Waterkoker schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:30:
[...]
Als eerste temperatuur 5 graden omlaag proberen

is het makkelijkst. Als je verder wilt finetunen dan onderstaande
Combinatie van vier dingen. Retraction (waarbij retraction length, retraction speed en z-hop belangrijk is), temperatuur (lager voorkomt meestal stringing maar te laag en je verliest kwaliteit), snelheid en koeling
Geen idee welke instellingen je nu specifiek hebt ingezet maar indien je een bowden setup zou ik beginnen met retraction op te bouwen. Zet eerst een retraction length in van 2mm. Vervolgens ga je retractionspeed opbouwen tot het punt dat je extruder raar begint te klinken. Ga vervolgens 10mms terug dan weet je dat je extruder binnen een hanteerbare zone zit. MOcht je nog steeds draadjes hebben pak je 4mm retraction length. Pas op, wanneer je teveel retraction length gebruikt kan underextrusion ontstaan op het moment er veel retractions plaats vinden. Dat kan uiten in een missende laag of je nozzle/heatbreak raakt zelfs verstopt. Mocht je retraction length boven de 6mm uitkomen zonder enig verbetering verlaag dan je temperatuur (200 graden) met stapjes van 5 omlaag. Dus een testprint met 195, 190 en wellicht 185 afhankelijk welk merk je hebt. Je kan eventueel een temptower printen om te achterhalen welk goed werkt.
Qua snelheid kan je ook experimenteren. Te snel geeft soms te weinig tijd om het filament te laten koelen/hechten. En qua koeling, een fan fang kan ook helpen.
Ideaal model om stringing te testen
https://www.thingiverse.com/thing:2219103 <-- die heb ik 25x geprint oid voordat ik de juiste settings had. Zelf ben ik van 205 graden naar 190 gegaan, retraction length 4.2mm, retractionspeed 65mms, z-hop 0.1mm. Dit met een stock tevo tarantula (bowden). Heb nu niet/nauwelijks last van draadjes (soms minimaal en kleiner dan een haartje)
Samengevat:
Spelen met temperatuur, retraction length, z-hop, snelheid (in jou geval infill en travel moves). Waarbij je retraction length zo laag mogelijk wilt houden. Retraction speed redelijk hoog maar niet te. Temperatuur maakt veel verschil, liefst zo laag mogelijk (print een temp tower om te zien welk temperatuur de beste eigenschappen geeft voor jouw filament). Z-hop wil je zo laag mogelijk hebben maar voorkomt wel dat er een lijn ontstaat tijdens een travel move.
Voor mij ook hele handige info! Ikzelf heb sinds een weekje ook een CR10. Ik heb eerst een testprint die al op de bijgeleverde SD stond geprobeerd. De buitenkant van die print was nagenoeg perferct. De infill zag er echter minder goed uit. Vergelijkbaar met de foto van @
Btje. nou denk ik dat die infill iets fijner was, maar bij de kruising van de lijnen had de infill soms gaten, of interne stringing.
Dit weekend 2 nieuwe prints gedaan. 2 afstelwieltjes voor de niveauafstelling van het bed. Dit was voor mij de 1e keer dat ik een slicer gerbuikte. Ik heb de laatse versie van Cura hiervoor gebruikt.
Uit mijn hoofd waren dat de volgende instellingen:
- Standaard meegeleverd witte PLA
- hotend 200C, bed 60C
- Snelheid 50mm/s (1e layer 25)
- 1,75 filament, 0,4 nozzle
- layer hight 0.2 (ook voor 1e)
- Line width 0.4
- infill 20%
- retraction 5mm
De volgende print had ik op 60mm/s geprint. Deze maakte meer geluid (resonantie van bepaalde delen) maar ik zag niet veel verschil in de print. Volgens mij is de print echter ook relatief makkelijk:
https://www.thingiverse.com/thing:2408748
Ik heb geprint op het orginele glas (lijkt redelijk vlak in mijn geval). Ik heb het schoon gemaakt met spiritus, en daarna de paarse haarlak van de action er overheen. De 1e print heb ik met een brim gedaan, de 2e met een skirt. Beide ging goed, maar die met de brim leek een stuk beter vast te zitten.
Ik heb de instellingen uit deze video gebruikt:
YouTube: How to Setup your Cr-10 Cura Settings
Nou ben ik van plan om een "fang" te printen. Kan ik dat beter eerst doen voordat ik verder met de instelling ga spelen?