btw
Je leveled echt afschuwelijk veel te snel om het ook maar enigszins interessant te maken om je sets bij elkaar te sparen. Bij de tijd dat je halverwege bent is de gedeeltelijke set al hopeloos verouderd.
Net als bij de meeste andere moderne MMORPG's zorgt dit er voor dat ik niet echt super gemotiveerd ben om complete sets bij elkaar te sparen of materia melding toe te passen. Je veranderd toch gear ieder uur... en FFXIV is ook zo makkelijk dat +1 of +2 in een stat nu niet echt een voelbaar verschil maakt of nodig is. Nee ik denk dat ik meeste maar langs me heen laat gaan totdat ik bij end game ben en dat je er ook daadwerkelijk iets voor meer dan een uur aan hebt.
Helemaal mee eens. Ik zou wel eens een MMO willen zien waar je casual er gewoon 6 maanden over doet om max level te zijn. 10-15 jaar geleden was dat er nog, tegenwoordig is het 1-2 weken maximaal, casual dan, de echte diehards hebben dit in 2 dagen al voor elkaar.
Je opmerking over gear is dan ook volkomen waar en wederom de reden waarom craften wel leuk is maar niet ter voorziening van anderen, of je moet endlevel spullen maken.
Hetzelfde met vissen, ik ben casual vrij gemakkelijk lvl 50 geworden en alhoewel dat prettig voelt, is het tevens een teleurstelling. Ik weet dat een MMO pas op endlevel begint, maar de aanloop is me te makkelijk en te snel.
En ja, als het te moeilijk of traag word dan haakt de grote massa af en is dit niet aantrekkelijk voor de industrie, maar toch, ik hoop nog op een MMO waarbij 6 maanden doen over een skill geen uitzondering is. Ultima Online heb ik er 3 maanden over gedaan om alleen al van de skill Cartography van 99,9 naar de 100% te gaan, en dat met gemiddeld 2 uur cartography per dag. Dat was destijds echt een accomplishment.