Nieuwe set voor Jag

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.875 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 02:21:
Wat ga je nu achter de hoorn hangen dan :? of heb ik dat gemist?
Ik vraag me ook wel af wat nu de afstralings hoek (of hoeken) is.
Volgens mij had Jag nog een Visaton TL 16H liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 03:00:
[...]

Volgens mij had Jag nog een Visaton TL 16H liggen ;)

Maar daar zit de hoorn al bijgeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb vroeger wel eens iets van gips gemaakt en dat later met waterverf beschildert, dat dekte helemaal niet slecht. Waarom zou je met een goede grondverf en verf dit gips dan niet kunnen verven? Gevoelig voor afbrokkelen blijft het sowieso wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lampje schreef op 06 november 2002 @ 09:57:

[...]

Maar daar zit de hoorn al bijgeleverd :)
Oeps ;)

Jag, wat ga je achter die hoorn plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik zit ondertussen ook stilletjes te denken over een vervanger voor de PHL unit. Het moet uiteraard wel een 18" inch zijn, dus bespaar me de Adire's en Scanspeaks :P.
Ik heb een aanbod gekregen voor een driver van eighteen sound (van engineers van RCF). De driver komt redelijk overeen met de PHL qua response in 187.5L tuned naar 36Hz (daar kan nog ietwat mee geschoven worden evt). Ik zou deze voor €300,- kunnen kopen.
MWeert kwam met het Italiaanse merk Ciare, die deze driver heeft die wel interessant is. Kost niet veel (minder dan €300,- iig), dus da's wel een plus.
Ik heb ook ff op audioasylum rondgeneust, waar redelijk veel over dit soort drivers is te vinden in het Pi speaker forum en in het high efficiency forum. Er is een redelijke hang naar JBL drivers (één iemand had een systeem met 8 2235H 15" drivers, met een totaal van zo'n 1000L aan subs :P). Ze schijnen erg goede motors te maken, en de heersende opinie is dat dat het belangrijkste is aan een driver. Ze hadden ook nog een systeem met ringen om vervorming te verlagen wat ook wel ok scheen te zijn. De 2235H en 2245H zijn woofers met lage Fs en redelijk hoge gevoeligheid, maar dus ook bijbehorende Vas. Wel leuke driver die 2245H, maar dat is goed voor een vaste install in een bios met 500L, niet voor thuis :P.
De 2241H is een betere kandidaat, die neemt wel genoegen met 187.5L.
Maar eigenlijk deed de Eminence Magnum 18lf het beter in de simulatie. Ik zit met mijn behuizing van 187.5L op de standaard behuizing die zij aanraden, en hij geeft net wat meer low end, ten koste van een paar dB. De PHL zit op zo'n 97.5dB met F3 bij 38Hz, de JBL op 98 a 99 dB met een F3 van 40Hz en de Eminence op 95.5 dB met F3 op 33Hz.
Als ik alsnog voor een sealed box zou gaan, dan zou de 2241H de beste keuze zijn van deze drie. Hij doet dan 90 dB bij 40Hz, ipv 90 dB bij 30Hz met een bass reflex. Maar ja, wel met een group delay van 4ms ipv 15ms.

[ Voor 0% gewijzigd door Jag op 07-11-2002 00:26 . Reden: 25 in 15 veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Jag is een gewone bioscoop in een iets kleinere ruimte aan het bouwen :+

Neem gewoon Supertech man, dan komt alles goed 8)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Bedoel je geen 15", Jag (voor die 2235H)?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Duck-Twacy schreef op 07 november 2002 @ 00:25:
Bedoel je geen 15", Jag (voor die 2235H)?

Heel scherp :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mjah, dat vergat ik idd neer te zetten, scheelt 25 cm. Niet onoverkomelijk, maar toch een subtiel verschil :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zich wel jammer, kreeg al bijna een natte broek toen ik iets over een 25" JBL las. Leuk voor in de auto :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Duck-Twacy schreef op 07 November 2002 @ 00:59:
[...]

Op zich wel jammer, kreeg al bijna een natte broek toen ik iets over een 25" JBL las. Leuk voor in de auto :o

Ach ja, 8 15" drivers is toch ook niet echt weinig :P. Ik geloof dat meer dan 18" nauwlijks meer haalbaar is, er zijn er iig niet veel, en ik heb nog nooit zo'n driver in een commercieel ontwerp gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit niet een beetje de omgekeerde wereld? Goed, qua volume schijn je een standaard te pakken te hebben, maar je hebt je kast toch open ontworpen en voor deze speakers, is het dan niet beter je aan dit plan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
  • Laatst online: 18:40
Jag schreef op 07 november 2002 @ 01:16:

[...]

Ach ja, 8 15" drivers is toch ook niet echt weinig :P. Ik geloof dat meer dan 18" nauwlijks meer haalbaar is, er zijn er iig niet veel, en ik heb nog nooit zo'n driver in een commercieel ontwerp gezien.
Turbosound gebruikt 21" en 24" in hoorn geladen kasten, Beyma heeft een 21" in het programma.
Het probleem met deze speakers is de massa van de conus om de boel stijf te houden, gevolg, blubber laag, gewoon niet strak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lang leven hoge wattages en mega hoge demppingsfactoren.
wellicht een klein 13 jarig filipijns meisje die helpt om je speaker terug te duwen? :o

ikvolg het even hier niet meer :? :P autospeakers, nieuwe set voor jag, hoorngeladen, bier :9~

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op 07 November 2002 @ 09:01:
Is dit niet een beetje de omgekeerde wereld? Goed, qua volume schijn je een standaard te pakken te hebben, maar je hebt je kast toch open ontworpen en voor deze speakers, is het dan niet beter je aan dit plan te houden?

Ik heb ook nog nite beslist dat ik een andere driver ga nemen. Ik kijk gewoon naar de alternatieven. Maar het is idd wel een goed punt wat je noemt. Ik vraag me dat op dit moment ook af natuurlijk, hoe erg is het om af te wijken van zo'n standaard alignement? Als ik in LSP CAD kijk, zie ik geen dramatische dingen, maar dat is maar een simulatie. Kan iemand die vraag beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
  • Laatst online: 18:40
Jag schreef op 07 november 2002 @ 16:46:

[...]

Ik heb ook nog nite beslist dat ik een andere driver ga nemen. Ik kijk gewoon naar de alternatieven. Maar het is idd wel een goed punt wat je noemt. Ik vraag me dat op dit moment ook af natuurlijk, hoe erg is het om af te wijken van zo'n standaard alignement? Als ik in LSP CAD kijk, zie ik geen dramatische dingen, maar dat is maar een simulatie. Kan iemand die vraag beantwoorden?
Zoals je gezien hebt in je simulaties van de andere modellen kan je dmv het iets aanpassen van de tuning de meeste modellen gewoon gebruiken.
Al die speakers zijn tenslotte gemaakt voor het sub gebied, zolang je geen modellen gebruikt met een hoog rendement, doorgaans minder ruimte in de magneetspleet en daardoor een kleinere xmax, komen de specs redelijk overeen.
Let op de massa en het Bl product ivm groupdelay en het behouden van een strak laag.

Zoals je zelf al zegt, standaard alignment, er zijn er nog veel meer, ik neem aan dat je deze afstemming gekozen hebt omdat deze het dichtst bij een gesloten kast komt kwa afval en groupdelay.
Zolang je de gegevens die voor jou belangrijk zijn in de gaten houd kun je alle kanten op met de afstemming.
Naar mijn mening bestaat er geen ideale kast voor een bepaalde speaker, jij als ontwerper bepaald wat voor jouw toepassing de ideale kast is.
Hou wel rekening met de fabrieksopgaven, er zijn diverse merken waar de fabrieksspecs behoorlijk afwijken van de gemeten waarden en daar krijg je wel stevige afwijkingen door.
Als de specs dicht in de buurt zitten van de werkelijke waarden, dan komt een (goed) simulatie programma heel dicht bij een praktijkmeting.
Ik bedoel daarmee, een meetbaar verschil maar zeker niet hoorbaar.

Succes met het interessante project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Noppie59 schreef op 07 November 2002 @ 20:45:
[...]

Zoals je gezien hebt in je simulaties van de andere modellen kan je dmv het iets aanpassen van de tuning de meeste modellen gewoon gebruiken.
Al die speakers zijn tenslotte gemaakt voor het sub gebied, zolang je geen modellen gebruikt met een hoog rendement, doorgaans minder ruimte in de magneetspleet en daardoor een kleinere xmax, komen de specs redelijk overeen.
Let op de massa en het Bl product ivm groupdelay en het behouden van een strak laag.

Zoals je zelf al zegt, standaard alignment, er zijn er nog veel meer, ik neem aan dat je deze afstemming gekozen hebt omdat deze het dichtst bij een gesloten kast komt kwa afval en groupdelay.
Zolang je de gegevens die voor jou belangrijk zijn in de gaten houd kun je alle kanten op met de afstemming.
Naar mijn mening bestaat er geen ideale kast voor een bepaalde speaker, jij als ontwerper bepaald wat voor jouw toepassing de ideale kast is.
Hou wel rekening met de fabrieksopgaven, er zijn diverse merken waar de fabrieksspecs behoorlijk afwijken van de gemeten waarden en daar krijg je wel stevige afwijkingen door.
Als de specs dicht in de buurt zitten van de werkelijke waarden, dan komt een (goed) simulatie programma heel dicht bij een praktijkmeting.
Ik bedoel daarmee, een meetbaar verschil maar zeker niet hoorbaar.

Succes met het interessante project.

Vergeet niet dat dit mijn eerste zelfbouwproject is (slim he, om meteen met zo'n makkelijk project te beginnen :P?). Dus ik kan niet zo goed de link leggen tussen wat ik op mijn scherm zie staan en hoe het klinkt. Dus alle input is welkom. Hier wat screens van simulaties:

Het orginele plan, een PHL 7030 woofer in een 187.5L behuizing getuned op 36Hz:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/PHL7030.jpg

De JBL2241H in dezelfde behuizing, zelfde poorttuning:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/JBL2241H.jpg

De Eminence Magnum 18lf:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Eminence_magnum18lf.jpg

En dan een sealed box, de enige driver die hier de moeite waard is, is de JBL 2241H. Je mist uiteraard een flinke partij sublaag tov de ported versie, maar die group delay :9
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/JBL2241H_sealed.jpg

Ik weet echt niet hoe belangrijk die group delay (ik kan me zo voorstellen dat die best belangrijk is), en weet niet wat acceptabele hoeveelheden zijn. Ik weet ook niet wat de inroom response zou worden met die sealed box. Volgens wat ik gelezen heb erover zou ik ongeveer extra gain krijgen onder de 50Hz. Dat is iig wel de grens waar die irritante staande golven in mijn kamer ophouden (als in: onder de 50Hz heb je ongeveer gelijke reponse door de kamer).
Wat ik wel weet is dat die JBL driver ernstige aanpassingen zouden vereisen van de frontplaat. En dat ik die frontplaat niet ff opnieuw kan laten maken, omdat dat dat freeswerk echt veruit het duurst was van al het zagen. En bovendien zijn de frontplaten van topkast en subkast op zo'n manier afgerond dat het precies mooi doorloopt. Maar goed, da's van latere zorg.
De sealed box is trouwens ook 187.5L, dat komt tussen een Q van .707 (146L) en (286.9L) .577 in. En dan weer mijn vraag: is het nuttig om precies op zo'n alignement te gaan zitten, of maakt dat weinig uit. En hoe zit het precies met die impedantie piek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jag schreef op 08 November 2002 @ 18:10:
Ik weet echt niet hoe belangrijk die group delay (ik kan me zo voorstellen dat die best belangrijk is), en weet niet wat acceptabele hoeveelheden zijn.
Group delay is een maat voor hoe een groepje frequenties bij elkaar blijven in de tijd.
Da's een vage omschrijving :P.
ff uitleggen met behulp van een plaatje van jezelf:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/PHL7030.jpg

Je ziet 4 lijnen. De dikke zwarte is de totale respons (poort+woofer). De gestreepte is de fase. Rood is poort, blauw is woofer.

Als je nu de gestreepte lijn (fase) bekijkt, zie je dat die rond de afstemfrequentie erg steil loopt. Dus je fase veranderd snel. Fase is de tijdsrelatie tussen het originele signaal en het weergegeven signaal. Wanneer de fase veranderd, betekend dat, dat niet alle frequenties op hetzelfde tijdstip aankomen. En daar is nu het begrip groepslooptijdvertraging (group delay) voor uitgevonden. Je bekijkt een heel klein "groepje frequenties" en je bepaald hoeveel tijdverschil er zit tussen de aankomsttijd binnen dat groepje. Wanneer je een heel sterke fasedraaiing hebt, is de groepslooptijd daarom ook groter: Er zit namelijk een groter tijdsverschil tussen de twee uitersten in het te bekijken groepje dan wanneer je een kleine fasedraaiing hebt.
Bekijk en vergelijk de grafiekjes van je PHL en je Eminence woofer maar eens: je ziet dat de group delay goed valt af te leiden uit de faseplot.
Dit hele gebeuren staat erg goed beschreven in het boek van D'appolito, over het meten van luidsprekers. Dat kan je lenen in de bieb (iig in enschede)
Ik reproduceer dit nu ff uit het hoofd, omdat ik ff geen zin heb om dat boek erbij te pakken. Als iemand me betrapt op feitelijke foutjes: gaarne aanvullen :)

Hoe hoorbaar is het? Net als met zovele meetwaarden, hangt het ervanaf aan wie je het vraagt :)
Zoals ik het een keer gelezen heb, geeft het een soort van "uitsmering" van het geluid. Dus een ferme tik op een hi-hat gaat van "tsjing" naar een "tsjiiooeeepp". De hoorbaarheid hangt erg af van het frequentiegebied. In het laag heb je een veel grotere groupdelay nodig om het te kunnen horen dan in het hoog. En zoals je ook kan zien in je plotjes: hoe hoger je komt qua frequentie, hoe kleiner het verschil tussen bas reflex en gesloten. Vandaar dat er dan ook op dit gebied een niet al te groot verschil te horen valt. (let goed op mijn voorzichtige formulering :P )

En waarom heeft basreflex dan een zoveel grotere group delay? Kijk nu eens goed naar de blauwe en rode lijntjes. Je ziet de rode lijn rond de afstemfrequentie opeens stijgen en blauw heeft daar een enorme dip. Dit is nu precies het werkingsprincipe van een basreflexbox: rond de afstemfrequentie raakt de lucht in de poort in resonantie en die zorgt voor alle output. De woofer staat dan bijna stil. Denk hierbij aan een gewichtje aan een elastiekje: Je kan het gewichtje enorm op en neer laten bewegen, met slechts een minimale beweging van je hand.
Fase is een afgeleide van frequentiekarakteristiek: Daar waar de frequentieplot grote schommelingen vertoond, zal je ook een grote faseverandering zien. Dus rond de afstemfrequentie, krijg je een enorme dip in de respons van de woofer>grote fasedraaiing>grote groupdelay.
Ik weet ook niet wat de inroom response zou worden met die sealed box. Volgens wat ik gelezen heb erover zou ik ongeveer extra gain krijgen onder de 50Hz.
LspCad heeft een functie ingebouwd om de respons in de kamer te voorspellen. Die werkt aardig. De roomgain hangt sterk af van je kamer (afmetingen, vorm, meubels). die 50Hz hoeft niet te gelden voor jouw kamer. Als je er echt in wilt duiken: probeer dan eens het programmaatkje cara, dat programmaatje schijnt erg goed te werken (en kost hooguit iets van 50 euro, als ik me niet vergis).
In de meeste kamers krijg je idd een gain in het laag. Daarom is het niet altijd aantrekkelijk om een lineaire anechoïsche respons tot in de "single digits" te hebben. Want wanneer je die speaker dan in een kamer plaatst, krijg je al snel een overdaad aan bas. Op de adire audio site, in die technische docjes, hebben ze ook altijd een behuizingsvoorbeeldje met een ebs (extended bass shelf, of zoiets). Dat is zeker aan te raden als je speakers bouwt die erg laag gaan: klinkt vaak toch wat lekkerder dan volledig lineair. (Hier spreek ik niet uit eigen ervaring, maar herhaal ik alleen ff wat een aantal mensen die ik erg waardeer hebben lopen roepen in diverse fora en boeken/tijdschriften)
De sealed box is trouwens ook 187.5L, dat komt tussen een Q van .707 (146L) en (286.9L) .577 in. En dan weer mijn vraag: is het nuttig om precies op zo'n alignement te gaan zitten, of maakt dat weinig uit.
Er is een heel continuüm aan alignments. Dus je hebt 0,7 0,701 0,702 0,703 enz enz enz. Er zijn er echter een aantal (0.5 0.577 0.707 1) die bepaalde eigenschappen hebben. 0.5 is kritisch gedempt, 0.707 heeft een vlakke amplitude en zo zijn er nog een aantal (weet ik allemaal niet uit het hoofd). Dus als je je speaker bepaalde eigenschappen wilt geven, probeer je zo'n Q te benaderen. En of je dan op 0.69, of 0.71 uitkomt, maakt niet zo heel veel uit (zit allebei behoorlijk in de buurt van de 0.707). Ook hier zijn de meningen uiteraard weer flink verdeeld over hoe dicht je zo'n waarde nu precies moet benaderen en over de hoorbaarheid ervan.
En hoe zit het precies met die impedantie piek?

Die onstaat door de resonantie van de woofer/lucht in de poort.
Een uitstekende uitleg heb ik hier net gevonden: http://sdf1.cc/~neowall/vas/phy.htm.

Die komt griezelig netjes overeen met een hoofdstuk uit het boek acoustics, van L. Beranek (taai boek, kost me ook veel moeite om te bestuderen, omdat ik de EL/natuurkunde achtergrond daarvoor niet heb. Bij die studies krijg je veel met wiskundige modellen te maken en kan je er ook makkelijker mee werken. Ikke kan dat maar met moeite. De wiskunde heb ik wel gehad, maar niet op deze manier hoeven toepassen. Ik zit dus echt met mijn wiskunde dictaat ernaast dit boek te lezen/bestuderen)

De impedantiepiek onstaat door de snelheid van de woofer. Die genereerd "back-emf" en daardoor onstaat een hogere impedantie. Bij bas reflex luidsprekers krijg je dan ook twee pieken: rond de afstemfrequentie staat je woofer bijna stil en heb je dus een lage impedantie. Daar vlak boven en onder heb je een grote woofersnelheid en dus ook een hogere impedantie. (en daarom ook een dubbele piek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ff uitleggen met behulp van een plaatje van jezelf
Ik had al een vaag vermoeden dat het zoiets zou zijn. Sja, maar dan bljif je toch met het dillema zitten. Ik zou het het liefste zelf horen, gewoon twee keer dezelfde woofer in een bass reflex en gesloten kast. Want zowel impulse response als group delay is beter van een gesloten kast. Ik ben ook erg benieuwd wat bij mij de inroom reponse zou worden met een gesloten kast. Ik heb die feature van LSP CAD eens onder handen genomen, maar ik kan nou niet zeggen dat ik veel verband kan vinden tussen de simulatie van LSP CAD en mijn ervaringen met mijn kamer akoestiek. Halverwege de kamer is er namelijk hoorbaar bijna geen laag meer, terwijl je het wel meet. En op 3/4 heb je wel laag, alleen dan niet strak meer. Er zit zoiezo een resonantie op 30Hz, waardoor je al geen echt mooi laag meer kan krijgen. Echt fijn zo'n kamer akoestiek, not. In de stadsschouwburg kan je echt schitterend geluid maken, niks geen staande golven en dat soort ellende.

Maar goed, back to reality. Het zou eigenlijk het beste zijn om het allebei te kunnen proberen, een reflex kast getuned op 36Hz, en een gesloten kast. Ik zou dan kunnen besluiten om de JBL 2241H te kiezen, die doet het zowel in een bass reflex als gesloten kast goed. Het voornaamste probleem is de frontplaat die aangepast zou moeten worden, en dan niet verlijmd kan worden. Maar ik ga er toch ff over nadenken.
Als iemand trouwens ideeen heeft voor een andere driver, of mijn simulaties wilt controleren: i'm all ears :).

Die link die je gaf kende ik trouwens al, echt een mooie pagina met een hele goede uitleg. Niet zo'n n00b niveau, maar ook geen extreme wiskunde. Ik wist overigens de urrel niet meer, en kon hem ook niet meer vinden, dus dank je wel :). Ik ben overigens via die pagina ook nog op twee andere interessante pagina's gekomen. Maar als je dan leest over doppler vervorming, het effect van demping in bass reflex kasten, de hele discussie over baffle diffraction, enz. Dan realiseer je eigenlijk pas hoe ingewikkeld het is om een luidspreker te ontwerpen. Alhoewel ik gelukkig niet met alle problemen te maken heb. Sommige dingen kan ik altijd achteraf corrigeren, zoals bijvoorbeeld het effect van baffle diffraction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind zelf 18" eigenlijk te groot. Waarom vind ik dit te groot? Omdat de bewegende massa van de driver hierdoor veel groter moet zijn om nog sterk genoeg te zijn. Mijn eigen Supravox 12" heeft maar een bewegende massa van 20 g t.o.v. 180 g (!) van de PHL 7030.

Ik heb ze zelf in open baffle, waardoor er onder de 50 hz maar weinig gebeurd, maar ik zie zojuist dat het ook anders kan:
Afbeeldingslocatie: http://www.audio-consulting.ch/Dulcet2.jpg

Bij BD-Design is hij te krijgen voor rond de 300 (als ik me niet vergis) euro. Bert staat bekend om zijn goede service, dus in overleg met hem kan hij je denk ik wel goed helpen wat betreft je al bestaande enclosure i.c.m. de driver.

Wat betreft controle en gemak van deze laagweergever ben zelf zeer tevreden, dus ik denk jij ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 09:44:
Ik vind zelf 18" eigenlijk te groot. Waarom vind ik dit te groot? Omdat de bewegende massa van de driver hierdoor veel groter moet zijn om nog sterk genoeg te zijn. Mijn eigen Supravox 12" heeft maar een bewegende massa van 20 g t.o.v. 180 g (!) van de PHL 7030.

Ik heb ze zelf in open baffle, waardoor er onder de 50 hz maar weinig gebeurd, maar ik zie zojuist dat het ook anders kan:
[afbeelding]

Bij BD-Design is hij te krijgen voor rond de 300 (als ik me niet vergis) euro. Bert staat bekend om zijn goede service, dus in overleg met hem kan hij je denk ik wel goed helpen wat betreft je al bestaande enclosure i.c.m. de driver.

Wat betreft controle en gemak van deze laagweergever ben zelf zeer tevreden, dus ik denk jij ook wel.

Zo'n 18" heeft ook een veel hogere BL factor, dus het gaat niet alleen om bewegende massa. De JBL heeft trouwens maar 145g bewegende massa.

Maar eniwees, ik zal er eens mee simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jag schreef op 11 November 2002 @ 04:20:
[...]
Ik heb die feature van LSP CAD eens onder handen genomen, maar ik kan nou niet zeggen dat ik veel verband kan vinden tussen de simulatie van LSP CAD en mijn ervaringen met mijn kamer akoestiek. Halverwege de kamer is er namelijk hoorbaar bijna geen laag meer, terwijl je het wel meet. En op 3/4 heb je wel laag, alleen dan niet strak meer. Er zit zoiezo een resonantie op 30Hz, waardoor je al geen echt mooi laag meer kan krijgen.
LspCad geeft geen plotje van je kamer met daarin de kamerrespons, slechts de gecombineerde speaker+kameresspons op een bepaalde afstand en hoek.
Cara doet dat wel, daarom is het ook zo'n leuk pakket. Soundeasy kan het ook, maar da's een wat duurder pakket (staat nog wel op mijn verlanglijstje trouwens :P )

Je kan het ook meten: www.purebits.com levert een plugin voor samplechampion (dat ik bezit) waarmee je je kamerrespons kan analyseren.

Met LspCad ben je vrij beperkt en je moet op een lastige manier instellen wat je kamer is, en waar je speakers staan. Het is in eerste plaats een luidsprekerkast en filter ontwikkeltool, de roomresponse is nog vrij beperkt.
Maar goed, back to reality. Het zou eigenlijk het beste zijn om het allebei te kunnen proberen, een reflex kast getuned op 36Hz, en een gesloten kast. Ik zou dan kunnen besluiten om de JBL 2241H te kiezen, die doet het zowel in een bass reflex als gesloten kast goed. Het voornaamste probleem is de frontplaat die aangepast zou moeten worden, en dan niet verlijmd kan worden. Maar ik ga er toch ff over nadenken.
Je bent toch niet bang voor een beetje extra werk, toch? :P
Je hoeft het front ook niet perse te lijmen, als je wilt testen: tochstrip met lijmklemmen komt ook al een eind. Het vervelende is, is dat je niet makkelijk ff een stel drivers een maandje thuis krijgt.
Maar als je dan leest over doppler vervorming, het effect van demping in bass reflex kasten, de hele discussie over baffle diffraction, enz. Dan realiseer je eigenlijk pas hoe ingewikkeld het is om een luidspreker te ontwerpen. Alhoewel ik gelukkig niet met alle problemen te maken heb. Sommige dingen kan ik altijd achteraf corrigeren, zoals bijvoorbeeld het effect van baffle diffraction.

Het is een leuke hobby, ja :P
Het gaat allemaal om keuzes. Je kan idd kiezen voor een lichte conus. Als je dan ook nog een behoorlijke laagweergave wilt (ik bedoel hier "how low can you go", niet zozeer de geluidskwaliteit an sich) wilt, zit je meteen vast aan een hele grote kast. (lage massa, lage Fs, losse ophanging-->grote Vas-->grote kast. )

Als je meer diepgang ("how low can you go") zoekt, wordt er vaak gekozen voor een zwaardere conus. Als je die dan ook nog stijf ophangt, heb je een vrij lage Fs, met een acceptabele Vas en dus ook een acceptabele kastgrootte. Nadeel: je efficiency is dan erg laag (en dus heb je een lomp grote amp nodig). Toch word hier vaak voor gekozen, omdat versterkervermogen tegewoordig geen probleem meer is. Een nog lagere Fs krijg je door een zware conus, met een lichte ophanging. Nadeel: toch weer een grote kast nodig. Het is wel weer wat efficiënter. Een woofer met een hele lage gevoeligheid is nl. ook niet alles. Uiteraard kan je er meer vermogen erin pompen, maar dat brengt ook problemen met zich mee (minder lineair, hitte ontwikkeling, om maar eens wat te noemen)

Focal is een van de weinige fabrikanten die de eerste weg bewandeld: Een losse ophanging, met een lichte conus. Dat doen ze in de audiom serie. Die hebben dan ook inderdaad hele grote kasten nodig.

De spullen die Bert verkoopt bewandelen een nog andere weg: lichte conus, strakke ophanging. Die zijn dus effieciënt en hebben ook een niet al te grote kast nodig (ik laat hoorns ff buiten beschouwing). Nadeel: ze gaan niet laag.

Jag had met de PHL voor de "focal" route gekozen: Grote kast, vrij efficiënt, behoorlijke laagweergave. Daar kan ik prima achterstaan. Als ik de ruimte zou hebben, zou ik ook hiervoor kiezen, denk ik. (Maar dan het liefst een TL, ik weet niet of de PHLs en Focals daar ook voor geschikt zijn, maar als dat zou kunnen: Mjammie :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alweer nieuwe foto's beschikbaar trouwens? :*) Die speakers worden namelijk echt _/-\o_ en ik zou het graag zeer nauwkeurig volgen, leer ik ook weer eens wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
TimMer schreef op 12 November 2002 @ 17:25:
Alweer nieuwe foto's beschikbaar trouwens? :*) Die speakers worden namelijk echt _/-\o_ en ik zou het graag zeer nauwkeurig volgen, leer ik ook weer eens wat. :)

Heb geen digi cam op het moment, dus het duurt nog ff vrees ik :).
Je kan het ook meten
Ja, en dat valt ook niet mee. Ik heb een tijd lang met ETF geklooid, en ik ga het ook weer gebruiken als deze speakers af zijn. Behoorlijk uitgebreid pakket ook. Je krijgt helaas dat je zo'n groot verschil krijgt tussen wat je hoort en meet (als in: als je meet lijkt het goed, maar het is het niet). Zal wel met staande golven, stored energy, hoe je gehoor werkt, hoe dat programma meet, enz te maken hebben, complexe materie iig. Uiteindelijk computer uitgeknald, tijdje geen geluid horen (ff gehoor resetten), Ultracurve neutraal, levels op het gehoor goed zetten en EQ-en, de praktische approach zeg maar. Ik ben het er mee eens dat je met meten veel gerichter problemen kan opsporen en aanpakken, omdat je veel beter weet waarmee je bezig bent. Maar op dat moment bracht het me alleen maar verder van huis :).
Je bent toch niet bang voor een beetje extra werk, toch?
Je hoeft het front ook niet perse te lijmen, als je wilt testen: tochstrip met lijmklemmen komt ook al een eind. Het vervelende is, is dat je niet makkelijk ff een stel drivers een maandje thuis krijgt.
Ik ben niet vies van extra werk nee, maar het is wel meer dan alleen extra werk. Het is namelijk ook extra geld. Een extra frontplaat laten maken is namelijk nogal duur vanwege dat freesen (dat ik niet zelf kan). Bovendien lijkt de JBL zoiezo al af te vallen vanwege de prijs (€730,- ex btw per stuk), en dat was eigenlijk de enige serieus kandidaat voor een gesloten behuizing. Er zullen wel meer drivers zijn though.
Jag had met de PHL voor de "focal" route gekozen: Grote kast, vrij efficiënt, behoorlijke laagweergave. Daar kan ik prima achterstaan. Als ik de ruimte zou hebben, zou ik ook hiervoor kiezen, denk ik. (Maar dan het liefst een TL, ik weet niet of de PHLs en Focals daar ook voor geschikt zijn, maar als dat zou kunnen: Mjammie :9~)
Sja, TL heb ik me nooit zo mee bezig gehouden. Is ook nog redelijk black magic werk wat ik ervan gelezen heb. Maar wel grappig dat je het concept kon waarderen. Ik dacht dat jij je alleen maar bezig hield met Scanspeak woofers :).

Hier loopt trouwens een draadje over hetzelfde onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Stomme vraag misschien, maar waar ga je ze eigenlijk mee aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Tazzy schreef op 13 november 2002 @ 13:31:
Z'n wereldberoemde Crest-rack. >:) :9~ :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Tazzy schreef op 13 november 2002 @ 13:31:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Foto's/Racksidegot.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ziet er wel aardig uit he :+
Wat voor merk mixer hebbie eigenlijk ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien rare vraag Jag, maar waarom een supergevoelige speaker. Je hebt er zoveel power achter hangen. Of is de dynamiek (die je zoekt) niet te halen met een rendement <90 db?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hoog rendement speakers zijn wel handig als je niet zoveel power in huis hebt.

:+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jag schreef op 13 november 2002 @ 13:30:

Sja, TL heb ik me nooit zo mee bezig gehouden. Is ook nog redelijk black magic werk wat ik ervan gelezen heb. Maar wel grappig dat je het concept kon waarderen. Ik dacht dat jij je alleen maar bezig hield met Scanspeak woofers :).

Het mooie is, is dat er de laatste 2 jaar heel veel op TL gebied is gebeurd. Dat is ook de reden dat ik er zo in ben geïnteresseerd.
ff googlen op augspurger zou je al snel zijn AES artikel moeten opleveren. Hij heeft een model opgesteld om een TL te analyseren, net als basreflex en gesloten. Het stoere is nu, dat hij dezelfde resultaten behaald als Martin King (www.quarter-wave.com). Die heeft zelfs matcad bestanden op zijn site staan, waarin je zelf (op basis van t/s paramters) TL-speakers kan simuleren.

En ik ben heus niet alleen geïnteresseerd in in mijn eigen Scan Speak woofers. Waarom denk je dat ik je die PHL's heb aangeraden?
Ik kan nu nog makkelijk af met een setje 17cm woofertjes. Maar op een gegeven moment komt er toch een tijd dat ik nieuwe wil. Groter vooral. En dus ben ik me aan het verdiepen aan wat er te koop is en hoe je het kan inzetten. En dan blijkt vooral het laag een uitdaging te zijn. Niet omdat dat het belangrijkst is, maar omdat de kast die je bouwt gebaseerd is op de eigenschappen van de woofer. En omdat je in het laag aan veel grenzen en afwegingen bent gebonden. Vooral het samenspel tussen gevoeligheid, ophanging, Fs, Vas en conus massa is leuk. En ik neig steeds meer naar de "focal route". Een lage Fs bereikt door een losse ophanging (met als gevolg een enorme Vas). En niet door een zware conus (de adire/stryke route). Maar daar zit ook een beetje de kneep: Als je ècht laag wilt, is de adire/stryke route de enige in de praktijk bruikbare. Dus mocht het ooit zover komen, dan zal ik waarschijnlijk een 4weg speaker bouwen. Met het weer te geven frequentiegebied opgedeeld in stappen van 2 tot 3 octaven: 20-80, 80-320, 320-3000, 3000-20000+
Met dan in de laagste regionen zo'n adire achtige woofer (waarschijnlijk met een passieve radiator), daarboven een tl, en dan gesloten en daarboven een tweeter.
Groot en ultiem :) Kheb er nu al zin an :)

• Jag
JT schreef op 13 november 2002 @ 21:14:
Ziet er wel aardig uit he :+
Wat voor merk mixer hebbie eigenlijk ?

Ja, ziet er wel grappig uit he :)? Beetje jammer alleen dat de Vs1100 nogal vergeeld is, zal wel in een rokerige ruimte hebben gestaan.
De mixer is van Allen & Heath, een GL2. De reden dat ik voor die mixer heb gekozen is omdat het een 19-inch mixer is, die zijn er niet zoveel (afgezien hele kleintjes en Behringer mixers). En ik ken ze van mijn werk.
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 21:44:
Misschien rare vraag Jag, maar waarom een supergevoelige speaker. Je hebt er zoveel power achter hangen. Of is de dynamiek (die je zoekt) niet te halen met een rendement <90 db?
Sja, ik heb die versterkers niet echt gekocht om de power, meer om 3 dezelfde amps te hebben en dan 2e hands om het betaalbaar te houden. En zo ben ik een beetje terecht gekomen bij pro amps en bij Crest. Ik heb wel de 115V fans moeten vervangen met 230V fans, om fan noise te beperken (ik heb ook een tijd zonder gedraaid, worden nauwlijks warm, minder warm dan mijn Pioneer amp zelfs). En de Vs450 heeft een trafo brom, die ik heb opgelost door iets tussen chassis en trafo te plakken zodat er iets op drukt -> weg brom :).
Crest heeft trouwens ook nog een gemodifceerde versie van deze amps, en die is THX pro gekeurmerkt :7.
JT schreef op 13 november 2002 @ 21:45:
Hoog rendement speakers zijn wel handig als je niet zoveel power in huis hebt.

:+
Kijk, jij snapt het.
Het mooie is, is dat er de laatste 2 jaar heel veel op TL gebied is gebeurd. Dat is ook de reden dat ik er zo in ben geïnteresseerd.
De TL's die ik in mijn leven heb gehoord zijn op 1 hand te tellen, maar ze klonken wel verrassend goed eigenlijk. Maar ja, het vervelende is dat je met speakers met het laag niet alleen naar de speaker luistert, maar ook naar de ruimte (kan je nog herrineren dat we bij Speakerland met die speakers aan het zeulen waren naar andere luisterruimtes om te controleren of die Scanspeak revelator nou echt geen laag produceerde :)?).
Maar kan jij mij nou eens (technisch) proberen uit te leggen wat het voordeel van een TL is tov een ported ontwerp?
Maar daar zit ook een beetje de kneep: Als je ècht laag wilt, is de adire/stryke route de enige in de praktijk bruikbare.
Ja, dat komt door deze vervelende formule ben ik achter :):

code:
1
efficiency = 4 * 10[sup]-6[/sup] * F3[sup]3[/sup] * V(B)

Waarbij V(B) in kubieke meters is. Aan deze formule zie je al meteen dat het F3 punt een supergrote invloed heeft. Een octaaf lager gaan betekent een 8 keer zo grote luidspreker, of een 8 keer minder efficiente luidspreker, echt sick. En dit is dan nog met bass reflex, met een gesloten speaker is die factor ook nog eens maar de helft. En zoiezo komt uit de formule het theoretisch maximaal haalbare.
Met dan in de laagste regionen zo'n adire achtige woofer
Als je je 100% aan je concept zou willen houden, dan zou je een 2245H kunnen doen. Die doet wel 90 dB bij 20Hz als je hem de ruimte geeft :).

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 08:27
Maar helaas wordt de 2245H niet meer geproduceert.

Alleen nog de 2241H.

Verwijderd

Ja, dat komt door deze vervelende formule ben ik achter :):
efficiency = 4 * 10-6 * F33 * V(B)
hmm.. formules met smileys erin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je meer diepgang ("how low can you go") zoekt, wordt er vaak gekozen voor een zwaardere conus. Als je die dan ook nog stijf ophangt, heb je een vrij lage Fs, met een acceptabele Vas en dus ook een acceptabele kastgrootte. Nadeel: je efficiency is dan erg laag (en dus heb je een lomp grote amp nodig). Toch word hier vaak voor gekozen, omdat versterkervermogen tegewoordig geen probleem meer is.
Waarom zou versterkervermogen tegenwoordig geen probleem zijn? Doel je op de gainclone, zelfbouw Pass Labs, of heb jij genoeg cash in je binnenzak voor een Rotel 1090?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 09:36:
[...]

Waarom zou versterkervermogen tegenwoordig geen probleem zijn? Doel je op de gainclone, zelfbouw Pass Labs, of heb jij genoeg cash in je binnenzak voor een Rotel 1090?

Deze drivers worden vaak ingezet als subs en krijgen dan een eigen versterker. Je kan dan makkelijk beschikken over 100den watts versterkervermogen. Dit is in de laatste 20 jaar mogelijk geworden, door transistorversterkers.
Je kan een speciale subversterker gebruiken (denk aan bijvoorbeeld hypex) of inderdaad een losse eindversterker (dat is wat Jag gaat doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

een rotel 1090 is trouwens niet eens zo heel erg heilig ofzo hoor.. Hij is vooral groot en gebruikt veel stroom en heeft goede specs. Echt ziek veel stabiliteit en power schijnt het niet te zijn (wel heel degelijk en goed klinkend BTW).

Hoog rendement en veel power betekent trouwens wel dat je heel erg kan corrigeren, zonder dat je speakers niet meer echt hard kunnen. Als ik even simpel denk :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 09:36:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar gainclone en diy Pass zijn geen echte "power houses".

De NP Aleph5 (waar nog steeds aangewerkt wordt; fase "onderdelen verzamelen") levert bv ongeveer 60 watt bij 8 ohm, maar stort in bij lagere impedanties (tenzij je de bias opvoert, maar dan neemt de warmte ontwikkeling ook kwadratisch toe). Laagohmige speakers zijn voor deze amp uit den boze (en dat voor een amp die naar ik schat ruim 30 kilo gaat wegen :o ).

Gainclones zijn helemaal "vlieggewicht" amps.

Ze kunnen wel heel mooi klinken (is de iig de bedoeling :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ok, het is weer eens tijd voor een update :). Er is veel gebeurd, hier een verslag:

Het drogen van de hoorn duurde echt veel langer dan verwacht. Na twee weken ben ik aan het schuren gegaan, en heb een tweede laag aangebracht, om alle oneffenheden weg te werken. Dit lukte heel erg goed, en het resultaat was een hele mooie gladde hoorn. Na weer een tijd drogen met wat trucjes (wc papier erin gefrot, ventilator erop laten blazen), was de hoorn klaar om uit in de eerste kast ingebouwd te worden. Maar eerst de tweede hoorn maken. Je zou denken dat de tweede hoorn een stuk makkelijk zou gaan dan de eerste, helaas waren ze bij een niet nader te noemen doe-het-zelver zo vriendelijk om eerst de verkeerde platen voor mij te zagen, en vervolgens de platen een halve centimeter te kort te zagen. Gelukkig ging het maar om plaatjes voor de gietmal (anders had ik het ook niet aan hun toevertrouwd :P). Na een list verzonnen te hebben, konden we dan weer beginnen met kleien.

De draaimal testen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Draaimal4.jpg

Helaas waren we dit keer maar met z'n tweeen tijdens het kleien, en was ik degene die meer dan een uur lang met mijn klauwen in het gips mocht zitten. En ik had in het begin mijn handen opengehaald aan stukjes oud gips die nog aan de draaimal zaten, en al dat gips kwam daar dus in. Auw :). Maar het resultaat was weer heel mooi:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Draaimal5.jpg

Vandaag zijn we toen aan de slag gegaan met de gedroogde hoorn. Na weken drogen werd de mal eindelijk bevrijd van zijn frontplaat. Een spannend moment, omdat ik toch wel bang was dat de rand zou afbreken. Het heeft heel wat getik met de rubberen hamer gekost, maar alles bleef heel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Hoorn2.jpg

Het grootste probleem was de bevestiging van de hoorn in de kast. Het is toch een gewicht van zo'n 30 a 40 kg dat jaren lang op zijn plek moet blijven zitten. Daarom wilde ik de hoorn niet alleen met het hout dat er omheen zit bevestigen aan de frontplaat, maar hem ook ondersteunen aan de onderkant. Maar voordat we daarmee aan de slag gingen, moesten we eerst nadenken over een manier om de frontplaat afneembaar te maken. Ik had daarvoor speciale busjes gekocht die in de kast gingen, en die zich met wat karteltjes plus lijm vasthouden in het hout, zodat je er een bout in kan draaien. Het probleem was alleen dat ik geen bouten wilde hebben uitsteken op de frontplaat. Ze verzinken was ook geen optie vanwege het grote gat dat je dan nodig zou hebben wat niet zou passen. Daardoor ben ik op zoek gegaan, en dankzij Lampje ben ik op deze imbusjes gekomen.
We moesten al wel de benodige gaten in de kast maken, en hebben de busjes al in de kast verwerkt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Frontplaatbevestiging.jpg

Daarna hebben we de frontplaat op de hoorn gezet, en hem op zijn voorkant gelegd:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Hoornzijkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Hoornzijkant2.jpg

Je kan hier zien dat de boven en onderkant van de gietmal de Visaton hoorn en de bovenkant van de kast in de weg zitten. Dit hadden we al voorzien, en dat betekende dat 2 zijplaten van de gietmal eraf moesten, en wat ingekort moesten worden. Gelukkig waren de zijplaten eerst behandeld met motorolie, zodat ze vrij gemakkelijk het gips loslieten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Hoornachterkant.jpg

Aan de kant van de Visaton hoorn heb ik er een stukje uit gezaagd, zodat de rest nog wel gebruikt kon worden voor bevestiging aan de frontplaat. Aan de bovenkant moest er helaas echt een paar centimeter af over de voledige breedte.
Daarna hebben we een steun gemaakt waarop de hoorn zou komen te rusten. Uiteraard paste dit allemaal niet in 1 keer, en konden we alles weer een keer uit elkaar halen, maar na een hoop geklungel paste het dan mooi. En er komt nog een stripje tussen, om zeker te weten dat de hoorn niet aan de schroeven hangt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Hoornsteun.jpg

Al met al gaan er toch heel wat uurtjes zitten in dit project, maar het is wel leuk. En het begint nu ook wel een beetje vorm te krijgen. Hier een impressie van hoe het eruit gaat zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Speakersproef.jpg

Maar ik begin de zooi op mijn kamer wel zat te raken, het is echt een vreselijke bouwput :P:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Zooi3

Morgen weer verder. Dan kom ik misschien aan de driver bevestiging, aansluitterminals, absorptie materiaal, enz toe en kan ik misschien wel het eerste geluid eruit krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vetjes hoor, echt mooi glad dat gips enzo. Kan je ze is naar mij meenemen ? Is kijken hoe hard dit gaat in een flat >:)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Laatst online: 24-07 22:43
* NightOwlNL is bezig een paar oude Altec Lansing speakers en versterkers te restaureren, wat aardig wat werk is, maar als ik dit zo zie is mijn klusje peanuts

had een stalen hoorn niet makkelijker geweest, lijkt me dat door de trillingen dat gipsgebeuren na verloop van tijd uitmekaar trilt..

maarjah, zal je vast goed over nagedacht hebben (kon t niet 1 2 3 vinden in t topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zoveel trillingen geven hoge tonen niet :o Kijk, was het een bashoorn, ok, dan heb je wel gelijk, maar denk dat dat voor het hoog echt wel meevalt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
maar waar komt deze hoorn dan op te staan?? bovenop de laagkast?? want dan rammelt t net zo lekker mee imho :)

of gaan de hoorns vliegen?? (PA-term > vliegen = ophangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zoiets kan je ook isoleren :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er errug goed uit, Jag :9~
Ik hoop dat het ook zo gaat klinken :)

Wat zijn trouwens de ontwikkelingen op het woofer-front?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouw :) Netjes hoor! Damn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ziet er echt mega gaaf uit! Knap dat je het zolang uithoudt, ik zou mooi het geld in fabriek speakers steken en vanaf dag 1 lekker luisteren. (Wat ik dus ook gedaan heb :) )
Maare je speakers worden wel echt enorm groot zeg! Impressive! Dat zal wel gaan blazen
straks.
Heb je trouwens momenteel nog andere speakers aan je set hangen, of staat tie net zolang stof te happen totdat je speakers af zijn?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
wimpie schreef op 25 November 2002 @ 14:39:
Ziet er echt mega gaaf uit! Knap dat je het zolang uithoudt, ik zou mooi het geld in fabriek speakers steken en vanaf dag 1 lekker luisteren. (Wat ik dus ook gedaan heb :) )
Maare je speakers worden wel echt enorm groot zeg! Impressive! Dat zal wel gaan blazen
straks.
Heb je trouwens momenteel nog andere speakers aan je set hangen, of staat tie net zolang stof te happen totdat je speakers af zijn?

Nee, ik heb gewoon mijn 604's aan mijn set hangen. Ze zijn aangepast om te biampen (filter van woofer ligt eruit, en het high pass gedeelte van het filter van de Kevlar midrange ligt er ook uit).
MR_WAZOO schreef op 24 November 2002 @ 23:48:
maar waar komt deze hoorn dan op te staan?? bovenop de laagkast?? want dan rammelt t net zo lekker mee imho :)

of gaan de hoorns vliegen?? (PA-term > vliegen = ophangen)
Nee, ik ga niks vliegen, dat ziet er wel leuk uit, maar verder lijkt het me weinig bevordelijk om topkast en subkast te scheiden (op 200Hz gecrossed). Ik ga nog wel wat kloten met isolatie ertussen.
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 01:17:
Ziet er errug goed uit, Jag :9~
Ik hoop dat het ook zo gaat klinken :)

Wat zijn trouwens de ontwikkelingen op het woofer-front?
De kogel is (weer) door de kerk: de gelukkige winnaar van deze 18" shootout is de Eminence Magnum 18HO geworden :).
Na echt lang wikken en wegen, heb ik besloten af te zien van dingen uit Amerika te bestellen (ik zat te denken om een TAD TL-1801 van een particulier uit San Diego over te kopen). Ik heb deze driver gekozen vanwege dat hij in de simulatie het uitstekend doet in een 187.5L reflex kast getuned op 35Hz, zowel qua response als group delay. Maar ook in een gesloten kast van dezelfde inhoud doet hij het uitstekend (ik zou heel dicht bij een Q van 0.5 zitten, een critically damped alignement, wat weer goed schijnt te zijn voor de transient response.

De Eminence Magnum 18HO in een 187.5 reflex kast:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Eminence_Magnum18HO.jpg

De Eminence Magnum 18HO in een 187.5L sealed kast:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Speakerbouwfotos/Eminence_Magnum18HO_sealed.jpg

Waarom de HO, en niet de LF versie vraag je je misschien af. Nou die LF versie die gemaakt zou zijn voor extension, zou mij helemaal geen extension geven. Hier nog een plaatje van de driver:

Afbeeldingslocatie: http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/media/speakpro02/mag18front.gif

Afbeeldingslocatie: http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/media/speakpro02/mag18side.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Zeer stoer die 18"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Gaat dus wel helaas ten koste van je sub laag, als blijkt uit de grafiekjes.

Maarja, die grafiekjes zijn ook maar zo relatief en theoretisch, als je het straks in het echt zult horen zal het flink wat bass kunnen genereren waarschijnlijk.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
wimpie schreef op 26 november 2002 @ 08:14:
Gaat dus wel helaas ten koste van je sub laag, als blijkt uit de grafiekjes.

Maarja, die grafiekjes zijn ook maar zo relatief en theoretisch, als je het straks in het echt zult horen zal het flink wat bass kunnen genereren waarschijnlijk.

Wat gaat ten koste van het sublaag? Een sealed box bedoel je? Ja, dan mis je natuurlijk de output van je poort, maar je hebt wel nog wat room gain, dus het zou me niet verbazen als ik met een lichte EQ hem vlak tot 30Hz zou krijgen. Maar ik ga in eerste instantie voor een reflex denk ik, en dan kan ik altijd nog op sealed over stappen, tenminste, dat is het plan om de constructie zo te maken dat switchen nog mogelijk is zonder een hele nieuwe kast te hoeven bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Nog nieuwe foto's gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Tazzy schreef op 10 December 2002 @ 07:39:
Nog nieuwe foto's gemaakt?

Nee, maar als het goed is krijg ik zeer binnenkort de woofers binnen, en dan zal het snel gaan denk ik :). Op dit moment moet ik ff veel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Jag schreef op 11 December 2002 @ 02:07:

[...]

Nee, maar als het goed is krijg ik zeer binnenkort de woofers binnen, en dan zal het snel gaan denk ik :). Op dit moment moet ik ff veel werken.
Ahhhhh, niets mee te maken ! :P Afmaken en foto's.. ik zal wel ff tegen de eigenaar van de woofers zeggen dat hij ze snel opstuurt :P

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
tbusquet schreef op 11 december 2002 @ 15:58:
[...]

Ahhhhh, niets mee te maken ! :P Afmaken en foto's.. ik zal wel ff tegen de eigenaar van de woofers zeggen dat hij ze snel opstuurt :P

Eigenaar = Big Foot :)

• Big-Foot
  • Laatst online: 15-09 08:27
Riep iemand mijn naam :P

• TimMer
  • Niet online
Yep, Jag! ;)

Verwijderd

Was dat geen retorische vraag ? :P

• TimMer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 14:46:
[...]

Was dat geen retorische vraag ? :P
Yep. :P Deze ook. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Ja, leveren die woofers joh! >:) ;) Topic moet doorgaan! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
wat me wel opvalt is dat niemand cyrus heeft genoemd

wat toch best een goed merk te noemen is.

www.cyrusaudio.com

moet maar even kijken zitten een paar hele mooie versterkers tussen

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, maar iets zegt me dat je daarmee niet het volledige potentieel van zijn speakers eruit gaat krijgen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
gewoon dubbele monobloc gebruiken ofzo :) man das 2*150 wat per speakercombo zit namelijk ook biamping optie op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Das een schijntje aan vermogen voor Jag z'n speakers :D Hij heeft nu Crest amps staan van 2x600 ofzo.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jag=1337 :)

crest amps rulen :)

of ga je ze inwisselen vor krell's ?? O-) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBA907
  • Laatst online: 02-09 04:39
hey justice_strike heb je het hele topic wel eens gelezen? :) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
hehe nee eigenlijk niet. was wel vanplan om ooit eens een goeie set te kopen maar dan moet ik wel een alleenstaand huis hebben en een beetje cashflow :) (maarja as dat er is bouw ik ook meteen een rack en zet er meteen een paar servers in :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

btw jag,...wat staat er op jou b&w speaker.. een supertweeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, mensen... Wanneer houdt de hoeveelheig-vermogen-mania nou eens op? Het zegt vrijwel niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 12:54:
Mensen, mensen... Wanneer houdt de hoeveelheig-vermogen-mania nou eens op? Het zegt vrijwel niets....
Jawel man !! Minimaal 3000000000 watts dat moeten we hebben voor minder doen we het niet ! :D

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan electriciteitsrekeningen posten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 12:54:
Mwah, is wel redelijk belangrijk hoor. Op de WC houd ik een minimum aan van 3KW.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speaking about amps: tbusquet, mijn amp staat nu te koop voor 600 euro. Of ben je al voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 13:51:
Speaking about amps: tbusquet, mijn amp staat nu te koop voor 600 euro. Of ben je al voorzien?
wat voor een amp is dat dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 13:51:
Onee, sorry, ik haal je in de war met Gitaarwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat verschil tussen 2x150watt of 2x600 is niet echt merkbaar, dat zal zo'n 5db schelen in maximale geluidsdruk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 14:33:
[...]

wat voor een amp is dat dan ?
Een Myryad MI 120.

http://www.avsa.co.za/feb_2001/feb_myryad.html
http://www.myryad.co.uk/mi120.html

Zeer degelijke versterker. Stuurt ook erg moeilijke speakers aan (bijv. Piega P5 LTD). Hij staat genoteerd voor 60 watt per kanaal, maar dit is werkelijk 68 bij 8 ohm en 132 bij 4 ohm. Nog geen jaar oud.

Als je geinteresseerd bent (of anderen), kun je beter mailen; het past niet echt in de thread nl.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JvS schreef op 17 december 2002 @ 14:34:
dat verschil tussen 2x150watt of 2x600 is niet echt merkbaar, dat zal zo'n 5db schelen in maximale geluidsdruk...
Ja, maar zo een 18" woofertje zal wel wat stroom trekken denk :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat meer om de dempingsfactor van zo'n versterker. Die crests hebben meestal een dempingsfactor van over de 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
JT schreef op 17 december 2002 @ 14:40:
[...]

Ja, maar zo een 18" woofertje zal wel wat stroom trekken denk :P
Luidsprekers trekken geen stroom, ze reageren op de aangeleverde spanning/stroom, het vermogen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 13:51:
Ben allang voorzien, is niet interessant voor mij. Heb 12x 60 watt RMS @ 8ohm tot mijn beschikking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

tbusquet schreef op 17 december 2002 @ 14:56:
[...]

Luidsprekers trekken geen stroom, ze reageren op de aangeleverde spanning/stroom, het vermogen dus.
Je snapt gerusrt wel dat ze wat meer stroom nodig hebben om er het maximale uit te halen :/

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:47
tbusquet schreef op 17 december 2002 @ 12:59:
[...]

Jawel man !! Minimaal 3000000000 watts dat moeten we hebben voor minder doen we het niet ! :D
5 watt klasse A teken ik voor :9~

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
een speaker trekt geen stroom idd

en jt > lever je bij je 3 kw toiletvermogen ook oordoppen ofzo??

* NightOwlNL heeft trouwens meer last van een geluidsdrukmania

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MR_WAZOO schreef op 17 december 2002 @ 16:04:
en jt > lever je bij je 3 kw toiletvermogen ook oordoppen ofzo??

* JT heeft trouwens meer last van een geluidsdrukmania
Nee, ik breng de trillingen direct over op de trommelvlies voor een intensere beleving.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
JT schreef op 17 December 2002 @ 16:10:
[...]

Nee, ik breng de trillingen direct over op de trommelvlies voor een intensere beleving.
en dan zeker sublaag in de toiletpot voor een betere stoelgang

pfffff.. maf figuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MR_WAZOO schreef op 17 December 2002 @ 17:19:
[...]

en dan zeker sublaag in de toiletpot voor een betere stoelgang

pfffff.. maf figuur
Nee, dan word je nogal nat :+

Er hangen 2 20" woofers op oorhoogte.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JT schreef op 17 December 2002 @ 15:11:
[...]

Je snapt gerusrt wel dat ze wat meer stroom nodig hebben om er het maximale uit te halen :/
neehoor, die 18" woofers zijn vaak zelfs PA dingen, die nog een veel hoger rendement hebben dan normale 8" consumentenspeakers.

Ze zullen dus beter spelen op een lichte versterker dan een normale woofer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JvS schreef op 17 December 2002 @ 22:28:

[...]
neehoor, die 18" woofers zijn vaak zelfs PA dingen, die nog een veel hoger rendement hebben dan normale 8" consumentenspeakers.

Ze zullen dus beter spelen op een lichte versterker dan een normale woofer...
Heb het niet zozeer over het aantal DB's. Voorbeeldje van iemand anders die het met mij eens is:

Duck-Twacy in "Zelfbouw sub"

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Is de hoeveelheid stroom niet het gevolg van de spanning op de speaker klemmen en de impedantie van de speaker (het quotient ervan, maar dat zal wel te simpel zijn omdat het om wisselachtige spanning gaat, complexe gertallen ofzo)? Dus speakers (of het geheel van componenten spoel, filter, bedrading) heeft wel een directe relatie met de stroom die er zal lopen (toch?), gegeven een bepaalde spanningswaarde.

Btw mijn "voorbeeld" hierboven had betrekking op dit stukje van Peerless http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls2.htm of http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls12b.htm (waarin geschreven wordt dat voor het XLS type bij bepaalde behuizingen 400 nodig is om maximale excursie te halen). Gaat niet zozeer over PA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Duck-Twacy schreef op 18 december 2002 @ 01:37:
Is de hoeveelheid stroom niet het gevolg van de spanning op de speaker klemmen en de impedantie van de speaker (het quotient ervan, maar dat zal wel te simpel zijn omdat het om wisselachtige spanning gaat, complexe gertallen ofzo)? Dus speakers (of het geheel van componenten spoel, filter, bedrading) heeft wel een directe relatie met de stroom die er zal lopen (toch?), gegeven een bepaalde spanningswaarde.

Btw mijn "voorbeeld" hierboven had betrekking op dit stukje van Peerless http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls2.htm of http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls12b.htm (waarin geschreven wordt dat voor het XLS type bij bepaalde behuizingen 400 nodig is om maximale excursie te halen). Gaat niet zozeer over PA.
Tuurlijk is het een groot samenspel van factoren, niet meer dan logisch, maar een luidspreker trekt nou eenmaal geen stroom, er gaat een bepaalde stroom lopen, wat logisch is, omdat de luidspreker zelf gewoon een weerstand is. Of de versterker makkelijker vermogen kan leveren omdat de weerstand van de speaker af neemt op een bepaalde freq ligt dus puur aan de versterker, de luidspreker trekt dus geen stroom. Hij krijgt vermogen aangeleverd, en dat vermogen berust idd op de spanning, de stroom, en de weerstand. En dat een luidspreker een bepaalde max X haalt bij een aangegeven gemeten vermogen, bewijst niet dat die luidspreker een stroom trekt van de versterker, de stroom gaat lopen, maar de versterker controleert de stroom, niet de luidspreker.

of * tbusquet heeft er geen zak van begrepen, en wil dan graag goed horen hoe het wel in elkaar zou moeten zitten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door tbusquet op 18-12-2002 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

offtopic:
[FAQ=avh,#A03]
zodra de weerstand heel laag is gaat er een grotere stroom lopen, dus (bij gelijke spenning P = V . A) heb je meer vermogen nodig (als de amp het zowiezo al aan kna).
Een spijker tussen je klemmen resulteert de grootste stroom (heel even, dan, daarna rook denk ik :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Duck-Twacy schreef op 18 December 2002 @ 18:19:
offtopic:
[FAQ=avh,#A03]
zodra de weerstand heel laag is gaat er een grotere stroom lopen, dus (bij gelijke spenning P = V . A) heb je meer vermogen nodig (als de amp het zowiezo al aan kna).
Een spijker tussen je klemmen resulteert de grootste stroom (heel even, dan, daarna rook denk ik :) )
De voeding van je amp moet alleen maar meer leveren. En daar zit een limiet aan, tevens zit er uiteraard een limiet aan wat je eindtrap max. kan leveren.

Een spijker kan je beschouwen als weerstand met een oneindig kleine waarde, en wordt dus als kortsluiting gezien.

• Jag
Ondertussen nog steeds geen woofers :(.

• JT

JT

VETAK y0

Als Jag nou ff het adres van Big-Foot geeft dan kunnen we ff met een AV-knokploeg langs >:)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal best wel frustrerend zijn dat je 2 onwijs mooie kasten hebt staan (echt mooi werk!) zonder de drivers!!

Even wisselen van drivers dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Gaat er nog eens wat gebeuren of hoe zit het? >:)
Nieuw jaar, nieuwe kansen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
TimMer schreef op 03 januari 2003 @ 16:30:
Gaat er nog eens wat gebeuren of hoe zit het? >:)
Nieuw jaar, nieuwe kansen! :P

Sja, het blijft wachten op de woofers. Als die er eindelijk zijn, dan gaat het helemaal los :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je niet nog wat foto's kunnen schieten van de gemonteerde hoorn? Of het project zoals het nu is? Om ons lekker te houden, zeg maar :P

//edit
of (uitgebreidere) pics van de setup die 't aan gaat sturen etc..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 19:23 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.