Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:23
steef2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:01:
Ik heb er vast overheen gelezen maar dan toch even een vraag.

Ik heb begin dit jaar zonnepanelen neergelegd (1600WP). Omdat ik verwacht binnen enkele jaren te verhuizen en op het nieuwe huis weer zonnepanelen neer te leggen heb ik mij bewust niet aangemeld voor het KOR. Anders zou ik pas over >3 jaar (2026) weer BTW terug kunnen vragen. Nu moet ik dus ieder kwartaal aangifte doen.

In Q1 dan ook netjes aangifte gedaan van de aanschaf inclusief alle facturen. De BTW dan ook teruggestort gekregen. :)

Nu lees ik ook dat er een registratiedrempel is van €1800 omzet.

Wat moet ik nu precies over Q2 aangeven? Ik zal nooit boven de €1800 omzetten met deze panelen.

Kan ik dan nu ook gewoon 'niets aan te geven' klikken bij de BD of moet ik btw gaan betalen over de kWhs die ik heb teruggeleverd? Dat lijkt mij raar want als ik mij had aangemeld voor het KOR had ik dit ook niet hoeven toch?
Als je in Q1 het jaarforfait hebt gebruikt (€ 40 voor 1600 Wp) ben je al klaar voor dit jaar en moet je enkel op de aangifte invullen dat je dit tijdvak niets aan te geven hebt. Je kan een verzoek doen aan de belastingdienst om het aangiftetijdvak te veranderen naar 1 keer per jaar dan hoef je vanaf 2023 maar 1 keer per jaar (na Q4) de aangifte te doen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@steef2

De registratiedrempel is van weinig belang voor kleine zonnepanelen eigenaren zoals jij en ik. Je hebt je vrijwillig aangemeld als ondernemer voor de BTW, dat mag en dat is goed. Je hebt nog niet gekozen voor de KOR, dat mag ook.

Je kunt gebruik maken van het forfait in de aangiften, dat is € 40 per jaar voor 1600Wp. Dat doe je elk jaar dat je niet in de KOR zit. Stel dat je installatie € 2400 inclusief BTW kostte, dan zou het na circa 10 jaar onvoordelig worden, want dat heb je misschien meer BTW terugbetaald dan teruggevraagd.

Hier wordt uitgelegd hoe je het formulier kan invullen: https://www.belastingdien...angiften#bd-licollapsed-0

Als je niet in de KOR zit en je krijgt van de Belastingdienst aangifteformulieren (online of op papier) dan moet je die invullen en inzenden zoals in de vorige link is aangegeven. Het forfait is een maal per jaar. Eventuele volgende kwartalen in een jaar vul je nul in. Je mag ook vragen per jaar aangifte te doen, dat scheelt 3 kwartaalaangiften.

Als je vergeet aangifte te doen krijg je automatisch een flinke boete. Je moet aangiften tijdig indienen (ook als er niets te melden is) en betalen. Je kunt instellen dat je een email krijgt als je aangifte moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:10
steef2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:01:
Ik heb er vast overheen gelezen maar dan toch even een vraag.
Omdat ik verwacht binnen enkele jaren te verhuizen en op het nieuwe huis weer zonnepanelen neer te leggen heb ik mij bewust niet aangemeld voor het KOR. Anders zou ik pas over >3 jaar (2026) weer BTW terug kunnen vragen.
Vanaf volgend jaar zit er toch sowieso geen BTW meer op zonnepanelen?

Dus waarom zou je je al die moeite van kwartaal aangifte op de hals halen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
Even een vraag, er komen panelen aan binnenkort, maar de opgegeven 390 wP (25 stuks) panelen zijn niet meer leverbaar. Ik wilde graag net onder de 10.000 wP blijven om minder gedoe met de belasting te hebben.
Nu worden ter vervanging voor dezelfde prijs 24 400 wP panelen aangeboden. Op zich zou ik de 25e ook nog wel kwijt kunnen maar dan kom ik precies op de 10.000 wP. Is de grens voor de belastingdienst tot en met 10K wP of tot 10K wP?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:51

de Peer

under peer review

marcovandam schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:00:
Even een vraag, er komen panelen aan binnenkort, maar de opgegeven 390 wP (25 stuks) panelen zijn niet meer leverbaar. Ik wilde graag net onder de 10.000 wP blijven om minder gedoe met de belasting te hebben.
Nu worden ter vervanging voor dezelfde prijs 24 400 wP panelen aangeboden. Op zich zou ik de 25e ook nog wel kwijt kunnen maar dan kom ik precies op de 10.000 wP. Is de grens voor de belastingdienst tot en met 10K wP of tot 10K wP?
Tot en met 10k Wp.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 01-07-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
OK super, dank je wel. Dan ga ik die 25e er wel bij laten leggen als we eruit komen met de prijs.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:01
Sebazzz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:50:
Ik ben bezig met de BTW terugkrijgen op de zonnepanelen. Ik heb mij ingeschreven voor de KOR en een brief gehad met BTW-nummer (stap 1). Vervolgens heb ik mijn rekeningnummer en BTW nummer opgegeven (stap 2).

Nu zou afgelopen vrijdag een nieuwe brief van de belastingdienst komen met onbekende inhoud (PostNL app), maar vermoedelijk een papieren aangifte voor teruggave van BTW. Deze brief is nooit aangekomen en online staat er geen aangifte klaar om in te vullen.

Nu probeer ik de belastingtelefoon te bellen, maar elke keer is de wachtrij vol en wordt dan de verbinding verbroken 8)7 Heeft iemand advies welke stappen ik kan ondernemen?
In principe niets aan de hand. Kijk nu nog maar eens. BTW is per kwartaal en je zat nog niet aan het einde vh kwartaal. Aangifte staat pas klaar paar dagen voor afloop vh kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marcovandam schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:57:
[...]

OK super, dank je wel. Dan ga ik die 25e er wel bij laten leggen als we eruit komen met de prijs.
Let wel op dat de totale investering ook weer onder de (ik dacht) 13.700 euro moet blijven. Precieze bedrag is te vinden in dit topic. Daar ging het recent nog over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

henkjobse schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:58:
[...]

In principe niets aan de hand. Kijk nu nog maar eens. BTW is per kwartaal en je zat nog niet aan het einde vh kwartaal. Aangifte staat pas klaar paar dagen voor afloop vh kwartaal.
Ik ga kijken.

Blijft wel idioot dat de communicatie niet digitaal is op te zoeken én ze geen idee hebben wat ze gestuurd hebben. |:(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-10 10:40
mrmrmr schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:08:
@steef2

De registratiedrempel is van weinig belang voor kleine zonnepanelen eigenaren zoals jij en ik. Je hebt je vrijwillig aangemeld als ondernemer voor de BTW, dat mag en dat is goed. Je hebt nog niet gekozen voor de KOR, dat mag ook.

Je kunt gebruik maken van het forfait in de aangiften, dat is € 40 per jaar voor 1600Wp. Dat doe je elk jaar dat je niet in de KOR zit. Stel dat je installatie € 2400 inclusief BTW kostte, dan zou het na circa 10 jaar onvoordelig worden, want dat heb je misschien meer BTW terugbetaald dan teruggevraagd.

Hier wordt uitgelegd hoe je het formulier kan invullen: https://www.belastingdien...angiften#bd-licollapsed-0

Als je niet in de KOR zit en je krijgt van de Belastingdienst aangifteformulieren (online of op papier) dan moet je die invullen en inzenden zoals in de vorige link is aangegeven. Het forfait is een maal per jaar. Eventuele volgende kwartalen in een jaar vul je nul in. Je mag ook vragen per jaar aangifte te doen, dat scheelt 3 kwartaalaangiften.

Als je vergeet aangifte te doen krijg je automatisch een flinke boete. Je moet aangiften tijdig indienen (ook als er niets te melden is) en betalen. Je kunt instellen dat je een email krijgt als je aangifte moet doen.
Dank voor jouw heldere uitleg.
Als je wel in de KOR zit, betaal je dan eenmalig forfait of ook per jaar?
En wat in de jaren na de KOR (dus na 3 jaar)? Dan weer per jaar, zoals in jouw post beschreven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
Perzikvrucht schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 01:53:
[...]

Dank voor jouw heldere uitleg.
Als je wel in de KOR zit, betaal je dan eenmalig forfait of ook per jaar?
En wat in de jaren na de KOR (dus na 3 jaar)? Dan weer per jaar, zoals in jouw post beschreven?
Als je eenmaal in de KOR zit doe je geen btw aangifte meer (totdat je uit de KOR gaat/moet), dus geen afdracht van het forfait maar ook geen teruggaaf van btw op dan aangeschafte materialen/diensten die voor je produktie van belang zijn.
De KOR gaat pas in het fiscale jaar na je aanvraag voor KOR dus op het moment dat je voor het eerst je aanmeldt als ondernemer voor de BTW, dan mag je BTW terugvragen, maar moet je de BTW over de produktie (forfait voor kleine installaties) afdragen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46
Ik heb sinds medio juni zonnepanelen, mijn opwekvermogen is 6300 kwh, dus een forfait van 140 kwh.
2023, 2024 en 2025 is KOR en vanaf 2016 is mijn verwachting dat ik niet meer lever dan 1.800 euro, dus ook geen btw hoef af te dragen. Maar of het forfait gunstig is voor mij twijfel ik. Ik hoop dat iemand mij kan helpen in mijn denkproces:

Ik heb net het aangiftebiljet over juni 2022 binnen. Daarop vul ik de BTW van de aanschaf in.
Als ik goed begrijp hoef ik de opbrengsten (forfait of werkelijk), maar één keer per jaar op te geven. Dus dat zou mee kunnen met de aangifte van het vierde kwartaal/december 2022. 1) Dat klopt toch?

Ik twijfel wel erg of ik gebruik zal maken van het forfait. Want op achterkant van sigarendoos, gaan mijn zonnepanelen in 2022 ongeveer 2.500 KWH opleveren (eigen verbruik en terugleveren aan het net). Mijn energieprijs per 1 juli is 0,23 inclusief overheidstoeslagen ex 9% BTW. Volgens mij is dit tarief bij mij voor zowel leveren als ontvangen van energie. Mijn werkelijke verbruik op jaarbasis ligt ruim boven mijn opbrengsten.

Ik doe 2.500 kwh * 0,23 per kwh * 0,09 btw = 52 euro.
2) Dan is het toch veel gunstiger om geen gebruik te maken van het forfait? Of zie ik iets over het hoofd?
Uiteraard ga ik afwachten en kijken wat de werkelijke opbrengsten zijn, want mijn energieleverancier zou zomaar de prijzen nog kunnen verhogen of de zon ineens veel meer schijnen...

3) Is het dan BTW-technisch niet handig om zo laat mogelijk in het jaar (maar voor 15 nov ivm KOR), de zonnepanelen geïnstalleerd te krijgen? Uiteraard heb je er dan ook 6 maanden niets aan, omdat er beperkt zon is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Burns Goed punt. Je hebt - denk ik - gelijk dat er door het lagere BTW tarief voordelig wordt om oude forfaitaire bedragen niet te gebruiken. Je moet in jouw geval wel nog 21% BTW berekenen over de periode voor 1 juli.

De handmatige BTW berekening gaat nog uit van 21% op de site van de Belastingdienst:
https://www.belastingdien...angiften#bd-licollapsed-2

Het 9% BTW tarief geldt tot 1 januari 2023 voor levering via het elektriciteitsnet. Er staat geen bepaling voor de richting, daarom neem ik aan dat terugleveren is inbegrepen.

21% zou ongeveer op € 120 uitkomen voor 2500 kWh opbrengst met 0,23 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46
mrmrmr schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:28:

Het 9% BTW tarief geldt tot 1 januari 2023 voor levering via het elektriciteitsnet. Er staat geen bepaling voor de richting, daarom neem ik aan dat terugleveren is inbegrepen.
Op de belastingdienst staat een waarschuwing dat je juist 9% moet hanteren: https://www.belastingdien...rnemer-voorbeeldaangiften

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:47
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik snap het verhaal in de link van de belastingdienst niet helemaal. De feiten:

In 2014: 10 panelen vorig huis. Vrij snel vrijstelling voor de kwartaal opgave aangevraagd.
april 2019 (4 panelen, dus iets van 300 euro BTW?) middels een brief weer BTW teruggevraagd.
Ik ben nog steeds vrijgesteld van de periodieke opgave (dus KOR?)

Nu heb ik de afgelopen maand een nieuwe installatie geplaatst (12 panelen): Het BTW bedrag is nu wel wat meer dan in 2019, maar ik snap het nu niet helemaal: kan ik hier nu wel of niet de BTW over terugvragen?

[ Voor 28% gewijzigd door savale op 04-07-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@savale Je mag je afmelden van de KOR en BTW terugvragen. Je moet dan 3 jaar uit de KOR blijven, en dat betekent dat je 3 jaar lang BTW aangiften moet doen - over alle panelen die je hebt(!). Afmelden moet je wel gedaan hebben voordat je de extra panelen kocht. Als je in de KOR zat ten tijde van de aankoop, dan kun je geen BTW terugvragen. Afmelden van de KOR gaat per kwartaal en je moet dat uiterlijk een maand tevoren tevoren doen.

Deze tekst is van toepassing op die pagina: Ik had al zonnepanelen in 2019 of eerder en wil opnieuw investeren in zonnepanelen
Ik had al zonnepanelen in 2019 of eerder en wil opnieuw investeren in zonnepanelen

U bent bij ons geregistreerd als ondernemer, als u vanaf 2019 of eerder zonnepanelen hebt. De btw van uw zonnepanelen hebt u teruggevraagd met een btw-aangifte. Omdat u zich hebt aangemeld als zonnepaneelhouder, bent u ook aangemeld voor de kleineondernemersregeling (KOR).
Let op!

Had u in 2019 geen zonnepanelen, maar wel andere ondernemersactiviteiten? En deed u op 31 december 2019 al mee aan de oude KOR? Dan geldt deze informatie ook als u nu voor de 1e keer zonnepanelen koopt.

Als u bijvoorbeeld nieuwe panelen bijkoopt, een nieuwe omvormer koopt of onderhoud pleegt, dan doet u een nieuwe investering. Wilt u opnieuw investeren in zonnepanelen? Dan hebt u 2 keuzes.
Ik wil aangemeld blijven voor de KOR

Dan hoeft u niets te doen. U kunt geen btw terugvragen voor nieuwe investeringen in zonnepanelen. Bovendien hoeft u geen btw-aangifte te doen en geen btw te betalen.
Ik wil me afmelden voor de KOR

U meldt zich af met het formulier Melding beëindiging omzetbelasting kleineondernemersregeling. Afmelden betekent wel dat u elk kwartaal btw-aangifte moet doen. U kunt de btw terugvragen voor nieuwe investeringen in zonnepanelen. Ook geeft u in de aangifte de btw aan die u moet betalen over de stroom die u levert met uw zonnepanelen.

Wilt u liever jaaraangifte doen? Dat kan, als u aan de voorwaarden voldoet.

Na 3 jaar kunt u zich weer aanmelden voor de KOR. Bedenk of afmelden voor u de beste oplossing is. Misschien moet u over deze 3 jaar meer btw betalen dan u aan btw terugkrijgt.
Let op!

Afmelden kan per kwartaal. U meldt zich af minimaal 4 weken voor het einde van het kwartaal. Wilt u bijvoorbeeld stoppen met de KOR op 1 juli? Uw afmelding moet dan op 2 juni bij ons binnen zijn.

Hebt u zonnepanelen bijgekocht vóór de afmelddatum voor de KOR? Dan heeft dit gevolgen voor de hoogte van het terug te vragen btw-bedrag. U krijgt dan geen of minder btw terug. Kijk bij de voorbeelden hieronder wat dit betekent en hoe u de aangifte invult.
Voorbeeld 1: Ik heb me op tijd afgemeld voor de KOR

U hebt in oktober 2019 zonnepanelen aangeschaft met een opwekvermogen van 2.800 Wattpiek. U hebt zich aangemeld als zonnepaneelhouder en de btw teruggevraagd. Vanaf 1 januari 2020 hebben we u automatisch aangemeld voor de KOR.

U wilt een aanvullende set zonnepanelen kopen en ook daarvoor de btw terugvragen. U meldt zich daarom op 5 mei 2022 af voor de KOR. Daardoor valt u vanaf 1 juli 2022 niet meer onder de KOR-vrijstelling. Op 19 september 2022 schaft u een aanvullende set zonnepanelen aan met een opwekvermogen van 1.250 Wattpiek. U moet € 500 btw betalen voor de aanschaf en installatie. U kiest ervoor om de verschuldigde btw op basis van het forfait aan te geven. Uw zonnepanelen hebben nu in totaal een opwekvermogen van 4.050 Wattpiek, het forfait dat u hiervoor moet aangeven is € 100. Dit is dus het forfait voor uw oude en nieuwe zonnepanelen samen.

U moet vanaf het 3e kwartaal btw-aangifte doen. Uw 1e aangifte doet u als dit kwartaal is afgelopen, in oktober 2022. Bij Rubriek 1a (Leveringen/diensten belast met hoog tarief) geeft u onder het kopje 'Omzetbelasting' € 100 aan. Vul bij 'Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend' het cijfer '0' in. Bij Rubriek 5b (Voorbelasting) vult u € 500 in. Uw btw-teruggaaf is € 400. Het 4e kwartaal doet u een zogenoemde nul-aangifte. U doet dus wél aangifte, maar hoeft niets aan te geven.

De jaren daarna doet u elk kwartaal aangifte. Wilt u liever jaaraangifte doen? Dat kan, als u aan de voorwaarden voldoet. In beide gevallen betaalt u elk jaar het forfait van € 100. Als u ieder kwartaal aangifte doet, geeft u de eerste 3 kwartalen niets aan: de zogenoemde nul-aangiften. Het forfait kunt u aangeven in het 4e kwartaal.

Als u zich na 3 jaar weer aanmeldt voor de KOR en het forfait jaarlijks toepast, krijgt u per saldo € 100 btw terug (€ 500 - 4 keer het jaarlijks forfait van € 100).

Bedenk goed of afmelden voor de KOR in deze situatie voor u aantrekkelijk is.
Voorbeeld 2: Ik heb me te laat afgemeld voor de KOR

U hebt in oktober 2019 zonnepanelen aangeschaft met een opwekvermogen van 2.800 Wattpiek. U hebt u aangemeld als zonnepaneelhouder en de btw teruggevraagd. Vanaf 1 januari 2020 hebben we u automatisch aangemeld voor de KOR.

U hebt op 1 april 2022 een aanvullende set zonnepanelen gekocht van 1.250 Wattpiek en wilt ook daarvoor de btw terugvragen. U moet € 500 btw betalen voor de aanschaf en installatie. U meldt zich op 5 mei 2022 af voor de KOR. Daardoor valt u pas per 1 juli 2022 niet meer onder de KOR-vrijstelling. U kiest ervoor om de verschuldigde btw op basis van het forfait aan te geven. Uw zonnepanelen hebben nu in totaal een opwekvermogen van 4.050 Wattpiek, het forfait dat u hiervoor moet aangeven is € 100. Dit is dus het forfait voor uw oude en nieuwe zonnepanelen samen.

U moet vanaf het 3e kwartaal btw-aangifte doen. Uw 1e aangifte doet u als dit kwartaal is afgelopen, in oktober 2022. Omdat u dit kwartaal niet hebt geïnvesteerd, doet u dit kwartaal een zogenoemde nul-aangifte. U doet dus wél aangifte, maar hoeft nog niets aan te geven.

In de aangifte van het 4e kwartaal geeft u het forfait van € 100 aan bij Rubriek 1a (Leveringen/diensten belast met hoog tarief) onder het kopje 'Omzetbelasting'. Vul bij 'Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend' het cijfer '0' in. Omdat u in het 2e kwartaal nog onder de KOR viel en pas vanaf juli 'belaste prestaties' verricht, mag u niet alle btw terugvragen. Het gaat in dit voorbeeld om 2/3e van de btw. Gerekend vanaf de aanschafdatum 1 april 2022, kunt u namelijk alleen over het 3e en 4e kwartaal btw terugvragen. Bij 'Voorbelasting' vult u dus € 334 (2/3e van € 500) in. Uw btw-teruggaaf is € 234.

De jaren daarna doet u elk kwartaal aangifte. Wilt u liever jaaraangifte doen? Dat kan, als u aan de voorwaarden voldoet. In beide gevallen betaalt u elk jaar het forfait van € 100. Als u ieder kwartaal aangifte doet, geeft u 3 kwartalen niets aan: de zogenoemde nul-aangiften. Het forfait kunt u aangeven in het 4e kwartaal.

Als u zich na 3 jaar weer aanmeldt voor de KOR en het forfait jaarlijks toepast, krijgt u geen btw terug. U betaalt in deze situatie namelijk per saldo € 66 (€ 334 – 4 keer het jaarlijks forfait van € 100). In dit geval is het dus niet aantrekkelijk om u af te melden voor de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:47
@mrmrmr niet helemaal het antwoord waar ik op hoopte maar wel duidelijk! Had me even beter in moeten lezen voor de aanschaf dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
ArjoK schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 02:48:
[...]

Als je eenmaal in de KOR zit doe je geen btw aangifte meer (totdat je uit de KOR gaat/moet), dus geen afdracht van het forfait maar ook geen teruggaaf van btw op dan aangeschafte materialen/diensten die voor je produktie van belang zijn.
De KOR gaat pas in het fiscale jaar na je aanvraag voor KOR dus op het moment dat je voor het eerst je aanmeldt als ondernemer voor de BTW, dan mag je BTW terugvragen, maar moet je de BTW over de produktie (forfait voor kleine installaties) afdragen.
Ik heb vanaf 25 mei 2022 (dit jaar) zonnepanelen. Ik ga de KOR in vanaf 2023. Moet ik dan dit jaar al BTW aangifte doen? Zo ja, is dat het forfait passend bij mijn installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Perzikvrucht Volgend jaar kun je geen BTW meer terugvragen als je dan in de KOR komt, je moet dit jaar aangifte doen. Je krijgt daartoe een verzoek om aangifte te doen van de BTW door de Belastingdienst als je je hebt opgegeven als zonnepaneleneigenaar. De aangifte tijdig indienen is verplicht.

Als je al een maand niets hebt gehoord van de Belastingdienst, neem dan contact met ze op. BTW aangiften zijn per kwartaal en je hebt normaal gesproken een maand de tijd (april, juli, oktober, januari), maar de Belastingdienst kan daar van afwijken als je bijvoorbeeld minder dan een maand de tijd zou hebben.

Het forfait is niet aangepast aan de lagere BTW, en is daardoor hoger dan een handmatige berekening. Het is niet makkelijk om zelf correct de BTW te berekenen, zeker als het gaat om perioden met meerdere tarieven. Als je het voor jezelf makkelijk wil maken is gebruik maken van het forfait toch het overwegen waard. Het is waarschijnlijk duurder om een deskundige in te huren.

Wat je zou kunnen doen is aan de Belastingdienst vragen nieuwe, lagere forfaits te verstrekken passend bij de huidige 9% BTW op elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
mrmrmr schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:54:
@Perzikvrucht Volgend jaar kun je geen BTW meer terugvragen als je dan in de KOR komt, je moet dit jaar aangifte doen. Je krijgt daartoe een verzoek om aangifte te doen van de BTW door de Belastingdienst als je je hebt opgegeven als zonnepaneleneigenaar. De aangifte tijdig indienen is verplicht.

Als je al een maand niets hebt gehoord van de Belastingdienst, neem dan contact met ze op. BTW aangiften zijn per kwartaal en je hebt normaal gesproken een maand de tijd (april, juli, oktober, januari), maar de Belastingdienst kan daar van afwijken als je bijvoorbeeld minder dan een maand de tijd zou hebben.

Het forfait is niet aangepast aan de lagere BTW, en is daardoor hoger dan een handmatige berekening. Het is niet makkelijk om zelf correct de BTW te berekenen, zeker als het gaat om perioden met meerdere tarieven. Als je het voor jezelf makkelijk wil maken is gebruik maken van het forfait toch het overwegen waard. Het is waarschijnlijk duurder om een deskundige in te huren.

Wat je zou kunnen doen is aan de Belastingdienst vragen nieuwe, lagere forfaits te verstrekken passend bij de huidige 9% BTW op elektriciteit.
Dank! Ik was al van plan dit jaar aangifte te doen om de BTW van mijn installatie terug te vragen.

Maar betaal ik dit jaar forfait, en vanaf volgend jaar niet meer (want KOR)? Of geef ik aan dat ik dit jaar niets te melden heb? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Perzikvrucht schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:57:
Maar betaal ik dit jaar forfait, en vanaf volgend jaar niet meer (want KOR)? Of geef ik aan dat ik dit jaar niets te melden heb? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Als je in de KOR zit hoef je in principe geen BTW aangifte meer te doen.

Er zijn wel uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld als een heel grote aankoop doet van meer dan € 14.404 inclusief BTW. Dat is een zogenoemde herziening waarbij je jaarlijks BTW zou moeten terugbetalen.

Ik weet niet wat jouw situatie is, voor de meeste zonnepaneeleigenaren is dat niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
mrmrmr schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Als je in de KOR zit hoef je in principe geen BTW aangifte meer te doen.

Er zijn wel uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld als een heel grote aankoop doet van meer dan € 14.404 inclusief BTW. Dat is een zogenoemde herziening waarbij je jaarlijks BTW zou moeten terugbetalen.

Ik weet niet wat jouw situatie is, voor de meeste zonnepaneeleigenaren is dat niet van toepassing.
Nogmaals dank!
Ik ga dus vanaf volgend jaar pas de KOR in, maar lever wel nu al terug (want PV ligt er al). Betaal ik dan dit jaar forfait en vanaf volgend jaar niet meer (KOR)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Perzikvrucht schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Nogmaals dank!
Ik ga dus vanaf volgend jaar pas de KOR in, maar lever wel nu al terug (want PV ligt er al). Betaal ik dan dit jaar forfait en vanaf volgend jaar niet meer (KOR)?
Ja, je mag dit jaar kiezen voor forfait en over 2023 en later doe je dan geen aangiften meer. De laatste aangifte is dan over het 4e kwartaal 2022, in te dienen in januari 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Ik heb de BTW aangifte voor m'n zonnepanelen gedaan via de papieren aangifte die ik thuis gestuurd kreeg. Echter nu krijg ik ook nog het verzoek om hem digitaal te doen over het afgelopen tijdvak. Weet iemand of ik die alsnog in moet vullen met dezelfde gegevens? Of kan ik daar invullen dat ik niets aan te geven heb?

Heb de belastingtelefoon hierover proberen te bellen maar daar wordt ik er steeds uit gegooid ivm een te lange wachtrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@KappuhH

Heb je de eerste aangifte al per post verzonden? Dan niet nogmaals aangifte doen over hetzelfde kwartaal, tenzij je aangifte verloren is geraakt. Bel of schrijf als je denkt dat dat het geval is.

Als het een volgende kwartaal betreft, dan gewoon invullen. Online als dat is gevraagd. In een jaar kunnen meerdere aangiften nodig zijn (maximaal 4 kwartalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:56
De volgende situatie:
  • In augustus willen we ongeveer 11000 watt piek installeren
  • Ik heb een eenmanszaak, de vrouw des huizes gaat per 1 januari 2023 ook voor haar zelf beginnen en zal dan geen gebruik maken van de KOR. Ook kijken ze voor zonnepanelen blijkbaar 36 maanden terug voor de BTW. Per 1 januari 2023 ga ik wel naar een BV
  • Installateur is bereidt om pas na 1 januari 2023 te factureren
  • Totale installatiebedrag zal een heel eind richting de 15k ex btw gaan
Is het mogelijk, en wellicht het makkelijkst de zonnepanelen dan maar dus vanaf 1 januari aan te sluiten en aan te melden? En dat we dan 0% BTW gefactureerd krijgen van onze installateur? Ons stroomverbruik zal tot 1 januari ook niet bijzonder hoog zijn aangezien we dan nog in stacaravan langs de nieuwbouwwoning wonen en onze terugleververgoeding is volgens mij maar 7 cent per kwh (Pure energie variabel contract).

'Oplossing' inmiddels gevonden uitgaande dat huidige regels nog intact bljiven (Belastingdienst zal door zijn incompetentie de 1 januari 2023 regeling toch wel opschuiven vermoed ik). Op 1 januari 2023 laten factureren op mijn naam, ik ben dan DGA en kan ik als particulier (die energieleverancier ondernemer speelt) weer gebruiken maken van de KOR regeling. Factuur wel opsplitsen om onder de grens van 2500,- btw te blijven.

[ Voor 20% gewijzigd door VerrekteZakStro op 19-07-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10
Goedendag, mijn KOR gaat vanaf 01-01-2023 in (zonnepanelen begin dit jaar laten plaatsen).

Ik wil wellicht als ZZP'er voor mijzelf aan de slag. Kan dit en heeft dit nog invloed op BTW gerelateerde zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
turkeyhakan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:57:
Goedendag, mijn KOR gaat vanaf 01-01-2023 in (zonnepanelen begin dit jaar laten plaatsen).

Ik wil wellicht als ZZP'er voor mijzelf aan de slag. Kan dit en heeft dit nog invloed op BTW gerelateerde zaken?
Van de belastingdienst website:
"Als u bent aangemeld voor de KOR, kunt u zich pas na 3 jaar afmelden. Als uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt, moet u zich direct afmelden voor de KOR. Kijk voor uitgebreide informatie bij 'Afmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR)'."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10
VerrekteZakStro schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Van de belastingdienst website:
"Als u bent aangemeld voor de KOR, kunt u zich pas na 3 jaar afmelden. Als uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt, moet u zich direct afmelden voor de KOR. Kijk voor uitgebreide informatie bij 'Afmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR)'."
Voor de KOR-regeling heb je een omzetbelastingnummer gekregen. Als je een eenmanszaak opricht krijg je een nieuw nummer. Dus vandaar mijn vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@VerrekteZakStro Ik denk dat het volgende van toepassing is:

Ik neem aan dat de panelen op het dak liggen en niet geïntegreerd zijn.

BTW vraag je in eerste instantie terug bij aanschaf, dat mag ook dit jaar al. Het tijdstip en het BTW tarief maakt uiteindelijk weinig verschil. Je bent al ondernemer en jullie gaan beiden niet in de KOR (aangeven op het pv formulier). Er is geen BTW herziening omdat je niet in de KOR zit.

Je geeft de werkelijke BTW over de opbrengst aan op het moment van afrekenen. De leverancier verstrekt de afrekening, over dat kwartaal doe je de aangifte van de opbrengst. Je moet de opbrengst van de pv installatie opgeven en alleen de zakelijke gebruikte opgewekte elektriciteit kun je aftrekken. BTW over privégebruik van de opbrengst draag je af.

Dit is het voorbeeld van de Belastingdienst: https://www.belastingdien...angiften#bd-licollapsed-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
mrmrmr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:21:
@VerrekteZakStro Ik denk dat het volgende van toepassing is:

Ik neem aan dat de panelen op het dak liggen en niet geïntegreerd zijn.

BTW vraag je in eerste instantie terug bij aanschaf, dat mag ook dit jaar al. Het tijdstip en het BTW tarief maakt uiteindelijk weinig verschil. Je bent al ondernemer en jullie gaan beiden niet in de KOR (aangeven op het pv formulier). Er is geen BTW herziening omdat je niet in de KOR zit.

Je geeft de werkelijke BTW over de opbrengst aan op het moment van afrekenen. De leverancier verstrekt de afrekening, over dat kwartaal doe je de aangifte van de opbrengst. Je moet de opbrengst van de pv installatie opgeven en alleen de zakelijke gebruikte opgewekte elektriciteit kun je aftrekken. BTW over privégebruik van de opbrengst draag je af.

Dit is het voorbeeld van de Belastingdienst: https://www.belastingdien...angiften#bd-licollapsed-2
Dat is dus alleen niet bepaald aantrekkelijk. Ik dien dan altijd BTW af te dragen over de opgewekte energie, en dat gaat over de jaren heen behoorlijk oplopen ervan uitgaande dat er straks weer 21% BTW op energie zit,. Ik hoop dus dat de regeling van 1 januari 2023 (0% BTW op zonnepanelen) er voor zorgt dat je sowieso al geen BTW in rekening gebracht krijg van mijn installateur, en ik (of mijn vriendin) niet als ondernemers gezien worden door onze 'activiteiten' als energieleverancier. En dat daarme dan tevens nooit BTW hoef af te dragen over de opgewekte energie. Dat zou fiscaal voor ons veel aantrekkelijker zijn uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door VerrekteZakStro op 19-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:57:

Je gaat in de KOR, dus vanaf 1 januari mag je geen BTW meer gebruiken op facturen en je mag betaalde BTW niet terugvragen over dingen je aankoopt.

Als de installatie duurder is geweest dan € 14404 inclusief BTW moet er worden herzien. Het heeft in dat geval weinig zin gehad om BTW terug te vragen omdat je die in jaarlijkse termijnen weer af gaat dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
VerrekteZakStro schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:28:
Dat is dus alleen niet bepaald aantrekkelijk. Ik dien dan altijd BTW af te dragen over de opgewekte energie, en dat gaat over de jaren heen behoorlijk oplopen ervan uitgaande dat er straks weer 21% BTW op energie zit,. Ik hoop dus dat de regeling van 1 januari 2023 (0% BTW op zonnepanelen) er voor zorgt dat je sowieso al geen BTW in rekening gebracht krijg van mijn installateur, en ik (of mijn vriendin) niet als ondernemers gezien worden door onze 'activiteiten' als energieleverancier. En dat daarme dan tevens nooit BTW hoef af te dragen over de opgewekte energie. Dat zou fiscaal voor ons veel aantrekkelijker zijn uiteraard.
Ik denk niet dat dat een optie is.

Het zijn van ondernemer voor de BTW wegens zonnepanelen is geen vrije keuze.

Eenmanszaken en zzp'ers kunnen er niet voor kiezen om alleen voor hun zonnepanelen de kleineondernemersregeling (KOR) te gebruiken. U kiest voor ál uw activiteiten wel of juist niet voor de KOR. Het heeft daarom geen zin om een nieuw subnummer aan te vragen voor de btw-aangifte van uw zonnepanelen.
Bron: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

Ik denk dat je als ondernemer de BTW moet aangeven van de zonnepanelen en de opbrengst. Je zit namelijk niet in de KOR en je bent sowieso ondernemer voor de BTW.

Als de factuur correct is opgemaakt zal er BTW op staan. 0% BTW geldt volgens de regels van het ministerie alleen voor de zonnepanelen en niet voor artikelen die ook voor iets anders kunnen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:40
VerrekteZakStro schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Inderdaad, dat is niet aantrekkelijk. Voor een alleenstaande zzp-er is dit een probleem, en is het een stuk minder aantrekkelijk om zonnepanelen te nemen.

Wat jij & je partner kunnen doen is samen een VOF beginnen, energiecontract en factuur zonnepanelen op naam van de VOF zetten, en de VOF in de KOR laten gaan. Beiden blijven jullie zzp-er voor de overige activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
mdlaat schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:03:
[...]

Inderdaad, dat is niet aantrekkelijk. Voor een alleenstaande zzp-er is dit een probleem, en is het een stuk minder aantrekkelijk om zonnepanelen te nemen.

Wat jij & je partner kunnen doen is samen een VOF beginnen, energiecontract en factuur zonnepanelen op naam van de VOF zetten, en de VOF in de KOR laten gaan. Beiden blijven jullie zzp-er voor de overige activiteiten.
De volgende complicatie in dat verhaal, wat ik nog niet vernoemd had, is dat ik per 1 januari 2023 van eenmanszaak naar BV wil gaan. Oplossing is dan misschien om, bijv. 1 december 2022 i.p.v. 1 januari 2023, eenmanszaak vriendin op te richten, tezamen met de VoF, 1 januari BTW terugvorderen en VoF weer opheffen i.v.m. start BV? Tis wat, voor die ongeveer 2000,- BTW teruggaaf :P. Verwacht dat voordeel BV voor mij volgend jaar groter zal zijn dan eenmanszaak blijven namelijk. Omslagpunt zit dan voort al rond de 85.000,- bruto fiscale winst tussen eenmanszaak en BV.

[ Voor 11% gewijzigd door VerrekteZakStro op 19-07-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@mdlaat Een vof heeft hier beperkt nuttig effect omdat het aanschafbedrag groter is dan € 11904 exclusief BTW. Het aanschafbedrag moet BTW worden herzien, d.w.z. de BTW over aanschaf wordt weer afgedragen.

Een vof mag in de KOR.

De hoogte van de BTW is neutraal voor een ondernemer omdat die BTW terug kan vragen.

@VerrekteZakStro Ja, dat is een optie mits je het tijdig regelt. De BV is niet verbonden aan jouw persoon.

offtopic:
Het omslagpunt voor een BV ligt tamelijk hoog, vergis je daar niet in. Het wordt al snel penny wise, pound foolish. Vroeger nog meer dan nu overigens, wegens de gunstige regelingen voor eenmanszaken. Er zijn bedrijven die je wel even naar een BV willen helpen maar niet volledig voorlichten.

[ Voor 35% gewijzigd door mrmrmr op 19-07-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
Zou het factureren van de panelen na 1 januari niet minder ge-emmer opleveren? Ik hoop dan dus dat de panelen in ieder geval tegen 0% BTW geleverd worden door de installateur ongeacht of je ondernemer/particulier bent. Moet dan alleen na 1 januari pas alles aansluiten denk ik.

Als ik het goed begrijp kan je als DGA dus juist wel als particulier BTW terugvragen door gebruik te maken van de KOR regeling (en dus weer een eenmanszaak te starten :P ). Ik zorg dan wel dat de factuur op 1 jan. 2023 in tweeën gaat waarvan het ene deel nog net onder de 10kWp blijft.

[ Voor 34% gewijzigd door VerrekteZakStro op 19-07-2022 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@VerrekteZakStro Voor zonnepanelen alleen zou ik niet een BV gaan oprichten, de jaarlijks terugkerende administratie en opmaak van stukken voor de KvK alleen al is een flinke financiële last als je dat laat doen.

Voor jou als bestaande ondernemer maakt het weinig uit of er over de aanschaf van zonnepanelen 0%, 9% of 21% of nog een ander percentage wordt berekend, want dat kun je gewoon terugvragen.

Als je krap zit (niet gek bij de bouw van een huis), dan kan uitstellen wel aantrekkelijk zijn. Een andere reden die ik kan bedenken is dat ergens in de toekomst een regeling wordt bedacht waarbij het wel weer van belang is of je BTW hebt teruggevraagd. Anders dan dat zie ik zo 1-2-3 niet.

Over het privédeel van de opbrengst moet je toch BTW afdragen. Het maakt ook dan niet uit wat het percentage is of wordt. Die BTW krijg je van de leverancier en draag je af, netto maakt het BTW percentage geen verschil.

De factuurdatum is de primaire geldende datum. Strikt genomen, zodra je gaat terugleveren is er sprake van het zijn van ondernemer voor de BTW (wat je al was, als eenmanszaak). Omdat er verschil is in de BTW (9% in de 2e helft van 2022) ten opzichte van 2023 (weer 21%?) wordt de berekening ingewikkelder. Aan de andere kant kun je misschien langer salderen als je nu al laat installeren omdat er van die regeling verwacht wordt dat die geleidelijk wordt uitgefaseerd. Omdat die regeling nog niet duidelijk is, heb ik geen idee of dat inderdaad zo is.
Ik zorg dan wel dat de factuur op 1 jan. 2023 in tweeën gaat waarvan het ene deel nog net onder de 10kWp blijft.
Dat maakt volgens mij niet uit, het telt op.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 19-07-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
mrmrmr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:56:
@VerrekteZakStro Voor zonnepanelen alleen zou ik niet een BV gaan oprichten, de jaarlijks terugkerende administratie en opmaak van stukken voor de KvK alleen al is een flinke financiële last als je dat laat doen.

Voor jou als bestaande ondernemer maakt het weinig uit of er over de aanschaf van zonnepanelen 0%, 9% of 21% of nog een ander percentage wordt berekend, want dat kun je gewoon terugvragen.
....
De factuurdatum is de primaire geldende datum. Strikt genomen, zodra je gaat terugleveren is er sprake van het zijn van ondernemer voor de BTW (wat je al was, als eenmanszaak). Omdat er verschil is in de BTW (9% in de 2e helft van 2022) ten opzichte van 2023 (weer 21%?) wordt de berekening ingewikkelder. Aan de andere kant kun je misschien langer salderen als je nu al laat installeren omdat er van die regeling verwacht wordt dat die geleidelijk wordt uitgefaseerd. Omdat die regeling nog niet duidelijk is, heb ik geen idee of dat inderdaad zo is.
Ik wilde sowieso al naar BV per 1 januari 2023; fiscaal wordt de eenmanszaak elk jaar verder uitgekleedt, terwijl de DGA de dans (voorlopig?!) nog ontspringt. Ik zie dan eigenlijk geen probleem wanneer ik 1 januari 2023 de zonnepaneel installatie factuur ontvang. Dan ben ik per 1 januari geen eenmanszaak meer als ondernemer, maar alleen DGA met een eenmanszaak in de KOR als energieleverancier. Blijf dan wel net onder die 10kWp zitten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@VerrekteZakStro Als eenmanszaak-ondernemer voor de BTW en de KOR, is er de kwestie van herziening van de BTW. Op dat punt is het wel van belang of er sprake is van 0% BTW over de panelen. Want dat gaat over de hoogte van het BTW bedrag. Dan is een factuurdatum van na 1 januari van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:40
Wellicht relevant voor iemand. Ik heb als zzp-er zonnepanelen privé gekocht (2022, met 21% btw). Ik heb geen zin om btw aangifte te doen voor heel de levensduur van de zonnepanelen. Als ik de btw van de aanschaf niet terugvraag, dan is btw aangifte voor de opgewekte energie ook niet nodig. Net bevestigd door een Belastingdienst telefonist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:06
FastFox91 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:26:
Net bevestigd door een Belastingdienst telefonist.
En daar heb je dus echt helemaal niets aan.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 12:55
Wel als je de naam + het tijdstip hebt genoteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
big bang schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:30:
[...]

En daar heb je dus echt helemaal niets aan.
Precies mijn ervaring, de eerste lijn roept ook maar wat. @FastFox91 Vraag om bevestiging op schrift, dat ga je niet krijgen, wel gaat je vraag dan een trapje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Voor de Belastingdienst ben je ook energieondernemer geworden... btw afdragen moet, terugvragen mag.
Dat kwam er bij mij uit in 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FastFox91 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:26:
Wellicht relevant voor iemand. Ik heb als zzp-er zonnepanelen privé gekocht (2022, met 21% btw). Ik heb geen zin om btw aangifte te doen voor heel de levensduur van de zonnepanelen. Als ik de btw van de aanschaf niet terugvraag, dan is btw aangifte voor de opgewekte energie ook niet nodig. Net bevestigd door een Belastingdienst telefonist.
Je bent verkeerd geinformeerd, of hebt de vraag niet goed gesteld, of allebei.
Maar je ontkomt niet aan btw aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:40
Damn, dat is weer jammer. Je kan dus niet vertrouwen op die lui. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
Van de indicator website:
BTW
Zonnepanelen op het dak van uw woning: wat met verschuldigde en aftrekbare btw in 2022 en met het btw-nultarief per 01.01.2023?

Zoals u weet, levert u met zonnepanelen meestal stroom terug aan de energieleverancier. Omdat dit belastingtechnisch als een levering gezien wordt, bent u daarover btw verschuldigd. Hoe werkt dit precies?

Btw en zonnepanelen
Momenteel is de levering en de installatie van zonnepanelen belast met 21% btw. Ook particuliere zonnepaneelhouders kunnen deze btw geheel of gedeeltelijk terugvragen door zich te registreren bij de Belastingdienst en aangifte te doen voor de btw. Sinds het Fuchs-arrest van het Europees Hof van Justitie (ECLI:EU:C:2013:413) zijn namelijk ook zonnepaneelhouders btw-ondernemer als deze tegen een vergoeding stroom leveren aan het energiebedrijf. In de praktijk levert dit echter voor zowel de zonnepaneelhouder als voor de Belastingdienst een behoorlijke administratie- en uitvoeringslast op.

Btw-nultarief vanaf 2023?
Op 5 april 2022 heeft de Raad van de Europese Unie een wijziging van de BTW-richtlijn vastgesteld. Met deze wijziging is het EU-lidstaten toegestaan om het btw-nultarief toe te passen op de levering en installatie van zonnepanelen op en in de onmiddellijke nabijheid van particuliere woningen, huisvesting en openbare en andere gebouwen die worden gebruikt voor activiteiten van algemeen belang.

Wetsvoorstel.
Op 20 april 2022 heeft staatssecretaris Marnix van Rij dan ook een wetsvoorstel en internetconsultatie gepubliceerd met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 het btw-nultarief te hanteren op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen. Dat betekent dat er geen btw meer hoeft te worden betaald bij aankoop (en installatie) van zonnepanelen. Het is dan dus niet meer nodig om deze btw bij de Belastingdienst terug te vragen.

Btw-ondernemer.
Als een particulier regelmatig en tegen een vergoeding door middel van zonnepanelen stroom levert aan zijn energiebedrijf (hij wekt dus meer stroom op dan dat hij zelf verbruikt), dan verricht deze particulier btw-belaste prestaties. Deze vergoeding wordt meestal verrekend met de kosten voor de stroom die hij afneemt van het energiebedrijf (salderingsregeling). De stroom wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet tegen hetzelfde tarief als dat hij voor de stroom zou betalen bij de energieleverancier.

Registratiedrempel
Voor de stroom die teruggeleverd wordt aan het energiebedrijf, moet in principe btw worden afgedragen. Particulieren kunnen vaak gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR) zonder aanmeldverplichting (Stcrt. 2021-30899) . Het besluit werkt terug tot 1 januari 2020. In het besluit staat dat een ondernemer met een maximale jaaromzet van € 1.800, die zich nog niet als btw-ondernemer heeft gemeld bij de Kamer van Koophandel of Belastingdienst, onder voorwaarden niet meer verplicht is om zich aan te melden als btw-ondernemer. Zij mogen de KOR dan direct toepassen en hoeven niet te voldoen aan administratieve verplichtingen.

Particulieren?
Hierdoor zijn dus ook particulieren die zonnepanelen hebben, niet meer verplicht om zich aan te melden, mits de jaarlijkse omzet met de zonnepanelen (vergoeding voor teruggeleverde energie) € 1.800 of minder is. Voor particuliere zonnepaneelhouders geldt dat ze niet hoeven uit te zoeken wat de werkelijke teruggeleverde stroom is en wat de vergoeding hiervoor is, maar dat er een forfait mag worden gebruikt. Zij mogen de KOR dan direct toepassen en hoeven niet te voldoen aan administratieve verplichtingen.

KOR.
Zonnepaneelhouders die de KOR toepassen zonder daarvan melding bij de Belastingdienst te doen vanwege de vrijwillige registratiedrempel, zijn niet verplicht de KOR voor minimaal drie jaar toe te passen. Dit geldt wel voor reguliere btw-ondernemers. Let op 1. Zonnepaneelhouders die zich al bij de Belastingdienst als btw-ondernemer hebben aangemeld, kunnen echter geen beroep doen op het besluit en moeten zich nog wel voor de KOR aanmelden. Let op 2. Eenmanszaken kunnen er niet voor kiezen om alleen voor hun zonnepanelen de kleineondernemersregeling (KOR) te gebruiken. Alls zij btw-aangifte moeten doen, moeten ze dus ook btw aangeven voor teruggeleverde energie. Hun btw-nummer geldt dan voor de zaak en voor privé.

Geen eenmanszaak, maar Vof?
Een Vof heeft daarentegen een btw-nummer voor het gezamenlijk optreden (vennootschap). Dan moet de particulier wel een eigen btw-nummer aanvragen en loopt dat dus niet mee via de btw-aangifte van de Vof.

Wanneer wel?
Wat sowieso van belang is, is of de Vof (ooit) btw op de aankoop, bouw of verbouw van de woning in aftrek heeft gebracht. Zo ja, dan is de kans groot dat de zonnepanelen mee worden getrokken in dit regime. Dan hoort dit dus wel thuis in de btw-aangifte van de Vof. De Belastingdienst kijkt doorgaans in principe naar de tenaamstelling van het energiecontract. Dat is degene die ‘ondernemer’ is voor de zonnepanelen. In de praktijk staat een energiecontract gewoonlijk op één naam. Dus dan zou diegene de zonnepanelenondernemer zijn. Btw-advies van een specialist is bij deze complexe btw-zaken geen overbodige luxe. U wilt het immers goed regelen.

Invoering btw-nultarief
Door het introduceren van een btw-nultarief op de aanschaf en installatie van zonnepanelen in samenhang met de bestaande registratiedrempel, hoeven veel particulieren zich niet meer bij de Belastingdienst als btw-ondernemer te melden. Dat scheelt veel papierwerk voor de zonnepaneelhouder en de Belastingdienst.

Voordeel
Een ander voordeel van de invoering van een btw-nultarief is dat de KOR-ondernemer die zonnepanelen aanschaft of zonnepanelen erbij wil laten plaatsen of vervangen, geen (niet-aftrekbare) btw in rekening gebracht krijgt. Dit geldt ook voor de (deels) btw-vrijgestelde ondernemer.

Op of nabij een woning?
Het btw-nultarief is alleen van toepassing als de panelen worden geleverd voor installatie op of nabij een woning, zoals bij zonnepanelen die worden geplaatst op een schuur, een garage, in de tuin of een uitbouw die bij de woning hoort. Dit geldt ook voor zonnepanelen die aan een woning hangen of aan de zijkant worden gemonteerd. Let op. Het nultarief geldt niet voor panelen op bedrijfsgebouwen, ook niet als die pal naast een woning zijn gebouwd. Tip. Het btw-nultarief is van toepassing op zowel de levering als op de installatie van zonnepanelen. Het maakt hierbij niet uit of de levering en installatie door een partij wordt gedaan of door twee afzonderlijke partijen.

Wat betekent ‘installatie’?
Onder installatie wordt verstaan de dienst die het plaatsen en aansluiten betreft van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen. Daar hoort niet alleen de bevestiging van de zonnepanelen bij, maar ook alles wat nodig is om de zonnepanelen aangesloten en werkend te maken. Denk hierbij aan het aanleggen van kabels en het aanpassen van de meterkast.
Dit valt er niet onder: Het installeren van bijv. een warmtepomp of een accupakket is niet direct noodzakelijk voor het aanbrengen en functioneel maken van zonnepanelen en valt dus niet onder installatie.

Het is de bedoeling om vanaf 01.01.2023 het btw-nultarief te hanteren op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen. Dat betekent dat er geen btw meer hoeft te worden betaald bij aankoop en installatie van zonnepanelen. Het is dan niet meer nodig om deze btw (21%) bij de Belastingdienst terug te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-10 23:52
Hi all,

Vraagje, ik heb een nieuwe woning met 30 panelen, totale opbrengst meer dan 10.000wp.
Ik kan dus geen forfait gebruiken. ik maak gebruik van de kor en blijf netjes onder de 2500 btw die ik terug vraag.
Ik moet nu dus aangifte doen over kwartaal 2. Daar bereken ik zelf het bedrag wat ik moet betalen en ik trek de btw van de panelen af.
Nu komt; met de forfait hoef je daarna alleen nog maar 0 aangiftes te doen tot einde jaar en dan gaat de kor in. Hoe werkt dat als het zonder forfait doet? Ook de 2 volgende kwartalen 0 aangiftes of moet ik over de rest van dit jaar daadwerkelijk mijn opgewekte/verbruikte energie nog opgeven?

Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:17
@jelzie01
Als u een systeem heeft van méér dan 10 kWp, dan mag u het forfait niet gebruiken. Dan moet u daadwerkelijk bijhouden hoeveel kWh u aan uw energiebedrijf heeft ‘verkocht’ en hoeveel de BTW daarover bedroeg. U kunt op de slimme meter van de netbeheerder uitlezen om hoeveel kWh het precies gaat.
Bron: https://www.zonnefabriek....0BTW%20daarover%20bedroeg.

Je moet dus elke maand aangifte doen omdat je een grote energie fabriek hebt >10kW piek.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 23-07-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jongetje schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:18:
@jelzie01

[...]

Bron: https://www.zonnefabriek....0BTW%20daarover%20bedroeg.

Je moet dus elke maand aangifte doen omdat je een grote energie fabriek hebt >10kW piek.
Elk kwartaal bedoel je neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@jelzie01

Stappen (strikte methode):
1. kwartaal 2: BTW terugvragen over aanschaf. BTW over opbrengst berekenen en dat afdragen.
2. kwartaal 3: BTW over opbrengst berekenen en dat afdragen.
3. kwartaal 4: reken uit wat de opbrengst is en draag daarover BTW af. Corrigeer eventuele gemaakte fouten.

Daarna hoef je geen BTW aangiftes meer te doen, totdat je uit de KOR gaat en de installatie nog werkt.

De aangifte over kwartaal 2 moet uiterlijk 31 juli zijn ingediend, tenzij de Belastingdienst je meer tijd heeft gegeven.

Je kunt pas weten wat de opbrengst is bij de laatste BTW aangifte die je in januari 2023 moet indienen over het laatste kwartaal. Vandaar dat je altijd iets moet opgeven en afdragen bij de aangifte van het 4e kwartaal.

Let op dat het BTW tarief over elektriciteit van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 9% is. Daarvoor was het 21%.

Een minder strikte methode is de afrekening van de leverancier afwachten (stel dat je die nog krijgt in dit jaar) en die gegevens gebruiken om berekeningen te maken per 31 december. Dat zou bijvoorbeeld kwartaal 3 een nul aangifte kunnen zijn. Zodoende hoef je maar 1 keer een berekening te maken over alle opbrengst in 2022, rekening houdend met verschillende BTW tarieven. Zorg dat je noteert of kunt opzoeken wat er per kwartaal is opgewekt en teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
mrmrmr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 01:18:
@jelzie01

1. kwartaal 2: BTW terugvragen over aanschaf. BTW over opbrengst berekenen en dat afdragen.
3. kwartaal 4: reken uit wat de opbrengst is en draag daarover BTW af. Corrigeer eventuele gemaakte fouten.

Daarna hoef je geen BTW aangiftes meer te doen, totdat je uit de KOR gaat en de installatie nog werkt.

De aangifte over kwartaal 2 moet uiterlijk 31 juli zijn ingediend, tenzij de Belastingdienst je meer tijd heeft gegeven.

Je kunt pas weten wat de opbrengst is bij de laatste BTW aangifte die je in januari 2023 moet indienen over het laatste kwartaal. Vandaar dat je altijd iets moet opgeven en afdragen bij de aangifte van het 4e kwartaal.

Let op dat het BTW tarief over elektriciteit van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 9% is. Daarvoor was het 21%.

Een minder strikte methode is de afrekening van de leverancier afwachten (stel dat je die nog krijgt in dit jaar) en die gegevens gebruiken om berekeningen te maken per 31 december. Dat zou bijvoorbeeld kwartaal 3 een nul aangifte kunnen zijn. Zodoende hoef je maar 1 keer een berekening te maken over alle opbrengst in 2022, rekening houdend met verschillende BTW tarieven. Zorg dat je noteert of kunt opzoeken wat er per kwartaal is opgewekt en teruggeleverd.
Thnx voor je super duidelijke omschrijving, dan gaan we dat doen.

Forfait was wel goedkoper geweest zeker nu de tarieven een stuk hoger liggen maar ik heb iig nog geluk met de btw verlaging in kwartaal 3 en 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Ik heb in mei zonnepanelen laten installeren. De installateur heeft een accountant in dienst die de BTW-teruggave heeft geregeld. Hiervoor heb ik me bij de belastingdienst moeten aanmelden als ondernemer. De gegevens (btw-id etc) heb ik allemaal doorgestuurd en als ik nu inlog op mijn belastingdienst voor ondernemers, dan kan ik zien dat er inderdaad een btw-aangifte is gedaan. Er staat 1 aangifte bij 'ingestuurde aangiften' en geen enkele bij 'openstaande aangiften'.

Ik kan de aangifte echter niet inzien. Weet iemand of daar een mogelijkheid voor is? Ik mag graag controleren of ze het goed hebben gedaan, ik reken namelijk de komende periode op de teruggave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
mrmrmr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 01:18:
@jelzie01

@mrmrmr nog een vraag: ik heb een papieren versie gekregen van de Belastingdienst, ik lees dat je soms niet automatisch weer een nieuwe aangifte opgestuurd krijgt, kan ik in dat geval kwartaal 3 overslaan en in kwartaal 4 weer aangifte doen (daarbij de bdienst vragen om een incidentele aangifte) over het laatste half jaar of moet je altijd aangifte doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@jelzie01 In principe heb je aangifteplicht.

Ik denk dat de Belastingdienst je nog een account geeft voor online aangifte. Papieren aangiftes worden gebruikt als je bijvoorbeeld op 23 juni het zonnepaneelformulier opstuurt. Dan is de tijd te kort voor een normale online kwartaalaangifte in juli. Als het goed is staat op het formulier of in de begeleidende brief wanneer je het uiterlijk moet indienen. Misschien staat er ook in dat je nog een online account krijgt.

Als dat niet zo is, kun je voor de zekerheid contact opnemen en vragen om een account. Dat verzoek kun je meesturen met het ingevulde BTW formulier.

Als er iets fout loopt met het verstrekken van BTW formulieren door schuld van de Belastingdienst zullen ze waarschijnlijk geen probleem maken van ontbrekende aangiftes. Maar voorkomen is beter dan genezen. Boetes voor het niet of te laat indienden van BTW aangiftes zijn hoog: de boete is € 68 en ze "schatten" een omzet van € 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:31

Rzaan

Altijd zoekende

Wat een gezeik allemaal met die BTW (niet van de leden hier over de BTW)

Wat zal het fijn zijn als deze daadwerkelijk in 2023 gaat verdwijnen.
Ik heb er nog geen officieel besluit over kunnen vinden.

Dit staat overigens ook in het voorstel dat de minister zou doen:

Werkzaamheden meterkast
In de toelichting op het wetsvoorstel schrijft het ministerie dat onder installatie niet alleen de bevestiging van zonnepanelen wordt verstaan. Ook de dienstverlening die direct noodzakelijk is voor het aanbrengen en functioneren van de zonnepanelen, zoals het aanleggen van kabels en het aanpassen van de meterkast voor zonnepanelen, valt onder ‘installatie’.

Daarmee is ook voor die werkzaamheden het btw-nultarief van toepassing.

Dat is wel fijn, want dat kan ook nog een aardig bedrag zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door Rzaan op 24-07-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:06
Onze panelen worden 23 december geplaatst, als de factuur op 1 januari 2023 gezet wordt, zou ik dan van het hele btw terugvraag gedoe af zijn? Of zou de installatiedatum of begin teruglevering leidend zijn?

Kan ook eventueel de installatie een week opschuiven. Als dat een hoop papierwerk scheelt doe ik dat graag, panelen leveren toch niet veel op dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Stokertje schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:24:
Onze panelen worden 23 december geplaatst, als de factuur op 1 januari 2023 gezet wordt, zou ik dan van het hele btw terugvraag gedoe af zijn? Of zou de installatiedatum of begin teruglevering leidend zijn?

Kan ook eventueel de installatie een week opschuiven. Als dat een hoop papierwerk scheelt doe ik dat graag, panelen leveren toch niet veel op dan.
Voor zover ik weet is bij alle BTW zaken de factuurdatum geldend.
Natuurlijk niet als de betaaldatum ervóór ligt.

Maar het stopzetten van de BTW is nog niet officieel op die datum.

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 24-07-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Grotendeels eens met @Rzaan.

@Stokertje Ik denk dat de factuurdatum geldt als je niet vooruitbetaald. Het betreft een levering van een ondernemer aan een ondernemer (dat ben jij). De leverancier moet uiterlijk 15 januari een factuur hebben opgemaakt.

Daarin mag 0% BTW worden gebruikt voor specifieke materialen en arbeid, als die wetsaanpassing inderdaad van kracht wordt per 1 januari 2023. Bepaalde producten die ook voor iets anders dan zonnepaneleninstallaties kunnen worden toegepast kunnen toch met BTW belast zijn omdat er maar 1 BTW tarief per product kan zijn.

Je weet misschien pas zeker welk tarief geldt kort voor de wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik kan me ook zomaar voorstellen dat ze voor deze regeling speciale voorwaarden stellen.
Dat ook de installatie moet plaatsvinden na 31 december 2022.
Juist om gedoe te voorkomen.
Maar dat is natuurlijk lastig aan te tonen voor de belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
mrmrmr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:06:
Grotendeels eens met @Rzaan.

@Stokertje Ik denk dat de factuurdatum geldt als je niet vooruitbetaald. Het betreft een levering van een ondernemer aan een ondernemer (dat ben jij). De leverancier moet uiterlijk 15 januari een factuur hebben opgemaakt.

Daarin mag 0% BTW worden gebruikt voor specifieke materialen en arbeid, als die wetsaanpassing inderdaad van kracht wordt per 1 januari 2023. Bepaalde producten die ook voor iets anders dan zonnepaneleninstallaties kunnen worden toegepast kunnen toch met BTW belast zijn omdat er maar 1 BTW tarief per product kan zijn.

Je weet misschien pas zeker welk tarief geldt kort voor de wijziging.
Oh, dus ik moet nog steeds ondernemer worden als die btw eraf gaat in 2023? Het is niet zo dat ze voor het installeren en het materiaal gewoon geen btw meer hoeven te berekenen aan particulieren en eigenaren van zonnepanelen gewoon particulier kunnen blijven vanaf 2023 en niet meer hoeven inschrijven als ondernemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Rzaan schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:18:
Ik kan me ook zomaar voorstellen dat ze voor deze regeling speciale voorwaarden stellen.
Dat ook de installatie moet plaatsvinden na 31 december 2022.
Juist om gedoe te voorkomen.
Maar dat is natuurlijk lastig aan te tonen voor de belastingen.
Terugleveren wordt wel geregistreerd door de netbeheerder natuurlijk, in die zin is een installatie die voor 1-1-23 draait wel “zichtbaar”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Stokertje schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Oh, dus ik moet nog steeds ondernemer worden als die btw eraf gaat in 2023? Het is niet zo dat ze voor het installeren en het materiaal gewoon geen btw meer hoeven te berekenen aan particulieren en eigenaren van zonnepanelen gewoon particulier kunnen blijven vanaf 2023 en niet meer hoeven inschrijven als ondernemer?
Het zijn van ondernemer voor de BTW is het gevolg van een uitspraak van hof in Oostenrijk (het zogenaamde Fuchs arrest) in 2013. Deze juridische uitspraak heeft tot gevolg gehad dat iedereen die teruglevert ondernemer voor de BTW is voor de Belastingdienst. Als je nog geen ondernemer was ben je dat automatisch wel geworden en de Belastingdienst vind dan dat als je als particulier geen BTW terugvraagt de KOR van toepassing is. Dat bespaart de Belastingdienst werk.

Mensen zouden in 2023 alsnog BTW kunnen terugvragen over producten die niet specifiek zijn voor zonnepaneleninstallaties. Denk aan kabels, schakelmateriaal, en misschien ook omvormers en bevestigingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mrmrmr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:49:
[ de Belastingdienst vind dan dat als je als particulier geen BTW terugvraagt de KOR van toepassing is. Dat bespaart de Belastingdienst werk.
Moet ik dit lezen als: We zetten het BTW-tarief op 0%/BTW-vrij en dus hoef je geen BTW terug te vragen > dus ben je geen ondernemer meer?

Zo ja, vervalt dan ook meteen het forfait berekenen e.d bij productie van meer dan 10.000 Wattpiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dit is wat ik vond. Ik lees dat het het niet meer nodig is ondernemers te zijn?

“Voor de meeste particuliere zonnepaneelhouders zal het introduceren van een btw-nultarief op de aanschaf en de installatie van zonnepanelen in samenhang met de registratiedrempel voor de KOR ertoe leiden dat zij dus geen btw meer hoeven te betalen als zij zonnepanelen kopen. ‘Het betekent dat particulieren btw-vrij in zonnepanelen kunnen investeren zonder zich bij de Belastingdienst (als btw-ondernemer) te hoeven melden’, aldus het ministerie.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Moet ik dit lezen als: We zetten het BTW-tarief op 0%/BTW-vrij en dus hoef je geen BTW terug te vragen > dus ben je geen ondernemer meer?

Zo ja, vervalt dan ook meteen het forfait berekenen e.d bij productie van meer dan 10.000 Wattpiek?
Als energieterugleveraar ben je ondernemer voor de BTW door het Fuchs arrest. Tenzij ze een bijzondere truc verzinnen kan het ministerie daar niet aan tornen. Wat de Belastingdienst vanaf het begin deed is particulieren die geen aangifte van zonnepanelen doen automatisch beschouwen als ondernemer voor de BTW én deelnemer aan de KOR. Zodoende zijn BTW aangiftes niet nodig.

De regels blijven denk ik de regels, al kunnen de zelfverzonnen regels (dus niet het deel over ondernemer zijn) wel worden aangepast op een punt in de toekomst.

Wat gunstig is voor zowel de Belastingdienst als de eigenaren is dat de grens van herziening door 0% BTW zonnepanelen en installatie ver omhoog wordt opgeschoven. Die grens wordt bepaald door 2500 euro aan BTW. Installaties worden in deze tijd van EV's en warmtepompen steeds groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De kern van het Fuchs arrest is dat je btw kan aftrekken van de investering in je installatie OMDAT je energieleverancier bent. In Nederland hebben we er een hopeloos ingewikkeld systeem omheen bedacht.

Eenvoudiger kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder......

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:01:
De kern van het Fuchs arrest is dat je btw kan aftrekken van de investering in je installatie OMDAT je energieleverancier bent. In Nederland hebben we er een hopeloos ingewikkeld systeem omheen bedacht.

Eenvoudiger kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder......
Ja, maar dat systeem van BTW aftrekken gaat dus veranderen.
Terugblikken op het 'oude' systeem en klagen hoe moeilijk het is, heeft dan niet veel zin meer.
Dat weten we nu wel.

De nieuwe vragen zijn:
Wat gaat het betekenen voor mensen die hun installatie in 2023 laten aanleggen?
Want bijna iedereen die na de zomervakantie gaat bestellen, zal waarschijnlijk pas in 2023 geleverd krijgen.

BTW gaat naar 0%.
Geldt dat voor aanschaf voor alle systemen, hoe groot dan ook?
Ja? > fijn
Nee? > Wat is de grens?

Blijf je nog steeds ondernemer?
Ja? Wat voor consequenties heeft dit?
Nee? Fijn.

Het zou fijn zijn als er een stroomdiagram zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Ja, maar dat systeem van BTW aftrekken gaat dus veranderen.
Terugblikken op het 'oude' systeem en klagen hoe moeilijk het is, heeft dan niet veel zin meer.
Dat weten we nu wel.

De nieuwe vragen zijn:
Wat gaat het betekenen voor mensen die hun installatie in 2023 laten aanleggen?
Want bijna iedereen die na de zomervakantie gaat bestellen, zal waarschijnlijk pas in 2023 geleverd krijgen.

BTW gaat naar 0%.
Geldt dat voor aanschaf voor alle systemen, hoe groot dan ook?
Ja? > fijn
Nee? > Wat is de grens?

Blijf je nog steeds ondernemer?
Ja? Wat voor consequenties heeft dit?
Nee? Fijn.

Het zou fijn zijn als er een stroomdiagram zou komen.
Volgens mij is heel simpel, met de nieuwe regels mag de installateur een factuur met 0% btw versturen. Zie https://www.belastingdien...0noteert%20u%200%25%20btw.
Dus hoef je je niet aan te melden als ondernemer.

De vraag is alleen gaat het om de installatie datum of factuur datum.
Ik weet bijna zeker dat het de installatie datum zal zijn.. Bij de belastingdienst is de leverdatum vaak leidend.
Mijn installatie staat gepland op 1 december en de factuur volgt in januari, desondanks verwacht ik dat de installateur 21% btw zal factureren.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2022 12:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan zorg je ervoor dat iemand op 2 januari even komt kijken (sticker plakt) en dan de installatie officieel is opgeleverd en dat is dan de montage datum?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Het is heel simpel, met de nieuwe regels mag de installateur een factuur met 0% btw versturen. Zie https://www.belastingdien...0noteert%20u%200%25%20btw.
Dat bepaalt niet of je wel of niet ondernemer bent.
Het feit dat je ergens op regelmatige wijze, relatief aanzienlijke inkomsten genereert (niet in loondienst zijnde) bepaalt dat.

Ik lever diensten buiten de EU.
0% BTW.
Maar ik moet wel de inkomsten opgeven en hier later Inkomsten Belasting over betalen.

Met de zonnepanelen blijf ik nog steeds stroom leveren aan het netwerk.
Daar krijg ik geld voor (of een verrekening)
Dan lijkt het me dat ik nog steeds ondernemer blijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

martijn v o schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:06:
Dan zorg je ervoor dat iemand op 2 januari even komt kijken (sticker plakt) en dan de installatie officieel is opgeleverd en dat is dan de montage datum?
Als je de installatie pas gebruikt na 31 december en de installateur maakt een documentje of plakt een stickertje, dan wel.

Ik ben betrokken geweest bij de overgang van 19% naar 21% btw en toen was de leverdatum leidend. Vandaar mijn vermoeden.

Was destijds toch blijkbaar anders

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Dat bepaalt niet of je wel of niet ondernemer bent.
Het feit dat je ergens op regelmatige wijze, relatief aanzienlijke inkomsten genereert (niet in loondienst zijnde) bepaalt dat.

Ik lever diensten buiten de EU.
0% BTW.
Maar ik moet wel de inkomsten opgeven en hier later Inkomsten Belasting over betalen.

Met de zonnepanelen blijf ik nog steeds stroom leveren aan het netwerk.
Daar krijg ik geld voor (of een verrekening)
Dan lijkt het me dat ik nog steeds ondernemer blijf.
Dat vermoed ik ook, ik had het over nieuwe installaties na 31 december.

Ook na 31 december kun je je aanmelden als ondernemer, je hebt alleen geen btw te verrekenen (want 0% inkoop factuur). Dus niemand zal dat doen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Dat vermoed ik ook, ik had het over nieuwe installaties na 31 december.

Ook na 31 december kun je je aanmelden als ondernemer, je hebt alleen geen btw te verrekenen (want 0% inkoop factuur).
KUN je je aanmelden of MOET je je aanmelden als ondernemer na 31-12-2022?

In de huidige situatie ben je automatisch ondernemer, want je genereert inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Sport_Life Als je niet vooruitbetaalt mag de leverancier 0% BTW rekenen als de factuur voor 15 januari 2023 wordt opgemaakt, denk ik.

Deze fiscale toelichting legt het uit: https://www.fiscaalconsul...ssend-voor-toepassing.htm

Het hangt o.a. af van het soort systeem: kas of rekening en of de afnemer particulier of ondernemer is. Aangezien alle pv eigenaren ondernemer zijn, is het een levering op rekening van ondernemer naar ondernemer.

Het terugleveren begint weliswaar al in 2022.

De schatkist komt zo wel iets tekort want 21% BTW is eerder al teruggevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

[...]

Volgens mij is heel simpel, met de nieuwe regels mag de installateur een factuur met 0% btw versturen. Zie https://www.belastingdien...0noteert%20u%200%25%20btw.

Ik weet bijna zeker dat het de installatie datum zal zijn.. Bij de belastingdienst is de leverdatum vaak leidend.
Mijn installatie staat gepland op 1 december en de factuur volgt in januari, desondanks verwacht ik dat de installateur 21% btw zal factureren.
Factuurdatum is altijd lijdend voor de BTW.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Factuurdatum is altijd lijdend voor de BTW.
Enige nuance: Niet als duidelijk is dat deze datum gebruikt wordt met de kennelijke bedoeling om een ander voordeel te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:15:
[...]

KUN je je aanmelden of MOET je je aanmelden als ondernemer na 31-12-2022?

In de huidige situatie ben je automatisch ondernemer, want je genereert inkomsten.
Er is een registratiedrempel voor je omzet (ex.btw) per kalenderjaar van maximaal € 1.800. Kom je hier overheen dan moet je je als btw ondernemer registreren. Ik heb nergens gezien dat dit gaat veranderen. Met de huidige energietarieven van het modelcontract van Essent ga je er met een jaaropbrengt van 3461 kWh overheen.... Blijft je omzet (ex.btw) echter onder de € 20.000 dan kan je KOR aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 22:01
[...]

Ik ken het ook zo, hetzelfde met btw percentage wijzigingen. Je moet in 1mnd facturen, dus de aangifte in januari kan zelfs meer btw tarieven hebben dan de maand ervoor/erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ArjoK schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:59:
[...]

Er is een registratiedrempel voor je omzet (ex.btw) per kalenderjaar van maximaal € 1.800. Kom je hier overheen dan moet je je als btw ondernemer registreren. Ik heb nergens gezien dat dit gaat veranderen. Met de huidige energietarieven van het modelcontract van Essent ga je er met een jaaropbrengt van 3461 kWh overheen.... Blijft je omzet (ex.btw) echter onder de € 20.000 dan kan je KOR aanvragen.
Dus eigenlijk (als ik je goed begrijp) kun je in 3 categorieën vallen:
1. Ex BTW tot € 1.800 > geen ondernemer voor de BTW > Geen BTW opgave
2. € 1.800 tot € 20.000 > Verplicht ondernemer met mogelijkheid tot deelname aan de KOR. > Dan geen BTW aangifte
3. Hoger dan € 20.000 > Gewoon ondernemer > BTW aangifte.

Zoiets?

Bij de categorie 3 zou je dan rond de 38.000 kWh moeten verkopen.
Of zit er echt helemaal naast en haal ik alles door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Dus eigenlijk (als ik je goed begrijp) kun je in 3 categorieën vallen:
1. Ex BTW tot € 1.800 > geen ondernemer voor de BTW > Geen BTW opgave
2. € 1.800 tot € 20.000 > Verplicht ondernemer met mogelijkheid tot deelname aan de KOR. > Dan geen BTW aangifte
3. Hoger dan € 20.000 > Gewoon ondernemer > BTW aangifte.

Zoiets?
Precies dat...
Verder is het natuurlijk een oncontroleerbare puimhoop die ze in Den Haag aan het bedenken zijn... Je kan als zonnepaneeleigenaar bij een wijziging van je energietarieven zomaar in een andere situatie belanden. Er is natuurlijk geen particulier die daar aan denkt.
Bij de categorie 3 zou je dan rond de 38.000 kWh moeten verkopen.
en al je mijn huidige tarief neemt van nu € 0,15 / kWh een slordige 133.333 kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
Er wordt in bovenstaande discussie vanuit gegaan dat er per 1 januari 2023 geen BTW meer gerekend wordt op de panelen. Na contact met de Belastingdienst vandaag begrijp ik dat dit nog geen zekerheidje is. De consultatie rondom de wetgeving is afgerond, de wetgeving moet nog door voor besluitvorming. Kans dat dit voor 1 januari helemaal ge-effectueerd is was volgens deze persoon op z'n minst twijfelachtig.

Dan resteert nog de vraag of dit BTW voordeel niet deels door leveranciers wordt gebruikt (in de vorm van prijsverhoging) om potentiële verliezen (inkoop vs. verkoop) te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat het nog geen zekerheid is, was al aangegeven.
Maar voor de discussie maakt dit vooralsnog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 15:48

KrL

Foto foto..

Erg nuttig topic. Een paar dingen waarmee ik worstel die ik nog niet beantwoord heb gezien (ik ben sinds kort ondernemer zonder KOR maar heb nog de mogelijkheid de panelen op mijn vrouw haar naam te zetten):
  • stel dat ik ondernemer ben zonder KOR en mijn energieleverancier stuurt mij een afrekening zonder BTW op TLV: moet ik dan alsnog BTW over de TLV afdragen of moet ik mijn leverancier vragen mij een TLV te betalen inclusief BTW? Als ik het niet ontvang kan ik het ook niet afdragen toch?
  • stel ik heb een aardige opbreng uit zonnepanelen (Eneco modelcontract): geef ik dit op als omzet binnen de onderneming (niet KOR), ‘inkomen uit overige werkzaamheden’ (KOR) of is dit als het ware rendement uit investeringen (belastingvrij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@KrL Je bent ondernemer en normaal gesproken ben je zelf degene die een afrekening stuurt. In het geval van energieteruglevering is het de energieleverancier die de rekening opmaakt.

De energieleverancier dient een volledig gespecificeerde rekening aan te bieden met BTW. Bepaalde leveranciers (denk aan een verhuurder die een gezamelijke energieaansluiting beheert) mogen soms geen BTW vragen omdat ze bijvoorbeeld geen BTW nummer hebben. Niettemin is ook dan een specificatie vragen nodig. Als er na vragen nog geen BTW op de rekening staat, vraag dan of ze geen BTW mogen rekenen of dat ze het vergeten zijn het te specificeren. Schriftelijk natuurlijk, want dan heb je bewijs.

Met Eneco als leverancier moet je gewoon een volledig gespecificeerde rekening ontvangen, met BTW.

Je zit als ondernemend persoon niet in de KOR en dat geldt voor alle aan ondernemingen (eenmanszaken) die je hebt. Je kunt niet selectief zijn. Dus je moet de BTW over teruglevering afdragen. Er zijn wel omzeilingsmethoden, zoals op energie en pv op naam zetten van partner of op naam van een vennootschap onder firma (vof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Na een tijd weggeweest weer terug in dit topic :). Ik heb wat panelen bijgelegd en wil graag de BTW terugvragen, echter is het me niet helemaal duidelijk welke weg te bewandelen.

Huidige situatie:
- In 2015 een onderneming gestart en BTW teruggave aangevraagd voor mijn aangeschafte PV-installatie
- Eind 2015 ontheffing aangevraagd
- In 2016 panelen bijgelegd, hiervoor een brief gestuurd naar de belastingdienst om de BTW terug te krijgen (dus zonder de onderneming weer te activeren etc).
- In Mei 2017 kreeg ik het bericht dat de BTW uit coulance zou worden teruggestort.

Inmiddels is er het 1 en ander verandert, er is nu nml de kleine ondernemenersregeling. Daar val ik echter buiten omdat ik voor 2020 al BTW heb teruggevraagd via de oude regeling. Als ik de checklist volg van de belastingdienst heb ik daarom geen recht om via KOR (1 formulier) de BTW terug te vragen.

Voor wat ik begrijp zou dan dit de volgorde moeten zijn van wat ik moet doen:
- Afmelden KOR
- 1x BTW-Aangifte doen
- Aanmelden KOR

Als ik dat doe zou ik wel 3 jaar lang BTW-aangiftes gaan doen, want aanmelden mag pas na 3 jaar.

Is bovenstaand stappenplan de juiste optie of kan het ook efficienter?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:06
Rempage0611 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:44:

Optie A ) afvragen of het sop de kool wel waard is, zeker met de huidige energieprijzen zou het kunnen dat je meer btw betaald in die 3 jaar dan dat je terug kunt krijgen. Je betaald die BTW immers over de opbrengst van de hele installatie, en niet alleen van de uitbreiding
Optie B ) wachten tot na 1 januari, wanneer de btw naar 0% gaat.

Ow. Wacht, je hebt ze al liggen...

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 29-07-2022 16:49 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:42
Wat je misschien kan doen:
1. energiecontract op naam van vrouwlief/manlief zetten (indien aanwezig).
2. factuur zonnepanelen op zijn/haar naam zetten
3. BTW vanuit zijn/haar naam terugvragen

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 29-07-2022 16:51 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rempage0611 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:44:
Na een tijd weggeweest weer terug in dit topic :). Ik heb wat panelen bijgelegd en wil graag de BTW terugvragen, echter is het me niet helemaal duidelijk welke weg te bewandelen.

Huidige situatie:
- In 2015 een onderneming gestart en BTW teruggave aangevraagd voor mijn aangeschafte PV-installatie
- Eind 2015 ontheffing aangevraagd
- In 2016 panelen bijgelegd, hiervoor een brief gestuurd naar de belastingdienst om de BTW terug te krijgen (dus zonder de onderneming weer te activeren etc).
- In Mei 2017 kreeg ik het bericht dat de BTW uit coulance zou worden teruggestort.

Inmiddels is er het 1 en ander verandert, er is nu nml de kleine ondernemenersregeling. Daar val ik echter buiten omdat ik voor 2020 al BTW heb teruggevraagd via de oude regeling. Als ik de checklist volg van de belastingdienst heb ik daarom geen recht om via KOR (1 formulier) de BTW terug te vragen.

Voor wat ik begrijp zou dan dit de volgorde moeten zijn van wat ik moet doen:
- Afmelden KOR
- 1x BTW-Aangifte doen
- Aanmelden KOR

Als ik dat doe zou ik wel 3 jaar lang BTW-aangiftes gaan doen, want aanmelden mag pas na 3 jaar.

Bedankt!
Ik zat ook in die situatie. 2017 gelegd en in 2022 bijgelegd.
Heb besloten geen BTW terug te 'vragen' omdat ik dan juist zou moeten betalen door de hoge omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
FatalError schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:50:
Wat je misschien kan doen:
1. energiecontract op naam van vrouwlief/manlief zetten (indien aanwezig).
2. factuur zonnepanelen op zijn/haar naam zetten
3. BTW vanuit zijn/haar naam terugvragen
Zo heb ik het ook gedaan @Rempage0611. Wel even zorgen dat de data allemaal kloppen. Als je het contract per 1 augustus op naam van je vrouw zet, moet de set dus ook NA 1 augustus geplaatst zijn en de panelen dus ook eenfactuur krijgen op naam van je vrouw. Ook de factuur datum moet NA 1 augustus zijn.

Zelf maak in gebruik van de KOR. Wel ik heb 4 jaar geleden ook eens een Suppletie gedaan voor een setjes extra panelen. Daar was de belastingdienst niet zo blij mij, maar het klopte allemaal wel en ze hebben het toen goed gekeurd.

[ Voor 15% gewijzigd door BasvanS op 29-07-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:59
Ik heb een en ander gelezen. Hier en op de site van de belastingdienst.
Eerst snapte ik er maar weinig van, onder andere wel of niet KOR. Maar dat snap ik nu, dat is voor de meeste particuliere zonnepaneelhouders onder de 10KWp toch wel het meest handige en doen ook de meeste mensen.

Maar dan nu het forfait, ja of nee. Dat is me nog altijd niet duidelijk. Met de huidige BTW-verlaging naar 9%, is het dan niet gunstiger om niet voor het forfaitbedrag te kiezen, maar om het zelf te berekenen? Vooral als je nu pas de panelen hebt?

Mijn situatie, sinds gisteren de panelen, 4495Wp, verwachte jaaropbrengst 4100kWh. Maar tot december lijkt me dat hooguit de helft en waarschijnlijk minder (de hoogste opbrengstmaanden zitten in het voorjaar, toch?)
Het forfait is €100.
Als ik zou kiezen zonder forfait, dan staat er op de site van de Belastingdienst:
Kunt of wilt u het forfait niet toepassen? Bereken dan zelf de btw over de energie die u opwekt met uw zonnepanelen. Omdat u de btw voor de aanschaf van uw panelen misschien al eerder kunt terugvragen, moet u mogelijk vaker dan 1 keer btw-aangifte doen.

Let op!
Van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022 geldt een verlaagd btw-tarief van 9% op de levering van elektriciteit die wordt geleverd via een elektriciteitsnet. Wilt u over deze periode de btw berekenen? Reken dan met 9% btw.

Aangifte doen met KOR
Hebt u bij uw opgaaf zonnepaneelhouders gekozen voor de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan krijgt u meestal alleen een btw-aangifte voor het tijdvak waarin u de zonnepanelen kocht. Daarmee kunt u de btw voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen terugvragen.

Als u uw zonnepanelen hebt gekocht en aangemeld in 2022 gaat de KOR pas in op 1 januari 2023. U moet dan btw betalen voor die energie die u tot die datum hebt opgewekt. Dat moet met de btw-aangifte voor het laatste kwartaal van 2022. Ziet u die aangifte niet in Mijn Belastingdienst Zakelijk, begin 2023? Stuur dan een brief aan uw belastingkantoor en vraag om een incidentele aangifte.
Dan lijkt me grof geteld wat ik zou moeten aangeven als BTW 4100/2*€0,20*9%=€36,90.
Die 20 cent is het teruglevertarief. En ik zit (nog) bij BudgetEnergie, dus is €0,20 al ruim geteld. Of moet dat een ander bedrag zijn?

Kloppen mijn aannames en (grove) berekening? En zou ik dus voordeliger uit zijn als ik ervoor kies om met KOR, maar zonder forfait de BTW aan te geven? Of maak ik het mezelf dan onnodig lastig en moet er nog een aangifte gedaan worden (over de eerste helft van 2023 misschien) en scheelt het uiteindelijk niet heel veel, maar wel meer moeite?

Edit: Ik lees dat ik iets te kort door de bocht ga. Blijkbaar hoef je alleen maar de BTW te berekenen over het terugleveren (gesaldeerd) plus het privégebruik (al is die me niet heel duidelijk) en dat is tot december nog minder dan die 4100/2.
(Mijn privégebruik ga ik helemaal niet weten, heb nog een Ferrarismeter.)

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 29-07-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Truus01 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:22:
Ik heb een en ander gelezen. Hier en op de site van de belastingdienst.
Eerst snapte ik er maar weinig van, onder andere wel of niet KOR. Maar dat snap ik nu, dat is voor de meeste particuliere zonnepaneelhouders onder de 10KWp toch wel het meest handige en doen ook de meeste mensen.

Maar dan nu het forfait, ja of nee. Dat is me nog altijd niet duidelijk. Met de huidige BTW-verlaging naar 9%, is het dan niet gunstiger om niet voor het forfaitbedrag te kiezen, maar om het zelf te berekenen? Vooral als je nu pas de panelen hebt?

Mijn situatie, sinds gisteren de panelen, 4495Wp, verwachte jaaropbrengst 4100kWh. Maar tot december lijkt me dat hooguit de helft en waarschijnlijk minder (de hoogste opbrengstmaanden zitten in het voorjaar, toch?)
Het forfait is €100.
Als ik zou kiezen zonder forfait, dan staat er op de site van de Belastingdienst:

[...]

Dan lijkt me grof geteld wat ik zou moeten aangeven als BTW 4100/2*€0,20*9%=€36,90.
Die 20 cent is het teruglevertarief. En ik zit (nog) bij BudgetEnergie, dus is €0,20 al ruim geteld. Of moet dat een ander bedrag zijn?

Kloppen mijn aannames en (grove) berekening? En zou ik dus voordeliger uit zijn als ik ervoor kies om met KOR, maar zonder forfait de BTW aan te geven? Of maak ik het mezelf dan onnodig lastig en moet er nog een aangifte gedaan worden (over de eerste helft van 2023 misschien) en scheelt het uiteindelijk niet heel veel, maar wel meer moeite?

Edit: Ik lees dat ik iets te kort door de bocht ga. Blijkbaar hoef je alleen maar de BTW te berekenen over het terugleveren (gesaldeerd) plus het privégebruik (al is die me niet heel duidelijk) en dat is tot december nog minder dan die 4100/2.
(Mijn privégebruik ga ik helemaal niet weten, heb nog een Ferrarismeter.)
Je gaat idd te kort door de bocht.
BTW moet je berekenen over alle opgewekte energie.
Alles wat je direct gebruikt en alles wat kan worden gesaldeerd moet je de BTW opgeven over het leveringstarief inclusief EB (energiebelastind) en ODE (opslag duurzame energie). Voor het eventuele overschot van je opwek is het de BTW over je teruglevertarief. Let daarbij op of het door jouw energieleverancier vermelde teruglevertarief inclufief of exclusief BTW is.

Aangezien je geen meter hebt met een appart teruglevertelwerk kan je het als volgt bepalen:
Opwek kan je aflezen op je omvormer.
Is de eindstand van je Ferrarismeter telwerk lager dan de beginstand, dan heb je dat deel (eindstand-beginstand) teruggelevert. Al het andere (opwek volgens omvormer minus eventulee net bepaalde teruglevering) heb je of direct gebruikt of op je meter gesaldeerd.

Maarl je kan ook gewoon in 1 keer het forfait gebruiken. Is ook lekker makkelijk.

Je kan al wel de KOR aanvragen zodat je over je opbrenst van volgend jaar geen aangifte meer hoeft te doen.
Je laatste aangifte zal dan over Q4 2022 zijn die je uiterlijk 31 januari 2023 moet indienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Truus01
De forfaitbedragen op de site van de Belastingdienst zijn inmiddels flink verlaagd. Dus ze zijn al aangepast aan het lagere tarief. Ik heb me vergist in de tabel.

Het klopt dat je bij handmatige berekening BTW terug moet afdragen over privégebruik en over de teruglevering.

De handmatigeberekening is ingewikkeld, maar stel dat je dit jaar in totaal 1640 kWh levert en zelf verbruikt. Dat weet je pas na afloop van dit jaar. Dan is de berekening 1640 kWh * 0,20 per kWh * 0,09 BTW = € 29,52 BTW. Dat scheelt dus een tientje met het forfait.

Ik vraag me wel af of die 20 cent per kWh klopt. Als je jaarverbruik meer is dan de totaalopbrengst (4100 kWh) kun je salderen, dan geldt hetzelfde tarief als het levertarief. Doet de leverancier dat niet, dan zit die denk ik naast de regels. Wat deze leverancier kennelijk doet is per maand salderen. Dat is een zeer twijfelachtige methode die niet strookt met het doel van salderen. Deze leverancier had al een slechte reputatie.

Het is wel zo dat als de leverancier niet saldeert zoals het hoort, je terugbetaling misloopt en dat dan de af te dragen BTW lager is.
Als je geen ondernemer wordt in de toekomst, dan is kiezen voor de KOR de beste weg. Dat gaat in per 1 januari 2023 als je tijdig zonnepanelen aangeeft en voor KOR kiest. Bij het forfait kun je volstaan met 1 formulier en verder nulaangiften, bij de handmatige berekening moet je de aangifte over het 4e kwartaal indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:59
@ArjoK & @mrmrmr Dankjewel, dat maakt het iets duidelijker.
@mrmrmr waar vind ik de nieuwe bedragen? Jij hebt het over dat €29,52 een tientje minder is dan het forfait, maar ik vind €100 als forfait. En voor €70 wil ik nog wel eens wat moeite proberen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:53:
@ArjoK & @mrmrmr Dankjewel, dat maakt het iets duidelijker.
@mrmrmr waar vind ik de nieuwe bedragen? Jij hebt het over dat €29,52 een tientje minder is dan het forfait, maar ik vind €100 als forfait. En voor €70 wil ik nog wel eens wat moeite proberen te doen.
Sorry, ik heb me vergist in de tabel. Het is niet aangepast op de site van de belastingdienst.

De gunstigste optie is vooralsnog zelf de BTW berekenen of aan de Belastingdienst een aangepast forfait vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Bedankt @big bang , @FatalError en @de Peer .

De totale BTW was 465 (omvormer 'zonder btw' van MP), minus het forfait of omzetbelastig over de opgewerkte energie blijft er dan te weinig over om zoveel moeite voor te doen. De panelen zijn al besteld en factuur is voldaan dus veel speelruimte is er niet meer. Ik had natuurlijk beter m`n huiswerk kunnen doen, aan de andere kant had ik verwacht dat regels niet zo dramatisch waren verandert. Bedankt iig voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 18:48
Ben bezig met de BTW aangifte om het BTW bedrag terug te vorderen bij de belastingdienst. Omdat ik de panelen zelf heb geplaatst heb ik verschillende facturen, deze vallen in twee verschillende kwartalen. Van de hoogste factuur heb ik de datum aangegeven bij het aanvragen van de teruggave, deze valt in Q1. Andere (kleinere) bedragen vallen in Q2, mag ik deze er bij optellen of moet ik bij de belastingdienst ook een aangifte voor Q2 opvragen?

Forfait zou ik dan enkel met de factuur in Q1 moeten verrekenen? Hoe vraag ik vervolgens een aangifte formulier voor Q2 aan bij de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Laatst online: 17:06
Ik heb de stappen omtrent het aanmelden als ondernemer voor particulier doorlopen tm het doorgeven van mijn rekeningnummer in de omgeving van de belastingdienst. Ik heb dat rekeningnummer 7 april doorgegeven. Ik had nu wel verwacht dat de BTW aangifte klaar zou staan, maar in de zakelijke omgeving staat nog helemaal niets.

Enig idee hoe lang het duurt voordat de verplichte BTW aangifte klaar staat in het systeem? We zijn inmiddels alweer bijna 4 maanden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maxvdh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:58:
Ik heb de stappen omtrent het aanmelden als ondernemer voor particulier doorlopen tm het doorgeven van mijn rekeningnummer in de omgeving van de belastingdienst. Ik heb dat rekeningnummer 7 april doorgegeven. Ik had nu wel verwacht dat de BTW aangifte klaar zou staan, maar in de zakelijke omgeving staat nog helemaal niets.

Enig idee hoe lang het duurt voordat de verplichte BTW aangifte klaar staat in het systeem? We zijn inmiddels alweer bijna 4 maanden verder.
Bij mij was het 2 weken volgens mij. Maar dat is al een paar jaar geleden.
Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste