Ok, fase 2

. Een heel uitgebreid plan waarin ik een heleboel wil combineren. Het zit echt nog in de concept fase en ik nodig jullie van harte uit om mee te denken. Het plan omvat een helehoop onderdelen (wordt weer een chaos op mijn kamer

). Dit keer wil ik wel er eerst voor zorgen dat ik onderdelen heb voordat ik puinhoop ga maken.

.
Deel 1:
dipole laag ipv de 187L vented subs die ik nu gebruik. Het is een beetje pijnlijk om afscheid te moeten nemen van mijn suppies, maar toch ben ik ervan overtuigd dat het beter kan. Ik wilde destijds sublaag onder het hoorngeladen hoog en mid bouwen dat qua efficientie mee kon spelen. Maar als ik er goed over nadenk is het voordeel dat dipolen bieden eigenlijk wel groter:
- alleen geluid naar voren en achter, niet links/rechts/boven/onder (iets versimpeld). Daardoor veel minder room modes die geexciteerd worden.
- 4.8 dB minder energie de ruimte in voor een gegeven on axis SPL.
- qua afstraling een goede match voor cardiod speakers zoals mijn topkasten. Wel een gelijke power response dus in tegenstelling van wat ik nu heb (meer LF energie dan MF en HF energie).
Die eerste twee punten zorgen ervoor dat er minder energie opslag van lage tonen in de kamer is -> strakker laag. Het schijnt echt uitstekend te werken. Maar ja, zoals iedereen weet: elk voordeel heb zijn nadeel. In dit geval is de cancellation die voor het superieure afstraal gedrag zorgt zowel een vloek als een zegen. Het zorgt er namelijk ook voor dat je veel meer vermogen/excursion nodig hebt en hoe dieper je gaat hoe erger dat wordt. Daarom dus ook een driver die een grote slag heeft en weinig herrie maakt bij die slag (dat is normaal gesproken geen issue, bij dipole sublaag wel).
No1 kandidaat op dit moment is de
Adire DPL 12. Een 12 inch driver waarvan geclaimd wordt dat ie speciaal ontwikkeld is voor dipole gebruik (en dan met name dat stil zijn).
Alternatief is de Peerless XLS-12, de driver die Tbusquet volgens mij ook gebruikt heeft. De Qts van deze driver is eigenlijk een beetje aan de lage kant voor dipole gebruik, maar x-max is uitstekend en gevoeligheid is absoluut beter (maar niet zo heel belangrijk).
Het idee is om twee per kant te doen in een W-frame, zoals
hier te zien is.
Deel 2:
deel 2 staat nog het minst van vast, omdat er wat haken en ogen aanzitten. Wat iig wel vast staat, is dat ik ga uitbreiden naar 5.1. Ik zal beginnen met het makkelijke deel. Ik wil gewoon twee surround speakers ophangen, iets dat ik heb staan. Die Phonar speakers of anders die IQ speakers.
Center speaker is iets lastiger. Gebruikelijk is natuurlijk om een d'appolito type center plat boven de tv te leggen. Maar volgens mij wordt dat alleen maar gedaan omdat een rechtopstaande center niet zo handig is. Qua afstraling is het iig precies het tegenovergestelde van wat je wilt volgens mij. Nl horitzontaal breed zodat je een goede off axis response hebt voor alle toeschouwers die uit het midden zitten. En verticaal juist wat krapper, zodat de clarity lekker hoog blijft voor goede spraakverstaanbaarheid.
Anyways, mijn idee is om twee center speakers te maken, en die links en rechts van de tv te plaatsen. Waarom twee vraag je je af? Nou omdat ook ik niet een center staand op de tv kwijt kan. Bovendien lost het meteen ander probleem op, nl een estetisch probleem van mijn kamer. Ik heb namelijk een ruimte zitten tussen de kast waar mijn tv instaat en de kasten ernaast. Daar zou je echt heel mooi een speaker tussen kwijt kunnen (beide kanten 1 dus).
Nou is twee speakers ervoor gebruiken natuurlijk ook niet ideaal, en dit zou ik dan ook vantevoren een keer willen uitproberen door er gewoon twee speakers weg te zetten.
Hier een schematische tekening van de kasten die aan een kant van mijn kamer staan. Let ff niet op mijn beroerde paint skills, die tv is eigenlijk een breedbeeld tv

. Maar goed, het idee van de twee centers lijkt me duidelijk

.
Ok, dan het heikele punt. Mijn idee was om een 5.1 receiver te kopen. En de opzet is dan dat alle sources op dat ding worden aangesloten en dat ie ook gewoon het volume regelt en de weergave modus enzo. Gewoon alles centraal dus (wat eigenlijk heel normaal is

). Hij moet dus het volgende kunnen:
- meerdere digitale inputs, zowel toslink als gewoon coaxiaal SPDIF (lijkt me geen probleem)
- een digitale output voor alleen de front kanelen. Zeg maar gewoon een digitale pre out voor de front kanalen. En dan ook op zo'n manier dat ik gewoon een cd'tje kan draaien dat dat ding niets anders doet dan het volume regelen en het digitale signaal doorsturen. Nou, er is vast wel iemand die weet of dit mogelijk is

.
Maar nou het probleem: als je het volume op die manier gaat regelen, betekent het wel dat ik dus een heel laag digitaal signaal naar de Sony DSP stuur. En dan gaat het dus bij -40 dB door de DACs en dan verlies je "resolutie", of zeg maar eigenlijk bits.
Het alternatief is dat je het hele stereo en multichannel gebeuren gescheiden houdt, maar ik liep eigenlijk wel warm voor het idee om naar een wat normalere setup te gaan

. Gewoon handig en relaxed zeg maar (ik ben zo shallow

).
Bovendien zou ik meteen het probleem omzeilen dat ik nu heb met de potmeter die ik gebruik om het volume te regelen (dat is zeg maar niet de kwaliteit waar ik op gehoopt had).
Want dat gaat me anders ook een hele smak geld kosten als ik een Dact 6 kanaals stepped attunuator koop (€300+) of tijd/moeite als ik zelf aan de slag ga met electronica (waarvoor ik ook duidelijk niet de kennis noch de ervaring voor heb).
Voor degenen die het echt niet meer kunnen volgen, misschien het helpt om het even in een schema te zetten. Zo is de situatie nu:
Pioneer PD505S cd speler -SPDIF-> Behringer Ultramatch -AES/EBU-> Sony SRP-f300 -analoog-> potmeter -analoog-> Crest amps
en zo zou het worden:
Pioneer PD505S cd speler -SPDIF-> 5.1 Receiver -SPDIF-> Behringer Ultramatch -AES/EBU-> Sony SRP-f300 -analoog-> Crest amps
Het verschil is dus dat je in de 2e situatie een laag signaal de DSP (Sony SRP-f300) instuurt, omdat de 5.1 receiver er al iets van 40 dB vanaf heeft gehaald (met de volumeknop zeg maar).
Deel 3:
wat minder spannend, maar ik noem het toch maar even. Het laatste deel houdt in dat ik de versterkers, DSP en Behringer prul ding in 1 rack wil plaatsen aan de andere kant van mijn kamer (dus naast de tv). Ik wil hiervoor één 14 HE 19inch rack maken, met een getint glazen deurtje ervoor om de visuele kermis van LEDjes niet al teveel te benadrukken en om het (geringe) fan noise van de amps te dempen.
Wordt wel weer een heel gedoe met kabels enzo, maar ik denk dat het wel mooier is en ook handiger qua kabels als er een 5.1 receiver komt.
Verder nog een akoestische aanpassing aan mijn kamer. Ik wil 1 deel van mijn dak/plafond (het is schuin) bedekken met een 15cm dikke absorberend materiaal en daar dan iets wits overheen spannen. Ik sta erg open voor suggesties voor welk materiaal hier in aanmerking voor komt, aangezien het over best een grote hoeveelheid gaat en mijn bankrekening ook een nul punt heeft

.
Het gaat trouwens om het deel schuinachter-boven de luisterpositie/bank.
Al met al een hoop plannen en dus een hoop werk, geplan en geld. Dat geld moet oa komen van een hoop spullen die ik ga verkopen (kan haast wel een Jag's oude audio spullen bazaar gaan organiseren

). Maar ik denk dat er ook nog wat gewerkt zal moeten worden (niet dat dat ik anders niet zou hebben gedaan), zoals morgen bijvoorbeeld. En daarom lijkt het me verstandig om nu maar eens te gaan slapen

.
[
Voor 5% gewijzigd door
Jag op 21-09-2003 21:38
]