Ik:
* Ergens in het midden tussen 'links' en 'rechts' (hoewel ik dat vervelende termen vind)
* Liberaal, maar wel met regelgeving waar dat nodig is om misbruik van vrijheden te voorkomen
* Ontwikkelingshulp: ja, maar alleen ter educatie/kennisoverdracht, of het moet echt noodhulp zijn.
* Progressief
* Een seculiere samenleving. Iedereen heeft vrijheid van godsdienst en recht op een 'gebedshuis' om samen te komen. Maar die vrijheid houdt op waar de openbare ruimte of privésfeer van niet-aanhangers van die godsdienst begint.
* Vóór vereniging of zelfs federatie van Europese landen, maar niet in de huidige vorm en samenstelling.
* Voor een duurzame energie- en voedselvoorziening, maar niet tegen elke economische prijs en steeds iedere stap overwegend afhankelijk van de technologische ontwikkeling.
* Economisch liever een technocratie dan de huidige democratie waarin 'het volk' voor de meeste charmante persoon of het meest populaire verhaal kiest en je dan een soort ruilhandel krijgt in standpunten, ipv wat er écht, korte en lange termijn, moet gebeuren.
Op dit moment neig ik het meest naar D66 als het minst slecht passend bij mijn standpunten. Maar ook die partij vind ik verre van perfect. Té 'zuur', té pro Europa zoals het nu is.
Woeler schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:13:
[...]
Daarom willen we ook lid worden van de EVA (Europese Vrijhandelsassociatie). Zoals Ijsland en Noorwegen. Overigens is de economie van beide landen stabiel en aan het groeien. Zij lachen zich kapot, terwijl wij moeten betalen voor een falende valuta.
Tsja. Toch doen 'jullie' nu té makkelijk de aanname dat de gebruikte valuta de belangrijkste factor is die bepaalt hoe stabiel de economie is. Ijsland en Noorwegen hebben ook weer heel veel andere dingen die Nederland niet of minder heeft (grondstoffen, energiebronnen zoals aardwarmte, aantal m2 grond per inwoner, etc.).
De Euro is niet perfect en we hadden zeker de zuidelijke landen (of in het algemeen landen met een heel andere 'economische cultuur') hier nooit zo maar in moeten betrekken, maar doen alsof je zo maar weer even de gulden kan invoeren is gewoon te naief voor woorden. Die gulden wordt sowieso direct aan de Euro gekoppeld (aan de valuta die Duitsland gebruikt, zoals met de dMark ook altijd het geval is geweest).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.