Ik heb een en ander gelezen. Hier en op de site van de belastingdienst.
Eerst snapte ik er maar weinig van, onder andere
wel of niet KOR. Maar dat snap ik nu, dat is voor de meeste particuliere zonnepaneelhouders onder de 10KWp toch
wel het meest handige en doen ook de meeste mensen.
Maar dan nu het
forfait, ja of nee. Dat is me nog altijd niet duidelijk. Met de huidige BTW-verlaging naar 9%, is het dan niet gunstiger om niet voor het forfaitbedrag te kiezen, maar om het zelf te berekenen? Vooral als je nu pas de panelen hebt?
Mijn situatie, sinds gisteren de panelen, 4495Wp, verwachte jaaropbrengst 4100kWh. Maar tot december lijkt me dat hooguit de helft en waarschijnlijk minder (de hoogste opbrengstmaanden zitten in het voorjaar, toch?)
Het forfait is €100.
Als ik zou kiezen zonder forfait, dan staat er op
de site van de Belastingdienst:
Kunt of wilt u het forfait niet toepassen? Bereken dan zelf de btw over de energie die u opwekt met uw zonnepanelen. Omdat u de btw voor de aanschaf van uw panelen misschien al eerder kunt terugvragen, moet u mogelijk vaker dan 1 keer btw-aangifte doen.
Let op!
Van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022 geldt een verlaagd btw-tarief van 9% op de levering van elektriciteit die wordt geleverd via een elektriciteitsnet. Wilt u over deze periode de btw berekenen? Reken dan met 9% btw.
Aangifte doen met KOR
Hebt u bij uw opgaaf zonnepaneelhouders gekozen voor de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan krijgt u meestal alleen een btw-aangifte voor het tijdvak waarin u de zonnepanelen kocht. Daarmee kunt u de btw voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen terugvragen.
Als u uw zonnepanelen hebt gekocht en aangemeld in 2022 gaat de KOR pas in op 1 januari 2023. U moet dan btw betalen voor die energie die u tot die datum hebt opgewekt. Dat moet met de btw-aangifte voor het laatste kwartaal van 2022. Ziet u die aangifte niet in Mijn Belastingdienst Zakelijk, begin 2023? Stuur dan een brief aan uw belastingkantoor en vraag om een incidentele aangifte.
Dan lijkt me grof geteld wat ik zou moeten aangeven als BTW 4100/2*€0,20*9%=€36,90.
Die 20 cent is het teruglevertarief. En ik zit (nog) bij BudgetEnergie, dus is €0,20 al ruim geteld. Of moet dat een ander bedrag zijn?
Kloppen mijn aannames en (grove) berekening? En zou ik dus voordeliger uit zijn als ik ervoor kies om met KOR, maar zonder forfait de BTW aan te geven? Of maak ik het mezelf dan onnodig lastig en moet er nog een aangifte gedaan worden (over de eerste helft van 2023 misschien) en scheelt het uiteindelijk niet heel veel, maar wel meer moeite?
Edit: Ik lees dat ik iets te kort door de bocht ga. Blijkbaar hoef je alleen maar de BTW te berekenen over het terugleveren (gesaldeerd) plus het privégebruik (al is die me niet heel duidelijk) en dat is tot december nog minder dan die 4100/2.
(Mijn privégebruik ga ik helemaal niet weten, heb nog een Ferrarismeter.)
[
Voor 5% gewijzigd door
Truus01 op 29-07-2022 19:28
]