Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Er zijn niet voor niets 93 zienswijzes ingediend, eentje die hout snijdt:

https://solarmagazine.nl/...gehele-zonne-energieketen

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-10 21:13
mrmrmr schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 04:04:
@MMookhoek De Belastingdienst hanteert het aantal Wp voor diverse categoriën en het soort panelen (geïntegreerd of niet), die gegevens zijn nodig.

€ 14.404 aanschaf inclusief BTW is het maximum voor de "normale" regeling met KOR, de BTW is dan € 2500.

Over € 17.000 aanschaf inclusief BTW is de BTW € 2950. Als het € 17.000 exclusief BTW is, is de BTW € 3570.

Bij € 2500 euro BTW of meer is er sprake van BTW herziening: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Je moet dan 1/5e deel van de BTW 4 jaren na het aanschafjaar terugbetalen als je gebruik maakt van de KOR.

De nul procent regeling is vooralsnog in de voorbereidende fase van als wetsvoorstel, het staat nog niet vast. Bijvoorbeeld de invoerdatum zou kunnen worden uitgesteld. Er is 93 keer op de internetconsultatie gereageerd.

Hoe e.e.a. gaat uitpakken weet ik door de onzekerheden niet, maar ik gok dat je beter kunt wachten tot het 0%-tarief van toepassing is. Dan is er waarschijnlijk geen BTW herziening.
Wat kan je het beste doen in het voorbeeld als je voor €17.000 excl btw inkoopt? Twee facturen opvragen? een van €14.404 incl btw en een factuur voor het resterende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Huub- schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Wat kan je het beste doen in het voorbeeld als je voor €17.000 excl btw inkoopt? Twee facturen opvragen? een van €14.404 incl btw en een factuur voor het resterende?
Gewoon accepteren dat je niet volledig de BTW terug gaat krijgen. Of pas in 2023 gaan leggen.

Ik heb voor mijn uitbreiding ook geen BTW terug gevraagd, want ik zou dan zelfs geld moeten betalen ipv ontvangen vanwege de hoge terugleververgoeding.
Maakt mij ook niet zoveel uit. de terugverdientijd was voor mij toch 1,5-2 jaar.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 28-05-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:12:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met andere spullen die je nodig hebt, zoals AC-kabel, (aardlek)automaat, bevestigingsmateriaal? Moet je daar alsnog apart de BTW voor terugvragen? Dan schiet je er dus helemaal niets mee op en is het vooral voordeel voor het Rijk aangezien veel mensen daar dan geen BTW meer op terug zullen vragen.
Dat is een goede vraag die ook door anderen is gesteld in de consultatie. Onderstaande gaat uit van de toelichting, niet van de wetstekst zelf.

Noodzakelijke installatiewerkzaamheden, ook in de meterkast valt onder het nul procents tarief voor installatie. Dus ook het aanbrengen van kabels en onderdelen voor een noodzakelijk aanpassing van de meterkast.

Het 0%-tarief geldt alleen voor zonnepanelen. Het staat niet expliciet in de toelichting, maar ik denk dat ze bedoelen inclusief onderdelen die specifiek en noodzakelijk zijn. Dus wel de pv-omvormer en dakbevestiging (op-dak), maar niet onderdelen die ook voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt. Een artikel kan maar 1 BTW tarief hebben. Ik denk dat pv DC-stroomkabels en MC3/MC4 connectoren voldoende specifiek zijn, maar misschien is dat wishful thinking.

Dit gaat over de werkzaamheden:
De dienstverlening die direct noodzakelijk is voor het aanbrengen en functioneren van de
zonnepanelen, zoals het aanleggen van kabels en het aanpassen van de meterkast voor zonnepanelen valt onder ‘installatie’ in de zin van deze post.
Dit gaat over de materialen:
Een uitgangspunt in de btw is dat niet twee tarieven op één goed of dienst kunnen worden toegepast.
Voor in-dak kun je momenteel maar een deel van de BTW terugvragen. Daarvoor blijft het hoge tarief omdat het deels een dakbedekkingsfunctie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Huub-

Dat mag niet want dat is fraude. Als men er achter komt krijgt je een flinke boete of je kunt worden vervolgd. Sjoemelen met facturen kostte een bekende interieurontwerper 25.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:12:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met andere spullen die je nodig hebt, zoals AC-kabel, (aardlek)automaat, bevestigingsmateriaal? Moet je daar alsnog apart de BTW voor terugvragen? Dan schiet je er dus helemaal niets mee op en is het vooral voordeel voor het Rijk aangezien veel mensen daar dan geen BTW meer op terug zullen vragen.
Staat dat niet in de consultatiedocumenten (met name de toelichting bij het wetsvoorstel)?

Overigens geldt dat waarschijnlijk voor de Kamervragen. Er is immers een BTW-richtlijn in de EU waar je niet zomaar als lidstaat vanaf kunt wijken, zoals de staatssecretaris ook noemt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb het idee dat dit wetsvoorstel heel gehaast in elkaar geprutst is met het achterliggende idee dat de consultatie de fouten er wel uit haalt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ds23man schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:48:
Heb het idee dat dit wetsvoorstel heel gehaast in elkaar geprutst is met het achterliggende idee dat de consultatie de fouten er wel uit haalt.
Dat is toch heel modern ;) Agile.

Exacte de reden waarom bedrijven als Microsoft veel minder testers in dienst hebben maar in plaats daarvan vertrouwen op gebruikers :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
de Peer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:00:
[...]

Gewoon accepteren dat je niet volledig de BTW terug gaat krijgen. Of pas in 2023 gaan leggen.

Ik heb voor mijn uitbreiding ook geen BTW terug gevraagd, want ik zou dan zelfs geld moeten betalen ipv ontvangen vanwege de hoge terugleververgoeding.
Maakt mij ook niet zoveel uit. de terugverdientijd was voor mij toch 1,5-2 jaar.
Dus als je voor €17.000 excl btw inkoopt kun je ook ervoor kiezen om slechts €2.500 btw terug te vragen?
En wat als je dit jaar voor dat bedrag inkoopt en pas in 2023 de btw terug vraagt of heeft dat geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 15:40
mrmrmr schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 04:04:
[~MMookhoek

Over € 17.000 aanschaf inclusief BTW is de BTW € 2950. Als het € 17.000 exclusief BTW is, is de BTW € 3570.

Bij € 2500 euro BTW of meer is er sprake van BTW herziening: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Je moet dan 1/5e deel van de BTW 4 jaar lang na het aanschafjaar terugbetalen als je gebruik maakt van de KOR.
Met dat jaarlijks 1/5 deel terugbetalen betaal je uiteindelijk bijna alle BTW zelf.
Dat terugbetalen geldt volgens mij ook alleen als je na het eerste jaar gelijk gebruik wil maken van de KOR. Als je dus 4 jaar wacht met de KOR, moet je jaarlijks dat forfait betalen, dat je zelf moet uitrekenen bij 10Kw+ WP (wat minder is dan 1/5 van het BTW)

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Huub- schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Dus als je voor €17.000 excl btw inkoopt kun je ook ervoor kiezen om slechts €2.500 btw terug te vragen?
Volgens mij kan en mag dat gewoon ja.
En wat als je dit jaar voor dat bedrag inkoopt en pas in 2023 de btw terug vraagt of heeft dat geen zin?
Nee heeft geen zin. Het idee is juist dat straks bij aanschaf je direct al geen btw meer hoeft te betalen omdat het percentage naar 0% gaat. Er is dan dus een nieuwe regeling, dat zal niet met terugwerkende kracht zijn.
Iets wat je in 2022 koopt daar betaal je gewoon het normale btw tarief voor, waardoor je btw zult moeten terugvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@de Peer

Ik denk dat het niet mag. De BTW aangifte dient volledig te zijn. Dit is een ontduikingsconstructie.

Ik denk dat er een misverstand is, @MMookhoek. Als je gebruikt maakt van de KOR die van kracht wordt na het aanschafjaar betaal je bij een totaalbedrag van meer dan € 14.404 inclusief BTW de herzieningsbedragen: 4 jaar lang 1/5e deel van de BTW. Je kunt afzien van de KOR, maar dan moet je elk kwartaal BTW aangifte doen en BTW afdragen over de teruglevering én over het privéverbruik.

Je zou in theorie de installatie in 2 delen kunnen aanschaffen waarbij het deel van dit jaar BTW heeft en onder de grens valt en het deel van volgend jaar niet. Maar praktisch is dat niet, want dan moet de leverancier twee keer het dak op. Een alternatief is alles uitstellen totdat het BTW tarief nul procent is, dat lijkt mij het eenvoudigste en voordeligste met de informatie die we nu hebben.

Nog iets: € 17.000 voor een installatie is erg veel geld. Heb je de offerte laten zien aan een onafhankelijk deskundige (bijvoorbeeld hier op Tweakers)? Vonden zij het goede aanschaf? Hoeveel Wp is het, en is het een in-dak of op-dak installatie? Zoals ik al schreef, maakt dat een belastingtechnisch verschil.

@Metaalhoofd Ja, BTW herziening is duidelijk niet wat je wilt want dat is niet voordelig, maar als je van de KOR gebruik maakt en je komt boven de grens is er geen keuze. Of de Belastingdienst akkoord gaat met KOR na 5 jaar zonder herziening weet ik niet. Dat zou ik eerst eens navragen bij de Belastingdienst en om een bevestiging per brief vragen. Ik weet ook niet over wat voor een soort installatie het gaat (aantal Wp, in-dak/op-dak), dat doet er wel toe, maar vraagsteller @MMookhoek heeft dat nog niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Metaalhoofd schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:08:
Als je dus 4 jaar wacht met de KOR, moet je jaarlijks dat forfait betalen, dat je zelf moet uitrekenen bij 10Kw+ WP (wat minder is dan 1/5 van het BTW)
Boven de 10kWp is er geen sprake van forfait. Je moet wel zelf iets uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrmrmr schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:18:
@de Peer

Ik denk dat het niet mag. De BTW aangifte dient volledig te zijn. Dit is een ontduikingsconstructie.
Zou kunnen. Maar je kan bijvoorbeeld de panelen wel meenemen en de 'aanpassing meterkast' en wat andere zaken niet.

De pv installatie zelf deels BTW terug vragen is wellicht lastiger. Is hier wel vaker besproken volgens mij dus beetje zoeken in dit topic geeft wel antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
de Peer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:02:
[...]

Zou kunnen. Maar je kan bijvoorbeeld de panelen wel meenemen en de 'aanpassing meterkast' en wat andere zaken niet.

De pv installatie zelf deels BTW terug vragen is wellicht lastiger. Is hier wel vaker besproken volgens mij dus beetje zoeken in dit topic geeft wel antwoorden.
Wat mag je qua BTW terugvragen, zonnepanelen omvormers en kabels, meters & toebehoren, zonder uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Huub- schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:05:
[...]

Wat mag je qua BTW terugvragen, zonnepanelen omvormers en kabels, meters & toebehoren, zonder uren?
Wat je kan verantwoorden in geval van een eventuele controle.

Het is niet zo zwart/wit zou ik zeggen.

Ik heb o.a. Aanpassing meterkast, gereedschap en idd alle toebehoren. Dakmortel, kabelgoten etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMookhoek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-10-2024
Hier mijn offerte. Ik heb specifiek naar Sunpower Maxeon 6 panelen gekeken omdat ik best een specifiek dak heb: 1x ZW en 1x NO met dakramen en CV en gashaard obstakels en schaduw van de daken van de buren. Wij hebben allemaal ons eigen puntdak met over de lengte van het huis de dakgoot / waterafvoer.

Ik heb bij 6 (lokale)partijen een aanvraag gedaan (ook niet-sunpower leveranciers), maar kreeg maar van 2 installateurs een aanbieding. Er was zelfs een partij welke aangaf (vanuit Google maps) niet meer dan 7 panelen te kunnen leggen en dat dat voor hem niet interessante is. Van overige aanvragen niets meer vernomen, behoudens dat iedereen het druk heeft...

Ik heb 1x een offerte voor 10 panelen ontvangen voor ca. € 11.000,- (componenten vergelijkbaar met onderstaande) en 1x een offerte voor 16 panelen:

16x Sunpower Maxeon WHT 425 Wp + 16x Enphase IQ7a micro-omvormer
1x Installatiekosten + elektrische aansluiting meterkast (ik hoef zelf geen aanpassingen te doen, dat wordt gedaan)
1x Enphase Envoy communicatiemodule met netmetering
1x Schouw installatie
1x Q-relais
1x BTW service
1x Gratis deelname aan trees-for-all

Totaalprijs inclusief BTW: € 17.326,-

Geschatte opbrengst: 5.644 kWh

Ik weet dat het niet de goedkoopste set zal zijn, maar volgens mij wel kwaliteitsmateriaal. Of denken jullie dat het veel te veel is voor de te verwachtten opbrengst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MMookhoek schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:20:
Hier mijn offerte. Ik heb specifiek naar Sunpower Maxeon 6 panelen gekeken omdat ik best een specifiek dak heb: 1x ZW en 1x NO met dakramen en CV en gashaard obstakels en schaduw van de daken van de buren. Wij hebben allemaal ons eigen puntdak met over de lengte van het huis de dakgoot / waterafvoer.

Ik heb bij 6 (lokale)partijen een aanvraag gedaan (ook niet-sunpower leveranciers), maar kreeg maar van 2 installateurs een aanbieding. Er was zelfs een partij welke aangaf (vanuit Google maps) niet meer dan 7 panelen te kunnen leggen en dat dat voor hem niet interessante is. Van overige aanvragen niets meer vernomen, behoudens dat iedereen het druk heeft...

Ik heb 1x een offerte voor 10 panelen ontvangen voor ca. € 11.000,- (componenten vergelijkbaar met onderstaande) en 1x een offerte voor 16 panelen:

16x Sunpower Maxeon WHT 425 Wp + 16x Enphase IQ7a micro-omvormer
1x Installatiekosten + elektrische aansluiting meterkast (ik hoef zelf geen aanpassingen te doen, dat wordt gedaan)
1x Enphase Envoy communicatiemodule met netmetering
1x Schouw installatie
1x Q-relais
1x BTW service
1x Gratis deelname aan trees-for-all

Totaalprijs inclusief BTW: € 17.326,-

Geschatte opbrengst: 5.644 kWh

Ik weet dat het niet de goedkoopste set zal zijn, maar volgens mij wel kwaliteitsmateriaal. Of denken jullie dat het veel te veel is voor de te verwachtten opbrengst?
Dit is de duurste installatie die ik ooit gezien heb. Ik zou zeggen : begin er niet aan!
Ik heb zelf gelegd en heb 57 panelen (18.000 Wp) gelegd voor 10.000 euro in 2017 en in 2022.

Maar nu graag weer on-topic. Offertes enzo horen in een eigen topic. Hier alleen de BTW-vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Heb nu een offerte voor 42 panelen (14.458Wp) voor net geen €14.000 excl btw excl montage.
Prijzen zijn momenteel wel hoog..

[ Voor 15% gewijzigd door Huub- op 28-05-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Maar ik ik moet dus op €11.900 uitkomen excl btw begrijp ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Ethirty

Who...me?

Dat maakt nog niet eens uit, je krijgt max €2500 terug.

Sowieso zit je met bijna 15kWp al in een andere situatie en moet je eea (laten) berekenen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Huub- schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:05:
[...]

Ik heb daar al eens commentaar op gegeven in 2014: mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Als je bijvoorbeeld een computer aanschaft en die is puur om meterstanden bij te houden en het is een "zakelijke" aanschaf, dan reken ik die erbij.

Zakelijk betekent gewoon dat het doelmatig is. Geen dingen voor de leuk.

Maar als je van een bepaald artikel op een andere manier profijt hebt, bijvoorbeeld een desktopcomputer, dan mag je over privégebruik niet de BTW terugvragen. Dat is een invulveld in het BTW formulier. Verder gelden de gebruikelijke BTW regels. Die zijn soms niet zo voor de hand liggend. Zie de site van de Belastingdienst.

Het ziet er wel naar uit dat met het 0%-tarief onderdelen die voor iets anders dan pv kunnen worden gebruikt gewoon het standaard BTW tarief krijgen. Ben benieuwd of mensen daarvoor dan alsnog BTW gaan terugvragen.

@MMookhoek
offtopic:
Dat ziet er uit als een op-dak constructie met slechts 6.800 Wp. De prijs is extreem hoog met € 2,53 per Wp. Een gunstige prijs gaat richting € 1 per Wp. Het kan iets meer zijn als er bijvoorbeeld goede panelen of micro-omvormers worden gebruikt of als er veel werk is aan de meterkast.

Als je het in eigen beheer doet (zelf inkoop doen, inhuur personeel) kan het op € 0,80 per Wp uitkomen.

Het is nu een erg slechte periode om zonnepanelen te willen omdat iedereen die iets voorstelt volgeboekt is wegens de vraag door hoge energieprijzen. Maar ik wist niet dat ze zulke prijzen durven te vragen. Nog een reden om even af te wachten tot het vaarwater tot rust is gekomen.

Bij 6800 Wp kun je forfaitaire bedragen gebruiken. Omdat het op-dak is mag je het BTW bedrag volledig terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
mrmrmr schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:54:
Het ziet er wel naar uit dat met het 0%-tarief onderdelen die voor iets anders dan pv kunnen worden gebruikt gewoon het standaard BTW tarief krijgen. Ben benieuwd of mensen daarvoor dan alsnog BTW gaan terugvragen.
Ik zou verwachten dat je dan niets meer kunt terugvragen. Dus dat de huidige regel vervangen wordt door de nieuwe regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jobr schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:14:
Ik zou verwachten dat je dan niets meer kunt terugvragen. Dus dat de huidige regel vervangen wordt door de nieuwe regeling.
Het Fuchs arrest uit 2013 in Oostenrijk is de reden dat BTW teruggevraagd kan worden (je hebt een pv-bedrijf als terugleverende zonnepaneleneigenaar). Het is daarmee geen regeling maar een juridisch afgedwongen plicht voor belastingdiensten in de EU. De Belastingdienst in Nederland heeft die plicht geïmplementeerd met daaraan toegevoegd de gebruikelijke kleine ondernemersregeling (KOR).

Door slechts een deel van de benodigde materialen te voorzien van nul procent tarief blijven er materialen over waarover de BTW teruggevraagd kan worden. Tenzij er iets ondergravends gevonden kan worden voor het Fuchs arrest blijft het zijn van ondernemer voor de BTW van toepassing en daarmee ook de mogelijkheid BTW terug te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Ethirty schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:49:
Dat maakt nog niet eens uit, je krijgt max €2500 terug.

Sowieso zit je met bijna 15kWp al in een andere situatie en moet je eea (laten) berekenen.
Volgens mij klopt dat niet: als je boven €2500 komt moet je 5 jaar lang forfait aftikken. Daaronder eenmalig icm de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Ethirty

Who...me?

pj schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Volgens mij klopt dat niet: als je boven €2500 komt moet je 5 jaar lang forfait aftikken. Daaronder eenmalig icm de KOR.
Begreep dat dat dan uit kwam op ongeveer de hele BTW weer terugbetalen, dus dat lijkt me dan een beetje een nutteloze exercitie. Maar ik kan het mis hebben hoor, vooral alles wat niet standaard is, is mij nog wat onduidelijk.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Weet iemand hier hoe het zit met meerdere facturen in verschillende jaren? Ik heb in 2021 al montagemateriaal aangeschaft en de panelen zelf uiteindelijk in 2022. Kan ik bij het terugvragen van de btw de factuur uit 2021 gewoon meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-10 17:06
Rimco schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:51:
[...]

Op het moment van verhuizen kan je jezelf afmelden als ondernemer (want je hebt geen PV meer). Op die manier zou je naderhand weer met een schone lei kunnen beginnen. Volgens mij is dat hier ook eerder langsgekomen en is er geen 3 jaar nodig.
Belastingdienst aan de lijn gehad.
Situatie is namelijk dat ik de zonnepanelen op de nieuwe woning wil kopen als ik nog in bezit ben van beide woningen. Omdat ik voornemens ben om niet te stoppen met energie te leveren, ziet hij het stopzetten van de huidige kor en vervolgens een nieuwe onderneming starten niet als een optie.
Dat zou alleen echt zijn als ik er een paar maanden tussen zit bijvoorbeeld.

Mijn nieuwe idee is alsvolgt:
- Kor stopzetten (heb dus nog paar dagen)
- Zonnepanelen aanschaffen bij huidige woning en straks meeverhuizen
- Woning wordt verkocht over half jaar (november) dan KOR stopzetten.
- Dan heb ik 1 juli tot 1 november waarin ik btw moet aangeven

Vermoed alleen dat er wel regels zijn omtrent meenemen van zonnepanelen. Dan zou ik me denk ik niet mogen afmelden voor de KOR bij verkoop van de woning?

(oh en misschien handig als ik al wat extra materiaal aanschaf. Ben voornemens ook wat extra panelen te kopen in 2023. Aangezien 0% btw op andere materialen (micro-omvormer, frame) nog niet zeker is, kan ik dat nog meenemen in de btw-terugvraag)

[ Voor 9% gewijzigd door Frankvbr op 01-06-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:03

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Frankvbr Wellicht kan het, maar weet niet of de belastingdienst het op die manier wel accepteert ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:52
Is het een aanrader om gebruik te maken van een BTW teruggave service (via "De Centrale BTW Teruggave")? Addertjes onder het gras? Dit wordt mij gratis aangeboden met een nieuwe set zonnepanelen (7200Wp), maar ik ben een beetje wantrouwig tegenover dit soort freebies.

Vorige keer heb ik het gewoon zelf gedaan, maar als ik me de moeite ook kan besparen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Terpen Tijn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:12:
Is het een aanrader om gebruik te maken van een BTW teruggave service (via "De Centrale BTW Teruggave")? Addertjes onder het gras? Dit wordt mij gratis aangeboden met een nieuwe set zonnepanelen (7200Wp), maar ik ben een beetje wantrouwig tegenover dit soort freebies.

Vorige keer heb ik het gewoon zelf gedaan, maar als ik me de moeite ook kan besparen...
Je kunt het prima zelf doen natuurlijk. Heb ik ook gedaan.

gratis lijkt me niet gratis hier. Dat zit dan in de prijs verwerkt waarschijnlijk. Dus als je er geen gebruik van maakt zou ik 100 euro korting onderhandelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:57
Frankvbr schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:59:
[...]

Belastingdienst aan de lijn gehad.
Situatie is namelijk dat ik de zonnepanelen op de nieuwe woning wil kopen als ik nog in bezit ben van beide woningen. Omdat ik voornemens ben om niet te stoppen met energie te leveren, ziet hij het stopzetten van de huidige kor en vervolgens een nieuwe onderneming starten niet als een optie.
Dat zou alleen echt zijn als ik er een paar maanden tussen zit bijvoorbeeld.

Mijn nieuwe idee is alsvolgt:
- Kor stopzetten (heb dus nog paar dagen)
- Zonnepanelen aanschaffen bij huidige woning en straks meeverhuizen
- Woning wordt verkocht over half jaar (november) dan KOR stopzetten.
- Dan heb ik 1 juli tot 1 november waarin ik btw moet aangeven

Vermoed alleen dat er wel regels zijn omtrent meenemen van zonnepanelen. Dan zou ik me denk ik niet mogen afmelden voor de KOR bij verkoop van de woning?

(oh en misschien handig als ik al wat extra materiaal aanschaf. Ben voornemens ook wat extra panelen te kopen in 2023. Aangezien 0% btw op andere materialen (micro-omvormer, frame) nog niet zeker is, kan ik dat nog meenemen in de btw-terugvraag)
De regeling gaat niet over een woning maar over de ondernemer jij dus. Wel geen KOR hangt aan jou en niet aan je adres. Ga je nu uit de KOR dan kan je er over 3 jaar pas weer in (Hebt u zich afgemeld? Dan kunt zich pas na 3 jaar weer aanmelden)

Dus 3 jaar de btw aangeven en dan weer aanmelden voor KOR.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-10 17:06
ArjoK schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:12:
[...]

De regeling gaat niet over een woning maar over de ondernemer jij dus. Wel geen KOR hangt aan jou en niet aan je adres. Ga je nu uit de KOR dan kan je er over 3 jaar pas weer in (Hebt u zich afgemeld? Dan kunt zich pas na 3 jaar weer aanmelden)

Dus 3 jaar de btw aangeven en dan weer aanmelden voor KOR.
Als je verhuist en je laat je zonnepanelen liggen, dan is dat toch niet helemaal zo blijkbaar:

Gebruikt u de KOR of maakt u gebruik van de registratiedrempel? Reik dan geen facturen uit voor de verkoop van uw zonnepanelen. Wilt u toch een rekening of betalingsbewijs sturen? Vermeld dan geen btw.

Hebt u geen eenmanszaak of bent u geen zzp-er? Stuur een brief naar uw belastingkantoor, vermeld daarin dat u geen ondernemer meer bent voor de zonnepanelen. Geef ook aan op welke datum het energiecontract van uw oude woning is stopgezet.

Omdat je geen zonnepanelen meer hebt na verhuizing heb je geen onderneming meer.
Maar dit kan dus niet als je overlap hebt of verhuist naar een nieuwe woning die wel panelen heeft.

Ik kan dus me afmelden voor de KOR en vervolgens alsnog panelen kopen via de huidige woning, maar dan mag ik ze niet meenemen naar de nieuwe woning als ik vervolgens de onderneming wil stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 16:27

DapperKonijntje

Draw monkey

Hallo, ik wil graag zonnepanelen gaan leggen en heb momenteel een offerte liggen, maar nu probeer ik er achter te komen hoe het nu zit met de btw en ik kan maar geen duidelijk en concreet verhaal vinden.

Ik ben ZZPer en mijn vriendin wil waarschijnlijk beginnen als zzper binnen een jaar, dus aanschaffen als particulier en de KOR is niet handig.

Zoals ik het tot zover begrijp is dat ik de BTW van de aanschafwaarde terug kan vragen / af kan trekken in de kwartaalaangifte.

Vervolgens betaal ik jaarlijks een forfeit voor de opwekking voor eigen gebruik, gebaseerd op de opbrengst van de panelen. (3700kwh dus 80,-)

Voor alle energie die ik teruglever aan de energiemaatschappij draag ik 21% btw af, deze dien ik zelf te berekenen en op te geven in mijn kwartaalaangifte.

Zou ik gebruik maken van de KOR dan vraag ik eenmalig de btw terug en zodra de KOR ingaat ben ik niet meer btw plichtig en kan ik ook geen verdere btw terug vragen.

Kan iemand mij vertellen of ik het zo een beetje goed begrepen heb.

[ Voor 8% gewijzigd door DapperKonijntje op 02-06-2022 22:05 ]

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@DapperKonijntje Als je voldoende kosten hebt waarover je ieder kwartaal BTW wil terugvragen is de KOR geen optie, want dan kan je geen BTW meer terugvragen. Als je weinig BTW per jaar terugvraagt zou je toch voor de KOR kunnen kiezen en dan geen BTW meer terugvragen.

Voor je partner geldt hetzelfde t.z.t.

De af te dragen BTW kun je berekenen. Dat ligt wat moeilijker dan het misschien lijkt. Bedrijfsmatig ingezette opbrengst bijvoorbeeld kun je betalen en terug vragen. Verder moet je BTW over privégebruik afdragen en ook de teruglevering. Het gaat om wat er gebeurt met de pv-opbrengst op het moment zelf, dus niet na salderen. Het werkt niet met forfaits.

In dit topic is eerder genoemd dat een nieuw op te richten vof wordt opgezet om zodoende toch van de KOR gebruik te maken. Als je dat doet is het verstandig om eerst bij de Belastingdienst deze opzet te verifiëren*. Als idee is er wel wat voor te zeggen als jullie beiden ZZP-er zijn. Immers, ieder afzonderlijk bedrijf heeft een eigen verbruik. Dat is niet voorbehouden aan een van beiden.
* De Belastingdienst noemt dat er bij een vof en pv op een privéwoning gewoon zoals gebruikelijk zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:32
DapperKonijntje schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:03:

Vervolgens betaal ik jaarlijks een forfeit voor de opwekking voor eigen gebruik, gebaseerd op de opbrengst van de panelen. (3700kwh dus 80,-)
Zoals ik het begrepen heb, mag je als ondernemer niet meer van een forfait gebruik maken, maar moet je de BTW over de werkelijke opbrengst van je installatie, vóór salderen, aftikken.

Ongunstig dus.

De eerder genoemde VOF route kan een uitkomst zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 16:27

DapperKonijntje

Draw monkey

Bedankt voor de info, zo absurd dat er geen duidelijke checklist is, zelfs op de site van de belastingdienst blijft veel open voor interprentatie.

We zijn beide grafisch vormgever, dus veel kosten waar we btw voor af trekken zullen er niet zijn.

We zetten het voor nu op naam van mijn partner, met de KOR mag ze nog tot 20.000 omzet draaien, dit jaar gaat ze nog niet beginnen en daarna zal het wel even duren voor ze boven dat bedrag uit komt.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 21:36
Wat is Belastingdienst zakelijk online een zooitje zeg.

Ik heb mijn installatie in Januari gekocht en in Mei is alles geplaatst. Ik heb in Mei een zakelijke belastingdienst account aangevraagd en nu zijn de basics (rekeningnr & nog een bepaald nr).

Krijg ik nu voor het eerste kwartaal nog de mogelijkheid om digitaal aangifte te doen of moet ik het formulier gebruiken? Of kan ik wachten op Q2 aangifte digitaal?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
Ik heb dit jaar panelen laten leggen en btw teruggaaf wordt voor mij geregeld. Nu heb ik zelf nog een set panelen en omvormer gekocht en zelf geïnstalleerd. Kan ik voor deze 2e set ook btw terugvragen en zo ja hoe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

gebruiker001 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:27:
Ik heb dit jaar panelen laten leggen en btw teruggaaf wordt voor mij geregeld. Nu heb ik zelf nog een set panelen en omvormer gekocht en zelf geïnstalleerd. Kan ik voor deze 2e set ook btw terugvragen en zo ja hoe?
Dat staat gewoon op de site van de belastingdienst.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja hoor. Daar gaat dit topic dus over. Dus begin eens met lezen en zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:12:

Mijn zonnepanelen zijn inmiddels aangesloten en binnenkort start het traject bij "De centrale btw teruggave", dat was inclusief bij het aanbod van de installateur.
Ik zou wel graag willen weten of er iemand ervaring met ze heeft. Ik had wel vrij vlot reactie op een mailtje, dus ze hebben in ieder geval tijd om te reageren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hoe ziet het eigenlijk uit met de forfaitaire btw bedragen bij een vervangende installatie?
Op de website van de belastingdienst staat alleen iets over een uitbreidingsinstallatie,
specifiek ook een voorbeeld als je panelen van voor 2019 hebt liggen (oude regeling),
hierbij krijg je de btw over de uitbreiding (de 2de set) natuurlijk terug
maar het nieuwe forfaitaire btw bedrag wordt over de totale Wp berekent
(mits je onder de 10.000 Wp blijft vermoedelijk).

Maar hoe ziet dit verhaal uit als je de oude installatie door een nieuwe, grotere vervangt?
Krijg je dan ook de forfaitaire bedragen van de "virtuelefictieve" totale Wp automatisch voor de kiezen?
Indien ja hoe kan je dat vermijden?

Makkelijker kunnen we het niet te maken, wel ingewikkelder.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 08-06-2022 11:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dunklefaser schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:01:
Hoe ziet het eigenlijk uit met de forfaitaire btw bedragen bij een vervangende installatie?
Op de website van de belastingdienst staat alleen iets over een uitbreidingsinstallatie,
specifiek ook een voorbeeld als je panelen van voor 2019 hebt liggen (oude regeling),
hierbij krijg je de btw over de uitbreiding (de 2de set) natuurlijk terug
maar het nieuwe forfaitaire btw bedrag wordt over de totale Wp berekent
(mits je onder de 10.000 Wp blijft vermoedelijk).

Maar hoe ziet dit verhaal uit als je de oude installatie door een nieuwe, grotere vervangt?
Krijg je dan ook de forfaitaire bedragen van de "virtuelefictieve" totale Wp automatisch voor de kiezen?
Indien ja hoe kan je dat vermijden?

Makkelijker kunnen we het niet te maken, wel ingewikkelder.
Ik zou denken dat je het gewoon als een uitbreiding moet zien, maar dat je voor bepalen van het forfait de oude installatie niet meer meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

de Peer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Ik zou denken dat je het gewoon als een uitbreiding moet zien, maar dat je voor bepalen van het forfait de oude installatie niet meer meerekent.
Idd. zo zou ik het kunnen zien - maar hoe ik dit dan ga rekenen is een ding,
alleen de hamvraag is rekent de fiscus dit ook zo?
Die wil natuurlijk over de totale Wp het forfaitaire bedrag innen.
Krijg je ik dan niet de vraag: Ja, en wat is met de 7 jaar oude installatie gebeurd?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dunklefaser schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Idd. zo zou ik het kunnen zien - maar hoe ik dit dan ga rekenen is een ding,
alleen de hamvraag is rekent de fiscus dit ook zo?
Die wil natuurlijk over de totale Wp het forfaitaire bedrag innen.
Krijg je ik dan niet de vraag: Ja, en wat is met de 7 jaar oude installatie gebeurd?
Het gaat toch om de installatie waarmee jij aan het 'ondernemen' bent. Die oude is er dan gewoon niet meer. Dat kun je prima onderbouwen/aantonen mocht het nodig zijn.

eigenlijk lijkt het me juist best simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

de Peer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:18:
[...]

Het gaat toch om de installatie waarmee jij aan het 'ondernemen' bent. Die oude is er dan gewoon niet meer. Dat kun je prima onderbouwen/aantonen mocht het nodig zijn.

eigenlijk lijkt het me juist best simpel.
Ik ben, wat de gedachtekronkels van de fiscus betreft, altijd sceptisch.
"De oude is er dan gewoon niet meer" - Hoe toon je dit aan?
Waarschijnlijk gaan ze er van uit dat je de oude installatie
minimaal voor een vorstelijke prijs op marktplaats heb vertikt O-) .
(Of in je achtertuin uit het zicht op de schuur hebt geplaatst 7(8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dunklefaser schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Ik ben, wat de gedachtekronkels van de fiscus betreft, altijd sceptisch.
"De oude is er dan gewoon niet meer" - Hoe toon je dit aan?
Waarschijnlijk gaan ze er van uit dat je de oude installatie
minimaal voor een vorstelijke prijs op marktplaats heb vertikt O-) .
(Of in je achtertuin uit het zicht op de schuur hebt geplaatst 7(8)7 .
Ja, maar dat is toch prima? Die produceert dan dus niet meer. voor zover ik weet gaat het om de panelen op het dak (die omzet genereren), niet wat er eventueel in de kelder ligt.
Wel goed om eventueel een foto van voor en na het vervangen van de panelen beschikbaar te hebben.
Maar dit is een zeer theoretisch verhaal. Ik heb nog nooit gehoord dat de BD je installatie komt controleren.

Uiteindelijk werkt het zoals alles bij de BD-aangifte: jij moet het kunnen verdedigen in geval van een eventuele controle.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 08-06-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53
de Peer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Gisteren toevallig het bedrijf gesproken dat voor ons de btw verrekening gaat doen.
Volgens hun betaal je opnieuw het forfait over de gehele installatie, dus ook opnieuw voor de oude. (2x de oude dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Gisteren toevallig het bedrijf gesproken dat voor ons de btw verrekening gaat doen.
Volgens hun betaal je opnieuw het forfait over de gehele installatie, dus ook opnieuw voor de oude. (2x de oude dus)
Ja, maar niet als die 'oude' installatie niet meer op het dak ligt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Ja, maar niet als die 'oude' installatie niet meer op het dak ligt lijkt me.
Ah idd, je moet je huidige capaciteit aangeven idd. Als die toeneemt moet je wel of niet dubbel afrekenen??
Dus als je 20 panelen hebt en je wilt er 2 bijleggen, kost je dat meer dan je btw terug krijgt :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:32:
[...]

Ah idd, je moet je huidige capaciteit aangeven idd. Als die toeneemt moet je wel of niet dubbel afrekenen??
Dus als je 20 panelen hebt en je wilt er 2 bijleggen, kost je dat meer dan je btw terug krijgt :p.
dat klopt, in mijn geval zou ik moeten betalen ipv ontvangen. dus bij mijn uitbreiding heb ik geen btw teruggave aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ja maar let op dat je het forfait betaald over de complete nieuwe configuratie volgens mij (zie iets hierboven).
Dan kan het zijn dat het bijplaatsen van enkele panelen het niet aantrekkelijk is om de BTW terug te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Whiskey48 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:33:
Dan kan het zijn dat het bijplaatsen van enkele panelen het niet aantrekkelijk is om de BTW terug te vragen.
En als je in de KOR zit dan kan het ook helemaal niet. Probleem opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
jobr schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:28:
[...]

En als je in de KOR zit dan kan het ook helemaal niet. Probleem opgelost ;)
@gebruiker001 heeft ze ditzelfde jaar nog laten plaatsen, dus hij zit nog niet in de KOR, dat gebeurt pas vanaf 1 januari opvolgend aan het jaar van plaatsen. Dus hij kan zoals anderen aangaven nog gewoon een 2e keer BTW aangifte doen, maar inderdaad wel opletten dat het forfait hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
jurjen_g schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:34:
[...]

@gebruiker001 heeft ze ditzelfde jaar nog laten plaatsen, dus hij zit nog niet in de KOR, dat gebeurt pas vanaf 1 januari opvolgend aan het jaar van plaatsen. Dus hij kan zoals anderen aangaven nog gewoon een 2e keer BTW aangifte doen, maar inderdaad wel opletten dat het forfait hoger wordt.
De belastingdienst heeft het dan over incidentele aangifte. Hoe zit het met dat forfait? Waar is dat te lezen? Het is toch niet zo dat ik voor de 2e teruggave nogmaals forfait over de 1e set betaal?

Op site van belastingdienst daar onderstaande maar hier staat niets over forfait.
en kiest u voor de KOR? Dan gaat die in op 1 januari 2023. U kunt dan voor investeringen in 2023, 2024 en 2025 géén btw meer terugvragen. U kunt in 2022 nog wél btw terugvragen voor (extra) investeringen in zonnepanelen. Dat doet u met een zogenoemde incidentele aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
gebruiker001 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:22:
[...]

De belastingdienst heeft het dan over incidentele aangifte. Hoe zit het met dat forfait? Waar is dat te lezen? Het is toch niet zo dat ik voor de 2e teruggave nogmaals forfait over de 1e set betaal?

Op site van belastingdienst daar onderstaande maar hier staat niets over forfait.
en kiest u voor de KOR? Dan gaat die in op 1 januari 2023. U kunt dan voor investeringen in 2023, 2024 en 2025 géén btw meer terugvragen. U kunt in 2022 nog wél btw terugvragen voor (extra) investeringen in zonnepanelen. Dat doet u met een zogenoemde incidentele aangifte.
Dat is een onderdeel van de btw aangifte, je geeft aan wat je aan BTW hebt betaald aan investeringen (dus de aanschaf), die krijg je terug, en je geeft aan over welk bedrag je btw moet betalen (dat wat je teruglevert). Dit laatste mag net behulp van een forfaitair bedrag. Het saldo krijg je terug. Ik heb geen ervaring met een 2e BTW aangifte, dus weet niet of je de 2e keer het totale forfait moet betalen (dus eigenlijk dubbel voor je eerste set) of dat het alleen over het uitbreidbaar deel gaat, maar gezien de stugge systemen van de belastingdienst vrees ik het eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
gebruiker001 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Helaas, wat ik begrijp van een belastingadviseur gespecialiseerd in zonnepanelen, betaal je over de gehele nieuwe set. Dus ja je betaalt 2x over je eerste set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@gebruiker001

De beschrijving van de Belastingdienst die je weergeeft klopt.

Als je vóór het ingaan van de KOR nog een aanvullende installatie doet betaal onder aan de streep het forfait over het geheel aan Wp. Stel dat je eerste installatie 4000 Wp is en de tweede 3000 Wp, dan betaal je uiteindelijk € 140 (€ 80 + € 60 respectievelijk) aan forfait.

Het probleem is dat als er iemand anders een formulier voor je heeft invgevuld, het moeilijk wordt de regie te voeren voor een tweede aangifte. Je kan contact opnemen met de partij die de afhandeling doet/deed als je bijvoorbeeld geen nieuwe BTW aangifte formulieren (online of op papier) hebt. Of neem zelf contact op met de Belastingdienst voor de genoemde incidentele aangifte of suppletieaangifte.

Dubbel betalen is fiscaal/juridisch gezien nonsens. Je gaat niet opnieuw de hele procedure uitvoeren. Je doet gewoon nog een BTW aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mrmrmr Formaal Fiscaal/juridisch? mag dat dan wel geen dubbel betalen heten,
maar feitelijk is het dat wel voor de al liggende installatie vergeleken met een "normale" installatie.

Voor mij bevestigt dat weer eens de heel eigen en vaak onnavolgbare redenatie van de fiscus.
Ik heb niet pas sinds gisteren de indruk dat de fiscus soms aan een eigen wereld bouwt (parallel universum met eigen wetten).
Makkelijker kunnen/willen? we het niet maken, alleen maar ingewikkelder. (ontmoedingsdrempel?)
Ik hou m'n hart vast wat de 0% btw regeling vanaf 1 januari betreft (niet alleen ik trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je moet niets extra betalen als je in twee delen installeert. Dat geldt ook voor een gewone ondernemer, dat is het vergelijkingsmateriaal*. De forfaits zijn evenredig. Je betaalt dus niet meer als alles in 1 keer legt en opgeeft als je nog niet in de KOR zit. Dus: tel alles bij elkaar op, trek het al betaalde forfait af en het verschil geef je op.

Forfaits zijn bedacht om het simpeler te maken. Anders moet je moeilijke berekeningen gaan maken met cijfers die de meesten onder ons niet voorhanden hebben. Dat zou een chaos worden.

De KOR is een gunstige bijkomstigheid - die al voor gewone ondernemers van toepassing was - waardoor het aantrekkelijk is om BTW terug te vragen. Anders zou je elk kwartaal BTW aangifte mogen doen en BTW moeten afdragen. De Belastingdienst zit niet te wachten op al die rompslomp met grote aantallen particulieren.

De Belastingdienst doet wel eens dingen fout, zoals met de toeslagen. Dat is dan ook waarvoor de politiek de Belastingdienst helemaal niet had moeten gebruiken. Er waren al uitkeringsinstanties die dat veel beter kunnen. Overigens kunnen bepaalde toeslagen weg als je het inkomstenbelastingstelsel hervormt in een vlaktaks, maar dat terzijde.

* Een saillante anecdote over de rechtlijnige toepassing van de regels was dat vroeger een boef zelfs de aanschaf van een wapen kon aftrekken van de belasting. Zo sterk was dat gescheiden. Nu is dat niet meer zo, hoewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13
Dzine schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:08:
Wat is Belastingdienst zakelijk online een zooitje zeg.

Ik heb mijn installatie in Januari gekocht en in Mei is alles geplaatst. Ik heb in Mei een zakelijke belastingdienst account aangevraagd en nu zijn de basics (rekeningnr & nog een bepaald nr).

Krijg ik nu voor het eerste kwartaal nog de mogelijkheid om digitaal aangifte te doen of moet ik het formulier gebruiken? Of kan ik wachten op Q2 aangifte digitaal?
Nadat je je hebt aangemeld als zonnepaneleneigenaar ontvang je een brief van de BD met een BTW-nummer. Daarnaast moet je inderdaad het juiste rekeningnummer doorgeven en ergens ook je BTW-nummer invullen. Daarna ben je er klaar voor.

Vervolgens moet je het formulier gebruiken. Als je deze (of de begeleidende brief, ik weet het even niet meer), goed leest, zie je dat je bent uitgenodigd tot het doen van BTW aangifte. Dit moet uiterlijk 30 april 2022 binnen zijn, dus je bent al te laat. Ik zou alsnog de aangifte doen en evt contact opnemen met de Beltel.

Heb zelf mijn formulier 27 april 2022 ingestuurd en vandaag gebeld met de Beltel voor statusverzoek en ontvang omstreeks 17 juni 2022 het bedrag terug.

Ik verwacht niet dat het een probleem is dat je te laat bent. Het wordt dan een ambtshalve teruggaaf in jouw geval. Enige nadeel is dat je niet in bezwaar kan als je het er niet mee eens bent, maar dat zal wel los lopen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

B-Bandit schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:23:
[...]

Nadat je je hebt aangemeld als zonnepaneleneigenaar ontvang je een brief van de BD met een BTW-nummer. Daarnaast moet je inderdaad het juiste rekeningnummer doorgeven en ergens ook je BTW-nummer invullen. Daarna ben je er klaar voor.

Vervolgens moet je het formulier gebruiken. Als je deze (of de begeleidende brief, ik weet het even niet meer), goed leest, zie je dat je bent uitgenodigd tot het doen van BTW aangifte..
Wanneer krijg je dat? Inmiddels heb ik mijn BTW-nummer, maar wanneer kan ik dan de BTW aangifte invullen. Is dat pas in eind augustus?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13
Sebazzz schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Wanneer krijg je dat? Inmiddels heb ik mijn BTW-nummer, maar wanneer kan ik dan de BTW aangifte invullen. Is dat pas in eind augustus?
Heb je geen aangifteformulier ontvangen? Daar zou het op moeten staan.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

B-Bandit schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:33:
[...]

Heb je geen aangifteformulier ontvangen? Daar zou het op moeten staan.
Ik heb alleen een brief over belastingplichtig zijn met een btw nummer en ob nummer ontvangen. KOR op donderdag oid ingevuld.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 19:46
Wellicht is dit al 100 keer gevraagd, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Situatie: wij willen zonnepanelen gaan aanschaffen. Het gaat om 7x Solitek Blackstar 365WP. Nu schijn je dus een eenmanszaak op te moeten richten om de BTW terug te kunnen vragen. De partij waar ik de panelen wil kopen, biedt de optie aan om Solartax dit allemaal voor mij af te handelen. Ik heb beide partijen gebeld met de volgende vragen, maar beiden komen er niet helemaal uit. Hopelijk kunnen Tweakers mij wel helpen :).

- Stel, die eenmanszaak word opgericht op mijn naam. Zit ik daar dan de rest van mijn leven aan vast?
- Stel, ik wil binnen nu en 2 jaar gaan starten als ZZP-er. Heb ik dan last van deze eenmanszaak? (wellicht de eenmanszaak op naam van mijn vrouw zetten?)
- Er schijnt ook zoiets te bestaan als een CV (commanditaire vennootschap, ook wel bekend als stille vennootschap). Deze zou op naam van mij en mijn vrouw kunnen worden gezet zonder dat dit mogelijke nadelige gevolgen heeft voor het oprichten van een toekomstig bedrijf volgens Solartax. Klopt dat wel?

Ik sta inmiddels al 60+ minuten in de wachtrij bij de Belastingtelefoon: wellicht zijn jullie sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Muncher schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:29:
Nu schijn je dus een eenmanszaak op te moeten richten om de BTW terug te kunnen vragen.
Nee hoor. Niet als je nu geen ondernemer bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[quote]Muncher schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:29:
Wellicht is dit al 100 keer gevraagd, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
- Stel, die eenmanszaak word opgericht op mijn naam. Zit ik daar dan de rest van mijn leven aan vast?
nee, ik dacht 3 jr
- Stel, ik wil binnen nu en 2 jaar gaan starten als ZZP-er. Heb ik dan last van deze eenmanszaak? (wellicht de eenmanszaak op naam van mijn vrouw zetten?)
ja
- Er schijnt ook zoiets te bestaan als een CV (commanditaire vennootschap, ook wel bekend als stille vennootschap). Deze zou op naam van mij en mijn vrouw kunnen worden gezet zonder dat dit mogelijke nadelige gevolgen heeft voor het oprichten van een toekomstig bedrijf volgens Solartax. Klopt dat wel?
en jij hoeft geen bedrijf op te richten dzal de belastingdienst doen, ze geven het alleen een nummer en geen naam, maar dat nummer kan dus wel zorgen dat je in de toekomst aangiften zou moeten doen omdat je dan geen recht meer hebt op de KOR (teveel omzet) op naam van vrouw zetten kan en anders is wachten tot 1 jan wellicht ook nog een optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zie al enkele antwoorden, toch even reageren.
Muncher schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:29:

Situatie: wij willen zonnepanelen gaan aanschaffen. Het gaat om 7x Solitek Blackstar 365WP. Nu schijn je dus een eenmanszaak op te moeten richten om de BTW terug te kunnen vragen.
Je wordt bij de aanvraag ondernemer voor de BTW, maar daar heb je geen KvK inschrijving voor nodig. Daarvoor heeft de Belastingdienst een speciaal formulier gemaakt.
Dat is wel lang, maar het klopt dat zolang je zonnepanelen hebt en teruglevert je ondernemer blijft voor de BTW, dat onthoudt de Belastingdienst. Als over 2 jaar je een eigen bedrijf inschrijft bij de KvK weet de Belastingdienst nog dat je al ondernemer voor de BTW was. Je krijgt dan een opvolgend BTW nummer. Je wil dan waarschijnlijk ook van de KOR af, dat betekent dat je weer BTW wil terugvragen. Dan draag je ook BTW af over teruglevering opwek.
Je kan als ZZP-er starten (dat is het oprichten van een eenmanszaak). Als je er voor zorgt dat degene die geen eenmanszaak heeft, de zonnepanelen en de energie teruglevert is er geen probleem.
Een vof (vennootschap onder firma) kan theoretisch worden gebruikt als jullie beiden zelfstandige ondernemers zijn. Zodoende zou je een apart BTW nummer krijgen. Ik heb nog geen bewijzen gezien dat de Belastingdienst hiermee akkoord gaat, maar ik zie ook niet meteen een probleem dat voor deze opzet een stokje kan steken.

Als je weet dat je vrouw waarschijnlijk geen ondernemer (ZZP, of wat dan ook) wordt, dan kun je de energienota op naam van je vrouw zetten.

Ook kun je later de zonnepanelen overdragen. De overdrager kan dan uit de KOR zonder dat er forfaits voor de zonnepanelen moeten worden afgedragen.
Ik sta inmiddels al 60+ minuten in de wachtrij bij de Belastingtelefoon: wellicht zijn jullie sneller :)
In het kort:
1. Zet de energie eerst op naam van degene die waarschijnlijk geen ondernemer zal worden.
2. Laat zonnepanelen plaatsen, facturen staan op dezelfde naam.
3. Dien opgaaf zonnepaneelhouders in (formulier staat op site van de Belastingdienst). Geef aan dat je in de KOR wilt.
4. Dien BTW aangifte in.
5. Krijg de BTW terug na aftrek van eenmalig een forfait. Het volgende jaar is de KOR van toepassing en hoeft er geen BTW aangifte meer te worden gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdlaat
mrmrmr schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:56:

Dan draag je ook BTW af over teruglevering.
Ik meen dat je dan BTW af moet dragen over de volledige opwek van de panelen, niet alleen over teruglevering. Dus ook over dat gedeelte van de opwek dat je zelf gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
mdlaat schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Ik meen dat je dan BTW af moet dragen over de volledige opwek van de panelen, niet alleen over teruglevering. Dus ook over dat gedeelte van de opwek dat je zelf gebruikt.
Dat klopt. BTW tegen het leveringstarief van je energiecontract incl heffingen over alle energie die je opwekt en zelf gebruikt / kan salderen. Van het eventuele overschot moet je de BTW berekenen tegen het teruglevertarief (dat is dan exclusief heffingen).

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@mdlaat Helemaal correct. Ik had moeten schrijven BTW over de opwek.

Zoals je in de link kunt lezen is het een nogal ingewikkelde berekening. De BTW over opwek dat in het bedrijf wordt gebruikt kun je wel meteen weer terugvragen. Je draagt dat deel dus af en vraagt het terug in hetzelfde btw-aangifteformulier. Netto betaal je daarover niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:44
Weet iemand hier toevallig hoe het zit als je BTW-ondernemer wordt vanwege omzet (en wat nu tot die omzet telt)

Ik wil aan de slag met flexibel contract.
Geen BTW-ondernemer maar registratiedrempel gebruiker tot nu toe(geen BTW teruggevraagd of KOR ooit)
bijna 20kWp PV in opbouw na verhuizing (11 en 5jaar oud, wel voor 11j oude 2012 aanschafsubsidie gehad), deels net gebonden/ deels off-grid met accu

Belasting denkt dat eigenverbruik wel btw belaste levering prive wordt, maar ik niet

Ik reken de investerings in PV geheel tot privévermogen,
Dan is de btw betaald bij aankoop niet aftrekbaar. En ook niet voor het deel dat ik zakelijk wil gaan gebruiken voor afnemen en verschoven terugleveren met uurtarieven.
Hoe meer ik lees en over nadenk, krijg ik steeds meer de indruk dat stagiaires van de afdeling terugbellen, twee pogingen gedaan afgelopen week zonder enige info als er geen KOR, (ik ben niet verplicht, net zomin voor aanmelden als BTW-ondernemer zolang ik minder dan €1800 omzet heb (wat nu omzet is geen idee, belastingdienst kon het ook niet opsommen)
Er is geen forfaitbedrag voor 19-20kWp, maar volgens mij telt off-grid niet mee, maar enkel netgebonden deel of misschien ook niet en daar BTW niet verrekend is, is volgens mij eigengebruik van netgebonden deel ook gewoon BTW-vrij.
Elk stukje info is welkom, bij belastingdienst wordt ik niet wijzer.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Domba schreef op maandag 20 juni 2022 @ 03:53:
Weet iemand hier toevallig hoe het zit als je BTW-ondernemer wordt vanwege omzet (en wat nu tot die omzet telt)

Ik wil aan de slag met flexibel contract.
Geen BTW-ondernemer maar registratiedrempel gebruiker tot nu toe(geen BTW teruggevraagd of KOR ooit)
bijna 20kWp PV in opbouw na verhuizing (11 en 5jaar oud, wel voor 11j oude 2012 aanschafsubsidie gehad), deels net gebonden/ deels off-grid met accu

Belasting denkt dat eigenverbruik wel btw belaste levering prive wordt, maar ik niet

Ik reken de investerings in PV geheel tot privévermogen,
Dan is de btw betaald bij aankoop niet aftrekbaar. En ook niet voor het deel dat ik zakelijk wil gaan gebruiken voor afnemen en verschoven terugleveren met uurtarieven.
Hoe meer ik lees en over nadenk, krijg ik steeds meer de indruk dat stagiaires van de afdeling terugbellen, twee pogingen gedaan afgelopen week zonder enige info als er geen KOR, (ik ben niet verplicht, net zomin voor aanmelden als BTW-ondernemer zolang ik minder dan €1800 omzet heb (wat nu omzet is geen idee, belastingdienst kon het ook niet opsommen)
Er is geen forfaitbedrag voor 19-20kWp, maar volgens mij telt off-grid niet mee, maar enkel netgebonden deel of misschien ook niet en daar BTW niet verrekend is, is volgens mij eigengebruik van netgebonden deel ook gewoon BTW-vrij.
Elk stukje info is welkom, bij belastingdienst wordt ik niet wijzer.
Leuke casus, ik volg deels je redenatie.
Ik denk er als volgt over als ik de belastingdienstregels goed interpreteer.
Het punt wel of niet meetellen tot privévemogen van de istallatie is niet relevant wanneer er gekeken moet worden naar wat je verkoopt (indirect aan jezelf en direct aan het net).
Eigengebruik van netgebonden deel is btw plichtig, dus dat deel eigengebruik van netgebonden zou je bij de 'omzet' moeten meerekenen. Ik weet niet hoeveel van die 20 kWp er netgebonden is en hoeveel je daar mee opwekt (dat is belangrijker omdat je bij installaties boven de 10kWp geen forfait mag gebruiken, maar enkel de werkelijke opwek). De omzet (btw grondslag) bestaat voor gebruikte kWh en te salderen kWh tegen het contractuele kWh tarief inclusief de heffingen (EB en ODE), voor de levering die je niet kan salderen is de omzet het aantal kWh tegen de contractuele terugleververgoeding.

Ik hoop dat iemand anders het leuker kan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Dank, ik leer ook langzaam alle termen

Ik kan niet geheel off-grid (zonder netaansluiting), in de winter heb ik niet genoeg opwek voor de warmtepompen of moet met een generator de accu's gaan opladen. (Een generator heb ik overigens wel )
Installatie is nu geheel prive vermogen, als ook dat ik zelf leg, is zo gegroeit omdat ik geen BTW verrekent heb of ooit KOR aangevraagd in verleden en PV meegenomen heb bij verhuizing

Ik ben flexibel in wat netgebonden kan zijn, omvormers hebben meerdere MPPT's en kan uitwisselen in blokken van 3120 Wp tussen netgebonden en off-grid.
Op moment heb ik 5200Wp netgebonden, kan naar beneden tot 3120 Wp en max 15600 Wp met deze setup. (In totaal monteer ik 19400Wp met bekabeling tot in omvormer/accu ruimte zonder meer).

Ik kan configuratie ook veranderen naar enkel accu netgebonden en enkel laden wanneer nodig van net en geheel geen invoer op net, ik zal dan wat spullen moeten kopen (BTW komt volgens mijn redenering niet in aanmerking voor verrekening).

Ik ga er vanuit dat enkele wat heen en weer gaat over de netwerkbeheerder meter op een of andere manier omzet is en in aanmerking komt voor BTW berekening en eigenverbruik van opwek netgebonden deel niet.
Als ook dat vanuit mij gezien bij teruglevering boven salderen, ik energieleverancier mag zien als afnemer en dat dan valt onder bijzondere facturen, verstuurt door afnemer.

Eigenverbruik van opwek:
Een aanname die ik doe op basis van laptop voorbeeld (roerende investeringsgoederen) welke op BD-website staat,
"Omdat u de btw over de aanschaf op het privé te gebruiken deel niet hebt afgetrokken, betaalt u hierover geen btw. "
Als ook bij BTW dat ik netgebonden deel als gemengd gebruik zie en ik voor direct eigen verbruik geen BTW hoef te berekenen omdat ik de BTW van de investering in de installatie niet verrekend heb.

Ik heb wel wat over voor om de administratie (btw en omzet) beperkt en simpel te houden, want flexibel contract kent 8760 tariefperioden met kale leveringsprijs salderen per tariefperiode

KOR is een speciale BTW regeling waarbij administratie niet (geheel) vervalt en verrekening van BTW niet meer mogelijk is, maar ik blijf wel verantwoordelijk voor dat factuur van mijn afnemer (energieleverancier) correct is. ( afgelopen 12j waren er wel een paar issues met die jaarafrekening)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Domba De stelling dat de pv privé is, zal zeer waarschijnlijk niet zo worden gezien door de Belastingdienst.

Het probleem hier is dat energiebedrijven uit eigen beweging BTW aan je betalen en ze maken zelf voor die teruglevering de factuur op. Meestal maken leveranciers zelf facturen, maar soms doen afnemers dat.

Als je een niet-ondernemende partner hebt kun je zowel de pv als energiefacturen op naam van de partner zetten. Dan kun je in de KOR als kleine ondernemer (omzet < €20.000) zonder dat je toch BTW moet aangeven wegens pv teruglevering.

Mocht dat geen optie zijn, dan zou ik e.e.a. in een brief zetten aan de Belastingdienst, ter attentie van de omzetbelastingspecialist, en verzoeken dat je niet hoeft te voldoen aan het aangeven van BTW over pv omdat je geen BTW hebt teruggevraagd. Vraag of ze telefonisch contact opnemen voor overleg voordat een eventuele beslissing genomen wordt.

De Belastingtelefoon is er vooral voor makkelijke vragen, maar je kunt wel vragen terug gebeld te worden door een BTW specialist. Je kunt ook vragen om een schriftelijk antwoord. Waarschijnlijk krijg je dan te horen dat je een brief kan sturen.

Het schriftelijk antwoord dat je ontvangt op een brief kan worden opgevat als beslissing. Er geldt bestuursrecht. Als ze ongunstig beslissen is de volgende stap bezwaar maken en als dat wordt afgewezen kan de zaak worden voorgelegd aan de rechtbank.

Opmerking: als ondernemer buiten de KOR moet over levering aan privé moet BTW worden afgedragen. Over teruglevering aan het energiebedrijf ook. Over zakelijk gebruik kun je BTW betalen en meteen terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@mrmrmr
Ben al 2x teruggebeld, maar niet wijzer van geworden.
Wel telefonisch dat ik me weer moet melden als omzet >€1800 (geen idee wat nu exact meetelt) is en/of geheel in gebruik is..
Tussentijds kan ik wel een verzoek voor vooroverleg aanvragen,
Ik probeer zoveel mogelijk info te vergaren, zodat ik het goed verwoord om in de buurt te komen van handboek vooroverleg (pdf https://download.belastin...erleg2020-al1091z01fd.pdf) wat dat is pittige vaktechnische kwaliteit/kennis die ik niet heb.

Bijv. je moet een standpunt in nemen of zienswijze ik wil DC bemeten voorkomen, daar ik technisch geen idee heb hoe op te lossen voor splitsen naar tariefperiode als omvormers en accu's niet als een geheel worden gezien, AC 230V/400V bemeting is te doen, is wel een extra investering met name die 7-jaar bewaren en alle administratie is ook nog wat. KOR is alleen maar geen volledige BTW administratie, maar wel omzet of onderbouwd schatten en >10KWp ook geen forfaitbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Domba

In het algemeen is omzet het totaalbedrag van diensten of leveringen, exclusief de BTW. Het is inclusief terugleveringen aan het energiebedrijf en aan privé.

Je bent automatisch deelnemer aan de KOR als de omzet kleiner is dan € 1800.

Je hoeft je niet aan te melden als de omzet onder € 1800 blijft. Dat noemt de Belastingdienst een registratiegrens. De € 1800 grens gaat over bijverdienen versus het zijn van ondernemer (met KvK inschrijving). Bijverdienen mag zonder KvK inschrijving en zonder aanmelding.

In bovenstaande link kun je lezen dat er wat uitzonderingen zijn, dat gaat over bijzondere diensten en goederen die vrijgesteld zijn van BTW. Omzet belast in het buitenland telt niet mee. Maar wel bijvoorbeeld omzet die belast is met 0% BTW of verlegde BTW.

Ik zou ondanks dat je al telefonisch contact hebt gehad alsnog per brief de vragen stellen die ik formuleerde in mijn vorige bericht, aangevuld met wat verder nog onduidelijk is. Als het (te) onduidelijk blijft dan zou ik doorgeven wat ik van plan ben te doen (bijvoorbeeld geen BTW afdragen over pv want KOR en ook het plan om dat na de KOR te blijven doen), en de fiscale gevolgen daarvan, met de vraag of dat akkoord is. Daarbij zou ik aangeven wat de omzet is van mijn bedrijf en/of naar verwachting wordt.

Zodra je in een jaar boven € 1800 aan inkomsten hebt ontvangen (ook voorschotten) moet je je verplicht aanmelden bij de Kamer van Koophandel die dat weer doorgeeft aan de Belastingdienst.

Het handboek vooroverleg is zo te zien voor intern gebruik door de Belastingdienst, maar het kan wel nuttig zijn.

Terugleveren gaat denk ik altijd over AC. DC is alleen vóór de omvormer. Tenzij je apparaten via DC aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29
Momenteel worden er zonnepanelen bij mij gelegd en ik heb een vraag mbt de btw teruggave waar ik zelf niet echt uit kom. Ik hoop dat iemand met meer kennis hier makkelijk antwoord op kan geven.

Ik wil namelijk overstappen van energie leverancier, maar zoals gezegd zit ik nu nog midden in de installatie. Ik ben begonnen met terugleveren maar de installatie wordt binnenkort afgemaakt. De factuur ontvang ik zodra alles opgeleverd is.

Loop ik met nu overstappen een bepaald risico voor de btw teruggave?

Ik ben geen ondernemer en mijn huidige en nieuwe energiecontract staan op mijn naam (woon alleen).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

VidaR-9 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:45:
Momenteel worden er zonnepanelen bij mij gelegd en ik heb een vraag mbt de btw teruggave waar ik zelf niet echt uit kom. Ik hoop dat iemand met meer kennis hier makkelijk antwoord op kan geven.

Ik wil namelijk overstappen van energie leverancier, maar zoals gezegd zit ik nu nog midden in de installatie. Ik ben begonnen met terugleveren maar de installatie wordt binnenkort afgemaakt. De factuur ontvang ik zodra alles opgeleverd is.

Loop ik met nu overstappen een bepaald risico voor de btw teruggave?

Ik ben geen ondernemer en mijn huidige en nieuwe energiecontract staan op mijn naam (woon alleen).
Nee geen risico's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
mrmrmr schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:56:
Ik zie al enkele antwoorden, toch even reageren.

[...]

Je wordt bij de aanvraag ondernemer voor de BTW, maar daar heb je geen KvK inschrijving voor nodig. Daarvoor heeft de Belastingdienst een speciaal formulier gemaakt.

[...]

Dat is wel lang, maar het klopt dat zolang je zonnepanelen hebt en teruglevert je ondernemer blijft voor de BTW, dat onthoudt de Belastingdienst. Als over 2 jaar je een eigen bedrijf inschrijft bij de KvK weet de Belastingdienst nog dat je al ondernemer voor de BTW was. Je krijgt dan een opvolgend BTW nummer. Je wil dan waarschijnlijk ook van de KOR af, dat betekent dat je weer BTW wil terugvragen. Dan draag je ook BTW af over teruglevering opwek.

[...]

Je kan als ZZP-er starten (dat is het oprichten van een eenmanszaak). Als je er voor zorgt dat degene die geen eenmanszaak heeft, de zonnepanelen en de energie teruglevert is er geen probleem.

[...]

Een vof (vennootschap onder firma) kan theoretisch worden gebruikt als jullie beiden zelfstandige ondernemers zijn. Zodoende zou je een apart BTW nummer krijgen. Ik heb nog geen bewijzen gezien dat de Belastingdienst hiermee akkoord gaat, maar ik zie ook niet meteen een probleem dat voor deze opzet een stokje kan steken.

Als je weet dat je vrouw waarschijnlijk geen ondernemer (ZZP, of wat dan ook) wordt, dan kun je de energienota op naam van je vrouw zetten.

Ook kun je later de zonnepanelen overdragen. De overdrager kan dan uit de KOR zonder dat er forfaits voor de zonnepanelen moeten worden afgedragen.

[...]

In het kort:
1. Zet de energie eerst op naam van degene die waarschijnlijk geen ondernemer zal worden.
2. Laat zonnepanelen plaatsen, facturen staan op dezelfde naam.
3. Dien opgaaf zonnepaneelhouders in (formulier staat op site van de Belastingdienst). Geef aan dat je in de KOR wilt.
4. Dien BTW aangifte in.
5. Krijg de BTW terug na aftrek van eenmalig een forfait. Het volgende jaar is de KOR van toepassing en hoeft er geen BTW aangifte meer te worden gedaan.
Nog bedankt voor de uitleg! Mijn energiemaatchappij (Innova) wil helaas het contract niet omzetten op de naam van mijn vrouw. Hebben andere mensen dit probleem ook gehad?

Ik zit er nu aan te denken om de panelen (op naam van mijn vrouw) nu maar te laten plaatsen en dan in het nieuwe energiecontract er pas rekening mee te laten houden dat we zonnepanelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Muncher
Er is iemand met zo'n klacht op klachtenkompas.nl en klacht.nl.

Je kunt het misschien zelfstandig uitvoeren hier?
https://www.innovaenergie...ik-mijn-persoonsgegevens/

"Hoe wijzig ik mijn persoonsgegevens?

U kunt uw persoonsgegevens snel en eenvoudig wijzigen via Mijn Innova. Wilt u uw contract overdragen aan een ander of een naamswijziging van de contractant doorvoeren? Neem dan contact op met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken."

De AVG (privacy wetgeving) schrijft voor dat wijzigingen in persoonsgegevens verwerkt dienen te worden. Het bedrijf is verplicht correcties uit te voeren. Naamswijzigingen zouden daarom technisch mogelijk moeten zijn.

Sommige energieleveranciers verven zichzelf behoorlijk in hoekje met rigide (digitale) procedures. Misschien nemen ze geen nieuwe klanten aan of zoiets. Dat kan geen reden zijn als jullie beiden een verklaring ondertekenen dat het energiecontract ongewijzigd met alle bijbehorende rechten en plichten wordt overgedragen binnen hetzelfde huishouden. Vertel erbij dat De Belastingdienst dit voorschrijft en dat je alle medewerking verwacht. Je kunt ook aangeven dat er al zo'n zelfde klacht bij Innova online staat op 2 sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
mrmrmr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:36:
@Muncher
Er is iemand met zo'n klacht op klachtenkompas.nl en klacht.nl.

Je kunt het misschien zelfstandig uitvoeren hier?
https://www.innovaenergie...ik-mijn-persoonsgegevens/

"Hoe wijzig ik mijn persoonsgegevens?

U kunt uw persoonsgegevens snel en eenvoudig wijzigen via Mijn Innova. Wilt u uw contract overdragen aan een ander of een naamswijziging van de contractant doorvoeren? Neem dan contact op met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken."

De AVG (privacy wetgeving) schrijft voor dat wijzigingen in persoonsgegevens verwerkt dienen te worden. Het bedrijf is verplicht correcties uit te voeren. Naamswijzigingen zouden daarom technisch mogelijk moeten zijn.

Sommige energieleveranciers verven zichzelf behoorlijk in hoekje met rigide (digitale) procedures. Misschien nemen ze geen nieuwe klanten aan of zoiets. Dat kan geen reden zijn als jullie beiden een verklaring ondertekenen dat het energiecontract ongewijzigd met alle bijbehorende rechten en plichten wordt overgedragen binnen hetzelfde huishouden. Vertel erbij dat De Belastingdienst dit voorschrijft en dat je alle medewerking verwacht. Je kunt ook aangeven dat er al zo'n zelfde klacht bij Innova online staat op 2 sites.
Ik heb even zitten kijken. Het is voor mij persoonlijk goedkoper om het huidige contract te annuleren en een nieuw contract af te sluiten op naam van mijn vrouw. Zij geld dan als een "nieuwe" klant en krijgt een scherper tarief dan ik zou krijgen bij mijn verleninging in november. Ik kan dan ook meteen het zonnepanelen contract tekenen, eerder de panelen krijgen en eerder beginnen met terugleveren.

Ik denk dat dat het spoor is wat ik nu maar moet gaan volgen. BIj de zonnepanelentoko hadden ze ook geen ander advies helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik ben bezig met de BTW terugkrijgen op de zonnepanelen. Ik heb mij ingeschreven voor de KOR en een brief gehad met BTW-nummer (stap 1). Vervolgens heb ik mijn rekeningnummer en BTW nummer opgegeven (stap 2).

Nu zou afgelopen vrijdag een nieuwe brief van de belastingdienst komen met onbekende inhoud (PostNL app), maar vermoedelijk een papieren aangifte voor teruggave van BTW. Deze brief is nooit aangekomen en online staat er geen aangifte klaar om in te vullen.

Nu probeer ik de belastingtelefoon te bellen, maar elke keer is de wachtrij vol en wordt dan de verbinding verbroken 8)7 Heeft iemand advies welke stappen ik kan ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:19
Sebazzz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:50:
Nu probeer ik de belastingtelefoon te bellen, maar elke keer is de wachtrij vol en wordt dan de verbinding verbroken 8)7 Heeft iemand advies welke stappen ik kan ondernemen?
Vroeg in de ochtend en tijdens lunchtijd is het meestal wat rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:33
Ons dilemma:

Ik ben ZZP-er en het energiecontract staat op mijn naam. De energieleverancier wilt niet meewerken door de tenaamstelling aan te passen naar die van mijn partner.

Volgens de zonnepanelen-verkoper is dit in de praktijk geen probleem om de factuur van de panelen op naam van mijn vriendin te zetten en zo de BTW-teruggave aan te vragen. Dit gaat (volgens de verkoper) in 99% van de gevallen gewoon goed (ik meen zelfs dat hij aangaf dat de energie-nota niet eens aangeleverd moest worden en alleen in geval van controle aangevraagd zou worden. Maar daar wil ik even van af zijn en het lijkt me heel onwaarschijnlijk eigenlijk).

Nu loopt het energie-contract af op 31 december. Dus daarna kan het sowieso 'goed' geregeld worden.

Wat is jullie ervaring? Gewoon aankopen op haar naam, de BTW terug vragen en fingers crossed? Of gaat dit nagenoeg zeker niet lukken en kan ik beter braaf wachten tot 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:31

Rzaan

Altijd zoekende

In 2023 vervalt waarschijnlijk dat hele BTW-teruggave gedoe.
Dan zijn panelen en installatie vrijgesteld van BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Rzaan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:41:
In 2023 vervalt waarschijnlijk dat hele BTW-teruggave gedoe.
Dan zijn panelen en installatie vrijgesteld van BTW.
Maar voor zover ik weet niet de afdracht van BTW op de opbrengst :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mdlaat schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Die geldt niet voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:31

Rzaan

Altijd zoekende

mdlaat schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Nee, maar op 31 december kon je toch ook het energiecontract op naam van je partner zetten?

Semi Off Topic: Ik heb vorige week bij Vattenfall via whatsapp-contact de naam op het contract veranderd.
Kostte zo weinig moeite dat ik er verbaasd over was.
Daarna ook direct een mail met de bevestiging.
Ben nooit veranderd van energie-aanbieder en daar ben ik het laatste jaar al een paar keer blij over geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
de Peer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Die geldt niet voor particulieren.
Maar dus wel voor @jeanpaulh die aangaf ZZP'er te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:10
Vraagje,

Ik heb afgelopen maart een ~4.5kWp set op mijn dak laten installeren, en een paar maanden later ook zelf nog een ~2kWp setje geplaatst.
De btw teruggave / aanmelding heb ik expres mee gewacht, met de veronderstelling dat ik zo geen geen dubbel btw-aangifte werk en dubbele forfaitkosten heb.

Maar nu loop ik al vast bij de vraag 'factuurdatum', want de facturen verschillen 2 maanden van elkaar.
Ik kan zo geen vergelijkbare situaties vinden, maar het zou toch te gek zijn als ik hiervoor 2x apart aangifte moet doen? Dan ben ik €100 extra aan forfait kwijt. 8)7

Zijn er hier mensen met een vergelijkbare situatie, of kan ik het beste de belastingdienst even bellen?

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@SmiGueL

Strikt genomen doe je aangifte bij de eerste installatie en daarna nog een keer incidentele aangifte over een volgend kwartaal.

Dat komt doordat BTW aangifte per kwartaal verloopt. Maar bij een normaal bedrijf zou je ook aanloopkosten mogen maken. En je mag tot 6 maanden na het jaar van aanschaf zonnepanelen aanmelden.

Als je het formulier uitprint kun je er zelf nog een tweede datum aan toevoegen ("en dd-mm-2022").

Uiteraard moet je niet 2 formulieren invullen of 2 keer betalen. De Belastingdienst vraagt in principe nooit om dubbele betaling. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Je moet wel aangiften tijdig doen als de Belastingdienst dat aangeeft, als je aangiftes niet tijdig doet krijg je een boete van 68 euro en een hoge "schatting" (5000 euro) aan af te dragen BTW. Dus vooral niet vergeten tijdig BTW aangiften te doen.

Een aangifte moet in principe binnen 1 maand na het einde van kwartaal worden ingediend. Als er betaling verschuldigd is moet er binnen die termijn betaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
...

[ Voor 97% gewijzigd door rwijnhov op 30-06-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@rwijnhov

Het is van belang bij je vraag te vertellen hoeveel Watt-piek de installaties zijn en wat je jaarlijks opwekt en gaat opwekken.

Ik raad je aan eerst eens de vraag te stellen aan de Belastingdienst. Vertel ze wat de plannen zijn met de overdracht naar partner van de bestaande installatie en de nieuwe aanschaf.

Wijzigingen in installaties zijn tamelijk complex. Als het op naam van jezelf blijft zou je uit de KOR kunnen gaan voor een periode van 3 jaar en dan zou je gedurende deze periode alsnog BTW aangiftes moeten doen. Dat kan duurder uitvallen dan uit de KOR blijven en geen BTW terugvragen.

Het zou kunnen dat de Belastingdienst jouw geval behandelt alsof het een verhuizing betreft. Dat wordt uitgelegd in de link hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
...

[ Voor 101% gewijzigd door rwijnhov op 30-06-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@rwijnhov Er is boven 10.000 Wp geen forfait en je moet dan zelf gaan rekenen. Dat is niet zo eenvoudig.

Het gaat erom hoeveel je teruglevert, hoeveel van de opbrengst je zelf (werkelijk) privé verbruikt, en eventueel hoeveel er voor eigen bedrijf wordt afgenomen. Het lijkt op wat iemand met een bedrijf zou moeten aangeven.

Als jij en/of je partner een eigen bedrijf hebben verandert dat de situatie. Zo'n bedrijf kan dan niet in de KOR als je BTW wil aftrekken voor zakelijke kosten/investeringen. Of als er meer omzet is dan € 20.000.

BTW herziening kan ook van toepassing zijn als je de KOR in gaat of erin zit. Dat geldt bij het terugvragen van 2500 euro aan BTW ofwel een aanschaf van € 14.405 inclusief BTW.

Het is ingewikkelde kost, dus ik raad aan e.e.a. te bespreken met een fiscalist of je timmert het zelf af met de Belastingdienst (vooroverleg). Dat wil zeggen dat je van de Belastingdienst een verklaring vraagt hoe er wordt omgegaan met jouw situatie zodat je zekerheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:48
Ik heb er vast overheen gelezen maar dan toch even een vraag.

Ik heb begin dit jaar zonnepanelen neergelegd (1600WP). Omdat ik verwacht binnen enkele jaren te verhuizen en op het nieuwe huis weer zonnepanelen neer te leggen heb ik mij bewust niet aangemeld voor het KOR. Anders zou ik pas over >3 jaar (2026) weer BTW terug kunnen vragen. Nu moet ik dus ieder kwartaal aangifte doen.

In Q1 dan ook netjes aangifte gedaan van de aanschaf inclusief alle facturen. De BTW dan ook teruggestort gekregen. :)

Nu lees ik ook dat er een registratiedrempel is van €1800 omzet.

Wat moet ik nu precies over Q2 aangeven? Ik zal nooit boven de €1800 omzetten met deze panelen.

Kan ik dan nu ook gewoon 'niets aan te geven' klikken bij de BD of moet ik btw gaan betalen over de kWhs die ik heb teruggeleverd? Dat lijkt mij raar want als ik mij had aangemeld voor het KOR had ik dit ook niet hoeven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

steef2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:01:
Ik heb er vast overheen gelezen maar dan toch even een vraag.

Ik heb begin dit jaar zonnepanelen neergelegd (1600WP). Omdat ik verwacht binnen enkele jaren te verhuizen en op het nieuwe huis weer zonnepanelen neer te leggen heb ik mij bewust niet aangemeld voor het KOR. Anders zou ik pas over >3 jaar (2026) weer BTW terug kunnen vragen. Nu moet ik dus ieder kwartaal aangifte doen.

In Q1 dan ook netjes aangifte gedaan van de aanschaf inclusief alle facturen. De BTW dan ook teruggestort gekregen. :)

Nu lees ik ook dat er een registratiedrempel is van €1800 omzet.

Wat moet ik nu precies over Q2 aangeven? Ik zal nooit boven de €1800 omzetten met deze panelen.

Kan ik dan nu ook gewoon 'niets aan te geven' klikken bij de BD of moet ik btw gaan betalen over de kWhs die ik heb teruggeleverd? Dat lijkt mij raar want als ik mij had aangemeld voor het KOR had ik dit ook niet hoeven toch?
Waarom heb je überhaupt BTW terug gevraagd? Hoeveel kreeg je? 40 euro? :+

Hoezo kwh terug geleverd?

Of moet het 16000 wp zijn?
Pagina: 1 ... 29 ... 41 Laatste