Hmm das niet best dan! Zal er wel wat mis gaan …de Peer schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:16:
[...]
Bij mij was het 2 weken volgens mij. Maar dat is al een paar jaar geleden.
Er staat meen ik ergens op de site van de Belastingdienst dat als de aangifte niet klaar staat in het kwartaal erna, je even moet bellen.
Verstandig dat je checkt of de BTW klaarstaat na inloggen als ondernemer.maxvdh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:58:
Ik heb de stappen omtrent het aanmelden als ondernemer voor particulier doorlopen tm het doorgeven van mijn rekeningnummer in de omgeving van de belastingdienst. Ik heb dat rekeningnummer 7 april doorgegeven. Ik had nu wel verwacht dat de BTW aangifte klaar zou staan, maar in de zakelijke omgeving staat nog helemaal niets.
Enig idee hoe lang het duurt voordat de verplichte BTW aangifte klaar staat in het systeem? We zijn inmiddels alweer bijna 4 maanden verder.
Als je na 6 weken na opgave als ondernemer nog niets hebt gehoord zou ik aan de bel trekken, opbellen of een brief schrijven. Het voordeel van bellen is dat het misschien interactief opgelost kan worden. Het voordeel van een brief is dat je bewijs hebt dat je getracht hebt aan je verplichting te voldoen, Je kan erin zetten dat je geld terug te vragen hebt, dat je al vanaf datum x wacht om aangifte te kunnen doen. En je kan ook nog een oplossingstermijn noemen, 3 weken bijvoorbeeld. Formuleren als verzoeken (Ik verzoek ...).
Mocht daar niet tijdig een reactie op komen en je bent een beetje rebels, dan kun je ook nog zelf een BTW formulier op internet opzoeken, invullen en die opsturen. Maar je hebt wel een BTW nummer nodig om het formulier te kunnen invullen. Heb je die al gehad of is die terug te vinden na inloggen als ondernemer?
Dank voor de uitgebreide reactie! Ik heb inderdaad alles. Toegang tot de portal. BTW nummer, etc. staat daar allemaal inderdaad in. Rekeningnummer ook doorgegeven. Enkel het doen van aangifte is niet mogelijk. Laatste actie van mijn kant is begin april het doorgeven van het rekeningnummer. Daarna radio stilte.mrmrmr schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:58:
[...]
Verstandig dat je checkt of de BTW klaarstaat na inloggen als ondernemer.
Als je na 6 weken na opgave als ondernemer nog niets hebt gehoord zou ik aan de bel trekken, opbellen of een brief schrijven. Het voordeel van bellen is dat het misschien interactief opgelost kan worden. Het voordeel van een brief is dat je bewijs hebt dat je getracht hebt aan je verplichting te voldoen, Je kan erin zetten dat je geld terug te vragen hebt, dat je al vanaf datum x wacht om aangifte te kunnen doen. En je kan ook nog een oplossingstermijn noemen, 3 weken bijvoorbeeld. Formuleren als verzoeken (Ik verzoek ...).
Mocht daar niet tijdig een reactie op komen en je bent een beetje rebels, dan kun je ook nog zelf een BTW formulier op internet opzoeken, invullen en die opsturen. Maar je hebt wel een BTW nummer nodig om het formulier te kunnen invullen. Heb je die al gehad of is die terug te vinden na inloggen als ondernemer?
Ik bel eerst de belasting telefoon wel even. Mocht dat niet baten, kan ik een brief sturen.
[ Voor 3% gewijzigd door maxvdh op 31-07-2022 23:14 ]
Er zijn ook bedrijven die dit voor je afhandelen.maxvdh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:13:
[...]
Dank voor de uitgebreide reactie! Ik heb inderdaad alles. Toegang tot de portal. BTW nummer, etc. staat daar allemaal inderdaad in. Rekeningnummer ook doorgegeven. Enkel het doen van aangifte is niet mogelijk. Laatste actie van mijn kant is begin april het doorgeven van het rekeningnummer. Daarna radio stilte.
Ik bel eerst de belasting telefoon wel even. Mocht dat niet baten, kan ik een brief sturen.
Kost wel geld natuurlijk, maar ja.
https://www.winkelman-zon...tw-teruggave-service.html
I know, dat vind ik zonde, want het stelt in feite niets voor. Maar dan moet ik wel de mogelijkheid hebben :-)Rzaan schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:23:
[...]
Er zijn ook bedrijven die dit voor je afhandelen.
Denk dat Max inmiddels zo ver is met het invullen dat het meer moeite kost om alles alsnog uit te besteden dan 1 telefoontje naar de belastingdienst te plegen. Scheelt ook nog eens 7 tientjes.Rzaan schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:23:
Er zijn ook bedrijven die dit voor je afhandelen.
(Of 6, indien die 21% ook aftrekbaar is.
Ik heb heb enkele dagen geleden een brief ontvangen met BTW nummer. Zal wel even een update geven hoe lang het duurt voordat ik de btw aangifte kan invullen.
[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 31-07-2022 23:35 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Je bent er anders maar druk meemaxvdh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:32:
[...]
I know, dat vind ik zonde, want het stelt in feite niets voor. Maar dan moet ik wel de mogelijkheid hebben :-)
BD aan de lijn gehad. Zou een papieren aangifte ontvangen moeten hebben. Nooit gehad. Nieuwe wordt nu verzonden zodat ik alsnog aangifte kan doen.
Ja dat is nog altijd een dingetje met de post.. soms komt iets niet aan. Waar je ook nog op moet letten is dat de retourenvelop die je krijgt een postzegel nodig heeft
Cheapskates.
Ik vind het achteraf wel prima.. mooi een bewijs dat de aangifte daadwerkelijk verzonden is
Ik vind het achteraf wel prima.. mooi een bewijs dat de aangifte daadwerkelijk verzonden is
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Juist niet op letten. 'Oeps, zonder postzegel op de bus gedaan, niet gezien.' Komt gewoon aan en je hoort er nooit meer wat van.Glashelder schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:42:Waar je ook nog op moet letten is dat de retourenvelop die je krijgt een postzegel nodig heeftCheapskates.
Of hier een antwoordnummer zoeken.
[ Voor 13% gewijzigd door Truus01 op 01-08-2022 14:30 ]
Nou nee, want ik kreeg hier dus daadwerkelijk een verzoek om een paar euro te betalen 
Ik had dan wel het afzenderadres op de achterkant ingevuld.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Oh ja, dat was ik ook vergeten...Glashelder schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:37:
maxvdh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:58:
Enig idee hoe lang het duurt voordat de verplichte BTW aangifte klaar staat in het systeem? We zijn inmiddels alweer bijna 4 maanden verder.
En de aangifte brief is 1 week later ook binnen gekomen.SmiGueL schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:34:
Ik heb heb enkele dagen geleden een brief ontvangen met BTW nummer. Zal wel even een update geven hoe lang het duurt voordat ik de btw aangifte kan invullen.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Dat blijft m.i. ook zo als je op papier aangegeven hebt.SmiGueL schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:24:
Online is de aangifte helaas nog niet zichtbaar.
Voor zover ik kan herinneren heb ik die vraag/keuze nooit gekregen.JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
Dat blijft m.i. ook zo als je op papier aangegeven hebt.
Edit: Ik heb alleen een BTW nummer aangevraagd, en nog nooit eerder aangifte gedaan.
[ Voor 18% gewijzigd door SmiGueL op 06-08-2022 22:21 ]
Ik zal mijn zin anders formuleren:SmiGueL schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:57:
[...]
Voor zover ik kan herinneren heb ik die vraag/keuze nooit gekregen.
Indien je aangifte op papier gedaan hebt, dan krijg je die aangifte niet in je online-omgeving te zien. Althans ik niet.
Als je in het 4e kwartaal aangifte doet van zonnepanelen of kort ervoor dan hoe je maar 1x aangifte te doen voordat het volgende jaar de KOR van kracht is.
Als je ruim voor het einde van een kwartaal zonnepanelenopgave doet, zou de Belastingdienst gewoon een digitale aangifte kunnen gebruiken. Hoe het precies gaat hangt misschien af van regionale verschillen of veranderingen in interne procedures.
Als je ruim voor het einde van een kwartaal zonnepanelenopgave doet, zou de Belastingdienst gewoon een digitale aangifte kunnen gebruiken. Hoe het precies gaat hangt misschien af van regionale verschillen of veranderingen in interne procedures.
Na het lezen van de OP is het mij niet geheel duidelijk of ik als particulier in 2022 BTW terug kan vragen van een set losse panelen en een losse omvormer die ik nieuw koop, maar wel zelf op het dak leg. (Ik vervang een bestaande installatie). Is het zo simpel dat ik in dit geval recht heb op BTW teruggave?
pvoutput 6300Wp ZW en NO
@johan_solar Ja
(Mits je dat niet al eerder hebt gedaan, daarvoor gelden dan de betreffende regels).
(Mits je dat niet al eerder hebt gedaan, daarvoor gelden dan de betreffende regels).
[ Voor 71% gewijzigd door jongetje op 12-08-2022 09:14 ]
Het maakt niet uit of je het zelf in losse delen aankoopt en/of zelf aanlegt of alles in 1 bij een pv bedrijf koopt.johan_solar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:40:
Na het lezen van de OP is het mij niet geheel duidelijk of ik als particulier in 2022 BTW terug kan vragen van een set losse panelen en een losse omvormer die ik nieuw koop, maar wel zelf op het dak leg. (Ik vervang een bestaande installatie). Is het zo simpel dat ik in dit geval recht heb op BTW teruggave?
Je bent in principe ondernemer voor de BTW, de gebruikelijke ondernemerregels gelden. Als ondernemer heb je veel vrijheid om dingen te doen zoals jij dat wil. Maar het moet wel zakelijk/doelmatig zijn. Je mag niet je meterkast voorzien van extra groepen als dat niet noodzakelijk is voor de pv installatie en vervolgens daarover de BTW terugvragen. Je mag ze wel laten aanleggen voor prive doeleinden, maar daar mag dan geen BTW over worden teruggevraagd.
Het recht om BTW terug te vragen bij pv is geen speciale maatregel, het is ontstaan als gevolg van een juridische uitspraak in de EU die omgezet is in wetgeving.
Waar je op moet letten is of je nu in de KOR zit. Je mag geen BTW terugvragen als je in de KOR zit. Dan zou je er eerst uit moeten stappen. Je moet dan minstens 3 jaar uit de KOR blijven en BTW aangiften doen. Het is de vraag of dat gunstig uitpakt in jouw situatie.
Heb je al eens BTW teruggevraagd of is dit de eerste keer? Hoe groot is de installatie in Wp en in geld?
Ik zit niet in de KOR...snip...
Waar je op moet letten is of je nu in de KOR zit. Je mag geen BTW terugvragen als je in de KOR zit. Dan zou je er eerst uit moeten stappen. Je moet dan minstens 3 jaar uit de KOR blijven en BTW aangiften doen. Het is de vraag of dat gunstig uitpakt in jouw situatie.
Heb je al eens BTW teruggevraagd of is dit de eerste keer? Hoe groot is de installatie in Wp en in geld?
Ik heb nog nooit BTW teruggevraagd.
Het vermogen van de installatie wordt 3160 Wp, bestaande uit:
- Omvormer van 575 euro inc BTW
- 8 panelen van 395 Wp a 179 euro maakt 1432 euro inc BTW
Totaalprijs komt op 2007 euro inc BTW
pvoutput 6300Wp ZW en NO
@johan_solar Als je niet geregistreeerd bent als KOR deelnemer, is dat probleem er niet.
De prijs en het aantal Wp ligt ruim onder grenzen. Dus daar is ook geen probleem.
De prijs en het aantal Wp ligt ruim onder grenzen. Dus daar is ook geen probleem.
Ik probeer het wat te snappen, maar wat een taaie materieRzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:28:
[...]
Dus eigenlijk (als ik je goed begrijp) kun je in 3 categorieën vallen:
1. Ex BTW tot € 1.800 > geen ondernemer voor de BTW > Geen BTW opgave
2. € 1.800 tot € 20.000 > Verplicht ondernemer met mogelijkheid tot deelname aan de KOR. > Dan geen BTW aangifte
3. Hoger dan € 20.000 > Gewoon ondernemer > BTW aangifte.
Zoiets?
Bij de categorie 3 zou je dan rond de 38.000 kWh moeten verkopen.
Of zit er echt helemaal naast en haal ik alles door elkaar.

- Ligt het dan voor de hand om gebruik te maken van de KOR?
- Moet je bij veel terugleveren naast BTW ook rekening houden met andere fiscaliteiten (zoals inkomstenbelasting?)
[ Voor 9% gewijzigd door Unito op 14-08-2022 22:44 . Reden: toelichting ]
Hallo,
Vraagje, wij krijgen waarschijnlijk nog voor het eind van het jaar zonnepanelen. De kans is echter aanwezig dat de verzwaring van onze aansluiting zelfs volgend jaar zou kunnen worden uitgevoerd. Tot die tijd zouden we de zonnepanelen dan nog niet kunnen gebruiken.
Mocht dit zo zijn kunnen we dan al wel het formulier voor de belasting invullen en voor de KOR te kiezen? Dit zodat we dan eerder de BTW terug kunnen vragen en dat volgend jaar dan de KOR al ingaat? Of moet je dan ook echt al kunnen terugleveren?
Vraagje, wij krijgen waarschijnlijk nog voor het eind van het jaar zonnepanelen. De kans is echter aanwezig dat de verzwaring van onze aansluiting zelfs volgend jaar zou kunnen worden uitgevoerd. Tot die tijd zouden we de zonnepanelen dan nog niet kunnen gebruiken.
Mocht dit zo zijn kunnen we dan al wel het formulier voor de belasting invullen en voor de KOR te kiezen? Dit zodat we dan eerder de BTW terug kunnen vragen en dat volgend jaar dan de KOR al ingaat? Of moet je dan ook echt al kunnen terugleveren?
@Baldeagle Waarom niet in 2023 de panelen laten installeren, dan hoef je helemaal geet BTW te betalen en ben je iets voordeliger uit en hoef je je ook niet voor de KOR aan te melden. Bij de belastingaangifte gaat er namelijk nog een forfait vanaf via de KOR.
Volgens mij staat allerminst vast dat dat per 1 januari gaat lukken? Ik zou er niet op gokken. Denk niet dat dit kabinet nog lang genoeg zit om die klus af te maken.
Dat het kabinet er niet lang meer zit zou best eens kunnen, maar de plannen van een vorig kabinet gaan meestal door. Het zal niet controversieel worden verklaard denk ik.Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:53:
Volgens mij staat allerminst vast dat dat per 1 januari gaat lukken? Ik zou er niet op gokken. Denk niet dat dit kabinet nog lang genoeg zit om die klus af te maken.
Dat begrijp ik, maar de vraag was meer of de verlaging naar 0 procent ook al daadwerkelijk concreet in gang gezet is? Ik lees overal dat het een voornemen is, maar niet dat er ook al concrete stappen zijn ondernomen.
Vervolgens is het nog zo dat het indien de btw wordt afgeschaft het niet perse betekend dat het goedkoper is dan nu installeren.
@Baldeagle aangifte is op basis van geïnstalleerde wattpiek(forfait tabel voor zonnepanelen), aangifte kun je dus gewoon al doen.
@Baldeagle aangifte is op basis van geïnstalleerde wattpiek(forfait tabel voor zonnepanelen), aangifte kun je dus gewoon al doen.
[ Voor 34% gewijzigd door Tazzios op 22-08-2022 08:56 ]
Ik heb dit jaar voor het eerst zonnepanelen gekocht en zelf geplaatst. Ik heb hiervoor €1.267,71 aan BTW betaald, en wil dit terugvragen. Nu heb ik ook nog een tweede dak waar ik ook zonnepanelen wil plaatsen. Ieder dak levert zo'n 6000-7000 kW aan nominaal vermogen, bij elkaar dus zo'n 15 kW. Ik verwacht dat dit qua kosten ongeveer hetzelfde uitpakt, dus ook weer ~€1200 aan BTW.
Als ik het goed begrijp kan ik dit dit jaar nog doen waarmee ik onder de vrijstellingsgrens van €2500 blijf. Ik kan dan in één keer teruggaaf voor beide installaties aanvragen. Ook kan ik meedoen aan de KOR met ingang van 1-1-2023, mits beide installaties ook daadwerkelijk dit jaar nog stroom genereren.
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Ik had eerst overwogen het volgend jaar pas te doen (want geen haast), maar ik las overal dat de BTW vrijstelling op zonnepanelen geldt, en dus niet op omvormers, montagemateriaal etc.?
Als ik het goed begrijp kan ik dit dit jaar nog doen waarmee ik onder de vrijstellingsgrens van €2500 blijf. Ik kan dan in één keer teruggaaf voor beide installaties aanvragen. Ook kan ik meedoen aan de KOR met ingang van 1-1-2023, mits beide installaties ook daadwerkelijk dit jaar nog stroom genereren.
Ik had eerst overwogen het volgend jaar pas te doen (want geen haast), maar ik las overal dat de BTW vrijstelling op zonnepanelen geldt, en dus niet op omvormers, montagemateriaal etc.?
@saturn21 Zover mij bekend kun je met meer dan 10KwhPiek niet in de KOR maar moet je het op een andere manier leveren.
Dat klopt niet. Je kunt daarmee prima in de KOR. Het enige is dat je met meer dan 10 kWp (niet KwhPiek!) niet het forfait kunt toepassen maar even zelf het een en ander moet uitrekenen.jongetje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:26:
@saturn21 Zover mij bekend kun je met meer dan 10KwhPiek niet in de KOR maar moet je het op een andere manier leveren.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je moet even wat zaken helder hebben.saturn21 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:08:
Ik heb dit jaar voor het eerst zonnepanelen gekocht en zelf geplaatst. Ik heb hiervoor €1.267,71 aan BTW betaald, en wil dit terugvragen. Nu heb ik ook nog een tweede dak waar ik ook zonnepanelen wil plaatsen. Ieder dak levert zo'n 6000-7000 kW aan nominaal vermogen, bij elkaar dus zo'n 15 kW. Ik verwacht dat dit qua kosten ongeveer hetzelfde uitpakt, dus ook weer ~€1200 aan BTW.
Heb je totaal meer dan 10kWp aan istallatievermogen, dan kan je geen gebruik maken van forfait bij je btw aangifte, maar zal je het daadwerkelijk btw voordeel moeten berekenen en opgeven.
Als je omzet niet meer is dan € 20.000 per kalenderjaar kan je kiezen voor deelname aan de KOR. Je zit met 15 kWp op dit moment hier nog wel onder of je moet al een energiecontract hebben van € 1,33 per kWh, gelukkig is het nog niet zover. Zit je straks in de KOR moet je dit wel jaarlijks zelf blijven toetsen, Je bent immers een ondernemer geworden. Komt er een moment dat je omzet boven de KOR grens komt (deze kan in de toekomst ook veranderen), dan zal je vanaf dat jaar uit de KOR moeten treden en aangifte van de BTW moeten doen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Volgens deze reactie hier, zou je een brief naar de BD kunnen sturen om te vragen of je toch het forfait mag toepassen ondanks meer dan 10 kWp, bijvoorbeeld omdat je panelen op Noord liggen.Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:38:
[...]
Dat klopt niet. Je kunt daarmee prima in de KOR. Het enige is dat je met meer dan 10 kWp (niet KwhPiek!) niet het forfait kunt toepassen maar even zelf het een en ander moet uitrekenen.
Het lijkt mij sterk dat dit echt een legale mogelijkheid is, maar dit topic lijkt me daar de juiste plaats voor om dat te bespreken.
Mij lijkt: ze hebben een harde grens gesteld op 10 kWp. Dan kan het niet zo zijn dat je daar onderuit kunt komen door aan te geven dat je panelen op Noord liggen of om een andere reden minder opwekken.
Ah, net even ingelezen: het BTW voordeel berekenen schijnt niet heel moeilijk te zijn, maar ik zou deze berekening liever willen vermijden als het even kan.ArjoK schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Je moet even wat zaken helder hebben.
Heb je totaal meer dan 10kWp aan istallatievermogen, dan kan je geen gebruik maken van forfait bij je btw aangifte, maar zal je het daadwerkelijk btw voordeel moeten berekenen en opgeven.
Mijn gewijzigd plan: ik koop dit jaar nog de omvormer en 9 panelen van 400 Wp (waarmee ik met mijn bestaande 16 panelen op 25 x 400Wp = 10.000 Wp kom te zitten, dus haarscherp op het maximum). Volgend jaar kan ik dan mijn installatie als nog uitbreiden met een aantal extra panelen tegen 0% BTW.
Als ik het goed begrijp vermijd ik hiermee de BTW-voordeel berekening, zonder 'onzuivere' dingen te doen. Of ik in aanmerking blijf komen voor KOR moet ik inderdaad in de gaten houden.
Het is wel de vraag hoeveel voordeel je dan hebt. De tussenpartijen kunnen natuurlijk de prijzen met 10-20% verhogen en in ieder geval deels jouw voordeel zelf opstrijken.saturn21 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:52:
[...]
. Volgend jaar kan ik dan mijn installatie als nog uitbreiden met een aantal extra panelen tegen 0% BTW.
Voorlopig staat ook nog niet vast per wanneer die 0% btw in gaat.
desondanks denk ik dat jouw plan wel het slimste is om nu te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 22-08-2022 14:01 ]
Zo moet het kunnen. Maar gaat de btw volgend jaar wel naar 0% (het is nog maar een plan) en worden de panelen daarmee ook goedkoper of zal de tussenhandel meer marge pakken? Toekomst kijken is zo lastigsaturn21 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:52:
[...]
Ah, net even ingelezen: het BTW voordeel berekenen schijnt niet heel moeilijk te zijn, maar ik zou deze berekening liever willen vermijden als het even kan.
Mijn gewijzigd plan: ik koop dit jaar nog de omvormer en 9 panelen van 400 Wp (waarmee ik met mijn bestaande 16 panelen op 25 x 400Wp = 10.000 Wp kom te zitten, dus haarscherp op het maximum). Volgend jaar kan ik dan mijn installatie als nog uitbreiden met een aantal extra panelen tegen 0% BTW.
Als ik het goed begrijp vermijd ik hiermee de BTW-voordeel berekening, zonder 'onzuivere' dingen te doen. Of ik in aanmerking blijf komen voor KOR moet ik inderdaad in de gaten houden.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik heb ook begrepen dat het berekenen niet heel moeilijk is en zelfs voordelig kan zijn. Dit omdat (volgens mij) bij het forfait bedrag geteld is met de oude BTW van 21%. Als je het zelf gaat berekenen kun je rekenen met 9% (in ieder geval tot einde dit jaar).saturn21 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:52:
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik ga proberen het zelf uit te rekenen. Ik zit wel onder de 10kWp. Ik weet dus ook niet of het wel of niet gebruik kunnen maken van forfait het enige verschil is.
Ik bedenk me nu, het hoogste forfait is €200 (9-10kWp), met de mogelijke besparing zou je het misschien ook wel kunnen laten doen door een belastingadviseur of zo. Dan heb je wellicht toch iets winst en kun je gewoon dit jaar je oorspronkelijke plan uitvoeren (als dat het enige verschil is, onder/boven 10kWp).
De uitkomst is geheel afhankelijk van je energietarief op je gebruik (incl te saderen deel) en eventuele teruglevering. Ook hier is het forfait nog bepaald aan de hand van vooroorlogse prijzen. Ergens tusse.10 en 15 cent per kW inclusief heffingen, exclusief btw.Truus01 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Ik heb ook begrepen dat het berekenen niet heel moeilijk is en zelfs voordelig kan zijn. Dit omdat (volgens mij) bij het forfait bedrag geteld is met de oude BTW van 21%. Als je het zelf gaat berekenen kun je rekenen met 9% (in ieder geval tot einde dit jaar).
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik ga proberen het zelf uit te rekenen. Ik zit wel onder de 10kWp. Ik weet dus ook niet of het wel of niet gebruik kunnen maken van forfait het enige verschil is.
Ik bedenk me nu, het hoogste forfait is €200 (9-10kWp), met de mogelijke besparing zou je het misschien ook wel kunnen laten doen door een belastingadviseur of zo. Dan heb je wellicht toch iets winst en kun je gewoon dit jaar je oorspronkelijke plan uitvoeren (als dat het enige verschil is, onder/boven 10kWp).
Voordeel van zelf berekenen heb je als je onder diet tarief zot maar mogelijk ook eanneer je tussen nu en einde jaar je panelen plaatst, de werkelijke opbrengst zal in die situatie een stuk lager zijn dan het uitgangspunt bij forfait.
Ik lees dat de 0% regeling alleen telt als je de panelen door een erkend installateur laat plaatsen, dus als je ze zelf ergens wilt kopen en plaatsen betaal je de BTW erbij.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
En wat is dat, een erkend installateur?klump4u schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:36:
Ik lees dat de 0% regeling alleen telt als je de panelen door een erkend installateur laat plaatsen, dus als je ze zelf ergens wilt kopen en plaatsen betaal je de BTW erbij.
Wordt er om een specifieke SBI-code gevraagd?
klump4u schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:36:

Wat is die overheid hier toch een ongekend zooitje faalhazen. Het is net alsof het doel gewoon is om die bedrijven gratis subsidie te geven. Op deze manier weet je al zeker dat er niets goedkoper wordt maar dat zonnepanelen gewoon rond de 21% duurder gaan worden vanaf 2023..
Met isoleren en warmtepompen speelt exact hetzelfde. Tante Annie kan een monoblock warmtepomp plaatsen maar voor subsidie moet je een bedrijf inhuren voor het tarief van de subsidie
Echt om te kotsen

Dat weet ik niet, want anders hadden ze wellicht de prijzen ook al afgelopen jaren kunnen verhogen.Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:48:
Wat is die overheid hier toch een ongekend zooitje faalhazen. Het is net alsof het doel gewoon is om die bedrijven gratis subsidie te geven. Op deze manier weet je al zeker dat er niets goedkoper wordt maar dat zonnepanelen gewoon rond de 21% duurder gaan worden vanaf 2023..
Want toen kregen de mensen ook de BTW retour.
Zal volgens eenzelfde regeling gaan als de subsidie op warmtepompen lijkt me.Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
En wat is dat, een erkend installateur?
Wordt er om een specifieke SBI-code gevraagd?
Ja, maar het verschil is dat je nu nog zelf je installatie kan doen en de BTW terug kan vragen.Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:00:
[...]
Dat weet ik niet, want anders hadden ze wellicht de prijzen ook al afgelopen jaren kunnen verhogen.
Want toen kregen de mensen ook de BTW retour.
Het enige waar ik net niet aan dacht toen ik mijn rant uittypte was dat wellicht de mogelijkheid blijft bestaan om BTW terug te vragen? Dan zou het nog meevallen. Als dat wegvalt dan is de installatie straks ‘gratis’ als je het vergelijkt met zelf installeren
Je kunt toch nog steeds zelf de installatie doen?Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
Ja, maar het verschil is dat je nu nog zelf je installatie kan doen en de BTW terug kan vragen.
Je betaalt alleen geen BTW op de panelen die je aankoopt.
Dus minder gedoe voor jezelf en voor de belasting.
Hierboven staat dat je wel BTW betaald over de panelen die je aankoopt?Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:33:
[...]
Je kunt toch nog steeds zelf de installatie doen?
Je betaalt alleen geen BTW op de panelen die je aankoopt.
Dus minder gedoe voor jezelf en voor de belasting.
Daarom stelde ik de vraag: kan je nog wel de BTW terugvragen?
Volgens onze installateur is het niet mogelijk om de BTW terug te vorderen als subsidie bij een nieuwbouw woning. Echter lees ik op internet als dit apart gefactureerd wordt je dit gewoon alsnog kan terugvorderen. Zijn dit nieuwe regels of Tweakers die hierover meer informatie over kunnen verschaffen?
Dat klopt niet, maar misschien is het het gevolg van een misverstand.Voltex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:46:
Volgens onze installateur is het niet mogelijk om de BTW terug te vorderen als subsidie bij een nieuwbouw woning.
Een factuur met BTW voor de zonnepanelen en toebehoren/installatie is wat je nodig hebt.Echter lees ik op internet als dit apart gefactureerd wordt je dit gewoon alsnog kan terugvorderen. Zijn dit nieuwe regels of Tweakers die hierover meer informatie over kunnen verschaffen?
Als de panelen op het dak liggen mag je waarschijnlijk alle BTW terugvragen, als de panelen deel uitmaken van het dak mag je maar een beperkt deel terugvragen.
https://www.belastingdien...angiften#bd-licollapsed-1
U mag niet alle btw terugvragen. Bel in deze situatie met de BelastingTelefoon: 0800 – 0543.
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt.Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:06:
[...]
Hierboven staat dat je wel BTW betaald over de panelen die je aankoopt?
Daarom stelde ik de vraag: kan je nog wel de BTW terugvragen?
Maar de regels zoals ze waarschijnlijk gaan gelden in 2023:
Vanaf 1 januari 2023 verdwijnt het btw-tarief voor zonnepanelen. Particulieren hoeven dan niet langer btw te betalen bij de aankoop van een zonnepanelen-installatie.
Vanaf 1 januari 2023 valt de btw op de aanschaf en plaatsing van zonnepanelen in Nederland volledig weg.
Dus je kan niets meer terugvragen, maar ze zijn vrijgesteld van BTW of het BTW percentage is 0%.
Ik doel hierop:Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:53:
[...]
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt.
Maar de regels zoals ze waarschijnlijk gaan gelden in 2023:
Vanaf 1 januari 2023 verdwijnt het btw-tarief voor zonnepanelen. Particulieren hoeven dan niet langer btw te betalen bij de aankoop van een zonnepanelen-installatie.
Vanaf 1 januari 2023 valt de btw op de aanschaf en plaatsing van zonnepanelen in Nederland volledig weg.
Dus je kan niets meer terugvragen, maar ze zijn vrijgesteld van BTW of het BTW percentage is 0%.
klump4u schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:36:
Waar lees je dat?klump4u schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:36:
Ik zou @klump4u niet als bron gebruiken, en ben ook benieuwd waar hij dat vandaan heeft.
Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar als ik op Google zoek naar '2023 BTW zonnepanelen', kom ik op de 1ste pagina niets tegen dat zijn stelling onderschrijft.
@Glashelder Jouw rant op de overheid is wel een voorbeeld van hoe mensen door verkeerde of halve informatie iemand onterecht de schuld geven.
De overheid wil af van dat gedoe over BTW terugvragen, want te veel werk voor de belastingen en te lastig voor veel burgers. En dan is het nog niet goed.
Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar als ik op Google zoek naar '2023 BTW zonnepanelen', kom ik op de 1ste pagina niets tegen dat zijn stelling onderschrijft.
@Glashelder Jouw rant op de overheid is wel een voorbeeld van hoe mensen door verkeerde of halve informatie iemand onterecht de schuld geven.
De overheid wil af van dat gedoe over BTW terugvragen, want te veel werk voor de belastingen en te lastig voor veel burgers. En dan is het nog niet goed.
[ Voor 37% gewijzigd door Rzaan op 23-08-2022 11:10 ]
Eind november worden mijn zonnepanelen geplaatst (42 st a 400wp). De installateur stelt nu voor om ze na 1 januari te plaatsen ivm het afschaffen van de btw. Wij zijn allebei ondernemers, dus geen btw terug hoeven vragen scheelt weer iets gedoe. Van de andere kant missen we hierdoor wel weer ca. 5 weken 'winterzon'... Wat is wijsheid, wat is jullie mening?
Scheelt niet alleen gedoe, maar ook geld.
De opbrengst in de winter schijnt toch minimaal te zijn.
Kan me niet voorstellen dat de opbrengst van de panelen meer is dan het BTW bedrag.
De opbrengst in de winter schijnt toch minimaal te zijn.
Kan me niet voorstellen dat de opbrengst van de panelen meer is dan het BTW bedrag.
Ja, daar heb je gelijk in.Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:04:
Evengoed wel benieuwd waar @klump4u het op baseert, want de reden dat ik zo reageerde is wel omdat ik vind dat het in het straatje past van de overheid om het op een dergelijke manier te regelen. Ik vind het bijv. ook mega frustrerend dat ik niet gewoon zelf een warmtepomp kan kopen, aansluiten en de subsidie kan claimen. Nee, daar moet ook weer perse een installateur tussen zitten.
https://www.zonnepanelen....zonnepanelen/#voorwaardenRzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:04:
Ik zou @klump4u niet als bron gebruiken, en ben ook benieuwd waar hij dat vandaan heeft.
Hier staat dat wat ik gelezen heb.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik denk dat die mensen vooral proberen om de zakken te spekken van een aantal bij hen aangesloten (of betalende) installateurs.klump4u schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
https://www.zonnepanelen....zonnepanelen/#voorwaarden
Hier staat dat wat ik gelezen heb.
Ook in de huidige regelgeving wordt nergens gesproken over een erkend installateur.
Je krijgt in 2022 BTW terug op aanschaf en installatie. Staat nergens bij wie je ze moet aanschaffen, of wie ze moet installeren, volgens mij.
Volgens mij kennen we in Nederland ook geen erkende installateurs van zonnepanelen.
Je hebt wel de SBI-code 4321: Elektrotechnische bouwinstallatie
Het adviseren in en de verkoop van duurzame energieconcepten. Elektronische bouwinstallatie. Aanleg en onderhoud van zonnepanelen en duurzame energie alsmede laadsystemen.
Maar dat is alleen maar voor de KvK en die code kan elke ZZP'er of bedrijf zo toe laten voegen. Zelfs als je aardappelverkoper bent op de markt.
Met het grote risico dat ik hier wat over het hoofd gezien heb:
- we hebben in 2016 zonnepanelen aangeschaft
- we hebben hierover BTW teruggevraagd, op mijn naam
- ik heb hierdoor een onderneming, en maak gebruik van de KOR
- ik wil per 1-1-2023 aan de slag als ZZP'er
- ik verwacht meer dan 20.000 omzet per jaar te maken
- ik wil natuurlijk liever geen btw over de opbrengst betalen
- mijn vriendin (fiscaal partner, woonachtig in hetzelfde huis, etc.) heeft nog geen onderneming
Mijn vraag: is het mogelijk om de panelen op haar naam te zetten zodat gebruik kan maken van de KOR? Of heeft iemand een andere slimme truc? Ik vindt het niet erg om BTW af te dragen over mijn gewerkte uren, die krijg ik tenslotte ook betaald, maar over mijn opgewekte stroom voelt dat toch minder goed.
Interessant leesvoer: https://www.ikwordzzper.n...eondernemersregeling-kor/
- we hebben in 2016 zonnepanelen aangeschaft
- we hebben hierover BTW teruggevraagd, op mijn naam
- ik heb hierdoor een onderneming, en maak gebruik van de KOR
- ik wil per 1-1-2023 aan de slag als ZZP'er
- ik verwacht meer dan 20.000 omzet per jaar te maken
- ik wil natuurlijk liever geen btw over de opbrengst betalen
- mijn vriendin (fiscaal partner, woonachtig in hetzelfde huis, etc.) heeft nog geen onderneming
Mijn vraag: is het mogelijk om de panelen op haar naam te zetten zodat gebruik kan maken van de KOR? Of heeft iemand een andere slimme truc? Ik vindt het niet erg om BTW af te dragen over mijn gewerkte uren, die krijg ik tenslotte ook betaald, maar over mijn opgewekte stroom voelt dat toch minder goed.
Interessant leesvoer: https://www.ikwordzzper.n...eondernemersregeling-kor/
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Om te dubbelchecken:
Ik heb in 2012 (aankoop) / 2013 (ingebruikstelling) zonnepanelen gekocht.
Een paar jaar later heb ik de btw terug gekregen. Ben dus btw ondernemer met KOR.
Ik koop nu binnenkort een nieuw huis en ga panelen laten plaatsen. Huidige woning zal tzt verkocht worden.
Is het handigste dan:
- electriciteitscontract voor nieuwe woning op naam partner zetten: nieuw contract of huidige contract (Eneco variabel) proberen op haar naam te zetten
- installatie op haar naam kopen
- btw terugvragen via partner (die dan dus btw ondernemer etc wordt)
- na verkoop oude woning mijzelf per brief afmelden als btw ondernemer bij belastingdienst (zodat handen vrij zijn voor de toekomst)
Klopt deze aanpak?
Ik heb in 2012 (aankoop) / 2013 (ingebruikstelling) zonnepanelen gekocht.
Een paar jaar later heb ik de btw terug gekregen. Ben dus btw ondernemer met KOR.
Ik koop nu binnenkort een nieuw huis en ga panelen laten plaatsen. Huidige woning zal tzt verkocht worden.
Is het handigste dan:
- electriciteitscontract voor nieuwe woning op naam partner zetten: nieuw contract of huidige contract (Eneco variabel) proberen op haar naam te zetten
- installatie op haar naam kopen
- btw terugvragen via partner (die dan dus btw ondernemer etc wordt)
- na verkoop oude woning mijzelf per brief afmelden als btw ondernemer bij belastingdienst (zodat handen vrij zijn voor de toekomst)
Klopt deze aanpak?
@Rukapul Als het huis nog gekocht moet worden, waarom dan niet de panelen in 2023 erop? Scheelt een hoop gedoe.
Het 0% tarief is een mooi alternatief, maar wil geen opties uitsluiten: eerder is beter en ben niet bang voor wat formuliertjes of even bellen.jongetje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:39:
@Rukapul Als het huis nog gekocht moet worden, waarom dan niet de panelen in 2023 erop? Scheelt een hoop gedoe.
Ja.Rukapul schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:44:
Klopt deze aanpak?
Maar niet alle energieleveranciers zijn flexibel in het aanpassen van de naam. Als ze het uitvoeren door een nieuw contract te maken dan kan dat negatieve invloed hebben op een eventueel opgebouwde korting. En het tarief voor nieuwe klanten is soms 2 tot 3 keer hoger dan voor bestaande klanten. Dus vooraf checken of dat goed zal gaan.
Ik ben nu wederom aan het kijken of ik mijn gehele dak vol ga leggen nadat ik al BTW had teruggevraagd over de standaard nieuwbouw zonnepanelen. Ik heb nu bij meerdere bedrijven de vraag neergelegd, weten jullie al wat de prijzen per januari gaan doen?jongetje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:39:
Ik verwacht namelijk de prijzen in januari weer gaan stijgen (zoals in alle sectoren). Als ik nu panelen bestel betaal ik bijv. €1000 aan BTW maar ik verwacht in januari dat de panelen niet opeens €1000 goedkoper worden. Dus als ik reacties terugkrijg zal ik die hier posten.
Eneco werkt hier (gelukkig) wel aan mee. Je krijgt wel een nieuw klantnummer en contract, maar de tarieven worden achteraf gecoriggeerd. Is hier in april dit jaar goed gegaan allemaal. Is ook terug te vinden in dit topic.mrmrmr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:49:
Maar niet alle energieleveranciers zijn flexibel in het aanpassen van de naam.
Even bellen met de klantenservice en zeggen dat je het contract wil overzetten vanwege btw teruggave zonnepanelen. Als ze je een naamswijziging formulier opsturen is dat de verkeerde methode.
Dus niks staat je in de weg @Rukapul.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
@blackd thx. Weet jij of het uitmaakt dat er dan tijdelijk op 2 adressen (terug)geleverd wordt?
Ik heb bij de tenaamstelling laten veranderen (Vattenfahl)Rukapul schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:25:
@blackd thx. Weet jij of het uitmaakt dat er dan tijdelijk op 2 adressen (terug)geleverd wordt?
Ging telefonisch en snel.
Van mijn naam naar die van mijn partner.
Ik heb ook 2 adressen en ze zijn voor beide adressen overgegaan.
Dat vroegen ze niet of dat ok was, maar ik denk dat ze maar 1 contractant willen.
Ik ben zelf ZZPer en mijn vriendin wilt ook in de toekomst graag de ruimte hebben om het ondernemerschap aan te gaan. Nu willen we graag zonnepanelen op ons nieuwbouwhuis en hebben we een offerte om in januari 2023 te komen installeren.
Echter wat is wijsheid? We komen in de knoop met de KOR regeling wanneer we gaan salderen op mijn eenmanszaak. Moeten we wachten op 2023 als hopelijk de BTW wegvalt en het ondernemerschap specifiek voor salderen niet meer nodig is?
Echter wat is wijsheid? We komen in de knoop met de KOR regeling wanneer we gaan salderen op mijn eenmanszaak. Moeten we wachten op 2023 als hopelijk de BTW wegvalt en het ondernemerschap specifiek voor salderen niet meer nodig is?
Je kunt nu, of in de toekomst, samen met je partner een VOF oprichten voor de opbrengst van de zonnepanelen, en die in de KOR laten. Iets meer gehannes, maar wel te doen.r0bb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:04:
Ik ben zelf ZZPer en mijn vriendin wilt ook in de toekomst graag de ruimte hebben om het ondernemerschap aan te gaan. Nu willen we graag zonnepanelen op ons nieuwbouwhuis en hebben we een offerte om in januari 2023 te komen installeren.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Dit dus tegenover de mogelijkheid dat dit vanaf januari 2023 niet meer nodig is. Prinsjesdag zal wel het moment zijn dat dit duidelijk wordt?big bang schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
Je kunt nu, of in de toekomst, samen met je partner een VOF oprichten voor de opbrengst van de zonnepanelen, en die in de KOR laten. Iets meer gehannes, maar wel te doen.
Je hoeft vanaf 2023 (mogelijk!) geen btw meer terug te vragen, maar dat betekend niet dat je geen ondernemer bent voor de opgewekte energie. Boven een omzet van €1800 per jaar is dat namelijk geen keuze meer, maar ben je altijd ondernemer voor de BTW.r0bb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:56:
[...]
Dit dus tegenover de mogelijkheid dat dit vanaf januari 2023 niet meer nodig is. Prinsjesdag zal wel het moment zijn dat dit duidelijk wordt?
Die BTW hoef je niet af te dragen indien je onder de KOR valt.
Overigens is er nog een route naast de VOF route, en dat is wanneer één van jullie de ondernemerswerkzaamheden in een BV onder brengt. Deze persoon heeft dan naast de BV, een eenmanszaak voor de zonnepanelen.
[ Voor 22% gewijzigd door big bang op 29-08-2022 12:12 ]
het klopt toch dat je even je aan meld bij de belasting dienst en zodra het btw terug is je weer afmeld als ondernemen
op die manier is er geen probleem als je later toch zzp wil worden
of heb ik dat mis
een installateur verteld me dat
of heb ik dat mis
Hopelijk heeft die installateur meer verstand van installeren.Maxwp schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:03:
het klopt toch dat je even je aan meld bij de belasting dienst en zodra het btw terug is je weer afmeld als ondernemen
of heb ik dat mis
Je meldt je niet af als ondernemer, je meldt je aan voor de kleine ondernemers regeling (KOR).
Bovendien kun je als (btw-)ondernemer geen gebruik maken van het forfaitaire tarief, maar moet je de BTW aftikken over de werkelijke opbrengst.
Ik heb sinds dit jaar zonnepanelen en de BTW is teruggevraagd. Stel dat ik zou willen uitbreiden, dan kan ik niet nogmaals de BTW terug vorderen over de uitbreiding heb ik begrepen.
Echter volgend jaar wordt alles op 0% BTW gezet. Mijn vraag is geldt dat BTW (nul) tarief ook voor uitbreidingen op bestaande installaties?
Echter volgend jaar wordt alles op 0% BTW gezet. Mijn vraag is geldt dat BTW (nul) tarief ook voor uitbreidingen op bestaande installaties?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Zeker. Je koopt ze dan gewoon met 0% btw. dus geen gedoe verder.bert pit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:53:
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 16:03 ]
Nou ik vind het maar ingewikkeld.
Heb losse zonnepanelen + omvormer en wat materiaal besteld om zelf te gaan leggen.
Totaal 3600Wp, BTW bedrag is €500,--
- Kan ik de BTW terug vragen ook al doe ik de installatie zelf?
- Is het zinvol om het voor dit bedrag in te dienen? Aangezien je ook wat moet -terug- betalen blijft er minder over...
De zonnepanelen die er nu op liggen waren 2de hands gekocht en dus nog nooit de BTW terug gevraagd
Heb losse zonnepanelen + omvormer en wat materiaal besteld om zelf te gaan leggen.
- Is het zinvol om het voor dit bedrag in te dienen? Aangezien je ook wat moet -terug- betalen blijft er minder over...
De zonnepanelen die er nu op liggen waren 2de hands gekocht en dus nog nooit de BTW terug gevraagd
[ Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 31-08-2022 21:47 ]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ja dat kan zeker als je het zelf doet. Heb ik ook gedaan.Jazsie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:45:
Nou ik vind het maar ingewikkeld.
En is zeker zinvol. Een groot deel van die 500 euro krijg je terug. Voor 3600wp betaal je 80 euro forfait dus ontvang je uiteindelijk 420 euro van de 500 terug.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 21:56 ]
Ahh, ik dacht dat het meer zou zijn dan 80,--.
Oke, is dus wel de moeite. Gaan we eens erin verdiepen hoe ik dit voor mekaar kan krijgen
.
Oke, is dus wel de moeite. Gaan we eens erin verdiepen hoe ik dit voor mekaar kan krijgen
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
week geleden nog 10 nieuwe panelen erbij gekregen probleem is dat ik in 2017 al zonnepanelen had gekocht met BTW teruggave. Ben dus btw ondernemer met KOR.
Via BTWretour krijg ik net terug dat ik voor die 10 panelen niets terugkrijg ivm teruggave in 2017. Vanuit de verkoper werd gezegd dat dit allemaal kon na 3 jaar. wat is nu eigenlijk waar?
Via BTWretour krijg ik net terug dat ik voor die 10 panelen niets terugkrijg ivm teruggave in 2017. Vanuit de verkoper werd gezegd dat dit allemaal kon na 3 jaar. wat is nu eigenlijk waar?
Het kan gewoon. Ze vinden het te veel werk denk ik.bjornricardo33 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:50:
week geleden nog 10 nieuwe panelen erbij gekregen probleem is dat ik in 2017 al zonnepanelen had gekocht met BTW teruggave. Ben dus btw ondernemer met KOR.
Bednakt voor je snelle reactie. Snap er helemaal niks meer van omdat ik me goed heb laten informeren door meerdere verkopers en allemaal waren ze eens dat het aanvragen geen probleem zou opleveren.
Je moet uit de KOR om BTW terug te kunnen vragen, dat kun je aanvragen en dan geldt het voor het volgende jaar. Je blijft dan tenminste 3 jaar in de KOR voordat je het opnieuw mag aanvragen. Al die tijd moet je dan BTW aangiften doen. Het is dus de vraag hoeveel het netto oplevert als je BTW over teruglevering moet afdragen.bjornricardo33 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:50:
Vragen:
• Hoeveel Wp had je en hoeveel Wp is toegevoegd?
• Wat is de datum op de facturen van dit jaar?
• Wat is het totaalbedrag/BTW?
• Hoeveel BTW wil je terugvragen over de aanschaf van dit jaar?
In februari dit jaar zijn er zonnepanelen geplaatst en heb ik gebruik gemaakt van een BTW teruggave service.
Nu heb ik in augustus de meterkast laten aanpassen naar 3 fase en komt de netbeheerder de uiteindelijke aanpassing volgende week uitvoeren.
Ik heb begrepen dat hier dan ook de BTW over teruggevraagd kan worden? Of klopt dit niet?
Nu heb ik in augustus de meterkast laten aanpassen naar 3 fase en komt de netbeheerder de uiteindelijke aanpassing volgende week uitvoeren.
Ik heb begrepen dat hier dan ook de BTW over teruggevraagd kan worden? Of klopt dit niet?
Als je die 3 fase nodig had voor je zonnepanelen : ja.spacer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:34:
In februari dit jaar zijn er zonnepanelen geplaatst en heb ik gebruik gemaakt van een BTW teruggave service.
Heb ik ook gedaan.
hoeveel tijd mag daar tussen zitten
heb ook de meterkast om laten zetten naar 3 fase maar de zonnepanelen moeten nog besteld worden gezien ik even de prioriteit heb gegeven aan minder gas gebruiken.
heb ook de meterkast om laten zetten naar 3 fase maar de zonnepanelen moeten nog besteld worden gezien ik even de prioriteit heb gegeven aan minder gas gebruiken.
Handigste is in hetzelfde kwartaal. Maar in 2 kwartalen aangifte doen kan ook. Iets meer werk.Maxwp schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:53:
hoeveel tijd mag daar tussen zitten
ok dank
wat als je vader de naam is op het energie contract en hij met pensioen is met een bijna niet aanwezig pensioen dus toeslagen.
als je hem ( gezien zijn naam op het contract van de energie maatschappij ) nu een btw nummer gaan aanvragen voor dit alles heeft dat dan een negatief effect ergens op voor hem of is het juist gunstig? omdat hij gezien zijn leeftijd zich geen zorgen hoeft te maken of hij in de toekomst nog eens ondernemer gaat worden wat wel het geval is bij jongere nog niet gepensioneerde
wat als je vader de naam is op het energie contract en hij met pensioen is met een bijna niet aanwezig pensioen dus toeslagen.
als je hem ( gezien zijn naam op het contract van de energie maatschappij ) nu een btw nummer gaan aanvragen voor dit alles heeft dat dan een negatief effect ergens op voor hem of is het juist gunstig? omdat hij gezien zijn leeftijd zich geen zorgen hoeft te maken of hij in de toekomst nog eens ondernemer gaat worden wat wel het geval is bij jongere nog niet gepensioneerde
@Maxwp Voor sommige soorten van bijstand/toeslagen/eigen bijdrage is vermogen en/of inkomen van belang. Geen idee of zonnepanelen als vermogen of als inkomstenbron worden gezien en welk effect dat heeft.
gewoon aow en klein pensioen ( echt klein bijna niks ) verder zorgtoeslag en dat is het dan.mrmrmr schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 01:01:
@Maxwp Voor sommige soorten van bijstand/toeslagen/eigen bijdrage is vermogen en/of inkomen van belang. Geen idee of zonnepanelen als vermogen of als inkomstenbron worden gezien en welk effect dat heeft.
Maar denk dat je wel moet kijken of je niet het maximale jaarlijkse omzetbedrag dat gekoppeld is aan de voorwaarden voor KOR overschrijdt.mrmrmr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:35:
@spacer Dat klopt als je nog niet in de KOR zit. Meestal gaat die in per het volgende jaar.
Edit: uiteraard alleen als het voor de zonnepanelen is.
Even een vraag waar ik door de veelvoorkomende zoektermen geen antwoord op kan vinden. Vorig jaar hebben we zonnepanelen gekocht en in 2022Q1 hebben we de BTW teruggekregen. Daarbij ben ik ondernemer geworden.
Beetje onverwacht zijn we inmiddels verhuisd en overwegen we een vergelijkbare installatie aan te schaffen. Kan dit ditmaal op naam van mijn vrouw en kunnen we opnieuw BTW terugvragen? We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, voor als dat wat uitmaakt.
Beetje onverwacht zijn we inmiddels verhuisd en overwegen we een vergelijkbare installatie aan te schaffen. Kan dit ditmaal op naam van mijn vrouw en kunnen we opnieuw BTW terugvragen? We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, voor als dat wat uitmaakt.
Ja dat kan*, mits ze niet al een eenmanszaak heeft. Ook is het belangrijk dat je van te voren gezorgd hebt dat het energiecontract op naam van je vrouw staat.Jazzy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:59:
Kan dit ditmaal op naam van mijn vrouw en kunnen we opnieuw BTW terugvragen? We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, voor als dat wat uitmaakt.
*naar eer en geweten, ik ben geen professional op dit gebied.
Stel ik installeer in januari 2023 panelen en ga 15.000 opwekken waarvan 10.000 terugleveren tegen een prijs van €0,20 per kWh. Klopt het dan dat ik:
1) Ondernemer ben voor de BTW omdat ik meer dan €1800 omzet per kalenderjaar heb
2) Ik onder de KOR kan vallen omdat ik onder de €20.000 grens val. En om deze reden dus vrijgesteld ben van BTW afdracht?
1) Ondernemer ben voor de BTW omdat ik meer dan €1800 omzet per kalenderjaar heb
2) Ik onder de KOR kan vallen omdat ik onder de €20.000 grens val. En om deze reden dus vrijgesteld ben van BTW afdracht?
[ Voor 4% gewijzigd door Unito op 08-09-2022 15:17 . Reden: tekstuele verduidelijking ]
@Unito Als je nu geen ondernemer bent en niet in de KOR hebt gezeten (in de laatste 3 jaar) geldt het volgende op dit moment.
Je bent verplicht ondernemer voor de BTW met een installatie van meer dan 10.000 Wp. Je mag geen forfait gebruiken in de BTW opgave. Je mag wel in de KOR.
Houd Prinsjesdag (20 september) in de gaten, er zijn plannen om volgend jaar de BTW af te schaffen op zonnepanelen. Dan kunnen regels aangepast zijn, maar nu weten we nog niet of en hoe dat gebeurt.
Je bent verplicht ondernemer voor de BTW met een installatie van meer dan 10.000 Wp. Je mag geen forfait gebruiken in de BTW opgave. Je mag wel in de KOR.
Houd Prinsjesdag (20 september) in de gaten, er zijn plannen om volgend jaar de BTW af te schaffen op zonnepanelen. Dan kunnen regels aangepast zijn, maar nu weten we nog niet of en hoe dat gebeurt.
@mrmrmr En geen forfait gebruiken betekent dan dat ik daadwerkelijk mijn omzet moet uitrekenen toch?
Ik zal prinsjesdag in de gaten houden.
ja dat klopt. Dat kan in de praktijk betekenen dat je helemaal geen btw terug krijg of zelfs zult moeten betalen ipv ontvangen.Unito schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:34:
@mrmrmr En geen forfait gebruiken betekent dan dat ik daadwerkelijk mijn omzet moet uitrekenen toch?
met een terugleververgoeding van 20 cent zal dat wel meevallen. Maar je kunt ook kiezen voor een terugleververgoeding van 90 cent en dan gaat het hard.
maar zoals gezegd, alles gaat mogelijk per 2023 veranderen.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-09-2022 15:36 ]
jawel. eenmalig. dat is namelijk het forfait bij minder dan 10.000Wp of bij meer dan 10.000Wp de eenmalige btw afdracht over je (werkelijke) omzet. daarna ga je uit de KOR en hoef je geen aangiftes meer te doen en dus ook niet meer te betalen.Unito schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:41:
@de Peer Dat snap ik niet. De KOR betekent toch dat je helemaal geen BTW afdraagt en ook geen BTW in rekening brengt (als ik dit goed lees).
In mijn geval zou ik (voor een uitbreiding van mijn PV) moeten betalen, dus ik heb de btw niet terug 'gevraagd'. Dat maakt me ook niet heel veel uit. met een terugleververgoeding van 60 tot 90 cent per kWh zijn de panelen binnen een jaar terugverdiend.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 08-09-2022 15:45 ]