Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 76 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:23

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
kevi-n1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Ik heb zelf een Amysoft ontharder en tijdens gesprekken werd ook aangegeven dat het kalk "vanzelf" zou verdwijnen. Ik wilde dat wel testen en heb dus mijn waterkoker niet schoongemaakt met azijn en wat bleek.. langzaam maar zeker verdween het kalk uit de waterkoker. Hoe? geen idee.. Misschien kookt de kalk langzaam los?

Laatst heb ik het water op 1-2dH gezet en nu zie je langzaam weer kleine spikkeltjes kalk terugkomen in de waterkoker. Dus helaas geen antwoord op hoe dit kan.
Het bestaande kalk in je leidingen en dergelijke verdwijnt doordat het simpelweg langzaam oplost en wegstroomt.

Afhankelijk van de hoeveelheid kalk opgebouwd in je leidingen, kan dit best een tijdje duren.
Wij hebben veel klanten waar de hardheid na het installeren gelijk 0dH is. Enkele klanten komen rond de 1-2dH uit. Na een tijdje zien we dat dit terugloopt naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:52
Wij hebben onze ontharder nu na 5 jaar afgekoppeld.
Heel langzaam is bij ons de waterdruk in huis achteruit gegaan na installatie.

Een hele tijd hebben we gedacht dat het kwam omdat er meer huizen in de omliggende omgeving gebouwd werden, maar na de zomervakantie konden we niet eens een wasmachine en vaatwasser tegelijk aanzetten.

Toen Is PWN langs geweest om de druk te controleren, en dat was ruim voldoende.
Nu apparaat er tussen uit en weer top druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Rob-T6 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:18:
Wij hebben onze ontharder nu na 5 jaar afgekoppeld.
Heel langzaam is bij ons de waterdruk in huis achteruit gegaan na installatie.

Een hele tijd hebben we gedacht dat het kwam omdat er meer huizen in de omliggende omgeving gebouwd werden, maar na de zomervakantie konden we niet eens een wasmachine en vaatwasser tegelijk aanzetten.

Toen Is PWN langs geweest om de druk te controleren, en dat was ruim voldoende.
Nu apparaat er tussen uit en weer top druk.
Wat je kan proberen is wat harsreiniger toevoegen. In een waterontharder kan residu vormen van ijzer- & mineraalresten wat ten koste gaat van je capaciteit.

Het is dan ook wijsheid om je capaciteit terug te schroeven.

Dus:
Voeg harsreiniger toe (soort anti-roest)
Controleer de instellingen van je apparaat en verklein de capaciteit.
Voer een handmatige regeneratie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zippy1990
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 23:34
Deze thread wat doorgespit en ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat nu wijs is: wel of geen waterontharder? Vooral de vlekken die random bij mensen ontstaan vind ik erg zonde, zeker als je net nieuw sanitair hebt.

Wij staan aan de start van nieuwbouw en hebben de kans om een waterontharder te laten opnemen in de bouw, een BWC Omega 400 (2950 euro meerwerk optie). Op zich zijn de voordelen me wel duidelijk maar de vlekken die bij sommige mensen ontstaan op materialen alsmede de effecten op de gezondheid zijn mij nog niet duidelijk genoeg.

Wat denken jullie, wel of niet doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:27
zippy1990 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:02:
Deze thread wat doorgespit en ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat nu wijs is: wel of geen waterontharder? Vooral de vlekken die random bij mensen ontstaan vind ik erg zonde, zeker als je net nieuw sanitair hebt.

Wij staan aan de start van nieuwbouw en hebben de kans om een waterontharder te laten opnemen in de bouw, een BWC Omega 400 (2950 euro meerwerk optie). Op zich zijn de voordelen me wel duidelijk maar de vlekken die bij sommige mensen ontstaan op materialen alsmede de effecten op de gezondheid zijn mij nog niet duidelijk genoeg.

Wel doen, maar niet in het project voor het bedrag wat ze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:28
THM0 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:09:
[...]
Wel doen, maar niet in het project voor het bedrag wat ze vragen.
Ik vind 400 euro voor montage/installatie als meerwerk nog niet zo extreem.
Zeker gezien je er dan geen omkijken naar hebt tijdens een toch al hectische periode.
Dus imo zeg je eigenlijk dat je geen BWC omega 400 zou kopen (voor 2500)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
mitsumark schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 01:47:
[...]

Ik vind 400 euro voor montage/installatie als meerwerk nog niet zo extreem.
Zeker gezien je er dan geen omkijken naar hebt tijdens een toch al hectische periode.
Dus imo zeg je eigenlijk dat je geen BWC omega 400 zou kopen (voor 2500)?
Ik vind 2500 veel voor een ontharder incl plaatsing. Ken de BWC verder niet qua prijsstelling maar als ie 2100 euro kost zou ik dus verder kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

zippy1990 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:02:

Wat een geld joh, er zijn al bedrijven die waterontharders plaatsen voor 1100 euro. Dan heb je merkloos, maar het idee is hetzelfde.

Hoi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@zippy1990
Zoek de verschillen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nieuw jasje eromheen en hij is ineens 3x duurder. meer waard

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2022 10:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-06 20:23

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:41:

Nieuw jasje eromheen en hij is ineens 3x duurder. meer waard
Jij denkt dat dit precies dezelfde apparaten zijn?
Ik weet het niet, maar ze zien er in mijn ogen toch wel heel anders uit.
Maar misschien weet ik niet waar ik op moet letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rzaan
Kijk ook eens even naar de klep zelf. Ik zie geen verschil.
Dezelfde flowmeter met de beruchte u-clipjes en het vierkante blok aan de zijkant

Edit: dat zout is ook omgepakt en kost ook 2x zoveel.
Regenit is te vinden voor <10 euro a 25 kg

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Rzaan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Jij denkt dat dit precies dezelfde apparaten zijn?
Ik weet het niet, maar ze zien er in mijn ogen toch wel heel anders uit.
Maar misschien weet ik niet waar ik op moet letten.
Het heeft er alle uiterlijke schijn van dat het een reguliere Fleck klep/besturing is,ingebouwd in een behuizing. En een harscilinder, tja, dat is bepaald geen rocket science. De cillinder ziet er uiterlijk wel wat mooier afgewerkt uit dan zo'n blauwe unit, heeeeel belangrijk als ie in de meterkast of kelder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:25:
@Rzaan
Kijk ook eens even naar de klep zelf. Ik zie geen verschil.
Dezelfde flowmeter met de beruchte u-clipjes en het vierkante blok aan de zijkant

Edit: dat zout is ook omgepakt en kost ook 2x zoveel.
Regenit is te vinden voor <10 euro a 25 kg
Overigens zal de projectontwikkelaar nog een flinke marge pakken van het totaalbedrag in dit geval, geen idee wat dat ding zelf daadwerkelijk kost als je hem apart bestelt. Maar het is met dit soort installaties die prima nadien te plaatsen zijn echt weggegooid geld om dat in het project te bestellen. Ze zetten het gewoon door naar een andere partij, voor 20% van het bedrag kun je dat zelf ook wel doen lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:04
@zippy1990 precies de reden waarom ik ook aan het zoeken was. Een ontharder stelt niet veel voor. Prijs gaat het in de marketing en reclame zitten.

Zeker die jij laat zien is erg duur. Aquacell is ook duur maar gebruikt een dubbele harsfles. Lijkt mij overbodig voor normaal thuis gebruik en dus nu gekozen voor de https://kalkrem.nl/shop/category/waterontharders-cm-serie-8 (geen aandelen) . Precies dezelfde die jij laat zien maar in een ander jasje. Bel ze anders even op.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:35
water_escape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:18:
@zippy1990 precies de reden waarom ik ook aan het zoeken was. Een ontharder stelt niet veel voor. Prijs gaat het in de marketing en reclame zitten.
En de garanties die een fabrikant durft te geven. Dat was hier de reden om toch (jammer genoeg) voor Aquacell te kiezen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zippy1990
Waardevolle overwegingen, dank. Nu ben ik ITer zoals veel mensen hier en wil ik mij alles behalve handig noemen in deze en andere huis gerelateerde klusjes, een meerprijs voor de ontzorging is mij dan ook wel wat waard (zeg ik met geen enkel zicht op de moeilijkheidsgraad voor de installatie van een dergelijke apparaat).

Weet iemand toevallig of je bij de BWC omega 400 zelf nog de hardheid in kan stellen of is het gewoon 0dH? Op zich vind ik dit nog wel van belang omdat in de discussie over en weer van de vlekken geïnsinueerd wordt dat de ontharder iets hoger instellen mogelijk een positief effect hier op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

zippy1990 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:26:
Waardevolle overwegingen, dank. Nu ben ik ITer zoals veel mensen hier en wil ik mij alles behalve handig noemen in deze en andere huis gerelateerde klusjes, een meerprijs voor de ontzorging is mij dan ook wel wat waard (zeg ik met geen enkel zicht op de moeilijkheidsgraad voor de installatie van een dergelijke apparaat).

Weet iemand toevallig of je bij de BWC omega 400 zelf nog de hardheid in kan stellen of is het gewoon 0dH? Op zich vind ik dit nog wel van belang omdat in de discussie over en weer van de vlekken geïnsinueerd wordt dat de ontharder iets hoger instellen mogelijk een positief effect hier op heeft?
Welke vlekken doel je op? Als je het water onthard krijg je minder vlekken, aangezien calcium en magnesium verreweg de meest voorkomende mineralen in het water zijn die hechten aan sanitair.

Elke ontharder is hetzelfde >> Een harsfles (hars is globaal dezelfde kwaliteit) >> Een regelklep (kwaliteit verschilt, maar doet zijn werk) >> en een zoutbak.

Alle ontharders kunnen bijgesteld worden tot de gewenste hardheid. Dit kan op het apparaat of met een bypass montageblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zippy1990
AQMOS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Welke vlekken doel je op? Als je het water onthard krijg je minder vlekken, aangezien calcium en magnesium verreweg de meest voorkomende mineralen in het water zijn die hechten aan sanitair.

Elke ontharder is hetzelfde >> Een harsfles (hars is globaal dezelfde kwaliteit) >> Een regelklep (kwaliteit verschilt, maar doet zijn werk) >> en een zoutbak.

Alle ontharders kunnen bijgesteld worden tot de gewenste hardheid. Dit kan op het apparaat of met een bypass montageblok.
Voor vlekken kun je zoeken op “vlekken” in dit topic maar zie bijvoorbeeld een van de eerste: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/48497485

Het zijn dus niet kalkvlekken maar vermoedelijk vanuit een andere chemische reactie die ontstaat met de overgebleven stoffen (zoals anderen het omschrijven in dit topic).

Het is in ieder geval wel fijn te weten dat je de hardheid in kan stellen. Als het prijsverschil echt zo groot is voor een vergelijkbare kwaliteit wil ik echt wel alternatieven overwegen en hem zo nodig achteraf laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

zippy1990 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Voor vlekken kun je zoeken op “vlekken” in dit topic maar zie bijvoorbeeld een van de eerste: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/48497485

Het zijn dus niet kalkvlekken maar vermoedelijk vanuit een andere chemische reactie die ontstaat met de overgebleven stoffen (zoals anderen het omschrijven in dit topic).

Het is in ieder geval wel fijn te weten dat je de hardheid in kan stellen. Als het prijsverschil echt zo groot is voor een vergelijkbare kwaliteit wil ik echt wel alternatieven overwegen en hem zo nodig achteraf laten installeren.
Ahh nu snap ik je. Bedankt voor de opheldering.

Er blijven nog mineralen in het water zitten, schoonmaken is helaas geen verleden tijd!
Het is makkelijker om schoon te maken en je hoeft het minder vaak te doen met een ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zippy1990
AQMOS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Ahh nu snap ik je. Bedankt voor de opheldering.

Er blijven nog mineralen in het water zitten, schoonmaken is helaas geen verleden tijd!
Het is makkelijker om schoon te maken en je hoeft het minder vaak te doen met een ontharder.
Dat is het nu juist een beetje (probeer hier echt niet de wijsneus uit te hangen), veel mensen beschrijven dus dat het niet schoon te maken is. Voor sommigen lijkt Poor Boys polish te werken maar ook weer niet echt goed. Vandaar dat ik eerder aangaf, toch zonde van je splinter nieuwe sanitair, dan is kalk nog wel weg te krijgen met goed schrobben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

zippy1990 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Dat is het nu juist een beetje (probeer hier echt niet de wijsneus uit te hangen), veel mensen beschrijven dus dat het niet schoon te maken is. Voor sommigen lijkt Poor Boys polish te werken maar ook weer niet echt goed. Vandaar dat ik eerder aangaf, toch zonde van je splinter nieuwe sanitair, dan is kalk nog wel weg te krijgen met goed schrobben.
Sommige verkopers van waterontharders claimen dat je niet meer hoeft schoon te maken, aangezien het kalk verwijdert wordt.
Dit is in ieder geval niet waar. In de basis vervang je calcium en magnesium ionen met sodium ionen.

Simpel gezegd vervangt een ontharder mineralen met minder hardnekkige en bindende mineralen.

De vraag is dan of sodium ionen effect hebben op chroom. Ik kan hier (nog) geen wetenschappelijk artikel over vinden. Wel interessant en ik ga me er in verdiepen. Mogelijk ga ik een test uitvoeren met een RO systeem.

Echter lijkt mij het meest voor de hand liggend dat het ingedroogde mineralen zijn, wat makkelijk is op te lossen door wel schoon te blijven maken!

*Een alternatief is een RO (Omgekeerde Osmose) systeem. Dit verwijdert praktisch alle mineralen uit je water. Dit brengt wel groot drukverlies met zich mee en filters die je moet vervangen. Vaak is dit alleen rendabel voor industriële toepassingen of voor bijvoorbeeld een enkele kraan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

AQMOS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

De vraag is dan of sodium ionen effect hebben op chroom. Ik kan hier (nog) geen wetenschappelijk artikel over vinden. Wel interessant en ik ga me er in verdiepen. Mogelijk ga ik een test uitvoeren met een RO systeem.
Ik ben van mening dat veel ontharders niet correct afgesteld zijn (spoeltijden) en dat de beschadiging van kraanwerk bij bepaalden komt door het onvoldoende wegspoelen van de pekel uit de harskolom na regeneratie... Als je ziet hoe weinig spoelwater bepaalde toestellen zouden verbruiken... Een eenvoudige test is de TDS meten net na regeneratie, dit heb ik reeds uitgelegd maar weinig reactie of testresultaten gelezen...

Hier al jaren 0 dH en nul komma nul aanslag of aantasting van het sanitair.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 17:26
Inmiddels is gisteren bij mij een AmySoft ASC-105 geplaatst. Even afwachten hoe de ervaring over een tijdje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigTurboTiago
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-10-2022
Wat zijn jullie ervaringen met Amysoft ASC-105 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BigTurboTiago
Lees eens boven je…

Maar ff serieus.
Eerder schreef je dat je 375 m3 per jaar verbruik had.
Dat is 1000 ltr per dag.
Ik vraag me af wat je dan met 10,8 ltr hars van de amysoft van plan bent?
Dat doet zo een 3600 ltr bij 10 dH.
Iedere 3 dagen regenereren?

Ik zou eerder een 20 of 30 ltr hars nemen in jou geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 09:29
bke schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

Ik ben van mening dat veel ontharders niet correct afgesteld zijn (spoeltijden) en dat de beschadiging van kraanwerk bij bepaalden komt door het onvoldoende wegspoelen van de pekel uit de harskolom na regeneratie... Als je ziet hoe weinig spoelwater bepaalde toestellen zouden verbruiken... Een eenvoudige test is de TDS meten net na regeneratie, dit heb ik reeds uitgelegd maar weinig reactie of testresultaten gelezen...

Kan je aangeven waar je deze metingen mee doet?
Ik ga over een paar weken verhuizen naar een nieuw huis, van plan om een ontharder later te installeren. Eerst even testen hoe het water is en hoe ons verbruik is voor een paar maanden om goed in te schatten wat we nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

assn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

Kan je aangeven waar je deze metingen mee doet?
Ik ga over een paar weken verhuizen naar een nieuw huis, van plan om een ontharder later te installeren. Eerst even testen hoe het water is en hoe ons verbruik is voor een paar maanden om goed in te schatten wat we nodig hebben.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72683082

meer info??
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik was vandaag op de verbouw beurs in de Jaarbeurs.
Daar stond een stand van waterontharder Big Green.
Werkt zonder stroom, afvoer en zout.
Dat klonk goed, maar je moet wel om de zoveel tijd een patroon vervangen.

Beetje googlend kwam ik OneFlow tegen van Watts.
Is hetzelfde maar goedkoper.

Kan alleen nog niet veel ervaringen lezen van mensen die hem al een paar jaar hebben.
Wat ik er over lees, is dat mensen wel wat aanslag hebben, maar licht en makkelijk verwijderbaar.
Benieuwd of er nog recente ervaringen hier zijn.

Afbeeldingslocatie: https://mtbservice.nl/wp-content/uploads/2018/11/watts-oneflow-ontharder1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rzaan
Ik vermoedt dat een afvoer maken + ionenwisselaar, (stukken) goedkoper is dan zo een filterelement.
Als je op de webshop van Big green kijkt, kost een filter compleet al 1000 euro
En dan komt er jaarlijks nog 100 euro bij voor het aktiefkoolfilter en 3-jaarlijks nog 199 voor een TAC filter.
Dat zijn best wel wat zakken regenit.
En dan maar duimen of het hetzelfde effect heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:30:
@Rzaan
Ik vermoedt dat een afvoer maken + ionenwisselaar, (stukken) goedkoper is dan zo een filterelement.
Als je op de webshop van Big green kijkt, kost een filter compleet al 1000 euro
En dan komt er jaarlijks nog 100 euro bij voor het aktiefkoolfilter en 3-jaarlijks nog 199 voor een TAC filter.
Dat zijn best wel wat zakken regenit.
En dan maar duimen of het hetzelfde effect heeft.
die kosten vind ik nog niet het grootste probleem.
De OneFlow van Watts kun je kopen voor onder de € 500.
Dan zit er 1 Tac filter bij.
Na 2 tot 3 jaar moet je dan weer een nieuw TAC-filter kopen en dat kost rond de € 200.
Dan zouden de totale kosten over 20 jaar gemeten tussen de € 1.700 en € 2.300 liggen.
Is te doen.

Als je dan maar weet dat het ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigTurboTiago
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:40:
@BigTurboTiago
Lees eens boven je…

Maar ff serieus.
Eerder schreef je dat je 375 m3 per jaar verbruik had.
Dat is 1000 ltr per dag.
Ik vraag me af wat je dan met 10,8 ltr hars van de amysoft van plan bent?
Dat doet zo een 3600 ltr bij 10 dH.
Iedere 3 dagen regenereren?

Ik zou eerder een 20 of 30 ltr hars nemen in jou geval.
Ja dat klopt. Die zal vaker moeten regenereren. Maar is dat per definitie iets wat slecht is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BigTurboTiago
Tijdens regeneratie heb je geen onthard water.
Als je dat 1x per 10 dagen doet of 1x 3 dagen is de kans wat kleiner, dat je staat te douchen met hard water.
(en ik regenereer overdag, snachts wordt ik er wakker van)

ZIe het als een elektrische auto met een range van 100 km. :+
Telkens moeten stoppen om te laden gaat ook vervelen, als je dat ook 1x per week kan doen.

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigTurboTiago
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:38:
@BigTurboTiago
Tijdens regeneratie heb je geen onthard water.
Als je dat 1x per 10 dagen doet of 1x 3 dagen is de kans wat kleiner, dat je staat te douchen met hard water.
(en ik regenereer overdag, snachts wordt ik er wakker van)

ZIe het als een elektrische auto met een range van 100 km. :+
Telkens moeten stoppen om te laden gaat ook vervelen, als je dat ook 1x per week kan doen.
Aj ja duidelijk. Dat snap ik helemaal.
Logisch.
Hier kan ik ivm werk ook op ander tijdstip regenereren.

Zullen er verder nog punten zijn waardoor ik beter iets anders kan nemen of juist positieve kanten aan de asc105?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BigTurboTiago Heb je de zoekfunctie al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigTurboTiago
Nu wel. Dank.
Vanavond maar ff lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

[...]

Ik ga je idee stelen ;) Leuke proef voor onze eigen apparaten. Tot nu toe is dit probleem nog niet aan de orde geweest bij onze klanten zover ik weet.

Ik heb je voorgaande berichten terug gelezen en kom er op terug als ik het uitgetest heb.
Het mooiste zou een water analyse zijn :). (Duurt wel lang)

Suggesties zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Waarschijnlijk heb je het al ergens omschreven. Heb gezocht maar krijg het niet gevonden.
Volgens mij begrijp ik de zoek-opties van dit forum niet goed genoeg.
Heb je de link of kun je het anders nog 's goed uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
Rzaan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:54:
Ik was vandaag op de verbouw beurs in de Jaarbeurs.
Daar stond een stand van waterontharder Big Green.
Werkt zonder stroom, afvoer en zout.
Dat klonk goed, maar je moet wel om de zoveel tijd een patroon vervangen.

Beetje googlend kwam ik OneFlow tegen van Watts.
Is hetzelfde maar goedkoper.

Kan alleen nog niet veel ervaringen lezen van mensen die hem al een paar jaar hebben.
Wat ik er over lees, is dat mensen wel wat aanslag hebben, maar licht en makkelijk verwijderbaar.
Benieuwd of er nog recente ervaringen hier zijn.

[Afbeelding]
De Big Green is geen ontharder, dat claimen ze zelf ook niet.
Ik heb het verkooppraatje ook aangehoord op de beurs, ze zeggen dat de kalkdeeltjes in het apparaat blijven totdat deze 'groter' zijn en dan komen ze alsnog in de leiding. Op die manier zit er nog steeds kalk in je water maar zou het niet hechten aan apparatuur of kranen.

Het klonk voor mij als een halfbakken oplossing met ook nog eens dure wisseldelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
Gisteren is hier een Amysoft ASC-90 waterontharder geplaatst (door Amysoft).

Tevreden over het product, maar erg ontevreden over de installatie.

Heb verzocht om de leiding van spoelwater op een afvoer met sifon te installeren in plaats van direct op het riool. Bovendien gevraagd om een kraantje te installeren. Kon merken dat de installateur geen loodgieter is en niet gekwalificeerd is voor dit werk. Had het zelf een stuk netter gekund.

Met name de afvoer is totaal niet naar wens geïnstalleerd. 32 mm diameter terwijl ik om 40 mm had gevraagd. Sifon had lager gemoeten, bovenkant afvoer hoger. Bovendien zit hij niet goed vast met beugels en zit scheef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECmobZYbGyxjETJwVesTolYIse8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohQ3L91KLRXJpSRUUgBVpnkj.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingen aan de achterkant van de installatie. Een van de koppelingen wat om hoog getrokken voor de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0zviEuXTZVU2m8kRYMEj6eQ14E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzTrfBU2aih58nmPALWw6e6v.jpg?f=fotoalbum_large

Waterleiding is afgetakt met twee keer een 90 graden bocht. Vind ik jammer i.v.m. potentieel drukverlies, had dit liever recht aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKn1sKMn1BkU4B9ykqIhGJgVLzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJxpt9sYuEL7sbrIvkVyB44Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afvoer in de kruipruimte. Mooi kunst- en vliegwerk. Buis is verwarmd en verbogen i.p.v. werken met twee keer een 45 graden bochtje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlwVRDGKSFsgpBHSj1EIdXmcraA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5A0xvXvVWuF9ZrHGn4FBNP2.jpg?f=fotoalbum_large

Gat had aan bovenkant van rioolbuis moeten zitten. Zit nu wat schuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRcPHQWdNSAZ80najDWd1-zrJHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Btfq6ZrkZTjQlcRiwwWkbaAS.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nMad En er hangt een druppel aan de wasmachine kraan. 8)

(maar wat een bende inderdaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Aomi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

De Big Green is geen ontharder, dat claimen ze zelf ook niet.
Ik heb het verkooppraatje ook aangehoord op de beurs, ze zeggen dat de kalkdeeltjes in het apparaat blijven totdat deze 'groter' zijn en dan komen ze alsnog in de leiding. Op die manier zit er nog steeds kalk in je water maar zou het niet hechten aan apparatuur of kranen.

Het klonk voor mij als een halfbakken oplossing met ook nog eens dure wisseldelen.
De basis van het systeem (zonder de koolstoffilter) is volgens mij een algemeen aanvaard werkend systeem.
In hoeverre het werkt, weet ik ook niet.
Wellicht wordt de aanslag minder.
Maar het wordt geen zacht water in de zin van zachtere was, minder zeep, minder shampoo volgens mij.

De wisseldelen valt nog mee als je het over 15 jaar bekijkt.
Apparaat 450 + wisseldelen 800/1200.
Veel geld maar ook eenvoudiger aan te sluiten. Minder kans op defecten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 18:04
nMad schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:39:
Gisteren is hier een Amysoft ASC-90 waterontharder geplaatst (door Amysoft).

Tevreden over het product, maar erg ontevreden over de installatie.

Heb verzocht om de leiding van spoelwater op een afvoer met sifon te installeren in plaats van direct op het riool. Bovendien gevraagd om een kraantje te installeren. Kon merken dat de installateur geen loodgieter is en niet gekwalificeerd is voor dit werk. Had het zelf een stuk netter gekund.

Met name de afvoer is totaal niet naar wens geïnstalleerd. 32 mm diameter terwijl ik om 40 mm had gevraagd. Sifon had lager gemoeten, bovenkant afvoer hoger. Bovendien zit hij niet goed vast met beugels en zit scheef.
[Afbeelding]

Leidingen aan de achterkant van de installatie. Een van de koppelingen wat om hoog getrokken voor de foto.
[Afbeelding]

Waterleiding is afgetakt met twee keer een 90 graden bocht. Vind ik jammer i.v.m. potentieel drukverlies, had dit liever recht aangesloten.
[Afbeelding]

Afvoer in de kruipruimte. Mooi kunst- en vliegwerk. Buis is verwarmd en verbogen i.p.v. werken met twee keer een 45 graden bochtje.
[Afbeelding]

Gat had aan bovenkant van rioolbuis moeten zitten. Zit nu wat schuin.
[Afbeelding]
Echt prutswerk inderdaad. Ik heb er ervaring mee (zoek maar eens op Amysoft in dit topic), en heb uiteindelijk de boel weer laten repareren naar wens. Amysoft staat volgens mij niet bekend om hun installatietechnieken.

Ook bij jou hebben ze de Airgap volledig achterwege gelaten, terwijl ze zelf in hun documentatie aanbevelen wel een Airgap te gebruiken 8)7

Chookity-pok

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
@AUijtdehaag @Saeverix

Heb contact opgenomen met Amysoft. Heel teleurstellend hoe ze met mijn klachten omgaan. Komt er op neer dat ze zelf wel vinden dat het netjes is geïnstalleerd ("zo doen we het altijd") en dat ik zeur.

Voorgesteld dat ik alleen de waterontharder aanschaf en niet betaal voor de installatie (€200). Dan gebruik ik dat geld om het netjes te krijgen. Dit was voor hen geen optie.

Vervolgens hebben zij voorgesteld om de waterontharder weer te ontkoppelen en alles in oude staat te brengen. Ik geloof niet dat ze het daadwerkelijk weer netjes in oude staat kunnen krijgen.

Ten slotte heb ik voorgesteld dat ze de waterontharder komen ophalen en leidingwerk laten zitten. Dan ga ik zelf wel één aanschaffen en netjes installeren. Ik wil die monteurs niet meer in mijn huis hebben prutsen. Hoor hier binnenkort meer over.

Echt heel teleurstellend dit. Voor anderen hier: wees gewaarschuwd..

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 20-10-2022 19:41 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
Te bizar! @nMad

Laat ze het in oude staat herstellen. Als je dat zwart op wit hebt. Handig voor de rechtsbijstand.
Zeer kostbaar voor ze, maar dit kan echt niet.

Water-Escape

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Saeverix schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Echt prutswerk inderdaad. Ik heb er ervaring mee (zoek maar eens op Amysoft in dit topic), en heb uiteindelijk de boel weer laten repareren naar wens. Amysoft staat volgens mij niet bekend om hun installatietechnieken...

Bijzonder dat de monteur wel een gasbrander mee had, maar geen bochtje van 45 graden :P 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS Beetje loodgieter kan ook solderen dus gasbrander in de auto.
Scheelt weer een ritje naar de bouwmarkt zal hij gedacht hebben.
Lekker giftige pvc dampen inademen onder de vloer...

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Beste Tweakeraars,

ik ben opzoek naar ideeën voor het volgende probleem..
Veel mensen hebben geen ruimte voor het montageblok. Hier zoeken wij een alternatief voor.
Tegelijkertijd willen wij overgaan naar de 3/4 maatvoering voor ontharders. Klanten vinden het lastig om materiaal te vinden voor 1" en het scheelt qua inkoop tussen de 5-15 euro per ontharder t.o.v. 1" maten.

Een aantal alternatieven op een montageblok heb ik hier opgesomd:
  • Losse knelkoppelingen plaatsen rechtstreeks op de leiding
Dit adviseren wij niet, omdat je de ontharder lastiger buiten gebruik kan stellen.
  • 3x losse afsluiters met een los mengventiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6X88lELG_BSPYU5hzN9QuzPaGIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVisTibA4GWU6n0K9JkyQzGf.png?f=fotoalbum_large
Deze oplossing lijkt ons het meest veelzijdig. Keerzijde is dat wij een zo'n simpel mogelijk pakket willen aanbieden (Zo min mogelijk assemblage voor de klant, minder kans op lekken)
  • Montageblok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msvergXW4rmq8eHMg00v7xKw-9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBwqTUJ0cghkSIahrrIbHKaC.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals gezegd, ruimte is een issue voor veel mensen. Tevens is dit t.o.v. 3 afsluiters vaak een duurdere oplossing. De leverancier maakt het binnendraad ook niet in 3/4.

Wij neigen naar een set zoals dit aanleveren als alternatief op het montageblok.

Hoor graag jullie ideeën en meningen hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:21
@AQMOS Ik heb precies die set. Werkt perfect, en redelijk eenvoudig zelf te instaleren. Nadeel is wel dat je met je 2 leidingen wel ongeveer goed moet uitkomen, anders past die set niet.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Dit is perfect voor een permanente opstelling. Ziet er heel netjes uit!
s020506 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:51:
@AQMOS Ik heb precies die set. Werkt perfect, en redelijk eenvoudig zelf te instaleren. Nadeel is wel dat je met je 2 leidingen wel ongeveer goed moet uitkomen, anders past die set niet.
Goed om te horen dat het redelijk eenvoudig te installeren is.

Dat het goed moet uitkomen is mijn zorg bij dit systeem, een perfecte oplossing is er misschien niet die toepasbaar is bij 90% van de mensen. Het is in ieder geval wat flexibeler dan het montageblok.

[ Voor 55% gewijzigd door AQMOS op 24-10-2022 16:15 . Reden: 2de reactie toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:50
@AQMOS en de oude aansluiting https://i.imgur.com/iAMCfaI.jpg met elektrische klep die bij waterlekkage dicht loopt.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:44

HaTe

haat niet

s020506 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:51:
Wat is dan de hartafstand als je hem plaatst zoals de 3e foto?

Ik heb nog zo'n montageblok liggen en nu ik dit zie lijkt me het in mijn geval een betere oplossing. Scheelt weer een paar knietjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 24-10-2022 16:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat aftapkraantje is slim! Volgens mij heb ik dat in de kogelkranen zitten (mijn bypass bestaat uit de 3 kogelkranen die @AQMOS omschrijft). Maar dat los plaatsen betekent wel dat je daar specifiek over hebt nagedacht. Netjes.

Ik denk wel dat het bypass blok al vrij compact is. 🤔 Probleem zal dan vooral zijn dat sommige eindgebruikers hun leidingen anders hebben lopen, waardoor je gekke bochten moet gaan maken om het goed aan te kunnen sluiten. Misschien is een voorgeassembleerde kogelkranen bypass een optie? Zou dan uiteraard wel betekenen dat je die "on demand" moet gaan maken voor klanten en moet bijleveren.

De bypass van Aqmos kost 100 euro. Voor dat bedrag kun je echt wel 3 kogelkranen + 2 t-stukken + een paar buisjes in elkaar zetten. Als je dan de klant zou laten aangeven wat de gewenste vorm is (dus waar komen leidingen binnen en waar gaan ze eruit?), dan kun je daarna zelf met de indeling van die t-stukken de bypass precies in lijn maken met hoe de leidingen bij de klant lopen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Wat zit er voor aansluiting op de Fleck controllers als je die bypass klep niet gebruikt? Je klemt die bypass er normaal gesproken in met metalen klemmen aan de zijkant en dan komt er 1”schroefdraad uit, maar als je die bypass niet gebruikt omdat je zelf drie vlinderkleppen geïnstalleerd hebt in het leidingwerk om een bypass te maken?
Hier is het ook klusweek namelijk… 8)

[ Voor 7% gewijzigd door THM0 op 24-10-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@THM0
Pagina 88

Meter assy verwacht ik
https://www.waterontharde...uring-fleck-5600-en-5800/

Op de foto zie je een versie zonder de bypas.
https://www.aqmos.com/anl...sxt-computergesteuert?c=6

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2022 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Ah thanks, dan is het deze: https://www.waterontharde...-1-female-5600-9000-9100/

De flowmeter zit al in de klep gemonteerd, dit is gewoon “het verloopje”, gemaakt van messing wat je er dan op bevestigt ipv de bypass. Zelfde als plaatje wat je stuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03-2023
Ik oriënteer mij ook op ontharder. Mijn installateur zegt dat Limso goed is. Op Tweakers kan ik er weinig over vinden. Iemand ervaring?
Hoe groot is de marge qua capaciteit? We hebben nu 2 kleine kinderen. Het waterverbruik zal wel omhoog gaan naarmate ze groter worden. En ooit zijn we met z'n 2en over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:39
insp.gadget schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:44:
Ik oriënteer mij ook op ontharder. Mijn installateur zegt dat Limso goed is. Op Tweakers kan ik er weinig over vinden. Iemand ervaring?
Hoe groot is de marge qua capaciteit? We hebben nu 2 kleine kinderen. Het waterverbruik zal wel omhoog gaan naarmate ze groter worden. En ooit zijn we met z'n 2en over.
https://waterontharderkiezen.nl/waterontharders/limso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Tanuki schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:16:
[...]

Dat aftapkraantje is slim! Volgens mij heb ik dat in de kogelkranen zitten (mijn bypass bestaat uit de 3 kogelkranen die @AQMOS omschrijft). Maar dat los plaatsen betekent wel dat je daar specifiek over hebt nagedacht. Netjes.

Ik denk wel dat het bypass blok al vrij compact is. 🤔 Probleem zal dan vooral zijn dat sommige eindgebruikers hun leidingen anders hebben lopen, waardoor je gekke bochten moet gaan maken om het goed aan te kunnen sluiten. Misschien is een voorgeassembleerde kogelkranen bypass een optie? Zou dan uiteraard wel betekenen dat je die "on demand" moet gaan maken voor klanten en moet bijleveren.

De bypass van Aqmos kost 100 euro. Voor dat bedrag kun je echt wel 3 kogelkranen + 2 t-stukken + een paar buisjes in elkaar zetten. Als je dan de klant zou laten aangeven wat de gewenste vorm is (dus waar komen leidingen binnen en waar gaan ze eruit?), dan kun je daarna zelf met de indeling van die t-stukken de bypass precies in lijn maken met hoe de leidingen bij de klant lopen.
Bedankt voor de suggestie. Het montageblok is sowieso de allermooiste oplossing, mits de leiding inderdaad recht loopt (en de ruimte aanwezig is).

Het van tevoren assembleren van kogelkranen lijkt mij lastig en brengt misschien meer hoofdpijn dan het oplost. Misschien dat we een setje gaan samenstellen met kogelkranen, T-stukjes, teflon tape e.d.
Dan lijkt het me handig om materiaal te hebben wat zo simpel mogelijk te assembleren is. Hier zijn vast wel alternatieven voor te vinden t.o.v. de standaard koppelingen.
We kunnen het altijd aanbieden en kijken of er interesse voor is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

insp.gadget schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:44:
Ik ben niet bekend met Limso, maar heb de specificaties opgezocht en vergeleken met apparaten van Aqmos. De meeste ontharders zijn nagenoeg hetzelfde. De Limso 12 is een prima grootte voor jullie gezin.

Op Aqmos.de kan je de apparaten R2D2-48 en CM-40 opzoeken.
Deze apparaten zijn ook voldoende voor je gezinssamenstelling (tenzij je hardheid 15+dH is, wat in NL meestal niet het geval is).

Verschil tussen de R2D2 en CM is de regelkop. De R2D2 is chinees en nagemaakt op basis van een bekend merk (Fleck) en doorontwikkeld nadat Fleck met innovatie is gestopt.
De CM bevat een clack regelkop. Clack is wereldwijd bekend in deze markt en wordt beschouwd als 1 van de meest kwalitatieve en onderhoudsvriendelijke regelkoppen.

Dit zijn wat goedkopere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
AQMOS schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Het montageblok is sowieso de allermooiste oplossing, mits de leiding inderdaad recht loopt (en de ruimte aanwezig is).

Het van tevoren assembleren van kogelkranen lijkt mij lastig en brengt misschien meer hoofdpijn dan het oplost. Misschien dat we een setje gaan samenstellen met kogelkranen, T-stukjes, teflon tape e.d.
Dan lijkt het me handig om materiaal te hebben wat zo simpel mogelijk te assembleren is. Hier zijn vast wel alternatieven voor te vinden t.o.v. de standaard koppelingen.
We kunnen het altijd aanbieden en kijken of er interesse voor is..
Ik ben ook bezig met zelf installatie deze week en bouw eigenlijk precies wat je voorstelt, met drie kogelkranen. Maar aangezien je toch een aantal dingen nodig hebt specifiek voor je eigen situatie is het beperkt nuttig om dat bij de ontharder te kopen. Buizen, klemzadels, voldoende klemringen, wellicht een sok, etc. De afstand tussen de kogelkranen zal ook per installatie verschillen.
Ik zou dus graag alleen het ontharder-vat met controller, een zoutvat, het aansluitingsmateriaal tussen ontharder en zoutvat en het opzetstuk voor de controller naar 1" zonder bypass bestellen. En de rest dan apart bij Warmteservice oid bestellen. Maar ik betwijfel of ik de typische consument ben.
Nuttiger is denk ik om een kitlist en een beschrijving te hebben voor de zelf-installateur die vervolgens kan kiezen tussen een standaard aansluitset meebestellen of de materialen incl kogelkranen adhv de beschrijving zelf ergens bestelt.

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 26-10-2022 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De bypass is misschien wel een lomp zwaar ding, maar er zit een naaldregelafsluiter in voor de mensen die willen bijmengen van hard water.

Ik heb hem wat hoger geplaats, zodat hij makkelijk bereikbaar is als de tuin een keer gesproeid of zwembad wordt gevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVOqju8h5g4uO19f-uCTRBEDCuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpeGnkQNYyiQJjurZJzDFebV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVfkNRyh-M0LfkPSi1KFEWb-Vcc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvJ0cXdluz1pVyMIw9Ll0ffW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 10:25
edwinwd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Wij hebben nu een klein jaar een happydrops in huis. Prima ervaring tot nu toe. Doet wat het moet doen en qua smaak proef je geen verschil.
Anoniem: 343633 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:18:
Ik heb dezelfde vraag; wij twijfelen nu tussen een ontharder met hars of een happydrops ontharder die met fosfaten werkt. We hebben een keer een demo gehad met een ontharder met hars, en daar zag en proef je het verschil, maar hebben geen ervaring met happydrops. Als men door de marketing van happydrops heen probeert te kijken, dan blijven er verbazingwekkend weinig ervaringen over...
Nadat ik afgelopen zomer heel wat kalk uit mijn Quooker reservoir heb gehaald ben ik serieus aan het overwegen om over te stappen naar een systeem wat veel minder kalkaanslag levert in ons waterleidingsysteem en diverse apparatuur. Zeker omdat binnenkort de warmtepomp wordt geplaatst en ik denk dat kalk een probleem kan zijn bij zo'n kostbaar systeem.

Nu lees ik in dit forum het e.e.a. over harsontharders etc...maar mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Happydrops systeem omdat deze geen afvoer en ook geen stroomaansluiting nodig heeft. Daarnaast, als ik de advertenties mag geloven, blijft het "smaak" van het water nagenoeg hetzelfde.

Omdat op het internet objectieve reviews nog steeds slecht of niet vindbaar zijn wil ik graag van jou weten of het laten plaatsen van je Happydrops systeem heeft geleid tot significant minder kalkaanslag op kranen, pannen en eventueel ramen (van bijvoorbeeld een douche). Ben je er dus nog steeds tevreden mee. En zou je het kunnen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
HaTe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Wat is dan de hartafstand als je hem plaatst zoals de 3e foto?

Ik heb nog zo'n montageblok liggen en nu ik dit zie lijkt me het in mijn geval een betere oplossing. Scheelt weer een paar knietjes :)
Ongeveer 12,5 cm. Volgens mij is dat minimaal, ik denk dat het maximaal 13,5 cm kan zijn, je hebt wat speling (als ik het me goed herinner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:46
Ik ben van plan om een waterontharder aan te schaffen op de site https://www.goedkopewaterontharders.nl/
inclusief installatie.

ik zit te twijfelen tussen
- Waterontharder - WTR Ceramic Premium - 15
- Waterontharder – WTR Ceramic High End – 15

maakt deze ontharders veel geluid tijdens het regeneren? ik kreeg hierop geen antwoord van goedkopewaterontharders.

zijn er tweakers hier die 1 van deze ontharders heeft aangeschaft (met of zonder installatie) en hoe is jullie ervaring met dit bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Jmtpes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:57:
Ik ben van plan om een waterontharder aan te schaffen op de site https://www.goedkopewaterontharders.nl/
inclusief installatie.

maakt deze ontharders veel geluid tijdens het regeneren? ik kreeg hierop geen antwoord van goedkopewaterontharders.

zijn er tweakers hier die 1 van deze ontharders heeft aangeschaft (met of zonder installatie) en hoe is jullie ervaring met dit bedrijf?
2,5 jaar geleden door hun een 'Budget 15' laten installeren.
Is een ander type, maar regenereren doe ik overdag vanwege het (schelle/hoge) geluid.

Installatie is netjes verlopen. Gewoon met airgap, maar zonder terugslagklep.
Ze zijn wel een keer teruggeweest omdat ik het aantal m3's niet haalde.

Al met al prima opgelost.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06 15:32
Jmtpes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:57:
inclusief installatie.

Ik heb zelf de ceramic premium. Hij regeneert in de nacht (in de garage, maar met de deur richting het huis open). Ik ben er zelf nog nooit wakker van geworden. Heb de kinderen er ook nog niet over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
henkNL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Is een ander type, maar regenereren doe ik overdag vanwege het (schelle/hoge) geluid.

Klinkt goed. De tijdstip van het regeneren kan je toch zelf instellen en gebeurd automatisch toch?

Hoe zit het met onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
chevsticks schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Ik heb zelf de ceramic premium. Hij regeneert in de nacht (in de garage, maar met de deur richting het huis open). Ik ben er zelf nog nooit wakker van geworden. Heb de kinderen er ook nog niet over gehoord.
Goed om te horen dat je de ceramic premium hebt. De prijs hiervan is wat gunstiger. Installeer heb je door het WTR laten doen?
De tijdstip van het regeneren kan je toch zelf instellen en gebeurd automatisch toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06 15:32
Jmtpes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Goed om te horen dat je de ceramic premium hebt. De prijs hiervan is wat gunstiger. Installeer heb je door het WTR laten doen?
De tijdstip van het regeneren kan je toch zelf instellen en gebeurd automatisch toch?

Zelf gedaan, als je een beetje kan klussen is het zo gebeurt. Al is hun installatie prijs ook niet duur.
Je kan inderdaad het tijdstip instellen en dan gaat hij voor je aan de slag. Hoeft alleen maar af en toe het zout toe te voegen.

Heeft niet zoveel onderhoud nodig naar ik begreep hier in het topic. Eens in de 2? jaar een keer laten spoelen met een hars reiniger zou goed genoeg moeten zijn. Maar daar kunnen anderen hier beter antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:10
[...]

Ben wel benieuwd hoe dat is opgelost? Ben beetje aan het meten/ in de gaten houden, maar onze haalt het ook niet lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Het hars vat is vervangen en de instellingen gewijzigd.

De exacte instellingen zou ik terug moeten zoeken.

De standaard hardheid ligt hier rond de 13dH.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

THM0 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Ik ben ook bezig met zelf installatie deze week en bouw eigenlijk precies wat je voorstelt, met drie kogelkranen. Maar aangezien je toch een aantal dingen nodig hebt specifiek voor je eigen situatie is het beperkt nuttig om dat bij de ontharder te kopen. Buizen, klemzadels, voldoende klemringen, wellicht een sok, etc. De afstand tussen de kogelkranen zal ook per installatie verschillen.
Ik zou dus graag alleen het ontharder-vat met controller, een zoutvat, het aansluitingsmateriaal tussen ontharder en zoutvat en het opzetstuk voor de controller naar 1" zonder bypass bestellen. En de rest dan apart bij Warmteservice oid bestellen. Maar ik betwijfel of ik de typische consument ben.
Nuttiger is denk ik om een kitlist en een beschrijving te hebben voor de zelf-installateur die vervolgens kan kiezen tussen een standaard aansluitset meebestellen of de materialen incl kogelkranen adhv de beschrijving zelf ergens bestelt.
We willen natuurlijk zo'n compleet mogelijk pakket aanbieden, maar je hebt gelijk met alle kleine dingetjes die erbij komen. Denk dat we in de toekomst wel meer alternatieven gaan aanbieden op het montageblok, maar uiteindelijk zijn de situaties bij mensen te verschillend om een uniforme oplossing te maken.

Misschien maar een uitgebreide keuzehulp maken..
Beetje zoals Tesla het doet wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Welk zout kan je het beste kopen? Maakt dat iets uit? Ik lees hier terug over aanbiedingen in het noorden, maar ik zit in het zuiden van het land.

@KalkREM wat adviseren jullie voor de set die ik van jullie heb?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

water_escape schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:57:
Welk zout kan je het beste kopen? Maakt dat iets uit? Ik lees hier terug over aanbiedingen in het noorden, maar ik zit in het zuiden van het land.

@KalkREM wat adviseren jullie voor de set die ik van jullie heb?
Voor elke ontharder is het praktisch hetzelfde (zonder droge zoutvoorraad)

Het verschil is vrij verwerpelijk.
De wettelijke norm is ≥ 99,4% puur NaCl.
Alles daarboven is uiteraard beter, aangezien je dan minder kans hebt op samenklonteren (of zogenoemde zoutbruggen) in je zoutbak.

Kristallen lossen sneller op dan tabletten en hebben een kleinere ecologische voetafdruk.

Remon-waterontharders verkoopt zakken tabletten met 99,9% puurheid. Ik kan de puurheid van zakken bij de bouwmarkten niet zo snel vinden. (Bouwmarkten zijn vaak de goedkoopste opties aangezien 25kg verzenden altijd voor ondernemers minimaal 4-5 euro kost)
Aqmos heeft het volgende (ook 99,9% tabletten), maar dit zal pas volgend jaar ergens in Nederland beschikbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9kQXokCk-Rh72RaTNaYjt06Xvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxxqiNQkK9xax6WDW0jprHPu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
AQMOS schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Voor elke ontharder is het praktisch hetzelfde (zonder droge zoutvoorraad)
Maakt het uit wat voor zout je gebruikt of je een droge of natte zoutvoorraad hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

s020506 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

Maakt het uit wat voor zout je gebruikt of je een droge of natte zoutvoorraad hebt?
Zolang je elke 10 dagen in ieder geval regenereert, ook op vakantie, kan er weinig misgaan.
Anders heb je kans op bacteriegroei.

Droge zoutvoorraden zijn in industriële toepassingen pas interessant, aangezien je het pekelwater dan erg fijn kan afstellen. Als je als fabriek 500 zakken à 25kg per jaar gebruikt, dan wordt het rendabel om daar op te besparen.

Als consument is het in mijn opinie (wij van wc-eend) niet interessant. Op zo'n kleine schaal is het lastig om een goede bezouting af te stellen wat kan resulteren in te weinig zout, dus een slechte spoeling.

Beiden methodes werken, de verschillen zijn verwerpelijk.

Ik vermoed dat een Aquacell een droge voorraad houdt, omdat de kans op bacteriegroei groter is in hun apparaten, aangezien het niet werkt op stroom (werkt op waterdruk).
Dus op vakantie blijft het water voor langere tijd stil staan.
Met een natte zoutbak zou dit rampzalig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:46:
De bypass is misschien wel een lomp zwaar ding, maar er zit een naaldregelafsluiter in voor de mensen die willen bijmengen van hard water.

Ik heb hem wat hoger geplaats, zodat hij makkelijk bereikbaar is als de tuin een keer gesproeid of zwembad wordt gevuld.
[Afbeelding][Afbeelding]
Maar, ook dit bijmengen kun je doen met kogelkranen. Gewoonweg door ze half open te draaien ipv helemaal open of dicht.

Of zie ik dan iets over het hoofd?

Ik heb bij mij bewust een aftakking gemaakt voor de bypass (voor de 3 kogelkranen) voor tuin besproeiing etc. In de tuin dus altijd hard water (2x, voor en achter het huis).
Wel gaan we in de tuin op termijn nog een zacht water kraan erbij maken (ook 2x). Bijvoorbeeld om de auto te wassen of voor andere use cases waarbij zacht water toch gewenst is.

Dat vind ik zelf een prettiger idee dan het hele huis moeten voorzien van hard water omdat ik even de tuin wil sproeien, + ik zal dan toch bewust die kogelkranen moeten bedienen voor en na het sproeien.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 05:49:
@Tanuki
4 mtr zou moeten kunnen.
De pekelaanzuig werkt via venturi werking.

Edit: 30-8 nog even los gehad omdat ik vermoedde dat er lucht aangezogen werd. Geeft toch nog een behoorlijke zuigkracht tijdens brine.
Ik ben eens gaan meten en ik kom op 4 meter in de kruipruimte + ~1,2 meter naar beneden in de meterkast + ~1,2 meter omhoog in de trapkast, om de zoutbak in de trapkast te kunnen zetten en de cilinder in de meterkast te houden.
Een lengte van 6,5 meter dus, met dus aan het eind +- 1,2 meter omhoog.

Zou dat een probleem opleveren? Ziet iemand hier issues? Gaat dus over de witte "zoutwater" leiding.

Of zou het venturi effect dat @AUijtdehaag noemt dit netjes kunnen opvangen?

Zo ja, dan ga ik hem zsm verplaatsen, want dan kan mijn meterkast weer netjes dicht. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tanuki
Je kan toch eerst eenvoudig testen met een lange pekelslang ertussen?
Lijkt me geen probleem, de clack "zuigt" behoorlijk, heb ik al eens getest met mijn vinger de slang dicht te drukken (om te kijken of er ergens lucht aangezogen werd)

Een kogelkraan is geen regelafsluiter. (daar wilde ik het bij laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:20:
@Tanuki
Je kan toch eerst eenvoudig testen met een lange pekelslang ertussen?
Lijkt me geen probleem, de clack "zuigt" behoorlijk, heb ik al eens getest met mijn vinger de slang dicht te drukken (om te kijken of er ergens lucht aangezogen werd)

Een kogelkraan is geen regelafsluiter. (daar wilde ik het bij laten)
Ik ga het idd proberen, het slangetje is al besteld (kost niet zoveel op AliExpress). Maar als het niet zou werken zou ik een alternatief nodig hebben, want hij moet echt de trapkast in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tanuki Als je weken geduld hebt is het geen probleem
en anders https://www.goedkopewater...hop/pekelslang-per-meter/

Er bestaan allerlei afmetingen zout reservoirs
https://www.waterontharde...aterontharders-zoutvaten/

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb er een besteld van 10 meter, kan ik dan mooi op maat knippen (was een van de standaard maten). Dan ga ik er gewoon mee testen, voordat ik hem daadwerkelijk verplaats. :) Thanks voor de tips!

Even wachten tot ie er is.

Voor de afvoer heb ik voldoende lengte uit de standaard afvoerslang die er al bij zat. Dus dat is mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jmtpes
Hier en daar postieve berichten gezien over de WTR ontharders. Ik heb een keus gemaakt en ik ga voor de WTR ceramic premium. Wordt als goed is binnen 4wk geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
[...]

Kreeg je ook extra zout of dh testers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
@Jmtpes

Bij levering een zak, en na het service bezoek nogmaals :)

Geen dh tester, die heb ik zelf bij Warmteservice gehaald.

[ Voor 42% gewijzigd door henkNL op 01-11-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
henkNL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:08:
Bij levering een zak, en na het service bezoek nogmaals :)

Geen dh tester, die heb ik zelf bij Warmteservice gehaald.
Netjes.
Volgens mij krijg ik niets extras. Alleen het vat zout gevuld en dan gaan ze weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Een zak is verkrijgbaar voor ongeveer €10,- als deze in de aanbieding is bij de Welkoop.
Op marktplaats of andere plekken voor minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
henkNL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:23:
Een zak is verkrijgbaar voor ongeveer €10,- als deze in de aanbieding is bij de Welkoop.
Op marktplaats of andere plekken voor minder...
Ook tips waar ik het best een dh tester kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Jmtpes schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:36:
[...]

Ook tips waar ik het best een dh tester kan kopen?
als het voor weinig moet en je hebt tijd dan kan je hier wel wat vinden maar weet niets van de kwaliteit.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:43
Mr-D. schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:34:
[...]

als het voor weinig moet en je hebt tijd dan kan je hier wel wat vinden maar weet niets van de kwaliteit.
Kan je niet beter voor een paar euro meer gewoon bij Wildkamp of vergelijkbare winkel halen?
https://www.wildkamp.nl/p...ardheid-test-set/15392999

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:11
Beste mede-tweakers, ik heb een vraag over waterontharders.

Onze water aansluiting zit in de kelder van ons oude huis. Daar heb ik wel stroom maar geen afvoer.
Nu zie ik door de bomen van de waterontharders het bos niet meer.

Kan iemand van jullie mij helpen een weg te vinden in dit bos?

Wij zijn maar met ons 2-en en willen graag zachter water en minder kalkaanslag in apparatuur en sanitair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
Mr-D. schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:34:
[...]

Dat zijn geen dH testers maar TDS (geleidings) metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wast iemand hier de ramen (zelf) met onthard water?
Is een trekker dan alsnog nodig om vlekken/druppels te voorkomen, of kan zonder trekker echt alleen met osmose water?
Mijn glazenwasser komt na eenzijdig besluit van zijn kant niet meer (te druk), en voor die 200 euro per jaar kun je nog wel leuke spullen kopen en toch zelf doen, mits geen uren werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:45:
@OsiriS.nl
Kan je niet met een afvoerslang naar boven?
Het liefst op een airgap. (bwt siphon of iets dergelijks)
Ik heb in de kelder nergens een afvoer, als ik dat wil moet ik grote aanpassingen doen of afvoeren verleggen. Dat zie ik niet zo zitten aangezien ik ook ontharders heb gezien die geen afvoer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
OsiriS.nl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:11:
[...]

Ik heb in de kelder nergens een afvoer, als ik dat wil moet ik grote aanpassingen doen of afvoeren verleggen. Dat zie ik niet zo zitten aangezien ik ook ontharders heb gezien die geen afvoer nodig hebben.
De varianten zonder afvoer kosten wel meer in gebruik (al gauw 50 euro per jaar).
Als je dan bekijkt hoe lang zo'n ding meegaat is het vrijwel zeker goedkoper om een afvoer te realiseren.
Al zitten er nog wel andere voordelen aan een "filter model", zoals niet eens in de zoveel tijd zout bijvullen en wellicht is het beter voor het milieu (al betwijfel ik dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
mitsumark schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:31:
Is een trekker dan alsnog nodig om vlekken/druppels te voorkomen, of kan zonder trekker echt alleen met osmose water?
Mijn glazenwasser komt na eenzijdig besluit van zijn kant niet meer (te druk), en voor die 200 euro per jaar kun je nog wel leuke spullen kopen en toch zelf doen, mits geen uren werk...
Ik doe het zelf, en ik zou wel ff een trekkertje eroverheen halen. Voordeel is dat je nu geen strepen meer hebt. Maar je zou het kunnen proberen op een raam waar je makkelijk bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:39
mitsumark schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:31:
Zekers.
Ik gebruik zo'n High-Clean Telescoopsteel aluminium 7,2 meter zodat ik van buiten ook de ramen op de 1e en 2e verdieping kan wassen.
Resultaten zijn goed. Ik doe alle ramen eerst met de zeepdispenser aan, en daarna na spoelen met alleen water.
Pagina: 1 ... 76 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.