@PinkPanther De wedervraag zou moeten zijn: waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Voor kalibratie, dwz instellen van contrast, witbalans, gamma en kleur heb je geen van beide nodig. Daarvoor voldoet iets als AVSHD / GCD / Mascior's Pattern disc. In dat opzicht zijn beide discs weggegooid geld, dat steek je beter in de spaarpot voor een meter / ISF kalibratie. AVSHD voldoet meer dan uitstekend (naar mijn mening zelfs beter) voor instellen van de tv zonder meter.
Wil je allerlei eigenschappen zoals resolutie, motion sharpness, video processing, geometrie, en ook audio etc meten en vergelijken met andere schermen dan is S&M ideaal. Verder is er natuurlijk altijd wel een scherm te vinden dat de WoW heeft / beter heeft dan de S&M. Maar in het algemeen vind ik dit pro vs amateur niveau. S&M heeft veel meer testschermen, volgens mij kun je ze online op de site doorlopen. WoW heeft een hoog "Disney" gehalte en draait mijns inziens vooral om het enthousiast maken van de HT liefhebber met kleurige menu's en dergelijke.
Kortom: AVSHD voor kalibratie, S&M voor verificatie de eigenschappen van het paneel + controle van je setup inclusief audio, en instellingen op je receiver / blu-ray speler (motion, refresh rate etc).
Ik zou zeggen loop de S&M schermen eens door, dat zijn er echt enorm veel (elk linker menu heeft submenu's in de kolommen erboven, elke woord in het hoofdvak is vervolgens een testscherm):
http://www.spearsandmunsil.com/?portfolio=hd-benchmark-2-0
Van WoW weet ik niet waar en of ze ergens online staan, ik weet wel dat het er veel minder zijn en dat het disney gehalte heeft.
Edit: hier een video, die zegt het goed. Inderdaad veel introductiemateriaal voor de beginner, wat HD is, wat overscan is, etc etc, imho redelijk nutteloos want dat lees je overal al op het internet. Basic, weinig testschermen. Voor plasma nutteloze pixelflipper. Zoals al die commerciele beginners discs dus.
YouTube: Disney Does Calibration: World of Wonder Blu-ray vs. Spears & Munsil ...
[
Voor 36% gewijzigd door
Cap op 27-02-2014 14:12
]