Zoijar schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:11:
[...]
Zat even een paar programmapunten van de LP door te lezen... sorry dat ik het zeg hoor, maar wat een idioten.
- Een solide Rijksbegroting zonder tekorten;
- Het afschaffen van inkomstenbelasting en belastingheffing via ondernemers;
En dan alles privatiseren. Puur de macht van het geld en corruptie. Wat een verschrikkelijke maatschappij zou dat worden. Een beetje de middeleeuwen.
Jouw mening hierin is ook subjectief. Verwoord het niet als een waarheid. Jouw mening is dat dit een verschrikkelijke maatschappij zal worden, mijn mening is dat een maatschappij dat verlost is van de overheid een prachtige maatschappij is.
Als ik de partij programma's van ongeveer elke politieke partij doorlees staan deze vol met halfwaarheden, tegenstrijdigheden, en overig geneuzem. Ik zal nooit stellen dat de LP een solide partijprogramma heeft, maar wel een partij programma waar ik mijzelf deels in kan vinden.
Ik ben van mening dat de staat enkel dient te zorgen voor een beperkt kader van wetten en regelgeving (die gericht zijn aan het garanderen van persoonlijke vrijheid en die een kader schappen zodat een economie kan draaien (contractrecht e.d.) en dat binnen deze kaders de private sector zichzelf zal moeten ontwikkelen. Of dit ooit gaat gebeuren is een tweede, maar zonder een droom heb je niets om voor te lezen.
Om even in te haken op je koppeling naar Objectivisme. Ik ben zeer goed ingelezen over dit onderwerp, ik snap (voor zover dat kan) de gedachtegang van mevrouw Rand. Ik ben het eens met sommige van haar stellingen, maar oneens met vele anderen. Ayn Rand is voor mij bijna een persiflage van zichzelf. In vele aspecten doorgeschoten, en daarom niet serieus genomen.
Over mijn idee op het gebied van belasting. belasting is een noodzakelijk kwaad. Er is geld nodig om de overheid in stand te houden, dit is logisch. Echter de manier waarop dit geld wordt geïnd vind ik oneerlijk.
Een systeem op basis van consumptie ipv beloning zou veel eerlijker zijn. Geen inkomsten belasting (0%) maar een belasting op consumptie (BTW). Geen wegenbelasting, maar belasting op kilometers. De gebruiker betaald, belasting op export van goederen aan de grens (tot een niveau dat het de concurrentiepositie van Nederland niet schaad). Tevens waarom exploiteert de overheid geen "for profit" instellingen? In Singapore is dit een succesvol concept gebleken.
Ik verdien een stevig salaris voor mijn leeftijd en carrière niveau, echter sta ik ook nog maar aan het begin hiervan en zal nog stevig doorgroeien. Ik ben geen echte spaarder, dus ik consumeer veel. Door veel uit te geven zou ik meer geld in het laatje van de overheid storten. Ik kan mijzelf luxe goederen veroorloven wat wederom meer geld in het laatje legt. Ik ben ook van mening dat iemand die een minder inkomen heeft helemaal geen dure luxe goederen nodig hoeft te hebben. Deze persoon betaald dan automatisch naar rato minder belasting.
Tevens ben ik het er mee oneens dat ik geen eigenlijke inspraak heb over waar mijn geld heengaat. Het is namelijk voor de overheid makkelijk uit te delen met andermans geld. Ik hecht 0.0 waarde aan ontwikkelingshulp. Waarom zou ik hier dan voor moeten betalen? hetzelfde met het sociale vangnet. Ik zit in een situatie waar ik geen angsten zou hebben voor een baan. Ik ben best bereid om te zeggen "ik betaal niet voor sociale zekerheid, en dan zal ik er ook geen aanspraak op doen."
Dit geldt ook weer voor de wirwar van subsidies. Ik vindt het niet correct dat een deel van mijn belastinggeld naar een of andere obscure kunstenaar gaat die zonder mijn (ons) geld geen eten kan betalen. Een kunstenaar die niet kan leven van zijn werk is een gefaalde kunstenaar. Ik ben best bereid om voor kunst te betalen, en doe dit ook stevig. maar enkel, uit principe, van kunstenaars die 0 overheidsgeld vangen.
Uiteraard is het allemaal een stuk complexer.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 19-07-2013 13:13
]