Toon posts:

[Ervaringen] Asus RT-AC87U Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-05 12:22

« · ^

Naar de AC-68U is er sinds 4 september 2014 een andere koploper in de asus reeks gekomen. De AC87U is nu de snelste router die asus in het consumenten assortiment heeft. ASUS is duidelijk afgestapt van het design van de voorgangers van deze router . Het design lijkt erg op de Lamborghini-laptops van Asus zelf.

Work in progress.
« · ^

Momenteel staat er een zeer uitgebreide review op smallnetbuilder. Binnenkort zal ik (TS) dit topic met mijn eigen benchmark aanvullen

Work in progress.
« · ^

Bijna alles specificaties zijn op de Asus site of op WikiDevi te vinden:Hier een kort overzicht:
  • Network Standard: IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, IEEE 802.11ac, IPv4, IPv6
  • Data Rate:
    802.11a : 6,9,12,18,24,36,48,54Mbps
    802.11b : 1, 2, 5.5, 11Mbps
    802.11g : 6,9,12,18,24,36,48,54Mbps
    802.11n : up to 450Mbps
    802.11n TurboQAM:up to600Mbps
    802.11ac: up to 1734Mbps
  • CPU: CPU1: Broadcom 1 GHz Dualcore ARM
  • RAM: 256 MB (ESMT M15F2G16128A-ADB)
  • Wireless chip: Broadcom Broadcom BCM4709
  • MIMO configuratie: 4x4 MU-MIMO
  • Encryption: 64-bit WEP, 128-bit WEP, WPA2-PSK, WPA-PSK, WPA-Enterprise , WPA2-Enterprise , WPS support
  • VPN Support: IPSec Pass-Through
    PPTP Pass-Through
    L2TP Pass-Through
    PPTP server
    OpenVPN server
    PPTP client
    L2TP client
    OpenVPN client
  • Ports:4 x RJ45 Gigabit ethernet LAN
    1 x RJ45 Gigabit ethernet WAN
    USB 2.0 x 1
    USB 3.0 x 1
  • Dimensions: 289.5 x 167.6 x 47.5 mm (WxDxH)
  • Weight: 747 g
« · ^

Pictures's coming soon

« · ^

Vanaf 4 september 2014 wordt er officieel geleverd. Momenteel is die bij de meeste webwinkels niet direct leverbaar. De media markt heeft de ac87u doorgaans ruim op voorraad.

PricewatchWebshopsFysieke winkelsWork in progress.
« · ^

ReviewsBronnenFora

[Voor 56% gewijzigd door flipkipse op 08-04-2015 11:16]

Certified Google Teacher.

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 21:29

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Nu een weekje deze router draaien. Algemene indruk is dat hij erg vlot is al is het Wireless nou niet veel sneller dan een gemiddelde andere router. Webinterface is duidelijk en er is wat meer zorg aanbesteed dan bij de Netgear tegenhangers. Ik had met de originele firmware wat problemen met Qos, inmiddels de wrt-merlin firmware draaien en daarmee zijn de problemen van extreem lage snelheden verdwenen.
Daarbij brengt die firmware versie wat extra bruikbare opties.

Een week is te kort voor een goede ervaring, maar tot nu toe buiten de Qos problemen zeer tevreden over de router. Compleet, en ziet er ook nog eens goed uit.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• woodddy22
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zit er over te denken deze router aan te schaffen. Op het oog goede specs en hardware NAT lijkt me interessant.
Maar als ik Google zie ik toch wat berichten van buggy firmware. Ook hier op het forum erg weinig reacties te vinden...

Kan iemand deze router adviseren.? Of kan ik beter kijken voor een asus 68 of netgear r7000.?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-06 20:48
Ja maar natuurlijk mag je mijn startpost format gebruiken voor je nieuwe topic flipkipse! ;)

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-05 12:22
Balance schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:08:
[...]

Ja maar natuurlijk mag je mijn startpost format gebruiken voor je nieuwe topic flipkipse! ;)
Wist niet dat er auteurs rechten op waren, excuus. Het leek me handig om ze in de zelfde styl te houden.

ik heb bijna mijn review af, en zou dan uitgebreid mijn ervaringen delen.

Zowel t.o.v de Ac68u

Certified Google Teacher.

• Balance
Nee joh geen enkel probleem, ik vind het alleen maar leuk dat die oude meuk nog gebruikt wordt. :P

Ben bezig met een compleet nieuw format, gebaseerd op tabellen. Voornamelijk in FVH heb ik er al behoorlijk lopen te spammen, dus het kan zijn dat ik het RT-AC68U topic compleet omgooi over een paar weken.

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 15:44

ferno

Hi, Ik heb deze router nu sinds Begin november en moet zeggen dat ik er een haat liefde verhouding mee heb.
Ik vind het een fantastische router die alles biedt wat ik nodig heb en vaak meer. Helaas heb ik heel veel last van de 5Ghz band. Die is zo goed als onbruikbaar. Eerst was de 5Ghz band al vrij snel na een reboot niet meer vindbaar op het netwerk en nu na de laatste update is dat wel iets verbeterd (hij is in ieder geval stabieler) maar het internet via 5Ghz is of niet beschikbaar of heel traag (zal nog even testen of het interne netwerk wel goed werkt anders zou het een routing probleem kunnen zijn). Ik sta op het punt deze Router terug te gaan sturen voor RMA maar gezien het een lastig probleem is wil ik toch horen of andere RT-AC87U eigenaren hier ook last van hebben.
Verder zou ik graag van degene waar de 5Ghz band wel goed werkt de Wifi settings voor die band willen weten, ja kan namelijk best veel instellen (ook onder professional).

Ik heb alles default staan.

Ben ook benieuwd naar mensen die Merlin draaien en of dat dan beter/stabieler is dan de stock firmware, Ik ben uiteraard vooral benieuwd naar de 5Ghz wifi band.

Hoop wat feedback te krijgen gezien ik het even niet meer weet met deze router.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ferno

ferno

Niemand problemen met de 5Ghz band van de RT-AC87U?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 646678
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
ferno schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:08:
Niemand problemen met de 5Ghz band van de RT-AC87U?
Werkt hier helemaal prima, heb je de laatste firmware geïnstalleerd?

Download: http://dlcdnet.asus.com/p...1158.347312644.1425826425 (Version 3.0.0.4.378.5134)

Mijn 5Ghz instellingen:

[Voor 51% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ferno

ferno

Yep, Al sinds November zodra een nieuwe uitkomt gelijk erop in de hoop sat het mijn probleem oplost. Tot nu toe verdween de gehele 5Ghz band maar nu is deze wel te vinden alleen heb ik gewoon geen netwerk alleen wifi verbinding naar de router. Voor de rest doet de router het prima.

Heb al een RMA ingeschoten, ik ben bang dat ik een brakke quantenna chip heb. :(

Zag wel 2 settings anders staan (bij mij was het default) heb dat even aangepast ga kijken of dat helpt. Maar verwacht er niet veel van.
Thnx voor je input.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ferno

ferno

Hmm,

Helaas.

Op mijn iMac zie ik steeds bij wifi verbinding, Wifi on en dan Looking for networks en dat om de 5 seconden.

Vrees het ergste. Gaat terug want zelfs met de standaard settings zou hij het moeten doen.

Wil wel weer een RT-AC87U want oor de rest is het echt een super router.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26

Masselink

Voor de dorst

Ik ben erg tevreden over de router. Haal met de Mac altijd boven de 550 Mbps.

Het enige wat ik mis is de WPA2-enterprise optie bij de 5GHZ band Wifi. Waarom is die er niet?

Koffie en meer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-05 13:11
ik krijg deze router binnenkort , nu kan ik nog eventueel voor een andere kiezen , wat zeggen jullie ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

virtua69 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 01:20:
ik krijg deze router binnenkort , nu kan ik nog eventueel voor een andere kiezen , wat zeggen jullie ?
Ik ben er heel erg blij mee. Veel configuratie opties en de doorvoersnelheid met mijn Mac is tussen 500-700mbps. Voor de toekomst is er MIMO en custom-firmware support.

Mijn alternatief was een TP-Link AC7 om die na max. 2 jaar weer te vervangen voor iets anders. Ik heb echter geen zin in gedoe en wilde gewoon een top router die nog lang mee kan.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Virtua
Dat is mijn idee ook , heb nu een rt-n66u , kreeg er nog een mooi prijsje voor dus dacht ik, mooie kans voor een upgrade.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
virtua69 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:41:
Dat is mijn idee ook , heb nu een rt-n66u , kreeg er nog een mooi prijsje voor dus dacht ik, mooie kans voor een upgrade.
Hier ook een zeer tevreden gebruiker, zeker het geld waard ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Virtua
Nou ik kan hem iedermoment krijgen nu, ben reuze benieuwd

☺☺☺

• Virtua
alles ingesteld , was al bekend met asus routers dus das makkelijk ...tot nu toe stabiel :)

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 04:36

LogiForce

The Black Whole

Net ook eentje opgehaald bij de Media Markt. Niet mijn favoriete winkel voor computer onderdelen, maar ik wou het weekend niet zonder internet zitten.

Gisteren had ik met het onweer de stekkers eruit getrokken, en toen ik deze na de bui er weer in deed en alleen nog de schakelaar over hoefde te halen van mijn computer z'n stekkerdoos ging het mis. Schakelaar om en poef... daar ging een stop.
Alle stekkers er netjes eerst weer uit. Stop omzetten en daarna de stekkertjes er weer opnieuw in. Dit keer wat rustiger en de apparaten alsmede het stroomnet wat kans te geven op adem te komen van de spanningspieken die eruit volgenden.
Ha! Alles werkt... dacht ik. Zodra mijn computer opgestart was zag ik "beperkte verbinding" staan bij de lan connectie. Sinds mijn switch het deed de Airport config tool maar gestart, en geen Airport Extreme (5th gen) te zien. Eigenlijk weet je dan al genoeg.
Toch naar beneden gelopen. Stekker erin en eruit. Deed niks. Ding mee naar boven waar de multimeter ligt, maar de adapter gaf netjes z'n 12 volt aan (12.09v strak!). Stekkertje nog maar een keer in de Airport Extreme gedrukt... en ja, hij deed het.
Stekker uit het stop contact. Naar beneden weer. Stekkertje er weer in... niets! Grrr... puntje der in, puntje der uit en zo nog maar een paar keer. Toen deed hij het nog een keer, maar toen ik 5 minuten later nog even de stekker eruit moest hebben was het echt einde. De Airport Extreme (5th gen) was overleden, naar het even wel/niet werken vermoed ik door een geplofte condensator.

Afijn... RIP!

Nu dus een Asus router. De eerste non-Apple router na de WRT54G voor mij, en volgens mij moet ik me na de luie Apple routers mij eerst weer eens inlezen in wat je met deze dingen kan.

Dus een domme vraag. Kan je vanaf een Surface Pro 2 de beide kanalen (2.4 en 5ghz) tegelijk benutten voor de volledige snelheid? Want ik kan even zo niet vinden hoe dat precies gaat, en of dit ook uberhaubt mogelijk is aan router of client/Surface kant.

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inenting
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 20:20
Ik ben van plan deze router te halen maar hoe zit dat nou met de snelheden van 5ghz wireless en ook de ping is voor mij belangrijk. Krijg binnenkort ook 100mbps glasvezel lijn en wil deze dus ook volledig benutten. Ik had eerst een powerline maar kan met deze maar max 30Mbps halen dus ben ik genoodzaakt wireless te gebruiken omdat ik geen kabel kan trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balance
Er is momenteel geen enkele draadloze router die dat kan, er is geen eens een protocol voor. Je moet dus óf met de 2,4GHz band verbinden óf met de 5GHz, of je router zelf laten uitzoeken met welke band hij verbind.

Misschien gaan we het in de toekomst wel zien, want het zit wel in de LTE Advanced (beter bekend als 4G+) specificatie onder de naam carrier arregation. KPN is momenteel bezig dit te implementeren door klanten met een LTE Advanced telefoon de 800MHz band en 1800MHz band tegelijk te laten gebruiken.

De kans is dus goed aanwezig dat we dit in de toekomst ook in WiFi zien. Het gaat dan nog wel even duren, want de IEEE is er in ieder geval nog niet aan begonnen. De komende 4 jaar gaan we het dus nog niet zien.

[Voor 9% gewijzigd door Balance op 09-06-2015 15:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Balance schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:59:
[...]

Er is momenteel geen enkele draadloze router die dat kan, er is geen eens een protocol voor. Je moet dus óf met de 2,4GHz band verbinden óf met de 5GHz, of je router zelf laten uitzoeken met welke band hij verbind.

Misschien gaan we het in de toekomst wel zien, want het zit wel in de LTE Advanced (beter bekend als 4G+) specificatie onder de naam carrier arregation. KPN is momenteel bezig dit te implementeren door klanten met een LTE Advanced telefoon de 800MHz band en 1800MHz band tegelijk te laten gebruiken.

De kans is dus goed aanwezig dat we dit in de toekomst ook in WiFi zien. Het gaat dan nog wel even duren, want de IEEE is er in ieder geval nog niet aan begonnen. De komende 4 jaar gaan we het dus nog niet zien.
Jammer maar helaas dus. Niets aan te doen, maar bedankt voor de informatie. De router is me snel genoeg, hoewel ik de ping wel aan de hoge kant vind voor zo'n snelle router. 10ms in de ziggo speedtest.

Tot nu toe verder geen klagen hier, en hij lijkt bekabeld ook stabieler dan mijn airport extreme 5th gen was.

Maar goed, tegen die tijd word het dus een nieuwe router met een nieuw protocol. Dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Balance schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:59:
[...]
De AC techniek is toch gebaseerd op het combineren van het 2.4 en 5Ghz signaal? Of begrijp ik de techniek die daar achter zit niet helemaal juist? Dus via AC communiceren gebeurd op beide frequenties tegelijk?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balance
hardware-lover schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:51:
[...]

De AC techniek is toch gebaseerd op het combineren van het 2.4 en 5Ghz signaal? Of begrijp ik de techniek die daar achter zit niet helemaal juist? Dus via AC communiceren gebeurd op beide frequenties tegelijk?
802.11ac is op van alles en nog wat gebasseerd. De belangrijkste verbeteringen zijn:
  • Multi-user MIMO
  • Meer bandbreedte (tot 160 MHz in plaats van max. 40MHz)
  • 256-QAM modulatie (i.p.v. 64-QAM).
  • Tot 8 spatial streams (i.p.v. max 4).
Hier een tabelletje
802.11n
(praktijk)
802.11n
(spec)
802.11ac
(praktijk)
802.11ac
(spec)
Bandbreedte20MHz40MHz80MHz160MHz
Spatial strems343 / 48
Modulatie64-QAM256-QAM

Wat je dus ziet is dat de specificatie vaak veel meer toelaat dan chip- en routefabrikanten kunnen implementeren.

Verder werkt 802.11ac alleen op 5GHz, 802.11ac routers gebruiken op 2,4GHz nog steeds alle 802.11n protocollen.

[Voor 4% gewijzigd door Balance op 09-06-2015 18:06]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:31

Wildfire

Joy to the world!

Ik draai deze router met de alternatieve Merlin firmware en sinds gisteren ook met een hoger zendvermogen, aangezien het truucje voor de RT-AC68U (Anoniem: 676661 in "[Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit") ook op de RT-AC87U blijkt te werken :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Virtua
Top tip!

• hb96
  • Niet online
Iemand die ervaring heeft met deze router in combinatie met KPN Glasvezel?
Zit namelijk te puzzelen met de bridge mode, krijg op de Asus RT-AC87U het internet niet aangesloten...

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:48

Edgarz

Tweako-active since1986

LogiForce schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:24:
[...]

Jammer maar helaas dus. Niets aan te doen, maar bedankt voor de informatie. De router is me snel genoeg, hoewel ik de ping wel aan de hoge kant vind voor zo'n snelle router. 10ms in de ziggo speedtest.

Tot nu toe verder geen klagen hier, en hij lijkt bekabeld ook stabieler dan mijn airport extreme 5th gen was.

Maar goed, tegen die tijd word het dus een nieuwe router met een nieuw protocol. Dat is wel duidelijk.
Wat je met de ziggo speedtest meet aan ping is de ping van je ziggo kabelinternet (WAN). Voor een lokale ping meting voer je gewoon een ping meting tussen twee lokale LAN clients uit.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

hb96 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:51:
Iemand die ervaring heeft met deze router in combinatie met KPN Glasvezel?
Zit namelijk te puzzelen met de bridge mode, krijg op de Asus RT-AC87U het internet niet aangesloten...
Misschien iets meer uitleg over je probleem?
Wat wil je in bridge zetten en hoe ziet je configuratie er nu uit / hoe zit wat nu aangesloten....bijvoorbeeld

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Edgarz schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:14:
[...]

Wat je met de ziggo speedtest meet aan ping is de ping van je ziggo kabelinternet (WAN). Voor een lokale ping meting voer je gewoon een ping meting tussen twee lokale LAN clients uit.
Ping lokaal is gewoon 1ms. Dat is niet interessant voor gaming. Het is de vertraging die optreed in de router naar buiten toe die ik wat hoog vind. Met de airport extreme haalde ik in elk geval 'single digit' tijden, en meende een strakke 8ms.
Dus met een 10ms betekend het voor mij dat de Asus wat meer overhead lijkt te hebben in z'n code, en waarschijnlijk in de firewall die de inkomende en uitgaande pakketten aan WAN kant controleert.

Lokaal heb je al vele jaren geen kopzorg meer aan ping tijden. Het is alleen voor online gamen en andere timing kritieke online situaties dat je het zo laag mogelijk wil hebben naar het internet.
Ik doe zelf graag aan sim racen, maar het is ruk als jouw timing met de rest van het veld niet klopt. Dan word bumper aan bumper rijden onmogelijk namelijk, want anders zit je de ene seconde erachter en de andere erop. ;)

• hb96
  • Niet online
Edgarz schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:18:
[...]

Misschien iets meer uitleg over je probleem?
Wat wil je in bridge zetten en hoe ziet je configuratie er nu uit / hoe zit wat nu aangesloten....bijvoorbeeld
De Experibox V8 van KPN kan in bridgemodus.
Zodra ik dit activeer op deze manier:

Kan je op de inlogpagina van de Experiabox V8 zien dat de bridgemodus is ingeschakeld.
Hierop ga ik dus naar http://192.168.x.1 oftewel mijn Asus RT-AC87U.
Hier stel ik dus het volgende in bij de WAN:

Gebruikersnaam: macadresexperiaboxv8@internet
Wachtwoord: kpn

Zodra ik deze configuratie opsla wordt er een verbinding opgebouwd met KPN.
Dit gaat goed voor z'n 3-4 uren, waarna ineens de verbinding verbroken wordt.
Opnieuw verbinding gaat met geen enkele mogelijkheid. 8)7

Dan ben ik verplicht op de Experiabox V8 weer terug te zetten:

Hierna zet de Asus RT-AC87U weer op een statisch IP en dan is er weer internet op deze Router.

Dus als iemand ziet wat ik fout doe? Laat van je horen _/-\o_
Want zou graag het internetverkeer door mijn Asus RT-AC87U laten afhandelen... 8)

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Deze handleiding heb je geheel gevolgd http://experiabox-bridge-modus.weebly.com/#content ?

• hb96
  • Niet online
Deze en meerdere heb ik gevolgd.
Het enige wat er in die handleiding anders is dan wat ik doe is:

Gebruikersnaam: macadresexperiaboxv8@internet ipv macadresexperiaboxv8@direct-adsl

Dit omdat het ook zo origineel in de Experiabox V8 staat

• Niet online
hb96 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:25:
[...]

De Experibox V8 van KPN kan in bridgemodus.
Zodra ik dit activeer op deze manier:
[afbeelding]

Kan je op de inlogpagina van de Experiabox V8 zien dat de bridgemodus is ingeschakeld.
Hierop ga ik dus naar http://192.168.x.1 oftewel mijn Asus RT-AC87U.
Hier stel ik dus het volgende in bij de WAN:
[afbeelding]

Gebruikersnaam: macadresexperiaboxv8@internet

Zodra ik deze configuratie opsla wordt er een verbinding opgebouwd met KPN.
Dit gaat goed voor z'n 3-4 uren, waarna ineens de verbinding verbroken wordt.
Opnieuw verbinding gaat met geen enkele mogelijkheid. 8)7

Dan ben ik verplicht op de Experiabox V8 weer terug te zetten:
[afbeelding]

Hierna zet de Asus RT-AC87U weer op een statisch IP en dan is er weer internet op deze Router.

Dus als iemand ziet wat ik fout doe? Laat van je horen _/-\o_
Want zou graag het internetverkeer door mijn Asus RT-AC87U laten afhandelen... 8)
En wat gebeurt er als je de MAC adres van je Experiabox ook in het 1 na laatste vakje genaamd 'MAC Address' invult?

• hb96
  • Niet online
Kan nu zelfs helemaal geen verbinding opbouwen met PPPoE...

• Boardwalk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-02 17:01
Heeft iemand van jullie al de laatste (beta-)Fw geïnstalleerd?
= Bètaversie 3.0.0.4.378.6117

Deze is sinds begin juni verkrijgbaar en zou o.a. aantal fouten herstellen.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Boardwalk schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:10:

Ik zou er nog maar even mee wachten, er zijn inmiddels alweer een paar onofficiële verschenen omdat er toch diverse problemen met bovenstaande versie zijn.

Testing, one, two ...

• Niet online

Hier geïnstalleerd maar deze liep toch niet helemaal lekker. Toen maar overgestapt op http://asuswrt.lostrealm.ca/ :)

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 09:53

Ik heb deze op de mijne gehad en ik raad het absoluut af om hem te installeren. De submit/save knop op bijna alle pagina's werkt niet meer omdat er iets in de javascript niet meer werkt (niet kunnen vinden wat precies helaas). Ook de upload knop op de firmware pagina geeft een foutmelding. Heb helaas niet meer de exacte melding die die gaf.

Vervolgens met veel pijn en moeite via de firmware restore tool de laatste asus Merlin firmware erop kunnen krijgen, maar nu draait hij ook weer als een zonnetje :)

[Voor 8% gewijzigd door NL-RaVeR op 25-06-2015 13:40]

• Boardwalk
Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:09
Ik heb toch een erg vreemd probleem met mijn RT-AC87U in combinatie met mijn Mac (mid 2012 model) op 5Ghz.
De verbinding is vaak uitermate slecht, als ik de Asus ping krijg ik 10+% packetloss en een ICMP reply van 200-500 continue. Op de 2.4Ghz doet hij het wel gewoon goed.
Het vreemde is dat de Mac (eind 2008 model) van mijn vrouw het wel gewoon goed doet. Ook doet mijn Mac het gewoon goed op het werk. Het lijkt dus tussen de Asus en mijn Mac te liggen, maar ik kom er niet uit (en dat terwijl ik echt wel weet wat ik doe ;) ).

Er is geen enkel ander 5Ghz netwerk in de buurt, instellingen zijn vrij basic muv van de powerboost tip en dus Merlin laatste versie.

Klink dit bekend bij andere en heeft er iemand nog ideeën?

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• daxy
Ik heb het probleem nu al een paar dagen niet meer. Blijft vreemd.
Wel heb ik zojuist geupgrade naar Mac OSX 10.10.4 welke ook (weer) WiFi fixes heeft, misschien heeft het daar aan gelegen. We shall see, ik laat het weten als het terug komt.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• ___Maarten___
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-04-2016
Dank voor de goede info in dit topic! Ik ga deze Router kiezen :)

Hij heeft het net gewonnen boven de Netgear R7500 Nighthawk X4 hierdoor : "Note: The router currently does not support iOS and Android VPN client software." bron kb.netgear.com
Ja hee ik wil juist vanaf mijn Android VPN. Zou toch gewoon moeten werken vanaf een telefoon zou ik zeggen, maar goed, het staat er echt.

Ik twijfel nog een klein beetje tussen de Asus RT-AC68U Zwart en de Asus RT-AC87U. Nog even wat meer research doen op andere sites. Overigens over andere sites gesproken... in de Tweakers pricewatch staat deze vanaf € 197,50 (incl verzend) maar op een andere Hardware.informatie site kom ik toch echt bij een Nederlandse winkel het ding tegen voor € 186,50 (incl verzend) :z

• Virtua
Je kan gewoon vpn instellen op je router en inloggen met Andriod

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bzm
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-11-2022
Wildfire schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:32:
Ik draai deze router met de alternatieve Merlin firmware en sinds gisteren ook met een hoger zendvermogen, aangezien het truucje voor de RT-AC68U (Anoniem: 676661 in "[Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit") ook op de RT-AC87U blijkt te werken :)
Ik heb helaas na het instellen "truucje" (id1ot) geen mogelijkheid om de 5GHz Control Channel manueel aan te passen, deze kan enkel op 'auto' staan. Ook met andere (beta) firmware geen succes. De boel maar weer terug gezet omdat ik geen verbinding kon maken met m'n linksys ac media hub. Jammer, want dat verhoogte zendvermogen was wel erg prettig...

Is het jouw wel gelukt om een verhoogd zendvermogen in te stellen met op 5GHz de 'Control Channel' manueel te kunnen instellen?

Boyzonderman houd van stekkers!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:31

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb hier de keuze tussen "Auto" en 0. Maar hij staat op Auto en geen enkel probleem hier.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bzm
Bij mij was dat ook, buitenbeschouwing gelaten dan m'n ac media hub en ip camera, geen verbinding konden maken...
Bij de RT-AC68U schijnt het wel te werken, maar onze RT-AC87U heeft een apparte 5GHz module... Wellicht hierdoor dat de instellingen van id1ot niet werken wat instelbaarheid 'Control Channel' betreft.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:39
Iemand nog tips en ervaringen voor stabiele firmware? Ik volg wel de topics op SmallNetBuilder en Hardwarezone maar ik lees daar vooral over bugs en technisch gebrabbel, wat natuurlijk erg fijn is voor de mensen van Asus die daar ook actief zijn maar ik als leek heb daar 0,0 verstand van.

Ik heb de AC87U al sinds december welke een Netgear WNDR3700 verving. Omdat ik alleen gebruik maak van Apple apparatuur, heb ik nooit helemaal een stabiel draadloos netwerk gehad. Deze AC87U staat bekend om de slechte samenwerking met Apple's over de 5GHz band. Dat is en was ook de reden dat ik die band wel actief heb, maar eigenlijk vermijd en de voorkeur heb voor 2.4GHz. Daar komt bij dat aan Apple's kant ook problemen waren met Wi-Fi met de komst iOS8 en OS X Yosemite. Dus wie moest ik de schuld geven?

Nu is het geval dat Apple in de meest recente updates als het goed is die problemen de baas is door terug te gaan naar een oud 'protocol' als ik het zo mag noemen. Dan blijft dus nog over de instabiliteit aan de router zijde. Lange tijd heeft de 2.4GHz band zonder problemen gefunctioneerd. Bij de recente firmwares van de afgelopen weken lijkt het wel of die band om zeep wordt geholpen (Wi-Fi/browser timeouts of traag ladende sites) terwijl er juist hard gewerkt wordt om de 5GHz driver op orde te krijgen en die volgens de laatste ervaringen ook stabieler werkt dan voorheen. Hoewel ook opeens Samsung telefoons begonnen te protesteren op de 5GHz band.

Ik gebruik deze router als plug&play en heb maar weinig van de wildgroei aan functies nodig. Als 2.4 en 5GHz maar werken ben ik al tevreden. Aangezien Merlin's firmware vaak alleen de stabiele code en functies van de officiele firmwares adopteert neig ik daar weer gebruik van te maken. Ik heb in het verleden ook al die firmware geinstalleerd dus ben er al mee bekend, maar het is mij teveel werk om allerlei oude en nieuwe Merlin/officiele firmwareversies langs te gaan om een paar dagen te testen en alles telkens in te moeten stellen. Dan ben ik volgende maand nog bezig.

Dus graag ervaringen van firmware welke bij jou al een tijdje probleemloos werkt. Ik zit nu op versie 378.5134 waar ik niet tevreden over ben.

Bij voorbaat dank! Ook namens degene die er ook wat aan hebben ;)

• Niet online
Hier werkt 5GHz op Apple apparaten perfect, ik gebruik hierbij de Asuswrt-Merlin software (378.54_2).

• swv
Anoniem: 646678 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:59:
Hier werkt 5GHz op Apple apparaten perfect, ik gebruik hierbij de Asuswrt-Merlin software (378.54_2).
Bedankt, die versie heb ik ook op het oog. Werkt 2.4GHz ook goed? Snel laden van sites enz?

Ik moet er nog bij vermelden dat in dit 24/7 huishouden Wi-Fi er niet te vaak uit mag liggen voor updates want dan krijg ik klachten haha.

• Niet online
sww89 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:03:
[...]

Bedankt, die versie heb ik ook op het oog. Werkt 2.4GHz ook goed? Snel laden van sites enz?

Ik moet er nog bij vermelden dat in dit 24/7 huishouden Wi-Fi er niet te vaak uit mag liggen voor updates want dan krijg ik klachten haha.
2.4GHz werkt ook perfect, Wi-Fi wordt hier ook 24/7 gebruikt en nooit klachten over gehoord.

• swv
378.54_2 draait hier als een zonnetje. Pagina's laden bloedsnel. Volgens mij was 5134 ook een van de slechtere builds. Beamforming heb ik overigens niet aanstaan. Ik had gelezen dat dat in de laatste builds niet zo stabiel is. Ik mis het ook niet eerlijk gezegd.

Voor nu tevreden dus! Hopelijk voorlopig niet meer updaten :)

• Korumera
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 10:26
Ik probeer de VLAN aan aan te passen zodat ik mijn glasvezel er rechtstreeks op kan aansluiten, maar als ik bij LAN naar IPTV ga en hem op manual zet en dan op Vlan 6 (die word gebruikt bij KPN). Maar als ik dan bij sysinfo kijk dan blijft VLAN op 2 staan en dan werkt het dus niet. Heb al op smallbuilders nagevraagd maar kreeg daar geen antwoord.

Ik gebruik de merlin firmware (zoals gezegt al gevraagd daar maar krijg er geen antwoord op).

[Voor 12% gewijzigd door Korumera op 24-07-2015 08:05]

PSN: Korumera | XBX: Korumera

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Is er (Merlin) firmware beschikbaar die wel de mogelijkheid bied om WPA2-Enterprise op het 5Ghz netwerk aan te zetten?

Dit is het enige wst ik nog mis.

Koffie en meer...

• Billov
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 15:01
Heb de RT-AC87U nu een week in gebruik en bevalt tot nu toe prima, moet er nog even goed mee gaan spelen en finetunen. Ik heb een nieuwbouwwoning met betonnen vloeren tussen de BG-1e en 1e -2e. Ik heb op de BG uitstekend bereik, op de 1e wordt het wel al minder maar nog steeds redelijk, hij valt hier soms wel gewoon uit het niets in 1x weg terwijl hij nog een redelijk verbinding had op dat moment (wel opmerkelijk!!). Op zolder ook nog wel bereik maar niet al te goed. Had wel verwacht dat dit beter zou zijn met de RT-AC87U, alhoewel ik het idee heb dat geen enkele router/ap goed door die betonnen vloeren/muren heen komt.

Is het overigens ook mogelijk dat ik de 2,4 band deactiveer en alleen de 5ghz aanzet? Of andersom? Die mogelijkheid heb ik nog niet gezien. Kan dat?

• daxy
Masselink schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:52:
Is er (Merlin) firmware beschikbaar die wel de mogelijkheid bied om WPA2-Enterprise op het 5Ghz netwerk aan te zetten?

Dit is het enige wst ik nog mis.
Ik draai Merlin (nog 378.55_beta1, geen tijd gehad om te upgraden) en ik kan gewoon WPA2-Ent selecteren. Radius kan ik dan onder het tabblad Radius aanpassen. Weet alleen niet of het werkt ;)
Billov schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:58:
Heb de RT-AC87U nu een week in gebruik en bevalt tot nu toe prima, moet er nog even goed mee gaan spelen en finetunen. Ik heb een nieuwbouwwoning met betonnen vloeren tussen de BG-1e en 1e -2e. Ik heb op de BG uitstekend bereik, op de 1e wordt het wel al minder maar nog steeds redelijk, hij valt hier soms wel gewoon uit het niets in 1x weg terwijl hij nog een redelijk verbinding had op dat moment (wel opmerkelijk!!). Op zolder ook nog wel bereik maar niet al te goed. Had wel verwacht dat dit beter zou zijn met de RT-AC87U, alhoewel ik het idee heb dat geen enkele router/ap goed door die betonnen vloeren/muren heen komt.

Is het overigens ook mogelijk dat ik de 2,4 band deactiveer en alleen de 5ghz aanzet? Of andersom? Die mogelijkheid heb ik nog niet gezien. Kan dat?
Zoals ik zei, ik heb Merlin en daar kan je onder "Wireless", tabblad "Professional" de radio uitzetten.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Billov schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:58:
[knip]

De tab "professional", waar in de reactie hiervoor naar wordt verwezen, zit ook in de niet Merlin firmware en daar kan je het aan- of uitzetten. Ik verwacht dat het uitschakelen van de 2.4Ghz band wel ten koste zal gaan van je totale bereik, maar dat probeer je dan gewoon even uit?

Testing, one, two ...

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

daxy schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:34:
[...]

Ik draai Merlin (nog 378.55_beta1, geen tijd gehad om te upgraden) en ik kan gewoon WPA2-Ent selecteren. Radius kan ik dan onder het tabblad Radius aanpassen. Weet alleen niet of het werkt ;)
Ook onder 5Ghz? Bij 2.4Ghz weet ik dat het kan.

Koffie en meer...

• daxy
Masselink schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:30:
[...]

Ook onder 5Ghz? Bij 2.4Ghz weet ik dat het kan.
Je wilt toch 2.4Ghz uitzetten schreef je? :)

De optie staat in ieder geval wel bij 5Ghz.
Ik heb ze niet geprobeerd, maar ga er gewoon van uit dat je ze uit kan zetten.

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Merlin Firmware erop gezet. Helaas geen mogelijkheid om WPA2-Enterprise op het 5Ghz netwerk te zetten.

Wat me overigens ook op viel is dat mijn CPU op 86 graden zit? Dat lijkt me een beetje hoog. Waar zit hij bij jullie op?

Koffie en meer...

Anoniem: 392380

71 Gr. Hangt wel in de gang en niet in bv een warme meterkast. Bereik is hierdoor ook veel beter.

• TonnyTonny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 14:01
Ik heb sinds een klein half jaar een AC87U in gebruik (laatste offcieële normale firmware, geen Merlin).
Eigenlijk werkt hij probleemloos, geen centje pijn, zelfs de OSX machines doen het prima op 5G en mijn stokoude (2005) IBM laptop kan zelfs 5G doen op de 802.11a doen.
4-8 Wifi clients (2 macs, 1 Windows PC, 1 Linux laptop, iPad en meerdere iPhones), 8 bedraade devices (2 Syno's, printer, AppleTV, TV, 2 Windows PC's waarvan 1 altijd aan is en 1 zelden aan gaat, en een HP Procurve managed switch).

So far so good, ware het niet dat ik ieder 4 to 5 weken hetzelfde probleem tegen kom:
De interne switch van de Asus hangt zichzelf op waardoor alle bedraade apparatuur er uit ligt.
Er gaat geen packet meer door heen. Wifi/Internet blijft gewoon werken maar de switch doet het pas weer na een reboot.
De eerste keer dacht ik dat het de vrij kranjorumme load van dat moment was (m'n 200/20 Ziggo lijn stond 100% belast met newsgroupen en torrent downloads op dat moment).
Maar het is nu ook meerdere keren gebeurd bij een load van vrijwel 0 (midden van de nacht, geen actieve clients, alleen misschien een enkele Windwos PC die zijn updates checkte).

Behoorlijk irritant omdat mijn VPN en web-server daardoor onbereikbaar worden.

Klinkt dit als een bekend euvel ? Is er een remedie ?

PS: Voordat iemand het vraagt:
Vrij standaard instellingen: Geen speciale firewall rules, behalve 2 port-forwards for VPN en HTTPS naar één van de Syno's), SPI is uit. IPv6 is ook uit want dat gaat bij Ziggo nog tot Sint Juttemis duren.
Stuk of 10 DHCP reserveringen voor de belangrijkere devices in huis en de rest dynamisch.
2 Wifi SSID's voor 2.4G en 5G, geen guest-wifi.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TonnyTonny schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:10:
[knip]

Klinkt dit als een bekend euvel ? Is er een remedie ?

[knip]
Nee, maar is in mijn geval ook verklaarbaar omdat [remedie?] ik gebruik maak van een switch die direct achter de Asus is geplaatst. Ik draai al jaren op deze wijze, niet alleen met dit type Asus router.

Testing, one, two ...

• TonnyTonny
hardware-lover schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:54:
[...]

Nee, maar is in mijn geval ook verklaarbaar omdat [remedie?] ik gebruik maak van een switch die direct achter de Asus is geplaatst. Ik draai al jaren op deze wijze, niet alleen met dit type Asus router.
Hoe bedoel je ? Wat heft die losse switch hier mee van doen ?
Ik heb ook een extra switch (die HP Procurve) achter de router.
Er gaan maar 3 apparaten rechtstreeks bedraad naar de Asus (HP switch, TV en AppleTV). Maar als de interne switch van de Asus zich ophangt is al mijn bedraade hardware uit de lucht wat betreft internet.
Uiteraard blijft het spul op de HP Procurve nog wel elkaar zien, maar ze kunnen niet meervan/naar internet en krijgen ook geen DHCP meer van de Asus.

Da's nou net het probleem als de Asus weer eens de mist in gaat.

Gebeurde overigens vanacht weer.
Merkte het zojuist toen ik wilde kijken of ik reacties hier in het forum had gehad.

• 210667
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Je probleem is zo specifiek. Kan je dat niet beter aan Asus voorleggen. De service van hen is zeer goed.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TonnyTonny schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:29:
[...]
Hoe bedoel je ? Wat heeft die losse switch hier mee van doen ?
Ik heb ook een extra switch (die HP Procurve) achter de router.
Er gaan maar 3 apparaten rechtstreeks bedraad naar de Asus (HP switch, TV en AppleTV). Maar als de interne switch van de Asus zich ophangt is al mijn bedraade hardware uit de lucht wat betreft internet.
Uiteraard blijft het spul op de HP Procurve nog wel elkaar zien, maar ze kunnen niet meervan/naar internet en krijgen ook geen DHCP meer van de Asus.

Da's nou net het probleem als de Asus weer eens de mist in gaat.

Gebeurde overigens vanacht weer.
Merkte het zojuist toen ik wilde kijken of ik reacties hier in het forum had gehad.
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat ik het bij mijn setup niet heb, geen enkele keer tot nu toe, en het beestje hangt er bij mij eigenlijk al zolang dit model uitgekomen is. Je vroeg of iemand je probleem herkende en of er een remedie zou kunnen zijn? Mijn lijstje met actieve Wifi en bekabelde cliënts is zelfs nog wat uitgebreider dan het jouwe.

Ik herken het probleem dus niet maar laat de Asus ook helemaal niet als switch fungeren, en kies daar bewust voor. Niet omdat de Asus het mogelijk niet zou kunnen maar om andere redenen. Mogelijk werkt dat minder belastend voor dit type router al zou het eigenlijk geen probleem mogen zijn. Maar zoals terecht wordt opgemerkt is er mogelijk wat mis bij jouw uitvoering en zou je het eens bij Asus aan kunnen kaarten?

Testing, one, two ...

• TonnyTonny
Oh, bedoelde je het zo...
Je gebruik hem overigens wel als switch trouwens.
Welliswaar met maar 2 klanten (de routerkant en jouw eigen switch) maar het is nog steeds een switch.
In mijn geval is het gebruik vand e oveirge 2 devices te verwaarlozen. Die AppleTV en de TV staan meestal niet aan wanneer het zich voordoet.
Ik zal ASUS tech-support eens hierop aanspreken. Kijken wat die zeggen.
(Als ik hem moe terugsturen heb ik mijn oude Netgear 3700 nog achter de hand :-)

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17

Prosperot

Today is a gift...

nog even over die regio aanpassing (en power boost).

Bij mij was ik bij #a de 5Ghz kanaalkeuze kwijt. Onderstaande werkt bij mij echter prima (en vreemd genoeg blijft de power op 25.00 25.00 25.00)

nvram set asuscfe0:ccode=#a
nvram set asuscfe1:ccode=US
nvram set asuscfe0:regrev=0
nvram set asuscfe1:regrev=0
nvram set asuscfecommit=1
#
nvram set 0:ccode=#a
nvram set 1:ccode=US
nvram set 0:regrev=0
nvram set 1:regrev=0
nvram set wl0_country_code=#a
nvram set wl0_country_rev=0
nvram set wl0_reg_mode=off
nvram set wl1_country_code=US
nvram set wl1_country_rev=0
nvram set wl1_reg_mode=off
nvram commit
reboot

• Bzm
Kun je bij 5Ghz nu kanalen instellen dan? Zo ja; welke kanalen?
Zou mooi zijn...

• daxy
Bij mij werkt de kanaalkeuze inderdaad weer!
Ik kan de volgende kiezen:
36, 40, 44, 48
149, 153, 157, 161

Het extension kanaal kan ik niet instellen (blijft Auto). Ik draai overigens de laatste Merlin.

Even een snelle test, ik krijg nu inderdaad een hogere snelheid op mijn Client-bridge (Netgear met dd-wrt).
Tot zo ver ziet het er goed uit voor mij:

admin@RT-AC87U-A6D8:/tmp/home/root# wl txpwr_target_max
Maximum Tx Power Target (chanspec:0x1006): 25.00 25.00 25.00

[Voor 11% gewijzigd door daxy op 21-09-2015 13:54]

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17

Prosperot

Today is a gift...

Yep kanalen 36,40,44,48,149,153,157 en 161.. Niet alle kanalen dus, maar bijv 48 werkt bij mij prima!

Overigens kan ik bij deze setup ook bij 2.4 alleen ' above' als extension channel kiezen..

Maarre de #a en US combi werkt prima hier en goed om te horen dat het bij anderen ook goed werkt...

• Bzm
Ah, werkt prima zo lijkt. Prosperot thanks.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 08:52

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Sinds ik mijn router geupdate heb naar de laatste merlin firmware (378.55) wordt mijn laptop (Lenovo Yoga 2 met windows 10) ongeveer om de 20 minuten gedisconnect. De wifiverbinding blijft wel actief, maar ik kan geen enkel internet of lokaal netwerk adres/ip bereiken. Na ongeveer een halve minutt doet alles het weer om vervolgens na 20 minuten weer uit te vallen.

Het vreemde is dat dit alleen met mijn laptop gebeurd. Andere devices zowel draadloos als bedraad hebben hier geen last van.

Herkennen jullie dit probleem en weten jullie een oplossing? Zelf zit ik eraan te denken om weer te downgraden naar formware 378.54, maar weet eigenlijk niet of dat zonder extra acties kan.

• Niet online
Zegt de system log op de router misschien iets?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Dit is de inhoud van de log van vanmorgen sinds ik de laptop heb gestart:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Sep 25 07:59:03 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPDISCOVER(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy 
Sep 25 07:59:03 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPOFFER(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy 
Sep 25 07:59:03 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy 
Sep 25 07:59:03 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy Mystic-lap
Sep 25 07:59:08 miniupnpd[10359]: HTTP Connection closed unexpectedly
Sep 25 08:06:47 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.235 xx:xx:xx:xx:xx:xx 
Sep 25 08:06:47 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.235 xx:xx:xx:xx:xx:xx Anderdevice
Sep 25 08:35:08 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy 
Sep 25 08:35:08 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy Mystic-lap
Sep 25 08:35:11 miniupnpd[10359]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer
Sep 25 08:55:03 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.234 zz:zz:zz:zz:zz:zz
Sep 25 08:55:03 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.234 zz:zz:zz:zz:zz:zz
Sep 25 09:03:07 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy 
Sep 25 09:03:07 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy Mystic-lap
Sep 25 09:03:55 miniupnpd[10359]: upnp_event_process_notify: connect(192.168.123.123:2869): Connection timed out
Sep 25 09:04:08 miniupnpd[10359]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer
Sep 25 10:16:07 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.236aa:aa:aa:aa:aa:aa
Sep 25 10:16:07 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.236aa:aa:aa:aa:aa:aaAnderdevice
Sep 25 10:26:54 miniupnpd[10359]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer
Sep 25 10:55:22 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy 
Sep 25 10:55:22 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy Mystic-lap
Sep 25 10:55:56 miniupnpd[10359]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer
Sep 25 10:56:08 miniupnpd[10359]: upnp_event_process_notify: connect(192.168.123.123:2869): Connection timed out
Sep 25 11:19:38 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy 
Sep 25 11:19:38 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy Mystic-lap
Sep 25 11:19:41 miniupnpd[10359]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer
Sep 25 11:47:53 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy 
Sep 25 11:47:53 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.123 yy:yy:yy:yy:yy:yy Mystic-lap
Sep 25 11:48:39 miniupnpd[10359]: upnp_event_process_notify: connect(192.168.123.123:2869): Connection timed out
Sep 25 11:48:54 miniupnpd[10359]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer

Het lijkt samen te hangen met UPNP, maar zou niet weten wat dan precies. Vooral omdat het de eerste keer mis gaat zonder verwijzing naar UPNP.

[Voor 11% gewijzigd door Mystic Spirit op 25-09-2015 12:26. Reden: IP en MAC adressen aangepast :)]

• daxy
Ik heb hier geen last van (heb dan ook geen Lenovo :) ).
Ik draai ook de laatste Merlin zonder problemen. Zet uPNP eens uit, of heb je dat echt nodig?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

daxy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:15:
Ik heb hier geen last van (heb dan ook geen Lenovo :) ).
Ik draai ook de laatste Merlin zonder problemen. Zet uPNP eens uit, of heb je dat echt nodig?
Het probleem zit niet in de lenovo. Die deed het op de vorige firmware prima :)

Of ik de UPNP echt nodig heb weet ik niet. Ik denk dat het in ieder geval gebruikt wordt door mijn playstation en hue-bridge maar weet ik niet zeker. Ik zal het eens een poosje uitzetten en kijken wat het resultaat is.

Update:
Nu ik de UPNP uit heb gehad moet ik concluderen dat het daar niet aan kan liggen. Hetzelfde probleem blijft optreden. Ondertussen heb ik ook de driver op de laptop vervangen en ook dat mag niet baten.
Omdat de UPNP uitstaat is de UPNP melding wel verdwenen uit de logs, maar de DHCP melding blijft:
code:
1
2
Sep 26 16:13:11 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.123 xx:xx:xx:xx:xx:xx 
Sep 26 16:13:11 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.123 xx:xx:xx:xx:xx:xx Mystic-lap

Iemand nog een ander idee, wat het zou kunnen zijn? Zelf denk ik nu aan de DNS-server instellingen (ik maak gebruik van opendns. Ook dat zou raar zijn, want het probleem zit niet alleen in internet en adressen, maar ook in lokale en internet IP's....

[Voor 40% gewijzigd door Mystic Spirit op 26-09-2015 16:20]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Mystic Spirit schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:00:
[...]

Het probleem zit niet in de lenovo. Die deed het op de vorige firmware prima :)

Of ik de UPNP echt nodig heb weet ik niet. Ik denk dat het in ieder geval gebruikt wordt door mijn playstation en hue-bridge maar weet ik niet zeker. Ik zal het eens een poosje uitzetten en kijken wat het resultaat is.

Update:
Nu ik de UPNP uit heb gehad moet ik concluderen dat het daar niet aan kan liggen. Hetzelfde probleem blijft optreden. Ondertussen heb ik ook de driver op de laptop vervangen en ook dat mag niet baten.
Omdat de UPNP uitstaat is de UPNP melding wel verdwenen uit de logs, maar de DHCP melding blijft:
code:
1
2
Sep 26 16:13:11 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.123.123 xx:xx:xx:xx:xx:xx 
Sep 26 16:13:11 dnsmasq-dhcp[10295]: DHCPACK(br0) 192.168.123.123 xx:xx:xx:xx:xx:xx Mystic-lap

Iemand nog een ander idee, wat het zou kunnen zijn? Zelf denk ik nu aan de DNS-server instellingen (ik maak gebruik van opendns. Ook dat zou raar zijn, want het probleem zit niet alleen in internet en adressen, maar ook in lokale en internet IP's....
Klein kickje in de hoop dat iemand nog een goed idee heeft :9

Na UPNP uit, aanpassen DNS servers, reboot en vervangen drivers laptop is er niets veranderd... Wordt het dan toch downgraden van de firmware?

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:08
Vorige week heb ik de Asus RT-AC87U binnengekregen. Dit weekend wil ik 'm aansluiten maar ik ben benieuwd of wat ik van plan ben ook mogelijk is. Er staat veel informatie op o.a. netwerkje.com maar nergens wordt specifiek ingegaan op het bridgen van de Xperiabox V8 en het doorsturen van het IPTV en Internet VLAN over dezelfde kabels via verschillende domme switches.

Extra kabels trekken valt ruim buiten de WAF-factor ;)

XXXVI

• Boardwalk
Ik heb gisterenochtend mijn RT-AC87U naar de nieuwste FW (3.0.04.378.9177) geupdated.
https://www.asus.com/Networking/RTAC87U/HelpDesk_Download/

Werkt tot nu toe bij mij prima. :) (Maar, zoals bij elke update van software kom je op internet ook meldingen tegen van problemen.)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Leuke nieuwe feature die traffic analyzer, kan je zien wat er aan dataverkeer door je netwerk heen gaat op een dag.

• swv
Nou bij mij blijft 5 GHz een drama, welke update ik ook installeer. Voorlopig valt er nog geen nieuwe te verwachten http://forums.hardwarezone.com.sg/97159027-post4509.html. Goede Quantenna drivers zullen er ook wel nooit komen vrees ik ;(

Echt van alle computer- en mobielgerelateerde apparatuur ben ik nog nooit tevreden geweest over routers. Misschien omdat ik een veeleisende gebruiker ben hoor of koop ik altijd de verkeerde routers maar hoe moeilijk is het nou om fatsoenlijk spul te maken. Ik twijfel erg om een Airport Extreme aan te schaffen maar dan heb je niet de luxe van de uitgebreide instelmogelijkheden, want toegegeven; daar is deze AC87U wel er-rug goed in. Een andere optie is de Netgear R7000?

• stormfly
Beschrijf je drama eens dan? Hier vanuit de meterkast in de woonkamer gewoon 122mbit ziggo download op de AC band en 90 op de N band op 5 GHz

Dit ding is fantastisch op 5 GHz mijn bereik is nog nooit zo goed geweest.

• swv
stormfly schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:03:
Beschrijf je drama eens dan? Hier vanuit de meterkast in de woonkamer gewoon 122mbit ziggo download op de AC band en 90 op de N band op 5 GHz

Dit ding is fantastisch op 5 GHz mijn bereik is nog nooit zo goed geweest.
Ja die snelheden haal ik ook gewoon als ik mij in dezelfde ruimte van de router bevindt, en dat is de woonkamer en staan los van de problemen die ik ervaar.

Wat betreft 2.4 GHz:
Ga ik een verdieping hoger, dan worden zowel 2.4 als 5 GHz slechter. Mijn 2.4 GHz signaal interfereert met veel buren en dan gaat de snelheid dus drastisch omlaag. Dat 2.4 GHz het ook niet al te best doet ligt aan het moment van de dag en ik heb er opzich geen moeite mee want op de iPhone en iPad heb ik geen snel internet nodig. Alleen bij een herinstall wanneer er veel apps gedownload moeten worden etc. De 2.4 GHz is dan ook niet het pijnpunt van deze router (bij sommige updates is het wel eens slecht geweest), maar anno 2015 heb je er niet zoveel meer aan*. Daarom wil ik overal 5 GHz.

*Ik keek vandaag toevallig weer en toen bleek kanaal 1 aardig rustig te zijn. Dus weer daar tijdelijk naartoe verhuisd. Het is echt schijtirritant dat veel routers op automatisch kanaal zoeken staan, want regelmatig krijg ik weer suggesties voor een ander kanaal wat zogenaamd beter is. Ik run er een programmatje voor op de Mac namelijk.

Wat betreft 5 GHz:
De router is niet bepaald vrienden met Apple producten. Ik heb een Macbook Pro Retina, iPad Air 2 en iPhone 6s Plus. Allen uitgerust met Wi-Fi ac dus. Ik had natuurlijk weer net de pech dat Apple met de Wi-Fi drivers had lopen prutsen waardoor Wi-Fi niet bepaald stabiel was op iOS 8 en OS X Yosemite. Daardoor was het niet goed te adresseren waar het probleem in zat. De problemen aan Apples zijde zijn inmiddels gelukkig verleden tijd, want op 2.4 GHz werkte alles weer naar behoren.
De AC87U heeft echter al sinds de aankoop in december 2014 problemen op de 5 GHz band, dat staat vast. Het signaal dat eruit klapt, pagina's die niet of traag laden of het niet willen verbinden wanneer de iDevices uit slaapstand komen. Ik heb trouwens ook het gevoel dat de router dichtslibt. Na een herstart gaat browsen aanzienlijk sneller en komen boven genoemde problemen tijdelijk minder voor. En dan praten we over uren en geen dagen.

De MacBook is bijna altijd verbonden met een thunderbolt-ethernetkabel. Mede omdat ik die altijd gebruik op de eerste verdieping en maximale snelheid wil ook vanwege de NAS. Over LAN heb ik dus geen klachten, 2.4 GHz doet het ook prima in het hele huis als ik geen snelle datatoegang nodig heb en zelf 5 GHz doet het aardig tot op de eerste verdieping ALS er verbinding is. Het is alleen onbetrouwbaar.

• swv
foutje

[Voor 98% gewijzigd door swv op 11-10-2015 22:30]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:05
Klinkt alsof de oplossing eenvoudig is, gewoon een extra accespoint op de 1e verdieping.

Waarvan is de verdiepingsvloer gemaakt? Beton? Wat ligt er op de vloer? Toevallig laminaat met zo'n mooie aluminium folie ondervloer eronder?

• stormfly
@sww89 heb je hem geupdate met de laatste firmware van ASUS en daarna een harde reset uitgevoerd zodat alle instellingen gewist zijn?

Ik heb ook alleen maar Apple producten maar ik heb er geen problemen mee zoals jij beschrijft, het is een feit dat als je 5Ghz dekkend wilt hebben dat je dan bijna 2x zoveel AP's moet hebben in huis. De range van 5Ghz is door de frequentie hoogte per definitie vele malen beperkter dan die van 2,4Ghz.

• swv
Oilman schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:08:
Klinkt alsof de oplossing eenvoudig is, gewoon een extra accespoint op de 1e verdieping.

Waarvan is de verdiepingsvloer gemaakt? Beton? Wat ligt er op de vloer? Toevallig laminaat met zo'n mooie aluminium folie ondervloer eronder?
stormfly schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:20:
@sww89 heb je hem geupdate met de laatste firmware van ASUS en daarna een harde reset uitgevoerd zodat alle instellingen gewist zijn?

Ik heb ook alleen maar Apple producten maar ik heb er geen problemen mee zoals jij beschrijft, het is een feit dat als je 5Ghz dekkend wilt hebben dat je dan bijna 2x zoveel AP's moet hebben in huis. De range van 5Ghz is door de frequentie hoogte per definitie vele malen beperkter dan die van 2,4Ghz.
Ik waardeer het meedenken hoor, maar het probleem zit 'm echt in de router.

Ik woon in een rijtjeswoning van 5.6m x 10m en de router is redelijk centraal gepositioneerd. Hemelsbreed kan de router daarom dus de eerste verdieping ook aardig van wat snelheid voorzien. Dat geef ik ook aan in mijn post dat dekking an sich niet het probleem is.

Ik klaag over de 2.4 GHz omdat het spectrum volloopt. Dat is volkomen normaal en ik zou het tegen kunnen gaan door keihard terug te stralen maar dan los je het probleem in feite nog niet op. Met name die Horizon boxen van UPC/Ziggo zijn krachtig en dan zenden ze nog 2 netwerken per box uit ook |:( Enfin 2.4 GHz is werkbaar zoals ik al zei maar om de snelheid moet je het niet doen.

Ik klaag over 5 GHz omdat dat signaal gewoon onstabiel is. Ongeacht of ik mij in de woonkamer bevind naast de router of op de eerste verdieping. En dan herhaal ik nog even: "Het signaal dat eruit klapt, pagina's die niet of traag laden of het niet willen verbinden wanneer de iDevices uit slaapstand komen." Zoals jij al zegt @wopper, is het 5 GHz bereik fantastisch en is een extra accespoint in feite niet nodig. Op zolder kom ik namelijk nooit.

Ik draai trouwens zo goed als altijd de laatste firmware. Nu 9110 en ik moet nog updaten naar 9177. Tevens ben ik tegen mijn wil in vaste bezoeker geworden van Hardwarezone en SmallNetBuilder waar Asus en Merlin ook actief zijn.

• stormfly
Bijzonder dat je zoveel problemen hebt, gezien je stelligheid denk ik dat verder bomen over dit onderwerp niet veel toevoegt

Terug naar de algemene modus:

Ik heb wel getuned dat de FA+ CTF draait, erg mooi om te zien dat FA alles afhandeld in de hardware als je 120Mbit speedtest doet zie je 0,0 op de CPU, zet je alleen CTF aan dan zie je de CPU stijgen bij routed traffic.

The ASUS RT-AC87U comes with 5 gigabit Ethernet ports for up to 1000 Mbps of throughput for each port. More importantly many enthusiasts will be excited about the inclusion of a hardware NAT that intelligently analyzes and optimizes traffic based on its type so whether you’re playing an online game, browsing the web or having a video call, you’re getting the best performance for your task at hand.

Going a bit deeper in the NAT implementation on the 87U, it features two levels of acceleration. These can be managed within the ASUS WRT firmware. They are under the option of NAT Acceleration and reffered two as level 1 CTF or level 2 CTF. So what does these options mean or do?

CTF (Cut Through Forwarding) is software optimization technique to accelerate NAT.

FA (Flow Accelerator) is a hardware NAT acceleration mechanism design for accelerating wired DHCP and Static IP connections.

Level 1 CTF = CTF

Level 2 CTF = FA + CTF

• Oilman
sww89 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:01:

Ik klaag over de 2.4 GHz omdat het spectrum volloopt. Dat is volkomen normaal en ik zou het tegen kunnen gaan door keihard terug te stralen maar dan los je het probleem in feite nog niet op. Met name die Horizon boxen van UPC/Ziggo zijn krachtig en dan zenden ze nog 2 netwerken per box uit ook |:( Enfin 2.4 GHz is werkbaar zoals ik al zei maar om de snelheid moet je het niet doen.
Dat is natuurlijk gewoon kolder over die UPC-Ziggo Horizon's. Dat extra SSID dat ze uitzenden neemt totaal geen spectrum in beslag. Pas als iemand een BR-disc van z'n NAS over WIFI gaat streamen wordt het vol in de ether. Een SSID die een paar keer per seconde de ether ingeslingerd wordt door helemaal niets en daar heb je ook geen last van.

Waarom zou een router het 5 GHz verkeer anders behandelen dan bedraad en 2.4 GHz? Het wordt gewoon door dezelfde SOC afgehandeld.

• swv
Oilman schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:00:
[...]

Dat is natuurlijk gewoon kolder over die UPC-Ziggo Horizon's. Dat extra SSID dat ze uitzenden neemt totaal geen spectrum in beslag. Pas als iemand een BR-disc van z'n NAS over WIFI gaat streamen wordt het vol in de ether. Een SSID die een paar keer per seconde de ether ingeslingerd wordt door helemaal niets en daar heb je ook geen last van.

Waarom zou een router het 5 GHz verkeer anders behandelen dan bedraad en 2.4 GHz? Het wordt gewoon door dezelfde SOC afgehandeld.
Dat is waar en daarom ook de reden dat de ene keer de snelheid op 2.4 GHz ok is en de andere keer zo traag als dikke ******. Ik geef alleen maar aan dat door de vele netwerken in de lucht het lastig zoeken is naar het kanaal met de minste interferentie.

Er zijn vijf routers hier in de buurt die met 40 MHz uitzenden op 2.4 GHz trouwens. Geen idee of dat werkelijke 40 MHz's zijn of 20 MHz want wanneer ik de AC87u forceer gebruik te maken van 40 MHz dan gebruikt ie koppig slechts 20 MHz volgens mijn Mac. Waarschijnlijk vanwege de drukte in het spectrum. Althans dat las ik een keer op een forum. Op 5 GHz heb ik geen last van andere netwerken en heb ik de 80 MHz voor mij alleen :P

• Oilman
Blokken van 40 MHz moet je sowieso niet willen gebruiken als het spectrum zo vol zit, niet bepaald bevorderlijk voor je SNR.

• hb96
  • Niet online
Meer die hier last van hebben met de nieuwste firmware:
"daarnaast is de 'Wireless MAC Filter' los te configureren van het 'Gasten Wireless' wat mij nu een goede uitkomst bied"

Afgelopen weekend bleek dat dus niet helemaal goede te werken.
Gasten konden niet verbinden met het 'Gasten Wireless' terwijl het wachtwoord goed is/werd ingevoerd.
Daarbij is er expliciet aangegeven dat de 'Gasten Wireless' niet gebruik mag maken van een 'Wireless MAC Filter', toch doet hij dit wel blijkbaar wel om de een of andere vage reden...

Hierop dus maar weer de 'Wireless MAC Filters' uitgeschakeld voor ons eigen 'Wireless'.
Hierna konden de gasten wel inloggen op de 'Gasten Wireless'.

Dus iemand anders die dit ook ervaren heeft of deze fout ook heeft? Of zit er dus nog gewoon een bug in de software/firmware?!

[Voor 4% gewijzigd door hb96 op 12-10-2015 13:59. Reden: Toevoegingen aan verhaal]

• swv
Afgelopen maandag heb ik Coolblue op de hoogte gebracht van mijn probleem. Ik heb de AC87U teruggestuurd en tijdelijk mijn 2e generatie Apple Airport Express in gebruik genomen. Het ding is niet zo snel op 2.4 GHz en 5 GHz en het bereik is ook niet geweldig, maar mijn problemen waren wel voorbij. Woensdag te horen gekregen dat na onderzoek ik shoptegoed zou krijgen en sinds gisteren in het bezit van de Netgear r7000. So far so good. De toekomst moet uitwijzen of deze router de echte oplossing is naar een geen gezeur router, maar ik weet in ieder geval zeker dat de problemen met de AC87U niet tussen mijn oren zat ;)

• daxy
Ter info, de nieuwste Merlin versie is uitgekomen (378.56) en bevat de nieuwe Quantenna (5GHz) versie uit de laatste originele Asus firmware. Ik draai al een tijdje de beta (en nu de release) en alles gaat tot nu toe goed.

• stormfly
Welke problemen had jij op 5 Ghz? Moet zeggen dat hij wel stabieler lijkt inderdaad, maar heb de router te kort om echt over problemen op 5Ghz te spreken? Zie wel dat de "online tijd" in het wireless log op 5Ghz nu in de uren loopt dat had ik eerder niet gezien.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sww89 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 06:46:
Afgelopen maandag heb ik Coolblue op de hoogte gebracht van mijn probleem. Ik heb de AC87U teruggestuurd en tijdelijk mijn 2e generatie Apple Airport Express in gebruik genomen. Het ding is niet zo snel op 2.4 GHz en 5 GHz en het bereik is ook niet geweldig, maar mijn problemen waren wel voorbij. Woensdag te horen gekregen dat na onderzoek ik shoptegoed zou krijgen en sinds gisteren in het bezit van de Netgear r7000. So far so good. De toekomst moet uitwijzen of deze router de echte oplossing is naar een geen gezeur router, maar ik weet in ieder geval zeker dat de problemen met de AC87U niet tussen mijn oren zat ;)
Ergens jammer dat je voor de aanzienlijk oudere R7000 bent gegaan en niet voor de R7500, die in v1 dezelfde 4x4 MiMo Quantenna chipset heeft als de AC87U, en dus a) zelfde performance zou halen en b) zou aantonen of probleem in Asus fw of in Quantenna's implementatie had gezeten. De v2 (geen idee of die al in de winkels is trouwens) heeft dan weer Qualcomm's QCA9980, ook 4x4 MiMo, maar dan wel met werkende MU-MiMo en iha minder nukkigheid dan Quantenna's wat afwijkende oplossing.

Soittakaa Paranoid!

• daxy
stormfly schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:36:
Welke problemen had jij op 5 Ghz? Moet zeggen dat hij wel stabieler lijkt inderdaad, maar heb de router te kort om echt over problemen op 5Ghz te spreken? Zie wel dat de "online tijd" in het wireless log op 5Ghz nu in de uren loopt dat had ik eerder niet gezien.
Ik had met mijn Mac opeens heel veel packetloss en hoge ping tijden. Alles zag er verder goed uit, zelfs de Mac van mijn vrouw die naast me stond had dit niet. Dit heb ik tot op heden nog niet gezien.

• swv
dion_b schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:37:
[...]

Ergens jammer dat je voor de aanzienlijk oudere R7000 bent gegaan en niet voor de R7500, die in v1 dezelfde 4x4 MiMo Quantenna chipset heeft als de AC87U, en dus a) zelfde performance zou halen en b) zou aantonen of probleem in Asus fw of in Quantenna's implementatie had gezeten. De v2 (geen idee of die al in de winkels is trouwens) heeft dan weer Qualcomm's QCA9980, ook 4x4 MiMo, maar dan wel met werkende MU-MiMo en iha minder nukkigheid dan Quantenna's wat afwijkende oplossing.
Tja ik voelde mij een betatester met de AC87U. Al vanaf december 2014. Als ik het zo lees kampt de R7500 ook met de nodige problemen. Wellicht komt dat ook door dezelfde Quantenna's dan. Ik wilde de gok niet nemen want ik was er helemaal klaar mee. Misschien lag het ook aan mijn exemplaar hoor. Coolblue heeft het keurig opgelost zo. Ik geloof ook de mensen die zeggen nergens last van te hebben. Helemaal prima.

Ik ben voor de R7000 gegaan omdat die theoretisch tot 1300 Mbps ondersteund en omdat ik had gelezen dat ie een Broadcom chip heeft, en mijn MBPr uit 2014 heeft die eigenschappen ook. Wel fijn voor het benaderen van de NAS. Mijn iPhone en iPad en andere medegebruikers in huis zitten voorlopig nog niet eens aan die snelheid en dat is ook niet nodig met Ziggo 120 Mbps. Daar komt bij dat ik eigenlijk nooit hoger kom dan 867 Mbps als ik de Tx snelheid moet geloven die mijn MacBook aangeeft. Op de AC87U was dat ook het geval. Zowel op kanaal 36 t/m 48 als DFS kanaal 52 t/m 64. Aangezien ik nog buren heb op kanaal >36 heb ik 'm op >52 staan. Ik had eigenlijk nog nooit gehoord van dat DFS gebeuren. Ik weet ook niet of dat echt invloed heeft op mijn omgeving (Alkmaar).

Juist doordat de R7000 wat ouder is, maar qua snelheden nog erg bij de tijd (wat moet ik met 4x4 MiMo momenteel?), heeft deze goed doorontwikkelde firmware. Ik las van problemen over de R7000 in het begin, maar de gebruikersreviews van de laatste tijd uit 2015 tonen aan dat de router gewoon hartstikke stabiel is met z'n Broadcom chip en zo ervaar ik dat zelf ook. Ik stap wel weer over naar hippere routers als ze uit de beta zijn en mijn devices het ook ondersteunen ;) Voorlopig is mijn netwerk snel zat.

[Voor 3% gewijzigd door swv op 26-10-2015 17:19]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sww89 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:18:
[...]

Tja ik voelde mij een betatester met de AC87U. Al vanaf december 2014. Als ik het zo lees kampt de R7500 ook met de nodige problemen. Wellicht komt dat ook door dezelfde Quantenna's dan. Ik wilde de gok niet nemen want ik was er helemaal klaar mee. Misschien lag het ook aan mijn exemplaar hoor. Coolblue heeft het keurig opgelost zo. Ik geloof ook de mensen die zeggen nergens last van te hebben. Helemaal prima.
Ben er ook een van, maar omgekeerd geloof ik prima dat mensen zat problemen hebben. Quantenna probeert helemaal aan de bleeding edge te zitten, zowel qua hw als qua drivers en dat merk je soms...

Als je er zo helemaal klaar mee was kan ik het me ook wel voorstellen.
Ik ben voor de R7000 gegaan omdat die theoretisch tot 1300 Mbps ondersteund en omdat ik had gelezen dat ie een Broadcom chip heeft, en mijn MBPr uit 2014 heeft die eigenschappen ook.
Yep, allebei een BCM4360. Aanvankelijk (eerste jaar of anderhalf :X ) waren gebruikers ook betatesters, vooral interop met andere chiptypes was waardeoos. Maar zelfde chips helpt inderdaad, je hebt dan zelden dat soort problemen. Blijft een oude, onzuinige en inelegante chip, met paar features (software beamforming) die je liever arm dan rijk bent.
Wel fijn voor het benaderen van de NAS. Mijn iPhone en iPad en andere medegebruikers in huis zitten voorlopig nog niet eens aan die snelheid en dat is ook niet nodig met Ziggo 120 Mbps. Daar komt bij dat ik eigenlijk nooit hoger kom dan 867 Mbps als ik de Tx snelheid moet geloven die mijn MacBook aangeeft. Op de AC87U was dat ook het geval. Zowel op kanaal 36 t/m 48 als DFS kanaal 52 t/m 64. Aangezien ik nog buren heb op kanaal >36 heb ik 'm op >52 staan. Ik had eigenlijk nog nooit gehoord van dat DFS gebeuren. Ik weet ook niet of dat echt invloed heeft op mijn omgeving (Alkmaar).
Kan. Ik had het voor ik op m'n huidig adres woonde nooit iets van gemerkt, maar nu zit ik pal onder aanvliegroute Schiphol en merk ik dat ik op 100-116 af en toe een radar tegenkom. Bij Alkmaar lijkt het me minder waarschijnlijk. Sowieso zou ik niet 52-64 nemen, maar 100-116 of (als je veel geduld hebt) 128-140, want je mag veel harder zenden in de kanalen >100, 1W ipv 200mW, wat erg prettig is en IRL ongeveer 20% performance verbetert.
Juist doordat de R7000 wat ouder is, maar qua snelheden nog erg bij de tijd (wat moet ik met 4x4 MiMo momenteel?),
Veel. Sowieso doet de QSR1000 in de AC87U en R7500v1 geen echte 4x4 MiMo, want het zal nooit meer dan 3 streams tegelijk naar een client sturen, en de MU-MiMo implementatie blijkt ook niet te werken. Waarom heb je er dan wat aan?

- vier antennes zijn gevoeliger dan drie. Dat verklaart gelijk de fenomenale dekking van dat ding. Beperkende factor bij WiFi is bijna altijd de client, zo'n smartphone heeft echt geen geweldige antenne en de meeste laptops ook niet (die eind-2014 MBP is net de uitzondering, dat is beste client WiFi implementatie die je kunt krijgen, niet alleen redelijke chip maar bovenal erg goede antennes :9~ ). Meer ontvangstgevoeligheid is beste manier om dekking, stabiliteit en snelheid van alle clients op te voeren.
- die vierde radio+antenne wordt ook gebruikt om andere kanalen te scannen. De QSR-1000 is een van de weinige chips die daadwerkelijk goede auto channel-select heeft.
- voor DFS helpt het ook enorm. Je moet voor de DFS-kanalen een tijd luisteren voordat je vrij mag zenden. De meeste kanalen vragen om 1 minuut uitluisteren, maar drie kanalen eisen 10 minuten (weerradar ipv luchtvaartradar). Zonder vierde antenne duurt het dus zo lang voor je je netwerk in de lucht ziet. Met de vierde kan de AP gelijk zenden op de overige drie terwijl het op de vierde luistert :)
heeft deze goed doorontwikkelde firmware. Ik las van problemen over de R7000 in het begin,
Yep, begindagen van de BCM4360 waren echt brak.
maar de gebruikersreviews van de laatste tijd uit 2015 tonen aan dat de router gewoon hartstikke stabiel is met z'n Broadcom chip en zo ervaar ik dat zelf ook. Ik stap wel weer over naar hippere routers als ze uit de beta zijn en mijn devices het ook ondersteunen ;) Voorlopig is mijn netwerk snel zat.
Dat sowieso, maar het is dus meer dan snelheid. Ik zit met smart te wachten tot ik een Qualcomm QCA9980 device onder handen kan nemen. Dat belooft evenveel ruwe performance als de QSR-1000 zonder al die nukkigheid. Als Qualcomm tenminste hun drivers/basecode op orde hebben...

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee