Nieuwe set voor Jag

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.887 views sinds 30-01-2008

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 18:10
Duck-Twacy schreef op 11 september 2002 @ 21:22:
[...]

[afbeelding]

Als je dan geen lijmklemmen hebt die groot genoeg zijn (mijn grootste heeft een bek van 60 cm), dan heb ik nog een gouden tip:
Brand bier...
veel lekkerder :)

ed.
[afbeelding]
jammie
Da's toch geen bier man :P. Dit is pas bier :9 :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Zooi/Grolsh.jpg

Big-Foot schreef op 12 september 2002 @ 12:30:
Ziet er goed uit Jag,
Alleen zou ik de ruimte rondom de hoorn vullen met bijvoorbeeld pur schuim.

Om resonanties te voorkomen. Ik heb er zelf nogal veel last van gehad namelijk dat de hoorn gewoon niet mooi klonk door een holle ruimte rondom de hoorn.
Door dit op te vullen was het geluid gewoon beduidend beter. kwam meer uit de hoorn dan zonder opvulling

Welke hoorn bedoel je? De hoorn voor het hoog zit in een gesloten behuizing, daar kan je verder dus niets meer aan doen. De driver van de 200-5000Hz hoorn zal in ongeveer een 20L gesloten behuizing komen die ik gewoon op zal vullen met dempingswol.
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 14:20:
voorversterker versterkt voornamelijk het inkomende signaal om zo de eindversterker maximaal [zoveel mogelijk vermogen] aan te kunnen sturen
offtopic:
Nou eigenlijk verzwakt een voorversterker vooral. Hij zal ongeveer vanaf zo'n -70 dB beginnen (waarbij het signaal enkele duizenden keren lager gemaakt wordt) tot zo'n +10 dB als uiterste stand (dat is voor als je een hele zwakke bron hebt en die snoeihard wilt horen). Echte preamps worden eigenlijk alleen maar in de pro audio gebruikt, en die versterken soms wel 60 dB :).

Ik ben vandaag trouwens de hele dag bezig geweest met het ontwerpen van de matrix contructie en bass reflex poort. Na lang nadenken over de verschillende alternatieven, heb ik besloten een systeem te maken waarbij ik niet met sleuven werk (de platen met sleuven in elkaar laten schuiven), maar met een systeem waarbij ik de verschillende onderdelen op elkaar lijm. De Matrix zal bestaan uit twee horizontale vlakken, waarbij de onderste ook meteen de bovenkant van het bass reflex "kanaal" vormt. Het andere horizontale vlak zal net boven de driver komen. Daartussen wordt de kast nog verstevigd door middel van latjes langs de wanden: een soort ring van hout die met elkaar verlijmt is.
Het verticale vlak zal bestaan uit twee delen, waarbij het onderste deel ook de driver zal bracen van de achterkant.
Ondertussen ben ik in mijn hoofd ook met de laatste voorbereidingen begonnen voor de topkasten. En morgen of overmorgen worden de laatste dingen voor me gezaagd bij een doe-het-zelver in de buurt. Dan ga ik een decoupeerzaag kopen en dan kan het zagen en lijmen weer beginnen :).

Ook ben ik nog steeds met PHL audio bezig voor de 7030 woofers, op dit moment over de prijs die ik te hoog vind (€461,- ex btw per stuk). En morgen wil ik een hele rits dingen bestellen bij speakerland.nl (onder andere de Focal drivers).

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Jag schreef op 12 september 2002 @ 20:44:
[...]

Da's toch geen bier man :P. Dit is pas bier :9 :

[...]
Ik stel meteen een blinde luister .. herstel proeftest voor, rond de tijd dat je speakers klaar zijn.

1 krat Brand vs 1 krat Grolsch (niet het "Kanon")

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 16:33
Jag, Ik bedoelde echt je midhoorn, Die visatone hoorn ken ik wel is wel een leuk speakertje.

• harryslinger
  • Laatst online: 01-08-2024
zeg nou eerlijk, vindt je het niet een beetje overkille voor dat kamertje van je? zulke grote speakers met een 18 inch woofer? kom op zeg !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
ach ja, denk dat je straks blij mag zijn als je de volume knop een keer over 1/3 krijgt. En de rest van het vermogen is natuurlijk altijd mooi om te patsen :P

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

harryslinger schreef op 12 september 2002 @ 23:54:
zeg nou eerlijk, vindt je het niet een beetje overkille voor dat kamertje van je? zulke grote speakers met een 18 inch woofer? kom op zeg !!!
Ze zijn ook handig bij buurtfeestjes, hoor. Raam open ...
:)

Jag houdt kennelijk van het "live" gevoel. Ik zou ook best een paar Klipschorns in mijn kamer hebben staan voor bepaalde muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:43
Wow man, goed werk.. zijn 'dure' speakers straks.. paar vingertopppen krijg je er tegenwoordig maar nergens meer bij ;)

Wat me alleen opvalt is dat je relatief 'dun' MDF gebruikt.. ik zou verwachten dat je een dubbele wand constructie zou gaan toepassen, dus 2 MDF platen op elkaar. Tevens ziet dit design er behoorlijk uit als mijn speakers (vorm van je behuizing - matrix, of trapeze vorm). Al is dit natuurlijk hele andere koek dan mijn uit-de-doos oplossing ;)

Die drevels zijn ideaal om je probleem op te lossen, maar zoals iemand al zei, da wordt lastig passen en meten. Ik weet ook niet of alleen lijmen sterk genoeg is, omdat MDF wel compact is maar niet vast van structuur (het zijn losse geperste vezels). Anderzijds hoeft een speaker niet per se super sterk te zijn, als ie maar heel erg stijf is. Wellicht een overbodige opmerking, maar zou 'echt' hout niet 'nog' beter zijn? Dus ipv geperste bende, een ouderwetse plaat eikenhout ofzo? :D

Magoed.. ik denk dat je een overweldigend geluidje zal hebben waarmee je een disco kan beginnen :P Ik vermoed dat je ze wel een beetje op de toekomst hebt gemaakt, want ik vrees dat je kamertje een beetje te klein (in verhouding M3) is voor deze niet al te kliene beestjes :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
nigelator schreef op 13 september 2002 @ 10:02:
Wow man, goed werk.. zijn 'dure' speakers straks.. paar vingertopppen krijg je er tegenwoordig maar nergens meer bij ;)

Wat me alleen opvalt is dat je relatief 'dun' MDF gebruikt.. ik zou verwachten dat je een dubbele wand constructie zou gaan toepassen, dus 2 MDF platen op elkaar. Tevens ziet dit design er behoorlijk uit als mijn speakers (vorm van je behuizing - matrix, of trapeze vorm). Al is dit natuurlijk hele andere koek dan mijn uit-de-doos oplossing ;)

Die drevels zijn ideaal om je probleem op te lossen, maar zoals iemand al zei, da wordt lastig passen en meten. Ik weet ook niet of alleen lijmen sterk genoeg is, omdat MDF wel compact is maar niet vast van structuur (het zijn losse geperste vezels). Anderzijds hoeft een speaker niet per se super sterk te zijn, als ie maar heel erg stijf is. Wellicht een overbodige opmerking, maar zou 'echt' hout niet 'nog' beter zijn? Dus ipv geperste bende, een ouderwetse plaat eikenhout ofzo? :D

Magoed.. ik denk dat je een overweldigend geluidje zal hebben waarmee je een disco kan beginnen :P Ik vermoed dat je ze wel een beetje op de toekomst hebt gemaakt, want ik vrees dat je kamertje een beetje te klein (in verhouding M3) is voor deze niet al te kliene beestjes :D

Dubbele laag MDF? Weet je hoe zwaar dit al is :P? Het moet ook nog te vervoeren zijn namelijk, en dat is nu al lastig genoeg.
Echt hout is op z'n minst mooier, maar ook een stuk duurder. En bovendien is echt hout altijd krom.
Lijmen is trouwens wel genoeg hoor: een goede lijmverbinding is net zo sterk als het hout zelf. En zeker die matrix zal het geheel nog een stuk steviger maken.

De onderhandelingen met PHL lopen stroef trouwens, ze lijken niet echt geïntresseerd om moeite te doen voor die ene DIY'er. Het stomme is dat het eerste adres waar ik naar toe ging, e-speakers.com, ze voor 429$ verkocht ex btw (en ex verzendkosten!). En dat PHL ze zelf voor €461,- ex btw aanbiedt! Die lui kunnen natuurlijk vragen wat ze willen, ik heb een onderhandelingspositie van niks. Ik kan ze namelijk nergens anders kopen eigenlijk, want zij weten ook dat ik naar hun toe kwam omdat met e-speakers.com de shipping costs te hoog zouden worden.
Ik heb net nog een laatste poging gedaan, maar dat zal ook niks opleveren hoogstwaarschijnlijk. En wat ik dan moet doen? Sja, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Misschien kun je ze wijs maken dat een uitgebreid (en positief) artikel over je speakers op een veelbezochte site, de omzet van die units wel eens flink zou kunnen vehogen.

En anders cash ophoesten of...
Je weet wat Lampje met zijn oude kasten heeft gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Duck-Twacy schreef op 13 september 2002 @ 18:25:
Misschien kun je ze wijs maken dat een uitgebreid (en positief) artikel over je speakers op een veelbezochte site, de omzet van die units wel eens flink zou kunnen vehogen.

En anders cash ophoesten of...
Je weet wat Lampje met zijn oude kasten heeft gedaan :)

Heb ik nu al gezegd :). Ik heb zelfs een link erbij gedaan van deze topic en een foto van de kasten :). Maar ik vrees dat ze er niet erg van onder de indruk zullen zijn :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splasher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01-2012

Splasher

Met nieuw icon.

Effe een vraag tussen door hoe bepaalje eigelijk of het goed klinkt ... laat je dan een special surround muziek draaien/een eigen cd, of luister je naar de bas en andere klanken die er uitkomen uit z'n speaker :?

I realize she's truly gone, disappeared like a bullet leaves a gun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Splasher schreef op 13 september 2002 @ 19:52:
Effe een vraag tussen door hoe bepaalje eigelijk of het goed klinkt ... laat je dan een special surround muziek draaien/een eigen cd, of luister je naar de bas en andere klanken die er uitkomen uit z'n speaker :?
Tis een combinatie.. een geoefende luisteraar zal componenten enzo goed moeten kunnen onderscheiden, daarnaast telt je mening ook heel veel smaak. Dus misschien vind jij jouw sony setje het einde en een ander niet. Zo zal de een Jag zijn set fantastich vinden en de ander niet. Zolang Jag er blij mee is ist goed :P

Jag: good point about het dubbele hout :P dan worden ze idd erg zwaar :)
En krom is ook nix.. zo zat dat met MDF, das tenminste recht :) Ik weet dat je lijmen net zo sterk als hout kan maken, maar MDF is een klein beetje een uitzondering.. was hou je niet van half werk en heb je het goed verlijmd, dus dan zit het zo muurvast dat het door wrikken ook niet los kan komen. Hopelijk drukken je drivers de platen niet uit elkaar ;)

Onderhandelings positie: moet je per se deze driver hebben? als je echt geen alternatief hebt wordt het lastig idd.. :( je kan ms met je 'ik ben vet reclame maken op tweakers' -verhaal naar de fabricant zelf stappen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Jag
Splasher schreef op 13 september 2002 @ 19:52:

Wat ik vooral zal doen is luisteren met muziek en dan continu de EQs, delays, crossover slopes, types en frequenties wisselen. En misschien dat ik nog wat er aan ga meten.
nigelator schreef op 13 september 2002 @ 22:35:
Onderhandelings positie: moet je per se deze driver hebben? als je echt geen alternatief hebt wordt het lastig idd.. :( je kan ms met je 'ik ben vet reclame maken op tweakers' -verhaal naar de fabricant zelf stappen?
Heb ik al gedaan :). Overigens zou ik idd wel heel graag die driver willen gebruiken ja. Maar goed, ff afwachten wat ze antwoorden. Alhoewel ik er niet veel goeds van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Vandaag weer een stel platen opgehaald voor de matrix constructie. Eerst even de platen geprobeerd in de subkast te krijgen, en dat paste gelukkig goed (afgezien wat houtlijm die in de weg zat):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Matrixproef.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Matrixproef2.jpg

Ik heb een decoupeerzaag geleend en na een tijd lang bezig geweest te zijn met een handige indeling verzinnen voor de gaten die in de matrix constructie moesten komen, heb ik een begin gemaakt met het zagen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Matrixzagen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Matrixzagen2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 16:37

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Jag schreef op 15 september 2002 @ 02:45:

Ik heb een decoupeerzaag geleend en na een tijd lang bezig geweest te zijn met een handige indeling verzinnen voor de gaten die in de matrix constructie moesten komen, heb ik een begin gemaakt met het zagen.
Misschien een overbodige tip, alleen toen ik met een decoupeerzaag 18 mm mdf aan het zagen was, merkte ik toch dat het niet perfect recht werd, omdat het zaagje ging wijken. Wat ik daarna gedaan heb is met een frees nog even de zijkant nabewerkt (en dus een echt rechte plank als geleider gebruikt.) Je wil niet weten hoe recht de zaagsnede toen was, ik kwam er toen achter dat de muur van mijn studeerkamer dus niet recht was :D

Verder absoluut complimenten voor je set, ik had er alleen nog wel eens een vraagje over. Als jij straks klaar bent met bouwen, en je gaat dan voor het eerst luisteren, zou je dan eens kunnen melden hoe je je zelfbouwspeakers vindt, i.v.m. de B&W 800 serie die je geluisterd hebt. Ik ben wel eens heel nieuwschierig of dat nu echt beter is... :).

Edit: leren lezen dat het om ronde gaten gaat is best lastig om 3.00 uur, sorry |:(

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Sparhawk schreef op 15 september 2002 @ 02:54:
[...]

Misschien een overbodige tip, alleen toen ik met een decoupeerzaag 18 mm mdf aan het zagen was, merkte ik toch dat het niet perfect recht werd, omdat het zaagje ging wijken. Wat ik daarna gedaan heb is met een frees nog even de zijkant nabewerkt (en dus een echt rechte plank als geleider gebruikt.) Je wil niet weten hoe recht de zaagsnede toen was, ik kwam er toen achter dat de muur van mijn studeerkamer dus niet recht was :D

Verder absoluut complimenten voor je set, ik had er alleen nog wel eens een vraagje over. Als jij straks klaar bent met bouwen, en je gaat dan voor het eerst luisteren, zou je dan eens kunnen melden hoe je je zelfbouwspeakers vindt, i.v.m. de B&W 800 serie die je geluisterd hebt. Ik ben wel eens heel nieuwschierig of dat nu echt beter is... :).

Edit: leren lezen dat het om ronde gaten gaat is best lastig om 3.00 uur, sorry |:(

Ik ga er alsnog wat aan hebben aan de tip, wat ik moet ook een paar rechte stukken zagen. Ik zou natuurlijk ook meteen de decoupeerzaag kunnen geleiden met een lat. Maar ik heb het eerst zonder geprobeerd, maar recht zagen met een decoupeerzaag is idd echt niet te doen.
Ik zal trouwens eens proberen een vergelijking te trekken tussen de 800-serie van B&W en mijn bouwsel, alhoewel je natuurlijk nooit echt een eerlijke vergelijking kan maken (lang geleden dat ik de 800 serie voor het laatst gehoord heb, andere ruimte, andere apparatuur die ervoor zit, enz)

Maar goed, ik heb vanavond 6 uur lang achter elkaar staan zagen, en dan is dit het gevolg:

Een heleboel zaagsel. En zo zag niet alleen de vloer eruit, ik zag er zelf net uit als een bakker :P:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Zooi.jpg

Alles onder een dikke laag stof. Deze frituurpan stond ongeveer een meter verderop :):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Zooi2.jpg

Een stapel rondjes van een meter hoog :P:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Rondjes.jpg

Dit is de boosdoener:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Matrixzagen3.jpg

En natuurlijk de matrix:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Matrixuitgestald.jpg

En zo ziet ie eruit als ie in de speaker zit :):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Matrixproef3.jpg

Hij zit nog op zijn kop, want voor het bass reflex kanaal moeten nog twee blokjes gezaagd worden met een handzaag. En daar ben ik niet zo'n ster mee, dus dat besteed ik uit aan vaderlief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBA907
  • Laatst online: 02-09 04:39
Woei... ziet er echt mooi uit, mijn complimenten, ben benieuwd naar het eindresultaat. hoe ga je eigenlijk de afwerking doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Een stofkapje voor je neus lijkt me wel verstandig bij dit soort grootschalig zaag gebeuren. Best veel gaten trouwens (klopt je netto volume nog? :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 19:10
Die kleine gaten in de matrix zijn gevaarlijk, die kunnen als kleine reflexkanaaltjes gaan optreden. Wees daar wel bedacht op (valt terug te zien in de impedantiegrafiek van je speaker, mocht je ze nog gaan meten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Jag schreef op 13 september 2002 @ 16:34:

[...]

De onderhandelingen met PHL lopen stroef trouwens, ze lijken niet echt geïntresseerd om moeite te doen voor die ene DIY'er. Het stomme is dat het eerste adres waar ik naar toe ging, e-speakers.com, ze voor 429$ verkocht ex btw (en ex verzendkosten!). En dat PHL ze zelf voor €461,- ex btw aanbiedt! Die lui kunnen natuurlijk vragen wat ze willen, ik heb een onderhandelingspositie van niks. Ik kan ze namelijk nergens anders kopen eigenlijk, want zij weten ook dat ik naar hun toe kwam omdat met e-speakers.com de shipping costs te hoog zouden worden.
Ik heb net nog een laatste poging gedaan, maar dat zal ook niks opleveren hoogstwaarschijnlijk. En wat ik dan moet doen? Sja, geen idee.
Heb je trouwens ook met de nederlandse importeur gesproken
http://www.clofis.nl/index.htm

Mooie site trouwens

Nog even over die "gaten", zien die 4 (?) gaten voor (achter) de bassreflex "spleet" wel voldoende. Met name bij de poort moet de lucht vrij kunnen bewegen, dacht ik. Daar plaats je liefst ook geen dempingsmateriaal is mij altijd gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 16:37

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Jag schreef op 16 september 2002 @ 03:40:

Ik ga er alsnog wat aan hebben aan de tip, wat ik moet ook een paar rechte stukken zagen. Ik zou natuurlijk ook meteen de decoupeerzaag kunnen geleiden met een lat. Maar ik heb het eerst zonder geprobeerd, maar recht zagen met een decoupeerzaag is idd echt niet te doen.
Ik zal trouwens eens proberen een vergelijking te trekken tussen de 800-serie van B&W en mijn bouwsel, alhoewel je natuurlijk nooit echt een eerlijke vergelijking kan maken (lang geleden dat ik de 800 serie voor het laatst gehoord heb, andere ruimte, andere apparatuur die ervoor zit, enz)
Wat mijn ervaring is met dik mdf en een decoupeerzaag, is dat ook al gebruik je een rechtgeleiding voor je zaag, dat toch gaat "zwabberen", puur omdat je zaagje zo flexibel is. Dan even met de frees nabewerken en dan is het echt weer superstrak :9 , en dan weet je ook zeker dat het goed in de kast past.

Ben eens heel beniewd wat er uit die vergelijking komt, dan weet ik namelijk ook als ik geld heb over een paar jaar of zelfbouwen ook een optie is. Mijn eerste ervaring met Hifi was namelijk het luisteren naar een 803, en voor mijn gevoel was dat ding zo perfect, alleen dat komt natuurlijk omdat je helemaal niks gewend bent :D Nadeel is wel gelijk dat je weer weet wat mogelijk is met een boel geld, en dat heb ik nu niet :(

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oppervlakte van de gaten in je verstevigingen moeten groter zijn dat de oppervlakte van de driver, anders krijg je een briggs-filter. (Zei technische man van S&C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
PsychoRealm schreef op 16 september 2002 @ 09:11:
Woei... ziet er echt mooi uit, mijn complimenten, ben benieuwd naar het eindresultaat. hoe ga je eigenlijk de afwerking doen?

Sja, ik wilde eerst fineren, maar ga daar toch van afzien omdat fineer veel te snel beschadigd raakt (zeker met dit soort grote en zware speakers).
Dus nu weet ik het eigenlijk niet meer :P. Ik zou iig het liefst een niet effen afwerking hebben. Mijn vader kwam met de tip om dan Hamerite te gebruiken, dus ik zou wel eens willen zien hoe dat eruit ziet. Maar eerlijk gezegd ben ik er nog niet zo mee bezig, eerst maar eens de subkasten afbouwen en die drivers ergens regelen. En dan nog de topkasten met de hele ellende van die hoorns (dat wordt nog wat :P). En dan als dat allemaal gedaan is, wordt het tijd om na te denken over de afwerking :).
Duck-Twacy schreef op 16 september 2002 @ 09:36:
Een stofkapje voor je neus lijkt me wel verstandig bij dit soort grootschalig zaag gebeuren. Best veel gaten trouwens (klopt je netto volume nog? :) )
Stofkap was idd geen overbodige luxe geweest. Al dat stof in je longen is best een vervelend gevoel.
Inhoud moet min of meer kloppen. Ik heb een poging gedaan om rekening te houden met de maxtrix, voor zover dat mogelijk is (met al die gaten). Ik merkte dat de platen na het zagen wel erg licht geworden waren, dus ik denk dat de uiteindelijke inhoud iets groter zal uitvallen.
Lampje schreef op 16 september 2002 @ 09:52:
Die kleine gaten in de matrix zijn gevaarlijk, die kunnen als kleine reflexkanaaltjes gaan optreden. Wees daar wel bedacht op (valt terug te zien in de impedantiegrafiek van je speaker, mocht je ze nog gaan meten)
Op welke kleine gaten doel je? De kleinste gaten zijn trouwens 10 cm in diameter.
Duck-Twacy schreef op 16 september 2002 @ 12:24:
[...]

Heb je trouwens ook met de nederlandse importeur gesproken
http://www.clofis.nl/index.htm

Mooie site trouwens

Nog even over die "gaten", zien die 4 (?) gaten voor (achter) de bassreflex "spleet" wel voldoende. Met name bij de poort moet de lucht vrij kunnen bewegen, dacht ik. Daar plaats je liefst ook geen dempingsmateriaal is mij altijd gezegd.
Jezus zeg, waarom ben ik daar niet eerder achter gekomen, dat adres. En waarom heeft PHL mij dat adres niet verteld :? Nou, ik heb iig een mailtje gestuurd, hopen dat ik nu wel gewoon voor een normale prijs zo'n driver kan kopen.

Die kleine gaten waar jij het over hebt zijn niet zo heel klein hoor. Je moet niet vergeten dat die subkast van het plaatje groot genoeg is om in te gaan zitten :P.
Sparhawk schreef op 16 september 2002 @ 12:35:
[...]

Wat mijn ervaring is met dik mdf en een decoupeerzaag, is dat ook al gebruik je een rechtgeleiding voor je zaag, dat toch gaat "zwabberen", puur omdat je zaagje zo flexibel is. Dan even met de frees nabewerken en dan is het echt weer superstrak :9 , en dan weet je ook zeker dat het goed in de kast past.

Ben eens heel beniewd wat er uit die vergelijking komt, dan weet ik namelijk ook als ik geld heb over een paar jaar of zelfbouwen ook een optie is. Mijn eerste ervaring met Hifi was namelijk het luisteren naar een 803, en voor mijn gevoel was dat ding zo perfect, alleen dat komt natuurlijk omdat je helemaal niks gewend bent :D Nadeel is wel gelijk dat je weer weet wat mogelijk is met een boel geld, en dat heb ik nu niet :(
Ik zal vanavond je tip eens uitproberen.
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 14:53:
De oppervlakte van de gaten in je verstevigingen moeten groter zijn dat de oppervlakte van de driver, anders krijg je een briggs-filter. (Zei technische man van S&C).
Bedoel je dat elk gat groter moet zijn dan het oppervlakte van de driver? Of dat ze samen groter moeten zijn dan de driver? Dat eerste lukt natuurlijk nooit met een 18-inch driver :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samen groter zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jag schreef op 16 september 2002 @ 17:11:
[nohtml]
[...]

Op welke kleine gaten doel je? De kleinste gaten zijn trouwens 10 cm in diameter.
Die je in de foto kan zien.
Je moet goed oppassen dat ze niet als basreflexpoortje in je kast gaan werken. Dat kan namelijk vrij makkelijk gebeuren, met (soms kleine, soms minder kleine) vervelende gevolgen.

Soms kunnen ze zelfs van je kast een bandpass kast maken, maar dat gaat volgens mij in jouw geval niet op, omdat er verder wel voldoende openingen zitten.

Maar die keinste gaten zouden wel degelijk op die manier kunnen gaan werken. Een remedie is ze simpelweg groter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Jag schreef op 16 september 2002 @ 17:11:
[..]
Jezus zeg, waarom ben ik daar niet eerder achter gekomen, dat adres. En waarom heeft PHL mij dat adres niet verteld :? Nou, ik heb iig een mailtje gestuurd, hopen dat ik nu wel gewoon voor een normale prijs zo'n driver kan kopen.

Die kleine gaten waar jij het over hebt zijn niet zo heel klein hoor. Je moet niet vergeten dat die subkast van het plaatje groot genoeg is om in te gaan zitten :P.

[...]
Ik kwam hun site ook toevallig tegen bij wat rondsurfen. Misschien hebben ze wel interesse in wat meer bekendheid van hun units. Perslot van rekening importeren ze zowel PHL als Focal. En ze schenken ook wat aandacht aan zelfbouw op hun site.

Succes iig met het onderhandelen en het afbouwen (kijk uit voor je vingers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
DAMN, waarom wil niemand gvd onderhandelen over een prijs :(. Ze vragen echt belachelijk hoge prijzen allemaal, en het lijkt net alsof hun het helemaal niet kan schelen of ze wel of niet een driver verkopen. Even voor de duidelijkheid: ik heb ds net clofis gebeld en die vragen nog meer voor die 7030. Namelijk meer dan 500 euro ex btw :(. Nu zit ik echt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat is echt de enige driver die je voor dat ontwerp kunt gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 17:16:
En dat is echt de enige driver die je voor dat ontwerp kunt gebruiken ?

Nou ja, soortemet van wel ja :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jag schreef op 17 september 2002 @ 16:53:
DAMN, waarom wil niemand gvd onderhandelen over een prijs :(. Ze vragen echt belachelijk hoge prijzen allemaal, en het lijkt net alsof hun het helemaal niet kan schelen of ze wel of niet een driver verkopen. Even voor de duidelijkheid: ik heb ds net clofis gebeld en die vragen nog meer voor die 7030. Namelijk meer dan 500 euro ex btw :(. Nu zit ik echt vast.

Vraag bij hun na wie dealers zijn en ga die lui bestoken. Vaak krijgen dealers kortingen en kunnen zij daarom jou die driver voor minder verpatsen dan wat je zelf bij clofis moet geven. (Zie e-speakers maar: Die kan je ze goedkoper aanbieden dan de fabrieksprijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Lampje schreef op 17 September 2002 @ 17:32:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]

Vraag bij hun na wie dealers zijn en ga die lui bestoken. Vaak krijgen dealers kortingen en kunnen zij daarom jou die driver voor minder verpatsen dan wat je zelf bij clofis moet geven. (Zie e-speakers maar: Die kan je ze goedkoper aanbieden dan de fabrieksprijs)

Je had trouwens wel gelijk toen jij zei dat drivers ondanks shipping costs in de usa goedkoper kunnen zijn dan hier.
Maar goed idee van die dealers. Ze vertelden dat de hele lijst zelfbouw dealers phl kon verkopen. Eens kijken of daar nog wat van te maken valt.
Lampje schreef op 16 September 2002 @ 17:22:
[...]

Die je in de foto kan zien.
Je moet goed oppassen dat ze niet als basreflexpoortje in je kast gaan werken. Dat kan namelijk vrij makkelijk gebeuren, met (soms kleine, soms minder kleine) vervelende gevolgen.

Soms kunnen ze zelfs van je kast een bandpass kast maken, maar dat gaat volgens mij in jouw geval niet op, omdat er verder wel voldoende openingen zitten.

Maar die keinste gaten zouden wel degelijk op die manier kunnen gaan werken. Een remedie is ze simpelweg groter te maken.
Helaas is dat niet zo simpel. Als ik die gaten groter zou willen maken, zou dat betekenen dat ik een compleet nieuwe platen zou moeten laten zagen waarbij ik dan ook weer een hele plaat mdf zou moeten kopen.
Een andere oplossing zou zijn om de achterkant eraf te zagen. Maar denk je echt dat een 10cm gat voor een probleem gaat zorgen? Ik heb even afgekeken van de matrix in de B&W 800 nautilus serie, en die maken nog wel kleinere gaten erin (ik schat zo'n 8cm).
O ja joh, dat haal ik heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Jammer Jag. Eh, wat vind je van mono?? :)

sry kon het niet laten, maar wat had je verwacht dat je voor die units zou moeten betalen? Hopelijk vind je een ruimhartige dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Duck-Twacy schreef op 17 september 2002 @ 23:09:
Jammer Jag. Eh, wat vind je van mono?? :)

sry kon het niet laten, maar wat had je verwacht dat je voor die units zou moeten betalen? Hopelijk vind je een ruimhartige dealer.

Nou ja, er is budget voor 430,-. Als ik nou wat ruimer had gezeten financieel gezien had ik al lang die dingen in Frankrijk besteld, maar dat is helaas niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Zijn ze in frankrijk dan goedkoper??

ps 430 per stuk bedoel je hoop ik, anders is het wel erg kansloos

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ben toch wel benieuwd hoe het er mee staat! :)

• Jag
Duck-Twacy schreef op 17 september 2002 @ 23:39:
Zijn ze in frankrijk dan goedkoper??

ps 430 per stuk bedoel je hoop ik, anders is het wel erg kansloos

Per stuk idd :). Maar in Frankrijk zijn ze dus iets duurder, namelijk 460 per stuk.
Thefirstikke schreef op 21 september 2002 @ 00:18:
Ben toch wel benieuwd hoe het er mee staat! :)
Ja, ik moet alle NL dealers af gaan bellen ofzo. Ik heb er ook aan zitten denken om dit door iemand te laten doen die wat zakelijker is dan ik.

Verwijderd

Komop, 430 of 460 maakt toch niet zoveel uit (in verhouding tot het hele systeem).

• Jag
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 01:32:
Komop, 430 of 460 maakt toch niet zoveel uit (in verhouding tot het hele systeem).

Klopt, alhoewel je er wel nog btw bij moet rekenen. Het ging me er dan ook meer om dat ik het niet redelijk vond dat een retailer de driver goedkoper aanbiedt dan de fabriek zelf.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Ach de meeste geimporteerde producten uit de states of NA zijn hier schandelijk duur. Ik zou best een Simaudio Moon I-5 kopen (Canadees). In de States zo;n $2500, hier 3810 euro :(

Wel een tof merk Simaudio Moon.
Hoe gaat het verder met de speakerkast, is het nu klaar?

PS wat is je email adres? Ik neem aan dat je de mijne wel kan achterhalen.

• Jag
Duck-Twacy schreef op 21 september 2002 @ 02:29:
Ach de meeste geimporteerde producten uit de states of NA zijn hier schandelijk duur. Ik zou best een Simaudio Moon I-5 kopen (Canadees). In de States zo;n $2500, hier 3810 euro :(

Wel een tof merk Simaudio Moon.
Hoe gaat het verder met de speakerkast, is het nu klaar?

PS wat is je email adres? Ik neem aan dat je de mijne wel kan achterhalen.

Nou, het stomme is juist dat het een Frans produkt is :P. Maw: als je het in de states koopt, dan koop je iets dat uit Frankrijk is geïmporteerd. En dan nog is het goedkoper is Amerika, dat was de reden dat ik ben gaan onderhandelen (zonder veel succes :+).

Mijn e-mail adres is trouwens Jag@tweakers.net. Is ook niet echt geheim ofzo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Laatst online: 02-09 07:51
Al vooruitgang geboekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Yep, ik heb de Focal drivers binnen (eindelijk :)), en de Behringer Ultramatch ook. Dus nu digitaal in op de Sony DSP vanaf mijn cd speler en computer.
Een dezer dagen wil ik aan de topkasten gaan beginnen, en dat wordt nog een heel avontuur met die gipsen hoorn enzo :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Misschien even snel een beeldhouwer of pottenbakkers cursus volgen :)

Met de Utramatch ga je van s/pdif naar AES/EBU?
Kep zelf gisteren een M-Audio co3 besteld bij Thomann Cyberstore. Kost 185 euro + 8 euro verzendkosten. Bij Feedback vroegen ze 365 euro (kep 2 keer gevraagd of ze het zeker wisten).
Kan ik eindelijk die Ultracurve plakken tussen cdspeler en voorversterker. Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken na roomcorrectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Duck-Twacy schreef op 07 oktober 2002 @ 23:02:
Misschien even snel een beeldhouwer of pottenbakkers cursus volgen :)

Met de Utramatch ga je van s/pdif naar AES/EBU?
Kep zelf gisteren een M-Audio co3 besteld bij Thomann Cyberstore. Kost 185 euro + 8 euro verzendkosten. Bij Feedback vroegen ze 365 euro (kep 2 keer gevraagd of ze het zeker wisten).
Kan ik eindelijk die Ultracurve plakken tussen cdspeler en voorversterker. Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken na roomcorrectie.
in de studio is dat ding perfect :Y)
het is de beste manier voor acoustiek regelen.. maar et is wel weer een schakel.. en van behringer..
maar dit is een goed apparaat ... voor zijn geld natuurlijk ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

offtopic:
(sry jag)
De DAC die in de Ultracurve zit is echt wel goed (wordt ook gebruikt in Meridian CD spelers van een paar duizend euro). Schijnt zelfs met DSD overweg te kunnen. Er zit alleen wat goedkoper spul omheen. Mooie kansen om te upgraden met audiofielere componenten.

ed. leuke
offtopic:
toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Duck-Twacy schreef op 08 oktober 2002 @ 00:09:
off topic (sry jag)
De DAC die in de Ultracurve zit is echt wel goed (wordt ook gebruikt in Meridian CD spelers van een paar duizend euro). Schijnt zelfs met DSD overweg te kunnen. Er zit alleen wat goedkoper spul omheen. Mooie kansen om te upgraden met audiofielere componenten.

Even voor de duidelijkheid: mijn Ultracurve is werkeloos op dit moment (iemand interesse :P?).

Maar die Behringer maakt idd van spdif AES/EBU. En tot mijn verbazing trekt ie op alle ingangen max 10V als input, wat betekent dat mijn pc er rechtstreeks opkan zonder rare omvormingen er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb intresse wel Jag.. .die dingen zijn onmisbaar voor in men studio ;)
je kan me mailen wat je ervoor wilt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

JT

VETAK y0

Ik heb ook interesse, ik bied 250 euro meer dan gitaarwerk >:)

offtopic:
Tenzij je nog ff langs komt gitaarwerk, dan mag je me wel *****

Voor mensen die het niet snappen: gitaarwerk in "hoe te beginnen met hi-fi setje" O-) B)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

die ultracurve wil ik weleens thuis proberen :). Die mag je donderdag wel meenemen O-).

maareh GoT is geen Vraag en aanbod he? Dus de volgende keer weer op marktplaats.nl of in V&A op tnet :P. >:)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

JT schreef op 08 oktober 2002 @ 11:56:
Ik heb ook interesse, ik bied 250 euro meer dan gitaarwerk >:)

offtopic:
Tenzij je nog ff langs komt gitaarwerk, dan mag je me wel *****

Voor mensen die het niet snappen: gitaarwerk in "hoe te beginnen met hi-fi setje" O-) B)
:9 slet :X

maar ik heb wel zeker intresse.. ik moet dat ding zowieso hebben voor in de studio .... 250 euro meer :? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

* JT gaat z'n hele set verkopen dus heeft niks nodig :D

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Die UltraCurve is niet zo heel duur om nieuw te kopen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

:{ dan krijgen wij em vast goedkoper >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 09:57
offtopic:
hey gitaarwerk ik ga zaterdag eindelijk de b&w 303, 602, tannoy mercury mx1 en een andere type die ik daar zie die mooi is beluisteren bij staffhorst utrecht:*) . Ik zal wel ff een topic openen over mijn ervaring maar ik kan em ook bij het oude
"[B&W303-602]Te duur + twijfels + help me out" schoppen.

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Jag jij had toch ook de Meetmicrofoon erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Big-Foot schreef op 08 oktober 2002 @ 14:41:
Jag jij had toch ook de Meetmicrofoon erbij?
is wel te hope O-)
ef_gamer schreef op 08 oktober 2002 @ 14:38:
offtopic:
hey gitaarwerk ik ga zaterdag eindelijk de b&w 303, 602, tannoy mercury mx1 en een andere type die ik daar zie die mooi is beluisteren bij staffhorst utrecht:*) . Ik zal wel ff een topic openen over mijn ervaring maar ik kan em ook bij het oude
"[B&W303-602]Te duur + twijfels + help me out" schoppen.
doe dat.. ben ook benieuwd welke amp je erbij neemt (of had je die nou al :? ik houd et namelijk allemaal niet zo meer bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje laat misschien, je hebt het zaakje al stevig in elkaar zitten zo te zien (ziet er strak uit), maar wat betreft deze dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.hamelandgroep.nl/hoofdstuk/hout/deuvels/jpegs/deuv_1.jpg

Ze zijn minder lastig goed te monteren dan je denkt jag. Je kunt hier setjes voor kopen (kosten iets van EUR 10 of zo), deze bestaan uit een boortje, een ringetje voor om je boor en een 'nep-deuvel' met een scherpe punt er aan. Je zet het ringetje op de boor op de diepte die je wilt hebben, boort dan aan 1 kant het gat. Daar zet je het 'nep-deuveltje' in en dan leg je het andere plaatdeel op z'n plaats. Even drukken en je drukt met het scherpe puntje een centreerpuntje voor je houtboor in het 2e plaatdeel.

Foolproof, en je verbinding wordt er alleen maar beter door. Voordeel van deuvels is ook dat je constructie zonder lijm al zelf-supporting is, je hoeft dus minder moeite te doen het zaakje bij elkaar te houden.

Nou ja, voor de andere klussers dan maar..

Wat betreft de afwerking.. waarom niet gewoon eerst een paar lagen grondverf en daarna iets van 10x spuiten ofzo? Je kunt op die manier een ontzettend mooie gladde afwerking krijgen, bijkomend voordeel is dat al die verf/laklagen ook wat extra gewicht en stevigheid toevoegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 09:57
gitaarwerk schreef op 08 oktober 2002 @ 16:03:
doe dat.. ben ook benieuwd welke amp je erbij neemt (of had je die nou al :? ik houd et namelijk allemaal niet zo meer bij...
offtopic:
sansui au 5900

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Heb je al weer nieuwe foto's van je project? Ik vind dit namelijk echt een zeer interessant topic, altijd leuk om te zien hoe topkwaliteit in aanbouw is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 19:11:
beetje laat misschien, je hebt het zaakje al stevig in elkaar zitten zo te zien (ziet er strak uit), maar wat betreft deze dingen:
[afbeelding]

Ze zijn minder lastig goed te monteren dan je denkt jag. Je kunt hier setjes voor kopen (kosten iets van EUR 10 of zo), deze bestaan uit een boortje, een ringetje voor om je boor en een 'nep-deuvel' met een scherpe punt er aan. Je zet het ringetje op de boor op de diepte die je wilt hebben, boort dan aan 1 kant het gat. Daar zet je het 'nep-deuveltje' in en dan leg je het andere plaatdeel op z'n plaats. Even drukken en je drukt met het scherpe puntje een centreerpuntje voor je houtboor in het 2e plaatdeel.

Foolproof, en je verbinding wordt er alleen maar beter door. Voordeel van deuvels is ook dat je constructie zonder lijm al zelf-supporting is, je hoeft dus minder moeite te doen het zaakje bij elkaar te houden.

Nou ja, voor de andere klussers dan maar..

Wat betreft de afwerking.. waarom niet gewoon eerst een paar lagen grondverf en daarna iets van 10x spuiten ofzo? Je kunt op die manier een ontzettend mooie gladde afwerking krijgen, bijkomend voordeel is dat al die verf/laklagen ook wat extra gewicht en stevigheid toevoegen...

Het is idd te laat, maar het klinkt zeker interessant. Voor de andere DIYers dan maar :).

Wat betreft dat spuiten, dat wordt dan laten spuiten, iets wat zoiezo wel te overwegen is. Er zit alleen 1 nadeel aan, dat betekent wel dat ik de hele stapel speakers moet gaan vervoeren, en dat zal nog niet meevallen. Op zich is mijn vader wel een goede schilder, maar kwaliteit van laten spuiten haal je idd nooit.
Pfff, voor dat soort prijzen hou ik hem wel zelf, ik er geloof ik nog 1500,- voor betaald!

TimMer schreef op 09 oktober 2002 @ 14:32:
Heb je al weer nieuwe foto's van je project? Ik vind dit namelijk echt een zeer interessant topic, altijd leuk om te zien hoe topkwaliteit in aanbouw is. :)

Nee, ik heb de dig camara ff terug moeten geven. Maar ik zal het wel weer inhalen hoor. Verwacht over niet al te lang weer een stapel foto's :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

255 euro.. daar schrik je van he.. hoe laag..deze waren eerst ook nog tegen de 500 euro.. dit waren de laatste typenummers die afgeprijst werden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Ik zag 'm vandaag zelfs nog lekker hangen voor 595 euro, maar bij Behringer moet je altijd even verder kijken dan je neus lang is. Kortingen tot 40 % zijn heel normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

en terecht wellicht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Nee waarom? Behringer heeft zeer goede producten, maar je moet (as always) opletten met wat je precies koopt. Het schijnt dat de mixers van Behringer, en dan in het bijzonder de faders ervan, niet al te best zijn. Aan de andere kant, de prijs/prestatieverhouding bij Behringer is zeer goed.

Je kan mij ook echt niet wijsmaken dat ze alleen maar troep maken. Bijv. de B2031, de actieve studiomonitor van Behringer, heb ik hier 2x staan. Zeer goed geluid, erg gedetailleerd en blijft zuiver bij zeer hoge volumes. Zeer goed getest ook in professionele magazines en ik heb er ook een hoop andere mensen, met een zeer respectabele ervaring op het gebied van audio, over gesproken en die waren ook zeer enthousiast.

Het is dus niet zo dat je Behringer kan afrekenen slechts op het feit dat het veel afgeprijst wordt. Van NAD, Denon, Marantz, etc. worden ook veel producten afgeprijsd, zijn dat dan ook shitproducten. Nee, natuurlijk niet. Het kan met overstock te maken hebben, met oudere modellen, etc. Er kunnen tienduizend redenen zijn waarom Behringer's vaak afgeprijsd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep.. prijs/kwaliteit is prima

behringer mixtafels en FX apparatuur is bagger.
voor de speakers geld dat ook : zeer goede prijs/kwaliteits verhouding. Maar of ze mee kunnen in het professionele werk? nope :9

maar goed :) anderzijde is ... ze gaan meestal nooit weg onder de productiekosten van zo een ding.. veel apparatuur hebben al meer kosten dan dat! :) vandaar dat ik ook af en toe mijn twijfels hebt, maar je oren lossen het weer op :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Wij maken in onze FM zendstudio gebruik van een Behringer Ultra-Dyne 9024 Compressor en een Behringer DX1000 mengpaneel. Samen is dat echt een te gekke combinatie, perfect voor onze doeleinden en daarnaast mooi geprijsd. Als je een beetje fatsoenlijk met die faders omgaat dan gaan ze volgens mij heel lang mee, al zou ik wel het mengpaneel afdekken als je het niet meer gebruikt, omdat er niet van die borsteltjes langs de faders zitten.

Voor ons echt een ultieme oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hhe.. inderdaad
de ultradyne is een goeie compressor voor het geld.. zelf zou ik meer in de richting van focusrite neigen of een tc electronics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-08 18:15

guidooo

Amd-64 ownage

Quote:

" Door Jag (HGM harde waren) - Wednesday 11 September 2002 05:32

Zo, ik ben een paar dagen uit de lucht geweest (kleine verbouwing aan mijn computer), en er is een heleboel gebeurd ondertussen. Ik ben gister (nou ja gister, maandagochtend) naar de Nijhof in Baarn geweest om bij het zagen te zijn. Toen ik daar aankwam had hij de platen al wat overmaats liggen, en ging hij beginnen aan de verstekken. Wat een geile apparatuur hebben ze daar zeg . Ze hebben onder andere zo'n wand met de zaag op een soort profiel dat er langs kan bewegen. Als je die zaag een zetje geeft jast ie zichzelf zo door een 3cm dikke MDF plaat heen .
Zo tegen de middag was het zagen een behoorlijk eind opgeschoten, en toen sloeg het noodlot toe. Degene die mij hielp liep van een zaagtafel weg, wilde nog wat pakken en greep zo in de draaiende zaag. Hij heeft twee vingertopjes eraf gezaagd. Gelukkig was de dokter er in no time bij, maar waarschijnlijk kunnen zijn vingertopjes niet meer gered worden . "

Zo'n soort zaagtafel hebben wij ook op het werk en dan de allernieuwste die je kan krijgen (mag wat kosten :) ) en dat ding zaagt echt als de brandweer !!!
Snel en echt nauwkeurig.
Zo'n zaagje (3.5m breed 2m hoog en een afzuigsysteem waar menig 18+ actrice/acteur het schaamrood op haar/zijn kaken krijgt) is onmisbaar voor een speakerbouwer omdat alles op het handje zagen never nooit zo nauwkeurig is.

Verder petje af voor je ontwerp ! Ziet er goed uit op de foto's en ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Mijn vraag is echter wat voor dempingsmateriaal ga je gebruiken?
Er is veel van dit alles in de handel evenals ander materiaal zoals bv. zand.
De diverse soorten zand ( van speelzand tot vogelzand etc.) hebben een verschillende werking op het geluid van de speaker zodat dit ook (een wellicht nog nader) variabele is.
Ik ben gewoon nieuwsgierig

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Quoten kan je zo:
code:
1
[quote]<de quote hier>[/quote]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidooo

guidooo

Amd-64 ownage

Thnx JT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

yw :) Sjek anders ff de FAQ voor al die tags enzo.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidooo

guidooo

Amd-64 ownage

I Will thnx again :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

yw again 8)7

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Nog interessante vooruitgang(en) geboekt Jag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
guidooo schreef op 15 oktober 2002 @ 23:46:
Quote:

" Door Jag (HGM harde waren) - Wednesday 11 September 2002 05:32

Zo, ik ben een paar dagen uit de lucht geweest (kleine verbouwing aan mijn computer), en er is een heleboel gebeurd ondertussen. Ik ben gister (nou ja gister, maandagochtend) naar de Nijhof in Baarn geweest om bij het zagen te zijn. Toen ik daar aankwam had hij de platen al wat overmaats liggen, en ging hij beginnen aan de verstekken. Wat een geile apparatuur hebben ze daar zeg . Ze hebben onder andere zo'n wand met de zaag op een soort profiel dat er langs kan bewegen. Als je die zaag een zetje geeft jast ie zichzelf zo door een 3cm dikke MDF plaat heen .
Zo tegen de middag was het zagen een behoorlijk eind opgeschoten, en toen sloeg het noodlot toe. Degene die mij hielp liep van een zaagtafel weg, wilde nog wat pakken en greep zo in de draaiende zaag. Hij heeft twee vingertopjes eraf gezaagd. Gelukkig was de dokter er in no time bij, maar waarschijnlijk kunnen zijn vingertopjes niet meer gered worden . "

Zo'n soort zaagtafel hebben wij ook op het werk en dan de allernieuwste die je kan krijgen (mag wat kosten :) ) en dat ding zaagt echt als de brandweer !!!
Snel en echt nauwkeurig.
Zo'n zaagje (3.5m breed 2m hoog en een afzuigsysteem waar menig 18+ actrice/acteur het schaamrood op haar/zijn kaken krijgt) is onmisbaar voor een speakerbouwer omdat alles op het handje zagen never nooit zo nauwkeurig is.

Verder petje af voor je ontwerp ! Ziet er goed uit op de foto's en ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Mijn vraag is echter wat voor dempingsmateriaal ga je gebruiken?
Er is veel van dit alles in de handel evenals ander materiaal zoals bv. zand.
De diverse soorten zand ( van speelzand tot vogelzand etc.) hebben een verschillende werking op het geluid van de speaker zodat dit ook (een wellicht nog nader) variabele is.
Ik ben gewoon nieuwsgierig

In principe geen, omdat het waarschijnlijk niet nodig zal zijn (ik cross heel laag en gebruik ook een matrix contructie waardoor resonantie frequentie omhoog gaat). Bovendien kan ik heel steil filteren (24 dB/octaaf). Maar mocht het zo zijn dat ik echt notch filters moet gaan gebruiken, of dat je het steile filteren gaat horen, dan ga ik natuurlijk alsnog dempingsmateriaal plaatsen.
Voor de topkasten heb ik dikke platen glaswol gekocht. Mocht dat geen bevredigend resultaat geven, dan gooi ik er nog wel wat dempingswol bij.
TimMer schreef op 16 oktober 2002 @ 20:51:
Nog interessante vooruitgang(en) geboekt Jag? :)
Ik heb de nieuwe banaanstekkers aan mijn speakerkabels gesoldeerd, relaxte dingen wel. Verder zit ik te wachten op dat mijn vader en ik allebei tijd hebben om naar de doe-het-zelver te gaan, om een flinke zak gips te kopen en aan de slag te gaan met die hoorns (dat wordt nog een avontuur). Maar ik moet nogal veel werken de laatste tijd (wat ik op zich niet erg vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe ga je de mal voor je hoorn maken? Of maak je van gaas de ruwe vorm zodat je met gips de vorm kan maken. Misschien is het ook handig om dat gips te gebruiken die ze vroeger (tis nu kunstof dacht ik) om je gebroken arm gooien. Dus gipsverband, dan kan je het gelamineerd opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 14:43:
Hoe ga je de mal voor je hoorn maken? Of maak je van gaas de ruwe vorm zodat je met gips de vorm kan maken. Misschien is het ook handig om dat gips te gebruiken die ze vroeger (tis nu kunstof dacht ik) om je gebroken arm gooien. Dus gipsverband, dan kan je het gelamineerd opbouwen.

Ik ga proberen om met een triplex plaatje de juiste vorm eruit te draaien. Of dat gaat werken weet ik ook niet. Ik heb iig een soort tapstoelopenede gietmal, en daarin moet hoorn dan gemaakt worden mbv dan plaatje trilplex. Maar ik al gehoord dat gips ineens hard wordt, dus ik vrees dat ik een aantal mislukte pogingen ga krijgen voordat er wat bruikbaars uitkomt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Nog wat nieuws onder de zon? Topic ligt alweer een tijdje stil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
TimMer schreef op 28 oktober 2002 @ 20:26:
Nog wat nieuws onder de zon? Topic ligt alweer een tijdje stil. :)
Als er wat nieuws is zal dat wel gemeld worden heh ? Het is niet voor niets stil.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
tbusquet schreef op 29 oktober 2002 @ 10:08:
[...]

Als er wat nieuws is zal dat wel gemeld worden heh ? Het is niet voor niets stil.
Misschien dat Jag nog niet op het idee was gekomen om weer eens in dit topic te kijken... Ben gewoon benieuwd naar de voortgang, vind dit een geweldig interessant project, sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Het ligt niet echt stil, maar mijn internet verbinding wel :P. Al meer dan een week. Ik zit nu op een ISDN lijn te i-netten, die ik met veel moeite aan de praat heb gekregen. Maar eniewees:
ik ben aan de slag gegaan met gips. Het viel me 100% mee, het lijkt redelijk goed bewerkbaar te zijn. Echt sterk wordt het niet though, maar ik ga het nog iets steviger maken met wapeningsgaas. Ik hoop morgen aan de slag te kunnen met de eerste hoorn (zal wel mislukken). Misschien dat ik ook weer een dig camera kan fixen, dan kan ik weer wat foto's posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
  • Laatst online: 18:56
Jag schreef op 01 november 2002 @ 21:13:
Het ligt niet echt stil, maar mijn internet verbinding wel :P. Al meer dan een week. Ik zit nu op een ISDN lijn te i-netten, die ik met veel moeite aan de praat heb gekregen. Maar eniewees:
ik ben aan de slag gegaan met gips. Het viel me 100% mee, het lijkt redelijk goed bewerkbaar te zijn. Echt sterk wordt het niet though, maar ik ga het nog iets steviger maken met wapeningsgaas. Ik hoop morgen aan de slag te kunnen met de eerste hoorn (zal wel mislukken). Misschien dat ik ook weer een dig camera kan fixen, dan kan ik weer wat foto's posten.
Had je wat gestuurd op je meel adres over het 18" verhaal, werkt dat adres wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Noppie59 schreef op 01 november 2002 @ 21:15:
[...]

Had je wat gestuurd op je meel adres over het 18" verhaal, werkt dat adres wel ?

Ik kon geen mail sturen omdat de smtp server de isp niet accepteerde, ik zal ff replyen.

Hier trouwens een verslag van het hoorn-tje-draaien van afgelopen zaterdag, dit keer met bewegende beelden :).

Ik heb afgelopen zaterdag de eerste hoorn gemaakt van gips. Ik had hiervoor hout laten zagen waarmee ik een gietmal zou maken en daarin zou ik dan de juiste vorm draaien met een stuk hout dat in de mal draaide. Klinkt heel vaag, het wordt nog wel duidelijker. Het idee is dat er een hoorn gemaakt wordt van 36cm diep, en 49.2cm hoornmond van een tractrix contour. Daarvoor komt de Focal 5W4211 driver te zitten, met een hoornthroat van 86 cm2. Het materiaal dat ik gebruikt heb is gips. Ik heb een zak goldband gehaald 25kg, en heb hier wat gips op proef gemaakt om te zien hoe het zich zou gedragen. En ook hoe goed het aan het hout ging hechten (ingesmeerd met olie en een stukje zonder olie). Gelukkig bleek het gips heel stevig te zijn als het nat was, waardoor ik met een stuk meer moed aan het maken van de hoorn zelf begon (ik zag het eigenlijk niet zo zitten). Ik heb mijn vader geregeld om mee te helpen en Rob (zeer ervaren zelfbouwer), en JvS kwam ook nog langs. Hier een foto van de gietmal in de maak:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Draaimal1.jpg

Helaas klopte het verstek van het hout niet, waardoor het nog een heel ge-emmer was om het recht te krijgen. Rob is daarna aan de slag gegaan met het tekenen van de juiste curve (de tractrix contour) op een stuk spaansplaat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Draaimal2.jpg

En uiteindelijk heb ik dat stuk uitgezaagd met een decoupeerzaag. Met enig geklooi hebben we de gietmal weten vast te zetten op een stuk mdf, en een constructie bedacht om het stuk spaanplaat in de gietmal te laten draaien:

Joost draait mal

Toen hebben steeds twee mensen gips aangemaakt, en de andere gingen kleien en draaien :) :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Hoorn.jpg

En dan maar draaien

Sja, en daar krijg je dorst van :) :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Joostbier.jpg

Gelukkig hadden we net genoeg gips voor 1 hoorn (er zit dus 25 kg gips in de hoorn :P). En al draaiend heb ik die een beetje laten drogen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Draaimal3.jpg

Ik ga morgen extra hout laten zagen voor de 2e hoorn, en dan ga ik proberen om de frontplaat van de gietmal van de eerste hoorn eraf te halen. Het resultaat zag er iig er veelbelovend uit en ik ben echt blij verrast over hoe goed het ging.

<font color=blue>
Modbreak:wil je voortaan filmpjes werkend posten? :(

[ Voor 0% gewijzigd door JvS op 05-11-2002 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De filmpjes doen het niet, of ben je die ondertussen nog aan het uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Damn, dat was weer eens een andere zaterdagavond/nacht dan anders :). Ik moet zeggen ik heb erg gelachen omdat het eigenlijk zo heerlijk absurd was en je vader erg cool meedeed met het absurbisme :D. Ow, en het was erg leuk om mee te doen en denken en helpen (gelukkig waren we met z'n vieren (was nodig :P) en hebben we in de loop van het proces het proces nog erg erg verbeterd) :)

Ik moet zeggen dat ik het systeem redelijk geniaal vind in zijn simpelheid :).

Een filmpje ff gefixt, die andere doet 't gewoon :).

Overigens was het echt SUPERspannend of we het gingen halen met het gips!!! En we hadden echt NET een likje gips over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Ziet er leuk uit Jag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nikel schreef op 05 november 2002 @ 00:52:
De filmpjes doen het niet, of ben je die ondertussen nog aan het uploaden?

Ja sorry, had ff haast dus kon links niet controleren.

Ik wil trouwens ook weer gewoon een volumeknop. Heb weinig zin om zes faders te schuiven om het volume iets te veranderen :P. Het idee is dat die volumeregeling tussen de Sony DSP en de versterkers komen. Daar heb ik dus een zes kanaals potentiometer voor nodig. Tot nu toe alleen maar hele dure stappenschakerlaars gevonden van Dact in 6 kanaals uitvoering (ik wil helemaal geen stappenschakelaar), en een huismerk potentiometer van Thel. Die laatste ziet er wel interessant uit met typical gleichlauf van 0.5 dB, alhoewel ik liever de max afwijking op 0.5 dB zie.
Toevallig zijn ze op Rob's werk (Figi theater/bioscoop in Zeist) bezig met een volumeregelaar voor al hun surround speakers, en dat is vergelijkbaar met wat ik wil. Zij gaan een DC volumeregeling gebruiken en ook gebalanceerde in en outputs. Iets waar ik eigenlijk van af wilde zien, omdat het het eigenlijk maar onnodig ingewikkeld maakt en misschien nog wel eerder kwaad dan goed doet. Maar ik sta open voor suggesties iig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Tja 6 faders aanpassen, daar heb je zelf voor gekozen je had het ook een stuk eenvoudiger kunnen doen maar nee jij moet van de Crossover weer je A&H in en daarna de amps pas in.

Dat is vragen om moeilijk doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Leuk, leuk, leuk ! Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Big-Foot schreef op 05 november 2002 @ 10:25:
Tja 6 faders aanpassen, daar heb je zelf voor gekozen je had het ook een stuk eenvoudiger kunnen doen maar nee jij moet van de Crossover weer je A&H in en daarna de amps pas in.

Dat is vragen om moeilijk doen. :)
Gewoon een Satespies op je 6 faders plakken en gaaaan ;)

Ziet er weer briljant uit ;) Hoe meer ik je zie prutsen hoe meer ik benieuwd ben naar het eindresultat :)

* NiGeLaToR ad's the topic to his Favo's :D (again)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
mechanische faders? kan je ze niet aan elkaar knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
nigelator schreef op 05 november 2002 @ 10:42:
[...]

Gewoon een Satespies op je 6 faders plakken en gaaaan ;)

Ziet er weer briljant uit ;) Hoe meer ik je zie prutsen hoe meer ik benieuwd ben naar het eindresultat :)

* tbusquet ad's the topic to his Favo's :D (again)
Damn, dat is nog eens een echte tweak !! Werkt nog ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Weer dat nep bier! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

geen mening..
nu heb ik et niet over het bier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Btw. zit er nog een soort asje op de taart- (gips?) -schep, of steunt ie gewoon op de bodem? Was een plaat MDF niet beter geweest dan spaanplaat (brokkelt dat niet af na een tijdje?)

Wel leuk idee, zelf verzonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Duck-Twacy schreef op 05 november 2002 @ 20:25:
Btw. zit er nog een soort asje op de taart- (gips?) -schep, of steunt ie gewoon op de bodem? Was een plaat MDF niet beter geweest dan spaanplaat (brokkelt dat niet af na een tijdje?)

Wel leuk idee, zelf verzonnen?

Er zit een schroef in de onderkant, en een gat onderin het draaiding.

Nee, ik heb dat niet zelf bedacht, die credits mag mijn vader krijgen, die heeft het meeste bedacht. Maar ik, Rob en Joost hebben wel meegedacht, en dat was ook wel nodig. Want het was toch nog wel ingewikkeld om het allemaal recht en stabiel enzo te krijgen.

En waarom geen MDF? Ik had geen 18mm MDF liggen, en als je 28mm MDF neemt, dan gaat dat de diameter van het gat nogal beïnvloeden. En om dat om te rekenen of tekenen is veel werk. Dus daarom maar wat dunner spaanplaat. Het is overigens gewoon heel gebleven, zo'n grote kracht komt er ook niet op te staan, dat gips is natuurlijk redelijk zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvraag is, hoe gevoelig is nou die hoorn-vorm voor oneffenheden? Oftewel hoe glad moet het oppervlak zijn om geen ongewenste "wervelingen" in die hoorn te krijgen?

Als je trouwens gaat schuren aan je hoorn, zorg dan voor stofkappen en -bril en hou de deuren goed dicht (ik heb de nodige ervaring met dat spul ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

je moet ook oppassen dat je niet te enthousiast schuurt, want je schuurt zo de hele boel weg. Verfen kan ook niet, omdat dat allemaal in het gips wegtrekt. Oneffenheden man je met wat plamuur wel mooi wegwerken (er zit één redelijk ranzige oneffenheid in).

Volgens Big-foot kan je het het beste laten coaten naderhand, om het vervolgens te schilderen, maar dat is geloof ik weer duur. En om nou tegen zo'n gipskleur aan te gaan staren lijkt me ook niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ga je nu achter de hoorn hangen dan :? of heb ik dat gemist?
Ik vraag me ook wel af wat nu de afstralings hoek (of hoeken) is.
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.