sww89 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:18:
[...]
Tja ik voelde mij een betatester met de AC87U. Al vanaf december 2014. Als ik het zo lees kampt de R7500 ook met de nodige problemen. Wellicht komt dat ook door dezelfde Quantenna's dan. Ik wilde de gok niet nemen want ik was er helemaal klaar mee. Misschien lag het ook aan mijn exemplaar hoor. Coolblue heeft het keurig opgelost zo. Ik geloof ook de mensen die zeggen nergens last van te hebben. Helemaal prima.
Ben er ook een van, maar omgekeerd geloof ik prima dat mensen zat problemen hebben. Quantenna probeert helemaal aan de bleeding edge te zitten, zowel qua hw als qua drivers en dat merk je soms...
Als je er zo helemaal klaar mee was kan ik het me ook wel voorstellen.
Ik ben voor de R7000 gegaan omdat die theoretisch tot 1300 Mbps ondersteund en omdat ik had gelezen dat ie een Broadcom chip heeft, en mijn MBPr uit 2014 heeft die eigenschappen ook.
Yep, allebei een BCM4360. Aanvankelijk (eerste jaar of anderhalf

) waren gebruikers ook betatesters, vooral interop met andere chiptypes was waardeoos. Maar zelfde chips helpt inderdaad, je hebt dan zelden dat soort problemen. Blijft een oude, onzuinige en inelegante chip, met paar features (software beamforming) die je liever arm dan rijk bent.
Wel fijn voor het benaderen van de NAS. Mijn iPhone en iPad en andere medegebruikers in huis zitten voorlopig nog niet eens aan die snelheid en dat is ook niet nodig met Ziggo 120 Mbps. Daar komt bij dat ik eigenlijk nooit hoger kom dan 867 Mbps als ik de Tx snelheid moet geloven die mijn MacBook aangeeft. Op de AC87U was dat ook het geval. Zowel op kanaal 36 t/m 48 als DFS kanaal 52 t/m 64. Aangezien ik nog buren heb op kanaal >36 heb ik 'm op >52 staan. Ik had eigenlijk nog nooit gehoord van dat DFS gebeuren. Ik weet ook niet of dat echt invloed heeft op mijn omgeving (Alkmaar).
Kan. Ik had het voor ik op m'n huidig adres woonde nooit iets van gemerkt, maar nu zit ik pal onder aanvliegroute Schiphol en merk ik dat ik op 100-116 af en toe een radar tegenkom. Bij Alkmaar lijkt het me minder waarschijnlijk. Sowieso zou ik niet 52-64 nemen, maar 100-116 of (als je veel geduld hebt) 128-140, want je mag veel harder zenden in de kanalen >100, 1W ipv 200mW, wat erg prettig is en IRL ongeveer 20% performance verbetert.
Juist doordat de R7000 wat ouder is, maar qua snelheden nog erg bij de tijd (wat moet ik met 4x4 MiMo momenteel?),
Veel. Sowieso doet de QSR1000 in de AC87U en R7500v1 geen echte 4x4 MiMo, want het zal nooit meer dan 3 streams tegelijk naar een client sturen, en de MU-MiMo implementatie blijkt ook niet te werken. Waarom heb je er dan wat aan?
- vier antennes zijn gevoeliger dan drie. Dat verklaart gelijk de fenomenale dekking van dat ding. Beperkende factor bij WiFi is bijna altijd de client, zo'n smartphone heeft echt geen geweldige antenne en de meeste laptops ook niet (die eind-2014 MBP is net de uitzondering, dat is beste client WiFi implementatie die je kunt krijgen, niet alleen redelijke chip maar bovenal erg goede antennes

). Meer ontvangstgevoeligheid is beste manier om dekking, stabiliteit en snelheid van alle clients op te voeren.
- die vierde radio+antenne wordt ook gebruikt om andere kanalen te scannen. De QSR-1000 is een van de weinige chips die daadwerkelijk goede auto channel-select heeft.
- voor DFS helpt het ook enorm. Je moet voor de DFS-kanalen een tijd luisteren voordat je vrij mag zenden. De meeste kanalen vragen om 1 minuut uitluisteren, maar drie kanalen eisen 10 minuten (weerradar ipv luchtvaartradar). Zonder vierde antenne duurt het dus zo lang voor je je netwerk in de lucht ziet. Met de vierde kan de AP gelijk zenden op de overige drie terwijl het op de vierde luistert

heeft deze goed doorontwikkelde firmware. Ik las van problemen over de R7000 in het begin,
Yep, begindagen van de BCM4360 waren echt brak.
maar de gebruikersreviews van de laatste tijd uit 2015 tonen aan dat de router gewoon hartstikke stabiel is met z'n Broadcom chip en zo ervaar ik dat zelf ook. Ik stap wel weer over naar hippere routers als ze uit de beta zijn en mijn devices het ook ondersteunen

Voorlopig is mijn netwerk snel zat.
Dat sowieso, maar het is dus meer dan snelheid. Ik zit met smart te wachten tot ik een Qualcomm QCA9980 device onder handen kan nemen. Dat belooft evenveel ruwe performance als de QSR-1000 zonder al die nukkigheid. Als Qualcomm tenminste hun drivers/basecode op orde hebben...