SuperKris schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:08:
Een paar posts geleden stelde ik al de vraag of een bepaalde goedkope Chinese replica enigszins ok was. Dat bleek tegen te vallen, dus dat heb ik niet gedaan. Ik ben toen wel redelijk gaan verder lezen en heb een aantal zaken voor mijzelf op een rijtje gezet.
Wat wil ik printen: Voornamelijk electronica behuizingen. Dat betekend veel platte vlakken en haakse hoeken. Ook moeten geprinte delen in elkaar kunnen klikken
Nauwkeurigheid: Moet redelijk nauwkeurig zijn. Als ik een PCB van 50x100mm wil vastzetten mag het niet zo zijn dat 100mm in de praktijk 105mm wordt. Dan past het namelijk niet meer. Waar de gens exact ligt weet ik niet, maar ik zal de geprinte onderdelen bijna altijd willen gebruiken met reeds bestaande delen, dus afwijking in dimensies moet echt beperkt zijn.
Afmetingen:De meeste afmetingen die k zal printen zullen vermoedelijk binnen de 15x15x5 liggen. Ik zou echter graag grotere dingen kunnen maken. 25x20x20 lijkt mij dan ook een geschikte target grootte.
Materiaal: Ik weet hier nog niet heel veel van af, maar ABS lijkt mij de logische keus. Ik kan mij voorstellen dat Nylon wel handig is voor applicaties waar wat meer hitte bij gegenereerd wordt, Zo wil ik bijvoorbeeld ook een behuizing voor een 50W halogee
nlamp gaan printen. Of ik veel PLA zal gaan printen weet ik nog niet.
Afwerking: De kleur van het materiaal maakt mij niet zoveel uit. Als ik in wit en zwart kan printen, ben ik blij. Het is fijn als de platte oppervlakken er niet als een kaasschaaf uit zien, maar het hoeft nou ook weet niet perfect glad te zijn.
budget €250,- tot max 400,- thuis geleverd incl. verzending en eventuele douane kosten. Uiteraard geef ik liever richting de 300,- uit dan 400,-
Assemblage Ik ben best handig met bouwen en een elektronica is al helemaal geen probleem. Als het mij geld bespaard ga ik graag zelf sleutelen. Ik wil echter op dit moment niet een heel nieuw project beginnen, dus alles moet wel compleet zijn. 10-20 uur assemblagetijd vind ik geen probleem, maar ik wil niet op zoek moeten voor onderdelen die niet in een kit zitten, of dat er nog veel onderdelen bewerkt moeten worden voordat ze gemonteerd kunnen worden.
Modificaties: Ik ben dol op dit soort dingen aanpassen en verbeteren, maar ik heb momenteel al te veel projectjes. Ik wil hier het komende half jaar gewoon lekker mee kunnen printen, en daarna pas eens kijken of ik dingen wil gaan aanpassen.
Gemak: Nadat de printer gebouwd is wil ik wel redelijk vlot bruikbare prints kunnen maken en niet weken bezig zijn met afstellen. Ik ben nog een volledige noob hierin, dus geen idee waar op moet letten. Calibratie lijkt mij bijvoorbeeld best wel een dingetje.
Welke printers zouden jullie mij willen adviseren? Ik zie veel Prusa i3 klonen. Ik gok dat er een hele goede rede is dat deze zo populair zijn. Ook zie ik zogenaamde delta printers. Ik ken de voordelen en nadelen niet, maar ik krijg het idee dat deze 2 echt verschillende eigenschappen hebben.
Jullie tips worden zeer gewaardeerd!