Haha ok, duidelijk, dan weet je in ieder geval waar je over praat. ;)

Ik ben geen pro en ik heb de voorloper van de Pro2, maar die is voor een veel schappelijkere prijs te verkrijgen (in mijn geval uit de boedel van een failliete drukkerij).

• GreenStuff
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-01 21:45
Ja, die hebben we ook liggen, gaat prima denk ik?

Panasonic TX-P55VT60 | Pioneer VSX-828-K | Mede8er MED600X3D

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01 10:07
Wat is de betere koop, Spears & Munsil HD Benchmark (2nd edition) of Disney WoW?
Belangrijk gegeven: de eerste vind ik voor 38 euro en de tweede voor 20 euro.
Is de S&M bijna het dubbele waard?

• PinkPanther1970
Ook een reden?
Lees nochtans veel goeie kritieken, zelfs D-Nice (toch een soort calibratie-referentie, dacht ik) vindt 'm goed en voor sommige testschermen beter dan S&M.

[ Voor 16% gewijzigd door PinkPanther1970 op 27-02-2014 12:55 ]

Verwijderd

Ik heb dan eindelijk mijn eerste plasma tv gekocht. Een Panasonic ST60. Net geïnstalleerd en het beeld gecontroleerd op de dode pixels. Gelukkig niets gevonden. Wat ik wel zag is dat verticale rij met pixels uiterst recht groen zijn en de rij met pixels uiterst links paars. Hoort dit zo?

Links:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/noj2b7.jpg

Rechts:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/fdesn4.jpg
@PinkPanther De wedervraag zou moeten zijn: waar wil je hem voor gaan gebruiken?

Voor kalibratie, dwz instellen van contrast, witbalans, gamma en kleur heb je geen van beide nodig. Daarvoor voldoet iets als AVSHD / GCD / Mascior's Pattern disc. In dat opzicht zijn beide discs weggegooid geld, dat steek je beter in de spaarpot voor een meter / ISF kalibratie. AVSHD voldoet meer dan uitstekend (naar mijn mening zelfs beter) voor instellen van de tv zonder meter.

Wil je allerlei eigenschappen zoals resolutie, motion sharpness, video processing, geometrie, en ook audio etc meten en vergelijken met andere schermen dan is S&M ideaal. Verder is er natuurlijk altijd wel een scherm te vinden dat de WoW heeft / beter heeft dan de S&M. Maar in het algemeen vind ik dit pro vs amateur niveau. S&M heeft veel meer testschermen, volgens mij kun je ze online op de site doorlopen. WoW heeft een hoog "Disney" gehalte en draait mijns inziens vooral om het enthousiast maken van de HT liefhebber met kleurige menu's en dergelijke.

Kortom: AVSHD voor kalibratie, S&M voor verificatie de eigenschappen van het paneel + controle van je setup inclusief audio, en instellingen op je receiver / blu-ray speler (motion, refresh rate etc).

Ik zou zeggen loop de S&M schermen eens door, dat zijn er echt enorm veel (elk linker menu heeft submenu's in de kolommen erboven, elke woord in het hoofdvak is vervolgens een testscherm):
http://www.spearsandmunsil.com/?portfolio=hd-benchmark-2-0

Van WoW weet ik niet waar en of ze ergens online staan, ik weet wel dat het er veel minder zijn en dat het disney gehalte heeft.

Edit: hier een video, die zegt het goed. Inderdaad veel introductiemateriaal voor de beginner, wat HD is, wat overscan is, etc etc, imho redelijk nutteloos want dat lees je overal al op het internet. Basic, weinig testschermen. Voor plasma nutteloze pixelflipper. Zoals al die commerciele beginners discs dus. ;)

YouTube: Disney Does Calibration: World of Wonder Blu-ray vs. Spears & Munsil ...

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 27-02-2014 14:12 ]

• PinkPanther1970
Thx.

AVSHD heb ik al gebruikt, maar via de mp4 bestanden op usb aangezien ik geen blu-ray brander heb en de dvd-versie problemen geeft op mijn Panasonic-speler.
Daarom zou ik dus een van beide versies op blu-ray aankopen, zo kan ik instellen vanaf de bron.
Bovendien worden beide geleverd met een blauwfilter, nodig om de kleur in te stellen.

Heb de eerste versie van S&M op computer staan, maar wederom hetzelfde probleem... geen blu-ray brander.

• PinkPanther1970
Cap schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:07:

Van WoW weet ik niet waar en of ze ergens online staan, ik weet wel dat het er veel minder zijn en dat het disney gehalte heeft.
De "handleiding" van de Disney WoW disc staat hier: http://cdn.dolimg.com/fra..._56pgBooklet%20-%20BD.pdf
Hoezo werkt AVSHD etc niet vanaf je panasonic speler? Je hebt de keuze uit 3 formaten om te branden, uit mijn hoofd AVCHD, BDMV, MP4. Eentje moet toch wel lukken? MP4 kan je volgens mij ook gewoon op een CD ROM branden. En ondersteunt je panasonic speler geen video via DLNA?

WoW / S&M kopen om te "kalibreren" en dan zonder meter? Niet doen, zonde van je geld! Daarom geef ik al aan, wil je kalibreren, steek je geld dan in iets nuttigers als een meter of een professionele ISF kalibratie.

Al die commerciele DVD's buiten S&M zijn echt om de "enthousiast" / newbie uit te leggen wat HD video is, hoe je een tv zou moeten afstellen etc. Maar het echte antwoord is dat je buiten het contrast en helderheid en de basisinstellingen (kleur "warm" ipv "normaal", tint op neutraal, enhancers off, dat soort shit) gewoon niet kan kalibreren. Daarvoor heb je een meter nodig. Daar helpen alle leuke schermpjes en kleurige menu's en "demonstration video's" niets aan. ;)

Dat blauwfilter is nutteloos, onze plasma's zijn al zo goed afgesteld dat je het hoogstens erger / slechter maakt dan het al is, want zo'n filter is enorm onnauwkeurig. Vroeger werd het gebruikt om de main color control in te stellen en in de VS met NTSC ook de tint (dit laatste is bij PAL niet nodig). Zo'n blauwfilter komt dus uit het CRT / pre-HD tijdperk, is vooral bedoeld voor de tintproblemen van NTSC (never twice the same color) en het werkt dus alleen een beetje om de ergste fout eruit te halen als je een zeer brakke tv / projector hebt die enorm afwijkt. Kortom een blauwfilter is tegenwoordig niet meer dan een gimmick.

(De bedoeling is dat zo'n blauw filter al het overige (rode/groene) licht blokkeert zodat je de main color (eigenlijk de rgb luminance) goed kan instellen met een testscherm. Ik heb er een paar liggen, er zat er volgens mij ook een bij de S&M blu-ray. Kalibreer je een tv en pak je dan het blauwfilter erbij dan zie je dat er gewoon heel weinig van klopt. Uiteraard omdat een blaufilter toch altijd nog een beetje rood en groen licht doorlaat. En eigenlijk heb net zo goed een groen-filter en rood-filter nodig om de luminance van die kleuren ook goed af te stellen, want niets garandeert dat als B klopt, R en G dat ook doen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 27-02-2014 14:22 ]

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11-2025
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:01:
Ik heb dan eindelijk mijn eerste plasma tv gekocht. Een Panasonic ST60. Net geïnstalleerd en het beeld gecontroleerd op de dode pixels. Gelukkig niets gevonden. Wat ik wel zag is dat verticale rij met pixels uiterst recht groen zijn en de rij met pixels uiterst links paars. Hoort dit zo?

Probeer is een andere hdmi kabel ;)

• PinkPanther1970
Cap schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:40:
Hoezo werkt AVSHD etc niet vanaf je panasonic speler? Je hebt de keuze uit 3 formaten om te branden, uit mijn hoofd AVCHD, BDMV, MP4. Eentje moet toch wel lukken? MP4 kan je volgens mij ook gewoon op een CD ROM branden. En ondersteunt je panasonic speler geen video via DLNA?
BDMV lukt dus niet omdat ik geen blu-ray brander heb.
AVCHD werkt niet correct op Panasonic spelers (staat ook in de FAQ op AVS).
MP4 op CD heb ik nog niet geprobeerd (maar is hoogstwaarschijnlijk verloren moeite, want ik denk dat de BDT-110 geen mp4 bestanden afspeelt).
DLNA nooit gebruikt met de blu-ray speler (als deze geen mp4 afspeelt van cd of usb, zal die dat dan wel doen via DLNA?).

Alvast bedankt om mee te denken. ;)

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:39
Indien serieus: da's uiteraard pure bullshit hè.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:01:
Die van mij heeft dat ook. Zie je niets ver van normale kijkafstand.
PinkPanther1970 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:51:
[...]

BDMV lukt dus niet omdat ik geen blu-ray brander heb.
AVCHD werkt niet correct op Panasonic spelers (staat ook in de FAQ op AVS).
MP4 op CD heb ik nog niet geprobeerd (maar is hoogstwaarschijnlijk verloren moeite, want ik denk dat de BDT-110 geen mp4 bestanden afspeelt).
DLNA nooit gebruikt met de blu-ray speler (als deze geen mp4 afspeelt van cd of usb, zal die dat dan wel doen via DLNA?).

Alvast bedankt om mee te denken. ;)
MP4 is maar een containerformaat, net als MKV en AVI, en die laatste 2 speelt ie in ieder geval af, via CD/DVD en ook via DLNA (zie manual). Maar het is goed mogelijk dat ie MP4 ook gewoon pakt want dat is toch redelijk universeel. Nog even goed uitproberen dus. Mocht dat toch niet zo zijn, dan haal je de encoded video uit de container (MP4) en gooi je hem in een andere (MKV). Daar is genoeg software voor. ;)
Cap schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:05:
[...]

MP4 is maar een containerformaat, net als MKV en AVI, en die laatste 2 speelt ie in ieder geval af, ook via DLNA (zie manual). Maar het is goed mogelijk dat ie MP4 ook gewoon pakt want dat is toch redelijk universeel. Mocht dat toch niet zo zijn, dan haal je de encoded video uit de container (MP4) en gooi je hem in een andere (MKV). Daar is genoeg software voor. ;)
mijn asmsung bluray pakt mijn disc ook niet meer.

Maar de mp4 patterns op een usb stick en dan gewoon in de tv/bluray speler werkt ook prima. Zelfs nog sneller eigenlijk :)

[edit]
Oh en thnx voor alle beterschapmeldingen. Ik ben inmiddels weer thuis en heb geluk gehad lol (nou ja bij een ongeluk). Maar ik was eigenlijk weer vergeten hoe een 24 uurs morfineroes voelde. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Adlermann op 27-02-2014 14:12 ]

• PinkPanther1970
Zal het even uittesten als ik tijd heb vanavond, laat het dan wel weten. :)

Verwijderd

wbtje schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:49:
Probeer is een andere hdmi kabel ;)
Ik gebruik geen hdmi kabel maar een usb stick...

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:09:
Ik gebruik geen hdmi kabel maar een usb stick...
Was ook pure nonsens, uiteraard |:(

Het is gewoon normaal en heeft alles te maken met de opbouw van de subpixels, hier goed te zien:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14488320/tweakers/techno-plasma-panasonic-2012.png

Dus indien je een geheel wit scherm weergeeft staan alle subpixels "aan" en zal de geheel linker rij een blauwe subpixel-rij actief hebben en het paneel uiterst rechts een groene.

[ Voor 17% gewijzigd door Brad Pitt op 27-02-2014 14:14 ]

• PinkPanther1970
Cap schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:10:
@adlermann USB stick kan ook ja, misschien nog wel handiger! ;)
Staan ze dus gewoon al op... maar usb-stick zit in de televisie.
Nooit aan gedacht die usb-stick op de blu-ray speler aan te sluiten... |:(

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11-2025
Hoezo pure nonsens ik heb dit ook gehad met mijn gt50 en dat was de hdmi kabel. ;)
Brad Pitt schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:11:
[...]

Het is gewoon normaal en heeft alles te maken met de opbouw van de subpixels, hier goed te zien:

[afbeelding]

Dus indien je een geheel wit scherm weergeeft staan alle subpixels "aan" en zal de geheel linker rij een blauwe subpixel-rij actief hebben en het paneel uiterst rechts een groene.

• Brad Pitt
wbtje schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:14:
Hoezo pure nonsens ik heb dit ook gehad met mijn gt50 en dat was de hdmi kabel. ;)
Nee.

• Brad Pitt
Adlermann schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:16:
Je ziet het ok gewoon op een 10% window. Recht een groene lijn en links paars.
Uiteraard, ook dit is techniek inherent, tenzij je een magische AlterSubPixelTechnique HDMI kabel koopt.
Was me nog nooit opgevallen LOL.
Sommige dingen kan je beter niet weten ;)

• PinkPanther1970
Brad Pitt schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:18:
[...]
tenzij je een magische AlterSubPixelTechnique HDMI kabel koopt.
:Y
Is dit een alternatieve naam voor Monster Cable diefstal-kabels?

• Brad Pitt
Nee ik ook niet hoor. Het is alleen fijn om te weten dat je het kan oplossen door een andere kabel. Top advies.

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:11:
[...]

[afbeelding]

Duidelijk!

• Bitbull
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:01
Cap schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:26:
Wel tevreden. Ten opzichte van de VT50 is het een mixed bag.
...
Ik vind de gelijkmatigheid van de greyscale echter wel significant beroerder. Die hupt in verschillende smalle IRE zone's ( zones van 5-15 IRE) gewoon van teveel rood naar teveel groen en dat krijg je er niet helemaal uit. Je kunt sleutelen aan de 10-punts wat je wilt, maar je hebt daarvoor gewoon een > 20-punts instelling nodig.

Bij zwart-wit beelden zie ik daarom regelmatig gewoon kleurafwijkingen in gezichten. Mensen zijn nu eenmaal van nature geprogrammeerd op gezichtsherkenning dus daar zie ik het het eerste. Bijv een gelaat dat in 40 IRE getoond wordt getoond is iets groener dan zijn omgeving, zeg een subtiel hulk hoofd. :) Bij een andere IRE is het gelaat weer wat roder dan de omgeving. Dat is soms wel storend.
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is of de ongelijkmatige greyscale ook zo is bij de 55" VT60. Mijn 50" is twee weken geleden door CE Repair opgehaald wegens de rode vlek in het midden van het scherm maar daarnaast was het kijken van zwart/wit materiaal geen pretje wegens de groende en rode tinten bij bepaalde grijswaarden.

Zouden bezitters van 55" sets een kunnen kijken hoe deze afbeelding er bij jullie utziet?
https://www.dropbox.com/s..._and_white_tunnel1080.jpg

Trouwens: CE Repair zou het panel gaan vervangen maar gisteren werd mij verteld dat reparatie niet mogelijk is en dat het aankoopbedrag wordt gecrediteerd. Lekker dan. Zit nu dus met een dillema: of ik ga voor een 55" VT60 of ik verlaat het plasma kamp en koop een Samsung LCD welke weer zijn eigen problemen heeft. 8)7

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
De een (GreenStuff) krijgt een nieuwe en de ander (Musicmasters) krijgt een nieuw paneel en jij krijgt je geld terug. Apart beleid daar bij CE Repair.

• GreenStuff
SanduTje schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 21:08:
De een (GreenStuff) krijgt een nieuwe en de ander (Musicmasters) krijgt een nieuw paneel en jij krijgt je geld terug. Apart beleid daar bij CE Repair.
In mijn geval komt het voorstel van Panasonic zelf. Verder vermoed ik dat het met voorraad te maken heeft.

• GreenStuff
Bitbull schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 18:19:
[...]

Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is of de ongelijkmatige greyscale ook zo is bij de 55" VT60. Mijn 50" is twee weken geleden door CE Repair opgehaald wegens de rode vlek in het midden van het scherm maar daarnaast was het kijken van zwart/wit materiaal geen pretje wegens de groende en rode tinten bij bepaalde grijswaarden.

Zouden bezitters van 55" sets een kunnen kijken hoe deze afbeelding er bij jullie utziet?
https://www.dropbox.com/s..._and_white_tunnel1080.jpg

(knip)
Op mijn 55VT60:

Op alle modi behoorlijk egaal grayscale. Gek genoeg bij de THX modi de meeste kleurzweem/niet mooi egaal grijs op sommige verloopjes (ik moest wel zoeken).
Op de Pro1 en Pro2 het allermooist en egaalst (= eigen kalibratie 8) ).

GreenStuff schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 21:32:
[...]

Op mijn 55VT60:

Op alle modi behoorlijk egaal grayscale. Gek genoeg bij de THX modi de meeste kleurzweem/niet mooi egaal grijs op sommige verloopjes (ik moest wel zoeken).
Op de Pro1 en Pro2 het allermooist en egaalst (= eigen kalibratie 8) ).
Ook als je op een greyscale ramp kijkt? :)

• GreenStuff
O ja, die grayscale ramp ;)
Ik ga vanavond even checken met de i1Pro 2.

• PinkPanther1970
Cap schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:40:
Daarom geef ik al aan, wil je kalibreren, steek je geld dan in iets nuttigers als een meter of een professionele ISF kalibratie.
Loont het de moeite een tweedehands Eye-One Display 2 te kopen of is een nieuwe Colormunki Smile dan beter?
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 10:40:
[...]

Loont het de moeite een tweedehands Eye-One Display 2 te kopen of is een nieuwe Colormunki Smile dan beter?
Beide zonde van het geld.

Koop een i1display 3. Daar haal je goede resultaten mee.

• PinkPanther1970
Tja, als ik een mening vraag over bovenstaande, dan is het net om de prijs laag te houden... Heb dus geen zin om 200 euro uit te geven voor een meter die ik waarschijnlijk niet meer dan 1 keer ga gebruiken.
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:21:
Tja, als ik een mening vraag over bovenstaande, dan is het net om de prijs laag te houden... Heb dus geen zin om 200 euro uit te geven voor een meter die ik waarschijnlijk niet meer dan 1 keer ga gebruiken.
Dan zou ik niets uitgeven.

De afwijking van die meters is groter dan de afwijking die de tv's vaak standaard al hebben.

• PinkPanther1970
Adlermann schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:24:
[...]

Dan zou ik niets uitgeven.

De afwijking van die meters is groter dan de afwijking die de tv's vaak standaard al hebben.
:-(
Dit is een echte processie van Echternach...
Ik veronderstel dat de Colormunki Display en Spyder4 Pro dan ook niks waard zijn?
(van beide zijn de filters van glas, geen gel zoals de eerste twee)
@PinkPanther toch is het een goed advies. Net als bij die DVD's is 25-50 euro uitgeven voor een meter die niet om kan gaan met plasma schermen en ook niet met de moderne LED (computer) schermen helemaal zonde. Helemaal als je dikke kans hebt dat je dan een tweedehands model krijgt waarvan de filters gaar zijn door inwerking van lucht, vocht, licht, temperatuur. Ga je dan je LED scherm kalibreren met de meegeleverde software dan heb je een knalgroen scherm, erg leuk. Ik spreek uit ervaring. Ga anders op zoek naar een tweedehands i1Display Pro (3) en koop die, en verkoop hem weer. Wachten tot er eentje langs komt.

@Sandutje jij hebt toch een nieuwe 55VT60? Ben ook benieuwd wat jij ziet op de greyscale ramp. Met name de vage vertikale cyaan- en magenta-banden.
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:28:
[...]

:-(
Dit is een echte processie van Echternach...
Ik veronderstel dat de Colormunki Display en Spyder4 Pro dan ook niks waard zijn?
(van beide zijn de filters van glas, geen gel zoals de eerste twee)
Colormunki display is wel te doen. Dat is gewoon een i1d3. Die gebruik ik ook af en toe. Je kunt deze prima gebruiken met HCFR. (anere software ondersteunt ie niet ivm licentierechten daarom is ie zo goedkoop)

Spyder4PRO is ook zooi.
Je bent gewoon 160 euro of meer kwijt als je wilt kalibreren, punt. Of je koopt er eentje goedkoper op marktplaats, als dat lukt. Met natuurlijk een klein extra risico.

• PinkPanther1970
Adlermann schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:29:
[...]

Je kunt deze prima gebruiken met HCFR.
Dat was dus het plan. :)

• PinkPanther1970
Wist zelfs niet dat DM uit staat bij me... nooit gebruikt.

Bedankt voor het aanbod.
Denk toch dat ik me ga laten verleiden door de Spyder4 Express, lees goede ervaringen ervan icm HCFR.
Uiteindelijk is het identiek dezelfde Spyder als de Pro en Expert, enkel de software verschilt en die heb ik niet nodig.
Het resultaat zal wel niet hetzelfde zijn als met duurdere spullen, maar ik verwacht ook geen wonderen van een eerste calibratie door een amateurtje als mezelf.
Vind deze voor minder dan 65 euro... denk niet dat je de Colormunki daarvoor laat gaan (125 euro nieuw momenteel)... O-)
Spyer4 zou ik niet gebruiken. Je kan het daarmee zelfs slechter maken (ik verkoop hier geen meter trouwens). Het is gewoon troep met grote afwijkingen.

Het kan wel eens goed zijn, maar er zit teveel variatie tussen de modellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Adlermann op 28-02-2014 13:39 ]

Je vraagt advies en het wordt je met reden afgeraden om er geld aan uit te geven, plus er wordt een goed alternatief aangereikt, en dan... schiet mij maar lek. :)

Als je hem al heb liggen kan je er voor de grap eens mee gaan stoeien. Gewoon ter lering en vermaak. Maar je moet er nu toch 65 euro aan uitgeven, en vervolgens weet je niet hoe groot de fout van dat ding is dus je weet niet wat je kalibratie waard is. De kleurfout bij de Panasonics is gemiddeld zo klein en de gemiddelde afwijking van de goedkope brolmeters zo groot dat het goed mogelijk is dat de afstelling slechter wordt dan ie vanuit de fabriek is. :/

Wat Adlermann zegt. Spyder 2, Spyder 4, Display 2, ik heb ze allemaal in handen gehad en geprobeerd, maar ze zijn gewoon niet goed genoeg om een recente Panasonic plasma mee te kalibreren.

Laatste tip: koop die Colormunki Display van Adlermann voor een goede prijs. Ga er eens een week mee aan de slag en kalibreer je tv een aantal keer (leercurve! de eerste kalibraties zijn nooit echt goed, je moet het gedrag van het toestel leren begrijpen om de juiste keuzes te maken en compromissen te sluiten). Vervolgens verkoop je de Colormunki weer en heb je als het goed is minder dan 65 euro uitgegeven en een aardig goed gekalibreerde tv. :Y

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 28-02-2014 21:04 ]

Cap schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:05:
Oei dan was ik net te laat met mijn tip. :/

Naja, good for you Adlermann! Nette prijs trouwens voor de koper vind ik!
Ja ik gebruik eifenlijk alleen mijn i1pro nog.

En voor een gebruiker uit dit topic ga ik ook geen hoofdprijs vragen, heb liever dat iemand weer een goede tv of twee gekalibreerd oplevert :)

• SanduTje
Damn lees je aanbod nou pas... Maar mocht je een keer van je i1pro af willen ;)

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Zo, avondje aan het spelen geweest met het volgende resultaat:

Voor:
Before

Na:
10p After

Ik heb nu in eerste instantie alleen nog maar de grayscale gepakt, maar voor een eerste poging vind ik het wel goed geslaagd. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Dit wilde ik net vragen :)

Het is ook b belangrijk om bij de 60 serie (tenminste wat ik met die ene heb ervaren) is om zoveel mogelijk met de 2 punts te doen. Dan krijg je het beste resultaat.

Cap kan daar misschien meer over vertellen.

[ Voor 80% gewijzigd door Adlermann op 01-03-2014 11:39 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Er is in de ramp nog wel wat rood/groen te zien, in de steps wat minder. Die ga ik vanavond proberen te fixen. Ik heb eerst inderdaad de 2 punts zo vlak mogelijk geprobeerd te krijgen, helaas geen screenshot gemaakt tussen de 2 en 10 punts afstelling.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Verwijderd

Ik wil mijn nieuwe plasma-tv, naast tv kijken, voornamelijk gaan gebruiken voor het kijken van films via mijn htpc. Nu hebben vele films zwarte balken boven en onder. Ik heb gehoord dat dit kan leiden tot (zware) retentie omdat de pixels onevenredig slijten. Ik vroeg mij af of dit niet grotendeels te voorkomen is door bijvoorbeeld een screenshot te maken van de desbetreffende film, en er soort van negatief te maken (dus alles wat beeld is zwart en de zwarte balken wit) en dit beeld dan een poos tonen.

Dus 90 minuten film.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1415seh.png

Daarna bijvoorbeeld 45 minuten dit beeld. Geen 90 minuten omdat de film ook niet 100% wit is.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/abqgeu.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2014 15:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:33:
Ik wil mijn nieuwe plasma-tv, naast tv kijken, voornamelijk gaan gebruiken voor het kijken van films via mijn htpc. Nu hebben vele films zwarte balken boven en onder. Ik heb gehoord dat dit kan leiden tot (zware) retentie omdat de pixels onevenredig slijten. Ik vroeg mij af of dit niet grotendeels te voorkomen is door bijvoorbeeld een screenshot te maken van de desbetreffende film, en er soort van negatief te maken (dus alles wat beeld is zwart en de zwarte balken wit) en dit beeld dan een poos tonen.

Dus 90 minuten film.
[afbeelding]

Daarna bijvoorbeeld 45 minuten dit beeld. Geen 90 minuten omdat de film ook niet 100% wit is.
[afbeelding]
Je kan ook doorslaan vind ik. Ik kijk al jaren plasma en nu reeds 2 maanden op mijn ST60 en ik kijk zeker 6 films per week en geen centje pijn. Als ik zoals jij plasma zou kijken zou mijn vrouw me voor gek verklaren en zou er zelf ook gek van worden. Gewoon film kijken en daarna weer full screen kabel tv kijken. Opgelost! ;)

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:16:
Gewoon film kijken en daarna weer full screen kabel tv kijken. Opgelost! ;)
Ingebrande balken én logo's ftw! :)

Verwijderd

Brad Pitt schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:25:
[...]

Gewoon nergens naar kijken en uit laten staan is ook een oplossing. Gaat je tv jaren mee,geen retentie en geen inbranden. Wat wil je nog meer? :+

Eindeloze discussie ...... :z

Verwijderd

Brad Pitt schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:25:
[...]

:'( :'( :'( :'(

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:32

Dus 90 minuten film.
[afbeelding]

[afbeelding]
Je bedoelt inbranden in dit geval: retentie is iets tijdelijks inbranden is veroudering van de fosfor en dus permanent.

Zoals al gezegd ga je (erg) drastisch te werk op die manier, maar het is in principe juist: als je gelijkmatige slijtage van de fosfor wilt dan kun je het zo doen. Of het echt nodig is hangt af van hoeveel je films kijkt; als het overwegend film is dan kun je inderdaad bij het dan sporadisch tv kijken opmerken dat de randen minder zijn versleten.

Verwijderd

Dus 90 minuten film.
[afbeelding]

[afbeelding]
ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar als ik iets lees over retentie dan is het 99% van de gevallen logo's en menuschermen die retentie veroorzaken. Zelden hoor ik iets over balken die retentie veroorzaken. Wat je zelf ook zegt, het beeld is de film zelf, dus niet een statisch plaatje waardoor je het echt behoorlijk lang 2.35:1 materiaal moet vertonen wil je iets van noemenswaardige retentie krijgen.

ik gebruik m'n scherm ook hoofzakelijk voor films en ook bij m'n vorige plasma scherm heb ik nog nooit retentie meegemaakt door balken. En ik ben iemand die soms 3 a 4 films achter elkaar kijkt. 2.35:1 is natuurlijk een veel gebruikt formaat, maar bv ook het oude cinemascope (2.76:1) zit ook vaak te kijken (ben hur bv, duurt iets van 3 uur, daarna geen retentie).

Dus ik denk als je je druk gaat maken om retentie zou ik dat eerder doen bij logo's en andere statische plaatjes.

• Gearjunkie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:35
Beste Tweakers, ik heb even rondgekeken in het forum maar kan niet zo direct een ander topic vinden. Excuses als deze offtopic is, dan verplaats ik hem graag 8)

Ik heb vorig jaar Mei een Panasonic TX-P55VT50E gekocht. Nu heb ik gemerkt dat naast het toch al snel inbranden van logo's en teksten er gele vlekken in het beeld zitten. Heeft iemand dit probleem ook al ondervonden? Het lijkt mij in ieder geval niet normaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.webmailadres.nl/downloads/Panasonic%20TX-P55VT50E%20midden%20detail%20570px.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.webmailadres.nl/downloads/Panasonic%20TX-P55VT50E%20midden%20570px.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.webmailadres.nl/downloads/Panasonic%20TX-P55VT50E%20links%20570px.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.webmailadres.nl/downloads/Panasonic%20TX-P55VT50E%20links%20detail%20570px.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.webmailadres.nl/downloads/Panasonic%20TX-P55VT50E%20rechts%20570px.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.webmailadres.nl/downloads/Panasonic%20TX-P55VT50E%20rechts%20detail%20570px.jpg

Graag jullie bevindingen, meningen in deze.

I'm not bothered by those who think they are right.

Verwijderd

Zijn hier ook mensen die hun (ht)pc op hun plasmascherm hebben aangesloten? Ik gebruik vlc om mkv's en andere videobestanden af te spelen op mijn ST60 maar het ziet er allemaal grauw en vaal uit. Als ik een film kijk met zwarte balken zijn deze niet zwart maar eerder grijs. Ik gebruik de Intel HD Grapics 4600 en ik heb deze op full rgb staan.

Als ik dezelfde mkv file op een usb-stick zet en met de mediaplayer van de televisie zelf afspeel is alles pikzwart.

Weet iemand wat ik niet goed doe? Hoe krijg ik dezelfde zwartwaarden via mijn computer? Dit ziet er niet uit namelijk.

Edit: een andere mediaplayer geïnstalleerd maar dit biedt ook geen uitkomst.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 01:10 ]

Dan heb je de verkeerde range ingesteld. Ben vergeten hoe het heet. Het moet hdmi limited of rgb limited zijn.

Edit

Fullmrgb is het probleem. Dat moet juist niet

[ Voor 20% gewijzigd door Adlermann op 03-03-2014 08:39 ]

Verwijderd

Adlermann schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:39:
Dan heb je de verkeerde range ingesteld. Ben vergeten hoe het heet. Het moet hdmi limited of rgb limited zijn.

Edit

In het Hd graphics control panel kan ik bij video de stuurprogrammainstellingen op beperkt of volledig zetten. Volgens Intel kun je hiermee schakelen tussen full rgb of limited: https://communities.intel...d/29420?start=60&tstart=0

Bij mij maakt het echter geen verschil. Ik heb ook al de laatste driver gedownload.
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 09:24:
[...]

In het Hd graphics control panel kan ik bij video de stuurprogrammainstellingen op beperkt of volledig zetten. Volgens Intel kun je hiermee schakelen tussen full rgb of limited: https://communities.intel...d/29420?start=60&tstart=0

Bij mij maakt het echter geen verschil. Ik heb ook al de laatste driver gedownload.
Watj e beschrijft is dat de TV wel volledig ontvangt ipv beperkt.

Dus dan zit er iets niet goed met je drivers. Want ik weet vrijwel zeker dat dat het probleem is.

• PinkPanther1970
Signaal van een blu-ray speler: rgb limited op speler instellen (op tv: hdmi range normal)
Signaal van een pc: rgb full op pc instellen (op tv: hdmi range full)

[ Voor 9% gewijzigd door PinkPanther1970 op 03-03-2014 10:25 ]

PinkPanther1970 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:23:
Signaal van een blu-ray speler: rgb limited op speler instellen (op tv: hdmi range normal)
Als je met je PC ook films gaat afspelen moet die ook op limited natuurlijk (want films zijn ook daarop gecodeerd).

Verwijderd

Adlermann schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:39:

Edit

PinkPanther1970 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:23:
Het is opgelost. Volgens klachten van andere mensen op het Intelforum kan de HD Graphics geen full rgb via de HDMI geven. Schakelen tussen beperkt en full range haalde dus niets uit. Via DVI moet het wel lukken. Ik heb het HDMI RGB-bereik van de tv van volledig weer teruggezet naar normaal.

• GreenStuff
Gearjunkie schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:36:
Beste Tweakers, ik heb even rondgekeken in het forum maar kan niet zo direct een ander topic vinden. Excuses als deze offtopic is, dan verplaats ik hem graag 8)

Ik heb vorig jaar Mei een Panasonic TX-P55VT50E gekocht. Nu heb ik gemerkt dat naast het toch al snel inbranden van logo's en teksten er gele vlekken in het beeld zitten. Heeft iemand dit probleem ook al ondervonden? Het lijkt mij in ieder geval niet normaal.

<knip>

Verdwijnen de gele vlekken als je een lange periode (bijvoorbeeld de hele nacht) de schuifbalken weergeeft?
Kun je herleiden of er op die gele plekken tijdens het TV kijken / gamen vaak dezelfde content staat?

Gearjunkie schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:36:

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Dat zijn de mooie green blobs :)

Als het je eerste melding is kun je geluk hebben dat je een nieuw pa nel krijgt. Na 3x krijg je te horen ' binnen spec' :)

• Gearjunkie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:35
GreenStuff schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 08:56:
[...]

Verdwijnen de gele vlekken als je een lange periode (bijvoorbeeld de hele nacht) de schuifbalken weergeeft?
Kun je herleiden of er op die gele plekken tijdens het TV kijken / gamen vaak dezelfde content staat?
Regelmatig zet ik de schuifbalk aan, maar dat was meer voor inbranden van de logo's. Iets dat na een avondje TV kijken ook al een feit is... Met de winterspelen (Door de sneeuw) kreeg ik de vlekken pas in de gaten. En ik zie nu ook kleurverschillen in andere TV uitzendingen.
Adlermann schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:17:
[...]

Dat zijn de mooie green blobs :)

Als het je eerste melding is kun je geluk hebben dat je een nieuw pa nel krijgt. Na 3x krijg je te horen ' binnen spec' :)
Ik heb inmiddels al een RMA bij de winkel gemeld.

Bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

I'm not bothered by those who think they are right.

Verwijderd

Sinds 2 weken ben ik nu (in stijgende mate) blij met mijn nieuwe 50ST60. Na mijn 4 jaar oude 42" Pana plasma nu eindelijk naar een groter formaat overgestapt. Ik heb de eerste beeldinstellingen gemaakt en laat hem nu eens eerst inspelen, maar het beeld ziet er grotendeels al prima uit. (Natuurlijk zie je wel bij de mindere TV zeners, Ziggo via Humax, de slechtere beeldkwaliteit nog duidelijker. Maar daarvoor zijn de HD zenders top. En Blu-Ray geweldig).

Nu mijn vraag (en sorry als dit al ergens benoemd is): bij sommige zenders verschijnt er een melding in beeld dat het signaal is herkend als 3D signaal en of ik wil omschakelen naar 3D kijken. Is dit fenomeen bekend? Ik heb nog niet al teveel met de 3D instellingen gedaan behalve even Avatar gekeken om te zien of/hoe het werkt. Is dit een fout of gewoon iets dat ik moet uitschakelen ergens in het menu?

Verwijderd

Adlermann schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:37:
Dat is een bugje en dat kun je negeren. je kan ook uitzetten bij de 3d instellingen dat hij een pop up moet geven.
Bedankt voor je snelle reactie!

• PinkPanther1970
Bugje dat ondertussen toch al enkele generaties meegaat... is dat nu zo moeilijk op te lossen via een firmware-update? |:(

Verwijderd

Nou, mijn St60 is gisteren opgehaald om er een nieuw scherm in te zetten nav groenige waas. Ben benieuwd. Mijn 42 inch V10 staat nu weer beneden en er vallen 2 dingen op. Kleuren zijn beter dan van de ST60 (hopelijk straks verleden tijd) en wat is 42 inch klein in vergelijking met 55 inch. ;)

Volgende week maandag of dinsdag heb ik mijn St60 terug en hoop dat ik dan goed nieuws heb.
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:36:
Nou, mijn St60 is gisteren opgehaald om er een nieuw scherm in te zetten nav groenige waas. Ben benieuwd. Mijn 42 inch V10 staat nu weer beneden en er vallen 2 dingen op. Kleuren zijn beter dan van de ST60 (hopelijk straks verleden tijd) en wat is 42 inch klein in vergelijking met 55 inch. ;)

Volgende week maandag of dinsdag heb ik mijn St60 terug en hoop dat ik dan goed nieuws heb.
Hoe groen was groen precies? Je had er over dat het beeldo p bluray e.d. wel goed was?

Kijk er niet raar van op dat een nieuw panel hetzelfde heeft :P
Kleuren met het blote oog beoordelen is erg subjectief :P

[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 05-03-2014 12:15 ]

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-01 11:22

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

De grote vraag aan de experts (Adlermann en Cap in het bijzonder): Is de ZT60 de EUR 1.000,- extra waard t.o.v. de VT60? Ik heb nu nog een 42" TX-P42GN23 o.i.d. (één of andere speciale G20 series voor Expert met DVB-S ingebouwd) en zou graag updaten naar een wat groter scherm (60"+ en twijfel heel erg tussen deze 2....). Wordt voornamelijk gebruikt voor TV kijken, series, films en voornamelijk 's avonds.

[ Voor 11% gewijzigd door Hermanvh op 05-03-2014 13:53 ]

webOS all the way!

Naar mijn mening: nee. Als je neigt naar een groot scherm kan je beter de 65 inch VT60 kopen voor een stuk minder geld dan de 60 inch ZT60. Of een nog veel goedkopere 55 inch VT60 natuurlijk. Wil je per sé 60 inch dan zit je vast aan de ZT60.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 05-03-2014 13:55 ]

Cap schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:54:
Naar mijn mening: nee. Als je neigt naar een groot scherm kan je beter de 65 inch VT60 kopen voor een stuk minder geld dan de 60 inch ZT60. Of een nog veel goedkopere 55 inch VT60 natuurlijk. Wil je per sé 60 inch dan zit je vast aan de ZT60.
De ZT60 is alleen z'n geld waard als je bij de 0.0001% hoort. Ik zit bij de 0.1% en ik twijfel al :)

Bovenstaande is dus ook mijn advies.

• SanduTje
Het design van de ZT is wel erg mooi... :P

• Hermanvh

Hermanvh

Bedankt! Was ook mijn "gut feeling", maar ik dacht ik vraag het aan de mensen die er echt verstand van hebben ;) 55" zou ook nog een optie zijn, we moeten even kijken hoe e.e.a. zal passen met de nieuwe inrichting van de woonkamer :) Plaats voor 65" hebben we wel, maar kijken of het ook praktisch wordt met kijkafstand etc :)

webOS all the way!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:55

daffie82

Minisforum UM773 Lite

http://www.consumentenbon...extra/ideale-kijkafstand/

Wel interessant artikel dit...
We menen toch allemaal dat we dichter moeten zitten sinds er HD is. Blijkt dus niet zo te zijn volgens dit onderzoek.
Wel grappig dat ik op ongeveer 3,5 meter zit bij mijn 50 inch, klopt precies met die regel uit dit artikel.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

40 graden of minder dus. Maar hoe ga je dat uitrekenen? :)

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• Hermanvh

Hermanvh

daffie82 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:41:
40 graden of minder dus. Maar hoe ga je dat uitrekenen? :)
Wiki: Wikipedia: Optimum HDTV viewing distance

webOS all the way!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

• PinkPanther1970
daffie82 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:29:
Blijkt dus niet zo te zijn volgens dit onderzoek.
Welk onderzoek?
"Onze proefpersonen vinden een kijkafstand van 3 keer de schermdiagonaal het prettigst".

Ze hebben dus gewoon een paar huisvrouwen van straat geplukt en die gaan dan eventjes bepalen wat de ideale kijkafstand is? 8)7 8)7 8)7

Wat een amateuristisch gelul van die nutteloze organisatie.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Haha, beetje raar inderdaad.
Alhoewel het natuurlijk de consument zelf is die bepaalt wat hij het prettigst vindt qua kijkafstand ;)

daffie82 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:58:
Haha, beetje raar inderdaad.
Alhoewel het natuurlijk de consument zelf is die bepaalt wat hij het prettigst vindt qua kijkafstand ;)
Ik als wetenschapper vertrouw niet op subjectieve observaties. Het moet meetbaar zijn en objectief. Meetresulaten liegen niet. Mensen wel.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Klopt Adler :)

Pagina: 1 ... 33 ... 66 Laatste

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.