Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik probeer de VLAN aan aan te passen zodat ik mijn glasvezel er rechtstreeks op kan aansluiten, maar als ik bij LAN naar IPTV ga en hem op manual zet en dan op Vlan 6 (die word gebruikt bij KPN). Maar als ik dan bij sysinfo kijk dan blijft VLAN op 2 staan en dan werkt het dus niet. Heb al op smallbuilders nagevraagd maar kreeg daar geen antwoord.
Metal up your ass
Iets klopt er niet.LAN naar IPTV ga en hem op manual zet en dan op Vlan 6 (die word gebruikt bij KPN).
Internet VLAN tag 6
IPTV (box) VLAN tag 4
Ik vermoed dat je in het topic voor die router ([Ervaringen] Asus RT-AC87U Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit) makkelijker een antwoord kan vinden.WeAreLegion schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:14:
Ik heb een AC87R en heb het volgende probleempje.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Doh, daar heb je helemaal gelijk inShadowLord schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:19:
[...]
Ik vermoed dat je in het topic voor die router ([Ervaringen] Asus RT-AC87U Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit) makkelijker een antwoord kan vinden.
5Ghz is vrij onstabiel. Na een reboot werkt het prima maar na verloop van tijd wordt de verbinding traag of werkt helemaal niet meer terwijl er wel een verbinding is. De 2,4Ghz werkt prima.
Router wordt ook bedraad trager na verloop van tijd.
Ben teruggegaan naar Merlin 378.54_2 en alles werkt zoals altijd weer prima.
Voor mij de eerste update van Merlin waarbij de boel niet lekker werkt.
Update:
Vandaag de router gereset naar Fabrieksinstellingen omdat WiFi ook na een downgrade niet meer echt lekker wilde werken op 5Ghz.
Eerst 378.55 er weer opgezet en toen een factory reset gedaan en alle instellingen, en dat zijn er in mijn geval veel, handmatig ingevoerd en geen backup terug gezet.
Tot op heden weer draaien als een zonnetje.
[ Voor 26% gewijzigd door MikeOO op 02-08-2015 08:02 ]
Verwijderd
Bètaversie 3.0.0.4.378.7498
Beschrijving
ASUS RT-AC68U Firmware version 3.0.0.4.378.7498
- Release Note -
[For Japan Only]
- Fixed CSRF and XSS vulnerability when router is in default status.
- Fixed GUI related issues
Bestandsgrootte
33.63 MBytes update 2015/07/24
Alweer een nieuwe, ze zijn druk bezig met onze router.
Dav1d schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:34:
Asus RT-AC68U vanaf morgen bij Media Markt 25 euro goedkoper dan de rest:
Verwijderd
Ik weet er verder niet erg veel van, maar ik wil vanaf mijn Xbox One naar Windows 10 op mijn PC streamen. Zou dat goed moeten werken?
Ik kwam de Nighthawk R7000 Smart ook tegen, maar ik weet niet of er een groot verschil tussen deze 2 is?
Dat zou goed moeten werken denk ik. De firmware is zeer goed te noemen, daar heb je je vast al in verdiept. Bij de wifi instellingen zit trouwens zelfs een "Optimized for Xbox" vinkje, dat zegt denk ik ook wel iets.Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:20:
Dat is toevallig, ik wou net morgen gaan kijken voor een nieuwe router.
Ik weet er verder niet erg veel van, maar ik wil vanaf mijn Xbox One naar Windows 10 op mijn PC streamen. Zou dat goed moeten werken?
Sterker nog, hij wist de crontab bij elke boot, dus dat moet anders (en dat stond dus ook in het artikel, maar ik was eigenwijs, want het werkte toch?MegaTronics schreef op zondag 19 juli 2015 @ 09:43:
[...]
Aha nachtmens dus
Kwam vanmorgen nog achter iets:
[...]
Het lijkt erop dat de crontab vermelding bij een flash verwijderd wordt (gisteren de laatste Merlin geflashed), dus na iedere flash wel even controleren via crontab -l of de taak nog bestaat en zo niet, via crontab -e weer toevoegen. Het script zelf blijft wel staan.
Eerst moet je in de WebUI bij 'Administration' -> 'System' de optie 'Enable JFFS custom scripts and configs' op 'Yes' zetten. Daarna via de CLI in de directory '/jffs/scripts' een bestand maken met de naam 'init-start' met als inhoud:
1
2
| #!/bin/sh cru a ResetGuestPassword "0 0 * * 0 /jffs/scripts/password.sh" |
Dit zorgt ervoor dat die bij iedere boot zelf de crontab entry weer aanmaakt. Niet vergeten om de betreffende scripts uitvoerbaar te maken door het commando:
1
| chmod a+rx /jffs/scripts/* |
In deze directory kun je ook scripts draaien op basis van andere afhankelijkheden. Voor een lijst van opties zie deze post.
Hier is een schematische opstelling van het netwerk:

Ik heb de AC68U in Router-mode staan. Ik wil dat graag, omdat ik de DHCP via de AC68U wil laten lopen. De HG655D is aangesloten op de LAN1 poort. De HG665D KAN NIET worden gebridged! Het gevolg hiervan is dat de AC68U denkt dat-ie geen internet heeft (logisch ook..). Alle apparaten krijgen netjes IP's van de AC68U en het internet op de aangesloten apparaten werkt ook prima.
Wat echter niet werkt is een gastnetwerk opzetten met "access intranet" op "off". Dit komt doordat ie de default gateway (de HG655D, 192.168.1.1) ook als "intranet" ziet, met als resultaat dat ie verkeer daar naar toe blokkeert. Als access intranet op "on" staat, werkt het namelijk wel gewoon.
Ik heb ook geprobeerd het anders op te lossen, door de HG655D een gastnetwerk te laten serveren. De "AP Isolatie" is echter niet bijzonder goed: alleen apparaten die onderling via dat SSID zijn verbonden kunnen elkaar niet benaderen. Als ze achter een draad zitten kan dat dus wel...niet echt een optie voor mij dus. Is er een mogelijkheid dat ik dit alsnog werkend krijg?
Alvast bedankt voor het meedenken
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ja, gebruik de WAN poort i.p.v. LAN 1.tdw schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:54:
Is er een mogelijkheid dat ik dit alsnog werkend krijg?
Het enige wat dit tot gevolg heeft is dat ik helemaal geen internet heb
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Omdat je nu verwijst naar een niet-bestaande gateway.tdw schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:46:
[...]
Het enige wat dit tot gevolg heeft is dat ik helemaal geen internet heb
Ook als ik de gateway op 192.168.1.2 zet krijg ik geen verbindingDav1d schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:53:
[...]
Omdat je nu verwijst naar een niet-bestaande gateway.
~ James May
Reset de AC68U even naar fabrieksinstellingen, dan moet het gewoon werken.
~ James May
Je hebt dan wel dubbel NAT, maar dat geeft niet, daar is DMZ voor.
~ James May
ASUS RT-AC3200

Te koop voor 290euro
[ Voor 5% gewijzigd door SuperVeloce op 07-08-2015 00:50 ]
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Oef. Die is lelijk... en zouden al die antennes nu echt werken voor betere ontvangst?SuperVeloce schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:46:
Haha beetje offtopic, maar deze nieuwe router van ASUS gezien?
ASUS RT-AC3200
[afbeelding]
Te koop voor 290euro
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
Nou ja, de NUC van mijn vader connecte wel op een hoge snelheid toen die hier was voor installatie.
Het gaat mij vooral om de mogelijkheden die deze router out of the box bied (en met Merlin nog net iets meer).
[ Voor 21% gewijzigd door MegaTronics op 12-08-2015 16:06 ]
Hieronder een klein stukje van de vele pogingen.
Aug 12 12:45:48 ntp: start NTP update
Aug 12 12:45:50 dropbear[14131]: login attempt for nonexistent user from ::ffff:118.69.135.178:33482
Aug 12 12:45:53 ntp: start NTP update
Aug 12 12:45:55 dropbear[14134]: login attempt for nonexistent user from ::ffff:118.69.135.178:34879
Aug 12 12:45:59 ntp: start NTP update
Aug 12 12:46:00 dropbear[14137]: login attempt for nonexistent user from ::ffff:118.69.135.178:36098
Aug 12 12:46:04 ntp: start NTP update
Aug 12 12:46:06 dropbear[14140]: login attempt for nonexistent user from ::ffff:118.69.135.178:37514
Aug 12 12:46:09 ntp: start NTP update
Als je dat niet lukt, zou ik je poort weer dichtzetten.
[Edit] Het IP komt uit Vietnam. Verdere informatie is niet beschikbaar. Dat en het bovenstaande, zegt al voldoende...
Wat die NTP betreft, het lijkt alsof het geen contact kan krijgen met de door jou geconfigureerde NTP server (datum en tijd) en daarom steeds blijft proberen. Kijk of deze wel werkt of kies een andere uit deze lijst (tip: kies Europa of Nederland)
[ Voor 9% gewijzigd door Rinaldootje op 13-08-2015 09:01 ]
Je hebt gelijkt wat betreft met NTP, hij probeert nu veel minder vaak na het wijzigen van de DNS server. De ntp had ik namelijk op vele verschillende manieren ingesteld maar niets hielp. Het wijzigen van de het ip adres van de DNS server van het eigen adres, 192.168.1.1 naar 8.8.8.8 van Google hielp.Wat die NTP betreft, het lijkt alsof het geen contact kan krijgen met de door jou geconfigureerde NTP server (datum en tijd) en daarom steeds blijft proberen. Kijk of deze wel werkt of kies een andere uit deze lijst (tip: kies Europa of Nederland)
Het instellen van de DNS naar localhost kan normaal toch gewoon? De router zou dat het verzoek verder moeten versturen naar de tweede opgegeven DNS server.
Jouw router pakt de DNS configuratie van je Ziggo modem. Beter is, om dit in je router zelf te regelen.
Je gebruikt met 8.8.8.8 het DNS server park van Google. Deze zijn supersnel, maar Google weet dan ook precies waar je naar zoekt, surft of je mail vandaan haalt (en God mag weten wat nog meer).
Zelf heb ik Google niet geconfigureert staan, maar als primaire server de Zwitserse DNS. Die vertrouw ik veel meer dan Google.
Als secundaire server, mocht de Zwitserse down gaan, gebruik ik openDNS.
Het opzoeken van het bijbehorende IP bij een naampje, kost niet zoveel extra tijd. Persoonlijke heb ik zelf geen erg erin, dat het opzoeken iets langer zou moeten duren. Tegendeel, ik merk geen verschil eigenlijk.
De keuze is aan jou, wat je wilt doen
Ze sturen je door naar Xiala.net.
Wel handig dat die ook IPv6 DNS leveren.
[ Voor 11% gewijzigd door MegaTronics op 23-08-2015 16:33 ]
Nu wilde ik bij de parental controls voor het mobieltje van mijn zoontje het wireless internet na 20 uur uitschakelen. Op zich werkt dat prima (ik heb aangegeven dat hij na 7 uur 's ochtends t/m 20 uur verbinding mag maken met de router), maar het lijkt er op dat pushberichten van whatsapp e.d. nog steeds gewoon binnenkomen na 20 uur. Een bericht versturen wordt inderdaad wel geblokkeerd.
Klopt het dat alleen 'outbound' verkeer wordt geblokkeerd? En kan ik ook 'inbound' verkeer blokkeren, zodat hij niet wakker wordt van notificaties na 20 uur wanneer we de mobiel per ongeluk in zijn kamer laten liggen? Ik was namelijk in de veronderstelling dat je met die timeslots gewoon aangeeft dat de telefoon op bepaalde tijden geen verbinding met de router mag maken, of doe ik iets verkeerd?
~ James May
Het komt dus toch over wifi binnen (de berichten zijn ook zichtbaar). Het lijkt echt een blokkade met het verzenden, maar niet bij het ontvangen.
Probeer eens een keer de WiFi verbinding van de telefoon even uit an dan weer aan te zetten na 20:00 en kijk dan of push dan nog wel doorkomt.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Ik denk inderdaad dat hier het probleem schuilt. Net even getest, en een open verbinding wordt niet gesloten zodra de verbinding geblokkeerd moet worden (ik kon nog gewoon door-whatsappen). Sluit ik de app en wil ik verder appen, dan is dat niet mogelijk. Gezien pushberichten gebruik maken van een persistente verbinding zul je de telefoon even van de WiFi moeten gooien om alles te sluiten. Wil je dit niet handmatig doen, dan kun je bij Wireless - Professional tab de radio's om 20:01 uitschakelen en om 20:02 weer inschakelen. Het nadeel is dat je dan een minuut geen WiFi hebt om 1 over 8ShadowLord schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:34:
Zou het kunnen dat Whatsapp voor push berichten een TCP verbinding open laat staan? Ik kan me voorstellen dat de router nieuwe verbindingen blokkeert, maar bestaande verbindingen niet afsluit.
~ James May
Het duurde even, maar dat werkt denk ik toch niet. De telefoon zal opnieuw voor 46800s een IP krijgen
[ Voor 11% gewijzigd door GEi op 24-08-2015 16:39 ]
[ Voor 15% gewijzigd door MegaTronics op 24-08-2015 16:47 ]
Dat klopt. De telefoon krijgt namelijk wel gewoon een IP adres en maakt ook gewoon netjes verbinding met de router, alleen de router laat geen verbindingen meer door naar het internet. Bovendien zit je dan alsnog met het probleem dat de telefoon ook pas om 5 uur 's middags een IP-adres aan kan vragen en dus tot 6 uur 's ochtends kan "verbinden"GEi schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:26:
Het duurde even, maar dat werkt denk ik toch niet.
~ James May
Bij 'NAT Acceleration' worden een deel van de routing taken overgelaten aan de hardware implementatie die in de CPU van de router zit. Het voordeel hiervan is dat het normale deel van de CPU ontlast wordt en tijd heeft voor andere taken. Het nadeel is dat 'geavanceerde' features soms niet helemaal meer werken zoals je verwacht.
Het zou best kunnen dat de eenmaal opgezette verbinding verder afgehandeld wordt door de hardware en daardoor niet uit gaat om zodra je blokkeringsregel in gaat. Het afhandelen van de bestaande verbinding komt immers niet meer door de normale software heen. Pas bij een nieuwe verbinding wordt de software geraadpleegd, want dan moet er even wat intelligentie toegepast worden.
Probeer dus eens 'NAT Acceleration' uit te zetten en kijk wat dan het resultaat is. Let wel, dit is niet iets wat ik zelf heb uitgeprobeerd dus het kan zo maar dat het geen verschil maakt. Werkt het wel, dan heb je het voordeel dat niet al je devices even WiFi missen.
Hou er ook rekening mee dat, wanneer je je WiFi herstart, je op 5Ghz mogelijk een minuut moet wachten voor er weer signaal is. Dit hang af van welke kanalen je gekozen hebt. Als hier een DFS kanaal voor gekozen is dan is er een verplichte wachttijd van minimaal 1 minuut om radardetectie te doen.
@ShadowLord: Het truukje met NAT acceleration uitzetten werkt helaas niet, was wel een mooie oplossing geweest als het zou werken.
Het lijkt er inderdaad op dat bv. Whatsapp de verbinding openhoudt. Wanneer je Whatsapp afsluit en opnieuw opstart komen de push-berichten zo te zien niet meer door (zoals tdw al opmerkte).
@tdw: bij Wireless/Professional tab kan ik alleen maar aangeven van hoe laat tot hoe laat het wireless enabled moet zijn, maar ik kan daar niet 2 intervallen (00:00 - 20:01 en 20:02 - 23:59) aangeven. Dat wordt dus ook een beetje lastig. Het is niet mogelijk om bv. alleen voor het guestnetwerk aan te geven dat het na 20:00 niet meer beschikbaar is toch?
@MegaTronics: dank voor de tip, misschien eens naar Merlin kijken dan. Dat klinkt op zich wel als iets dat zou werken.
Toch vind ik het raar dat de router zelf niet even de actieve verbindingen verbreekt, wat is anders het idee van de scheduler? Maar ik verwacht weinig respons van Asus als ik ze daar over mail
Daar kan ik wel wat mee, bijvoorbeeld om 20 uur via een cronjob het guest wachtwoord wijzigen en 's morgens weer terugzettenGEi schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:08:
MechaTronics heeft eerder eens een hele interessante post geplaats betreffende gastnetwerk en wachtwoorden genereren. Wellicht dat je hier ook wat mee kan? Of een combinatie van aangedragen oplossingen?
In het kort is het zo, zo als jij beschrijft. Je kan via de reguliere firmware update procedure een RMerlin build flashen. Heb dit zelf ook gedaan en ben blijven hangen bij versie .374.42. Waarom? Omdat ik veel opties niet gebruik en hij nu snel en stabiel zijn werk doet. Het is ook al lang geleden dat ik heb gekeken naar nieuwere builds (dat krijg je met een beresterke router die doet wat hij moet doen; dan heb je geen wensen meerMakster schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:46:
[...]
Daar kan ik wel wat mee, bijvoorbeeld om 20 uur via een cronjob het guest wachtwoord wijzigen en 's morgens weer terugzettenMaar dan moet ik eerst wel even Merlin er op zetten, checken wat daar allemaal mee kan. Is dat een kwestie van de Merlin firmware downloaden, er op zetten en ik ben er klaar voor?
vergeet dan ook niet de aanvullingen te lezen over dit script:GEi schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:08:
MechaTronics heeft eerder eens een hele interessante post geplaats betreffende gastnetwerk en wachtwoorden genereren. Wellicht dat je hier ook wat mee kan? Of een combinatie van aangedragen oplossingen?
Dan blijft het ook werken na een reboot.MegaTronics schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 09:09:
[...]
Sterker nog, hij wist de crontab bij elke boot, dus dat moet anders (en dat stond dus ook in het artikel, maar ik was eigenwijs, want het werkte toch?).
Eerst moet je in de WebUI bij 'Administration' -> 'System' de optie 'Enable JFFS custom scripts and configs' op 'Yes' zetten. Daarna via de CLI in de directory '/jffs/scripts' een bestand maken met de naam 'init-start' met als inhoud:
code:
1 2 #!/bin/sh cru a ResetGuestPassword "0 0 * * 0 /jffs/scripts/password.sh"
Dit zorgt ervoor dat die bij iedere boot zelf de crontab entry weer aanmaakt. Niet vergeten om de betreffende scripts uitvoerbaar te maken door het commando:
code:
1 chmod a+rx /jffs/scripts/*
In deze directory kun je ook scripts draaien op basis van andere afhankelijkheden. Voor een lijst van opties zie deze post.
Dat hoeft toch ook helemaal niet?Makster schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:14:
@tdw: bij Wireless/Professional tab kan ik alleen maar aangeven van hoe laat tot hoe laat het wireless enabled moet zijn, maar ik kan daar niet 2 intervallen (00:00 - 20:01 en 20:02 - 23:59) aangeven. Dat wordt dus ook een beetje lastig. Het is niet mogelijk om bv. alleen voor het guestnetwerk aan te geven dat het na 20:00 niet meer beschikbaar is toch?

Zo zou ik het dan instellen
~ James May
Ik zal op termijn wel overgaan naar Merlin met de door MegaTronics aangedragen oplossing (op vrijdag en zaterdag bv. wat langer internet), maar voor nu kan ik dit wel even proberen. Toch blijf ik het raar vinden dat de standaardfunctionaliteit dit niet gewoon goed doet, maar gelukkig zijn er nog tweakers die meedenken
Ik zou het apart vinden als dit niet werkt. Stel nou dat je gewoon alleen 's nachts WiFi wil en overdag niet, dat is toch hartstikke logisch?!Makster schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:34:
Hmmm, ik ben benieuwd hoe hij omgaat met een van-tijd die hoger is dan de tot-tijd, maar het is het proberen waard...there's one way to find out
~ James May
Ik heb 70 dagen behaald stabiel, alleen toen trok ik de verkeerde stekker eruit waardoor de router eruit viel
Maar ik ben overtuigd dat dit nog veel meer kon worden. Daarom was ik wel benieuwd wat bij jullie de uptime op dit moment is
Als je geen wissel van ISP had gedaan had ie nog zeker het dubbele gehaald zo stabiel

Ik probeer altijd zo hoog mogelijk te halenChris.nl schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:57:
Joh, er zijn in dit topic wel hogere waarden gepost. Deze router is inderdaad super stabiel. Records van uptime worden volgens mij vooral beperkt door de (regelmatige) firmware updates. Zelf reboot ik 1x per maand mijn glasvezel modem en de router voor stabiliteit, maar ik verwacht eigenlijk dat dit totaal niet nodig is. 't Is alleen dat ik' t internet deel en wil voorkomen dat er ooit een reboot nodig is als ik niet thuis ben en anderen dan op mij moeten wachten.
Niet dat ik er altijd op let, maar het zegt inderdaad wel iets over het product.
root# uptime
13:44:29 up 4 days, 19:01, load average: 0.00, 0.01, 0.04
[ Voor 29% gewijzigd door MegaTronics op 29-08-2015 13:45 ]
Ik kijk er soms wel in, ook wie er allemaal wie erop ingelogd heeft.GEi schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:20:
Hik is idd rock solid. In principe kom ik nooit aan mijn router, niet nodig. Ook preventief rebooten doe ik niet. En wanneer hij dinsdag geen nieuwe settings zou krijgen of wanneer ik net niet zou hebben gekeken naar de uptime, dan zou ik niet hebben bedacht in te loggen op de router.
Maar ik zou niet weten waarom ik bijvoorbeeld dat CPU en RAM statusbalkje in de gaten zou moeten houden of waarvoor dat erop zou staan.
[ Voor 14% gewijzigd door shadowkid053 op 30-08-2015 13:16 ]
Verwijderd
Het is ook weer eens tijd voor een nieuwe firmware update voor deze router.shadowkid053 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:14:
Op de 5GHz verbinding kom ik niet meer hoger dan 6mb per seconde. In het begin zijn er geen problemen maar na een dag begint het geklooi weer... Al verscheidene keren fabrieksherstel gedaan. Na een simpele reboot is het probleem voor enkele uren opgelost.
Check eens welke kanalen je router gebruikt voor 5Ghz als je hem net reboot en wanneer het probleem optreed. Hier heb ik namelijk wat vergelijkbaars gehad. Wat bleek, heel soms pikt de router een weerradar op in de DFS band. Dus vlak na een reboot pakt hij netjes de DFS kanalen met lekkere snelheid, maar na een paar minuten/uren/dagen schakelt hij ineens naar een ander, niet DFS, kanaal waardoor hij een stuk langzamer werd. Dat langzamer worden was omdat er op de andere kanalen ook wat UPC Horizon boxen van de buren het signaal wat aan het vervuilen zijn.
In de logs kun je dit omschakelen overigens ook terugzien (melding over radar detected).
Er zijn verschillende 'WiFi analyzer' apps om met de smartphone even te checken welke kanalen al bezet zijn. Misschien ook een idee voor als het DFS verhaal niets wordt.
Met inSSIDer zie ik dat ik de enigste ben met een 5GHz verbinding in de buurt. Verder staat het kanaal op ''Automatisch'' en heb ik ''Include DFS channels'' uitgevinkt staan. Ik weet niet of deze info nuttig is? Ik zet het kanaal van de 5GHz wel vast nu aangezien ik toch de enigste ben in de buurt.ShadowLord schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 14:09:
6 millibit/seconde? Das inderdaad langzaam...
Check eens welke kanalen je router gebruikt voor 5Ghz als je hem net reboot en wanneer het probleem optreed. Hier heb ik namelijk wat vergelijkbaars gehad. Wat bleek, heel soms pikt de router een weerradar op in de DFS band. Dus vlak na een reboot pakt hij netjes de DFS kanalen met lekkere snelheid, maar na een paar minuten/uren/dagen schakelt hij ineens naar een ander, niet DFS, kanaal waardoor hij een stuk langzamer werd. Dat langzamer worden was omdat er op de andere kanalen ook wat UPC Horizon boxen van de buren het signaal wat aan het vervuilen zijn.
In de logs kun je dit omschakelen overigens ook terugzien (melding over radar detected).
Denk tussen de 7/10 dagen. De 5 GHz gaat na die tijd spontaan in volledige banana-mode en geeft me geen IP-adres meer. Ben er wel achter dat ik door het uitschakelen van WiFi weer gewoon kan internetten dus een volledige reset is niet meer nodigJordyz schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:44:
Wat is de hoogste uptime van deze router die jullie hebben behaald?
Ik heb 70 dagen behaald stabiel, alleen toen trok ik de verkeerde stekker eruit waardoor de router eruit viel![]()
Maar ik ben overtuigd dat dit nog veel meer kon worden. Daarom was ik wel benieuwd wat bij jullie de uptime op dit moment is
Ik heb zelf nog wel iets geks met de router en dat had ik met de oude WRT54G niet.. Ik kan af en toe geen whatsapp-afbeeldingen versturen. Als ik het via 3G probeer lukt het dan weer prima. M'n huisgenoten hebben op hun Android-telefoons dan weer problemen met WA-afbeeldingen downloaden (dat moet dus via 3G).. Iemand enig idee waar ik dit kan zoeken?
~ James May
Merlin erop en dan via een cron de wireless automatisch laten resetten?tdw schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:04:
[...]
Denk tussen de 7/10 dagen. De 5 GHz gaat na die tijd spontaan in volledige banana-mode en geeft me geen IP-adres meer. Ben er wel achter dat ik door het uitschakelen van WiFi weer gewoon kan internetten dus een volledige reset is niet meer nodig
~ James May
Welk probleem heb je dan, dat je een nieuwe versie noodzakelijk vind?Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:36:
[...]
Het is ook weer eens tijd voor een nieuwe firmware update voor deze router.
* MegaTronics heeft nog een issue met een static IPv6 verbinding en hoopt op een fix hiervoor/.
Verwijderd
Wat kleine probleempjes met Windows 10 bijvoorbeeld.MegaTronics schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:29:
Welk probleem heb je dan, dat je een nieuwe versie noodzakelijk vind?
Maar dat kan ook aan Ziggo liggen.
Het is natuurlijk altijd fijn dat een router lang ondersteuning krijgt doormiddel van updates.
Verwijderd
Bij mij is de 5Ghz ook constant en snel.Chris.nl schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:19:
Het lijkt me niet normaal dat de 5GHz verbinding inkakt. Ik haal zelf in ieder geval altijd de volle snelheid op 5GHz, ook na enkele weken.
Ik heb m'n oog op de Asus routers en dan specifiek de RT-AC68 en RT-AC66. Is de meerprijs van de AC68 het nou echt waard over de AC66? Of is de AC66 goed genoeg?
Lijkt mij eerder aan Windows 10 of Ziggo te liggen. Router kan niet zo heel veel mee mis.Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:12:
[...]
Wat kleine probleempjes met Windows 10 bijvoorbeeld.
Maar dat kan ook aan Ziggo liggen.
Het is natuurlijk altijd fijn dat een router lang ondersteuning krijgt doormiddel van updates.
Maar zolang je de problemen niet aangeeft is dat gokken
En komt toch met regelmaat een update uit. natuurlijk niet elke maand en dat is ook niet nodig. Als hij doet wat hij moet doen heeft het niet veel zin om steeds een upgrade uit te brengen.
Anders naar Merlin firmware kijken. Zitten wat extra bij.
De AC68 is regelmatig in de aanbieding bij de blitzangebote bij amazon.de. Dan heb je hem voor 139 euro in huis, dus dan krijg je de AC68 voor (ongeveer) de prijs van de AC66Sakete schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 23:48:
Ik heb m'n oog op de Asus routers en dan specifiek de RT-AC68 en RT-AC66. Is de meerprijs van de AC68 het nou echt waard over de AC66? Of is de AC66 goed genoeg?
Sep 6 17:07:31 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth0_eth0)!
Sep 6 17:08:22 rc_service: httpd 575:notify_rc restart_vpnd
Sep 6 17:08:24 pptpd[995]: MGR: Config file not found!
Sep 6 17:08:24 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth0_eth0)!
Sep 6 17:08:47 rc_service: httpd 575:notify_rc restart_vpnd
Sep 6 17:08:48 pptpd[1048]: MGR: Config file not found!
Sep 6 17:08:48 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth0_eth0)!
Sep 6 17:11:24 rc_service: httpd 575:notify_rc restart_vpnd
Sep 6 17:11:26 pptpd[1107]: MGR: Config file not found!
Sep 6 17:11:26 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth0_eth0)[/quote]
Kortom er lijkt iets verkeerd te gaan in de config file. Probeer ik via mijn interne netwerk verbinding te maken met de VPN werkt hij wel

Sep 6 17:16:31 pptp[1139]: pppd 2.4.7 started by admin, uid 0
Sep 6 17:16:31 pptp[1139]: Connect: ppp10 <--> pptp (192.168.1.124)
Sep 6 17:16:31 pptpd[1138]: CTRL: Ignored a SET LINK INFO packet with real ACCMs!
Sep 6 17:16:31 pptp[1139]: Cannot determine ethernet address for proxy ARP
Sep 6 17:16:31 pptp[1139]: local IP address 192.168.1.1
Sep 6 17:16:31 pptp[1139]: remote IP address 192.168.2.1
Sep 6 17:16:31 pptp[1139]: MPPE 128-bit stateless compression enabled

~ James May
~ James May
Flink wat bugfixes dus.ASUS RT-AC68U firmware version 3.0.0.4.378.8258
- Release Note -
Security fixes
- Updated OpenSSL library to 1.0.2d
- Fixed CSRF and XSS vulnerability.
New features
- [AiCloud] Show image EXIF info on image player
- [AiCloud] Auto rotate image on image player.
- [AiCloud] Files can be moved and copied.
- [AiCloud] Images can be uploaded to Picasa or Twitter.
- [AiCloud] Share link can be posted on Twitter, Plurk, weibo and QQ in AiCloud.
- [AiCloud] AiCloud can be used in AP/ media bridge mode.
- Added 3G/4G USB modem APN auto detection feature. In most cases, firmware can automatically find the ISP profile and establish link when 3G/4G dongle inserted to router.
- Added Android phone in USB modem/ USB Tethering --> Select USB device.
- Bandwidth Limiter in Adaptive QoS --> QoS. Let administrator easily limit specific client's upload/ download bandwidth
- Independent mac filter for main wireless network and guest network. Administrator can set white list for main wireless network to only allow trust client connect to main wireless network and share network to guest with guest network
- Modified the network map client status. When click the client icon, administrator can bind IP, change host name, change icon, block internet access or set time scheduling.
- Added client list view button on network map and help administrator easily monitor all client connection status.
- Added the question feedback in Administration -> Feedback
- Added new DDNS provider www.oray.com
Modifications
- Changed warning page style.
- Changed Cloud sync Dropbox URL encoding from UTF8 to BASE64.
- Added stateful server in IPv6
- Improved media server response time when new file added.
- Adjusted Adaptive QoS UI and easier to set top priority for gaming, media streaming or web surfing.
Bug fixes
- Fixed MAC clone abnormal issue
- Fixed cloud sync issues between router and ASUS webstorage.
- Fixed share link related issue to Android devices.
- Fixed web redirection issue when WAN IP conflicted.
- Fixed compatibility issues for IE8
- Fixed GUI related issues
- Fixed login issue when router’s IP is 10.x.x.x
- Fixed parental control-> time scheduling related issue.
- Fixed adaptive QoS device priority label dragging issue.
- Fixed network tool related issues.
- Fixed USB HDD issue when using time machine.
- Fixed network map UI issue when selected French.
- Fixed the saving issue in OpenVPN server -> content modification of keys & certification.
- Fixed dropdown UI offset issue at Parental control.

http://www.asus.com/nl/Networking/RTAC68U/HelpDesk_Download/
3 Ports forwarden, en een no-ip DDNS, dat is alles.
Ik heb glasvezel van XS4ALL, dus daarvoor moet je een PPPoE connectie opzetten, met VLAN 6 voor internet, en VLAN 4 voor IPTV. Met OpenWRT "zo vaak" ingesteld, moet een eitje zijn. Toch?
Dus... Inmiddels 2+ uur later en na veel wachten, herstarten, configureren etc heb ik nog steeds geen werkende verbinding via de nieuwe router.
De WAN connectie blijft staan op: Internet status: Disconnected.
De NTU meerdere malen herstart, router herstart, andere kabels gepakt, factory reset, stock firmware, ASUSWRT-MERLIN firmware, Geen enkele verbetering.
Uiteindelijk de ASUS router achter mijn Netgear gehangen via een switch. Ook de WAN poort opnieuw geconfigureerd, nu als Automatic IP. Nog steeds als status Disconnected.
De WAN LED op de router en de LED op de switch branden beiden, dus ergens lijkt er een verbinding.
Daarna getest met de dual-WAN connectie, LAN1 ingesteld als 2e WAN, ook als Automatic IP ingesteld en hij was zowaar verbonden, met een IP adres uit mijn DHCP reeks. Internet werkte, maar niet van harte.
Nu de 2e WAN weer ingesteld als PPPoE, kabel van de NTU naar LAN1, en... wederom niets

Samengevat:
PPPoE doet helemaal niets op zowel WAN als LAN1
Automatic IP doet alleen iets op LAN1
Conclusie:
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Hoe komt het internetsignaal bij jou binnen?Nakebod schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:47:
verhaal over VLAN's en WAN enzo
~ James May
Fysiek: Glas naar NTU en vanaf daar UTP naar router? En dan via PPPoE met vlan.tdw schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:20:
[...]
Hoe komt het internetsignaal bij jou binnen?
@GEi als in, internet VID 6 en IPTV VID 4? Correct.
Misschien dat deze post je helptNakebod schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:08:
[...]
Fysiek: Glas naar NTU en vanaf daar UTP naar router? En dan via PPPoE met vlan.
@GEi als in, internet VID 6 en IPTV VID 4? Correct.
~ James May
Ben nu even op vakantie dus kan even niet testen.
Ik ben de Asus RT-AC68U ook gaan gebruiken als FTP server om wat bestanden te delen, dit was makkelijk aan de praat te krijgen.
Op mijn eigen netwerk haal ik een download van rond de 30MB/s. Via tethering met mijn mobiel haal ik zo'n 450kB/s, terwijl mijn Vodafone 4G verbinding toch echt een stuk sneller is. Mijn glasvezellijn heeft 5MB/s upload snelheid, dus verbaas ik mij behoorlijk over de schamele 450kB/s. Dit moet beter kunnen!
Deze resultaten heb ik behaald met een USB 2.0 stick, een USB 3.0 stick en een USB 3.0 HHD. Ik gebruik de standaard firmware versie 3.0.0.4.378_8258. Wanneer ik mijn RT-AC68U als VPN gebruik haal trekt ie wel de volledige snelheid.
Zou iemand mij een lol willen doen en even testen welke snelheid ie haalt bij het downloaden van een bestand? Link naam:tweaker / wachtwoord:tweaker. Link werkt niet met Internet Explorer, wel met Crome. FTP programma kan ook, host:chrisnl.asuscomm.com
Hopelijk hebben mijn schamele resultaten iets te maken met het tetheren en haalt een ander wel een mooie download snelheid. Als dit toch niet het geval is, wat zou ik kunnen doen om wel een mooie upload snelheid te krijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken
[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 30-10-2015 10:28 ]
Top! Thnx! Dus totaal wel een snelheid gehaald van rond de 4MiB/s, dat lijkt me goed genoeg van mijn 50/50Mbs Telfort glasvezellijntje en de Asus RT-AC68U. Fijn dat je het even getest hebt.GEi schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 06:14:
Beide downloads (gedeeltelijk) gelijktijdig binnengehaald met Filezilla over een 1Gbps verbinding van Tweak. Snelheid schommelde tussen de 1,8 en 2,1 MiB/s voor iedere download.
Haha, voor binnenshuis zal dat zeker een snelheidswinst opleveren, maar ik denk dat ik voor buitenshuis mijn 50/50Mbs verbinding zal moeten upgraden om er meer uit te knijpen. Waarschijnlijk is die 4MiB/s het maximale wat er nu inzit (theoretisch 5,9MiB/s geloof ik). Ik ben tevreden met hoe het nu is.GEi schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:13:
Fijn dat ik je kon helpen. Vind zelf de snelheid nog wel tegenvallen. Heb ook de RT-AC68U, maar gebruik deze puur voor routeren, niet alle 'bijzaken'. Is het niet interessanter een SATA naar LAN connector (NAS of andere manier) te gebruiken om de data beschikbaar te maken buitenshuis?
- edit 17.23 -
Ik heb het nu ook zelf elders kunnen testen en haalde 4.3MB/s met een enkele download. Ben daar dik tevreden mee. Praktisch om 'hobbymatig' bestanden te kunnen delen en niet afhankelijk te zijn van de limieten bij Dropbox e.d.
[ Voor 15% gewijzigd door Chris.nl op 29-09-2015 17:25 ]