Het belangrijkste in mijn ogen is om je class goed te kennen, dus weten welke skills je eventueel zou kunnen wisselen om bepaalde bosses makkelijker te maken. Denk daarbij aan extra CC skills, stability, reflects etc.. En een build te spelen die je lekker ligt en waarbij je de skill rotation comfortabel kan doen. Een raid kan nogal chaotisch worden

dus als veel van je rotatie op auto modus gaat kun jij je beter focussen op de mechanics.
Als je net lvl 80 bent ben je vaak nog wat met je build aan het spelen, heb je nog niet alle specializations unlocked dus is in mijn ogen meteen raiden wel een grote stap. Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat het niet gaat. Met een goede groep kom je er wel doorheen, maar je wilt wel je steentje bijdragen.
Gear hoeft niet perse full ascended the zijn. Zolang het maar geschikt is voor je build. Dus geen stapels aan toughness als je een DPS build hebt. Daar gaat je tank niet blij mee zijn =)
Ascended wapens zou ik dan wel willen aanraden, puur al voor de dps boost. Ascended trinkets zijn ook welkom. En ook fijn om eventuele agony resistance in te slotten voor als je fractals wilt gaan doen.
Je kunt veel profijt uit sigils en runes halen. Dus probeer een goede set van runes (6 stuks) voor bij je build te zoeken. Deze hoeven niet eens heel duur te zijn. Vaak zijn er alternatieve goedkopere opties beschikbaar als je niet meteen voor de best in slot optie wilt gaan.
Ik ben geen expert en er zullen vast wel mensen zijn die zeggen van joh spring gewoon meteen een raid in, of weer andere die vinden dat je full ascended/best in slot gear moet hebben voor je daar aan begint. Het belangrijkste is gewoon plezier te hebben, als jij compfortabel voelt met je build, de game mechanics en decent gear hebt, go for it! Join gewoon eens een trainings groep of ga met een guild mee en kijk hoe het bevalt.