[Ervaringen] Alienware producten - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Boempatat schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:15:
[...]

Heb een vergelijkbare situatie meegemaakt bij het bestellen van mijn Alienware.
Was destijds nog de R4, aangeleverd in eenzelfde toestand.
Ik had toen gelukkig alle verzekeringen en garanties genomen + Pro support.
Na heel veel discussies en eindeloze telefoongesprekken met Dell medewerkers kreeg ik een technieker toegestuurd met de nieuwe onderdelen. Voor mij was dit geen oplossing, ik eiste een perfect aangeleverd toestel. Nogmaals mijn beklag gedaan op twitter, via Pro Support. Uiteindelijk sprak iemand van Dell mij aan met het voorstel om het toestel om te ruilen. Ik kreeg toen een gloednieuwe R5 met veel betere spec dan ik had besteld. Duurde wel nog een maand voor hij er uiteindelijk was...
Misschien ook eens het overwegen waard, laat je niets wijsmaken.
Uiteindelijk ben jij de klant, en klant is koning.
The Inquisitor schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:37:
Inderdaad. Laat je niet te makkelijk van de wijs maken, en dat is lastig, zeker als je niet een assertief persoon bent. Het kost (helaas!) tijd en moeite om je gelijk te krijgen (zou uiteraard niet moeten), maar het is wel de beslissing waard. Of althans, dat moet je zelf bepalen :)
IK blijf ook gewoon terugbellen. Merk echt dat je er achteraan moet zitten om iets gedaan te krijgen nu helaas. Helpt ook niet mee dat de informatie voorziening niet geweldig is en ik nu 2 verschillende verhalen heb gehoord. Ik heb foto's opgestuurd en kreeg te horen dat hierop besloten kan worden om het systeem omgeruild te krijgen. Bel ik net weer terug en komen ze weer met het bericht dat ik een refund kan krijgen. Alleen zijn de prijzen een stuk omhoog gegaan en ik had al met 10% vip korting besteld. Dus om nou een paar honderd euro meer te betalen voor hetzelfde product wat gewoon kapot is aan geleverd is natuurlijk voor de gekke. Toen ik dat aankaartte kreeg ik te horen dat ze het gaan bespreken en dat ik morgen dan meer hoor. Onderhand zijn we bijna een week verder. Heel erg hinderlijk maar ik wil gewoon waarvoor ik betaald heb zoals beloofd.
lindseysew schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:57:
[...]

Poeh en ik maar denken dat ik de enige was...
Gewoon terugsturen en je krijgt uiteraard je geld gewoon terug.
Maak wel ff foto's, duurt om eerlijk te zijn na het binnen krijgen van de Alienware 1,5 week voordat je geld op de rekening staat...

Mits je de beslissing neemt om het terug te sturen natuurlijk.. :+
Ik wil 'm gewoon omgeruild zien voor een goed exemplaar. Het is helaas de enige laptop naar mijn mening in deze categorie op de markt die aan mijn eisen voldoen.

-Tot zekere hoogte draagbaar
-970GTX in combi met goede koeling
-5 uur+ accu duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
Sn0wblind schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:08:
[...]

[...]

IK blijf ook gewoon terugbellen. Merk echt dat je er achteraan moet zitten om iets gedaan te krijgen nu helaas. Helpt ook niet mee dat de informatie voorziening niet geweldig is en ik nu 2 verschillende verhalen heb gehoord. Ik heb foto's opgestuurd en kreeg te horen dat hierop besloten kan worden om het systeem omgeruild te krijgen. Bel ik net weer terug en komen ze weer met het bericht dat ik een refund kan krijgen. Alleen zijn de prijzen een stuk omhoog gegaan en ik had al met 10% vip korting besteld. Dus om nou een paar honderd euro meer te betalen voor hetzelfde product wat gewoon kapot is aan geleverd is natuurlijk voor de gekke. Toen ik dat aankaartte kreeg ik te horen dat ze het gaan bespreken en dat ik morgen dan meer hoor. Onderhand zijn we bijna een week verder. Heel erg hinderlijk maar ik wil gewoon waarvoor ik betaald heb zoals beloofd.

[...]

Ik wil 'm gewoon omgeruild zien voor een goed exemplaar. Het is helaas de enige laptop naar mijn mening in deze categorie op de markt die aan mijn eisen voldoen.

-Tot zekere hoogte draagbaar
-970GTX in combi met goede koeling
-5 uur+ accu duur
Begrijp ik helemaal, ik was er op een gegeven moment gewoon klaar mee.
Geld terug en MSI GS60 gekocht, geen spijt van gehad!
Echter heeft mijn beest geen goede accuduur, max 2-3 uur op laagste standjes en dan alleen browsen of films kijken :X
Je kan ook eventueel een mail sturen naar ; Dell_EMEA_VIP@Dell.com
Met daarin informatie van je als student :P
Ze vragen alleen dit ;

- Naam en achternaam :
- Woonadres,postcode,stad :
- Gewenste product,link of E-value code :
- Telefoonnummer :
- Naam van bedrijf,school of instelling :

Kan je altijd proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Beide bedankt voor de antwoorden, ik kom er echter alsnog niet uit.
Coehinator schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:33:
Ja daardoor kreeg ik het terug...
Dus zou moeten werken.
Alleen heb ik een lenovo installer gebruikt om alles te verwijderen. want alles had ik dik in de soep gedraaid wat betreft drivers. maar in jou geval niet nodig denk ik
Heb jouw manier gebruikt, maar ik krijg alsnog geen Dolby home theatre V4.
Embryo1 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:42:
http://ftp.station-driver...353&func=fileinfo&id=1591

Download deze nieuwste driver, voor Windows 10. Uitpakken en installeren. In de Realtek directory vind je de map PCEE4.
Daarin kun je het Dolby Home Theater V4 installeren.
Deze methode ook geprobeerd, het programma wordt geïnstalleerd maar werkt simpelweg niet.

Edit:
So previously what I used to do, is install that latest driver, then after the restart, I would manually double click on the DolbyAdancedAudio.msi to install it! While the Dolby Digital app did appear in the taskbar, I tested some audio and with Dolby on or off it made 0 difference to the sound effects. Furthermore, the equalizer wasn't moving up/down depending on the audio frequencies like it should.
(...)
If you don't install it that way, even though the app would be there, there would be no integration / effect on your Audio
(http://forum.notebookrevi...eater-v4-download.760994/)

Dat klopt dus. Als je PCEE4 los download, heeft de software geen effect.
It looks like the Realtek and Conexant audio drivers made in late 2013 and beyond are defaulting to the newer Dolby Digital Plus (I call "V5") instead of Dolby PCEE4 (V4) because of an audio architectural change in Windows 8.1 and Windows 10.

Here are some other minor differences between Dolby Digital Plus and Dolby Home Theater V4.

Dolby Home Theater V4 application software is 32bit only but can run on either 32bit or 64bit Windows; the V4 software installs in the \Program Files (x86)\ folder if installed on x64 Windows. The Dolby PCEE4 (V4) audio processing object [APO] DLL files bundled with Realtek & Conexant audio drivers do come in 32bit & 64bit though.

Dolby Digital Plus Home Theater application software is offered in both 32bit and 64bit editions and is more compliant to the audio standards of Windows 8.1 & 10.
(https://forums.lenovo.com...l-Plus-after/td-p/1524216)

Dolby Digital is dus de vervanger van PCEE4, maar is wel minder uitgebreid, zie;

Afbeeldingslocatie: http://parari.com/uo/hpgazou/dell-pc/alienware-17/alienware-17-dell-note-pc-dolby-digital-plus-home-theater.gif

Het voordeel is dat je deze software wél zonder problemen kunt installeren, inclusief integratie.
> Kies voor de audio drivers van Dell voor Win 8.1 (Audio_Driver_DW2CT_WN_7260_A01)
Mapje RealtekHDAudio > DS1 > x64 > DolbyDigitalPlusHT.msi

[ Voor 52% gewijzigd door The Inquisitor op 08-08-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:35
The Inquisitor schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:26:
Beide bedankt voor de antwoorden, ik kom er echter alsnog niet uit.

[...]

Heb jouw manier gebruikt, maar ik krijg alsnog geen Dolby home theatre V4.

[...]

Deze methode ook geprobeerd, het programma wordt geïnstalleerd maar werkt simpelweg niet.

Edit:

[...]

(http://forum.notebookrevi...eater-v4-download.760994/)

Dat klopt dus. Als je PCEE4 los download, heeft de software geen effect.

[...]

(https://forums.lenovo.com...l-Plus-after/td-p/1524216)

Dolby Digital is dus de vervanger van PCEE4, maar is wel minder uitgebreid, zie;

[afbeelding]

Het voordeel is dat je deze software wél zonder problemen kunt installeren, inclusief integratie.
> Kies voor de audio drivers van Dell voor Win 8.1 (Audio_Driver_DW2CT_WN_7260_A01)
Mapje RealtekHDAudio > DS1 > x64 > DolbyDigitalPlusHT.msi
Weet je zeker dat echt alles gedeinstalleerd is wat betreft je audio driver? als je hem er zo overheen knalt werkt hij niet nee. Dus echt helemaal schoon schip maken, en op mijn manier uitvoeren. heeft bij mij gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:15
Ik heb de nieuweste Serie alienware 17inch laptop. Welk merk/type geheugen zou ik het beste kunnen nemen aangezien ik wil upgraden naar 16 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Coehinator schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:06:
[...]

Weet je zeker dat echt alles gedeinstalleerd is wat betreft je audio driver? als je hem er zo overheen knalt werkt hij niet nee. Dus echt helemaal schoon schip maken, en op mijn manier uitvoeren. heeft bij mij gewerkt.
Hmm, je kunt de drivers niet installeren zonder de oude te deïnstalleren... maar dat gaat via dezelfde installer (die pas hervat na reboot). Wellicht nogmaals proberen dan :+
geldermalsen schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:19:
Ik heb de nieuweste Serie alienware 17inch laptop. Welk merk/type geheugen zou ik het beste kunnen nemen aangezien ik wil upgraden naar 16 GB.
Je kunt met verschillende tooltjes kijken welk geheugen je nu hebt. Het probleem is waarschijnlijk dat je deze als consument niet kan kopen, maar het is het waard om te checken (zodat je hetzelfde merk en type kan kopen).

Het gaat, uit mijn hoofd, om DDR3 1600mhz LV (low voltage, dit laatste is belangrijk, gewone mogen er niet in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:19
Sn0wblind schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:08:
[...]

[...]

Daar heb je ook gewoon recht op denk ik. Hij is kapot geleverd en je wilt een nieuwe die moet je ook gewoon krijgen dit is gewoon een geval DOA. Ik zou het gewoon aan blijven kaarten dat ze je een nieuwe leveren en als je dat op de telefoon voor elkaar hebt laten bevestigen per mail.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
GerGio schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 02:09:
[...]

Daar heb je ook gewoon recht op denk ik. Hij is kapot geleverd en je wilt een nieuwe die moet je ook gewoon krijgen dit is gewoon een geval DOA. Ik zou het gewoon aan blijven kaarten dat ze je een nieuwe leveren en als je dat op de telefoon voor elkaar hebt laten bevestigen per mail.
Vorige week donderdag een swap toegewezen gekregen. Maar kreeg geen bevestiging. Net even gebeld en een medewerker zei dat deze inderdaad is aangevraagd. Dus even gevraagd of ze me een tracking kunnen mailen. Hoop dat deze snel aankomt. Zit nu weer tijdelijk te werken op een gare Samsung Ativ book 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30
[...]

Even iets anders, iemand ervaringen met de upgrade kits van Eurocom?
Heb nu de 780M maar twijfel om hem te vervangen met de 980M

Zijn er nog mensen die een upgrade succesvol hebben uitgevoerd?
Gaat dit ook met de CPU?
Hier is daar flink wat over te vinden:
http://forum.notebookrevi...z-gtx980m-upgrade.768673/

Mocht je van de oude 780 af willen tegen die tijd dan heb ik wellicht wel interesse erin voor mijn R4 :) en voor de mensen die het nog gevolgd hadden; ik heb reeds een andere R4 al een tijdje waar ik nu ook een losse display unit voor gekocht heb die ik zal gaan modden (glasplaat verwijderen en vervangen voor een custom bezel).

[ Voor 16% gewijzigd door _Drake_ op 10-08-2015 13:01 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01-2023

Even iets anders, iemand ervaringen met de upgrade kits van Eurocom?
Heb nu de 780M maar twijfel om hem te vervangen met de 980M

Zijn er nog mensen die een upgrade succesvol hebben uitgevoerd?
Gaat dit ook met de CPU?
http://forum.notebookrevi...7145/page-9#post-10062910 (post 34/35)

Als je Woodzstack benadert met een PM, is de prijs aanzienlijk minder volgens een aantal, ondanks dat hij volgens mij werkzaam is bij of voor Eurocomm. Hij weet ook precies welke kit je nodig hebt, omdat daar blijkbaar nogal wat verschil in zit, mbt. bevestiging en koeling. Mogelijk kan hij ook iets doen ivm. de verzendopties, om de evt. bijkomende kosten te drukken.

http://www.eurocom.com/ec/vgas(1)ec

Alienware 17, 4700MQ, GTX780m, SSD, 120Hz. (Windows11) - XPS L702x , GT 555m, SSD, 120Hz (Windows 10) - Galaxy A52(2021) - Galaxy Tab S 10.5 - Galaxy Tab S6 lite - Galaxy Watch 4 Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boempatat
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-06-2024
@ _Drake_ Thanks voor de reactie, helaas is hij al beloofd aan Warapapaba. Maar dit is nog helemaal niet zeker aangezien ik nog redelijk tevreden ben over de 780M

@ Embryo1 Super bedankt voor deze tip, dit wist ik niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Via Dell heb ik geprobeerd korting te krijgen op 3 laptops. Helaas wilde ze geen korting geven waar ik toch wel teleurgesteld over was.

Nu lees iik advertenties waar mensen op de AW17 700 euro korting hebben gekregen met kortingsbonnen. Hoe krijgen ze dit voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-01-2020
Squ1zZy schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:05:
Via Dell heb ik geprobeerd korting te krijgen op 3 laptops. Helaas wilde ze geen korting geven waar ik toch wel teleurgesteld over was.

Nu lees iik advertenties waar mensen op de AW17 700 euro korting hebben gekregen met kortingsbonnen. Hoe krijgen ze dit voor elkaar?
Aanmelden bij Dell als VIP (kan dit nog?) Zo krijg je 10% korting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Timmeuh schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 06:40:
[...]

Aanmelden bij Dell als VIP (kan dit nog?) Zo krijg je 10% korting :)
"Momenteel kunnen we helaas geen nieuwe leden accepteren,Tot nader bericht adviseren wij u later terug te komen voor meer informatie."

http://www.dell.com/learn...paigns/dell-vip-home-page

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Squ1zZy schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:00:
[...]

"Momenteel kunnen we helaas geen nieuwe leden accepteren,Tot nader bericht adviseren wij u later terug te komen voor meer informatie."

http://www.dell.com/learn...paigns/dell-vip-home-page

:(
Schijnt toch te lukken als je contact met Dell opneemt:
Vanaf hier lezen: Embryo1 in "[Ervaringen] Alienware producten - Deel 2"

Volgens mij zijn er alleen wat reacties uitgeknipt door mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
Het is in ieder geval niet meer zo'n vetpot als vroeger, met de sheet(epp truuc), en de shopkorting/haalmeeruitjecard en ook nog eens die coupon code die je kreeg als je je winkelmandje opsloeg.
op die manier viel er inderdaad honderden euro's te besparen.

Nu zijn de globale prijzen omhoog gegaan. Plus dat er binnen de webshop van Dell dingen verandert zijn, en dat shopkorting nu nog amper de moeite waard is.

Is het nog gelukt met Home Theatre V4 @The Inquisitor?

[ Voor 6% gewijzigd door Coehinator op 11-08-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Coehinator schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:38:
Is het nog gelukt met Home Theatre V4 @The Inquisitor?
Zit nog steeds op die Dolby Advanced (want die werkt wel). Binnenkort toch maar even jouw methode op de volledige manier proberen, want heb het idee dat V4 beter klonk.

De tafel zit een beetje vol dus heb al een paar dagen de Alien niet aan gehad :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
The Inquisitor schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:03:
[...]

Schijnt toch te lukken als je contact met Dell opneemt:
Vanaf hier lezen: Embryo1 in "[Ervaringen] Alienware producten - Deel 2"

Volgens mij zijn er alleen wat reacties uitgeknipt door mods.
Moest via mail, maar tot op heden nog niets vernomen.. Heb 2x een AW 13 nodig. Zou me toch 300 euro schelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Heb me replacement Alienware 15 binnen gekregen. Uiteindelijk toch kunnen oplossen met de customer support. Dat is wel wat jammer die ervaring dat ze niet zo consistent zijn onderling en het allemaal wat moeizaam gaat.

De nieuwe Alienware 15 lijkt daarintegen uitstekend te zijn, nog geen tijd gehad om erop te gamen maar de laptop zit nu wel goed in elkaar en voelt als erg degelijk aan, scherm is ook goed zonder dode pixels etc. Dit weekend maar even helemaal ready make voor productivity en me games erop knallen om even goed te testen. Tot nu toe in ieder geval tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Goed om te horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 14:10
Hallotjes mensen, Ik heb weer eens(goh) een vraagje. Is het mogelijk om met een alienware m17x r4 144hz schermen aan te sturen? Een vriend van me had namelijk voor een lan de Benq XL2411Z staan, maar ik kan hem niet via mijn geniale Minidisplay naar Display, dan van display naar DVI. Kan hiermee dus geen 144hz afspelen. Iemand hier enige ervaring mee?

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Specs: "Video in DVI-D, HDMI, VGA"

HDMI van Alienware naar de BenQ?

@Wara
Heb intussen jouw methodiek geprobeerd, maar alsnog no luck. Er komt hoe dan ook geen Dolby Home v4 op mijn Alien terecht. En ik zat ook even in die oneindige reboot loop (irritant is die zeg!!). Ik heb ook die 'hack' geprobeerd van de beste figuren op het Alienware forum, maar ook dit bood geen soelaas. Jammer maar helaas, ik blijf dan maar bij Dolby Digital Plus, want die werkt dus wel direct na installatie (geen reboot nodig, en geen herinstallatie nodig van drivers). Een andere oplossing zou waarschijnlijk het downgraden zijn, dus de Win8 drivers van de Dell site gebruiken, maar daardoor oudere drivers te gebruiken... of dit gevolgen heeft icm W10 is niet bekend, heb niet zo'n zin om het uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
The Inquisitor schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:27:
Specs: "Video in DVI-D, HDMI, VGA"

HDMI van Alienware naar de BenQ?

@Wara
Heb intussen jouw methodiek geprobeerd, maar alsnog no luck. Er komt hoe dan ook geen Dolby Home v4 op mijn Alien terecht. En ik zat ook even in die oneindige reboot loop (irritant is die zeg!!). Ik heb ook die 'hack' geprobeerd van de beste figuren op het Alienware forum, maar ook dit bood geen soelaas. Jammer maar helaas, ik blijf dan maar bij Dolby Digital Plus, want die werkt dus wel direct na installatie (geen reboot nodig, en geen herinstallatie nodig van drivers). Een andere oplossing zou waarschijnlijk het downgraden zijn, dus de Win8 drivers van de Dell site gebruiken, maar daardoor oudere drivers te gebruiken... of dit gevolgen heeft icm W10 is niet bekend, heb niet zo'n zin om het uit te testen.
Nou, wat je juist moet doen is die Windows 8 drivers pakken, die oude.
maar eerst volledige deinstall doen, met de huidige installer.
Dan pak je die oude met mijn methode.

heeft op een of andere manier bij mij gewerkt. ik zit op V4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Coehinator schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:44:
[...]

Nou, wat je juist moet doen is die Windows 8 drivers pakken, die oude.
maar eerst volledige deinstall doen, met de huidige installer.
Dan pak je die oude met mijn methode.

heeft op een of andere manier bij mij gewerkt. ik zit op V4
Aha juist ja. Dat is het dus. De W8 drivers echt, niet W8.1? Want daarin zit dus allemaal een verschil.
V4 schijnt dus ook echt ouder dan 2013 software te zien, waar Dolby Digital Plus 2013+ is. Geen enkel nieuw apparaat wordt geleverd met v4. Jammer dat de software juist slechter is gaan werken...

Na de upgrade naar W8.1 heb ik inderdaad geen audio drivers geupgrade, waardoor we dus v4 hebben behouden.

Zo klinkt het allemaal weer logisch. Als ik zin heb morgen dan maar de W8 drivers proberen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
The Inquisitor schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:47:
[...]

Aha juist ja. Dat is het dus. De W8 drivers echt, niet W8.1? Want daarin zit dus allemaal een verschil.
V4 schijnt dus ook echt ouder dan 2013 software te zien, waar Dolby Digital Plus 2013+ is. Geen enkel nieuw apparaat wordt geleverd met v4. Jammer dat de software juist slechter is gaan werken...

Na de upgrade naar W8.1 heb ik inderdaad geen audio drivers geupgrade, waardoor we dus v4 hebben behouden.

Zo klinkt het allemaal weer logisch. Als ik zin heb morgen dan maar de W8 drivers proberen. Dank!
Klopt volgens mij als een bus.
Er staat mij iets van bij dat ik ze wel eens geupdate heb, en dat ik toen met die nieuwe zat opgescheept. Zal die post er eens bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 15:38

Thermometer

Whoop Whoop!

Voor de Alienware mede-eigenaars hier, kunnen jullie mij misschien helpen met het volgende:

Ik ben mijn Alienware 17 R5 aan het verkopen op Vraag&Aanbod en ga hem waarschijnlijk zonder mijn huidige SSD verkopen. Dit betekent dat ik de fabrieksinstellingen wil terugzetten op de originele HDD die erbij zat. Dit is an sich niet zo'n probleem, maar omdat ik sinds kort op Windows 10 ben overgegaan, zou AlienRespawn niet goed werken.

Hebben jullie enig idee hoe ik een recovery USB kan maken voor Windows 8.1 (of 10, mocht dat ook werken) met alle Alienware software intact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Hmmm, er schiet me niet zo snel iets te binnen. Maar Alienware levert niet bijzonder veel Software erbij, maar je wilt natuurlijk een laptop hebben die boot naar instellingsmenu ipv bureaublad.

Wat ideetjes:

- Je kunt downgraden naar Win8.1 via configscherm van W10.
- Je kunt een Win10 iso downloaden via de migration tool van Microsoft (geen idee of deze ook werkt als je al W10 hebt draaien), maar hierdoor krijg je niet de standaard Alienware software terug... het wordt dan een clean install
- In config scherm van W8(.1) en W10 (denk ik) is er een optie om de PC te herstellen naar oorspronkelijke staat.... Maar je hebt waarschijnlijk een clean install gedaan toen je de SSD kreeg? Dan heb je alsnog handmatig de drivers en software gedownload...
- Heb je de recovery partitie nog op de oorspronkelijke HDD? Die zou dan nog werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
Uuhm, kan allemaal.
Maar volgensmij (mits niet verwijdert) staat er een recovery partitie op die 750GB'er van je.
Die kan je gewoon oproepen, en knalt hij gewoon de w8 versie terug. Gaat buiten Windows om. Dus geen gezeik met Alien Respawn (wat voor geen meter werkt)

En anders gewoon een win8 ISO ergens vandaan plukken en alles alvast installeren. Met een gebruiker zonder wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Coehinator schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:45:
Maar volgensmij (mits niet verwijdert) staat er een recovery partitie op die 750GB'er van je.
Ik denk dat dit de beste methode is inderdaad. Dat zou alle problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
Embryo1 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 00:04:
[...]

Wel heb ik bij het opstarten even een aantal gekleurde balkjes in het scherm sinds de updates van de Nvidia drivers vanaf 353.xxxxx, Maar gelukkig heb ik nog een paar jaar garantie.
Zoals verwacht toch een driver probleem. Sinds ik terug ben naar 347.88, (W 8.1) alles netjes en probleemloos met de GTX 780m. Gelukkig update Windows 10 nu niet meer automatisch.

Alienware 17, 4700MQ, GTX780m, SSD, 120Hz. (Windows11) - XPS L702x , GT 555m, SSD, 120Hz (Windows 10) - Galaxy A52(2021) - Galaxy Tab S 10.5 - Galaxy Tab S6 lite - Galaxy Watch 4 Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 15:38

Thermometer

Whoop Whoop!

Dank jullie wel voor de tips The Inquisitor & Warapapaba! Helaas ben ik zo dom geweest om de Windows.old ter verwijderen omdat het nogal veel in beslag nam op mijn SSD 8)7 en heb ik de HDD volledig geformatteerd om als storage te gebruiken naast de SSD.

Ik ga eerst proberen of ik de recovery partitie op m'n SSD kan gebruiken en misschien heb ik nog de originele USB stick met respawn recovery erop die ik gebruikt heb om naar de SSD te moven. Komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
Thermometer schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:30:
Ik ga eerst proberen of ik de recovery partitie op m'n SSD kan gebruiken en misschien heb ik nog de originele USB stick met respawn recovery erop die ik gebruikt heb om naar de SSD te moven. Komt goed!
Zoniet, dan kan dit artikel met downloads je verder helpen.
https://neosmart.net/wiki/dell-recovery-partition/

De Alienwares 14, 17 en 18 staan genoemd onder in het artikel.

[ Voor 7% gewijzigd door Embryo1 op 18-08-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 13:32
Goedenavond allen,

Laptop (augustus 2013):
Alienware 17
Intel Core i7-4700MQ (6MB Cache, up to 3.4GHz w/ Turbo Boost)1SR
16GB Dual Channel DDR3L at 1600MHz 1SR
NVIDIA GeForce GTX 770M with 3GB GDDR51SR

later een 250Gb samsung SSD erin geplaatst. Nog altijd zielsgelukkig met deze laptop!

Echter sinds ik een scherm heb aangesloten via hdmi is de performance in games een stuk minder. Ik gebruik "expand display" en m'n losse scherm is ingesteld als main display.

Als ik WoW als voorbeeld mag nemen, de presaties zijn niet slecht met custom settings @ medium/good. Maar het fluctueert zo erg. Kan van 200 fps zakken naar 55. Ben mij er van bewust dat het afhankelijk is van omgeving, hoeveel er getekend/berekend moet worden, etc. Maar deze verschillen lijk ik toch te zien tijdens het spelen.

Nu is mijn vraag: Nee, dit is niet de snelste alienware, maar is de hardware zo slecht ? Drivers zijn up to date, ook volgens Dell System Detect (behalve usb drivers, maar dit lijkt me niet de oorzaak). Nvidia experience wil overigens alles op ULTRA instellen als "optimized" maar dan komt FPS niet boven de 35.

Voordat ik uit wanhoop een rewinstall doe, tips ? :)
Mochten er dxdiag reports of iets anders wensen, let me know <3 thanks in advance.

ps: Vaak alt tab zorgt ook (nog meer) voor prestatie loss. Het is me niet geheel duidelijk wat hier de oorzaak van is en hoe te voorkomen. Ik speel windowed full screen. (Excuses voor deze wall of text)

Groet,
John

[ Voor 7% gewijzigd door FlitzZ op 23-08-2015 20:12 ]

AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
FlitzZ schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:08:
Goedenavond allen,

Laptop (augustus 2013):
Alienware 17
Intel Core i7-4700MQ (6MB Cache, up to 3.4GHz w/ Turbo Boost)1SR
16GB Dual Channel DDR3L at 1600MHz 1SR
NVIDIA GeForce GTX 770M with 3GB GDDR51SR
Welke windows versie draai je ?? Als je op W 10 draait, kan dat mogelijk met de laatste drivers, 353.xxx van Nvidia, problemen veroorzaken. Mogelijk kun je eens de Nvidia 347.88 proberen. Mogelijk dat dan alles wat soepeler gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
Excuus, had ik moeten vermelden. Ik draai de bijgeleverde Windows 7 :)

AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
FlitzZ schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:37:
Excuus, had ik moeten vermelden. Ik draai de bijgeleverde Windows 7 :)
Toch ff de 347.88 proberen.Lees nogal wat problemen met de nieuwste drivers van Nvidia.

http://www.nvidia.co.uk/d...rResults.aspx/83148/en-uk

[ Voor 9% gewijzigd door Embryo1 op 23-08-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
Thanks, doe ik!

Het alt tabben wat voor prestatieverlies zorgt. Is dat een geheugen kwestie, videokaart kwestie, of software ? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Neuh, die laptop is prima in orde. De 770M is een vrij snelle kaart.
FlitzZ schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:42:
Thanks, doe ik!

Het alt tabben wat voor prestatieverlies zorgt. Is dat een geheugen kwestie, videokaart kwestie, of software ? :O
Wat bedoel je precies? Als je alt tabt uit een fullscreen game, en je keert terug ben je even de 'fps kwijt', hoe dit technisch in elkaar zit heb ik geen idee. (edit: hierom dus: http://www.howtogeek.com/...alttab-and-how-to-fix-it/ , alhoewel jij aangeeft in borderless te spelen)
Echter sinds ik een scherm heb aangesloten via hdmi is de performance in games een stuk minder. Ik gebruik "expand display" en m'n losse scherm is ingesteld als main display.
Snap ik dit goed: de prestaties zijn achteruit gegaan sinds het gebruik van een extern scherm?
Indien ja: je zit met extend display te werken, en gebruikt dus 2 monitoren om te gamen vermoed ik. Bij 1 display stuurt de videokaart 1920x1080 (neem aan dat je full HD display hebt) aan, terwijl je met een extra scherm (full hd) totaal 3840x2160 aanstuurt (mits de game dat ondersteund).

Het is logisch dat je performance dan achteruit gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door The Inquisitor op 23-08-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
The Inquisitor schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 23:04:
Neuh, die laptop is prima in orde. De 770M is een vrij snelle kaart.

[...]

Wat bedoel je precies? Als je alt tabt uit een fullscreen game, en je keert terug ben je even de 'fps kwijt', hoe dit technisch in elkaar zit heb ik geen idee. (edit: hierom dus: http://www.howtogeek.com/...alttab-and-how-to-fix-it/ , alhoewel jij aangeeft in borderless te spelen)

[...]

Snap ik dit goed: de prestaties zijn achteruit gegaan sinds het gebruik van een extern scherm?
Indien ja: je zit met extend display te werken, en gebruikt dus 2 monitoren om te gamen vermoed ik. Bij 1 display stuurt de videokaart 1920x1080 (neem aan dat je full HD display hebt) aan, terwijl je met een extra scherm (full hd) totaal 3840x2160 aanstuurt (mits de game dat ondersteund).

Het is logisch dat je performance dan achteruit gaat.
Nee, de game draait maar op 1 monitor, de externe via hdmi.

Stel dat op de externe monitor de fps 100 is en ik switch de game (real time) naar de monitor van de laptop, is de fps 120. Terug naar externe, is hij weer 100. (heel vreemd voor mijn gevoel)

en wat alt tabben betreft: Heb het zowel fullscreen als windowed full screen geprobeerd. Stel fps is 100. Na 50x alt tab is fps nog maar 40. Niet even, maar definitief :?

Heb de eerder genoemde driver nog niet geïnstaleerd, ga ik vanavond doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
Embryo1 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:40:
[...]

Toch ff de 347.88 proberen.Lees nogal wat problemen met de nieuwste drivers van Nvidia.

http://www.nvidia.co.uk/d...rResults.aspx/83148/en-uk
Dit werkte een stuk beter. In ieder geval geen rare spikes / drops meer in fps, thanks!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:13

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
FlitzZ schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 22:28:
[...]

Dit werkte een stuk beter. In ieder geval geen rare spikes / drops meer in fps, thanks!
Goed dat het werkt :)

Zal wel aan jullie GPU liggen dan. De GTX765 werkt perfect op de allernieuwste drivers van Nvidia. Sterker nog, op de een of andere manier draait Audiosurf beter dan ooit te voren. Vorige keer gekut met 60fps (hoort niet voor zo'n spel) en 160. Aardig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
Dank voor je reactie Inquisitor :)

Dat is inderdaad een groot verschil zeg :O De 765 zou gemiddeld zo'n 18% (bron 3dmark) "slechter" moeten werken en nu ik jou nu zo enthousiast zie reageren komen er wat dingen bij me op. Wellicht is er nog een WoW speler met een alienware die er ook last van heeft ? Maar is WoW gewoon zo slecht gecodeerd dat videokaarten slechter presteren in dit spel ? Veel andere games speel ik niet behalve LoL en D3 en die kunnen (duh?) prima op max video detail.

Ik gun mezelf ook veel te weinig tijd om me in hardware / sortware te verdiepen. (verkies real life en games boven optimale prestaties van Laptop I guess :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
765 is inderdaad een aardig stukje minder (en toen goedkoper) dan de 770 en 780 (welke had jij nou?). Sinds de upgrade naar W10, heb ik het idee dat alle games vloeiender loopt, maar mijn sample is nog klein (enkele games). Ik weet dus niet of het aan W10 ligt of de nieuwste drivers van Nvidia, maar hoe dan ook: ik ben blij. Jammer dat dit niet voor jullie geldt, en ik hoop dat NV snel met een goede update komt (want schijnbaar ligt het aan de drivers).

Ik heb verder weinig kennis van WoW, ik dacht dat die game wel goed geoptimaliseerd was om een zo'n groot mogelijke doelgroep aan te trekken (waaronder Mac users) en volgens mij speel je dat spel nog prima met een Intel GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
M'n HD7970M lijkt nu echt overleden. Rode strepen over het scherm en crashes bij opstarten, zonder dat het systeem heet is.

Ik ben een clean install aan het doen en tegelijk even aan het kijken daar de mogelijkheden voor m'n M17x R4 en kwam deze tegen:
http://www.hidevolution.c...nware-17-and-m17x-r4.html

(een bedrijf in de US wat upgrades naar de GTX 980M aanbied)

Heeft iemand al ervaringen met een dergelijke upgrade, is het slim om te doen? Zijn er bedrijven in NL/BE/DE die dit ook doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Jozzle op 15-09-2015 14:41 ]

• Jozzle
Ok, nieuwe install hielp niet. Graphics kaart eruit gehaald en het systeem liep weer prima.

Voor de zekerheid kaart er nogeens ingezet (mischien was het een los connectortje ofzo) maar direct weer zwarte of zwart/rode schermen. Ik kan dan niet anders concluderen dat de kaart is overleden.... toch?

Ben dus vast op zoek naar een nieuwe kaart en ik denk dat het verstandiger is te kiezen voor een GTX 970m dan een GTX 980m. CPU gaat misschien een bottleneck vormen en bij de HD7970m, had ik al last van overdreven warmte ontwikkeling. Dan bestaat de grote kans dat de hogere kosten (+€300) van de 980, niet de extra power oplevert die je zou hopen. Any thoughts?

• Jozzle
Een must voor alle alienware eigenaren: Maak de body open en check op pluis/stof. Van buiten zag ik al die tijd niets, maar toen ik de body openhad zat er genoeg om een deel van de warmte afvoer te blokkeren.

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 14:10
Jozzle schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:24:
Een must voor alle alienware eigenaren: Maak de body open en check op pluis/stof. Van buiten zag ik al die tijd niets, maar toen ik de body openhad zat er genoeg om een deel van de warmte afvoer te blokkeren.
klopt! Ik schroef mijn alienware 17 laptop elke ca 3 maanden even open om al het stof eruit te halen. Er blijft best veel stof voor de roosters hangen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• _Drake_
Jozzle schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:19:
Ok, nieuwe install hielp niet. Graphics kaart eruit gehaald en het systeem liep weer prima.

Voor de zekerheid kaart er nogeens ingezet (mischien was het een los connectortje ofzo) maar direct weer zwarte of zwart/rode schermen. Ik kan dan niet anders concluderen dat de kaart is overleden.... toch?

Ben dus vast op zoek naar een nieuwe kaart en ik denk dat het verstandiger is te kiezen voor een GTX 970m dan een GTX 980m. CPU gaat misschien een bottleneck vormen en bij de HD7970m, had ik al last van overdreven warmte ontwikkeling. Dan bestaat de grote kans dat de hogere kosten (+€300) van de 980, niet de extra power oplevert die je zou hopen. Any thoughts?
Ongetwijfeld zullen de soldeerverbindingen van de vram modules losgeraakt zijn (kwaal bij de 7970M) eventueel kan ik hem proberen te reflowen voor je wat al eens gelukt is voor een vriend van mij die dezelfde kaart heeft (mijn eigen 7970m doet het gelukkig nog steeds probleemloos).

Overigens hoort een 7970m met een goede repaste niet warmer te worden dan 67-70 graden bij 20 graden omgevingstemperatuur.

Zowel de 970m als 980m draaien flink koeler dan de 7970m beide zijn totaal geen probleem voor de R4. Al zou ik persoonlijk gewoon de 970m nemen die al snel zat is (maar zolang je de 7970m in dedicated mode draait is dat een kaart die nog steeds flink sneller presteerd dan b.v een 960m).

Voor een 980m zou ik minimaal een 37** cpu aanraden al is de basis 3610/3630qm al snel genoeg (net zo snel als een 4710HQ)

[ Voor 6% gewijzigd door _Drake_ op 16-09-2015 21:29 ]

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Bean77 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:02:
[...]

klopt! Ik schroef mijn alienware 17 laptop elke ca 3 maanden even open om al het stof eruit te halen. Er blijft best veel stof voor de roosters hangen.
Doe je dan alleen de baseplate eraf? Of ga je verder dan dat?

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 14:10
The Inquisitor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:31:
[...]

Doe je dan alleen de baseplate eraf? Of ga je verder dan dat?
alleen baseplate en dan de fans eruit halen om goed bij de ventilatiegaten te kunnen. Daar zit de meeste stof. En ook de fans een beetje doorblazen want daar blijft ook aardig wat hangen.

[ Voor 34% gewijzigd door Bean77 op 16-09-2015 17:36 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Bean77 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:35:
[...]

alleen baseplate en dan de fans eruit halen om goed bij de ventilatiegaten te kunnen. Daar zit de meeste stof. En ook de fans een beetje doorblazen want daar blijft ook aardig wat hangen.
Oke thanks. Het is alweer een tijdje geleden dat ik h'm heb opengemaakt dus heb geen idee of zo de fans eruit te halen waren, maar uit jouw tekst begrijp ik van jou. Binnenkort maar eens gaan controleren op stof, want heb de Alien al anderhalf jaar oid.

• Timmeuh
Jozzle schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:24:
Thx voor de reminder! Zijn de fans er makkelijk uit te halen?

• Jozzle
Dank! Ik heb de GTX 970 besteld, vond het namelijk gelijk een mooie tijd voor een upgrade >:) . Fixen van de HD 7970M is dus niet meer nodig, maar als je'm wil hebben mag je'm voor de portokosten overnemen of gratis ophalen. Stuur maar even een berichtje als je interesse hebt.

Fans kun je heel makkelijk loshalen; drie schroefjes en een stekkertje waar je heel goed bij kunt.

• _Drake_
Prima :) altijd leuk om te proberen om zoiets tot leven te wekken, zal straks een pb sturen.

• Timmeuh
Jozzle schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:04:
[...]
Fans kun je heel makkelijk loshalen; drie schroefjes en een stekkertje waar je heel goed bij kunt.
Top thx! ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:05
Mijn M17x R4 wordt momenteel door Dell gefixed.
Was weer aangereden, hele behuizing naar z'n grootje :/

Maar alle interne hardware lijkt helemaal in orde te zijn :)
Die dingen zijn echt als een tank gebouwd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Waarom word jij zo vaak aangereden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Geen idee...
Het is ook echt beide keren zo geweest dat de auto vertraagde en weer gas gaf als ik de andere kant weer op keek :/
Ben iig wel blij dat de laptop nog te repareren was o.o Voor hetzelfde geld waren de spare parts van de R4 niet meer verkrijgbaar, het is toch een laptop van ruim 3 jaar oud...

Had zelf een prognose gemaakt dat het 8 á 900 euro zou kosten (display assembly moet in zijn geheel vervangen worden, aangezien dat helemaal aan elkaar gelijmd is). Zat ik uiteindelijk niet ver naast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Toch netjes dat ze hem repareren inderdaad en niet vervangen voor een nieuwe 17 ( imho hou ik liever dan de oude r4 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Kwa geld kan ik het eigenlijk relatief makkelijk opbrengen om een nieuwe te kopen.
Iets meer dan een half jaar geleden afgestudeerd, al reeds 5 maanden een baan, maar deze R4 heeft voor mij ook een beetje sentimentele waarde :)

Mijn vader heeft zijn eerste echte laptop nog, een Tulip LT (http://tulipgv.nl/tlt286.jpg niet de daadwerkelijke laptop, maar zo te zien eenzelfde exemplaar).
Hier heb ik nog wel eens DOS spellentjes op geprobeerd te spelen en gewoon met een oud OS lopen klooien.
Dan realiseer je je pas hoe ver de techniek gekomen is in zo'n relatief korte tijd.

Dell had bij mij wat reputatieschade opgelopen, maar dat hebben ze met de gehele afhandeling weer goed gemaakt imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Hmmm, vreemd. Vanochtend plug ik op kantoor mijn AW13 in en krijg een foutmelding; niet de goede lader o.i.d. F1 om door te gaan. Helaas laadt de batterij niet meer op, behalve voor een paar seconden als ik de lader eruit haal en erin plug. De laptop is ook ineens retetraag (16GB, i7 5500, 512GB SSD). Virusscan gedaan met Avast: geen bijzonderheden.
In taakbeheer ook geen vreemde zaken. Diagnose van Dell geeft ook geen problemen.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

---edit---
Het trage komt in ieder geval doordat wanneer de adapter aangesloten is de prestaties naar beneden worden gegooid. Als ik de adapter eruit trek en ik verder ga op de 28% die nog in de batterij zit, dan is de laptop gewoon weer snel...

[ Voor 20% gewijzigd door barrymossel op 22-09-2015 12:27 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Die melding zou je eigenlijk alleen moeten krijgen als je een onofficiele accu/lader gebruikt.

http://en.community.dell....ienware/f/3746/t/19482505

Dit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
Wat bij mij helpt is de stekker uit de laptop te halen en met redelijke kracht terug in de laptop te duwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
Klinkt voor mij zeer bekend. alleen dan bij mijn XPS 13. Wss maakt het omhulseltje van de connector contact met je behuizing.

Wat ik heb gedaan. is een stukje a4 papier om de aansluiting in de laptop gewikkeld en toen terug gedraaid. alles werkte weer. Maar aangezien jij een nieuwe hebt, lekker laten repareren door dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
Ik heb de GTX 970M in de Alienware m17x R4 kunnen installeren en heb daarbij gebruik gemaakt van de volgende drivers & instructie: http://en.community.dell....ienware/f/3746/t/19620388

Alles ziet er bij device managemant goed uit en na een 3D Mark run de volgende scores:
http://www.3dmark.com/3dm/8658632?

Ik heb het (misschien onterechte) vermoeden dat die wat aan de lage kant zijn. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
The Inquisitor schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:28:
Die melding zou je eigenlijk alleen moeten krijgen als je een onofficiele accu/lader gebruikt.

http://en.community.dell....ienware/f/3746/t/19482505

Dit al geprobeerd?
De batterij kan er helaas niet uit. Dell stuurt in ieder geval een nieuwe lader.
Coehinator schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:13:
Klinkt voor mij zeer bekend. alleen dan bij mijn XPS 13. Wss maakt het omhulseltje van de connector contact met je behuizing.

Wat ik heb gedaan. is een stukje a4 papier om de aansluiting in de laptop gewikkeld en toen terug gedraaid. alles werkte weer. Maar aangezien jij een nieuwe hebt, lekker laten repareren door dell.
Die snap ik niet precies. Waar heb je precies dat papier (kan neem ik aan ook een stukje tape zijn?) gewikkeld? Want dan zou ik in ieder geval nog tijdelijk ermee kunnen werken; nu is het ondoenlijk - veel te traag. Dan liever met mijn oude Samsung laptop (waar dus helemaal geen software o.i.d. op staat...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Jozzle schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:34:
Ik heb de GTX 970M in de Alienware m17x R4 kunnen installeren en heb daarbij gebruik gemaakt van de volgende drivers & instructie: http://en.community.dell....ienware/f/3746/t/19620388

Alles ziet er bij device managemant goed uit en na een 3D Mark run de volgende scores:
http://www.3dmark.com/3dm/8658632?

Ik heb het (misschien onterechte) vermoeden dat die wat aan de lage kant zijn. Wat denken jullie?
Scores zijn prima zover ik kan zien vergeleken met wat hij hoort te scoren als ik kijk naar de Graphics score :) :

http://www.notebookcheck....ce-GTX-970M.126694.0.html

De Physics/Combined score is lager vergeleken met dat soort waardes maar dat zijn ook allemaal Haswell systemen . Kan wellicht zijn dat Physx niet op de gpu maar op de cpu momenteel draait (check dat even in nvidia control panel).

Draai anders eens een 3dmark11 en kijk wat daar uitkomt ter referentie?

[ Voor 4% gewijzigd door _Drake_ op 22-09-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
3D Mark11: http://www.3dmark.com/3dm11/10323401

Score P7864, zo'n 1500 punten hoger dan met de HD7970. Mixed feelings.

Volgens "GPU Boss" Zou de 3D Mark11 score op 28.000 :? moeten liggen.

De GTX 970M is 3 generaties verder, niet het topmodel, maar ik had de performance iets hoger gehoopt tov de HD7970M. Is de CPU dan zo'n bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
De gpu draait prima (9881 graphics score) maar op een of andere manier is de Physics score erg laag dat zou met een 3630QM rond de 7000 moeten zijn:

http://www.notebookcheck....ok-Processor.80051.0.html

Hoe is de temperatuur van de CPU tijdens het benchmarken?

Ik zou trouwens dat je een asymetrische hoeveelheid aan geheugen hebt, dat werkt met dual channel ook niet echt optimaal (ik zou de 4 en 2 gb module eens verwijderen en kijken of dat ook helpt).

Mijn score ter vergelijking:
http://www.3dmark.com/3dm11/10323775

[ Voor 74% gewijzigd door _Drake_ op 22-09-2015 23:45 ]

• Coehinator
barrymossel schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:00:
[...]

De batterij kan er helaas niet uit. Dell stuurt in ieder geval een nieuwe lader.

[...]

Die snap ik niet precies. Waar heb je precies dat papier (kan neem ik aan ook een stukje tape zijn?) gewikkeld? Want dan zou ik in ieder geval nog tijdelijk ermee kunnen werken; nu is het ondoenlijk - veel te traag. Dan liever met mijn oude Samsung laptop (waar dus helemaal geen software o.i.d. op staat...).
Je moet de connector in de laptop zelf isoleren. Dus kan ook met tape oid.
Je kan hem vaak met 1 schroefje loshalen, en dan gewoon inwikkelen met iets dat niet geleid. In mijn geval was a4 papier de oplossing.

Dell heeft dit probleem wel vaker, een echte fix is om gewoon die hele aansluiting in de laptop te vervangen. Kost ook nog geen 5 euro, maar voor de quick fix kan je gewoon deze manier gebruiken.
Stuur anders maar even een DM als je er niet uitkomt.

• Jozzle
Interessante vergelijking, dank voor de suggesties! Ik zal e.a. proberen om de physics score omhoog te krijgen. Binnenkort meer :)

• barrymossel
  • Nu online
Coehinator schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:09:
[...]

Je moet de connector in de laptop zelf isoleren. Dus kan ook met tape oid.
Je kan hem vaak met 1 schroefje loshalen, en dan gewoon inwikkelen met iets dat niet geleid. In mijn geval was a4 papier de oplossing.

Dell heeft dit probleem wel vaker, een echte fix is om gewoon die hele aansluiting in de laptop te vervangen. Kost ook nog geen 5 euro, maar voor de quick fix kan je gewoon deze manier gebruiken.
Stuur anders maar even een DM als je er niet uitkomt.
Ah, ze komen morgen het moederbord vervangen. Hendig!

• barrymossel
  • Nu online
Handig die business service. Moederbord vervangen en alles werkt weer. Vreemd dat zoiets dus zo snel (en vaker) kapot gaan.

• Jozzle
Een score van 9000! http://www.3dmark.com/3dm11/10330293

Ik heb de 2&4GB geheugen modules eruit gehaald, nog een tapijtje stof gevonden tussen de fan en koelribben van de CPU en nu loopt is als een zonnetje!
CPU stipte de 103 graden aan, nu is die tijdens de benchmarks niet boven de 71 graden uit gekomen.

Happy panda, thanks :D >:) _drake_!

Haal de fan los mensen, dat tapijtje tussen de fan- luchtuitgang en de koelribben was niet zichtbaar.

• _Drake_
Jozzle schreef op donderdag 24 september 2015 @ 18:45:
Een score van 9000! http://www.3dmark.com/3dm11/10330293

Ik heb de 2&4GB geheugen modules eruit gehaald, nog een tapijtje stof gevonden tussen de fan en koelribben van de CPU en nu loopt is als een zonnetje!
CPU stipte de 103 graden aan, nu is die tijdens de benchmarks niet boven de 71 graden uit gekomen.

Happy panda, thanks :D >:) _drake_!

Haal de fan los mensen, dat tapijtje tussen de fan- luchtuitgang en de koelribben was niet zichtbaar.
Super! d:)b goed om te zien dat hij nu draait zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nog meer X51 bezitters hier?

Ik heb zelf een X51 R1 (Van net 5 maanden voordat de R2 uit kwam, alhoewel ik hem niet nieuw gekocht heb), en ik las dat er veel problemen zijn met het gebruik van zwaardere videokaarten in de R1, zoals de GTX 970 die met 145W eigenlijk nog net zou moeten kunnen passen, want ik heb de zwaardere voeding. En dat dit met de R2 is opgelost.

Wat ik hier en daar lees is dat je met het power converter board van de R2 (Dell Part # D85RT) je dit probleem kan verhelpen in de R1.

Maar dit power board is moeilijk te krijgen en behoorlijk duur, dus ik was even benieuwd of er hier ervaringen mee zijn.

Ik lees er op het alienowners forum wat goede ervaringen over maar de meeste discussie gaat over hoe moeilijk ze te krijgen zijn :) Ik zie ze nu net staan op ebay voor 115 euro dus ik denk er sterk over om het te proberen, maar het is wel een hoop geld voor als het niet werkt.

Ook ben ik erg benieuwd of iemand al een GTX 970 heeft draaien in een X51 want naar het er uit ziet zijn de meeste versies net te lang voor deze kast.

De reden dat ik zo geinteresseerd ben in de 970 is dat dit de minimum spec wordt voor de Oculus Rift die ik zeker wil gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
signing out..

het was mij een genoegen om hier te zijn..
maar ik ga jullie verlaten..

helaas is van de week voor de 2e keer mijn gpu ermee gestopt (vermoed ik)
hij is nu ondergebracht bij een andere tweaker.

1 ding weet ik ZEKER na 3 jaar alienware m17x gehad te hebben waar ik serieus duizenden uren op gespeeld heb... mijn volgende notebook word ZEKER weer een AW

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
In dat geval, hopelijk tot snel ;)

Mijn M17x R4 komt hopelijk maandag weer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
aron225 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:43:
signing out..

het was mij een genoegen om hier te zijn..
maar ik ga jullie verlaten..

helaas is van de week voor de 2e keer mijn gpu ermee gestopt (vermoed ik)
hij is nu ondergebracht bij een andere tweaker.

1 ding weet ik ZEKER na 3 jaar alienware m17x gehad te hebben waar ik serieus duizenden uren op gespeeld heb... mijn volgende notebook word ZEKER weer een AW
Zonde, de gtx675m wat een rebranded 580 is staat al bekend om nog eerder dood te gaan dan een 7970m (en een reflow bij de 580 helpt ook vaak niet).

[ Voor 11% gewijzigd door _Drake_ op 26-09-2015 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

koelebobes

Wen BTC €100K

http://www.3dmark.com/3dmv/5340640

Mijn 3D mark die ik net gedraaid heb. Laptop CPU is idle 50 graden tijdens de test piekt ie op 85.
GPU idle 50 nu sloeg ie naar 75 en niet hoger. Zie wel dat Alienware heeft besloten om er 4x4gb in te doen. Had liever 2x 8gb gehad zodat ik er nog een keer 2x 8gb bij kon zetten. Wat zou ik kunnen doen om mijn score nog wat te verhogen.

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boempatat
Heb sinds kort random black screens op windows 10.
Kan niet juist zeggen wat de trigger is, het gebeurt echt op willekeurige momenten. Heb het net 2 x gehad tijdens het openen van Mail...
Ik probeer nu beide drivers opnieuw te installeren, gedownload van de Dell site.
Zowel de intel HD als de Nvidia...
Begin er een beetje moedeloos van te worden, heb deze laptop nodig voor mijn studie en als deze nu tijdens de Java les een paar keer uitvalt is dat alles behalve aangenaam... Ik merk wel op dat de cursor na een tijd terug verschijnt maar verder blijft het zwart. Soms hoor ik ook het afmeld geluid dat W10 geeft.
Nog iemand die hier last van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Nee, maar gebruik BSOD viewer eens om te kijken waar het probleem in zit. Mogelijk is het gewoon een driver, en dat programma geeft dat meteen aan. Als alleen kernel roodgekleurd is, dan moeten we verder zoeken.
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boempatat
Het is niet echt een BSOD maar meer een display probleem, lijkt alsof explorer.exe uitvalt ofzo.
Ik heb het geinstalleerd maar vind niet direct iets terug, zal het verder opvolgen en jullie iets laten weten.
Momenteel stock drivers geinstalleerd van dell support, nog geen issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Ah sorry, had het even verkeerd begrepen. Je hebt waarschijnljk de juiste keuze gemaakt, want er schenen wel meer problemen te zijn icm de x70 en x80 van nvidia, zie oa
Embryo1 in "[Ervaringen] Alienware producten - Deel 2"

Heb als 765 bezitter nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
Alle drivers boven 347.88 geven met mijn GTX 780m problemen. Ik heb ze allemaal geprobeerd, maar de drivers laten meteen bij het opstarten al flikkeringen zien op mijn 120Hz scherm. Overigens gaat het gamen met latere drivers goed, maar het is en blijft abnormaal. De combi van W10 en Nvidia heeft nog niet tot een ideale oplossing geleid.
https://forums.geforce.co...feedback-thread-9-22-15-/
http://forum.notebookrevi...-clevo-lcd-panels.779449/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boempatat
Heb jij gedowngrade naar W7 ? Heb zelf terug last, ga bovenstaande driver ook eens proberen.
Ik lees wat vreemde reacties op notebookreview, sommige mensen melden dat hun display helemaal naar de haaien is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Ja klopt, dat scheen te gebeuren met het 120hz scherm, na de upgrade naar W10.

Embryo1 in "[Ervaringen] Alienware producten - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
Boempatat schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:15:
Heb jij gedowngrade naar W7 ? Heb zelf terug last, ga bovenstaande driver ook eens proberen.
Ik lees wat vreemde reacties op notebookreview, sommige mensen melden dat hun display helemaal naar de haaien is...
Draai nog steeds op W 10 met genoemde driver. Ik hoop dat op termijn de zaak in orde komt via Nvidia/Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boempatat
Ik heb nu de 353.62 driver, las op een forum dat je in het configuratiescherm van Nvidia, bij de 3d instellingen het volgende moet aanpassen :
Energiebeheermodus: Alles behalve Adaptief.

Tot nu toe is mijn display nog niet uitgevallen, heb niet de 120 hz versie btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:15
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Met sommige spellen heb ik het vage probleem dat mijn FPS steeds minder word.
Echter als ik alt tab en weer alt tab dan is het probleem weer even verholpen.

Wat heb ik gedaan:

temps gecontroleerd
Logs gecontroleerd
Nieuwe installatie gedaan

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Wat voor Alienware en specificaties heb je ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeuh
Boempatat schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 13:23:
Ik heb nu de 353.62 driver, las op een forum dat je in het configuratiescherm van Nvidia, bij de 3d instellingen het volgende moet aanpassen :
Energiebeheermodus: Alles behalve Adaptief.

Tot nu toe is mijn display nog niet uitgevallen, heb niet de 120 hz versie btw.
Ik heb wel een config met de 120hz (880m) Ik heb alleen als ik de laptop aanzet bij het opstarten van windows 10 dat er hele vagen strepen in beeld komen ( 1 seconde ). Vervolgens start alles wel door en heb verders geen problemen. Scherm valt bij mij ook niet uit of weg! Heel apart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
Timmeuh schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:16:
[...]

Ik heb wel een config met de 120hz (880m) Ik heb alleen als ik de laptop aanzet bij het opstarten van windows 10 dat er hele vagen strepen in beeld komen ( 1 seconde ). Vervolgens start alles wel door en heb verders geen problemen. Scherm valt bij mij ook niet uit of weg! Heel apart :)
Dat heb ik ook met mn 780, als ik de nieuwere drivers gebruik. Lijkt mij toch niet helemaal goed, zeker omdat ik er met de 347.88 driver helemaal geen last van had/heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:42
Ik heb een Alienware M17R3 met 580M videokaart, 4GB geheugen en een 3d Full HD scherm. Tot voor kort werkte dat allemaal prima (Ik heb hem 2 jaar niet gebruikt, en begin hem nu weer een beetje te gebruiken voor Diablo 3). Ik heb in het verleden problemen gehad met de videokaart (throttling probleem), hier heeft dell een nieuwe heatsink voor geplaatst; daarna heb ik er nooit meer op gegamed dus geen problemen mee gehad.

Nu ben ik weer fanatiek aan het Diabloén en had weer last van Throttling. Heb de laptop op pannenlappen gezet (Van die ronde kurken) zodat er onder de laptop een ruimte komt van 4-5 cm wat ervoor zorgt dat hij z'n hitte beter kwijt kan. Dit ging al stukken beter.

Gisteravond kreeg ik in een loading screen van D3 ineens een artifact-scherm. Na het loading scherm kwam ik gewoon in de game; niets aan de hand. Later die avond ineens reboot tijdens een game. Ik dacht nouja zal wel, weer herstart, weer gaan gamen, 10 minuten later weer een reboot (koude reboot, dus windows sluit niet af). Ik op opstart-en herstelopties opnieuw opstarten bij systeemfouten uitgevinkt (Denk misschien ligt het daaraan); maar na 3 minuten na systeem opstarten (ook zonder game) reboot.

Laptop opengemaakt om te kijken of er stof in zat, dit was niet het geval. Weer opstarten; niet verder dan windows logo. En de boot daarna kwam hij niet meer voorbij bios, hij valt dan gewoon uit.

Omdat ik een artifact had ben ik er eigenlijk zeker van dat de Grafische kaart kapot is (En dat is geen leuk geintje). Nu is een nieuwe wel te bestellen bij Eurocom voor prijzen waar je een complete desktop-pc voor in elkaar steekt, maar misschien hebben jullie ervaring hiermee en nog tips? Het is een laat 2012 (december geloof ik) of begin 2013 m17r3 zonder 3 jaar garantie (Helaas).

Kan ram nog proberen (Opstarten op 1 reepje ram en dan omdraaien als hij weer uitvalt). Voeding kan natuurlijk ook (Ook al heb ik wel zonder accu getest en met accu en zonder lader beide hetzelfde probleem, dus die kans is niet groot). Vanavond uit mijn werk maar even verder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
580 is waarschijnlijk dood, staan erom bekend helaas, beste is te upgraden naar een gtx680m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
_Drake_ schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:01:
580 is waarschijnlijk dood, staan erom bekend helaas, beste is te upgraden naar een gtx680m
Net nog ff na werk verder getest. Boot ging goed. Denk download ff memtest maar toen viel hij al weer uit. Aangezet, 8 korte beeps. Duidt toch echt op kapotte video kaart.

Alleen zo jammer dat ik alleen een adres kan vinden in het buitenland. Als ik daar zon kaart koop voor veel te veel geld en het probleem zit toch ergens anders dan is het
Echt zonde geld. Ik kan ook niets testen want hij valt gewoon uit.

Kom nu eindelijk in diagnostic programma van Dell. Foutmelding is interval timer not functional. Geen id wat het precies is krijg ook weinig gevonden. Vid kaart is oke volgens de test. Bij het laatste gedeelte viel hij uit. Na reboot 6 piepjes, wat staat voor een dode gpu. Alleen omdat niet alles naar de gpu wijst durf ik geen nieuwe te bestellen, kost toch rond de 600 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door RedHat op 21-10-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Ik zou voorlopig dan even de gpu eruit halen en dan op de interne HD3000 draaien.

Om de gpu te verwijderen hoef je alleen de fan los te halen en de 2 schroeven die de mxm kaart op het moederbord vast houder. De koeler zelf hoeft nog niet los.

Verder zou ik gewoon marktplaats in de gaten houden, hier staat nog een gtx680m te koop:
http://www.marktplaats.nl...-alienware-msi-clevo.html?

Zou daar eventueel een bod van 250 op doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Ik hoorde dat er fabrikanten waren die expres de pin layout van de videokaartbussen wijzigen zodat niet alles past. Die op marktplaats had ik al gevonden maar twijfelde nog. Ga wel even bellen morgen.

Doe heatsink gaat sowieso niet passen. Hopen dat mijn Heatsink past op zijn kaart.

[ Voor 17% gewijzigd door RedHat op 21-10-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Asus is de enige die dat gedaan heeft maar ik raad sowieso een Dell kaart aan of eventueel een Clevo.

Kaarten die in de r3 goed werken zijn de :
AMD:
6970m
6990m
7970m

Nvida:
gtx670mx
gtx675mx
gtx680mx

eventueel werk de 780m of 880m ook maar geven vaak problemen met de interne IDT geluidskaart

Meer dan 200-250 euro zou ik niet betalen voor een van de bovenstaande kaart (met uitzondering van de 69 series die max 150 waard zijn).

Alles duurder dan dat en je kan net zo goed de r3 zonder gpu verkopen voor rond de 350-400 en dan een r4 kopen die al rond de 700-800 zo nu en dan te vinden zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door _Drake_ op 21-10-2015 23:13 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste