Pos2007 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:45:
Onze HP Cube doet eindelijk wat de advertenties beloven. Naar aa
nleiding van een tip op het forum heb ik alle groepen op 1 na dicht gedraaid. De aanvoertemperatuur kwam
nl. nooit boven de 22-23 graden. Niet bij 7 graden buiten en ook niet bij 15 graden buiten. Toen zag ik dat de aanvoertemperatuur wel hoger kon dan 22 graden.
Op de verdeler zitten 10 groepen die op de aanvoerleidingen te bedienen zijn met een draaiknop met een + en -. Ik kon dus niet zien wanneer ze een beetje open staan, alleen open en dicht. De pomp in de warmtepomp stond op stand 8 waarbij een instelling van 1 t/m 9 mogelijk is. Het is opgeleverd met alle draaiknoppen losjes op de verdeler (dus vol open) en om pompstand 8. Ketel instellingen op fabrieksstand.
Ik heb eerst 6 stuks autothermometers op dx.com besteld en met aluminiumtape de sensor op de verschillende aanvoerleidingen bevestigd. Ik heb daarna elke groep eerst dichtgedraaid en daarna zover opengedraaid totdat er een temperatuurstijging was te zien op het display. De enige aanvoer- en retourtemperatuur die ik eerst kon zien was in de warmtepomp zelf en de retour is een gezame
nlijke van alle 10 de leidingen. De aanvoertemp is de temp van het water die de warmtepomp verlaat en in de verdeler terecht komt. Ik kon dus nooit zien welke groep wel wat kreeg en welke niet.
Op de retourleidingen zitten nog kapjes, als ik die eraf haal zit daar nog een inbusknop die ik 4 slagen in de rondte kan draaien.
De pomp in de warmtepomp heb ik nu op stand 1. Hoe hoger ik de pompstand zet hoe lager de aanvoertemperatuur blijft. De retour blijft nu ook langer laag maar met de pompstand kan ik nog even spelen.
Het gevolg van het knijpen van de aanvoer en het wijzigen van de pompinstelling is dat de aanvoertemperatuur omhoog schiet naar 24-29 graden, dit is nog niet veel maar het is een recent gebouwd huis met een redelijke isolatieschil. Zeker met de deze buitentempraturen kan ik het nu met gemak 20 graden houden in huis zonder dat het gas bijspringt. Volgens mij maakt ook een over gedimensioneerde radiator in de badkamer gebruik van deze aanvoer en houdt de badkamer mooi op 21 graden. Daar hebben we maar een thermstaatknop op laten zetten, daar zat alleen maar een simpele draaiknop op. De radiatoren op de verdieping zitten in de HT-zone, maar die van de slaapkamers staan nooit open, alleen de badkamer. De badkamer blijft ook mooi warm zonder daarvoor gas in te zetten (of in ieder geval minimaal)
De deltaT is nu meestal tussen de 3 en 5 graden. Ik had eerst 6 thermometertjes besteld maar de volgende 14 zijn onderweg om zo alle retour- en aanvoerleidingen te monitoren. De retourtemp van de kortste leiding was duidelijk hoger dan die van de langste. De retour klimt langzaam omhoog waardoor de aanvoer ook steeds wat hoger komt.
De warmtepomp staat nu ongeveer per dag tussen de 4 tot 6 uur te draaien op ca. 550W om de tempratuur op 20 graden te houden. Ter info: De warmtepomp heeft ook wel eens 12 uur gedraaid om het van 19.6 naar 19.8 te verwarmen.
Volgens mij zit er iets van 830meter vloerverwarming in h.o.h. 100mm in de woonkamer/keuken/hal en h.o.h. 150mm in de bijkeuken/berging. De leidingen zijn 16mm dik.
Er ging blijkbaar door de verkeerde instellingen altijd veel te snel en veel te veel water door de warmtepomp waardoor de warmteafgifte intern niet "optimaal" was.