De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:57

ericplan

5180 Wp PV

Tja, het zou mooi zijn als je vrij was in keuze. Maar met name de jeugd wordt gemanipuleerd door de tabaks- en voedingsmiddelenindustrie. Ten eerste door lifestyle, ten tweede door verslavende toevoegingen aan tabak (ja, echt!).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
@JeroenH
jep, en ik vind het niet fijn dat ik dat doe, zo ben ik niet persoonlijk.
ik word helaas wel gedwongen om dat soms te doen.
maar helaas wel verslaaft, en wil het roken echt niet goed praten.

(nee niet orale sex a.u.b. verbieden. >:)
neeeeeeee!!!!)

@WoudseHoeve
mensen zijn gewoon niet weldenkend, helaas meer een vooruit sukkelende groep.
voorbeeld: zelfmoord, dat is wel het laatste wat ik zou doen, en toch doen mensen het.
waarom? als het lukt is het lastig vragen.
en verslaaft worden aan drugs, er zijn veel redenen en dingen die dat kunnen veroorzaken, zowel psychisch als lichamelijk.
soms is het dommigheid en soms is het overmoed.
ik heb alles wel eens een keer de revue zien passeren.
maar iedereen heeft een verslaving, allen niet elke verslaving is destructief.
(vergis je niet in het alcohol gebruik onder de primitieve stammen. >:)
en de sjamaan weet de goede kruiden ook te vinden.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-01-2014 12:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
zelfmoord is per definitie het laatste wat je doet.

[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 22-01-2014 12:28 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:22:
@JeroenH
jep, en ik vind het niet fijn dat ik dat doe, zo ben ik niet persoonlijk.
ik word helaas wel gedwongen om dat soms te doen.
maar helaas wel verslaaft, en wil het roken echt niet goed praten.
Een succesvolle stopper is een ervaren stopper .....
(nee niet orale sex a.u.b. verbieden. >:)
neeeeeeee!!!!)
De handhaving daarvan is ook lastig ......
@WoudseHoeve
mensen zijn gewoon niet weldenkend, helaas meer een vooruit sukkelende groep.
voorbeeld: zelfmoord, dat is wel het laatste wat ik zou doen, en toch doen mensen het.
waarom? als het lukt is het lastig vragen.
en verslaaft worden aan drugs, er zijn veel redenen en dingen die dat kunnen veroorzaken, zowel psychisch als lichamelijk.
soms is het dommigheid en soms is het overmoed.
maar nooit weldenkend.
ik heb alles wel eens een keer de revue zien passeren.
maar iedereen heeft een verslaving, allen niet elke verslaving is destructief.
(vergis je niet in het alcohol gebruik onder de primitieve stammen. >:)
Maar altijd incidenteel, geen verslaving.
en de sjamaan weet de goede kruiden ook te vinden.)
Alleen alstie ijs en ijskoud is .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:27:
zelfmoord is per definitie het laatste wat je doet.
goed zo, je gaat door voor de ijskast.
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:34:
De handhaving daarvan is ook lastig ......
ik beloof hierbij plechtig: "dat ik nooit zal roken als ik iemand pijp."

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
Op zich is het verslavingsmechanisme één van de redenen dat we hier nog zijn, als soort. We zijn verslaafd aan eten, aan seks en dat soort dingen en dat is (als soort) zelfbehoud.

En re: orale seks verbieden, je weet nooit wat voor wetgeving er in de pijplijn zit...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Euhhh, wat is eigenlijk orale seks? :?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Oh, dat :9

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:38:
ik beloof hierbij plechtig: "dat ik nooit zal roken als ik iemand pijp."
Kom je nu uit de Kast? _/-\o_

Dat hoef ik niet te beloven. Ik rook en pijp niet .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Extra risico voor iemand pijp rookt? ;)

Het is hier in tijden niet zo "kroeg" geweest

-edit-

Overigens zijn de risico's hetzelfde bij het, uhm, oraal bevredigen van een dame.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 22-01-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Papa fume une pipe, mama fume papa ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Roken na de sex? Het is maar hoe je het bekijkt

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:51:
[...]

Kom je nu uit de Kast? _/-\o_

Dat hoef ik niet te beloven. Ik rook en pijp niet .....
de kast is voor mij altijd al een te claustrofobische omgeving geweest die ik niemand toewens.
vrijheid tot liefde is een groot goed die iedereen toe behoord te komen ongeacht hun eigen voorkeur.
dus hup met homoliedjes naar Sotsji.

(even chargeren de term homoliedjes bestaat niet, de homo gemeenschap is net zo divers als de gewone samenleving.
even chargeren de gewone samenleving bestaat niet, gewoon zijn is net zo gek zijn als je buurman.
etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:46:

En re: orale seks verbieden, je weet nooit wat voor wetgeving er in de pijplijn zit...
_/-\o_

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:11:
[...]

de kast is voor mij altijd al een te claustrofobische omgeving geweest die ik niemand toewens.
vrijheid tot liefde is een groot goed die iedereen toe behoord te komen ongeacht hun eigen voorkeur.
dus hup met homoliedjes naar Sotsji.

(even chargeren de term homoliedjes bestaat niet, de homo gemeenschap is net zo divers als de gewone samenleving.
even chargeren de gewone samenleving bestaat niet, gewoon zijn is net zo gek zijn als je buurman.
etc...)
Hulp is onderweg:

http://www.rtlnieuws.nl/n...ggesties-voor-homo-liedje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Zit ik nou op het sbs6 forum? :+

Beetje niveau graag :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is de kroeg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

teacher schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:08:
Zit ik nou op het sbs6 forum? :+

Beetje niveau graag :Y
De kat van de buren werd opgejaagd door een hond, hij is in een boom geklommen en heeft daarbij zijn linkerteennageltje lelijk geblesseerd, doe je mee met de inzamelingsactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik ga morgen mijn Kastanje bomen Kandelaberen.
Ze zijn alle 3 aangetast door de "kastanje ziekte" en daardoor is de stevigheid uit de kern van de stam. Voor dat ik nu op het nieuws van SBS6 verschijn met een boom door de gevel heb ik besloten in te grijpen.
Wel zonde van de mooie dikke Kastanjes maar ik denk dat ze ten dode zijn opgeschreven.
Ik geef ze nog een kans maar als het niet goed gaat komen er lei lindes voor in de plaats.

Het voordeel is dat ik straks weer mooi hout voor de kachel heb!
Ook minder schaduw op mijn Heat pipes van de zonne boiler.....

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 23-01-2014 09:58 . Reden: Heatpipes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 17:50
Goeiedag, weer wat geleerd: Kandelaberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De weerstand tegen houtrook lijkt behoorlijk sterk te groeien, als ik deze websites en hun activiteiten op de diverse sociale media zo zie:

http://houtrook.nl/
http://www.netwerkhoutrook.nl/
http://schonelucht.webklik.nl/page/home

Hebben deze mensen een punt? Zeuren ze om niets? Of zit het er tussenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Haha er is net een topic dicht gegooid om een dergelijke discussie. Laten we die niet hier voortzetten.
Als we die al gaan voortzetten wil ik alleen maar feiten zijn, zowel bij de bewering dat het hartstikke schoon is, of dat het vervuilt. (liefst zie ik eigenlijk uitstoot gegevens van een perfect brandende pelletkachel, en houtkachel)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oh, dat had ik niet gezien. Ik kom eigenlijk alleen nog in de kroeg. Het was meer dat het me opviel op Twitter dat er heel veel over houtrook voorbij komt de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:26:
De weerstand tegen houtrook lijkt behoorlijk sterk te groeien, als ik deze websites en hun activiteiten op de diverse sociale media zo zie:

http://houtrook.nl/
http://www.netwerkhoutrook.nl/
http://schonelucht.webklik.nl/page/home

Hebben deze mensen een punt? Zeuren ze om niets? Of zit het er tussenin?
nop ze zeuren niet en ze hebben zeker een punt.
als ik kijk naar de hout kachels in mijn stad, ik ken er ongeveer een +/-50.
dan weet ik er 1 te vinden die het perfect doet. (hout cv)
en 1 die waarschijnlijk hele goede scores haalt. (massa kachel met hoog rendement)
dan heb ik er 10 waarvan ik verwacht dat het redelijk oke is (zijn mensen waarmee ik ook wilgen knot. en die snappen ook hout stoken en hoe dat moet.)
en de rest heeft er de ballen geen verstand van en pleurt er maar wat op.
vaak moet ik dan nog uit leggen dat ze de lucht toevoer niet moeten gebruiken om de kachel te smoren.
en dat ze dan ook geen hout met veel verf er op in moeten stoppen etc....
ik verwacht daar veel overlast van. (en ook ik ruik dat)
in mijn oude wijk was er ook nog een huis wat het met kolen deed, en dat kon je altijd goed ruiken.

er word alleen wel gezuurd om hun punt er door heen te drukken.
erg begrijpelijk maar vaak slecht onderbouwd en veel tunnel visie tot het on redelijke toe.
daar mee vind ik wel dat ze hun eigen ruiten aan het in gooien zijn.
in mijn ogen zijn het er een paar die het echt verzieken voor de rest. (voorstanders van hout stook en tegenstanders.)

edit:
het is net zo als bij roken, als ericplan en ik dat tegen elkaar doen, kunnen we dat allebei met redelijke afstand en wat humor doen. punten staan wel tegen over elkaar maar we hoeven elkaar niet voor rotte vis uit te maken, daar zijn wij volwassen genoeg voor. allen je kunt ook merken dat veel mensen dat nog niet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 23-01-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In heel ander nieuws: volgende week donderdag ga ik naar de "première" van de documentaire van het Nuon Solar Team waarin hun deelname aan de 2013 World Solar Challenge opgetekend is. Ik ben zeer benieuwd. Het team zelf trouwens ook, zij hebben hem tot dan ook nog niet gezien. De docu wordt gemaakt door studenten van de HKU, en die hebben al eerder heel mooie dingen gemaakt (de 2011 docu bijvoorbeeld).

Het Duitse team van de technische hogeschool uit Bochum hebben gisteren hun 2013WSC documentaire op Youtube gepresenteerd. Wel heel Duits, nogal droog, maar toch (of misschien wel: mede daardoor) zeer interessant. Helaas geen Engelse ondertitels, wat het bereik nogal beperkt, dus ik ga ze helpen met ondertitelen. Zoals nog wel meer teams hebben ze niet door dat solar racing bij uitstek een internationale sport is, waar je je media-uitingen ook op moet afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Afgelopen woensdag een slimme meter gekregen en na een avondje spelen toch leuke dingen uit kunnen halen met een raspberry pi + pitft:

Afbeeldingslocatie: http://www.puzz.nl/server/afbeeldingserve/99/?width=700&height=2448&resizemode=normal&qs_hash=121561ee77ebbc38ebcbcfec31f298c64adfdd9c

Leuk speelgoed hoor. Nu het touchscreen nog inzetten voor detailweergaves :9 (en wachten op de zonnepanelen zodat die in grafiek nr 3 kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De 85 rijkste mensen op aarde hebben samen net zoveel rijkdom als de 3 miljard armsten.

"Fantastisch!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is zelfs een 500 miljoen meer...

De olifant in de kamer is: we delen die rijkdom niet of niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 10:51

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik hoor uit de thee-hoek altijd dat de overheid rijken minder moet belasten zodat die banen kunnen creeeren voor de armen. Misschien dat de belastingen voor rijken nog verder omlaag moeten zodat armen een groter deel van de taart krijgen?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:55
Even een controversiële stelling:
"Voor de aarde is het is maar goed dat de 85 rijkste mensen net zoveel vermogen hebben als de 3 miljard armsten"

redenering: als die 3 miljard allemaal een auto, mobiel, etc. zouden hebben zou de aarde er veel meer onder te leiden hebben dan de 85 mensen die nu per prive jet rondvliegen

Dat het niet sociaal is natuurlijk geen vraagstuk, maar staat wellicht gedeeltelijk los van "duurzaam"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rijkdom is ook een auto, een mobiel, je tuingereedschap, etc.
Als we dat eens zouden delen, dan valt die auto, mobiel, etc. best nog wel mee.

Monty Pyton: you come with nothing, you go with nothing, so wat have you lost? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 16:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rube schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:55:
Even een controversiële stelling:
"Voor de aarde is het is maar goed dat de 85 rijkste mensen net zoveel vermogen hebben als de 3 miljard armsten"

redenering: als die 3 miljard allemaal een auto, mobiel, etc. zouden hebben zou de aarde er veel meer onder te leiden hebben dan de 85 mensen die nu per prive jet rondvliegen

Dat het niet sociaal is natuurlijk geen vraagstuk, maar staat wellicht gedeeltelijk los van "duurzaam"?
Exact. Dat is ook wat mij mateloos stoort aan de welvaart discussie. Enerzijds willen mensen dat de welvaart beter verdeeld wordt anderzijds willen diezelfde mensen tegelijkertijd een beter leefomgeving die minder roofbouw pleegt op de aarde.

Dat zijn twee stellingen die in onze huidige wereld economie niet te verenigen zijn. Als je wilt dat de gehele wereldbevolking er een modale westerse leefstijl erop nahoud dan is dat onverenigbaar met een duurzame samenleving die in harmony is met de aarde.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eerst moet je het begrip welvaart eens onder de loep nemen: wat is welvaart? Wat is westerse welvaart?
Is de enige definitie die je hieraan kan geven?

Het is zeker een filosofische denkwijze, maar zelf zou ik eerst op zoek gaan naar een nieuwe omschrijving van het begrip welvaart. Volgens mij biedt dat ineens perspectieven.

Maar dat gaat wat generaties kosten en een heel andere conditionering van de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Schinnen-groen schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:19:
Eerst moet je het begrip welvaart eens onder de loep nemen: wat is welvaart? Wat is westerse welvaart?

Het is zeker een filosofische denkwijze, maar zelf zou ik eerst op zoek gaan naar een nieuwe omschrijving van het begrip welvaart. Volgens mij biedt dat ineens perspectieven.

Maar dat gaat wat generaties kosten en een heel andere conditionering van de mens.
Daarom zeg ik expliciet in onze huidige wereldmaatschappij ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eigenlijk is welvaart één groot piramidespel. Evenals ons financiële systeem, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Ik zie het ook zo. Is welvaart drie keer per jaar ver weg op vakantie, elk jaar een nieuwe smartphone, elke drie jaar een nieuwe telefoon en elke tien jaar een groter huis? Volgens mij wordt steeds duidelijker dat deze vorm van welvaart niet bijdraagt aan geluk, vaak integendeel. En is geluk eigenlijk niet het belangrijkste?

Maar we maken elkaar gek, zowel in de directe omgeving als op wereldschaal. Wij westerlingen dienen als voorbeeld voor de armeren. Leading by example? Nee, lekker voorbeeld.

Ik raak er steeds sterker van overtuigd dat het onze oeroude instincten en impulsen zijn waarmee we het ons zo moeilijk maken. M.a.w.: we zullen volwassen moeten worden, en precies zoals je zegt: dat gaat wat generaties kosten en een heel andere conditionering van de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oh, trouwens, dit ziet er niet echt veilig uit, zowel niet voor het figuur op het dak als voor de panelen zelf:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-mxp.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q77/s720x720/1017090_526199637429751_1287159678_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:30:
Oh, trouwens, dit ziet er niet echt veilig uit, zowel niet voor het figuur op het dak als voor de panelen zelf:

[afbeelding]
Ach, spikes werken best wel goed in zo'n situatie.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-10 14:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Daarom is die nieuwe reclame van Triodos weer zo'n eyeopener voor veel mensen
Groei wat is dat?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Groei (in de traditionele, economische, zin) is feitelijk lenen van de toekomst en dus per definitie onduurzaam.

We zullen zelf moeten groeien. En dat is niet makkelijk, maar uiteindelijk wel leuk - en noodzakelijk.

Goede reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maar wat is de roze olifant in deze reclame?

Deze bank kan dit alleen uitdragen omdat het een kleine speler is en dus een zeer kleine impact heeft op de wereldeconomie.
De heersende orde wordt niet aangevallen en voor de echt grote spelers is het: same bussiness as usual.

Maar, deze bank 1000x liever dan........(vul maar in). ASN is trouwens ook niet echt verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb twee weken terug een Triodosrekening aangevraagd, om de autokosten apart te beheren zodat we de totale kosten per kilometer en per maand duidelijk inzichtelijk hebben.

Een duurzame rekening voor een onduurzaam apparaat, wat dacht je me daar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
JeroenH schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:32:
Ik heb twee weken terug een Triodosrekening aangevraagd, om de autokosten apart te beheren zodat we de totale kosten per kilometer en per maand duidelijk inzichtelijk hebben.

Wat voor auto is het eigenlijk geworden, volgens mij heb ik dit gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nog niet gekocht, heb er door drukte op het werk (outsourcing... kan er ook nog wel bij), drukte thuis (tapijt leggen...) en het in mijn eentje runnen van het huishouden nog niet genoeg tijd in kunnen steken om een gefundeerde keuze te kunnen maken.

Maar moet het wel gaan doen, vannacht weer vanaf 04:00 bij de spoedeisende hulp gezeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:32:

Had je geen rekening dan?
Of ga je een aparte rekening hiervoor gebruiken?

Ik gebruik al vanaf mijn 17-de een spreadsheet met hierin alle gegevens over inkomsten en uitgaven. Dat is ooit begonnen met een schriftje en liep via de eerste IBM Assistant-suite, via Lotus naar Excel.

We worden oud (maar zijn het nog niet). ;)

edit: alles goed met je vrouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja ik wilde het op een aparte rekening, en het was een mooi excuus om een Triodos-rekening te openen. Dan is het geld maar "weg". Spreadsheet had zeker gekund, maar nu is het tastbaarder hoeveel geld een auto maandelijks kost. Vanzelfsprekend hebben we het over totale kosten, dus inclusief een realistische afschrijving, voldoende geld om onderhoud te doen, etc. Het gaat mij niet gebeuren dat ik iemand word die zijn totale autokosten veel te laag inschat.

Ik zit met onze rekeningen bij de ING waar we niet makkelijk weg kunnen omdat we korting op de hypotheek hebben, omdat we de betaalrekeningen daar ook hebben. Een andere reden is ook dat mijn ING-pasjes erg vaak stuk gaan, en ik wil eens kijken of een pasje van een andere bank sterker is.

-edit-

Ups en downs. Nu een flinke down. Stressvol.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 24-01-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hahaha, we hebben drie rekeningen en de pasjes zien eruit als nieuw. Ik doe de boodschappen en heb nooit een pasje op zak. Altijd cash. Geeft een beter inzicht. Alle bonnetjes worden keurig opgeschreven in ons papieren "kasboek". Op het einde van de maand wordt hiermee het spreadsheet gevoed.

Als je wilt weten wat ik op 14 maar 1993 heb uitgegeven en aan wat kan ik dit even voor je opzoeken ;)

Maar zonder gekheid. Dit werkt perfect. Prima inzicht in je financiën. Autokosten zijn ook met een druk op de knop op het scherm te toveren.

Maar goed, het is ook een beetje een hobby geworden. >:)

Wens jullie sterkte!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Financiën zijn mijn hobby niet, maar gelukkig ben ik vanaf mijn vroegste jeugd opgevoed met de waarde van geld; niet lenen, wel sparen. En dus heb ik zelfs in tijden met weinig inkomen eigenlijk nooit geldproblemen gehad. Ik ben zeer blij met dat deel van mijn opvoeding.

Maar specifiek voor de auto vind ik het 100% duidelijk belangrijk inzicht te hebben, omdat het zo makkelijk is in het denkbeeld terecht te komen dat het allemaal niet zo duur is. Wantrouwiger zielen dan ik zouden kunnen denken dat dat bewust zo gemaakt is.

Met de daadwerkelijke totale kosten per kilometer in de hand is een veel beter geïnformeerde keuze te maken tussen diverse vormen van vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:42:
Nog niet gekocht, heb er door drukte op het werk (outsourcing... kan er ook nog wel bij), drukte thuis (tapijt leggen...) en het in mijn eentje runnen van het huishouden nog niet genoeg tijd in kunnen steken om een gefundeerde keuze te kunnen maken.

Maar moet het wel gaan doen, vannacht weer vanaf 04:00 bij de spoedeisende hulp gezeten...
Ik ga waarschijnlijk voor een generatie-2 Prius vanwege woon-werk. Zit wel onderin de occasion-markt te kijken van € 5000 tot € 6000, maar veel meer geld heb ik ook niet. Gelukkig zijn die dingen echt bizar betrouwbaar, dus ik heb er wel vertrouwen in om een 200k km bak te halen. Ook onderdelen als remschijven e.d. lijken veel minder snel te slijten, en er rijden Prius taxi's rond met 600k+ op de teller die voornamelijk stad hebben gereden zonder dat de accu ooit is vervangen (en stad is meest belastend). Met mijn manier van rijden haal ik gemiddeld wel 1:20.

Goed, bij voorkeur koop ik het liefst een VW XL1, maarja, die is niet te krijgen voor het genoemde bedrag :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben trouwens een afspraak aan het maken met de ontwerper/bouwer van de WMZ3. Ik mag er zelfs een stukje in rijden :) Hij vond het huidige stukje op mijn website al erg leuk.

Ook ben ik aan het mailen met het bedrijfje achter de E-One, maar die reageren een beetje typisch. Een proefrit is mogelijk, daar zijn ze zelfs vrij enthousiast over, maar een artikeltje op mijn site.... nou dat wisten ze nog niet, daar wilden ze over nadenken. OK...

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 24-01-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:32:
Ik ben trouwens een afspraak aan het maken met de ontwerper/bouwer van de WMZ3. Ik mag er zelfs een stukje in rijden :) Hij vond het huidige stukje op mijn website al erg leuk.

Ook ben ik aan het mailen met het bedrijfje achter de E-One, maar die reageren een beetje typisch. Een proefrit is mogelijk, daar zijn ze zelfs vrij enthousiast over, maar een artikeltje op mijn site.... nou dat wisten ze nog niet, daar wilden ze over nadenken. OK...
Jammer dat ze dat niet wilden van de E-one... bang voor negatief nieuws?

Wel slim hoe ze het instrumentarium vervangen door een tablet + app. Android tablets zijn al te krijgen voor 60 euro. Wat bluetooth sensors, wellicht GPS, en klaar is kees :) Goedkope maar toch zeer moderne oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het was niet direct zo dat ze dat niet willen, maar ze waren nu niet direct enthousiast. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar het verbaasde me om twee redenen: ten eerste heb ik het nog niet eerder meegemaakt en ten tweede lijkt het me in eerste instantie een tikje vreemd dat een startup niet direct toehapt bij het aanbod van gratis publiciteit op een vrij goed bezocht duurzaam blog met 6+k unieke bezoekers per maand. Hoe enthousiast ik ook over het voertuigje ben, het lijkt me een redelijk moeilijk te verkopen product op dit moment.

Maar goed, ze zullen er ongetwijfeld een goede reden voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We zijn ook op zoek naar een vervanger van onze auto (300k op de teller, 1:11) maar de VW XL1 (even gegoocheld, 110 duizend Euro) is wel wat boven ons budget.

Een zuinige diesel is ook geen optie want we kunne het aantal km/jaar beperken tot 8000 denken we.

Zelf zat ik te denken aan een VW Polo Bluemotion, maar een tweedehands Prius is ook wel een goeie. Het nadeel is dat het zicht naar achteren wel wat beperkt is. dat is vervelend als je veel op kleine plekken moet parkeren en een vrouw (de hoofdgebruiker) met chronische schouder- en nekklachten.

We zoeken verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:57:... Zelf zat ik te denken aan een VW Polo Bluemotion, maar een tweedehands Prius is ook wel een goeie. Het nadeel is dat het zicht naar achteren wel wat beperkt is. dat is vervelend als je veel op kleine plekken moet parkeren en een vrouw (de hoofdgebruiker) met chronische schouder- en nekklachten.

We zoeken verder...
Juh, hij heeft wat praktische nadeeltjes.

Inderdaad zicht naar achteren is iets minder, maar ook hoofdruimte achter is iets minder (beenruimte wel weer plenty), en hij heeft geen trekhaak (alleen voor fietsen). Ook is hij wat zijwindgevoelig.

Ach ja, daar kan ik zelf waarschijnlijk wel mee leven :P

Ik weet niet precies wat je budget is, maar is een Civic hybrid, of een Civic vtec-e met 6 versnellingen en andere kleppentiming voor laag in de toeren (oude wagen, voor een paar duizend wel te kopen) niet iets?

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjuh op 24-01-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Met die kleine eco diesels ga je wel belasting betalen, wat er toch wel in hakt op de maandelijkse kosten. Je rijdt er veel te weinig voor. Een Prius 2 is heel erg betaalbaar, kost een stuk minder in de wegenbelasting en rijdt erg zuinig. Totale kosten zullen veel minder zijn.
Als je niet zo veel auto nodig hebt zou ik gewoon lekker een Yaris kopen van leeftijd aan de hand van je budget. Laagste maandelijkse kosten, want zeer betrouwbaar en ook zeer zuinig. Al kun je met de Prius 2 uiteindelijk nog zuiniger rijden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:53:
Het was niet direct zo dat ze dat niet willen, maar ze waren nu niet direct enthousiast. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar het verbaasde me om twee redenen: ten eerste heb ik het nog niet eerder meegemaakt en ten tweede lijkt het me in eerste instantie een tikje vreemd dat een startup niet direct toehapt bij het aanbod van gratis publiciteit op een vrij goed bezocht duurzaam blog met 6+k unieke bezoekers per maand. Hoe enthousiast ik ook over het voertuigje ben, het lijkt me een redelijk moeilijk te verkopen product op dit moment.

Maar goed, ze zullen er ongetwijfeld een goede reden voor hebben.
Erik (ik neem aan dat je met hem gemailt hebt), is iets anders ingesteld dan de gemiddelde Nederlander.
Heeft een aantal tegenslagen gehad in het verleden en dan kun je wantrouwender worden.

Ik ken hem nog uit de tijd dat hij aan ombouw deed voor off road modellen (zelf ook gedaan voor het reizen op de motor, nu 2 wielen biopower (Copyright PolderPV :) )).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 15:39
Renault Zoe ? Een stuk duurder dan te Prius 2 maar veel beter dan een Polo BM.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Elektrische auto's hebben heel hoge vaste kosten (afschrijving en, in het geval van Renault, accuhuur) en heel lage variabele kosten. Dat maakt ze erg duur per kilometer bij lage kilometrages, terwijl het paradoxaal genoeg natuurlijk relatief lastig is hoge kilometrages te halen met een e-auto.

Verder kun je als particulier niet echt meevreten uit de absurde e-auto-subsidieruif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-10 16:55
Durf het niet te zeggen. Net een tweedehands Citroen Grand Picasso gekocht. Plenty ruimte en comfort en toch wel 1:16 op benzine als je niet te ver boven de 100 komt. Volgens mij is rijgedrag voor het gemiddelde bepalender dan de grootte van de auto. Onze Smart rijdt ook 1:20 maar is wel iets kleiner ... en natuurlijk de fiets als het fff kan.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Honda Civic Hybride kan ik niet aanraden. Achterbank kan niet weggeklapt worden (geen Ikea ritjes dus!) en je moet als een volslagen dronken bejaarde rijden wil je boven de 1:20 komen. En niet harder dan 90 km/u rijden, dan stijgt het verbruik bizar.

Ik heb nu 110k op de teller staan (lease) en probeer redelijk zuinig te rijden + ik rij veel snelwegkilometers met 100 km/u. Gemiddeld verbruik is 1:17. Dat is misschien zuinig, maar niet bijzonder zuinig.

In de kerstvakantie alleen prive gereden met korte ritjes in de buurt zonder snelweg; verbruik van 1:14 :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Of kijk naar een auto op lpg. Een G3 installatie kost niet erg veel meer per maand. Brandstof is schoner dan benzine en diesel en is tegenwoordig zeer betrouwbaar en verbruik is niet veel hoger dan op benzine.
Is een Dacia Logan op LPG-G3 niets voor je, a-sexy, veel ruimte en goedkoop.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Motrax schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:32:
Honda Civic Hybride kan ik niet aanraden. Achterbank kan niet weggeklapt worden (geen Ikea ritjes dus!) en je moet als een volslagen dronken bejaarde rijden wil je boven de 1:20 komen. En niet harder dan 90 km/u rijden, dan stijgt het verbruik bizar.

Ik heb nu 110k op de teller staan (lease) en probeer redelijk zuinig te rijden + ik rij veel snelwegkilometers met 100 km/u. Gemiddeld verbruik is 1:17. Dat is misschien zuinig, maar niet bijzonder zuinig.

In de kerstvakantie alleen prive gereden met korte ritjes in de buurt zonder snelweg; verbruik van 1:14 :X
Dan vraag ik me echt af hoe je rijstijl is.

Ik heb 90.000km met de HCH gereden in de zomer met gemak 1:19 zonder als een slak te rijden. Zelfs harder als het gemiddelde verkeer met optrekken. Op de snelweg 108kmph op de cc. Kwestie van het ima systeem goed gebruiken. In de winter zat ik op 1:17. Kwestie van het ima systeem goed gebruiken. Mijn collega reed langzamer maar verbruikte een stuk meer omdat hij reed zoals in een conventionele auto.
Had er zelfs 17/245 op liggen wat ook niet bevordelijk was voor het verbruik.

Amersfoort - Berlijn - Amersfoort gemiddeld 1:15 met 135kmph op de cc, gemeten aan de tank.

Wel 2x het accupakket vervangen omdat die defect raakte |:(
Verder vond ik het een heerlijke auto.

@Jeroen, als je goedkoop wilt rijden koop dan een Swift 1.0 eco uit 2002, de afschrijving heb je gehad. Onder 750kg dus goedkoop in de mrb, erg betrouwbaar en erg zuinig.

Goedkoper kan je niet rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 24-01-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Per 1/1/2014 is artikel 31c van de electriciteitswet zodanig aangepast dat onbeperkt salderen voor duurzame electriciteit is toegestaan. Opvallend genoeg is het nu ook mogelijk geworden om niet-duurzame electriciteit te salderen tot een maximum van 5000 kwh. Ook artikel 95c van de electriciteitswet is aangepast:"Bepalingen die zijn opgenomen in overeenkomsten inzake levering van elektriciteit aan afnemers die beschikken over een aansluiting op het net met een totale maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3*80A en die tot doel hebben de opwekking van duurzame elektriciteit te verbieden zijn onverbindend."
Bron

Is leuk hoor, maar het houdt PV nog steeds klein bier omdat salderen automatisch betekent dat eigenverbruik de limiet is. Dit is maar een heel klein stapje voorwaarts, eigenlijk meer een flinke stap zijwaarts...

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 25-01-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:11:
[...]Bron

Is leuk hoor, maar het houdt PV nog steeds klein bier omdat salderen automatisch betekent dat eigenverbruik de limiet is. Dit is maar een heel klein stapje voorwaarts, eigenlijk meer een flinke stap zijwaarts...
Tsjah, maar een systeem waar mensen onbeperkt tegen 22 cent/kWh kunnen leveren is op den duur gewoon sociaal-economisch onhoudbaar. Mensen met zowel geld, ruimte, als kennis van dit goudmijntje zullen enorme installaties neerzetten en profiteren van de mensen die dat niet hebben. Want de mensen die het niet hebben betalen er indirect gewoon voor door hogere vaste lasten (grid aanpassing) en hogere stroomprijs (minder baseload, meer peakers).

Kortom, de maatschappelijke weerstand tegen PV gaat grote vormen aannemen: de rijken profiteren, de armen betalen.

Bij een hoge penetratiegraad van PV is het enige 'eerlijke' systeem een met real-time pricing. Voorlopig vind ik salderen een prima systeem (kijkende naar de meeste andere landen mogen we nog van geluk spreken met salderen!), want nu heeft bijna iedereen een kans op een installatie op het dak. Veel kleine installaties heeft bij mij de voorkeur boven enkele grote installaties => power to the people.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Ik vind alle hysterie over grid aanpassingen overdreven. Nota bene de netbeheerders zelf geven in hun rapporten aan dat PV door kan groeien in Nederland tot 8GWp, en dat bij die groei de stabiliteit van het net zal toenemen. Pas als we over de 8GWp heen gaan zal de stabiliteit weer gaan dalen, en als we er fors overheen gaan zullen inderdaad aanpassingen nodig zijn.

De inschatting is trouwens dat dat kleinere aanpassingen zijn dan die nodig zijn voor bijv. elektrisch rijden en het invoeren van WP verwarming op grote schaal. En persoonlijk denk ik dat die aanpassingen daar zelfs nog deels mee samenvallen, ofwel: toch al nodig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Maar laten we wel wezen: 8GWp stelt nog niet veel voor. Dat is wat Duitsland in één jaar bijbouwt.

Ik heb het over echt hoge penetratiegraad, niet rommelen in de marge (zoals nu), dan zijn er echt wel veel aanpassingen nodig. Maar dat is juist goed voor de economie, hebben we wat te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
8GWp (6%) is de bovengrens van wat haalbaar wordt geacht om te kunnen plaatsen tot aan 2020. Hier rommelen we per definitie heel erg veel in de marge, omdat er geen duidelijke keuzes gemaakt worden. De kans dat we minder dan de helft van dat getal (3%) halen is levensgroot door veel gezwets en weinig doen.

En ja, in Duitsland zitten ze al aanmerkelijk hoger, ook zonder extreem grote investeringen in de infrastructuur. Daar wentelen ze de druk echter af op Polen, Tsjechie, etc. Die landen krijgen door hun verbindingen nu de overschotten te verwerken. Of die situatie gewenst is laat ik even buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bartjuh schreef op zondag 26 januari 2014 @ 10:56:
[...]

Tsjah, maar een systeem waar mensen onbeperkt tegen 22 cent/kWh kunnen leveren is op den duur gewoon sociaal-economisch onhoudbaar. Mensen met zowel geld, ruimte, als kennis van dit goudmijntje zullen enorme installaties neerzetten en profiteren van de mensen die dat niet hebben. Want de mensen die het niet hebben betalen er indirect gewoon voor door hogere vaste lasten (grid aanpassing) en hogere stroomprijs (minder baseload, meer peakers).

Kortom, de maatschappelijke weerstand tegen PV gaat grote vormen aannemen: de rijken profiteren, de armen betalen.

Bij een hoge penetratiegraad van PV is het enige 'eerlijke' systeem een met real-time pricing. Voorlopig vind ik salderen een prima systeem (kijkende naar de meeste andere landen mogen we nog van geluk spreken met salderen!), want nu heeft bijna iedereen een kans op een installatie op het dak. Veel kleine installaties heeft bij mij de voorkeur boven enkele grote installaties => power to the people.
Ik kan me hier wel in vinden, de gewone man zonder PV in Duitsland betaalt nu de hoofdprijs aan toeslagen, en heeft er geen voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Bezuiniger schreef op zondag 26 januari 2014 @ 11:59:
Ik vind alle hysterie over grid aanpassingen overdreven. Nota bene de netbeheerders zelf geven in hun rapporten aan dat PV door kan groeien in Nederland tot 8GWp, en dat bij die groei de stabiliteit van het net zal toenemen. Pas als we over de 8GWp heen gaan zal de stabiliteit weer gaan dalen, en als we er fors overheen gaan zullen inderdaad aanpassingen nodig zijn.

De inschatting is trouwens dat dat kleinere aanpassingen zijn dan die nodig zijn voor bijv. elektrisch rijden en het invoeren van WP verwarming op grote schaal. En persoonlijk denk ik dat die aanpassingen daar zelfs nog deels mee samenvallen, ofwel: toch al nodig worden.
Als men alle vermogens in Nederland optelt van de energie centrale's die hier werkend zijn en ze draaien allemaal full power dan praten we over een vermogen van 19994MW = 19,994 GW
Als er een PV vermogen van 8 GWp optimaal werkt laten we dan zeggen dat er dan een vermogen vrij komt van +- 5,5GW op het moment van de hoogste zonnestand.

Ik vindt dit zelf dan toch best wel een flink aandeel op de totale energie huishouding.
Laten we nou eerst die 8GWp maar eens realiseren met zijn allen dan denk ik dat we allemaal heel blij kunnen zijn dat een vierde van alle energie opgewekt word door de zon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

zonnefreak schreef op zondag 26 januari 2014 @ 16:27:
[...]Als men alle vermogens in Nederland optelt van de energie centrale's die hier werkend zijn en ze draaien allemaal full power dan praten we over een vermogen van 19994MW = 19,994 GW
Als er een PV vermogen van 8 GWp optimaal werkt laten we dan zeggen dat er dan een vermogen vrij komt van +- 5,5GW op het moment van de hoogste zonnestand.

Ik vindt dit zelf dan toch best wel een flink aandeel op de totale energie huishouding.
Laten we nou eerst die 8GWp maar eens realiseren met zijn allen dan denk ik dat we allemaal heel blij kunnen zijn dat een vierde van alle energie opgewekt word door de zon. :)
True, dat is 1/4de van het vermogen, niet van de opbrengst! (dat is slechts een fractie). Dat heeft Duitsland reeds ;) En die ondervinden inderdaad behoorlijke problemen ermee, die voornamelijk door het buitenland en negatieve stroomprijzen worden opgevangen. Als iedereen in Europa die cijfers gaan halen, dan hebben we echt wel een probleem als er niets aan het grid wordt gedaan. En dat gaat hoe je het went of keert geld kosten. Niet dat ik dat erg vind, het moet sowieso een keer gebeuren, en dan hebben we wat te doen.

Als we willen dat zon een kwart van de opbrengst gaat leveren, dan moet er echt heel veel veranderen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Bartjuh schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:41:
Maar laten we wel wezen: 8GWp stelt nog niet veel voor. Dat is wat Duitsland in één jaar bijbouwt.

Ik heb het over echt hoge penetratiegraad, niet rommelen in de marge (zoals nu), dan zijn er echt wel veel aanpassingen nodig. Maar dat is juist goed voor de economie, hebben we wat te doen :P
Het Nederlandse productiepark is zo'n 22-24 GW, dus 8 GWp mogelijk zonder bijzondere grid aanpassingen lijkt me best veel. Vergelijken met Duitsland is oneerlijk als je niet rekening houdt met dat het land ook veel groter is (qua omvang en bevolking). Duitsland installeerde overigens net iets meer dan 4 GWp PV in 2013.
drielp schreef op zondag 26 januari 2014 @ 15:52:
[...]

Ik kan me hier wel in vinden, de gewone man zonder PV in Duitsland betaalt nu de hoofdprijs aan toeslagen, en heeft er geen voordeel van.
Zoveel is die FIT toeslag voor de EEG niet. Bovendien hoor ik de Duitsers zelf er niet over klagen. Het was in iedergeval geen belangrijk verkiezingsitem, de enige partij die tegen de EEG was (FPD, de Duitse VVD) is zelfs uit het parlement gestemd.
Bartjuh
En die [Duitsers] ondervinden inderdaad behoorlijke problemen ermee [PV], die voornamelijk door het buitenland en negatieve stroomprijzen worden opgevangen.
Het zijn niet de Duitsers die er problemen mee hebben, het zijn de grote energiemaatschappijen met inflexibele kolencentrales (en dure gascentrales) die daar problemen mee hebben omdat het hun -voornamelijk kolen-stroom is die onder de prijs verkocht moet worden. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door styno op 26-01-2014 20:22 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

styno schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:48:
[...]Het Nederlandse productiepark is zo'n 22-24 GW, dus 8 GWp mogelijk zonder bijzondere grid aanpassingen lijkt me best veel. Vergelijken met Duitsland is oneerlijk als je niet rekening houdt met dat het land ook veel groter is (qua omvang en bevolking). Duitsland installeerde overigens net iets meer dan 4 GWp PV in 2013.
8GWp is geïnstalleerd vermogen, dat wordt op een zomerse piekdag (vanwege verschillende oriëntaties) niet meer dan 5 of 5,5GW. Desalniettemin toch 25%, of misschien zelfs 35% van het vermogen. Best impressive, daar niet van.

Ik keek er echter naar in het licht van opbrengst. Dan is dit niet veel meer dan een paar procent op jaarbasis, en dat is al ruim gerekend. Willen we echt een deuk in een pakje boter slaan moeten we naar tientallen procenten. En dat betekend dat er momenten zijn dat geen enkele centrale hoeft te draaien, en we puur op PV draaien. Dat vereist enorme veranderingen in infrastructuur, in de manier waarop we met energie omgaan (demand-side management), en buffer mogelijkheden.

Maar goed, laten we eerst maar eens zorgen dat we die 3-4% halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:25
Wasmachine lijkt overleden, wil nu een hotfill machine. Iemand ervaring? Ik heb een AEG gezien: http://www.kieskeurig.nl/wasmachine/aeg/l76485hfl/1277600
wordt in Nederland niet geleverd door AEG maar Belgische winkel levert (gratis) in Nederland.
Energielabel is A+++ -10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Puur op PV willen draaien is imho te simplistisch. Wind (op land) is voorlopig een stuk goedkoper dan PV, levert hogere capaciteitsfactoren (vooral wind op zee) en levert dit vaak op het moment dat PV dit niet doet. We zullen alle zeilen moeten bijzetten om de klimaatdoelen te halen en dat betekend dat je een klapper als wind niet kunt overslaan naast de verdere uitrol van PV.

Denemarken en Duitsland laten zien dat veel hogere installatiegraden mogelijk zijn zonder noemenswaardige problemen met het grid. Denemarken heeft zelfs al eens meer stroom met wind opgewekt dan de eigen vraag en ook zij blijven vol inzetten op meer wind.

Het grid en de gridoperators kunnen meer hebben dan menigeen denkt. Maar laten wij eerst maar eens zorgen dat we 5% van onze jaarverbruik duurzaam gaan opwekken voordat we ons zorgen gaan maken over het grid en moeilijke dingen doen als power2gas, batterijbuffering etc.

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 27-01-2014 10:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

deejeebv schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:31:
Wasmachine lijkt overleden, wil nu een hotfill machine. Iemand ervaring? Ik heb een AEG gezien: http://www.kieskeurig.nl/wasmachine/aeg/l76485hfl/1277600
wordt in Nederland niet geleverd door AEG maar Belgische winkel levert (gratis) in Nederland.
Ik heb 4 jaar geleden een goedkope Duitse Candy (wie kent ze nog?) hotfil type GO 1272D gekocht via een Nederlandse webwinkel. Werkt prima, 7kg, programmeerbare starttijd. Alleen centrifugeren gaat maar tot 1200 toeren.

[ Voor 8% gewijzigd door styno op 27-01-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de EWH147313W en ik denk dat dit nu de aeg is, met 200 euro erbovenop voor het logo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
styno schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:35:
Puur op PV willen draaien is imho te simplistisch. Wind (op land) is voorlopig een stuk goedkoper dan PV en levert hogere capaciteitsfactoren (vooral wind op zee) en levert dit vaak op het moment dat PV dit niet doet. We zullen alle zeilen moeten bijzetten om de klimaatdoelen te halen en dat betekend dat je een klapper als wind niet kunt overslaan naast de verdere uitrol van PV.
Toch zijn mijn liberale vrienden (ja, ik heb ze in alle lagen van de bevolking ;) ) er nog steeds rotsvast van overtuigd dat windenergie duur, onrendabel, onbetrouwbaar, etc. is...
Maar laten wij eerst maar eens zorgen dat we 5% van onze jaarverbruik duurzaam gaan opwekken voordat we ons zorgen gaan maken over het grid en moeilijke dingen doen als power2gas, batterijbuffering etc.
Precies. Ik zie mensen zich helemaal het hoofd breken over accu's, persluchtopslag en weet ik niet wat. Maar laten we eerst eens een deuk maken in ons fossiele energieverbruik met zon en wind. We zijn overduidelijk nog lang niet bij het punt dat buffering nodig is, zéker als we ook werk maken van vraagsturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48

Seafarer

XXX

deejeebv schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:31:
Miele W5841
7 kg 1600 toeren. en toch zeer stil. starttijd van te voeren te programmeren.

Ik ben er dus zeer tevreden over. De WAF nog meer.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Seafarer schreef op zondag 26 januari 2014 @ 22:39:
[...]

Miele W5841

Hier ook een Miele hotfill. Vooral die programmeerbare starttijd is handig met de zonneboiler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:25
Seafarer schreef op zondag 26 januari 2014 @ 22:39:
[...]

Miele W5841

Die kost meer dan het dubbele van de AEG, dat is mij een te groot verschil. En je koopt er 4 Candy hotfill machines voor.

[ Voor 6% gewijzigd door deejeebv op 27-01-2014 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

deejeebv schreef op maandag 27 januari 2014 @ 06:56:
[...]

Die kost meer dan het dubbele van de AEG, dat is mij een te groot verschil. En je koopt er 4 Candy hotfill machines voor.
Miele er is geen betere.... :+ flauw maar waarom geven mensen dan wel zoveel geld uit voor een Miele?

Even mezelf als voorbeeld:
1: Meer dan degelijke bouw en voldoende gewicht (niet eerst vragen wat het gewicht is voordat hij de trap op moet)
2: Eigen reparatiedienst, en het woord coulance kent men (kom daar bij "ik ben toch niet gek" of webwinkel eens mee aan).
3: Afspraak is afspraak (kom daar bij ......)
4: 1600 toeren wordt je was al lekker droog van en is na een nachtje in het trapgat al meer dan voldoende om droog te zijn.
5: Instelbaar op water
6: Software update mogelijk

En dan zijn er nog wel meer dingen maar ik denk dat je nu wel weet waarom ik er meer voor wil betalen.

Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.....

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 27-01-2014 08:22 . Reden: typo ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48

Seafarer

XXX

deejeebv schreef op maandag 27 januari 2014 @ 06:56:
[...]

Ter aanvulling op die miele.

Kenissen hebben mij ook altijd voor gek verklaard. Wassen, drogen, vaatwassen.

Ik ga hier niet roepen dat het nooit kapot gaat, maar als je de service nodig hebt dan komen ze en laten altijd een gerepareerde machine achter. Dus niet 2 keer komen met de verkeerde spullen.

Dat scheelt dus vrije dagen.

De meeste kennissen (vooral met gezin) hebben nu ook miele. Ik snap niet waarom. _/-\o_

Overigens door de goede kwaliteit en service-net zijn ze ook goed zelf te repareren.

Maar de aanschaf blijft hoog. (was ik alweer vergeten)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het goede van Miele is dat bij het ontwerp al is nagedacht over service en onderhoud. Voor de meeste werkzaamheden hoef je een Miele wasmachine niet eens van z'n plaats te halen, dat kan gewoon vanaf de voorkant. Het hele voorpaneel kan als een deur wegdraaien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

ollie1965 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 08:21:
[...]

Miele er is geen betere.... :+ flauw maar waarom geven mensen dan wel zoveel geld uit voor een Miele?
....
2: Eigen reparatiedienst, en het woord coulance kent men (kom daar bij "ik ben toch niet gek" of webwinkel eens mee aan)
....

En dan zijn er nog wel meer dingen maar ik denk dat je nu wel weet waarom ik er meer voor wil betalen.

Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.....
Nog los van prijs/kwaliteit/service discussiepunten....mensen "zijn wel gek". Want men accepteert het gewoon wanneer ze door Mediamarkt (of andere winkels) met een kluitje het riet in worden gestuurd bij een defect. Tijdens de te verwachten technische (dus geen economische) levensduur van de machine mag verwacht worden dat deze bij normaal en correct gebruik probleemloos deze periode doorkomt. Zo niet, dan moet de winkel waar je hem koopt ervoor zorgen dat deze gerepareerd wordt. Kosteloos! Het betreft hier geen garantie, maar wel een risico voor de verkopende partij genaamd "non-conformiteit". Na 6 maanden dient de gebruiker aan te tonen dat de machine correct is gebruikt en dat het probleem niet is ontstaan door normale slijtage (overmatig gebruik). Binnen de 6 maanden ligt die verantwoordelijkheid bij de verkopende partij.

Kortom....je mag niet eens worden doorgestuurd naar de reparatiedienst van de fabrikant...dat moet de winkel oplossen.

Blijven wel erg lastige discussies...en die kunnen lang duren. Waarschijnlijk zou ik ook het belang van schone was voor laten gaan en zal "het principe" naar de achtergrond gaan....maar we zijn dan wel "gek". Het is voor de schone was natuurlijk fijn dat Miele blijkbaar goede service verleent :).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Ach, broer had een AEG droger, ging stuk. Gaat naar elektroboer na 6 jaar, krijgt ie te horen: "Reparatie kost 100 euro, je kan beter een nieuwe kopen". In plaats dat ie gewoon 100 euro uitgeeft voor een apparaat dat verder nog prima werkt gaat ie naar huis met een nieuwe Bosch droger. Niet zuiniger dan de vorige, geen groter vulgewicht, maar wel het idee dat ie wat goeds had, want "AEG is hetzelfde als Zanussi, is goedkope rotzooi, je kan beter Bosch nemen".

Ik heb hier een AEG combi apparaat. Droogfunctie gebruik ik bijna niet en als ik het gebruik valt het tegen. Ik mis het ding ook niet. Denk dat als ie stuk gaat de LG wasmachine van mijn vriendin de plaats gaat innemen. Misschien zelfs wel eerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Cheese_man schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:13:
[...]

Nog los van prijs/kwaliteit/service discussiepunten....mensen "zijn wel gek". Want men accepteert het gewoon wanneer ze door Mediamarkt (of andere winkels) met een kluitje het riet in worden gestuurd bij een defect. Tijdens de te verwachten technische (dus geen economische) levensduur van de machine mag verwacht worden dat deze bij normaal en correct gebruik probleemloos deze periode doorkomt. Zo niet, dan moet de winkel waar je hem koopt ervoor zorgen dat deze gerepareerd wordt. Kosteloos! Het betreft hier geen garantie, maar wel een risico voor de verkopende partij genaamd "non-conformiteit". Na 6 maanden dient de gebruiker aan te tonen dat de machine correct is gebruikt en dat het probleem niet is ontstaan door normale slijtage (overmatig gebruik). Binnen de 6 maanden ligt die verantwoordelijkheid bij de verkopende partij.

Kortom....je mag niet eens worden doorgestuurd naar de reparatiedienst van de fabrikant...dat moet de winkel oplossen.
Klopt en in de garantie periode zal ik ook daar aankloppen (waar ik hem gekocht heb), alleen dat hoeft dus niet bij een Miele :) (bij mij nog nooit overkomen, en alle mensen die ik ken met een Miele ook niet).
En nee het is niet compleet kostenloos binnen de technische levensduur (hint afschrijving, uren monteur)

Gemiddeld gaat een Miele ook langer mee dan enig ander merk, bij mijn moeder al 28 jaar..........
Blijven wel erg lastige discussies...en die kunnen lang duren. Waarschijnlijk zou ik ook het belang van schone was voor laten gaan en zal "het principe" naar de achtergrond gaan....maar we zijn dan wel "gek". Het is voor de schone was natuurlijk fijn dat Miele blijkbaar goede service verleent :).
En alleen dat is die prijs al waard, krijg ik er ook nog kwaliteit en een goede servicedienst bij :)
En die kwaliteit (en het kunnen vervangen van onderdelen, wat bij andere merken niet altijd is) is ook weer duurzaam.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cheese_man schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:13:
[...]

Wat is de te verwachten technische levensduur van een Candy? Wat is die van een Miele? Misschien geeft TCO een betere benadering van het geheel. Bovendien lijkt het langdurig gebruik van dezelfde machine mij duurzamer dan het keer op keer recyclen van machines.

Overigens lijkt me het hebben van fabrieksservice een groot pré voor Miele. Servicetechnici geven waardevolle informatie door over goede en zwakke ontwerpen. Daar doet de afdeling produktontwikkeling z'n voordeel mee. Een goede kwaliteitscirkel en dat al jaren lang.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@ollie1965: Jazeker kosteloos! Zie hier een citaat van Consuwijzer.nl:
Wat zijn uw rechten bij een ondeugdelijk product?
Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u de volgende rechten. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
Dit alles is te lezen op: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Dus nogmaals....fijn dat de fabrikant het belangrijk vindt dat de machines wasjes draaien, maar "we" zijn wel degelijk "gek".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

ericplan schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:57:
[...]

Wat is de te verwachten technische levensduur van een Candy? Wat is die van een Miele? Misschien geeft TCO een betere benadering van het geheel. Bovendien lijkt het langdurig gebruik van dezelfde machine mij duurzamer dan het keer op keer recyclen van machines.

Overigens lijkt me het hebben van fabrieksservice een groot pré voor Miele. Servicetechnici geven waardevolle informatie door over goede en zwakke ontwerpen. Daar doet de afdeling produktontwikkeling z'n voordeel mee. Een goede kwaliteitscirkel en dat al jaren lang.
Dat is de grote vraag....wat is de technische levensduur die je mag verwachten bij een bepaald product. Toen ik opzoek was naar een nieuwe tv heb ik me eraan gewaagd dit uit te vinden....de fabrikant zou dit moeten weten en moeten communiceren...maar...die zeggen het niet te weten/doen het niet. Het gezonde verstand zegt dat goedkoop, duurkoop is, maar ik heb geen enkele fabrikant kunnen betrappen op een zinnetje in de handleiding dat iets zegt als:

- bij correct gebruik en normale belasting kunt u verwachten dat u het product probleemloos 5-7 jaar kunt gebruiken.

Dus de Europese regels zijn er, de klant heeft rechten, maar kan moeilijker zijn recht "halen" door het ontbreken van essentiële informatie van de fabrikant!! :o Rara...hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheese_man schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:13:
[...]

- bij correct gebruik en normale belasting kunt u verwachten dat u het product probleemloos 5-7 jaar kunt gebruiken.
Omdat ze wel gek zouden zijn omdat te specificeren. Dan gaat iedereen wiens televisie voor die termijn stuk gaat met de "klantenrechten" in de hand zeggen dat iets binnen de technische levensduur kapot is gegaan en dat het daarom kosteloos vervangen moet worden.
Maar zo werkt het niet. Een technische levensduur van 5 jaar betekent niet dat het produkt binnen die 5 jaar niet kapot kan gaan en ook niet dat het na 5 jaar direkt kapot gaat. Er zijn genoeg televisies die 20 jaar lang zonder problemen werken. Er zijn er ook die na 3 jaar stuk gaan.
Dus de Europese regels zijn er, de klant heeft rechten, maar kan moeilijker zijn recht "halen" door het ontbreken van essentiële informatie van de fabrikant!! :o Rara...hoe kan dat?
Maar wat is je "recht"? Dat het 5 jaar lang probleemloos werkt en binnen die termijn alles kosteloos vervangen wordt? Dat je 2 jaar garantie hebt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Maasluip schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:22:
[...]

Omdat ze wel gek zouden zijn omdat te specificeren. Dan gaat iedereen wiens televisie voor die termijn stuk gaat met de "klantenrechten" in de hand zeggen dat iets binnen de technische levensduur kapot is gegaan en dat het daarom kosteloos vervangen moet worden.
Maar zo werkt het niet. Een technische levensduur van 5 jaar betekent niet dat het produkt binnen die 5 jaar niet kapot kan gaan en ook niet dat het na 5 jaar direkt kapot gaat. Er zijn genoeg televisies die 20 jaar lang zonder problemen werken. Er zijn er ook die na 3 jaar stuk gaan.

[...]

Maar wat is je "recht"? Dat het 5 jaar lang probleemloos werkt en binnen die termijn alles kosteloos vervangen wordt? Dat je 2 jaar garantie hebt?
Ja...dat zijn de rechten van de consument. Je gaat een koopcontract aan met redelijke verwachtingen. Wanneer daar niet aan voldaan wordt, kan het contract ontbonden worden. Geld moet dan weer retour afzender met in acht name van de periode probleemloos gebruik tijdens de te verwachte technische levensduur. De verkopende partij heeft "het voordeel" dat er een 2 jarige fabrieksgarantie op producten zit. Dat voordeel druppelt door naar de koper, daar hij dan minder/geen bewijs hoeft te overleggen bij een defect.

Wanneer er onderdelen zijn waarvan verwacht mag worden dat ze voor einde van de technische levensduur vervangen moeten worden, of wanneer en onderhoud moet plaatsvinden, dan dient de verkoper dat te vermelden en daar moet de consument zich aan houden. Ook normale slijtage door intensief gebruik valt niet onder dit "recht".

Bijvoorbeeld:

Ik koop een plasma tv. Ik lees tot mijn grote verrassing dat de tv 5-7 jaar probleemloos meegaat, maar dat de beeldbuis 10.000 uren meegaat en ieder jaar de ventilatoren schoongemaakt moeten worden. Wanneer ik bij een defect kan aantonen dat de tv correct is gebruikt, het defect binnen de technische levensduur is ontstaan, de beeldbuis minder dan 10.000 uur heeft gedraaid en ik het periodiek onderhoud heb uitgevoerd, dan dient de tv kosteloos gerepareerd/vervangen te worden. Wanneer dat niet mogelijk is, dan wordt het koopcontract ontbonden en moet de verkoper het geld teruggeven rekening houdend met de periode van probleemloos gebruik tijdens de technische levensduur.

...dus don't shoot the messenger. Ik lees het ook allemaal maar op het internet.

Dus non-conformiteit is niet hetzelfde als garantie...maar er zijn wel degelijk rechten (en plichten) voor de betrokken partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:57:
Misschien geeft TCO een betere benadering van het geheel.
Precies! Maar we leven in een wereld waarin mensen printertjes van € 50 kopen waar € 65 aan cartridges moeten. TCO? Te veel consumenten hebben geen flauw idee wat dat is :(

Wij hebben nu een twee jaar oude Whirlpool, voldoet prima voor met zijn tweetjes. Hij zal over een paar maanden flink meer te doen krijgen, we zullen zien hoe hij zich houdt. Als hij stuk gaat zal ik natuurlijk eerst een zo goed mogelijke afweging maken tussen repareren/vervangen, en als het vervangen wordt zal ik absoluut een Miele overwegen, precies om de redenen die al genoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Cheese_man schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:08:
@ollie1965: Jazeker kosteloos! Zie hier een citaat van Consuwijzer.nl:

[...]

Dit alles is te lezen op: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Dus nogmaals....fijn dat de fabrikant het belangrijk vindt dat de machines wasjes draaien, maar "we" zijn wel degelijk "gek".
Ondeugdelijk product is naar mijn mening iets anders dan een defect product. Ondeugdelijk product voldoet niet aan de specificaties/functionaliteiten, defect product is kapot en kan (deels/geheel) niet functioneren.

Als het echt zo was dat er geen/nooit afschrijving gehanteerd zou worden dan moeten er legio producenten/verkopers binnen de kortste keren failliet zijn....
Maar dan wordt het eindelijk wel duurzamer op deze wereld door wetgeving!!!

Mogelijk dat ik in de jurisprudentie/wetgeving achter loop, maar een paar jaar geleden nog een rechtzaak gevalletje in mijn nabijheid gehad met een autodealer.
Er werd door de rechter met afschrijving gerekend (auto 4-5 jaar met compleet vastgelopen versnellingsbak).....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Ach, twee weken terug nog een klant gecompenseerd. Had een Photosmart 5515 die 14 maanden na aankoop besloot dat er geen zwart meer uit moest komen.

Wat dan pas niet duurzaam is, is dat je vervolgens een HP Photosmart 5520 koopt, je net nieuwe inktpatronen overzet uit de oude (want die had je net vervangen om te proberen het probleem op te lossen), en vervolgens de printer weigert te installeren omdat je per se de setup cartridges moet gebruiken. Zit je dus met 2 setjes open cartridges.

Heb dat ding gewoon kosteloos bij de klant neergezet, kost mij uiteindelijk 69 euro ex BTW en wat regelwerk. Heb nog geprobeerd om compensatie te krijgen bij de leverancier, maar dat wordt opsturen, laten onderzoeken en dan of onderzoekskosten of reparatiekosten betalen. Dan breng ik die oude printer liever gewoon naar de milieustraat, scheelt me gedoe en kosten zijn gewoon zo klaar als een klontje: 69 euro. De BTW krijg ik over 2 maanden wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb geen miele omdat ik het een illusie vind.
wat wel opvallend is dat de miele service komt voor 2 andere merken die ik heb gekocht met gratis 5 jaar full service garantie, merken zijn echt een illusie.
zoals bij jeroenh binnenkort hebben deze 2 machines het looooodzwaar met een kleine van 0 en 2 jaar.

@jeroenh : je kan je lol nog op

leuk : ik mocht verbruik meten bij bcc, er was niemand.(met de el3000)
trof een 32" led-tv aan, 18,6Wac
jemig dat kan dus ook, meteen meegenomen ook, ik ga namelijk voor de integrale kostprijs over de levensduur. ...ook de tv gaat met kinderen snel naar 12+ uur per dag swinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

ollie1965 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:12:
[...]

Ondeugdelijk product is naar mijn mening iets anders dan een defect product. Ondeugdelijk product voldoet niet aan de specificaties/functionaliteiten, defect product is kapot en kan (deels/geheel) niet functioneren.

Als het echt zo was dat er geen/nooit afschrijving gehanteerd zou worden dan moeten er legio producenten/verkopers binnen de kortste keren failliet zijn....
Maar dan wordt het eindelijk wel duurzamer op deze wereld door wetgeving!!!

Mogelijk dat ik in de jurisprudentie/wetgeving achter loop, maar een paar jaar geleden nog een rechtzaak gevalletje in mijn nabijheid gehad met een autodealer.
Er werd door de rechter met afschrijving gerekend (auto 4-5 jaar met compleet vastgelopen versnellingsbak).....
Het lijkt me niet handig dat ik steeds dezelfde dingen oplepel van de door mij genoemde site. De regels zijn duidelijk. Er zijn rechten en plichten, ook na de fabrieksgarantie. Ook staat vast wat "ondeugdelijk" inhoudt. Een defect kan dus inderdaad onder bepaalde (ook door mij genoemde) omstandigheden betekenen dat er sprake is van een ondeugdelijk product. Het is niet relevant een persoonlijke mening daarover te hebben...het is immers omschreven ;). Ik heb ook nergens gezegd dat afschrijving geen factor is. Sterker nog...wanneer het onredelijk is een reparatie uit te voeren, dan bestaat de mogelijkheid het koopcontract te ontbinden. Alle details daarover zijn ook netjes terug te lezen op de betreffende officiële site :).

...even als disclaimer....dit alles staat los van TCO's en "juiste" besluiten omtrent het kopen van wasmachines O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheese_man op 27-01-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:29:
ik heb geen miele omdat ik het een illusie vind.
wat wel opvallend is dat de miele service komt voor 2 andere merken die ik heb gekocht met gratis 5 jaar full service garantie, merken zijn echt een illusie.
zoals bij jeroenh binnenkort hebben deze 2 machines het looooodzwaar met een kleine van 0 en 2 jaar.

@jeroenh : je kan je lol nog op

leuk : ik mocht verbruik meten bij bcc, er was niemand.(met de el3000)
trof een 32" led-tv aan, 18,6Wac
jemig dat kan dus ook, meteen meegenomen ook, ik ga namelijk voor de integrale kostprijs over de levensduur. ...ook de tv gaat met kinderen snel naar 12+ uur per dag swinters.
We zullen het zien. Volgens mij heb je de wasmachine nog geen 5 jaar. En inderdaad, met twee kleine kinderen kan je je lol wel op. Wordt nog leuker als ze een veldsport gaan doen, zoals voetbal of hockey. Dan draait de machine nog vaker.

We hebben trouwens één keer in de luiertijd (katoenen luiers) een defecte deursluiting op de wasmachine gehad en dat was de volgende dag door de Miele fabrieksservice verholpen. Op zo'n moment ben je blij dat zoiets bestaat en dat je niet allerlei "mannetjes" moet bellen, maar dat het met één telefoontje geregeld is. Dat heeft een bijzonder hoge WAF.

@tv We kijken zelf nooit en hebben het destijds aan een maximum verbonden. Eén uur doordeweeks en 1,5 uur in het weekend. Overigens hetzelfde regime gold voor internet, perfect te handhaven dankzij de "kindersicherung" van de Fritz!box. Inmiddels zijn ze meerderjarig :)

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 23 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.