On the edge of the frame the Tamron prevails over the whole group of 35 mm lenses, mentioned in this chapter of our test - a round of applause!
http://www.lenstip.com/45...USD_Image_resolution.html

Maar dat is ook echt het enige. Voor de rest is het Sigma all the way ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

:D

Maar evengoed toch knap. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zal ook van de uiteindelijke straatprijs ophangen. En of je waarde hecht aan stabilisatie of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Stabilisatie op 35mm.... mja..... ik weet van mezelf dat ik aardig rillerig ben, dus het zou een uitkomst kunnen zijn.

Echter, vind ik bij deze lens de flare wel heel erg en de Sigma is zwaarder wat de stabiliteit ook weer ten goede komt. Dus voor mij zou het (en dat zeg ik als Tamron fan (Gonadan knows about it)) de Sigma worden.

[ Voor 16% gewijzigd door PdeBie op 19-10-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwacht jij boven de 1/30 te komen dan op f/1.8?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Hangt er vanaf hoe donker het is en wat mijn ISO nog toe laat. Zoals gisteren in het bos heb ik aardig wat foto's rond 1/20e geschoten op ISO3200. Die zijn dan ook niet allemaal gelukt.

Nu is dat wel een wat extremere situatie uiteraard, maar toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar ik heb jou niet met je 50mm zien lopen, of heb ik niet opgelet?

Los daarvan, voor statisch bos kan het nog wel helpen inderdaad. Maar dan had je f/2.8 met stabilisatie het beter gedaan dan je f/1.8. Uiteindelijk wordt het ook gewoon te donker want dan is de scherptediepte ook niet meer wat je wilt. En voor bewegende onderwerpen heb je weer niets aan die VC.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gonadan schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:50:
Maar ik heb jou niet met je 50mm zien lopen, of heb ik niet opgelet?

Los daarvan, voor statisch bos kan het nog wel helpen inderdaad. Maar dan had je f/2.8 met stabilisatie het beter gedaan dan je f/1.8. Uiteindelijk wordt het ook gewoon te donker want dan is de scherptediepte ook niet meer wat je wilt. En voor bewegende onderwerpen heb je weer niets aan die VC.
Nee, die 50mm had ik niet mee, aangezien ik de 17-50 bij had.
Daarnaast had ik de 90mm bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Niet lang geleden had samyang een 50mm f1.2 aangekondigd voor ilc's.

Cameranu staat ie nog op preorder. Artencraft leek ie beschikbaar.
Mtf ziet er goed uit, maar ik wacht nog even op de reviews. (en op financieel gebied)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
mrc4nl schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:30:
Niet lang geleden had samyang een 50mm f1.2 aangekondigd voor ilc's.

Cameranu staat ie nog op preorder. Artencraft leek ie beschikbaar.
Mtf ziet er goed uit, maar ik wacht nog even op de reviews. (en op financieel gebied)
Mtf?? Ik zie je die afkorting vaker gebruiken. Wat houdt het in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Merci. Gaat er eens goed voor zitten om te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Deze is wellicht nog wat duidelijker en anders zelf even Googelen op 'how to read mtf charts' of 'hoe lees ik een mtf grafiek' of zo...:

https://photographylife.com/how-to-read-mtf-charts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik vond Roger's uitleg van MTF op lensrentals wel een aardige uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Idee om het grote MTF topic te beginnen? :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ventieldopje schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:10:
Idee om het grote MTF topic te beginnen? :+
dat heeft weinig discussiewaarde helaas.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Meer iets voor in de F&V FAQ, zou ik denken. Wellicht staat het er zelfs al in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, staat er niet in. En ik twijfel of dat wel daarin thuis hoort. De FAQ is meer voor standaardbegrippen en MTF grafieken bekijken is meer voor de gevorderden die zich willen verdiepen in dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En kleine toelichting met een hint naar bekende websites kan toch geen kwaad? Zet mensen wel op het goede spoor. Voorkomt wellicht ook verwarring met MFT.

volgens mij vindt mrc4nl het er daarom goed uit zien, omdat het op MFT lijkt :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:04:
En kleine toelichting met een hint naar bekende websites kan toch geen kwaad? Zet mensen wel op het goede spoor. Voorkomt wellicht ook verwarring met MFT.

volgens mij vindt mrc4nl het er daarom goed uit zien, omdat het op MFT lijkt :+
micro four thirds modular transfer function grafieken. MFTMTF FTW!

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Manual Transmission Fluid?

Voor de FAQ zou ik niet de uitleg er in zetten, maar is misschien wel handig om wat linkjes op één plek te hebben voor mensen die zich er inderdaad in willen verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MTF is toegevoegd aan de FAQ, dus daar hoeven we ook niet meer over te discussiëren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Fiber op 21-10-2015 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
Totaal iets anders volgens Canon Rumors (het zijn geruchten, maar meestal dicht bij de waarheid, volgens mij) gaat Sigma in 2016 door met als een waanzinnige nieuwe objectieven uit te poepen. _/-\o_

Dat er een 85/1.4 Art aan zit te komen, zal niemand verbazen. Maar ook een 24-70/2.8 OS Art en 70-200/2.8 OS Sport zouden tussen de circa 12 objectieven zitten. Binnen 12-18 maanden zouden ze alle 12 (!) in de winkels moeten liggen.

Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn in het "kanon" (200-500/2.8): daarvan is helaas taal noch teken vernomen...

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nu ben ik wel erg benieuwd wat ze verder nog van plan zijn. Ik neem even aan dat de 20 f/1.4 ook bij die twaalf hoort. Veel lichtsterk zo te zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:11

Bonbridge

35-85

Het is al best lang bekend dat ze aan een 24-70 en 70-200 zouden werken.

Ik ben wel erg benieuwd welke lenzen er nog meer zullen komen.

85/1.4
135/1.4
200/2.0

Zouden wel uiterst tof zijn.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
Gonadan schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:03:
Nu ben ik wel erg benieuwd wat ze verder nog van plan zijn. Ik neem even aan dat de 20 f/1.4 ook bij die twaalf hoort. Veel lichtsterk zo te zien.
De 20/1.4 zou er niet bijhoren, volgens deze bron :)
Bonbridge schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:45:
Het is al best lang bekend dat ze aan een 24-70 en 70-200 zouden werken.

Ik ben wel erg benieuwd welke lenzen er nog meer zullen komen.

85/1.4
135/1.4
200/2.0

Zouden wel uiterst tof zijn.
Ik zou een 24-105/2.8 OS ook wel toejuichen (sta je ook meteen 1-0 voor op Canon).

[ Voor 41% gewijzigd door ralphilosophy op 25-10-2015 12:31 ]

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 24-105/2.8 OS wordt wel een groot een zwaar kanon, kijk maar eens hoe groot Nikons nieuwe 24-70/2.8 VR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
135/1.4 kun je ook wel op je buik schrijven. 135/1.8 zou nog kunnen, maar ik denk eerder gewoon een hele goede 135/2. 200/2 verwacht ik ook niet eerlijk gezegd, dat is te specialistisch. 200/2.8 OS zou wel een mooie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom niet gewoon een 17-50 f/2.8 art? Zonder issues op d7100 graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ze al een 18-35/1.8 hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sj44k13 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:23:
Waarom niet gewoon een 17-50 f/2.8 art? Zonder issues op d7100 graag :)
Wie zegt dat die niet komt?
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:26:
Ander soort lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:58:
135/1.4 kun je ook wel op je buik schrijven.
Waarom denk je dat? Mitakon heeft laatst nog een (MF) 135/1.4 aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

henkie196 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:40:
[...]

Mwa...
It’ll also be quite expensive and extremely rare: the price tag is a hefty $2,999, and less than 100 units will ever be made.
http://petapixel.com/2015...the-worlds-fastest-135mm/

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:28:
[...]

Wie zegt dat die niet komt?

[...]

Ander soort lens.
Precies daar hoop ik dus op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:40:
[...]

Dat is een gimmick. Er worden er minder dan 100 van gemaakt en weegt meer dan 2kg. Sigma gaat daar echt niet aan beginnen. Ze willen gewoon een goede autofocus lens afleveren die bruikbaar is en wide open al scherp is. Eigenschappen die deze Mitakon echt niet bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wide-open zag het er anders best wel goed uit, alleen wel héél veel vignetting. Hoop geld voor een lens die wide-open maar "so so" is. Als je je dan bedenkt dat je een stuk minder kwijt bent als je op f/2 schiet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:10:
Wide-open zag het er anders best wel goed uit, [....]
Ja maar jij bent dan ook je 85/1.2 gewend. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:26:
Als ze die nou eens met OS leveren ga ik helemaal blut. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:17:
[...]

Ja maar jij bent dan ook je 85/1.2 gewend. :+
Anders dan je zou vermoeden is dat ding téring scherp wide-open :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ventieldopje schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:22:
[...]

Anders dan je zou vermoeden is dat ding téring scherp wide-open :Y)
best netjes inderdaad, jouw lens: (dit is mkII, jij had toch mk I?
Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload3/2742_roz_1D.jpg
Maar alles kan beter!
chinees 85mm f1.2 geval:
Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload3/4302_roz.png

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 25-10-2015 17:31 ]

ora et labora

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste