Acties:
  • 0 Henk 'm!
mennovanw schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:25:
Nog nooit een greintje purple fringing of LoCa's gezien. Kan best zijn dat het ding wat produceert wide-open in extreme situaties, in de praktijk ben ik het helemaal met Ahmed eens.
De Voigtlander doet het minder dan de Zeiss hoor, maar de Zeiss heeft andere kwaliteiten waardoor ik me er minder aan stoor. Maar goed, het ging om scherpte. En de Voigtlander is dus niet zo heel bijzonder. Ja, het is een relatief goedkope lens, maar is ook slechts f/3.5 wat natuurlijk ook wel meehelpt in de optische uitdaging vergeleken met zijn f/2 concurrent(en). Het lijkt mij een prima lens om mee rond te lopen als je wat minder gewicht aan je camera wil hebben en toch niets aan optische prestaties wil inleveren.
Dat weet ik niet. Het ding is vrij dik dus ik dacht altijd dat het een doublet was (wel single coated). Zoals elk filter helpt het iig de optische kwaliteit niet..
Volgens Voigtlander is de lens met filter 7 elementen, dus er zit maar 1 lens in de filter. Een doublet is natuurlijk nog steeds niet de heilige graal en je levert dan nog steeds iets in t.o.v. een dedicated (semi) macro lens, maar wel een heel stuk minder.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:20

Fiber

Beaches are for storming.

Ik heb niet zo veel met video, maar dit lijkt mij toch wel mooi speelgoed...:

Afbeeldingslocatie: http://www.xeenglobal.com/img/slide01.png

http://www.xeenglobal.com/product.php

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Videolenzen zijn altijd pr0n voor de gearsletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Maar zijn dit nu dezelfde optische ontwerpen als de gewone Samyang 24/50/85 f1.4 lenzen, of echt wat anders? De vraagprijs van $2500 doet wel vermoeden dat ze er iets speciaals mee gedaan hebben, maar dat speciale kan natuurlijk ook de marketing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe het met de designs zit weet ik niet, maar f/1.4 =/= t/1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Volgens mij zijn ze compleet nieuw en anders. 11 diafragma bladen ipv 8, verwisselbare mount en ruim het dubbele gewicht in vergelijking met de Samyangs...

Vergelijk: http://www.samyang-lens.co.uk/samyang-lenses.html

Dit moet met Zeiss CP.2 en Canon Cinema lenzen en zo gaan concurreren denk ik en dan is die 'hoge' prijs ineens een koopje, als de kwaliteit vergelijkbaar is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47
henkie196 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:53:
Maar zijn dit nu dezelfde optische ontwerpen als de gewone Samyang 24/50/85 f1.4 lenzen, of echt wat anders? De vraagprijs van $2500 doet wel vermoeden dat ze er iets speciaals mee gedaan hebben, maar dat speciale kan natuurlijk ook de marketing zijn.
ze hebben er iig meer mee gedaan dan alleen een paar ribbeltjes op de focusring en traploos diafragma zoals bij hun normale vdslr lenzen,die gewoon kopieën zijn van hun huidige dslr lenzen.
deze hebben een compleet nieuw uiterlijk.

maar zonder mtf chart of optische contructie (lenzen/groepen) valt er weinig over te zeggen of ze beter presteren.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

mrc4nl schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:11:
[...]

maar zonder mtf chart of optische contructie (lenzen/groepen) valt er weinig over te zeggen of ze beter presteren.
Heb nog even zitten zoeken en dit alvast gevonden, inclusief MTF charts: http://nofilmschool.com/2...inon-officially-announced

http://www.bhphotovideo.c...ses-full-frame-production

[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 12-08-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Thanks, ik heb de mtf even vergeleken met de 24 f1.4

en eeuh, nogal hetzelfde. nu is het nog niet uitgesloten dat er toch verbereringen zullen zijn, maar het is wel onwaarschijnlijk
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q4v1gzsgMpYK6h89uBWvWYvw/full.png

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ruim 1500 euro voor een andere behuizing en 11 bladen ipv. 8 vind ik toch wel aardig aan de prijs dan. Vraag me af of je dan niet beter de normale kan gebruiken met een paar converter ringen voor focus pulling en dergelijken, zeker als je niet wisselt van mount.

Blijven wel mooie dingen hoor, begrijp me niet verkeerd. Ze zullen ook zeker goed gebouwd zijn en de verwisselbare mount zal vast erg handig zijn maar jezus, doe dan ook optisch iets...

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als ik die artikelen goed begrijp dan verschillen die Canon en Zeiss cinema lenzen optisch gezien ook niet of nauwelijks van de 'gewone' versies. Het verschil zit dus vooral in gebruiksgemak en bouwkwaliteit denk ik.

Maar goed, ik ben zeker geen video expert, dus hang me er niet aan op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:01:
Als ik die artikelen goed begrijp dan verschillen die Canon en Zeiss cinema lenzen optisch gezien ook niet of nauwelijks van de 'gewone' versies. Het verschil zit dus vooral in gebruiksgemak en bouwkwaliteit denk ik.

Maar goed, ik ben zeker geen video expert, dus hang me er niet aan op...
Volgens mij hebben alle Zeiss Cinelenzen geen focusbreathing en zijn de zooms parfocaal. Dit hebben normale Zeiss lenzen niet. Dit samen met de uniforme behuizing zijn wel de grootste voordelen aan een cinelens. Deze Samyangs in andere behuizing voldoen eigenlijk alleen maar aan het laatste en dat is op zich al best wel iets waard.

• henkie196
  • Niet online
Als ik de opgave van Zeiss CP.2 er eens op na kijk, zie ik niet dat ze daar het gebrek aan focus breathing noemen. Als je naar hun eigen opgaves van de DoF kijkt, zouden ze er waarschijnlijk in de meest strikte zin ook niet aan voldoen voor al hun lenzen. Ik denk niet dat het verschil in de praktijk merkbaar zou zijn, maar goed. Overigens lijken de gewone fotografische lenzen niet bijzonder veel te verschillen van de cine varianten in termen van DoF en focus breathing. Oftewel, die lijken geen focus breathing te hebben over het algemeen (alhoewel misschien niet in de meest strikte zin van het woord voor alle lenzen).
Hoe zie jij aan de DoF of een lens last heeft van focusbreathing?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Normale foto lenzen zijn verre van parafocaal en hebben vaak aardig last van focus breathing, vooral bij onderwerpen dichtbij merk je dat.

Snap hier wat de DoF hier mee te maken heeft, de focus breathing blijft het zelfde.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• henkie196
  • Niet online
Misschien heb ik het verkeerd begrepen dan, maar ik dacht dat focus breathing toch was dat de focus afstand wijzigt bij het veranderen van het diafragma?

Als dat zo is, dan zouden die tabelletjes van Zeiss wel iets moeten zeggen, want daarin worden de start en eind afstand van de DoF genoemd als functie van afstand op de focusring en de diafragmastand (dat zeg ik waarschijnlijk niet netjes, maar ook Zeiss noemt het Depth of field tables). En als ik in die tabelletjes kijk, lijkt de afstand van de focus niet noemenswaardig te verschuiven als functie van diafragma. In ieder geval voor die lenzen die bekeken heb (50/1.4, 85/1.4, 100/2, zowel CP2 als ZF2 versies).

Verwijderd

Focus breathing betekent verandering perspectief focale lengte bij het veranderen van focus. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2015 14:31 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sterker nog de focale lengte verandert, grof gezegt kan het maar zo zijn dat een 35mm op MFD eigenlijk 34.4mm is en op maximale focus afstand 35.9mm. Iets wat je op een afstand niet zal zien maar bij objecten dichtbij vaak wel.

www.maartendeboer.net

• henkie196
  • Niet online
Hoe heet het dan als de focusafstand wijzigd bij het dichtknijpen van het diafragma? Dat was toch waar een Canon 50/1.2 veel last van heeft?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat is focus shift, iets wat vooral voorkomt bij lichtsterke lenzen. Nieuwere lenzen hebben daar vaak optische correcties voor maar de 50 f/1.2L is al best wel oud. Optisch ook de minste van de f/1.2 range maar een opvolger is in de maak volgens geruchten :)

www.maartendeboer.net

Dat is inderdaad focusshift en komt door spherische aberratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik haal weer allemaal dingen door elkaar, zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Ventieldopje schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:13:
Dat is focus shift, iets wat vooral voorkomt bij lichtsterke lenzen. Nieuwere lenzen hebben daar vaak optische correcties voor maar de 50 f/1.2L is al best wel oud.
2007 valt toch wel mee? Het is zeker niet de oudste in de huidige line-up?
Optisch ook de minste van de f/1.2 range maar een opvolger is in de maak volgens geruchten :)
de 'f1.2-range' bestaat maar uit 2 lenzen - en het is lastig de 85L optisch te verslaan ;)

Ik heb de 50L ook al weer jaren - en alhoewel ik 'm niet veel gebruik is het een fijne lens die prima resultaten geeft wanneer ik 'm weer op één van m'n camera's zet. Focus-shift heb ik veel over gelezen (en als je er op test krijg je het er inderdaad minimaal uit) maar heb in de praktijk er nog nooit een issue mee gehad. Het is wide-open niet zo scherp als de 85L maar wel een mooie look en een tikje stopped down is ie echt scherp zat.

Let wel: toen wij jaren geleden 'the battle of the fifties' deden (grootheden zoals de Sigma ART en de Zeiss Otus'jes waren er toen nog niet) was de 50L de beste 50mm. En nu die Sigma en de Zeiss er wel zijn: ik vind de resultaten van die lenzen op f1.2 niet om over naar huis te schrijven :P

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mennovanw schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:10:
[...]

2007 valt toch wel mee? Het is zeker niet de oudste in de huidige line-up?

[...]

de 'f1.2-range' bestaat maar uit 2 lenzen - en het is lastig de 85L optisch te verslaan ;)

Ik heb de 50L ook al weer jaren - en alhoewel ik 'm niet veel gebruik is het een fijne lens die prima resultaten geeft wanneer ik 'm weer op één van m'n camera's zet. Focus-shift heb ik veel over gelezen (en als je er op test krijg je het er inderdaad minimaal uit) maar heb in de praktijk er nog nooit een issue mee gehad. Het is wide-open niet zo scherp als de 85L maar wel een mooie look en een tikje stopped down is ie echt scherp zat.

Let wel: toen wij jaren geleden 'the battle of the fifties' deden (grootheden zoals de Sigma ART en de Zeiss Otus'jes waren er toen nog niet) was de 50L de beste 50mm. En nu die Sigma en de Zeiss er wel zijn: ik vind de resultaten van die lenzen op f1.2 niet om over naar huis te schrijven :P
Wauw, ik dacht dat hij veel ouder was eerlijk gezegd :X Maar voordat de Sigma en Zeiss 50's er waren was de 50mm f/1.2 nog steeds niet echt je van het, hoewel het waarschijnlijk toch de beste was. Alleen valt het nu pas op hoe "slecht" hij het doet vergeleken met de nieuwere generatie lenzen.

Het is jammer dat Samyang niet doorgezet heeft en van hun 50mm een f/1.2 heeft gemaakt zoals ze eerder hadden gezegd. Uiteindelijk toch te lastig gebleken denk ik en zijn ze voor een f/1.4 gegaan.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:31
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door DonRoger op 23-08-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Leuke nieuwe Tamrons in aantocht:
35/1.8 VC en 45/1.8 VC

Afbeeldingslocatie: http://2.static.img-dpreview.com/files/p/TS600x450~sample_galleries/4316286519/8293962808.jpg?v=3251
Japanese lens manufacturer Tamron has announced it has revamped its SP lens range, starting with the SP 35mm F1.8 Di VC USD and the SP 45mm F1.8 Di VC USD. As a company that usually produces zoom lenses it's surprising to see the first two SP models are fixed focal lengths primes, boasting new design values inside and out according to Tamron. The company claims both lenses offer extremely high image quality even when used at the widest aperture, and that they have extraordinary close-focus abilities.

Tamron Di lenses are suitable for use on both full frame and APS-C sensor cameras, and the VC in the names indicates that they use the company's Vibration Compensation system. There is no information regarding the expected extent of the vibration compensation, with the company stating only that the system helps to minimize the adverse effects of camera shake.

The company has said that it wanted to create lenses with 'characteristics certain to set them distinctively apart from ordinary, conventional models' and to that end has designed the pair with particularly short minimum focusing distances. The 35mm lens can focus as close as 0.2m/7.9in while the 45mm model focuses to 0.29m/11.4in, which Tamron claims is 'best in class' for non-macro lenses and for lenses with such a wide maximum aperture.

Additionally, the lenses are said to have very little corner shading, even when used wide open. In fact, it seems the designers want the lenses to be used at the widest apertures, using LD and XLD glasses, and aspherical elements, to produce what is described as edge-to-edge resolution and to correct the usual aberrations found in fast-aperture lenses. We should expect 'crystal clear images without any residual color fringe' according to the press information.

The lenses use 9-bladed irises, which produce a circular aperture from two stops down, while fluorine coatings on the front element repel water and oil to help keep the lens clean. Weather-proofing, described as moisture resistance, comes in the form of seals in the barrel and at the mount, and makes it safe to shoot in adverse conditions.

Tamron's SP 90mm macro lenses have been extremely popular over the years, and have proved themselves to be of excellent quality, so it will be interesting to see how these new fixed focal length lenses compare. Tamron must have seen the impact of Sigma's new ART lenses, and registered the demand for high quality fixed lenses with wide apertures, as these new models are quite a departure for the usually zoom-centric brand. While these new SP lenses are slower than Sigma's ART offerings, they are weather sealed and offer stabilization.
Meer op:
http://www.dpreview.com/a...nd-sp-45mm-f1-8-di-vc-usd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant, ben benieuwd of ze ook Art prestaties leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Net zoals met Sigma, ... het blijven Tamron's / Sigma's met dito kans op problemen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi om te zien dat beide fabrikanten dit soort producten ontwikkelen. :)
Die grotere kans op problemen heb ik me nooit in verdiept, dus ook geen cijfers van gezien, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ze het prima doen.

• mrc4nl
review van de samyang 100mm zis ook binnen, en... de lens stelt teleur. (in de hoeken)

http://www.lenstip.com/45...m_f_2.8_ED_UMC_MACRO.html

ora et labora

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kunt rustig zeggen dat hij in het midden ook niet mee kan komen met de 100L maar aardig mee komt met de (goedkopere) concurrentie. Het is nogal hit-and-miss met hun series, soms hebben ze echt een topper te pakken maar vaak is het ook net niks.

www.maartendeboer.net

• mrc4nl
Ventieldopje schreef op donderdag 03 september 2015 @ 00:26:
Je kunt rustig zeggen dat hij in het midden ook niet mee kan komen met de 100L maar aardig mee komt met de (goedkopere) concurrentie. Het is nogal hit-and-miss met hun series, soms hebben ze echt een topper te pakken maar vaak is het ook net niks.
voor het geld is het iig geen toppper, dan kan je beter voor de tamron gaan (die is zeer populair)
en dan heb je immers ook stabilisatie en autofocus, en automatische diafragma

pricewatch: Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Nikon)
vs pricewatch: Samyang Optics 100mm F2.8 ED UMC Macro (Nikon F)

de samyang is ~100 euro duurder, terwijl je inleverd op features. .Voor dat geld heb ik dan toch liever een 2e hands nikon 105.
die heb ik dan ook, nouja de oude non vr

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 03-09-2015 10:59 ]

ora et labora

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
Universal Creations schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:09:
Interessant, ben benieuwd of ze ook Art prestaties leveren.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Zeker aangezien ze ook aangeven dat zelfs op 1.8 de prestaties zeer goed moeten zijn, waarbij je bij een hoop lenzen toch eerst moet afstoppen om tot acceptabele scherpte te komen.

Hier een eerste review (in het Duits) van de nieuwe lenzen:
http://blog.krolop-gerst....m-45mm-f1-8-di-vc-usd-sp/

En hier nog een filmpje:
YouTube: TAMRON SP35mm F/1.8 Di VC USD (Model F012) & SP45mm F/1.8 Di VC USD (Model F013)

Ik moet zeggen.... wauw! _/-\o_
Hier word ik vrolijk van :D

[ Voor 32% gewijzigd door PdeBie op 03-09-2015 14:31 ]

Verwijderd

Die samples zijn wel netjes, maar de prijzen liggen wel aan de hoge kant.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Optisch lijken ze dus best oke, nu is het afwachten of het cherry picked samples waren (zoals wel vaker is gebleken, het blijft Tamron) en hoe het dus zit met de QC en bouw van die dingen. Mensen zijn er nu wel enthousiast over maar het is pas echt goed te beoordelen als er meer mensen mee aan de slag gaan en als we een half jaar verder zijn.

www.maartendeboer.net

• PdeBie
Ventieldopje schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:55:
Optisch lijken ze dus best oke, nu is het afwachten of het cherry picked samples waren (zoals wel vaker is gebleken, het blijft Tamron) en hoe het dus zit met de QC en bouw van die dingen. Mensen zijn er nu wel enthousiast over maar het is pas echt goed te beoordelen als er meer mensen mee aan de slag gaan en als we een half jaar verder zijn.
QC? Was da? :p

Wat betreft het enthousiast zijn nu en over een half jaar:
Ik heb al enkele jaren lenzen van Tamron en ik ben er zeer over te spreken. Ok, het is soms wat meer plastic dan bij Nikon/Canon en consorten, maar ik heb nog nooit zoiets gehad van 'argh!!!'.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PdeBie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:45:
[...]

QC? Was da? :p

Wat betreft het enthousiast zijn nu en over een half jaar:
Ik heb al enkele jaren lenzen van Tamron en ik ben er zeer over te spreken. Ok, het is soms wat meer plastic dan bij Nikon/Canon en consorten, maar ik heb nog nooit zoiets gehad van 'argh!!!'.
Quality Control ;) Het ligt er net aan welke lenzen je hebt maar het overgrote deel van Tamron presteert een stuk minder dan de concurrentie, wel voor een lagere prijs uiteraard.

www.maartendeboer.net

• PdeBie
Momenteel in het bezit van een Tamron 17-50 2.8 VC en de welbekende Tamron 90mm 2.8 VC. :)

Je moet deze lenzen uiteraard ook niet gaan vergelijken met pro-lenzen van Nikon uiteraard. Die zijn kwalitatief stukken beter ja, maar ook 2 soms wel 3x zo duur.

Maar als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de Nikons en Sigma's uit dezelfde prijsklasse, scoort Tamron toch echt wel goede punten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Inmiddels enkele dagen verder. Heb bij Kamera Express navraag gedaan wanneer de nieuwe Tamron primes beschikbaar worden in NL. Hier konden ze helaas nog geen exacte datum voor noemen, dus geven ze mij een seintje zodra ze er zijn. Ga dan meteen langs om te kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ventieldopje schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:01:
Net zoals met Sigma, ... het blijven Tamron's / Sigma's met dito kans op problemen.
Heb jij veel slechte ervaringen met 3rd party dan? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PdeBie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:53:
Momenteel in het bezit van een Tamron 17-50 2.8 VC en de welbekende Tamron 90mm 2.8 VC. :)

Je moet deze lenzen uiteraard ook niet gaan vergelijken met pro-lenzen van Nikon uiteraard. Die zijn kwalitatief stukken beter ja, maar ook 2 soms wel 3x zo duur.
[....]
Stukken beter? Zo slecht is de Tamron 90mm f/2.8 VC toch niet in vergelijking met de Nikon 105mm f/2.8 VR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nee die Tamron is zeker niet slecht. Gebruik hem ook al even met veel plezier.
Maar ik bedoel meer de Nikon lenzen van € 1500+. Dat versta ik vooral onder pro lenzen. Lenzen die voor een amateur vaak buiten budgettair bereik liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:49:
[...]

Stukken beter? Zo slecht is de Tamron 90mm f/2.8 VC toch niet in vergelijking met de Nikon 105mm f/2.8 VR?
Kan je met de tamron ook web inbreker knock out slaan met meer schade bij de inbreker dan bij de lens? De nikon is een tank :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:49:
[...]

mja, slechte lenzen vind je tegenwoordig niet meer, toch is er nog best een groot verschil tot f4

Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload3/4333_rozpor.png

en ik zag net dat de tokina 11-20 ook bij lenstip is getest

http://www.lenstip.com/45...RO_DX_11-20_mm_f_2.8.html

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 08-09-2015 22:39 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
Nieuwe lenzen serie Milvus van Zeiss.

http://lenspire.zeiss.com...s-for-ze-and-zf-2-mounts/

Afbeeldingslocatie: http://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2015/09/wpid-milvus-product-sample-20150904.jpg.jpeg

Zelf nog aan het lezen maar eerste gedachte, oude lenzen in een nieuw jasje? Maar ik zal er wel heel erg naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lol, was net bezig met berichtje typen.

De behuizing is verbeterd (weathersealing) en de 50/1.4 en 85/1.4 hebben ze optisch ook verbeterd.
Datasheets: http://www.zeiss.com/came...center/milvus_lenses.html
Ben benieuwd naar de verbeterde 50 en 85 f/1.4, want die waren wide-open niet echt sterk. Jammer dat ze de 100 niet ook aangepakt hebben. Ragscherp, maar wel behoorlijk last van purple fringing.

Edit: de Nikon versie (ZF.2) hebben een "de-click" functie waarmee je de diafragmaring vloeiend zonder klikjes kunt draaien speciaal voor video.

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 10-09-2015 16:39 ]

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
Oude Planar T* 1,4/50 heeft 7 elementen in 6 groepen tegen de nieuwe Milvus 10 elementen in 8 groepen. Zoals ik al zei ik zit er helemaal naast :)
Het is een retrofocus ontwerp (beetje zoals de Otus en Sigma Art). De 85/1.4 heeft wel een planar (dubbel gauss) ontwerp zoals de oude ook had, maar dan met wat aanpassingen voor betere prestaties.
De prijzen liggen iets hoger dan bij de oude lijn, maar niet echt heel erg bijzonder qua prijsstijging: prijzen bij B&H

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 10-09-2015 16:44 ]

Verwijderd

Ah, ze trekken de nieuwe designfilosofie door. Nice, ik vind het mooie dingen. :)
Ik vind ze lelijk en als ze aanvoelen als een Otus, vind ik dat ook niet prettig... Gelukkig hoef ik mijn 21/2.8 en 100/2 niet te verkopen nu ;)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Laat maar allemaal komen :) Ik ben net terug uit schotland en heb de manualfocus met de zeissjes nu wel echt onder de knie. Heeft een tijd geduurd (veel hit-or-miss, en ik moet toch wel de tijd nemen om te focussen), maar er komen echt zeer goeie resultaten uit de 6D+zeiss combi moet ik zeggen!
Wat is die 100/2 MP toch een fantastische lens man echt!
De focusconfirm bij de 50/2 MP is toch ietsje minder accuraat.
Wanneer de 100/2 MP met AF en stabilisatie komt en ook dezelfde optics heeft, dan ben ik de eerste die de 100/2MP verruilt :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Dan zul je moeten overstappen naar Sony, dan heb je daarop kans. Met Canon of Nikon kun je AF (en stabilisatie in de lens) wel vergeten.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Laten we ze nog even de tijd geven :) Volgens mij is er echt genoeg animo voor. De hoofdprijs vragen en dan stabilisatie en AF laten ontbreken zal veel mensen ervan tegen houden om zulke Zeissjes te kopen. AF maakt het leven gewoon een stúk makkelijker, en ik zie het wel gebeuren dat ze ook naar EF gaan uitbreiden....Ik wacht geduldig af :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Ik heb dit al eens eerder uitgelegd (kan best in de topic zijn), dat Zeiss dat niet gaat doen zoals Sigma, Tamron en Tokina. Ze moeten dan de AF gaan ontwikkelen door reverse engineering met alle gevolgen van dien. Canon en Nikon geven geen licenties op de AF, dus helaas pindakaas.

Edit: nog even over deze nieuwe lijn: ze zijn een stuk zwaarder dan hun voorgangers. De 85/1.4 is zelfs zwaarder dan de Otus...

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 10-09-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:32:
Datasheets: http://www.zeiss.com/came...center/milvus_lenses.html
Ben benieuwd naar de verbeterde 50 en 85 f/1.4, want die waren wide-open niet echt sterk. Jammer dat ze de 100 niet ook aangepakt hebben. Ragscherp, maar wel behoorlijk last van purple fringing.
Ik zie op het plaatje en op de Zeiss website toch een 100/2 staan? Of is dat wel dezelfde lens in een nieuw jasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelfde lens, nieuw (zwaarder) jasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Aparte keuze van Zeiss om dat zo te doen. Ik zie nu inderdaad de 21/2.8, 50/2 en 100/2 ook niet meer bij de 'classic' lenzen staan, maar de 50/1.4 en de 85/1.4 wel. De 35/2 weet ik even niet, maar ik vermoed dat die ook al bestond? Dus eigenlijk alleen een nieuwe 50/1.4 en 85/1.4, zo lijkt, en de rest in een nieuw jasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@UC: Heb je misschien een album ergens staan met foto's gemaakt met de Zeiss 100mm f/2? Ben wel benieuwd naar resultaten met dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat je hier al een eind mee komt: https://www.flickr.com/ph...sal_creations/tags/100mm/
Zitten ook veel panorama's tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dank je!

De bokeh is wel erg fijn met dat ding zeg. Heel mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PdeBie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:48:
Dank je!

De bokeh is wel erg fijn met dat ding zeg. Heel mooi!
De bokeh is inderdaad erg prettig. Iets waar veel scherpe lenzen problemen mee hebben. De Sigma 50/1.4 Art is erg scherp, maar de bokeh vind ik persoonlijk soms wat minder mooi (vooral met highlights).
De Zeiss 100 is vooral ook beroemd om zijn "3D pop". Je onderwerp springt vaak erg naar voren in de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja, dat zie je heel goed bij deze foto vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3747/11359057353_ff124fa01b_c.jpg
Panorama 4 by Universal Creations, on Flickr

Die bomen springen er echt uit. Komt natuurlijk ook doordat je de DOF precies goed hebt liggen, maar hier zie je het effect heel goed inderdaad. Vind dit overigens een hele fijne plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Is die milvus dan nou de vervanger van de klassieke 100/2 MP? Het lijkt er namelijk op alsof dit gewoon de vervanger is maar dan met weather seal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Daar lijkt het inderdaad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:11:
Is die milvus dan nou de vervanger van de klassieke 100/2 MP? Het lijkt er namelijk op alsof dit gewoon de vervanger is maar dan met weather seal...
De oude gaat eruit. En zoals gezegd: enkel andere behuizing bij alle lenzen behalve de 50/1.4 en 85/1.4 (was ook nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Maar dit lijkt gewoon op de Otus. M.a.w. klote focusring!! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind hem ook niet fijn werken. Het loopt uiteraard heel smooth (net zoals met de oude lijn), maar het voelt niet fijn aan dat rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:24
Deathchant schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:56:
Maar dit lijkt gewoon op de Otus. M.a.w. klote focusring!! :'(
Is ook beetje klote ja, maar doet zijn werk erg goed. Heb ondertussen al bijna 1 maand een Batis 25mm. Hij voelt beetje goedkoop aan als je ZE of ZF lenzen van Zeiss gewend bent.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Meh, ik wacht nog even aangezien de introductieprijs gelijk is aan de huidige prijs van de 21mm f/2.8. Ziet er SWEET uit dat ding maar inderdaad ... de focus ring is een beetje een issue. Zolang hij maar een lange focusslag heeft valt het wel mee en ik denk dat het problematischer is bij langere lenzen als de 55 en 85.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De introductieprijs is hoger dan de huidige prijs van de oude lijn. In ieder geval op B&H waar de nieuwe al als pre-order te bestellen zijn. De focusslag is gewoon erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat is er eigenlijk niet fijn aan die Otus-achtige focusring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Glad" rubber voelt gewoon minder fijn aan dan geribbeld metaal. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het voelt niet alleen minder fijn aan, het probleem is dat je snel slipt. Niet iedereen zal er last van hebben omdat iedereen wel een beetje een andere huid heeft maar ik heb er bijv. wel last van. Als het regent kun je helemaal de lol op...

Maar boh wat ziet die nieuwe lens lijn er geil uit zeg :+ Ik laat hem er niet voor liggen in ieder geval... sparen als een malle!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:24

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar niet voor dslr's en niet voor fullframe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:34
Ben hier wel benieuwd naar. Alleen geen autofocus maakt het schieten op f/1.2 bij de 50mm buiten een studio wel een gedoe lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alsof het makkelijk autofocussen is met 50/1.2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:55:
Alsof het makkelijk autofocussen is met 50/1.2...
Je begrijpt wat ik bedoel toch. Blijft een gedoe maar het helpt zeker, ik vind de AF van de Fuji 56mm f/1.2 prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Jammer dat ze niet voor FF zijn :( Lijken ideale als goedkope snelle primes voor de A7 series en een mooi alternatief voor de Loxia's.

Wellicht komt er nog een iets grote/langzamere variant die wel geschikt is voor FF?

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vrees dat een snelle wide-angle lens voor de A7-serie sowieso problemen gaat geven. Of hij wordt lomp groot, of je krijgt softe randen en hoeken met paarse gloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Universal Creations schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:05:
Ik vrees dat een snelle wide-angle lens voor de A7-serie sowieso problemen gaat geven. Of hij wordt lomp groot, of je krijgt softe randen en hoeken met paarse gloed.
De leica wide angle tri-elmar 16mm - 18mm en 21mm (WATE) doet het wel prima op de A7 en is nog compact ook. Dus het moet mogelijk zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook de enige die het goed doet en is niet lichtsterk en kost een vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sluw schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:50:
[...]

Ben hier wel benieuwd naar. Alleen geen autofocus maakt het schieten op f/1.2 bij de 50mm buiten een studio wel een gedoe lijkt me.
Op crop valt dit denk ik wel mee :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Test met de WATE vs Sony FE 16-35: http://3d-kraft.com/index...ntent&view=article&id=171
Het blijft 50mm f/1.2 ongeacht welke sensor erachter zit.

[ Voor 51% gewijzigd door Universal Creations op 21-09-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Jawel maar de dof is groter en dat maakt het focussen iets makkelijker. Tenminste op 1.8 bijv. Op fullframe is het prima te doen.. Of bedoelen ze een 1.2 equivalent? Dan heb ik niks gezegd. Dat zou best pittig zijn.

Lijp spul iig!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het diafragma is even groot. De DoF is redelijk klein. Als ik met mijn Zeiss 100 op f/2.4 schiet, heb je vergelijkbaar beeld met de 50/1.2 op m4/3 en dat is best lastig precies op het oog scherp te stellen, ook al zou ik met autofocus schieten. Met een hoofdschouder portret (focusafstand 1,5m) is de DoF 3,1cm. Met een kleine beweging van jezelf en/of het hoofd van de geportretteerde zit je al snel buiten de DoF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ah ja oops, dat is ook zo ja. Dan wordt het best lastig. Dan ga je iets van focus peaking nodig hebben. Zeker omdat af niet echt een pretje is, dan zit je er toch nog vaak naast en moet je wat bijstellen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ventieldopje schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:36:
Ah ja oops, dat is ook zo ja. Dan wordt het best lastig. Dan ga je iets van focus peaking nodig hebben. Zeker omdat af niet echt een pretje is, dan zit je er toch nog vaak naast en moet je wat bijstellen.
Dit dus ;) heb ik ook al met mijn 50mm f/1.4 (oude lens). Als je vanaf statief schiet, op een afstand of een statisch onderwerp dan is het te doen. Buiten dat wordt het tricky.

Edit: maar als je daarvoor een lens koopt, is het natuurlijk prima. Ben benieuwd naar de prestaties. Lijkt me een prima lens voor gecontroleerde portretten. Ben zelf trouwens benieuwder naar de 21mm al zal ik ooit denk ik voor de Fuji 23mm gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Sluw op 21-09-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:28
"Volgende Zeiss Otus wordt een 28 mm", denkt SAR. Heeft er zelf bijbedacht dat het dan ook f/1.4 gaat zijn. Zou mid oktober aangekondigd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nikon had ooit een vrij legendarische 28/1.4, maar verder wel uniek denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af waarom ze voor 28mm zijn gegaan en niet voor de veel logischere 24mm. Misschien kregen ze die niet goed genoeg naar hun maatstaven. De Sigma 24/1.4 Art is ook niet zo briljant als gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat wellicht, en er zijn al zo veel 24/1.4 lenzen, dit is veel unieker.

En genoeg mensen die 24mm eigenlijk net te wijd vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Fiber schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:16:
Nikon had ooit een vrij legendarische 28/1.4, maar verder wel uniek denk ik...
Leica heeft er eentje sinds een paar maanden.

Afbeeldingslocatie: http://www.slack.co.uk/2015/28_Summilux_files/MP050457.jpg

http://en.leica-camera.co...ummilux-M-28mm-f-1,4-ASPH
Universal Creations schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:19:
Ik vraag me af waarom ze voor 28mm zijn gegaan en niet voor de veel logischere 24mm. Misschien kregen ze die niet goed genoeg naar hun maatstaven. De Sigma 24/1.4 Art is ook niet zo briljant als gehoopt.
Sowieso is 24mm niet echt een zeiss brandpunt. Daarnaast sluit een 28mm sluit goed aan bij hun 55mm en 85mm om een veelzijdige set te maken.
En zo blijft er ook ruimte voor een 21mm in de toekomst.

[ Voor 39% gewijzigd door Universal Creations op 28-09-2015 16:21 . Reden: Dubbelpost ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
RobertJRB schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:12:
[...]

Sowieso is 24mm niet echt een zeiss brandpunt. Daarnaast sluit een 28mm sluit goed aan bij hun 55mm en 85mm om een veelzijdige set te maken.
En zo blijft er ook ruimte voor een 21mm in de toekomst.
Niet dat er iets mis is met de huidige 21mm :P

Maar ik deel de mening dat 28mm een fijn brandpunt is, voor mij is dat wijd genoeg. ( Heb zelf een "leica" 30mm eqv. )

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mooi spul! Maar helaas met 6000 USD voor een lensje niet echt geschikt voor mijn portemonnee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gok dat de 28/1.4 Otus ook niet bepaald geschikt is voor de meeste portemonnees.
Met een 24mm was ook nog prima ruimte geweest voor een 21mm en zoals mrc4nl al zegt, hoeft die voorlopig niet echt vervangen te worden. Die is namelijk al heel goed. 24mm mag dan niet zo´n Zeiss brandpuntsafstand zijn, het is niet voor niets een zeer populaire brandpuntsafstand voor fullframe (trouwens ook voor aps-c en m4/3 vanwege 35mm en 50mm qua beeldhoek). Ik vind 28mm echt zo´n vlees noch vis brandpuntsafstand. Het is net niet wijd genoeg en ook niet fijn als straatfotografie lens. Uiteraard verschillen smaken enorm en vind ik 35mm ook niet fijn, maar velen prefereren een 24 en een 35mm boven een 28mm (anders zouden er veel meer zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Inmiddels is de Tamron SP 35mm 1.8 VC USD te koop voor € 769.

Binnenkort ga ik er naar kijken. Ben heel benieuwd :)

[ Voor 31% gewijzigd door PdeBie op 05-10-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu iets duurder dan de Sigma f/1.4, maar wel met VC. Ik ben ook benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
En (als ik de recensies mag geloven) scherp tot in de hoeken vanaf ongeveer f/2.8 t.o.v. f/4 voor de Sigma.

Ik zit met beide lenzen in gedachten overigens. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel.

Sigma is echter wel een stuk groter en zwaarder, maar heeft daarentegen wel een stop meer licht (f/1.4). En de ART serie is natuurlijk bekend om zijn heerlijke plaatjes.

De Tamron is "maar" 1.8, maar heeft echter VC tot 3 stops (volgens specificaties) EN weather sealing.

Ik ga ze in de winkel eens naast elkaar houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke reviews dan? En de Sigma is op f/2.8 ook al heel scherp in de hoeken.

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste