MIUI is een ROM van de Chinese fabrikant Xiaomi. Deze ROM staat vooral bekend om zijn grote selectie thema's en mooie effecten. Sinds kort wordt er gewerkt aan een tablet versie, deze heb ik kunnen bemachtigen via een closed-beta tester.
Uiterlijk
Ook deze versie van MIUI is qua uiterlijk natuurlijk weer een pareltje. Er zijn veel gelijkenissen met iOS 7, maar dat mag de pret niet drukken. Er worden overal lichte kleuren gebruikt, en erg veel transparantie. De UI werkt verder goed, en zit logisch in elkaar. Heel Android is echter wel overhoop gegooid, dus je moet af en toe zoeken naar een instelling of optie. Het multitasken is een kloon van iOS 7, zo ook de notifications en het lockscreen. Persoonlijk heb ik hier geen problemen mee, ik vind het er erg strak uit zien. Hier en daar zit nog een Chinees woordje, maar aangezien dit nog een alpha versie is zit ik er niet mee.
Snelheid
Deze ROM is lekker soepel en snel. Een score van 20k op Antutu zegt natuurlijk niet veel, maar de tablet voelt snel aan. De animaties gaan meestal soepel, al hakkelt het af en toe nog een beetje. Dit gebeurt vooral als er zich veel transparante objecten op het scherm bevinden, zoals de notification drawer. Niet een groot probleem, de ROM is verder erg responsief en vlot.
Browser
De standaard browser vond ik altijd erg fijn op vorige MIUI ROM's, maar hier voelt hij toch nog niet zo perfect. Zo is hij af en toe een beetje laggy, en zit er een bug in waardoor je af en toe de browser moet herstarten. Verder ziet de browser er wel erg mooi en strak uit, maar ik gebruik toch liever een andere.
MIUI Apps
Zoals altijd worden er standaard een aantal MIUI apps meegeleverd.
- Contacts
- Calendar
- Email
- Notes
- Clock
- Calculator
- MiCloud
- MiCredits
- Market
- Explorer
- Downloads
Dit zijn stuk voor stuk prachtig ogende apps die erg prettig werken en volledig in de MIUI stijl op je full hd display verschijnen. De MiCloud en MiCredits apps zijn niet erg nuttig hier in Nederland, aangezien deze apps specifiek voor de Chinese markt zijn.
Homescreen
Het homescreen doet denken aan het iOS homescreen, al je apps worden rechtstreeks op je startscherm geplaatst en er is geen app drawer. Het voordeel is echter dat je niet alleen apps maar ook widgets kunt plaatsen. Verder zijn de transition effects in te stellen, en is het scrollen tussen pagina's lekker soepel.
Vernieuwend is dat je nu op het meest linker scherm geen apps meer kunt plaatsen, alleen widgets. Wat de reden is voor deze verandering weet ik niet, maar ik vind het een vreemde keuze. Ook zit er nog een flinke bug in, de icons in de dock kun je niet veranderen. Je kunt er prima eentje uitslepen, maar er past er geen bij. Als je er eenmaal een uit hebt gesleept, kun je deze ook niet meer terug zetten. De enige oplossing is om de data van de launcher te verwijderen. Dit wordt zeer waarschijnlijk nog opgelost in een volgende versie.
Batterij
De batterijduur is prima op MIUI, niet veel anders dan stock. Misschien is ie een tikje beter op standby, maar dat kan ook komen doordat ik nog minder apps heb geïnstalleerd dan op mijn stock installatie. 'S nachts gaat er niet één procent af, wat toch wel een prestatie is in mijn ogen. Ook tijdens het gebruik gaat de batterij gewoon lang mee, prima prestaties dus.
Conclusie
Dat MIUI voor tablets nog niet af is, is wel te merken. Er zitten een paar vervelende bugs in, maar ik weet zeker dat deze er nog uit worden gehaald. Overall is de ervaring best goed, de UI streelt m'n ogen en de functionaliteit is prima. Er mist echter nog wel een belangrijk deel van MIUI, de theme support. Ik kan nergens een theme manager vinden! Dit is waarschijnlijk omdat de alpha dit gewoonweg nog niet heeft.
Al met al is dit nu al een prima ROM, ik gebruik 'm als daily driver en het bevalt me prima!
Hier nog een linkje met alle screenshots