pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste
Acties:
  • 106.011 views
Dat ip adres is waarschijnlijk de interne webserver. Die verbind namelijk zelf ook met de daemon via sockets alsof het een GUI client is.

Zou je eens de code in de memory branch kunnen proberen om te zien of die stabieler is. Let wel dat ik nog geen memory fixes heb gedaan in specifiek de lirc modus, maar alleen in direct gpio modus. Alhoewel 99% van de code hetzelfde is, kan het zijn dat ik nog iets gemist heb.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maar dat IP adres heeft niets te maken met met mijn public IP adres ?
Ik ga nu naar huis, zal vanavond eens een blik werpen op de memory branch - ben niet zo'n git kenner.

Tijd voor een nieuwe sig..

Je kan kijken of het rare ip adres weg is als je de webserver uit zet in de settings.json. Hoe je de memory branch cloned is eerder al door @*geanonimiseerd* beschreven.

Verwijderd

Koffie schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 17:46:
[Aug 29 17:35:46] pilight-daemon: DEBUG: [Aug 29 17:35:46] pilight-daemon: INFO: client disconnected, ip 127.0.0.1, port 48262
[Aug 29 17:35:46] pilight-daemon: INFO: client disconnected, ip 48.157.242.182, port 57782
[Aug 29 17:35:46] pilight-daemon: INFO: client disconnected, ip 127.0.0.1, port 5000
[Aug 29 17:35:46] pilight-daemon: DEBUG: default freq of the lirc_rpi module set
[Aug 29 17:35:46] pilight-daemon: DEBUG: deinitialized lirc_rpi module
[Aug 29 17:35:46] pilight-daemon: DEBUG: removed stale pid_file /var/run/pilight.pid
Dat probleem ligt volgens mij aan de master branch. Als het goed is dit al gefixt met de memory branch.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tijd om de boel te mergen? :P

Ik zit nog te wachten op m'n componentjes helaas :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CurlyMo schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 18:04:
Je kan kijken of het rare ip adres weg is als je de webserver uit zet in de settings.json.
Nope, geen verschil. Blijkbaar is het niet dat vage IP adres waar hij op crashed maar dit:
[Aug 29 19:18:04] pilight-daemon: DEBUG: [Aug 29 19:18:04] pilight-daemon: DEBUG: default freq of the lirc_rpi module set
[Aug 29 19:18:04] pilight-daemon: DEBUG: deinitialized lirc_rpi module
[Aug 29 19:18:04] pilight-daemon: DEBUG: removed stale pid_file /var/run/pilight.pid
neographikal schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:09:
Tijd om de boel te mergen? :P

Ik zit nog te wachten op m'n componentjes helaas :)
Zojuist zijn mijn 2-channel relais uit hongkong binnengekomen, dus kan ik verder met mijn project om RPi in de badkamer in te zetten :D

[ Voor 22% gewijzigd door Koffie op 29-08-2013 19:21 ]

Koffie schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:21:
[...]

Nope, geen verschil. Blijkbaar is het niet dat vage IP adres waar hij op crashed maar dit:
[Aug 29 19:18:04] pilight-daemon: DEBUG: [Aug 29 19:18:04] pilight-daemon: DEBUG: default freq of the lirc_rpi module set
[Aug 29 19:18:04] pilight-daemon: DEBUG: deinitialized lirc_rpi module
[Aug 29 19:18:04] pilight-daemon: DEBUG: removed stale pid_file /var/run/pilight.pid
Ik wilde vooral weten of dat vage ip adres door de webserver wordt gereserveerd, niet of hij daarop crashed.

Dat debug bericht wat je toont is gewoon het draaien van de garbage collector. Of hij nu wel of niet normaal afsluit, dit doet hij altijd. Zoals gezegd, ik ga later de lirc modus even bugfixen, want blijkbaar zijn er nog steeds foutjes.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

OK, dan wacht ik daar nog even op :) Bedankt voor alle hulp zover :Y)

Wellicht een stomme vraag, maar hoe werkt de web-gui en de controller? Ik kan nergens vinden wat de config file voor de controller is om deze te vullen. Ik neem aan dat de web-gui daar ook zijn data vandaan gaat halen?
Inmiddels aan de praat, werkt redelijk :)

Ik heb nog wel last van het probleem dat bij elke actie die via de GUI gedaan word, de RPi even een 10-tal seconden 'lag' vertoond.

[ Voor 24% gewijzigd door Koffie op 29-08-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 'lag' is helemaal weg als je een low-pass filter gebruikt en directe GPIO modus. Qua "werkt redelijk" bedoel je de crashes zo nu en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jup, die crashes zijn echt een showstopper. De crashes komen soms binnen enkele seconden, some met ene paar minuten.
Als ik de daemon 5 minuten lang in de lucht krijg is dat lang.

Een andere vraag: ik heb een KaKu AWMT-230 inbouwzender, maar heb het idee dat deze niet door de daemon/receiver gezien word. Klopt dit? Als wat voor type zou ik deze moeten defineren in de controller config ?

Is het mogelijk om een soort fake apparaat aan de controller config toe te voegen? Ik wil een paar relais opnemen in de config, zodat ik deze in de webgui kan bijhouden - ook al kan de daemon er niets mee.
Als ik het straks op de rit heb, wil ik de controller config in de gaten houden zodat bij een stat-change een extern programma uitgevoerd kan worden.

Nog een ander puntje : Wanneer ik de daemon heb draaien en iets met jou oude code (433.92-Raspberry-Pi van github destijds) iets verstuur, word dat niet door de nieuwe daemon opgevangen.
Wanneer ik met mijn oude KaKu AB (KaKu OLD) iets verstuur, word dit ook niet door de deamon gezien. Gelukkig hebben alle KaKu devices bij mij 'moderne' codes, maar sommige reageren ook nog op oude codes, die changes worden dan niet door de daemon gezien.

low-pass filter zal ik me eens in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:33:
Jup, die crashes zijn echt een showstopper. De crashes komen soms binnen enkele seconden, some met ene paar minuten.
Hier ga ik aan werken...
Een andere vraag: ik heb een KaKu AWMT-230 inbouwzender, maar heb het idee dat deze niet door de daemon/receiver gezien word. Klopt dit? Als wat voor type zou ik deze moeten defineren in de controller config ?
Kan je hier een debug uitvoer van leveren? Als de receiver heb niet opvangt dan wordt hij of niet ondersteund of niet ontvangen. De debugger kan je dat vertellen.
Is het mogelijk om een soort fake apparaat aan de controller config toe te voegen? Ik wil een paar relais opnemen in de config, zodat ik deze in de webgui kan bijhouden - ook al kan de daemon er niets mee.
Als ik het straks op de rit heb, wil ik de controller config in de gaten houden zodat bij een stat-change een extern programma uitgevoerd kan worden.
Relais worden al ondersteund met het "relay" protocol mits de "relais" aan de Raspberry Pi hangen waar de hoofd daemon op draait. Of het ook in "node" modus werkt weet ik niet (nog niet getest).

Als je niet het direct bedienen van relais bedoelt, maar alleen het bijhouden van de statussen via de webgui via een generieke schakelaar of generieke dimmer, net zoals nu het generieke weerstation, dan staat dat inderdaad nog in de planning.
Nog een ander puntje : Wanneer ik de daemon heb draaien en iets met jou oude code (433.92-Raspberry-Pi van github destijds) iets verstuur, word dat niet door de nieuwe daemon opgevangen.
Wanneer ik met mijn oude KaKu AB (KaKu OLD) iets verstuur, word dit ook niet door de deamon gezien. Gelukkig hebben alle KaKu devices bij mij 'moderne' codes, maar sommige reageren ook nog op oude codes, die changes worden dan niet door de daemon gezien.
Dat komt omdat de timings van de oude code minder precies waren als de huidige :) Dat merk je als het goed is ook tijdens het schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 30-08-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Top :Y) Je werk word gewaardeerd :*
Kan je hier een debug uitvoer van leveren? Als de receiver heb niet opvangt dan wordt hij of niet ondersteund of niet ontvangen. De debugger kan je dat vertellen.
Ga ik vanmiddag als ik thuis ben even weer naar kijken. Ik laat het je weten.
Relais worden al ondersteund met het "relay" protocol mits de "relais" aan de Raspberry Pi hangen waar de hoofd daemon op draait. Of het ook in "node" modus werkt weet ik niet (nog niet getest).

Als je niet het direct bedienen van relais bedoelt, maar alleen het bijhouden van de statussen via de webgui via een generieke schakelaar of generieke dimmer, net zoals nu het generieke weerstation, dan staat dat inderdaad nog in de planning.
Het zijn gewone standalone relais : https://iprototype.nl/pro...s/buttons-switches/relais
Ik zie in de readme wel dat je het protocol relay hebt, maar verder zie ik daar niets. Zou mooi zijn als de daemon het aan kan zou het mooi zijn, anders regel ik het met mijn bestaande scipts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:23:
Het zijn gewone standalone relais : https://iprototype.nl/pro...s/buttons-switches/relais
Ik zie in de readme wel dat je het protocol relay hebt, maar verder zie ik daar niets. Zou mooi zijn als de daemon het aan kan zou het mooi zijn, anders regel ik het met mijn bestaande scipts
Precies zulke dingen bedien ik ook met mijn daemon. Elk procotol heeft zijn eigen help functie die op te roepen via
code:
1
pilight-send -p [protocol] -H

De config bestanden staan in vrij direct verband met de uitvoer van de help (per protocol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:33:
Ook met de memory branch? Deze is voor mij een stuk stabieler dan jouw beschrijving.

code:
1
2
3
4
5
6
7
cd ~
rm pilight -R
git clone --depth 5 -b memory https://github.com/pilight/pilight
cd pilight
make
sudo make install
sudo pilight-daemon -D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CurlyMo schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:01:
[...]

Precies zulke dingen bedien ik ook met mijn daemon. Elk procotol heeft zijn eigen help functie die op te roepen via
code:
1
pilight-send -p [protocol] -h

De config bestanden staan in vrij direct verband met de uitvoer van de help (per protocol).
Werkt :Y) Alleen is mijn relais precies andersom; een ON commando schakelt de stroom uit, een OFF commando schakelt de stroom uit. :+
simpelweg de draden aan de relais kant omwisselen gaat niet, want mijn huidige script gaat van het tegenovergestelde uit.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:43:
[...]

Ook met de memory branch? Deze is voor mij een stuk stabieler dan jouw beschrijving.

code:
1
2
3
4
5
6
7
cd ~
rm pilight -R
git clone --depth 5 -b memory https://github.com/pilight/pilight
cd pilight
make
sudo make install
sudo pilight-daemon -D
Eerste paar minuten dat deze branch draait en hij lukt al een stuk stabieler :D
(edit tijdens deze post : veeeel beter!)
CurlyMo schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:09:
Ik heb een KaKu ontvanger in de muur achter een bestaande schakelaar. Deze heeft een Unit en ID nummer in de range van al mijn apparaten. Ik kan 'm ook met die code aan/uit schakelen.
Ik heb echter ook een KaKu opplakschakelaar met ingebouwde code. De ontvanger in de muur reageert ook op díe code.
Het lijkt echter of ik niet stabiel die code kan opvangen.

pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo ./pilight-receive
{
        "code": {
                "id": 8218,
                "unit": 0,
                "state": "off"
        },
        "origin": "receiver",
        "protocol": "archtech_switches"
}
{
                "id": 8218,
                "state": "off"
        },
        "protocol": "archtech_dimmers"
}
{
                "id": 8992956,
                "unit": 9,
                "state": "on"
        },
}
{
                "id": 8992956,
        },
}
{
                "id": 9124030,
        },
}
{
                "id": 9124030,
        },
}
{
                "id": 2293926,
        },
}
{
                "id": 2293926,
        },
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:41:
[...]
Het lijkt echter of ik niet stabiel die code kan opvangen.
Ik gok dat een van deze codes correct is en de rest vooral slecht doorgekomen signalen zijn. Klopt dat?

Daarom raad ik eigenlijk voor alle protocollen aan om alle bits die te bepalen zijn te filteren in plaats van alleen de lsb bit en header/footer length+- multiplier. Net zoals ik gedaan heb bij arctech_old en sartano protocol. Dit is volgens mij wel nodig om LIRC effectief te kunnen gebruiken. Maar ik kan er naast zitten als blijkt dat de kaku (nieuw) switches, dimmers en remotes i.c.m. LIRC hier helemaal geen last van hebben, dan zou hoe het nu is de beste oplossing zijn.

Edit: Hier op ebay heb ik misschien een interessant weerstation op AAA batterijen gevonden voor 19 euro. Maar een betere optie lijkt mij de Cresta TX320 voor 16 euro incl. verzending van de kijkshop op AA batterijen, misschien interessanter omdat ik geen display hoef. Hier, hier en hier is al iemand aan de slag geweest met het protocol. Of een Lacrosse TX3 want die is ook al goed gedocumenteerd, alleen waar verkrijgbaar? Aangezien ik van de digi-tech maar bar weinig ontvang aan output, terwijl het erg op een Thierry Mugler zender lijkt.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat is juist het vreemde, geen enkele van die codes doet het :?

Over dat weerstation : een van mijn volgende project is een volautomatische konijnenvoermachine ( 8)7 ) en daar komt meteen een DHT11 (temp + vochtigheid) en een BMP085 (barometrische druk sensor) een te hangen. Andere weerinfo haal ik via een API op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:41:
Werkt :Y) Alleen is mijn relais precies andersom; een ON commando schakelt de stroom uit, een OFF commando schakelt de stroom uit. :+
Wissel gewoon even deze conditie om:
https://github.com/piligh...ory/protocols/relay.c#L77

Ik ben ook nog steeds benieuwd naar wat debug uitvoer van je schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

c/p van de Daemon:

AAN
[Aug 31 07:58:39] pilight-daemon: DEBUG: called archtech_switches parseBinary()
[Aug 31 07:58:40] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":6,"unit":1,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_switches"}
[Aug 31 07:58:40] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":6,"unit":1,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_dimmers"}

[Aug 31 07:58:42] pilight-daemon: DEBUG: called sartano parseBinary()

NOGMAALS AAN

[Aug 31 07:59:48] pilight-daemon: DEBUG: called archtech_switches parseBinary()
[Aug 31 07:59:48] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":0,"unit":9,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_switches"}
[Aug 31 07:59:48] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":0,"unit":9,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_dimmers"}
[Aug 31 07:59:49] pilight-daemon: DEBUG: caught minimum # of repeats 1 of alecto
[Aug 31 07:59:49] pilight-daemon: DEBUG: called alecto parseCode()

UIT
[Aug 31 07:59:36] pilight-daemon: DEBUG: called archtech_switches parseBinary()
[Aug 31 07:59:36] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":2752672,"unit":0,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_switches"}
[Aug 31 07:59:37] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":2752672,"unit":0,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_dimmers"}

NOGMAALS UIT
[Aug 31 08:00:27] pilight-daemon: DEBUG: called archtech_switches parseBinary()
[Aug 31 08:00:27] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":8462518,"unit":9,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_switches"}
[Aug 31 08:00:27] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":8462518,"unit":9,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_dimmers"}
[Aug 31 08:00:27] pilight-daemon: DEBUG: called archtech_switches parseBinary()
[Aug 31 08:00:28] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":11221166,"unit":8,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_switches"}
[Aug 31 08:00:28] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":11221166,"unit":8,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"archtech_dimmers"}

De debugger vangt simpelweg niets op :? (en de learn wil niet starten)
pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo pilight-debug
Please make sure the daemon is not running when using this debugger.

Now press and hold one of the button on your remote or wait until
another device such as a weather station has send new codes
It is possible that the debugger needs to be restarted when it does.
not show anything. This is because it's then following a wrong lead.

pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo pilight-learn
*** glibc detected *** pilight-learn: munmap_chunk(): invalid pointer: 0xb6fc0280 ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wilde inderdaad alleen de uitvoer hebben van de pilight-debug, niet de debug uitvoer van de daemon. Ik was daarin niet helemaal duidelijk. Raar dat de debugger niks opvangt.

Kan je eens de uitvoer van mode2 posten op pastebin:
code:
1
mode2 > log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hier raak je me even kwijt ;)
pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo mode2 > log
mode2: could not get file information for /dev/lirc
mode2: default_init(): No such file or directory

edit : ik heb ook geen /dev/lirc maar /deb/lirc0

edit2: mode2 -d /dev/lirc0 geeft deze output: http://pastebin.com/neC9D0J9

[ Voor 26% gewijzigd door Koffie op 31-08-2013 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-08 09:50
Het is druk geweest in dit topic de afgelopen weken zie ik :) Heb nog veel bij te lezen. M'n 433MHz setje is inmiddels binnen. Maandag de lowpass filter bouwen en dan ga ik weer verder met mijn versie van de webgui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Koffie, het zou volgens mij moeten zijn:
- ID: 5610591
- Unit: 12

Kan je dus eens proberen:
code:
1
pilight-send -p kaku_switch -u 12 -i 5610591 -t

en
code:
1
pilight-send -p kaku_switch -u 12 -i 5610591 -f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geen van beide codes doet iets, en als ik de codes in controller.json plaats ziet ik ze ook niet op de webinterface.

Heeft iemand uberhaupt zo'n opplakschakelaar werkend met Pilight?

Ik hoop vandaag eraan toe te komen mijn 2e RPi in te richting met relais, en dan te kijken wat de mogelijkheden met nodes zijn.
Werken nodes 2 kanten op, of communiceren client-nodes alleen naar server-nodes toe? Ik kan me namelijk voorstellen dat het wenselijk is dat de server-node al zijn updates ook weer doorstuurt.

Iets anders : als ik met een pilight-send commando de status van een device aanpas, dan hoort dit toch doorgevoerd te worden in de controller config? De enige manier hoe ik daar nu wijzigingen in krijg is door de daemon het zelf uit de lucht te laten vangen en rechtstreek op de webinterface klikken.
Is dat default behaviour of doe ik iets fout?

[ Voor 26% gewijzigd door Koffie op 01-09-2013 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op zondag 01 september 2013 @ 08:21:
Geen van beide codes doet iets, en als ik de codes in controller.json plaats ziet ik ze ook niet op de webinterface.
Kan je die config op pastebin plaatsen?
Heeft iemand uberhaupt zo'n opplakschakelaar werkend met Pilight?
Aan de ruwe codes te zien is het gewoon standaard KaKu
Ik hoop vandaag eraan toe te komen mijn 2e RPi in te richting met relais, en dan te kijken wat de mogelijkheden met nodes zijn.
Werken nodes 2 kanten op, of communiceren client-nodes alleen naar server-nodes toe? Ik kan me namelijk voorstellen dat het wenselijk is dat de server-node al zijn updates ook weer doorstuurt.
Alles is twee richtingen, bedenk wel dat ik die nodes functie nog even moet bugfixen in de memory branch.
Iets anders : als ik met een pilight-send commando de status van een device aanpas, dan hoort dit toch doorgevoerd te worden in de controller config? De enige manier hoe ik daar nu wijzigingen in krijg is door de daemon het zelf uit de lucht te laten vangen en rechtstreek op de webinterface klikken.
Is dat default behaviour of doe ik iets fout?
Dat hoort inderdaad te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn controller config ziet er zo uit : http://pastebin.com/JBuiBiq3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Betreffende je volgende punten:
1) Ik zie aan de hand van deze config gewoon een tab "Boven" met een schakelaar genaamd "Elise"
4) Ik ben alle apparaten uit je config langgelopen en heb van elke de status minstens 1 keer veranderd via pilight-send. Voor allemaal geldt dat ze netjes worden bijgewerkt in de config, webgui en java gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat laatste gebeurt dus bij mij niet (meer)
Ik denk dat ik even alles weggooi en helemaal opnieuw download en comple - ook alle configs even van scrath af aan aanmaken.

Die tab 'boven' met 'elise' klopt, maar dat is dus de plakschakelaar die niet gedetecteerd word.
Ik hou je even op de hoogte van mijn vorderingen van vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb gisteren met 20% korting bij de gamma nog even 2-pack mini-inbouwdimmers gehaald, normaal 45,- nu 36,- na korting. Ik kom nu wel op punt dat het scherm een beetje vol wordt voor de verschillende ruimtes ;-)

Mijn idee is om een paar 'grouped' schakelaars te maken om bijv in 1 ruimte meerdere lampen aan te zetten, of uit. Bijv als we naar bed gaan met 1 knop alles beneden uit, of alle tuinlampen in 1 klik. Daarnaast zou ik die dan evt dmv cronjobs/scheduling ook willen gaan automatiseren.

Wat is nu de beste manier om te communiceren met pilight? Websockets net als de jQuery app of shell_execs icm afvangen van acties dmv de script acties. Laatste viel me tot nu toe wat tegen ivm de latency die er langs de route ontstaat.

Edit: Ik zie de cresta sensors voor 15,- die veel gebruikt worden icm Homewizard. Heeft iemand die al werkend met pilight? Of andere sensors in zelfde price-range?

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 01-09-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sander schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:07:
Edit: Ik zie de cresta sensors voor 15,- die veel gebruikt worden icm Homewizard. Heeft iemand die al werkend met pilight? Of andere sensors in zelfde price-range?
Zie deze post indien je de temperatuur sensor bedoeld van cresta. Er zijn al mensen die het naar assembly code en c++ hebben vertaald. Alleen ik weet zo 123 niet of dit geconverteerd krijg naar pilight protocol. Ik zou eigenlijk liever een goedkope Lacrosse kopen want dat protocol is netjes gedocumenteerd, dat zou nog makkelijker moeten gaan. Verder denk ik wel dat het mogelijk moet zijn, als je zin hebt om je erin te verdiepen ga je gang. De cresta's schijnen ook niet zo nauwkeurig te zijn. Maar gaan wel fijne batterijen in.

Zit nu alleen nog te wachten op een deursensor (FuKang), die ga ik als eerstvolgende werkend maken.

P.S. Ik heb nu zowel arctech_old als sartano (zenden en ontvangen) volledig werkend, dat zijn o.a. de volgende devices:
- Intertechno (old)
- Elro
- Kaku switches (old)
- Cogex

Edit:
Hier voor 18+6 euro, een La Crosse TX3-TH. Of een voor 25 euro van een NL winkel zonder CC.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:41:
[...]

Zie deze post indien je de temperatuur sensor bedoeld van cresta. Er zijn al mensen die het naar assembly code en c++ hebben vertaald. Alleen ik weet zo 123 niet of dit geconverteerd krijg naar pilight protocol. Ik zou eigenlijk liever een goedkope Lacrosse kopen want dat protocol is netjes gedocumenteerd, dat zou nog makkelijker moeten gaan. Verder denk ik wel dat het mogelijk moet zijn, als je zin hebt om je erin te verdiepen ga je gang. De cresta's schijnen ook niet zo nauwkeurig te zijn. Maar gaan wel fijne batterijen in.

Zit nu alleen nog te wachten op een deursensor (FuKang), die ga ik als eerstvolgende werkend maken.

P.S. Ik heb nu zowel arctech_old als sartano (zenden en ontvangen) volledig werkend, dat zijn o.a. de volgende devices:
- Intertechno (old)
- Elro
- Kaku switches (old)
- Cogex
Ah OK, allemaal dus nog redelijk exprimenteel? Ik ben hiernaast ook bezig met een arduino projectje voor radiator-boosters(eigenlijk convectorputten). De temps die daar gemeten worden wil ik graag ook ergens laten landen, denk er echter nu aan om dat gewoon via nRF24L01 chips te laten communiceren naar de Pi. Gezien de prijs van een arduino nano, de temp sensor en de nRF24L01 kan het een leuk alternatief zijn voor commerciële temp-sensoren, aangezien je dan ook nog makkelijk kunt uitbreiden met bijv motion-detection etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zojuist weer een nieuwe commit gedaan in de memory branch waarin ik in lirc modes heb geprobeerd alle bugs en lekken weg te halen. Graag hoor ik of dat gelukt is en het geheel nog crashed bij mensen?

Let op
Er zijn wat kleine wijzingen met betrekking tot de settings.json, zie daarvoor:
https://github.com/piligh...2ffaccd79c5eaa3eeaaedf754

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een stomme vraag : moet ik daarvoor die memory-branch hebben?
Zal straks even binnenhalen. Het crashen was sowieso al weg met de memory-branch bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja daarvoor moet je de memory branch hebben. Bij mij heeft alleen nog de webgui 1x gecrasht en verder niks met de laatste memory branch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op zondag 01 september 2013 @ 14:49:
Moet ik daarvoor die memory-branch hebben?

Node modus moet ook helemaal bugvrij zijn... Als er komende week geen aanwijzingen meer zijn van crashes of andere fouten, dan ga ik de memory branch mergen met de master branch.

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 02-09-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu commit 9e4fcc90a475d8be66007d5b8be9f52a8e67d500. Als de config blijft wijzigen lekt er nog iets (of zou het een log file zijn?). Daarnaast is de webgui nog plat te krijgen met het refresh script dat ik gepost heb.

Verder is ie erg stabiel.

Heb gisteren trouwens toch maar de Cresta TX320 besteld. La Crosse is in NL jammer genoeg overal dubbel zo duur en ik heb al toestemming van Oopsje om zijn Cresta decryption code te gebruiken voor pilight. Hij was ook benieuwd naar pilight en gaat het eens bekijken. We hebben alleen wel te maken met een manchester code dus ik vermoed dat de daemon erop aangepast moet worden (vanwege hele korter header en geen footer). Ik zal kijken hoe ver ik kom, verwacht hem vandaag of morgen te ontvangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

@CurlyMoo Ik zat idd niet goed op te letten gister ;)

Ik kan helaas nu even niet testen omdat ik op werk ben, dus ik kan niet overal bij.

Hoe gana jullie om met het bijhouden van de status van schakelaars die niets uitzenden biuj gebruik? Ik heb 2 inbouwschakelaars welke dmv de Raspberry Pi aangezet worden, maar met de hand (dus niet via een AB) uitgezet worden.
Ik zit te overwegen om in de muur het schakelmechanisme te vervangen voor een dubbele schakelaar (terwijl de fysieke knop enkel is) en de 2e schakelaar dan rechtstreeks met de Raspberry Pi te verbinden. Op die manier kan ik dan zien wanneer de schakelaar om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu worden de webserver bestanden gecached zodat ze niet elke keer ingeladen hoeven te worden bij het opnieuw starten van de webgui.
Koffie schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:48:
Hoe gana jullie om met het bijhouden van de status van schakelaars die niets uitzenden biuj gebruik? Ik heb 2 inbouwschakelaars welke dmv de Raspberry Pi aangezet worden, maar met de hand (dus niet via een AB) uitgezet worden.
Bot gezegd: niet. Dat is onmogelijk op te lossen met de huidige schakelsystemen (behalve z-ware dan).

Tevens wanneer alle bugs eruit zijn is mijn plan om dit de officiële versie 1 te maken en vanaf daar met versie nummering te beginnen en een changelog bij te houden.

[ Voor 75% gewijzigd door CurlyMo op 02-09-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
had niet door dat ik als laatste gereageerd had

[ Voor 84% gewijzigd door CurlyMo op 02-09-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteravond alles verwijderd inclusief de webfiles en daarna een nieuwe van git gehaald.
De daemon is nóg stabieler geworden en de webgui reageert ook weer op wijzigingen van KaKu uit de lucht,
Waar hij echter nog steeds niet op reageert:

sudo pilight-send -p kaku_switch -f -u 1 -i 8934706

Dit is de lamp met de naam 'Salontafel' uit mijn config. De lamp gaat met bovenstaande commando netjes uit, maar de webgui word niet geupdate.
Als ik het met de controller doe:

sudo pilight-control -l Beneden -d SalonFafel -s on

wijzigt er niets aan de lampg en ook niet aan de webgui`

Ik gebruik deze controller config : http://pastebin.com/JBuiBiq3

Het klopt toch dat de webgui automatisch bijgewerkt moet worden als je met een controller commando of send commando iets wijzigt ?
Ik zie bij een conntroller command wel het volgende op de daemon :
[Sep  3 07:10:48] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"config":{"Beneden":{"name":"Beneden","order":1,"SalonTafel":{"name":"Salon tafel","order":1,"protocol":"kaku_dimmer","type":2,"id":8934706,"unit":0,"state":"off","dimlevel":15,"values":["on","off"]},"Dressoir":{"name":"Dressoir","order":2,"protocol":"kaku_dimmer","type":2,"id":8934706,"unit":1,"state":"off","dimlevel":15,"values":["on","off"]},"Keuken":{"name":"Keuken","order":3,"protocol":"kaku_switch","type":1,"id":9565478,"unit":1,"state":"off","values":["on","off"]},"terras":{"name":"Terras overkapping","order":4,"protocol":"kaku_switch","type":1,"id":8934706,"unit":2,"state":"off","values":["on","off"]}},"Boven":{"name":"Boven","order":2,"elise":{"name":"Elise","order":1,"protocol":"kaku_dimmer","type":2,"id":11221182,"unit":9,"state":"off","dimlevel":15,"values":["on","off"]}},"badkamer":{"name":"Badkamer","order":3,"bad":{"name":"Bad","order":1,"protocol":"kaku_switch","type":1,"id":8934706,"unit":5,"state":"on","values":["on","off"]},"aanwezig":{"name":"aanwezig","order":2,"protocol":"kaku_switch","type":1,"id":8156794,"unit":0,"state":"off","values":["on","off"]}}}}

Waarbij je ziet dat hij de salontafel op OFF blijft staan.

Voor de zekerheid zijn dit mijn settings:
        "port": 5000,
        "mode": "server",
        "log-level": 4,
        "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
        "config-file": "/home/pi/pilight/controller.json",
        "log-file": "/var/log/pilight.log",
        "process-file": "",
        "send-repeats": 2,
        "receive-repeats": 1,
        "hw-mode": "module",
        "webserver-enable": 1,
        "webserver-root": "/usr/local/share/pilight/",
        "webserver-port": 81
}
CurlyMo schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:23:
Bot gezegd: niet. Dat is onmogelijk op te lossen met de huidige schakelsystemen (behalve z-ware dan).
Dat is idd het nadeel van KaKu systemen.
Ik ga vanavond proberen om van de meterkast via de plafonddoos naar de schakelaars een UTP kabel te trekken. Als ik dan 2 aders per KaKu schakelaar koppel, kan ik die dmv een interrupt op de GPIO opvangen en dan de controller vertellen dat die schakelaar precies de tegenovergestelde status moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Punctualiteit of goed lezen (déjà vu ;) )?

code:
1
sudo pilight-send -p kaku_switch -f -u 1 -i 8934706

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
                "SalonTafel": {
                        "name": "Salon tafel",
                        "order": 1,
                        "protocol": "kaku_dimmer",
                        "type": 2,
                        "id": 8934706,
                        "state": "off",
                        "dimlevel": 15,
                        "values": [ "on", "off" ]
                },

Je unit is dus 0 ipv 1, dus of je commando is verkeerd of je config.

Hetzelfde:
code:
1
sudo pilight-control -l Beneden -d SalonFafel -s on

Je stuurt SalonFafel terwijl hij SalonTafel heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis t
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-09 23:33
Ik heb een RPI met raspbian en hier probeer ik pilight op te instaleren maar krijg de volgende foutmelding:

root@pisces:~/pilight# pilight-daemon
[Sep 6 15:52:03] pilight-daemon: ERROR: setting "use-lirc" is invalid

wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De readme op de pilight github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis t
Heb ik al doorgelezen maar kom niet verder. Ook al op het forum het een en ander gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is de vraag eerst welke branch je gebruikt hebt: master of memory?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis t
apt-get install git-core
cd ~
git clone --depth 5 https://github.com/pilight/pilight.git
cd pilight
make
make install

pilight-daemon

heb dit uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis t schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 15:54:
Ik heb een RPI met raspbian en hier probeer ik pilight op te instaleren maar krijg de volgende foutmelding:

root@pisces:~/pilight# pilight-daemon
[Sep 6 15:52:03] pilight-daemon: ERROR: setting "use-lirc" is invalid

wie kan mij helpen?
Antwoord heb ik al eerder gegeven.

Verwijderd in "pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 19:07
De eerste versies van de PCBs zijn vanavond binnengekomen. Helaas zijn een aantal onderdelen nog onderweg, als het goed is komen ze dinsdag aan en dan kan ik hem helemaal testen.

Afbeeldingslocatie: https://github.com/paul999/pi-low-pass/raw/master//photos/pi-low-pass-IMG_5269-130906.jpg?raw=true
Afbeeldingslocatie: https://github.com/paul999/pi-low-pass/raw/master//photos/pi-low-pass-IMG_5270-130906.jpg?raw=true
Afbeeldingslocatie: https://github.com/paul999/pi-low-pass/raw/master//photos/pi-low-pass-IMG_5271-130906.jpg?raw=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-08 10:21
Ziet er goed uit, ik ben wel geinteresseerd in zo'n PCB als die af zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 12:39
Ik heb ook wel oren naar zo'n PCB :-)
Net vandaag de reciever en transmitter binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:54
Ziet er netjes uit idd! Hier ook evt interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

paul999999 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 21:15:
De eerste versies van de PCBs zijn vanavond binnengekomen. Helaas zijn een aantal onderdelen nog onderweg, als het goed is komen ze dinsdag aan en dan kan ik hem helemaal testen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er goed uit!
Weet je al iets van een levertijd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Zojuist even lekker geknutseld en nu dus de zender en ontvanger aan de rPi hangen op default pins 17 en 18.
Laatste versie van git getrokken en geïnstalleerd:
- in settings.h veranderd van 0 naar 1 omdat ik nog geen filter heb:
#define USE_LIRC 1

Neem aan dat dit correct is? Volgens de FAQ/readme zou dit nog anders moeten verlopen (define uncommenten).

Vervolgens make clean, make, en make install gedaan (alles als root).
Dan: modprobe lirc_rpi gpio_in_pin=18 gpio_out_pin=17
Daarna geprobeerd de deamon op te starten, maar krijg de volgende foutmelding:

gpio: Unable to open GPIO direction interface for pin 18: No such file or directory
wiringPiISR: unable to open /sys/class/gpio/gpio18/value: No such file or directory

Zag op het pilight forum dat dit eigenlijk verholpen zou moeten zijn?

pilight-learn geeft het volgende:
*** glibc detected *** pilight-learn: munmap_chunk(): invalid pointer: 0xb6eef280 ***
Afgebroken

pilight-debug doet het wel, daar krijg ik netjes debug informatie als ik een commando verstuur met mijn elro afstandsbediening. Dus ontvangen lijkt iig goed te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

README lezen m.b.t. settings.json. Let erop of je master of memory branch gebruikt en de bijpassende README pakt.

Daar kun je tegenwoordig kiezen uit LIRC (module) of GPIO, wat de DEFINE voor gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoe kom je erbij dat je zender/onvtanger op GPIO 17 en 18 hangen :?
Standaard is TxD GPIO 14 en RxD GPIO 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BCM GPIO 17 (lirc) = GPIO 0 WiringPi
BCM GPIO 18 (lirc) = GPIO 1 WiringPi

Zijn modprobe commando klopt gewoon hoor. Alleen hij gebruikt de verkeerde settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik dacht dat je de modules altijd aan de Rx en Tx moest hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan die modules aan welke GPIO hangen dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Thnx! Pilight-deamon draait nu. Pilight-learn geeft nog steeds dezelfde foutmelding.

Wat is trouwens het ID en het unit nummer? En dan bedoel ik natuurlijk: welke is welke? Dus op mijn Elro remote kan ik met dipswitches de 'codering' instellen, en natuurlijk de verschillende 'kanalen' of lampen die ik aan of uit kan schakelen: A/B/C/D.
Hoe zit het verder met de config file? Moet ik die zelf maken of zou die door pilight-learn gegenereerd moeten worden?

edit @hieronder: Thnx, zal es ff kijken of ik er wat van kan maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Thedr op 08-09-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unit is bij elro System-Code (binair naar decimaal)
ID is bij elro Unit Code (binair naar decimaal)

Ik weet ook niet zeker of ik hier de goede heb gebruikt bij het ontwikkelen van het protocol. Graag hoor ik hoe dit bij KAKU nieuw zit. Of zou ik de variabelen beter kunnen aanpassen conform wat op de device staat?

Tevens kan je er d.m.v. ./pilight-receive achter komen.

Config file maak je zelf aan de hand van het voorbeeld in de README.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Laat maar, al gevonden... 't begint alweer laat te worden 8)7
stomme komma's :X

Draait nu allemaal. Werkt redelijk goed :)
Wat nog niet helemaal lekker werkt is het ontvangen van commando's vanaf de Elro remote. Zie de knopjes in de webgui heen en weer springen tussen on en off. Lijkt me dat dat tzt met het filter beter zal worden?
Verzenden van commands vanuit de webgui gaat een stuk beter. Duurt soms even, heb de send-repeats van 10 naar 5 gezet zodat ie wat sneller is als ik meerdere dingen na elkaar schakel.

[ Voor 162% gewijzigd door Thedr op 09-09-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:04:
Graag hoor ik hoe dit bij KAKU nieuw zit.
Bij Elro, Kaku Oud enz. wordt een schakelaar eigenlijk met 2 waarden gedefinieerd. Via wat we nu de Unit en ID noemen. Verder hebben ze geen functie.

Bij KaKu nieuw is er wel een verschil tussen de ID en de Unit. Alle apparaten die hetzelfde ID behoren tot dezelfde groep. Deze groep kan dan weer tot 16 "leden" hebben. Elk "lid" wordt aangeduid met een Unit code. In de groep kan een lid dus apart aan of uit gezet worden, maar je kunt ook een hele groep bedienen. Daarvoor heeft KaKu nieuw de groep bit geïntroduceerd. Als je een code met deze groep bit verstuurd dan zullen alle apparaten met dezelfde ID ongeacht de Unit schakelen.
Of zou ik de variabelen beter kunnen aanpassen conform wat op de device staat?
Je moet altijd zoveel mogelijk de apparaten zelf representeren.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2013 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde eigenlijk de naam van de variabele:

Dan zou:
- Unit -> SystemCode moeten worden
- ID -> UnitCode moeten worden
Bij sartano (elro).

En zou:
- Unit -> SystemCode moeten worden
- ID -> Receiver/ontvanger moeten worden
Bij impuls.

Kan pilight hiermee overweg en ben je het er mee eens dat dit beter is?

Zo niet, dan zou sowieso Unit en ID omgewisseld moeten worden in hoe ik het heb gedaan, anders ontstaat er verwarring omtrent de betekenis van Unit (Thedr was al de 2e die het vroeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 00:35:
Kan pilight hiermee overweg en ben je het er mee eens dat dit beter is?
De pilight config past zich aan de protocol instellingen aan, dus ja. Verder heb ik geen Elro en geen Impuls dus weet ik niet wat handiger is. Alleen kan die slash niet in de naam die voorstelt bij Impuls. Niet omdat pilight het niet aan zou kunnen, maar omdat een slash nu eenmaal ongebruikelijk is in een naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 09 september 2013 @ 00:38:
[...]
Alleen kan die slash niet in de naam die voorstelt bij Impuls. Niet omdat pilight het niet aan zou kunnen, maar omdat een slash nu eenmaal ongebruikelijk is in een naam.
Er staat op impuls 'ontvanger' in kleine letters, maar wellicht is het logischer dit te vertalen naar 'receiver' omdat pilight in het Engels is. Vandaar die slash, wat vind je beter? Dan zal ik dit morgenavond aanpassen in GitHub/memory branch, of liever een pull request?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 19:07
Koffie schreef op zondag 08 september 2013 @ 07:41:
[...]

Ziet er goed uit!
Weet je al iets van een levertijd? ;)
Volgens UPS komen de laatste onderdelen morgen ochtend binnen, ik hoop dat er dan iemand thuis is (Ik zit op mijn werk), dan kan ik morgenavond de eerste afmaken en testen. Met een beetje geluk kan ik dan woensdagavond de rest in elkaar zetten, maar dat is ook beetje afhankelijk van drukte op mijn werk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 00:41:
[...]

Er staat op impuls 'ontvanger' in kleine letters, maar wellicht is het logischer dit te vertalen naar 'receiver' omdat pilight in het Engels is. Vandaar die slash, wat vind je beter? Dan zal ik dit morgenavond aanpassen in GitHub/memory branch, of liever een pull request?
"receiver". Kleine veranderingen mogen direct.

Zouden de gebruikers hier hun ervaringen met de memory branch kunnen laten weten. Die zou ik namelijk graag tot master willen omdopen, maar hoor eigenlijk alleen *geanonimiseerd* erover.

[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2013 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De memory branch is voor mij stukken beter geworden.
De gewone gaf bij mij een instabiele daemon, onwerkbaar. Toen je net aan de memory branch begon had ik nog een daemon die bij mij niet goed wilde stoppen als ik in debug mode een CTRL-C gaf. De laatste versie heeft dat probleem ook niet meer.
Ook heb ik het gevoeld dat het bevriezen van de RPi vanuit de GUI weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heb je trouwens een Elro setje voor 15 euro uit Duitsland. Free shipping naar NL als je iets voor 5 euro erbij koopt, alleen wel een CC nodig.

Is een aanrader want die kan zowel ontvangen als verzenden met pilight momenteel.

http://www.amazon.de/Elro...nksteckdose/dp/B002QXN7X6

Ik heb mijn AB440S setje die ik van een vriend leen/gekregen heb 100% werkend gemaakt met pilight.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2013 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehm, bij de marskramer koop je ze ook gewoon voor 15 euro ;)

http://www.marskramer.nl/...dbediening-ab440s-3c.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, goed gevonden. Ik dacht dat ze alleen soms in de aanbieding waren bij de Makro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik ga vanavond ook switchen naar memory branch, in de gewone branch heb ik nu veel problemen met traagheid van de UI. Soms duurt het 30secs voordat een commando uitgevoerd is. Het lijkt erop alsof pilight freezed na het sturen van commando en pas weer nieuwe kan verwerken na 30 secs. Een sequence waarbij ik achter elkaar 3 lampen aanzet (bij thuiskomen oid) duurt dan dus makkelijk 1,5 minuut voor ze ook daadwerkelijk alle 3 aan zijn.

(Getest met iPad, iPhone en laptop in 2 verschillende browsers om brakke websockets implementaties uit te sluiten)

[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 10-09-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat het niet lang meer duurt of de memory branch wordt de master branch.

Hij is (bijna) helemaal bug- en leakvrij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zojuist de laatste memory-branch geinstalleerd, maar het sluiten van de daemon met CTRL-C werkt nu niet meer :

[Sep 10 16:14:16] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected fcache library
[Sep 10 16:14:16] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected webserver library
[Sep 10 16:14:16] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected config library
[Sep 10 16:14:16] pilight-daemon: DEBUG: freed options struct
[Sep 10 16:14:16] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected protocol library
[Sep 10 16:14:16] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected settings library
[Sep 10 16:14:16] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected options library
[Sep 10 16:14:16] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected socket library

Ik ben nu aan het kijken naar het generic_weather protocol, want dit komt akelig dicht in de buurt van het protocol wat we zelf wilde maken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Koffie, ik kan dit niet bevestigen. Zojuist een versie clone gedaan en zowel getest met module en gpio hw-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zojuist wederom een git clone van de memory branch gedaan (originele dir verwijderd, evenals de cache van de webserver).
Deamon is niet te stoppen met CTRL-C
[Sep 10 20:18:27] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected fcache library
[Sep 10 20:18:27] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected webserver library
[Sep 10 20:18:27] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected config library
[Sep 10 20:18:27] pilight-daemon: DEBUG: freed options struct
[Sep 10 20:18:27] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected protocol library
[Sep 10 20:18:27] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected settings library
[Sep 10 20:18:27] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected options library
[Sep 10 20:18:27] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected socket library

Maar goed, daar valt mee te werken.

Ik ben nu aan het spelen met het generic_weather protocol.
Ik heb dit aan mijn controller config toegevoegd (gevonden op github readme):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
        "garden": {
                "name": "Garden",
                "weather": {
                        "name": "Weather Station",
                        "protocol": "alecto",
                        "type": 3,
                        "id": 100,
                        "humidity": 50,
                        "temperature": 1530,
                        "battery": 1
                }
        },

Ik zie 'm ook netjes in de web-GUI.
Ik krijg echter geen update verstuurd via een pilight-send:

sudo pilight-send -p generic_weather -i 100 -t 2350 -h 56

Ik zie dit ook netjes in de daemon aankomen:
[Sep 10 20:16:49] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"message":"send","code":{"humidity":"56","temperature":"2350","id":"100","protocol":"generic_weather"}} 

Maar er komt geen wijziging in de GUI.
Als ik in de source kijk, zou er iets van een battery status meegestuurd moeten worden:
options_add(&alecto->options, 'h', "humidity", has_value, config_value, "[0-9]");
options_add(&alecto->options, 't', "temperature", has_value, config_value, "[0-9]");
options_add(&alecto->options, 'b', "battery", has_value, config_value, "[0-9]");
options_add(&alecto->options, 'i', "id", has_value, config_id, "[0-9]");
Maar -b word niet als paramater gezien

Kijk ik ergens gigantisch overheen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alecto kun je momenteel niet versturen.

Stopt de daemon wel als je een lege config.json gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:42:
Met alecto kun je momenteel niet versturen.

Stopt de daemon wel als je een lege config.json gebruikt?
Verse reboot -> settings.json aangepast naar *geen* controller file -? start daemon -> CTRL-c -> netjes op de prompt -> start daemon weer -> CTRL-C garbage collector meldingen maar komt niet op de prompt.

Nog een keer een reboot, maar dan blijft 'ie ook weer op de daemon hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kom op koffie :s, het generic_weather protocol is dus gewoon het generic_weather protocol..., dus ook in je config.json.

Je CTRL-C verhaal kan ik nog steeds niet repliceren. Dat lijkt dus specifiek voor jouw geval te zijn. Post eventueel de volle debug output op pastebin zodat ik kan zien wat er allemaal gebeurd op voorhand.

Memory branch is nu samengevoegd met de master branch, en er is een nieuwe development branch geopend.

[ Voor 30% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2013 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Zojuist nieuwste versie binnengehaald en na enige aanpassingen in de settings loop ik nog tegen de volgende error aan:

ERROR: setting #5 "id" of "A", invalid

Daemon start wel overigens en heb niks veranderd aan de config.json. Hij accepteert de instelling "id" dus niet. Is dat veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thedr schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:10:
Zojuist nieuwste versie binnengehaald en na enige aanpassingen in de settings loop ik nog tegen de volgende error aan:

ERROR: setting #5 "id" of "A", invalid

Daemon start wel overigens en heb niks veranderd aan de config.json. Hij accepteert de instelling "id" dus niet. Is dat veranderd?
Ja, via pilight-receive kan je kijken hoe het nu heet. Het zal nu corresponderen met wat in je handleiding staat. In dit geval 'systemcode'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Thnx! Solved it!

Eerste reactie: WOW! Echt een gigantische vooruitgang wat mij betreft op meerdere fronten:
- Webgui voelt sneller aan
- Ontvangen van signalen van de Elro-remote gaat veel beter/stabieler
- Verzenden van signalen naar schakelaars gaat veel beter/sneller
Heb de send en receive repeats beide naar 3 gezet (vanaf 5 en 10)

Kudo's heren!

Pilight-learn werkt bij mij niet, krijg dan de volgende error:
gpio: Unable to open GPIO direction interface for pin 18: No such file or directory
wiringPiISR: unable to open /sys/class/gpio/gpio18/value: No such file or directory

[ Voor 6% gewijzigd door Thedr op 10-09-2013 23:27 ]

Verwijderd

Thedr schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:26:
Pilight-learn werkt bij mij niet, krijg dan de volgende error:
-M argument gebruiken, en even de laatste GitHub master branch clonen waarin pilight-learn gefixed is.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CurlyMo schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:58:
Kom op koffie :s, het generic_weather protocol is dus gewoon het generic_weather protocol..., dus ook in je config.json.
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik met het generic_weather protocol iets aan probeer te sturen terwijl in de controller.json een alecto protocol staat benoemd ?
Ik zie 'ineens' een generic_weather protocol in de sender bij de help staan, en ben gaan zoeken.
Op de github pagina is er niets over te vinden, behalve een snippet controller.json waar een weather station gedefinieerd staat. De type waardes die hier ingevuld kunnen worden (temp en humidity) komen overeen met die van het nieuwe protocol. Wanneer ik in de controller.json het protocol voor het weerstation wijzig van alecto naar generic_weather, doet de hele GUI niets (lege pagina zonder devices en tabs).
Andersom werkt ook niet, want het alecto protocol staat niet in de sender.

Omdat er dus verder niets over te vinden is over dit nieuwe protocol, ben ik zelf gaan proberen.

Voor iemand die niet actief in je code snuffelt, is het soms verdomd moeilijk te achterhalen hoe je bepaalde gemaakt hebt of hoe ze werken
CurlyMo schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:58:
Je CTRL-C verhaal kan ik nog steeds niet repliceren. Dat lijkt dus specifiek voor jouw geval te zijn. Post eventueel de volle debug output op pastebin zodat ik kan zien wat er allemaal gebeurd op voorhand.
SSH sessie gestart, ingelogd, daemon gestart, CTRL-C : http://pastebin.com/zNEqZYY9

Ik zal vanmiddag nog eens een nieuwe pull doen, anders kan ik eens kijken of ik het op een andere pi (clean install) ook heb.

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 22:51
Ik heb nu alles binnen en ben aan de slag gegaan.

Eerst een schone SD card gepakt, daarop Raspbian gezet.
Root password aangepast, ingelogd dvm putty onder root.
De installatie gedaan, geen foutmeldingen.
Daarna pilight-daemon uitgevoerd, ik kreeg de foutmelding
:gpio: Unable to open GPIO direction interface for pin 18: No such file or directory

Ik had de ontvanger en zender per ongeluk omgedraaid.
Zender en ontvanger omgedraaid, ik gebruik oud CD-rom audio kabeltjes.
De Pi even gereboot voor de zeker.
Nu kan ik wel pilight-daemon uitgevoerd zonder foutmeldingen.
Maar als ik pilight-receive uitvoer en op handzender druk gebeurt er helemaal niks.
Ik heb geen low-pass filter.
Wat doe ik fout ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat voor merk en type zender gebruik je ?

Ik snap dat het lastig is, maar een goede plek om uitleg te geven is er niet. Dat zou namelijk een website moeten zijn. De mensen die hebben aangeboden er een te maken reageren niet meer :s Lijkt me toch een goede reclame met tot nu toe 250.000 hits van 3000 unieke bezoekers in een maand online.

Je kijkt eerst welke protocollen er zijn (en alecto is een uitzondering hierop):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
~# pilight-send -H
Usage: pilight-send -p protocol [options]
         -H --help                      display this message
         -V --version                   display version
         -S --server=127.0.0.1          connect to server address
         -P --port=5000                 connect to server port
         -p --protocol=protocol         the protocol that you want to control

The supported protocols are:
         generic_weather                Generic weather stations
         raw                            Raw codes
         relay                          Control connected relay's
         select-remote                  SelectRemote Switches
         impuls                         Impuls Switches
         elro                           Elro Switches
         intertechno_old                Old Intertechno Switches
         cogex                          Cogex Switches
         kaku_old                       Old KlikAanKlikUit Switches
         kaku_dimmer                    KlikAanKlikUit Dimmers
         intertechno_switch             Intertechno Switches
         coco_switch                    CoCo Technologies Switches
         nexa_switch                    Nexa Switches
         dio_switch                     D-IO (Chacon) Switches
         kaku_switch                    KlikAanKlikUit Switches

Daarna vraag je de help van het protocol op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
~# pilight-send -p generic_weather -H
Usage: pilight-send -p generic_weather [options]
         -H --help                      display this message
         -V --version                   display version
         -S --server=127.0.0.1          connect to server address
         -P --port=5000                 connect to server port
         -p --protocol=protocol         the protocol that you want to control

[generic_weather]
         -t --temperature=temperature   set the temperature
         -h --humidity=humidity         set the humidity
         -i --id=id                     control a device with this id

Daaruit kan je afleiden dat het generic_weather protocol zo moet worden gedefinieerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        "weather": {
            "name": "Weather",
            "protocol": "generic_weather",
            "id": 100,
            "temperature": 0,
            "humidity": 0
        }

@Koffie, voordat ik pilight de reden geef van het niet kunnen afsluiten zou ik je toch willen vragen hem eens direct in debug modus te starten ipv via je startdaemon script.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 11-09-2013 10:19 ]

• jossie67
Gewoon Elro, ik heb Ranex geprobeerd.
Ik lees net op github.com dat ik misschien nog wat extra's moet doen omdat ik zonder low-pass filter werk

• Sander
  • Niet online
Ben blij dat de memory branch nu de master geworden is, ik heb gisteren (voor de switch) al even geupgrade en was positief verrast met gigantische verschil in snelheid! Top ontwikkeling! Merkte wel dat mijn impuls buitenschakelaars aangepast moeten worden in de config, misschien door een wijziging in de params.

[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 11-09-2013 10:11 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CurlyMo schreef op woensdag 11 september 2013 @ 10:03:
Ik snap dat het lastig is, maar een goede plek om uitleg te geven is er niet. Dat zou namelijk een website moeten zijn. De mensen die hebben aangeboden er een te maken reageren niet meer :s
Wat moet je hebben ? Een domain, webspace, dataverkeer ?
Ik ken een relatief simpele hosting thuis regelen - glas met 50 up en down.
@Koffie, voordat ik pilight de reden geef van het niet kunnen afsluiten zou ik je toch willen vragen hem eens direct in debug modus te starten ipv via je startdaemon script.
dat script is niets anders dan het commando om in debug modus te starten ;)

De ene keer werkt het wel, de andere keer niet:

pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo ./pilight-daemon -S ./settings.json -D
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: DEBUG: initialized lirc_rpi module
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: INFO: server started at port 5000
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver) Initial logging level 7
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver) Library version: 1.3 6c58228
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  Configured without extension support
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  Started with daemon pid 0
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  static allocation: 10576 + (12 x 1024 fds) = 22864 bytes
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  canonical_hostname = raspberrypi
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  Compiled without SSL support
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  per-conn mem: 72 + 1328 headers + protocol rx buf
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  Listening on port 81
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 127.0.0.1, port: 36850
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: DEBUG: client fd: 8
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: DEBUG: client id: 0
[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"message":"client gui"}

[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"message":"accept client"}

[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"message":"accept client"}

[Sep 11 10:32:36] pilight-daemon: INFO: client recognized as gui
^C[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: default freq of the lirc_rpi module set
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: deinitialized lirc_rpi module
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: removed stale pid_file /var/run/pilight.pid
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: INFO: client disconnected, ip 127.0.0.1, port 5000
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected fcache library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected webserver library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected config library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: freed options struct
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected protocol library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected settings library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected options library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected socket library

[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: INFO: client disconnected, ip 188.93.1.0, port 256
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected fcache library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected webserver library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected config library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected protocol library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected settings library
[Sep 11 10:32:38] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected options library

pi@raspberrypi ~/pilight $ sudo ./pilight-daemon -S ./settings.json -D
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: DEBUG: initialized lirc_rpi module
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: INFO: server started at port 5000
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver) Initial logging level 7
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver) Library version: 1.3 6c58228
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  Configured without extension support
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  Started with daemon pid 0
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  static allocation: 10576 + (12 x 1024 fds) = 22864 bytes
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  canonical_hostname = raspberrypi
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  Compiled without SSL support
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  per-conn mem: 72 + 1328 headers + protocol rx buf
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: NOTICE: (webserver)  Listening on port 81
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 127.0.0.1, port: 36851
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: DEBUG: client fd: 8
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: DEBUG: client id: 0
[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"message":"client gui"}

[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"message":"accept client"}

[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"message":"accept client"}

[Sep 11 10:32:45] pilight-daemon: INFO: client recognized as gui
^C[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: default freq of the lirc_rpi module set
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: deinitialized lirc_rpi module
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: removed stale pid_file /var/run/pilight.pid
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: INFO: client disconnected, ip 127.0.0.1, port 5000
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected fcache library
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected webserver library
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected config library
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: freed options struct
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected protocol library
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected settings library
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: NOTICE: garbage collected options library
[Sep 11 10:32:46] pilight-daemon: DEBUG: garbage collected socket library

Koffie schreef op woensdag 11 september 2013 @ 10:34:
Wat moet je hebben ? Een domain, webspace, dataverkeer ?
Ik ken een relatief simpele hosting thuis regelen - glas met 50 up en down.
Er moet gewoon een website komen. Hosting, domein en dataverkeer heb ik al zoals je hebt kunnen merken.
dat script is niets anders dan het commando om in debug modus te starten ;)
Toch bevat je script ook fouten, zie je eigen debug log op pastebin.

Ik heb een wiki geopend op http://wiki.pilight.org. En zoals het gaat bij een wiki. Alle hulp is welkom. Je kunt inloggen met dezelfde gegevens als op het forum.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 11-09-2013 13:26 ]

• jossie67
Weer vanvoor af aan begonen

Ik hoop dat ik de juiste volgorde heb

cd ~
git clone https://github.com/pilight/pilight
cd pilight

make clean
make
make install

modprobe lirc_rpi gpio_in_pin=18 gpio_out_pin=17 kan ik niet uitvoeren ik krijg een foutmelding
ERROR: could not insert 'lirc_rpi': No such device

Ik moet nog een bestand settings.h aanpassingen staat dit bestand in /root/pilight/libs/pilight?
moet ik van #define USE_LIRC > define USE_LIRC=1 maken? Het is mij niet helemaal duidelijk.

Als ik pilight-receive uitvoer en op de knoppen van mijn Elro druk gebeurt er niks.

Wat staat er in
/etc/pilight/settings.json
/etc/pilight/config.json

Mijn webserver is alleen bereikbaar op port 5001 bij 5000 zie ik niks, klopt dat?

Verder wil ik nog weten in welke file ik de device moet zetten zoals

{
"Beneden": {
"name": "Benenden",
"SalonTafel": {
"name": "Salon tafel",
"protocol": "kaku_dimmer",
"type": 2,
"id": 8934706,
"state": "off",
"dimlevel": 15,
"values": [ "on", "off" ]
},

Als ik de het juiste stappen heb kan ik meteen de wiki bij werken ;)
@jossie67, ik zou eerst een beginnen met het gebruik van de juiste markup. Het is nu totaal onleesbaar. Daarnaast is er volgens mij geen een (recente) bron die nog spreekt van het bewerken van de settings.h om de USE_LIRC aan te passen, dus ik zou ook eens beginnen met het lezen van de README op git. Oftewel RTFM :p Jammer genoeg wordt dit advies nogal vaak gegeven in dit topic...

Het is wel goed om aan te geven dat ik aan de hand van jullie strubbelingen telkens de README doorlees om te kijken of er onduidelijkheden in staan. Zo klopte het inderdaad dat er foutief gesproken werd over het bewerken van de GPIO_IN_PIN en de GPIO_OUT_PIN in de settings.h terwijl ook al een tijdje direct in de settings.json kan.

[ Voor 33% gewijzigd door CurlyMo op 11-09-2013 17:35 ]

• jossie67
CurlyMo schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:09:
@jossie67, ik zou eerst een beginnen met het gebruik van de juiste markup. Het is nu totaal onleesbaar. Daarnaast is er volgens mij geen een (recente) bron die nog spreekt van het bewerken van de settings.h om de USE_LIRC aan te passen, dus ik zou ook eens beginnen met het lezen van de README op git. Oftewel RTFM :p Jammer genoeg wordt dit advies nogal vaak gegeven in dit topic...
Ik heb getracht om readme te lezen, je hebt gelijk met RTFM.

Wat ik niet begrijp is

Those who are not using a low-pass filter are adviced to use this code with the lirc kernel module: hw-mode set as module inside the /etc/pilight/settings.json. The downside of using the lirc kernel module is that this it is not entirely standalone, because you have to have the lirc_rpi kernel module loaded. This kernel module is shipped with the standard raspberry pi kernel.

Het kan natuurlijk ook aan mijn engels liggen

In mijn settings.json staat
"hw-mode": "gpio", moet dit nu "module": "gpio", worden?

ik gebruik nog geen low-pass filter

Uiteindelijk moet ik het toch werkend krijgen ;)

• Thedr
@CurlyMo: met al jullie harde werk en regelmatige updates komt het natuurlijk ook wel eens voor dat de manual/faq nog niet bijgewerkt is. Daarnaast is het erg moeilijk een goede manual/faq/install guide te schrijven. Wellicht ook goed om bovenaan in de readme even te vermelden dat het wellicht onduidelijk kan zijn en dat je graag suggesties ziet ter verbetering :)

Om maar meteen te beginnen eentje waar ik zelf tegenaan gelopen ben bij settings.json als newbie met json objecten:
bijvoorbeeld bij gpio-sender: To what pin is the sender connected (hw-mode: "gpio") zou ik duidelijk maken dat deze regel er alleen in mag staan als je hw-mode: gpio gebruikt, en bij hw-mode: lirc als je die gebruikt. Nu geeft 'ie dat natuurlijk netjes als error aan, maar het is wellicht fijner als dat al meteen voorkomen kan worden.

Nog een tip om erbij te zetten zodat mensen het niet zelf op te hoeven zoeken: om pilight-daemon na het booten op te starten:
code:
1
2
3
"sudo nano /etc/rc.local"
add "sudo pilight-daemon" to an empty line before the exit statement
close file with ctrl-X and Y to save

Heb nog even pilight-learn geprobeerd met "pilight-learn -M --socket=/dev/lirc0". Dat zou toch goed moeten zijn? Krijg verder niks te zien op de terminal als ik dat doe. Ik zou dan eigenlijk een instructie verwachten wat ik zou moeten doen... Als ik vervolgens op wat knopjes van m'n remote druk krijg ik op een gegeven moment "segmentatiefout".

edit@ *geanonimiseerd*: Weet niet wat de laatste is, maar heb em gisteravond rond 23 uur gedownload en gecompileerd. Zal em het nog eens proberen met de allerlaatste :)

editedit: werkt :) jullie gaan af en toe zo hard... :P KUTGW!

[ Voor 17% gewijzigd door Thedr op 11-09-2013 18:56 ]

Verwijderd

jossie67 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:05:
Weer vanvoor af aan begonen

Ik hoop dat ik de juiste volgorde heb

code:
1
2
3
4
5
6
7
cd ~
git clone https://github.com/pilight/pilight
cd pilight

make clean
make
make install

code:
1
modprobe lirc_rpi gpio_in_pin=18 gpio_out_pin=17
kan ik niet uitvoeren ik krijg een foutmelding
code:
1
ERROR: could not insert 'lirc_rpi': No such device
Op een verse install met de pi user moet je het als volgt anders doen:

code:
1
2
sudo make install
sudo modprobe lirc_rpi gpio_in_pin=18 gpio_out_pin=17

De rest staat beschreven in de README. Eigenlijk stond dit er ook:
code:
1
Don't forget to use the command sudo prior to all commands below when you're not logged in as root

Succes met de wiki. :)

@Thedr: Je hebt niet de laatste GitHub versie, volgens mij...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2013 18:12 ]

• jossie67
@*geanonimiseerd*
Voor de zekerheid ben ik ingelogd als root
Ik heb trouwens de github gisteravond gedownload, ik zal het straks weer eens doen.
Eerst even de kinderen naar bed
Thedr schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:05:
@CurlyMo: met al jullie harde werk en regelmatige updates komt het natuurlijk ook wel eens voor dat de manual/faq nog niet bijgewerkt is. Daarnaast is het erg moeilijk een goede manual/faq/install guide te schrijven. Wellicht ook goed om bovenaan in de readme even te vermelden dat het wellicht onduidelijk kan zijn en dat je graag suggesties ziet ter verbetering :)
Dat klopt helemaal, maar zodra er nog gevraagd wordt naar USE_LIRC in de settings.h dan vind ik dat wel een van die uitzonderingen. Dat was namelijk nergens meer te vinden, omdat het al lang niet meer van toepassing is. Daarnaast onderken ik ten volste dat de README op git niet ideaal is, maar tot nu de het beste wat ik kan bieden. Via de wiki probeer ik nu een tussenweg te vinden. Dan hoef ik hem niet te schrijven, maar kunnen jullie dat doen in een begrijpbare taal :)

• Sander
  • Niet online
@*geanonimiseerd* / @CurlyMo:

Top het werk dat jullie verzet hebben met het sartano protocol, echt super stabiel nu!

Ik heb mezelf al tientallen keren voorgenomen om een paar uur in de code te duiken en mijn C kennis op te halen, helaas is het er nog niet echt van gekomen :-(

Heb nog steeds het idee om via config de mogelijkheid gegroepeerde schakelaars toe te voegen aan de UI.

• jossie67
CurlyMo schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:47:
[...]

Dat klopt helemaal, maar zodra er nog gevraagd wordt naar USE_LIRC in de settings.h dan vind ik dat wel een van die uitzonderingen. Dat was namelijk nergens meer te vinden, omdat het al lang niet meer van toepassing is. Daarnaast onderken ik ten volste dat de README op git niet ideaal is, maar tot nu de het beste wat ik kan bieden. Via de wiki probeer ik nu een tussenweg te vinden. Dan hoef ik hem niet te schrijven, maar kunnen jullie dat doen in een begrijpbare taal :)
Je geeft al heel veel. Andere kunnen ook wel wat doen.

Is er een change log of is het advies bij problemen. altijd eerst de laatste GitHub te downloaden.

Ik ga weer beginnen onder root met
  1. cd ~
  2. git clone https://github.com/pilight/pilight
  3. cd pilight
  4. make clean
  5. make
  6. make install
  7. modprobe lirc_rpi gpio_in_pin=18 gpio_out_pin=17
Ik zie dat de readme is bij gewerkt ;)
Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is in de eerste plaats bedoeld als ontwikkeltopic, en pas daarna als hulptopic.

Als je toch een vraag willen stellen over pilight kijk dan eerst:
1) Of je antwoord op de pilight wiki te vinden is.
2) Of je antwoord al te vinden is op het pilight forum.
3) Of je antwoord al te vinden is in dit topic.