pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste
Acties:
  • 106.013 views
@Sander, mijn idee is om dit net zo te doen als LIRC dat heeft aangepakt. Die draait een tweede event (lircrc) daemon naar de hoofd daemon (lircd). De event daemon heeft gewoon een socket connectie met de hoofd daemon en vangt alle events op. Aan de hand van zijn eigen event bestand voert hij bepaalde acties uit zonder dat de hoofd daemon daar wetenschap van hoeft te hebben. Dat is tevens makkelijker te debuggen en alle randvoorwaarden zijn er al (zie de webgui implementatie onder de motorkap).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:54
CurlyMo schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:47:
[...]

Dat klopt helemaal, maar zodra er nog gevraagd wordt naar USE_LIRC in de settings.h dan vind ik dat wel een van die uitzonderingen. Dat was namelijk nergens meer te vinden, omdat het al lang niet meer van toepassing is. Daarnaast onderken ik ten volste dat de README op git niet ideaal is, maar tot nu de het beste wat ik kan bieden. Via de wiki probeer ik nu een tussenweg te vinden. Dan hoef ik hem niet te schrijven, maar kunnen jullie dat doen in een begrijpbare taal :)
Kan zijn dat als iemand die zoekt via google op een bepaalde error stuit die eerder vermeld is in een van de forumtopics hier of op pilight.org waar verouderde instructies of aanbevelingen worden gegeven. Blijft altijd een lastig punt. Hoewel het met een goed bijgewerkte readme en/of wiki waarschijnlijk veel minder voorkomt. Zaak is dus te zorgen dat de readme en wiki duidelijk en zo compleet mogelijk zijn. Heb zojuist ook een forumaccount aangemaakt zodat ik evt ook dingen toe kan voegen. Kan momenteel softwarematig helaas weinig bijdragen ivm afstuderen maar ga zeker proberen daar in de toekomst wat tijd voor te maken :)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 11 september 2013 @ 20:17:
@Sander, mijn idee is om dit net zo te doen als LIRC dat heeft aangepakt. Die draait een tweede event (lircrc) daemon naar de hoofd daemon (lircd). De event daemon heeft gewoon een socket connectie met de hoofd daemon en vangt alle events op. Aan de hand van zijn eigen event bestand voert hij bepaalde acties uit zonder dat de hoofd daemon daar wetenschap van hoeft te hebben. Dat is tevens makkelijker te debuggen en alle randvoorwaarden zijn er al (zie de webgui implementatie onder de motorkap).
Hmm opzich een punt, je zou dus eigenlijk gewoon in de jquery pagina de gecombineerde actie uit willen lezen? Nadeel is wel dat een aparte config nodig is dan voor de groepen ipv onderdeel van de bestaande config en dat je mogelijkerwijs vertragingen gaat krijgen als je bijv al je 15 devices een all-off wil sturen met 1 command. jQuery moet me nog wel makkelijk lukken ;-)

Overigens is de huidige config al wel zo flexibel dat het zonder al teveel werk mogelijk moet zijn om bijv add/remove van switches te programmeren in de UI, en dan de JSON gewoon toevoegen aan de config etc.

Ik krijg van de week nRF24L01 chips binnen voor arduino/rPi om zo een paar temperatuurschakelingen die ik gebouwd heb in Arduino ook hun statussen te kunnen laten doorsturen naar de Pi. Eventueel als dat werkt kan ik wel eens nadenken om dat om te vormen tot een 'generiek' protocol dat 2-way met Arduino kan communiceren (schakelen of uitlezen). Het leuke van die nRF24L01 is dat ik er nu 10 heb voor 10$ met Arduino Nano eraan voor nog eens 8$, dus goedkoper kan bijna niet.
Sander schreef op woensdag 11 september 2013 @ 22:31:
Hmm opzich een punt, je zou dus eigenlijk gewoon in de jquery pagina de gecombineerde actie uit willen lezen?
Ik bedoelde dus niet met jQuery, maar een aparte daemon in C ;)
Nadeel is wel dat een aparte config nodig is dan voor de groepen ipv onderdeel van de bestaande config en dat je mogelijkerwijs vertragingen gaat krijgen als je bijv al je 15 devices een all-off wil sturen met 1 command.
Dat is onvermijdelijk. Meerdere zender heeft ook geen zin omdat de signalen elkaar nogal in de weg kunnen zitten. Maar goed, je kunt 10 KaKu signalen versturen in 1 seconde. Nu verstuur ik er maar 5 per keer. Je zou dus in 3 tot 5 seconde makkelijk 15 apparaten aan kunnen bedienen.
Overigens is de huidige config al wel zo flexibel dat het zonder al teveel werk mogelijk moet zijn om bijv add/remove van switches te programmeren in de UI, en dan de JSON gewoon toevoegen aan de config etc.
Dit heeft natuurlijk niks met events te maken, maar je hebt het hier over een wizard om dynamisch je config te bouwen. Dat kan natuurlijk ook makkelijk ja.
Ik krijg van de week nRF24L01 chips binnen voor arduino/rPi om zo een paar temperatuurschakelingen die ik gebouwd heb in Arduino ook hun statussen te kunnen laten doorsturen naar de Pi. Eventueel als dat werkt kan ik wel eens nadenken om dat om te vormen tot een 'generiek' protocol dat 2-way met Arduino kan communiceren (schakelen of uitlezen). Het leuke van die nRF24L01 is dat ik er nu 10 heb voor 10$ met Arduino Nano eraan voor nog eens 8$, dus goedkoper kan bijna niet.
Waarom hang je ze niet direct aan je RPi.

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
Is de tab "Installation" nu leeg op het Pilight forum of was dat altijd al?
Ik zit eigenlijk met het probleem dat ik een lege kaart in mijn Pi heb waar ik alles op moet zetten,
en mij eigenlijk de kennis ontbreekt van de volgorde van installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 12-09-2013 19:46 ]

De tab installatie is leeg omdat die verouderde was en ik hem op termijn wil vervangen door de wiki. Tot die tijd zijn er genoeg reacties in dit topic die dit beschrijven.

Daarnaast staat voor puur het compileren en installeren een howto in de eerste post van dit thread. Verdere instelmogelijkheden kan je vinden in de README van mijn git pagina.

[ Voor 34% gewijzigd door CurlyMo op 12-09-2013 19:53 ]

• 19roland70
dus als ik eerst wheezy rasbian installeer en daarne doe wat er op de eerste pagina staat is het goed ,of moet ik ook wiring pi installeren?
Als er niet staat dat je wiringPi moet installeren, dan zal dat wel niet toch :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:52
Helemaal opnieuw begonnen, Ik blijf toch een beetje steken bij de settings.json file.

De versie in de readme is anders dan die van mij na een clean install

Wie of wie kan zijn settings.json file even posten.
Ik heb geen low-pass filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
    "port": 5000,
    "mode": "server",
    "log-level": 4,
    "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
    "config-file": "/etc/pilight/config.json",
    "log-file": "/var/log/pilight.log",
    "process-file": "",
    "send-repeats": 10,
    "receive-repeats": 1,
    "hw-mode": "module",
    "hw-socket": "/dev/lirc0",
    "webserver-enable": 1,
    "webserver-root": "/usr/local/share/pilight/",
    "webserver-port": 5001
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 21:31:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
    "config-file": "/etc/pilight/config.json",
    "hw-socket": "/dev/lirc0",
}
Thanks!

Ik zie nu wat ik fout deed
ik veranderde "hw-mode": "gpio": "" in "module": "gpio" 8)7
Update in de development branch.

De hardware modi zijn nu modulair gemaakt. Dat betekent dat je heel gemakkelijk nieuwe hardware ondersteuning kan toevoegen door alleen een "hardware object" te maken met de send, receive, init en deinit functie. Zowel de module en de gpio hardware modi zijn nu omgebouwd naar dit nieuwe systeem waardoor ook alle lirc libraries onnodig zijn en dus weggehaald.

• jossie67
Alles geinstalleerd, zonder foutmeldingen
Dankzij *geanonimiseerd* mijn settings.json goed gezet.

Alleen als ik
code:
1
[*]pilight-receive

uitvoer gebeurt er niks, ik moet Ctrl Z doen om te stoppen

Ik heb elro zenders en ontvangers.
Mijn unit code is 28 (11100) mijn system code is 2 (B)
Dus als
code:
1
[*]pilight-send -p elro -u 28 -s 2 -t

Uitvoer zou de lamp aanmoeten gaan, helaas er gebeurt niks.

Ik heb even de voedingsspanning getest op de zender dat is 5v dus prima
Als send komt er wel en kleine spanning op pin 11 te staan van 0,11V dat is volgens mij ook goed.
Ik heb geen antenne aangesloten en mijn voeding van de PI is 5v 700mA.

Wat kan ik nog doen om de fout op te sporen

[ Voor 8% gewijzigd door jossie67 op 14-09-2013 19:18 ]

Verwijderd

1) Je hebt niet de aanbevolen zender of ontvanger OF
2) Je hebt het niet goed aangesloten OF
3) Je hebt het modprobe commando met de verkeerde pin nummers gedaan.

• Thedr
jossie67 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:15:
Alles geinstalleerd, zonder foutmeldingen
Dankzij *geanonimiseerd* mijn settings.json goed gezet.

Alleen als ik
code:
1
[*]pilight-receive

uitvoer gebeurt er niks, ik moet Ctrl Z doen om te stoppen

Ik heb elro zenders en ontvangers.
Mijn unit code is 28 (11100) mijn system code is 2 (B)
Dus als
code:
1
[*]pilight-send -p elro -u 28 -s 2 -t

Uitvoer zou de lamp aanmoeten gaan, helaas er gebeurt niks.

Ik heb even de voedingsspanning getest op de zender dat is 5v dus prima
Als send komt er wel en kleine spanning op pin 11 te staan van 0,11V dat is volgens mij ook goed.
Ik heb geen antenne aangesloten en mijn voeding van de PI is 5v 700mA.

Wat kan ik nog doen om de fout op te sporen
Ik denk dat je wellicht unit en systeemcode hebt omgedraaid. Unitcode 28 zou betekenen dat je een remote hebt om 28 schakelaars te bedienen... Systeemcode kan wel 28 zijn (11100).

Verwijderd

Impuls setjes zijn deze week in de aanbieding bij de Action. Nu 8 euro in plaats van 10 euro.

• jossie67
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 20:00:
1) Je hebt niet de aanbevolen zender of ontvanger OF
2) Je hebt het niet goed aangesloten OF
3) Je hebt het modprobe commando met de verkeerde pin nummers gedaan.
Ik heb de link gebruik van de 1 page

Afbeeldingslocatie: http://www.zebejo.nl/tmp/picture1.jpg

Dit zijn toch de juiste

RXB6 > Pin 12
KXD10036 (Transmitter) > pin 11

code:
1
modprobe lirc_rpi gpio_in_pin=18 gpio_out_pin=17

Klopt toch allemaal?
Thedr schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 20:13:
[...]

Ik denk dat je wellicht unit en systeemcode hebt omgedraaid. Unitcode 28 zou betekenen dat je een remote hebt om 28 schakelaars te bedienen... Systeemcode kan wel 28 zijn (11100).
Ik heb uiteraard ook anders om geprobeerd. Maar op mijn ontvanger staat
system-code
12345
Unit-code
ABCDE

Dus je hebt gelijk.

Het is wel de outdoor variant maar dat maakt volgens mij niets uit.

Verwijderd

Dat klopt allemaal, of de outdoor variant ook werkt kan niet bevestigen omdat je de eerste bent daarmee.

Vandaar de vraag: geeft pilight-debug wel output als je op je remote drukt? Graag 5x proberen/afsluiten/proberen. Knop lang indrukken.

En kun je wel zenden als je de ontvanger op max. 2 meter afstand hebt zonder iets ertussen?

• jossie67
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 20:58:
Dat klopt allemaal, of de outdoor variant ook werkt kan niet bevestigen omdat je de eerste bent daarmee.

Vandaar de vraag: geeft pilight-debug wel output als je op je remote drukt? Graag 5x proberen/afsluiten/proberen. Knop lang indrukken.

En kun je wel zenden als je de ontvanger op max. 2 meter afstand hebt zonder iets ertussen?
De remote Elro heeft als code AB440R, als ik deze google, zie ik de indoor variant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@raspberrypi:~# pilight-debug -M
Please make sure the daemon is not running when using this debugger.

Now press and hold one of the button on your remote or wait until
another device such as a weather station has send new codes
It is possible that the debugger needs to be restarted when it does.
not show anything. This is because it's then following a wrong lead.

Drukken, kort langs, vaak, geen reactie

De afstand tussen de pi met zender en de ontvanger is misschien 20 cm?

Mijn "Raspberry Pi GPIO Electronics Starter Kit cable" is onderweg, misschien is de verbinding tussen de PI en de Transmitter, Receiver. Niet goed. Nu gebruik ik oude cd-rom audio kabeltjes

Verwijderd

Deze jumper wires kun je ook gebruiken, zijn na een paar dagen binnen en kosten vrijwel niets. Female naar female als je geen low-pass filter neemt, anders male to female.

Verwijderd in "pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi"

Zou ook niet weten wat het anders kan zijn.

• jossie67
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 22:07:
Deze jumper wires kun je ook gebruiken, zijn na een paar dagen binnen en kosten vrijwel niets. Female naar female als je geen low-pass filter neemt, anders male to female.

Verwijderd in "pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi"

Zou ook niet weten wat het anders kan zijn.
@*geanonimiseerd*, dank voor de tip, ik heb ook zo iets besteld. Maar dan met wat extra dingen, met weerstanden, leds ect. Is al onderweg china ;)

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
@jossie
Moet er niet een aantal doorverbinden worden gemaakt naar de andere 4 pinnen van de ontvanger ?

[ Voor 4% gewijzigd door BenPi op 14-09-2013 23:25 ]

Verwijderd

Nee, dat hoeft niet. Hier werkt het zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een kleine linux tip. Gebruik geen ctrl-z om te stoppen, maar ctrl-c. ctrl-z pauzeert een programma. pilight en veel andere programma's ondersteunen dit niet, waardoor hij niet netjes afgesloten wordt.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 23:37:
Nee, dat hoeft niet. Hier werkt het zonder.
Hier ook.
jossie67 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 21:36:
code:
1
Als je de oude pilight-debug gebruik (uit de master branch), dan moet je pilight-debug -L om de lirc module te gebruiken. Niet de -M. De nieuwe versie uit de development branch kijkt naar je settings.json voor welke hw-modus hij moet gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door CurlyMo op 15-09-2013 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 19:07
Wat is de beste manier om de low pass filter te testen?

Ik heb mijn variant momenteel aangesloten ter test, en wanneer ik via de sender via de PI wat stuur, zie ik direct wat terug met pilight-receive, echter met mijn afstandsbediening van de KAKU pakt hij het misschien eens in de twintig keer.

(De status van de PCB: Alle componenten zijn binnen, en de eerste is in elkaar gezet, ik ben hem momenteel aan het testen. Wel heb ik een aantal foutjes ontdenkt, waaronder een spoortje vergeten naar de opamp voor de voeding, en past de PCB net niet op de GPIO header door de analog output. Hopelijk meer morgen, helaas ben ik van woensdag tot zondag met vakantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Heb er hier (binnen) ook een outdoor variant tussen hangen, is volgens mij intern exact hetzelfde echter een andere behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Hoe kan ik de webserver aanspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paul999999 schreef op zondag 15 september 2013 @ 15:37:
echter met mijn afstandsbediening van de KAKU pakt hij het misschien eens in de twintig keer.
Kaku (nieuw) of kaku_old? Indien kaku_old: wat zegt pilight-debug 90% van de keren?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paul999999 schreef op zondag 15 september 2013 @ 15:37:
Wat is de beste manier om de low pass filter te testen?
De beste manier om het te testen is met mode2 van lirc. Daarmee zie je direct de pulsen. Deze zou stil moeten blijven zonder dat je zend, en lopen als je wel zend zoals ook in mijn filmpje te zien is.
Ik heb mijn variant momenteel aangesloten ter test, en wanneer ik via de sender via de PI wat stuur, zie ik direct wat terug met pilight-receive, echter met mijn afstandsbediening van de KAKU pakt hij het misschien eens in de twintig keer.
Let daarbij op. Niet alle codes worden daadwerkelijk via de ontvanger ontvangen, maar louter intern verwerkt. Dit heb ik eerder uitgebreid uitgelegd in dit topic.

Intern verwerkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
        "origin": "sender",
        "protocol": "archtech_switches",
        "code": {
                "id": 123456,
                "unit": 0,
                "state": "on"
        }
}

Extern ontvangen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
        "origin": "receiver",
        "protocol": "archtech_switches",
        "code": {
                "id": 123456,
                "unit": 0,
                "state": "on"
        }
}
19roland70 schreef op zondag 15 september 2013 @ 16:11:
Hoe kan ik de webserver aanspreken?
De poort van de webserver is aan te passen en in te zien via de settings.json:
code:
1
"webserver-port": 80

Meer info betreffende de antennes. Mijn ervaring is erg positief met de volgende methode:
1. Knip een stukje montagedraad af op 17cm (harde kern).
Afbeeldingslocatie: http://www.dickbest.nl/images/uploads/Stug-Montage-Draad-0-5mm.jpg
2. Draad dit om een potlood of pen zodat je mooie wikkelingen krijgt.
3. Strip een stukje ervan af zodat je hem aan de ontvanger kunt solderen en trek hem uit elkaar (als een veer) zodat hij ongeveer 10cm wordt.

De wiki begint aardig vorm te krijgen. Graag feedback of directe verbeteringen :D

[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 17-09-2013 23:25 ]

• jossie67
Ik heb nu mijn board binnen, nu krijg ik wel reactie :-)
Pilight-daemon start gewoon op.

Met pilight-learn krijg ik de bekende foutmelding

code:
1
2
3
root@raspberrypi:~# pilight-learn
gpio: Unable to open GPIO direction interface for pin 18: No such file or directory
wiringPiISR: unable to open /sys/class/gpio/gpio18/value: No such file or directory

Met de pilight-debug-M gaat het wel goed

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Please make sure the daemon is not running when using this debugger.

Now press and hold one of the button on your remote or wait until
another device such as a weather station has send new codes
It is possible that the debugger needs to be restarted when it does.
not show anything. This is because it's then following a wrong lead.
--[RESULTS]--

header:         0
pulse:          3
footer:         35
rawLength:      50
binaryLength:   12

Raw code:
295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 885 295 295 885 885 295 295 885 885 295 295 885 295 885 295 885 885 295 295 885 885 295 295 885 885 295 295 885 295 885 295 885 885 295 295 10325
Binary code:
111000100010

Waarom krijg ik de foutmelding bij pilight-learn.?

Verwijderd

jossie67 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:16:
Waarom krijg ik de foutmelding bij pilight-learn.?
Als je de laatste developer branch gebruikt kan je pilight-learn en pilight-debug gebruiken zonder -L of -M.

Indien je een oude versie gebruikt zul je -L of -M moeten meegeven aan het commando.

Bij de laatste versie van de normale branch is het -M.

• jossie67
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 20:01:
[...]

Als je de laatste developer branch gebruikt kan je pilight-learn en pilight-debug gebruiken zonder -L of -M.

Indien je een oude versie gebruikt zul je -L of -M moeten meegeven aan het commando.

Bij de laatste versie van de normale branch is het -M.
Ik heb de normale branch.
Raw zenden gaat nu ook goed

Ik welk bestand moet ik de raw data plaatsen zodat ik in de webinterface de schakelaar kan bedienen?

Verwijderd

jossie67 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 20:19:
[...]
Ik welk bestand moet ik de raw data plaatsen zodat ik in de webinterface de schakelaar kan bedienen?
Staat allemaal in de README. Raw data heb je niet nodig, pilight-receive output is voldoende.

edit: post 1337 :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2013 20:53 ]

En tegenwoordig ook op de wiki onder protocols.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kan het zijn dat er recent iets aan het relais protocol gewijzigd is?
Ik krijg GPIO 0 en GPIO 1 niet meer aan de praat.
Om uit te sluiten dat de daemon een hardwarecheck doet, heb ik een 2e pi gepakt (zonder enige hardware aangesloten) en hier een verse SD ingestoken.
Pilight gedownload en gecompileerd, direct daarna de daemon gestart (lirc mode) en een relai proberen te schakelen:

pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo pilight-daemon
[Sep 19 07:38:15] pilight-daemon: INFO: server started at port 5000
pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo pilight-send -p relay -t -g 0
[Sep 19 07:38:38] pilight-send: ERROR: relay: gpio's already in use
pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo pilight-send -p relay -t -g 1
[Sep 19 07:39:28] pilight-send: ERROR: relay: gpio's already in use
pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo pilight-send -p relay -t -g 2
pi@raspberrypi ~/pilight $

Dit is precies hetzelfde gedrag als wat ik op mijn normale RPi ook heb : GPIO 0 en 1 zijn in use volgens de daemon (of zender?)

In de source code zie ik wel dit stukje staan:
code:
1
2
3
4
5
6
    } else if(strcmp(hw_mode, "gpio") == 0 && (gpio == gpio_in || gpio == gpio_out)) {
        logprintf(LOG_ERR, "relay: gpio's already in use");
        if(free_hw_mode) {
            free(hw_mode);
        }
        return EXIT_FAILURE;

=[EDIT]=

Vergeet ik nog mijn feature request te doen :)

Graag zou ik een generic_sensor protocol zien waarbij er een waarde verzonden kan worden. In de Web GUI kun je dan bij het getal een korte tekst plaatsen.
Op deze manier kun je diverse sensors uitlezen en draadloos naar de RPi verzenden. Deze ontvangt ze en verwerkt ze in de Web GUI.
Bijvoorbeeld :

pilight-send -p generic_sensor -i 1 -v 85

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        "ldr1": {
            "name": "licht sensor woonkamer",
            "order": 1,
            "protocol": "generic_sensor",
            "type": 3,
            "id": 1,
            "value": 85,
            "description": "%",
        },
        "pir2": {
            "name": "Aanwezigheid kamer 2",
            "protocol": "generic_sensor",
            "id": 2,
            "value": 1,
            "description": "",
        }

Eventueel zou een fake generic_switch ook fijn zijn in de Web GUI. Gewoon een simpele aan/uit knop die alleen een status weergeeft, en dus niet aanklikbaar is vanuit de Web GUI. Hier kun je denken aan bijvoorbeeld dat je systeem 'in alarm is' (indien je een alarm functie op je systeem hebt gemaakt) of dat een gedeelte van je automatische systeem heeft bedacht dat de CV moet branden.

[ Voor 34% gewijzigd door Koffie op 19-09-2013 08:02 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Koffie schreef op donderdag 19 september 2013 @ 07:47:
Kan het zijn dat er recent iets aan het relais protocol gewijzigd is?
Kan zijn, maar is niet het geval.
Dit is precies hetzelfde gedrag als wat ik op mijn normale RPi ook heb : GPIO 0 en 1 zijn in use volgens de daemon (of zender?)
Dan heb je waarschijnlijk de zender en ontvanger aangesloten op gpio 1 en 0.
=[EDIT]=

Vergeet ik nog mijn feature request te doen :)
Feature request mogen op het pilight forum. Dat is de enige plek die ik regelmatig check voor todo werk.

Een generic protocol is daarnaast nogal makkelijk zelf te maken. Kijk eens naar de generic_weather en probeer het eerst zelf eens om te bouwen naar jouw wensen. Het staat namelijk niet hoog op mijn prioriteitenlijst. Als je het is gelukt, dan wil ik wel feedback geven op je pull-request.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 19-09-2013 08:14 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CurlyMo schreef op donderdag 19 september 2013 @ 08:12:
[...]
Kan zijn, maar is niet het geval.
[...]

Dan heb je waarschijnlijk de zender en ontvanger aangesloten op gpio 1 en 0.
Nee, want zoals ik al aangaf heb ik dit ook op een tweede RPi waar geen enkele hardware aangesloten is - zelfs geen zender en ontvanger.
(los daarvan heb ik mijn zender/ontvanger op de officiële Rx en Tx GPIO porten hangen).
Feature request mogen op het pilight forum. Dat is de enige plek die ik regelmatig check voor todo werk.

Een generic protocol is daarnaast nogal makkelijk zelf te maken. Kijk eens naar de generic_weather en probeer het eerst zelf eens om te bouwen naar jouw wensen. Het staat namelijk niet hoog op mijn prioriteitenlijst. Als je het is gelukt, dan wil ik wel feedback geven op je pull-request.
OK, ik ga even kijken of ik daar tijd voor vrij kan maken.

En je hebt in je settings ook geen gpio hw-mode ingesteld of de gpio-sender of gpio-receiver pin op 0 of 1 ingesteld?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Settings:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{
        "config-file": "/home/pi/pilight/controller.json",
        "send-repeats": 2,
        "webserver-port": 81
}

Zo te zien staan in settings.h ingevuld dat pin 0 en 1 voor de sender/recieiver gebruikt worden. Zou hij daar naar kijken? Dat is wel jammer, want dan zou je altijd 2 GPIO porten missen - ook als je die mode niet gebruikt of wanneer je de modules aan de Rx/Tx hebt hangen.

code:
1
2
#define GPIO_IN_PIN                     1
#define GPIO_OUT_PIN            0

edit
Zojuist getest door pilight/libs/pilight/settings.h te editten en GPIO_IN_PIN te veranderen van 1 naar 2.
Vervolgens opnieuw gecompileerd.
Nu kan ik wel GPIO 1 gebruiken, maar niet GPIO 2.
Blijkbaar denkt hij dus dat de 2 GPIO porten die daar benoemd staan in use zouden zijn, als ik niet eens in GPIO mode draai (ik draai in Lirc mode).
Andere vraag : waarom moet je in hw-mode verplicht de modules aan een GPIO hangen? Hierdoor raak ik 2 porten kwijt, terwijl de Rx/Tx bij ook geschikt zijn voor de modules.

[ Voor 23% gewijzigd door Koffie op 19-09-2013 15:35 ]

Koffie schreef op donderdag 19 september 2013 @ 15:10:
Zojuist getest door pilight/libs/pilight/settings.h te editten en GPIO_IN_PIN te veranderen van 1 naar 2.
Vervolgens opnieuw gecompileerd.
Nu kan ik wel GPIO 1 gebruiken, maar niet GPIO 2.
Blijkbaar denkt hij dus dat de 2 GPIO porten die daar benoemd staan in use zouden zijn, als ik niet eens in GPIO mode draai (ik draai in Lirc mode).
Dat is dan blijkbaar een bug. Ik ga ernaar kijken.
Andere vraag : waarom moet je in hw-mode verplicht de modules aan een GPIO hangen? Hierdoor raak ik 2 porten kwijt, terwijl de Rx/Tx bij ook geschikt zijn voor de modules.
Nergens staat dat dat moet, zolang wiringPi de pinnen maar ondersteunt.

De bug is de fixen door deze regel:
code:
1
    } else if(strcmp(hw_mode, "gpio") == 0 && (gpio == gpio_in || gpio == gpio_out)) {

te vervangen door deze regel:
code:
1
    } else if(strstr(progname, "daemon") != 0 && strcmp(hw_mode, "gpio") == 0 && (gpio == gpio_in || gpio == gpio_out)) {

Ik zal dit meenemen met de nieuwe commit naar de development branch.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 19-09-2013 17:54 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CurlyMo schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:23:
Nergens staat dat dat moet, zolang wiringPi de pinnen maar ondersteunt.
Aha, ik zie het. Ik was in de war met het feit dat 0 en 1 daar genoemd werden, maar de wiringpi nummering is daar nog hetzelfde :)
CurlyMo schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:23:
De bug is de fixen door deze regel:
code:
1

te vervangen door deze regel:
code:
1
    } else if(strstr(progname, "daemon") != 0 && strcmp(hw_mode, "gpio") == 0 && (gpio == gpio_in || gpio == gpio_out)) {

Ik zal dit meenemen met de nieuwe commit naar de development branch.
Top, bedankt voor je snelle (re)actie :)

Een nieuwe belangrijke update in de development branch en tevens een feature request van meerdere gebruikers. Het is nu mogelijk om een device aan meerdere id's te koppelen. Daarnaast werkt nu ook de All functie van o.a. KaKu zodat de config correct bijgewerkt wordt wanneer je een commando stuurt naar alle apparaten met hetzelfde ID. Kijk even in de README van de development branch voor de nieuwe syntax.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 20-09-2013 00:13 ]

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
Ik volg dit draadje al enige tijd met grote interesse, maar heb een korte vraag. Is er iemand die een Low-pass filter en zender/ontvanger kant-en-klaar kan leveren? Ik ben geen held met solderen, knutselen met de software lukt dan beter :)

En heeft iemand toevallig een print screen van de web-gui? Ben extreem benieuwd "!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llewy schreef op donderdag 19 september 2013 @ 23:59:
Ik volg dit draadje al enige tijd met grote interesse, maar heb een korte vraag. Is er iemand die een Low-pass filter en zender/ontvanger kant-en-klaar kan leveren? Ik ben geen held met solderen, knutselen met de software lukt dan beter :)
Je kan ook een breadboard gebruiken. Dan hoef je niet te solderen. Als je het perse gesoldeerd wil hebben, dan wil ik dat wel voor je doen (tegen onkosten), maar dan ben ik wel benieuwd hoe je qua software gedeelte kunt bijdragen.
En heeft iemand toevallig een print screen van de web-gui? Ben extreem benieuwd "!
CurlyMo in "pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
Ik verwacht niet direct een bijdrage te kunnen leveren, het woord knutselen mag je letterlijk nemen, mijn kennis is vrijwel 0.

Ik stuur je even een DM over de onderdelen, dan vervuil ik 't topic niet. Ga 't proberen met een breadboard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Leeft het hier nog?
Ik zoek een echt open en goed alternatief voor de NODO..

Is dit actief?
Is er ergens een WIKI met harware uitleg enz enz ...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 18:30:
Leeft het hier nog?
Ik zoek een echt open en goed alternatief voor de NODO..

Is dit actief?
Troll alert? De TS lezen is stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn beide ontvangers in ieder geval niet. Overvolted door een brak chinees component :( Daar zijn die donaties dus voor :)
Voor meer informatie: http://nodo.pilight.org

[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 20-09-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:25
Ik heb net de laatste code binnengehaald via github, maar nog steeds ontvang ik niets als ik op een knop druk van mijn kaku afstandbediening. pilight-debug geeft me echter wel response.

Is er een manier om erachter te komen wat de unit en id is van mijn kaku dimmer?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
header:         4
pulse:          3
footer:         39
rawLength:      50
binaryLength:   12

Raw code:
295 1180 885 295 295 1180 885 295 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 295 1180 885 295 295 1180 885 295 295 1180 885 295 295 11505
Binary code:
001111111000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, ik ken deze code niet als zijnde kaku dimmer dus misschien is het nog niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:25
Als je wilt kan ik meer codes sturen als ik op de andere knoppen druk, als dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar dan in een topic op het pilight forum.

• 19roland70
Als ik de daemon wil draaien door " pilight-daemon " te typen krijg ik de foutmelding :
pilight-daemon: ERROR: settings are not in a valid json format.

Wat heb ik fout gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kijken of je niet een fout in je settings.json hebt staan?
Of anders eens zo starten:
pilight-daemon -S ./settings.json

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
@ Koffie , Ik heb geprobeerd zo te starten maar nu krijg ik de melding :
pilight-daemon: the settings file ./settings.json does not exists
Als ik dit type kom ik toch in de settings.json : sudo nano /etc/pilight/settings.json

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

post de inhoud eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
"config-file": "",
"gpio-sender": 0,
"gpio-receiver": 1,
"hw-mode": "gpio",

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Troll alert is comming...

Humor zit hier wel.. nodopilight.org hahahah
En dat mag ik graag...

Sorry voor mijn botte binnenkomst... :(
Maar ben me al een jaar aan het verdiepen in de NODO, maar krijg hem niet goed werkend.
Nu heb ik het hele topic gelzen, en zie dat jullie biizarre ontwikkelingen maken applaus/respect!!!

Heel veel dingen waar jullie naar zoeken/aan werken zitten al in de code van de nodo..
Een bizar simpele maar mooie webinterface..Klik
Veel protocollen werkend.
Antenne perikelen.
Zenders/ontvangers. [ aurel zijn de beste, volgens hen.. ]

Gaat dit met Pilight ook werken tzt?
http://www.digiweert.nl/raspdemo/

Ik wil graag een dummy tester zijn..
Dus simpel starten....
En dan verder uitbouwen..

Is het mogelijk wat ik voor ogen heb:
Een kaku schakelen aan de hand van een temperatuursensor van een ander merk?
Of een lamp aan als er een pir geactiveerd word, [ erschillende merken? ]
Kan ik met pilight ook een event maken.. Tv kijken bijv. [ licht uit, spot aan ]

Als dit mogelijk is krijg ik erge honger naar meer...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
@*geanonimiseerd* die haakjes staan er wel bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op zondag 22 september 2013 @ 12:46:
Troll alert is comming...

Is het mogelijk wat ik voor ogen heb:
Een kaku schakelen aan de hand van een temperatuursensor van een ander merk?
Of een lamp aan als er een pir geactiveerd word, [ erschillende merken? ]
Kan ik met pilight ook een event maken.. Tv kijken bijv. [ licht uit, spot aan ]

Als dit mogelijk is krijg ik erge honger naar meer...
Ik ken nodo eerlijk gezegd niet.

1) Dit moet wel mogelijk zijn d.m.v. een (python) script (of intern gecodeerde trigger functie worden).
2) Ik weet niet of kaku_sensor (pir) al ondersteund is dus de eerste stap is pilight-debug output proberen te krijgen om te kijken of we iets bruikbaars ontvangen. Aan de hand daarvan moet het mogelijk zijn een protocol te maken. Vervolgens is punt 1) nodig. In de wiki zie je wat momenteel ondersteund wordt.
3) Nog niet, maar je kan het altijd in het feature requests subforum zetten (in het Engels). Zo ook over pilight gecodeerde trigger die een range van de temperatuur in de gaten houdt.

Bedankt voor de tip m.b.t. aurel, want op het forum is nog iemand lovend over deze zender en ontvangers.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@ Bram,

Wat ik wou aangeven dit werkt allemaal in de nodo.
Het script van de nodo is online.[ wel voor een arduino, maar de manier enz is misschien wel bruikbaar? ]
En onder GPL, dus zou gebruikt kunnen worden..
Daardoor zou er misschien een ander blik op eea geworpen kunnen worden.
En misschien een hoop tijd gewonnen door geen dubbele dingen te ontwikkelen. [ beter eerlijk geleend dan slecht gekopieerd? ]
Die aurel is op advies van NODO, ik heb er geen ervaring mee maar zij wel al jaren.

Enne: is op een of andere manier een mogelijkheid dat ik een melding krijg al er een reactie op deze thread is...

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 22-09-2013 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Curlymo...

Lees nu je project...[ respect ]
Je films in de start van het topic zijn niet te zien ]
Bizar en precies wat ik ook wel wil...
Ben geen soldeerder.... dus wat kost een low pas oid?
Is er al een shield zoals in het topic?
Is dat alles wat ik nodig heb buiten de RPi?

Ik heb ook een aurel zender en ontvanger, zijn die goed? [ volgens het NODO project de beste ]
Misschien hebben zij wat codes die voor je project ook handig zijn?
Misschien ook wat leuks... http://solarmeter.codeplex.com/
Zit alles in om je totale meterkast uit te lezen....
Dus als dat gekopped kan worden aan pilight, heb je meteen de P1 water en ferrasis en de S0 tellers.
En kan dat al uploaden naar een web..

Is er een uitleg [ kan niet vinden op de wiki, hoe ik de zender en ontvanger aan deRPi knoop?

Kun je misschien op github members toelaten?
Als er dan een update is krijgen we daneen melding?

Hoe kan ik de software van pilight op de RPi makkelijk up to date houden?
Of moet ik telkens een nieuwe installatie doen?

Komen er ook events?
Als ik een film wil kijken, licht uit spot aan hahahah
En kan ik de geinstalleerde kaku enz enz ergens backuppen..
Zodat ik niet alles kwijt ben, na een update oid?

Komen er tzt ook andere protocllen enz bij zoals z wave of X10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@19roland70, post eens de volle inhoud (tussen code tags).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
@CurlyMo dit is de volledige file .
Ik heb alles gewist en er opnieuw opgezet , maar steeds dezelfde melding.

{
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vroeg ook om code tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Wat bedoel je met de code tags? (misschien stomme vraag)

[ Voor 28% gewijzigd door 19roland70 op 22-09-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Zo?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik zit al dagen lang te klootzakken met mijn breadbordje en de componenten die ik (bedankt nog CurlyMo) heb binnen gekregen. Hoe langer hoe meer ik bezig ben hoe meer ik begin te twijfelen want er is bijna niets dat ik echt aan de praat heb. Alleen een knipperend ledje en een mode2 die wat output geeft.

Daarom de volgende vragen:
Aansluiten ontvanger:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cclnF5e.png
pen 1 - Aarde
pen 2 - niet aangesloten (digital out)
pen 3 - naar LM358 pin 3 (linear out)
pen 4 - + 5V
pen 5 - + 5V
pen 6 - Aarde
pen 7 - Aarde
pen 8 - Soort antenne

Dan nu de eerste vraag: klopt dit wel? Moet ik niet toch de digitale output hebben?
Tweede vraag: moeten beide +5V echt worden aangesloten of volstaat 1 van de 2 ook wel? En ook alle 3 de aardes of is 1 genoeg?

Het filter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/52OyGad.jpg
pen 8 - +5V
pen 4 - aarde
pen 3 - van de ontvanger pen 2
pen 1 - naar de hex inverter pen 1
pen 1 - + van de condensator
pen 1 - 1 zijde van de 15 kOhm weerstand
pen 2 - - zijde van de condensator
pen 2 - andere kant van de 15kOhm weerstand
pen 2 - via de 6,8 kOhm weerstand naar de aarde

Vragen: Klopt dit zo?

Hex Inverter
vrij duidelijk, alleen vraag ik me af of daadwerkelijk alle aardedraden nodig zijn.

Dan heb ik het dus als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v354PAq.jpg
Het lijkt op deze foto alsof de + kant van de condenator en 15kOhm op stripje 7 zitten maar deze zitten dus op strip 9 en de andere kant op strip 10.

Volgende deel van de vragen:
om mode2 werkend te krijgen ben ik als volgt tewerk gegaan:
  • nieuwe raspbian installatie
  • sudo apt-get install lirc
  • sudo modprobe lirc_rpi
  • mode2 -d /dev/lirc0
so far so good. Verwijder ik de 6,8kOhm weerstand dan geeft mode2 output, met weerstand nauwelijks.

Dan nog een aantal vragen want ik heb me sufgeexperimenteerd al.
starten van de daemon gaat nu maar pilight-receive geeft me geen enkele ouput. Ook pilight-debug niet. Waarom niet? Iemand enig idee?
Niet wanneer ik wel de LIRC module laad met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{
}

en ook niet wanneer ik niet de LIRC module draai met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
}

Ook ben ik wezen experimenteren met een ledje op zowel de input als de output van zowel de LM358 als op de Hex inverter.
Ik heb de github repo geclooned met
code:
1
git clone --depth 5 -b developement https://github.com/pilight/pilight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoel je dat het linkje uit de OP hier niet naar het goede component verwijst? Nu je het zegt, de afbeelding die je hebt geplaatst is wel anders dan wat ik hier in mijn handen heb van iPrototype.

Met andere woorden, ik kan dus niet verder voorlopig? Heb je toevallig ook een juist linkje naar de juiste receiver?

Edit: Heb ik de rest van de zaken wel goed voorelkaar en begrepen, met name het software gedeelte dan?
Edit2: als dan het linkje in OP voor de receiver niet goed is, dan is die van de zender zeker ook niet goed?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De foto van https://iprototype.nl/pro...ations/rf-receiver-434mhz laat toch echt iets anders zien.
Edit: Heb ik de rest van de zaken wel goed voorelkaar en begrepen, met name het software gedeelte dan?
Daar kijken we dan we naar.
Edit2: als dan het linkje in OP voor de receiver niet goed is, dan is die van de zender zeker ook niet goed?
Zender is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:08:
De foto van https://iprototype.nl/pro...ations/rf-receiver-434mhz laat toch echt iets anders zien.

[...]

Daar kijken we dan we naar.

[...]

Zender is prima.
Prima en wel allemaal maar voor een volgende die langs komt is het beter om de link naar iPrototype toch maar te verwijderen en te vervangen voor deze.

Ik kijk niet zo naar die paar euro die blijkbaar over de balk zijn gegooid maar ik baal wel van de twee weken wachten, ik had echt veel zin om aan de slag te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf nooit wat bij iprototype besteld, maar ga er vanuit dat je gewoon geleverd krijgt wat je besteld. Hetgeen op de foto staat op hun site zou gewoon moeten werken. Als dat niet is wat je gekregen hebt, maar zo'n ontvanger met een draaiwieltjes, dan ben je afgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-08 09:50
Ik heb zelf afgelopen vrijdag die ontvanger van iprototype binnen gekregen. Deze had ik besteld nadat ik de ontvanger van Ebay ( china ) vakkundig naar het hiernamaals had geholpen. De ontvangers zijn wel degelijk die van de foto !

Ik krijg 'm zonder lowpass filter nog niet goed werkende.. ik kan de lowpass filter nog niet gebruiken omdat m'n 74hc14 nog niet binnen is... wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, de ontvanger van iPrototype is dus deze en dat komt perfect overeen met de foto van hun website:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dZuPLtsl.png
en dat is dus mooi anders dan
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/$(KGrHqN,!nkF!G4j3m!bBQLGU!L0vg~~60_3.JPG

iPrototype heb ik niets over te klagen, een prima service en ze leveren gewoon snel wat je ze vraagt te leveren. Maar dan moet je dus wel goed naar de foto's kijken :S

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-08 09:50
Ok, ik dacht dat de ontvanger die je kreeg, niet zelfde was als op hun website staat. Ik was ook in de veronderstelling dat die van iPrototype wel zou werken.

Je moet volgens mij wel pin 2 bij deze ontvanger gebruiken.. op pin 3 staat alleen maar een sinus ( voor zover ik op de scope kan zien tenminste ).
Blijft dus de vraag of deze ontvanger geschikt is.. zodra ik m'n 74hc14 binnen heb weet ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wist dus niet dat aan de andere kant dat wieltje zat :s

Graag reacties van andere gebruikers met die iprototype ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik ga ook een poging wagen om dit project thuis in te zetten, aangezien ik helemaal nieuw ben in de electronica heb ik een boodschappenlijstje gemaakt van de spullen die ik nodig denk te hebben. Misschien dat jullie hier wat op en aanmerkingen op hebben en wellicht vergeet ik nog wat!

Breadboard: https://www.iprototype.nl...dboards-prints/breadboard
Jumpwires: https://www.iprototype.nl...cables-wires/jumpwires-mm
Jumpwires f/m: https://www.iprototype.nl...ires/premium-jumpwires-mf
Jumpwires f/f: https://www.iprototype.nl...ires/premium-jumpwires-ff
voeding: https://www.iprototype.nl...dboard-power-jack-5V-3.3V

Eventueel nog een setje ledjes https://www.iprototype.nl/products/components/led-lcd/rood voor test doeleinden!?

vergeet ik nog iets, of is er iets beters op de markt voor de starter!?

Ik begrijp dat de voeding ook van de pi te halen is, maar ik weet niet zeker of de pi prik genoeg heeft voor een wifi adapter (usb), bluetooth stick voor toetsenbord en muis (usb) en dit project.... en anders is ie vanzelf een keer handig in toekomstige projecten (tenzij jullie mij een andere aanraden)

Daarnaast heb ik de componenten die CurlyMo in de ts noemde al per post binnen gekregen (Bedank CurlyMo voor de snelle levering!) De ontvanger en zender zijn ook besteld, daar zal ik nog even op moeten wachten......

[ Voor 7% gewijzigd door ksmedts op 23-09-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wij hebben zenders/ontvangers van iProtoype en die werken prima, alleen heeft dit heel lang geduurd omdat we per ongeluk een setje met verkeerde frequentie hadden gekregen.
Nadat we een setje op 434Mhz binnen hadden, werkte het allemaal prima.
Aansluitingen (zonder filter) zijn gewoon volgens de PDF van iPrototype gedaan.

Andere vraag : ik heb in mijn controller 2 generic_weather sensors staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
                "woonkamerset": {
                        "name": "Woonkamer instelling",
                        "protocol": "generic_weather",
                        "temperature": 1750,
                        "humidity": 0
                },
                "woonkamercurrent": {
                        "name": "Woonkamer temperatuur",
                        "order": 2,
                        "temperature": 2175,
                },

Bij het starten van de daemon en opvragen van de GUI krijg ik netjes 17.5 en 21.75 in mijn browser te zien.
Als ik echter mij een pilight-send de waardes verander, veranderd het in beeld naar 1750 en 2169, terwijl het in de controller nog steeds netjes staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
                "woonkamerset": {
                        "name": "Woonkamer instelling",
                        "temperature": 1750,
                },
                "woonkamercurrent": {
                        "name": "Woonkamer temperatuur",
                        "order": 2,
                        "temperature": 2169,
                },

Pas bij een F5 in de browser staat er weer netjes 17.5 en 21.69
Ik meen me te herinneren ergens op het pilight forum gelezen te hebben dat je iets mee kon sturen over de decimal maar dat kan ik niet meer terug vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:44:
Pas bij een F5 in de browser staat er weer netjes 17.5 en 21.69
Ik meen me te herinneren ergens op het pilight forum gelezen te hebben dat je iets mee kon sturen over de decimal maar dat kan ik niet meer terug vinden :?
Dat staat nog op de todo lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:44:
Wij hebben zenders/ontvangers van iProtoype en die werken prima, alleen heeft dit heel lang geduurd omdat we per ongeluk een setje met verkeerde frequentie hadden gekregen.
Nadat we een setje op 434Mhz binnen hadden, werkte het allemaal prima.
Aansluitingen (zonder filter) zijn gewoon volgens de PDF van iPrototype gedaan.
Kan je misschien meer beschrijven van je setup?
Gebruik je dus pin 2 of 3 als output?
Je laad de lirc module en je past de settings.json aan een dan klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ksmedts schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:39:
Ik begrijp dat de voeding ook van de pi te halen is, maar ik weet niet zeker of de pi prik genoeg heeft voor een wifi adapter (usb), bluetooth stick voor toetsenbord en muis (usb) en dit project.... en anders is ie vanzelf een keer handig in toekomstige projecten (tenzij jullie mij een andere aanraden)
Gebruik de USB lader van de Action (4 euro), die levert zoveel mA dat je echt niet meer nodig hebt. Zo ging het verhaal dat een G15 toetsenbord niet zou werken op een Raspberry Pi maar bij mij werkte dat uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze site zegt het vrij duidelijk:
http://www.thebox.myzen.c...nderstanding_Outputs.html

Verschillende adapters boeit dus niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In zoverre dat je wel 700 mA voor de rPi zelf nodig hebt. Dus mijn oude samsung galaxyS adaptertje van 700mA zou voldoen maar dan blijft er niet zoveel meer over voor de 5V, 3,3V en de GPIO's. Vandaar dat ik een 1000 mA adaper erbij heb gekocht (nog afgezien van het gemak van een eigen adapter voor de pi, je moet natuurlijk wel alle telefoons en de pi tegelijk kunnen voeden :))

Of je moet voor het echte werk gaan natuurlijk :)

Was het je trouwens al opgevallen, CurlyMo, dat de films in de OP sinds deze week op privé staan ingesteld op youtube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yup, was ook benieuwd dus als de youtube filmpjes weer public mogen worden graag ;)
Toevallig vandaag ook nog dat ebay setje gekocht via die link en toen viel me al op dat er linkjes waren aangepast/verwijderd.

Thx Zatta ;) !
Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:14:
In zoverre dat je wel 700 mA voor de rPi zelf nodig hebt. Dus mijn oude samsung galaxyS adaptertje van 700mA zou voldoen maar dan blijft er niet zoveel meer over voor de 5V, 3,3V en de GPIO's. Vandaar dat ik een 1000 mA adaper erbij heb gekocht (nog afgezien van het gemak van een eigen adapter voor de pi, je moet natuurlijk wel alle telefoons en de pi tegelijk kunnen voeden :))

Of je moet voor het echte werk gaan natuurlijk :)

Was het je trouwens al opgevallen, CurlyMo, dat de films in de OP sinds deze week op privé staan ingesteld op youtube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Filmpjes moeten het weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/15fmzw6.png
Ook met een andere browser nog ff snel getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 17:55:
[...]

Kan je misschien meer beschrijven van je setup?
Gebruik je dus pin 2 of 3 als output?
Je laad de lirc module en je past de settings.json aan een dan klaar?
pin 2 gebruik ik als output (zit nog een weerstand tussen). De modules gaan bij mij naar de Rx en Tx. Vervolgens lirc laden en daarna de daemon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu moeten de filmpjes toch echt weer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaaa THX!!!
CurlyMo schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:59:
Nu moeten de filmpjes toch echt weer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zatta, zou je indien je tijd en zin hebt EN de juiste receiver ontvangen hebt nogmaals zo'n uitgebreide post willen doen ? Heb mijn setje low-pass ook besteld bij CurlyMo en met plaatjes doet het altijd goed voor noobs ;) Is erg overzichtelijk, ben niet goed met electrische schema's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De pilight wiki is open voor alle forum gebruikers om te bewerken. Als jullie dus duidelijkere schema kunnen plaatsen dan staat dat jullie vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 22:56
CurlyMo schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:56:
Ik wist dus niet dat aan de andere kant dat wieltje zat :s

Graag reacties van andere gebruikers met die iprototype ontvanger?
Ik heb er ook 1. Maar het bereik is problematisch bij mij. Zelfs met iets van een antenne. Heb die andere van de e-bay link inmiddels binnen, maar nog geen tijd gehad om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

N
Bij mij staat prive....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cache refreshen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Als ik de GUI wil bekijken moet ik dan xxx.xxx.x.xx:5000 (ip adres van de pi:5000) in mijn adresbalk van mijn browser typen.
Dit werkt namelijk niet .
Daemon heb ik ondertussen aan de praat.(denk ik)

[ Voor 6% gewijzigd door 19roland70 op 23-09-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie /etc/pilight/settings.json

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Nope zelfs in chrome incognito niet.....

Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is in de eerste plaats bedoeld als ontwikkeltopic, en pas daarna als hulptopic.

Als je toch een vraag willen stellen over pilight kijk dan eerst:
1) Of je antwoord op de pilight wiki te vinden is.
2) Of je antwoord al te vinden is op het pilight forum.
3) Of je antwoord al te vinden is in dit topic.